کدام بازار مالی بهتر است و چطور آن را تشخیص دهیم؟

۱۰۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
کدام بازار مالی بهتر است و چطور آن را تشخیص دهیم؟

بازارهای مالی نقش مهمی در تامین سرمایه و رونق اقتصادی دارند. بازار مالی این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند ابزارهای مالی نظیر سهام، اوراق بدهی، گواهی‌های سپرده کالایی و ابزارهای مشتقه مربوطه را معامله کنند. برای این منظور سرمایه‌گذاران می‌بایست از طریق کارگزاری‌های معتبر مراحل احراز هویت را انجام دهند و با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی مربوطه معاملات موردنظر را انجام دهند. برای این منظور نیاز است تا بازارهای مالی مناسب و مستعد رشد را برای انجام معاملات و کسب سود از آن‌ها تشخیص دهند. برای این منظور در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که کدام بازار مالی بهتر است و نحوه تشخیص آن را شرح می‌دهیم. بنابراین انواع بازارهای مالی همانند بازار سهام، بازار اوراق بدهی، بازار طلا، فارکس و بازار ارزهای دیجیتال را معرفی می‌کنیم و با ابزارهای مالی موجود در هر کدام آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

کدام بازار مالی بهتر است؟

انتخاب بازارهای مالی بهتر یا انتخاب بهترین بازارهای مالی به این موضوع بستگی دارد که شرایط سرمایه‌گذاری و اهداف سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه به بازار مربوطه چیست. بنابراین ممکن است افرادی که قصد سرمایه‌گذاری برای کسب سود در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری دارند از بازارهای مربوط به ارزهای دیجیتال استفاده کنند. از سویی دیگر برخی افراد تمایل دارند تا در بازارهایی با ریسک کمتر سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین بهترین بازار برای این افراد ممکن است بازار مربوط به اوراق با درآمد ثابت باشد.

افراد زیادی به‌دنبال بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. سرمایه‌گذاری در بازاری مناسب، علاوه بر اینکه به افراد در حفظ ارزش پول کمک می‌کند، این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند در گذر زمان سرمایه‌های خود را رشد دهند. با توجه به اهمیت و نقش سرمایه‌گذاری در پیشرفت مالی، افراد زیادی همواره سعی می‌کنند در شرایط اقتصادی مختلف بازارهای مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

این افراد با توجه به اهداف و بازه‌های زمانی که برای سرمایه‌گذاری درنظر می‌گیرند، می‌توانند بازارهای متفاوتی همانند مسکن، طلا، بورس و غیره را انتخاب کنند. علاوه بر طول زمانی که برای بازگشت سرمایه‌ درنظر می‌گیرند، میزان سرمایه موجود و میزان ریسک قابل تحمل برای افراد از دیگر عواملی هستند که نوع بازار مالی را برای سرمایه‌گذاری تعیین می‌کنند. از سویی دیگر با توجه به اینکه افراد میزان سرمایه، ریسک‌پذیری و استراتژی‌های متفاوتی در سرمایه‌گذاری دارند، بنابراین ممکن است بازارهای متفاوتی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

اهمیت میزان دارایی در سرمایه‌گذاری

زمانی که افراد قصد سرمایه‌گذاری دارند در ابتدا با توجه به میزان دارایی خود بازاری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. بنابراین در ابتدا این موضوع مطرح می‌شود که با توجه به دارایی فرد کدام بازار می‌تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد. برای مثال افرادی که قصد دارند بر روی ملک و زمین سرمایه‌گذاری کنند، می‌بایست حداقل‌ دارایی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در ان را داشته باشند.

از سویی دیگر برخی از سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان با مقادیر مختلف و کمتری از دارایی نیز انجام داد. برای مثال افراد می‌توانند در بازه‌های زمانی مشخصی مقداری طلا را برای سرمایه‌گذاری خریداری کنند یا در بازارهای پرریسک‌تری همانند بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنند.

چگونه بهترین بازار مالی را تشخیص دهیم؟

برای اینکه بتوانیم بهترین بازار مالی را تشخیص دهیم لازم است تا عوامل مختلفی همانند میزان بازدهی و ریسک موجود در بازار مربوطه را بررسی کنیم. بنابراین ممکن است بازاری دارای بازدهی بالایی باشد ولی با توجه به نوسانات بالایی که دارد سرمایه‌گذاران را با ریسک‌های زیادی روبرو کند. برای مثال سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال ممکن است بازدهی بالایی به‌همراه داشته باشد ولی خصوصیاتی همانند مارکت کپ پایین این بازارها باعث می‌شود تا این بازار نوسانات زیادی را تجربه کند و سرمایه‌گذاران را با ریسک‌های مربوطه مواجه کند.

از سویی دیگر نقدشوندگی بازار موردنظر نیز از اهمیت بالایی برخودردار است. هراندازه بازار مالی مربوطه از نقدشوندگی بیشتری برخوردار باشد، انجام معاملات در آن‌ها راحت‌تر و با اختلاف خرید و فروش کمتری همراه است. علاوه بر این برای انتخاب بهترین بازار مالی سرمایه‌گذاران می‌بایست با توجه به استراتژی سرمایه‌گذاری انتخابی، بازاری که ویژگی‌های قابل قبول‌تری داشته باشد را انتخاب کنند.

برای مثال بازاری که سرمایه‌گذاری با مبالغ کمتری را برای افراد امکان‌پذیر می‌کند یا بازارهایی که ریسک کمتری دارند، می‌‌توانند برای برخی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مفید باشند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این با توجه به اینکه افراد بسیاری به‌دنبال سرمایه‌گذاری با پول کم هستند در ادامه این مطلب سرمایه‌گذاری با پول کم را شرح می‌دهیم.

چطور با فرادرس، سرمایه گذاری یاد بگیریم؟

برای یادگیری سرمایه‌گذاری با فرادرس می‌‌توانید از فیلم‌های آموزشی متنوعی که درباره خصوصیات انواع بازارهای مختلف در فرادرس تهیه شده است، برای ورود به این بازارها استفاده کنید. نکته مهمی که درباره سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف وجود دارد، این است که افراد برای ورود به هر بازاری در ابتدا می‌بایست از شرایط آن بازار مطلع شوند. برای مثال یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در ایران که برای بلندمدت می‌تواند علاوه بر حفظ سرمایه، بازدهی مطلوبی داشته باشد، سرمایه‌گذاری در مسکن است. برای سرمایه‌گذاری در این حوزه علاوه بر کسب مهارت و اطلاعات لازم، به مبالغ بالایی نیاز است و ممکن است افراد تمایل داشته باشند تا از روش‌های دیگری با مبالغ کمتر سرمایه‌ اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین در گام بعدی ممکن است طلا گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

البته سرمایه‌گذاری در طلا نیز دارای ریسک‌های مربوط به نگهداری و تقلبی بودن آن است که باید در نظر گرفته شود. اما گزینه مناسبی که می‌تواند سود قابل توجهی را به افراد بدهد، سرمایه‌گذاری در بورس است که علاوه بر بازدهی مناسب نسبت به بازارهای مالی دیگر، از نقدشوندگی بالایی برخوردار است.

نقدشوندگی به این معنا است که سرمایه‌گذاران بتوانند در صورت نیاز سرمایه‌ خود را به‌راحتی به پول نقد تبدیل کنند. اما نکته مهمی که در سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد ریسک بالای آن است. افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند با توجه به میزان ریسک بالایی که تحمل می‌کنند می‌توانند بازدهی قابل توجهی را کسب کنند. بدیهی است افرادی که بدون کسب دانش و مهارت لازم وارد بازارهای مالی همانند بازار بورس می‌شوند، ممکن است سرمایه‌ خود را از دست بدهند.

صفحه مربوط به آموزش‌های بورس در فرادرس

بنابراین برای اینکه ریسک‌های موجود در سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دهید، لازم است علاوه بر استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک و سرمایه، با نحوه کارکرد این بازار مالی و انواع تحلیل‌های موجود در این بازار آشنا شوید تا بتوانید ریسک‌های موجود در این بازار را کم کنید. در همین راستا فرادرس فیلم‌های آموزشی متنوعی را تهیه کرده است که علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌توانند از طریق لینک‌هایی که در فهرست زیر مشاهده می‌‌کنید به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری با پول کم

بسیاری از افراد بر این باورند که سرمایه‌گذاری تنها با مبالغ بالا امکان‌پذیر است. این موضوع ممکن است به این دلیل در ذهن خطور کند که هراندازه میزان سرمایه بیشتر باشد، سود حاصل از آن نیز بیشتر می‌شود. در همین راستا ممکن است سرمایه‌ گذاری بر روی مسکن یا مواردی مشابه در ذهن تداعی شود. با وجود درست بودن این موضوع، امروزه با ایجاد ابزارهای مالی متنوع در انواع بازارهای مالی این امکان وجود دارد تا با سرمایه‌های کم نیز بتوان سودهای قابل‌ قبولی کسب کرد.

برای این منظور انواع ابزارهای مالی می‌توانند سرمایه‌گذاری با مبالغ کم را فراهم کنند. اما همانند سرمایه‌گذاری با مبالغ زیاد، افرادی که قصد سرمایه‌گذاری با مبالغ کمتری دارند نیز می‌بایست نسبت به ریسک‌های موجود در انواع بازارهای مالی آشنا شوند. بنابراین دومین موضوعی که برای سرمایه‌گذاری می‌بایست در نظر گرفت میزان ریسک موجود در بازار مربوطه و میزان تحمل سرمایه‌گذار در برابر ریسک‌های موجود است که در ادامه ان‌ها را شرح می‌دهیم.

کدام بازار مالی برای افراد کم ریسک بهتر است؟

افراد کم‌ریسک می‌توانند از بازار مربوط به اوراق با درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند. این بازارها به‌دلیل میزان سود کمتری که نسبت به بازارهای مالی دیگر دارند، مقدار ریسک کمتری را برای سرمایه‌گذاران دارند. بنابراین دومین موضوعی که پس از مقدار سرمایه موجود برای سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، میزان ریسک موجود در بازارهای مالی است. هراندازه میزان ریسک در بازارهای مالی کمتر شود، به همان اندازه میزان بازدهی بازار مربوطه کمتر می‌شود. بنابراین در گام بعدی افراد می‌بایست با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود بازاری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. در ادامه برخی از سرمایه‌گذاری‌های با ریسک کم را شرح می‌دهیم.

سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت

اوراق با درآمد ثابت نوعی ابزار مالی است که امکان سرمایه‌گذاری با ریسک کم را برای افراد فراهم می‌کند. افراد با سرمایه‌گذاری در اوراق با درامد ثابت می‌توانند از حداقل میزان سود که معمولا از سود سپرده‌های بانکی بیشتر است را با توجه به خصوصیات اوارق مربوطه دریافت کنند.

با توجه به اینکه میزان ریسک موجود در سرمایه‌گذاری در اوارق با درامد ثابت همانند ریسک موجود در سپرده‌گذاری بانکی است، بنابراین افرادی که ریسک‌پذیری کمی دارند می‌توانند در این اوراق سرمایه‌گذاری کنند. یکی از انواع اوراق با درآمد ثابت اوراق بدهی است که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

نمودار قیمت و ماشین حساب - کدام بازار مالی بهتر است

سرمایه گذاری در اوراق بدهی

اوراق بدهی یکی از انواع اوارق بهادار است که دارنده آن در ازای پرداخت مبلغی آن را دریافت می‌‌کند تا بتوانند علاوه بر مشارکت در امور عمرانی از سود مربوطه بهره‌مند شوند. دولت‌ و شرکت‌ها می‌توانند برای تامین مالی خود این اوراق را منتشر کنند. در این حالت آن‌ها می‌بایست اصل و سود علی الحساب موجود برای این اوراق بدهی را تضمین کنند. اوراق بدهی نیز دارای انواع مختلفی است. برای مثال از اوراق مشارکت می‌توان به‌عنوان یکی از انواع اوراق بدهی نام برد که دولت و شرکت‌ها برای تامین مالی پروژه‌هایی همانند احداث جاده و بیمارستان می‌توانند آن‌ها را منتشر کنند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در‌امد ثابت شرکت‌هایی هستند که بیشتر دارایی‌های تحت مدیریت خود را در اوراق بهادار با ریسک کم و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای این صندوق‌ها را از پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری خریداری کنند. با توجه به میزان واحدهای خریداری شده سرمایه‌گذاران می‌توانند از سود این صندوق‌ها برخوردار شوند. علاوه بر این افراد می‌توانند واحدهای این صندوق‌ها را نیز در پلتفرم‌های معاملاتی مربوطه خرید و فروش کنند.

کدام بازار مالی برای افراد پرریسک بهتر است؟

برخی افراد تمایل دارند ریسک بیشتری را در بازارهای مالی انجام دهند. این افراد می‌توانند با توجه به خصوصیاتی که هر کدام از بازارهای مالی دارند و استراتژی سرمایه‌گذاری موردنظر، یکی از انواع بازارهای مالی را انتخاب کنند.

اما برای اینکه بدانیم چگونه بهترین بازار مالی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم در ابتدا نیاز داریم تا با خصوصیات و میزان ریسک‌های موجود در هر کدام از این بازارهای مالی آشنا شویم. بنابراین برای اینکه بدانیم کدام بازار مالی برای سرمایه‌گذاری بهتر است به این موضوع می‌پردازیم که چطور بهترین بازار مالی را تشخیص دهیم و در کنار آن خصوصیات و میزان ریسک موجود در انواع بازارهای مالی را بررسی می‌کنیم.

چطور بهترین بازار مالی را تشخیص دهیم؟

برای این‌که بتوانیم بهترین بازار مالی را تشخیص دهیم، در ابتدا می‌بایست درک درستی از انواع بازارهای مالی و شرایط آن‌ها داشته باشیم. سپس با توجه به میزان ریسک بازارهای مربوطه و مقدار ریسکی که قادریم در بازارهای مالی تحمل کنیم، می‌‌توانیم بهترین بازار مالی را برای سرمایه‌گذاری تشخیص دهیم.

ممکن است اولین موضوعی که برای پیدا کردن بهترین بازار مالی به ذهن خطور کند، میزان بازدهی بازار مربوطه نسبت به دیگر بازارهای مالی باشد. اما همواره این امکان وجود دارد که یک بازار مالی برای تمامی افراد، بازار مطلوبی نباشد. برای مثال بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند در صورت کسب مهارت و تجربه کافی و انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب سود قابل‌توجهی داشته باشد.

ولی با توجه به نوسانات قیمتی شدیدی که این بازار دارد تنها عده محدودی می‌توانند ریسک‌های موجود در این بازار را تحمل کنند. از سویی دیگر همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند برای افرادی که به‌دنبال بازدهی بیشتر در زمانی کوتاه‌تر هستند، جذابیت بیشتری داشته باشد.

بنابراین بازدهی بازارهایی همانند بورس یا ارزهای دیجیتال که در بازه‌هایی کوتاه‌تر می‌تواند حاصل شود، با تحمل میزان بالاتری از ریسک در این بازارها امکان‌پذیر است. ریسک بالا در این بازارها در برخی شرایط می‌تواند به معنی از دست دادن سرمایه اولیه باشد. بنابراین برای ورود به این بازارها علاوه بر در نظر گرفتن میزان ریسک‌های موجود، لازم است تا مهارت‌های لازم را برای انجام معاملات سودآور در این بازارها فرا گرفت.

برای اینکه بتوانیم بهترین بازار مالی را تشخیص دهیم در ابتدا نیاز داریم تا انواع بازارهای مالی را شناسایی کنیم و با خصوصیات هر کدام از آ‌ن‌ها آشنا شویم. سپس می‌توانیم با توجه به شرایطی که برای انجام معاملات داریم بهترین بازار مالی را برای ترید یا سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم. بنابراین در ادامه به توضیح مهم‌ترین بازارهای مالی می‌پردازیم و شرایط و خصوصیات آن‌ها را شرح می‌دهیم.

بازار بورس

بازار بورس یکی از انواع بازارهای مالی است که در آن سهام شرکت‌های بورسی خرید و فروش می‌شود. در این بازار علاوه بر سهام، اوراق بهاداری نظیر اوراق بدهی و انواع اوراق مشتقه نیز معامله می‌شوند. بنابراین در بازار سرمایه علاوه بر خرید و فروش سهام شرکت‌ها می‌توان انواع اوراق بدهی را نیز خرید و فروش کرد.

در بورس ایران انواع بازارهای مالی مختلف وجود دارد و برای اینکه بدانیم کدام بازار مالی در بورس بهتر است می‌بایست از ویژگی‌های هر کدام آگاه شویم. لازم به ذکر است انواع بازارهای مالی که در بورس ایران وجود دارند، ملزم به پیروی از چهارچوب‌های کلی تصویب‌شده در سازمان بورس هستند و افرادی که قصد فعالیت در این بازارها را دارند می‌بایست مراحل لازم برای ورود به این بازارها را طی کنند.

کدام بازار مالی بورس بهتر است؟

برای اینکه بدانیم کدام بازار مالی بورس برای ما بهتر است در ابتدا نیاز داریم تا با انواع بازارهای موجود در بورس همانند بازار سهام آشنا شویم تا بتوانیم در ادامه بهترین بازاری که با شرایط سرمایه‌گذاری موردنظر سازگارتر است را برای ورود سرمایه انتخاب کنیم. بنابراین لازم است تا با نحوه کارکرد این بازارها و خصوصیات مربوطه آشنا شویم. در ادامه درباره هر کدام از بازارهای مالی در بورس توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

بازار سهام

بازار سهام یکی از انواع بازارهای موجود در بورس است که در آن انواع سهام شرکت‌ها خرید و فروش می‌شود. شرکت‌ها برای تامین مالی می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم، سهام خود را در بورس عرضه کنند. عرضه سهام شرکت‌ها در بورس علاوه بر تامین مالی آن‌ها، امکان سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی را برای همه افراد فراهم می‌کند.

بنابراین برای اینکه بدانیم چطور بهترین بازار مالی را شناسایی کنیم در ابتدا می‌بایست با توجه به استراتژی‌های معاملاتی و اهداف سرمایه‌گذاری خود با خصوصیات هر کدام از این بازارها آشنا شویم. افرادی که ریسک‌پذیری بالایی دارند می‌توانند در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به میزان ریسک بالاتر سرمایه‌گذاری در بازار سهام افراد می‌توانند در صورت انتخاب سهام مناسب سودی متناسب با میزان ریسک مربوطه دریافت کنند.

کدام سهام برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

سهام‌هایی که ارزش ذاتی آن‌ها از قیمت بازار مربوطه بیشتر باشد، مستعد رشد قیمت هستند. بنابراین برای اینکه بدانیم کدام سهام‌ها برای سرمایه‌گذاری بهتر است در ابتدا می‌بایست ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها را محاسبه کنیم. برای این منظور سرمایه‌گذاران از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند تا بتوانند ارزش واقعی سهام را بررسی کنند.

در تحلیل بنیادی عوامل مختلفی همانند میزان سودآوری و وضعیت اقتصادی شرکت، شرایط اقتصاد کلان و عوامل تاثیرگذار در صنعت مربوطه بررسی می‌شوند. در این حالت سرمایه‌گذاران نوعی تخمین قیمتی برای سهام شرکت مربوطه برای آینده انجام می‌دهند.

عروسک‌های خوک- کدام بازار مالی بهتر است

میزان ریسک بازار سهام

یکی از مواردی که افراد برای پیدا کردن بازار مالی بهتر برای سرمایه‌گذاری می‌بایست به آن توجه کنند، میزان ریسک سرمایه‌گذاری در بازار مربوطه است. هراندازه میزان ریسک بازاری بیشتر باشد میزان بازدهی آن بیشتر می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها دارای ریسک بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در حساب‌های کوتاه‌مدت بانکی است، بنابراین میزان بازدهی آن نیز بالاتر است.

اما این بازدهی بالا در بازار سرمایه تنها از طریق کسب دانش و مهارت لازم در انتخاب سهام‌های مستعد رشد و اجرای مدیریت ریسک و سرمایه‌ در این بازار حاصل می‌شود. بدیهی است که در صورت عدم رعایت این موارد بازار سهام تنها محلی برای از دست دادن سرمایه‌ می‌شود. بنابراین برای اینکه بدانیم کدام بازار مالی بهتر است در ابتدا باید میزان ریسک‌پذیری خود را در بازارهای مالی در نظر بگیریم و اگر تحمل ریسک‌های بالا در بازارهای مالی را نداریم به این بازار ورود نکنیم.

کدام تحلیل برای بازار مالی سهام بهتر است؟

برای اینکه بتوانیم در بازار مالی بورس سهام‌های خوبی را معامله کنیم می‌بایست ترکیبی از تحلیل‌های مختلف را استفاده کنیم. از سویی دیگر انتخاب بهترین تحلیل برای بازار سهام به نوع استراتژی معاملاتی و بازه زمانی موردنظر برای سرمایه‌گذاری در سهام نیز بستگی دارد.

برای مثال برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت‌تری در بازار سهام دارند، نقش تحلیل بنیادی بسیار پررنگ‌تر می‌شود. اما در حالت کلی برای نوسان‌گیری‌هایی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت‌تری انجام می‌شود نیز در ابتدا بهتر است فهرستی از سهام‌های مستعد رشد را انتخاب کنیم تا میزان ریسک سرمایه‌گذاری و ترید در بازار سهام را کاهش دهیم. در ادامه چند گام اصلی را در شناسایی و تحلیل سهام شرکت‌ها شرح می‌دهیم.

تحلیل بنیادی سهام

برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی و کسب سود از بازار سهام در ابتدا می‌بایست وضعیت بنیادی سهم را بررسی کنیم. با بررسی وضعیت بنیادی سهم که وابسته به عوامل متنوعی همانند میزان سودآوری و وضعیت کلی اقتصادی شرکت مربوطه است، می‌توانیم تعدادی از سهام‌هایی که وضعیت مناسب‌تری از لحاظ بنیادی دارند را در فهرستی جداگانه قرار دهیم. به این فهرست جداگانه واچ‌لیست می‌گویند. در ادامه لازم است اخبار و گزارشات مالی مربوط به شرکت را در وب‌سایت‌های معتبر بورسی بررسی کنیم و تاثیر هرکدام از این اخبار و گزارشات اقتصادی را بر روی سهام شرکت مربوطه درنظر بگیریم.

تحلیل تکنیکال سهام

تحلیل تکنیکال سهام، وضعیت سهام مربوطه را در نمودار قیمت بررسی می‌کند. تحلیل‌گران تکنیکال بر این باورند که عوامل مختلف تاثیر خود را در نمودار قیمت سهام نشان می‌دهند. بنابراین می‌توان با توجه به رفتار قیمت گذشته نمودار، قیمت آینده سهام را پیش‌بینی کرد.

این موضوع از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که در شرایطی ممکن است با توجه به تحلیل بنیادی، سهام مستعد رشدی شناسایی شود، ولی با تحلیل تکنیکال متوجه شویم که سهام موردنظر از نظر تکنیکال در ناحیه قیمتی مناسبی برای خرید نیست. بنابراین در کنار تحلیل بنیادی نیاز است تا از تحلیل تکنیکال نیز کمک گرفته شود تا تریدرها و سرمایه‌گذاران بتوانند نواحی مهم قیمتی را شناسایی کنند و در کف‌های قیمتی خرید کنند.

از سویی دیگر نمودار قیمت می‌تواند نواحی مهم مقاومتی در نمودار را به تریدرها نشان دهد. در این حالت سرمایه‌گذاران می‌توانند در این نواحی مهم قیمتی با فروش سهام خریداری شده از نوسانات قیمت سهام موردنظر کسب سود کنند.

ورود و خروج پول به سهم

یکی از موارد مهمی که در کنار تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال می‌بایست به آن توجه کنیم، تابلوخوانی برای کسب اطلاع از ورود و خروج پول، تعداد معاملات و بررسی موارد تاثیرگذار در روندهای قیمتی سهام مربوطه است. برای این منظور سرمایه‌گذاران پس از انجام تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال و بررسی اخبار و گزارشات اقتصادی مربوطه لازم است اطلاعات مربوط به ورود و خروج پول حقیقی و حقوقی و مقدار خریدهای مربوط به سهام‌داران عمده را در تابلوی معاملاتی بررسی کنند.

بنابراین ورود و خروج سرمایه توسط سهام‌داران عمده، نقش مهمی در تصمیم‌گیری تریدرها در ورود و خروج به بازار سهام مربوطه دارد و این موضوع می‌بایست در کنار سایر تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال برای انجام تحلیلی موفق بررسی شود.

بازار اوراق بدهی

اوراق بهادار دیگری که در بازار سرمایه معامله می‌شود، انواع اوراق بدهی است. اوراق بدهی نوعی ابزار مالی است که از طریق آن شرکت‌ها و دولت‌ها می‌توانند تامین مالی خود را از طریق فروش این اوراق انجام دهند. همان‌طور که از نام این اوراق می‌توان متوجه شد، شرکت‌ها و دولت‌ها با انتشار و فروش آن‌ها در واقع خود را به خریداران این اوراق بدهکار می‌کنند.

از دیدگاهی دیگر می‌توان این‌گونه تصور کرد که خریداران اوراق بدهی در واقع به شرکت‌های منتشر کننده این اوراق وام می‌دهند. شرکت‌ها و دولت‌ها موظفند در تاریخ سررسید این اوراق اصل سرمایه یا بدهی خود را به خریداران این اوراق پرداخت کنند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا سرمایه‌گذاران اوارق بدهی می‌خرند.

سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیری کمتری دارند در اوراق بدهی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند با تحمل ریسک کمتری از بازار مربوطه کسب سود کنند. با توجه به ریسک کمتر اوراق بدهی نسبت به بازار سهام، بدیهی است که میزان سود دریافتی از بازار اوراق بدهی کمتر از بازار سهام است.

نمادی برای سرمایه‌گذاری - کدام بازار مالی بهتر است

صندوق‌های قابل معامله در بورس

صندوق‌های قابل معامله در بورس نوعی ابزار مالی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند که به افراد امکان سرمایه‌گذاری و خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه‌گذارای را می‌دهند.

برای اینکه بدانیم کدام صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است می‌توانیم میزان بازدهی هر کدام از صندوق‌ها را بررسی کنیم. در این حالت پس از بررسی میزان بازدهی هر کدام از صندوق‌ها می‌توانیم با توجه به مقداری که برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در نظر گرفته‌ایم، واحدهای صندوق‌های قابل معامله در بورس را خریداری کنیم. بدیهی است این واحدها را می‌توانیم در صورت تمایل در قیمت‌هایی بالاتر بفروشیم و از انجام این معاملات کسب سود کنیم.

انواع بازارها در بورس کالا

بورس کالا یکی از بازارهایی است که از انواع بازارهای فیزیکی، مشتقه، مالی و غیره تشکیل شده است. بازار فیزیکی بورس کالا بازاری است که در آن انواع کالاها و محصولات خام برای شرکت‌های تولیدی عرضه می‌شود. بنابراین هدف اصلی از بازار فیزیکی بورس کالا فراهم آوردن بستری مناسب و قانون‌مند برای خرید و فروش کالا است. اما در بازارهای مالی بورس کالا همانند بازار گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری همانند گواهی‌های سپرده کالایی خرید و فروش می‌شوند.

این گواهی‌های سپرده کالایی می‌‌توانند در بازارهای ثانویه برای چندین بار تا قبل از تاریخ سررسید معامله شوند. از سویی دیگر در بازار مشتقه بورس کالا انواع قراردادهای آتی و اختیار معامله خرید و فروش می‌شوند. این قراردادها علاوه بر این‌که برای نوسان‌گیری از بازار مربوطه استفاده می‌شوند، برای کنترل و مدیریت ریسک در بازار مربوطه نیز کاربرد دارند. برای اینکه بدانیم کدام بازار مالی در بورس کالا بهتر است نیاز داریم تا با خصوصیات تک تک بازارهای مالی موجود در بورس کالا آشنا شویم که در ادامه یکی از آن‌ها را شرح می‌‌دهیم.

بازار مالی گواهی سپرده کالایی

بازار مالی گواهی سپرده کالایی یکی از بازارهای مالی در بورس کالا است که در آن اوراق بهاداری به‌نام گواهی سپرده کالایی خرید و فروش می‌شود. گواهی سپرده کالایی اوراقی هستند که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی از دارایی پایه هستند. افراد می‌توانند در پلتفرم‌های معاملاتی با انتخاب نماد گواهی‌های سپرده کالایی آن‌ها را خریداری کنند.

نحوه کارکرد گواهی سپرده کالایی

کشاورزان و افرادی که محصولی دارند می‌توانند با تحویل کالای مربوطه به انبارهای بورس کالا، رسید قبض انبار مربوطه را دریافت کنند. پس از تحویل کالا و دریافت رسید انبار این افراد می‌توانند پس از مدتی گواهی سپرده کالایی را در پرتفوی معاملاتی خود در پلتفرم معاملاتی مشاهده کنند.

در این حالت افراد می‌توانند این اوراق را بفروشند. از سویی دیگر افرادی که گواهی‌های سپرده کالایی را خریداری می‌‌کنند می‌توانند دارایی پایه مربوطه را از انبارهای بورس کالا دریافت کنند. برخی از افراد نیز تنها برای کسب سود از تغییرات قیمت دارایی پایه این اوراق را خریداری می‌کنند. در این حالت لازم است علاوه به توجه به تاریخ سررسید این اوراق، از نحوه انجام معاملات این اوراق نیز اطلاع پیدا کنند. برخی از گواهی‌های سپرده کالایی دارای معاملات پیوسته هستند.

این اوراق را می‌توان پس از خریداری در بازار ثانویه فروخت و از تغییرات قیمت ایجاد شده کسب سود کرد. اما برخی دیگر از گواهی‌های سپرده کالایی همانند گواهی سپرده کالایی سیمان دارای بازار ثانویه نیستند. بنابراین افرادی که این اوراق را خریداری می‌‌کنند می‌بایست نسبت به دریافت کالای پایه مربوطه از انبار اقدام کنند.

نحوه کسب سود از گواهی سپرده کالایی

گواهی سپرده کالایی بر روی دارایی‌های پایه متنوعی همانند زعفران، پسته، برنج، سکه و دیگر کالاها تعریف می‌شوند. بنابراین تغییرات قیمت گواهی‌های سپرده کالایی، وابسته به تغییرات قیمت دارایی پایه مربوطه است. این موضوع باعث می‌شود تا افرادی که قصد کسب سود از نوسانات قیمت موجود در این اوراق بهادار را دارند، از نحوه تغییرات قیمت دارایی‌های پایه اطلاع پیدا کنند. بنابراین تنها افرادی می‌توانند از بازار گواهی‌های سپرده کالایی کسب سود کنند که توان تحلیلی بالایی در پیش‌بینی قیمت دارایی‌های پایه مربوط به این اوراق داشته باشند.

نحوه انجام معاملات گواهی سپرده کالایی

انجام معاملات گواهی سپرده کالایی همانند انجام معاملات سهام شرکت‌های بورسی است. برای این منظور افراد می‌بایست در پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی موردنظر را جستجو کنند و تعداد موردنظر از گواهی را برای خرید مشخص کنند. سپس می‌توانند سفارش خرید خود را در قیمت موردنظر قرار دهند. برای فروش این اوراق نیز می‌توانند تعداد گواهی سپرده کالایی را با قیمت موردنظر برای فروش تعیین کنند و سفارش فروش را در پلتفرم معاملاتی مربوطه قرار دهند.

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا

یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری که از قدیم استفاده می‌شود، سرمایه‌گذاری در طلا است. سرمایه‌گذاری در طلا زمانی می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود که میزان اجرت طلای خریداری شده کم یا بدون اجرت باشد.

از سویی دیگر این سرمایه‌گذاری زمانی که به تدریج انجام شود می‌تواند در بلندمدت سرمایه‌گذاری ارزشمندی محسوب شود. اما مشکلاتی نظیر نگهداری طلا و احتمال خرید طلای تقلبی مواردی هستند که خرید فیزیکی طلا را با دشواری‌هایی همراه می‌کنند. برای رفع این مشکلات افراد می‌توانند از گزینه سرمایه‌گذاری در طلای بورسی استفاده کنند که در ادامه این مطلب آن را شرح می‌دهیم.

تصویری از سکه‌های طلا

سرمایه‌گذاری در طلای بورسی

طلا و سکه از کالاهایی هستند که در بورس کالا و از طریق گواهی‌های سپرده کالایی معامله می‌شود. افراد می‌توانند به‌جای خرید سکه به‌طور مستقیم، گواهی‌های سپرده کالایی مربوطه را خریداری کنند. با خرید سکه از طریق بورس کالا نگرانی‌های مربوط به نگهداری سکه در مکان‌های ناامن نیز از میان می‌رود.

از سویی دیگر علاوه بر امکان خرید آسان گواهی‌های سپرده سکه از طریق پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری مربوطه، ریسک‌های مربوط به تقلبی بودن سکه خریداری شده نیز وجود ندارد. بدیهی است قیمت گواهی‌های سکه خریداری شده از بورس کالا مطابق با نوسانات سکه است و افرادی که در این بازار مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند همواره با ریسک مربوطه به نوسانات قیمت سکه مواجه هستند. برای کسب اطلاع بیشتر درباره گواهی سکه طلا و نحوه خرید آن می‌توانید مطلب گواهی سپرده سکه طلا چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

سرمایه گذاری در صندوق طلای بورسی

صندوق‌های طلای بورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که دارایی‌های تحت مدیریت خود را به سرمایه‌گذاری در گواهی‌های سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه و شمش طلا اختصاص می‌دهند. واحدهای صندوق‌های طلای بورسی قابل خرید و فروش در بورس است و با توجه به قیمت گواهی‌های سپرده سکه طلا و اوراق مربوطه نوسان می‌کند.

بنابراین افرادی که قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلای بورسی را دارند، می‌توانند با انتخاب صندوق طلای بورسی در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه انجام معاملات سکه و طلا در بورس می‌توانید فیلم آموزش معاملات سکه و طلا در بورس فرادرس را از لینک زیر مشاهده کنید.

ویژگی‌های صندوق‌های طلای بورسی

صندوق‌های طلای بورسی دارای ویژگی‌های مثبت فراوانی هستند که می‌تواند این ابزار مالی را به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهای مالی برای سرمایه‌گذاری در طلا تبدیل کند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های موجود در این صندوق‌ها اشنا می‌شویم.

  • سرمایه‌گذاری بدون خرید فیزیکی: صندوق‌های طلای بورسی این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا بتوانند بدون خرید فیزیکی و مواجهه با ریسک‌های مربوط به خرید و نگهداری فیزیکی این فلز گران‌بها، بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند.
  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت صندوق طلای بورسی، امکان سرمایه‌گذاری‌ بر روی این صندوق‌ها با سرمایه‌های کم است. برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل‌معامله طلا در بورس افراد می‌توانند واحدهای این صندوق را با قیمت‌هایی بسیار کمتر از قیمت سکه‌ طلا از پلتفرم معاملاتی مربوطه خریداری کنند.
  • قابل معامله بودن صندوق طلا: خصوصیت مثبت دیگری که صندوق‌های طلای بورسی دارند، قابل معامله بودن این صندوق‌ها است. قابل معامله بودن صندوق‌های بورسی به این معنی است که افراد می‌تواند واحدهای صندوق‌های طلای خریداری شده را در قیمت‌های موردنظر بفروشند و از این طریق کسب سود کنند.
  • نقدشوندگی بهتر: یکی از ویژگی‌های مثبت صندوق‌های طلای بورسی نقدشوندگی راحت این صندوق‌ها است. افراد می‌توانند واحدهای این صندوق‌ها را به تعداد موردنظر و به‌راحتی بفروشند. در این حالت خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها نسبت به خرید و فروش سکه و شمش طلا اختلاف قیمت کمتری دارند.

بزرگترین بازار مالی جهان

بازار مالی فارکس به‌عنوان بزرگترین بازار مالی جهان شناخته می‌شود که در آن ارزهای کشورها تبادل می‌شود. فارکس شبکه‌ای غیرمتمرکز و جهانی است که معاملات در آن به‌صورت الکترونیکی و مستقیم بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود. بانک‌ها، شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری و تریدرها می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند.

سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌توانند با ثبت‌نام و احراز هویت در یکی از کارگزاری‌های معتبر در بازار فارکس، معاملات خود را در این بازار انجام دهند. در این بازار ارزهای کشورها نسبت به هم معامله می‌شوند. ارزهای کشورها که به‌صورت جفت ارز قرار دارند توسط معامله‌گران خرید و فروش می‌شوند.

برای مثال در جفت ارز EUR/USD افراد می‌توانند با توجه به میزان ارزش هر کدام از ارزها نسبت به ارز دیگر وارد معاملات لانگ و شورت شوند. در این حالت زمانی که جفت ارزی معامله می‌شود، تریدر با خرید یک ارز به‌طور همزمان ارز دیگر را می‌فروشد.

نحوه تحلیل بازار مالی فارکس

برای تحلیل بازار مالی فارکس می‌بایست عوامل تاثیرگذار بر روی قوت و ضعف ارزش پول کشورها را بررسی کنیم. با توجه به اینکه معاملات در بازار فارکس بر روی جفت‌ارزها انجام می‌شود، بنابراین تریدرها می‌بایست عوامل تاثیرگذار بر روی میزان قدرت هر ارز را بررسی کنند. برای درک بهتر این موضوع همان مثال EUR/USD را درنظر بگیرید.

زمانی که قدرت یورو نسبت به دلار تقویت شود در این حالت نمودار EUR/USD صعودی می‌شود و افراد با موقعیت معاملاتی لانگ در سود می‌روند. در حالتی برعکس زمانی که دلار آمریکا نسبت به یورو تقویت می‌شود در این حالت نمودار قیمت EUR/USD نزولی می‌شود.

در این صورت افرادی که روند نمودار را کاهشی پیش‌بینی کرده‌اند، می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت از روند نزولی این بازار کسب سود کنند. بنابراین برای تحلیل درست بازار مالی فارکس نیاز است تا عوامل تاثیرگذار بر تقویت و تضعیف ارزهای کشورها را شناسایی کنیم که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تاثیر نرخ بهره در بازار مالی فارکس

یکی از عوامل تاثیرگذار بر تقویت و تضعیف ارز کشورها تغییرات نرخ بهره است که توسط بانک‌های مرکزی تعیین می‌شود. بانک‌های مرکزی از تغییرات نرخ بهره برای کنترل تورم و ایجاد رشد اقتصادی استفاده می‌کنند. هر اندازه مقدار نرخ بهره افزایش پیدا کند، باعث جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود تا میزان تقاضا برای ارز مربوطه افزایش پیدا کند و در نهایت باعث تقویت ارزش پول کشور موردنظر می‌شود. در حالت برعکس کاهش نرخ بهره باعث می‌شود تا میزان تقاضا برای ارز موردنظر کاهش پیدا کند. کاهش تقاضا برای ارز مربوطه نیز باعث می‌شود تا در نهایت میزان ارزندگی پول کشور مربوطه کاهش پیدا کند.

برای مثال در جفت ارز EUR/USD زمانی که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد، در صورت ثابت ماندن متغیرهای تاثیرگذار دیگر این احتمال وجود دارد تا میزان ارزندگی دلار آمریکا افزایش پیدا کند. این موضوع باعث می‌شود تا نمودار EUR/USD روندی کاهشی داشته باشد.

بنابراین افرادی که از تاثیر تغییرات نرخ بهره بر نمودار جفت‌ارزهای کشورها اطلاع دارند، می‌توانند روندهای بازار فارکس را بهتر تحلیل کنند و پیش‌بینی دقیق‌تری از روندهای صعودی و نزولی در جفت ارز مربوطه داشته باشند.

تاثیر شاخص‌های اقتصادی در بازار مالی فارکس

شاخص‌های متنوعی در اقتصاد وجود دارند که هر کدام نشان‌گر وضعیت اقتصادی کشورها هستند. تغییراتی که این شاخص‌ها دارند می‌توانند تاثیرات مهمی در ارزش پول کشور مربوطه داشته باشند. برای مثال از شاخص‌‌هایی همانند تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم و شاخص‌های مربوط به میزان اشتغال می‌توان نام برد.

هر اندازه میزان اطلاعات مربوط به این شاخص‌ها نشان‌دهنده وضعیت بهتر اقتصادی باشد، این موضوع باعث تقویت پول کشور مربوطه می‌شود. در حالتی برعکس نیز شاخص‌های اقتصادی که نمایان‌گر وضعیت ضعیف اقتصادی هستند، تاثیرات منفی بر روی ارزش پول کشور مربوطه دارد.

فردی در حال بررسی بازارهای مالی

تاثیر رویدادهای سیاسی در بازار مالی فارکس

هر کشوری ممکن است با رویدادهایی همانند انتخابات، جنگ و تنش‌های منطقه‌ای روبرو شود. این رویدادها علاوه بر این‌که بر وضعیت اقتصادی شرکت‌ها تاثیرگذار هستند، می‌توانند تاثیرات قابل توجهی بر روی پول کشورها نیز داشته باشند. برای مثال کشوری که دوره‌ای از عدم ثبات سیاسی را تجربه می‌کند، ممکن است کاهش ارزش پول کشور را نیز تجربه کند.

این موضوع به این دلیل است که سرمایه‌گذاران تمایل دارند تا قبل از سرمایه‌گذاری از ثبات سیاسی و اقتصادی کشور و منطقه موردنظر مطمئن شوند تا بتوانند ریسک‌های موجود در سرمایه‌گذاری را به حداقل برسانند. بنابراین زمانی که رویدادهایی همانند ناامنی‌های منطقه‌ای یا جنگ روی می‌دهد، ارزش پول کشور مربوطه نسبت به ارزش پول سایر کشورها روندی نزولی پیدا می‌کند.

بنابراین افرادی که در بازار مالی فارکس فعالیت می‌کنند لازمست تا همواره اخبار مربوط به تحولات سیاسی و منطقه‌ای را بررسی کنند و از تاثیرات آن‌ها بر روی میزان ارزش پول کشورها مطلع باشند.

بازارهای مالی بسترهای غیرمتمرکز

پیشرفت‌های مربوط به حوزه تکنولوژی این امکان را برای سرمایه‌گذاران و تریدرهای بازارهای مالی فراهم کرده است تا در بازاری جدید به‌نام بازار ارزهای دیجیتال و بر بسترهای غیرمتمرکز فعالیت‌های اقتصادی خود را انجام دهند. این موضوع باعث ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی در امور مالی غیرمتمرکز شده است. بازار ارزهای دیجیتال نسبت به بازارهای مالی دیگر بازاری جدید محسوب می‌شود. در این بازار رمزارزها خرید و فروش می‌شوند.

ارزهای دیجیتال نوعی دارایی دیجیتال هستند که افراد می‌توانند همانند سهام یا دارایی آن‌ها را خرید و فروش کنند و از اختلاف قیمت خرید و فروش این دارایی‌ها کسب سود کنند.

ارزهای دیجیتال بر روی بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌کنند و برای نگهداری آن‌ها افراد می‌بایست از کیف پول‌های رمزارزی استفاده کنند. در بازار ارزهای دیجیتال که به آن بازار کریپتو نیز می‌گویند، رمزارزهای متنوعی وجود دارد که هر کدام دارای قیمتی هستند و در صرافی‌های رمزارزی معامله می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس را از لینک زیر مشاهده کنید.

بازار مالی بیت کوین چیست؟

بازار مالی بیت کوین بازاری است که در آن بیت کوین به‌عنوان نوعی دارایی دیجیتال معامله می‌شود. بیت کوین اولین رمزارزی است که در بسترهای غیرمتمرکز بلاک‌چینی توسعه پیدا کرد. بیت کوین این امکان را به افراد می‌‌دهد تا بتوانند تراکنش‌های همتا به همتا با یکدیگر داشته باشند. به عبارتی دیگر افراد می‌توانند با بیت کوین همانند پول و اعتبار بانکی خرید و فروش کنند.

اما فرق اساسی که بیت کوین با پول‌های رایج و اعتبارات بانکی دارد در نحوه تایید تراکنش‌های آن است. تراکنش‌های مالی بیت کوین در بسترهای غیرمتمرکز بلاک‌چینی انجام می‌شود. تراکنش‌های شبکه بیت کوین توسط کامپیوترهای متعددی که در شبکه بیت کوین توزیع شده‌اند به‌طور غیرمتمرکز انجام می‌شود. این کامپیوترها که به آن‌ها نودهای شبکه نیز می‌گویند با استفاده از الگوریتم اجماع با یکدیگر ارتباط دارند و تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

تایید تراکنش‌ها در بازار مالی بیت کوین

بیت کوین این امکان را ایجاد کرده است تا افراد بتوانند پرداخت‌های مالی خود را در بسترهای غیرمتمرکز و بدون نظارت و تایید نهاد مالی متمرکزی همانند بانک انجام دهند. تایید تراکنش‌ها در بازار مالی بیت کوین همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد توسط نودهای شبکه بیت کوین انجام می‌شود.

برای این منظور تمامی نودها می‌بایست از آخرین وضعیت تراکنش‌های موجود در شبکه باخبر شوند. بنابراین هر تغییری در شبکه می‌بایست به اطلاع نودهای شبکه بیت کوین برسد. زمانی که تراکنشی در شبکه بیت کوین انجام می‌شود، این نودها اطلاعات قبلی شبکه را بررسی می‌کنند و تراکنش جدید را با توجه به اطلاعات قبلی خود مقایسه می‌کنند.

نمادی از بیت کوین

در این حالت زمانی که اکثر نودهای شبکه تراکنش مربوطه را تایید کردند، تراکنش موردنظر نهایی می‌شود و در بستر بلاک‌چین ذخیره می‌شود. برای مثال زمانی که فردی قصد ارسال بیت کوین از کیف پول رمزارزی خود به کیف پول دیگری دارد، در ابتدا نودهای شبکه مقدار موجودی کیف پول فرستنده را اعتبارسنجی می‌‌کنند و در صورت تایید، تراکنش مربوطه انجام می‌شود و فرد می‌تواند مقدار موردنظر بیت کوین را به کیف پول دیگری ارسال کند.

کدام بازار مالی رمزارزی بهتر است؟

یکی از سوالات پرتکراری که درباره انواع بازارهای مالی کریپتویی مطرح می‌شود این است که چگونه بهترین بازار مالی را در حوزه بسترهای غیرمتمرکز پیدا کنیم یا کدام بازار مالی رمزارزی بهتر است. برای اینکه بتوانیم جواب مناسبی به سوال بالا بدهیم در ابتدا نیاز داریم به این نکته توجه کنیم که انتخاب بهترین بازار مالی رمزارزی به نوع هدفی که از سرمایه‌گذاری یا ترید داریم مرتبط است.

به عبارت دیگر نوع فعالیتی که در بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌دهیم در انتخاب بهترین بازار مالی در این حوزه تاثیرگذار است. برای مثال افرادی که قصد دارند در حوزه ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند بهتر است رمزارزی که نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر از اعتبار و امنیت بیشتری برخوردار است را انتخاب کنند.

برای این منظور ممکن است بیت کوین را به‌عنوان اولین گزینه خود در نظر داشته باشند. اما افراد دیگری که می‌خواهند از امکاناتی همانند کسب سود از استیکینگ ارزهای دیجیتال استفاده کنند می‌توانند از ارزهای دیجیتال دیگری که سودهای بیشتری به سپرده‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران می‌دهد، برای افزایش سرمایه خود بهره‌مند شوند.

صفحه مربوط به آموزش‌های بازار ارزهای دیجیتال در فرادرس

البته توجه به این نکته ضروری است که فرادرس هیچ‌گونه توصیه‌ای به ورود به بازار مالی خاص یا سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال ندارد و تنها اطلاعات موردنیاز را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد تا بتوانند با کسب دانش و اطلاعات کافی بازار مورد نظر خود را در صورت تمایل انتخاب کنند. برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک‌های زیر به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که کدام بازار مالی بهتر است و درباره پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران توضیحاتی ارائه کردیم. سپس نحوه تشخیص بهترین بازارهای مالی را شرح دادیم و سرمایه‌گذاری با پول کم و بازارهای مالی با ریسک‌های کم و زیاد را به‌طور جداگانه شرح دادیم. در ادامه بازار بورس و تحلیل‌های مربوطه را بیان کردیم. بازار اوراق بدهی و بازار گواهی سپرده کالایی را شرح دادیم.

بهترین روش سرمایه‌گذاری در طلا را بیان کردیم. برای این منظور انواع سرمایه‌گذاری در طلای بورسی و صندوق‌های طلای بورسی را توضیح دادیم. در ادامه بزرگترین بازار مالی جهان را شرح دادیم و توضیحاتی درباره نحوه تحلیل این بازار بیان کردیم. در پایان نیز بازار ارزهای دیجیتال را شرح دادیم و به این موضوع پرداختیم که کدام بازار مالی رمزارزی بهتر است و درباره لزوم افزایش دانش و مهارت برای سرمایه‌گذاری در این بازار مالی توضیحاتی را بیان کردیم.

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Admiral MarketsForex AcademyCloudzyCFIInvestopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *