مارت در ارز دیجیتال چیست؟ – توضیح روش پله ای به زبان ساده

۲۱۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
مارت در ارز دیجیتال چیست؟ – توضیح روش پله ای به زبان ساده

سرمایه‌گذاران و تریدرها از روش‌های مختلفی برای مدیریت سرمایه و کاهش ضررهای احتمالی در بازارهای مالی استفاده می‌کنند. استراتژی مارتینگل در ارز دیجیتال که به آن مارت در ارز دیجیتال نیز می‌گویند، یکی از استراتژی‌هایی است که تریدرها می‌توانند در بازار پرنوسان کریپتو از آن استفاده کنند. هر اندازه تریدرها مجرب باشند و از تحلیل‌های بیشتری برای پیش‌بینی نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال استفاده کنند، باز هم امکان دارد قیمت برخلاف پیش‌بینی حرکت کند. بنابراین استفاده از استراتژی‌هایی نظیر مارت در ارز دیجیتال برای کم کردن ضرر، خروج سر به سر و حتی خروج با سود از معاملات می‌تواند استفاده شود.

فهرست مطالب این نوشته

در این مطلب از مجله فرادرس در ابتدا مارت در ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم و روش پله‌ای آن را با مثالی توضیح می‌دهیم. سپس به تحلیل این استراتژی می‌پردازیم و سودآوری و مشکلات آن را بررسی می‌کنیم. در نهایت هم راهکارهایی برای کاهش ریسک در استفاده از روش مارتینگل در ارز دیجیتال پیشنهاد می‌دهیم.

مارت در ارز دیجیتال چیست؟

مارت زدن یا مارت در ارز دیجیتال همان استفاده از «استراتژی مارتینگل» (Martingale Strategy) در معاملات ارزهای دیجیتال است. استراتژی مارتینگل نوعی استراتژی پر ریسک و از سویی دیگر پر سود است که از سر میز قمار به سمت معاملات سهام و ارزهای دیجیتال راه خود را پیدا کرده است. داشتن استراتژی مناسب در معاملات ارزهای دیجیتال امری ضروری است. استراتژی مارتینگل یکی از استراتژی‌هایی است که در بازار پر ریسک ارزهای دیجیتال می‌توان از آن استفاده کرد.

نحوه مارت زدن در ارز دیجیتال

نحوه مارت زدن در ارز دیجیتال یا به عبارت دیگر استفاده از استراتژی مارتینگل در بازار کریپتو به این موضوع می‌پردازد که چگونه با تقسیم‌بندی کردن بهینه سرمایه در زمان خرید می‌توانیم کمترین ضرر را داشته باشیم. در روش مارتینگل به این طریق عمل می‌شود که در هر بار ضرر به میزان دو برابر دفعه قبلی سرمایه وارد معامله می‌شود و این حالت تا روی دادن اولین معامله موفق ادامه پیدا می‌کند.

نمودار بیت کوین در لپ تاپ در کنار مقداری پول

مارت زدن در ترید ارز دیجیتال به زبان ساده

زمانی که تریدر ارز دیجیتالی را خریداری می‌کند، دو حالت ممکن است روی دهد. در حالت اول ممکن است ارز دیجیتال خریداری شده روندی صعودی داشته باشد که در این صورت تریدر با کسب سود از معامله خارج می‌شود. در حالت بعدی احتمال دارد که روند بازار بر خلاف پیش‌بینی تریدر باشد و روندی نزولی را در پیش بگیرد.

در این حالت با استفاده از مارت زدن در ارز دیجیتال می‌‌توان میزان ضررها را کاهش داد و در شرایطی نیز تیک پروفیت مطلوبی انجام داد. مارت زدن در ارز دیجیتال به این ترتیب انجام می‌شود که تریدر در صورت عدم موفقیت در پیش‌بینی روند قیمتی، در پله بعدی برای خرید دو برابر مقدار قبلی خرید انجام می‌دهد و این کار را تا برگشت روند ادامه می‌دهد. برای درک بهتر، مارت زدن در ارز دیجیتال را با مثالی توضیح می‌دهیم.

مثالی برای مارت زدن در ارز دیجیتال

فرض کنید سرمایه‌گذاری قصد دارد مقداری سرمایه را در بازه زمانی مشخصی در بازار کریپتو وارد کند. در این حالت در پایان دوره زمانی تعیین شده سرمایه‌گذار می‌تواند میزان سود یا زیان خود را از این سرمایه‌گذاری تعیین کند. در صورتی که سرمایه‌گذار در انتهای این دوره سود کند و به تارگت‌های قیمتی مد نظر خود برسد، در این حالت می‌تواند همین مقدار سرمایه را دوباره در موقعیتی مناسب در بازار سرمایه‌گذاری کند.

اما در حالتی که در بازه زمانی مشخص شده ضرر کند، در این صورت با توجه به استراتژی مارتینگل در بازار کریپتو می‌بایست به میزان دو برابر سرمایه قبلی به بازار وارد کند. پس از این کار دوباره در بازه زمانی موردنظر می‌تواند میزان سود یا زیان خود را محاسبه کند. در این صورت نیز در حالتی که ضرر کرده باشد نیاز دارد تا دوباره به میزان دو برابر دفعه قبلی در بازار ورود کند.

برای این‌ منظور تمامی سرمایه خود را به یک‌باره وارد بازار نمی‌کند و به تدریج و به صورت پله‌ای این کار را انجام می‌دهد. حال فرض کنید این فرد در ابتدا ۲۰ دلار بیت کوین می‌خرد. اما بازار ریزش می‌کند. در این حالت سرمایه‌گذار با توجه به روش مارتینگل این‌بار دو برابر مقدار اول یعنی ۴۰ دلار بیت کوین می‌خرد. با توجه به روش مارتینگل این شخص هر بار که بازار برخلاف پیش‌بینی پیش می‌رود دو برابر میزان قبلی وارد بازار می‌کند تا زمانی که اولین موفقیت در بازار حاصل شود. بنابراین در صورتی که برای بار دیگر روند نزولی ادامه داشته باشد می‌بایست به میزان دو برابر دفعه قبلی یعنی ۸۰ دلار در بازار سرمایه‌گذاری کند.

در این حالت با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری به صورت پله‌ای انجام می‌شود، بعد از چندین عدم موفقیت در پیش‌بینی بازار در صورتی که در نهایت مقداری بازار در جهت پیش‌بینی تریدر حرکت کند، می‌تواند ضررهای قبلی را جبران کند و در مواقعی مقداری سود نیز به سرمایه‌گذار بدهد.

دو مانیتور که قیمت ها در بازار را نشان می‌دهند.

توضیح روش پله‌ای در مارت زدن

روش پله‌ای در سرمایه‌گذاری همان‌طور که از نام آن استفاده می‌شود یکی از استراتژی‌های معاملاتی است که برای کاهش ریسک و مدیریت بهینه‌ دارایی‌ها از آن استفاده می‌کنند. هدف از روش پله‌ای ورود تدریجی سرمایه به بازار برای کاهش ریسک احتمالی است.

بنابراین با توجه به توضیحاتی قبلی مارت در ارز دیجیتال نیز از روش پله‌ای برای ورود سرمایه به بازار استفاده می‌کند. البته در روش مارتینگل علاوه بر ورود پله‌ای از اصول دیگری که پیشتر توضیح داده شد نیز استفاده می‌شود. زمانی که تریدر یا سرمایه‌گذار به صورت پله‌ای خرید و فروش می‌کند، ریسک معاملات خود را کاهش می‌دهد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه روش پله‌ای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال را توضیح می‌دهیم.

روش پله‌ای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

یکی از بهترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال خرید پله‌ای است که در ادامه این مطلب از مجله فرادرس آن را توضیح می‌دهیم. در خرید پله‌ای سرمایه‌گذار به‌صورت تدریجی سرمایه‌ خود را وارد بازار می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا در مجموع میانگین قیمت خرید مناسبی داشته باشد. خرید پله‌ای نیز به طرق گوناگونی انجام می‌شود.

یکی از روش‌هایی که به‌عنوان خرید پله‌ای استفاده می‌شود به این‌صورت است که سرمایه‌گذار بدون توجه به نوسانات قیمتی، در بازه‌های زمانی مشخصی نسبت به خرید مقدار دلاری مشخصی از رمزارز موردنظر اقدام می‌کند. این مدل از خرید پله‌ای برای ارزهای دیجیتال دارای روند صعودی بلندمدت قابل استفاده است. یکی از روش‌های پله‌ای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال نیز روش مارت زدن است که البته باید به‌همراه تحلیل‌های درست از بازار انجام شود که در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

لزوم تحلیل مناسب در مارت زدن چیست؟

برای این‌که تریدرها و سرمایه‌گذارها بتوانند از سرمایه‌های خود در بازار کریپتو محافظت کنند نیاز دارند تا از روش مارتینگل به‌درستی استفاده کنند. لازمه این موضوع توجه دقیق به تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال و شرایط بازار ارزهای دیجیتال است. برای مثال در انتهای بازار گاوی که بازارها به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کنند استفاده از مارتینگل می‌تواند کل سرمایه‌ را برای مدت زیادی در بازار نگه دارد یا در شرایطی بدتر باعث نابودی سرمایه شود.

نمودار قیت بر روی لپ تاپ

فرض کنید شخصی قصد دارد در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کند. این فرد با تحقیقاتی که انجام داده است به این نتیجه رسیده است که بیت کوین نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر از اعتبار بیشتری برخوردار است و با استفاده از تحلیل تکنیکال نیز به این نتیجه رسیده است که قیمت بیت کوین در نواحی حمایتی مناسبی قرار دارد و احتمال صعود قیمت بیت کوین به نواحی بالاتر وجود دارد.

بنابراین تصمیم می‌گیرد در بیت کوین سرمایه‌گذاری کند اما با توجه به این‌که همواره احتمال می‌دهد که بازار بر خلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کند بنابراین تصمیم می‌گیرد تا از روش مارتینگل نیز استفاده کند. در این حالت این شخص در موقعیت مناسبی که از لحاظ تکنیکالی مناسب است خرید می‌کند و در شرایطی که روند نزولی شود با توجه به استراتژی مارتینگل در پله بعدی به میزان دو برابر مقدار قبلی ورود می‌کند و این کار را تا زمان صعودی شدن دوباره بازار ادامه می‌دهد.

آیا مارت در ارز دیجیتال سودآور است؟

سودآوری مارت در ارز دیجیتال موضوعی بحث‌انگیز در میان تریدرها و افراد مجرب بازار کریپتو است. مارت در ارزهای دیجیتال معمولا در موقعیت‌هایی از نمودار قیمت انجام می‌شود که قیمت در الگویی برگشتی قرار دارد یا در محدوده‌ای مشخص نوسان می‌کند. اما با این وجود استفاده از مارت با ریسک‌های زیادی همراه است که تریدرها می‌بایست راهکارهایی را برای کاهش آن اعمال کنند. از سویی دیگر تریدرها می‌بایست به مواردی توجه داشته باشند که می‌تواند باعث سودآوری از این استراتژی شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

عامل اصلی در سودآوری مارت در ارز دیجیتال

تعداد معاملات موفق در ترید ارز دیجیتال عامل اصلی در سودآوری استفاده از مارت در ارز دیجیتال است. برای این‌که در روش مارتینگل بتوانیم سود کسب کنیم، نیاز است تا با توجه به میزان سرمایه‌ای که در معامله قرار می‌دهیم، تعدادی معاملات موفق داشته باشیم تا این معاملات بتوانند علاوه بر پوشش ضررهای معاملات قبلی، مقداری سود را نیز برای ما داشته باشند. بنابراین سودآوری در استفاده از استراتژی مارتینگل با این فرض همراه است که سود حاصل از معامله یا معاملات موفق بتوانند میزان ضررهای معاملات ناموفق قبلی را جبران کنند.

انجام تست قبل از مارت در ارز دیجیتال

تریدرهایی که قصد دارند از مارت در ارز دیجیتال استفاده کنند نیاز دارند تا در ابتدا استراتژی موردنظر را با سرمایه و مدیریت ریسک مربوطه به صورت آزمایشی بررسی کنند تا بتوانند نواقص کار خود را در محیط‌های آزمایشی متوجه شوند. در استفاده از روشی مارتینگل نیاز است تا سرمایه‌گذاران از مدیریت ریسک مناسبی برای کاهش ریسک مارت در ارز دیجیتال استفاده کنند. اقداماتی از قبیل قرار دادن محدودیت برای افزایش اندازه پوزیشن معاملاتی و نیز تعیین سطوح حدضرر از اقداماتی است که تریدرها برای کاهش ریسک می‌بایست انجام دهند.

دو مانیتور نمودار قیمت به همراه مقداری پول

مشکل اصلی مارت زدن چیست؟

مشکل اصلی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند این موضوع است که همواره باید ارزهای دیجیتالی را انتخاب کنند که در نهایت به روندی صعودی باز می‌گردند. بنابراین تحلیل درست و پیدا کردن نواحی حمایتی مهم که قیمت ارز دیجیتال مربوطه از آن نواحی به سمت قیمت‌های بالا حرکت می‌کند،‌ برای استفاده تریدرها از این روش سرمایه‌‌گذاری بسیار ضروری است. در غیر این صورت با ادامه روند نزولی، منابع سرمایه‌گذار برای ورود سرمایه به بازار تمام می‌شود و از سویی دیگر ممکن است ارز دیجیتال مربوطه نیز هرگز به قیمت‌های خریداری شده باز نگردد.

مزایای استفاده از مارتینگل چیست؟

با وجود این‌که استفاده از استراتژی مارتینگل در بازار ارزهای دیجیتال یا به عبارتی دیگر مارت زدن در بازار کریپتو نیاز به سرمایه زیادی دارد و از استراتژی‌های با ریسک زیاد محسوب می‌شود، ولی با توجه به مزیت‌هایی که دارد، بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران از این استراتژی استفاده می‌کنند. در ادامه مزایای مارت زدن در ارزهای دیجیتال را شرح می‌دهیم.

دور کردن احساسات از ترید

اولین مزیتی که برای استفاده از روش مارتینگل در ارزهای دیجیتال می‌توان به آن اشاره کرد، مزیتی مشترک بین تمامی استراتژی‌های ترید در ارزهای دیجیتال است که باعث می‌شود تریدرها به استراتژی خود پایبند شوند و از ورود احساسات در انجام معاملات خودداری کنند.

زمانی که تریدرها و سرمایه‌گذارها از استراتژی مارتینگل در بازار کریپتو استفاده می‌کنند، نیاز دارند تا به آن پایبند باشند و این پایبندی می‌تواند برای آنها بسیار مفید باشد. بسیاری از شکست‌ها در بازار کریپتو از تصمیم‌گیری‌های احساسی در این بازار شروع می‌شود.

برای مثال زمانی که ترس از ادامه روند نزولی باعث می‌شود تریدرها به‌جای پایبندی به استراتژی معاملاتی خود اقدام به فروش در پایین‌تر از قیمت‌های خرید کنند. در حالتی برعکس نیز ممکن است ترس از جا ماندن از روندهای صعودی بازار باعث خرید در قله‌های قیمتی شود که موجب از دست رفتن سرمایه با کاهش قیمت می‌شود.

استفاده از مارتینگل در بازارهای متنوع

از دیگر مزایای استفاده از استراتژی مارتینگل انعطاف‌پذیری در استفاده از این روش است. با توجه به این‌که استراتژی مارتینگل نوعی استراتژی مدیریت سرمایه محسوب می‌شود، بنابراین از این استراتژی در انواع بازارهای مختلف همانند بازار فارکس، بورس و بازار ارزهای دیجیتال می‌توان استفاده کرد.

نمودار قیمت در لپ تاپ - مارت در ارز دیجیتال

بازگشت سرمایه بعد از شکست‌های متوالی

مارت در ارز دیجیتال و در بازارهای دیگر این امکان را برای سرمایه‌گذار و تریدر فراهم می‌کند تا حتی بعد از شکست‌های متوالی بتواند به سرمایه خود دست پیدا کند و در مواردی هم با کمی مثبت شدن بازار کسب سود کند. این موضوع به این دلیل است که حجم سرمایه‌ در تریدهای موفق بیشتر از حجم سرمایه‌ مربوط به تریدهای ناموفق است. این موضوع باعث می‌شود تا سود حاصل از تریدهای موفق بتواند تمامی ضررهای تریدهای ناموفق گذشته را پوشش دهد.

معایب و ریسک‌های استراتژی مارتینگل

با وجود این‌که مارت زدن در ارز دیجیتال دارای مزایای ذکر شده است اما همانند استراتژی‌های دیگر موجود در بازارهای مالی معایبی نیز دارد که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

افزایش دائمی میزان سرمایه گذاری

یکی از مشکلاتی که سرمایه‌‌گذاران در استفاده از روش مارتینگل با آن مواجه هستند، افزایش میزان سرمایه‌گذاری در هر بار ضرر است. با توجه به این‌که با هر مرتبه ضرر سرمایه‌گذار می‌بایست دو برابر مقدار سرمایه‌ قبلی را در معامله وارد کند، بنابراین در صورتی که بازار در خلاف روند پیش‌بینی شده حرکت کند، برای استفاده از روش مارتینگل به مقدار زیادی سرمایه نیاز است و تریدر یا سرمایه‌گذار در مدت کوتاهی تمامی سرمایه خود را از دست می‌دهد.

برای مثال فرض کنید که تریدری با مقدار اولیه هزار دلار وارد معامله می‌شود. در این حالت در صورتی که این تریدر از روش مارت زدن در ارز دیجیتال برای مدیریت سرمایه خود استفاده کند بعد از ده مرتبه شکست پشت سر هم نیاز است تا برای معامله بعدی ۱۰۲۴۰۰۰ دلار وارد معامله کنید. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها قبل از این‌که بتوانند به سود برسند از این روش منصرف شوند.

سودی متوسط نسبت به ریسک زیاد در ماتینگل چیست؟

از مواردی که در استفاده از روش مارتینگل باید به آن توجه کرد، این موضوع است که مارت در ارز دیجیتال از استراتژی‌های پرریسک محسوب می‌شود. تریدرها و سرمایه‌گذاران با به‌خطر انداختن حجم زیادی از سرمایه خود تنها می‌توانند سود محدودی کسب کنند. این موضوع به این دلیل است که بیشتر سود حاصل از حجم بالای سرمایه‌گذاری صرف پوشش ضررهای مربوط به معاملات ضررده گذشته می‌شود.

نمودار قیمت بیت کوین - مارت در ارز دیجیتال

عدم کارکرد مارتینگل در برخی از شرایط بازار چیست؟

از نظر تئوری این استراتژی می‌تواند در تمامی شرایط موجود در بازار عملکرد مطلوبی داشته باشد. اما در واقعیت موضوع فرق می‌کند. با توجه به این‌که در واقعیت منابع و سرمایه تریدر محدود است، بنابراین در صورتی که بازار خرسی ادامه‌دار باشد یا در زمانی که بازارها سقوط کنند، این روش می‌تواند به سرعت حساب تریدر را خالی کند. بنابراین لزوم توجه به شرایط بازار در استفاده از این استراتژی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نحوه کاهش ریسک در مارت زدن ارز دیجیتال

با وجود این‌که با مارت زدن در ارز دیجیتال تریدرها می‌توانند میزان ضررهای مربوط به تریدهای گذشته را جبران کنند، اما عدم توجه به برخی از اصول برای کاهش ریسک در استفاده از این روش می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه شود.

با توجه به این‌که استفاده از استراتژی مارتینگل در ارز دیجیتال دارای ریسک زیادی است بنابراین تریدرها تمایل دارند تا با استفاده از روش‌هایی میزان ریسک مربوط به این استراتژی را کاهش دهند که در ادامه این مطلب برخی از این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

لزوم سرمایه‌گذاری اولیه با مقادیر کم

یکی از مشکلاتی که تریدرها در استفاده از روش مارتینگل با آن روبرو می‌شوند، خالی شدن حساب آنها پس از چند ضرر متوالی است. این موضوع به این‌ دلیل است که این تریدرها سرمایه‌ اولیه‌ای غیرمتناسب با مقدار کل سرمایه اختصاصی به معامله را در ابتدا وارد معامله کرده‌اند. از طرف دیگر سرمایه‌گذارانی می‌توانند از این روش به نحو درستی استفاده کنند که میزان سرمایه کافی برای افزایش‌های احتمالی در مقدار مبلغ ورودی در معامله داشته باشند. بنابراین افرادی که با سرمایه‌ای کم می‌خواهند از این روش استفاده کنند لازم است به این موضوع توجه کنند که در معامله اول مقداری بسیار کم را وارد بازار کنند.

لپ تاپ مربوط به نمودار قیمت - مارت در ارز دیجیتال

داشتن برنامه برای سرمایه‌گذاری

مارت در ارز دیجیتال در تئوری ممکن است جذاب باشد ولی برای این‌که در دنیای واقعی بتوان به‌طور مطلوبی از این استراتژی استفاده کرد، تریدرهای می‌بایست از برنامه‌ مشخصی پیروی کنند که در آن حدود سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کند و شرایط مختلف بازار را درنظر دارد.

برای این‌منظور تریدرها می‌بایست حداکثر سرمایه‌ای که می‌توانند ضرر کنند را در استراتژی معاملاتی خود مشخص کنند و معاملات مربوطه را به‌نحوی برنامه‌ریزی کنند که بیش از آن سرمایه‌گذاری نکنند. از دیگر روش‌هایی که ممکن است برای برخی از تریدرها مفید باشد، توجه به بازه زمانی و درنظر گرفتن میزان سود و زیان حاصل از سرمایه‌گذاری در بازه موردنظر است. با این روش تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌توانند در مواقع لازم نسبت به اعمال تغییراتی در استراتژی‌های معاملاتی خود اقدام کنند.

بنابراین قبل از این‌که شروع به انجام معامله کنید و استراتژی مارتینگل را استفاده کنید نیاز است تا تمامی احتمالات، شرایط بازار و میزان سرمایه‌ای که می‌توانید از دست بدهید را مشخص کنید تا بتوانید مدیریت ریسک مناسبی در استفاده از استراتژی‌های معاملاتی داشته باشید.

لزوم توجه به شرایط رمزارز در مارت زدن

ارزهای دیجیتال فراوانی در بازار کریپتو خرید و فروش می‌شوند. بنابراین اولین موضوعی که در استفاده از روشن مارتینگل در دنیای ارزهای دیجیتال اهمیت دارد، انتخاب درست کوین موردنظر است. با توجه به مارکت کپ کمی که ارزهای دیجیتال دارند این احتمال وجود دارد تا افرادی که مقدار زیادی از کوین مربوطه را در اختیار دارند با فروش‌های گسترده باعث ریزش بازار و ضرر خریداران خرد شوند.

برای انتخاب کوین مناسب برای سرمایه‌گذاری نیاز است تا سرمایه‌گذاران رمزارز مربوطه را از لحاظ فاندامنتال تحلیل کنند. هر اندازه ارزش بازار ارزهای دیجیتال بیشتر باشد، این رمزارزها نوسان قیمتی کمتری خواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود تا دستکاری قیمت با ایجاد نوسانات مقطعی در بازار دشوارتر و ریسک کمتری متوجه سرمایه‌گذاران خرد در بازار کریپتو شود.

توجه به شرایط ارز دیجیتال برای استفاده از روش مارتینگل به این معنی است که علاوه بر درنظر گرفتن روند اصلی در بازار و نمودار قیمت ارز دیجیتال مربوطه، به تاثیر رویدادهایی نظیر آزادسازی توکن و استیکینگ در قیمت رمزارز موردنظر نیز توجه کنیم که این موارد را در ادامه توضیح می‌دهیم.

نمودار قیمت در لپ تاپ به همراه مقداری پول

توجه به روند بلندمدت بازار برای مارت در ارز دیجیتال

از موارد مهمی که تریدرهای ارز دیجیتال در زمان استفاده از روش مارتینگل باید به آن توجه داشته باشند، روند بلندمدت بازار ارزهای دیجیتال است. بازار ارزهای دیجیتال همانند بازارهای دیگر دارای روندهای بلندمدت صعودی و نزولی هستند. زمانی که قیمت‌ها در بلندمدت افزایشی هستند، بازار در فاز صعودی یا گاوی خود قرار دارد. در حالت برعکس زمانی که قیمت‌ها روندی کاهشی را دنبال می‌کنند، بازار در فاز نزولی یا خرسی خود است. توجه به این موضوع از این نظر اهمیت دارد که زمانی که تریدرها از روش مارتینگل استفاده می‌کنند همواره باید روندهای اصلی در بازار مربوطه را درنظر داشته باشند.

برای مثال زمانی که تریدر روند کلی در بازار بیت کوین را صعودی ارزیابی می‌‌کند، سعی می‌کند تا بهترین موقعیت‌های ورود به معامله را با استفاده از تحلیل تکنیکال پیدا کند و معاملات خود را انجام دهد. در این حالت می‌‌تواند در صورت حرکت قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی از روش مارت زدن در ارز دیجیتال استفاده کند. در این حالت با توجه به این‌که تریدر به روند اصلی بازار و موقعیت قیمت در نمودار توجه کرده است می‌‌تواند با خیال آسوده‌تری از روش مارتینگل استفاده کند.

اهمیت توجه به نمودار قیمت در روش مارتینگل

علاوه بر توجه به تحلیل بنیادی در ارز دیجیتال تریدرها می‌بایست به نمودار قیمت ارز دیجیتال مربوطه نیز توجه کنند و شرایط تکنیکالی رمزارز موردنظر را بررسی کنند. بنابراین هدف اصلی از تحلیل برای انجام معاملات، تشخیص درست روند قیمت است. تریدر و سرمایه‌گذار نهایت سعی خود را انجام می‌دهند تا بتوانند پیش‌بینی درستی از روند قیمت داشته باشند.

اما با توجه به این‌که همواره احتمال پیش‌بینی نادرست وجود دارد بنابراین تریدرها می‌توانند از روش مارتینگل استفاده کنند و به صورت پله‌ای به بازار ورود کنند. برای این منظور از مارت در ارز دیجیتال استفاده می‌‌کنند تا در صورتی که حرکت قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی بود، بتوانند ضررها را پوشش دهند و در شرایطی سود متناسبی کسب کنند.

توجه به موقعیت‌های حمایتی مهم

یکی از مواردی که در استفاده از روش مارتینگل در ترید ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کرد، موقعیت‌های حمایتی مهم در نمودار قیمت در زمان ورود به بازار کریپتو است. با توجه به این‌که تریدرها همواره سعی می‌کنند موقعیت‌های مناسبی را برای ترید انتخاب کنند، بنابراین همواره به نواحی حمایتی در نمودار توجه می‌کنند. در این نواحی احتمال برگشت قیمت از روند نزولی به روند صعودی بیشتر است. بنابراین زمانی که تریدرها می‌خواهند از روش مارتینگل استفاده کنند می‌توانند استراتژی ورود خود را متناسب با فاصله از ناحیه حمایتی درنظر بگیرند.

نمودار قیمت در لپ تاپ

در این صورت با توجه به این‌که احتمال برگشت قیمت از نواحی حمایتی وجود دارد بنابراین تریدرها با خیالی آسوده‌تر می‌توانند حجم معاملات خود را افزایش دهند. البته لازم به ذکر است این استراتژی باید با انتخاب حدضررهای مناسبی انجام شود تا در صورت رد کردن حمایت به سمت قیمت‌های پایین‌تر از ضررهای مربوطه جلوگیری شود.

توجه به الگوهای بازگشتی در نواحی مهم قیمتی

از دیگر مواردی که در زمان استفاده از مارت در ارز دیجیتال باید به آن توجه شود، شکل‌گیری الگوهای بازگشتی تحلیل تکنیکال در نزدیکی نواحی مهم قیمتی است. این الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال این امکان را به تریدر می‌دهند تا بتواند روند آتی قیمت را بهتر پیش‌بینی کند.

برای مثال زمانی که قیمت در روندی نزولی به ناحیه مهم حمایتی در تایم‌فریم‌های بالاتر نزدیک می‌شود همواره این احتمال وجود دارد که پس از تشکیل الگویی بازگشتی تغییر روند حاصل شود و قیمت به نواحی بالاتری حرکت کند. این حالت فرصت معاملاتی مناسبی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

در این حالت معامله‌گرها می‌توانند بازه‌ای قیمتی را درنظر بگیرند که در صورت نوسان قیمت در این بازه بتوانند از روش مارتینگل استفاده کنند. البته توجه به این‌ نکته ضروری است که با توجه به میزان ریسک بالای مارت در ارز دیجیتال، استفاده از این استراتژی به تجربه و سرمایه‌ بالایی نیاز دارد و هرگز به افراد کم‌تجربه در این بازار توصیه نمی‌شود.

اهمیت توجه به نقشه راه پروژه رمزارزی در روش مارتینگل

برای این‌که تریدرها در بازار کریپتو بتوانند از استراتژی مارتینگل به‌طور مطلوبی استفاده کنند، می‌بایست به رویدادهای پیش‌روی پروژه رمزارزی توجه کنند. این رویدادها همانند «آزادسازی توکن» (Token Unlock) یا امکان استیکینگ ارز دیجیتال در استخرهای نقدینگی می‌توانند باعث نوسانات شدید قیمت در رمزارز مربوطه شود.

بنابراین تریدرها می‌بایست از تاثیرات این رویدادها در قیمت ارزهای دیجیتال آگاه باشند تا بتوانند از استراتژی مناسبی استفاده کنند. برای مثال آزادسازی توکن رویدادی است که در طی آن مقداری از ارزهای دیجیتال به چرخه بازار باز می‌گردند که می‌تواند تاثیرات قیمتی قابل توجهی در رمزارز مربوطه داشته باشد که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

اهمیت توجه به زمان آزادسازی توکن

یکی از رویدادهای مهمی که برخی از رمزارزها دارند رویداد آزادسازی توکن است. برخی از پروژه‌های رمزارزی برای قدردانی از زحمات پرسنل و مشاوران خود به آنها توکن‌های پروژه را به‌عنوان پاداش می‌دهند. اما برای این‌که از عرضه توکن در بازار و کاهش ارزش آن جلوگیری شود، تا زمان مشخصی توکن‌ها را در شبکه قفل می‌کنند. با توجه به احتمال نوسانات قیمتی پس از آزادسازی توکن، تریدرها قبل از استفاده از روش مارتینگل می‌بایست تاریخ آزادسازی توکن را درنظر داشته باشند.

توسعه‌دهندگان پروژه‌های رمزارزی معمولا زمان‌هایی را برای آزادسازی توکن‌های قفل‌شده اعلام می‌کنند. با آزادسازی توکن‌های قفل‌شده افرادی که توکن‌ها به آنها تخصیص داده شده است می‌توانند آنها را در بازار عرضه کنند که این موضوع می‌تواند با فروش‌های گسترده باعث کاهش قیمت ارز دیجیتال موردنظر شود. بنابراین توجه به تاریخ آزادسازی توکن‌ها برای تریدرها از اهمیت زیادی برخوردار است. تریدرها با توجه به تاثیری که رویداد آزادسازی توکن بر روی قیمت رمزارز مربوطه می‌گذارد می‌توانند استراتژی معاملاتی مناسبی را انتخاب کنند.

توجه به قابلیت استیکینگ ارزهای دیجیتال

از دیگر مواردی که سرمایه‌گذاران در انتخاب استراتژی‌های معاملاتی همانند مارت در ارز دیجیتال می‌بایست به آن توجه کنند، قابلیت استیکینگ در ارزهای دیجیتال است. قابلیت «استیکینگ» (Staking) این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند رمزارزهای خود را در ازای دریافت سود در پلتفرم‌های استیکینگ سپرده‌گذاری کنند.

این اقدام از سویی دیگر باعث تقویت شبکه مربوطه می‌شود. توجه به قابلیت استیکینگ در ارزهای دیجیتال از این جهت برای تریدرها اهمیت دارد که اخبار پیرامون این موضوع می‌تواند باعث نوسانات رمزارز مربوطه شود. برای مثال اخباری که پیرامون ایجاد قابلیت برای استیک رمزارزی منتشر می‌شود می‌تواند باعث شود تا افراد بیشتری برای کسب سود از استیکینگ مربوطه اقدام به خرید ارز دیجیتال موردنظر کنند.

این موضوع نیز با توجه به ایجاد تقاضا در بازار مربوطه باعث بالا رفتن ارزش آن رمزارز می‌شود. البته لازم به ذکر است در تحلیل رمزارزها نیاز است تا عوامل دیگر تاثیرگذار بر روی نوسانات قیمتی نیز درنظر گرفته شوند و تنها با یک عامل نمی‌توان به پیش‌بینی روند آتی قیمت اقدام کرد. بنابراین تریدرهایی که قصد دارند از استراتژی‌های مربوط به ترید ارزهای دیجیتال استفاده کنند، نیاز دارند تا اطلاعات کاملی از رویدادهای پروژه رمزارزی و تاثیر آن بر روی قیمت داشته باشند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس مارت در ارز دیجیتال و نحوه مارت زدن در بازار کریپتو را شرح دادیم. سپس مارت زدن در ترید ارز دیجیتال را به زبان ساده و به همراه مثالی توضیح دادیم. روش پله‌ای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال و لزوم تحلیل مناسب در مارت زدن را شرح دادیم. در ادامه این مطلب به این موضوع پرداختیم که آیا مارت در ارز دیجیتال سودآور است و عامل اصلی در سودآوری مارت در ارز دیجیتال را شرح دادیم.

سپس مزایای استفاده از روش مارتینگل را بیان کردیم. برای این‌منظور مزایایی نظیر دور کردن احساسات از ترید، انعطاف‌پذیری برای استفاده از این روش در بازارهای متنوع و بازگشت سرمایه بعد از شکست‌های متوالی را شرح دادیم. برای توضیح معایب روش مارتینگل نیز به مواردی نظیر افزایش دائمی میزان سرمایه‌گذاری، سود متوسط نسبت به ریسک زیاد و عدم کارکرد در برخی شرایط بازار را برای روش مارتینگل توضیح دادیم. سپس نحوه کاهش ریسک در مارت زدن ارز دیجیتال را شرح دادیم. برای این منظور لزوم شروع سرمایه‌گذاری با مقادیر کم و داشتن برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری را توضیح دادیم. در پایان نیز درباره لزوم توجه به شرایط رمزارز در مارت زدن توضیحاتی ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CoinMarketCapBybit LearnBitgetCFIQuantified Strategies
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *