استخر نقدینگی چیست؟ – توضیح Liquidity Pool به زبان ساده

۱۰۶۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
استخر نقدینگی چیست؟ – توضیح Liquidity Pool به زبان ساده

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید کوین یا توکنی خاص به صرافی‌های رمزارزی موجود مراجعه کرده باشید. همه این صرافی‌های متمرکز با ثبت سفارش‌های شما در دفترهای سفارش‌گذاری، ارتباط بین فروشنده و خریدار را فراهم می‌کنند. در این شیوه برای خرید هر توکن باید فروشنده‌ای وجود داشته باشد و برعکس. با ورود قراردادهای هوشمند و امکان استفاده از آن‌ها در بسترهای بلاکچینی شاهد به‌وجود آمدن استخرهای نقدینگی یا «Liquidity Pool» هستیم. استخرهای نقدینگی نیازی به دفترهای سفارش‌گذاری ندارند و مبادله توکن‌ها در آن‌ها به‌راحتی انجام می‌شود. در این مطلب یاد می‌گیریم که استخر نقدینگی چیست و با کاربرد‌های liquidity pool و کسب درآمد از آن آشنا می‌شویم.

استخر نقدینگی چیست ؟

استخر نقدینگی در واقع یک سری کد‌های کامپیوتری یا برنامه‌هایی است که در بستر بلاکچین نوشته شده است. برنامه‌هایی که در بستر بلاکچین نوشته می‌شوند «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) نام دارند. این برنامه‌ها تحت شرایط خاصی در بستر بلاکچین اجرا می‌شوند. به عبارتی دیگر استخرهای نقدینگی نوعی قرارداد هوشمند هستند. استخر‌های نقدینگی این قابلیت را به شما می‌دهند تا بتوانید توکن‌های موجود در آن‌‌‌‌‌‌ها را با توکن خود مبادله کنید. از این تعریف ساده‌ای که برای استخرهای نقدینگی بیان شد می‌توان به این نکته پی برد که استخرهای نقدینگی نقش مهمی در «امور مالی غیرمتمرکز» یا دیفای دارند. در امور مالی غیر‌متمرکز نیازی به وجود نهاد‌های واسط مانند بانک‌ها برای انجام امور مالی نیست.

بستر اتریوم برای اولین بار این امکان را برای کاربران ایجاد کرد تا بتوانند قراردادهای هوشمند را در آن پیاده‌سازی کنند. قراردادهای هوشمند امکانات فراوانی را در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان شبکه‌های بلاکچینی قرار می‌دهد که ایجاد استخرهای نقدینگی، یکی از آن‌ها به شمار می‌آید. استخر‌های نقدینگی در بسترهای غیرمتمرکز بلاکچینی ایجاد می‌شوند و نیاز کاربران را به صرافی‌های متمرکز تا حدود زیادی برطرف می‌کنند.

استخرنقدینگی

Liquidity Provider در استخر نقدینگی

استخرهای نقدینگی همان‌طور که از نام‌ آن‌ها پیداست محلی برای ذخیره‌سازی منابع مالی هستند. به افرادی که نقدینگی موجود در liquidity pool را تأمین می‌کنند Liquidity Provider یا تأمین‌کننده نقدینگی می‌گویند. این افراد برای کسب سود بابت سپرده‌گذاری رمزارزهای خود در استخرهای نقدینگی این کار را انجام می‌دهند. استخرهای نقدینگی معمولا برای توکن‌هایی که کمتر شناخته شده هستند سود‌های قابل‌توجهی را به تأمین کنندگان نقدینگی می‌دهند. بنابراین افراد زیادی مایل هستند در این استخرها سرمایه‌گذاری کنند. البته ناگفته نماند که سرمایه‌گذاری بر روی استخرهای نقدینگی بسیار پرریسک است.

استخرهای نقدینگی و دفترهای سفارش گذاری

برای خرید از صرافی‌های متمرکز که خدمات خرید و فروش رمزارز را ارائه می‌دهند با دو ستون ثبت سفارش روبرو می‌شوید. در یکی از ستون‌ها سفارشات خرید وجود دارد و در ستون دیگر سفارش‌های فروش ثبت شده است. تا زمانیکه برای سفارش خرید شما فروشنده‌ای وجود نداشته باشد، خرید شما انجام نمی‌شود. این مطلب برای سفارش فروش شما نیز صادق است یعنی تا زمانیکه خریداری برای سفارش فروش شما وجود نداشته باشد، فروش شما انجام نخواهد‌شد.

در استخرهای نقدینگی با کمک قراردادهای هوشمند و با توجه به این‌که همواره در آن‌ها نقدینگی وجود دارد، نیازی به ستون‌های ثبت سفارش نیست. در استخرهای نقدینگی برای خرید و فروش توکن‌های خود نیازی ندارید که شخص دیگری در طرف مقابل وجود داشته باشد تا سفارش شما انجام شود و همواره می‌توانید توکن‌هایی که استخر مورد نظر از آن‌ها پشتیبانی می‌کند را به هم تبدیل کنید.

استخر نقدینگی در فارکس چیست ؟

استخرهای نقدینگی در رمزارزها را نباید با معنای liquidity pool در بازار جهانی فارکس اشتباه گرفت. استخر نقدینگی در فارکس کاملا معنای متفاوتی دارد. لازم به ذکر است که استخر نقدینگی در فارکس در محدوده‌های حمایتی و مقاومتی مهم رخ می‌دهد و به حجم نقدینگی بالایی اشاره دارد که در این نقاط بین تریدرها رد و بدل می‌شود. در صورتی که در حوزه رمزارزها استخرهای نقدینگی به حجم نقدینگی قفل شده توسط سرمایه‌گذار در قراردادهای هوشمند اشاره دارد.

استخرهای نقدینگی چگونه کار می کنند؟

بسترهای بلاکچینی تحول بزرگی را در امور مالی غیرمتمرکز ایجاد کرده‌اند. با کمک قراردادهای هوشمند نیاز ما به نهادی واسط برای ثبت و ضبط و انجام امور مالی کمتر شده است. استخرهای نقدینگی یکی از کاربردهای قراردادهای هوشمند در بسترهای بلاکچینی هستند و با کمک آن‌ها شما برای انجام امور مالی مختلف مانند کسب سود از سپرده‌گذاری و گرفتن وام، نیازی ندارید که اطلاعات شخصی خود را در اختیار نهادی واسط مانند بانک یا موسسات مالی مختلف قرار دهید. در ادامه به نحوه کارکرد استخرنقدینگی به زبان ساده می‌پردازیم.

نحوه کارکرد استخرنقدینگی به زبان ساده

نحوه کارکرد استخرهای نقدینگی به این صورت است که تمامی امور مالی که نیاز دارید را قراردادهای هوشمند انجام می‌دهند. قراردادهای هوشمند به‌صورت خودکار بازارسازی می‌کنند و سود سپرده‌های رمزارزی را به شما می‌دهند. برای درک بهتر نحوه کارکرد استخر‌های نقدینگی، سبدی بزرگ را تصور کنید که در آن تعداد مشخصی از دو میوه با نسبت معینی وجود دارد. شما می‌توانید میوه خود را با هر کدام از میوه‌هایی که در سبد وجود دارد تعویض کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که میوه موردنظر باید در سبد میوه وجود داشته باشد. برای مثال در سبد مورد نظر سیب و موز وجود دارد و شما با توجه به اختلاف قیمتی این دو میوه، برای گرفتن یک عدد موز باید دو عدد سیب داخل سبد قرار دهید. حال اگر شما یک عدد موز داشته باشید و بخواهید آن را با سیب تعویض کنید می‌توانید با قراردادن یک عدد موز در سبد دو عدد سیب بردارید.

بازار میوه

نحوه کار استخرهای نقدینگی نیز به همین ترتیب است. به‌جای میوه در سبد، توکن‌هایی را در استخر‌های نقدینگی تصور کنید. توکن‌های موجود در استخر‌های نقدینگی با توجه به قراردادهای هوشمند این قابلیت را دارند که با توکن‌های شما مبادله شوند. استخرهای نقدینگی نیاز کاربران را برای ثبت سفارش در ستون‌های طویل صرافی‌های متمرکز برطرف می‌کنند. پروتکل‌های استخرهای نقدینگی تبدیل توکن و حتی گرفتن وام بطور آنی را برای شما ممکن می‌کنند.

LP توکن در liquidity pool چیست ؟

فرض کنید استخر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اید. هنگامی که در این استخر سرمایه‌ای وارد می‌کنید، به نسبت سرمایه ورودی‌تان به شما توکنی به‌ نام LP توکن تعلق می‌گیرد. این توکن در واقع نوعی رسید است و نشان می‌دهد دارنده توکن چه‌مقدار سرمایه وارد استخر کرده است. ممکن است سوال‌های مختلفی درباره LP توکن داشته باشید که در ادامه این مطلب به برخی از آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

LP توکن را از کجا تهیه کنیم ؟

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که LP توکن را از کجا می‌توان تهیه کرد. پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که از استخرهای‌ نقدینگی برای ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز به کاربران خود استفاده می‌کنند. این استخرهای نقدینگی به افراد سرمایه‌گذار در این استخرها، LP توکن می‌دهند. لازم به ذکر است که به فردی که نقدینگی liquidity pool را تأمین می‌کند، «Liquidity Provider» یا تأمین‌کننده نقدینگی گفته می‌شود. LP توکنی که به شما داده می‌شود معمولا به نام همان رمزارزهایی است که شما تأمین نقدینگی کرده‌اید.

به عنوان مثال اگر تأمین نقدینگی استخری که جفت رمزارز BNB و CAKE را دارد انجام دهید به شما توکن CAKE-BNB LP داده می‌شود. بسیاری از پلتفرم‌ها به دارندگان این توکن‌ها تسهیلات مختلفی ارائه می‌کنند که برای بسیاری از کاربران جذاب است. هر پلتفرم که دارای استخر نقدینگی است به تأمین‌کنندگان نقدینگی، LP توکن می‌دهد. بنابراین برای تهیه LP توکن تنها کافیست در استخر نقدینگی انتخابی خود سرمایه‌گذاری کنید.

کاربرد های LP توکن

شما به عنوان مالک LP توکن به‌آسانی می‌توانید آن را به کیف پول‌های دیگری که از آن پشتیبانی می‌کنند ارسال کنید. در این حالت مالک آدرس مقصد در واقع دارنده آن توکن‌ها خواهد شد و می‌تواند معادل دارایی آن توکن‌ها را از استخر برداشت کند. به عنوان مثال شخصی که CAKE-BNB LP را دریافت می‌کند با مراجعه با استخر نقدینگی می‌تواند توکن BNB و توکن CAKE معادل با آن را از استخر نقدینگی مربوطه دریافت کند. بنابراین یکی از کاربرد‌های LPتوکن‌ها در انتقال دارایی است.

کاربران در برخی از پلتفرم‌ها می‌توانند با کمک این توکن‌ها در پروتکل‌های «کشت سود» (Yield Farming) شرکت کنند. پروتکل‌های کشت سود این امکان را به کاربر می‌دهند تا بتواند حداکثر سود را از سرمایه‌گذاری خود بدست آورد. در این حالت افراد از LP توکن‌هایی که در اختیار دارند در پروتکل‌های کشت سود استفاده می‌کنند و سودهای قابل‌توجهی بدست می‌آورند. استفاده از LP‌توکن‌ها به عنوان وثیقه در گرفتن وام رمزارزی از دیگر کاربرد‌های این توکن‌ها است.

تامین کننده نقدینگی

معرفی برخی از استخرهای نقدینگی

با توجه به استقبال فراوان از پلتفرم‌هایی که خدمات مالی غیرمتمرکز به کاربران ارائه می‌دهند، استخرهای نقدینگی مختلفی در پلتفرم‌های غیرمتمرکز ایجاد شده‌ است. اتریوم به عنوان اولین بلاکچینی است که توانست قراردادهای هوشمند را در بستر خود پیاده‌سازی کند.

بنابراین با توجه به اینکه استخرهای نقدینگی در واقع همان قراردادهای هوشمندی هستند که در بسترهای غیرمتمرکز اجرا می‌شوند، دور از ذهن نیست که پلتفرم‌هایی که خدمات مختلف مالی غیرمتمرکز را در بستر اتریوم به کاربران خود ارائه می‌دهند جزو اولین پلتفرم های حوزه دیفای باشند. با مرور زمان و معرفی و توسعه بسترهای بلاکچینی مختلف شاهد توسعه و استفاده از استخرهای نقدینگی در بسترهای بلاکچینی دیگری نیز غیر از اتریوم هستیم. در ادامه این مطلب به برخی از مهمترین استخرهای نقدینگی در بسترهای بلاکچینی اشاره خواهیم کرد.

استخر نقدینگی یونی سواپ

یکی از پلتفرم‌های مطرحی که شما در آن می‌توانید توکن‌های ERC-20 خود را به هم تبدیل کنید، صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ است. به توکن‌هایی که در بستر بلاکچینی اتریوم ارائه می‌شوند توکن‌های ERC-20 می‌گویند. در پلتفرم Uniswap خیلی راحت می‌توانید تمامی توکن‌های بستر اتریوم را به یکدیگر تبدیل کنید. لازم به ذکر است که UNI، توکن بومی یونی سواپ است. در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ شما می‌توانید سرمایه‌گذاری و از کارمزد تراکنش‌های صرافی کسب سود کنید. با مراجعه به پلتفرم یونی‌سواپ «+» می‌توانید استخرهای نقدینگی این پلتفرم را مشاهده کنید.

استخر نقدینگی یونی سواپ
تعدادی از استخرهای نقدینگی پلتفرم یونی سواپ

استخر نقدینگی پنکیک سواپ

از دیگر استخرهای قابل توجه در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای استخرهای نقدینگی پنکیک سواپ است. پنکیک سواپ پلتفرمی است که بر روی شبکه «بایننس‌ اسمارت‌ چین» (Binance Smart Chain | BSC)‌ فعالیت می‌کند. از مزیت‌هایی که این صرافی غیرمتمرکز نسبت به صرافی یونی سواپ دارد کارمزدهای پایین شبکه در این پلتفرم است. در این صرافی قادر خواهید بود تمامی توکن‌های بستر BSC را به هم تبدیل کنید. علاوه بر این، در قسمت Earn پلتفرم نیز می‌توانید وارد استخرهای نقدینگی این صرافی شده و با سرمایه‌گذاری در آن‌ها به کسب سود بپردازید.

استخر نقدینگی پنکیک سواپ
تعدادی از LP توکن‌ها در پنکیک سواپ

استخر نقدینگی ترون چیست ؟

دنیای رمزارزها به دلیل این‌که از یک طرف کاملا وابسته به تکنولوژي‌های روز است و از طرفی دیگر سعی دارد با ایجاد نوآوری‌های گوناگون از رقیبان مالی سنتی خود پیشی بگیرد، همواره دست‌خوش تغییر است. تغییراتی که در حوزه رمزارزها مشاهده می‌شود تنها به یک قسمت محدود نیست و در تمامی حوزه‌های مربوط به رمزارزها می‌توانید ردپایی از تغییرات مداوم را پیدا کنید.

در استخرهای نقدینگی نیز وضع به این ترتیب است. به عنوان مثال همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد اتریوم به عنوان اولین بستر بلاکچینی توانست قراردادهای هوشمند را در بستر غیرمتمرکز خود پیاده‌سازی کند. یکی از دستاوردهای این پیاده‌سازی امکان ایجاد استخرهای نقدینگی در بسترهای بلاکچینی بود. با توجه به شلوغی شبکه اتریوم و بالا بودن کارمزدهای آن، بسترهای غیرمتمرکز دیگری شروع به راه‌اندازی استخرهای نقدینگی در بسترهای غیرمتمرکز خود کردند که نمونه آن صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ بود که پیش‌تر توضیح داده شد.

بستر بلاکچینی ترون نیز شروع به راه‌اندازی استخرهای نقدینگی کرده‌ است. پرواضح است که پلتفرم‌های مختلفی نیز با ایجاد استخرهای نقدینگی در بستر ترون شروع به رقابت با استخرهای نقدینگی پلتفرم‌های دیگر کردند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در دنیای رمزارزها که هر روز شاهد تحولات مختلفی هستیم، آیا این استخرهای نقدینگی می‌توانند دوام بیاورند یا میدان را برای ورود دیگر رقیبان خود خالی می‌کنند. در نهایت این‌که توضیحی مجزا درباره استخر نقدینگی ترون بیشتر برای روشن‌تر شدن این موضوع انجام شد که در حوزه رمزارزها بسترهای بلاکچینی مختلف هرکدام می‌توانند برای خود با پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند، استخرهای نقدینگی تشکیل دهند و خدمات مالی غیرمتمرکز مختلفی را به کاربران خود ارائه کنند.

استخر نقدینگی در کوینکس

به دلیل استقبال فراوانی که از استخرهای نقدینگی توسط کاربران شده است برخی از صرافی های متمرکز همانند کوینکس اقدام به ایجاد استخرهای نقدینگی کرده‌اند. کاربرانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی دارند با مراجعه به سایت کوینکس می‌توانند استخرهای نقدینگی را به همراه میزان نقدینگی موجود در هر استخر مشاهده کنند.

لازم به ذکر است با توجه به نوسانات شدید رمزارز‌هایی که در این استخرهای نقدینگی ارائه می‌شوند، سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌تواند به شدت پرریسک باشد.

استخر نقدینگی کوینکس
تعدادی از استخرهای نقدینگی در کوینکس

کسب درآمد از liquidity pool چگونه است؟

استخرهای نقدینگی تحولی بزرگ را در امور مالی غیرمتمرکز (Defi) ایجاد کرده‌اند. به کلیه امور مالی در بسترهای غیرمتمرکز، امور مالی غیرمتمرکز گفته می‌شود. معمولا این امور برای کسب سود و درآمد انجام می‌شود. قراردادهای هوشمند این امکان را فراهم آورده‌اند تا با پیاده‌سازی کدهایی در بسترهای بلاکچینی بتوان بسیاری از اموری مانند کسب سود از سپرده‌گذاری و گرفتن وام را بدون واسط و در بستری غیرمتمرکز انجام داد. با کمک استخرهای نقدینگی می‌توانید وام آنی دریافت کنید. استخرهای نقدینگی امکان دریافت سود بابت تأمین نقدینگی را نیز برای شما فراهم می‌کنند. در ادامه این مطلب سعی داریم شما را بیشتر با این موارد آشنا کنیم.

گرفتن وام از استخرهای نقدینگی

اگر بخواهید از بانک‌ها یا مؤسسه‌های مالی مختلف وام درخواست کنید، باید فهرست کاملی از مدارک شخصی‌تان را در اختیار بانک قرار دهید. علاوه بر این مجبور خواهید شد تا افرادی را به عنوان ضامن به بانک مربوطه معرفی کنید. خبر خوب این است که با پیشرفت تکنولوژی و بکارگیری امور مالی‌ غیرمتمرکز شما دیگر نیازی به انجام این قبیل کارها ندارید و تنها با چند کلیک ساده قادر خواهید بود تا وام خود را از پلتفرم های وام‌دهی دریافت کنید.

با توجه به این‌که استخرهای نقدینگی در واقع کد‌هایی نوشته شده در بستر بلاکچین هستند بنابراین شما هنگامی که برای دریافت وام و حتی دادن وام به استخر نقدینگی اقدام می‌کنید، با موسسه یا نهادی متمرکز روبرو نیستید و تنها پروتکل‌ها هستند که عملیات وام‌دهی را برای شما انجام می‌دهند. بنابراین نه نیازی به ضامن خواهید داشت و نه مدارکی برای احراز هویت.

کسب درآمد از استخره نقدینگی

البته ناگفته نماند که این پلتفرم‌های وام‌دهی برای دادن وام به‌صورت رمزارز، معمولا معادل همان میزان رمزارز، البته از نوعی دیگر را به عنوان وثیقه در پلتفرم خود نگهداری می‌کنند. این موضوع به این دلیل است که کاربران انگیزه‌ای برای عدم بازپرداخت وام نداشته باشند.

ممکن است این سوال مطرح شود که اگر کاربری معادل وام خود رمزارز داشته باشد، چرا باید وام بگیرد؟ در جواب این سوال می‌توان گفت نحوه استفاده و کسب درآمد از رمزارزها مشابه با امور مالی متمرکز نیست. برای مثال با توجه به نوسانات شدیدی که برخی از رمزارزها در صرافی‌های مختلف دارند، افرادی که از پلتفرمی وام می‌گیرند به‌آسانی می‌توانند از این اختلاف قیمتی استفاده کنند و رمزارزی که به‌صورت وام دریافت کرده‌اند را در پلتفرم‌ها یا صرافی‌های دیگر بفروشند و از اختلاف قیمت آن کسب سود کنند.

سرمایه گذاری در استخرهای نقدینگی

یکی دیگر از روش‌های متداول کسب درآمد از استخرهای نقدینگی سرمایه‌گذاری در آن‌ها به عنوان تأمین‌کننده نقدینگی است. در این حالت، فردی که برای استخری خاص نقدینگی تأمین می‌کند، بابت این مشارکت از پلتفرم مربوطه سود دریافت می‌کند. هنگامی که کاربری در یکی از این استخرهای نقدینگی مشارکت می‌کند و به عنوان liquidity provider شناخته می‌شود، پلتفرم مربوطه مقدار مشخصی سود را به وی پرداخت می‌کند. البته نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کنیم ریسک‌هایی است که سرمایه‌گذار متحمل می‌شود. چون ممکن است قیمت جفت رمزارزی که سرمایه‌گذاری کرده‌ است بعد از مدتی پایین بیاید و سرمایه‌گذار را دچار ضرر کند.

بهترین استخر نقدینگی

شاید این سوال به ذهن‌تان خطور کند که بهترین استخر نقدینگی کدام است؟ در جواب این سوال شما می‌توانید شاخص‌های مختلفی را برای انتخاب استخر نقدینگی در نظر بگیرید که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است. بعد از لحاظ کردن این معیار‌ها می‌توانید بر حسب انتظار خود برای سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  • امنیت استخر
  • میزان کسب سود

به عنوان مثال بیشتر افراد در ابتدا میزان امنیت استخر نقدینگی را در نظر می‌گیرند بنابراین از استخرهای نقدینگی با حجم نقدینگی کم‌تر اجتناب می‌کنند. معیار بعدی در انتخاب یک استخر نقدینگی مناسب ممکن است میزان پرداخت سود استخر به سرمایه‌گذاران باشد. بررسی رمزارزهای موجود در استخرهای نقدینگی مهم‌ترین کاری است که سرمایه‌گذار باید انجام دهد. ایجاد استخرهای نقدینگی در برخی پلتفرم‌ها بسیار راحت است و افراد زیادی به‌آسانی اقدام به این کار می‌کنند. بنابراین معمولا استخرهایی که با دادن سودهای بالا و غیرمتعارف اقدام به جذب سرمایه‌گذاران می‌کنند، در بیشتر اوقات منجر به متضرر شدن کاربر خواهند شد. سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی ریسک‌های فراوانی دارد که در ادامه این مطلب بیشتر به آن می‌پردازیم.

ریسک‌ های استخر نقدینگی

تمام نوآوری‌هایی که شاهد آن هستیم در بیشتر اوقات همانند شمشیری دولبه عمل می‌کنند، بنابراین در کار با آن‌ها بسیار باید احتیاط کرد. این قاعده در مورد رمزارزها نیز صدق می‌کند. در نگاه نخست کار با رمزارزها و استفاده از آن‌ها در امور مالی غیرمتمرکز چنان فریبنده و رویایی است که ممکن است چشمان شما را خیره کند و نتوانید چاهی که در زیر پای شما دهان باز کرده را مشاهده کنید!

بیشتر افراد تازه‌کار در این حوزه ممکن است با ورود به این بازار قسمتی یا حتی کل سرمایه خود را از دست بدهند. شما اگر آموزش درستی هم ببینید ولی بر روی روانشناسی و کنترل احساسات خود به‌ویژه موضوع طمع‌ورزی کار نکنید، گرفتار خواهید شد. در ادامه این مطلب با دو مورد از ریسک‌های اصلی برای هر سرمایه‌گذار در استخرهای نقدینگی آشنا خواهیم شد.

 نوسانات قیمتی رمزارزها در استخر نقدینگی

liquidity pool بر روی بسترهای غیرمتمرکز راه‌اندازی می‌شوند. استخرهای نقدینگی همان‌طور که اشاره شد معمولا دارای جفت رمزارزهایی هستند که کاربران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در آن‌ها از سود حاصل استفاده کنند. برخی از کاربران نیز با تبدیل توکن‌های خود در صرافی‌های غیرمتمرکز از امکاناتی که این استخرهای نقدینگی فراهم می‌کنند بهره می‌برند.

فرقی ندارد شما از کدام محصول یا تسهیلات مرتبط با استخرهای نقدینگی استفاده می‌کنید، در هر صورت مجبور هستید با استفاده از رمزارزهای استخر انتخابی، امور مالی خود را پیش ببرید. اینجاست که مساله پرنوسان بودن و ناپایداری قیمتی رمزارزها خود را نشان می‌دهد. ممکن است از سودهای قابل توجه در استخرنقدینگی خوشحال شوید ولی با توجه به نوسانات قیمتی موجود در رمزارزها، این سود ممکن است در زمانی کوتاه منتهی به ضرر شود و خسارت‌های قابل توجهی را به شما برساند.

نوسانات رمزارزها و استخرنقدینگی

ضرر غیر دائم در استخرهای نقدینگی

با خواندن این مطلب شاید با خود فکر کنید استخرهای نقدینگی برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی هستند و باید هر چه زودتر فرآیند و چگونگی این کار را یاد بگیرید. البته یادگیری نحوه سرمایه‌گذاری ممکن است بدون خطر و ریسک باشد ولی اگر به‌طور جدی قصد سرمایه‌گذاری دارید در ابتدا باید با مفهومی به‌نام «ضرر غیردائم» (Impermanent Loss) آشنا شوید.

ضرر غیردائم در استخرهایی روی می‌دهد که رمزارزهایی را به‌طور جفت رمزارز برای سرمایه‌گذاری به تأمین‌کنندگان نقدینگی یا سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند. در این نوع استخرها هنگامی که نوسانات قیمتی رخ می‌دهد، قیمت جفت رمزارز شما نسبت به زمان سرمایه‌گذاری تغییر می‌کند و نسبت ارزشی که در برابر هم دارند به هم می‌خورد. در این حالت حتی ارزش اصل سرمایه شما نیز کاهش می‌یابد. هر چه تغییر قیمتی بیشتر باشد شما بیشتر دچار ضرر می‌شوید. لازم به ذکر است اگر قیمت جفت رمزارزهای موجود در استخر نقدینگی دوباره به حالت اول برگردد این ضرر مرتفع خواهد شد. به همین علت به آن ضرر غیردائم می‌گویند.

توجه داشته باشید که ضرر غیردائم در استخرهای نقدینگی که تنها یک نوع رمزارز دارند وجود نخواهد داشت. به این نکته نیز توجه داشته باشید که معمولا بیشتر رمزارزهایی که در استخرهای نقدینگی با سودهای غیرمتعارف ارائه می‌شوند به دلیل نوسانات قیمتی خود رمزارز بسیار پرریسک هستند. در استخرهای نقدینگی که رمزارزها به‌صورت جفت ارائه می‌شوند و شخص سرمایه‌گذار در واقع تأمین نقدینگی جفت رمزارز را انجام می‌دهد، خطر ضرر غیردائم همواره وجود خواهد داشت.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با مفهومی به نام استخرهای نقدینگی آشنا کنیم. در ابتدا ارتباط استخرهای نقدینگی با قراردادهای هوشمند عنوان شد و سپس نحوه کارکرد و اهمیت آن در امور مالی غیرمتمرکز مورد بررسی قرار گرفت. نحوه کاربرد و موارد استفاده از استخرهای نقدینگی به عنوان منبعی برای کسب درآمد نیز توضیح داده شد. در ادامه هم چند نمونه استخر نقدینگی موفق را به شما معرفی کردیم تا بتوانید با مراجعه به سایت مربوطه در صورت تمایل اطلاعات بیشتری از نحوه کارکرد آن‌ها بدست آورید. در پایان نیز ریسک‌های موجود در استخرهای نقدینگی عنوان شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
‌BINANCE ACADEMY
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *