بورس کالا چیست؟ – از صفر تا صد + فیلم آموزشی رایگان

۲۱۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
بورس کالا چیست؟ – از صفر تا صد + فیلم آموزشی رایگان

بسیاری از افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی دارند به‌دنبال یافتن جوابی برای سوال فوق هستند. در بورس کالا همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد مواد اولیه خام همانند فلزات، گندم، برنج، پنبه و ... خرید و فروش می‌شود. در بورس کالا تولیدکنندگان محصولات خود را برای فروش عرضه می‌کنند و از طرف دیگر مصرف‌کنندگان عمده این محصولات را خریداری می‌کنند. از طرف دیگر انواع بازارهای موجود در بورس کالا همواره فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای افراد مختلف ایجاد می‌کنند. با توجه به این‌که بازارهای مالی و بورس همواره دارای نوسانات قیمت هستند، بنابراین برخی از افراد به‌دنبال کسب سود از همین نوسانات در بازارهای موجود هستند. در این مطلب سعی داریم بررسی کنیم که بورس کالا چیست و چگونه می‌توان در آن فعالیت کرد.

فیلم آموزش رایگان بورس کالا

فیلم آموزش رایگان بورس کالا به صورت گام به گام، در کادر بالا، به سوالات شما در خصوص بورس کالا، به زبان ساده و به صورت گام به گام پاسخ می‌دهد.
برای پخش و مشاهده ویدئو روی دکمه پلی یا تصویر بالا کلیک کنید.

بورس کالا چیست ؟

بورس کالا یکی از بازارهای مالی است که در آن افراد می‌توانند به خرید و فروش کالاهای خام و فراوری‌نشده همانند گندم، فلز، پنبه و .... بپردازند. همانند معاملات در بورس اوراق بهادار افراد می‌توانند توسط کارگزاری‌ها و گرفتن کد بورسی مربوطه به انجام معاملات در بورس کالا اقدام کنند.

البته با این توضیح ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که هدف از ایجاد بورس کالا چیست و چه لزومی دارد تا کالاها در بورس کالا عرضه شوند. در جواب این سوال ابتدا به این نکته توجه کنید که تولیدکنندگان و خریداران عمده از فعالان بورس کالا هستند و این دو دسته برای در امان بودن از نوسانات بازار از بورس کالا استفاده می‌کنند. بنابراین ممکن است مهم‌ترین هدف بورس کالا ایجاد شفافیت در قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا باشد. با توجه به این‌که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده همواره به‌دنبال انجام راحت معاملات بر اساس قانون هستند، بنابراین از دیگر اهداف مهم در بورس کالا رسیدن به این هدف است.

دلایل وجود بورس کالا

با توجه به این‌که در بازارهای سنتی نیز کالاهای زیادی معامله می‌شود سوالی که ممکن است به ذهن خطور کند این است که دلایل وجود بورس کالا چیست. یکی از دلایل اصلی ایجاد بورس کالا در ایران پیدا کردن قیمت واقعی محصولات و کالاها است.

با توجه به این‌که قیمت را در بازار میزان عرضه و تقاضا برای محصول یا کالای مربوطه تعیین می‌کند، بنابراین وجود ارتباطی نامشخص میان عرضه و تقاضا که موجب ایجاد نوسانات کاذب در محصولات می‌شود، می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد. بنابراین کاهش نوسانات قیمتی با ایجاد بستری مناسب برای ایجاد هماهنگی میان بخش‌‌های تولید و بازار مصرف یکی از دلایل ایجاد بورس کالا در ایران است. دلایل دیگری نیز باعث به‌وجود آمدن بورس کالا شده است. در این میان می‌توان به‌طور خلاصه به مواردی به شرح زیر اشاره کرد.

  • ایجاد امکانی برای مدیریت ریسک و نوسانات آتی در قیمت
  • رفع مشکلات موجود در بازار کالای سنتی در ایران
  • ایجاد بستری مناسب برای قیمت‌گذاری بر اساس نیازهای بازار
  • ایجاد سیستم نظارتی برای حسن انجام معاملات توسط طرفین
  • ایجاد سیستم‌های پردازش اطلاعات برای استفاده در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی
بورس کالای ایران

سایت بورس کالا چیست ؟

در وب‌سایت رسمی بورس کالای ایران «+» علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات مفیدی را از نحوه فعالیت بورس کالای ایران به‌دست آورند. با توجه به این‌‌که اولین گام برای فعالیت در بازارهای مالی افزایش آگاهی و اطلاعات لازم از بازار مالی موردنظر است، بنابراین افرادی که قصد دارند به فعالیت در بورس کالای ایران اقدام کنند. می‌توانند با مراجعه به این سایت اطلاعات فراوانی را به‌دست آورند.

تابلو بورس کالا چیست ؟

در تابلوی بورس کالا معامله‌گرها می‌توانند اطلاعات مربوط به کالا یا نماد معاملاتی را در بورس کالا مشاهده کنند. برای مشاهده تابلوی بورس کالا می‌‌توانید به وب‌سایت آن «+» مراجعه کنید.

پس از این‌که به این سایت وارد می‌شوید، از قسمت بالای صفحه همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید می‌توانید بازارهای مختلفی که در تابلوی بورس کالا وجود دارد را بر حسب فعالیت خود انتخاب کنید و از اطلاعات آن استفاده کنید.

تابلوی بورس کالا

مچینگ در بورس کالا چیست ؟

مچینگ در بورس کالا به عرضه کالاهای مازادی اشاره دارد که با قیمت پایه خریداری می‌شوند. در برخی اوقات تقاضایی برای تمامی کالاهای عرضه‌شده وجود ندارد. در سیستم مچینگ کالای مازاد عرضه می‌شود و این کالاها را می‌توان در پایان معاملات تالار و با قیمت پایه آن خریداری کرد. بنابراین در مچینگ بورس کالا رقابتی بین خریداران برای تعیین قیمت وجود ندارد.

انواع بازارهای بورس کالا

در بورس کالا بازارهای معاملاتی مختلفی وجود دارد که سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان بورس کالا می‌توانند از این بازارها استفاده کنند. برای این‌‌که درک بهتری از انواع بازارهای موجود در بورس کالا پیدا کنید فرض کنید همان‌طور که در بازار بزرگ برخی از شهرها قسمتی از بازار مخصوص صنف خاصی است، در بازار کالا نیز بخش‌های مختلفی برای معاملات وجود دارد برای مثال یک بخش ممکن است بورس کالای خودرو باشد و در قسمت دیگر معاملات گواهی سکه بهار آزادی انجام شود. در ادامه بازارهای مختلفی که در بورس کالای ایران وجود دارد را شرح می‌‌دهیم.

بازار فیزیکی در بورس کالا چیست ؟

یکی از مهم‌ترین بازارهای بورس کالا، بازار فیزیکی بورس کالا است که در آن محصولاتی از قبیل کشاورزی، فرآورده‌‌های نفتی و محصولات صنعتی و معدنی معامله می‌شود. یکی از مزایایی که معاملات در بورس کالا نسبت به بازارهای سنتی دارند، شفافیت در قیمت‌گذاری محصولات و ساز و کار نظام‌مند در آن است.

تولیدکنندگان مواد اولیه خود را به بازار فیزیکی بورس کالا برای فروش عرضه می‌کنند و مصرف‌کنندگان عمده نیز این مواد اولیه و محصولات را از آن‌ها خریداری می‌کنند. بنابراین در بازار فیزیکی بورس کالا همانند بازارهای سنتی مربوطه معاملات خرید و فروش محصولات انجام می‌شود. البته در بازار فیزیکی بورس کالا ساز و کارها و قوانین ویژه‌ای برای این کار درنظر گرفته می‌شود.

بازار فیزیکی بورس کالا

نحوه پذیرش کالا در بازار فیزیکی

عرضه‌کنندگانی که قصد دارند محصولات خود را در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کنند باید مستندات و مدارک لازم را تکمیل و برای بررسی در اختیار هیئت پذیرش بورس کالا قرار دهند. ای هیئت بعد از بررسی مدارک برای ورود یا عدم ورود محصولات موردنظر به بورس کالا نظر خود را با ذکر دلیل بیان می‌کند.

نحوه فروش در بازار فیزیکی بورس کالا

معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا طبق شرایط خاصی انجام می‌شود. فروش محصولات در این بازار به‌صورت مزایده‌ای انجام می‌شود و از نظر نحوه ارسال همانند بازارهای سنتی است. در بازار فیزیکی عرضه‌کننده کالا، قیمت و شرایط فروش را تعیین می‌کند و خریداران قیمت‌ها و حجم‌های پیشنهادی خود را ارائه می‌دهند. در نهایت محصولات به بهترین پیشنهاد خرید فروخته می‌شود.

بازار فرعی در بورس کالا چیست ؟

برخی از محصولات به دلایل مختلفی نمی‌توانند در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شوند. این محصولات که شامل محصولات مختلفی همانند پتروشیمی، معدنی، پلیمر، صنعتی و ... هستند در بازار فرعی در بورس کالا عرضه می‌شوند. برخی از محصولات وجود دارند که محموله‌ای هستند و استمرار عرضه ندارند، این محصولات می‌توانند در بازار فرعی بورس کالا عرضه شوند. این کالاها مانند آهن آلات قراضه برای مدت کوتاهی ممکن است وجود داشته باشند و همیشگی نیستند. برخی دیگر از کالاها همانند اموال غیر منقول نیز وجود دارند که باید از نزدیک آن‌ها را بررسی کرد و نمی‌توان با توضیحات، مشخصات آن‌ها را تعیین کرد. این گروه از کالاها می‌توانند وارد بازار فرعی در بورس کالا شوند.

گواهی سپرده کالایی چیست ؟

گواهی سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار است که مالکیت مقدار معینی از کالا را برای دارنده آن تأیید می‌کند. قبض استانداردی که توسط انبار مورد تأیید بورس صادر می‌شود به عنوان پشتوانه آن محسوب می‌شود. بورس کالا بازارهای مختلفی دارد. یکی از این بازارها در بورس کالا بازار مالی است. گواهی سپرده کالایی زیر مجموعه‌ای از بازار مالی در بورس کالای ایران است.

گواهی سپرده کالایی

گواهی سپرده کالایی در واقع موجودی کالای تولیدکننده در انبارهای موردتأیید بورس کالا را گواهی می‌کند. برای مثال کشاورزی محصول تولید شده خود را به یکی از انبارهای بورس کالا ارسال می‌کند و انبار مربوطه قبض استانداردی را برای محصول وی صادر می‌کند. با توجه به این‌که گواهی سپرده کالایی از دسته اوراق بهادار محسوب می‌شود، بنابراین قابلیت معامله در بازارهای مختلف را دارد. علاوه بر این گواهی سپرده کالایی می‌تواند به عنوان وثیقه برای گرفتن تسهیلات از بانک‌ها یا موسسه‌های مالی مورد تأیید بورس کالا استفاده شود.

 

صندوق سرمایه‌گذاری کالایی چیست ؟

صندوق سرمایه‌گذاری کالایی با سرمایه‌گذاری بر روی کالایی خاص این امکان را در اختیار سرمایه‌گذارها قرار می‌دهد تا بتوانند واحدهای این صندوق را برای سرمایه‌گذاری خریداری کنند. برای مثال می‌توان صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و زعفران را نام برد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی نیز زیر مجموعه بازار مالی در بورس کالای ایران هستند. بنابراین افرادی که می‌خواهند بر روی کالایی خاص سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند واحدهایی از صندوق کالایی موردنظر را خریداری کنند.

 

اوراق سلف موازی استاندارد چیست ؟

اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای تأمین مالی برای تولید کنندگان به‌حساب می‌آید و زیرمجموعه‌ای از بازار مالی در بورس کالای ایران است. سرمایه‌گذارها با تهیه این اوراق در واقع از تولیدکننده حمایت می‌کنند. بنابراین یکی از راهکارهای حمایت مستقیم از تولیدکننده خریداری اوراق سلف موازی استاندارد است. بنابراین این اوراق در جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک در جهت تأمین مالی صنایع بالادستی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع به کمک این اوراق عرضه کننده محصول می‌تواند مبلغ حاصل از فروش کالا را قبل از تحویل محصول از خریدار دریافت کند.

این اوراق در ابتدا در بازار اولیه توسط ناشر عرضه می‌شود و خریداران می‌توانند بعد از خریداری این اوراق آن‌ها را در بازار ثانویه به دیگران واگذار کنند. لازم به ذکر است فعالان بازارهای مالی می‌توانند این اوراق را به دفعات تا زمان سررسید آن در بازار ثانویه خرید و فروش کنند و از این نظر هیچ محدودیتی وجود ندارد.

بازار مشتقه در بورس کالا چیست ؟

در بازار مشتقه محصولی به عنوان دارایی پایه معرفی می‌شود این دارایی پایه می‌تواند انواع محصولات کشاورزی و فلزات گران‌بها یا محصولات پتروشیمی باشد. سپس بر روی این دارایی پایه قراردادهایی تنظیم می‌شود. بازار مشتقه یکی از بخش‌های بورس کالا است و در آن دو نوع قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله استفاده می‌شود. بازار مشتقه در بورس کالای ایران برای رفع نیاز برخی از فعالان بازار به‌‌وجود آمده است و از مزایای آن می‌توان به امکان خرید و فروش استقراضی دارایی اشاره کرد. لازم به ذکر است این معاملات توسط اتاق پایاپای بورس تضمین می‌شود.

بازار مشتقه بورس کالا

بورس آتی کالا چیست ؟

یکی از قراردادهایی که در بورس کالا استفاده می‌شود قراردادهای آتی هستند که در بورس آتی از بازار مشتقه بورس کالا معامله می‌شوند. در قراردادهای آتی در زمانی مشخص در آینده پرداخت مبلغ توافق‌شده و تحویل کالا انجام می‌شود. یکی از مزایایی که بورس کالا دارد این است که تولیدکنندگان را از نوسانات احتمالی قیمت ایمن می‌کند. برای مثال کشاورزان با قراردادهای آتی می‌توانند محصولات خود را در تاریخی مشخص و با قیمتی که در زمان تنظیم قرارداد مشخص می‌کنند با استفاده از قراردادهای آتی بفروش برسانند.

به این ترتیب از فروش محصول خود در قیمت تعیین شده مطمئن می‌شوند. از طرف دیگر نیز افرادی که برای کارخانه یا تولیدی خود می‌خواهند برنامه‌ریزی مالی مناسبی داشته باشند می‌توانند با استفاده از قراردادهای آتی از نوسانات قیمتی آینده در امان باشند. با استفاده از قراردادهای آتی کارخانه‌دار می‌تواند برای خریدهایی که در آینده می‌خواهد انجام دهد بدون نگرانی از نوسانات قیمتی بودجه‌بندی انجام دهد. از مزایایی که معاملات آتی بورس کالا دارد امکان استفاده از اهرم و دوطرفه بودن آن است. به این ترتیب افرادی که می‌خواهند در معاملات آتی به نوسان‌گیری اقدام کنند می‌توانند هم از افزایش قیمت سود کسب کنند و هم در بازار نزولی به کسب سود بپردازند.

حساب در اختیار بورس آتی کالا

افرادی که بورس کالا چیست را در گوگل جستجو می‌کنند در ادامه تحقیقات خود ممکن است با بورس آتی و حساب در اختیار بورس آتی کالا مواجه شوند. حساب در اختیار برای معاملات در بورس آتی کالا کاربرد دارد. معامله‌‌گرها حساب در اختیار را به نام خود باز می‌کنند اما حق برداشت از آن را ندارند.

معامله‌گرها برای انجام معاملات آتی کالا در بورس حساب در اختیار را شارژ می‌کنند و حق برداشت از این حساب تنها در اختیار بورس خواهد بود. به حساب در اختیار بورس، حساب عملیاتی نیز می‌گویند. بنابراین اگر شخص بخواهد از حساب در اختیار خود برداشت کند باید درخواست خود را به کارگزاری موردنظر ارسال کند. پس از آن این درخواست توسط کارگزاری به بورس ارسال می‌شود. بورس کالا نیز مبلغ درخواستی را از حساب در اختیار به حساب شخصی معامله‌گر یا حساب پشتیبان ارسال می‌کند.

لازم به ذکر است معامله‌گرها برای دریافت کد آتی بورس کالا می‌بایست علاوه بر حساب در اختیار بورس، یک حساب شخصی یا پشتیبان نیز به کارگزاری ارائه دهند.

بورس کالای ایران

نحوه خرید از بورس کالا

بورس کالا بازاری است که تولید‌کنندگان، کالاهای مختلف خود را در آن عرضه می‌کنند و خریداران آن را خریداری می‌کنند. یکی از مزایایی که ارائه کالا در بورس کالا برای طرفین معامله دارد این است که کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند قبل از این‌که به خریداران ارائه شوند توسط کارشناسان بورس کالا بررسی و قیمت‌گذاری می‌شوند. افرادی که قصد دارند از بورس کالا خرید کنند می‌توانند مراحل زیر را انجام دهند.

  • مراجعه به کارگزاری: اولین گام برای خرید در بورس کالا مراجعه به کارگزاری است. لازم به‌ ذکر است برخی از کارگزاری‌ها ممکن است خدمات خرید در بورس کالا را نداشته باشند. بنابراین هنگام انتخاب کارگزاری برای خرید در بورس کالا از پشتیبانی کارگزاری مربوطه از خدمات خرید در بورس کالا اطمینان حاصل کنید.
  • ثبت سفارش: بعد از این‌که کارگزاری موردنظر خود را برای خرید در بورس کالا انتخاب کردید و مراحل ثبت نام اولیه را انجام دادید برای خرید در بورس کالا نیاز دارید تا سفارش خرید خود را برای خرید کالای موردنظر خود در کارگزاری ثبت کنید. برای این کار فرم ثبت سفارش را پر کنید و قیمتی را که برای خرید کالا درنظر دارید را به کارگزاری اعلام کنید.
  • واریز حداقل سپرده: برای این‌که خریداران بتوانند خرید کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند را انجام دهند باید حداقل سپرده‌‌ای برای انجام معامله، در حساب کارگزاری داشته باشند. این سپرده به حساب کارگزاری که نزد اتاق پایاپای است واریز می‌شود.
  • ارسال سفارش برای انجام معامله توسط کارگزار: در این مرحله کارگزاری سفارشی را که خریدار در کارگزاری ثبت می‌کند را برای انجام معامله به تالار معاملات انتقال می‌دهد.
  • انجام معامله: سفارش‌های خریداران که به کارگزاری اعلام می‌شود توسط کارگزاری در حراج شرکت داده می‌شود و این معاملات در تالار بورس انجام می‌شوند.
  • واریز مبلغ معامله به حساب کارگزار: برای این‌که معامله انجام شود لازم است مبلغ لازم برای خرید کالا به حساب کارگزار واریز شود.
  • انجام تسویه در اتاق پایاپای: در این مرحله در اتاق پایاپای در ابتدا تسویه اسنادی و سپس تسویه مالی معاملات انجام می‌شود.
  • انتقال مبالغ به حساب معامله‌گران: در این مرحله از طریق حساب بانکی وجوه به حساب معامله‌گران انتقال پیدا می‌‌کند.

چگونه وارد بورس کالا شویم ؟

با توجه به توضیحاتی که درباره بورس کالا و بازارهای مختلف آن داده شد ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می‌توانیم وارد بورس کالا شویم. برای این‌که بتوانید در بورس کالا فعالیت کنید در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و سپس کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کنید. بنابراین برای ورود به بورس کالا باید از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنید که در ادامه نحوه ثبت نام در کارگزاری‌ها را شرح می‌دهیم.

ثبت نام در بورس کالا

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که ثبت نام در بورس کالا چگونه است یا برای ثبت نام در بورس کالا باید به کجا مراجعه کرد. برای این‌که بتوانید در بورس کالا فعالیت کنید لازم است در ابتدا کارگزاری موردنظر را انتخاب کنید. لازم به‌ ذکر است برخی از کارگزاری‌ها از بورس کالا پشتیبانی نمی‌کنند بنابراین در ابتدا لازم است از پشتیبانی کارگزاری انتخابی از بورس کالا مطمئن شوید.

امروزه این امکان وجود دارد که بدون مراجعه به کارگزاری‌ها و تنها از طریق سامانه‌‌ای که به کارگزاری‌ها متصل است و هماهنگی بین فعالان بازار سرمایه را با کارگزاری‌ها انجام می‌دهد به‌راحتی اقدام به دریافت کد بورس کالای آنلاین کنید. به‌طور کلی برای ثبت نام در بورس کالا می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ثبت نام در سامانه سجام: سجام مختصرشده عبارت سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. با استفاده از این سامانه مشتریان می‌توانند سوابق معاملاتی خود را مشاهده کنند. اولین گام برای ورود به بورس کالا ثبت‌نام در سامانه سجام است.
  • ثبت نام در کارگزاری: بعد از این‌که در سامانه سجام ثبت نام کردید باید کارگزاری مناسبی را برای انجام معاملات بورس کالا انتخاب کنید. برای این‌کار دقت داشته باشید که کارگزاری موردنظر از معاملات بورس کالا پشتیبانی کند.
  • باز کردن حساب وکالتی: در این مرحله با مراجعه به بانک موردنظر حساب وکالتی برای خرید از بورس کالا را باز کنید.
  • دریافت کد معاملاتی بورس کالا: برای دریافت کد معاملاتی برای بورس کالا می‌توانید به‌صورت حضوری به کارگزاری مراجعه کنید یا می‌‌توانید به‌صورت آنلاین از سایت کارگزاری موردنظر نسبت به دریافت کد معاملاتی آنلاین بورس کالا اقدام کنید.

 

حساب وکالتی بورس کالا چیست ؟

حساب وکالتی در بورس کالا حسابی است که صاحب حساب برای انتقال وجه معامله به کارگزاری وکالت می‌‌دهد. برای معامله در بورس می‌توانید حساب معاملاتی خود را شارژ کنید. برای مثال شما با ورود به پلتفرم معاملاتی می‌توانید موجودی حساب معاملاتی خود را مشاهده کنید. این حساب را می‌توانید با استفاده از انتقال شتابی به‌راحتی شارژ کنید. اما در روش حساب وکالتی به کارگزاری این اجازه را می‌دهید تا برای انجام معاملات در بورس از حساب شما به‌طور مستقیم استفاده کند.

حساب وکالتی در بورس کالا

برای فعالیت در بورس کالا به حساب وکالتی نیاز دارید. برای باز کردن حساب وکالتی می‌توانید به بانک‌های منتخب کارگزاری موردنظر خود مراجعه کنید. کارگزاری مربوطه در هنگام سفارش‌گذاری می‌‌تواند موجودی موردنیاز برای انجام معامله را در حساب وکالتی مسدود کند و پس از انجام معاملات مبلغ را به کارگزاری انتقال دهد. در حالتی که سفارش انجام نشود نیز کارگزاری مبلغ مسدود شده در حساب وکالتی را آزاد می‌کند.

انواع کدهای معاملاتی

برای این‌که افراد بتوانند در بورس کالا فعالیت کنند نیاز دارند تا کد معاملاتی بورس کالا دریافت کنند. در ادامه قصد داریم انواع کد معاملاتی بورس کالا را شرح دهیم.

کد معاملاتی عام

افرادی که کد معاملاتی عام دارند می‌توانند در تمامی کالاها و گروه‌های کالایی فعالیت کنند و محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد. با توجه به این‌‌که کد معاملاتی عام برای کالا یا گروه کالایی خاصی نیست افرادی که این کد را دارند می‌‌توانند در صورت عدم وجود محدودیت در کالای مربوطه اقدام به خرید آن کنند.

کدهای معاملاتی خاص

کدهای معاملاتی خاص به دو گروه کدهای معاملاتی خاص برای گروه کالا و کدهای معاملاتی خاص کالا تقسیم می‌شوند. که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم.

  • کد معاملاتی خاص گروه کالا: دارنده این کد می‌تواند از تمامی کالاهایی که در گروه کالایی خاصی پذیرفته شده‌اند در صورت نداشتن محدودیت خرید برای کالای مربوطه خرید کند.
  • کد معاملاتی خاص کالا: این نوع کد به دارنده آن این امکان را می‌دهد تا بتواند کالا یا کالاهایی مشخص را خریداری کند.

کد آنلاین در بورس کالا

یکی از سوالاتی که معمولا برای افرادی که می‌خواهند در بورس کالا فعالیت کنند پیش می‌آید این است که کد آنلاین بورس کالا چیست. در جواب این سوال می‌توان گفت برای انجام معاملات در بورس کالا افراد نیاز دارند تا کد آنلاین بورس کالا داشته باشند. در واقع کد معاملاتی در بورس کالا را می‌توان به صورت آنلاین نیز دریافت کرد.

برای دریافت آنلاین کد معاملاتی بورس کالا پس از ثبت نام در سامانه سجام به سایت ebgo در کارگزاری موردنظر خود وارد شوید و مراحل خواسته شده را انجام دهید. لازم به ذکر است که کارگزاری‌هایی که خدمات بورس کالا را به مشتریان خود ارائه می‌دهند به این سایت متصل هستند و شما باید از طریق کارگزاری مربوطه به این سایت وارد شوید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در خط نخست خوش‌آمدگویی به کاربران، در جای خالی نام کارگزاری قرار می‌گیرد.

بنابراین پس از این‌که از لینک کارگزاری خود به این سایت مراجعه می‌کنید می‌توانید به‌راحتی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا را انتخاب کنید. در ادامه نیز بعد از ارائه اطلاعات خواسته شده می‌توانید کد بورس کالا را دریافت کنید.

کد آنلاین بورس کالا

بورس کالای خودرو چیست ؟

بورس کالای خودرو چیست یکی از سولاتی است که افراد زیادی به‌دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند. بورس کالا شرایطی را برای عرضه خودرو با قیمت رقابتی برای عرضه‌کنندگان فراهم می‌کند. با استفاده از بورس کالا خریدارها می‌‌توانند خودرو خود را مناسب‌تر از قیمت بازار آزاد خریداری کنند. یکی از بازارهایی که در بورس کالا وجود دارد، بازار فیزیکی بورس کالا است. افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند، علاوه بر کد بورسی باید کد معاملاتی بورس کالا را دریافت کنند.

عرضه خودرو در بورس

عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به وجود فضای رقابتی حاکم در بورس می‌تواند برای خریدارها بسیار مطلوب باشد. عرضه خودرو در بورس کالا باعث می‌شود تا افراد بتوانند خودروی‌های صفر را با قیمتی پایین‌تر نسبت به بازار آزاد خریداری کنند. عرضه خودرو در بورس کالا با استقبال بسیاری از نخبگان اقتصادی و فعالان و مدیران صنعتی همراه شده است. با توجه به این‌که ورود خودرو به بازار بورس کالا به تدریج می‌تواند کاستی‌های احتمالی موجود در فرایندهای اجرایی خود را برطرف کند، بنابراین ارائه راهکارهای بهتر همواره می‌تواند باعث رفع نواقص احتمالی موجود در عرضه خودرو در بورس کالا شود.

خرید خودرو از بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس کالا می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ثبت نام در سامانه سجام: اولین گام برای فعالیت در بازار بورس کالا ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سجام است. افرادی که می‌خواهند کد بورس کالا دریافت کنند در ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنند.
  • ثبت نام در کارگزاری: افرادی که می‌خواهند نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام کنند پس از این‌که در سامانه سجام ثبت نام کردند باید نسبت به انتخاب کارگزاری خود اقدام کنند. بنابراین در این مرحله افراد می‌توانند در کارگزاری موردنظر خود ثبت نام کنند.
  • باز کردن حساب وکالتی: حساب وکالتی این اختیار را به کارگزاری می‌دهد تا بتواند با مسدود کردن مقدار موجودی موردنیاز در هنگام ثبت سفارش، در زمان انجام معامله مبلغ را مستقیم از حساب خریدار به حساب کارگزاری منتقل کند. برای باز کردن حساب وکالتی برای خرید خودرو در بورس کالا باید در یکی از شعب بانک‌های منتخب حساب وکالتی باز کنید.
  • دریافت کد معاملاتی آنلاین: در ادامه مراحل خرید خودرو از بورس کالا افراد باید نسبت به دریافت کد معاملاتی آنلاین بورس کالا اقدام کنند. کد معاملاتی آنلاین بورس کالا با کد معاملاتی بورس تفاوت دارد و افرادی که کد بورسی دارند نیز باید نسبت به دریافت کد معاملاتی آنلاین بورس کالا از طریق کارگزاری مربوطه اقدام کنند.
  • ثبت حساب وکالتی: در سامانه آنلاین خرید بورس کالا گزینه‌ای برای اعلام و ثبت حساب وکالتی وجود دارد. توجه کنید که با این سامانه هم می‌توانید کد معاملاتی آنلاین دریافت کنید و هم می‌توانید با انتخاب گزینه مربوطه، شماره حساب وکالتی خود را در سامانه خرید ثبت کنید.
  • واریز قیمت پایه: برای خرید خودرو از بورس کالا باید به اندازه قیمت پایه خودروی موردنظر، حساب وکالتی را شارژ کنید. نحوه اطلاع از عرضه خودرو به این صورت است که چند روز قبل از عرضه خوردو می‌توانید اعلامیه عرضه خودرو در بورس کالا را مطالعه کنید. در صورتی که قصد خرید خودرو در بورس کالا را دارید باید مقدار قیمت پایه برای خودرو موردنظر را تا قبل از روز عرضه در حساب وکالتی خود شارژ کنید.
  • ثبت سفارش خرید: برای ثبت سفارش نیز به سامانه خرید آنلاین بورس کالا مراجعه می‌کنید و سفارش خود را در روز عرضه خودرو ثبت می‌کنید. لازم به ذکر است که همان‌طور که در مرحله قبلی ذکر شد قبل از ثبت سفارش از شارژ بودن حساب وکالتی خود به میزان قیمت پایه محصول اطمینان حاصل کنید. با ثبت سفارش در صورت عرضه کافی، خودروی موردنظر خریداری می‌شود.
  • دریافت خودرو: هنگامی که با توجه به مراحل قبلی توانستید خودروی موردنظر را از بورس کالا خریداری کنید در ادامه و در همان سامانه خرید آنلاین باید نسبت به تعیین نمایندگی برای دریافت خودرو اقدام کنید.
بورس کالای خودرو

خرید سیمان از بورس کالا

افرادی که تمایل به خرید سیمان در بورس کالا را دارند می‌توانند با دریافت کد بورسی از کارگزاری مربوطه اقدام به خرید و دریافت سیمان کنند. برای این‌کار افراد برای ثبت سفارش سیمان در بورس کالا در ابتدا باید با مراجعه به کارگزاری مربوطه مدارک موردنیاز را ارائه دهند و حساب وکالتی را در شعب بانک موردنظر باز کنند و نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدام کنند. در این صورت کارگزاری می‌تواند نسبت به ثبت اطلاعات مشتری در بورس کالا و دریافت کد مشتری و کد معاملاتی اقدام کند و شرایط لازم برای انجام معاملات توسط خریدار را فراهم کند.

تعیین قیمت سیمان در بورس

یکی دیگر از کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود سیمان است. عرضه کالاها در بورس کالا باعث به‌وجود آمدن محیطی رقابتی و شفافیت قیمت با کمک میزان عرضه و تقاضا می‌شود. برخی از فعالان در حوزه سیمان عواملی مانند احتکار و وجود دلال‌ها را از عوامل افزایش قیمت سیمان می‌دانند. اما با ورود سیمان به بورس کالا قیمت‌گذاری این محصول همانند دیگر کالاها از طریق میزان عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

مزایای بورس کالا

بورس کالا با ایجاد فضایی ایمن برای انجام معاملاتی ساختارمند توانسته است توجه بسیاری از عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان عمده را به خود جلب کند. در ادامه می‌خواهیم به این سوال پرتکرار پاسخ دهیم که مزایای بورس کالا چیست. مزایای مختلف بورس کالا را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد.

  • افزایش اطمینان خریدارها و فروشندگان: با توجه به این‌که بورس کالا فضایی را برای بررسی اصالت کالاهای عرضه شده فراهم می‌‌کند خریدارها با اطمینان بیشتری نسبت به خرید از بورس کالا اقدام می‌کنند. علاوه بر این در بورس کالا اصالت خریدارها و فروشنده‌ها نیز بررسی و تأیید می‌شود. این موضوع باعث بالاتر رفتن میزان اطمینان در میان خریدارها و فروشنده‌ها می‌شود.
  • کشف قیمت واقعی: بورس کالا این امکان را به‌وجود آورده تا قیمت واقعی کالا بر اساس میزان عرضه و تقاضا برای کالاهای موردنظر تعیین شود. بنابراین بورس کالا مکانی برای کشف قیمت واقعی کالاها است.
  • معاملات شفاف: با توجه به این‌که در بورس کالا تمامی معاملات به‌طور شفاف در معرض دید همه قرار دارد، بنابراین در بورس کالا نمی‌توان دستکاری قیمت در معاملات انجام داد.
  • جبران خسارت طرفین معامله: هر کدام از طرفین معامله در صورتی که به تعهدات خود مبنی بر تسویه یا تحویل کالا پایبند نباشند باعث به‌وجود آمدن خسارت به طرف مقابل می‌شود. اما با توجه به این‌که از طرفین در بورس کالا برای حسن انجام کار تضمین گرفته شده است، بنابراین در صورت وارد آمدن خسارت به یکی از طرفین نیازی به شکایت در مراجع قضایی نیست و خسارت از طریق اتاق پایاپای جبران می‌شود.
  • انجام معاملات ساختارمند: یکی از مزایای اصلی و مهم بورس کالای ایران ایجاد بستری مناسب برای انجام معاملات مکانیزه است. انجام معاملات ساختارمند و مکانیزه از تفاوت‌های اصلی بین بازارهای سنتی و بورس کالا محسوب می‌شود.
  • معرفی عرضه‌کننده به خریداران: یکی از مزایایی که بورس کالا دارد و باعث می‌شود تولیدکنندگان زیادی تمایل به عرضه کالاهای خود در آن داشته باشند این است که در بورس کالا بدون این‌که تولیدکنندگان نیازی به تبلیغات گسترده برای شناساندن محصولات خود به خریدارها انجام دهند، بورس کالا محصولات آن‌ها را به خریدارهای داخلی و خارجی معرفی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر کاهش هزینه تبلیغات، محصولات عرضه‌کننده با قیمتی رقابتی در بستری مناسب به خریدارها معرفی شود.
  • معافیت‌ مالیاتی: یکی از مزایای پذیرش کالا در بورس کالا این است که درآمد فروش کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند از معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی برخوردار می‌شوند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب بورس کالا را تعریف کردیم و دلایل وجود بورس کالا را توضیح دادیم. سپس سایت بورس کالای ایران را معرفی کردیم و تابلو بورس کالا و مچینگ در بورس کالا را شرح دادیم. در ادامه به توضیح انواع بازارهای بورس کالا پرداختیم و بازار فیزیکی بورس کالا و نحوه پذیرش کالا در آن را شرح دادیم. سپس نحوه فروش در بازار فیزیکی بورس کالا را توضیح دادیم. از دیگر بازارهای موجود در بورس کالا بازار فرعی است که بعد از توضیحات مربوط به بازار فیزیکی در ادامه این مطلب آن را شرح دادیم. سپس گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه‌گذاری کالایی در بورس کالا را توضیح دادیم و اوراق سلف موازی استاندارد را شرح دادیم. در ادامه بازار مشتقه بورس کالا را معرفی کردیم و به توضیح بورس آتی کالا پرداختیم و حساب دراختیار بورس کالا را شرح دادیم.

با توجه به اهمیت نحوه خرید از بورس کالا، نحوه ثبت نام در بورس کالا و حساب وکالتی در بورس کالا را شرح دادیم. در ادامه انواع کدهای معاملاتی در بورس کالا را را معرفی کردیم و کد آنلاین بورس کالا را شرح دادیم. سپس بورس کالای خودرو را بررسی کردیم و خرید خودرو و سیمان از بورس کالا را شرح دادیم. در پایان نیز مزایای بورس کالا را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۳۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
شرکت بورس کالای ایران‌‌مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *