هجینگ چیست؟ – توضیح پوشش ریسک به زبان ساده

۵۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
هجینگ چیست؟ – توضیح پوشش ریسک به زبان ساده

یکی از اصول اولیه در بازارهای مالی حفظ سرمایه در برابر خطرات و ریسک‌های موجود در بازار است. تریدرها برای این‌که بتوانند در بازارهای مالی کسب سود کنند در ابتدا نیاز دارند تا با استفاده از استراتژی‌های مدیریت ریسک و سرمایه از دارایی‌های خود محافظت کنند. در این میان هجینگ یکی از استراتژی‌های مالی است که تریدرها و سرمایه‌گذارها برای کم کردن ضررهای ناشی از نوسانات بازارهای مالی از آن استفاده می‌کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که هجینگ چیست و تریدرها چگونه از آن در بازارهایی همانند بازار کریپتو و فارکس استفاده می‌کنند. برای این‌منظور پس از معرفی هجینگ به ابزارهای مورد استفاده در پوشش ریسک پرداختیم و استراتژی‌های هجینگ را در انواع بازارهای کریپتو و فارکس شرح دادیم و در پایان نیز توضیحاتی درباره صندوق‌های پوشش ریسک بیان کردیم.

فهرست مطالب این نوشته

هجینگ چیست؟

«هجینگ» (Hedging) نوعی استراتژی مالی است که سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از زیان‌های مالی از آن استفاده می‌کنند. کلمه هجینگ به‌معنای مانع شدن و محصور کردن است. بنابراین سرمایه‌گذارانی که از هجینگ استفاده می‌کنند درواقع با راهکارهایی از سرمایه‌گذاری خود محافظت می‌کنند. البته انجام هجینگ نیز بدون ریسک نیست و افرادی که از هجینگ استفاده می‌کنند، تنها ریسک معاملات و سرمایه‌گذاری خود را کاهش می‌دهند.

هجینگ و مفهوم بیمه

یکی از راههای درک مفهوم هجینگ مقایسه آن با بیمه است. زمانی که افراد از هجینگ استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای سرمایه خود را نسبت به رویدادهای ناگوار بیمه می‌کنند. بنابراین زمانی که رویداد ناگوار اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذار هجینگ مناسبی را تدارک دیده باشد، تاثیر مخرب رویداد مربوطه کاهش پیدا می‌كند. در واقع افراد در زندگی روزمره خود نیز از هجینگ استفاده می‌كنند. برای مثال زمانی که خانه یا اتومبیل خود را بیمه می‌کنند در واقع نوعی از هجینگ را انجام می‌دهند.

افرادی در حال مذاکراتی درباره نحوه هجینگ

اهمیت هجینگ چیست؟

هجینگ از آن جهت دارای اهمیت است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با ریسک‌های کمتری روبرو شوند و سرمایه آنها از آسیب بیشتر، حفظ شود. سرمایه‌گذاران و تریدرها با استفاده از تحلیل‌های فاندامنتال و انواع تحلیل‌های تکنیکال موجود برای پیش‌بینی قیمت در بازارهای مالی سعی می‌کنند روند قیمت در بازار مالی موردنظر را پیش‌بینی کنند. اما این پیش‌بینی‌ها همواره درست نیستند و در برخی اوقات بازار درخلاف جهت پیش‌بینی آنها حرکت می‌کند.

در این حالات اهمیت پوشش ریسک یا هجینگ مشخص می‌شود. پوشش ریسک این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با استفاده از استراتژی‌های مناسب میزان زیان مربوط به پیش‌بینی نادرست بازارهای مالی را کاهش دهند.

هجینگ در ترید چیست؟

هجینگ در ترید به معنای باز کردن چندین پوزیشن معاملاتی به‌طور همزمان است تا در صورتی که پیش‌بینی تریدر از روند آتی قیمت درست نبود، میزان ریسک و ضرر معاملات کاهش پیدا کند. تریدرها با شناسایی دو دارایی یا ابزار معاملاتی که با هم نسبت معکوس دارند، می‌توانند هجینگ انجام دهند.

این موضوع به این معنی است که زمانی که یک ابزار معاملاتی در روندی صعودی باشد، دیگری در روندی نزولی قرار بگیرد. به این ترتیب سرمایه‌گذار و تریدر می‌تواند ریسک پیش‌بینی‌های نادرست خود را کاهش دهد. هجینگ معمولا در میان تریدرهای میان‌مدت و کوتاه‌مدت بیشتر استفاده می‌شود.

با توجه به این‌که نوسانات بازار معمولا در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت یا میان‌مدت روی می‌دهد، بنابراین برای این‌که تریدرها بتوانند از نوسانات موجود در بازارهای مالی استفاده کنند وارد پوزیشن‌های معاملاتی می‌شوند و برای کاهش ریسک در این معاملات نیز از هجینگ استفاده می‌کنند. از سویی دیگر سرمایه‌گذارانی که بیشتر معاملات خود را در بازه‌های بلندمدت انجام می‌دهند، پوزیشن‌های معاملاتی خود را بیشتر بر مبنای پیش‌بینی بلندمدت قیمت‌ در بازارهای مالی قرار می‌دهند و توجه زیادی به نوسانات کوتاه‌مدت یا میان‌مدت بازار ندارند.

چه افرادی از هجینگ استفاده می‌کنند؟

تمام افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌‌کنند برای کاهش ریسک معاملات خود می‌‌توانند از استراتژی‌های هجینگ در معاملات خود استفاده کنند. در این میان تریدرهایی که از ابزارهای مالی گوناگون برای ترید استفاده می‌کنند و توانایی پیش‌بینی مورد قبولی از بازارهای مالی دارند، بیشتر تمایل دارند تا از راهکارهای پوشش ریسک استفاده کنند.

این افراد در صورتی که حجم سرمایه‌ بالایی را در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشند معمولا نیاز بیشتری پیدا می‌کنند تا از استراتژی‌های هجینگ استفاده کنند. بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری و موسسات مالی که مدیریت حجم بالایی از سرمایه را بر عهده دارند همواره سعی می‌‌کنند از استراتژی‌های مناسبی برای پوشش ریسک استفاده کنند.

مردی در حال عبور از نمادهای مالی - هجینگ چیست

انواع استراتژی هجینگ

استراتژی‌های پوشش ریسک با توجه به بازارمالی و ابزار معاملاتی انتخابی به روش‌های متفاوتی قابل انجام است. در ادامه این مطلب به برخی از مهم‌ترین این استراتژی‌ها می‌پردازیم.

پوشش ریسک با استفاده از ابزار مشتقه

ابزارهای مشتقه انواعی دارند که می‌توانند به‌عنوان ابزاری برای پوشش ریسک در انجام معاملات استفاده شوند. بنابراین در ادامه پس از تعریفی مختصر از برخی از ابزارهای مشتقه، به توضیح نحوه کارکرد هر کدام در استراتژی هجینگ می‌پردازیم.

پوشش ریسک با پیمان آتی

«پیمان آتی» (Forward Contracts) یکی از ابزارهای مالی است که تریدرها برای پوشش ریسک در بازارهای مالی پرنوسان از آن استفاده می‌‌کنند. پیمان آتی قراردادی بین طرفین معامله است که طی آن خریدار و فروشنده برای تبادل دارایی موردنظر در قیمت و روز معینی در آینده توافق می‌کنند. سرمایه‌گذاران با استفاده از قراردادهای آتی خود را در برابر نوسانات قیمت در بازه زمانی موردنظر بیمه می‌کنند. در این قرارداد قید می‌شود که نوسانات قیمت هیچ‌ تغییری در قیمت توافق شده برای انجام معامله در آینده ایجاد نمی‌کند.

برای مثال فعالان بازار بورس کالا که از تاثیرات جوی و بلایای طبیعی همانند طوفان و سیل در میزان عرضه و تقاضای کالای موردنظر نگران هستند می‌توانند با استفاده از پیمان آتی نسبت به مشخص کردن قیمت خرید یا فروش محصول موردنظر از قبل توافق کنند.

با استفاده از این قراردادها طرفین بر سر قیمتی مشخص برای انجام معامله در آینده توافق می‌کنند و نوسانات قیمت که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود، تاثیری در قیمت توافقی آنها ندارد. پیمان‌های آتی قراردادهای استانداردی محسوب نمی‌شوند و به این دلیل در آمار اقتصادی ممکن است اطلاعات دقیقی از آنها ذکر نشود.

مردی در حال کار با لپ‌تاپ - هجینگ چیست

قراردادهای آتی و آپشن برای پوشش ریسک

از ابزارهای مالی مشتقه دیگری که برای پوشش ریسک می‌توان استفاده کرد قراردادهای آتی و آپشن هستند. این قراردادها نیز همانند پیمان آتی که پیش‌تر توضیح دادیم، قیمت انجام معامله را در زمان قرارداد تعیین می‌کنند. این قراردادها این امکان را برای طرفین معامله ایجاد می‌کنند تا بتوانند دارایی موردنظر را با قیمتی تعیین شده و در زمان معین در آینده مبادله کنند.

قراردادهای آتی و آپشن قراردادهای استانداردی هستند که در بازارهای مالی استفاده می‌شوند. بنابراین برخلاف پیمان آتی که تنها قراردادی بین دو طرف است و استانداردهای لازم برای معامله در بورس را ندارد، قراردادهای آتی قراردادهایی هستند که در بورس قابل معامله هستند.

سرمایه‌گذاری در طلا برای پوشش ریسک

سرمایه‌گذاری در طلا یکی از راههای حفاظت از سرمایه در انواع بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود. طلا به گروه فلزات گران‌بها تعلق دارد و با توجه به کمیابی و پایداری قیمتی که در میان دیگر دارایی‌ها دارد، همواره به‌عنوان گزینه مناسبی برای پوشش ریسک برای بسیاری از سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

بنابراین در طول تاریخ سرمایه‌گذاران سعی کرده‌اند در زمان خرابی اوضاع اقتصادی در طلا سرمایه‌گذاری کنند. طلا می‌تواند به‌عنوان پوشش ریسک در برابر تورم و کاهش ارزش پول درنظر گرفته شود. از دیگر خصوصیاتی که این فلز گران‌بها در بازارهای مالی دارد این است که در شرایطی که وضعیت بازار سهام خوب نیست و قیمت‌ها در بازار سهام روندی نزولی دارند، این فلز کمیاب تمایل دارد تا روندی صعودی داشته باشد. بنابراین تریدرهایی که در بازارهای جهانی فعالیت می‌کنند همواره نوسانات قیمت طلا را در بازارهای خرسی سهام درنظر می‌گیرند.

هجینگ با اوراق قرضه دولتی چیست؟

از انواع دیگر هجینگ که محبوبیت زیادی بین سرمایه‌گذاران دارد، پوشش ریسک با استفاده از اوراق قرضه دولتی است. دولت‌ها در کشورهای مختلف می‌توانند برای تامین مالی خود اقدام به انتشار اوراق قرضه دولتی کنند. سرمایه‌گذاران با خرید اوراق قرضه که نوعی از اوراق بدهی است می‌توانند علاوه بر تامین نیازهای دولت، از سود حاصل از این اوراق نیز استفاده کنند.

با توجه به این‌که بازگشت اصل و سود سرمایه توسط دولت تضمین می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی یکی از سرمایه‌گذاری‌های مطمئن محسوب می‌شود. اوراق قرضه دولتی اوراقی با درآمد ثابت محسوب می‌شوند و افرادی که این اوراق را تهیه می‌کنند از میزان سود تعیین‌شده‌ای تا زمان سررسید این اوراق بهره‌مند می‌شوند. بنابراین در شرایطی که وضعیت بازارهای مالی مناسب نیست یا این بازارها دارای نوسانات غیرقابل‌پیش‌بینی می‌شوند، سرمایه‌گذاران می‌توانند با خریداری این اوراق از ضررهای احتمالی در بازارهای مالی اجتناب کنند.

دو مرد در حال بررسی نمودار قیمت

هجینگ با چیدمان سبد سرمایه‌گذاری چیست؟

یکی از راه‌هایی که سرمایه‌گذاران از آن برای پوشش ریسک در بازارهای مالی استفاده می‌کنند، تنوع در چیدمان سبد سرمایه‌گذاری است. برای مثال ممکن است فردی ۴۰ درصد از سرمایه‌ خود را به بازار سهام اختصاص دهد و مابقی سرمایه‌خود را در اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کند.

نحوه اختصاص سرمایه به گروه‌های متنوعی از دارایی و سهام به عوامل مختلفی همانند میزان ریسک‌پذیری، اهداف سرمایه‌گذاری و شخصیت تریدر و سرمایه‌گذار بستگی دارد. بنابراین یک استراتژی واحد برای پوشش ریسک را برای همه سرمایه‌گذاران و تریدرها نمی‌توان توصیه کرد.

برای مثال یکی از راههایی که سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک از آن استفاده می‌کنند، سرمایه‌گذاری و خریداری صندوق‌های قابل معامله در بورس هستند. این صندوق‌ها معمولا از تعدادی سهام و دارایی تشکیل شده‌اند و ریسک سرمایه‌گذاری در یک سهام خاص را ندارند.

مزایای هجینگ چیست؟

موارد زیر را می‌توانیم به‌طور خلاصه به‌عنوان مزایای هجینگ نام ببریم.

  • کاهش ضرر و محافظت از سود حاصل از سرمایه‌گذاری
  • حفاظت از دارایی‌ها در بازارهای خرسی
  • حفاظت از دارایی‌ها در برابر تورم، نوسانات نرخ بهره و غیره

هجینگ در بازار کریپتو چیست؟

بازار کریپتو بازاری است که در آن ارزهای دیجیتال معامله می‌شوند. در این بازار نیز همانند بازارهای دیگر تمامی موارد مربوط به محافظت از سرمایه و پوشش ریسک را باید رعایت کرد. برای پوشش ریسک در بازار ارزهای دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. اما در ابتدا مروری می‌کنیم به ریسک‌های موجود در بازار کریپتو که لزوم استفاده از هجینگ و مدیریت ریسک در این بازار را افزایش می‌دهد.

برخی از ریسک‌های موجود در بازار کریپتو

بازار کریپتو نسبت به بازارهای دیگر بازاری نوپا است که خطرات و ریسک‌های زیادی آن را تهدید می‌کند. در ادامه به برخی از این ریسک‌ها اشاره می‌کنیم.

  • عدم قانون‌گذاری: ارزهای دیجیتال بر بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا کرده‌اند. این موضوع به این معنا است که هیچ نهاد متمرکزی همانند بانک‌ها بر روی تراکنش‌های شبکه‌های رمزارزی نظارت ندارد. ممکن است فقدان قانون‌گذاری حوزه ارزهای دیجیتال کاربران این حوزه را با نگرانی‌هایی روبرو کند. اما گسترش استفاده از رمزارزها باعث می‌شود تا نهادهای قانون‌گذار به این حوزه نیز ورود کنند و با قانون‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند باعث گسترش و مقبولیت بیشتر ارزهای دیجیتال شوند.
  • خطرات مربوط به هک: یکی از ریسک‌هایی که کاربران این حوزه را تهدید می‌کند، هک کیف‌پول‌های رمزارزی است. این موضوع از یک سو باعث ایجاد نگرانی‌هایی درباره مسائل امنیتی این حوزه می‌شود ولی از سویی دیگر باعث ارتقای امنیتی بیشتر توسط توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال می‌شود.
  • عدم وجود پشتوانه: از دیگر مواردی که باعث نگرانی‌هایی برایی کاربران این حوزه می‌شود این موضوع است که ارزهای دیجیتال به‌طور کامل تکنولوژی‌محور هستند و برخلاف دارایی‌هایی همانند سهام و طلا دارای پشتوانه‌ای فیزیکی نیستند. بنابراین عدم وجود پشتوانه برای ارزهای دیجیتال موضوعی است که باعث افزایش ریسک در سرمایه‌گذاری در این بازارها می‌شود.
  • نوسانات شدید بازار کریپتو: از دیگر مواردی که باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها می‌شود، نوسانات شدید بازار کریپتو است. این نوسانات بازار هم در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و هم دربلندمدت مشاهده می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال از سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالا محسوب می‌‌شود.

نحوه هجینگ در بازار ارزهای دیجیتال

زمانی که نگرانی‌هایی درباره میزان ریسک در معاملات وجود دارد معمولا افراد با کاهش اندازه پوزیشن و تیک‌پروفیت بخشی از پوزیشن از مقدار ریسک موجود کم می‌کنند. در مواردی نیز با بستن کل پوزیشن از معامله خارج می‌شوند. این خروج از معامله می‌تواند به‌صورت سر به سر و با سود صفر باشد یا می‌تواند با فعال شدن حدضرر در معامله و با مقداری ضرر انجام شود. اما با استفاده از هجینگ تریدرها می‌توانند پوزیشن معاملاتی خود را حفظ کنند و با استفاده از استراتژی‌هایی میزان ریسک آن را کاهش دهند.

افرادی به‌صورت نمادین بر روی نمادهای اقتصادی

هجینگ با پوزیشن شورت چیست؟

هجینگ با پوزیشن شورت برای زمانی است که تریدر در ابتدا وارد پوزیشن لانگ شده است اما با تحلیل‌های که انجام می‌دهد احتمال ریزش بازار را نیز می‌دهد. در این حالت با باز کردن پوزیشن شورت می‌تواند درصورت ریزش بازار مقداری از ضرر مربوط به پوزیشن اولیه را کاهش دهد.

هجینگ با استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که همواره ارزش ثابتی برابر با یک دلار دارند. بنابراین از استیبل کوین‌ها می‌توان به‌عنوان سپری در برابر نوسانات بازار رمزارزها استفاده کرد. برای مثال تریدرهایی که در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند می‌توانند برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال موردنظر از استیبل کوین‌ها استفاده کنند.

برای این‌کار این افراد در ابتدا مقدار سرمایه‌ لازم و موردنظر خود را برای ترید در بازار کریپتو تعیین می‌کنند و آن را به یکی از انواع استیبل کوین‌های معتبر و معروف همانند تتر تبدیل می‌‌‌‌کنند. تریدرها می‌توانند در صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال تبدیل پول فیات به استیبل کوین را انجام دهند. پس از تهیه مقدار موردنیاز از استیبل کوین می‌توانند در تریدهای خود از استیبل کوین خریداری شده استفاده کنند و تمامی معاملات خود را بر اساس آن انجام دهند.

مثالی از هجینگ در بازار کریپتو

برای مثال فرض کنید تریدری پس از انجام تحلیل‌های لازم به این نتیجه می‌رسد که قیمت بیت کوین در محدوده مقاومتی مهمی در تایم‌فریم‌های بالای معاملاتی قرار دارد و احتمال برگشت روند و ریزش قیمت بیت کوین از این محدوده وجود دارد.

بنابراین برای این‌که بتواند از سرمایه خود در برابر ریزش بازار محافظت کند تارگت قیمتی خود را در نزدیکی این محدوده مقاومتی قرار می‌دهد و با استفاده از سفارش محدود در قیمت تارگت نسبت به تیک پروفیت و تبدیل بیت کوین‌های موردنظر به استیبل کوینی همانند تتر اقدام می‌کند.

با انجام این کار در صورتی‌که بازار بیت کوین مطابق با تحلیل تریدر از همان محدوده مقاومتی ریزش کند، تریدر دچار زیان نمی‌شود و علاوه بر پوشش ریسک مقدار سود حاصل از افزایش قیمت تا تارگت موردنظر را نیز دریافت می‌کند. در شرایطی هم که سرمایه‌گذار با تحلیل بازار کریپتو به این نتیجه می‌رسد که احتمال ریزش قیمت وجود دارد می‌تواند با استفاده از سفارش مارکت یا استفاده از استاپ لاس در زمانی مناسب دارایی رمزارزی خود را به تتر تبدیل کند و از ضررهای احتمالی جلوگیری کند.

مردی در حال نگاه کردن به نمادهای اقتصادی- هجینگ چیست

هجینگ با بیت کوین چیست؟

از دیگر استراتژی‌هایی که در بازار کریپتو برای جلوگیری از ضرر پیش‌بینی نادرست قیمت یا جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند، پوشش ریسک با استفاده از بیت کوین است. با توجه به این‌که بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال از محبوبیت بالایی در بازار کریپتو برخوردار است،‌ بسیاری از تریدرها ترجیح می‌‌دهند از بیت کوین برای انجام معاملات خود استفاده کنند.

این افراد میزان دارایی‌‌های کریپتویی خود را با بیت کوین اندازه‌گیری می‌کنند. برای مثال در ابتدا مقداری بیت کوین تهیه می‌کنند و سپس با توجه به تحلیلی که انجام می‌دهند رمزارزهای دیگر را خرید و فروش می‌کنند. سپس سود حاصل از نوسان‌گیری در ارزهای دیجیتال را نیز به بیت کوین تبدیل می‌کنند.

البته بیت کوین نیز همانند دیگر ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی بالایی دارد و افرادی که از بیت کوین به‌عنوان هجینگ استفاده می‌‌کنند در شرایطی که بازار کریپتو در روندهای خرسی بلندمدت قرار می‌گیرد می‌بایست برای جلوگیری از ضرر، بیت کوین‌های خود را به استیبل کوین تبدیل کنند. اما در روندهای صعودی با توجه به روند افزایشی بیت کوین پوشش ریسک با این رمزارز می‌تواند برای تریدرها جذاب باشد.

دلیل استفاده از بیت کوین در هجینگ چیست؟

ممکن است این سوال مطرح شود که دلیل استفاده از بیت کوین در هجینگ ارزهای دیجیتال چیست. برای پاسخ به این سوال به این نکته توجه کنید که اکثر ارزهای دیجیتال از نوسانات قیمتی بیت‌کوین تبعیت می‌کنند. به این معنی که زمانی که بازار بیت کوین صعودی است اکثر ارزهای دیجیتال روندی افزایشی دارند و زمانی که بازار بیت کوین نزولی است نیز بیشتر ارزهای دیجیتال در روندی کاهشی هستند.

اما تفاوتی که بین بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال وجود دارد در اختلاف مارکت کپ آنها است. بیت کوین به‌عنوان اولین و پرطرفدارترین ارز دیجیتال بیشترین مارکت کپ را در میان ارزهای دیجیتال دارد. این موضوع باعث می‌شود تا نسبت به رمزارزهای دیگری که ارزش بازار کمتری دارند نوسانات قیمتی کمتری داشته باشد.

بنابراین تریدرها می‌توانند در زمان‌هایی که بیت کوین پس از روندی صعودی در حالتی رنج و خنثی در بازه‌ای قیمتی نوسان می‌کند با شناسایی ارزهای دیجیتال پرپتانسیل نسبت به کسب سود از این ارزهای دیجیتال اقدام کنند و پس از تیک پروفیت برای حفظ سود و پوشش ریسک، ارزهای دیجیتال خریداری شده را دوباره به بیت کوین تبدیل کنند.

مردی به‌صورت نمادین در حال بالا رفتن از پله‌های پیشرفت اقتصادی

هجینگ در آلت سیزن چیست؟

زمانی که ۷۵ درصد از پنجاه رمزارز مهم بازار کریپتو طی سه‌ماه گذشته عملکردی بهتر از بیت‌کوین داشته باشند، در «فصل آلت‌کوین‌ها» (Altcoin Season) هستیم. اما فصل رونق آلت‌کوین‌ها دائمی نیست و پس از مدتی بازار گاوی این رمزارزها به بازار خرسی تبدیل می‌شود.

با توجه به ارزش بازار کمی که آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین دارند، همان‌طور که در بازارهای صعودی افزایش قیمت‌های قابل‌توجهی پیدا می‌کنند در روندهای نزولی بازار نیز به‌شدت ارزش خود را از دست می‌د‌هند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرهایی که از روند صعودی آلت‌کوین‌ها برای کسب سود استفاده می‌کنند در موقع مناسب نسبت به تیک پروفیت و تبدیل آلت‌کوین‌های خود به استیبل کوین‌ها که قیمتی ثابت دارند اقدام کنند. تریدرها با تبدیل رمزارزهای خود به استیبل کوین‌ها درواقع از سرمایه‌ خود در برابر ریزش بازار حفاظت می‌کنند.

هجینگ در فارکس چیست؟

بازار فارکس بازاری است که در آن جفت‌ارزهای کشورها نسبت به‌هم معامله می‌شوند. در این بازار نیز همانند بازارهای مالی دیگر تریدرها با استفاده از تحلیل‌های قیمتی سعی می‌کنند روند آتی جفت‌ارزهای موردنظر را پیش‌بینی کنند. اما همانند دیگر بازارها نیز این پیش‌بینی‌های قیمتی در مواردی اشتباه می‌شوند.

بنابراین در بازار فارکس تریدرها سعی می‌کنند با انجام استراتژی‌های پوشش ریسک که به‌ آن هجینگ در بازار فارکس می‌گویند، مقداری از زیان‌های مربوط به پیش‌بینی‌های نادرست را کاهش دهند. هجینگ در فارکس به این ترتیب انجام می‌شود که تریدر چند پوزیشن را به‌طور همزمان باز می‌کند تا بتواند میزان ضرر احتمالی را کاهش دهد.

بازار فارکس تحت تاثیر عواملی همانند میزان تورم و نرخ بهره قرار دارد و با توجه به تغییراتی که در میزان قدرت و ضعف ارز کشورها انجام می‌شود، تریدرها می‌بایست سرمایه‌های خود را با استفاده از استراتژی‌های پوشش ریسک از ضرر و زیان محافظت کنند.

معاملات جفت ارزها در بازار فارکس

برای این‌که با مفهوم پوشش ریسک در بازار فارکس آشنا شویم در ابتدا باید نحوه کارکرد پوزیشن‌های معاملاتی در بازار فارکس را فرا بگیریم. همان‌طور که پیشتر گفته شد، در بازار فارکس تغییرات ارزش جفت ارزها نسبت به هم معامله می‌شود.

برای مثال جفت ارز EUR/USD را درنظر بگیرید. زمانی که ارزش یورو نسبت به دلار تقویت می‌شود، در این حالت با توجه به این‌که صورت کسر یورو است بنابراین مقدار کلی این کسر روندی صعودی خواهد داشت. در این حالت تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های لانگ از روند افزایشی این نسبت کسب سود کنند.

در حالتی برعکس یعنی در حالتی که ارزش دلار نسبت به یورو تقویت شود، با توجه به این‌که دلار در مخرج کسر قرار دارد بنابراین مقدار کلی کسر روندی نزولی پیدا می‌کند. در این حالت تریدرها می‌‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های شورت از روند کاهشی این نسبت کسب سود کنند. با ذکر این مقدمه در ادامه یکی از روش‌های پوشش ریسک در بازار فارکس را با مثالی توضیح می‌دهیم.

افرادی در حال بالا رفتن از پله‌های پیشرفت اقتصادی

نحوه هجینگ در بازار فارکس چیست؟

یکی از استراتژی‌هایی که در بازار فارکس برای پوشش ریسک استفاده می‌شود، به‌کارگیری جفت‌ارزهایی است که نسبت به هم همبستگی دارند. برای مثال جفت‌ارزهای EUR/USD و GBP/USD را درنظر بگیرید. این دو جفت‌ارز ارتباط نزدیکی نسبت به هم دارند.

بنابراین تریدرها می‌توانند در یکی از آنها پوزیشن لانگ و در دیگری به‌طور همزمان پوزیشن شورت باز کنند. برای مثال زمانی که تریدرها می‌خواهند پوشش ریسک تغییرات ارز دلار را انجام دهند می‌توانند از پوزیشن لانگ برای GBP/USD و به‌طور همزمان از پوزیشن شورت برای EUR/USD استفاده کنند. حال در دو سناریو تغییرات ارزش دلار را نسبت به ارز دیگر در این مثال بررسی می‌کنیم.

در حالت تقویت دلار نسبت به پوند

با توجه به این‌که در این مثال از پوزیشن لانگ برای GBP/USD استفاده کرده‌ایم، بنابراین پیش‌بینی تضعیف دلار را نسبت به پوند انگلیس داشتیم. ولی روند بازار به‌گونه‌ای دیگر تغییر کرد و دلار نسبت به پوند تقویت شده است. در این حالت با روند نزولی جفت‌ارز GBP/USD روبرو می‌شویم و با توجه به این‌که پوزیشن معالاتی لانگ را انتخاب کرده‌ایم، پوزیشن معاملاتی در ضرر می‌رود. اما از سویی دیگر با توجه به این‌که سناریویی مخالف را برای جفت‌ارز EUR/USD انتخاب کرده‌ایم یعنی برای این جفت‌ارز پوزیشن شورت گرفته‌ایم، بنابراین مقداری از ضرر حاصل از معامله اولی با پوزیشن شورت EUR/USD خنثی می‌شود. در این حالت توانسته‌ایم با جفت‌ارزی دیگر که با جفت‌ارز اولی همبستگی دارد، پوشش ریسک انجام دهیم.

در حالت تقویت پوند نسبت به دلار

با توجه به این‌که در این مثال پوزیشن اصلی انتخابی، انجام معامله لانگ برای GBP/USD است، بنابراین تقویت پوند نسبت به دلار به این معنی است که پیش‌بینی قیمتی انجام شده درست است و پوزیشن لانگ در سود می‌رود. البته با توجه به این‌که پوزیشن شورت جفت‌ارز EUR/USD ضررده می‌شود، مقداری زیان بابت پوشش ریسک خواهیم داشت که از سود حاصل از پوزیشن اولی کاسته می‌شود. بنابراین معمولا جفت‌ارزی که برای پوشش ریسک انتخاب می‌شود به‌گونه‌ای است که این زیان کمتر از سود پوزیشن اصلی باشد تا درصورت درست بودن پیش‌بینی در مجموع معاملات سودآوری حاصل شود.

افرادی در حال بررسی نمادهای اقتصادی

صندوق پوشش ریسک چیست؟

«صندوق پوشش ریسک» (Hedge Fund) صندوقی برای سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌های دریافتی را در گزینه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند در برابر نوسانات بازار پوشش ریسک مناسبی برای دارایی‌ها انجام دهد. این صندوق‌ها معمولا از ابزارها و تکنیک‌های مختلف مالی برای افزایش سود و پوشش ریسک در معاملات خود استفاده می‌کنند. بنابراین هدف صندوق‌های پوشش ریسک جمع‌آوری دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری آنها برای به حداکثر رساندن سود و استفاده از استراتژی‌های مناسب برای پوشش ریسک دارایی‌ها است.

با توجه به این‌که این صندوق‌ها از استراتژی‌های پوشش ریسک برای انجام معاملات در مدیریت سرمایه‌های تحت اختیار خود استفاده می‌کنند، به‌نام صندوق پوشش ریسک نام‌گذاری شده‌اند. این صندوق‌ها همان‌طور که از نام آنها استفاده می‌شود همانند حصاری از ضرر و زیان‌های احتمالی در بازارهای مالی جلوگیری می‌کنند.

هج فاندها بر روی چه دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

برای این‌که شرکت‌های هج فاند بتوانند دارایی‌های خود را به‌طور مناسبی مدیریت کنند، می‌بایست در طیف متنوعی از دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این دارایی‌ها شامل اوراق بدهی، سهام شرکتی، انواع کالا، ارزها، بازار مشتقه و سرمایه‌گذاری در بخش املاک می‌شود.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس هجینگ را تعریف کردیم و اهمیت آن را توضیح دادیم. سپس به توضیح هجینگ در ترید پرداختیم و انواع استراتژی هجینگ را بیان کردیم. برای این‌منظور پوشش ریسک با استفاده از ابزار مشتقه را بیان کردیم و قراردادهای آتی و آپشن را برای پوشش ریسک شرح دادیم.

سپس سرمایه‌گذاری در طلا را برای پوشش ریسک شرح دادیم و هجینگ با اوراق قرضه دولتی را توضیح دادیم. هجینگ با چیدمان سبد سرمایه‌گذاری را بیان کردیم. مزایای هجینگ را شرح دادیم و برای این‌که درک بهتری از نحوه عملکرد هجینگ در انواع بازارهای مالی داشته باشید، در ادامه مطلب هجینگ در بازار کریپتو را توضیح دادیم. برای این‌منظور در ابتدا برخی از ریسک‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال را شرح دادیم و نحوه هجینگ در بازار ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم. در ادامه هجینگ با پوزیشن شورت و هجینگ با استیبل کوین را بیان کردیم.

سپس مثالی از هجینگ در بازار کریپتو آوردیم. هجینگ با بیت‌کوین را شرح دادیم و دلیل استفاده از بیت کوین در هجینگ را بیان کردیم. بازار فارکس از دیگر بازارهای مالی است که انجام هجینگ در آن اهمیت زیادی دارد. برای این‌‌ منظور پس از ارائه توضیحاتی درباره معاملات جفت‌ارزها در این بازار، نحوه هجینگ در بازار فارکس را شرح دادیم. در پایان این مطلب نیز درباره صندوق‌های پوشش ریسک توضیحاتی را ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
cmcmarketsInvestopediaBinance AcademyBybit LearnInvestopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *