استاپ مارکت چیست؟ – به زبان ساده + آموزش

۹۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
استاپ مارکت چیست؟ – به زبان ساده + آموزش

استاپ مارکت نوعی سفارش خرید یا فروش در قیمت مارکت است که فعال‌سازی آن در قیمت خاصی انجام می‌شود. برای این‌که بتوانید از فرصت‌های مختلف موجود در بازارهای مالی استفاده کنید، انواع مختلفی از سفارش‌گذاری در پلتفرم‌های معاملاتی وجود دارد. هر کدام از این سفارش‌گذاری‌ها می‌توانند در شرایطی خاص به شما در کنترل بهتر معاملات کمک کنند. استاپ مارکت یکی از انواع سفارش‌گذاری‌های موجود در صرافی‌ها است که تریدرها برای معامله در بازارهای مالی از آن استفاده می‌کنند.  برای این‌که در بازارهای پرنوسان مالی بتوانید در زمان مناسبی به روندهای قیمتی ورود کنید یا در زمانی که روند در خلاف پیش‌بینی شما حرکت می‌کند با ضرری کم از معامله خارج شوید، می‌توانید از سفارش استاپ مارکت استفاده کنید و در این مطلب یاد می‌گیریم که استاپ مارکت چیست و استاپ مارکت در صرافی‌های ارز دیجیتال را نیز بررسی می‌کنیم.

استاپ مارکت چیست ؟

«استاپ مارکت» (Stop Market) نوعی سفارش‌گذاری است که به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند سفارش خرید و فروش در قیمت مارکت را در قیمتی معین فعال کند. در واقع هنگامی که قیمت مارکت به قیمت معین یا استاپ برسد سفارش خرید یا فروش تریدر فعال و در قیمت مارکت انجام می‌شود. استاپ مارکت را هم می‌توان برای خرید و هم برای فروش استفاده کرد.

استاپ مارکت خرید چیست ؟

استاپ مارکت خرید زمانی استفاده می‌‌شود که شما از ادامه روندی صعودی مطمئن هستید و می‌خواهید فرصت را از دست ندهید و در قیمتی مناسب وارد روند صعودی شوید. در این حالت تریدر قیمت استاپ را بالاتر از قیمت فعلی بازار قرار می‌دهد. هنگامی که قیمت بازار به قیمت استاپ می‌رسد این سفارش همانند یک «سفارش مارکت» (Market Order) انجام می‌شود.

استاپ مارکت فروش چیست ؟

استاپ مارکت فروش را معمولا به‌نام «حد ضرر» (Stop Loss) به‌کار می‌برند. این نام‌گذاری به این دلیل است که استاپ لاس از ضرر بیشتر در معاملات جلوگیری می‌کند. یا در مواردی که پوزیشن معاملاتی در سود می‌رود تریدر با قرار دادن استاپ لاس از سود ‌کسب نشده تا زمان بستن پوزیشن معاملاتی محافظت می‌کند.

برای این منظور تریدر استاپ لاس را پایین‌تر از قیمت بازار قرار می‌دهد تا زمانی که قیمت دارایی یا سهام برخلاف پیش‌بینی افت کند و به قیمت استاپ برسد، دارایی یا سهام در قیمت مارکت فروخته شود. نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که در سفارش استاپ مارکت فروش یا استاپ لاس هیچ تضمینی وجود ندارد که دارایی یا سهام در نزدیکی قیمت استاپ فروخته شود. در واقع با فعال شدن قیمت استاپ دارایی در قیمت مارکت به‌فروش می‌رسد. این قیمت با توجه به شرایط بازار ممکن است در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت استاپ انجام شود.

استاپ لاس

موارد استفاده از استاپ مارکت چیست ؟

استاپ مارکت به تریدر این امکان را می‌دهد تا در شرایطی سفارش مارکت خود را فعال کند. در واقع شرایط وقتی به‌وجود می‌آید که قیمت بازار به قیمت استاپ برسد. تریدرها از استاپ مارکت معمولا در دو حالت زیر استفاده می‌کنند.

  • قرار دادن استاپ لاس: وقتی که تریدر طبق تحلیلی که از بازار انجام می‌دهد پوزیشنی را باز می‌کند همواره باید زمانی را که ممکن است قیمت در جهت خلاف پیش‌بینی حرکت کند را درنظر داشته باشد. بنابراین برای این‌که در چنین حالتی بتواند از ضرر بیشتر جلوگیری کند یا از سود حاصل محافظت کند از استاپ لاس استفاده می‌کند.
  • ورود به روند:‌ در مواقعی که قیمت محدوده قبلی را می‌شکند و تریدر انتظار دارد قیمت سیر صعودی خود را با این شکست شروع کند، حالت دیگری است که از استاپ مارکت می‌توان استفاده کرد. بنابراین تریدر برای این‌که از این روند صعودی استفاده کند با کمک استاپ مارکت در قیمت موردنظر خرید خود را انجام می‌دهد.

سفارش مارکت چیست ؟

«سفارش مارکت» (Market Order) نوعی سفارش برای خرید یا فروش دارایی یا سهام در بهترین قیمت لحظه‌ای موجود در بازار است. سفارش مارکت انجام سفارش را تضمین می‌کند ولی قیمتی که سفارش در آن انجام می‌شود به شرایط بازار وابسته است و در بهترین قیمت لحظه‌ای موجود در بازار انجام می‌شود.

سفارش مارکت معمولا زمانی استفاده می‌شود که تریدر بخواهد خرید و فروشی را سریعا انجام دهد. در این حالت تریدر قیمت را تعیین نمی‌کند و سفارش در بهترین قیمت موجود در بازار انجام می‌شود. تریدر زمانی از سفارش مارکت استفاده می‌کند که قیمت بازار برای خرید یا فروش مناسب باشد. بنابراین در سفارش مارکت تنها انجام سفارش برای تریدر اهمیت دارد.

سفارشات مارکتی که در زمان تعطیلی بازار ثبت می‌شوند، در زمان بازگشایی بازار اجرا می‌شوند. این موضوع برای بازارهایی همانند فارکس که همواره باز نیستند از اهمیت زیادی برخوردار است. عوامل مختلفی همانند اخبار شرکت‌ها و آمار اقتصادی مهمی که منتشر می‌شوند معمولا در زمان باز شدن بازار تأثیرات قیمتی قابل توجهی بر روی قیمت می‌گذارند. بنابراین سفارشات مارکت اغلب در زمان باز بودن بازار ثبت می‌شوند.

فرق سفارش مارکت و استاپ مارکت چیست ؟

سفارش مارکت یکی از راحت‌ترین سفارش‌گذاری‌ها است. در سفارش مارکت تریدر نیازی به مشخص کردن قیمت خرید یا فروش ندارد. اما سفارش استاپ مارکت زمانی که قیمت بازار به قیمت استاپ برسد، به سفارش مارکت تبدیل می‌شود و سفارش در قیمت مارکت انجام می‌شود. بنابراین فرق اصلی سفارش مارکت و استاپ مارکت این است که در سفارش استاپ مارکت اگر قیمت مارکت به قیمت استاپ نرسد سفارش انجام نمی‌شود در حالی که سفارش مارکت در همان لحظه ثبت، در بهترین قیمت موجود در بازار انجام می‌شود.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت مارکت بازار حدودا 140 دلار است بنابراین فردی که بخواهد از سفارش مارکت استفاده کند، قیمت خرید یا فروش در قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود (خط سفید در تصویر). اگر تریدر از استاپ مارکت برای خرید استفاده کند و قیمت استاپ را در 142 دلار قرار دهد، هنگامی که قیمت بازار به 142 دلار برسد سفارش انجام می‌شود. این سفارش در قیمت مارکت انجام می‌شود، بنابراین اگر قیمت مارکت از قیمت استاپ بیشتر شود، سفارش در قیمت‌های بالاتری از قیمت استاپ انجام می‌شود.

در حالتی که تریدر از استاپ مارکت برای فروش استفاده کند هنگامی که قیمت استاپ به 133 دلار برسد سفارش با قیمت مارکت انجام می‌شود. با توجه به این‌که این سفارش با قیمت لحظه‌ای مارکت انجام می‌شود بنابراین ممکن است سفارش تریدر در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت استاپ پر شود.

فرق سفارش مارکت و استاپ مارکت

سفارش لیمیت چیست ؟

«سفارش لیمیت» (Limit Order) سفارشی است که در محدوده مشخصی پر می‌شود. این محدوده قیمتی را تریدر مشخص می‌کند. با توجه به این‌که ممکن است قیمت به این محدوده نرسد، بنابراین هیچ تضمینی برای اجرای سفارش وجود ندارد. تریدرهایی که از سفارش لیمیت برای خرید استفاده می‌کنند قصد دارند تا خرید را در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت فعلی بازار انجام دهند. از طرف دیگر تریدرهایی که قصد فروش دارند با استفاده از سفارش لیمیت فروش می‌خواهند دارایی یا سهام خود را در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت فعلی بازار بفروشند.

دفتر سفارشات صرافی چیست ؟

دفتر سفارشات در هر صرافی فهرستی از سفارشات خرید و فروش است که به ترتیب قیمت، فهرست شده است. برای مثال تریدرها هنگامی که بخواهند ارز دیجیتالی را خریداری کنند بعد از انجام تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال قیمت مناسبی را در نمودار قیمتی برای ورود پیدا می‌کنند. بعد از پیدا کردن نقطه ورود مناسب سفارش لیمیت خرید را در آن نقطه ثبت می‌کنند. این سفارش خرید در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌شود و تریدرهای دیگر می‌توانند آن را مشاهده کنند. برای فروش دارایی یا ارز دیجیتال نیز تریدرها سفارش لیمیت فروش ثبت می‌کنند. این سفارش لیمیت فروش نیز در دفتر ثبت سفارشات قابل مشاهده است.

میکر و تیکر چیست ؟

تریدرهایی که سفارشات لیمیت در صرافی قرار می‌دهند در واقع این سفارشات را تولید می‌کنند. بنابراین به آن‌ها «سفارش‌گذار» (Maker) می‌گویند. سفارشاتی که این تریدرها در دفتر ثبت سفارشات صرافی ثبت می‌کنند تا زمانی که قیمت مارکت به آن‌ها برسد در دفتر سفارشات باقی می‌مانند.

از طرف دیگر افرادی هستند که قصد ثبت سفارش خرید یا فروش در قیمت خاصی را ندارند و تنها می‌خواهند در بهترین قیمت لحظه‌ای بازار و به‌صورت فوری خرید یا فروش را انجام دهند. این تریدرها در واقع سفارشات میکرها یا سفارش‌گذارها را برمی‌دارند و باعث حذف سفارش از دفتر سفارشات صرافی می‌شوند. به همین دلیل به این افراد «سفارش‌بردار» (Taker) می‌گویند.

دفتر سفارشات
در این تصویر نمونه‌ای از دفتر سفارشات را در یک صرافی مشاهده می‌کنید.

فرق سفارش مارکت و لیمیت چیست ؟

در سفارش مارکت تریدر قیمتی برای انجام معامله تعیین نمی‌کند و سفارش مارکت در قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود. اما در سفارش لیمیت تریدر حد یا محدوده‌ای برای انجام سفارش تعیین می‌کند. سفارشات لیمیت در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌شود ولی سفارشات مارکت در دفتر سفارش‌گذاری ثبت نمی‌شود و با سفارشات موجود در صرافی پر می‌شوند. بنابراین تریدر با ثبت سفارش لیمیت، قیمت انجام سفارش را تعیین می‌کند. این سفارش ممکن است پر نشود اما در صورت پر شدن، تریدر مطمئن است که سفارش در قیمت موردنظر انجام می‌شود.

در واقع سفارش لیمیت در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌شود و تریدر «سفارش‌گذار» (Maker) محسوب می‌شود. در حالی که در سفارش مارکت تریدر از سفارشات موجود در صرافی برای پر شدن سفارش استفاده می‌کند و چون این سفارشات را برمی‌دارد به وی «سفارش‌بردار» (Taker) می‌گویند.

آموزش استاپ مارکت در صرافی های ارز دیجیتال

معامله‌گرهای زیادی از بازار ارزهای دیجیتال برای ترید استفاده می‌کنند. تریدرها در این بازار با توجه به تحلیل فاندامنتال و تکنیکال روندهای قیمتی را پیش‌بینی و بر مبنای تحلیل خود به بازار ورود می‌کنند. استفاده از قابلیت‌های انواع سفارش‌گذاری‌های موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال باعث می‌شود تا تریدرها کنترل بیشتری بر روی معاملات خود داشته باشند. سفارش استاپ مارکت در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای مثال سفارش استاپ لاس نمونه‌ای از سفارش استاپ مارکت است که همواره باید در پوزیشن‌های باز خود از آن استفاده کنید. بنابراین یادگیری نحوه استفاده از سفارش استاپ مارکت در صرافی‌ها بسیار ضروری است. لازم به ذکر است اصول استفاده از استاپ مارکت در صرافی‌های مختلف یکسان است. البته ممکن است در ظاهر تفاوت‌هایی با هم داشته باشند. بنابراین در ادامه با نحوه ثبت سفارش استاپ مارکت در برخی از صرافی‌ها آشنا می‌شویم.

استاپ مارکت در بایننس

برای استفاده از سفارش استاپ مارکت در صرافی بایننس مراحل زیر را انجام دهید.

  • وارد پلتفرم معاملاتی خود در صرافی بایننس شوید.
  • در قسمت مربوط به انواع سفارش‌ها، Stop Market را انتخاب کنید (داخل مستطیل قرمز در تصویر).
استاپ مارکت در بایننس
  • در مرحله بعدی هنگامی که گزینه استاپ مارکت را انتخاب کردیم در ادامه در قسمت‌های مربوط به Stop Price قیمت استاپ را قرار می‌دهیم. سپس مقدار سفارش را مشخص کنید.

بایننس استاپ مارکت

  • در پایان نیز با توجه به نوع سفارش خود گزینه خرید یا فروش را انتخاب کنید.
استاپ مارکت بایننس

استاپ مارکت در کوکوین

در صرافی کوکوین می‌توانید از سفارش استاپ مارکت در معاملات خرید یا فروش خود استفاده کنید. در ادامه برای مثال مراحل ثبت سفارش استاپ مارکت فروش برای رمزارز «اتم» (ATOM) را در صرافی کوکوین توضیح می‌دهیم.

  • در ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی کوکوین شوید و رمزارز موردنظر خود را برای فروش انتخاب کنید. در این مطلب برای مثال رمزارز «اتم» (ATOM) انتخاب شده است.
  • در قسمت مربوط به انتخاب نوع سفارش گزینه استاپ مارکت را انتخاب می‌کنیم (شماره ۱ در تصویر).
  • سپس قیمت استاپ را در محل مربوطه مشخص می‌کنیم (شماره ۲ در تصویر).
  • در این مرحله مقدار رمزارز موردنظر را برای فروش مشخص می‌کنیم (شماره ۳ در تصویر).
  • در پایان نیز با کلیک بر روی گزینه «فروش» (Sell) سفارش خود را ثبت کنید (شماره ۴ در تصویر).
استاپ مارکت در کوکوین

استاپ مارکت در کوینکس

در صرافی کوینکس نیز شما می‌توانید از سفارش استاپ مارکت استفاده کنید. با توجه به تحلیلی که از بازار ارزهای دیجیتال می‌کنید ممکن است از هر یک از سفارشات خرید یا فروش استفاده کنید که هر کدام ممکن است در بازارهای اسپات یا فیوچرز انجام شود. در ادامه نمونه‌ای از هر کدام را با مثالی توضیح می‌دهیم.

تنظیم سفارش استاپ مارکت برای فروش

در ادامه برای مثال نحوه فروش در سفارش استاپ مارکت صرافی کوینکس را شرح می‌دهیم.

  • در ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی کوینکس شوید و به صفحه مربوط به ترید بروید.
  • در قسمت مربوط به انواع سفارشات، گزینه مربوط به سفارش استاپ مارکت را انتخاب کنید (شماره ۱ در تصویر).
  • در این بخش قیمت استاپ را مشخص کنید (شماره ۲ در تصویر).
  • مقدار رمزارز موردنظر خود را برای فروش تعیین کنید (شماره ۳ در تصویر).
  • در پایان برای ثبت سفارش روی گزینه «فروش» (Sell) کلیک کنید (شماره ۴ در تصویر).
سفارش استاپ مارکت

تنظیم سفارش استاپ مارکت در پوزیشن لانگ

در پوزیشن لانگ نیز تریدر می‌تواند از سفارش استاپ مارکت در صرافی کوینکس استفاده کند. در ادامه نحوه سفارش استاپ مارکت در پوزیشن لانگ در قسمت فیوچرز کوینکس را شرح می‌دهیم.

  • در ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی کوینکس شوید و به قسمت معاملات فیوچرز صرافی بروید.
  • در قسمت مربوط به انتخاب انواع سفارشات، گزینه استاپ مارکت را انتخاب کنید (شماره ۱ در تصویر).
  • در این قسمت نوع قیمت استاپ را مشخص کنید (شماره ۲ در تصویر).
  • در این مرحله قیمت استاپ را تعیین کنید (شماره ۳ در تصویر).
  • در این بخش مقدار سفارش را مشخص کنید (شماره ۴ در تصویر).
  • در مرحله پایانی نیز با کلیک بر روی گزینه «خرید» (Buy) سفارش را ثبت کنید (شماره ۵ در تصویر).
استاپ مارکت کوینکس

جمع بندی

آشنایی با انواع سفارش‌هایی که در صرافی‌ها وجود دارد برای هر تریدی لازم است. هر کدام از سفارش‌ها خصوصیاتی دارند که تریدر می‌تواند با استفاده از آن‌‌ها کنترل بهتری بر روی معاملات خود داشته باشد. یکی از انواع این سفارش‌ها استاپ مارکت است که در این مطلب آن را توضیح دادیم. در ابتدا استاپ مارکت را تعریف کردیم و هر دو نوع استاپ مارکت در خرید و فروش را شرح دادیم.

استاپ مارکت چیست سوالی متداول در میان تریدرهای تازه کار است و برای پاسخ به آن آشنایی با سفارشات دیگری همانند سفارش‌های مارکت و لیمیت و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بسیار کمک‌کننده است. بنابراین در ادامه این مطلب سفارش مارکت را توضیح دادیم و فرق سفارش مارکت را با استاپ مارکت شرح دادیم. سپس سفارش لیمیت را معرفی کردیم و توضیحاتی درباره دفتر سفارشات و فرق میکر و تیکر ارائه دادیم. در پایان نیز برای آشنایی بیشتر با نحوه عملی سفارش‌گذاری در صرافی‌های ارزهای دیجیتال، نحوه استفاده از سفارش استاپ مارکت را در صرافی‌های بایننس، کوکوین و کوینکس توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BINANCEKUCOINCoinEx
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *