کپی ترید چیست؟ – توضیح و آموزش کپی تریدینگ به زبان ساده

۶۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
کپی ترید چیست؟ – توضیح و آموزش کپی تریدینگ به زبان ساده

بازارهای مالی همواره فرصت‌های مناسبی را برای کسب سود در اختیار معامله‌گرها قرار می‌دهند. تریدرها برای اینکه بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کنند، نیاز دارند تا با این بازارها آشنا شوند و مهارت‌های تحلیلی لازم را برای کسب سود از این بازارها به‌دست آورند. اما برخی از تریدرها زمان کافی برای انجام تحلیل و انجام معاملات مربوطه را ندارند. برخی دیگر از افراد نیز به تازگی ترید در بازارهای مالی را شروع کرده‌اند و تجربه و مهارت کمی دارند. این افراد می‌توانند معاملاتی که تریدرهای مجرب انجام می‌دهند را با جزئیات کامل در پلتفرم معاملاتی خود اعمال کنند که به آن کپی‌تریدینگ می‌گویند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که کپی‌ ترید چیست و کارکرد آن چگونه است. برای این منظور پس از توضیحات اولیه با اصطلاحات مربوطه و مراحل آن در پلتفرم‌های کپی‌ترید آشنا می‌شویم و در پایان نیز توضیح می‌دیم که مزایا و ریسک‌های کپی ترید چیست.

فهرست مطالب این نوشته

کپی ترید چیست؟

زمانی که تریدری برای انجام معاملات خود دقیقا فعالیت‌های تریدر دیگر را انجام می‌دهد، به این اقدام کپی ترید می‌گویند. برای این منظور افراد می‌بایست تریدر با تجربه‌ای را که تاریخچه معاملات موفقی دارد را از طریق فهرست‌های موجود در کارگزاری یا صرافی مربوطه انتخاب کنند. بسیاری از کارگزاری‌ها امکان کپی تریدینگ را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. با مراجعه به پلتفرم‌های کپی تریدینگ کاربران می‌توانند تریدر مناسبی که به استراتژی و میزان ریسک در معاملات آنها نزدیکتر است را با فیلترهای موجود در این پلتفرم‌ها به‌راحتی پیدا کنند. برای درک بهتر کپی ترید در ابتدا بهتر است مفهوم کسب سود از انجام معاملات را شرح دهیم.

مفهوم کسب سود در معاملات

کسب سود در انجام معاملات به این مفهوم است که ترید بتواند روند آتی دارایی یا سهام را در نمودار قیمت به‌درستی تشخیص دهد. در این حالت معامله‌گر می‌‌تواند با باز کردن پوزیشن‌ معاملاتی در جهت روند پیش‌بینی شده از روند بازار کسب سود کند. برای این منظور و با توجه به جهت روند قیمتی تریدر می‌تواند از دو پوزیشن لانگ و شورت برای انجام معاملات استفاده کند. برای این منظور زمانی که روند قیمت را صعودی پیش‌بینی می‌کند از پوزیشن لانگ و در صورت پیش‌بینی روندی منفی در نمودار قیمت از پوزیشن‌های شورت استفاده می‌کند. با توجه به اینکه تشخیص روند آتی قیمت برای دارایی‌ها به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد بنابراین برخی از تریدرها تمایل دارند تا تریدر مجربی را انتخاب کنند و معاملات او را کپی کنند.

دو نفر در حال دست دادن و بارش اسکناس ها از هوا روی دست ها

مفهوم کسب سود در کپی ترید چیست؟

کسب سود در کپی تریدینگ به میزان مهارت تریدر انتخابی بستگی دارد. با توجه به اینکه در کپی تریدینگ تمامی فعالیت‌ها و پوزیشن‌های معاملاتی تریدر مجرب کپی می‌شود، بنابراین در صورتی که این تریدر بتواند پیش‌بینی‌های درستی از روند آتی قیمت انجام دهد، کاربرانی که کپی تریدینگ انجام می‌دهند نیز در حساب معاملاتی خود سود می‌کنند و برعکس. بنابراین برای کسب سود از کپی ترید، کاربران نیاز دارند تا در انتخاب تریدر مجرب دقت کنند.

سود کپی ترید چقدر است؟

سود کپی تریدینگ به میزان سودآوری معاملات تریدر حرفه‌ای انتخابی بستگی دارد. با توجه به اینکه افرادی که از کپی تریدینگ استفاده می‌کنند، معمولا به‌صورت خودکار همان پوزیشن‌های معاملاتی تریدر مجرب انتخابی را دنبال می‌کنند، بنابراین میزان سود کپی ترید با میزان سودآوری معاملات تریدر مجرب هماهنگ است. بنابراین برای اینکه افراد بتوانند از کپی ترید سودهای مناسبی کسب کنند، نیاز دارند تا درباره تعداد معاملات موفق تریدر مجرب در پیشینه‌ معاملاتی مربوطه تحقیقات کافی انجام دهند.

کارکرد کپی ترید چگونه است؟

زمانی که کاربر تریدری را برای کپی کردن معاملات انتخاب می‌کند، پلتفرم مربوطه تمامی کارهایی که تریدر انتخابی انجام می‌دهد را برای حساب کپی تریدر به‌طور خودکار انجام می‌دهد. پلتفرم‌های کپی تریدینگ از امکانات و ویژگی‌های متنوعی برخوردار هستند. برای مثال تریدرها می‌توانند مقدار سرمایه‌ای که می‌خواهند به کپی تریدینگ اختصاص دهند و میزان کل ریسک در هر معامله را تعیین کنند.

برای مثال در صورتی که معامله‌‌گر حرفه‌ای که کپی تریدر آن را انتخاب کرده است با ۵ درصد از حجم حساب معاملاتی خود بر روی طلا پوزیشن معاملاتی باز کند، پوزیشن معاملاتی موردنظر بر روی حساب معاملاتی کپی تریدر نیز اعمال می‌شود. در این حالت با توجه به اینکه کپی تریدر ممکن است مقدار ریسکی بسیار کمتر از تریدر انتخابی را بپذیرد، می‌تواند مقدار ریسک خود را در تنظیمات مربوطه محدود کند. با توجه به اینکه انواع مختلفی از کپی تریدینگ وجود دارد بنابراین در ادامه این مطلب برخی از انواع آن را شرح می‌دهیم.

فرق ترید گروهی با کپی ترید چیست؟

«ترید گروهی» (Social Trading) به این ترتیب است که گروهی از تریدرها در پلتفرم‌های معاملاتی این امکان را پیدا می‌کنند تا از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و تحلیل‌های مربوطه را بین هم اشتراک‌گذاری کنند. بنابراین در ترید گروهی معامله‌گرها به‌طور دستی پوزیشن‌های معاملاتی خود را باز می‌کنند.

دو نفر نشسته در یک اتاق پر کامپیوتر در حال نگاه کردن به نمودار قیمت سهام

در حالی که در کپی ترید، معامله‌گر هیچ‌گونه تحلیلی انجام نمی‌دهد و تمامی معاملات تریدر انتخابی را کپی می‌کند. ترید گروهی موقعیتی ایجاد می‌کند تا معامله‌گرها بتوانند تحلیل‌های دیگر تریدرها را تحلیل و بررسی کنند و از تجربیات همدیگر در معاملات استفاده کنند. بنابراین تریدرها می‌توانند از دلایل انجام معاملات و استراتژی‌های معاملاتی اطلاع پیدا کنند. بنابراین پلتفرم‌های ترید گروهی پلتفرم‌هایی برای تبادل دانش، اطلاعات و نظرات مربوط به ترید هستند. در ادامه تفاوت بین کپی ترید و ترید گروهی را از دو دیدگاه بررسی می‌کنیم.

تفاوت از لحاظ زمان صرف شده

در ترید گروهی معامله‌گرها ممکن است زمان زیادی را صرف تحلیل و تبادل نظر کنند. در این حالت معامله‌گرها می‌توانند دلایل مربوط به نحوه انجام معاملات را از یکدیگر سوال کنند و نظرات همدیگر را بررسی کنند. این موضوع می‌تواند زمان‌بر باشد. در صورتی که در کپی‌ترید معامله‌گرها تنها از روی معاملات تریدر مجرب انتخابی کپی می‌کنند. کپی تریدینگ معمولا به‌طور خودکار انجام می‌شود و تمامی پوزیشن‌های تریدر مجرب در حساب معاملاتی کپی‌تریدرها اعمال می‌شود.

تفاوت ترید گروهی با کپی ترید از لحاظ آموزش چیست؟

تفاوت مهم دیگری که ترید گروهی با کپی ترید دارد از لحاظ دریافت آموزش‌های مربوط به نحوه تحلیل و انجام معاملات است. در ترید گروهی معامله‌گرها از یکدیگر اطلاعات کسب می‌کنند و از دلایل باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی آگاه می‌شود. این موضوع باعث بالا رفتن مهارت‌های معاملاتی در آنها می‌شود. اما در کپی تریدینگ هیچ‌گونه انتقال تجربه و اطلاعاتی انجام نمی‌شود و فردی که هیچ‌گونه اطلاعاتی از نحوه تحلیل و انجام معاملات ندارد نیز می‌تواند از کپی تریدینگ استفاده کند.

آموزش کپی تریدینگ

برای اینکه بتوانیم کپی‌تریدینگ را یاد بگیریم نیاز داریم تا با نحوه کارکرد پلتفرم‌هایی که خدمات کپی‌ترید را به کاربران خود ارائه می‌دهند آشنا شویم. برای این منظور می‌توانیم به‌طور مستقیم در پلتفرم‌های مربوطه ثبت‌نام کنیم و با استفاده از راهنمای آنها نسبت به این کار اقدام کنیم.

اما برای درک بهتر نحوه انجام کپی‌ترید در ابتدا بهتر است با برخی از مفاهیم و اصطلاحاتی که در این حوزه استفاده می‌شود آشنا شوید. بنابراین در ابتدا برخی از این اصطلاحات کاربردی را در کپی‌تریدینگ شرح می‌دهیم. پس از آشنایی با این اصطلاحات در ادامه لازم است تا با مراحل کلی انجام کپی‌تریدینگ در پلتفرم‌های مربوطه آشنا شویم و برای درک بهتر این موضوع لازم است تا نمونه‌ای از پلتفرم‌های کپی‌ترید را با جزئیات بیشتر توضیح دهیم. بنابراین کپی‌تریدینگ را در سه مرحله زیر به‌طور مجزا توضیح می‌‌دهیم.

  • آموزش اصطلاحات کپی تریدینگ
  • مراحل انجام کپی تریدینگ
  • نحوه کار با پلتفرم‌های کپی تریدینگ

آموزش اصطلاحات کپی تریدینگ

برای اینکه بتوانید مراحل لازم برای انجام کپی تریدینگ را یاد بگیرید، در ابتدا بهتر است با برخی از اصطلاحات مربوط به کپی تریدینگ آشنا شوید.

یک دسته کتاب روی هم به همراه یک تصویر از نمودار تغییرات قیمت روی آن‌ها

پلتفرم‌های کپی ترید چیست؟

پلتفرم‌های معاملاتی که این امکان را به کاربران می‌دهند تا بتوانند تریدری مجرب را انتخاب کنند و معاملات او را کپی کنند را پلتفرم‌های کپی‌تریدینگ می‌گویند. با این ترتیب معامله‌گرها می‌توانند همانند تریدرهای موفق از بازارهای مالی کسب سود کنند.

حساب کپی ترید چیست؟

حسابی در پلتفرم معاملاتی که به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا بتواند کپی تریدینگ انجام دهد، به‌عنوان حساب کپی ترید محسوب می‌شود. با توجه به پلتفرم‌های معاملاتی متفاوت تریدرها از امکانات متفاوتی همانند قابلیت قرار دادن حد ضرر برای کل حساب یا ایجاد وقفه در عملیات کپی تریدینگ می‌توانند استفاده کنند.

دنبال‌کننده یا کپی‌کننده کیست؟

دنبال‌کننده در پلتفرم‌های کپی تریدینگ فردی است که تریدری را انتخاب می‌کند و تمامی معاملات او را در حساب معاملاتی خود اعمال می‌کند. در پلتفرم‌های مربوط به کپی تریدینگ در روبروی اسامی تریدرهای مجربی که برای کپی تریدینگ انتخاب می‌شوند، گزینه‌‌ای برای دنبال کردن تریدر انتخابی درنظر گرفته می‌شود. افرادی که تمایل دارند تریدر موردنظر را انتخاب کنند می‌توانند با کلیک بر روی گزینه دنبال کردن، معاملات مربوط به تریدر موردنظر را کپی کنند.

نسبت حجم کپی در کپی ترید چیست؟

«نسبت حجم کپی» (Copying Ratio) درصد یا نسبتی از سرمایه کل است که به کپی کردن تریدر خاصی اختصاص داده می‌شود. این نسبت نشان می‌دهد که چند درصد از سرمایه تریدر به کپی اختصاص داده شده است.

سیگنال معاملاتی چیست؟

سیگنال معاملاتی به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند معاملات خود را مطابق با اطلاعات مشخص شده در سیگنال مربوطه انجام دهند. سیگنال معاملاتی علاوه بر مشخص کردن بازار مربوط به ترید، اطلاعاتی از قیمت ورود به معامله، اطلاعات مربوطه به تارگت معامله و قیمت استاپ لاس را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد.

برای اینکه تریدرها بتوانند پوزیشن‌های معاملاتی خود را با توجه به تحلیل‌ها و نسبت ریسک به ریوارد مربوطه مدیریت کنند، نیاز دارند تا علاوه بر قیمت ورود به معامله، تارگت و حدضرر خود را در همان ابتدای باز کردن معاملات تعیین کنند. مشخص کردن این مقادیر به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند مدیریت ریسک بهینه‌ای را برای پوزیشن‌های معاملاتی خود انجام دهند.

سیگنال‌های معاملاتی می‌تواند توسط فرد یا گروهی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. کاربرانی که از این سیگنال‌های معاملاتی استفاده می‌‌کنند می‌توانند سیگنال مربوطه را بررسی کنند و در صورت تمایل آن را اجرا کنند. برای مثال در ادامه نمونه‌ای از سیگنال معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال و برای رمزارز بیت کوین را مشاهده می‌کنید.

BUY BTC/USD @ $44.750, TP: $46.500, SL: $44.250

این سیگنال نشان می‌دهد که پوزیش معاملاتی مربوط به رمزارز بیت کوین است که در قیمت ۴۴۷۵۰ می‌توان آن را خرید. استفاده از کلمه «خرید» (BUY) در ابتدای سیگنال معاملاتی نشان‌دهنده لزوم باز کردن پوزیشن لانگ است. زمانی که پیش‌بینی تریدرها از نمودار قیمت صعودی است از پوزیشن لانگ استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه در بازارهای مالی می‌توان از روندهای نزولی بازار نیز کسب سود کرد. بنابراین درصورتی که پیش‌بینی تریدرها از روندهای آتی بازار نزولی باشد، در این صورت در ابتدای سیگنال معاملاتی کلمه «فروش» (Sell) را قرار می‌‌دهند که نشان‌دهنده لزوم باز کردن پوزیشن شورت برای کسب سود از روند نزولی بازار است.

پس از علامت @ قیمتی که تریدر می‌تواند در آن به معامله ورود کند را قرار می‌دهند که در این مثال برابر با ۴۴۷۵۰ است. در ادامه «تیک پروفیت» (Take Profit) را با TP نشان می‌دهند که به‌معنای تارگت معاملاتی است. در این مثال تارگت را برابر با ۴۶۵۰۰ دلار درنظر گرفته‌اند. بنابراین تریدری که این سیگنال معاملاتی را ارسال می‌کند بر این باور است که روند بازار بیت کوین صعودی است و با باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ در قیمت ۴۴۷۵۰ دلار می‌توان به رسیدن قیمت بیت کوین به قیمت ۴۶۵۰۰ دلار امیدوار بود.

با توجه به اینکه در بازارهای مالی همواره احتمال دارد که روند بازار برخلاف پیش‌بینی‌های تریدر باشد، بنابراین «حدضرر» (Stop Loss) سیگنال را با SL نشان می‌دهند که در این مثال برابر با قیمت ۴۴۲۵۰ دلار است. در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که تفاوت سیگنال با کپی ترید چیست و فرق آنها را در نحوه اعمال در پلتفرم مربوطه توضیح می‌دهیم.

تفاوت استفاده از سیگنال با کپی ترید چیست؟

استفاده از سیگنال‌های معاملاتی این انعطاف‌پذیری را به تریدر می‌‌دهد تا سیگنال معاملاتی را دریافت کند و در صورت تمایل تغییراتی به آن بدهد یا اصلا آن را اجرا نکند. بنابراین در ترید با استفاده از سیگنال‌های معاملاتی، تریدر اطلاعات مربوط به سیگنال را به‌طور دستی در پلتفرم معاملاتی خود اعمال می‌کند ولی در کپی تریدینگ اطلاعات مربوط به ترید به‌طور خودکار برای دنبال‌کنندگان تریدر انتخابی اعمال می‌شود.

یک دست در حال اشاره به یک نقطه در نمودار تغییرات قیمت سهام

تولیدکننده سیگنال در کپی ترید

تولیدکننده یا ارائه‌دهنده سیگنال در کپی‌ترید فرد یا گروهی مجرب از تریدرها هستند که سیگنال‌هایی برای کسب سود در بازارهای موردنظر را به کاربران پلتفرم‌های کپی‌ترید عرضه می‌کنند. برای اینکه کاربران بتوانند ارائه‌کنندگان سیگنال را انتخاب کنند، می‌بایست پیشینه معاملاتی، میزان سود و تعداد معاملات موفق آنها را بررسی کنند.

برای این منظور پلتفرم‌های کپی‌ترید این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کنند تا بتوانند علاوه بر بررسی میزان موفقیت این تریدرها در معاملات قبلی، پرتفوی آنها را نیز مشاهده کنند. کاربران می‌توانند فهرست ارائه‌دهندگان سیگنال‌های معاملاتی برای کپی‌ترید را در پلتفرم‌های مربوطه بررسی کنند. این پلتفرم‌ها این قابلیت را دارند تا فیلترهای مختلفی برای جستجوی بهتر ارائه‌دهندگان سیگنال در اختیار کاربران خود قرار دهند.

کپی استاپ لاس چیست؟

«حدضرر کپی ترید» (Copy Stop Loss) نوعی حدضرر است که کپی‌تریدرها می‌توانند از آن استفاده کنند. با توجه به این‌که بازارهای مالی با نوسانات زیادی همراه است، بنابراین حتی بهترین تریدرهایی که به‌عنوان تریدر مجرب برای انجام کپی تریدینگ انتخاب می‌شوند نیز ممکن است روند آتی قیمت در بازار را درست تشخص ندهند.

بنابراین در این موارد امکانی برای کپی تریدرها در برخی از پلتفرم‌های معاملاتی فراهم شده تا بتوانند در صورتی که ضرر مربوط به معامله از مقدار مشخصی بیشتر شد، برای جلوگیری از زیان بیشتر، فرآیند کپی تریدینگ متوقف شود و سرمایه‌ درگیر در معامله به حساب کاربر منتقل شود.

برای مثال فرض کنید کاربری با حجم معاملاتی هزار دلار با استفاده از کپی تریدینگ وارد معامله می‌شود. در صورتی که این معامله‌گر کپی استاپ لاس را در ۶۰ درصد قرار دهد، در این صورت اگر مجموع سود و زیان تمام معاملات انجام شده در فرآیند کپی تریدینگ به ۴۰ درصد سرمایه کل برسد، معاملات کپی تریدینگ به‌طور کامل متوقف می‌شود و مقدار سرمایه باقی‌مانده که در این مثال ۶۰۰ دلار است به حساب کاربر منتقل می‌شود.

کاربران می‌توانند با توجه به امکاناتی که پلتفرم انتخابی در اختیار آنها قرار می‌دهد کپی استاپ لاس خود را در زمان شروع کپی تریدینگ یا در زمان انجام معاملات کپی ترید با توجه به استراتژی مدیریت ریسک موردنظر تنظیم کنند.

وقفه در کپی ترید چیست؟

یکی از امکاناتی که پلتفرم‌های کپی ترید در اختیار معامله‌گرها قرار می‌دهند، امکان ایجاد وقفه در فرایند کپی تریدینگ است. زمانی که تریدر از این امکان استفاده می‌کند یا به عبارتی دیگر زمانی که کپی ترید را «متوقف» (Pause) می‌کند، پوزیشن جدیدی در پلتفرم معاملاتی کاربر اعمال نمی‌شود. اما در پوزیشن‌های معاملاتی که قبل از اعمال توقف ایجاد شده‌اند در فرآیند کپی تریدینگ تغییری ایجاد نمی‌شود و تمامی تغییراتی که بر روی پوزیشن‌های باز شده قبلی اعمال شده است، به همان‌ صورت باقی می‌ماند.

اتاقی بزرگ پر از تریدرها در حال نگاه کردن به یک صفحه نمایش بزرگ در حال نشان دادن چارت ترید - کپی ترید چیست

مراحل انجام کپی ترید چیست؟

برای انجام کپی تریدینگ کاربران می‌بایست مراحلی را انجام دهند که در ادامه این مطلب آنها را شرح می‌دهیم.

باز کردن حساب معاملاتی

اولین گام برای انجام کپی تریدینگ باز کردن حساب معاملاتی در یکی از کارگزاری‌ها یا صرافی‌هایی است که امکان انجام کپی تریدینگ در آنها وجود دارد. نحوه انجام کار همانند ثبت‌نام در کارگزاری‌ها است و کاربران نیاز دارند تا در پلتفرم‌های مربوط به کپی‌تریدینگ مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را انجام دهند. پس از فعال‌سازی حساب معاملاتی، کاربران می‌توانند از قابلیت کپی‌تریدینگ در این پلتفرم‌ها استفاده کنند.

انتخاب تریدر مجرب

پس از ثبت‌نام در پلتفرم‌های کپی تریدینگ در گام بعدی کاربران می‌بایست تریدر مجربی را انتخاب کنند. به گفته برخی از کاربران این پلتفرم‌ها، انتخاب تریدر مجرب در فرآیند کپی‌تریدینگ بسیار زمان‌بر است. با توجه به اینکه تمامی معاملات تریدر انتخابی در پلتفرم معاملاتی دنبال‌‌‌کنندگان اجرا می‌شود، بنابراین کاربران می‌بایست در انتخاب تریدر مجرب بسیار دقت کنند.

البته پلتفرم‌های کپی تریدینگ با ایجاد قابلیت فیلتر کردن اطلاعات موردنظر برای کاربران، این امکان را به کاربران می‌دهند تا بتوانند تریدر موردنظر خود را راحت‌تر انتخاب کنند. در بررسی اطلاعات مربوط به تریدرها علاوه بر میزان عملکرد ترید انتخابی، دنبال‌کنندگان می‌بایست به مواردی از قبیل میزان ریسک تریدر در معاملات، بازارهایی که تریدر در آن معامله می‌کند و دیگر موارد مربوط به معاملات تریدر، توجه کنند.

دنبال کردن تریدر انتخابی

پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم و انتخاب تریدر مجرب، در مرحله بعد تنها کاری که می‌بایست انجام دهید، دنبال‌کردن تریدر انتخابی است. در برخی از پلتفرم‌های کپی تریدینگ این امکان برای دنبال‌کنندگان وجود دارد که تنها درصدی از سرمایه را به کپی کردن معاملات تریدر انتخابی اختصاص دهند و به این ترتیب در انجام معاملات خود مدیریت ریسک بهتری داشته باشند.

نحوه کار با پلتفرم‌های کپی تریدینگ

پس از آشنایی با اصطلاحات مربوط به کپی تریدینگ و نیز مراحل کلی کار با پلتفرم‌های کپی تریدینگ، در ادامه این مطلب نحوه کار با برخی از پلتفرم‌های کپی‌تریدینگ را توضیح می‌دهیم. پلتفرم‌های مختلفی برای این منظور طراحی شده‌اند که تریدرها می‌بایست با انجام تحقیقات خود پلتفرم‌ مناسبی که مطابق با استراتژی‌ معاملاتی آنها است را با توجه به خصوصیات این پلتفرم‌ها انتخاب کنند.

لازم به ذکر است که علاوه بر بررسی شرایط پلتفرم‌های انتخابی تریدرها نیاز دارند تا تحقیقات مبسوطی درباره میزان امنیت و رضایت مشتریان این پلتفرم‌ها به‌دست آورند. برای این منظور قبل از توضیح نحوه کار با پلتفرم‌های کپی‌ترید، به برخی از خصوصیات مهم این پلتفرم‌ها اشاره می‌کنیم. توجه به این خصوصیات برای تریدرهایی که قصد استفاده از این پلتفرم‌ها را دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

دو دست در حال کار کردن با یک کیبورد و تبلت در حال نمایش چارت ترید

حداقل میزان واریزی در کپی ترید چیست؟

«حداقل میزان واریزی» (Minimum Deposit) حداقل مبلغی است که تریدرها می‌بایست برای کار با این پلتفرم‌ها به آنها واریز کنند. حداقل مبلغ واریزی برای شروع فعالیت در این پلتفرم‌ها متفاوت است و به سیاست‌های کاری پلتفرم مربوطه ارتباط دارد. برخی از پلتفرم‌های کپی‌ترید نیز ممکن است حداقلی برای شروع معاملات نداشته باشند.

استفاده از اهرم

استفاده از اهرم در معاملات توان تریدر را در باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی بیشتر از موجودی افزایش می‌دهد. برخی از این پلتفرم‌ها امکان استفاده از اهرم در معاملات را ندارند. ولی برخی دیگر این امکان را برای تریدرهای خود فراهم می‌کنند. بنابراین یکی از ویژگی‌هایی که تریدرها در انتخاب پلتفرم کپی‌تریدینگ می‌بایست به آن دقت کنند، امکان استفاده از اهرم در معاملات است.

توجه به هزینه‌های مربوطه

استفاده از پلتفرم‌های کپی‌تریدینگ همانند استفاده از دیگر پلتفرم‌هایی که امکانات و قابلیت‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، برای کاربران هزینه دارد. این هزینه‌ها با توجه به نوع سیاست‌گذاری‌های پلتفرم مربوطه می‌تواند متغیر باشد. برای مثال برخی از پلتفرم‌های معاملاتی همانند 3Commas که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم مبلغی را به‌طور ماهیانه برای ارائه خدمات مربوطه از کاربران خود دریافت می‌کند.

توجه به بازارهای تحت پوشش

در انتخاب پلتفرم‌های کپی‌ترید به بازاری که این پلتفرم‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند نیز می‌بایست توجه شود. برخی از افراد ممکن است تنها به کپی‌ترید در بازار فارکس علاقه داشته باشند و برخی دیگر تمایل داشته باشند تا کپی‌تریدینگ را برای رمزارزها در بازار کریپتو انجام دهند. بنابراین تریدرها نیاز دارند تا اطلاعاتی را درباره حوزه فعالیت پلتفرم‌های کپی‌ترید به‌دست آورند.

برای این‌ منظور می‌توان اطلاعات جامعی از تنوع بازارهایی که پلتفرم موردنظر از آنها پشتیبانی می‌کند را در وب‌سایت آنها به‌دست آورد. برای مثال در پلتفرم کپی‌ترید AvaTrade «+» این امکان برای تریدرها وجود دارد تا معاملات مربوط به CFDs را برای بازارهای فارکس، سهام، بورس کالا و ارزهای دیجیتال انجام دهند. دو نمونه از بازارهایی که کاربران می‌توانند در آنها از کپی‌تریدینگ استفاده کنند بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال است که در ادامه هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

یک مرد در اتاقی نشسته پشت کامپیوتر در حال ترید

کپی‌ ترید در فارکس چیست؟

بازار فارکس یکی از بازارهایی است که تریدرها می‌توانند از کپی‌تریدینگ در آن استفاده کنند. بازار فارکس بازاری است که در آن ارزهای کشورهای مختلف معامله می‌شوند. در بازار فارکس تریدرها می‌توانند جفت‌ارزهای کشورها را نسبت به هم معامله کنند. برای مثال تریدرها می‌توانند پوزیشن‌های معاملاتی بر روی جفت ارز EUR/USD باز کنند.

برای این منظور زمانی که یورو نسبت به دلار تقویت می‌شود مقدار این کسر افزایش پیدا می‌کند، بنابراین تریدرها در این حالت می‌توانند با باز کردن پوزیشن لانگ از این پوزیشن کسب سود کنند. در حالت برعکس نیز زمانی که ارزش دلار نسبت به یورو افزایش می‌یابد، تریدرها می‌‌‌توانند با باز کردن پوزیشن شورت از کاهش مقدار این نسبت کسب سود کنند. اما برای اینکه تریدرها بتوانند جفت‌ارزها را در بازار فارکس معامله کنند، می‌بایست اطلاعات جامعی از عوامل تاثیرگذار بر روی نوسان قیمت این جفت‌ارزها به‌دست آورند.

با توجه به اینکه این موضوع به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد، برخی از تریدرها تمایل دارند تا برای بازکردن پوزیشن‌های معاملاتی در بازار فارکس نیز پوزیشن‌های معاملاتی تریدرهای موفق و با تجربه را کپی کنند. این موضوع باعث شده است که بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی این امکان را برای تریدرها ایجاد کنند تا بتوانند سیگنال‌های خرید و فروش را از تریدرهای مجرب دریافت کنند.

کپی ترید ارز دیجیتال چیست؟

کپی‌ترید ارز دیجیتال این امکان را برای فعالان بازار کریپتو فراهم می‌کند تا بتوانند معاملات تریدرهای موفق ارزهای دیجیتال را کپی کنند و میزان سوداوری خود را از بازار کریپتو افزایش دهند. بازار کریپتو از دارایی‌های دیجیتالی به‌نام رمزارز تشکیل شده است. اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال، بیت کوین است که بیشترین اعتبار و مارکت‌کپ را در میان ارزهای دیجیتال دیگر دارد. تریدرها می‌توانند با پیش‌بینی روند قیمتی ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های لانگ و شورت در این بازار اقدام کنند و از روندهای صعودی و نزولی بازار کریپتو کسب سود کنند.

برای تشخیص روندهای صعودی و نزولی در بازار کریپتو، معامله‌گرها می‌بایست تحلیل‌های مناسبی از بازار مربوطه ارائه دهند. علاوه بر این برای کسب سود از ترید ارز دیجیتال نیاز دارند تا با انواع روش‌های و سبک‌های معاملاتی همانند پرایس اکشن RTM آشنا باشند. در نهایت تریدرها می‌توانند با انتخاب استراتژی‌های معاملاتی مناسب، سیستم‌های معاملاتی بهینه‌ای را برای انجام معاملات خود طرح‌ریزی کنند که علاوه بر استفاده از انواع تایم‌فریم‌های معاملاتی برای تحلیل بهتر، بتوانند نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را در معاملات خود استفاده کنند.

انجام تمامی این موارد انرژی و زمان زیادی نیاز دارد که ممکن است برخی از تریدرها را از ادامه فعالیت در این بازار منصرف کند. در این میان استفاده از کپی‌ترید ارز دیجیتال این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا بتوانند بدون صرف زمان و انرژی برای تحلیل بازار و پیدا کردن استراتژی‌های مناسب برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی، بتوانند به‌راحتی از سیگنال‌های تریدرهای مجرب در این حوزه استفاده کنند و پوزیشن‌های معاملاتی ‌آنها را به‌طور خودکار در پلتفرم معاملاتی خود اعمال کنند. برای درک بهتر نحوه کپی‌ترید در بازار کریپتو در ادامه این مطلب کپی‌تریدینگ در پلتفرم 3Commas را شرح می‌دهیم.

آموزش کپی‌تریدینگ در پلتفرم 3Commas

پلتفرم 3Commas «+» یکی از پلتفرم‌هایی است که امکانات قابل‌توجهی در استفاده از ربات‌های تریدر و کپی‌تریدینگ در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم از صرافی‌های ارز دیجیتال مختلفی همانند بایننس، کوکوین، بای‌بیت و دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. برای کار با این پلتفرم در ابتدا نیاز است تا در آن ثبت‌نام کنید.

کاربران می‌توانند با یک ایمیل رمزعبور خود را در این پلتفرم ایجاد کنند و از امکانات آن استفاده کنند. پس از ثبت‌نام در این پلتفرم این امکان وجود دارد تا برای آشنایی با نحوه کار این صرافی، کاربران بتوانند از امکانات این پلتفرم برای ۳ روز به‌صورت رایگان استفاده کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، با ثبت‌نام در این پلتفرم، تریدرها می‌توانند معاملات خود را با انواع ربات‌های تریدر در این پلتفرم به‌مدت سه روز به‌طور رایگان انجام دهند.

ربات‌های کپی ترید در پلتفرم‌های معاملاتی

کپی‌ترید با ربات معامله‌گر چیست؟

کپی‌ترید با ربات معامله‌گر امکانی است که برخی از پلتفرم‌ها همانند 3Commas در اختیار کاربران قرار می‌دهند. پس از ثبت‌نام و متصل کردن صرافی مربوطه به این پلتفرم این امکان وجود دارد تا بتوانید از ربات‌های معامله‌گر این وب‌سایت برای انجام معاملات خود بهره‌مند شوید.

برای این منظور همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید می‌‌توانید در قسمت Marketplace که با مستطیل قرمز مشخص شده است، فهرستی از ارائه‌دهندگان سیگنال‌های ترید را مشاهده کنید. در این حالت با انتخاب تامین‌کنندگان سیگنال می‌توانید ربات مربوطه را فعال کنید. این ربات تمامی سیگنال‌های تریدی که ارائه‌دهندگان سیگنال ارسال می‌کنند را به‌صورت خودکار در پلتفرم معاملاتی کاربر اعمال می‌کند.

نحوه کپی ترید در پلتفرم 3commas
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

انواع ربات‌های کپی ترید در 3Commas

در این پلتفرم تریدرها می‌توانند از دسته‌بندی‌هایی که برای ربات‌های کپی‌ترید انجام شده است، با توجه به اهداف موردنظر استفاده کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این دسته‌بندی‌ها را در بالای صفحه مربوطه می‌توانید پیدا کنید که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را شرح می‌دهیم.

  • Quickstart Bots: این گزینه همان‌طور که در قسمت بالای تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در قسمت سمت چپ به‌عنوان اولین گزینه درنظر گرفته شده است و به کاربران امکان راه‌اندازی سریع ربات‌های کپی‌ترید را می‌دهد. با استفاده از این گزینه کاربران به فهرستی از ارائه‌دهندگان سیگنال‌های ترید دسترسی پیدا می‌کنند که می‌توانند بدون هیچ تنظیم خاصی از آنها استفاده کنند. در واقع پلتفرم کپی‌ترید با ایجاد فهرستی از ربات‌های کپی‌ترید آماده‌به‌کار این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند تا بتوانند هرچه سریع‌تر از سیگنال‌های مربوطه استفاده کنند.
  • Popular: کاربرانی که بر روی این گزینه کلیک می‌کنند با فهرستی از ارائه‌دهندگان سیگنال روبرو می‌شوند که تقاضای زیادی برای استفاده از آنها وجود دارد یا به‌عبارت دیگر معروف هستند.
  • Sale: کاربرانی که به‌دنبال سیگنال‌های با تخفیف هستند، می‌توانند از این گزینه استفاده کنند. تریدرها با کلیک بر روی این گزینه فهرستی از ربات‌های کپی‌ترید که با تخفیف ارائه شده‌اند را برای کپی‌ترید می‌توانند انتخاب کنند.
  • Free: کاربرانی که به‌دنبال سیگنال‌های رایگان برای کپی‌ترید هستند، می‌توانند از فهرستی که در قسمت Free وجود دارد استفاده کنند و به ربات‌های معامله‌گری که بر اساس ارائه‌دهندگان سیگنال رایگان فعالیت می‌کنند، در این پلتفرم دسترسی پیدا کنند.
  • My own filter: برای افرادی که تمایل دارند از میان ارائه‌دهندگان سیگنال‌های معاملاتی به سلیقه خود خصوصیات آنها را تعیین کنند، این گزینه درنظر گرفته شده است. با انتخاب گزینه My own filter کاربران می‌‌توانند با توجه به ویژگی‌های موردنظر فهرستی از ارائه‌دهندگان را مشاهده کنند. به‌عبارت دیگر در این گزینه امکان فیلتر صرافی، رمزارز، میزان سود، هزینه و تعداد دنبال‌کننده برای کاربران وجود دارد.
  • My subscriptions: با انتخاب این گزینه کاربران می‌توانند فهرستی از ارائه‌دهندگان سیگنال انتخابی خود را مشاهده کنند.
پلتفرم کپی‌ترید 3commas
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

لزوم مطالعه دقیق خصوصیات ربات کپی‌ترید

کاربرانی که با استفاده از ربات کپی‌ترید اقدام به انجام معامله می‌کنند، نیاز دارند تا در ابتدای کار خصوصیات ربات‌های کپی‌ترید را به‌دقت بررسی کنند. کاربران می‌توانند اطلاعات دقیقی از نحوه کار و استراتژی‌های استفاده شده در این ربات‌ها را در صفحه ارائه‌دهندگان آن پیدا کنند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند اطلاعات کلی دیگری که در ادامه شرح می‌دهیم را در همان صفحه مربوط به فهرست ربات‌های کپی‌ترید در پلتفرم 3Commas پیدا کنند.

  • WPY: ستون مربوط به WPY میزان سود حاصل از کارکرد این ربات را در طی یک هفته گذشته نشان می‌دهد. تریدرها می‌توانند با میزان سودی که هر کدام از ربات‌های کپی‌ترید در یک هفته گذشته داشته‌اند، نحوه عمکرد آنها را باهم مقایسه کنند و در نتیجه بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند.
  • MPY: ستون مربوطه میزان سود ربات موردنظر را به‌صورت ماهانه نشان می‌دهد. بنابراین افرادی که قصد دارند سود ماهانه برای هرکدام از ربات‌های کپی‌ترید را باهم مقایسه کنند، می‌توانند از اطلاعات مربوطه به این ستون استفاده کنند.
  • APY: این ستون میزان سود دریافتی از ربات‌های کپی‌ترید را در یک سال اخیر نشان می‌‌دهد. کاربرانی که می‌خواهند نحوه سود‌آوری ربات‌های کپی‌ترید را در بازه یک‌ساله با یکدیگر مقایسه کنند، می‌توانند از اطلاعات این ستون استفاده کنند.
  • Cost: در این ستون اطلاعات مربوط به هزینه استفاده از این ربات‌ها را می‌توان مشاهده کرد.
  • Followers: تعداد دنبال‌کنندگان را نشان می‌دهد. به‌عبارت دیگر تعداد کاربرانی که از ربات مربوطه استفاده می‌کنند را می‌توان در این ستون مشاهده کرد. در تصویر زیر موارد ذکرشده را مشاهده می‌کنید.
مشخصات ربات کپی‌ترید

ربات‌های کپی‌ترید لانگ و شورت چیست؟

ربات‌های کپی‌ترید لانگ ربات‌های معامله‌گری هستند که سیگنال‌های لانگ را ترید می‌کنند و ربات‌های کپی‌ترید شورت نیز ربات‌های معامله‌گری هستند که سیگنال‌های شورت را برای کاربر انجام می‌دهند. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، کاربران با استفاده از سیگنال‌های مربوط به ارائه‌دهندگان می‌توانند ربات‌های مربوطه را فعال کنند و از امکانات کپی‌ترید موردنظر استفاده کنند.

هنگام استفاده از ربات‌های کپی‌ترید در پلتفرم 3Commas کاربران می‌بایست به این موضوع دقت کنند که برخی از ارائه‌دهندگان سیگنال ممکن است هم برای پوزیشن‌های لانگ و هم برای پوزیشن‌های شورت سیگنال ارائه کنند. در این حالت لازم است تا کاربران حداقل از دو ربات، یکی برای انجام پوزیشن‌های لانگ و دیگری برای انجام پوزیشن‌های شورت استفاده کنند.

مزایای کپی‌ترید چیست؟

در ادامه این مطلب مزایای مربوط به کپی‌ترید را شرح می‌دهیم.

  • ایجاد اعتمادبه‌نفس برای تریدرهای تازه‌کار: کپی‌ترید این مزیت را برای تریدرهای تازه‌کار دارد که آنها را با بازارهای مالی آشنا می‌کند و اعتماد به‌نفس لازم را برای ترید در این بازارها به آنها می‌دهد.
  • یادگیری از تریدرهای مجرب: کپی‌ترید این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا بتوانند معاملات تریدرهای مجرب را مشاهده کنند و با تحلیل استراتژی‌های معاملاتی ‌آنها، به مهارت خود در انجام معاملات اضافه کنند.
  • کسب سود از بازار بدون صرف زمان و انرژی: یکی از مزایای مهم کپی‌ترید کسب سود از بازارهای مالی بدون صرف زمان و انرژی است. برخی از تریدرها ممکن است توانایی تحلیل بازار و انجام معاملات را داشته باشند، ولی زمان لازم را برای این کار ندارند. در این صورت تریدرها می‌توانند با استفاده از کپی‌ترید از سیگنال‌های معاملاتی تریدرهای مجرب برای کسب سود استفاده کنند.
  • کسب سود از انواع بازارهای مالی: از دیگر مزایای کپی‌ترید امکان کسب سود از انواع بازارهای مالی همانند سهام شرکت‌ها، بازار فارکس، بورس کالا و بازار ارزهای دیجیتال است. با توجه به اینکه کسب سود از انجام معاملات در هرکدام از این بازارهای به کسب مهارت و تخصص کافی نیاز دارد، بنابراین معمولا تریدرها نمی‌توانند در تمامی این بازارها مهارت لازم برای کسب سود از معاملات را به‌دست آورند. در این حالت با استفاده از کپی‌تریدینگ در بازار موردنظر تریدرها می‌توانند بدون کسب مهارت در بازارهای مربوطه نیز ترید کنند و از قابلیت‌های کسب سود در بازار مربوطه برای درآمدزایی استفاده کنند.
  • شرکت در گروه‌‌های مربوط به تریدرها: استفاده از کپی‌ترید معمولا این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند در گروه‌های مختلفی از تریدرها که به تبادل اطلاعات در حوزه ترید می‌پردازند، برای کسب تجربه شرکت کنند. در این گروه‌ها و کانال‌های اجتماعی تریدرها نظرات خود را درباره استراتژی‌های معاملاتی و نکات تحلیلی برای بازار موردنظر بیان می‌کنند. شرکت در این گروه‌ها می‌تواند به ارتقای سطح مهارت و تجربه تریدرها کمک کند.

ریسک‌های مربوط به کپی ترید چیست؟

کپی ترید نیز همانند دیگر فعالیت‌هایی که در بازارهای مالی انجام می‌شود، برای کاربران پلتفرم‌های معاملاتی همراه با ریسک است. ریسک‌های مربوطه به کپی ترید را می‌توانیم از دیدگاه‌های متفاوتی بررسی کنیم که در ادامه این مطلب آنها را شرح می‌دهیم.

ریسک بازار در کپی ترید چیست؟

ریسک بازار در کپی ترید معمولا مربوط به ریسک‌هایی می‌شود که از حرکت قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی تریدرها به وجود می‌آید. از سویی دیگر نوسانات شدید قیمت در بازار یا مشکلات مربوط به عدم وجود نقدشوندگی در انجام معاملات، از دیگر مواردی هستند که ریسک بازار را تشکیل می‌دهند.

کپی تریدینگ ریسک‌های مربوط به بازار را کاهش نمی‌دهد و در صورتی که پیش‌بینی‌های تریدری که دنبال می‌کنید، در بازارهای مالی اشتباه شود و بازار برخلاف پیش‌بینی تریدر حرکت کند، در این صورت افرادی که معاملات او را کپی می‌کنند نیز دچار زیان می‌شوند. در ادامه دو نمونه از مهم‌ترین ریسک‌های مربوط به بازار را در کپی تریدینگ شرح می‌دهیم.

ریسک انتشار اخبار مهم در کپی ترید چیست؟

ریسک انتشار اخبار مهم یکی از ریسک‌هایی است که کاربران پلتفرم‌های کپی تریدینگ ممکن است با آن مواجه شوند. برای مثال زمانی که اخبار مهم اقتصادی همانند اخبار مربوط به تغییرات نرخ بهره منتشر می‌شود، بازارهای مالی دارای نوسانات قیمتی شدیدی می‌شوند. این موضوع می‌تواند معاملاتی که در این زمان انجام می‌شود را با ریسک‌های زیادی روبرو کند.

بنابراین افرادی که به‌عنوان معامله‌گر حرفه‌ای برای دنبال‌شدن و کپی معاملات انتخاب می‌شوند، معمولا برای کاهش ریسک از انجام معاملات در این مواقع خودداری می‌کنند. اما برخی دیگر ممکن است در این شرایط نیز معاملاتی انجام دهند. در این مواقع با توجه به خودکار بودن انجام معاملات و کپی شدن معاملات تریدر در پلتفرم‌های معاملاتی دنبال‌کنندگان تریدر، افرادی که این معاملات را کپی می‌کنند نیز در معرض این ریسک قرار می‌گیرند.

ریسک مربوطه به نقدشوندگی در کپی ترید چیست؟

هر اندازه راحت‌تر و سریع‌تر بتوان دارایی یا سهام را معامله کرد، در اصطلاح نقدشوندگی دارایی بیشتر است. ممکن است بازارهای مالی در ساعاتی از شبانه‌روز حجم معاملات کمتری داشته باشند. این موضوع باعث سخت‌تر شدن انجام معاملات به‌دلیل عدم وجود نقدشوندگی در بازار مربوطه می‌شود. برای مثال در ابتدای شروع بازار و قبل از بسته شدن بازار با توجه به کاهش معامله‌گرها ممکن است با کاهش نقدشوندگی مواجه شویم.

در کپی تریدینگ فردی که به‌عنوان تریدر مجرب انتخاب می‌شود، با توجه به مهارت‌ها و تجربیاتی که از بازارهای مالی دارد به این نکته آگاه است که در شرایطی که بازار نوسانات قیمتی زیادی دارد یا در ساعاتی که دارایی موردنظر حجم معاملاتی کمتری دارد، انجام معاملات با ریسک‌های زیادی همراه است. بنابراین این افراد با مدیریت ریسک سعی می‌کنند تا میزان ریسک بازار را کاهش دهند. در ادامه دلیل وجود ریسک نقدشوندگی در بازار را شرح می‌دهیم.

علت وجود ریسک نقدشوندگی چیست؟

ریسک نقدشوندگی یکی از مهم‌ترین ریسک‌هایی است در بازارهای مالی وجود دارد. این ریسک به دلیل حجم کم معاملات در دارایی یا بازار موردنظر به‌وجود می‌آید. برای اینکه تریدری بتواند دارایی یا سهامی را بخرد می‌بایست در آن سوی بازار فروشنده‌ای وجود داشته باشد.

از طرفی دیگر برای فروش دارایی نیز باید خریداری در قیمت مربوطه برای سهام یا دارایی مربوطه وجود داشته باشد. بنابراین در صورتی که تعداد خرید و فروش در نمادی کاهش پیدا کند، در این حالت نقدینگی در بازار مربوطه کاهش پیدا می‌کند و انجام معاملات با دشواری انجام می‌شود. ریسک نقدشوندگی معمولا در دارایی‌هایی با ارزش بازار کم یا در جفت‌ارزهایی با حجم معاملات کم در بازار فارکس به‌ وجود می‌آید.

ریسک مربوط به ضعف عملکردی تریدر

هر اندازه که تریدر انتخابی برای کپی ترید، معامله‌گری با پیشینه‌ای مثبت و عملکردی بالا باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که این تریدر در مواقعی دچار ضعف عملکردی شود. بنابراین با توجه به اینکه در کپی تریدینگ تمامی معاملات تریدر انتخابی به‌صورت خودکار در پلتفرم معاملاتی دنبال‌کنندگان اعمال می‌شود، بنابراین این نوسانات عملکردی مربوط به تریدر در پلتفرم‌های معاملاتی دنبال‌کنندگان او نیز تاثیر می‌گذارد. در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که ریسک مربوط به تغییر استراتژی در کپی ترید چیست و تاثیر آن بر روی کپی‌تریدرها را شرح می‌دهیم.

ریسک مربوط به تغییر استراتژی در کپی ترید چیست؟

تریدرهای انتخابی ممکن است در شرایطی استراتژی‌های معاملاتی خود را تغییر دهند. در این حالت این استراتژی معاملاتی جدید به‌طور خودکار در پلتفرم معاملاتی دنبال‌کنندگان نیز منعکس می‌شود. مشکلات مربوط به تغییر استراتژی معاملاتی زمانی خود را نشان می‌دهد که استراتژی مربوطه با استراتژی مدیریت ریسک و اهداف سرمایه‌گذاری دنبال‌کنندگان هم‌‌خوانی نداشته باشد. در این‌صورت ممکن است با اختلاف ایجاد شده در استراتژی‌های مدیریت ریسک کپی‌کننده و تریدر مجرب، برخی از دنبال‌کنندگان مجبور شوند انجام معاملات مربوط به کپی‌تریدینگ را متوقف کنند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس کپی‌ترید را شرح دادیم و مفهوم کسب سود از معاملات و مفهوم کسب سود در کپی‌‌ترید را بیان کردیم. کارکرد کپی‌ترید را توضیح دادیم و فرق کپی‌ترید با ترید گروهی را از دو جنبه زمان صرف‌شده و آموزش شرح دادیم. در ادامه به آموزش اصطلاحات کپی‌تریدینگ پرداختیم و پلتفرم‌های کپی‌ترید، حساب کپی‌ترید، دنبال‌کننده، نسبت حجم‌ کپی، سیگنال معاملاتی، تولیدکننده سیگنال، کپی استاپ لاس و ایجاد وقفه در کپی‌ترید را شرح دادیم. سپس به توضیح مراحل انجام کپی‌‌ترید پرداختیم.

برای این منظور باز کردن حساب معاملاتی، انتخاب تریدر مجرب و دنبال کردن تریدر انتخابی را شرح دادیم. در ادامه نحوه کار با پلتفرم‌های کپی‌تریدینگ را بیان کردیم. بنابراین درباره حداقل میزان واریزی، استفاده از اهرم، هزینه‌های استفاده از پلتفرم و بازارهای تحت پوشش در این پلتفرم‌‌ها توضیحاتی ارائه کردیم. در ارتباط با بازارهایی که می‌توان از کپی‌ترید استفاده کرد به بازارهای فارکس و بازار ارزهای دیجیتال اشاره کردیم و کپی‌ترید در هر کدام از این بازارها را به‌طور جداگانه شرح دادیم.

برای درک بهتر نحوه انجام کپی‌ترید در بازارهای مالی، یکی از پلتفرم‌های کپی‌ترید که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند را با جزئیات مربوطه شرح دادیم. برای این منظور به توضیح کپی‌ترید با ربات معامله‌گر پرداختیم و انواع ربات‌های کپی ترید در این پلتفرم را شرح دادیم. سپس لزوم مطالعه دقیق درباره خصوصیات ربات کپی‌ترید را بیان کردیم و ربات‌های کپی‌ترید لانگ و شورت را توضیح دادیم. سپس مزایای کپی‌ترید را شرح دادیم و در نهایت ریسک‌های مربوط به کپی‌ترید را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Prime XBTDappgridSoftware Testing HelpGuru993commas
۱ دیدگاه برای «کپی ترید چیست؟ – توضیح و آموزش کپی تریدینگ به زبان ساده»

خوب بود …

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *