قیمت اسمی سهام چیست؟ – توضیح ارزش اسمی به زبان ساده

۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
قیمت اسمی سهام چیست؟ – توضیح ارزش اسمی به زبان ساده

برای سرمایه‌گذاری در بورس و کسب درآمد از این بازار در ابتدا نیاز است تا با برخی از مفاهیم و اصطلاحات کاربردی در این بازار اشنا شویم. برای مثال مفاهیمی همانند حق تقدم سهام و اوراق بدهی و شاخص بورس را می‌توان نام برد که در درک بهتر بورس به علاقه‌مندان ورود به این بازار کمک بسیاری می‌کند. قیمت اسمی سهام مفهومی است که در کنار مفاهیم دیگری همانند قیمت بازاری سهام، قیمت اسمی اوراق بدهی و ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها، ممکن است برخی از سهام‌داران را با اشتباه مواجه کند. بنابراین توضیح مفهوم قیمت اسمی سهام برای جلوگیری از اشتباهات رایجی که در کاربرد این اصطلاحات وجود دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب از مجله فرادرس قیمت اسمی سهام را شرح می‌دهیم. برای این منظور قیمت اسمی سهام را تعریف می‌کنیم و تفاوت آن را با قیمت بازار و ارزش ذاتی بیان می‌کنیم. در پایان نیز درباره قیمت اسمی اوراق بدهی توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

قیمت اسمی سهام چیست؟

«قیمت اسمی سهام» (Face Value) از تقسیم کل دارایی‌های شرکت بر تعداد سهام ‌آن حاصل می‌شود. قیمت اسمی هر سهم در ایران برابر با هزار ریال، معادل با صد تومان است. به عبارتی ساده‌تر ارزش اسمی سهام قیمت اولیه‌ای است که در زمان ورود سهام مربوطه به بورس بر روی آن قرار می‌دهند. این قیمت در زمان پذیرش شرکت مربوطه در بورس به سهام مربوطه اختصاص داده می‌شود. اما شرکت در ادامه فعالیت‌های خود با گسترش و پیشرفت‌های مالی و اقتصادی باعث می‌شود تا این قیمت افزایش پیدا کند.

تفاوت قیمت بازاری و اسمی سهام از لحاظ مفهوم

قیمت اسمی سهام به این مفهوم است که سهام شرکت مربوطه در زمان پذیرش در بورس چقدر ارزش دارد. اما قیمت بازاری برای سهام موردنظر به این مفهوم است که خریداران تمایل به پرداخت چه قیمتی برای سهام موردنظر دارند. بنابراین قیمت بازار را میزان تقاضای خریداران برای سهام مربوطه افزایش می‌دهد و این افزایش قیمت تا زمانی که با عرضه فروشندگان مواجه نشود، می‌تواند تا زمان بیشتر بودن قدرت خریدران نسبت به فروشندگان به رشد خود ادامه دهد. در این حالت نیز فعالان بازار سرمایه با تحلیل‌هایی که انجام می‌دهند تارگت قیمت را مطابق با ارزش واقعی سهام مربوطه درنظر می‌‌گیرند.

تفاوت قیمت بازار و Face Value چیست؟

قیمت بازار سهام به قیمت لحظه‌ای سهام موردنظر در بازار گفته می‌شود. قیمت بازاری بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و در هر لحظه می‌تواند نوسان کند. در ادامه برای اینکه درک بهتری از تفاوت‌های قیمت بازار و قیمت اسمی سهام داشته باشیم، تفاوت‌های موجود در این دو قیمت را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.

برگه سهم در دستان سرمایه‌گذار - قیمت اسمی سهام

تفاوت از لحاظ زمان تعیین قیمت

قیمت بازار سهام و قیمت اسمی سهام از لحاظ زمان تعیین قیمت با هم تفاوت دارند. قیمت اسمی سهام زمانی تعیین می‌شود که سهام شرکت مربوطه برای اولین بار می‌خواهد وارد بورس شود. در حالی که قیمت بازاری سهام در زمانی که سهام در بازار معامله می‌شود و با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بازار مربوطه تعیین می‌شود.

تفاوت از لحاظ نوسان قیمت

قیمت بازاری سهام همواره دارای نوسان است. این نوسان با توجه به تغییراتی که در میزان عرضه و تقاضا روی می‌دهد، در طی زمان تغییر می‌کند. هر اندازه میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، این موضوع باعث می‌شد تا با افزایش فشار خرید بر روی سهام مربوطه، قیمت آن بالاتر رود.

در حالت برعکس در صورت افزایش عرضه نسبت به تقاضا در سهام موردنظر، قیمت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به‌ این دلیل است که با افزایش عرضه در واقع فشار فروش بیشتر می‌شود که این موضوع باعث افت قیمت می‌شود. بنابراین نوسانات قیمت برای ارزش بازاری سهام لحظه‌ای است. اما قیمت اسمی سهام شرکت‌ها همواره مقداری ثابت است. در ادامه این مطلب به تفاوت بین ارزش ذاتی و قیمت اسمی سهم می‌پردازیم.

تفاوت بین ارزش ذاتی و Face Value

ارزش ذاتی قیمت واقعی سهام است. برای پیدا کردن ارزش ذاتی سهام سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا با استفاده از تحلیل بنیادی، ارزش واقعی سهام موردنظر را به‌دست آورند. البته پیدا کردن ارزش ذاتی سهم کار دشواری است و معمولا افرادی که تجربه و مهارت زیادی در بازار مربوطه دارند،‌‌ می‌توانند این کار را انجام دهند.

در واقع سرمایه‌گذاران با پیدا کردن ارزش ذاتی سهام موردنظر می‌توانند قیمت آتی بازار را برای سهم مربوطه پیش‌بینی کنند. اما قیمت اسمی سهام همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، در زمان پذیره‌نویسی سهام تعیین می‌شود و برای هر سهم برابر با صد تومان است. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب تفاوت بین ارزش ذاتی و ارزش اسمی سهام را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.

تفاوت ارزش ذاتی و قیمت اسمی سهام از لحاظ مفهوم

ارزش ذاتی سهام به معنی ارزش واقعی سهام مربوط است. بنابراین ارزش واقعی سهام موردنظر نه‌تنها با ارزش اسمی آن متفاوت است بلکه با ارزش بازاری آن نیز فرق دارد. ارزش ذاتی به این مفهوم است که بدون توجه به قیمتی که برای سهام مربوطه در بازار وجود دارد، ارزش واقعی سهم چقدر است. بنابراین ارزش واقعی سهام می‌تواند از ارزش بازاری سهم بیشتر، کمتر یا حدودا برابر با آن باشد.

انتشار اخبار و گزارشات مالی مرتبط با سهام شرکت‌ها تاثیر زیادی بر روی احساسات بازار دارند. بنابراین با توجه به جو روانی حاکم بر بازار مربوطه، سهام موردنظر ممکن است با قیمت‌هایی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش واقعی آن معامله شود. بنابراین سرمایه‌گذاران با پیدا کردن ارزش ذاتی سهام می‌توانند تحلیل بهتری درباره روند آتی قیمت سهام مربوطه در بازار داشته باشند.

قیمت اسمی سهام نیز همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد به‌مفهوم قیمتی است که در ابتدای انتشار سهام مربوطه بر روی آن قرار می‌دهند. قیمت بازاری سهام نیز معمولا از این قیمت بالاتر می‌رود. البته ممکن است در برخی شرایط قیمت بازاری پایین‌تر از قیمت اسمی سهام قرار گیرد که معمولا احتمال بازگشت آن به بالای قیمت اسمی سهام وجود دارد.

برگه کاغذ که یک نفر با دست در حال کشیدن علامت دلار است.

تفاوت قیمت واقعی و اسمی سهام از لحاظ زمان تعیین آن

قیمت اسمی سهام در زمان انتشار اولیه آن در بورس تعیین می‌شود ولی قیمت واقعی سهام که آن را ارزش ذاتی نیز می‌گویند، در هر زمانی می‌تواند با توجه به شرایط بنیادی شرکت مربوطه تعیین شود. در این حالت تحلیل‌گرهای فاندامنتال سعی می‌کنند با بررسی شرایط محیطی تاثیرگذار بر قیمت سهم همانند شرایط اقتصاد کلان و مسائل مرتبط با صنعت مربوطه از یک سو و شرایط درونی شرکت‌ها همانند میزان سودآوری و طرح‌های توسعه‌ای شرکت موردنظر از سویی دیگر، قیمت واقعی سهام شرکت مربوطه را محاسبه کنند. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند هر زمان که بخواهند قیمت آتی سهام شرکت مربوطه را پیش‌بینی کنند که این موضوع می‌‌تواند باعث انجام سرمایه‌گذاری‌های بهتری در بازار موردنظر شود.

تفاوت ارزش ذاتی و قیمت اسمی سهام از لحاظ نوسان

قیمت اسمی سهام شرکت‌ها همواره ثابت و برابر با صد تومان است در صورتی که قیمت واقعی یا ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها با توجه به عوامل محیطی، صنعتی و داخلی شرکت مربوطه که در ادامه توضیح می‌دهیم ممکن است همواره در حال تغییر باشد.

بررسی عوامل محیطی برای تعیین ارزش ذاتی

برخی از عوامل محیطی در تعیین ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها تاثیرگذار هستند. به عبارت دیگر سرمایه‌گذارانی که قصد دارند قیمت آتی سهام شرکت‌ها را پیش‌بینی کنند،‌ می‌بایست عوامل محیطی همانند جهت‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی کشور و شرایط اقتصاد کلان را بررسی کنند. بررسی این عوامل می‌تواند قدرت پیش‌بینی بهتری برای روند آتی قیمت سهام موردنظر به سرمایه‌گذاران بدهد. البته پیش‌تر نیز راجع به اقتصاد کلان در مجله فرادرس صحبت کردیم تا بتوانید بررسی بهتری داشته باشید.

بررسی عوامل مرتبط با صنعت در تعیین ارزش ذاتی

علاوه بر عوامل مربوطه به سیاست‌گذاری‌ها و اقتصاد کلان کشور که در قیمت سهام شرکت‌ها تاثیرگذار است، برخی دیگر از عوامل وجود دارند که مربوطه به صنعت موردنظر هستند. این عوامل همانند نحوه قیمت‌گذاری محصولات در یک صنعت و میزان رقابتی بودن یا میزان انحصار در محصولات صنعت مربوطه، می‌توانند در قیمت آتی سهام شرکت‌ها تاثیرگذار باشند. بنابراین برخی از مواردی که سرمایه‌گذاران برای محاسبه ارزش ذاتی شرکت‌ها آنها را در نظر می‌گیرند، عوامل تاثیرگذار بر روی صنعت مربوطه است.

تصویری از نمودارهای قیمت سهام بر روی کاغذ

تاثیر عوامل داخلی شرکت در تعیین ارزش ذاتی

یکی از موارد مهمی که برای تعیین ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها می‌بایست به آن توجه شود، وضعیت داخلی شرکت‌ها از لحاظ بنیادی است. برای این منظور تحلیل‌گرهای بنیادی سعی می‌‌کنند با بررسی شرایطی از قبیل میزان سودآوری و طرح‌های توسعه‌ای آتی شرکت، پیش‌بینی بهتری از روند آتی قیمت سهام شرکت مربوطه ارائه کنند.

قیمت اسمی اوراق بدهی چیست؟

ارزش اسمی «اوراق بدهی» (Debt Security) قیمتی است که بر روی این اوراق نوشته شده است و دارندگان این اوراق در زمان سررسید می‌توانند مبلغ اسمی اوراق بدهی را از ناشر مربوطه دریافت کنند. اوراق بدهی همان‌طور که از نام آنها می‌توان متوجه شد اوراقی هستند که مقدار بدهی قابل‌پرداخت به دارنده آن را نشان می‌دهند.

دولت‌ها وشرکت‌ها برای تامین مالی خود می‌توانند این اوراق را منتشر کنند. این نهادها با انتشار این اوراق در واقع از خریداران این اوراق مبلغی را قرض می‌گیرند تا بتوانند نیازهای مالی خود را تا سررسید مربوطه برطرف کنند. بنابراین ناشران این اوراق موظف هستند تا در تاریخ سررسید مقدار بدهی مربوطه را به داراندگان این اوراق پرداخت کنند. علاوه بر این دارندگان این اوراق مبلغی را به‌عنوان سود این اوراق در فواصل زمانی تعیین‌‌شده دریافت می‌کنند. از انواع اوراق بدهی می‌‌توان به اوراق خزانه، اوراق مشارکت و انواع صکوک اشاره کرد.

قیمت بازاری اوراق بدهی چیست؟

قیمت بازاری برای اوراق بدهی همانند قیمت بازاری برای سهام شرکت‌ها، قیمتی است که اوراق بدهی در آن معامله می‌شوند. افرادی که تمایل به خرید اوراق بدهی دارند، می‌توانند در زمان انتشار این اوراق آنها را تهیه کنند. در این حالت با توجه به نوع اوراق بدهی خریداری شده می‌توانند آنها را تا زمان سررسید مربوطه نگهداری کنند یا آنها را در بازار ثانویه بفروشند. از سویی دیگر افرادی که در زمان انتشار این اوراق موفق به خرید این اوراق نشده‌اند نیز می‌‌توانند در بازار ثانویه مربوطه نسبت به خرید این اوراق در قیمت بازار اقدام کنند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس قیمت اسمی سهام را شرح دادیم و تفاوت قیمت بازار و قیمت اسمی را بیان کردیم. برای این منظور تفاوت این دو را از جوانب متفاوتی همانند تفاوت از لحاظ مفهوم آنها، تفاوت از لحاظ زمان تعیین قیمت و تفاوت از لحاظ نوسان قیمت توضیح دادیم. سپس تفاوت بین ارزش ذاتی و قیمت اسمی سهام را شرح دادیم. برای این منظور تفاوت ارزش ذاتی و قیمت اسمی سهام را نیز از لحاظ مفهوم، زمان تعیین قیمت و نوسانات قیمتی بررسی کردیم.

برای روشن‌تر شدن مطلب و درک بیشتر تفاوت ارزش ذاتی و قیمت سهام از لحاظ نوسان قیمتی، در ادامه عوامل مختلف تاثیرگذار در پیدا کردن ارزش ذاتی سهام را بیان کردیم و آنها را در سه بخش عوامل محیطی برای تعیین ارزش ذاتی، عوامل مرتبط با صنعت و عوامل داخلی شرکت بررسی کردیم. سپس قیمت اسمی اوراق بدهی را شرح دادیم و در پایان این مطلب نیز قیمت بازاری اوراق بدهی را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SmallcaseCapitalForbesشرکت مدیریت فناوری بورس تهران
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *