خرید زمین در متاورس چیست و چگونه است؟ — راهنمایی برای همه

۴۴۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۱ دقیقه
خرید زمین در متاورس چیست و چگونه است؟ — راهنمایی برای همه

با تغییر نام شرکت فیسبوک به متا، حوزه متاورس در فضای ارزهای دیجیتال متحول شد و کاربران زیادی برای خرید زمین به پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس هجوم آوردند. متاورس یکی از اصطلاحات پرکاربرد ارز دیجیتال است که هدف آن ایجاد دنیای مجازی شبیه به دنبای واقعی است. افزایش تقاضا برای فعالیت در متاورس باعث ایجاد پروژه‌های جدید شد که هر کدام از آن‌ها استراتژی خاصی برای متاورس خود دارند. در این میان یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که کاربران به دنبال آن هستند آموزش خرید زمین در متاورس است. در این مقاله ما قصد داریم نحوه خرید زمین در متاورس های «سندباکس، «دیسنترالند»، «آپلند» و «شیبا» را به طور کامل آموزش دهیم. علاوه بر این، سعی می‌کنیم متغیرهای مهم برای پیدا کردن پروژه‌های متاورس مناسب و زمین‌های آن‌ها را بررسی کنیم تا شما قادر به بررسی سایر پروژه‌ها و زمین‌های آن‌ها برای خرید باشید.

زمین در متاورس چیست ؟

«متاورس» (Metaverse) دنیای مجازی است که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف مانند «هوش مصنوعی»، «واقعیت مجازی»، «واقعیت افزوده» و «بلاک چین» ایجاد می‌شود و به دنبال شبیه‌سازی دنیای واقعی و فعالیت‌های مختلف آن است. یکی از بخش‌های اصلی در پروژه‌های متاورس «زمین‌های مجازی» (Virtual Lands) هستند که بستری برای اجرای تمامی فعالیت‌ها به شمار می‌روند. همانند زمین در دنیای واقعی که به مالک خود امکان انجام فعالیت‌های مختلف را فراهم می‌‌کند، مالکان زمین‌های مجازی در متاورس نیز قادر به اجرای فعالیت‌های خود در زمین‌های خود و کسب درآمد از آن‌‌ها هستند.

یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به زمین‌های مجازی، بحث مالکیت آن‌ها است. در بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای، زمین‌هایی برای بازی وجود دارد اما کاربران مالک آن‌ها نیستند و مالکیت آن‌ها برعهده تیم توسعه دهنده بازی است. در متاورس که از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کند، تمامی آیتم‌ها به خصوص زمین‌ها به صورت «توکن‌های غیرقابل معاوضه» (NFT) ایجاد می‌شوند. NFT نوعی توکن ارز دیجیتال است که هر واحد از آن‌ منحصر به فرد بوده و ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سایر توکن‌ها دارد.

استفاده از NFT برای ساخت زمین‌های مجازی، منحصر به فرد بودن زمین‌ها را نمایش می‌دهد. علاوه بر این، تعریف زمین‌ها به صورت مجازی امکان خرید و فروش راحت آنها را از تمام نقاط دنیا فراهم می‌‌کند. زمین‌های مجازی متاورس بسته به پروژه ساخته شده بر روی آن، فعالیت‌های تعریف شده برای زمین‌ها، دوری و نزدیکی از نقاط شلوغ نقشه متاورس و نزدیکی به محل‌ برگزاری رویدادهای مختلف می‌توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. در ادامه به بررسی هر یک از متغیرها برای خرید زمین در متاورس خواهیم پرداخت.

متاورس

مراحل خرید زمین در متاورس

در حال حاضر قیمت زمین در متاورس‌های معروف مانند «سندباکس» و «دیسنترالند» دست کمی از زمین‌ها در دنیای واقعی ندارد. برخی از این زمین‌ها با قیمت‌ها چند میلیون دلاری خرید و فروش می‌شوند و این نشان از تمایل افراد برای خرید زمین در متاورس دارد. در این بخش می‌خواهیم به صورت مرحله به مرحله مراحلی که برای خرید زمین در متاورس نیاز است را بررسی کنیم. مجموع این مراحل شما را به انتخاب زمین مناسب برای خرید در متاورس راهنمایی خواهد کرد.

مرحله اول، ریشه‌یابی ارزش زمین

برای ریشه‌یابی ارزش زمین در متاورس بهتر است آن را با زمین در دنیای واقعی مقایسه کرد. اولین دلیل خرید زمین در دنیای واقعی نیاز به محلی برای تامین امنیت، آرامش و راحتی است. این مساله در دنیای مجازی به شکل دیگری مطرح می‌شود. زمین مجازی در متاورس می‌تواند محلی برای دیدار با دوستان و آشنایان یا برگزاری جلسات دوستانه و کاری باشد. اگرچه هم‌اکنون این نیاز به صورت جدی مطرح نیست اما در آینده و با مجازی‌تر شدن زندگی انسان‌‌ها این بخش نیز اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد.

دومین ریشه ارزش زمین در دنیای واقعی قابلیت کار در آن است. شما می‌توانید از زمین خود در دنیای واقعی برای کشاورزی، ایجاد مغازه و تاسیس دفتر کاری استفاده کنید. در متاورس نیز کاربردهای مشابه برای صاحبان زمین‌ها در نظر گرفته می‌شود. شما می‌توانید از زمین خود به عنوان محل برگزاری جلسات کاری یا ارائه محصولات شرکت خود استفاده کنید یا با ارائه بازی‌های جذاب به کاربران به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازید.

ویژگی سوم در ارزشمند بودن زمین در دنیای واقعی مربوط به موقعیت جغرافیایی زمین است. معمولا زمین‌های واقع شده در مناطق خوش آب و هوا و زمین‌‌های نزدیک مناطق تجاری ارزش بالایی دارند. علاوه بر این زمین‌هایی که در آن افراد با موقعیت اجتماعی و اقتصادی بالا زندگی می‌کنند نیز ارزش بیشتری نسبت به دیگر زمین‌ها دارند. این مساله در متاورس نیز اتفاق می‌افتد. ارزش زمین‌هایی که نزدیک به محل ورود و خروج کاربران (مناطق شلوغ) در متاورس است معمولا زیاد است. علاوه بر این داشتن زمین نزدیک زمین شرکت‌های بزرگ و افرادد معروف نیز می‌تواند باعث افزایش قیمت زمین شود.

دلیل چهارم برای ارزشمند بودن زمین می‌تواند امکان کسب درآمد غیرفعال از آن‌ها باشد. به عنوان مثال کاربران زیادی زمین‌های در اختیار خود به دیگران اجاره می‌دهند و از این طریق به کسب درآمد غیرفعال می‌پردازند. این امکان در زمین‌های مجازی متاورس نیز وجود دارد. مالکان زمین‌های مجازی در متاورس می‌توانند زمین خود را به دیگر کاربران اجاره دهند تا آن‌ها از امکانات موجود استفاده کنند. علاوه بر این، امکان تبلیغ شرکت‌ها در زمین‌هایی که در مکان‌های پرتردد قرار گرفته‌اند نیز وجود دارد. ویژگی‌هایی مانند استیکینگ کریپتو و دریافت سود در برخی از زمین‌های مجازی نیز تنها مختص زمین‌های مجازی است و در دنیای واقعی برای زمین‌ها مطرح نیست.

مرحله دوم، بررسی پروژه مناسب برای خرید زمین در متاورس

ویژگی‌های ذکر شده در قسمت قبل ویژگی‌های مثبتی هستند که می‌توانند ارزش ذاتی برای زمین‌های مجازی ایجاد کنند. این ویژگی‌ها محدود به چهار مورد بالا نیست و پروژه‌های مختلف سعی می‌کنند با اضافه‌کردن ویژگی‌های جدید به متاورس خود، زمین‌‌های ارزشمندتری ایجاد کنند. بنابراین، پس از آشنایی با معیارهای مهم در ارزشمندی زمین باید پروژه‌‌های متاورسی موجود را بررسی کنید و از میان آن‌ها، پروژه‌هایی که زمین آن‌‌ها ارزش بیشتری خلق می‌کند را برای خرید انتخاب کنید. علاوه بر ارزش ذاتی زمین‌‌های مجازی توجه به موارد زیر در پروژه‌های متاورسی مهم است.

  • امکانات پروژه برای ساخت آیتم‌های سه‌بعدی، بازی‌های بلاک چینی و خرید و فروش آیتم‌ها و زمین‌های مجازی
  • تیم مدیریتی پروژه و سابقه کاری آن‌ها
  • میزان فعالیت کاربران در پروژه متاورس
  • سرمایه‌گذارن و مشاوران پروژه و سابقه کاری آن‌ها
  • انواع رمزارز موجود در بازی و روش به دست آوردن آن‌ها
  • کیفیت بازی‌ها و فعالیت‌های طراحی شده از نظر گرافیکی
  • مقایسه ارزش فعلی زمین با پروژه‌های مشابه
  • بررسی تعداد زمین‌های موجود در کل متاورس

این متغیرها به نوعی تحلیل بنیادی پروژه‌های متاورسی برای سرمایه‌گذاری است. با بررسی این متغیرها و مقایسه پروژه‌های مختلف از نظر این معیارها می‌‌توان پروژه مناسب برای خرید زمین در متاورس را پیدا کرد. توجه داشته باشید که ممکن است پروژه‌ای عالی باشد اما ارزش فعلی زمین‌‌های آن به قدر کافی رشد کرده باشد. در این صورت خرید زمین در این متاورس‌ها منطقی نخواهد بود.

ارزش زمین‌های متاورسی

مرحله سوم، بررسی مراحل فروش زمین و توکن‌های مورد نیاز

پس از انتخاب پروژه مناسب برای سرمایه‌گذاری و پیدا کردن زمین مناسب با توجه به سرمایه، مرحله اصلی خرید زمین در متاورس آغاز می‌شود. بسیاری از پروژه‌های متاورسی بازار خرید و فروش زمین مخصوص به خود را دارند که امن‌ترین جا برای خرید و فروش زمین هستند. اما بازارهای عمومی خرید و فروش و ساخت NFT نیز محل مناسبی برای خرید و فروش زمین‌های مجازی هستند.

فروش زمین از طرف تیم پروژه به شکل‌های مختلف و در طی چند مرحله انجام می‌شود. در بسیاری از پروژه‌ها فروش اولیه به صورت مزایده انجام می‌شود و معمولا از کاربران خواسته می‌شود که برای شرکت در این مزایده فعالیت خاصی را انجام دهند. به عنوان مثال، در مرحله اول و دوم فرآیند فروش زمین در پروژه متاورس شیبا، کاربرانی قادر به شرکت در مزایده بودند که هولدر توکن‌های غیرمثلی این پروژه با نام «Shiboshi» یا آلتکوین پروژه با نام «LEASH» بودند. اما در مراحل بعدی تمامی کاربران قادر به خرید زمین در متاورس شیبا بدون داشتن این توکن‌ها هستند.

بنابراین، پس از انتخاب پروژه مورد نظر باید با مطالعه وبسایت پروژه و منابع خبری مربوط به آن، از مراحل و شرایط خرید و فروش زمین‌ها اطلاعات کسب کرد. در بسیاری از پروژه‌ها برای شرکت در مزایده خرید و فروش زمین، کاربران باید چندین نوع توکن ارز دیجیتال داشته باشند. به عنوان مثال اگرچه برای شرکت در مزایده شیبا کاربران باید NFT و آلتکوین پروژه را داشته باشند اما هزینه خرید با استفاده از ارز دیجیتال اتریوم پرداخت می‌شود.

مرحله چهارم، شروع خرید زمین در متاورس

پس از طی سه مرحله قبل کار خرید زمین در متاورس آغاز می شود. در بسیاری از پروژه‌های متاورسی از کیف پول دیجیتال مورد قبول پروژه برای خرید زمین استفاده می‌شود. معمولا کیف پول تحت وب «متامسک» گزینه مناسبی برای پروژه‌های متاورسی ساخته شده بر روی شبکه اتریوم برای پرداخت قیمت زمین و خرید آن است. بهتر است حساب کیف پول متامسک پش از شروع فرآیند خریدزمین ساخته شود و توکن‌های مورد نیاز برای خرید زمین به آن انتقال داده شود. توجه داشته باشید که کیف پول متامسک برای کاربران ایرانی تحریم است و حتما برای استفاده از آن باید از فیلترشکن استفاده کنید.

اگر پروژه متاورس از یک کیف پول ارز دیجیتال دیگر استفاده می‌‌کند به جای متامسک باید کیف پول مورد نظر را نصب کنید. مراحل ساخت بیشتر کیف پول‌ها مشابه یکدیگر است و شما می‌‌توانید با مراجعه به سایت رسمی کیف پول، افزونه آن را دانلود و در مرورگر خود نصب کنید. به عنوان مثال، با مراجعه به وبسایت متامسک «+» می‌‌توانید کیف پول متامسک را دانلود و نصب کنید. نکته مهم در نصب کیف پول، ذخیره کردن درست عبارت بازیابی است که از ۱۲ تا ۲۴ کلمه انگلیسی درست شده است.

این عبارت رمز کیف پول شما است و هر شخص با دسترسی به آن می‌تواند دارایی‌های شما را خرج کند. توجه کنید که امکان دسترسی دوباره به عبارت بازیابی کیف پول وجود ندارد و در صورت گم کردن آن دسترسی به دارایی‌ها غیرممکن خواهد بود. مراحل ساخت کیف پول متامسک به شکل تصویری در مطلب «ساخت NFT» به طور کامل آموزش داده شده است. در صورت نیاز می‌توانید به آن مراجعه کنید و کیف پول خود را بسازید.

چگونه در متاورس زمین بخریم

خرید زمین در متاورس سندباکس

«سندباکس» یکی از پروژه‌های متاورسی بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال است که یک تیم قوی مدیریت پروژه آن را بر عهده دارد. سندباکس شامل مجموعه‌ای از زمین‌های مجازی است که مالکان می‌توانند در این زمین‌ها بازی‌های بلاک چینی ایجاد کنند و از این طریق با کاربران عادی ارتباط برقرار کنند. این بازی‌ها می‌توانند شامل جایزه برای کاربران و دریافت هزینه اولیه برای مالک زمین و بازی باشند. علاوه بر این، قرار است در آینده امکان اجاره زمین و استیک ارز دیجیتال برای کسب سود به پروژه سندباکس اضافه شود.

در پروژه سندباکس ابزارهایی برای ساخت بازی وجود دارد که کاربران می‌توانند با استفاده از آن‌ها بازی‌های مختلف را طراحی و در زمین خود استفاده کنند. امکان خرید و فروش این بازی‌ها نیز وجود دارد. علاوه بر این، ابزاری به نام «Voxedit» نیز در این پروژه برای طراحی مدل‌های سه بعدی برای تزئین زمین‌ها و محیط بازی وجود دارد. سندباکس امکان اجرای کنسرت‌های متاورسی را برای کاربران سراسر دنیا ایجاد می‌کند که این مساله نیز می‌تواند بر ارزش زمین‌های این بازی تاثیرگذار باشد.

برای خرید زمین در سندباکس دو راه وجود دارد. راه اول استفاده از بازار NFT سندباکس است که برای خرید زمین‌هایی که توسط تیم پروژه به فروش می‌رسد استفاده می‌شود. بیشتر زمین‌های متاورس سندباکس در حال حاضر به فروش رفته‌اند اما همچنان بخشی از زمین‌ها در اختیار تیم پروژه است. فروش این زمین‌ها به صورت منظم انجام نمی‌شود و تیم پروژه چند روز پیش از فروش زمین‌ها اطلاع‌رسانی‌های لازم در مورد شرایط خرید را اعلان می‌کند تا کاربرانی که علاقه دارند بتوانند زمین‌ها را خریداری کنند. خرید زمین در این بازار با استفاده از توکن‌های «SAND» انجام می‌شود اما برای پرداخت هزینه کارمزد شبکه باید مقداری توکن اتریوم نیز داشته باشید.

روش دوم خرید زمین در متاورس سندباکس خرید از کاربران قدیمی است. کاربران در بازارهای NFT عمومی مانند «OpenSea» و «Rarible» زمین‌های خود را به فروش می‌رسانند. برای اطمینان از زمین‌های خریداری شده در بازارهای عمومی، بهتر است به تیک آبی تایید زمین در سندباکس دقت شود. در ادامه به‌طور کامل خرید زمین در متاورس سندباکس را از طریق پلتفرم «OpenSea» آموزش می‌دهیم.

خرید زمین از OpenSea

«OpenSea» یک بازار ثانویه برای خرید و فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه است که در آن زمین‌ها و سایر دارایی‌های سندباکس نیز به فروش می‌رسند. این پلتفرم امکان خرید و فروش ‌NFT و ارائه پیشنهاد خرید برای یک دارایی دیجیتال در یک قیمت خاص را فراهم می‌کند. برای پیدا کردن زمین‌های مورد نظر خود در سندباکس ابتدا باید وارد سایت «+» شوید و سپس در قسمت جستجوی آن، عبارت «The Sandbox» را تایپ کنید و پروژه تایید شده سندباکس را به که با تیک آبی نمایش داده شده است، انتخاب کنید.

پیدا کردن زمین سندباکس در اپن سی

پس از این مرحله،‌ زمین‌های موجود در سندباکس برای فروش نمایش داده می‌شوند که در این پنجره گزینه‌هایی برای فیلتر کردن زمین‌ها وجود دارد. از جمله فیلترهای مهم موجود در این بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Status: این گزینه روش‌های مختلف خرید مانند خرید لحظه‌ای و حراجی را فیلتر می‌کند.
  • Price: با استفاده از این گزینه می‌توانید قیمت کمینه و بیشینه برای زمین مورد نظر خود تعیین کنید.
  • Chains: این گزینه شبکه بلاک چینی مورد نظر را فیلتر می‌‌کند. با توجه به این که زمین‌های سندباکس همه در شبکه اتریوم ساخته شده‌‌اند فیلتری برای این مورد قابل استفاده نیست.
  • On slae in: واحد ارز دیجیتال قابل پرداخت برای زمین‌ها را فیلتر می‌کند. برای خرید زمین در حال حاضر استفاده از «ETH»، «WETH» و «SAND» امکان‌پذیر است و کاربران حاضر به فروش زمین‌های خود با ارزهای دیگر نشده‌‌اند.
  • Type: این گزینه برای تعیین نوع دارایی در سندباکس استفاده می‌شود. گزینه «Land» برای زمین و گزینه «Asset» برای سایر دارایی‌های قابل استفاده در سندباکس است.
  • سایر گزینه‌های موجود در بخش فیلترینگ مربوط به ویژگی‌هایی مانند مختصات جغرافیایی برای زمین‌ها و ویژگی‌های درون بازی مانند قدرت و سرعت برای دارایی‌های دیگر است.

با اعمال فیلترهای مورد نظر، لیست زمین‌های قابل معامله نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با انتخاب هر کدام از آن‌ها اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها به دست آورید. اگرچه ارزش زمین‌ها توسط خریدار و فروشنده تعیین می‌شود اما باید توجه داشته باشید که موقعیت جغرافیایی زمین، نزدیکی آن به زمین شرکت‌های بزرگ و افراد مطرح و اندازه زمین می‌تواند نقش مهمی در ارزشمند بودن آن در متاورس سندباکس ایفا کند.

خرید زمین از opensea
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

با کلیک بر روی هر یک از زمین‌های موجود، می‌توانید اطلاعاتی مانند پیشنهادهای خرید داده شده برای زمین، مالک آن، مختصات زمین و همچین لینک مربوط به محل قرارگیری زمین مورد نظر در نقشه را مشاهده کنید. تصویر زیر گزینه مربوط به نمایش زمین در نقشه اصلی پروژه سندباکس را نشان می‌دهد. با مراجعه به نقشه می‌توانید موقعیت زمین را از نظر دسترسی و همسایه‌‌ها مشاهده کنید.

نقشه سندباکس در opensea

انواع خرید

برای خرید زمین در متاورس از طریق «OpenSea» باید کیف پول خود را به این وبسایت متصل کنید. بهترین کیف پول برای این وبسایت کیف پول متامسک است که در بخش قبل منابع لازم برای دانلود و ایجاد این کیف پول معرفی شد. پس از ایجاد کیف پول نوبت به معرفی آن به پلتفرم است. کیف پول را می‌توانید در صفحه اصلی Opensea بدون اینکه وارد صفحه خرید یکی از زمین‌ها شوید به وبسایت معرفی کنید. همچنین می‌توان هنگام درخواست خرید زمین نیز این کار را انجام داد. در ادامه انواع روش‌های خرید زمین در این بازار را بررسی می‌کنیم.

حراجی (Auction)

در این حالت خرید زمین به حراجی گذاشته شده است و هر کسی که قیمت بالاتری برای خرید ارائه کند برنده حراجی می‌شود و زمین را می‌خرد. در این نوع از فروش زمین، پس از انتخاب زمین با گزینه «Place Bid» در پنجره جدید روبه‌رو می‌شوید که با انتخاب آن، می‌توانید قیمت مورد نظر خود را برای شرکت در مزایده اعلان کنید. اگر از قبل کیف پول خود را به وبسایت معرفی نکرده باشید با انتخاب این کلید ابتدا باید کیف پول را معرفی کنید و سپس قیمت مزایده را تعیین کنید. تصویر زیر صفحه مربوط به یک زمین که به مزایده گذاشته شده است را نشان می‌دهد.

مزایده زمین در opensea
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

در این پنجره بالاترین قیمت ارائه شده برای خرید زمین، مالک آن و زمان باقی مانده برای اتمام حراجی قابل مشاهده است. با انتخاب گزینه «Place bid» پنجره مربوط به کیف پول‌های مختلف قابل استفاده باز می‌شود تا شما کیف پول مورد نظر را انتخاب و به سایت متصل کنید. ما در اینجا کیف پول متامسک را انتخاب می‌کنیم. با انجام این کار افزونه کیف پول باز می‌شود که شما باید با استفاده از آن به سایت اجازه اتصال کیف پول را بدهید. با اتصال کیف پول به وبسایت، دوباره گزینه «Place bid» را انتخاب کنید تا در پنجره باز شده ارز و قیمت مورد نظر را مشخص کنید. تصویر زیر پنجره مربوطه را نشان می‌دهد.

حراجی زمین در متاورس

توجه داشته باشید که ممکن است فروشنده تنها یک ارز خاص را برای مزایده قبول کند. در صورتی که دارایی شما از نوع توکن دیگری باشد می‌توانید با انتخاب گزینه «Convert ETH» وارد صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز «1Inch» شوید و توکن‌های خود را به توکن مورد نیاز شبکه تبدیل کنید. در حراجی معمولا یک قیمت مینیم نیز برای زمین تعیین می‌شود و کاربران قادر به ارائه پیشنهاد با قیمت کمتر از آن نیستند. در نهایت پس از انتخاب ارز و تعیین قیمت، با استفاده از گزینه «Place bid» می‌توانید در مزایده شرکت کنید. برای شرکت در مزایده مبلغ تعیین شده حتما باید در کیف پول شما موجود باشد. در صورت برنده شدن در مزایده مبلغ مورد نظر از کیف پول شما برداشت می‌شود و زمین متاورس سندباکس به کیف پول شما ارسال می‌گردد.

خرید لحظه‌ای (Buy Now)

اگر شما قصد خرید زمین در متاورس به صورت مستقیم را دارید می‌توانید از گزینه خرید لحظه‌ای استفاده کنید. در قسمت فیلترهای وبسایت با انتخاب گزینه «Buy Now» از بخش «Satus» می‌توانید تنها به ارزهایی که قابلیت خرید مستقیم دارند دسترسی پیدا کنید. با انتخاب زمین مورد نظر از میان زمین‌های قابل خرید می‌توانید اطلاعات مختلف مربوط به زمین را مشاهده کنید. تصویر زیر پنجره مربوط به یکی از ارزهای قابل خرید لحظه‌ای است که کاربران می‌توانند از کلید «Buy Now» برای خرید اقدام کنند.

خرید لحظه ای زمین در متاورس سندباکس

با انتخاب گزینه «Buy Now» در پنجره بالا، پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن تایید نهایی قیمت انجام می‌شود. در صورتی که مقدار پول مورد نیاز برای خرید را در کیف پول نداشتید می‌توانید با استفاده از گزینه «Add Funds» به آدرس کیف پول دسترسی داشته باشید و از طریق سایر کیف پول‌های شخصی یا صرافی‌های ارز دیجیتال، توکن‌های رمز ارز مورد نیاز را تامین کنید. برای نهایی کردن خرید لحظه‌ای زمین تنها کافی است که گزینه «Confirm checkout» را انتخاب کنید.

خرید لحظه‌ای زمین

ارائه پیشنهاد خرید (Make An Offer)

گاهی اوقات شما هنگام گشت و گذار در زمین‌های سندباکس ممکن است از یک زمین خوشتان بیاید یا با بررسی زمین‌ها، پتانسیل بالایی را در یک زمین ببینید و بخواهید که آن را به دست آورید. در صورتی که صاحب زمین ملک خود را برای فروش یا حراجی در پلتفرم قرار نداده باشد شما می‌توانید با استفاده از گزینه «Make An Offer» درخواست خود را مبنی بر خرید زمین مورد نظر با یک قیمت مشخص به صاحب زمین ارسال کنید.

در برخی از زمین‌ها، فروشندگان علاوه بر تعیین قیمت برای خرید لحظه‌ای از این گزینه نیز استفاده می‌کنند تا درخواست کاربران را که طبیعتا پایین‌تر از قیمت فروش لحظه‌ای است، دریافت کنند. در این حالت پس از انتخاب زمین، می‌توان اطلاعات صفحه را مشاهده و از گزینه «Make An Offer» برای ارائه پیشنهاد استفاده کرد. در پنجره جدیدی که با انتخاب این گزینه باز می‌شود موارد زیر قابل تعیین است.

  • نوع ارزی که می‌‌خواهید پرداخت کنید.
  • مقدار ارزی که می‌خواهید پرداخت کنید.
  • تعیین زمان انقضا برای درخواست مورد نظر

با مشخص کردن این‌ موارد و انتخاب گزینه «Make Offer»، درخواست شما برای خرید به فروشنده ارسال می‌شود. طبیعی است که فروشنده اگر به دنبال فروش زمین خود باشد، زمین را به کسی که قیمت درخواستی بالایی داده است می‌فروشد. بنابراین قبل از ثبت درخواست خرید بهتر است پیشنهادات قبلی را نیز بررسی کنید.

درخواست خرید زمین در متاورس

خرید زمین در متاورس دیسنترالند

«دیسنترالند» (Decentraland) بزرگ‌ترین پروژه ارز دیجیتال متاورس از نظر ارزش بازار است که از ویژگی‌های مشابه پروژه سندباکس بهره می‌گیرد. این پروژه بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است و به کاربران امکان خلق و نمایش انواع ابزارها و مدل‌‌ها را می‌دهد. طرح‌های ثابت سه بعدی و بازی‌های بلاک چینی از جمله ابزارهایی هستند که مالکان می‌توانند در زمین خود برای استفاده بازدیدکنندگان قرار دهند.

توکن‌های غیرقابل معاوضه زمین این پروژه نیز با نام «Land» شناخته می‌شوند که بر اساس استاندارد «ERC-721» شبکه اتریوم ساخته شده‌اند و مالکیت کاربران بر زمین‌ها را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، توکن‌های مثلی پروژه با نام «MANA» برای پرداخت‌‌های درون برنامه‌ای استفاده می‌شود. اندازه هر زمین در متاورس دیسنترالند با مختصات دکارتی مشخص می‌شود و اندازه زمین اثر زیادی بر روی قیمت دارد.

برای خرید زمین در متاورس نیز همانند متاورس سندباکس دو راه وجود دارد. راه اول استفاده از «بازار ان‌اف‌تی» (Marketpklace) مخصوص خود شبکه است. راه‌ دوم نیز استفاده از بازارهای عمومی NFT مانند «OpenSea» و «Rarible»‌ است. روش خرید زمین در متاورس دیسنترالند با استفاده از OpenSea، دقیقا مشابه با سندباکس است. تنها تفاوت در مرحله اول است که پس از ورود به سایت باید عبارت «Decentraland» را جستجو کنید. فیلترها و روش‌های پرداخت مشابه روشی است که در قسمت قبل برای خرید زمین در متاورس سندباکس توضیح داده شد. در ادامه به بررسی نحوه خرید زمین در بازار NFT مخصوص دسنترالند می‌پردازیم.

خرید زمین در بازار دیسنترالند

برخلاف بازار NFT مربوط به سندباکس که بیشتر برای خرید و فروش دارایی‌های سه بعدی استفاده می‌شود و فروش زمین تنها در مرحله اول توسط خود تیم سندباکس در آن انجام می‌شود، بازار دیسنترالند بازار ثانویه مناسبی برای خرید و فروش زمین‌های مجازی در کنار سایر دارایی‌ها است. بسیاری از مالکان زمین‌های خود را برای فروش در این بازار قرار داده‌اند. برای خرید زمین ابتدا باید وارد وبسایت بازار دیسنترالند «+» شوید.

با انتخاب گزینه «Start Browsing» وارد قسمت خرید و فروش دارایی‌های موجود در متاورس دیسنترالند می‌شوید. همانطور که در تصویر زیر مشخص است سه گزینه «Land»، «Collectibles» و «My Store» در صفحه جدید وجود دارد که برای مشاهده لیست زمین‌های قابل معامله باید به بخش «Land» مراجعه کنید. گزینه «Collectibles» مربوط به سایر دارایی‌های متاورس و بخش «My Store» اطلاعات مربوط به دارایی‌های کاربران است که می‌ةوانید از این قسمت به صورت مستقیم در این بازار ثبت نام کنید و کیف پول خود را به آن معرفی کنید.

خرید زمین در متاورس دیسنترالند

با انتخاب گزینه «Land»، نقشه مربوط به متاورس دیسنترالند نمایش داده می‌شود که با فعال کردن گزینه «On Sale» زمین‌های قابل خرید و فروش با رنگ آبی روشن نمایش داده می‌شود که با کلیک بر روی هر کدام از آن‌ها می‌توانید اطلاعات مربوط به زمین و قیمت آن را مشاهده کنید. با استفاده از گزینه «Buy» می‌توانید زمین را به قیمت تعیین شده بخرید و با گزینه «Bid» می‌توانید پیشنهاد خود را در قیمت پایین‌تر به فروشنده ارسال کنید. تصویر زیر اطلاعات مربوط به یک زمین را نشان می‌دهد.

ویژگی‌های زمین در دیسنترالند

با انتخاب هر کدام از دو گزینه خرید و پیشنهاد خرید، وبسایت از شما می‌خواهد که حتما وارد حساب کاربری خود شوید. با انتخاب گزینه «Signi-in» صفحه مربوط به کیف پول‌های قابل استفاده برای اتصال به وبسایت باز می‌شود که اولین و اصلی‌ترین کیف پول قابل قبول، کیف پول متامسک است. آموزش مرحله به مرحله ساخت کیف پول از قبل آموزش داده شده است و در قسمت قبل نحوه دسترسی به آموزش آن را توضیح دادیم. با انتخاب «Metamask» در بین کیف پول‌های موجود پنجره کیف پول در مرورگر باز می‌شود که با تایید شما، کیف پول به وبسایت وصل می‌شود.

با اتصال کیف پول به بازار شما به صفحه «My Store» انتقال داده می‌شوید که می‌توانید این بار با رفتن به صفحه زمین مورد نظر خود، دوباره گزینه «Buy» یا «Bid» را برای خرید یا پیشنهاد خرید انتخاب کنید. توجه داشته باشید که قیمت‌گذاری زمین‌ها در این بازار بر اساس توکن‌های «MANA» است و شما برای خرید زمین باید به میزان مورد نیاز توکن مانا و مقداری ارز اتریوم برای پرداخت هزینه کارمزد شبکه داشته باشید. در گزینه خرید، اگر میزان دارایی مورد نیاز را داشته باشید معامله با تایید تراکنش انجام می شود. برای ارائه پیشنهاد خرید باید به اندازه پیشنهاد خرید، توکن در کیف پول داشته باشید و برای پیشنهاد خود تاریخ انقضا تعیین کنید.

اراپه پیشنهاد خرید زمین در دیسنترالند

خرید زمین در متاورس آپلند

«آپلند» (Upland) یک جهان موازی متاورسی است که حول تجارت، سرگرمی و ارتباطات شخصی ایجاد شده است. وقتی وارد متاورس آپلند می‌شوید با یک واقعیت جدید روبه‌ور می‌شوید که بسیار مشابه دنیای واقعی است و ممکن اسامی خیابان‌ها نیز همانند دنیای واقعی باشد اما ویژگی‌های زمین تنها به مالکان زمین‌های مجازی بستگی خواهد داشت. کاربران می‌‌توانند زمین‌های موجود در این متاورس را خرید و فروش کنند یا با استفاده از آیتم‌های سه‌بعدی آن‌ها را تزئین کنند یا بر روی آن‌ها خانه بسازند و مشاغل واقعی خود را بر روی این زمین‌‌ها ارائه کنند.

آپلند بر روی بلاک چین «ایاس» (EOS) ایجاد شده است که بسیار سریع است و هزینه انتقال در بستر آن نیز بسیار پایین است. زمین‌ها و سایر دارایی‌ها به شکل توکن‌های غیر قابل معاوضه ایجاد شده‌اند و مالکیت آن‌ها به طور کامل در دست کاربران است. امکان خرید و فروش زمین‌های آپلند به صورت ارز فیات دلار نیز ممکن است و همین مساله یکی از نکات مثبت این پروژه است. برای خرید زمین در متاورس آپلند باید از توکن‌های «UPX» موجود در پلتفرم این متاورس استفاده کنید. این توکن‌ها به صورت توکن‌های کاربردی درون برنامه‌ای استفاده می‌شوند و خارج از آپلند کاربرد دیگری ندارند.

برای فعالیت در آپلند نیاز به داشتن حساب کاربری است. کاربران می‌توانند با وارد کردن نام کاربری، ایمیل و رمز عبور و تایید ایمیل ارسال شده ثبت نام خود را در این پلتفرم نهایی کنند. هنگام ورود به بازی همه کاربران به شکل «ویزیتور» (Visitor) وارد این بازی می‌شوند و پلتفرم به هر کدام از آن‌ها مقداری توکن «UPX» هدیه می‌دهد و یک زمین ساده پیشنهاد می‌دهد تا آن‌ها بتوانند اولین خرید خود را انجام دهند. برای خرید زمین‌های بعدی و دسترسی به بازار بازی نیاز است که کاربران سطح خود را از ویزیتور بودن به «آپلندر» (Uplaner) بودن ارتقا دهند.

برای ارتقای سطح کاربری نیاز است که کاربران به صورت پیوسته و هر روز یکبار ویزای خود را در حساب کاربری ارتقا دهند و در ازای آن توکن کاربردی شبکه دریافت کنند. زمانی که مقدار این توکن‌ها و ارزش زمین خریداری شده به ۱۰۰۰۰ واحد توکن شبکه رسید کاربران می‌توانند تغییر نوع کاربری را درخواست دهند. این توکن‌ها را می‌‌توانید با سیستم پرداخت پلتفرم که از ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم و تتر پشتبانی می‌‌کند نیز بخرید تا زمان زیادی برای ارتقای کاربری صرف نکنید.

برای درخواست تغییر سطح کاربری نیاز است که کاربران تلفن همراه خود را در سیستم وارد کنند و کد فرستاده شده برای آن را در اختیار پلتفرم قرار دهند. در ابتدای فعالیت این پروژه، ایرانی‌ها به راحتی می‌توانستند پیامک را در گوشی موبایل خود دریافت و حساب را فعال کنند اما در حال حاضر پیامک به شماره ایرانی ارسال نمی‌شود و برای تایید حساب کاربری بهتر است از شماره تلفن خارجی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تعداد زمین‌های موجود در متاورس آپلند بسیار زیاد است. همکاران معتبر زیادی در فهرست این پروژه دیده نمی‌شود. بسیاری از فعالیت‌های ذکر شده برای این پروژه به عنوان برنامه‌های آتی مطرح هستند و در حال حاضر تنها نکته مثبت این بازی پایین بودن قیمت زمین‌‌های آن و کسب سود سالانه تا ۱۷ درصد به صورت توکن‌های «UPX» برای داشتن زمین در این پلتفرم است. بنابراین توصیه می‌شود برای خرید زمین در این متاورس تحقیقات بیشتری انجام دهید.

خرید زمین در آپلند

خرید زمین در متاورس شیبا اینو

«شیبا اینو» (Shiba Ino) یکی از معروف‌ترین میم‌کوین‌های شناخته شده در بازار ارزهای دیجیتال است که بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است و در طی مدت زمان کم توانسته است کامیونیتی فعالی را به خود جذب کند. تیم مدیریتی این پروژه به منظور قدرتمندتر کردن پروژه خود و افزودن ارزش به آن متاورس خود با نام «Shib: The Metaverse» را طراحی و ایجاد کرده‌اند که متشکل از ۱۰۰۵۹۵ قطعه زمین است. این زمین‌ها در چهار دسته‌بندی مختلف «Silver Fur»، «Gold Tail»، «Platinum Paw» و «Diamond Teeth» بر اساس ارزش تقسیم شده‌‌اند.

کاربردهای زمین در متاورس شیبا قرار است برای بازی و فعالیت‌های گروهی اعضای کامیونیتی شیبا باشد و قرار است کلیه توکن‌های مرتبط با این پروژه مانند «شیبا» (SHIB)، «لیش» (LEASH) و «شیبوشی» (SHIBOSHI) برای قدرتمند شدن کامیونیتی در متاورس نقش ایفا کنند. این پروژه از جدیدترین پروژه‌های متاورسی است که قرار است فروش زمین‌های آن در سه مرحله انجام شود. مرحله اول فروش زمین در متاورس شیبا از تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ شروع شده است که در این مرحله تنها کاربرانی که ارزهای دیجیتال لیش و شیبوشی را هولد کرده‌اند قادر به ارائه پیشنهاد هستند.

در مرحله اول از هرکدام از انواع زمین‌‌ها بخشی با قیمت‌های اولیه از ۰/۲ اتریوم تا ۱ اتریوم قیمت‌گذاری شده‌اند اما استیک‌کنندگان ارز دیجیتال در طی سه روز می‌توانند درخواست‌های خرید خود را ر روی زمین مورد نظر ارائه کنند و در پایان سه روز کاربران برنده زمین‌های ارائه شده را خریداری خواهند کرد. کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت «+» توکن‌های شیبوشی و لیش خود را برای شرکت در مزایده قفل کنند. هرقدر میزان توکن‌ها و مدت زمان قفل شدن آن‌ها بیشتر انتخاب شود، کاربران امکان خرید زمین‌‌های بیشتر و بزرگتری خواهند داشت.

متاورس شیبا

مرحله دوم خرید زمین در متاورس شیبا نیز برای هولدرهای دو توکن لیش و شیبوشی خواهد بود. در این مرحله برای هولدرهایی که نتوانستند در مرحله اول به صورت مزایده شرکت کنند یا نتوانستند زمین مورد نظر خود را از طریق مزایده خریداری کنند، انواع زمین‌های موجود با قیمت ثابت فروخته خواهند شد. مرحله دوم به محض اتمام مرحله اول آغاز می‌شود و هولدرها به مدت هفت روز فرصت خرید زمین‌های مورد نظر خود در پلتفرم شیبا را دارند. توجه داشته باشید که تمامی زمین‌ها با استفاده از توکن‌های ارز دیجیتال اتریوم به فروش خواهند رسید و کاربران با استفاده از کیف پول متامسک امکان خرید زمین را خواهند داشت.

پس از اتمام مرحله دوم، نقشه متاورس شیبا برای عموم منتشر خواهد شد و از آن پس عموم کاربران قادر به خرید و فروش زمین‌های شیبا خواهند شد. در این مرحله کاربران نیازی به انجام فعالیت خاص و استیک توکن‌هایی مانند لیش و شیبوشی نخواهند داشت و خرید زمین به صورت مستقیم از طریق نقشه متاورس و با قیمت ثابت تعیین شده صورت می‌گیرد. اگرچه در حال حاضر به دلیل جدید بودن، نمیتوان ارزیابی مناسبی از پروژه متاورس شیبا داشت اما به دلیل داشتن کامیونیتی فوق‌العاده قوی احتمال رشد قیمتی زمین‌‌های شیبا بالا است و کاربران می‌توانند از فرصت پیش‌آمده برای خرید این زمین‌ها استفاده کنند.

آیا امکان خرید زمین در متاورس به صورت رایگان وجود دارد ؟

در برخی از پروژه‌های متاورسی جدید امکان ایردراپ بخشی از زمین‌های پروژه به کاربران وجود دارد. علاوه بر این، پروژه‌هایی مانند آپلند که از تعداد زیادی زمین‌های مجازی تشکیل شده‌اند در ابتدای فعالیت به کاربران امکان خرید زمین‌های کم ارزش به صورت رایگان را فراهم می‌کنند. اما به طور کلی و در پروژه‌های بزرگ مثل سندباکس و دیسنترالند، امکان خرید زمین به صورت رایگان وجود ندارد و قیمت هر قطعه زمین معمولا بیش از یک اتریوم است.

نحوه خرید زمین در متاورس چگونه است ؟

هر پروژه متاورسی روش خاص خود را برای فروش زمین‌های مجازی دارد. معمولا در مرحله اول، پروژه زمین‌های خود را به صورت حراج و برای بخش خاصی از کاربران می‌فروشد. در مراحل بعدی با تعیین قیمت‌ زمین در بازار، فروش آن‌ها به صورت عمومی انجام می‌شود و کاربران می‌‌توانند با پرداخت هزینه زمین‌‌ها از کیف پول خود، مالک زمین‌های مجازی شوند. علاوه بر بازار NFT اصلی خود پروژه، امکان خرید و فروش زمین‌های مجازی پروژه‌های متاورسی در بازارهای عمومی مانند «OpenSea» نیز وجود دارد و کاربران می‌توانند با شرکت در مزایده یا ارائه یشنهاد خرید، زمین‌ مورد نظر خود را خریداری کنند.

جمع‌بندی

«متاورس» یکی از اصطلاحات جدید و در عین حال مهم در ارزهای دیجیتال است که توجه بسیاری از کاربران و توسعه‌دهندگان را به خود جذب کرده است. هدف متاورس ایجاد دنیای مجازی است که در آن کاربران می‌‌توانند فعالیت‌های خود را به صورت مجازی دنبال کنند، بازی کنند، از بازی کردن پول به دست بیاورند، کنسرت بروند و تقریبا بیشتر فعالیت‌های دنیای واقعی را به صورت مجازی و با آواتارهای سه‌بعدی در دنیای مجازی انجام دهند.

فعالیت در متاورس در بستر زمین‌های مجازی انجام می شود که این زمین‌ها با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و NFT ساخته می شوند. استفاده از این دو تکنولوژی باعث می‌شود که مالکیت کاربران بر روی دارایی‌های دیجیتال تضمین شود و امکان خرید و فروش زمین‌ها و سایر دارایی‌های دنیای متاورس فراهم شود. بسیاری از افراد و شرکت‌‌های بزرگ دنیا متاورس را آینده زندگی بشر می‌دانند و به همین دلیل سرمایه‌گذاری زیادی بر روی این پروژه‌ها انجام می‌شود.

خرید زمین در متاورس علی‌رغم تمامی ریسک‌هایی که به علت ناشناخته بودن این دنیا دارد می‌تواند سود خوبی نصیب کاربران کند. کاربران می‌توانند از زمین‌های خود برای راه‌اندازی کسب و کار، برگزاری جلسات کاری و بازی‌های بلاک چینی استفاده کنند. علاوه بر این، امکان انجام تبلیغات، استیک ارز دیجیتال در زمین و اجاره زمین‌ها نیز وجود دارد. مجموع این کاربردها، به زمین‌های مجازی در متاورس ارزش ذاتی می‌بخشد که می‌تواند برای مالکان زمین‌ها به عنوان منبع درآمد غیرفعال استفاده شود. در این مقاله علاوه بر متغیرهای مهم در انتخاب و تشخیص پروژه‌های متاورسی خوب، خرید زمین در متاورس‌های سندباکس، دیسنترالند، آپلند و شیبا آموزش داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SandboxgameUplandShib
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *