TXID چیست؟ – پیگیری تراکنش ارز دیجیتال با شناسه تراکنش

۹۳۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
TXID چیست؟ – پیگیری تراکنش ارز دیجیتال با شناسه تراکنش

شفافیت یکی از مزیت‌های مهمی است که تکنولوژی بلاک چین برای کاربران خود ایجاد کرده است. تمام تراکنش‌های بلاک چین را می‌توان رصد و پیگیری کرد. با توجه به این موضوع برخی افراد بسترهای بلاکچینی را همانند ساختمان‌هایی شیشه‌ای تصور می‌کنند که از بیرون می‌توان رفت و آمدهای داخل آن‌را مشاهده کرد. هنگامی که شما از طریق شبکه‌های بلاکچینی پرداختی را انجام می‌دهید، این پرداخت از طریق شناسه تراکنش ارز دیجیتال قابل پیگیری است. این شناسه که به آن TXID می‌گویند همانند برچسبی بر روی تراکنش‌های بلاک چین قرار دارد. با توجه به این‌که تمام تراکنش‌ها در بستر بلاک چین ثبت می‌شوند بنابراین شما با وارد کردن این شناسه در «جستجوگر بلاک چین» (Block Explorer) می‌توانید جزئیات تراکنش را مشاهده کنید.

TXID چیست ؟

«شناسه تراکنش ارز دیجیتال» (TXID) رشته‌ای متشکل از حروف و اعداد است که تراکنشی خاص در بلاک چین را نشان می‌دهد. TXID بیت کوین حاصل از دوبار هش تراکنش در تابع هش SHA-256 است. به کمک شناسه تراکنش ارز دیجیتال شما می‌توانید اطلاعات مربوط به دریافت و پرداخت ارزهای درجیتال را در «جستجوگر بلاک چین» (Block Explorer) پیدا کنید. در واقع تمامی تراکنش‌ها در بستر بلاک چین دارای شناسه تراکنش یا TXID هستند. شناسه تراکنش را برخی اوقات هش تراکنش نیز می‌گویند.

بلاک چین چیست ؟

وقتی شما سپرده‌ای به بانک می‌دهید، بانک موردنظر تمامی اطلاعات مربوط به شما و مقدار سپرده‌ را در سرور مرکزی خود ثبت و ذخیره می‌کند. در واقع اعتبار و مقدار پولی که دارید توسط آن بانک قابل ردیابی و شناسایی است. اگر بخواهید با پولی که در آن بانک دارید خرید کنید در هنگام استفاده از عابر بانک، تمامی اطلاعات شما از سرور مرکزی بانک استعلام می‌شود. نکته‌ای که در این‌جا وجود دارد این است که تمامی اطلاعات مالی شما در سروری متمرکز ثبت و ذخیره شده است.

حال تصور کنید که یک کپی از این اطلاعات بین تعداد زیادی کامپیوتر در شبکه‌ای غیرمتمرکز ذخیره شود. در این صورت با خرابی یا حمله به یک کامپیوتر کل اطلاعات از بین نمی‌رود. علاوه بر این با توجه به غیرمتمرکز بودن شبکه هیچ نهاد متمرکزی نمی‌تواند اطلاعات شبکه را دست‌کاری کند. این شبکه غیرمتمرکز بلاک چین نام دارد.

با توجه به عدم وجود نهادی متمرکز برای ذخیره و پردازش اطلاعات، شبکه‌های بلاکچینی باید بتوانند از طریق الگوریتم واحدی با هم به‌صورتی رمزنگاری شده و ایمن ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال در شبکه بیت کوین از طریق «الگوریتم اثبات کار» (Proof of Work) کامپیوترهای بلاک چین با هم به اجماع می‌رسند.

TXID در بلاک چین چیست ؟

برای حفظ امنیت و سهولت در اعتبارسنجی اطلاعات، تمامی تراکنش‌ها در بلاک چین به صورت رمزنگاری شده پردازش و ذخیره می‌شوند. این رمزنگاری بر روی تمامی تراکنش‌های ورودی را الگوریتمی به‌نام تابع هش در بلاک چین انجام می‌دهد. تابع هش تمامی اطلاعات در بلاک چین را به‌صورت رشته‌هایی با طول ثابت به‌نام هش تبدیل می‌کند.

به‌عنوان مثال SHA-256 تابع هش در بلاک چین بیت کوین است. تمامی تراکنش‌ها در بیت کوین توسط این تابع به هش تبدیل می‌شوند. حال اگر یک تراکنش را دوبار با این تابع هش کنیم به رشته ای می‌رسیم که به کمک آن می‌توانیم وضعیت تراکنش را در بلاک چین بررسی و ردیابی کنیم. این رشته TXID یا شناسه تراکنش ارز دیجیتال است.

txid در بلاک چین

کاربرد TXID چیست ؟

شناسه تراکنش ارز دیجیتال همانند رسید دیجیتال عمل می‌کند. هنگامی که شما رمزارزی را به آدرسی ارسال می‌کنید ممکن است شخص دریافت‌کننده از شما شناسه تراکنش ارز دیجیتال را مطالبه کند. از طریق TXID شخص می‌تواند از ارسال رمزارز شما مطمئن شود.

در موردی دیگر برخی اوقات ممکن است توسعه‌دهندگان در حال به‌روزرسانی بلاک چین موردنظر باشند در این شرایط ممکن است تراکنش‌ها با تأخیر روبه‌رو شوند. TXID وضعیت تراکنش را به شما نشان می‌دهد. بنابراین با اطلاع از وضعیت تراکنش به کمک شناسه تراکنش ارز دیجیتال نگرانی شما از وضعیت تراکنش ارسالی برطرف می‌شود.

معنی TXID چیست ؟

TXID مخفف دو کلمه «تراکنش» (Transaction) و «مدرک شناسایی» (ID|Identity Document) است. بنابراین همان‌طور که برای شناسایی افراد از کارت شناسایی معتبر استفاده می‌شود، برای شناسایی تراکنش‌ها از TXID به‌عنوان مدرک شناسایی استفاده می‌شود.

بلاک چین اکسپلور چیست ؟

شما برای جستجوی موضوعی در اینترنت از گوگل استفاده می‌کنید. در دنیای رمزارزها و بلاک چین نیز برای جستجو و پیدا کردن اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها می‌توانید از «جستجوگر بلاک چین» (Blockchain Explorer) استفاده کنید.

از «جستجوگرهای بلاک چین» برای دست‌یابی به اطلاعاتی مرتبط با تراکنش‌ها در آدرس‌ها و بلاکچین‌های مختلف استفاده می‌شود. در بلاک چین اکسپلور می‌توانید اطلاعات زیر را پیدا کنید.

  • مقدار و تعداد تراکنش در زمان‌های مختلف
  • مبدا و مقصد تراکنش‌ها
  • وضعیت تراکنش‌ها

هر بلاک چین، اکسپلور مخصوص خود را دارد که اطلاعات تراکنش‌های بلاک چین مربوطه را نشان می‌دهد. به عنوان مثال برای پیدا کردن اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بیت کوین از وب‌سایت «+» می‌توانید استفاده کنید.

بلاک اکسپلور

 شناسه تراکنش ارز دیجیتال را چگونه پیدا کنیم ؟

در دنیای بلاک چین برای پیدا کردن شناسه تراکنش ارز دیجیتال از بلاک چین اکسپلور استفاده می‌کنند. در واقع Blockchain Explorer بهترین گزینه برای پیدا کردن TXID است. برای پیدا کردن TXID ابتدا باید بدانیم تراکنش در کدام بلاک چین است. سپس باید به اکسپلور بلاک چین موردنظر برویم و در قسمت «جستجو» (Search) اطلاعات مربوط به تراکنش رمزارز خود را وارد کنیم. برای مثال می‌توانیم در قسمت جستجو آدرس کیف پول ارز دیجیتال را وارد کنیم. این آدرس کیف پول ارز دیجیتالی است که با آن رمزارز موردنظر را ارسال کرده‌ایم. سپس گزینه جستجو را کلیک می‌کنیم.

پیدا کردن txid

هنگامی که گزینه سرچ را می‌زنیم تمامی تراکنش‌هایی که با این آدرس انجام داده‌ایم با ترتیب زمانی مشخص در فهرستی به ما نشان داده می‌شوند. در این فهرست به‌راحتی می توانیم شناسه تراکنش ارز دیجیتال خود را پیدا کنیم. با پیدا کردن TXID مربوطه و کلیک بر روی آن می‌توانیم تمامی جزئیات تراکنش پرداخت ارز دیجیتال خود را مشاهده کنیم.

یافتن txid

 TXID در بایننس

اگر از صرافی‌های متمرکزی همانند «بایننس» (Binance) برای ارسال یا دریافت ارز دیجیتال استفاده می‌کنید، برای دستیابی به اطلاعات تراکنش‌ها و آگاهی از وضعیت تراکنش می‌توانید به‌طور مستقیم از پلتفرم بایننس این کار را انجام دهید.

برای این‌کار به اکانت بایننس خود وارد شوید و مراحل زیر را انجام دهید.

  1. از قسمت کیف پول گزینه Overview را انتخاب کنید. (شماره 1 در تصویر)
  2.  در قسمت «تاریخچه تراکنش‌ها» اطلاعات مربوط به تراکنش‌های قبلی را می‌توانید مشاهده کنید. (شماره 2 در تصویر)
  3. در قسمت پایین صفحه TXID مربوط به تراکنش‌ها را مشاهده می‌کنید. یک لینک در کنار TXID قرار دارد که شما را به بلاک چین اکسپلور مربوطه راهنمایی می‌کند.(شماره 3 در تصویر)
txid در بایننس

لازم به ذکر است با کلیک بر روی لینک مربوطه (شماره 3 در تصویر) با توجه به بستر بلاکچینی که تراکنش در آن قرار دارد به اکسپلور موردنظر برای آگاهی از وضعیت تراکنش منتقل می‌شوید. برای مثال اگر از بستر اتریوم برای انتقال ارز دیجیتال خود استفاده کرده‌اید به اکسپلور Etherscan و اگر رمزارز BNB را در «بایننس اسمارت چین» (Binance Smart Chain) انتقال داده باشید، پلتفرم شما را به اکسپلور BscScan منتقل می‌کند.

 وضعیت تراکنش‌ها در BscScan چگونه است ؟

BscScan بلاک اکسپلور شبکه بایننس است. هنگامی که از BscScan برای ردیابی تراکنش‌ها استفاده می‌کنید با یکی از این سه وضعیت رو‌به‌رو می‌شوید. در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

وضعیت Fail در تراکنش چیست ؟

اگر وضعیت تراکنش به‌صورت «مردود» (Fail) نشان داده شود به معنای انجام نشدن تراکنش است.در این صورت شما می‌توانید به فرستنده رمزارز اطلاع دهید. در این حالت باید تراکنش را از مبداء آن پیگیری کرد. بنابراین مردودی تراکنش را نمی‌توانید از سمت دریافت‌کننده پیگیری کنید.

برای مثال اگر رمزارزی را به صرافی بایننس ارسال کنید و وضعیت در اکسپلور بلاک چین «مردود» شد، برای پیگیری تراکنش باید از پلتفرم ارسالی رمزارز، تراکنش را پیگیری کنید. ولی اگر از پلتفرم بایننس قصد برداشت رمزارز دارید و وضعیت تراکنش در اکسپلور «مردود» شد، آن‌گاه باید از قسمت پشتیبانی بایننس مراتب را پیگیری کنید.

وضعیت تراکنش

وضعیت Dropped & Replaced در تراکنش چیست ؟

برای این‌که تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین توسط نودهای شبکه پردازش شوند باید کارمزد یا فی تراکنش پرداخت شود. برخی اوقات به دلیل شلوغی شبکه، ماینرها تراکنش‌های با کارمزد بالاتر را در اولویت پردازش قرار می‌دهند. در این حالت است که بین رمزارزهای ارسالی، تراکنشی زودتر انجام می‌شود که کارمزد بالاتری دارد. وضعیت «رها و جایگزین شد» (Dropped & Replaced) زمانی روی می‌دهد که تراکنش ارسالی شما به دلیل کارمزد پایین‌تر توسط تراکنشی با کارمزد بالاتر جایگزین شود. در این حالت شما از پلتفرمی که رمزارز برداشت کرده‌اید یا فرستنده رمزارز باید موضوع را پیگیری کنید.

وضعیت تراکنش در بایننس

وضعیت Success در تراکنش چیست ؟

اگر وضعیت تراکنش به حالت «موفق» (Success) بود، در این حالت تراکنش شما انجام شده است. در برخی اوقات ممکن است با وجود موفق بودن ارسال تراکنش، در آدرس پلتفرم مقصد رمزارزی نشان داده نشود. برای مثال شما به کیف پول خود در صرافی بایننس رمزارز منتقل می‌کنید. اگر با وجود موفق بودن تراکنش، رمزارزی در کیف پول مربوطه مشاهده نکنید باید مراتب را برای پیگیری به پشتیبانی اطلاع دهید.

بایننس txid

TXID در شبکه ترون

پیگیری تراکنش‌ها در بلاکچین‌های مختلف بسیار شبیه هم است. البته ممکن است شاهد برخی تفاوت‌ها در نحوه ارائه آن‌ها باشیم. در ادامه دو حالت را برای وضعیت تراکنش‌ها در شبکه ترون بررسی می‌کنیم.

  • حالت اول: در اکسپلور بلاک چین ترون اگر وضعیت تراکنش «تأیید شده» (CONFIRMED) ولی نتیجه «مردود» (FAIL) نشان داده شد، این وضعیت به این معنی است که تراکنش کامل شده است اما ارز دیجیتال ارسالی نمی‌تواند به کیف پول مقصد واریز شود. در این حالت از فرستنده یا پلتفرمی که از آن رمزارز را ارسال کردید موضوع را پیگیری کنید.
ترون txid
  • حالت دوم: اگر وضعیت تراکنش به حالت «تأیید شده» (CONFIRMED) و نتیجه نیز «موفق» (SUCCESS) بود، در این حالت انتقال رمزارز با موفقیت انجام شده است. شما می‌توانید کیف پول مقصد را برای اطمینان از موجودی بررسی کنید.
txid ترون

تراکنش های در حال تأیید بیت کوین

اگر برخی تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین به‌طور کامل تأیید نشده بود، در این حالت می‌توانید حداقل «تأیید» (Confirmation) مورد نیاز برای انجام تراکنش موردنظر در شبکه بیت کوین را بررسی کنید. با کسب اطلاع از تعداد «تأیید» مورد نیاز، زمان تقریبی برای تأیید کامل تراکنش را متوجه می‌شوید. لازم به ذکر است تعداد حداقل «تأیید» برای انجام کامل تراکنش در شبکه بیت کوین در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند.

TXID در تراست والت

رمزارزها فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری و کسب سود برای ما ایجاد کرده‌اند. برای خرید رمزارز اولین موضوع برای نگهداری امن رمزارزها کیف پول دیجیتال مناسب است. همان‌طور که برای دارایی‌هایی همانند طلا و اشیاء قیمتی انتخاب محل نگهداری امن بسیار مهم است، در مورد ارزهای دیجیتال انتخاب کیف پول مناسب و ایمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

با گسترش تکنولوژی بلاک چین و به‌وجود آمدن بسترهای بلاکچینی مختلف، کیف پول‌های رمزارزی متنوعی در بسترهای بلاکچینی گوناگون برای کاربران توسعه یافته است. برخی از این کیف پول‌ها تسهیلات متنوعی همچون استیک ارز دیجیتال را نیز برای کاربران خود ایجاد کرده‌اند.

تمامی این تسهیلات و کارآیی‌هایی که کیف پول‌های رمزارزی ایجاد کرده‌اند اهمیت ردیابی و پیگیری تراکنش‌ها در بسترهای بلاکچینی را بیشتر می‌کند. در اکثر کیف پول‌های موجود پیگیری تراکنش‌ها با TXID بسیار آسان شده است. در ادامه برای مثال نحوه مشاهده وضعیت تراکنش‌ها و TXID در کیف پول «تراست والت» (Trust Wallet) را شرح می‌دهیم.

نحوه بررسی TXID در تراست والت

کیف پول تراست والت سابقه‌ای از تراکنش‌ها را در خود ذخیره می‌کند. هر انتقال رمزارزی که در بلاک چین انجام می‌شود با برچسبی به‌نام «شناسه تراکنش ارز دیجیتال» شناسایی می‌شود. برای آگاهی از وضعیت تراکنش رمزارزی و TXID به ترتیب زیر عمل می‌کنیم.

  • کیف پول تراست والت را باز می‌کنیم و برای دیدن تراکنش‌های یک رمزارز در قسمت توکن‌ها، رمزارز موردنظر را انتخاب می‌کنیم.
تراست والت
  • با کلیک بر روی رمزارز مربوطه فهرستی از تراکنش‌های آن رمزارز را در کیف پول تراست والت مشاهده می‌کنیم. برای مثال در این تصویر مشاهده می‌کنید که رمزارز اتریوم دارای یک «تراکنش در انتظار تأیید» (Pending Transaction) است. تراکنشی که در شکل نشان داده می‌شود در انتظار تأیید است و هنوز تکمیل نشده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از این تراکنش روی آن کلیک می‌کنیم.
تراست والت txid
  • در این صفحه اطلاعاتی از این تراکنش همانند کارمزد شبکه را مشاهده می‌کنید. حال برای بررسی جزئیات بیشتر این تراکنش و انتقال به صفحه اکسپلور بلاک چین، در پایین صفحه بر روی گزینه «جزئیات بیشتر» (More Details) کلیک می‌کنیم.
txid در تراست والت
  • همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید به صفحه اکسپلور بلاک چین اتریوم هدایت می‌شویم. در این قسمت شناسه تراکنش ارز دیجیتال یا هش تراکنش را مشاهده می‌کنیم.
txid در کیف پول

جمع بندی

برای این‌که تراکنش‌های خود را در بسترهای بلاکچینی پیگیری کنید به txid نیاز دارید. txid شناسه تراکنش ارز دیجیتال است و همه تراکنش‌ها در بلاک چین این شناسه را دارند. بلاک چین همانند ساختمانی شیشه‌ای است که تمامی تراکنش‌های ثبت‌شده در آن‌را می‌توان مشاهده کرد. این شفافیت در تراکنش‌های بلاک چین پیگیری آن‌ها را آسان می‌کند.

در این مطلب در ابتدا مفهوم txid را توضیح دادیم. سپس کاربرد این شناسه در بلاک چین را شرح دادیم و بلاک چین اکسپلور را معرفی کردیم. در ادامه به توضیح نحوه پیدا کردن txid پرداختیم و وضعیت‌ احتمالی تراکنش‌ها در بلاک اکسپلورهای بایننس و ترون را بررسی کردیم. با توجه به این‌که کیف پول‌های ارزهای دیجیتال نقش مهمی در نگهداری و امنیت رمزارزها دارند بنابراین در پایان نحوه بررسی txid در کیف پول تراست والت را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
‌BINANCE Bybit Learn
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *