چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟ – راهنمای شروع به زبان ساده

۱۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟ – راهنمای شروع به زبان ساده

سرمایه‌گذاری در بورس یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری است که افراد برای رشد دارایی‌های خود می‌توانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این بورس به‌عنوان نوعی بازار تاثیر زیادی در رشد اقتصادی در جوامع دارد. بورس با ایجاد بستری رقابتی باعث می‌شود تا سرمایه در مسیری درست وارد صنایع شود و چرخ اقتصاد را بگرداند. بورس با فراهم کردن محیطی قانون‌مند و شفاف، بستری مناسب را برای سرمایه‌گذاری افرادی با میزان تحمل ریسک متفاوت فراهم کرده است. بنابراین یادگیری نحوه سرمایه‌گذاری در بورس برای بسیاری از سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از مجله فرادرس توضیح می‌دهیم که چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم. برای این منظور پس از معرفی بورس و آشنایی با اصطلاحات بورسی، روش‌های متنوعی را برای سرمایه‌گذاری در بورس معرفی می‌کنیم و در پایان نیز درباره مدیریت ریسک در این بازار توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

برای اینکه بتوانیم به‌‌نحو مطلوبی در بورس سرمایه‌گذاری کنیم در ابتدا نیاز داریم تا با جایگاه بورس به‌عنوان نوعی بازار قانون‌مند اشنا شویم. بنابراین در ابتدای این مطلب، بورس را به‌عنوان نوعی بازار معرفی می‌کنیم و نحوه کارکرد آن در رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه را شرح می‌دهیم.

معرفی بورس به‌عنوان یک بازار

بورس نوعی بازار است که در آن دارایی‌های فیزیکی و مالی معامله می‌شوند. دارایی‌هایی همانند مسکن، خودرو و طلا را دارایی‌های فیزیکی می‌گویند. برخی از دارایی‌ها نیز وجود دارند که ارزش آنها بر اساس دارایی‌های دیگری تعیین می‌شود. این دارایی‌ها همانند سهام شرکت‌ها را دارایی‌های مالی می‌گویند.

بنابراین از نظر نوع دارایی‌هایی که در بورس معامله می‌شود، می‌توان این بازار را به بورس اوراق بهادار و بورس کالا تقسیم کرد. در بورس اوراق بهادار، دارایی‌های مالی همانند سهام و اوراق بدهی معامله می‌شود. در بورس کالا نیز دارایی‌های فیزیکی مانند انواع فلزات، فرآورده‌های نفتی و محصولات کشاورزی خرید و فروش می‌شود.

دفتر کار تریدرها

تاثیر بورس در رشد و شکوفایی اقتصادی

بورس با ایجاد بستری قانونی و امن برای تامین سرمایه شرکت‌های بورسی تاثیر مهمی در رونق وشکوفایی اقتصادی کشور دارد. شرکت‌های معتبری که طرح توجیهی مناسبی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود دارند، می‌توانند با ارائه طرح توجیهی خود به سازمان بورس، اقدامات لازم برای عرضه سهام شرکت مربوطه در بورس را انجام دهند.

برای مثال شرکتی را درنظر بگیرید که برای راه‌اندازی خط تولید جدید نیاز به تامین مالی دارد. برای این منظور شرکت موردنظر می‌تواند منابع مالی موردنیاز خود را از طریق دریافت وام‌های بانکی تامین کند. در این حالت شرکت مربوطه می‌بایست وام‌های دریافتی را با سود مربوطه در بازه‌های زمانی مشخصی به بانک پرداخت کند. اما حالت دیگری نیز برای تامین سرمایه وجود دارد و آن پذیرش در بورس و عرضه سهام شرکت در بورس است.

برای این منظور سازمان بورس پس از انجام تحقیقات لازم و کسب اطمینان از اعتبار شرکت و میزان سودآوری طرح اقتصادی مربوطه، با پذیرش شرکت مربوطه در بورس موافقت می‌کند. به این ترتیب شرکت موردنظر می‌تواند برای تامین مالی، سهام خود را در بورس عرضه کند. این موضوع باعث افزایش تولید و در نهایت باعث رشد و شکوفایی اقتصادی در جامعه می‌شود.

ایجاد بستری رقابتی برای شرکت‌ها

از دیگر موارد مهمی که باعث رشد و رونق اقتصادی کشورها می‌شود، کارکرد بورس در ایجاد بستری رقابتی بین شرکت‌ها است. سرمایه‌گذاران برای خرید سهام شرکت‌ها نیاز دارند تا آنها را از لحاظ بنیادی بررسی کنند. در این حالت با توجه به میزان سودآوری شرکت و بررسی‌های بنیادی که از شرکت موردنظر انجام می‌دهند، سعی می‌کنند سهام شرکت‌هایی را خریداری کنند که از وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سایر شرکت‌های بورسی برخوردار هستند.

این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌های بیشتری به شرکت‌های سودآوردتر اختصاص پیدا کند و شرکت‌هایی که وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند، به‌تدریج از رقابت خارج شوند. این موضوع نیز در نهایت باعث می‌شود تا شرکت‌هایی با راندمان و سودآوری بیشتر در بورس فعالیت کنند. به همین دلیل است که کشورهایی که از بورس تکامل‌یافته‌تری برخوردار هستند، سطح بالایی از رونق و شکوفایی اقتصادی را نیز تجربه می‌کنند. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس به تفاوت‌های بورس با بازارهای سنتی می‌پردازیم.

تفاوت بورس با بازارهای سنتی

بازار بورس همانند بازارهای سنتی محلی برای انجام معاملات است. اما بورس با بازارهای سنتی تفاوت‌هایی دارد که در ادامه این مطلب آنها را شرح می‌دهیم.

  • وجود قوانین و مقررات بورسی: اولین تفاوت بورس با بازارهای سنتی در این موضوع است که بورس برخلاف بازارهای سنتی، بازاری کاملا رسمی است که انجام معاملات در آن بر اساس قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود.
  • وجود شفافیت بالا در بورس: از دیگر تفاوت‌های بورس با بازارهای سنتی، وجود شفافیت بالا در بورس است. این موضوع به این دلیل است که افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند می‌توانند به‌راحتی اطلاعات موردنیاز خود را از طریق اینترنت به‌دست آورند. در حالی که این موضوع در بازارهای سنتی وجود ندارد و این بازارها نسبت به بورس شفافیت کمتری دارند.
  • داشتن پشتوانه قانونی: با توجه به مزایای زیادی که بورس برای اقتصاد جامعه دارد، بنابراین این سازمان از پشتوانه قانونی لازم برای توسعه و انجام فعالیت‌های مربوطه برخوردار است. در این حالت قانون‌گذار سعی می‌کند تا با ارائه راهکارهایی، بستری امن را برای ورود سرمایه‌گذاران به بورس فراهم کند تا آنها بتوانند با خاطری آسوده از عدم وجود کلاهبرداری و سوءاستفاده در این بازار فعالیت کنند.
گزینه‌های گسترده سرمایه‌گذاری به صورت بصری

راهنمای شروع سرمایه‌گذاری در بورس

برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس در ابتدا نیاز دارید تا کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کنید. سپس می‌توانید با مراجعه به سامانه سجام، کدبورسی را برای انجام معاملات خود دریافت کنید. پس انتخاب کارگزاری و ثبت‌نام در سامانه سجام، کارگزاری مربوطه نام کاربری و رمز عبوری به شما می‌‌دهد تا بتوانید در پلتفرم‌های آنلاین کارگزاری مربوطه فعالیت خود را شروع کنید.

سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام‌ها و سایر اوراق بهادار ارائه شده در بورس را از طریق این پلتفرم معامله کنند. نحوه کار نیز به این صورت است که سرمایه‌گذاران می‌بایست حساب کاربری خود را در پلتفرم مربوطه در ابتدا شارژ کنند تا بتوانند سهام و دیگر اوراق بهادار را با جستجوی نماد معاملاتی آنها خریداری کنند. برای این منظور در ابتدا لازم است تا سرمایه‌گذاران با برخی از اصطلاحات رایج بورسی آشنا شوند. بنابراین در ادامه این مطلب با برخی از این اصطلاحات آشنا می‌شویم.

آشنایی با اصطلاحات رایج در بورس

برای ورود به بورس علاوه بر انتخاب کارگزاری و دریافت کدبورس، لازم است تا سرمایه‌گذاران با برخی از اصطلاحات بازار سرمایه آشنا شوند. آشنایی با این اصطلاحات به آنها کمک می‌‌کند تا بتوانند درک بهتری از این بازار داشته باشند. برای این منظور در ادامه این مطلب برخی از متداول‌ترین اصطلاحات رایج در این بازار را شرح می‌دهیم.

نماد چیست؟

نماد نامی اختصاری است که شرکت‌های بورسی با آن شناسایی می‌شوند. سرمایه‌گذاران برای خرید سهام شرکت‌ها می‌بایست در قسمت مربوط به جستجو در پلتفرم‌های معاملاتی، نام نماد شرکت‌ها را پیدا کنند. برای مثال شرکت پتروشیمی خارک در بورس را با نماد «شخارک» مشخص می‌کنند. نمادهای شرکت‌های بورسی برگرفته از حرف اول صنعت مربوطه به‌علاوه قسمتی از نام شرکت هستند. بنابراین در نماد «شخارک» حرف اول ش مربوط به صنعت شیمیایی و خارک معرف پتروشیمی خارک است.

سرمایه‌گذاری در نمادهای فیلتر شده در بورس

شرکت‌های بورسی فراوانی وجود دارد که تحلیل هرکدام از آنها به‌تنهایی و بررسی وضعیت قیمت در انها کار دشواری است. بنابراین سرمایه‌گذاران برای پیدا کردن نمادهای مناسبی که مستعد رشد هستند و در شرایط خوب تکنیکالی قرار دارند، می‌توانند از فیلترهای متنوعی استفاده کنند.

فیلترنویسی برای نمادهای بورسی به فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه این امکان را می‌دهد تا بتوانند از میان انبوه نمادهایی که در بورس وجود دارد، تنها شرکت‌هایی را انتخاب کنند که با استراتژی معاملاتی آنها برای ترید و نوسان‌گیری در این بازار مطابقت دارد. برای مثال با فیلترنویسی در بورس می‌توان نمادهایی که سهام آنها در صف خرید یا فروش هستند یا نمادهایی که سهام آنها بیشترین ورود یا بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را دارند را از میان انبوه شرکت‌های بورسی مشخص کرد که این موضوع برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گرهای بازار سرمایه بسیار مهم است.

نمایش قیمت در لپ تاپ

توقف نماد در بورس چیست؟

زمانی که رویدادی مهم در شرکتی بورسی روی دهد که تاثیرات قابل‌توجهی در سهام مربوطه دارد، نماد شرکت متوقف می‌‌شود. برای مثال قبل از برگزاری مجامع سالیانه شرکت‌ها که در آن سود سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود، نماد معاملاتی شرکت مربوطه متوقف می‌شود. این موضوع به این دلیل است که بعد از تشکیل مجمع همه افراد بتوانند در شرایطی عادلانه معاملات خود را انجام دهند.

تعیین سود سرمایه‌گذاران که در مجامع سالیانه شرکت‌ها تعیین می‌شود، تاثیر زیادی در میزان تقاضا برای سهام شرکت مربوطه دارد. بنابراین توقف نماد باعث می‌شود تا پس از انتشار اطلاعات جامع درباره وضعیت شرکت‌ها، همه سرمایه‌گذاران بتوانند از این اطلاعات منتشر شده به‌طور یکسان بهره‌مند شوند و از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های خود در خرید و فروش یا نگهداری سهام موردنظر استفاده کنند.

شاخص بورس چیست؟

شاخص‌ها در بورس معیارهایی هستند که با کمک آنها می‌توان وضعیت حال و گذشته بورس را بررسی کرد. با بررسی شاخص‌های بورسی می‌توان درک مناسبی از وضعیت بورس به‌دست آورد که این موضوع می‌تواند به سرمایه‌گذاران در بررسی وضعیت آتی بازارهای سرمایه نیز کمک کند. شاخص‌های بورسی انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها وضعیت بورس را از جنبه خاصی نشان می‌دهد. برای مثال یکی از شاخص‌های مهم بورسی، شاخص کل است که به آن شاخص قیمت و بازده نقدی نیز می‌گویند. شاخص کل میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران را در بورس نشان می‌دهد.

مجمع عمومی چیست؟

مجمع عمومی به گردهمایی‌هایی از سهام‌داران و مدیران شرکت گفته می‌شود که در آنها درباره مسائل مهم شرکت تصمیم‌گیری می‌کنند. مدیرعامل شرکت هر ساله سهام‌داران را به مجمع عمومی عادی سالیانه دعوت می‌کند. در این مجمع مدیران شرکت گزارشات عملکردی خود را در سال مالی گذشته به سهام‌داران گزارش می‌دهند.

بنابراین در این مجامع وضعیت عملکردی شرکت‌ها مشخص می‌شود. علاوه بر این در این مجامع درمورد مسائل مهمی رای‌گیری می‌شود. برای مثال در مجمع عمومی عادی سالیانه درمورد سود تقسیمی به سهام‌داران و نیز ترکیب اعضای هیئت مدیره شرکت رای‌گیری می‌شود.

مجامع دیگری نیز ممکن است در شرکت برگزار شوند که به مجامع عمومی فوق العاده معروفند. هر مجمعی به‌غیر از مجمع عمومی عادی سالیانه با نام مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می‌شود که در آن درباره مسائلی از قبیل افزایش سرمایه، تغییر نام و آدرس شرکت و مسائل دیگر شرکت تصمیم‌گیری می‌شود.

نمادی از موقعیت‌های خرید و فروش در بورس

چگونه با کسب اطلاعات در بورس سرمایه‌ گذاری کنیم؟

از موارد مهمی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند، کسب اطلاعات درست و به‌روزرسانی‌های مربوط به شرکت موردنظر است. برای مثال زمانی که مجامع عمومی برگزار می‌شوند، وضعیت شرکت‌ها و آخرین تحولات آن بررسی و برای مسائل مهم و تاثیرگذار بر قیمت سهام همانند تعیین سود تقسیمی به سهام‌داران تصمیم‌گیری می‌شود.

این موضوعات با توجه به تاثیر زیادی که در تغییرات و نوسانات قیمت سهم مربوطه دارند، از اهمیت بالایی برای سهام‌داران برخوردار هستند. بنابراین سهام‌داران برای پیدا کردن نمادهای مناسب برای سرمایه‌گذاری نیاز دارند تا از تحولات و به‌روزرسانی‌های مربوط به شرکت‌های موردنظر مطلع شوند.

سال مالی چیست؟

سال مالی بازه زمانی یک‌ساله‌ای است که مبنای محاسبه سود و زیان مالی شرکت‌ها قرار می‌گیرد. ابتدا و انتهای سال مالی با توجه به نوع فعالیت شرکت‌ها تعیین می‌شود. بیشتر شرکت‌ها معمولا از ابتدای فروردین تا پایان اسفند را برای سال مالی درنظر می‌گیرند.

اما در برخی دیگر از شرکت‌ها، سال مالی از ابتدای مهر تا پایان شهریور سال بعد درنظر گرفته می‌شود و این بازه زمانی مبنای محاسبات مالی و سود زیان شرکت‌ها قرار می‌گیرد. مجمع عمومی سالانه شرکت‌ها نیز در انتهای سال مالی شرکت مربوطه و حداکثر بعد از گذشت چهار ماه از پایان سال مالی موردنظر برگزار می‌شود.

مدیران شرکت‌ها می‌بایست توضیحاتی را درباره میزان سود و زیان شرکت مربوطه در پایان سال مالی موردنظر به سهام‌داران ارائه کنند. موضوع دیگری که در انتهای سال مالی بررسی می‌شود، صورت سود و زیان شرکت موردنظر است که از صورت‌های مالی مهم شرکت‌ها است. برای این منظور در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با بررسی میزان سودآوری شرکت‌ها در بورس سرمایه‌گذاری کنیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با بررسی سودآوری شرکت‌ها در بورس سرمایه گذاری کنیم.

چگونه با بررسی سودآوری شرکت‌ها در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

یکی از موارد مهمی که سرمایه‌‌گذاران در تعیین میزان ارزنده بودن سهام شرکت‌ها درنظر می‌گیرند میزان سودآوری شرکت مربوطه است. بدیهی است که هراندازه میزان سودآوری شرکت‌ نسبت به قیمت سهم مربوطه بیشتر باشد، سهام موردنظر از ارزندگی بیشتری برخوردار است.

سهام‌داران می‌توانند با بررسی صورت سود و زیان شرکت موردنظر از میزان سودآوری شرکت مربوطه در پایان سال مالی مطلع شوند. بنابراین شرکت‌ها موظف هستند در پایان سال مالی صورت سود و زیان شرکت را در اختیار سهام‌داران قرار دهند تا آنها بتوانند با توجه به اطلاعاتی که از این صورت به‌دست می‌آورند درباره نحوه سرمایه‌گذاری در سهام موردنظر تصمیم‌گیری کنند.

سهام‌داران می‌توانند اطلاعات باارزشی از نحوه عملکردی شرکت موردنظر را در صورت سود و زیان شرکت مربوطه به‌دست آورند. اطلاعاتی از قبیل میزان فروش و هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های اقتصادی شرکت موردنظر به‌همراه دیگر اطلاعات لازم برای محاسبه میزان سود‌آوری شرکت‌ها را می‌توان از صورت‌های مالی سود و زیان به‌دست آورد. سهام‌داران می‌توانند برای اطلاع از میزان سودآوری شرکت‌ها، صورت‌های سود و زیان آنها را در پایگاه اینترنتی کدال بررسی کنند.

ترازنامه چیست؟

ترازنامه شرکت‌ یکی از صورت‌های مهم مالی محسوب می‌شود که تصویری جامع از میزان دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام را در بازه‌ای مشخص نشان می‌دهد. برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی را دارند، میزان دارایی‌های شرکت از قبیل تعداد ملک، ماشین‌الات، پول نقد و سایر دارایی‌ها بسیار مهم است.

از سویی دیگر میزان بدهی‌های شرکت به بانک‌ها، تامین‌‌کنندگان مواد اولیه برای شرکت و دیگر بدهی‌ها نیز برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به میزان دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت، حقوق صاحبان سهام تعیین می‌شود که این موضوع نیز در ترازنامه قید می‌‌شود. بنابراین اقلام ترازنامه شامل انواع دارایی‌های شرکت است که در سمت راست ترازنامه قرار می‌گیرد و در سمت چپ ترازنامه نیز بدهی‌ها حقوق صاحبان سهام را می‌‌توان مشاهده کرد.

بنابراین سهام‌داران با استفاده از ترازنامه که همانند صورت سود و زیان شرکت‌ها در پایان سال مالی منتشر می‌شود، از وضعیت شرکت موردنظر مطلع می‌شوند و می‌توانند تصمیم‌گیری‌های بهتری برای نحوه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت موردنظر انجام دهند. سرمایه‌گذاران می‌توانند برای بررسی ترازنامه شرکت‌های بورسی نیز همانند صورت‌های سود و زیان شرکت‌ها به پایگاه اینترنتی کدال مراجعه کنند.

سود هر سهم چیست؟

«سود هر سهم» (Earnings Per Share | EPS) همان‌طور که از نام ان می‌توان متوجه شد از تقسیم سود شرکت به تعداد سهام شرکت مربوطه به‌دست می‌آید. از سود هر سهم به‌عنوان شاخصی برای بررسی میزان سودآوری شرکت استفاده می‌شود. در این حالت هراندازه EPS بیشتر باشد، میزان سودآوری بیشتر است.

اهمیت توجه به درصد تحقق سود شرکت برای سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری در شرکت می‌بایست به درصد تحقق سود شرکت نیز توجه شود. هر اندازه درصد تحقق سود یک شرکت بیشتر باشد، نشان‌دهنده پیش‌بینی و عملکرد بهتر شرکت است. برای مثال در صورتی که شرکت الف در ابتدای سال مالی جدید پیش‌بینی سود صد تومان را برای هر سهم انجام دهد و در پایان سال مالی سود هر سهم شرکت برابر با ۹۵ تومان شود، در این صورت درصد تحقق سود برای شرکت مربوطه برابر با ۹۵٪ است. بنابراین افراد می‌بایست درصد تحقق سود شرکت را نیز بررسی کنند تا بتوانند سهام بهتری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

سود تقسیمی هر سهم چیست؟

به میزان سودی از هر سهم که شرکت بین سهام‌داران توزیع می‌‌کند، «سود تقسیمی هر سهم» (Dividend Per Share | DPS) گفته می‌شود. برای مثال اگر سود هر سهم برابر با ۱۲۰ تومان شود و شرکت مربوطه تنها ۷۰ تومان از این سود را بین سهام‌داران تقسیم کند در این حالت میزان سود تقسیمی برای هر سهم برابر با ۷۰ تومان است.

شرکت‌ها معمولا تمامی سود حاصل را بین سهام‌داران تقسیم نمی‌کنند و مقداری را برای فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت ذخیره می‌کنند. به عبارت دیگر شرکت‌ها می‌‌توانند مقداری از سود شرکت را به انجام اموری همانند افزایش سرمایه اختصاص دهند. در این‌صورت مقدار باقی‌مانده از سود هر سهم را بین سهام‌داران تقسیم می‌‌کنند.

تصمیم‌گیری برای مقدار سود تقسیمی هر سهم در مجمع عمومی سالیانه انجام می‌شود. در این مجمع بعد از رای‌گیری مقدار سود تقسیمی را مشخص می‌کنند و شرکت مربوطه موظف است ظرف مدت تعیین شده این سود را به سهام‌داران پرداخت کند. لازم به ذکر است، افرادی می‌توانند سود تقسیمی هر سهم را دریافت کنند که در زمان تشکیل مجمع عمومی شرکت، سهام مربوطه را در اختیار داشته باشند. در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با بررسی DPS در بورس سرمایه گذاری کنیم.

چگونه با بررسی DPS در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به اهداف موردنظر در سهام شرکت‌هایی با سود تقسیمی متنوع سرمایه‌گذاری کنند. برای این منظور برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است شرکت‌هایی را انتخاب کنند که میزان سود تقسیمی بیشتری دارند. این افراد تمایل دارند تا در بازه‌های زمانی مشخص از مقدار سود تقسیمی شرکت موردنظر استفاده کنند.

از سویی دیگر برخی دیگر از سرمایه‌گذاران سهام‌هایی را انتخاب می‌کنند که قسمت بیشتری از سود را برای امور توسعه‌ای شرکت صرف می‌کند. بنابراین میزان سود تقسیمی کمتری دارند. افرادی که این شرکت‌ها را انتخاب می‌کنند تمایل دارند تا مقدار بیشتری از سودآوری شرکت، در گسترش فعالیت‌های اقتصادی آن هزینه شود تا بتواند در بلندمدت سهام ارزنده‌تری داشته باشد.

بنابراین افراد می‌توانند با توجه به اهداف خود از سرمایه‌گذاری، مقدار DPS شرکت‌ها را بررسی کنند و با توجه به میزان سود تقسیمی مربوطه، سهام موردنظر را انتخاب کنند. لازم به ذکر است در انتخاب سهام شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران می‌بایست عوامل دیگر تاثیر‌گذار در قیمت سهام را نیز علاوه بر اهداف موردنظر برای سرمایه‌گذاری درنظر بگیرند تا بتوانند در‌نهایت سرمایه‌گذاری مطلوبی را در بازار سرمایه انجام دهند.

تصویری ساده و حداقلی که افزایش مالی پتانسیل از سرمایه‌گذاری هوشمند را نمایش دهد. استفاده از نمودارهای صعودی از رفاه برای انتقال نتایج مثبت تصمیمات سرمایه‌گذاری هوشمند.

صف خرید و فروش در بورس چیست؟

زمانی که تعداد متقاضیان خرید از فروش سهم موردنظر بیشتر باشد، صف خرید و در حالتی که تعداد افراد فروشنده سهم از خریداران بیشتر شود، صف فروش برای سهم موردنظر تشکیل می‌شود. در بورس ایران قیمت‌ها در طول روز تنها می‌توانند در بازه مشخصی نوسان کنند.

به‌عبارت دیگر قیمت هر سهم در طول روز دارای محدوده قیمتی مشخصی است که از این محدوه نمی‌تواند تجاوز کند. این موضوع باعث می‌شود تا برخی اوقات میزان عرضه و تقاضا در بازار از تعادل خارج شود. برای مثال ممکن است خریداران زیادی در بالاترین قیمت مجاز روزانه برای سهم موردنظر سفارش خرید قرار دهند.

این حالت باعث می‌شود تا در این قیمت صف خرید تشکیل شود. در حالتی دیگر نیز ممکن است افزایش عرضه در پایین‌ترین قیمت مجاز روزانه برای سهمی باعث شود تا صف فروش برای سهام مربوطه تشکیل شود. صف‌های خرید و فروش در مواردی ممکن است گره‌های معاملاتی را ایجاد کنند که در این حالات معاملات در بازار برای مدتی قفل می‌شود. ناظر بازار در این مواقع نمادهایی را که دچار گره معاملاتی شده‌اند را برای اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی مشخص می‌کند. برای این منظور سازمان بورس با اجرای مکانیزم‌هایی نسبت به رفع گره معاملاتی در نماد موردنظر اقدام می‌کند.

اهمیت اخبار در ایجاد صف خرید و فروش

توجه به اخبار منتشر شده درباره سهام موردنظر اهمیت زیادی دارد. اخباری که درباره شرکت‌های بورسی منتشر می‌شوند، تاثیر زیادی در میزان عرضه و تقاضا در سهام مربوطه دارند و می‌توانند باعث ایجاد صف‌های خرید و فروش شوند. برای مثال در صورتی که اخباری مبنی بر آزادسازی قیمت محصولی منتشر شود این اخبار می‌تواند بر افزایش میزان تقاضا برای سهام شرکت‌های تولیدی محصول موردنظر تاثیرگذار باشد و احتمال ایجاد صف خرید را افزایش دهد.

در این حالت سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند هرچه سریع‌تر سفارشات خرید خود را برای محصول مربوطه انجام دهند. در مواردی که صف خرید برای محصول مربوطه در بازار تشکیل می‌شود نیز سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند با سرخطی زدن در صف خرید، سفارشات خود را در ابتدای صف خرید قرار دهند.

چگونه با روش‌های متنوع در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

برای اینکه بتوانیم با روش‌های متنوع در بورس سرمایه‌گذاری کنیم در ابتدا نیاز داریم تا با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شویم. افرادی که تمایل دارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند انواع اوراق بهادار قابل معامله در بورس را خرید و فروش کنند. اوراق بهادار متنوعی در بازار سرمایه وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند آنها را از بورس تهیه کنند. در فهرست زیر این اوراق را مشاهده می‌کنید که در ادامه این مطلب هر کدام را شرح می‌دهیم.

چگونه با اوراق بدهی در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

اوراق بدهی یکی از انواع اوراق بهادار است که نشان‌دهنده بدهی منتشرکننده آن است. این اوراق را دولت‌ها و شرکت‌ها منتشر و در بورس عرضه می‌کنند تا بتوانند منابع مالی موردنیاز خود را تامین کنند. از سویی دیگر برای اینکه سرمایه‌گذاران انگیزه کافی برای خرید این اوراق داشته باشند، ناشران اوراق بدهی در بازه‌های زمانی معین، مقدار سود مشخصی را به دارندگان این اوراق اختصاص می‌دهند.

اوراق بدهی انواع مختلفی دارند. برخی از این اوراق با کوپن سود و برخی دیگر بدون کوپن سود منتشر می‌شوند. در اوراقی که بدون کوپن سود منتشر می‌شوند، سود حاصل از اختلاف قیمت خرید از بازار و قیمت اسمی آنها در تاریخ سررسید مربوطه انگیزه لازم را برای خریداری آنها ایجاد می‌کند.

از سویی دیگر دولت‌ها و شرکت‌ها می‌توانند برای تامین مالی خود از این اوراق استفاده کنند. برای مثال اوراق مشارکت نوعی از اوراق بدهی است که ناشر برای تامین مالی آنها را منتشر می‌کند. افرادی که این اوراق را خریداری می‌کنند در واقع با خریداری این اوراق در طرح عمرانی موردنظر مشارکت می‌کنند.

شرکت مربوطه نیز سود حاصل از این مشارکت را در بازه‌های زمانی مشخص به دارندگان این اوراق پرداخت می‌کند. در پایان سررسید این اوراق نیز اصل سرمایه خریداران اوراق مشارکت به آنها بازپرداخت می‌شود. دولت‌ها نیز با انتشار اوراق بدهی به‌نام اوراق قرضه دولتی می‌توانند منابع موردنیاز دولت را تامین کنند.

اوراق قرضه دولتی با توجه به پشتوانه‌ای که دارند از اعتبار بالایی برخوردار هستند. در کشورهای اسلامی نیز انواع صکوک با توجه به عقود اسلامی تعریف می‌شوند که نوعی از اوراق بدهی هستند. سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بدهی با توجه به میزان سود مشخصی که به دارندگان خود می‌‌دهند، ریسک کمتری نسبت به دیگر اوراق بهادار همانند سهام دارند.

چگونه با خرید سهام در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها است. افراد با خرید سهام شرکت‌ها در واقع مالک بخشی از آن شرکت می‌شوند. افرادی که در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند علاوه بر سود دریافتی به‌ازای هر سهم، از افزایش ارزش سهام مربوطه نیز کسب سود می‌کنند.

برای این منظور سرمایه‌گذاران می‌بایست سهام شرکت‌هایی که راندمان و سودآوری قابل‌‌قبولی دارند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. برای این منظور نیاز است تا عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام مربوطه را شناسایی کنند. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با یافتن ارزش ذاتی در بورس سرمایه‌گذاری کنیم.

تصویری از تالار بورس -چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم

چگونه با یافتن ارزش ذاتی در بورس سرمایه‌ گذاری کنیم؟

یافتن ارزش ذاتی سهام در بورس باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند قیمت واقعی سهام را پیدا کنند. این موضوع باعث می‌شود تا سهام مربوطه را در قیمت‌های مناسبی خریداری کنند. ارزش ذاتی همان قیمتی است که سرمایه‌گذاران در اصطلاح می‌گویند که سهام موردنظر در این قیمت ارزش خریدن دارد.

زمانی که سرمایه‌گذاری می‌گوید سهام موردنظر در قیمت مربوطه ارزش خرید دارد، به این معنی است که ارزش ذاتی یا قیمت واقعی سهام موردنظر را ارزیابی کرده و با توجه به تحلیل بنیادی سهم به قیمت موردنظر رسیده است. برای مثال میزان سودآوری شرکت و طرح‌های توسعه‌ای که در برنامه آتی شرکت وجود دارد، می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی در قیمت سهام مربوطه داشته باشد.

علاوه بر عوامل داخلی شرکت‌ها عوامل بیرونی همانند جهت‌گیری‌های اقتصادی و سیاسی درباره صنعت مربوطه و شرایط کلی اقتصاد کلان نیز در قیمت آتی سهم تاثیرگذار هستند. بنابراین برای کسب سود از افزایش قیمت سهام نیاز داریم تا در قیمت‌های مناسبی سهام مربوطه را خریداری کنیم. برای اینکه درک بهتری از انواع قیمت سهام در بورس پیدا کنید در ادامه هرکدام را شرح می‌دهیم.

آشنایی با انواع قیمت سهام

برای اینکه بتوانیم تحلیل بهتری از سهام شرکت‌های بورسی ارائه کنیم نیاز داریم تا علاوه بر استفاده از انواع تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، با انواع قیمت سهام آشنا شویم. هر سهم در بازار سرمایه دارای چهار قیمت است که در فهرست زیر مشاهده می‌‌کنید.

  • قیمت اسمی: قیمتی است که بر روی برگه سهام درج شده است. این قیمت برابر با هزار ریال یا صد تومان است.
  • قیمت دفتری: قیمت دفتری سهم از تفاضل مجموع دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت تقسیم بر کل سهام موجود حاصل می‌شود.
  • قیمت بازار: قیمت بازار قیمتی است که سهام موردنظر با آن قیمت در بازار معامله می‌شود. قیمت بازار را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.
  • قیمت ذاتی: قیمت ذاتی همان قیمت واقعی سهام است که فعالان بازار آن را تخمین می‌زنند. بنابراین ممکن است تحلیل‌گرهای بازار ارزش واقعی سهام را بیشتر یا کمتر از ارزش بازاری آن تخمین بزنند. در این حالت زمانی که ارزش ذاتی سهام بیشتر از قیمت بازاری آن باشد، سرمایه‌گذاران اقدام به خرید سهام مربوطه می‌کنند.

نحوه انتخاب سهام مناسب خرید

برای اینکه بتوانیم سهام مناسبی را در بورس برای خرید انتخاب کنیم، می‌بایست مقایسه‌ای بین ارزش ذاتی و ارزش بازاری آنها انجام دهیم. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد در صورتی که قیمت بازار سهم موردنظر از ارزش ذاتی آن کمتر باشد، گزینه مناسبی برای خرید محسوب می‌شود.

اما در حالتی که قیمت بازار سهام موردنظر از ارزش ذاتی آن بیشتر شود، معمولا زمان مناسبی برای فروش و تیک‌پروفیت محسوب می‌شود. علاوه بر انجام تحلیل بنیادی سهم و درنظر گرفتن شرایط مربوط به صنعت و اقتصاد کلان، سرمایه‌گذاران برای پیدا کردن قیمت مناسب خرید نیاز دارند تا وضعیت سهم را در نمودار قیمت نیز بررسی کنند. برای این منظور سرمایه‌گذاران می‌بایست از تحلیل تکنیکال نیز استفاده کنند تا بتوانند سهام موردنظر را در کف‌های قیمتی یا در پولبک‌های قیمتی در روند صعودی خریداری کنند.

حق تقدم سهام در بورس چیست؟

برخی از شرکت‌های بورسی برای افزایش سرمایه سهام جدید در بورس عرضه می‌کنند. افرادی که از قبل سهام این شرکت را داشته باشند از حق تقدم در واگذاری این سهام‌های جدید برخوردار هستند. سهام‌داران قبلی شرکت متناسب با میزان سهامی که در اختیار دارند و افزایش سرمایه شرکت، می‌توانند سهام جدید با قیمت اسمی صد تومان خریداری کنند. برای مثال درصورتی میزان افزایش سرمایه شرکت ۲۰٪ باشد و شخصی هزار سهم داشته باشد، می‌تواند دویست سهم جدید با قیمت هر سهم برابر با صد تومان خریداری کنند.

این موضوع برای سهام‌داران فعلی شرکت دارای جذابیت زیادی است. این جذابیت به این دلیل است که قیمت بازاری سهم موردنظر معمولا از قیمت اسمی آن بیشتر است که این اختلاف قیمت بین قیمت اسمی و قیمت بازاری سهام موردنظر باعث کسب سود خریداران حق تقدم می‌شود. برای مثال فرض کنید قیمت بازاری سهمی برابر با ۱۶۰ تومان است. در این حالت سهام‌داری که حق‌تقدم سهام مربوطه را با قیمت اسمی صد تومان خریداری می‌کند به‌ازای هر سهم ۶۰ تومان سود می‌کند.

نحوه استفاده از حق تقدم سهام در بورس

برای استفاده از حق تقدم سهام در بورس افرادی که از این حق‌تقدم برخوردار می‌شوند می‌توانند با پرداخت قیمت اسمی سهام مربوطه، این سهام جدید را از شرکت خریداری کنند. علاوه بر این سهام‌داران درصورتی که قصد استفاده از حق‌تقدم شرکت را نداشته باشند، می‌توانند حق‌تقدم‌های خود را به افراد دیگر نیز بفروشند. در این صورت اختلاف قیمت بازار سهام مربوطه نسبت به قیمت اسمی صد تومان، قیمت فروش اوراق حق‌تقدم در بورس است.

برای مثال در صورتی که قیمت بازاری سهام مربوطه در بورس برابر با ۱۶۰ تومان باشد، قیمت اوراق حق‌تقدم سهام مربوطه در بورس برابر با ۶۰ تومان است. بنابراین افرادی که روند قیمتی آتی سهام مربوطه را افزایشی پیش‌بینی می‌کنند، تمایل به خرید اوراق حق‌تقدم دارند. این افراد می‌توانند اوراق حق‌تقدم را از فروشندگان انها خریداری کنند.

برای برخی از افرادی که از افزایش سرمایه شرکت مطلع نباشند یا در بازه زمانی تعیین شده هیچ اقدامی انجام ندهند، شرکت مربوطه پس از بازه زمانی معینی اوراق حق‌تقدم آنها را به قیمت روز بازار می‌فروشد و اختلاف قیمت فروش آن را با قیمت اسمی سهام مربوطه به سهام‌دار پرداخت می‌کند.

بنابراین سهام‌دارانی که از حق‌تقدم سهام شرکت‌ها استفاده نمی‌کنند نیز در نهایت از مزایای این اوراق برخوردار می‌شوند. به‌عبارتی دیگر تصمیم‌گیری درباره استفاده کردن از حق‌تقدم یا فروش آن به تحلیل و تمایل سهام‌داران در مشارکت در افزایش سرمایه بستگی دارد ولی در هر صورت سهام‌‌داران از مزایای این اوراق محروم نمی‌شوند.

اتاق‌های تریدر برای موسسات مالی -چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم

چگونه با گواهی سپرده کالایی در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

یکی از روش‌هایی که افراد می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، انجام معاملات گواهی سپرده کالایی است. گواهی‌های سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی از دارایی است. برخی از این اوراق دارای بازار ثانویه هستند.

بنابراین معامله‌‌گرها می‌توانند با پیش‌بینی روند قیمت آتی این اوراق در آنها سرمایه‌گذاری کنند. قیمت گواهی‌های سپرده کالایی بر اساس دارایی پایه‌ انها تعیین می‌شود. برای مثال قیمت گواهی سپرده کالایی سکه، وابسته به تغییرات قیمت سکه فیزیکی در بازار است. برای انجام معاملات گواهی‌های سپرده کالایی لازم است تا به تاریخ سررسید آنها توجه کنید.

توجه به تاریخ سررسید گواهی‌های سپرده کالایی به این دلیل است که معامله‌گرها تنها تا قبل از این تاریخ می‌توانند گواهی‌های سپرده کالایی را در بازار معامله کنند و افرادی که گواهی‌های سپرده کالایی را در تاریخ سررسید در اختیار دارند می‌بایست نسبت به دریافت فیزیکی کالای مربوطه از انبار بورس کالا اقدام کنند.

علاوه بر این توجه به قابل‌معامله بودن گواهی‌های سپرده کالایی در بازار ثانویه نیز اهمیت دارد. داشتن بازار ثانویه برای گواهی سپرده کالایی به این معنی است که دارندگان این اوراق می‌توانند به دفعات این اوراق را در بورس معامله کنند و از نوسانات قیمت آنها کسب سود کنند.

چگونه در بورس طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند به روش‌های متنوعی در بورس طلا سرمایه‌گذاری کنند که در ادامه این مطلب دو نمونه از آنها را شرح می‌دهیم.

خرید گواهی سپرده کالایی سکه

یکی از روش‌های خرید طلا از بورس، خرید گواهی سپرده کالایی سکه از بورس کالا است. برای این منظور سرمایه‌گذاران می‌توانند گواهی سپرده کالایی سکه را از پلتفرم معاملاتی کارگزاری موردنظر خریداری کنند. این افراد می‌توانند سکه فیزیکی را از خزانه بانک مربوطه تحویل بگیرند.

علاوه بر این می‌توانند گواهی سکه مربوطه را قبل از تاریخ سررسید آن بفروشند و از این راه کسب سود کنند. بنابراین گواهی سپرده سکه نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی از کالای مربوطه است. افرادی که گواهی سپرده سکه را خریداری کرده‌اند در صورتی که تا قبل از تاریخ سررسید آن را نفروشند، مطابق با قوانین بورس می‌بایست سکه مربوطه را از خزانه بانک دریافت کنند.

چگونه با صندوق طلا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری بر روی طلا در بورس، خرید صندوق‌های طلا در بورس است. صندوق‌های قابل‌معامله طلا در بورس بر روی اوراق مبتنی بر طلا همانند گواهی‌های سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند. به‌عبارت دیگر شرکت‌هایی که این صندوق‌ها را اداره می‌کنند، سرمایه‌‌های تحت مدیریت خود را بر روی طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بنابراین میزان نوسانات واحدهای این صندوق‌ها از قیمت طلا پیروی می‌کند. سرمایه‌گذاران می‌‌‌توانند واحدهای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را در پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری مربوطه خریداری کنند. صندوق‌های قابل‌معامله طلا در بورس این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا بتوانند با حداقل سرمایه، واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با مدیریت ریسک در بورس سرمایه گذاری کنیم.

چگونه با مدیریت ریسک در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین مواردی است که سرمایه‌گذاران قبل از ورود به بورس لازم است با آن آشنا شوند. برای مدیریت ریسک در ابتدا باید به سطحی از خودشناسی در میزان تحمل ریسک‌های موجود در بازارهای مالی دست پیدا کنیم. برای این منظور لازم است تا در ابتدا با انواع ریسک‌های موجود در انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اشنا شویم. سپس هر کدام از روش‌های سرمایه‌گذاری را با میزان ریسک قابل‌تحمل خود مقایسه کنیم تا بتوانیم روش و استراتژی مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در بورس انتخاب کنیم.

اهمیت خودشناسی برای شروع سرمایه گذاری در بورس

موضوع خودشناسی در شروع سرمایه‌گذاری در بورس به این موضوع می‌پردازد که افراد در برابر ریسک‌های موجود در بازارهای مالی جهت‌گیری‌های متفاوتی دارند. برای مثال برخی افراد این قابلیت را دارند که برای کسب بازده بیشتر میزان بیشتری از ریسک را تحمل کنند.

اما از سویی دیگر برخی دیگر از افراد مقدار کمتری از ریسک را می‌توانند تحمل کنند. این افراد نیز با توجه به‌میزان ریسک‌پذیری خود در بازارهای مالی می‌توانند بازدهی متناسب با آن را از این بازار درنظر داشته باشند. به‌طور کلی میزان ریسک با بازده رابطه‌ای مستقیم دارد.

به‌عبارت دیگر هراندازه میزان ریسک در سرمایه‌گذاری بیشتر شود، سرمایه‌گذاران انتظار بازده بیشتری دارند و در حالت برعکس سرمایه‌گذارانی که ریسک کمتری را قبول می‌کنند، مقدار بازدهی کمتری را از سرمایه‌گذاری در بورس انتظار دارند. لازم به ذکر است افراد، با میزان تحمل ریسک‌های متفاوت می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

بنابراین ارزیابی میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در بورس است. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با ارزیابی میزان ریسک‌پذیری، در بورس سرمایه‌گذاری کنیم.

تصویری که افزایش مالی پتانسیل از سرمایه‌گذاری هوشمند را نمایش دهد.

چگونه با ارزیابی ریسک در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

اولین گام در سرمایه‌گذاری در بورس شناسایی میزان ریسک‌ مربوط به سرمایه‌گذاری موردنظر است. اهمیت این موضوع از این جهت است که برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، افراد می‌بایست میزان ریسک سرمایه‌گذاری را با میزان ریسک قابل‌تحمل خود مقایسه کنند.

بنابراین سرمایه‌گذاران می‌بایست تنها زمانی نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار موردنظر اقدام کنند که میزان ریسک بازار مربوطه با میزان ریسک قابل‌تحمل آنها هم‌خوانی داشته باشد. برای مثال سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام نسبت به سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی با درآمد ثابت ریسک بیشتری دارد. در این حالت سرمایه‌گذار با توجه به میزان ریسکی که می‌تواند در سرمایه‌گذاری تحمل کند، یکی از انواع سرمایه‌گذاری در بورس را انتخاب می‌کند.

چگونه با سبدی متنوع در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

یکی از موارد مهمی که در سرمایه‌گذاری در بورس مطرح می‌شود این موضوع است که برای کاهش ریسک‌، سرمایه‌گذاران می‌بایست سهام متنوعی را در پورتفوی خود داشته باشند. نحوه انتخاب سهام نیز باید به‌گونه‌ای باشد که عوامل تاثیرگذار در یک سهم بر سهام دیگر تاثیر نداشته باشد.

برای مثال فردی را درنظر بگیرید که تمام سرمایه‌ خود را در شرکت واردکننده قطعات خودرو سرمایه‌گذاری می‌کند. اما سرمایه‌گذاری دیگر علاوه بر این، در شرکت پتروشیمی صادرکننده محصولات به خارج از کشور نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. در این حالت با افزایش نرخ ارز، شرکت وارد کننده قطعات به‌دلیل افزایش هزینه‌ها ممکن است با زیان‌ روبرو شود و ارزش سهام آن کاهش پیدا کند. اما شرکت صادرکننده مواد پتروشیمی با افزایش نرخ ارز سودآوری بیشتری را تجربه می‌کند.

افزایش سودآوری نیز باعث رشد سهام شرکت پتروشیمی مربوطه می‌شود. در این دو نوع سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار اول که تنها در شرکت واردکننده قطعات خودرو سرمایه‌گذاری کرده است، به‌دلیل افزایش نرخ ارز متضرر می‌شود. اما سرمایه‌گذار دوم با سبد سهام متنوع متضرر نمی‌شود و در شرایطی هم ممکن است از سرمایه‌گذاری موردنظر سود کند.

چگونه با مازاد سرمایه در بورس سرمایه‌ گذاری کنیم؟

یکی از اصول مهم در مدیریت ریسک و سرمایه این است که تنها با آن مقدار از سرمایه وارد بورس شویم که در صورت از دست دادن آن هیچ مشکلی در زندگی برای ما پیش نیاید. بنابراین افرادی که با سرمایه حاصل از فروش اجناس ضروری در زندگی همانند خودرو یا وام گرفتن، وارد بازار سرمایه‌ می‌شوند، به احتمال زیاد دچار ضرر و زیان می‌شوند.

با توجه به این‌که قیمت‌ها در بورس همواره در حال نوسان هستند، بنابراین افرادی که با فروش مایحتاج ضروری زندگی وارد بورس می‌شوند، با این نوسانات دچار اضطراب می‌شوند و نمی‌توانند مدیریت سرمایه درستی انجام دهند. بنابراین ممکن است با فروش سهام‌ها در قیمت‌هایی کمتر از خرید و با زیان از بازار خارج شوند.

از سویی دیگر انواع روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد که هرکدام دارای سطوح ریسک متفاوتی است. بنابراین داشتن مدیریت سرمایه در ورود به بورس امری ضروری است که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

چگونه با مدیریت سرمایه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

برای اینکه بتوانیم با مدیریت سرمایه مناسبی در بورس سرمایه‌گذاری کنیم، می‌بایست بعد از انتخاب روش سرمایه‌گذاری موردنظر در بورس، با توجه به میزان ریسک‌های آنها، با مقدار مناسبی از سرمایه در بازه‌های زمانی مشخص به بازار سرمایه ورود کنیم. همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را دارند می‌بایست با مازاد سرمایه‌ خود وارد این بازار شوند و از سرمایه‌ای که برای تهیه ضروریات زندگی اختصاص داده‌اند، برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده نکنند.

در مدیریت سرمایه علاوه بر این موضوع، سرمایه‌گذاران می‌بایست به این نکته نیز توجه کنند که سرمایه مازاد خود را به‌طور پله‌ای و در زمان‌های مناسب وارد بازار کنند. ورود پله‌ای به بورس به معامله‌گرها و سرمایه‌گذارها کمک می‌کند تا بتوانند با مرور زمان سهام‌های مستعد رشد بیشتری را پیدا کنند.

از سویی دیگر ورود پله‌ای که در مدیریت سرمایه استفاده می‌شود، احتمال تصمیم‌گیری‌های اشتباه در انتخاب‌های هیجانی سهام شرکت‌ها را کاهش می‌دهد. سرمایه‌گذار با ورود پله‌ای زمان بیشتری را به تحلیل و درنظر گرفتن سهام‌ مستعد رشد اختصاص می‌دهد. این موضوع در نهایت باعث می‌شود تا علاوه بر کنترل ریسک بیشتر، سهام‌های بهتری را در قیمت‌های مناسب شناسایی کند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس درباره جایگاه بورس به‌عنوان نوعی بازار قانون‌مند توضیح دادیم و به معرفی بورس پرداختیم. برای این منظور تاثیر بورس در رشد و شکوفایی اقتصاد را شرح دادیم و کارکردهای آن را به‌عنوان ایجاد بستری رقابتی برای شرکت‌ها توضیح دادیم. سپس تفاوت بورس را با بازارهای سنتی بیان کردیم. برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس می‌بایست با اصطلاحات رایج در بورس آشنا شویم.

برای این منظور در ادامه این مطلب برخی از این اصطلاحات متداول را همانند نماد، توقف نماد، شاخص بورس، مجمع عمومی، سال مالی، ترازنامه، سود هر سهم، سود تقسیمی و صف خرید و فروش در بورس را شرح دادیم. در ادامه به توضیح این موضوع پرداختیم که چگونه با روش‌های متنوع در بورس سرمایه‌گذاری کنیم. برای این منظور سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی، سهام شرکت‌ها و گواهی‌های سپرده کالایی را توضیح دادیم. سپس به این موضوع پرداختیم که چگونه در بورس طلا سرمایه‌ گذاری کنیم. برای این منظور خرید گواهی سپرده کالایی سکه و سرمایه‌گذاری در صندوق طلا در بورس را شرح دادیم. مدیریت ریسک یکی از موارد مهم در بازارهای مالی است که سرمایه‌گذاران می‌بایست به آن توجه داشته باشند.

بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع پرداختیم که چگونه با مدیریت ریسک در بورس سرمایه‌ گذاری کنیم و اهمیت خودشناسی برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس را شرح دادیم. سپس ارزیابی ریسک برای سرمایه‌گذاری در بورس را توضیح دادیم و تاثیر ایجاد سبدی متنوع برای سرمایه‌گذاری در بورس را بیان کردیم. اهمیت سرمایه‌‌گذاری با مازاد سرمایه در بورس را شرح دادیم و در پایان نیز به این موضوع پرداختیم که چگونه با مدیریت سرمایه در بورس سرمایه گذاری کنیم و درباره مدیریت سرمایه در بورس توضیحاتی ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
شرکت مدیریت فناوری بورس تهرانبورس کالای ایرانسازمان بورس و اوراق بهادار
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *