تفاوت بازار خرسی و گاوی چیست؟ – ۱۱ فرق مهم که باید بدانید

۳۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
تفاوت بازار خرسی و گاوی چیست؟ – ۱۱ فرق مهم که باید بدانید

تمامی بازارهای مالی از روندهای صعودی و نزولی تشکیل شده‌اند. این روندهای بازار در بازه‌های زمانی متنوعی قابل بررسی هستند. برای مثال برای بررسی حرکات قیمتی در بازارهای مالی می‌توان از تایم‌فریم‌های سالانه تا هفتگی و ساعتی بهره برد. شرایط موجود در اقتصاد کلان بر روی بازارهای مالی تأثیرگذار است و می‌تواند روندهای بلندمدت صعودی یا نزولی که ممکن است از چندین ماه تا چندین سال طول بکشند را در این بازارها ایجاد کند. به بازارهای صعودی در اصطلاح بازار گاوی و به بازارهای نزولی بازار خرسی می‌گویند. هر کدام از این بازارها دارای خصوصیاتی هستند و شرایط ویژه‌ای دارند. اطلاع از تفاوت بازار خرسی و گاوی به سرمایه‌‌گذار کمک می‌کند تا درک درستی از چرخه بازار و زمان درست سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی پیدا کند. در این مطلب از مجله فرادرس فرق بازار خرسی و گاوی را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

تفاوت بازار خرسی و گاوی

«بازار گاوی» (Bull Market) به جو خوش‌بینانه‌ موجود در بازارهای مالی اشاره می‌کند. در بازار گاوی حال اقتصاد خوب است و قیمت‌های سهام یا دارایی‌ها در حال رشد هستند. در حالت برعکس «بازار خرسی» (Bear Market) به جو بدبینانه‌ موجود در بازار اشاره دارد. در بازار خرسی نرخ بیکاری بالا می‌رود و شرایط بازار به سمت رکود اقتصادی کشیده می‌شود. در بازار خرسی با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی ارزش سهام و دارایی‌ها کم می‌شود.

نوسان در ذات بازارهای مالی

تمامی بازارهای مالی دارای نوسان قیمت هستند. شرایط کلان اقتصادی و موضع‌گیری‌های سیاسی باعث می‌شود تا در برخی اوقات حال بازار خوب باشد و قیمت‌ها افزایشی شوند و در زمان‌هایی دیگر شرایط نامساعد اقتصادی باعث ریزش قیمت در بازارهای مالی می‌شود. بنابراین بازارهای مالی همواره در چرخه‌های پی در پی بازارهای گاوی و خرسی هستند و روندهای صعودی و نزولی از خصوصیات بازار محسوب می‌شود.

بازار خرسی

دلیل نام گذاری بازارها به نام خرسی و گاوی

سوالی که ممکن است در این‌جا مطرح شود این است که چرا بازارهای صعودی را گاوی و بازارهای نزولی را خرسی می‌گویند. در جواب این سوال باید به طرز جنگیدن گاوها و خرس‌ها اشاره کنیم. گاوها هنگام حمله با شاخ خود رو به بالا حمله می‌کنند. بنابراین حرکت قیمت به سمت بالا یا بازار صعودی را بازار گاوی می‌گویند. اما خرس‌ها هنگامی که می‌خواهند حمله کنند با پنجه‌های سنگین خود از بالا به پایین ضربه را وارد می‌کنند. بنابراین حرکت قیمت به سمت پایین یا بازار نزولی را در اصطلاح بازار خرسی می‌گویند.

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، به بررسی فرق بازارهای گاوی و خرسی می‌پردازیم.

۱. تفاوت بازارهای گاوی و خرسی از نظر اقتصاد کلان

در بازار گاوی شرایط اقتصادی مساعد است، تولید ناخالص داخلی رو به افزایش است و اشتغال‌زایی نیز به نحو مطلوبی انجام می‌شود. با توجه به این‌که جو کلی اقتصاد حالتی آرام و رو به رشد را داراست، بنابراین انتخاب سهام برای سرمایه‌گذاری یا به اصطلاح چیدن سبد سهام به راحتی انجام می‌شود.

اما در بازار خرسی اقتصاد در فاز رکودی خود قرار دارد. در بازار خرسی اکثر سهم‌ها و دارایی‌ها در روندی نزولی قرار دارند. بنابراین انتخاب سهم برای سرمایه‌گذاری دشوار است. در بازار خرسی بر خلاف بازار گاوی نرخ بیکاری افزایش می‌یابد و شاخصه‌های اقتصاد کلان در وضعیت خوبی قرار ندارند.

۲. فرق بازار خرسی و گاوی از نظر روانشناسی بازار

فرق بازار خرسی و گاوی از نظر روانشناسی بازار نیز قابل بررسی است. با توجه به این‌که دوره‌های بلند مدت صعودی و نزولی می‌تواند باعث افزایش امید و خوشبینی و در حالت برعکس موجب افزایش ناامیدی در میان فعالان بازار شود، بنابراین در بازار گاوی جو مثبت بازار باعث ایجاد روحیه‌ای مثبت در بازار می‌شود که این موجب استقبال بیشتر فعالان بازار برای خرید بیشتر در شرایط صعودی می‌شود.

در بازارهای خرسی نیز جو منفی و بدبینی حاکم در بازار خرسی باعث کناره‌گیری از بازار و افزایش فروش بیشتر می‌شود که این موجب افزایش عرضه و کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار نزولی خواهد شد. برای درک بهتر تفاوت بازار خرسی و گاوی از نظر روانشناسی بازار در ادامه این مطلب از مجله فرادرس به توضیح خصوصیات هر کدام از این بازارها در چرخه بازار می‌پردازیم.

خصوصیات بازار گاوی در چرخه بازار

روند صعودی یا بازار گاوی در چرخه بازار دارای چهار فاز است که هر کدام منعکس کننده خصوصیات روانشناسی مربوطه است. در ادامه این فازها را شرح می‌دهیم.

  • فاز اول: در ابتدای شروع بازار گاوی در چرخه بازار احساسات بازار متأثر از فاز نزولی قبلی است. بنابراین در فاز اولیه در شروع بازار گاوی فعالان بازار به تدریج بدبینی‌های ناشی از بازار نزولی قبلی را فراموش می‌کنند و به تدریج نسبت به روندهای مثبت در بازار مربوطه امیدوار می‌شوند. در فاز اولیه شروع بازار گاوی، قیمت‌ها در سطوح پایین خود قرار دارند و با وجود ایجاد مقداری امید به شروع روند صعودی در بازار اما هنوز احساسات سرمایه‌گذارها نسبت به شروع روند صعودی ضعیف است.
  • فاز دوم: در فاز دوم از بازار گاوی قیمت‌ها در بازار شروع به افزایش می‌کنند، سود شرکت‌ها نیز روندی افزایشی به خود می‌گیرد و انجام معاملات در بازار افزایش می‌یابد. در این فاز عملکرد شاخص‌های اقتصادی بالاتر از سطح میانگین خود قرار دارند.
  • فاز سوم: در فاز سوم از بازار گاوی شاخص‌های بازار و قیمت دارایی‌ها به قله‌های قیمتی جدیدی می‌رسند. شرایط بازار گاوی در این فاز به گونه‌ای است که نقدینگی زیادی در بازار وجود دارد. در بازارهایی همانند بازار ارزهای دیجیتال که مارکت کپ پایین‌تری نسبت به بازارهای دیگر دارد، وضع به‌گونه‌ای پیش می‌رود که هیجان و سرخوشی در کل بازار گاوی موج می‌زند و افراد با دیدن روند رو به رشد بازار به خریدهای خود و باز کردن پوزیشن‌های لانگ ادامه می‌دهند.
  • فاز چهارم: در فاز چهارم از روند بازار گاوی که مرحله نهایی روند صعودی است فعالیت عرضه اولیه‌ها برای سهام افزایش پیدا می‌کند. در این فاز نیز معامله‌گرها به انجام معاملات خود در بازارهای مالی ادامه می‌دهند. از دیگر خصوصیات این فاز رسیدن نسبت P/E سهام شرکت‌ها به بالاترین سطح خود است.

خصوصیات بازار خرسی در چرخه بازار

همانند بازار گاوی در بازار خرسی نیز روند نزولی دارای چهار فاز است که در ادامه این مطلب از مجله فرادرس آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • فاز اول: در فاز اول از بازار خرسی قیمت‌ها در اوج خود قرار دارند. افرادی که تجربه کافی در بازارهای مالی دارند و می‌دانند که پس از هر بازار گاوی باید منتظر بازار خرسی و روند نزولی در بازارهای مالی باشند، قیمت‌های بالایی که در اولین فاز بازار خرسی وجود دارد را فرصتی مناسب برای فروش و کسب سود می‌دانند و خود را برای ریزش قیمت‌ها آماده می‌کنند. در این فاز با توجه به بالا بودن قیمت‌ها احساسات مثبت در بازار وجود دارد و عده‌ای بر این باورند که بازار گاوی تمام نشده است و منتظر افزایش قیمت‌ها هستند. اما دسته‌ای دیگر از افراد با فروش سهام یا دارایی خود از بازار خارج می‌شوند.
  • فاز دوم: در فاز دوم از بازار خرسی قیمت سهام و دارایی‌ها با ریزش مواجه می‌شود. در این فاز سرمایه‌گذارها از بازار خارج می‌شوند و این موضوع باعث ریزش بیشتر قیمت در بازار می‌شود. سود شرکت‌ها نیز در این فاز از بازار خرسی با روندی نزولی روبرو می‌شود. در این فاز از بازار خرسی با کاهش مداوم قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران خوش‌بینی به‌دست آمده از بازار گاوی قبلی را از دست می‌دهند و این خوش‌بینی به‌تدریج جای خود را به بد‌بینی نسبت به روند آینده قیمت در بازار مربوطه می‌دهد. بنابراین بازار خرسی را موجی از احساسات ترس و عدم اطمینان فرا می‌گیرد.
  • فاز سوم: در این فاز از بازار خرسی قیمت سهام و دارایی به کف‌های قیمتی پایین‌تری می‌رسد. در این مرحله از بازار خرسی فاز تسلیم و ترس در بازار خرسی فراگیر می‌شود. افرادی که در مراحل قبلی سهام خود را در قیمت‌های بالاتر نفروختند، در این مرحله تسلیم می‌شوند و ممکن است نسبت به فروش دارایی‌های خود در قیمت‌های پایین‌تر اقدام کنند. فروش گسترده‌ای که در فاز تسلیم در بازار خرسی انجام می‌شود در بازارهایی با مارکت کپ پایین‌تر همانند بازار ارزهای دیجیتال باعث ریزش بیشتر قیمت‌ها به کف‌های پایین‌تر می‌شود.
  • فاز چهارم: فاز چهارم از بازار خرسی مرحله‌ای است که پایین‌ رفتن قیمت‌ها با روندی کندتر انجام می‌شود و در مواقعی بازار ممکن است در بازه‌های مشخصی نوسان کند. در این فاز سرمایه‌گذارها به تدریج امیدوار می‌شوند که بازار خرسی رو به اتمام است. اما با توجه به ریزش‌های شدیدی که بازار خرسی تجربه کرده است برای بسیاری از سرمایه‌گذارهایی که در مراحل قبلی از بازار خروج نکرده‌اند، فاز چهارم از بازار خرسی با خشم و افسردگی همراه است. بعد از این فاز و اتمام بازار خرسی، دوباره مراحل اولیه برای بازار گاوی در چرخه بازار تکرار می‌شود.
روند نزولی

۳. تفاوت بازار خرسی و گاوی از نظر عوامل شکل‌دهنده

فرق بازار خرسی و گاوی را می‌توان از نظر عوامل شکل‌دهند نیز بررسی کرد. برخی از عوامل باعث ایجاد روندهای صعودی در بازار و به‌ وجود آمدن بازار گاوی می‌شوند. از سویی دیگر برخی دیگر از عوامل باعث ایجاد روندهای نزولی و تشکیل بازارهای خرسی می‌شوند که برای درک بهتر تفاوت بازار خرسی و گاوی از نظر عوامل شکل‌دهنده آن‌ها در ادامه این مطلب از مجله فرادرس عوامل تأثیرگذار بر روی شکل‌گیری هر کدام از بازارهای خرسی و گاوی را شرح می‌دهیم.

عوامل شکل‌دهنده بازار گاوی چیست ؟

پس از شناسایی بازار گاوی بررسی عوامل شکل‌دهنده روندهای صعودی در این بازار برای تریدرها و سرمایه‌گذارها از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به این‌که برخی از این عوامل ممکن است در چرخه‌های صعودی بعدی بازار تکرار شوند، بنابراین آشنایی با این عوامل تأثیرگذار بر روی شکل‌گیری بازار گاوی به سرمایه‌گذارها و تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند زمان مناسبی را برای ورود سرمایه خود به بازارهای مالی پیدا کنند.

لازم به ذکر است عواملی که در ادامه ذکر می‌شوند تنها برای آشنایی با عوامل تأثیرگذار بر روی شکل‌گیری بازار گاوی است و با توجه به پیچیدگی‌ها و تفاوت‌هایی که در بازارهای مالی مختلف همانند بازار فارکس، بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد برای ورود به این بازارها حتما از مشاوره افراد متخصص در هر کدام از این بازارها استفاده کنید و با دانش کامل نسبت به ورود در بازارهای مالی اقدام کنید.

بازار گاوی

تأثیر رشد اقتصادی بر بازار گاوی

شرایط مساعد و رو به رشد اقتصادی باعث ایجاد بازار گاوی می‌شود. برای مثال رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش نرخ بیکاری، تورم کم و کنترل شده و بالا بودن تولیدات صنعتی باعث شکل‌گیری بازار صعودی یا گاوی می‌شود. در واقع هر کدام از این‌ موارد برای اقتصاد مفید است. اگر کشوری بتواند هر کدام از این نشان‌گرهای اقتصادی را در سطح مطلوبی نگه دارد می‌تواند انتظار رشد اقتصادی و ایجاد بازار گاوی را داشته باشد.

هزینه‌های مصرف‌کننده

افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده نشانه‌ این است که اقتصاد در حال توسعه است. هنگامی که افراد پول بیشتری خرج می‌کنند نشان‌گر این موضوع است که در حساب‌های خود پول کافی برای خرج کردن دارند. به عبارتی دیگر افزایش هزینه‌های مصرف کننده نشانه‌ای از افزایش سطح استاندارد زندگی و کاهش نرخ بیکاری است. از طرفی دیگر بالا رفتن استانداردهای زندگی به دلیل کاهش نرخ بیکاری باعث می‌شود تا اعتماد سرمایه‌گذارها به بازارها برای ورود سرمایه به آن‌ها افزایش پیدا کند و باعث ایجاد بازار گاوی می‌شود.

افزایش سود شرکت‌ها

افزایش سود شرکت‌ها دلیل دیگری است که باعث ایجاد بازارهای صعودی می‌شود. زمانی که وضعیت اقتصادی پایدار است و هزینه‌های مصرف‌کنندگان بالا می‌رود، سود شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باعث افزایش ارزش سهام آن‌ها و ایجاد روندی صعودی برای رشد قیمت‌ها می‌شود.

سیاست‌گذاری‌های دولتی

سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی که دولت‌ها برای رونق دادن به اقتصاد انجام می‌دهند همانند محرک‌های مالی می‌تواند باعث توسعه و ایجاد انبساط در بازارهای مالی شود. بنابراین هرگونه سیاست‌گذاری دولت که به رشد بازارهای مالی کمک کند می‌تواند باعث ایجاد روند صعودی قیمت‌ها و ایجاد بازار گاوی شود.

عوامل تشکیل‌دهنده بازار خرسی

بازار خرسی روندی نزولی در قیمت سهام یا دارایی‌ها ایجاد می‌کند که ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اما دلایلی که باعث ایجاد بازار خرسی می‌شوند برای سرمایه‌گذارها و فعالان بازارهای مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس عوامل تشکیل‌دهنده بازار خرسی را شرح می‌دهیم.

اقتصاد کلان

تورم و نرخ بهره

میزان تورم و نرخ بهره در اقتصاد از عوامل اصلی هستند که بر روی تشکیل بازار خرسی تأثیر مستقیم دارند. تورم و نرخ بهره این پتانسیل را دارند تا بتوانند بازارهای مالی را تحت‌ تأثیر خود قرار دهند و در روندهای قیمتی موجود در این بازارها تغییراتی ایجاد کنند. افزایش تورم به معنای افزایش قیمت کالاها است و باعث می‌شود تا قدرت خرید افراد با مقدار ثابتی از پول به مرور زمان کاهش پیدا کند.

برای درک ارتباط بین افزایش نرخ بهره و بازار خرسی توجه به این نکته ضروری است که در صورت افزایش نرخ بهره، هزنه وام‌گیری شرکت افزایش پیدا می‌کند. این موضوع همانند مانعی بر جریان پول در فعالیت‌های اقتصادی عمل می‌کند و میزان فعالیت واحدها و شرکت‌های تولیدی را کاهش می‌دهد. عدم فعالیت مناسب این واحدهای تولید باعث ایجاد زیان‌های متعددی به بدنه اقتصادی همانند کاهش سودآوری شرکت‌ها و کاهش قدرت خرید می‌شود. تمامی این عوامل می‌توانند شرایط را برای ایجاد بازار خرسی فراهم کنند.

اقتصاد در رکود

یکی دیگر از عوامل به‌وجود آورنده بازار خرسی، اقتصاد در رکود است. اقتصادی را که برای دو فصل متوالی کاهش رشد تولید ناخالص داخلی را تجربه می‌کند را اقتصادهای در حال رکود می‌گویند. علاوه بر کاهش رشد تولید ناخالص داخلی عواملی همانند افزایش نرخ بیکاری و کاهش تقاضای مصرف‌کننده باعث شکل‌گیری اقتصادهای رو به زوال هستند. با توجه به این‌که در این شرایط شرکت‌ها تولیدات خود را کاهش می‌دهند، بنابراین این عوامل باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها می‌شود. کاهش سودآوری شرکت‌ها در نهایت باعث می‌شود تا سرمایه‌گذارها سهام‌های مربوطه را بفروشند که این موضوع باعث شکل‌گیری بازارهای خرسی می‌شود.

عوامل جهانی

بازارهای سهام داخلی در کشورها تأثیرپذیری بالایی نسبت به تغییرات جهانی از خود نشان می‌دهند. در این دوران که تبادل تجاری آزاد بین کشورهای مختلف وجود دارد، اقتصادهای کشورها به‌طور جدایی‌ناپذیری به هم وابسته شده‌اند و از همدیگر تأثیرپذیری متقابل دارند. این موضوع باعث می‌شود تا هرگونه اختلال قابل توجه در یکی از این اقتصادها در دیگری تأثیر داشته باشد و باعث ایجاد بازار نزولی یا خرسی در آن شود. برای نمونه می‌توان به بحران مالی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اشاره کرد. نمونه دیگری از عوامل اقتصاد جهانی که باعث به‌وجود آمدن بازار خرسی می‌شود، جنگ تجاری دو قدرت اقتصادی یعنی آمریکا و چین است. این جنگ تجاری بازارهای داخلی کشورهایی همانند هند را برای مدتی هر چند کوتاه با رکود مواجه کرد و سرمایه‌گذاران آن را در شرایط بحرانی قرار داد.

بمباران تأسیسات نفتی آرامکو عربستان در سال ۲۰۱۹ نمونه دیگری از تأثیر عوامل جهانی در ایجاد بازار نزولی در کشورهای دیگر است. این حادثه در تأسیسات نفتی آرامکو عربستان باعث ایجاد ترس در مورد ایجاد اختلال در تأمین و عرضه نفت برای کشورهای وابسته به نفت عربستان شد و بازار سهام آن‌ها را ریزشی کرد.

عوامل اجتماعی و سیاسی

عوامل اجتماعی و سیاسی و بحران‌های منطقه‌ای از دیگر عواملی هستند که در بازارهای مالی تأثیرگذار هستند. همان‌طور که ایجاد امنیت و ثبات در منطقه باعث ورود سرمایه بیشتر به این مناطق می‌شود، در حالت برعکس هرگونه اختلاف و درگیری بین کشورها و ایجاد بحران در منطقه باعث فرار سرمایه‌‌‌گذارها می‌شود. بنابراین بروز ناامنی در هر کشوری باعث می‌شود تا سرمایه‌‌گذارها با کناره‌گیری از بازارهای سرمایه باعث ریزش بازار و ایجاد بازار خرسی شوند.

علاوه بر این حتی تغییراتی که در اعمال قوانین تجاری در کشورها ایجاد می‌شود، می‌تواند با سخت‌تر کردن تجارت در کشور مربوطه باعث تأثیر در بازار سرمایه در آن کشور شود و در نهایت به شکل‌گیری بازار خرسی کمک کند. بنابراین علاوه بر موضوعات و جهت‌گیری‌های سیاسی، اعمال قوانینی که تولیدات و عملکرد کارخانجات را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌تواند باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه ریزش سهام مربوطه شود.

۴. تفاوت بازار خرسی و گاوی از نظر تولید ناخالص داخلی

تفاوت بازار خرسی و گاوی را از نظر تولید ناخالص داخلی نیز می‌توان بررسی کرد. تولید ناخالص داخلی یکی از فاکتورهای مهم در اندازه‌گیری میزان رونق و رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس تولید ناخالص داخلی را در بازارهای گاوی و خرسی به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

تولید ناخالص داخلی در بازار گاوی

در بازار گاوی رشد تولید ناخالص داخلی انتظار می‌رود. شرایط در بازار گاوی به‌گونه‌ای است که سودآوری صنایع را در این بازار شاهد هستیم. از سویی دیگر با افزایش میزان تقاضا از سمت مصرف‌کننده سود ناشی از فروش بالایی برای شرکت‌ها حاصل می‌شود. بنابراین افزایش رشد تولید ناخالص داخلی باعث می‌شود تا بازارهای مالی رونق گرفته و روند صعودی خود را ادامه دهند.

تولید ناخالص داخلی در بازار خرسی چگونه است؟

در بازار خرسی کاهش رشد تولید ناخالص داخلی انتظار می‌رود. در بازار خرسی شاهد کاهش تولیدات در بخش صنایع هستیم و کاهش تقاضا از سمت مصرف‌کننده باعث کاهش سود حاصل از فروش در شرکت‌ها می‌شود. بنابراین کاهش رشد تولید ناخالص داخلی باعث می‌شود تا قیمت‌ها در بازارهای سرمایه روندی کاهشی پیدا کنند و باعث تشکیل بازار خرسی شوند.

۵. تفاوت بازار خرسی و گاوی از نظر رفتار مصرف‌کننده

رفتار مصرف‌کننده در هر یک از بازارهای خرسی و گاوی با توجه به شرایط بازار تغییر می‌کند. رفتار مصرف‌کننده به این موضوع اشاره می‌کند که شرایط اقتصادی باعث تغییر در هزینه مصرف‌کننده می‌شود. به عبارت دیگر در زمان رونق اقتصادی افراد بیشتر می‌توانند خرید کنند و در زمان رکود اقتصادی مردم تمایل بیشتری به صرفه‌جویی دارند. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس رفتار مصرف‌کننده را در هر کدام از بازارهای خرسی و گاوی شرح می‌دهیم.

رفتار مصرف‌کننده در بازار گاوی چگونه است؟

هنگامی که اقتصاد رشد خوبی را تجربه می‌کند و حال اقتصاد خوب است. بازارهای مالی روندی صعودی را تجربه می‌کنند. در این حالت با توجه به‌ این‌که اکثر افراد شرایط اقتصادی مطلوبی را پیش‌بینی می‌کنند، بنابراین با خیال راحت‌تری خرید می‌کنند و هزینه مصرف‌کننده افزایش پیدا می‌کند. دلیل دیگری بر این رفتار مصرف‌کننده به‌خاطر وجود اشتغال بیشتر و نرخ بیکاری کمتر در بازار گاوی است که باعث می‌شود حساب‌‌های بانکی افراد جوابگوی خریدهای آن‌ها باشد.

مصرف کننده

رفتار مصرف‌کننده در بازار خرسی

در بازار خرسی رکود در بازار و عدم توانایی افراد برای خرید، باعث کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده می‌شود. در بازار خرسی افراد به امید بهتر شدن وضعیت اقتصادی معمولا برخی از خریدهای غیر ضروری خود را به آینده موکول می‌کنند یا اصلا انجام نمی‌دهند. در زمان رکود اقتصادی سودآوری شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا جذب نیروی کار کاهش پیدا کند و در مواردی برای کاهش هزینه‌ها مجبور به تعدیل نیروی کار نیز هستند. تمامی این اقدامات باعث افزایش آمار بیکاری می‌شود که این موضوع نیز باعث کاهش مقدار خرید مصرف‌کننده در بازار خرسی می‌شود.

۶. فرق بازار خرسی و گاوی از نظر نرخ بیکاری

زمانی که حال اقتصاد خوب است و بازار در روند صعودی خود قرار دارد، صنایع دارای رونق هستند. رونق در صنایع و افزایش سود‌آوری آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را در قسمت‌های زیرساخت و گسترش محصولات بیشتر کنند. این باعث نیاز به نیروی کار بیشتر و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری می‌شود. از سویی دیگر در اقتصاد پویا، با توجه به افزایش سودآوری شرکت‌ها تعدیل نیروی انسانی کمتر انجام می‌شود که این موضوع در کاهش نرخ بیکاری تأثیرگذار است.

اما در رکود اقتصادی سودآوری شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند و شرایط به سمتی پیش می‌رود که شرکت‌ها برای مدیریت بهتر هزینه‌های شرکت مجبور به تعدیل نیروی انسانی می‌شوند. از طرف دیگر طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها در بازارهای نزولی به دلیل پایین آمدن درآمد شرکت‌ها متوقف یا کم می‌شود. این موارد همگی باعث افزایش نرخ بیکاری در بازارهای نزولی و اقتصاد در حال رکود می‌شود.

۷. تفاوت بازار خرسی و گاوی از نظر اعمال سیاست‌های مالی

اعمال مالیات‌های بیشتر در بازارهای گاوی معمولا اجرا می‌شود تا میزان پول قابل خرج شدن را در دست افراد و شرکت‌ها کاهش دهد. این موضوع باعث می‌شود تا افراد و شرکت‌ها با دادن درصد بیشتری از پول خود به‌عنوان مالیات، هزینه‌های مصرف کمتری داشته باشند. افزایش مالیات در بازارهای گاوی یکی از سیاست‌های مالی دولت‌ها برای تعدیل در بازارها و بهینه کردن شرایط اقتصادی است. اما در بازارهای خرسی دولت‌ها با کاهش میزان مالیات و دادن انواع کمک‌های مالی باعث می‌شوند تا میزان خرید مردم و شرکت‌ها افزایش یابد تا بتواند محرکی برای رونق اقتصاد رو به زوال باشد.

تفاوت بازار خرسی و گاوی از نظر نشانه‌های بازار

فرق بازار خرسی و گاوی را از نظر نشانه‌های موجود در هر کدام از این بازارها می‌توان شناسایی کرد. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس فرق بازار خرسی و گاوی را با توجه به نشانه‌های موجود در این بازارها شرح می‌دهیم.

۸. فرق بازار خرسی و گاوی از نظر عملکرد بازارها

اولین فرق بازار خرسی و گاوی در تفاوت در نحوه عملکرد این بازارها است. بازار گاوی عملکردی مثبت و در حال رشدی دارد. اما بازار خرسی عملکردی ضعیف دارد. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذارهای بازارهای مالی نسبت به بازار گاوی خوش‌بین و نسبت به بازار خرسی بدبین شوند. خوش‌بینی سرمایه‌گذارها در بازارهای گاوی باعث افزایش خرید و تعداد پوزیشن‌های لانگ در معاملات می‌شود. در حالی که بدبینی سرمایه‌گذارها در بازار خرسی باعث فروش بیشتر و افزایش تعداد پوزیشن‌های شورت در بازار خرسی است.

۹. تفاوت بازار خرسی و گاوی از نظر بازار کار

در بازار گاوی استخدام نیروی کار بیشتری انجام می‌شود. با توجه به رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری، مصرف‌کنندگان راحت‌تر از زمان‌های دیگر قادر به تأمین مخارج زندگی و خرید کالاهای موردنیاز خود هستند. شرکت‌ها نیز با توجه به درآمد بیشتر می‌توانند برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود اقدامات لازم را انجام دهند که این موضوع باعث جذب بیشتر نیروی کار و رونق بیشتر بازار کار می‌شود. اما در بازارهای خرسی و زمانی که رکود در بازارها وجود دارد، بازار کار نیز رونقی ندارد و شرکت‌ها معمولا به دنبال اجرای راه‌کارهایی برای کاهش هزینه‌های خود هستند. یکی از این راه‌کارها تعدیل نیروی انسانی است که باعث افزایش بیکاری در جامعه می‌شود.

بازار مالی

۱۰. فرق بازار خرسی و گاوی از نظر حجم نقدینگی

جریان نقدینگی در بازارهای گاوی افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. این موضوع به دلیل وجود رونق در معاملات و خوش‌بینی سرمایه‌گذارها نسبت به آینده بازار به وجود می‌آید. سرمایه‌گذاران با توجه به احساسات مثبتی که در بازارهای گاوی و صعودی وجود دارد در بازارهای مختلفی همانند طلا، مسکن، سهام و ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند و حجم نقدینگی بالایی را به این بازارها وارد می‌کنند.

ورود حجم بالای نقدینگی به بازارهای مالی باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار گاوی می‌شود. اما در بازارهای خرسی با توجه به وجود ترس و عدم اطمینان سرمایه‌گذارها به آینده بازارهای مالی، افراد سعی می‌کنند با خارج کردن سرمایه‌ خود از بازارهای مالی، ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند و از کم شدن ارزش این دارایی‌ها در بازارهای نزولی جلوگیری کنند. بنابراین در بازار خرسی حجم نقدینگی در بازارهای مالی کاهش می‌یابد و سرمایه‌‌گذارها علاقه خود را برای وارد کردن سرمایه به بازار از دست می‌دهند.

۱۱. فرق بازار خرسی و گاوی از نظر عرضه اولیه چیست؟

بازار خرسی و گاوی از لحاظ رونق عرضه اولیه سهام شرکت‌ها نیز با هم تفاوت دارند. در بازار گاوی که روند بازارها صعودی است و سودآوری شرکت‌ها در آن بالاست، عرضه اولیه‌های شرکت‌ها نیز رونق بیشتری دارد و شرکت‌ها با توجه به جو روانی و احساسات مثبت موجود در بازار صعودی اقدام به عرضه اولیه سهام شرکت برای جمع آوری نقدینگی موردنیاز خود می‌کنند. در واقع بازار گاوی فرصتی مناسب را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند سهام خود را برای اولین بار در بورس عرضه کنند و سرمایه لازم را برای شرکت تأمین کنند.

اما در بازار خرسی و نزولی با توجه به جو روانی و احساسات منفی در بازار، عرضه اولیه شرکت‌ها در بورس رونقی ندارد. سرمایه‌گذاران در بازار خرسی با توجه به شرایط ریزشی بازار ترجیح می‌دهند از هر گونه اقدامی با ریسک بالا خودداری کنند و برای سرمایه‌‌گذاری‌های جدید تا رونق دوباره بازار صبر کنند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس تفاوت بازار خرسی و گاوی را از نظر مفهوم آن‌ها توضیح دادیم. سپس دلیل نام‌‌گذاری آن‌ها و انتخاب واژه‌های خرسی و گاوی را شرح دادیم. تفاوت بازارهای خرسی و گاوی را از نظر اقتصاد کلان بیان کردیم. برای بیان فرق بازارهای خرسی و گاوی از نظر روانشناسی بازار در ادامه این مطلب خصوصیات بازار گاوی و خرسی را به‌طور جداگانه در چرخه بازار شرح دادیم.

سپس تفاوت بازار خرسی و گاوی را از نظر عوامل شکل‌دهنده آن‌ها همانند رشد اقتصادی، هزینه‌های مصرف‌کننده، میزان سود شرکت‌ها، سیاست‌‌گذاری‌های دولتی، تورم، نرخ بهره، رکود، عوامل جهانی و عوامل اجتماعی و سیاسی شرح دادیم. در ادامه فرق بازار خرسی و بازار گاوی را از نظر تولید ناخالص داخلی بیان کردیم. سپس برای توضیح فرق بین بازارهای صعودی و نزولی، رفتار مصرف‌کننده را در بازارهای خرسی و گاوی شرح دادیم و فرق این دو بازار را از لحاظ نرخ بیکاری بیان کردیم.

به فرق بازارهای خرسی و گاوی از نظر اعمال سیاست‌های مالی اشاره کردیم و فرق بین بازارهای صعودی و نزولی را از نظر عملکرد بازارها، بازار کار و حجم نقدینگی مورد بررسی قرار دادیم. در پایان نیز فرق بین بازار گاوی و بازار خرسی را از نظر عرضه‌های اولیه توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WallStreetMojoScripboxSmart MoneyGrowwGrowwCFI
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *