بازار گاوی چیست؟ – در ارز دیجیتال و بورس

۴۴۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
بازار گاوی چیست؟ – در ارز دیجیتال و بورس

هنگامی که روند کلی و غالب در بازار، صعودی است و قیمت‌ها به‌طور پیوسته افزایش پیدا می‌کنند، در اصطلاح می‌گویند بازار گاوی است. در بازار گاوی اکثر سرمایه‌‌گذاران به بازار و روند صعودی قیمت‌ها خوش‌بین هستند. تمامی بازارهای مالی دارای چرخه‌ هستند. چرخه در بازار به این معنی است که روندهای صعودی و نزولی در بازارهای مالی پیوسته تکرار می‌شوند. بنابراین افرادی که می‌خواهند در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنند در ابتدا باید موقعیت فعلی چرخه بازار را تشخیص دهند. درک درست روند غالب بازار یکی از عوامل مهمی است که به تریدرها در باز کردن پوزیشن‌های سودزا کمک می‌کند.

فهرست مطالب این نوشته

قیمت‌ها معمولا در جهت روند کلی و غالب بازار حرکت می‌کنند. بنابراین تریدری که بتواند تشخیص درستی از روند غالب و کلی در بازار داشته باشد، می‌تواند معاملات بهتری در بازارهای مالی انجام دهد. یکی از فازهای چرخه بازار مربوط به بازار گاوی است. در این فاز قیمت‌های دارایی و سهام به‌طور مستمر افزایش پیدا می‌کند. افرادی که تجربه بالایی در بازارهای مالی دارند معمولا سرمایه خود را در ابتدای بازار گاوی وارد بازار می‌کنند. این افراد با توجه به اهداف قیمتی خود در زمانی که قیمت دارایی موردنظر به اهداف آن‌ها نزدیک می‌شود، اقدام به فروش دارایی و کسب سود از این بازار گاوی می‌کنند.

بازار گاوی چیست ؟

«بازار گاوی» (Bull Market) به بازار صعودی گفته می‌شود. در بازار گاوی قیمت‌ها همواره در حال رشد هستند و تریدرها انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند. اصطلاح بازار گاوی که در ابتدا در بازار سهام بیشتر استفاده می‌شد را می‌توان در تمامی بازارهای دیگر نیز به‌کار برد. در تمامی بازارهای مالی قیمت دارای نوسان است و همواره تغییر می‌کند.

قیمت کالا یا سهام در بازارهای مختلف ممکن است در بازه‌های زمانی خاصی بالا رود ولی این افزایش ادامه‌دار نیست و پس از مدتی پایین می‌آید. اما هنگامی که از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌کنیم به این معنی است که روند صعودی در بازه زمانی طولانی و به‌صورت مستمر وجود دارد و در طی آن قیمت دارایی‌ها افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند. بازار گاوی ممکن است از چند ماه تا چند سال ادامه داشته باشد.

بازار گاوی چیست

بازار گاوی در بازار سهام چیست ؟

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر بازار گاوی را تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم بازار گاوی در بازار سهام زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سهام‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. این افزایش قیمت معمولا بعد از دو مرحله کاهش ۲۰ درصدی روی می‌دهد. در بازار گاوی اکثر سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت دارایی یا سهام خود امیدوار هستند و انتظار دارند که قیمت‌ها روند افزایشی خود را ادامه دهند. در بازار گاوی ممکن است بعد از افزایش قیمت اصلاحاتی موقت در بازار روی دهد. ولی بعد از این اصلاحات قیمت دوباره روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. در بازارهای گاوی امیدواری به ادامه‌دار بودن روند صعودی قیمت به‌قدری زیاد است که برخی از تریدرها ممکن است این اصلاحات موقت در روند صعودی بازار را فرصتی برای خرید محسوب کنند و پوزیشن‌های معاملاتی خود را بر این اساس تنظیم کنند.

 

ویژگی‌های بازار گاوی بورس

بازار گاوی همواره با خوش‌بینی معامله‌گرها همراه است. در بازار گاوی بورس سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری خود اقدام می‌کنند و احساسات مثبتی در بازار حاکم است. بازار گاوی عموما زمانی روی می‌دهد که اقتصادی قوی در کشور حاکم باشد یا اقتصاد رو به پیشرفتی در آن وجود داشته باشد. بازار گاوی با تقویت تولید ناخالص داخلی و کاهش نرخ بیکاری همراه است. علاوه بر این موارد بازارهای گاوی معمولا با افزایش سوددهی شرکت‌ها همراه هستند. در ادامه این ویژگی‌ها را توضیح می‌دهیم.

افزایش مداوم در شاخص‌های مهم بازار

یکی از نشانه‌های بازارهای گاوی این است که شاخص‌های مهم بازار روندی صعودی داشته باشند و حداقل از قیمت پیشین خود به‌میزان ۲۰ درصد رشد کنند. برخی از شاخص‌های مهم همانند شاخص «داو جونز» (Dow Jones) در بازار وجود دارند که بیانگر میزان ارزش گروهی از سهام‌ شرکت‌های مهم و تأثیرگذار هستند. یکی از نشانه‌های بازار گاوی این است که این شاخص‌های مهم در اقتصاد شروع به رشد و افزایش ارزش می‌کنند.

بازارهای گاوی

افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار

در بازار گاوی اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار و آینده آن افزایش پیدا می‌کند. معمولا در بازارهای گاوی سرمایه‌گذاران تمایل به خرید سهام و دارایی بیشتری دارند و در این بازارهای صعودی سعی دارند تا سهام‌ها و دارایی‌هایی که قبلا خریداری کرده‌اند را برای مدت بیشتری نگهداری کنند. این رفتار سرمایه‌گذاران نیز با توجه به شرایط و روند قیمتی بازار طبیعی است. برای مثال سرمایه‌گذاری که سهام شرکتی را در زمان رکود خریداری کرده است، هنگامی که بازار گاوی شروع می‌شود معمولا آن را مدتی نگه می‌دارد تا از رشد بازار گاوی استفاده بیشتری کند.

اقتصادی قوی و پویا

بازار گاوی معمولا با اقتصادی قوی و نرخ بیکاری کم همراه است. در بازارهای صعودی معمولا تولید ناخالص داخلی در حال رشد است. علاوه بر این موارد در بازارهای گاوی اطلاعات و شاخص‌های مهم اقتصادی همگی وضع مناسب و مطلوبی دارند.

بازار گاوی در برابر بازار خرسی

بازار خرسی در مقابل بازار گاوی قرار دارد. در بازارهای خرسی روند قیمت‌های سهام و دارایی‌ها روبه کاهش است. در بازار خرسی سرمایه‌گذاران با دید منفی به بازار نگاه می‌کنند و بیشتر آن‌‌ها سعی دارند دارایی‌های خود را از بازار بیرون آورند. اصطلاحی که در این بازارها به‌کار می‌رود به گمان برخی از فعالان بازار از نحوه مبارزه گاوها و خرس‌ها با دشمنان استفاده شده است. گاوها هنگام مبارزه با شاخ‌های خود رو به بالا ضربه می‌زنند ولی خرس‌ها تمایل دارند با پنجه‌‌های قوی خود از بالا به پایین ضربه خود را وارد کنند. بنابراین در بازار خرسی افراد تمایل دارند تا با فروش گسترده، در ریزش هرچه بیشتر بازار نزولی سهیم باشند.

چرخه‌‌ بازار چیست ؟

بازارهای مالی دارای روندهای بزرگ و کوچکی هستند که همواره تکرار می‌شوند و «چرخه بازار» (Market Cycle) نام دارند. این روندها به تریدرها فرصت‌های خریدو فروش را در موقعیت‌های مناسب می‌دهند. برای مثال ممکن است قیمت یک دارایی یا سهام از قیمت حداقلی خود شروع به رشد کند و پس از رسیدن به حداکثر قیمت خود دوباره به قیمت اولیه خود برگردد. در این حالت قیمت در بازار، چرخه‌ای را طی می‌کند. بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند دیگر بازارهای مالی دارای چرخه هستند و قیمت دارایی‌ها در آن نسبت به چرخه بازار تغییر می‌کند.

چرخه بازار ارزهای دیجیتال چیست ؟

چرخه بازار ارزهای دیجیتال مجموعه‌ای از تمامی فازها و روندهایی است که قیمت ارزهای دیجیتال از کمترین تا بیشترین قیمت خود طی می‌کند. چرخه‌های بازار ارزهای دیجیتال به تریدرها در تخمین آینده قیمت ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند. بنابراین اولین و مهم‌ترین گام در پیدا کردن زمان سرمایه‌گذاری مناسب در بازار ارزهای دجیتال، اطلاع از موقعیت قیمت فعلی در چرخه بازار است. هنگامی که تریدر درک و شناخت درستی از چرخه‌های موجود در بازار داشته باشد، می‌تواند در معامالات خود تصمیم‌های بهتر و درست‌تری بگیرد.

چرخه های بازار

فازهای چرخه بازار بیت کوین

بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرها نمی‌توانند موقعیت درست چرخه بازار ارزهای دیجیتال را شناسایی کنند. این تریدرها و سرمایه‌گذاران ممکن است با توجه به عدم شناسایی درست چرخه‌های بازار در سرمایه‌گذاری خود دچار زیان شوند. بیت کوین به‌عنوان اولین و محبوب‌ترین رمزارز موردتوجه عده بسیاری از سرمایه‌گذاران در حوزه ارزهای دیجیتال قرار دارد و اکثر ارزهای دیجیتال محبوب دنباله‌روی قیمت بیت کوین هستند. بنابراین چرخه بازار ارزهای دیجیتال را می‌توانیم با بررسی چرخه بازار بیت کوین شناسایی کنیم. در بررسی فازهای چرخه بازار بیت کوین توجه به روانشناسی چرخه‌های بازار ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در ابتدا، فازهای مختلف چرخه بازار بیت کوین را از لحاظ روانشناسی بازار شرح می‌دهیم.

 

فاز ناباوری در بیت کوین

در این فاز افرادی که در قله‌های قیمتی بیت کوین خریده‌اند، با وارد شدن به بازار نزولی و کم شدن میزان سرمایه‌شان دچار ناامیدی می‌شوند. هنگامی که در بازار خرسی قیمت بیت کوین به‌طور مستمر کاهش می‌یابد‌، بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران دیدی منفی به بازار ارزهای دیجیتال پیدا می‌کنند.

این ناباوری حاکم در جامعه باعث می‌شود تا بیت کوین وارد فاز «ناباوری» (Disbelief) شود. در این فاز حتی خبرهایی که در زمان بازار گاوی و صعودی موجب جهش‌های قیمتی خیره‌کننده‌ای در قیمت ارزهای دیجیتال می‌شدند، دیگر اثر چندانی در قیمت ارزهای دیجیتال ندارند. در فاز ناباوری گویی خبرهایی که باعث کاهش قیمت می‌شوند، بر قیمت بازار تأثیر بیشتری دارند. شرایط به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که بیشتر فعالان بازار نیز امید خود را از بازار ارزهای دیجیتال از دست می‌دهند و با ناباوری به این بازار نگاه می‌کنند.

فاز امید در ابتدای بازار گاوی

با گذر زمان به تدریج در روند قیمت بیت کوین نشانه‌هایی از افزایش قیمت پیدا می‌شود. در این فاز به‌تدریج مقداری امید در میان سرمایه‌گذاران و تریدرها برای افزایش قیمت بیت کوین به‌وجود می‌آید. افرادی که از دوره‌های قبلی بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر خریده‌اند، با دیدن این نشانه‌ها در افزایش قیمت سعی می‌کنند تا بیت کوین خود را نفروشند و منتظر بازار گاوی باشند.

با توجه به امکان شروع بازار گاوی جدید، برخی دیگر از هولدرهای قدیمی بیت کوین نیز ممکن است در کف‌های قیمتی مناسب بیت کوین‌های بیشتری را خریداری کنند. بنابراین در فاز «امید» (Hope) سرمایه‌گذاران و تریدرها به امکان رشد قیمت‌ها در بازار امیدوار هستند.

فاز امید در ابتدای چرخه بازار

فاز خوش بینی در بازار گاوی

در فاز خوش‌بینی سرمایه‌گذاران بیشتری به بازار وارد می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌ها بیش از پیش به رشد خود ادامه دهند. در این بازار گاوی که قیمت‌ها در حال رشد هستند افراد بیشتری با دیدن بازار صعودی وارد بازار می‌شوند. هنگامی که قیمت بیت کوین در بازار گاوی قله‌های روند صعودی را یکی پس از دیگری طی می‌کند، بیشتر تریدرها و سرمایه‌گذاران تازه‌کار برای خرید بیت کوین به بازار هجوم می‌آورند.

فاز هیجان و سر خوشی در بازار گاوی

سرانجام زمانی فرا می‌رسد که در بازار گاوی ارزهای دیجیتال قیمت‌ها در یک رالی صعودی قرار می‌گیرند و تریدرها هر روز شاهد رشد قیمت‌ها هستند. در این هنگام افراد زیادی با دیدن این روندهای صعودی بازار دچار ترس از دست دادن موقعیت سرمایه‌گذاری یا در اصطلاح فومو می‌شوند و بدون تحلیل و بررسی و تنها از روی احساسات وارد بازار می‌شوند. جو حاکم در بازار گاوی در این حالت سرشار از هیجان و سرخوشی است.

در این جو هیجانی که در بازار حاکم است ممکن است بهترین کار فروش در این قیمت‌های بالا یا نگهداری بیت کوین باشد. اما افراد زیادی بدون توجه به احتمال شروع بازار خرسی، دارایی‌های خود را افزایش می‌دهند. لازم به ذکر است این بازار فرصت مناسبی را برای کلاهبردارهای ارزهای دیجیتال نیز قرار می‌دهد تا با عرضه توکن بی‌ارزش خود از روند صعودی بازار برای فریب تریدرهای تازه‌کار استفاده کنند.

فاز اعتماد به نفس کاذب در بازار

در این فاز قیمت بیت کوین بعد از رسیدن به قله‌ای جدید، مقداری از قیمت هیجانی خود را از دست می‌دهد. بسیاری از معامله‌گرها با خیال این‌که قیمت بیت کوین دوباره روند صعودی خود را آغاز می‌کند، این پایین آمدن قیمت را به‌عنوان فرصتی برای خرید و ورود به بازار درنظر می‌گیرند و اقدام به خرید در این قیمت‌های هیجانی می‌کنند. باور این افراد این است که بیت کوین بعد از این رالی صعودی مقداری اصلاح قیمتی کرده است و دوباره به روند صعودی قبلی باز می‌گردد. این افراد که هنوز هیجانات بازار گاوی را دارند، با این پیش‌بینی اشتباه از بازار ممکن است دوباره بیت کوین خریداری کنند.

فاز گاوی در چرخه بازار

فاز اضطراب و عدم پذیرش در بازار ارزهای دیجیتال

در این فاز از چرخه بازار ارزهای دیجیتال، دیگر از افزایش‌های هیجانی و خریدهای گسترده در بازار بیت کوین خبری نیست. برعکس در این فاز قیمت بیت کوین روندی نزولی را آغاز می‌کند. سرمایه‌گذاران که کف‌های قیمتی پایین‌تری از قیمت را مشاهده می‌کنند دچار اضطراب و ترس از دست دادن سرمایه خود می‌شوند. افرادی که انتظار ادامه بازار گاوی را داشتند و در قله‌های بازار گاوی بیت کوین خریدند، دچار نوعی اضطراب و عدم پذیرش شرایط نزولی بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند. اما از طرفی دیگر این فاز می‌تواند فرصتی برای فروش برای افرادی باشد که در قیمت‌های بالاتر بیت کوین‌ خود را نفروختند. برخی دیگر از تریدرهای روزانه نیز از این روند خرسی بازار استفاده می‌کنند و در جهت روند نزولی پوزیشن‌های شورت می‌گیرند.

فاز ترس و تسلیم در بازار بیت کوین

بیت کوین در ادامه روند نزولی خود وارد کف‌های قیمتی پایین‌تری می‌شود. سرمایه‌گذارانی که در فازهای قبلی، بیت کوین خود را نفروخته‌‌اند و به برگشت بازار امید داشتند، با دیدن ادامه‌دار بودن روند نزولی در بازار ممکن است بیت کوین‌های خود را در این فاز بفروشند. این باعث افزایش عرضه و سرعت گرفتن روند نزولی قیمت بیت کوین و گسترش ترس در بازار می‌شود. رفته رفته بیشتر افراد وارد فاز تسلیم و پذیرش شرایط بازار می‌شوند.

فاز خشم و افسردگی در بازار ارزهای دیجیتال

در این فاز افرادی که سرمایه خود را در بازار بیت کوین از دست داده‌اند خشمگین هستند. این افراد ممکن است سرمایه‌های قرضی خود را وارد این بازار کرده باشند. بنابراین در این شرایط که قیمت بیت کوین به قیمت‌های بسیار پایین‌تری رسیده است دچار خشم از بازار می‌شوند. در این فاز قیمت بیت کوین معمولا به پایین‌ترین قیمت‌‌های خود در چرخه بازار ورود می‌کند. در این قیمت‌ها عده‌ای که سرمایه خود را از دست داده‌اند دچار افسردگی و بدبینی به بازار می‌شوند. بعد از این فاز چرخه بازار دوباره از ابتدا شروع می‌شود.

تحلیل بازار گاوی در چرخه بازار

شناسایی بازار گاوی در میان فازهای مختلف چرخه بازار به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند پیش‌بینی بهتری از آینده قیمت دارایی‌های خود در بازار مربوطه به‌دست آورند. چرخه بازار ارزهای دیجیتال دارای ۴ فاز است و شامل بازارهای گاوی و خرسی می‌شود. تحلیل بازار گاوی در چرخه بازار دید بهتری به سرمایه‌گذاران بیت کوین می‌دهد و آن‌ها را در انتخاب زمان مناسب برای ورود به این بازار آماده می‌کند.

پیش‌تر فازهای مختلف چرخه بازار بیت کوین را از دیدگاه روانشناسی بازار تحلیل کردیم. در ادامه سعی داریم فازهای مربوط به چرخه بازار بیت کوین را از دید سرمایه‌گذاری و مالی توضیح دهیم.

تحلیل بازار گاوی

فاز انباشت در چرخه بازار

اولین فاز چرخه بازار «انباشت» (Accumulation) نام دارد. در این فاز قیمت در روند نزولی خود به کف‌های قیمتی پایینی رسیده است. بسیاری از تحلیل‌گرهای بازار این نواحی را به‌عنوان کف‌های قیمتی مناسبی برای خرید معرفی می‌کنند. در این شرایط عده‌ای که به آینده بازار مربوطه امیدوارند سعی می‌کنند بیت کوین را در این قیمت‌ها خریداری کنند.

برخی دیگر نیز از نوسانات قیمتی بیت کوین در محدوده‌های حمایت و مقاومتی برای باز کردن پوزشن‌های معاملاتی برای نوسان‌گیری ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. در فاز انباشت هیچ علاقه‌ای در بازار وجود ندارد و بیشتر افراد نسبت به رشد قیمت بدبین هستند. در این میان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نیز به اخبار منفی توجه بیشتری دارند که این موضوع باعث افزایش بیشتر اضطراب و عدم اطمینان به بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. در فاز انباشت به تدریج ممکن است جو منفی حاکم به بازار به سمت جوی خنثی تغییر کند و شرایط را برای شروع بازاری گاوی آماده کند.

فاز صعودی و بازار گاوی در چرخه بازار

بازار صعودی زمانی شروع می‌شود که اثرات منفی بازار خرسی گذشته به‌تدریج کمرنگ‌تر می‌شود و نشانه‌هایی از افزایش قیمت در بازار مشاهده می‌شود. در این شرایط معمولا بازار ارزهای دیجیتال به ثبات مناسبی رسیده است و قیمت در روندی صعودی در حال افزایش است. افرادی که زودتر از سرمایه‌گذاران دیگر بتوانند این نشانه‌‌های شروع بازار گاوی را متوجه شوند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌های به‌موقع در این بازار سودهای قابل توجهی را از ادامه بازار گاوی به‌دست آورند.

رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی نیز اخباری مرتبط با این جو مثبت را پوشش می‌دهند و افراد بیشتری را از شروع بازار گاوی آگاه می‌کنند. در ادامه و با افزایش بیشتر در قیمت بیت کوین سرمایه‌گذارانی بیشتری وارد بازار گاوی می‌شوند. این موضوع به افزایش تقاضا در بازار و بالاتر رفتن قیمت بیت کوین کمک می‌کند. در ادامه روند صعودی بازار بیت کوین، افرادی که در بازارهای مالی نیز فعالیت ندارند وارد بازار گاوی بیت کوین می‌شوند. در این هنگام است که قیمت بیت کوین به بیشترین قیمت خود در روند صعودی نزدیک می‌شود و به‌تدریج سرعت افزایش قیمت آن کم می‌شود.

فاز توزیع در پایان بازار گاوی

فاز «توزیع» (Distribution) سومین فاز در چرخه بازار بیت کوین است. در این فاز بیت کوین در قیمت‌های بالایی معامله می‌شود. در فاز توزیع به‌تدریج فروشنده‌ها نسبت به خریدارها قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و احساسات بازار گاوی فاز قبلی به‌تدریج به حالتی خنثی تبدیل می‌شود. در فاز توزیع قیمت بیت کوین ممکن است برای چند هفته یا ماه در محدوده‌ای مشخص نوسان کند. فاز توزیع به سرعت شروع می‌شود و به سرعت نیز خاتمه می‌یابد. هنگامی که فاز توزیع تمام می‌شود بازار روند نزولی خود را شروع می‌کند.

در فاز توزیع احساساتی از قبیل ترس، طمع و امید در بازار مشاهده می‌شود. بسیاری از افراد برای فروش بیت کوین‌های خود مردد هستند و نمی‌دانند تصمیم درست چیست. در این فاز نبردی بین عرضه و تقاضا شروع می‌شود. در مواقعی که خریداران قوی‌تر شوند قیمت کمی بالا می‌رود و زمانی که فروشندگان قوی‌تر از خریدارها باشند، قیمت به سمت پایین نوسان می‌کند. در این فاز قیمت معمولا برای مدتی در این حالت می‌ماند.

فاز توزیع

فاز نزولی چرخه بازار

فاز نزولی آخرین فاز از چرخه بازار است. این فاز معمولا با خبر یا خبرهایی به‌شدت منفی شروع می‌شود. در این فاز در نهایت فروشندگان بر خریدارهای بازار پیروز می‌شوند و قیمت در روندی نزولی قرار می‌گیرد. افرادی که بیت کوین‌ها و سایر رمزارزهای خود را هنوز نفروخته‌اند در این فاز به‌شدت در استرس قرار دارند. این افراد معمولا سرمایه‌گذاران تازه‌کار و بدون تجربه‌ای هستند. با توجه به این‌که این افراد بیت کوین‌های خود را در قیمت‌هایی حداکثری خریده‌اند، بنابراین در این بازار نزولی در ضرر هستند.

بازار بیت کوین به‌قدری فریبنده و غیرقابل پیش‌بینی است که ممکن است افرادی به اشتباه در انتهای فاز توزیع یا زمانی که قیمت بیت کوین افت‌های شدیدی می‌کند، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. با شروع روند نزولی بازار بیت کوین، این افراد متوجه می‌شوند که در زمان نامناسبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. لازم به ذکر است در انتهای فاز نزولی و زمانی که بیت کوین به کف‌های پایین قیمتی می‌رسد، بسیاری از سرمایه‌گذاران مجرب شروع به خرید بیت کوین می‌کنند.

چگونه از بازار گاوی بهره ببریم ؟

افرادی می‌توانند از بازار گاوی بیشترین سود را دریافت کنند که بتوانند در ابتدای شروع بازار گاوی دارایی یا سهام موردنظر خود را خریداری کنند. این افراد اگر از تحلیل درستی استفاده کنند می‌توانند در زمانی که قیمت دارایی در نزدیکی قله خود قرار دارد نسبت به فروش دارایی خود اقدام کنند.

البته این بهترین حالتی است که می‌توان از بازار گاوی استفاده کرد اما در واقعیت تخمین زمان شروع و پایان بازار گاوی بسیار مشکل است. بنابراین ممکن است هر استراتژی که برای بهره‌مندی از بازار گاوی به‌کار می‌برید با ریسک‌های ویژه‌ای همراه باشد.

اگر بخواهیم از ریسک‌های استراتژی‌های مختلف برای کسب سود بیشتر در بازارهای گاوی صرف‌نظر کنیم، با استفاده از برخی روش‌ها می‌توان از بازار گاوی استفاده بیشتری کرد. در ادامه سعی داریم دو نمونه از این استراتژی‌ها را توضیح دهیم.

خرید و نگهداری در بازار گاوی

یکی از استراتژی‌های پایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بازارهای گاوی خرید و نگهداری است. این نگهداری دارایی می‌تواند تا انتهای روند صعودی یا قبل از آن ادامه داشته باشد. در این روش با توجه به اهدافی که سرمایه‌گذار برای خود تعیین کرده است، می‌تواند با رسیدن قیمت به محدوده‌های موردنظر، دارایی مربوطه را بفروشد. نکته مهمی که در این حالت وجود دارد این است که تریدر و سرمایه‌گذار تنها زمانی می‌تواند با اطمینان کامل این کار را انجام دهد که از روند صعودی بازار مطمئن باشد. در بازارهای گاوی با توجه به این‌که اکثر تریدرها و سرمایه‌گذاران نسبت به تغییرات قیمت دارایی خود خوش‌بین هستند، بنابراین استفاده از این روش بیشتر در بازارهای گاوی موردتوجه قرار می‌گیرد.

خرید و نگهداری در بازارهای گاوی نیز به نوبه خود می‌تواند به روش‌های گوناگونی انجام شود. برای مثال یکی از روش‌هایی که سرمایه‌گذاران در این استراتژی استفاده می‌کنند خریدهای مداوم با مقادیری ثابت از دارایی یا سهام مربوطه در بازار گاوی است. البته این روش همان‌طور که ممکن است سود‌آور باشد می‌تواند سرمایه‌گذار را با ریسک‌های بیشتری روبه‌رو کند.

بازار گاوی

خرید در زمان اصلاح بازار گاوی

در بازارهای گاوی روند کلی قیمت صعودی است. اما در این روند صعودی نیز قیمت به‌طور پیوسته افزایش پیدا نمی‌کند. بلکه در بین مسیر در بازه‌های زمانی کوتاه اصلاحاتی دارد. بنابراین در بازارهای گاوی با وجود صعودی بودن روند کلی بازار اما بازار دارای نوساناتی است که در برخی اوقات قیمت دارایی یا سهام را درخلاف جهت اصلی بازار حرکت می‌دهد. یکی از استراتژی‌هایی که به کمک آن می‌توان از بازارهای گاوی سود برد، خرید در این بازگشت به عقب‌های موقت یا در اصطلاح پولبک‌های بازار است. بنابراین برخی از سرمایه‌گذاران در این پولبک‌ها خریدهای خود را انجام می‌دهند. خریداران با توجه به این‌که روند کلی بازار را صعودی می‌دانند هر پایین زدنی از قیمت را به‌عنوان تخفیفی برای خرید دارایی مربوطه فرض می‌کنند.

بازار گاوی ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند بازارهای مالی دیگر در روندهای بلندمدت صعودی و نزولی قرار می‌گیرد. در حالتی که بازار ارزهای دیجیتال روندی نزولی دارد به آن بازار خرسی می‌گویند. اما در زمانی که بازار ارزهای دیجیتال با افزایش قیمت مواجه است و روندی صعودی دارد در اصطلاح به آن بازار گاوی می‌گویند. در بازار گاوی تمامی رمزارزهای موجود به پیروی از بیت کوین شروع به افزایش قیمت می‌کنند.

نکته‌ای که در مورد بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که این بازار مارکت کپ یا ارزش بازار کمی دارد. این موضوع باعث می‌شود تا در بازار گاوی قیمت رمزارزها با افزایش قیمت زیادی مواجه شود. اما در این میان تأثیر بیت کوین در نوسانات قیمت رمزارزهای دیگر از همه بیشتر است که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

بازار گاوی بیت کوین

با نگاهی به تاریخچه قیمتی در بیت کوین متوجه می‌شویم که مدتی بعد از هر هاوینگ بیت کوین، قیمت بیت کوین شروع به افزایش می‌کند. این افزایش معمولا تا رسیدن قیمت‌ به سقف‌های جدید برای بیت کوین ادامه پیدا می‌کند. اما بعد از این رشد قابل‌توجه در قیمت بیت کوین که در بازار گاوی حاصل می‌‌شود، قیمت بیت کوین وارد روند نزولی خود می‌شود و تا قیمت‌هایی بسیار پایین افت می‌کند.

با توجه به دیدگاه بلندمدت برای بیت کوین اگر بخواهیم بازه‌های زمانی که برای روندهای صعودی و نزولی بیت کوین درنظر داریم را در سیکل‌‌های مختلف بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که قیمت بیت کوین بعد از هر بازار گاوی وارد بازاری خرسی می‌شود. همانند بازارهای مالی دیگر شناسایی بازارهای گاوی و خرسی بیت کوین می‌تواند برای پیدا کردن زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری بسیار مفید باشد.

بازار گاوی بیت کوین

خطراتی که بیت کوین را تهدید می کند

با وجودی که نوسانات قیمت بیت کوین در بازارهای گاوی و خرسی بسیار زیاد است اما نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که در دید بلندمدت قیمت بیت کوین تاکنون همواره در روندی صعودی قرار داشته است. سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا این روند بلندمدت صعودی، ادامه‌دار خواهد بود. در جواب این سوال باید به این نکته اشاره نمود که با توجه به سیستم عرضه تدریجی بیت کوین برخی از فعالان این حوزه بر این باورند که قیمت بیت کوین همواره در سیر صعودی بلندمدتی قرار دارد.

البته برخی دیگر نیز بر این باورند که رقابت دیگر رمزارزهای موجود در بازار با بیت کوین ممکن است در نهایت باعث فروپاشی امپراطوری بیت کوین شود. البته عده‌ای دیگر نیز عوامل دیگری همانند بانک‌های مرکزی و نهادهای مالی متمرکز را به‌عنوان خطری جدی برای بیت کوین درنظر دارند.

نقش بیت کوین در بازار گاوی ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در پروژه‌های رمزارزی مختلفی سرمایه‌گذاری کنند همواره باید به روند کلی قیمت بیت کوین توجه داشته باشند. به عبارتی دیگر برای سرمایه‌گذاری یا ترید در ارزهای دیجیتال در ابتدا باید به قیمت بیت کوین توجه داشته باشید. اکثر ارزهای دیجیتال از روند قیمتی بیت کوین پیروی می‌کنند.

به عبارتی دیگر هنگامی که بیت کوین در بازار گاوی است، اکثر ارزهای دیجیتال در بازار گاوی هستند و برعکس. این موضوع حتی در بیشتر مواقع در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر نیز صادق است. این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت کوین و ارزهای دیجیتال، تریدرهایی که قصد انجام معاملات کوتاه‌مدت‌تری نیز دارند به نوسانات قیمت بیت کوین توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اثر بازار گاوی در پروژه‌‌های رمزارزی

بازار گاوی در ارزهای دیجیتال فرصت مناسبی را پروژه‌های رمزارزی ایجاد می‌کند تا بتوانند از جو مثبت بازار رمزارزها استفاده کنند و توکن پروژه رمزارزی خود را معرفی کنند. تکنولوژی‌هایی که در محیط‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شوند این امکان را برای پروژه‌های رمزارزی به‌وجود آورده است تا بتوانند با توسعه و ارائه توکن‌های مربوطه، برای پروژه خود جذب سرمایه انجام دهند. در بازارهای گاوی به‌دلیل این‌‌که قیمت ارزهای دیجیتال همواره افزایش پیدا می‌کند، بنابراین توجه سرمایه‌گذاران به این‌ حوزه افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا پروژه‌های رمزارزی مختلفی با توسعه و معرفی توکن خود به جذب سرمایه برای ادامه کار پروژه خود اقدام کنند.

پروژه‌های رمزارزی

اثر بازار گاوی در حباب قیمت ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال نسبت به بازارهای مالی دیگر مارکت کپ یا ارزش بازار کمتری دارد. این موضوع باعث می‌شود تا در بازار گاوی که احساسات مثبتی در بازار حاکم است نوسانات قیمتی زیادی در ارزهای دیجیتال روی دهد. در این هنگام سرمایه‌گذاران با دیدن افزایش چشمگیر در قیمت ارزهای دیجیتال می‌خواهند هرچه سریعتر وارد این بازار شوند و از این بازار کسب سود کنند.

بنابراین دچار «فومو» (Fear Of Missing Out | FOMO) یا ترس از دست دادن موقعیت سرمایه‌گذاری مطلوب می‌شوند. این هجوم به بازار که بیشتر توسط افراد تازه‌کار انجام می‌شود، در نهایت با افزایش تقاضا در بازار موجب بالا رفتن بی‌رویه قیمت و ایجاد حباب قیمتی در این دارایی‌ها می‌شود.

بدیهی است با فروکش کردن جو روانی حاکم در بازار و تمام شدن بازار گاوی، اکثر ارزهای دیجیتال افت قیمت‌ زیادی را تجربه می‌کنند.

تاثیر بازار گاوی در کلاهبرداری از ارزهای دیجیتال

یکی از مواردی که در بازارهای گاوی ارزهای دیجیتال باید درنظر داشت خطر افزایش کلاهبرداری در این حوزه به‌واسطه افزایش قیمت مستمر در بازار گاوی ارز دیجیتال است. در این حالت برخی افراد با توجه به جو روانی مثبت بازار ارزهای دیجیتال، سعی می‌کنند تا توکن‌های بی‌ارزش خود را برای فروش عرضه کنند. این توکن‌ها که هیچ‌گونه ارزش ذاتی ندارند، تنها با تبلیغات و دست‌کاری قیمت مطرح می‌شوند و ممکن است در ابتدا رشد قابل توجهی نیز داشته باشند. اما در نهایت شخص کلاهبردار با فروش و عرضه بی‌رویه توکن بی‌ارزش خود باعث صفر شدن قیمت این توکن می‌شود.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب با مفهوم بازار گاوی آشنا شدیم و بازار گاوی را در بازار سهام تعریف کردیم. سپس ویژگی‌های بازار گاوی بورس را توضیح دادیم. با توجه به اهمیت شناخت چرخه بازارهای مالی در ادامه با فازهای مختلف چرخه بازار ارزهای دیجیتال از نظر روانشناسی بازار آشنا شدیم. سپس بازار گاوی را در چرخه بازار تحلیل کردیم و چرخه بازار را از نظر سرمایه‌گذاری و مالی توضیح دادیم. تمامی اطلاعاتی که از بازارهای مالی به‌دست می‌آیند زمانی می‌توانند برای ما سودآور باشند که بتوانیم از آن‌ها به‌طور مناسبی استفاده کنیم.

بنابراین در ادامه این سوال را مطرح کردیم که چگونه از بازار گاوی بهره ببریم. در جواب این سوال نیز خرید و نگهداری در بازار گاوی و استراتژی خرید در زمان اصلاح بازار گاوی را شرح دادیم. سپس به‌طور مجزا بازار گاوی ارزهای دیجیتال و بازار گاوی بیت کوین را توضیح دادیم. در ادامه نقش بیت کوین در بازار گاوی ارزهای دجیتال و اثر بازار گاوی در پروژه‌های رمزارزی و حباب قیمت ارزهای دیجیتال را بیان کردیم. در انتها نیز تأثیر بازار گاوی در کلاهبرداری از ارزهای دیجیتال را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Medium
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *