رمز ارز چیست؟ — آموزش کامل به زبان ساده

۴۲۴۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
رمز ارز چیست؟ — آموزش کامل به زبان ساده

«رمز ارز» یا «ارز رمزنگاری شده» یک نوع ارز دیجیتال است که به وسیله تکنولوژی رمزنگاری امنیت آن تضمین می‌شود. در طی سال‌های اخیر، افزایش شدید قیمت بیت‌کوین باعث ایجاد تعداد زیادی رمزارز شده است. اما رمز ارز چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال، تفاوت رمز ارز و ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم و تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده در ارزهای رمز‌نگاری شده را توضیح می‌دهیم.

رمز ارز چیست و چه کاربردی دارد ؟

«رمز ارز» (Cryptocurrency) نوعی ارز دیجیتال است که امکان انتقال ارزش در محیط دیجیتال را برای افراد فراهم می‌کند. برای پاسخ به سوال رمز ارز چیست باید کلمات تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنیم. رمز ارز از ترکیب دو واژه «رمزنگاری» (Cryptography) و «ارز» (Currency) به وجود آمده است. بنابراین رمزارز از تکنیک‌های رمزنگاری به طور گسترده برای امن کردن انتقال پول بین افراد استفاده می‌کند.

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده است که رمزارزها با سیستم‌های پرداخت آنلاین بانکی چه تفاوت‌هایی دارند. در نگاه اول و از منظر کارکرد، این دو سیستم هیچ تفاوتی باهم ندارند. هر دو این روش‌ها برای انتقال ارزش و خرید در فضای آنلاین استفاده می‌شوند. اما اگر کمی عمیق‌تر به این دو سیستم نگاه کنید متوجه تفاوت‌های اساسی آن‌ها خواهید شد.

برای درک بهتر مفهوم رمز ارز، بهتر است ابتدا تعریف جامعی از ارز دیجیتال داشته باشیم. درک ارزهای دیجیتال کمک زیادی به درک رمزارزها و جایگاه آن می‌کند. پس از بررسی مفاهیم مربوط به ارزهای دیجیتال، مباحث اصلی رمز ارزها را مطرح خواهیم کرد.

رمز ارز چیست (ارز دیجیتال)

ارز دیجیتال چیست ؟

همان‌طور که گفته شد رمز ارز نوعی ارز دیجیتال است. خیلی از افراد این دو مفهوم را به جای هم استفاده می‌کنند. این در حالی است که رمزارزها فقط یک دسته از ارزهای دیجیتال را شکل می‌‌دهند. ارز دیجیتال شکلی از پول است که فقط در فضای دیجیتال و الکترونیک وجود دارد. برای استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات باید از کامپیوتر یا کیف پول متصل به اینترنت استفاده کنید.

ارزهای دیجیتال کاربردی مشابه با پول فیات دارند. از آن‌ها می‌توانید برای خرید کالا یا پرداخت هزینه خدمات استفاده کنید. این ارزها امکان انجام تراکنش‌های فوری در سطح بین‌الملل را فراهم می‌کنند. با استفاده از ارزهای دیجیتال یک نفر در شرق آسیا می‌تواند در کمترین زمان به شخصی در آمریکا ارز انتقال دهد.

ویژگی‌های ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال شامل ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از ارزهای فیزیکی متمایز می‌کنند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارزهای دیجیتال تنها به شکل دیجیتال موجود هستند و معادل فیزیکی ندارند.
  • ارزهای دیجیتال می‌توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند. رمزارزهایی مانند لایت‌کوین، کاردانو و سولانا نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند. این درحالی است که پول فیزیکی کاملا توسط سیستم متمرکز تولید و توزیع می‌شود.
  • ارزهای دیجیتال همانند ارزهای فیزیکی برای انتقال ارزش استفاده می‌شوند. اما مفهوم انتقال ارزش در آن‌ها گسترده‌تر از ارزهای فیزیکی است. به عنوان مثال یک ارز دیجیتال در بازی رایانه‌ای می‌تواند عمر بازیکن را افزایش دهد یا امکانات بیشتری در اختیار او بگذارد.

انواع ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یک اصطلاح جامع است که برای توصیف انواع ارزهای مختلف موجود در فضای الکترونیکی استفاده می‌شود. به طور کلی سه نوع مختلف ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

رمز ارز‌ها

رمزارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که از تکنیک‌های رمزنگاری برای تایید و حفظ امنیت معاملات در شبکه بهره می‌گیرند. رمزنگاری علاوه بر آن در تولید و مدیریت ایجاد این ارزها به کار می‌رود. بیت‌کوین و اتریوم دو نوع معروف از رمز ارزها هستند.

ارزهای مجازی

«ارزهای مجازی» (Virtual Currencies) ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری نشده هستند (غیرقانونی نیستند و فقط قانونی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.) که توسط توسعه‌دهندگان یا یک موسسه متشکل از ذینفعان، کنترل می‌شوند. ارزهای مجازی می‌توانند به صورت الگوریتمی توسط پروتکل تعریف و کنترل شوند. مثال مناسب برای ارزهای مجازی، توکن‌های یک بازی است که مقررات آن توسط توسعه‌دهندگان تعریف و کنترل می‌شود.

ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی

«ارزهای دیجیتال بانک مرکزی» (Central bank digital currencies | CBDCs) ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری شده هستند که توسط بانک مرکزی یک کشور تولید می‌شوند. CBDC می‌تواند مکمل یا جایگزین ارز فیات سنتی باشد. برخلاف ارز فیات که به دو شکل فیزیکی و دیجیتالی وجود دارد، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی فقط به صورت دیجیتال وجود دارند. انگلیس، سوئد و اروگوئه از جمله کشورهای هستند که قصد دارند نسخه دیجیتالی ارزهای بومی خود را راه‌اندازی کنند.

مزایای ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال از هر نوعی که باشند به طور عمومی از مزیت‌های یکسانی بهره می‌برند. اولین و مهم‌ترین مزیت آن‌ها در انتقال فوری پول و ثبت سریع معاملات است. به دلیل این‌که ارزهای دیجیتال در یک بستر یکسان و بدون حضور واسطه اقدام به ثبت تراکنش‌ها می‌کنند، انتقال پول در این روش بسیار سریع انجام می‌شود. این مدل از انتقال علاوه بر سریع بودن شفافیت اطلاعات بالایی نیز دارد.

دومین مزیت ارزهای دیجیتال این است که نیازی به تجهیزات ساخت پول‌های فیزیکی در آن‌ها نیست. از آن‌جایی که این پول‌ها در بستر مجازی هستند، امکان پاره شدن و خراب شدن پول نیز در آن‌ها وجود ندارد.

سومین مزیت ارز دیجیتال را می‌توان توانایی آن در تسهیل سیاست‌های پولی و مالی عنوان کرد. توزیع ارزهای دیجیتال در این روش بسیار ساده است. بانک‌های مرکزی در سیستم کنونی، با استفاده از واسطه‌هایی مثل موسسات مالی سعی در مدیریت جریان پول دارند. با استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر نیازی به حضور این واسطه‌ها نیست.

آخرین مزیت ارزهای دیجیتال هزینه پایین انجام معاملات است. در شبکه‌های ارزهای دیجیتال افراد به صورت مستقیم و بدون وجود واسطه‌هایی مانند بانک‌ها، ارزهای خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند. بنابراین هزینه انتقال در آن بسیار پایین است. حتی هزینه انتقال بین دو شبکه ارز دیجیتال مختلف نیز از شبکه بانکی کمتر است زیرا تراکنش‌ها به صورت الگوریتمی انجام می‌شوند. بنابراین هزینه‌های ثابت برای این تراکنش‌ها مطرح نیست.

مزایا و معایب ارز دیجیتال چیست

معایب ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین عیب ارزهای دیجیتال این است که مشکلات زیرساختی و ذخیره‌سازی هنوز در آن حل نشده باقی‌مانده است. شما برای اتصال به این شبکه‌ها نیاز به زیرساخت اینترنت دارید. تجهیزاتی مثل کیف پول امن دیجیتال و گوشی هوشمند نیز برای انجام تراکنش در این سیستم‌ها نیاز است.

مشکل دیگری که ارزهای دیجیتال با آن روبه‌رو هستند امکان هک شدن آن‌ها است. هکرها می‌توانند از طریق هک کیف پول یا تغییر قوانین پروتکل‌های شبکه، خسارات زیادی به استفاده کنندگان ارزهای دیجیتال وارد کنند.

آخرین مشکل ارزهای دیجیتال ناپایداری ارزش آن‌ها است. با توجه به این‌که بیشتر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و قانون‌گذار خاصی بر روی فعالیت آن‌ها نظارت نمی‌کند، امکان نوسانات قیمتی شدید بین آن‌ها وجود دارد. این قضیه ممکن است ریسک‌های زیادی را متوجه تریدرهای ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاران این بازار بکند.

تفاوت های رمز ارز و ارز دیجیتال

با توجه به تعاریف ارائه شده، حتما تا به حال متوجه شده‌اید که رمز ارزها یکی از اعضای خانواده ارزهای دیجیتال هستند. عضوی که تقریبا از تمام اعضای دیگر بیشتر شناخته شده است. شاید برای شما هم سوال باشد که دلیل محبوبیت رمز ارز چیست. بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ویژگی‌های منحصر به فرد فنی و اقتصادی زیادی دارد. در ادامه ویژگی منحصر به فرد رمز ارزها را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های منحصر به فرد رمز ارز چیست ؟

رمز ارز یا ارزهای رمزنگاری شده ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد زیادی دارند. مهم‌ترین ویژگی مربوط به عملکرد آن است. رمزارز به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی عمل می‌کند که متعلق به هیچ کس یا هیچ سازمانی نیست.

اگرچه تمام رمز ارزها به صورت کامل غیرمتمرکز نیستند اما این ویژگی، یکی از ملاک‌های برتری پروژه‌های بلاک چینی نسبت به یکدیگر است. در این حالت هیچ سیستم مرکزی یا زیرمجموعه‌ای از کاربران نمی‌تواند بدون دستیابی به اجماع در شبکه، تغییراتی در آن ایجاد کند. کاربران شبکه که با عنوان «نود» یا «گره» شناخته می‌شوند، با استفاده از یک نرم‌افزار به سایر اعضا متصل هستند و از این طریق تایید و انتشار اطلاعات را انجام می‌دهند.

ویژگی غیرمتمرکز رمز ارز ها

در سمت چپ تصویر بالا نمونه یک سیستم متمرکز مثل بانک را مشاهده می‌کنید. در این سیستم افراد برای ارتباط با یکدیگر، ابتدا باید با سرور مرکزی در تماس باشند. در سمت راست، سیستم غیرمتمرکز است که برای ارتباط، سلسله مراتب وجود ندارد. در این حالت گره‌ها بدون واسطه به همدیگر وصل هستند و می‌توانند بدون حضور سرور مرکزی انتقال اطلاعات داشته باشند.

غیرمتمرکز بودن، رمزارزها را در برابر خاموشی شبکه و سانسور اطلاعات در آن مقاوم می‌کند. این در حالی است که در یک سیستم متمرکز فقط با حمله به سرور مرکزی، می‌توان شبکه را از کار انداخت. در صورتی که اطلاعات سرور مرکزی نسخه پشتیبان نداشته باشد، کلیه اطلاعات از دست می‌روند و قابل دستیابی نخواهند بود. در رمزارزها گره‌ها هر کدام یک نسخه از پایگاه‌داده را در اختیار دارند و هر کس به عنوان یک سرور در شبکه فعالیت می‌کند. هر گره می‌تواند ارتباط خود با شبکه را قطع کند اما این کار باعث قطعی کل شبکه نخواهد بود و سایر گره‌ها کار انتقال اطلاعات را ادامه خواهند داد.

یک مزیت دیگر رمزارزها این است که در 24 ساعت روز و 365 روز سال قابل استفاده هستند. شما با استفاده از شبکه رمز ارز می‌توانید به انتقال ارزش در سراسر دنیا و بدون حضور واسطه بپردازید. به همین دلیل است که به رمز ارز سیستم بی‌نیاز از اجازه گفته می‌شود.

به طور خلاصه، رمزارزها، ارزهای دیجیتالی هستند که به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد کاربران به یکدیگر به انتقال ارزش می‌پردازند. در این شبکه‌ها انتقال پول همتا به همتا و بدون حضور واسطه در سرتاسر دنیا و در هر ساعت از روز و هر روز از سال انجام می‌شود. هویت دو طرف معامله در این شبکه قابل شناسایی نیست اما اطلاعات تمامی تراکنش‌های انجام شده در شبکه ثبت و ضبط می‌شود.

بلاک چین و رمز ارز

بلاک چین یک پایگاه‌داده با ویژگی‌های خاص است. مهم‌ترین ویژگی بلاک چین این است که داده‌ها بعد از اضافه شدن به آن دیگر قابل ویرایش یا حذف نیستند. در بلاک چین داده‌ها در ساختارهایی به نام بلوک قرار می‌گیرند. این بلوک‌ها پس از تکمیل و تایید توسط گره‌های شبکه بلاک چین، به ساختار داده قبلی اضافه می‌شوند. نحوه اضافه شدن داده‌ها به این صورت است که هر بلوک، حاوی اطلاعاتی است که آن را به بلوک قبلی وصل می‌کند. بنابراین بلوک‌ها در کنار هم یک زنجیره‌ تشکیل می‌دهند که به آن زنجیره بلوکی یا همان بلاک چین گفته می‌شود.

پاسخ سوال رمز ارز چیست را نمی‌توان به طور کامل در مفهوم بلاک چین به دست آورد. در واقع بلاک چین، پایه اصلی تشکیل رمزارزها است. برای ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز نیاز به پایگاه‌داده‌ای است که اطلاعات آن از طرف هیچ کس قابل تغییر یا حذف نباشد. بلاک چین با استفاده از تکنولوژی‌های رمزنگاری و توابع هش این امکان را فراهم می‌کند. در این سیستم کاربران از هر تغییری آگاه هستند و به همین دلیل امنیت شبکه بسیار بالا است. برای اضافه کردن یک بلوک به شبکه، مجموعه‌ای از سیستم‌ها که با عنوان گره شناخته می‌شوند با همدیگر به رقابت می‌پردازند. در واقع استخراج رمز ارز نیز به همین موضوع اشاره دارد. در استخراج، افراد سیستم‌های خود را برای رقابت جهت ایجاد بلوک در اختیار شبکه قرار می‌دهند و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند. در اصطلاح به این فرآیند «ماینینیگ» گفته می‌شود.

بنابراین، بلاک چین همان رمز ارز نیست. در واقع رمز ارزها از بلاک چین استفاده می‌کنند تا بتوانند اطلاعات شبکه خود را به صورت امن نگهداری کنند. در هر سیستمی که نیاز به ذخیره اطلاعات باشد می‌توان از بلاک چین استفاده کرد. بسیاری از سازمان‌ها از بلاک چین برای نگهداری و به اشتراک‌گذاری داده‌های درون‌سازمانی استفاده می‌کنند.

برای افزایش مطالعه خود در زمینه بلاک چین و استخراج رمزارز‌ها مطالعه مطالب زیر توصیه می‌شود.

بلاک چین در رمزارز چیست

رمزنگاری کلید عمومی

«رمزنگاری کلید عمومی» (Public-Key Cryptography) یا «رمزنگاری نامتقارن» از شبکه‌های رمزارزها پشتیبانی می‌کند. این تکنولوژی امکان ارسال و دریافت اطلاعات را در شبکه‌های رمزنگاری شده تامین می‌کند. در این نوع رمزنگاری یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی وجود دارد. کلید خصوصی یک عدد بسیار بزرگ است که امکان حدس زدن آن برای هیچ کس وجود ندارد. به عنوان مثال حدس زدن کلید خصوصی در شبکه بیت‌کوین معادل حدس زدن نتیجه درست 256 بار پرتاب سکه است. با رایانه‌های فعلی این کار غیرقابل انجام است و به انرژی خیلی زیادی نیاز دارد.

همانطور که از نامش پیداست، شما باید کلید خصوصی خود را امن نگه دارید و به کسی نشان ندهید. کلید عمومی با استفاده از کلید خصوصی ایجاد می‌شود. این کلید را می‌توانید با خیال راحت در اختیار دیگران قرار دهید. تقریبا غیرممکن است که کسی بتواند با مهندسی معکوس از کلید عمومی شما به کلید خصوصی برسد.

همچنین با استفاده از کلید خصوصی می‌توان «امضای دیجیتال» (Digital Signatures) تولید کرد. امضای دیجیتال مشابه امضا کردن یک سند فیزیکی در دنیای واقعی است با این تفاوت که هر کسی قادر است با اطمینان بگوید که آیا امضا با کلید عمومی مطابقت دارد یا نه. در صورت مطابقت، امضا معتبر خواهد بود. به این تریتب، کاربر نیازی به نشان دادن کلید خصوصی خود ندارد، اما همچنان می‌تواند مالکیت خود را بر آن اثبات کند.

در رمزارزها تنها در صورتی می‌توانید از دارایی خود استفاده کنید که کلید خصوصی را داشته باشید. وقتی شخصی می‌خواهد معامله‌ای انجام دهد، به شبکه اعلام می‌کند که می‌خواهد دارایی‌های خود را جابجا کند. با این کار معامله با امضای دیجیتال شخص ایجاد و به پایگاه‌داده رمزارز - که همان بلاک چین است - ارسال می‌شود. صحت تراکنش با بررسی امضا شما مشخص می‌شود.

تاریخچه پول دیجیتال و رمز ارز چیست ؟

اگرچه ارائه بیت‌کوین را می‌توان آغازی بر تاریخچه رمزارزها دانست اما تاریخچه تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن به خیلی قبل‌تر برمی‌گردد. به عنوان مثال استفاده از ساختار زنجیره‌ای از بلوک‌ها مربوط به بیت‌کوین نیست و اولین بار در اوایل دهه نود میلادی توسط «استوارت هابر» (Stuart Haber) و «اسکات استورنتا» (W. Scott Stornetta) برای زدن مهر زمانی به اسناد استفاده شده است. در ادامه سه ارز دیجیتال که قبل از بیت‌کوین ارائه شده‌اند را معرفی می‌کنیم.

دیجی‌کش DigiCash

«دیجی‌کش» یک شرکت مالی بود که به عنوان راه‌حلی برای حفظ حریم خصوصی در معاملات، در اواخر دهه 1980 تاسیس شد. موسس این شرکت «دیوید چام» (David Chaum) رمزنگار و دانشمند علوم کامپیوتر بود. مدل دیجی‌کش یک سیستم متمرکز بود، با این حال یک تلاش جذاب در راستای حفظ حریم خصوصی معاملات به شمار می‌آمد. بعدا این شرکت ورشکست شد. چام دلیل این شکست را عدم رونق تجارت الکترونیک در زمان معرفی آن می‌داند.

بی‌مانی B-Money

«بی‌مانی» در دهه 1990 توسط «وی دای» (Wei Dai) دانشمند و مهندس کامپیوتر ارائه شد. این مقاله به عنوان یک منبع در «سفیدنامه» (Whitepaper) بیت‌کوین ذکر شده است. چراکه ایده «مکانزیم اجماع اثبات کار» (PoW) در این پژوهش ارائه و بعدا توسط بیت‌کوین به کار گرفته شده است. این همان روشی است که نیاز به ماینینگ و استخراح رمز ارز دارد. علاوه بر آن، ایده پایگاه‌داده توزیع‌شده که در آن کاربران تراکنش‌ها را امضا می‌کنند، برای اولین بار در بی مانی ارائه شده است.

نسخه دوم بی‌مانی ایده مشابه با «استیکینگ» (Staking) را ارائه کرد. این سیستم نیز بعدا توسط تعداد زیادی شبکه رمزارز به کار گرفته شد. با این وجود، بی‌مانی هیچ وقت عملیاتی نشد و در مرحله طرح پیش‌نویس باقی ماند. اما به وضوح ایده‌های آن هسته اصلی شبکه‌های بلاک چینی را شکل داد.

بیت گلد Bit Gold

شباهت «بیت گلد» با بیت‌کوین به قدری زیاد است که برخی معتقدند خالق آن، یعنی «نیک زابو» (Nick Szabo) همان «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) خالق بیت‌کوین است. در اصل، بیت گلد یک دفتر کل است که رشته‌‌های داده حاصل از فرآیند اجماع اثبات کار را ذخیره می‌کند. بیت گلد نیز همانند بی‌مانی هیچ وقت اجرایی نشد اما شباهت‌های بین بیت گلد با بیت‌کوین آن را به عنوان پیش‌سازنده و نسل قبلی آن معرفی می‌کند.

بیت‌کوین

بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز عملیاتی شده شناخته می‌شود که از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال قبلی استفاده کرده است. این رمزارز در سال 2009 و توسط شخص یا گروه مرموز ساتوشی ناکاموتو ارائه شد. با ارائه بیت‌کوین، تلاش‌ها برای ایجاد رمزارزهای جدید شروع شد و در طی زمان کم رمزارزهای جدید برای رقابت با بیت‌کوین با ارائه قابلیت‌های جدید به بازار آمدند.

اگرچه ایده اولیه در رمزارزها انتقال پول بین افراد بدون حضور واسطه بود، اما با گسترش ایده امروزه از رمزارزها برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.

تاریخچه رمز ارز چیست

کیف پول رمز ارز چیست ؟

کیف پول رمز ارز در اصل جایی است که کلید خصوصی شما در آن قرار دارد. این کیف پول می‌تواند یک دستگاه فیزیکی هدفمند (کیف پول سخت‌افزاری)، اپلیکیشنی در رایانه یا گوشی (کیف پول نرم‌افزاری) یا حتی تکه‌ای کاغذ باشد.

کیف پول رابطی است که بیشتر کاربران با استفاده از آن به تعامل با شبکه رمزارز می‌پردازند. انواع مختلف کیف‌پول‌ها، عملکردهای مختلفی از خود نمایش می‌دهند. به عنوان مثال یک کیف پول کاغذی نمی‌تواند برای امضای دیجیتال استفاده شود.

استفاده از کیف پول نرم‌افزاری بین کاربران رایج است چراکه کار با آن راحت‌تر است و استفاده از آن هزینه‌ای ندارد. کیف پول سخت‌افزاری امن‌ترین نوع کیف پول است. برای کاربرانی که دارایی رمزارز قابل توجهی دارند، استفاده از این کیف‌پول‌ها توصیه می‌شود. برای سایر کاربران با توجه به هزینه بالای کیف پول سخت‌افزاری، استفاده از نسخه نرم‌افزاری منطقی است.

انواع رمز ارز چیست ؟

پس از ایجاد و ارائه بیت‌کوین بسیاری از دانشمندان به فکر ایجاد کاربردهای جدی برای رمزارزها افتادند. افزایش تمایل عمومی به استفاده از بیت‌کوین باعث سرعت گرفتن این ایده شد. به طوری که امروزه بیش از 10 هزار پروژه رمزارز رسمی و غیررسمی وجود دارد. در این میان هر پروژه هدف مشخصی دارد و برای نوآوری در یک حوزه از بلاک چین ایجاد شده است. در سایت «کوین‌مارکت‌کپ» (Coinmarketcap) که به عنوان یک سایت معتبر در حوزه رمزارزها شناخته می‌شود، بیش از 120 دسته مختلف برای رمزارزها ذکر شده است.

چند مورد از این دسته‌بندی‌ها مربوط به ارزهای دیجیتال پلتفرمی است. این ارزهای دیجیتال امکان ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و ثبت قراردادهای هوشمند را دارند. بنابراین بسیاری از پروژه‌ها بر بستر آن‌ها ایجاد می‌شوند و اکوسیستم آن‌ها را ایجاد می‌کنkد. از جمله این رمزارزها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اکوسیستم «پولیگون» (Polygon)
  • اکوسیستم «سولانا» (Solana)
  • اکوسیستم «پولکادات» (Polkadot)
  • اکوسیستم «آوالانچ» (Avalanche)

تقریبا در تمام زمینه‌های ممکن پروژه‌های رمزارزی فعالیت دارند. برای مشاهده تمام دسته‌بندی‌های رمزارزها می‌توانید به سایت کوین‌مارکت‌کپ مراجعه کنید. در ادامه ما فهرست چند نمونه معروف از انواع رمزارزها را می‌آوریم.

مشاهده طبقه‌بندی رمزارزها در سایت کوین‌مارکت‌کپ: «+»

انواع رمز ارز چیست

چگونه رمز ارز بخریم ؟

برای خرید رمزارز شما باید در یک صرافی رمزارز حساب معاملاتی باز کنید. صرافی ارز دیجیتال به شما امکان خرید و فروش رمزارز را می‌دهد و در قبال آن هزینه‌ای برای تراکنش‌های شما دریافت می‌کند. کاربران ایرانی می‌توانند از صرافی‌های رمزارز داخلی و یا خارجی استفاده کنند. اما در این مسیر باید به چند نکته توجه داشته باشند. برای تبدیل ریال به دلار دیجیتال یا همان تتر، شما باید از صرافی داخلی استفاده کنید. امکان تبدیل مستقیم ریال به تتر وجود ندارد. اما برای فعالیت در بازار می‌توانید از صرافی داخلی یا خارجی هر کدام که دوست داشتید بهره بگیرید.

صرافی‌های ارز دیجیتال به دو نوع «متمرکز» و «غیرمتمرکز» تقسیم می‌شوند. صرافی‌های متمرکز تحت نظارت دولت‌ها هستند. بنابراین برای فعالیت در آن نیاز به احراز هویت است. بسیاری از این صرافی‌ها امکان احراز هویت برای ایرانی‌ها را ندارند. بنابراین امکان فعالیت برای ایرانی‌ها در این صرافی‌ها وجود ندارد. صرافی غیرمتمرکز، صرافی است که بر بستر بلاک چین ایجاد شده و تحت نظارت هیچ سازمان یا دولتی نیست. این صرافی‌ها نیازی به احراز هویت ندارند و تنها با داشتن کیف پول می‌توان به آن‌ها وصل شد و از آن‌ها استفاده کرد. امکانات این صرافی‌ها فعلا در برابر صرافی‌های مرکزی کم است اما با گذشت زمان شاهد رشد آن‌ها خواهیم بود.

صرافی‌های داخلی هیچ کدام قانونی نیستند. البته منع قانونی هم برای فعالیت آن‌ها وجود ندارد. بنابراین بهتر است رمزارزهای خود را در بستر این صرافی‌ها ذخیره نکنید و بلافاصله پس از خرید، به کیف پول ارز دیجیتال انتقال دهید. برای فعالیت در اکثر صرافی‌های متمرکز خارجی باید از VPN یا VPS استفاده کنید. حتما توجه کنید که فیلترشکن شما آی‌پی ثابت باشد و از آی‌پی کشورهایی که با ترید ارزهای دیجیتال مشکل دارند، استفاده نکنید. برای فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز مشکلی برای ایرانی‌ها وجود ندارد، شما با خرید تتر یا سایر ارزهای دیجیتال از صرافی‌های داخلی و انتقال آن به کیف پول خود، می‌توانید به راحتی در این صرافی‌ها فعالیت کنید.

برای انتخاب صرافی حتما مطالعه کافی داشته باشید. صرافی‌هایی با حجم نقدینگی بالا، تعداد ارزهای لیست شده بیشتر و بدون مشکلات قانونی و سابقه هک، می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. برای مطالعه در مورد صرافی‌ها می‌توانید به بخش Exchanges در سایت «کوین‌مارکت‌کپ» مراجعه کنید.

لیست صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در سایت کوین‌مارکت‌کپ: «+»

تفاوت کوین، توکن و رمز ارز چیست ؟

بسیاری از کاربران بازار ارزهای دیجیتال از این سه مفهوم به جای هم استفاده می‌کنند چراکه هر سه آن‌ها قابلیت معامله در صرافی‌ها و انتقال بین آدرس‌های بلاک چینی را دارند. اما این سه مفهوم با هم متفاوت هستند.

همانطور که در پاسخ به سوال رمز ارز چیست پاسخ دادیم، رمز ارز نوعی ارز دیجیتال است که هدف اصلی ایجاد آن، استفاده از آن به عنوان وسیله انتقال یا حفظ ارزش است. پس از به وجود آمدن شبکه‌هایی مانند اتریوم که به دنبال تعریف کاربردهای جدید برای رمزارزها بودند، رمزارزها به دو دسته کوین و توکن تقسیم شدند. بنابراین رمزارز از دو نوع توکن و کوین تشکیل می‌شود.

رمزارزهایی که کاربرد آن‌ها مانند بیت‌کوین در انتقال و حفظ ارزش دارایی است، تنها یک سکه در شبکه خود دارند و امکان ایجاد سکه دیگر بر شبکه خود را نمی‌دهند. به رمزارز این شبکه‌ها «کوین» (Coin) گفته می‌شود. بنابراین، کوین رمزارزی است که شبکه بلاک چین مخصوص به خود را دارد و کاربرد آن در انتقال ارزش است.

با پشتیبانی شبکه‌های ارز دیجیتال از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیبرمتمرکز، نوع دیگری از رمزارزها ایجاد شدند که متکی به یک شبکه بلاک چینی دیگر هستند. این رمزارزها که با نام «توکن» (Token) شناخته می‌شوند، کاربردهای درون‌برنامه‌ای دارند و انعطاف‌پذیری بیشتری برای تولید یا انتقال آن‌ها وجود دارد. ساختن توکن به راحتی در شبکه‌های ارز دیجیتال پشتیبان آن مانند اتریوم و ترون انجام می‌شود. رمزارز تتر یکی از توکن‌های معروف بازار است که به عنوان یک استیبل کوین در شبکه‌های بلاک چینی مختلف تعریف شده است.

دقت کنید که در شبکه‌های رمز ارز که از قراردادهای هوشمند پشتیانی می‌کنند، رمزارز اصلی شبکه برای ایجاد و انتقال توکن‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای تولید توکن در شبکه رمز ارز سولانا یا انتقال آن‌ها باید از توکن بومی آن یعنی «SOL» استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مفاهیم پایه‌ای ارزهای دیجیتال و توکن‌ها مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (رمزارزها)

آموزش ارزهای دیجیتال

اگرچه رمزارزها پدیده‌ای نو در بازارهای مالی هستند اما توجه بسیاری از افراد در دنیا را به خود جلب کرده‌اند. برخی افراد پروژه‌های ارز دیجیتال را به عنوان پروژه‌های استارتاپی در حوزه تکنولوژی می‌بینند. آن‌ها با بررسی سفیدنامه پروژه‌های ارز دیجیتال که به نوعی بیزینس پلن آن‌ها است، اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های قوی می‌کنند. اما بیشتر کاربران به دنبال نوسان‌گیری در بازار رمزارزها از طریق معامله آن در صرافی‌ها هستند.

شما متعلق به هر یک از این دو دسته باشید، نیاز به داشتن اطلاعات کافی از حوزه رمزارزها دارید. با توجه به نوسانات بالای قیمت در بازار رمزارزها، حضور در این بازار بدون کسب دانش و اطلاعات کافی خطرات زیادی برای کاربران دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، «فرادرس» اقدام به تدوین دوره 7 ساعتی آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (رمزارزها) کرده است.

این دوره آموزشی در 8 فصل تدوین شده است. فصل اول و دوم مربوط به مقدمات و مفاهیم و اصطلاحات تخصصی بازار ارزهای دیجیتال است. در این فصل شما یاد می‌گیرید به سوال رمز ارز چیست پاسخ دهید. در فصل سوم ویژگی‌های مختلف رمزارز‌ها بررسی می‌شود. این اطلاعات در تحلیل بنیادی بازار ارزهای دیجیتال اهمیت فراوانی دارند. فصل چهارم به بررسی منابع اطلاعاتی مختلف پرداخته است. در این بخش شما یاد می‌گیرید چگونه اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

در فصل‌های پنجم و ششم رویکردهای مختلف برای حضور در بازار سرمایه و همچنین بسترهای آن آموزش داده می‌شود. در فصل هفتم رمزارزهای معروف و اصلی، جهت آشنایی شما با روند تحلیل بررسی می‌شوند. در نهایت، در فصل هشتم اشتباهات رایج و تفکرات نادرست در بازار ارزهای دیجیتال مورد بحث قرار می‌گیرند. این دوره برای تمام علاقمندان به بازارهای مالی خصوصا بازار ارزهای دیجیتال مفید است.

نتیجه‌گیری

رمز ارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که امکان تبادل اطلاعات و ارزش را بدون حضور واسطه و به شکل امن برای ما فراهم می‌کنند. بیشتر افراد رمزارزها را با بیت‌کوین می‌شناسند. اما تکنولوژی مورد استفاده در بیت‌کوین از چندین سال قبل از آن وجود داشته است. در این مقاله به سوال رمز ارز چیست پاسخ داده شد و ویژگی‌های رمزارز در کنار کیف پول رمزارز مورد بررسی قرار گرفت.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۲۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
‌Binance Academy
۴ دیدگاه برای «رمز ارز چیست؟ — آموزش کامل به زبان ساده»

سئوال. آیا برای فروش آثار نقاشی اورژینال. چگونه باید شروع کرد و ادامه داد؟

سلام و عرض ادب
برای فروش آثار هنری ابتدا باید آن‌ها را تبدیل به توکن‌های منحصر به فرد NFT کنید و سپس آثار خود را در بازارهای NFT مختلف به فروش برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه مقالات زیر پیشنهاد می‌شود.
NFT چیست و چطور کار می کند ؟ | همه چیز درباره توکن غیر قابل معاوضه ان اف تی
ساخت NFT — آموزش کامل و به زبان ساده
با تشکر از همراهی شما

درود
چقدر امنیت سرمایه تضمین میشود.

مفید و ارزشمند

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *