استخراج اتریوم چیست و چگونه اتریوم استخراج کنیم؟ — از صفر تا صد

۱۰۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
استخراج اتریوم چیست و چگونه اتریوم استخراج کنیم؟ — از صفر تا صد

اتریوم پس از بیت‌کوین، معروف‌ترین ارز دیجیتال بین عموم مردم دنیا است. این رمزارز از نظر ارزش بازار نیز جایگاه دوم را پس از بیت‌کوین دارد و به همین دلیل، مورد توجه بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال است. اتریوم همانند بیت‌کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار برای تایید و ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کند و به همین دلیل قابل استخراج است. در این مقاله، استخرج اتریوم را با بررسی مفهوم استخراج در شبکه‌های بلاک چین توضیح می‌دهیم. پس از آن به سوالاتی نظیر  چگونه اتریوم استخراج کنیم  و تاثیر «اتریوم 2.0» بر ماینینگ چیست، پاسخ خواهیم داد.

فهرست مطالب این نوشته

اتریوم چیست ؟

ارز دیجیتال اتریوم یکی از رمزارزهای اصلی بازار است که پس از رمزارز بیت‌کوین به عنوان معروف‌ترین و با ارزش‌ترین رمزارز بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. اتریوم به منظور ایجاد یک شبکه اینترنت جهانی راه‌اندازی شده است. «قرارداد هوشمند» بخش مهمی از شبکه اتریوم است که امکان ایجاد «برنامه‌های کاربردی توزیع شده« (DApps) در حوزه‌های مختلف مانند «امور مالی غیرمتمرکز» (DeFi) و «توکن‌های غیرقابل معاوضه» (NFT) را فراهم کرده است. در واقع اتریوم با قرارداد هوشمند خود توانست کاربرد بیت‌کوین در انتقال همتا به همتای پول را به سایر امور زندگی گسترش بدهد.

بلاک چین اتریوم درست مانند بلاک چین بیت‌کوین کار می‌کند. برای این‌که تراکنشی به شبکه بلاک چین اضافه شود باید، اطلاعات تراکنش توسط ماینرها که در سرتاسر جهان توزیع شده‌اند، تایید شود. در صورتی که ماینرها، در تایید یک تراکنش به اجماع برسند، آن تراکنش به بلاک چین اضافه می‌شود. هر بلوک در شبکه اتریوم در حدود 12 تا 14 ثانیه تشکیل می‌شود و این در مقایسه با شبکه بیت‌کوین که هر بلوک در 10 دقیقه ثبت می‌شود، بسایر سریع‌تر است. به طور کلی ویژگی‌های زیر را می‌توان مهم‌ترین مشخصه‌های اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین عنوان کرد.

  • تعداد کل سکه‌های شبکه اتریوم نامحدود است در حالی که این مقدار برای بیت‌کوین، 21 میلیون عدد است.
  • پاداش بلوک‌ها در شبکه اتریوم تقریبا هر دو سال یکبار نصف می‌شود ولی در بیت‌کوین این زمان برابر با چهار سال است.
  • الگوریتم رمزنگاری اتریوم «Ethash» است درحالی که بیت‌کوین از الگوریتم «SHA256» استفاده می‌کند.
  • کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم بر مبنای پیچیدگی محاسباتی، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند محاسبه می‌شود در حالی که هزینه تراکنش در بیت‌کوین تابعی از زمان و اندازه است
اتریوم چیست

استخراج اتریوم چیست ؟

در بخش قبل گفتیم که برای ثبت تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، ماینرها باید به اجماع برسند. اما منظور از این عبارت چیست. در شبکه‌های غیرمتمرکز، تایید اطلاعات توسط یک سازمان مرکزی صورت نمی‌گیرد و به جای آن، افراد فعال در شبکه آن‌ها را تایید می‌کنند. در صورتی که بیش از 50 درصد ماینرهای شبکه تراکنش‌ها را تایید کنند، تراکنش به بلوک اضافه شده و تایید می‌شود. اما ممکن است ماینرها به اشتباه یک تراکنش را تایید کنند و به عنوان مثال دارایی‌های یک نفر را به کیف پول خود انتقال دهند.

به منظور جلوگیری از این رخداد، فرآیند پاداش و جزا برای ماینرها در نظر گرفته می‌شود که در آن، کاربران در صورت تایید تراکنش‌های صحیح پاداش دریافت می‌کنند و در غیر اینصورت، دارایی‌های خود را از دست می‌دهند. این فرآیند به فرآیند اجماع معروف است که در آن افراد برای تایید دارایی‌ها باید هزینه اولیه پرداخت کنند تا به دنبال تایید تراکنش‌های اشتباه نباشند و به ازای کارکرد خود در برابر هزینه متحمل شده، پاداش دریافت کنند.

الگوریتم‌های مختلفی برای اجماع در شبکه بلاک چین ارائه شده است که اولین و اصلی‌ترین الگوریتم اجماع که هم در بیت‌کوین و هم در اتریوم استفاده شده، «الگوریتم اجماع اثبات کار» (PoW) است. در این الگوریتم، افراد توان محاسباتی سیستم‌های خود را در اختیار شبکه می‌گذارند تا با حل معادلات رمزنگاری مربوط به تایید تراکنش‌ها به اجماع برسند. هر ماینری زودتر از دیگران معادله را حل کند، پاسخ را به دیگر ماینرها می‌فرستد تا آن را تایید کنند، در صورت تایید پاسخ، تراکنش نیز تایید می‌شود و پاداش شبکه به همراه هزینه‌های تراکنش، به ماینر حل کننده معادله داده می‌شود.

بنابراین، هزینه اولیه استخراج، دستگاه‌های حل توابع ریاضی و پاداش آن، ارزهای اتریوم است که هم در فرآیند ماینینگ استخراج می‌شوند و هم از طریق کارمزد تراکنش‌ها به دست می‌آیند. در حال حاضر این پاداش عددی بین دو تا سه اتریوم به ازای تایید هر بلوک شبکه اتریوم است. حال که به سوال استخراج اتریوم چیست پاسخ داده شد، در ادامه برای پاسخ به سوال چگونه اتریوم استخراج کنیم فرآیند آن را به طور کامل شرح می‌دهیم.

چگونه اتریوم استخراج کنیم ؟

استخراج اتریوم به وسیله دستگاه‌های محاسباتی انجام می‌شود. در روزهای ابتدایی ایجاد اتریوم، استخراج آن با «CPU» هم ممکن بود اما با استقبال زیاد ماینرها و بالا رفتن سختی استخراج شبکه دیگر از آن نمی‌توان برای استخراج اتریوم استفاده کرد. توجه داشته باشید که استخراج اتریوم یک روش سرمایه‌گذاری و یکی از راه‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال است و همانند هر نوع سرمایه‌گذاری با ریسک‌هایی همراه است. بنابراین، بهتر است با دید باز به سراغ استخراج این ارز دیجیتال رفت. کسب اطلاعات کافی از اینترنت و آموزش ارز دیجیتال در این زمینه می‌تواند بسیار ضروری باشد.

استخراج اتریوم شامل چندین مرحله است که در ادامه فهرست این مراحل آورده شده است.

  • تهیه سخت‌افزار و ریگ ماینینگ مناسب
  • ساخت کیف پول اتریوم برای دریافت ارزهای اتریوم استخراج شده
  • نصب نرم‌افزار ماینینگ
  • انتخاب استخر استخراج و شروع فرآیند ماینینگ

توجه داشته باشید که پیش از شروع فرآیند استخراج اتریوم باید پس از بررسی سخت‌افزارهای مورد نیاز، سوددهی استخراج را محاسبه کنید و در صورتی که مطابق نظر شما بود، سرمایه‌گذاری انجام دهید. اگر به دنبال یافتن پاسخ سوال فرمول محاسبه سوددهی استخراج اتریوم چیست هستید، بخش بعدی مقاله را با دقت بخوانید.

چگونه اتریوم استخراج کنیم

محاسبه سودآوری استخراج اتریوم

برای این‌که بدانیم فرآیند استخراج اتریوم یا هر رمزارز دیگری سودآور است یا نه ،نیاز است که تمام متغیرهای موثر در فرآیند ماینینگ را بررسی کنیم. فهرست زیر کلیه پارامترهای موثر بر فرآیند اسخراج اتریوم را نشان می‌دهد. در ادامه هر یک از این پارامترها را به صورت جزئی بررسی می‌کنیم.

  • هش‌ریت ریگ ماینینگ
  • مقدار برق مصرفی دستگاه
  • هزینه برق در محل استخراج
  • کارمزد استخر استخراج
  • سختی شبکه و پاداش استخراج هر بلوک اتریوم
  • هزینه تهیه دستگاه و استهلاک آن
  • هزینه‌های جانبی

توجه داشته باشید که برای محاسبه سودآوری استخراج اتریوم از ماشین‌های حساب‌های اینترنتی استفاده می‌شود. در این ماشین حساب‌ها با وارد کردن مقادیر خواسته شده، می‌توانید سوددهی ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه استخراج اتریوم را محاسبه کنید.

هش‌ریت ریگ ماینینگ

توان محاسباتی دستگاه‌های مورد استفاده برای ماینینگ با واحد هش‌ریت بیان می‌شود. به فرآیند حل معاملات در بلاک چین به منظور رسیدن به اجماع «هشینگ» گفته می‌شود. در واقع توابعی که در فرآیند ماینینگ توسط دستگاه‌ها حل می‌شوند توابع هش نام دارند. تابع هش، تابعی است که به ازای هر ورودی، خروجی منحصر به فرد تولید می‌کند و این فرآیند، قابل برگشت نیست. همین مساله، امنیت بلاک چین و عدم دستکاری آن را تضمین می‌کند. ورودی‌های تابع هش شامل تراکنش‌ها و یک مولفه نامشخص برای کاربران است. ماینرها با قراردادن مقدار تصادفی به جای این مولفه، سعی می‌کنند به خروجی مورد نظر شبکه برسند. هر ماینری که زودتر بتواند مقدار مورد نظر را پیدا کند، بلوک را به شبکه اضافه کرده و پاداش دریافت می‌کند.

با این توضیحات، هر چقدر دستگاه شما توانایی حل تعداد بیشتری معادله در یک زمان را داشته باشد، در اینصورت احتمال برنده شدن شما بیشتر خواهد بود. هش‌ریت بالا به معنی حل تعداد بیشتری تابع هش در واحد زمان است. بنابراین، هر چقدر دستگاه شما هش‌ریت بیشتری داشته باشد، شانس شما برای یافتن پاسخ معادله و مقدار سود کسب شده بیشتر خواهد بود.

مقدار برق مصرفی دستگاه

مقدار برق مصرفی ریگ استخراح، پارامتر دیگری است که بر سودآوری فرآیند استخراج اتریوم تاثیر می‌گذارد. مقدار مصرف برق دستگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برندهای مختلف و مدل‌های مختلف دستگاه‌های ماینینگ می‌توانند مقدار برق مصرفی متفاوتی داشته باشند. همچنین نوع دستگاه مورد استفاده نیز می‌تواند بر این مقدار تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال مقدار برق مصرفی دستگاه‌های ای‌سیک در مقایسه با کارت‌های گرافیک کمتر است. در مورد دستگاه‌های استخراج در بخش‌های بعدی صحبت خواهیم کرد.

هزینه برق

یکی دیگر از پارامترهای موثر بر درآمد حاصل از استخراج، بحث هزینه برق است. این هزینه در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. با گسترش استخراج ارزهای دیجیتال در دنیا، دولت‌ها هزینه برق را برای ماینرها متفاوت از برق مصرفی کاربران عادی محاسبه می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ استخراج که تعداد زیادی دستگاه ماینینگ دارند، منابع برق خود را از طریق نیروگاه‌های شخصی که معمولا با استفاده از انرژی خورشید یا باد کار می‌کنند تامین می‌کنند. کاربران عادی که دسترسی به چنین امکاناتی ندارند حتما باید این هزینه را در نظر بگیرند. هزینه برق به تنهایی می‌تواند فرآیند سودده ماینینگ را زیان‌ده کند.

در حال حاضر، برای بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی در ایران بر اساس شرایط مصرف برق، دو قیمت مختلف وجود دارد. زمان‌های اوج بحرانی مصرف برق که حداقل 13 روز از سال را شامل می‌شود، استخراج ارز دیجیتال ممنوع است. زمان‌های محدودیت دارد که 112 روز از سال را شامل می‌شود، هزینه برق برابر 33148 ریال و در سایر روزها برابر با 8287 ریال است. علاوه بر این مقدار، هزینه‌های عوارض و مالیات نیز به این مقدار اضافه می‌شود. این قیمت هر سه ماه یکبار بازبینی می‌شود و با تغییرات قیمت دلار، تغییر می‌کند.

کارمزد استخر استخراج اتریوم

در صورتی که کاربران هر کدام به صورت مستقل بخواهند در فرآیند ماینینگ شرکت کنند، با توجه به وجود شرکت‌ها و افراد با قدرت استخراج بالا، شانس سرمایه‌گذاران کوچک برای حل معادله بسیار کم خواهد بود. برای این‌که این اتفاق نیفتد و همه افراد بتوانند در فرآیند استخراج اتریوم مشارکت کنند، استخرهای استخراج ایجاد شده‌اند.

«استخر استخراج» (Mining Pool) در واقع محلی است که قدرت پردازشی اعضا جمع شده و به عنوان یک واحد در شبکه اتریوم عمل می‌کند. تمامی شبکه‌های استخراج به دلیل ایجاد این فضا، از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند. هر استخر کارمزد مخصوص به خود را دارد اما می‌توان به طور عمومی این مقدار را کمتر از 2 درصد در نظر گرفت.

کارمزد استخر استخراج اتریوم

سختی شبکه و پاداش استخراج هر بلوک اتریوم

منظور از سختی شبکه مقدار کل توان هش‌ریت استفاده شده برای فرآیند ماینینگ است. هر چقدر توان بیشتری در شبکه برای استخراج رمزارز استفاده شود، فرآیند ماینینگ سخت‌تر می‌شود و برعکس، اگر تعداد ماینرها و توان مورد استفاده کاهش یابد، می‌توان راحت‌تر ارزهای جدید را استخراج کرد. در واقع این پارامتر به نسبت توان پردازشی هر کاربر نسبت به کل توان موجود در شبکه اشاره می‌کند.

پاداش استخراج یکی دیگر از پارامترهای تاثیر‌گذار بر مقدار سود ماینرها است. همانطور که گفته شد، این پاداش از ارزهای اتریوم استخراج شده و همچنین هزینه تراکنش‌ها به دست می‌آید. اصل پاداش در حال حاضر مربوط به اتریوم‌های استخراج شده است که مقدار آن برای هر بلاک، 2 اتریوم است. با تغییر این مقدار، در صورتی که قیمت ارز دیجیتال تغییر نکند، سوددهی استخراج فرق خواهد کرد. بنابراین سوددهی دلاری استخراج، تحت تاثیر قیمت دلاری هر اتریوم نیز می‌باشد.

هزینه تهیه دستگاه و استهلاک آن

ماینرها بیشترین هزینه ثابت را برای این منظور استفاده می‌کنند. دستگاه‌های ماینر مختلف، قیمت‌های متفاوتی با توجه توان پردازشی، مقدار برق مصرفی و برند دارند. بنابراین، ممکن است خرید یک دستگاه با قیمت بالا صرفه بیشتری نسبت به دستگاه ارزان داشته باشد. البته عامل محدود‌کننده در این مورد سرمایه ماینر است و طبیعتا بهترین انتخاب، استفاده از دستگا‌ه‌هایی است که در مجموع بیشترین بازدهی را داشته باشند.

یک عامل مهم دیگر در دستگاه‌های ماینر، توجه به استهلاک آن‌ها است. دستگاه‌های ماینر تجهیزات الکترونیکی هستند که پردازش‌های محاسباتی انجام می‌دهند. در طی زمان، توانایی این دستگاه‌ها در حل معادلات کاهش می‌یابد و بعضا به کل خراب می‌شوند. بنابراین، مقدار استهلاک دستگاه‌های مختلف را نیز باید در محاسبه سودآوری استخراج در نظر گرفت. محاسبات محافظه‌کارانه، طول عمر مفید دستگاه‌های ماینر را 1.3 سال تخمین می‌زند اما معمولا کارت گرافیک‌ها حداقل 3 سال و دستگاه‌های ای‌سیک بین سه تا پنج سال عمر مفید دارند.

هزینه‌های جانبی

علاوه بر مواردی که در بخش‌های قبلی توضیح داده شد، فرآیند استخراج اتریوم شامل هزینه‌های دیگری نیز می‌باشد. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هزینه‌های تامین سرمایش دستگاه‌های ماینر
  • هزینه‌های تامین محل مناسب ماینینگ
  • خرید ابزارهای دیگر مرتبط با استخراج مانند کابل، تجهیزات تامین برق، دستگاه‌های سرمایشی

ماشین حساب محاسبه سودآوری استخراج اتریوم

برای این‌که محاسبات مربوط به سودآوری استخراج راحت باشد، بسیاری از وب‌سایت‌ها، ماشین حساب مخصوص این کار را ارائه کرده‌اند که در آن‌ها، مقادیر لحظه‌ای بساری از پارامترها شامل «قیمت ارز اتریوم»، «سختی شبکه» و «پاداش استخراج» مشخص است. کاربران می‌توانند با وارد کردن سایر پارامترهای مورد نیاز، سودآوری استخراج را در آن لحظه مشاهده کنند. البته هزینه‌های جانبی و استهلاک در این ماشین‌ حساب‌ها در نظر گرفته نمی‌شود که شما می‌توانید مقدار آن را محاسبه کرده و به نتایج حاصل اعمال کنید.

در نهایت، پس از محاسبه سود حاصل از استخراج اتریوم می‌توانید مدت زمان برگشت سرمایه را محاسبه کنید. این پارامتر نشان‌دهنده مقدار زمانی است که لازم است ماینینگ انجام شود تا مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری به دست آید. تازه بعد از این مرحله است که ماینر وارد سود می‌شود. هر چه این زمان کم‌تر باشد، ماینر زودتر به اصل پول خود خواهد رسید.

وب‌سایت «whattomine» یکی از سایت‌های ارائه کننده ماشین حساب محاسبه سودآوری برای ارزهای مختلف است. با مراجعه به این سایت و انتخاب ارز دیجیتال اتریم از فهرست «Coins»، می‌توانید پنجره مربوط به محاسبات سودآوری آن را مشاهده کنید. با وارد کردن متغیرهای مختلف و انتخاب گزینه «Calculate»، مقدار سود حاصل از استخراج اتریوم به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه و قیمت دلاری و بیت‌کوینی نمایش داده می‌شود. تصویر زیر مربوط به پنجره محاسبات استخراج اتریوم در این سایت است.

وب‌سایت محاسبه سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال «+»

محاسبه سود استخراج اتریوم

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، هش‌ریت دستگاه برابر 114 مگاهش بر ثانیه، مصرف برق آن 320 وات و هزینه برق 10 سنت در نظر گرفته شده است. هزینه فعالیت در استخر 2 درصد و هزینه دستگاه ماینر 1500 دلار نوشته شده است. بقیه پارامترها توسط خود وب‌سایت و به صورت لحظه‌ای قرار داده شده است. ارزش پاداش هر بلوک را در این مثال، به صورت میانگین یک ساعته و مقدار سختی شبکه، میانگین 24 ساعتهانتخاب کرده‌ایم. با انتخاب گزینه «Calculate»، خروجی سودآوری استخراج به صورت زیر محاسبه شده است.

مثالی از سودآوری استخراج اتریوم

ستون «Profit» سود حاصل از استخراج را نشان می‌دهد. با استفاده از این دستگاه، سود حاصل به صورت ماهانه 253 دلار است که البته هزینه‌های جانبی باید از آن کسر شود. با در نظر گرفتن سرمایه اولیه 1500 دلار می‌توان به این نتیجه رسید که پس از حدود 6 ماه اصل پول سرمایه‌گذاری شده برگشت داده شده و بعد از آن وارد مرحله سودسازی می‌شویم. توجه کنید که این محاسبات به طور دائم تغییر می‌کند و ثابت نیست.

تهیه سخت‌افزار مناسب استخراج اتریوم

بر خلاف بیت‌کوین که عمده استخراج آن با استفاده از دستگاه‌های مخصوص ماینینگ ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود، اتریوم ماینرها را به استفاده از کارت‌های گرافیگ برای ماینینگ تشویق می‌کند. استخراج بیت‌کوین با استفاده از کارت گرافیک سابقه طولانی دارد اما با افزایش سختی شبکه آن به دلیل حضور ای‌سیک‌ها، دیگر این روش چندان سودده نیست. اتریوم بنا به دلایل متعددی استخراج اتر با استفاده از دستگاه‌های ای‌سیک را رد می‌کند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش سختی شبکه و عدم توانایی افراد در استخراج با استفاده از کارت‌های گرافیک
  • امکان استفاده از کارت گرافیک در کاربردهای دیگر بر خلاف دستگاه‌های ماینر که تنها برای استخراج ارز دیجیتال کاربرد دارند
  • حفظ غیرمتمرکزی شبکه با ایجاد امکان استخراج توسط افراد کم درآمد با استفاده از کارت گرافیک
  • افزایش امنیت شبکه با توجه به افزایش سطح غیرمتمرکزی آن

بنابراین، بهترین سخت‌افزار برای استخراج اتریوم، کارت گرافیک است. برای این‌که چندین کارت گرافیک به صورت یکجا در فرآیند استخراج دخیل باشند، از «ریگ» (Rig) استخراج استفاده می‌شود. در واقع ریگ ماینینگ همانند یک کیس عمل می‌کنند که به جای یک کارت گرافیک، چندین کارت در آن جاسازی شده است. هر ریگ ماینینگ اتریوم شامل سخت‌افزارهایی است که در ادامه هریک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

کارت گرافیک

مهم‌ترین بخش یک ریگ ماینینگ، کارت گرافیک آن است. کارت گرافیک در واقع بخش محاسبات را در فرآیند استخراج برعهده دارد. بنابراین، هرچه از کارت‌های با کیفیت‌تری استفاده کنیم، امکان کسب درآمد و سود نیز بیشتر خواهد بود. در صورتی که کارت گرافیک مناسب برای استخراج استفاده نشود، ممکن است فرآیند ماینینگ سودده نباشد.

کارت گرافیک‌های موجود در بازار، عمدتا ساخت یکی از کمپانی‌های «AMD» یا «Nvidia» هستند. هر دو این شرکت‌های کارت‌ گرافیک‌های بسیار خوبی برای استخراج اتریوم دارند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که تمامی کارت‌های گرافیک برای استخراج اتریوم مناسب نیستند. این مساله مربوط به نحوه پردازش الگوریتم اجماع اتریوم یعنی «Ethash» با استفاده از این کارت‌ها است. بنابراین در هنگام خرید کارت گرافیک باید به این موضوع دقت کنید.

در وبسایت «whattomine» و در بخش «GPUs» می‌توانید لیست کارت‌های گرافیک مناسب برای استخراج ارزهای مختلف را به همراه مقدار سوددهی احتمالی آن‌ها مشاهده کنید. تصویر زیر فهرست جند مورد از کارت‌های گرافیک را بر اساس مقدار سوددهی آن‌ها نمایش می‌دهد.

کارت گرافیک‌ مناسب استخراج اتریوم
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

پردازنده مرکزی (CPU)

در سال‌های ابتدایی پروژه اتریوم سختی شبکه اتریوم پایین بود. به همین دلیل، ماینرها می‌توانستند با استفاده از پردازنده مرکزی به استخراج اتریوم بپردازند. اما با افزایش فعالیت ماینرها در شبکه و بالا رفتن سختی شبکه، استفاده از CPU برای ماینینگ دیگر سودده نیست. در حال حاضر، پردازنده مرکزی تنها برای اتصال سخت‌افزارها و نرم‌افزار ماینینگ به استخر استخراج استفاده می‌شود. بنابراین، یک پردازنده معمولی که با مادربرد مورد استفاده سازگار باشد، برای ماینینگ کافی است.

شرکت‌های «Intel» و «AMD» هر دو در زمینه ساخت پردازنده مرکزی فعالیت می‌کنند که بیشتر ماینرها معمولا از پردازنده‌های «Intel» استفاده می‌کنند. پردازنده‌هایی مانند «Intel Pentium G4400» و «Intel Pentium G4920» می‌توانند گزینه‌های خوبی برای استفاده در ریگ ماینینگ باشند.

حافظه دائمی

یکی دیگر از سخت‌افزارهای مورد نیاز برای استخراج، حافظه دائمی است. این حافظه برای نصب سیستم عامل همچنین نرم‌افزارهای مربوط به استخراج استفاده می‌شود. حافظه دائمی به دو صورت «Hard Disk Drive | HDD» و «Solid State Disk | SSD» وجود دارند که نوع «SSD» آن سرعت خواندن و نوشتن بیشتری نسبت به نوع «HDD» دارد. بنابراین، توصیه می‌شود که از یک هارد «SSD» با حافظه در حدود 120 گیگابایت برای ماینینگ استفاده کنید. در صورت کمبود منابع مالی، بهتر است از حافظه «HDD» استفاده کنید و سرمایه را بیشتر بر روی قسمت‌های مهم در استخراج مثل کارت گرافیک خرج کنید.

حافظه موقت

برخلاف حافظه دائمی که برای ذخیره‌سازی دائمی فایل‌ها استفاده می‌شود، از «حافظه موقت» یا «RAM» برای ذخیره‌سازی موقت داده‌های مربوط به نرم‌افزارهای سیستم عامل و پردازش‌های سیستم، به منظور افزایش سرعت دسترسی پردازنده مرکزی استفاده می‌شود. فعالیت ماینینگ آن‌چنان به حافظه موقت نیاز ندارد و یک حافظه موقت 4 گیگابایتی برای آن کافی است. در صورتی که از سیستم خود برای کارهای دیگری به جز ماینینگ نیز استفاده می‌کنید، یک «RAM» با طرفیت 8 یا 16 گیگابایت برای شما مناسب خواهد بود.

مادربرد

مادربرد یک قطعه الکترونیکی است که سایر سخت‌افزارها مانند کارت گرافیک، پردازنده مرکزی و حافظه‌ها بر روی آن قرار می‌گیرند. با توجه به این‌که در استخراج اتریوم از چندین کارت گرافیک استفاده می‌شود، مادربرد باید از چندین کارت گرافیک پشتیبانی کند. در خرید تمام قطعات مورد نیاز دیگر نیز باید به سازگار بودن آن‌ها با مادربرد دقت کنید. در ادامه می‌توانید فهرستی از مادربردهای مورد استفاده در فرآیند استخراج اتریوم با استفاده از کارت گرافیک را مشاهده کنید. این مادربردها از 6 تا 19 عدد کارت گرافیک را می‌توانند پشتیبانی کنند.

  • ZOTAC B150 Mining ATX Motherboard
  • ASRock H110 PRO BTC LGA 1151
  • Asus B250 Mining Expert
  • MSI Z390-A PRO Motherboard
  • Gigabyte GA-Z170X-GAMING 5
  • ASRock H81 PRO BTC Motherboard

منبع تغذیه

این بخش یکی از حساس‌ترین قسمت‌های ساخت ریگ ماینینگ است. استفاده از یک منبع تغذیه نامناسب می‌تواند منجر به سوختن و از بین رفتن تمامی سخت‌افزارهای شما شود. سیستم‌های خانگی از منبع تغذیه 300-500 واتی استفاده می‌کنند اما در ریگ ماینینگ به دلیل استفاده از چندین کارت گرافیک نیاز به منبع تغذیه با قدرت بیشتر است. به عنوان مثال برای یک ریگ با 6 کارت گرافیک، منبع تغذیه با کیفیت و توان بالای 1200 وات نیاز است. حتما پیش از شروع فعالیت استخراج با متخصصان امر مشورت و منبع تغذیه مناسب را برای دستگاه خود انتخاب کنید.

ریگ ماینینگ

سایر سخت‌افزارهای مورد نیاز برای اتصال و نگهداری

علاوه بر سخت‌افزارهای بالا، ابزارهای دیگری برای تشکیل یک ریگ ماینینگ خوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاسی ریگ ماینینگ یکی از این ابزارها است. شاسی ریگ به عنوان مخزنی برای نصب و نگهداری سخت‌افزارها استفاده می‌شود. شاسی ریگ را می‌توانید خودتان درست کنید یا آماده آن را تهیه کنید. شاسی ریگ ماینینگ از این جهت اهمیت دارد که سخت‌افزارها به خصوص کارت‌های گرافیک و حافظه‌ دائمی باید محکم بر روی آن سوار شوند و نامتعادل نباشند.

ابزار دیگری که نقش آن ساده اما بسیار مهم است فن یا خنک‌کننده است. فعالیت همزمان چندین کارت گرافیک برای استخراج گرمای زیادی تولید می‌کند. در صورتی که این گرما با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده از بین نرود، امکان خرابی سخت‌افزارها وجود دارد. برای اتصال بخش‌های مختلف به یکدیگر نیز از کابل‌های مختلف استفاده می‌شود.

اینترنت پایدار

فرآیند استخراج اتریوم به حجم و پهنای باند زیادی نیاز ندارد اما پایدار بودن و عدم قطعی اینترنت در این فرآیند مهم است. در صورت قطعی اینترنت اتصال شما به استخر استخراج قطع می‌شود لذا هیچگونه استخراجی صورت نمی‌گیرد. اینترنت ثابت ADSL گزینه مناسبی برای ماینینگ است. حجم مورد نیاز ماهانه برای دستگاه ماینر نهایتا 5 گیگابایت است.

مونتاژ قطعات و نصب سیستم عامل

پس از بررسی، انتخاب و خرید سخت‌افزارها نوبت به قراردادن آن‌ها بر روی مادربرد و هم‌چنین شاسی ریگ رسیده است. انجام این کار برای افراد آشنا با سخت‌افزارهای کامپیوتری بسیار راحت است. در صورتی که خودتان تا به حال این‌کار را انجام نداده‌اید می‌توانید از متخصصان مشورت بگیرید. ویدیو‌های زیادی نیز برای این کار در اینترنت موجود است که با یک جستجوی ساده می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

برای اجرای نرم‌افزار استخراج نیاز است که از یک سیستم عامل بر روی سیستم خود استفاده کنید. این سیستم عامل می‌تواند ویندوز، لینوکس، مک یا سیستم‌های عامل مخصوص ماینینگ باشد. اگر در این زمینه حرفه‌ای نیستید توصیه می‌شود که ویندوز 10 را از طریق فلش مموری بر روی سیستم خود نصب کنید. علاوه بر سیستم عامل، درایورهای مربوط به کارت‌های گرافیک همچنین درایور شبکه نیز باید در سیستم نصب شود.

ساخت کیف پول اتریوم

به منظور دریافت ارزهای اتریوم استخراج شده توسط دستگاه، حتما باید از کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید. با توجه به این که هدف استخراج اتریوم است، بنابراین باید یک کیف پول پشتیبان برای ارز دیجیتال اتریوم بسازید. انواع کیف‌پول ارز دیجیتال در بازار موجود است که امن‌ترین نوع آنها کیف‌پول‌های سخت‌افزاری مانند «لجر» و «ترزور» هستند. به دلیل قیمت بالای این نوع از کیف پول‌ها بسیاری از کاربران، کیف‌پول‌های تحت وب، نرم‌افزاری و موبایل را ترجیح می‌دهند. از جمله پرکاربردترین کیف‌پول‌های این دسته می‌توان به «Myetherwallet»، «Metamask» و «Trust wallet» اشاره کرد.

در رابطه با  کیف پول ارز دیجیتال توجه به این نکته مهم است که شما باید از کلید خصوصی خود که به صورت 12 یا 24 کلمه انگلیسی به شما داده می‌شود، محافظت کنید. در صورتی که شما به هر دلیلی به کیف پول خود دسترسی نداشته باشید، با استفاده از این کلید می‌توانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید. به هیچ عنوان نباید این کلید را در اختیار دیگران قرار دهید. هر شخصی با داشتن این کلید می‌تواند به کیف پول شما دسترسی پیدا کرده و دارایی‌های شما را مال خود کند.

کیف پول اتریوم

انتخاب و نصب نرم‌افزار ماینینگ

نرم‌افزارهای ماینینگ برای کنترل و پایش سخت‌افزارهای مورد استفاده برای استخراج استفاده می‌شوند. این نرم‌افزارها معمولا توسط استخرهای استخراج معرفی می‌شوند اما نرم‌افزارهای مستقلی نیز وجود دارند که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید دستگاه خود را به عنوان گره جدید وارد شبکه اتریوم کنید. ممکن است برخی از این نرم‌افزارها با کارت گرافیک «AMD»‌ بهتر از «Nvidia» کار کنند یا برعکس این حالت اتفاق بیفتد. به همین دلیل بهتر است این مورد نیز در نظر گرفته شود. در حالت کلی می‌توان گفت نرم‌افزارهای زیر نرم‌افزار‌های مناسبی برای استخراج اتریوم با استفاده از کارت گرافیک هستند.

  • NBMiner
  • T-Rex Miner
  • PhoenixMiner
  • TeamRedMiner
  • GMiner
  • LolMiner

در هر حال بهتر است نرم‌افزاری برای استخراج استفاده شود که استخر استخراج از آن استفاده می‌کند. معمولا با اتصال به استخر، استخر با توجه به اطلاعات سیستم، نرم‌افزار مناسب را مشخص می‌کند که کاربر می‌تواند آن را دانلود و برای ماینینگ استفاده کند.

انتخاب استخر استخراج و شروع عملیات ماینینگ

همانطور که قبلا اشاره شد، استخراج اتریوم به صورت انفرادی با توجه به گستردگی تعداد ماینرهای آن، سود آنچنانی نصیب سرمایه‌گذاران کوچک نمی‌کند. به همین دلیل، افراد در استخرهای نقدینگی توان پردازشی دستگاه‌های خود را تجمیع می‌کنند تا از این طریق بتوانند در فرآیند استخراج اتریوم شرکت و به نسبت توان پردازشی خود سود کسب کنند. استخرهای استخراج مربوط به هر ارز دیجیتال متفاوت است.

استخرهای زیادی برای استخراج اتریوم وجود دارد. استخرهای استخراج «Ethermine»، «nanopool» و «f2pool» از جمله استخرهای استخراج معروف هستند. با مراجعه به سایت هر یک از این استخرها می‌توانید اطلاعات لازم در مورد شرایط استخراج را مشاهده کنید. در ادامه می‌خواهیم مراحل کار با استخر استخراج «Ethermine» را آموزش دهیم.

با مراجعه به سایت این استخر، ابتدا از شما می‌خواهد که سروری که با استفاده از آن می‌خواهید به استخر وصل شوید را انتخاب کنید. سرورهای مختلفی برای هر قاره در این استخر در نظر گرفته شده است که شما می‌توانید به عنوان سرور اصلی سرور مربوط به آسیا و برای سرور دوم که در مواقع خرابی سرور اول استفاده می‌شود، سرور اروپا را انتخاب کنید. اطلاعات این سرورها در سایت قرار دارد و می‌توانید از طریق سایت به آن دسترسی داشته باشید. این اطلاعات باید در نرم‌افزار استخر استخراج وارد شوند.

مرحله دوم، انتخاب و دانلود نرم‌افزار استخراج است. نرم‌افزارهای مختلفی برای نسخه‌های ویندوز و لینوکس همچنین کارت‌های گرافیک «AMD» و «Nvidia» وجود دارد که می‌توانید هر کدام که برای سیستم شما مناسب بود را انتخاب کنید. دقت کنید که بهتر است همه کارت‌های گرافیک شما از یک نوع باشند تا نرم‌افزارها در کار با آن به مشکل نخورند. کارهایی که برای شروع ماینینگ باید انجام دهید در نرم‌افزارهای مختلف متفاوت اما تقریبا شبیه هم است. در اینجا نرم‌افزار «PhoenixMiner» که برای هر دو برند کارت گرافیک مناسب است را آموزش می‌دهیم.

پس از دریافت نرم‌افزار، آن را از حالت فشرده خارج کنید. در فایل‌های نرم‌افزار، فایل «start_miner.BAT» پیدا کرده و با کلیک راست بر روی آن، گزینه «Edit» را انتخاب کنید. در خط انتهای فایل، باید در قسمت‌های مشخص شده اطلاعات مربوط به سرور و کیف پول خود را وارد کنید. در جلوی عبارت «pool1-» سرور اول و در جلوی عبارت «pool2-» سرور دوم قرار می‌گیرد. همچنین جلوی عبارت «Wal-» باید آدرس کیف پول اتریوم خود را نوشته و فایل را ذخیره کنید. پس از ذخیره و اجرای فایل عملیات استخراج آغاز می‌شود.

استخراج اتریوم با کارت گرافیک

استخراج اتریوم با ماینر

در پاسخ به سوال چگونه اتریوم استخراج کنیم گفته شد که تیم مدیریتی اتریوم، تمایل دارد که فرآیند استخراج اتریوم به وسیله کارت‌های گرافیک انجام شود. دلایل متعددی هم که برای این کار وجود دارد. با این وجود، برخی از شرکت‌های تولید قطعات الکترونیکی ماینرهایی برای استخراج اتریوم روانه بازار کرده‌اند. دستگاه‌های ماینر، توان پردازشی بسیار بالایی در مقابل کارت‌های گرافیک دارند و از نظر سودآوری نیز معمولا بهتر از آن‌ها عمل می‌کنند. راه‌اندازی و کار با آن‌ها نیز راحت‌تر از ریگ کارت گرافیک است. علی‌رغم مزایای ذکر شده، استخراج اتریوم با ماینر معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موراد زیر اشاره کرد.

  • مدیران پروژه اتریوم علاقه‌ای به استفاده از ماینرها برای استخراج اتریوم ندارند. بنابراین، آن‌ها با دستکاری الگوریتم هش شبکه می‌توانند توانایی ماینرها در استخراج اتریوم را از بین ببرند. بنابراین، استفاده از ماینر برای استخراج اتریوم، ریسک از دست دادن منابع مالی را دارد.
  • دستگاه‌های ماینر معمولا یک کاربرد بیشتر ندارند و آن‌هم در ارتباط با استخراج ارز دیجیتال است. در مورد استخراج نیز ماینرها، تنها قادر به ماین آن دسته از ارزها هستند که از الگوریتم هش یکسان استفاده می‌کنند. بنابراین، در صورتی که استخراج ارز دیجیتال متوقف شود یا سرمایه‌گذار، دیگر تمایلی به استخراج این ارزها نداشته باشد، ماینر کاربرد دیگری نخواهد داشت.
  • با توجه به شروع پروژه «اتریوم 2.0» و تبدیل الگوریتم اجماع اتریوم به «اجماع اثبات سهام» (PoS)، استخراج اتریوم تنها به مدت محدودی ادامه خواهد داشت. بنابراین، خرید دستگاه ماینر اتریوم با توجه به هزینه‌‌ها، کاربرد و مدت زمان استفاده از آن به صرفه نیست.

دستگاه‌های ماینر زیادی برای استخراج اتریوم وجود دارند که اطلاعات مربوط به برخی از آن‌ها را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

  • ماینر «Bitmain Antminer E9» با قدرت 3 گیگاهش بر ثانیه و توان 2600 وات که قابلیت کسب سود 241 دلار در روز را دارد.
  • دستگاه ماینر «Innosilicon A10 Pro+ 7GB»  با قدرت 750 مگاهش بر ثانیه و توان 1350 وات که قابلیت کسب سود 58 دلار در روز را دارد.
  • ماینر «Innosilicon A10 Pro 500Mh» با قدرت 500 مگاهش بر ثانیه و توان 800 وات که قابلیت کسب سود 39 دلار در روز را دارد.

تاثیر اتریوم 2 بر استخراج اتریوم چیست ؟

پروژه «اتریوم 2.0» پروژه جدیدی نیست و از سال‌های گذشته در برنامه توسعه بلاک چین اتریوم گنجانده شده است. اجرای این پروژه، شامل مراحل مختلفی است که هدف آن در نهایت، افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم، کاهش هزینه تراکنش، افزایش غیرمتمرکزی شبکه و افزایش امنیت آن است. یکی از مهم‌ترین رخدادهایی که در طی این مرحله از توسعه اتریوم قرار است اتفاق بیفتد، تغییر الگوریتم اجماع شبکه از «اجماع اثبات کار» به «اجماع اثبات سهام» است. بنابراین با این کار استخراج اتریوم دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

در الگوریتم اجماع اثبات کار، ماینرها توان محاسباتی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا به وسیله آن امکان اجماع و تایید تراکنش‌ها ایحاد شود و در مقابل پاداش شبکه را دریافت می‌کنند. در الگوریتم اجماع اثبات سهام، افراد به جای به اشتراک‌گذاری توان محاسباتی، ارزهای دیجیتال خود را در اختیار شبکه می‌گذارند تا به وسیله آن، امکان اجماع و تایید و ثبت تراکنش‌ها به وجود آید.

بنابراین، درصورت اجرایی شدن مرحله یک پروژه اتریوم دو، که مرحله صفر آن در سال 2020 انجام شده است، دیگر فرآیند استخراج اتریوم نخواهیم داشت و به جای آن از «استیکینگ» استفاده می‌شود. استیکینگ به فرآیند قفل کردن ارزهای دیجیتال برای شرکت در فرآیند تایید و ثبت تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاک چینی گفته می‌شود. به افرادی که با انجام استیکینگ در فرآیند تایید تراکنش‌ها شرکت می‌کنند «اعتبارسنج» (Validator) گفته می‌شود که معادل ماینر در الگوریتم‌های اجماع اثبات کار است.

با این توضیحات، سرمایه‌گذاری جدید بر روی استخراج اتریوم کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. به جای آن، می‌توان بر روی استخراج ارزهای دیگر مانند بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرد و یا در فرآیند استیکینگ مربوط به اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال با الگوریتم اجماع اثبات سهام، شرکت کرد. اگر از قبل به استخراج اتریوم مشغول هستید، می‌توانید تا زمان تغییر کامل الگوریتم اجماع در فرآیند استخراج شرکت کنید. پس از آن می‌توان دستگاه ماینر را برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال استفاده و دارایی‌های حاصل از آن‌ها را به ارزهای دیجیتال معتبرتر مانند بیت‌کوین، اتریوم، سولانا و کاردانو تبدیل کرد.

معمولا از ریگ ماینینگِ شامل کارت‌های گرافیک، می‌توانید برای استخراج تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال استفاده کنید. در مقابل، ماینرهای اتریوم تنها برای معدودی از ارزهای دیجیتال مانند اتریوم کلاسیک قابل استفاده است.به همین دلیل احتمالا پس از خروج کامل اتریوم از فاز ماینینگ، سختی شبکه اتریوم کلاسیک افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

اتریوم 2

استخراج بیت کوین بهتر است یا اتریوم ؟

بیت‌کوین به دلیل اولین بودن، غیرمتمرکزی و امنیت بالا و همچنین ساختار اقتصادی آن می‌تواند همچنان مورد استقبال بسیاری از کاربران باشد. در مقابل، اتریوم به دلیل فراگیری کاربردهای آن و فراهم آوردن امکانات مختلف برای عموم مردم و توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزاری می‌تواند با استقبال عمومی زیادی روبه‌رو باشد. بنابراین هر دو این ارزها برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند اما در حال حاضر با توجه به تغییر الگوریتم اجماع اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام، استخراج بیت‌کوین گزینه بهتری است.

توجه داشته باشید که استخراج بیت‌کوین با اتریوم کمنی متفاوت است. امروزه استخراج بیت‌کوین با کارت گرافیک دیگر معنا ندارد چرا که تعداد زیاد ماینرها، در کنار دستگاه‌های قدرتمند ای‌سیک سختی شبکه را بسیار بالا برده است و استفاده از کارت گرافیک دیگر سودده نیست. یک راه‌حل برای استفاده از کارت گرافیک در استخراج این است که از آن برای استخراج سایر ارزهای قابل استخراج استفاده کنید و ارزهای حاصل را به بیت‌کوین یا اتریوم تبدیل کنید.

آیا استخراج اتریوم با کامپیوتر شخصی یا موبایل امکان‌پذیر است؟

از نظر تئوری، امکان استخراج اتریوم با کامپیوتر شخصی و موبایل امکان‌پذیر است اما در عمل، به دلیل بالا رفتن سختی شبکه اتریوم در سال‌های اخیر، توان پردازشی این دستگاه‌ها در برابر توان کل شبکه عملا صفر است. بنابراین، استخراج اتریوم با موبایل و کامپیوتر در عمل هیچ سودی ندارد و برعکس، ممکن است منجر به صدمات جبران ناپذیر به سخت‌افزارهای گوشی، کامپیوتر یا لپ‌تاپ ماینرها شود.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی امواج الیوت در تحلیل تکنیکال

آموزش امواج الیوت

برای کسب درآمد از بازارهای مالی باید به ابزارهای تحلیل بازار مسلط شوید. تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای تحلیل بازار است که با استفاده از نمودار قیمت، به تحلیل و تشخیص روند قیمت می‌پردازد. ابزارهای مختلفی در تحلیل تکنیکال برای تفسیر نمودار قیمتی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، امواج الیوت است. امواج الیوت برای توصیف حرکات قیمت در بازار با استفاده از تئوری آشوب ایجاد شده است.

الیوت معتقد بود که قیمت به صورت موج‌های مختلف در بازار تغییر می‌کند و این الگوها به طور دائم تکرار می‌شوند. او توانست قواعد خاص حاکم بر نحوه شناسایی، پیش‌بینی و سرمایه‌گذاری این امواج را تئوریزه کرده و ارائه کند. امواج الیوت در تحلیل بازار بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند تحلیلگران را به سمت کسب سود سوق دهند. به دلیل اهمیت این موضوع در تحلیل تکنیکال، «فرادرس» فیلم 6 ساعتی آموزش مقدماتی امواج الیوت در تحلیل تکنیکال  را تدوین کرده است.

این فیلم آموزش در شش درس ارائه شده است. درس اول آن، مربوط به مقدمات موضوع شامل «تئوری داو»، «تئوری آشوب»، «فراکتال» و «شناخت تک‌موج‌ها» است. در درس دوم، مباحث مربوط به فاز اصلی بازار شامل «الگوهای پیشرو»، «الگوهای شکست خورده» و «مثلث قطری» آموزش داده می‌شود. فصل سوم، به فاز اصلاحی بازار و انواع الگوهای اصلاحی مثل «زیگزاگ» و «مثلث» اختصاص دارد.

در درس چهارم، قواعد مربوط به امواج 5 موجی و اصلاح آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. درس پنج مربوط به آموزش فیبوناچی و رابطه آن با امواج الیوت است. در نهایت، فصل ششم جمع‌بندی مختصر از مطالب دوره می‌باشد. این دوره آموزشی برای تمامی فعالان بازارهای مالی مفید است.

جمع‌بندی

اتریوم بعد از بیت‌کوین، معروف‌ترین و ارزشمندترین رمزارز بازار ارزهای دیجیتال است. اتریوم تازمان اجرای فاز یک «اتریوم 2.0»، از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. بنابراین، تا آن زمان که تقریبا سال 2022 است، رمزارز اتریوم  قابل استخراج است. پس از این مرحله، دیگر استخراج اتریوم بی‌معنی خواهد بود و برای فعالیت به عنوان ماینر در شبکه باید ارزهای اتریوم خود را در بستر شبکه قفل کنید و در قبال آن پاداش دریافت کنید.

استخراج اتریوم به وسیله کارت گرافیک صورت می‌گیرد اما برخی از دستگاه‌های ماینر نیز برای این کار ساخته شده‌اند. با توجه به تغییر الگوریتم اجماع شبکه، سرمایه‌گذاری جدید برای استخراج اتریوم توصیه نمی‌شود. سرمایه‌گذارانی که از قبل به استخراج اتریوم مشغول هستند نیز می‌توانند پس از تغییر کامل این الگوریتم، از کارت‌های گرافیک خود برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال و سپس تبدیل آن‌ها به اتریوم یا بیت‌کوین استفاده کنند. در این مقاله، فرآیند کامل استخراج اتریوم و پاسخ جامع سوال چگونه اتریوم استخراج کنیم ارائه شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeuseofWhattomine
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *