سهام شناور چیست؟ — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

۱۱۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
سهام شناور چیست؟ — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

پیش‌تر، در مجله فرادرس، در مطالبی با عنوان «آموزش بورس رایگان | گام به گام برای همه | به زبان ساده» و «بورس چیست ؟ آموزش بورس (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)» با مفاهیم و اصطلاحات بورس آشنا شدیم. در ادامه مجموعه آموزش‌های بورس و بازار سرمایه، در این مطلب، با مفهوم سهام شناور آشنا می‌شویم. برای آشنایی بهتر با مفهوم سهام، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «سهام چیست و سهامدار کیست؟ — به زبان ساده» را مطالعه کنید.

فیلم آموزش رایگان سهام شناور در بورس

فیلم آموزش رایگان سهام شناور در بورس به صورت گام به گام، در کادر بالا، به سوالات شما در خصوص سهام شناور و محاسبه آن، به زبان ساده و به صورت گام به گام پاسخ می‌دهد.
برای پخش و مشاهده ویدئو روی دکمه پلی یا تصویر بالا کلیک کنید.

سهام شناور چیست؟

«سهام شناور» (Floating Stock) یا سهام شناور آزاد تعداد سهام موجود برای داد و ستد یک سهام خاص است. سهام‌هایی با شناوری کم معمولاً تعداد کمی سهم دارند. سهام شناور با تفریق سهام خاص مربوط به چند شخص یا عمده و راهبردی (Closely-held Shares) و سهام غیر قابل معامله (Restricted Stock) از کل سهام منتشر شده (Outstanding Shares) یک شرکت محاسبه می‌شود. سهام راهبردی آن بخش از سهامی است که متعلق به خودی‌ها، سهامداران عمده و کارمندان آن شرکت است. سهام غیر قابل معامله نیز به سهامی اطلاق می شود که به دلیل محدودیت موقت مانند دوره توقف به دلیل عرضه اولیه نمی‌توان آن را معامله کرد.

سهام با شناوری کم به طور کلی آسیب‌پذیرتر از سهام با شناوری بزرگ خواهد بود و معاملات آن دشوارتر است. این امر به آن دلیل است که با داشتن تعداد کمتری سهم، پیدا کردن خریدار یا فروشنده دشوارتر خواهد بود. این موضوع منجر به پراکندگی بزرگ‌تر و اغلب حجم معامله کمتری می‌شود.

مفهوم سهام شناور

یک شرکت ممکن است دارای تعداد زیادی سهام منتشر شده باشد، اما تعداد محدودی سهام شناور داشته باشد. به عنوان مثال، فرض کنید یک شرکت 50 میلیون سهم منتشر شده دارد که از آن مقدار، به سایر موسسات 35 میلیون سهم، مدیریت و خودی‌ها 5 میلیون و به طرح مالکیت سهام کارمندان (ESOP) نیز ۲ میلیون سهم اختصاص یافته باشد. بنابراین سهام شناور تنها 8 میلیون سهم (50 میلیون منهای 42 میلیون) یا 16 درصد از کل سهام منتشره است.

شناوری کم معمولاً مانعی برای تجارت فعال است. این عدم فعال بودن تجاری، ورود و خروج از سهام‌هایی با شناوری کم را دشوار می‌کند.

میزان سهام شناور یک شرکت ممکن است با گذشت زمان افزایش یا کاهش پیدا کند. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که شرکت‌ها می‌توانند برای جذب سرمایه بیشتر سهام بیشتری بفروشند یا ممکن است سهام راهبردی و سهام غیر قابل معامله در دسترس قرار گیرند. در طرف مقابل، خرید سهام توسط شرکت باعث کاهش تعداد سهام منتشره می‌شود و در نتیجه، درصد سهام شناور نسبت به سهام منتشره کاهش می‌یابد.

تجزیه سهام (Stock Split) باعث افزایش سهام شناور خواهد شد. یک تجزیه معکوس نیز باعث کاهش شناوری سهم می‌شود. منظور از تجزیه سهام، تقسیم سرمایه یک شرکت سهامی عام، به تعداد بیشتری از سهم‌های عادی است.

فیلم آموزش تجزیه سهام

در این ویدئوی آموزشی، مفهوم تجزیه سهام، انواع تجزیه، و تاثیر آن بر دارایی و سرمایه خریداران آن سهام و شرکت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

چرا سهام شناور مهم است؟

شناوری سهام یک شرکت پارامتر مهمی برای سرمایه‌گذاران است، زیرا مشخص می‌کند که چه تعداد از سهام برای معامله توسط عموم سرمایه‌گذاران در دسترس است. شرکت‌ها مسئولیتی در قبال نحوه داد و ستد سهام شناور توسط مردم ندارند و این موضوع به عملکرد بازار ثانویه بر می‌گردد. بنابراین، خرید سهام، فروش آن یا حتی استقراض آن توسط سرمایه‌گذاران، بر شناوری سهم تأثیر نمی‌گذارد، زیرا این موارد تغییر تعداد سهام موجود برای معامله را نشان نمی‌دهد و صرفاً نمایانگر بازتوزیع آن است. به همین ترتیب، اختیار معامله یک سهم، تأثیری در شناوری آن نخواهد داشت.

سهام شناور چیست

یکی از مواردی که شرکت‌های کوچک با سهام شناور کم با آن مواجه هستند، این است که افراد با سرمایه کم می‌توانند روند سهم را تغییر دهند و سهامداران خرد را دچار اشتباه کنند. این کار دست سفته‌بازان را برای سودجویی باز می‌کند. اما در مقابل، قیمت سهام شرکت‌هایی با شناوری بالا را نمی‌توان به سادگی تغییر داد و دچار نوسان کرد.

نکته دیگر این است که تغییر قیمت سهام با شناوری کم ساده‌تر است. زیرا چنین سهامی که تعداد سهم کمتری دارد، عرضه‌اش هم کمتر است و با سرمایه کم می‌توان برای آن صف خرید ایجاد کرد.

مثالی از سهام شناور

در آوریل سال 2019، شرکت «جنرال الکتریک» (GE)  تعداد 8٫71 میلیارد سهم منتشره داشته است. از این تعداد، 0٫16 درصد متعلق به خودی‌ها بوده است. مقدار 58٫64 درصد نیز در مالکیت مؤسسات بزرگ بوده است. بنابراین، در کل 58٫8 درصد (5٫12 میلیارد سهم) برای معامله عموم در دسترس نیست. در نتیجه، سهام شناور جنرال الکتریک 3٫59 میلیارد سهم (8٫71 منهای 5٫12) بوده است.

توجه به این نکته مهم است که مؤسسات برای همیشه سهام را در اختیار ندارند. تعداد مالکیت مؤسسات مرتباً تغییر می‌کند، اگرچه همیشه درصد قابل توجهی ندارد. کاهش مالکیت مؤسسات با کاهش قیمت سهم همراه است و همین موضوع می‌تواند نشانگر این باشد که مؤسسات در حال واگذاری سهام هستند. افزایش مالکیت مؤسسات نیز نشان می‌دهد که آن‌ها در حال جمع‌آوری سهام هستند.

چگونه درصد سهام شناور را تشخیص دهیم؟

برای اطلاع از مقدار سهام شناور یک سهم، می‌توانید به سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران (+) مراجعه کنید و با وارد کردن نماد شرکت، درصد سهام شناور آن را مشاهده کنید.

برای مثال، سهام شناور نماد «شتران» ۹ درصد است.

مثال سهام شناور

سخن پایانی

در این آموزش، گفتیم که سهام شناور آن بخش از سهام یک شرکت است که سهامداران، آماده عرضه و فروش آن هستند و قصد ندارند با حفظ این سهام، در مدیریت شرکت مشارکت کنند. برای مثال، اگر شرکت الف سهامدار ۷۰ درصد سهام شرکت ب باشد و قصد فروش سهام در کوتاه‌مدت نداشته باشد، می‌توان گفت که سهم شناور شرکت ب، ۳۰ درصد است. اگر به تازگی در بازار بورس شروع به فعالیت کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم سهامی را بخرید که شناوری آن‌ها متعادل و نزدیک به متوسط بازار باشد.

در پایان از شما دعوت به عمل می‌آوریم تا اگر دیدگاهی در رابطه با مبحث سهام شناور دارید یا پرسشی برای شما بی‌پاسخ باقیمانده است، آن را از طریق بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبین مجله فرادرس در میان بگذارید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۵۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
۵ دیدگاه برای «سهام شناور چیست؟ — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)»

سلام بسیار ممنون

سلام حمیدرضای عزیز.
سپاس از همراهی‌تان با مجله فرادرس.
موفق باشید.

با سلام من سهم پیزد دارم سهام شناورش صفره
به نظر شما چکرش کنم

معاملات عمده که با کد ۴ انتهای نماد مشخص میشن در قسمت شناور سهام اتفاق میفتن یا غیر شناور؟

سلام میخواستم بپرسم تعداد سهام که توی TSETMc نشون میده تعداد سهام شناوره یا کل سهام اون شرکت

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *