ریسک به ریوارد چیست؟ – توضیح به زبان ساده + مثال

۱۹۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
ریسک به ریوارد چیست؟ – توضیح به زبان ساده + مثال

هنگامی‌که برای انجام کاری در ذهن خود مزیت‌های انجام دادن کار مربوطه را با هزینه‌هایی که دارد مقایسه می‌کنید، در نهایت می‌توانید برای انجام دادن یا ندادن کار موردنظر با توجه به مزیت‌ها و معایب مربوطه تصمیم بگیرید. این موضوع در انجام معاملات و سرمایه‌گذاری نیز صادق است. برای مثال زمانی که تریدر قصد باز کردن پوزیشن معاملاتی داشته باشد،‌ با استفاده از ابزارهای تحلیلی موجود، نسبت سود و زیان را محاسبه می‌کند. اگر این نسبت، با استراتژی معاملاتی هماهنگ بود، با توجه به نسبت ریسک به ریوارد حاصل، پوزیشن معاملاتی را باز می‌کند. در این مطلب از مجله فرادرس ریسک به ریوارد را با ذکر مثال و با زبانی ساده توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

ریسک به ریوارد چیست ؟

ریسک میزان خطری است که در انجام دادن کار یا معامله‌ای وجود دارد و «پاداش» (Reward) نیز در ازای همان مقدار ریسک برای معامله‌‌گر وجود خواهد داشت. استفاده این دو کلمه در کنار هم به این موضوع اشاره دارد که این دو مفهوم در کنار یکدیگر به این معنی است که برای انجام هر معامله‌ای مقداری ریسک را باید قبول کرد. حال اگر مقدار ریسک حاصل از انجام معامله از مقدار پاداش یا سود حاصل بیشتر باشد در این‌صورت این معامله ارزش انجام دادن را ندارد.

اما اگر میزان سود یا پاداش معامله از میزان ریسک معامله بیشتر باشد در این حالت می‌توان بر روی انجام دادن یا انجام ندادن آن با توجه به استراتژی معاملاتی تریدر تصمیم‌گیری کرد. بنابراین نسبت ریسک به ریوارد برای تصمیم‌گیری در مورد انجام دادن معامله از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه این مطلب آن را توضیح می‌دهیم.

مفهوم ریسک و ریوارد در ترید چیست؟

ریسک در ترید به معنای احتمال از دست دادن کل یا قسمتی از دارایی است. در حالت مقابل ریوارد در ترید به معنای به دست آوردن سود در انجام معامله است. در حالت کلی هر اندازه مقدار ریسک در معامله بیشتر شود، مقدار سود احتمالی نیز افزایش پیدا می‌کند. تریدرها همواره به‌دنبال افزایش احتمال سود و کم کردن ریسک در معاملات خود هستند. برای مثال برای افزایش سود در معاملات ممکن است از اهرم‌های معاملاتی استفاده کنند و برای کم کردن مقدار زیان در معاملات از «حد ضرر» (Stop Loss) استفاده می‌‌کنند.

مدیریت ترید

توضیح مفهوم ریسک به ریوارد با مثال

سرمایه‌گذاری یا معامله‌ای با نسبت ریسک به ریوارد یک به هفت به این معنی است که تریدر در ازای به دست آوردن هفت دلار حاضر است تا یک دلار ریسک کند. در مثالی دیگر اگر مقدار ریسک به ریوارد در معامله‌ای برابر با یک به سه باشد به این معنی است که تریدر به ازای به‌دست آوردن سودی معادل با سه دلار حاضر است به میزان یک دلار ریسک کند.

نسبت ریسک به ریوارد چیست ؟

«نسبت ریسک به ریوارد» (Risk/Reward Ratio) در معامله به مقدار سود قابل انتظار به ازای مقدار ریسک حاصل از انجام معامله اشاره می‌کند. بنابراین اگر مقدار ریسک را در صورت کسر و مقدار پاداش را در مخرج کسر قرار دهیم، مقدار کسر حاصل نشان‌دهنده نسبت ریسک به ریوارد معامله موردنظر است. هر اندازه مقدار این کسر یا نسبت ریسک به ریوارد کمتر باشد، ترجیح بیشتری برای انجام معامله وجود دارد.

اهمیت ریسک به ریوارد

برای درک اهمیت ریسک به ریوارد در انجام معامله توجه به این موضوع کافی است که بدانیم مهم‌ترین عاملی که در تصمیم‌گیری معامله‌گر یا سرمایه‌گذار در انجام دادن معاملات تأثیرگذار است میزان سود موردانتظار نسبت به مقدار ریسک حاصل از انجام معامله است.

سود حاصل از معامله زمانی حاصل می‌شود که نمودار قیمت مطابق با پیش‌بینی تریدر باشد و زیان حاصل از معامله که همان ریسک معامله محسوب می‌شود زمانی روی می‌دهد که نمودار قیمت برخلاف پیش‌بینی تریدر حرکت کند. با توجه به این‌که هیچ فرد یا موسسه‌ای نمی‌تواند به‌طور دقیق آینده قیمت را در بازارهای مالی پیش‌بینی کند بنابراین محاسبه نسبت ریسک به ریوارد برای انجام معاملات از اهمیت بالایی برخوردار است.

محاسبه ریسک به ریوارد

برای محاسبه ریسک به ریوارد تریدر یا سرمایه‌گذار نیاز دارد تا میزان ریسک و میزان ریوارد را به‌طور جداگانه محاسبه کند. سپس با قرار دادن ریسک در صورت کسر و قرار دادن سود در مخرج کسر می‌تواند این دو مقدار را با هم مقایسه کند. در این صورت هر اندازه مقدار سود حاصل از معامله نسبت به ریسک آن بیشتر باشد، معامله را کم ریسک‌تر می‌گوییم و انجام آن از اولویت بیشتری برخوردار است.

ریسک به ریوارد مناسب در ترید

ریسک به ریوارد مناسب در ترید نسبت ۱:۳ یا نسبتی بهتر از آن است. بنابراین برای این‌که ریسک به ریوارد مناسبی را در تریدهای خود داشته باشیم باید حداقل ریسک به ریوارد یک به سه را رعایت کنیم. به این ترتیب در صورتی‌که یک بار بتوانیم به‌درستی جهت حرکت قیمت را پیش‌بینی کنیم اگر سه مرتبه دیگر پیش‌بینی ما اشتباه باشد، هنوز ضرر نکرده‌ایم. برای مثال فرض کنید تریدری که نسبت ریسک به ریوارد یک به چهار را انتخاب می‌کند.

در اولین معامله خود موفق می‌شود و ۲۰ دلار سود می‌کند با توجه به این‌که ریسک به ریوارد انتخابی یک به چهار است بنابراین متوجه می‌شویم که در صورتی که تریدر مورد نظر در معامله ضرر کند میزان زیان او برابر با ۵ دلار می‌شود. بنابراین این تریدر در صورتی که ۴ مرتبه پیش‌بینی نادرستی از قیمت داشته باشد، در مجموع ۲۰ دلار ضرر می‌کند. بنابراین با انتخاب مناسب نسبت ریسک به ریوارد، تریدرها می‌توانند به نحوه بهینه‌ای مدیریت معاملات خود را انجام دهند.

مدیریت سرمایه

آموزش ریسک به ریوارد

با توجه به اهمیت نحوه استفاده از نسبت ریسک به ریوارد و به‌کارگیری ریسک به ریوارد مناسب در انجام معاملات در ادامه این مطلب پس از شرح معنی ریسک به ریوارد در ترید، نحوه به‌کارگیری ریسک به ریوارد مناسب را برای انجام معاملات در بازارهای مالی آموزش می‌دهیم.

ریسک به ریوارد در ترید یعنی چه؟

Risk/Reward در ترید به این معنی است که میزان سود حاصل از ترید نسبت به میزان ضرر احتمالی چه مقدار است. ریسک به ریوارد مطلوب در ترید به نسبت ریسک به ریواردی می‌گویند که میزان سود حاصل از معامله حداقل سه برابر میزان ضرر احتمالی از معامله باشد. برای این‌که ریسک به ریوارد مناسبی در ترید داشته باشیم باید مقدار دقیق سود و ضرر احتمالی را محاسبه کنیم. در ادامه این مطلب نحوه محاسبه ریسک به ریوارد را در ترید شرح می‌دهیم.

نحوه محاسبه risk-reward در ترید

برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در ترید، در ابتدا باید توضیحاتی درباره قیمت ورود به معامله، قیمت تارگت، استاپ لاس، سود احتمالی و ضرر احتمالی بدهیم تا در نهایت بتوانیم نسبت ریسک به ریوارد را محاسبه کنیم.

  • قیمت ورود به معامله: قیمت ورود به معامله قیمتی است که تریدر با توجه به انجام تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال برای دارایی یا سهام موردنظر تصمیم می‌گیرد که در قیمت مربوطه پوزیشن معاملاتی لانگ یا شورت بگیرد.
  • قیمت تارگت: «قیمت هدف» (Price Target) قیمتی است که معامله‌گر با رسیدن قیمت بازار به آن قیمت با کسب سود از معامله خارج می‌شود. در واقع تارگت قیمتی است که تریدر آن را پیش‌بینی می‌کند و میزان سود موردانتظار را نسبت به آن اندازه‌‌گیری می‌کند.
  • استاپ لاس: «حد ضرر» (Stop Loss) قیمتی است که تریدر آن را تعیین می‌کند تا در صورتی که روند قیمت در بازار برخلاف پیش‌بینی وی باشد از ضرر بیشتر جلوگیری کند یا میزان سود حاصل را حفظ کند.
  • مقدار سود احتمالی معامله: میزان سود معامله برابر است با اختلاف قیمت بین قیمت تارگت و قیمت ورود به معامله.
  • مقدار ضرر احتمالی معامله: مقدار ضرر احتمالی در معامله برابر است با اختلاف بین قیمت ورود به معامله و استاپ لاس. در تصویر زیر نحوه محاسبه مقدار سود و ضرر احتمالی را مشاهده می‌کنید.
  • نسبت ریسک به ریوارد: پس از به‌دست آوردن مقدار ضرر و سود احتمالی در ترید، به‌راحتی می‌توانیم با قرار دادن مقدار ضرر در صورت کسر و قرار دادن مقدار سود در مخرج کسر، نسبت ریسک به ریوارد را محاسبه کنیم. در تصویر زیر نحوه محاسبه مقدار ضرر و سود حاصل از معامله را مشاهده می‌کنید.
محاسبه ریسک به ریوارد

نحوه محاسبه ریسک به ریوارد با مثال

برای درک بهتر نحوه محاسبه ریسک به ریوارد در انجام معاملات در ادامه این مطلب نحوه محاسبه ریسک به ریوارد را با مثالی برای بازار ارز دیجیتال شرح می‌دهیم.

مثالی برای محاسبه Risk/Reward در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال که آن را بازار کریپتو نیز می‌گویند از تعداد زیادی رمزارز تشکیل شده است که همانند سهام شرکت‌ها می‌توان آن‌ها را خرید و فروش کرد. در بازار کریپتو نیز همانند بازارهای دیگر داشتن مدیریت ریسک و سرمایه از اولویت‌‌های اصلی برای فعالیت در این بازار محسوب می‌شود. برای مثال فرض کنید تریدری بیت کوین را در قیمت ۱۹۰۰۰ دلار خریداری کند.

این معامله‌گر با توجه به تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال، روندی صعودی را برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کند و قیمت تارگت را برای فروش بیت کوین در قیمت ۲۲۰۰۰ قرار می‌دهد. از طرفی دیگر با توجه به این‌که نوسانات قیمت همواره در بازارهای مالی وجود دارد این تریدر استاپ لاس معامله را در قیمت ۱۸۵۰۰ دلار تنظیم می‌کند تا در صورتی که قیمت بیت کوین برخلاف پیش‌بینی شود، برای جلوگیری از ضرر بیشتر بتواند از معامله خارج شود.

در این مثال مقدار سود احتمالی ۳۰۰۰ دلار و مقدار ضرر احتمالی ۵۰۰ دلار می‌شود. با تقسیم ۵۰۰ به ۳۰۰۰ مقدار ریسک به ریوارد برابر با یک به شش می‌شود.

نحوه استفاده از ریسک به ریوارد در معامله

برای استفاده از نسبت Risk/Reward مناسب در معاملات برای مدیریت ریسک و سرمایه در ابتدا باید با مشخص کردن نواحی مهم قیمتی که منطبق با نواحی عرضه و تقاضا هستند، موقعیت فعلی قیمت را نسبت به آن‌ها حساب کنیم. بنابراین در ابتدا با توجه به تحلیل پرایس اکشن و نمودار قیمت، محدوده‌های مهم قیمتی که نمودار در برخورد به‌ آن‌ها از خود واکنش نشان می‌دهد را با ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال همانند انواع خطوط حمایت و مقاومت، خطوط روند، میانگین متحرک‌، ابزار فیبوناچی و دیگر اندیکاتورها و اسیلاتورهای موجود مشخص می‌کنیم.

پس از مشخص کردن این نواحی در ادامه موقعیت قیمت را نسبت به این نواحی مهم بررسی می‌کنیم. در تعیین نواحی مهم قیمتی توجه به تایم فریم معاملاتی اهمیت بالایی دارد. هر اندازه نواحی مهم قیمتی که منطبق بر نواحی مهم عرضه و تقاضا هستند در تایم‌فریم‌های بالاتری باشند از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.

در این حالت با توجه به موقعیت قیمت نسبت به نواحی مهم عرضه و تقاضا می‌توانیم تارگت و استاپ لاس مناسبی را برای پوزیشن معاملاتی خود درنظر بگیریم. در نهایت در صورت پیدا کردن موقعیت مناسبی که در آن میزان ریسک به ریوارد در حالت مناسبی قرار داشت، می‌توانیم نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی یا ثبت سفارش در قیمت‌ موردنظر اقدام کنیم.

استفاده از ریسک به ریوارد

انتخاب واقع‌بینانه قیمت تارگت و استاپ لاس

در انتخاب تارگت و استاپ لاس توجه به این نکته ضروری است که قیمت‌های انتخابی باید واقع‌بینانه انتخاب شوند. برای این منظور در ابتدا باید قیمت‌های مناسبی را برای تارگت و حد ضرر انتخاب کنیم و سپس در صورتی که این قیمت‌ها نسبت Risk/Reward مطلوبی داشتند، می‌توانیم نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی مربوطه اقدام کنیم. در ادامه این مطلب نمونه‌ای از انتخاب واقع‌بینانه را در تعیین تارگت و استاپ لاس برای پوزیشن‌های معاملاتی را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

مثالی برای انتخاب قیمت‌ تارگت مناسب

تارگت قیمتی است که تریدر آن را انتخاب می‌کند و در زمانی که قیمت بازار به قیمت تارگت می‌رسد پوزیشن معاملاتی خود را می‌بندد و از معامله کسب سود می‌کند. انتخاب قیمت تارگت از اهمیت بالایی برخوردار است و معامله‌گر با توجه به نواحی مهم قیمتی پیش‌رو می‌بایست با تحلیل درست تارگت معاملاتی را مشخص کند.

برای مثال یکی از حالت‌هایی که در تعیین تارگت استفاده می‌شود حالتی است که قیمت در روند صعودی خود به ناحیه مقاومتی مهمی نزدیک می‌شود. در این حالت با توجه به احتمال واکنش قیمت به این ناحیه مقاومتی می‌توانیم در صورت باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ، تارگت خود را کمی پایین‌تر از این ناحیه مقاومتی قرار دهیم.

مثالی برای انتخاب حد ضرر مناسب

قرار دادن حد ضرر در معاملات یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که تریدرها برای جلوگیری از ضرر بیشتر در معاملات انجام می‌دهند. برای مثال یکی از حالت‌هایی که تریدرها می‌توانند با توجه به آن نسبت به قراردادن حدضرر اقدام کنند، در حالتی است که قیمت در روند نزولی به حمایتی برخورد می‌کند در این حالت معامله‌گر در صورتی که انتظار بازگشت قیمت از این حمایت به قیمت‌های بالاتر را داشته باشد، می‌تواند با باز کردن پوزیشن لانگ، حدضرر را کمی پایین‌تر از ناحیه حمایتی قرار دهد.

در انتخاب تارگت و حد ضرر توجه به این نکته اهمیت دارد که معامله‌گر باید این نواحی را به‌طور واقع‌بینانه‌ و منطبق با تحلیل تکنیکال مربوطه انتخاب کند و از انتخاب‌هایی که تنها برای به‌دست آوردن نسبت ریسک به ریوارد بهتر انجام می‌شود، در پوزیشن‌های معاملاتی خود اجتناب کند.

مثالی تصویری برای انتخاب تارگت و استاپ لاس مناسب

در تصویر زیر چهار قیمت برای انتخاب تارگت و استاپ لاس نشان داده شده است که از میان آن‌ها تنها دو قیمت را می‌توان به‌عنوان قیمت‌های منطقی برای تارگت و استاپ لاس در نظر گرفت. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود در صورتی که تارگت در قیمت غیر واقع‌بینانه انتخاب شود، در این صورت احتمال نرسیدن قیمت به تارگت بیشتر می‌شود. اما در صورت انتخاب منطقی قیمت تارگت احتمال رسیدن قیمت به تارگت بیشتر می‌شود.

برای تعیین قیمت استاپ لاس نیز در صورت انتخاب استاپ لاس غیر واقع‌بینانه احتمال رسیدن قیمت به استاپ لاس و فعال شدن آن وجود دارد. در تصویر زیر قیمت ورود به معامله با دایره کوچک مشکی نشان داده شده است. همان‌طور که در ادامه روند قیمت در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت به تارگت واقع‌بینانه رسیده است ولی ممکن است به تارگت غیر واقع‌بینانه نرسد. برای قیمت استاپ لاس نیز همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت به استاپ لاس در قیمت واقع‌بینانه نرسیده است اما استاپ لاس در قیمت غیر واقع‌بینانه فعال شده است.

تارگت و استاپ لاس واقع‌بینانه

محاسبه Risk/Reward پس از انتخاب تارگت و استاپ لاس

محاسبه ریسک به ریوارد معامله پس از مشاهده موقعیت‌های معاملاتی، با تارگت و استاپ لاس مطلوب انجام می‌شود. در این حالت اگر ریسک به ریوارد معامله با توجه به استراتژی معاملاتی و نحوه مدیریت ریسک مربوطه مطلوب باشد، تریدر می‌تواند به معامله ورود کند.

تشخیص موقعیت مناسب برای ورود به معامله به این ترتیب است که تریدر در ابتدا با استفاده از تحلیل‌های مرتبط موقعیت مناسبی را برای انجام معامله پیدا می‌کند. انتخاب موقعیت مناسب به این معنی است که تریدر روند قیمت را تشخیص می‌دهد و با توجه به شرایط قیمت در نمودار، رسیدن قیمت به تارگت موردنظر را پیش‌بینی می‌کند.

در این حالت تریدر با توجه به موقعیت قیمت نیاز دارد تا قیمتی را نیز برای حد ضرر تعیین کند تا در صورتی که روند قیمتی برخلاف جهت پیش‌بینی شده حرکت کند، بتواند از زیان‌های بیشتر جلوگیری کند. در این مواقع ممکن است تریدر با توجه به استراتژی معاملاتی خود بتواند تارگت مناسبی را شناسایی کند ولی با توجه به این‌که قیمت استاپ لاس مناسبی وجود ندارد، برای مدیریت ریسک بهینه، معامله مربوطه را انجام نمی‌دهد.

اما در صورت پیدا کردن قیمت مناسب برای استاپ لاس و تعیین تارگت مطلوب، معامله‌گر می‌تواند ریسک به ریوارد معامله را با توجه به قیمت‌های تارگت و استاپ لاس محاسبه کند و در صورتی که انجام معامله با ریسک به ریوارد مطلوبی همراه باشد نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی اقدام کند.

معاملات

ماشین حساب ریسک به ریوارد

ماشین حساب Risk/Reward برنامه‌ای است که از آن برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد معاملات استفاده می‌کنند. این ابزار به تریدرها کمک می‌کند تا قبل از این‌که برای باز کردن پوزیشن معاملاتی اقدام کنند، نسبت ریسک به ریوارد معامله را به‌دست آورند. برای این منظور این برنامه نیاز دارد تا اطلاعات مربوط به قیمت ورود، استاپ لاس معامله، قیمت تارگت و مقدار حجم معامله را بداند.

با ورود اطلاعات مربوطه، برنامه ماشین حساب ریسک به ریوارد می‌تواند نسبت ریسک به ریوارد پوزیشن معاملاتی مورد نظر را نشان دهد. این برنامه به تریدرها نشان می‌دهد که آیا ریسک احتمالی در معامله ارزش به‌دست آوردن سود احتمالی را دارد. بنابراین با استفاده از ماشین حساب ریسک به ریوارد تریدرها از منطبق بودن نسبت ریسک به ریوارد معامله مربوطه با استراتژی معاملاتی خود مطمئن می‌شوند.

جدول ریسک به ریوارد چیست ؟

جدول Risk/Reward در ترید ابزاری است که به معامله‌گر میزان ریسک به ریوارد را در انواع معاملات نشان می‌دهد. در واقع این جدول با ارائه فرصت‌های معاملاتی و میزان ریسک به ریوارد هر کدام تریدرها را برای تصمیم معاملاتی بهتر یاری می‌کند. فرصت معاملاتی موقعیتی است که تریدر می‌تواند برای کسب سود استفاده کند و شامل قیمت ورود به معامله، تارگت معامله، قیمت حد ضرر و اندازه پوزیشن معاملاتی است.

بنابراین جدول ریسک به ریوارد در ترید اطلاعات مربوط به پوزیشن‌های معاملاتی را به‌همراه نسبت ریسک به ریوارد هر کدام در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. تریدرها با استفاده از جدول ریسک به ریوارد با انواع موقعیت‌های معاملاتی و مشخصات پوزیشن‌های معاملاتی آشنا می‌شوند. بنابراین با توجه به استراتژی سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک مربوطه نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی اقدام می‌کنند.

پاداش در معاملات

البته جدول‌های ریسک به ریوارد را می‌توان به روش‌های گوناگونی تنظیم کرد که هدف اصلی آن قرار دادن اطلاعات به‌گونه‌ای است که تریدر یا سرمایه‌گذار بتواند در کمترین زمان ممکن اطلاعات مربوطه را با هم مقایسه کند و نتیجه‌‌گیری مناسبی داشته باشد. نمونه‌ای از جدول ریسک و ریوارد که میزان ریسک و پتانسیل سود را برای سرمایه‌گذاری در تعدادی از حوزه‌های مالی نشان می‌دهد را در ادامه این مطلب با مثالی توضیح می‌دهیم.

جدول ریسک به ریوارد برای سرمایه گذاری

جدول ریسک به ریوارد برای سرمایه‌گذاری نیز کاربرد دارد. با توجه به حوزه‌ای که سرمایه‌گذاری در آن انجام می‌شود، جدول ریسک به ریوارد میزان احتمال سود یا زیان را نشان می‌دهد. برای مثال در جدول زیر میزان ریسک موردنیاز نسبت به ریوارد احتمالی برای بازارهای سهام، اوراق قرضه، املاک و حساب‌های پس‌انداز با هم مقایسه شده‌اند. همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید در دو انتهای بالایی و پایینی این جدول میزان ریسک به مقدار سود احتمالی بازارهای سهام و حساب‌های بانکی را مشاهده می‌کنید.

مطابق با این جدول سرمایه‌گذاری در سهام همان‌طور که میزان ریسک بالایی دارد، مقدار پاداش احتمالی بیشتری را نیز برای سرمایه‌گذاران به‌همراه دارد. در نقطه مقابل سرمایه‌گذاری بر روی سهام، سپرده‌گذاری‌های بانکی قرار دارد که ریسک پایینی را برای سرمایه‌گذار دارند. از طرفی دیگر سرمایه‌‌گذار سود کمتری را نیز از سپرده‌گذاری‌های بانکی دریافت می‌کند. سرمایه‌گذاری بر روی املاک و اوراق قرضه هر کدام تقریبا میزان ریسک و میزان پاداش متوسطی دارند.

حوزه سرمایه‌گذاریمیزان سود احتمالی سطح ریسک
سهامزیادزیاد
اوراق قرضهمتوسطمتوسط
املاکمتوسط و زیادمتوسط
حساب‌های بانکیکمکم

ریسک به ریوارد در بازارهای مالی

ریسک به ریوارد را در انواع بازارهای مالی می‌توان استفاده کرد. وجه مشترک همه بازارهای مالی کسب سود در ازای پیش‌بینی درست قیمت است. بنابراین فرقی ندارد که دارایی مورد معامله ارز دیجیتال، سهام شرکت یا کالای ارزشمندی همانند طلا باشد. در هر صورت معامله‌گر می‌تواند با بررسی و تحلیل درست عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت دارایی یا سهام موردنظر از روند صعودی یا نزولی بازار کسب سود کند.

از طرفی دیگر با توجه به این‌که ریسک در همه بازارهای مالی وجود دارد بنابراین استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک و سرمایه همانند نسبت ریسک به ریوارد می‌تواند در نهایت باعث سودآوری معامله‌گر شود. در ادامه این مطلب ریسک به ریوارد را در بازارهای ارزهای دیجیتال و بازار فارکس شرح می‌دهیم.

ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال

بازار کریپتو یا بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای پرطرفدار است که معامله‌گرها رمزارزهای گوناگونی همانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و پولکادات را خرید و فروش می‌کنند. معامله‌گرها می‌توانند با ثبت‌نام در این صرافی‌ها و انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند.

برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال افراد می‌توانند از طریق کامپیوترهای شخصی خود یا برنامه‌های ترید ارز دیجیتال که در گوشی‌های همراه قابل نصب هستند، رمزارزهای مورد نظر را معامله کنند. در این بازار نیز معامله‌گر پس از مشخص کردن قیمت تارگت و استاپ لاس در صورتی که ریسک به ریوارد مناسبی را شناسایی کند، می‌تواند برای انجام معامله، سفارش خرید یا فروش را در قیمت موردنظر قرار دهد.

ریسک به ریوارد در فارکس

«فارکس» (Foreign Exchange Market | FX) بازاری است که در آن ارزهای کشورها مبادله می‌شود. بازار فارکس یکی از بازارهای بزرگ فرابورسی است که افراد می‌توانند از طریق کامپیوترهای شخصی و با اتصال به اینترنت نسبت به انجام معاملات در آن اقدام کنند.

در بازار فارکس نیز همانند بازارهای مالی دیگر باید مدیریت ریسک و سرمایه را برای معاملات درنظر گرفت. در بازار فارکس هنگامی که تریدر نسبت به باز کردن پوزیشن‌های لانگ و شورت اقدام می‌کند در واقع نسبت به قدرت گرفتن یک ارز نسبت به ارز دیگر پوزیشن خود را باز می‌کند. در این حالت معامله‌گر قیمت تارگت و استاپ لاس را تعیین می‌کند. در صورتی که میزان ریسک به ریوارد محاسبه شده مقدار مطلوبی باشد می‌تواند سفارش خود را ثبت کند.

ریسک ترید در بازار فارکس

با توجه به این‌که معاملات در بازار فارکس به اهرم نیاز دارند و تریدرها از مارجین استفاده می‌کنند، بنابراین انجام معاملات در بازار فارکس نسبت به بازارهای دیگر ریسک بیشتری دارد. قیمت ارزها در بازار فارکس دائما در حال تغییر است. اما این تغییرات بسیار کوچک هستند و تریدرها برای این‌که بتوانند از این بازار سود کسب کنند نیاز دارند تا از اهرم در معاملات استفاده کنند.

استفاده از اهرم در معاملات در صورتی که تریدر بتواند پیش‌بینی درستی از روند قیمت در بازار داشته باشد، سود حاصل از معامله را افزایش می‌دهد. اما استفاده از اهرم در شرایط پیش‌بینی نادرست روند قیمت می‌توانند میزان زیان را نیز افزایش دهد. علاوه بر این معامله‌گرهای حرفه‌ای موسسات مالی و بانک‌ها، بازیگران اصلی این بازار محسوب می‌شوند. بنابراین موفقیت در این بازار به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد.

اندیکاتور ریسک به ریوارد

هدف اصلی از اندیکاتور ریسک به ریوارد ایجاد امکانی برای انجام معامله آگاهانه برای تریدر است. انجام هر معامله‌ای در بازارهای مالی دارای ریسک‌ است. اندیکاتور ریسک به ریوارد قبل از باز کردن پوزیشن معاملاتی این امکان را به تریدر می‌دهد تا از نسبت ریسک به ریوارد معامله آگاهی پیدا کند. بنابراین این اندیکاتور با محاسبه مقدار ریسک به ریوارد معامله به تریدر کمک می‌کند تا در انتخاب موقعیت‌های معاملاتی برای ترید سرعت بیشتری داشته باشد.

ریسک به ریوارد در متاتریدر

افرادی که در بازار فارکس فعالیت می‌کنند پس از ثبت‌نام در کارگزاری موردنظر نیاز دارند تا برای انجام معاملات خود از نرم‌افزار متاتریدر برای انجام معاملات خود استفاده کنند. در واقع کارگزاری مربوطه با ارائه نام کاربری و رمزعبور به تریدر این امکان را می‌دهد تا از طریق متاتریدر معاملات موردنظر را در کارگزاری انجام دهد.

یکی از قابلیت‌هایی که می‌توان به متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ اضافه کرد، اندیکاتور ریسک به ریوارد است. با نصب این اندیکاتور بر روی نرم‌افزار متاتریدر معامله‌گر می‌تواند با توجه به قیمت تارگت و استاپ لاس پوزیشن معاملاتی، میزان ریسک به ریوارد معامله را مشاهد کند و با توجه به آن برای انجام معامله تصمیم بگیرد.

بازار سرمایه

استفاده از ابزار ریسک به ریوارد در متاتریدر

برای استفاده از ابزار ریسک به ریوارد در متاتریدر در ابتدا اندیکاتور ریسک به ریوارد را به متاتریدر اضافه می‌کنیم. پس از اضافه کردن اندیکاتور ریسک به ریوارد در متاتریدر، تریدر می‌تواند با جابجایی دو خط سبز و قرمز و قرار دادن آن‌ها بر روی قیمت تاگت و قیمت حد ضرر، نسبت ریسک به ریوارد پوزیشن موردنظر را مشاهده کند. در ادامه این مطلب، استفاده از ابزار ریسک به ریوارد را برای دو حالت پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت شرح می‌دهیم.

نحوه محاسبه ریسک به ریوارد برای پوزیشن لانگ

هنگامی که تریدر روند قیمت در بازار را صعودی پیش‌بینی می‌کند از پوزیشن لانگ برای کسب سود استفاده می‌کند. در این حالت می‌تواند با استفاده از ابزار محاسبه ریسک به ریوارد در متاتریدر ۴ یا متاتریدر ۵ برای آگاهی از میزان ریسک به ریوارد پوزیشن معاملاتی استفاده کند. تریدر با قرار دادن خط سبز در قیمت تارگت موردنظر و قرار دادن خط قرمز بر روی قیمت حد ضرر می‌تواند نسبت ریسک به ریوارد را در پوزیشن لانگ مشاهده کند.

با توجه به این‌که در پوزیشن لانگ، تریدر انتظار دارد تا از روند صعودی قیمت کسب سود کند، بنابراین خط سبز رنگ که بر روی قیمت تارگت قرار داد در بالای قیمت بازار قرار می‌گیرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نسبت ریسک به ریوارد محاسبه شده با پیکان قرمز مشخص شده است که در آن عدد اول از سمت چپ مربوط به ریسک و عدد دوم مربوط به ریوارد است.

نرم افزار ریسک به ریوارد

نحوه محاسبه ریسک به ریوارد برای پوزیشن شورت

زمانی که پیش‌بینی تریدر از روند قیمت در نمودار نزولی است، از پوزیشن‌های شورت برای کسب سود استفاده می‌کند. به عبارت دیگر تریدر می‌تواند از روند ریزشی قیمت در بازار نیز کسب سود کند. در این حالت قیمت تارگت در زیر قیمت بازار قرار می‌گیرد و قیمتی که برای حد ضرر معامله تعیین می‌شود نیز در بالای قیمت بازار قرار داده می‌شود.

تریدرها برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در متاتریدر می‌توانند از خطوط سبز و قرمز همانند تصویر زیر استفاده کنند. در این حالت خط سبز منطبق با قیمت تارگت قرار می‌گیرد که با توجه به این‌که پوزیشن معاملاتی شورت است، بنابراین در پایین قیمت بازار قرار داد. خط قرمز نیز منطبق با قیمت حد ضرر است و با توجه به پوزیشن معاملاتی شورت در بالای قیمت بازار قرار داده می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نسبت ریسک به ریوارد با پیکان قرمز نشان داده شده است.

ریسک به ریوارد متاتریدر

استراتژی‌های ریسک به ریوارد

استراتژی‌هایی که برای مدیریت ریسک به ریوارد در ترید وجود دارند، میزان ریسک موجود در معاملات را به پتانسیل سود موجود در آن‌ها اندازه می‌گیرند و سپس با ارائه روشی سعی می‌کنند تا میزان احتمال کسب سود در معاملات را افزایش دهند. این استراتژی‌ها می‌توانند در نهایت باعث شوند تا تریدر سود بیشتری در معاملات به‌دست آورد. یکی از این استراتژی‌های ریسک به ریوارد محاسبه نسبت ریسک به ریوارد است که آن را توضیح دادیم. در ادامه استراتژی‌های دیگری از ریسک به ریوارد را شرح می‌دهیم.

انتقال استاپ لاس به نقطه ورود به معامله

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که تریدرها برای مدیریت ریسک در معاملات انجام می‌دهند انتقال استاپ لاس به نقطه ورود به معامله است. با استفاده از این نوع استراتژی در صورتی که قیمت به سمت تارگت حرکت می‌کند و مقداری در جهت روند پیش‌بینی شده حرکت کند، تریدر برای این‌که در صورت برگشت روند قیمت ضرر نکند، می‌تواند استاپ لاس خود را به نقطه ورود به معامله انتقال دهد.

برای مثال فرض کنید تریدری سهمی را در قیمت ۱۰۰ دلار خریداری می‌کند و قیمت این سهم شروع به افزایش می‌کند و تا قیمت ۱۲۰ دلار بالا می‌رود. با توجه به نوسانات بازار ممکن است روند قیمت سهم مربوطه تغییر روند بدهد و روندی نزولی را آغاز کند.

در این حالت ممکن است از قیمت ۱۰۰ دلار که قیمت خرید است نیز پایین‌تر بیاید و خریدار را متضرر کند. بنابراین برای مدیریت بهینه ریسک، تریدر می‌تواند با انتقال استاپ لاس به قیمت ۱۰۰ دلار که همان قیمت ورود به معامله و خرید سهم است، معامله خود را در اصطلاح بدون ریسک کند.

استراتژی حد ضرر متحرک

استفاده از «حد ضرر متحرک» (Trailing Stop Order) از دیگر استراتژی‌های مربوطه به مدیریت ریسک به ریوارد معاملات است. همان‌طور که از نام این نوع استاپ لاس می‌توان متوجه شد، این استاپ لاس در جهت قیمت و با توجه به فاصله تعریف شده با آن حرکت می‌کند. برای درک بهتر نحوه عملکرد حد ضرر متحرک در ادامه با مثالی آن را توضیح می‌دهیم.

استاپ لاس

مثالی از حد ضرر متحرک

برای مثال فرض کنید تریدری در قیمت ده هزار دلار رمزارزی را خریده است و تریلینگ استاپ خود را در فاصله پانصد دلار از قیمت مارکت تنظیم می‌کند. در این حالت اگر قیمت رمزارز مربوطه به یازده هزار دلار برسد، در این حالت استاپ لاس در قیمت پانصد دلار پایین‌تر از این قیمت قرار می‌گیرد و همین‌طور با قیمت حرکت می‌کند. با استفاده از این نوع استراتژی در صورتی که روند قیمت تغییر کند، هنگامی که به قیمت استاپ لاس برسد، این سفارش فعال می‌شود و تریدر می‌تواند تیک پروفیت مربوطه را از معامله دریافت کند.

استراتژی خروج تدریجی از معاملات

یکی از استراتژی‌هایی که برای مدیریت ریسک و افزایش احتمال کسب سود بیشتر در معاملات انجام می‌شود، خروج تدریجی از پوزیشن معاملاتی است. هنگامی که تریدر با توجه به روند بازار وارد پوزیشن معاملاتی می‌شود، احتمال می‌دهد تا قیمت به محدوده‌های مشخصی برسد. بنابراین برای پوزیشن معاملاتی هدف مشخص می‌کند. به این هدف قیمت در اصطلاح تارگت می‌گویند که تریدر با رسیدن به آن، با کسب سود از معامله خارج می‌شود. در مواردی تریدر پیش‌بینی می‌کند که قیمت دارایی یا سهام می‌تواند از تارگت تعیین‌ شده نیز فراتر رود اما احتمال این‌که قیمت از تارگت نیز فراتر رود از احتمال رسیدن به تارگت تعیین شده کمتر است. در این حالت تریدر برای استفاده بهینه از این فرصت می‌تواند بیش از یک تارگت تعیین کند و به‌تدریج از معامله خارج شود. برای درک بهتر این استراتژی در ادامه با مثالی نحوه عملکرد استراتژی خروج تدریجی را شرح می‌دهیم.

نحوه عملکرد استراتژی خروج تدریجی

برای درک بهتر نحوه عملکرد استراتژی خروج تدریجی فرض کنید تریدری میزان هزار سهم به ارزش هر سهم برابر با ۵۰ دلار را خریده است. این تریدر پیش‌بینی می‌کند که قیمت این سهم روند رو به رشد خوبی داشته باشد اما از طرفی دیگر می‌خواهد برای کاهش ریسک معامله به صورت تدریجی مقداری از سود حاصل از روند صعودی را برداشت کند. برای این کار تریدر از روش خروج تدریجی به شرح زیر استفاده می‌کند.

  • کسب سود در تارگت اول: تریدر با توجه به تحلیل‌هایی که از بازار سهم مربوطه انجام می‌دهد متوجه می‌شود در صورتی که قیمت سهم مربوطه به ۶۰ دلار برسد زمان مناسبی برای فروش مقداری از سهم موردنظر و کسب سود است. بنابراین زمانی که قیمت سهم مربوطه به ۶۰ دلار می‌رسد پانصد سهم از هزار سهم را در این قیمت می‌فروشد. با توجه به این‌که بازارهای مالی دارای نوسانات زیادی هستند و ممکن است قیمت‌ها بر خلاف پیش‌بینی حرکت کنند، بنابراین تریدر با این اقدام و با دریافت قسمتی از سود، مقدار ریسک مربوط به برگشت روند را کاهش می‌دهد.
  • کسب سود در تارگت دوم: در تارگت اول تریدر نصف سهم خود را فروخته است و نصف دیگر را در اختیار دارد. با فرض ادامه روند صعودی در قیمت سهم موردنظر، تریدر می‌تواند ۲۰۰ سهم دیگر را نیز در تاگت قیمتی ۷۰ دلار بفروشد. به این ترتیب پس از دومین مرحله از کسب سود تریدر در مجموع ۷۰۰ سهم از هزار سهم خریداری شده را فروخته است و تنها ۳۰۰ سهم باقی می‌ماند که آن را نیز در تارگت قیمتی بعدی می‌‌فروشد.

به این ترتیب تریدر توانسته است مقادیری از سود حاصل از روند صعودی در بازار را در مقاطع قیمتی موردنظر به‌دست آورد و مقداری از سهم را نیز نگهدارد تا در صورت ادامه روند صعودی بتواند آن را در قیمت‌های بالاتری بفروشد.

مقدار ریسک

دسته‌ بندی معاملات از لحاظ مقدار ریسک

دسته‌بندی معاملات از لحاظ مقدار ریسک به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند برای مدیریت بهینه ریسک معاملات با توجه به مقدار ریسک هر معامله، مقدار معینی از سرمایه را به آن اختصاص دهد. در این استراتژی تریدر می‌تواند مقدار بیشتری از سرمایه را به معاملات با ریسک کمتر اختصاص دهد و برای معاملاتی که ریسک بالاتری دارند مقدار سرمایه تخصیصی را محدودتر کند. با استفاده از این استراتژی تریدر می‌تواند سرمایه کمتری به معاملات با ریسک بالاتر اختصاص دهد.

مزیت استراتژی دسته بندی معاملات از لحاظ ریسک چیست؟

مزیت استفاده از استراتژی دسته‌بندی معاملات از لحاظ مقدار ریسک هر معامله این مزیت را دارد که با توجه به اختصاص سرمایه کمتر به معاملات با ریسک بالاتر، در نهایت مقدار زیان‌های حاصل از انجام معاملات ضررده را نسبت به سود‌های دریافتی کمتر می‌کند. به عبارتی دیگر با توجه به این‌که میزان ریسک در معاملات برابر با احتمال ضرر در معامله است، بنابراین با کمتر کردن احتمال زیان وارده در معاملات، در نهایت نسبت ریسک به ریوارد معاملات بهتری برای تریدر حاصل می‌شود.

دسته بندی معاملات

بالا بردن احتمال موفقیت در معاملات

بالا بردن احتمال موفقیت در معاملات باعث می‌شود تا نسبت ریسک به ریوارد انتخابی سودآور شود. همان‌طور که کاهش احتمال ضرر در معاملات با کم کردن میزان ریسک در معاملات باعث می‌شود تا نسبت ریسک به ریوارد با سود همراه باشد، بیشتر کردن احتمال موفقیت در معاملات نیز با بالاتر بردن احتمال رسیدن به تارگت باعث سودآور شدن نسبت ریسک به ریوارد انتخابی می‌شود. بنابراین هر اندازه بتوانیم با تحلیل بهتر نمودار، سطوح مطمئن‌تری را برای تارگت انتخاب کنیم، احتمال این‌که به سود برسیم بیشتر است. برای این‌ موضوع استفاده از گذشته تاریخی نمودار و بررسی الگوها و شرایطی که قیمت در گذشته به آن‌ها واکنش نشان داده‌ است، این امکان را به ما می‌دهد تا با انتخاب دوباره این الگوها در صورت شکل‌گیری مجدد، بتوانیم احتمال موفقیت در معاملات را افزایش دهیم.

ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

«تریدینگ ویو» (TradingView) پلتفرمی بر روی وب است که طرفداران زیادی دارد. افرادی که تمایل به فعالیت در بازارهای مالی را دارند، علاوه بر پلتفرم‌های مربوط به کارگزاری‌ها و صرافی‌ها که در آن سفارشات خود را ثبت می‌کنند، نیاز دارند تا از پلتفرم‌هایی که امکانات تحلیلی مناسبی را در اختیارشان قرار می‌دهند برای بررسی نمودار قیمت در بازار استفاده کنند.

پلتفرم تریدینگ ویو یکی از این برنامه‌ها است که امکاناتی نظیر نمودارهای قیمتی با کیفیت بالا، ابزارهای تحلیل تکنیکال، انواع اندیکاتورها و اسیلاتورها را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. علاوه بر این کاربران این پلتفرم می‌توانند نظرات و تحلیل‌های خود را در این پلتفرم با دیگر تریدرها به اشتراک بگذارند.

برخی از ابزارهایی که در این پلتفرم وجود دارند و تریدرها می‌توانند از آن‌ها برای محاسبات مربوط به نسبت ریسک به ریوارد در معاملات استفاده کنند را در ادامه این مطلب توضیح می‌دهیم.

ابزارهای تحلیل تکنیکال در تریدینگ ویو

برای این‌که تریدرها بتوانند نمودار قیمت را بررسی و تحلیل کنند، نیاز دارند تا از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال استفاده کنند. پلتفرم تریدینگ ویو ابزارهای متنوعی برای تحلیل تکنیکال قیمت دارد که تریدرها می‌توانند برای پیدا کردن نقاط بهینه ورود و خروج به معاملات از آن‌ها استفاده کنند.

برای استفاده از این ابزارها تریدرها می‌توانند به‌راحتی از آن‌ها در صفحه مربوط به نمودار دارایی یا سهام مربوطه استفاده کنند. بنابراین با مشخص کردن نواحی حمایت و مقاومتی بر روی نمودار قیمت و تشخیص الگوهای هندسی که نمودار قیمت تشکیل می‌دهد، می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی بهتری را برای ورود به معاملات پیدا کنند.

در کنار ابزارهای ترسیمی، معامله‌گرها می‌توانند از اندیکاتورها و اسیلاتورهای موجود در این پلتفرم برای تحلیل تکنیکال بهتر نمودار قیمت سهام یا دارایی موردنظر استفاده کنند. با این ابزارهای تحلیلی تریدرها می‌توانند نقاط بهینه‌ای برای ورود به معامله و انتخاب تارگت و قیمت استاپ لاس که نسبت ریسک به ریوارد بهتری داشته باشد را برای انجام یک معامله موفق پیدا کنند.

محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

برای راحتی محاسبه نسبت ریسک به ریوارد هنگام قرار دادن قیمت تارگت و استاپ لاس در تریدینگ ویو می‌توانیم پس از وارد شدن به پلتفرم و انتخاب نمودار دارایی مربوطه همان‌طور که در تصویر زیر با مستطیل قرمز نشان داده شده است، ابزار مربوطه را فعال کنیم و از آن برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در هنگام باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی استفاده کنیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم یکی از این ابزارها برای پوزیشن‌های شورت است و دیگری برای پوزیشن‌ها لانگ استفاده می‌شود که می‌توان با توجه به پوزیشن‌ معاملاتی مربوطه از آن‌ها استفاده کرد.

تریدینگ ویو

نسبت ریسک به ریوارد در پوزیشن‌های لانگ

زمانی که تریدر بخواهد از روند صعودی در بازار استفاده کند از پوزیشن‌های لانگ استفاده می‌کند. در این حالت نیز تریدر برای مدیریت ریسک و سرمایه نیاز دارد تا نسبت ریسک به ریوارد را در معاملات خود محاسبه کند. برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در پلتفرم تریدینگ ویو تریدر می‌تواند با انتخاب گزینه مربوط به لانگ پوزیشن همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به ابزار موردنظر دسترسی پیدا کند.

پس از انتخاب گزینه لانگ پوزیشن، در قیمتی که تریدر بر روی آن به‌عنوان نقطه ورود به معامله کلیک می‌کند، ابزار مربوطه همانند تصویر زیر ظاهر می‌شود. در این حالت تریدر می‌تواند با تنظیم حدود بالایی و پایینی این ابزار و منطبق کردن آن با قیمت تارگت و استاپ لاس، مقدار محاسبه شده برای نسبت ریسک به ریوارد را مشاهده کند. مقدار محاسبه شده برای نسبت ریسک به ریوارد با پیکان قرمز در تصویر زیر مشخص شده است.

نسبت ریسک به ریوارد

نسبت ریسک به ریوارد در پوزیشن‌ شورت

زمانی که تریدرها بخواهند از روند نزولی بازار کسب سود کنند، از پوزیشن‌های شورت استفاده می‌کنند. به عبارتی دیگر هنگامی که معامله‌گر روندی نزولی را برای بازار پیش‌بینی می‌کند، پوزیشن شورت باز می‌کند. در این حالت می‌تواند همانند تصویر زیر از ابزار مربوط به محاسبه ریسک به ریوارد در پوزیشن‌ها شورت استفاده کند.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید با استفاده از این ابزار، تارگت معامله در قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی بازار قرار دارد و آن را با رنگ سبز مشاهده می‌کنید. قیمت استاپ لاس نیز که با رنگ قرمز نشان داده شده است و بالاتر از قیمت فعلی بازار است.

تریدر می‌تواند با توجه به قیمت‌هایی که برای تارگت و استاپ لاس درنظر می‌گیرد این ابزار را تنظیم کند و محدوده‌های پایینی و بالایی را مطابق با قیمت‌های تارگت و استاپ لاس انتخابی قرار دهد تا بتواند نسبت ریسک به ریوارد بهینه‌ای را پیدا کند. در تصویر زیر نسبت ریسک به ریوارد با پیکان قرمز مشخص شده است.

محاسبه ریسک به ریوارد

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس ریسک به ریوارد را شرح دادیم و مفهوم آن را با مثال توضیح دادیم. سپس اهمیت ریسک به ریوارد را بیان کردیم. ریسک به ریوارد مناسب در ترید را توضیح دادیم. سپس با توجه به اهمیت استفاده از ریسک به ریوارد در انجام معاملات، ریسک به ریوارد در ترید را شرح دادیم و نحوه محاسبه آن را با مثال توضیح دادیم.

برای درک بهتر نحوه استفاده از ریسک به ریوارد در معامله، انتخاب واقع‌بینانه قیمت تارگت و استاپ لاس را شرح دادیم و مثالی برای انتخاب قیمت تارگت و حد ضرر مناسب بیان کردیم. محاسبه ریسک به ریوارد پس از انتخاب تارگت و استاپ لاس را شرح دادیم و ماشین حساب ریسک به ریوارد و جدول مربوطه را برای سرمایه‌گذاری توضیح دادیم.

مدیریت سرمایه و ریسک در تمام بازارهای مالی ضرورت دارد. بنابراین در ادامه این مطلب برای نمونه ریسک به ریوارد در بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس را شرح دادیم. اندیکاتور ریسک به ریوارد را توضیح دادیم و استفاده از ابزار ریسک به ریوارد در متاتریدر را شرح دادیم. استراتژی‌های ریسک به ریوارد مانند استراتژی حد ضرر متحرک، استراتژی خروج تدریجی از معاملات و استراتژی دسته‌بندی معاملات از لحاظ ریسک را توضیح دادیم. در پایان نیز ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو را شرح دادیم و نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در پوزیشن‌های لانگ و شورت را در تریدینگ ویو بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Centerpointthe balanceInvestopediaForbesIndicatorspot
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *