معاملات مارجین چیست؟ – Margin Trading به زبان ساده

۱۳۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
معاملات مارجین چیست؟ – Margin Trading به زبان ساده

هنگامی که می‌خواهید خرید قابل‌توجهی را انجام دهید برای مثال خانه یا اتومبیلی را خریداری کنید ممکن است تصمیم بگیرید بخشی از این خرید را از شخصی قرض بگیرید و با آن خرید خود را انجام دهید. در بازارهای مالی نیز این امکان وجود دارد تا بتوانید از کارگزاری یا صرافی مربوطه برای ترید در این بازارها قرض بگیرید. معاملات مارجین در واقع معاملاتی است که تریدر می‌تواند با استفاده از سرمایه‌ای که از کارگزاری یا صرافی قرض می‌گیرد معاملات اهرم‌داری انجام دهد. بنابراین هنگامی که تریدر مبلغی را قرض می‌گیرد از یک طرف قدرت سرمایه‌گذاری خود را بالا می‌برد و از طرف دیگر ریسک بیشتری را قبول می‌کند. در واقع معاملات مارجین میزان سود معاملات را در صورتی که پیش‌بینی‌ها درست باشند افزایش می‌دهد. ولی از طرف دیگر در صورتی که تحلیل‌های تریدر نتیجه موردنظر را نداشته باشد، به همان میزان می‌تواند ضرر‌های زیادی را برای تریدر داشته باشد. بازارهای مالی همانند بازار ارزهای دیجیتال یا سهام شرکت‌ها ممکن است به‌اندازه‌ای پرریسک باشند که تریدر نخواهد با معاملات مارجین این ریسک را افزایش دهد. با این وجود برخی از تریدرها از معاملات مارجین استفاده می‌کنند. در این مطلب سعی داریم تا این معاملات را شرح دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

مفهوم مارجین چیست ؟

«مارجین» (Margin) به مقدار دارایی گفته می‌شود که تریدر در حساب مارجین خود در کارگزاری یا صرافی مربوطه دارد. هنگامی که تریدری می‌خواهد در بازارهای مالی فعالیت کند، در اولین مرحله باید در کارگزاری یا صرافی موردنظر خود حساب باز کند. برای مثال اگر تریدری بخواهد بیت کوین خرید و فروش کند در ابتدا باید در صرافی موردنظر خود ثبت نام کند و پس از این‌که مقداری دارایی را به کیف پول خود در صرافی مربوطه انتقال داد می‌تواند در بازار اسپات به خرید و فروش بیت کوین اقدام کند.

اما در حالتی که تریدر بخواهد معاملات مارجین انجام دهد باید حساب مارجین خود در همان صرافی را فعال کند و مقداری موجودی اولیه به آن انتقال دهد. پس از انجام این اقدامات تریدر می‌تواند در حساب مارجین خود با استفاده از اهرم‌های موجود، قدرت خرید خود را افزایش دهد.

معاملات مارجین چیست ؟

هنگامی که تریدر برای خرید سهام یا دارایی از کارگزاری یا صرافی مربوطه قرض کند، به آن «معامله مارجین» (Margin Trading) می‌گویند. با Margin Trading تریدرها با قبول ریسک بیشتر می‌توانند قدرت خرید خود را افزایش دهند. معاملات مارجین ممکن است در ابتدا بسیار وسوسه‌کننده به‌نظر برسند اما توجه به این‌ نکته ضروری است که در برابر سود بیشتر تریدر در معرض احتمال زیان بیشتری نیز قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر با استفاده از اهرم در معاملات مارجین تریدرها می‌توانند مقدار سود و زیان احتمالی در معاملات خود را بیشتر کنند.

خرید با معاملات مارجین

هنگامی که تریدر یا سرمایه‌گذار با استفاده از معاملات مارجین اقدام به خرید می‌کند، قدرت خرید وی بالاتر می‌رود. دقیقا همانند وقتی که شما برای خرید کالایی با قیمتی بیشتر از توانایی مالی خود از کسی قرض می‌گیرید. در Margin Trading نیز تریدر یا سرمایه‌‌گذار قصد دارد سهامی بیشتر از مقدار سرمایه خود را با کمک معاملات مارجین خریداری کند. هنگامی که تریدر یا سرمایه‌گذار از Margin Trading برای ترید استفاده می‌کند با دو حالت کلی روبرو است. در حالت اول بازار مطابق با پیش‌بینی وی است و در حالت دوم ممکن است بازار برخلاف پیش‌بینی وی باشد. در ادامه سعی داریم تا با یک مثال هر دو حالت سود و ضرر در معاملات مارجین را توضیح دهیم.

خرید با معاملات مارجین

سود در معاملات مارجین

فرض کنید سرمایه‌گذاری می‌خواهد ۲۰۰ سهم از شرکتی را خریداری کند. در زمان خرید هر سهم ۳۰ دلار ارزش دارد. بنابراین سرمایه‌گذار برای خرید ۲۰۰ سهم موردنظر به ۶ هزار دلار نیاز دارد. اما وی در حساب کارگزاری مربوطه تنها ۳ هزار دلار موجودی دارد. این سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد تا ۳ هزار دلار را از کارگزاری مربوطه قرض کند و با استفاده از معاملات مارجین تمامی ۲۰۰ سهم موردنظر را خریداری کند.

پس از مدتی فرض کنید ارزش سهام خریداری شده توسط این سرمایه‌گذار ۳۳٪ رشد کند و به قیمت ۴۰ دلار برای هر سهم برسد. به این ترتیب مقدار سرمایه اولیه از ۶ هزار دلار اکنون به ۸ هزار دلار می‌رسد. این سرمایه‌گذار باید قرض خود را به کارگزاری پرداخت کند. بنابراین هنگامی که ۳ هزار دلار را به کارگزاری پرداخت کند، به میزان ۵ هزار دلار برای وی می‌ماند که از این مقدار ۲ هزار دلار آن سود سرمایه‌گذاری است. به این نکته توجه کنید که درصورتی که سرمایه‌‌گذار از معاملات مارجین استفاده نمی‌کرد و تنها با ۳ هزار دلار سرمایه‌گذاری خود را انجام می‌داد در آن صورت تنها به میزان هزار دلار سود از این سرمایه‌گذاری دریافت می‌کرد.

در این مثال سرمایه‌گذار با استفاده از Margin Trading توانسته است با همان ۳ هزار دلار موجودی نقدی که داشت، میزان سود خود را دوبرابر کند.

ضرر در معاملات مارجین

تریدرها و سرمایه‌گذارها همواره باید به این موضوع توجه داشته باشند که بازارهای مالی همان‌طور که ممکن است در جهت پیش‌بینی آن‌ها حرکت کند در بسیاری از مواقع نیز ممکن است حرکت قیمت‌ها برخلاف پیش‌بینی باشد. در این حالت هنگامی که از معاملات مارجین استفاده می‌کنید، میزان ضرر شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

در مثال قبلی فرض کنید بازار برخلاف پیش‌بینی تریدر حرکت کند، در این حالت فرض کنید قیمت هر سهم از ۳۰ دلار به ۲۰ دلار کاهش یابد. در این صورت ارزش کل سهام خریداری‌شده توسط سرمایه‌گذار در این مثال از ۶ هزار دلار به ۴ هزار دلار کاهش خواهد یافت. به این موضوع توجه کنید که سرمایه‌گذار باید قرض خود به صرافی را پرداخت کند. بنابراین پس از پرداخت ۳ هزار دلار به صرافی، سرمایه‌گذار تنها هزار دلار خواهد داشت.

با این حساب سرمایه‌گذار ۲ هزار دلار در این معامله مارجین ضرر خواهد کرد. لازم به ذکر است که اگر این تریدر از Margin Trading استفاده نمی‌کرد و با همان مقدار سرمایه خود وارد معامله می‌شد تنها هزار دلار ضرر می‌کرد. یعنی با استفاده از معاملات مارجین تریدر دو برابر حالت معامله عادی ضرر کرده است. بنابراین توجه به این نکته ضروری است که هنگامی که از Margin Trading استفاده می‌کنید همواره باید ضررهای چند برابری آن را نیز لحاظ کنید.

مفهوم معاملات مارجین

اهرم در معاملات مارجین

اهرم در معاملات مارجین قدرت خرید تریدر را افزایش می‌دهد. تریدر می‌تواند با توجه به اندازه اهرمی که استفاده می‌کند، تا چندین برابر سرمایه خود خرید انجام دهد. توجه به این‌نکته ضروری است که استفاده از اهرم در Margin Trading همان‌طور که می‌تواند سودهای بیشتری را برای تریدر به‌همراه داشته باشد، از طرف دیگر در زمانی که بازار برخلاف تحلیل تریدر پیش رود می‌‌تواند به‌همان اندازه به تریدر زیان وارد کند.

مارجین اولیه چیست ؟

«مارجین اولیه» (Initial Margin) مقدار دارایی اولیه‌ای است که تریدر برای استفاده از معاملات مارجین باید در حساب مارجین خود داشته باشد. به عبارتی دیگر مارجین اولیه درصدی از قیمت خرید است که تریدرهایی که از Margin Trading استفاده می‌کنند باید در حساب مارجین خود داشته باشند. هنگامی که تریدری می‌خواهد از معاملات مارجین استفاده کند در ابتدا باید مقداری پول یا دارایی دیگری را به‌عنوان وثیقه در حساب مارجین خود واریز کند تا بتواند شرایط موردنیاز برای مارجین اولیه را فراهم کند.

طبق قوانین بانک مرکزی امریکا حداقل مارجین اولیه باید ۵۰ درصد خرید را پوشش دهد. البته این حداقل میزانی است که تریدر باید در حساب مارجین خود داشته باشد. بنابراین کارگزاری‌ها و صرافی‌ها می‌توانند مقادیری بیشتر از این حداقل مارجین اولیه را برای حساب مارجین درنظر بگیرند.

مثالی برای مارجین اولیه

فرض کنید سرمایه‌گذاری قصد خرید تعداد هزار سهم از شرکت الف را دارد. سهام شرکت الف ۲۰۰ دلار برای هر سهم ارزش‌گذاری می‌شود. بنابراین این فرد برای خرید هزار سهم از شرکت الف باید ۲۰۰ هزار دلار پرداخت کند. این سرمایه‌گذار با باز کردن حساب مارجین و با قرار دادن ۵۰ درصد مارجین اولیه موردنیاز که در این مثال برابر با ۱۰۰ هزار دلار است، می‌تواند تمامی هزار سهم موردنظر را خریداری کند.

مارجین نگهداری چیست ؟

«مارجین نگهداری» (Maintenance Margin) به حداقل موجودی لازم در حساب مارجین در معامله عملیاتی یا پوزیشن باز می‌گویند. هنگامی که تریدری با کمک حساب مارجین پوزیشن معاملاتی باز می‌کند، ممکن است قیمت دارایی یا سهام خریداری‌شده برخلاف پیش‌بینی وی حرکت کند در این‌صورت پوزیشن وارد ضرر می‌شود. تریدر برای باز نگه‌داشتن پوزیشن معاملاتی می‌تواند حساب مارجین خود را شارژ کند و آن را بیشتر از حداقل موجودی لازم برای باز ماندن پوزیشن معاملاتی نگه دارد.

مارجین کال چیست ؟

«مارجین کال» (Margin Call) اخطاری به تریدر است مبنی بر این‌که بازار برخلاف پیش‌بینی شما حرکت کرده است و پوزیشن باز شما به‌گونه‌ای ضررده شده است که میزان مارجین حساب شما کمتر از آن مقداری است که بتواند قرض گرفته شده را پرداخت کند.

به عبارتی دیگر مارجین کال به این معنا است که تریدر برای باز نگه داشتن پوزیشن معاملاتی مجبور به شارژ حساب است و در غیر این‌صورت برای جلوگیری از ضرر بیشتر باید پوزیشن‌های باز خود را ببندد. در صورتی که تریدر بعد از اخطار مارجین کال اقدامی انجام ندهد، کارگزاری پوزیشن باز تریدر را می‌بندد.

 

چگونه از مارجین کال جلوگیری کنیم ؟

با توجه به این‌که در بازارهای مالی همواره باید برای تمام حالات آماده باشیم در ادامه مواردی را توضیح می‌دهیم که با رعایت آن‌ها می‌توان از مارجین کال جلوگیری کرد.

مارجین کال

استفاده از حد ضرر

یکی از ضروری‌ترین مواردی که هر تریدر در هنگام باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی خود باید به آن توجه کند استفاده از حد ضرر در معاملات است. در واقع تریدرها برای به‌کارگیری بهینه از مدیریت ریسک و سرمایه باید قبل از این‌که پوزیشن معاملاتی خود را باز کنند، تارگت و حد ضرر خود را مشخص کنند. با مشخص کردن این دو قیمت، تریدر می‌تواند میزان ریسک به ریوارد معامله را محاسبه کند. بنابراین هنگامی که قیمت برخلاف پیش‌بینی تریدر حرکت می‌کند با استفاده از حد ضرر تریدر می‌تواند از زیان‌های بیشتر و احتمال مارجین کال جلوگیری کند.

 

پرهیز از ترید همزمان در بازارهای مختلف

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث موفقیت یک تریدر در بازارهای مالی می‌شود، داشتن تمرکز بر روی معاملات خود است. هنگامی که تریدر چندین معامله را در بازارهای مالی مختلف مدیریت کند، ممکن است نتواند تمرکز لازم را برای مدیریت هرکدام از پوزیشن‌های معاملاتی داشته باشد. این نکته بیشتر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که تریدر بخواهد از استراتژی ترید روزانه استفاده کند. با توجه به این‌که در استراتژی ترید روزانه معامله‌گر بیشتر سعی دارد تا از نوسانات کوچک بازار سود کسب کند بنابراین لازم است تا همواره قیمت را رصد کند و به تمرکز بالایی نیاز دارد. بدیهی است مدیریت همزمان چندین پوزیشن باز در ترید روزانه باعث عدم تمرکز مناسب تریدر می‌گردد و ممکن است باعث تصمیم‌گیری‌های نادرستی در معاملات شود.

در نظر داشتن نوسانات بازار

سهام‌ها و دارایی‌های مختلف ممکن است در بازه‌های گوناگون دارای نوسانات متفاوتی باشند. بنابراین تریدرها با توجه به دامنه احتمالی نوسانات سهام یا دارایی خریداری‌شده ممکن است مایل باشند تا مارجین بیشتری را در حساب خود برای پوزیشن مربوطه درنظر بگیرند. این کار باعث می‌شود تا امکان نوسان بیشتری را به دارایی یا سهام خود بدهند. لازم به ذکر است تخصیص میزان مارجین در معاملات مختلف بر حسب نوع دارایی و میزان نوسان آن متفاوت است و برای انتخاب مناسب آن به مهارت و تجربه کافی نیاز است.

لیکوئید شدن به چه معناست ؟

مقدار دارایی که تریدر در حساب مارجین خود قرار می‌دهد، به‌عنوان وثیقه‌ای برای قرض گرفتن از صرافی محسوب می‌شود. هنگامی که تریدر مارجین کال می‌شود باید نسبت به پر کردن حساب یا بستن پوزیشن معاملاتی خود اقدام کند. در غیر این صورت صرافی یا پلتفرم مربوطه دارایی تریدر را برای جبران قرض می‌فروشد. به این حالت در اصطلاح «لیکوئید شدن» (Liquidation) می‌گویند.

 

حالات مختلف معاملات مارجین

برای انجام معاملات مارجین اولین مرحله اختصاص مقدار مارجین مورد نیاز برای باز کردن پوزیشن معاملاتی است. برای این‌کار تریدر می‌تواند دو حالت را در Margin Trading انتخاب کند که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • کراس مارجین: «کراس مارجین» (Cross Margin) حالتی در Margin Trading است که به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند برای جلوگیری از کال مارجین و لیکوئید شدن از مارجین اضافی پوزیشن‌های دیگر برای جبران مارجین پوزیشن ضررده استفاده کند.
  • مارجین ایزوله: «مارجین ایزوله» (Isolated Margin) حالتی در معاملات مارجین است که در آن مارجین مربوط به یک پوزیشن نمی‌تواند برای جبران کمبود مارجین در پوزیشن‌های دیگر استفاده شود. تریدرهایی که نمی‌خواهند مارجین کال شدن یک پوزیشن دارایی‌ها و مارجین‌های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد، از مارجین ایزوله در معاملات خود استفاده می‌کنند.

معایب مارجین تریدینگ

از معایت اصلی و مهم معاملات مارجین افزایش ریسک معاملات برای تریدرها است. با استفاده از معاملات مارجین در صورت عدم تحلیل درست و نداشتن مدیریت سرمایه مناسب ممکن است زیان‌های زیادی به تریدر وارد شود. بازارهای مالی دارای نوسانات زیادی هستند که پیش‌بینی آن‌ها را در بسیاری موارد با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند. افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند به‌خوبی می‌دانند که ممکن است قیمت‌ها در بازار تحت عوامل زیادی قرار بگیرند.

عدم قطعیت در پیش‌بینی بازارهای مالی تریدرها را با ریسک‌های زیادی مواجه می‌کند. بنابراین تریدرها سعی می‌کنند با استفاده از استراتژی‌های مختلفی که برای مدیریت ریسک و سرمایه به‌کار می‌برند تا حدودی از میزان ریسک موجود در این بازارهای پرنوسان کم کنند. حال فرض کنید با استفاده از اهرم در معاملات بخواهید ریسک معاملات خود را چند برابر کنید. بدیهی است که در این‌صورت به مدیریت ریسک و سرمایه‌ای قوی‌تر نیاز خواهید داشت و مهم‌تر از همه باید تجربه بالاتری در ترید و تحلیل بازارهای مالی کسب کنید.

معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال

معاملات مارجین را برای ارزهای دیجیتال نیز می‌توان انجام داد. معمولا تریدرهایی که در قسمت اسپات صرافی‌های ارز دیجیتال به ترید مشغول هستند می‌توانند با فعال کردن حساب مارجین خود در صرافی مربوطه و انتقال بخشی از دارایی موردنیاز به آن حساب نسبت به انجام Margin Trading اقدام کنند.

معاملات مارجین در ارز دیجیتال

تفاوت معاملات مارجین و اسپات

معاملات اسپات به معاملاتی گفته می‌شود که تریدرها سهم یا دارایی را در قیمت فعلی بازار و با تحویل فوری خرید و فروش می‌کنند. در معاملات اسپات تریدر با همان میزان دارایی خود به معامله اقدام می‌کند. در حالی که در معاملات مارجین این قابلیت برای تریدر وجود دارد تا بتواند از کارگزاری یا صرافی برای خرید دارایی یا سهام قرض بگیرد.

بنابراین تفاوت اصل معاملات مارجین نسبت به معاملات اسپات این است که Margin Trading این امکان را برای تریدر ایجاد می‌کند تا بتواند بیشتر از اندازه‌ای که در حساب مارجین خود دارایی دارد با استفاده از اهرم وارد پوزیشن معاملاتی شود. بنابراین تفاوت اصلی معاملات اسپات و مارجین در این موضوع است که در معاملات مارجین تریدرها می‌توانند از اهرم‌ها در معاملات خود استفاده کنند در حالی که در معاملات اسپات از اهرم نمی‌توان استفاده کرد.

تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز

قراردادهای آتی یا فیوچرز توافقاتی قانونی برای خرید یا فروش کالا یا دارایی موردنظر در قیمتی تعیین شده در زمانی مشخص در آینده هستند. هنگامی که تریدرها معاملات فیوچرز انجام می‌دهند از نوسانات بازار فیوچرز با باز کردن پوزیشن‌‌های لانگ و شورت بر روی قراردادهای آتی استفاده می‌کنند. معاملات مارجین و فیوچرز این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کنند تا بتوانند برای سود بیشتر از معاملات، از اهرم‌های معاملاتی استفاده کنند. اما این معاملات تفاوت‌های زیادی با هم دارند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

 

تفاوت در نوع بازار و دارایی مورد معامله

در معاملات مارجین تریدرها سفارش‌های خود را در بازار اسپات انجام می‌دهند. به عبارتی دیگر هنگامی که معامله‌ مارجین انجام می‌شود سفارش‌ها در بازار اسپات انجام می‌شوند. در حالی‌که در معاملات فیوچرز تریدرها قراردادهای آتی را در بازار مشتقات معامله می‌کنند. به عبارت دیگر معاملات فیوچرز و مارجین در دو بازار متفاوت انجام می‌شوند.

تفاوت در اهرم معاملاتی

در معاملات مارجین صرافی‌ها اهرم‌های با ضریب کمتری را در اختیار تریدرها قرار می‌‌دهند. علاوه بر این صرافی‌ها امکان Margin Trading را تنها برای توکن‌های محدودی اعمال می‌کنند. اما تریدرها در معاملات فیوچرز از اهرم‌های بالاتری می‌توانند استفاده کنند.

ریسک‌های معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال

معاملات مارجین نسبت به دیگر معاملات موجود در بازارهای مالی ریسک بیشتری دارند. این ریسک زمانی بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد که معاملات مارجین را بخواهیم در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال انجام دهیم. ارزهای دیجیتال دارای نوسانات زیادی هستند و معاملات آن‌ها در بازار اسپات نیز با ریسک‌های زیادی همراه است. حال فرض کنید ریسک این نوسانات را با استفاده از اهرم‌های Margin Trading افزایش دهید. بنابراین استفاده از معاملات مارجین برای تریدرهای تازه‌کار توصیه نمی‌شود. تریدرهای مجرب نیز در صورتی که بخواهند از معاملات مارجین استفاده کنند لازم است مدیریت ریسک و سرمایه‌ای کارآمد و بهینه را برای معاملات مارجین استفاده کنند.

آموزش معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال

معاملات مارجین را می‌توانید در صرافی‌های مختلفی انجام دهید. ممکن است هنگام کار با این پلتفرم‌ها با برخی تفاوت‌های جزئی روبه‌رو شوید ولی در مجموع برای انجام Margin Trading مراحل مشابهی را باید انجام داد.

برای این‌که بتوانید از Margin Trading استفاده کنید باید حساب مخصوص مارجین داشته باشید. با استفاده از حساب مارجین، صرافی این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید برای انجام معاملات خود قرض بگیرید و بتوانید از اهرم‌‌های موجود استفاده کنید. در ادامه با معاملات مارجین در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال آشنا می‌شویم.

آموزش معاملات مارجین در کوکوین

صرافی کوکوین یکی از صرافی‌هایی است که این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا بتوانند با سپردن وثیقه از صرافی کوکوین برای انجام معاملات خود قرض بگیرند. برای این‌که از تسهیلات مارجین تریدینگ در صرافی کوکوین استفاده کنید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

انتقال وثیقه به حساب مارجین کوکوین

در این مرحله تمامی توکن‌های قابل‌استفاده در معاملات مارجین را می‌توان به‌عنوان وثیقه در صرافی کوکوین استفاده کرد. در این حالت با توجه به فهرست ارزهای دیجیتال قابل‌معامله در صرافی کوکوین، رمزارز موردنظر را برای انتقال به حساب مارجین انتخاب می‌کنیم و سپس گزینه «انتقال» (Transfer) را می‌زنیم. در تصویر زیر گزینه انتقال با پیکان قرمز مشخص شده است.

معاملات مارجین چیست

قرض گرفتن از صرافی کوکوین

در این مرحله با توجه به رمزارزی که می‌خواهید با آن معاملات مارجین را انجام دهید از قسمت بالا جفت رمزارز موردنظر را انتخاب می‌کنید. سپس گزینه Borrow را کلیک می‌کنیم.

قرض گرفتن از کوکوین

انجام معاملات مارجین در کوکوین

در این مرحله با توجه به تحلیلی که از روند قیمت رمزارز انتخابی دارید می‌توانید وارد معاملات شورت یا لانگ شوید. برای مثال فرض کنید که با انتخاب جفت رمزارز BTC/USDT قصد دارید معامله لانگ انجام دهیم. در این صورت با استفاده از USDT قرضی اقدام به خرید BTC می‌کنیم. بعد از خرید صبر می‌کنیم تا قیمت بیت کوین بالا رود. پس از این‌که قیمت به تارگت موردنظر رسید، آن‌ را می‌فروشیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نحوه سفارش‌گذاری در معاملات مارجین همانند سفارش‌گذاری در معاملات اسپات است.

معاملات مارجین در کوکوین

بازپرداخت در معاملات مارجین کوکوین

در این مرحله پس از فروش بیت کوین در قیمت‌های بالاتر، مقدار USDT قرض گرفته شده را به‌همراه بهره آن به صرافی پرداخت می‌کنیم. باقی‌مانده به‌عنوان سود ما از این معامله مارجین است. در این‌جا ممکن است این سوال مطرح شود که آیا می‌توان از رمزارزی دیگر برای بازپرداخت ارز دیجیتال قرضی استفاده کرد.

در جواب این سوال باید گفت همان رمزارزی که از صرافی قرض کرده‌اید را باید به صرافی پرداخت کنید. بنابراین برای مثال اگر برای انجام معاملات مارجین در صرافی کوکوین تتر قرض کنید، برای بازپرداخت تنها می‌توانید همان تتر را پرداخت کنید. در صورتی که تتر کافی در حساب مارجین برای بازپرداخت قرض خود نداشته باشید، می‌توانید توکن‌های دیگر را به تتر تبدیل کنید و بازپرداخت خود را انجام دهید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای بازپرداخت قرض در صرافی کوکوین می‌توانید گزینه Repay را کلیک کنید.

معاملات مارجین در صرافی کوکوین

معاملات شورت در حساب مارجین کوکوین

هنگامی که تریدر با توجه به تحلیل‌هایی که از ارز دیجیتال موردنظر خود انجام می‌دهد به این نتیجه می‌رسد که قیمت رمزارز مربوطه به احتمال زیاد کاهش می‌یابد، در این‌صورت از معاملات شورت استفاده می‌کند. در حساب مارجین نیز می‌توان از معاملات شورت استفاده کرد. برای این کار مراحل زیر را می‌توانید انجام دهید.

  • انتقال وثیقه به صرافی: برای استفاده از معاملات مارجین در ابتدا باید مقداری وثیقه را به حساب مارجین انتقال دهیم.
  • قرض رمزارز موردنظر از صرافی کوکوین: برای باز کردن پوزیشن‌های شورت در معاملات مارجین نیز می‌توان رمزارز موردنظر را از صرافی قرض کرد. برای مثال فرض کنید شما جفت رمزارز BTC/USDT را انتخاب می‌کنید و با توجه به تحلیلی که از قیمت بیت کوین انجام داده‌اید می‌خواهید وارد پوزیشن شورت بیت کوین شوید. برای این کار می‌توانید در ابتدا مقدار بیت کوین موردنظر خود را از صرافی قرض بگیرید. سپس بلافاصله بیت کوین قرضی را بفروشید. در این مثال با توجه به این‌که روند بیت کوین را نزولی تحلیل کرده‌اید، بنابراین منتظر هستید تا با پایین آمدن قیمت بیت کوین آن را دوباره خریداری کنید.
  • معامله مارجین: در این قسمت با توجه به این‌که قیمت رمزارز مربوطه پایین‌تر آمده است. شما می‌توانید اقدام به خرید کنید. برای روشن‌تر شدن مطلب در ادامه مثال قبلی با تتر حاصل از فروش بیت کوین قرضی، در هنگام پایین آمدن قیمت بیت کوین آن را دوباره خریداری می‌کنید. در این‌جا به این‌نکته توجه کنید که با توجه به این‌‌که پیش‌بینی شما از قیمت بیت کوین این است که قیمت کاهش پیدا می‌کند، بنابراین هنگامی که بیت کوین قرضی خود را در قیمت بالا می‌فروشید با تتر به‌دست آمده می‌توانید مقدار بیشتری بیت کوین را خریداری کنید.
  • بازپرداخت قرض به صرافی کوکوین: در نهایت شما می‌توانید مقدار قرضی که از صرافی کوکوین دریافت کرده‌اید را همراه با بهره آن به صرافی پرداخت کنید. در این مثال با توجه به این‌که تریدر بیت کوین را از صرافی قرض کرده است، برای بازپرداخت باید از بیت کوین استفاده کند.

معاملات مارجین در بایننس

صرافی «بایننس» (Binance) یکی از صرافی‌هایی است که تریدرها می‌توانند در آن معاملات مارجین انجام دهند. ممکن است شما نیز در گفتگوهایی که تریدرهای ارزهای دیجیتال می‌کنند با عباراتی همانند Margin Trading بایننس یا باز کردن حساب مارجین در بایننس برخورد کرده باشید. بنابراین اولین سوالی که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که معاملات مارجین بایننس چیست و چه مزایایی دارد. در ادامه سعی داریم این سوال را پاسخ دهیم.

معاملات مارجین بایننس چیست ؟

با توجه به این‌که صرافی بایننس حجم معاملات بالایی دارد بنابراین تریدرهای زیادی می‌خواهند از این صرافی در معاملات خود استفاده کنند. از طرف دیگر با توجه به این‌که در معاملات مارجین این امکان وجود دارد تا تریدرها از معاملات اهرم‌دار استفاده کنند، برخی از تریدرها با کمک Margin Trading سعی می‌کنند تا سود‌های خود را در معاملات افزایش دهند.

بنابراین صرافی بایننس این امکان را برای تریدرها فراهم آورده تا بتوانند با استفاده از حساب مارجین در این صرافی از امکانات Margin Trading استفاده کنند. با استفاده از اهرم در Margin Trading میزان سود و ریسک معاملات بالاتر می‌رود. معاملات مارجین برای افراد مجربی که بهتر می‌توانند قیمت در بازار ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنند، می‌تواند سود‌های بیشتری را به‌همراه داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که در معاملات مارجین به‌همان اندازه که میزان سود بالاتر می‌رود، در صورت پیش‌بینی نادرست می‌تواند ضررهای بیشتری را نیز برای تریدرها به‌همراه داشته باشد. با توجه به این‌که یکی از سوالات زیادی که همواره مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان از Margin Trading در صرافی بایننس استفاده کرد، در ادامه به آموزش معاملات مارجین در بایننس می‌پردازیم.

آموزش معاملات مارجین در بایننس

برای این‌که بتوانید در صرافی بایننس از امکانات معاملات مارجین استفاده کنید، در ابتدا باید حساب معاملات مارجین در صرافی بایننس را فعال کنید. برای فعال‌سازی حساب مارجین در صرافی و انجام معاملات مارجین در بایننس می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید. برای درک بهتر نحوه کارکرد معاملات مارجین در بایننس، این مراحل را همراه با مثالی از خرید بیت کوین با حساب مارجین بایننس توضیح می‌دهیم.

ورود به حساب صرافی بایننس

در ابتدا باید وارد حساب خود در صرافی بایننس شوید. سپس از قسمت نوار بالایی گزینه Trade را انتخاب کنید. و در پنجره‌ای که باز می‌شود گزینه Margin را کلیک کنید. در این حالت به صفحه معاملاتی جفت رمزارز BTC/USDT وارد می‌شوید.

معاملات مارجین در بایننس

باز کردن حساب مارجین در بایننس

در این مرحله صرافی از شما می‌‌خواهد تا حساب مارجین خود را باز کنید. برای این‌کار بعد از این‌که وارد صفحه معاملاتی شدید، در پایین صفحه همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که با کلیک بر روی Open Now می‌توانید حساب مارجین خود را در صرافی بایننس باز کنید.

در این‌ قسمت قبل از باز کردن حساب مارجین، صرافی درباره ریسک‌های موجود در معاملات مارجین و احتمال لیکوئید شدن و از دست دادن سرمایه در زمان نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به تریدرها توضیحاتی می‌دهد.

موضوع دیگری که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که در قسمت بالای صفحه شما باید از دو نوع حساب مارجین کراس و ایزوله یکی را انتخاب کنید. صرافی بایننس این امکان را برای تریدرها ایجاد کرده است تا بتوانند از هرکدام از حساب‌های مارجین کراس یا ایزوله استفاده کنند.

در صورتی که از کراس مارجین استفاده کنید ریسک معاملات مارجین به کل حساب شما وارد می‌شود. اما در حالت مارجین ایزوله ریسک معاملات مارجین برای هر جفت رمزارز در معاملات به‌طور جداگانه درنظر گرفته می‌شود. در نهایت پس از این‌که انتخاب خود را بین حساب کراس و ایزوله انجام دادید، می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Open Now حساب مارجین خود را باز کنید.

حساب مارجین بایننس

مرحله انتقال دارایی به حساب مارجین

در این مرحله مقداری دارایی را به حساب مارجین در صرافی بایننس انتقال می‌دهیم. برای این کار همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با انتخاب گزینه Transfer قصد داریم برای مثال مبلغ ده هزار تتر را به حساب مارجین انتقال دهیم.

وثیقه گذاری در حساب مارجین بایننس

با انتخاب گزینه Transfer در پنجره‌ای که باز می‌شود از حساب اسپات به حساب مارجین می‌خواهیم ده‌هزار تتر را انتقال دهیم. برای این‌کار در قسمت مربوط به Coin، ارز دیجیتال تتر را انتخاب می‌کنیم و در قسمت پایین مقدار را تعیین می‌کنیم. سپس گزینه تأیید را همانند تصویر زیر کلیک می‌کنیم. در واقع این ده‌هزار تتر را به‌عنوان وثیقه از حساب اسپات به حساب مارجین انتقال می‌دهیم.

معاملات مارجین

قرض گرفتن از صرافی بایننس

در این مرحله با سفارش‌گذاری در صرافی بایننس به‌طور خودکار از صرافی قرض می‌گیریم. فرض کنید قیمت بیت کوین در زمان سفارش‌گذاری حدودا برابر با ده‌هزار تتر است. برای سفارش‌گذاری در صفحه مربوطه گزینه Borrow را انتخاب می‌کنیم. سپس همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در قسمت مربوط به قیمت عدد ده هزار را وارد می‌کنیم و در ادامه در قسمت پایین آن مقدار ۳ بیت کوین را وارد می‌کنیم. در پایان بر روی گزینه سبز رنگ خرید مارجین کلیک می‌کنیم.

در این حالت در صورتی که سفارش پر شود، می‌توانیم ۳ بیت کوین را با ده هزار دلار وثیقه خریداری کنیم. توجه داشته باشید که در این حالت صرافی به‌طور خودکار مقدار ۲۰ هزار تتر را قرض می‌دهد.

خرید بیت کوین با حساب مارجین

پرداخت خودکار قرض به بایننس

در این مرحله که مرحله نهایی در معاملات مارجین محسوب می‌شود، تریدر باید قرض خود را به صرافی پس بدهد. در این مرحله نیز تریدر تنها سفارش‌گذاری را انجام می‌دهد. زمانی که این سفارش پر شود، مقدار قرض گرفته شده به‌طور خودکار به صرافی پرداخت می‌شود.

برای مثال فرض کنید قیمت بیت کوین به ۱۱ هزار تتر رسیده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در این حالت با انتخاب گزینه Repay در قسمت مربوط به قیمت عدد ۱۱ هزار را وارد می‌کنیم و در قسمت پایین نوار مربوط به مقدار را تا انتها می‌بریم تا ۱۰۰ درصد شود. سپس قسمت قرمز رنگ مربوط به فروش بیت کوین را کلیک می‌کنیم. در این حالت هنگامی که سفارش پر شود، در این مثال مقدار ۲۰ هزار تتر به صرافی مسترد می‌شود. بنابراین در نهایت ۳ هزار تتر سود برای تریدر باقی مانده است.

بازپرداخت بیت کوین در معاملات مارجین

 معاملات مارجین در کوینکس

صرافی کوینکس یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال است که این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا بتوانند معاملات مارجین را در آن انجام دهند. در این صرافی نیز در ابتدا برای این‌که بتوانید معاملات مارجین انجام دهید لازم است تا حساب مارجین خود را فعال کنید و مقداری دارایی به آن منتقل کنید. در ادامه سعی می‌کنیم تا نحوه باز کردن حساب مارجین در کوینکس و انتقال دارایی به حساب مارجین را شرح دهیم. در ادامه نیز با یک مثال معاملات مارجین در صرافی کوینکس را توضیح می‌دهیم.

نحوه باز کردن حساب مارجین در کوینکس

برای این‌که بتوانید در صرافی کوینکس به معاملات مارجین اقدام کنید در ابتدا پس از این‌که به حساب کاربری خود در صرافی کوینکس وارد شدید، مراحل زیر را انجام دهید.

  • همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قسمت Exchange در بالای صفحه را کلیک کنید.
معاملات مارجین در کوینکس
  • در صفحه‌ای که باز می‌شود گزینه‌ Margin را انتخاب کنید و سپس بر روی Margin Trading کلیک کنید. در تصویر زیر این قسمت‌ها با مستطیل سبز رنگ نشان داده شده است.
معاملات مارجین
  • در ادامه نوشته‌ای را همانند تصویر زیر مشاهده می‌کنید که صرافی کوینکس درباره قوانین معاملات مارجین در این صرافی توضیحاتی می‌دهد. پس از مطالعه کامل این نوشته بر روی گزینه تأیید کلیک کنید.
ریسک در معاملات مارجین

آموزش معاملات مارجین در کوینکس

هنگامی که تریدرها در بازارهای مالی اقدام به انجام معاملات مارجین می‌کنند، در واقع می‌خواهند با پذیرش ریسک‌های معاملات مارجین سودهای بیشتری به‌دست آورند. قیمت در بازارهای مالی می‌تواند روندهای صعودی و نزولی داشته باشد. با استفاده از معاملات مارجین تریدرها می‌توانند حتی از روندهای نزولی بازار نیز کسب سود کنند.

در صرافی کوینکس نیز تریدرها می‌توانند با استفاده از معاملات مارجین از روندهای صعودی و نزولی بازار ارزهای دیجیتال سود بیشتری به‌دست بیاورند. در معاملات مارجین می‌توان از پوزیشن‌های لانگ و شورت برای کسب سود استفاده کرد. در ادامه قصد داریم نحوه دریافت سود از معاملات مارجین را با مثالی توضیح دهیم.

پوزیشن لانگ در معاملات مارجین کوینکس

زمانی که بازارهای مالی روندی صعودی دارند، تریدرها بیشتر از معاملات لانگ برای کسب سود استفاده می‌کنند. در صرافی کوینکس نیز با استفاده از معاملات مارجین می‌توان با پوزیشن‌‌های لانگ از روند صعودی بازار سود دریافت کرد.

در این صورت با توجه به این‌که در معاملات مارجین می‌توان از اهرم استفاده کرد، بنابراین در صورتی که تریدرها بتوانند روند قیمت در بازار را درست پیش‌بینی کنند می‌توانند سودهای بیشتری از معاملات مارجین به‌دست آورند. برای این‌که بتوانید درک بهتری از نحوه انجام معاملات لانگ با استفاده از حساب مارجین داشته باشید، در ادامه با یک مثال نحوه انجام معاملات مارجین را برای پوزیشن لانگ توضیح می‌‌دهیم.

انتخاب جفت رمزارز و انتقال وثیقه

در اولین مرحله پس از این‌که به حساب مارجین خود وارد شدید می‌توانید از لیست توکن‌هایی که برای معاملات مارجین در صرافی پشتیبانی می‌شوند، جفت رمزارز موردنظر خود را انتخاب کنید. در این مطلب برای مثال جفت رمزارز BCH/USDT را انتخاب می‌کنیم.

سپس مقداری دارایی را به حساب مارجین خود انتقال می‌دهیم. برای این‌ کار در صفحه مربوط به انجام معاملات مارجین گزینه Transfer را انتخاب کنید. در این حالت همانند تصویر زیر پنجره‌ای باز می‌شود که در آن باید انتقال تتر را از حساب اسپات به حساب مارجین انجام دهیم. برای این منظور نوع ارز دیجیتال را تتر انتخاب می‌کنیم. سپس میزان مورد نظر را انتخاب می‌کنیم و در ادامه بر روی گزینه ارسال کلیک می‌کنیم. در این مثال فرض کنید صد تتر را به حساب مارجین انتقال می‌دهیم.

معاملات مارجین در صرافی

قرض گرفتن در معاملات مارجین کوینکس

در این مرحله تریدرها می‌توانند از حساب مارجین کوینکس قرض بگیرند و معاملات خود را با توجه به میزان قرضی که از صرفی می‌گیرند با مدیریت سرمایه مناسب انجام دهند. برای این منظور همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید بر روی گزینه Borrow کلیک کنید و در پنجره‌ای که باز می‌شود مقدار قرضی که می‌خواهید از صرافی بگیرید را در قسمت Amount مشخص کنید.

با توجه به این‌که در این مثال می‌خواهیم پوزیشن لانگ را با استفاده از معاملات مارجین انجام دهیم بنابراین گزینه USDT (Long Buy) را انتخاب می‌کنیم. در پایان نیز بر روی Confirm کلیک می‌کنیم. توجه داشته باشید که در این مثال ما صد تتر را در مرحله قبلی به حساب مارجین انتقال دادیم و در این مرحله نیز ۳۰۰ تتر قرض می‌گیریم. در این حالت قدرت خرید ما در این معامله مارجین برابر با ۴۰۰ تتر است.

قرض گرفتن در معاملات مارجین

خرید و فروش رمزارز با حساب مارجین کوینکس

با کمک حساب مارجین در این مثال می‌توانیم به میزان ۴۰۰ تتر خرید را انجام دهیم، می‌خواهیم به میزان ۱/۶ از ارز دیجیتال BCH را به قیمت ۲۵۰ تتر بخریم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای این‌ کار از قسمتی که با مستطیل سبز رنگ در تصویر زیر مشخص شده است برای خرید رمزارز موردنظر استفاده می‌کنیم.

خرید و فروش در معاملات مارجین

فرض کنید پس از مدتی قیمت BCH به ۳۰۰ تتر افزایش یابد. در این صورت می‌توانیم همان مقدار از رمزارز مربوطه که خریداری کردیم را در قیمت ۳۰۰ تتر بفروشیم. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید از قسمتی که با مستطیل سبز رنگ مشخص شده است با پر کردن مقادیر مربوط به قیمت و مقدار می‌توانیم نسبت به فروش رمزارز مربوطه در معاملات مارجین صرافی کوینکس اقدام کنیم.

خرید و فروش با حساب مارجین

بازپرداخت قرض به صرافی کوینکس

در این مرحله پس از این‌که رمزارز موردنظر را در قیمتی بالاتر فروختیم باید مقدار قرض گرفته شده را به صرافی کوینکس پرداخت کنیم. برای این منظور در صفحه مربوط به معاملات مارجین همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بر روی گزینه Repay کلیک می‌کنیم. سپس USDT را انتخاب می‌کنیم و در قسمت Paid Amount مقدار بازپرداخت را مشخص می‌کنیم و در نهایت گزینه تأیید را کلیک می‌کنیم.

بازپرداخت در معاملات مارجین

پوزیشن شورت در معاملات مارجین کوینکس

هنگامی که روند بازار نزولی است و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند تریدرها معمولا از معاملات شورت برای کسب سود استفاده می‌کنند. در صرافی کوینکس این امکان برای تریدرها ایجاد شده است تا بتوانند از معاملات مارجین در بازارهای صعودی و نزولی کسب سود کنند. اصول کار در صرافی کوینکس برای کسب سود در بازارهای نزولی با کمک معاملات مارجین به این ترتیب است که در ابتدا می‌توانید ارز دیجیتال موردنظر خود را از لیست جفت رمزارزهای موجود برای معاملات مارجین در صفحه مربوطه انتخاب کنید. در ادامه نیز می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  • انتقال دارایی به حساب مارجین: پس از ورود به حساب مارجین صرافی کوینکس با توجه به جفت رمزارز انتخابی برای ترید باید مقداری از رمزارز موردنظر را از حساب اسپات به حساب مارجین منتقل کنید.
  • قرض رمزارز موردنظر از صرافی: در این مرحله با توجه به جفت رمزارز انتخابی خود می‌توانید مقداری از همان رمزارز را از صرافی قرض کنید.
  • فروش رمزارز و خرید دوباره در قیمت پایین‌تر: در این مرحله پس از این‌‌که از صرافی کوینکس رمزارز موردنظر را قرض گرفتید آن را بلافاصله بفروشید. لازم به‌ یادآوری است با توجه به تحلیل‌هایی که از بازار رمزارز مربوطه انجام داده‌اید، احتمال می‌دهید که قیمت رمزارز مربوطه در روندی نزولی قرار دارد. بنابراین پس از این‌که قیمت ارز دیجیتال مربوطه کاهش پیدا کرد، ارز دیجیتال موردنظر را در قیمت پایین‌تر دوباره خریداری می‌کنید.
  • بازپرداخت قرض به صرافی کوینکس: در این مرحله مقدار ارز دیجیتالی که از صرافی قرض گرفته‌اید را به صرافی پرداخت می‌کنید و در نهایت با توجه به این‌که روند قیمت در بازار رمزارز مربوطه نزولی است، از این معامله مارجین کسب سود می‌کنید.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب مفهوم مارجین را توضیح دادیم. سپس معاملات مارجین و خرید با معاملات مارجین را شرح دادیم و در ادامه سود و ضرر را در معاملات مارجین توضیح دادیم. سپس اهرم در معاملات مارجین و مارجین اولیه و مارجین نگهداری را شرح دادیم. در ادامه مارجین کال را توضیح دادیم و حالات مختلف معاملات مارجین را بیان کردیم و به معایب مارجین تریدینگ پرداختیم. درباره معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال توضیحاتی را بیان کردیم و به تفاوت معاملات مارجین و اسپات و همچنین به تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز پرداختیم و ریسک‌های معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال را شرح دادیم. سپس به آموزش معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال پرداختیم. در انتهای این مطلب نیز در راستای آموزش معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال، معاملات مارجین در صرافی‌های کوکوین و بایننس و کوینکس را آموزش دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NerdWalletKUCOINCoinEx
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *