ساخت NFT — آموزش کامل و به زبان ساده

۱۱۵۳۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
ساخت NFT — آموزش کامل و به زبان ساده

در ماه‌های اخیر توجه به بازار NFTها به شدت افزایش یافته و برای اولین بار جستجوی اینترنتی برای NFT از بیت کوین پیشی گرفته است. افزایش کاربرد‌های NFT در حوزه‌های مختلف مانند متاورس، بازی‌های رایانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی تمایل عموم به استفاده از این توکن‌ها را بیشتر کرده است. با افزایش تمایل عمومی، قیمت آثار هنری و سایر توکن‌های غیرقابل معاوضه نیز به صورت نمایی رشد داشته است و همین مساله توجه بسیاری از افراد به خصوص هنرمندان را به ساخت NFT و فروش آن جلب کرده است. هدف ما در این مقاله آموزش ساخت NFT به صورت کاملا ساده و کاربردی است. در این مقاله نحوه ساخت و فروش NFT در پلتفرم‌های Opense و Rarible را آموزش می‌دهیم و پلتفرم‌های معروف بلاک چین‌های معتبر را معرفی می‌کنیم.

NFT چیست؟

پش از پرداختن به آموزش ساخت ‌NFT بهتر است ابتدا به بررسی مفهوم NFT بپردازیم. «توکن غیر قابل معاوضه» (Non-Fungible Token | NFT) نوعی توکن ارز دیجیتال است که ویژگی اصلی آن، داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص است. برخلاف ارزهای دیجیتال معمولی مانند بیت کوین و اتریوم که می‌توان هر واحد از آن را با واحد دیگر عوض کرد و هیچ تفاوتی بین دو واحد آن‌ها وجود ندارد، هر NFT ویژگی مخصوص خود را دارد و نمی‌توان دو NFT را معادل هم در نظر گرفت. برای درک یک NFT بهترین مثال، مقایسه آن با آثار هنری است.

هر اثر هنری اثر انگشت مخصوص خود را دارد که با دیگر آثار متفاوت است. به همین دلیل، دو اثر هنری یک نقاش نیز ویژگی‌های متفاوتی از هم دارند و قیمت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اگرچه امکان کپی کردن از اصل آثار هنری وجود دارد اما همچنان هیچ یک از کپی‌های یک اثر ارزش معادل اثر اصلی را ندارند. NFT برای هر شی قابل معادل‌سازی در فضای دیجیتال یک ویژگی منحصر به فرد ارائه می‌کند تا اصل بودن آن در این فضا مشخص شود و کس دیگری نتواند کپی دیگری از اثر را به عنوان اثر اصلی ارائه کند.

کاربرد NFT تنها در آثار هنری نیست بلکه امروزه در بسیاری از زمینه‌ها مانند متاورس، بازی‌های بلاک چینی، شبکه‌های اجتماعی، دامنه‌های غیرمتمرکز دنیای وب ۳ و برگزاری رویدادهای مختلف از آن استفاده می‌شود. پیشرفت‌های حاصل در این حوزه نشان می‌دهد که NFT همچنان به عنوان یکی از بخش‌های اصلی بازار رمز ارزها در سال‌های پیش رو خواهد بود. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد NFT و کاربردها و ویژگی‌های آن هستید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

ساخت NFT کار سختی نیست. کاربران می‌توانند با مراجعه به پلتفرم‌های ساخت NFT در بستر بلاک چین‌های مختلف، نحوه ساخت NFT و فروش آن را آموزش ببینند. در ادامه این مقاله نیز ما به طور کامل به آموزش ساخت NFT در پلتفرم‌های مختلف خواهیم پرداخت اما پیش از آن هدف ما آموزش پیش‌نیازهای نحوه ساخت NFT است. خرید و فروش NFT‌های مختلف با قیمت‌های میلیون دلاری، هر هنرمند و غیر هنرمندی را به ساخت NFT تشویق می‌کند اما توجه داشته باشید که از بین میلیون‌ها NFT ایجاد شده، تنها بخش از آن‌ها مورد ترید و معامله قرار می‌گیرند به همین دلیل، ساخت NFT بدون بررسی کامل شرایط می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه و زمان شما شود. در ادامه مقاله، آموزش ساخت NFT را مرحله به مرحله پیش می‌بریم.

تعدادی سکه بیت کوین روی مدار مجتمع

آموزش ساخت NFT

NFTها توکن‌های خاصی هستتند که در آن‌ها قابلیت منحصر به فرد بودن هر توکن وجود دارد. به همین دلیل استاندارد ساخت این توکن‌ها با توکن‌های معمولی متفاوت است. به عنوان مثال توکن‌های NFT در شبکه اتریوم با استاندارد «ERC-721» ساخته می‌شوند. در حالی که توکن‌های قابل معاوضه با استاندارد «ERC-20» ایجاد می‌شوند. برای ساخت NFT دو روش عمده وجود دارد.

  • ساخت NFT با برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند (Smart Contract): اگر شما توانایی برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند در شبکه ارز دیجیتال مورد نظر خود را دارید می‌توانید با استفاده از استاندارد مربوط به ساخت ان اف تی در آن ارزهای NFT خود را بسازید. این کار در سال‌های اولیه پیدایش مفهوم NFT استفاده می‌شد و هنوز هم برای توسعه‌دهنده‌ها جذاب است.
  • ساخت NFT به وسیله پلتفرم‌های طراحی شده برای ساخت NFT: این پلتفرم‌ها قراردادهای هوشمند در شبکه‌های بلاک چینی هستند که قابلیت ایجاد NFTهای جدید را به صورت ساده و آسان برای کاربران ایجاد کرده‌اند. در این پلتفرم‌ها کاربران نیازی به دانش برنامه‌نویسی ندارند و همانند ثبت نام در یک سایت معمولی با مشخص کردن متغیرهای مورد نیاز و آپلود فایل، NFT خود را ایجاد می‌کنند.

طبیعی است برای بیشتر هنرمندان و کسانی که به دنبال ساخت ان اف تی هستند روش دوم مناسب‌تر است. در ادامه مقاله، نحوه ساخت NFT در مهم‌ترین پلتفرم‌های ساخت ان اف تی را آموزش می‌دهیم سپس به بررسی شبکه‌های بلاک چینی مختلف فعال در این حوزه می‌پردازیم.

پیش از ادامه مطلب باید به این نکته اشاره کنیم که اگر می‌خواهید آشنایی بهتر و بیشتری با NFT داشته باشید، می‌توانید از مجموعه آموزش ان اف تی مقدماتی تا پیشرفته فرادرس کمک بگیرید.

آموزش ساخت NFT در OpenSea

«اپن‌سی» (OpenSea) اولین بازار عمومی خرید و فروش NFT است که در اواخر سال 2017 بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شد. این پلتفرم امکان ساخت انواع توکن‌‌های غیرقابل معاوضه و فروش آن را به کاربران خود ارائه می‌کند. در حال حاضر این پلتفرم بیش از 600 هزار کاربر و بیش از 80 میلیون NFT ثبت شده دارد و حجم بازار آن به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است. این پلتفرم بزرگترین پلتفرم ساخت و خرید و فروش NFT است به همین دلیل در این بخش به آموزش ساخت NFT در آن می‌پردازیم.

مرحله اول: انتخاب و ساخت کیف پول

برای شروع آموزش ساخت NFT ابتدا به سایت این پلتفرم «opensea.io» مراجعه کنید. در صفحه اول سایت، گزینه «Create» را انتخاب کنید تا کار ساخت NFT شروع شود. با انتخاب این گزینه، شما به صفحه اتصال کیف پول به سایت وارد می‌شوید.

آموزش ساخت NFT در opensea

تصویر بالا کیف پول‌های معتبر و مورد قبول پلتفرم OpenSea را نشان می‌دهد. این پلتفرم با توجه به اینکه در بستر اتریوم ایجاد شده است از کیف پول دیجیتال مربوط به این شبکه پشتیبانی می‌کند. با انتخاب گزینه «Show more options» که در تصویر بالا قابل مشاهده است،‌ سایر کیف پول‌های قابل استفاده نیز نمایش داده می‌شود. دو کیف پول «Trust» و «OperaTouch» تنها برای نسخه موبایل پلتفرم Opensea قابل استفاده هستند اما سایر کیف پول‌ها هم تحت وب و هم موبایل کار می‌کنند. بهترین کیف پول ارز دیجیتال در این میان «Metamask» است که توسط تعداد زیادی از کاربران نیز استفاده می‌شود.

با انتخاب کیف پول مورد نظر، سایت شما را به سایت دانلود کیف پول ارجاع می‌دهد. در این آموزش ما کیف پول متامسک را برای انجام این کار استفاده می‌کنیم. کیف پول متامسک به عنوان یک افزونه به مرورگر کروم و فایرفاکس اضافه می‌شود. در واقع این کیف پول یک اپلیکیشن وب ۳ است که دنیای بلاک چین را به دنیای واقعی متصل می‌کند. صفحه زیر پس از ورود به سایت متامسک مشاهده می‌شود.

ساخت nft در opensea

در این صفحه با انتخاب یکی از گزینه‌های «Android»، «IOS» و «Chrome» می‌توانید اپلیکیشن مربوط به موبایل اندروید و آیفون یا مرورگر را برای دانلود انتخاب کنید. در این آموزش چون از مرورگر برای اتصال به پلتفرم استفاده می‌کنیم، گزینه «Chrome» را انتخاب و روی عبارت «Install MetaMask for Chrome» کلیک می‌کنیم تا به بخش دانلود افزونه مرورگر کیف پول متامسک هدایت شویم. تصویر زیر صفحه بعدی کیف پول را نشان می‌دهد.

ساخت ان اف تی در اپن سی

با انتخاب گزینه «Add to Chrome» منوی کشویی باز می‌شود که در آن باید گزینه «Add Extension» را انتخاب کنید. پس از آن کیف پول دانلود شده و به عنوان یک افزونه به مرورگر اضافه می‌شود. پس از این مرحله نوبت به ساخت کیف پول می‌رسد. کیف پول متامسک پس از نصب در گوشه سمت راست مرورگر و در بخش «Extensions» قابل مشاهده است. با کلیک بر روی آن، بخش ایجاد کیف پول در مرورگر باز می‌شود. با انتخاب گزینه «Get Started» در این صفحه، به صفحه زیر انتقال داده می‌شویم.

ساخت متامسک برای استفاده در اپن سی

همانطور که در تصویر قابل مشاهده است،‌ دو حالت برای کیف پول وجود دارد. اگر از قبل کیف پول متامسک برای خود ایجاد کرده‌اید و کلید خصوصی آن را دارید از گزینه سمت چپ برای فراخوانی کیف پول خود استفاده کنید در غیر این صورت، با انتخاب گزینه «Create a Wallet» کیف پول جدید متامسک را ایجاد کنید. فرض ما در این بخش حالت دوم است اما اگر از قبل کیف پول دارید، پس از انتخاب «Import Wallet» و تایید شرایط مورد نظر کیف پول، وارد صفحه ورود عبارت بازیابی و رمزگذاری برای کیف پول می‌شوید. عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای خود را به همراه رمز دلخواه در قسمت‌‌های ذکر شده قرار دهید تا کیف پول شما به متامسک اضافه شود.

برای ساخت کیف پول جدید پس از انتخاب «Create a Wallet» وارد صفحه قوانین می‌شویم که با استفاده از گزینه «I Agree» قوانین را تایید می‌کنیم. در صفحه جدید از ما خواسته می‌شود که رمز دلخواه (بیش از 8 کاراکتر) را برای کیف پول وارد کنیم و با قبول شرایط بر روی گزینه «Create» کلیک کنیم.

پلتفرم اپن سی

پس از این مرحله، فیلم آموزشی در مورد کیف پول و نکات امنیتی آن آورده می‌شود که اگر با کیف پول ارز دیجیتال و مسائل امنیتی آن آشنا نیستید توصیه می‌شود این ویدیو را کامل مشاهده کنید و بعد گزینه «Next» را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، عبارت بازیابی کیف پول شما نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی قسمت تار قفل شده می‌توانید این عبارت را که شامل دوازده کلمه انگلیسی است مشاهده و کپی کنید. در سمت چپ صفحه و در قسمت پایین که در تصویر زیر با یک مستطیل سیاه مشخص شده است، امکان دانلود عبارت بازیابی به صورت یک فایل متنی وجود دارد.

هشدار: عبارت بازیابی مانند کلید گاو‌صندوق شما است و اگر کسی به آن دسترسی داشته باشد می‌تواند دارایی‌های شما را برداشت کند. بنابراین، عبارت بازیابی خود را در بسترهای آنلاین مثل اکانت شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و دراپ باکس نگه داری نکنید. با توجه به این که گوشی شما ممکن است دزیده شود، بهتر است عبارت بازیابی در گوشی نگهداری نشود. حتما چند نسخه از عبارت بازیابی ایجاد و در جاهای امن نگهداری کنید تا در صورت عدم دسترسی به یکی از آن‌ها بتوانید با استفاده از نسخه‌های دیگر به کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

ساخت کیف پول برای ساخت NFT

پس از یادداشت عبارت بازیابی، گزینه «Next» را انتخاب و وارد صفحه جدید می‌شویم. در صفحه جدید برای اطمینان از این که شما عبارت بازیابی را درست یادداشت کرده‌اید، کلمات به صورت نامنظم قرار داده شده است تا شما به ترتیب آن‌ها را انتخاب کنید. پس از انتخاب درست کلمات و زدن گزینه «Confirm» کیف پول شما ساخته می‌شود و یک پیام تبریک برای شما ارسال می‌شود. در این قسمت مرحله ساخت کیف پول شما به پایان می‌رسد. این مرحله تقریبا در تمام پلتفرم‌های NFT وجود دارد و به همین دلیل به طور کامل آموزش داده شد.

حال اگر به سایت OpenSea برگرید و کیف پول متامسک را انتخاب کنید، افزونه آن در سمت راست مرروزگر باز می شود و شما با انتخاب حساب و تایید آن، کیف پول را به سایت وصل می‌کنید. ساخت سایر کیف پول‌ها نیز در طی فرآیند مشابهی انجام می‌شود و شما با یادگیری نصب متامسک، به راحتی قادر به ساخت اکانت‌های جدید خواهید شد.

مرحله دوم: وارد کردن اطلاعات اثر NFT

اصلی‌ترین بخش آموزش ساخت NFT مربوط به وارد کردن اطلاعات اثر است. پس از اتصال کیف پول به پلتفرم Opensea فرآیند ساخت ان اف تی شروع می‌شود. در بخش اول صفحه باز شده برای ساخت NFT نیاز است که فایل ان اف تی را آپلود کنید. در پلتفرم Opensea شما می‌توانید عکس، موزیک، ویدیو و مدل سه بعدی را در فرمت‌های مختلف (JPG, PNG, GIF, SVG, MP4, WEBM, MP3, WAV, OGG, GLB, GLTF) و با حجم کمتر از 100 مگابایت آپلود کنید. پس از آپلود فایل، یک اسم برای آن انتخاب می‌کنید. پر کردن این دو بخش لازم و ضروری است و بدون آن‌ها امکان ساخت ان اف تی نیست.

آپلود فایل nft در opensea

همانطور که مشاهده می‌کنید ما برای تست مراحل ساخت NFT از یک طرح آماتور که در Paint رسم شده است استفاده می‌کنیم. طبیعی است که NFT شما برای این که به فروش برسد باید ظاهری به مراتب زیباتر از این تصویر داشته باشد. اسم این تصویر را «مار گرسنه» می‌گذاریم و اسکرول می‌کنیم تا سایر اطلاعات NFT را وارد کنیم. در ادامه سه بخش اختیاری وجود دارد که توضیحات آن‌ها به صورت زیر است.

  • External link: در این بخش می‌توانید یک لینک خاص را برای اطلاعات بیشتر به NFT مورد نظر وصل کنید. به طور مثال اگر NFT شما یک عکس در دامنه یک کوه معروف است می‌توانید لینک مربوط به توضیحات آن کوه در ویکی‌پدیا را در این قسمت قرار دهید.
  • Description: در این قسمت می‌توانید در مورد ابزارهای استفاده شده، ایده طرح و هر چیز مرتبط با آن توضیحاتی به مخاطبان ارائه کنید. هر چقدر این توضیحات جذاب باشند می‌توانند در فروش NFT به شما کمک کنند.
  • Collection: این بخش مربوط به کلکسیون است. اگر شما می‌خواهید اثر خود را به همراه چند اثر دیگر در یک کلکسیون قرار دهید می‌توانید از این قسمت استفاده کنید.
آموزش ساخت ان اف تی

در ادامه این بخش اگر دوباره به سمت پایین اسکرول کنید، با یک سری ویژگی‌های تعریف شده برای NFT مواجه می‌شوید. «Levels»، «Properties» و «Stats» سه ویژگی تعریف شده هستند که به ترتیب برای اضافه کردن ویژگی‌های «متنی مانند جنسیت»، «رتبه‌ای مانند سرعت سه از پنج» و «عدد مطلق مانند وزن» ایجاد شده‌اند. با انتخاب گزینه «+» در کنار هر کدام از این ویژگی‌ها می‌توانید ویژگی‌های مورد نظر خود را به NFT اضافه کنید. در حال حاضر هر کدام از این بخش‌ها تنها از یک ویژگی پشتیبانی می‌کنند و اصولا اضافه کردن آن‌ها کمکی به NFT شما نمی‌کند.

علاوه بر این سه مورد، دو ویژگی «Unlockable Content» و «Explicit & Sensitive Content» نیز برای NFT قابل تعریف است. با انتخاب ویژگی اول، قسمتی برای نوشتن ایجاد می‌شود که شما در آن نوشته‌ای برای خریدار اثر می‌نویسید. این نوشته به هیچ عنوان به دیگران نمایش داده نمی‌شود. ویژگی دوم برای آثاری است که در آن‌ها اطلاعات حساس و نامناسب برای همه وجود دارد و با انتخاب آن اثر به صورت واضح برای همه نمایش داده نمی‌شود.

ساخت ان اف تی در اتریوم

بخش آخر این صفحه مربوط به تعیین تعداد کپی‌های اثر و شبکه بلاک چینی ساخت آن است. طبیعی است که هر چه تعداد اثر کمتر باشد ارزش آن بیشتر خواهد بود. شما باید بتوانید بین تعداد کپی‌های اثر و قیمت هر کدام از آن‌ها به تعادل برسید. برای انتخاب شبکه بلاک چینی نیز تنها دو گزینه اتریوم و پلیگون را دارید که با توجه به هزینه‌های پایین، پلیگون گزینه بهتری است.

بخش «Freeze metadata» نیز برای نگهداری اطلاعات اثر در پروژه‌های غیرمتمرکز ذخیره‌سازی است. یک ویژگی مثبت در پلتفرم Opensea این است که در ابتدای کار، با سیستم «Lazy Minting» تعریف شده نیازی به پرداخت کارمزد شبکه نیست و تنها در هنگام فروش یا انتقال توکن‌ها به آدرس جدید این هزینه دریافت می‌شود. با انتخاب گزینه «Create» ساخت NFT در پلتفرم Opensea به پایان می‌رسد.

NFT در opensea

آموزش فروش NFT در پلتفرم OpenSea

پس از آموزش ساخت NFT در OpenSea نوبت به آموزش فروش آن رسیده است. پس از ساخت NFT شما به صفحه اصلی NFT خود در سایت منتقل می‌شوید. ساخت NFT به معنی فروش آن نیست. در صفحه مربوط به NFT با استفاده از گزینه «Sell» می‌توانید به صفحه مربوط به تعیین اطلاعات فروش بروید و پس از تعیین اطلاعات آن را برای فروش به اشتراک بگذارید.

شما در این بخش می‌توانید تعداد توکن‌هایی که می‌خواهید برای فروش بگذارید، مدت زمان انقضای فروش و قیمت هر توکن را تعیین کنید و سپس بر روی گزینه «Complete Listing» کلیک کنید. قیمت‌گذاری NFT بر اساس ارز اتریوم است و مقدار آن نباید کمتر از 2 دلار باشد. این اطلاعات بعدا از طریق پروفابل کاربری قابل تغییر هستند.

تعیین قیمت برای NFT

پس از گذراندن این مرحله، برای این که صحت فروش NFT توسط شخص سازنده به سیستم اثبات شود باید توسط کیف پول سازنده اثر امضا شود. در پنجره باز شده بر روی گزینه «Sign» کلیک کنید. با انجام این کار پیامی در کیف پول شما نمایش داده می‌شود که باید آن را تایید کنید. با تایید آن توکن شما در لیست فروش قرار می‌گیرد.

برای ساخت و لیست کردن توکن‌ها در OpenSea نیازی به پرداخت هزینه کارمزد نیست اما به محض فروش توکن، ۲/۵ درصد از مبلغ تعیین شده کسر می‌شود. پس از اتمام این فرآیند پیامی مبنی بر لیست شدن NFT به شما داده می‌شود. شما می‌توانید لینک آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تبلیغ کنید و NFT خود را به فروش برسانید.

اگر کاربری تمایل به خرید NFT شما داشته باشد می‌تواند با قیمت تعیین شده شما آن را خریداری کند یا درخواست خود را برای خرید در یک قیمت دیگر برای شما ارسال کند. اگر شما مایل به فروش اثر خود در قیمت پیشنهادی خریدار بودید، می‌توانید درخواست را تایید کنید در غیر این‌صورت تا زمانی که پیشنهادی با قیمت تعریف شده شما ارائه نشده باشد، اثر فروش نخواهد رفت. در OpenSea امکان خرید با کارت اعتباری نیز وجود دارد که در همه کشورها قابل استفاده نیست.

مراحل ساخت NFT در Rarible

یکی دیگر از معروف‌ترین بازارهای خرید و فروش NFT پلتفرم Rarible است. این پروژه اگرچه از نظر حجم معاملات از OpenSea ضعیف‌تر است اما ویژگی‌های خاصی در این پلتفرم وجود دارد که بسیاری از کاربران را به خود جذب کرده است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم می‌توان به امکان ساخت NFT در سه شبکه اتریوم، تزوس و فلو اشاره کرد. علاوه بر این، ویژگی‌هایی مانند حراج NFT و تعیین درصدی برای مالک اولیه در هر خرید و فروش NFT کاربران را به استفاده از این پلتفرم تشویق می‌کند.

مرحله اول: انتخاب بلاک چین و نصب کیف پول

آموزش ساخت NFT در این پلتفرم کمی متفاوت با پلتفرم OpenSea است. برای شروع ساخت ان اف اتی به سایت این پلتفرم «rarible.com» مراجعه می‌کنیم و روی گزینه «Create» کلیک می‌کنیم. با انجام این کار، وارد پنجره انتخاب بلاک چین می‌شویم. همانطور که گفته شد سه بلاک چین اتریوم، تزوس و فلو در این پلتفرم وجود دارند. اگر بر روی گزینه Sign in مربوط به هر کدام از این بلاک چین‌ها کلیک کنید، کیف پول‌های پشتیبان آن نمایش داده می‌شود.

ساخت ان اف تی در رریبل

هر بلاک چین کیف پول‌های مرورگر، دسکتاپ و موبایل خاص خود را دارد. قبل از ساخت NFT باید کیف پول خود را دانلود و نصب کنید تا بتوانید به این پلتفرم وصل شوید. در این قسمت نیز ما همانند بخش قبل از شبکه اتریوم و کیف پول متامسک استفاده می‌کنیم. مراحل نصب کیف پول متامسک در بخش قبل کامل بررسی شد.

پس از انتخاب شبکه اتریوم و کیف پول متامسک، در صورتی که کیف پول نصب شده باشد، در سمت راست مرورگر کیف پول باز می‌شود و درخواست پلتفرم مبنی بر اتصال به کیف پول را نمایش می‌دهد. با تایید پیام و انتخاب گزینه «Connect» کیف پول به پلتفرم وصل می‌شود و مرحله اول مربوط به آموزش ساخت NFT در Rarible به پایان می‌رسد.

مرحله دوم: وارد کردن اطلاعات اثر NFT

پس از اتصال کیف پول به پلتفرم، نوبت به انتخاب نوع NFT می‌رسد. Rarible برخلاف OpenSea از همان ابتدا توکن‌های منحصر به فرد واحد را از توکن‌های چندگانه جدا می‌کند. اگر شما گزینه «Single» را انتخاب کنید در این صورت اثر شما تنها یک بار در بلاک چین ضرب می‌شود. در صورتی که می‌خواهید نسخه‌های متعددی از اثر خود را داشته باشید می‌توانید گزینه «Multiple» را انتخاب کنید. تفاوت اصلی این دو روش در وارد کردن اطلاعات، مربوط به تعداد توکن‌ها است که در حالت دوم توسط کاربر انتخاب می‌شود و در حالت اول همواره برابر با یک است. ما در این بخش از آموزش ساخت NFT از حالت «Multiple» استفاده می‌کنیم.

آموزش ساخت ان اف تی در رریبل

با انتخاب گزینه «Multiple» وارد صفحه آپلود NFT و تعیین اطلاعات آن می‌شویم. در پلتفرم Rarible نیز امکان ساخت NFT از عکس، ویدیو، موسیقی و مدل‌های سه بعدی وجود دارد که حجم فایل باید کمتر از ۱۰۰ مگابایت باشد. این پلتفرم تنها از فرمت‌های (PNG, GIF, WEBP, MP4, MP3) پشتیبانی می‌کند که نسبت به OpenSea تعداد کمتری را شامل می‌شود.

یکی از تفاوت‌های Rarible با OpenSea در مدل فروش است. در Rarible شما می‌توانید در حین ساخت ان اف تی اطلاعات مربوط به فروش را نیز تعیین کنید. در این پلتفرم سه روش برای فروش NFT وجود دارد. روش اول «Fixed Price» است که در آن برای هر توکن یک قیمت ثابت تعیین می‌شود. گزینه «Open for bids» روشی است که در آن قیمت تعیین نمی‌شود و درخواست‌های کاربران دریافت می‌شود. در صورتی که قیمت دریافتی مناسب بود کاربر می‌تواند NFT خود را به فروش برساند. مدل سوم مدل حراجی است که فقط برای توکن‌های حالت «Single» فعال است.

در این جا ما از روش قیمت ثابت استفاده می‌کنیم. همانند OpenSea در این جا نیز 2/5 درصد از قیمت فروش به عنوان کارمزد شبکه دریافت می‌شود. در رریبل قیمت NFT را می‌توان علاوه بر اتریوم با سایر انواع ارزهای دیجیتال مانند استیبل کوین دای تعیین کرد. در اینجا ما قیمت هر توکن را ۵ توکن دای تعریف می‌کنیم.

فروش NFT در رریبل

گزینه «Unlock once purchased» برای ارائه اطلاعات به خریدار اصلی NFT است. اطلاعاتی که در این بخش وارد می‌شود به هیچ شخصی نمایش داده نمی‌شود. بخش بعدی ایجاد یک کلکسیون یا انتخاب کلکسیون رریبل برای NFT است. اگر به دنبال ساخت تعداد زیادی NFT از یک دسته هستید می‌توانید کلکسیون خاص خود را ایجاد کنید. ایجاد کلکسیون نیازمند پرداخت کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم است که در حال حاضر حدود 100 دلار است. بنابراین بهتر است در ابتدای کار از ایجاد کلکسیون صرف نظر کنید. انتخاب گزینه «Free Minting» این امکان را به شما می‌دهد که NFT را خارج از شبکه ایجاد کنید و هزینه‌ای پرداخت نکنید و در صورت پیدا شدن خریدار هزینه ضرب در بلاک چین توسط او پرداخت شود.

 ان اف تی در rarible

در بخش انتهایی، نام و توضیحات NFT ثبت می‌شود که نوشتن توضیحات برخلاف نام اختیاری است. در نهایت در قسمت «Royalties» درصدی از قیمت معامله که می‌خواهید در معاملات بعدی NFT نصیب شما شود را تعیین می‌کنید و در بخش «Number of copies» تعداد کپی‌های مورد نظر خود را تعیین می‌کنید.

با انتخاب گزینه «Create Item» پنجره نهایی مربوط به تاییدیه توسط کیف پول باز می‌شود. در این پنجره ابتدا اطلاعات آپلود می‌شوند. سپس با امضای شما توکن ضرب می‌شود و در نهایت با امضای نهایی NFT برای فروش در بازار قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند با مراجعه به پروفایل خود قیمت فروش را تغییر بدهند یا به کل NFT را از لیست فروش حذف کنند.

آموزش ساخت nft در Rarible

ساخت NFT در بازارهای مربوط به سایر بلاک چین‌ها نیز مشابه این دو بازار است. باید توجه داشته باشید که ممکن است هر پلتفرمی کیف پول مخصوص به شبکه خود را نیاز داشته باشد که دانلود، نصب و استفاده از آن‌ها مشابه با متامسک و در بسیاری از موارد راحت‌تر از آن است. برخی از بازارهای خرید و فروش NFT مانند «Axie Marketplace» و «CryptoPunks» برای خرید و فروش مجموعه NFTهای مشخصی ایجاد شده‌اند و عمومی نیستند بنابراین معمولا این نوع پلتفرم‌ها برای ساخت NFT مناسب نیستند.

انتخاب بهترین بلاک چین برای ساخت NFT

یکی از مهم‌ترین متغیرها در موفقیت یک NFT انتخاب بلاک چین مناسب برای این کار است چرا که در نهایت کاربران NFTهای شما از تکنولوژی بلاک چین انتخابی برای تعامل استفاده خواهند کرد و در صورت نامناسب بودن بلاک چین انتخابی، کارهای شما نیز به احتمال زیاد طرفداران زیادی نخواهد داشت. در انتخاب بلاک چین خوب باید هزینه ساخت NFT، پشتیبانی‌های شبکه از آن و کاربردهای مختلفی که برای NFTها وجود دارد مورد توجه قرار بگیرد.

بلاک چین اتریوم

اتریوم به عنوان اولین شبکه ارز دیجیتال، استاندارد ساخت NFT را ایجاد کرده است. شبکه اتریوم از تکنولوژی قدرتمندی بهره می‌برد اما در حال حاضر هزینه بالای تراکنش‌ها، این شبکه را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است. کارمزد ساخت ان اف تی در این شبکه به 150 دلار هم می‌رسد. با نهایی شدن پروژه اتریوم ۲ و تبدیل مکانیزم اجماع اثبات کار به مکانیزم اثبات سهام، مقیاس‌پذیری این شبکه افزایش و هزینه کارمزدها کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر بسیاری از پلتفرم‌های ساخت NFT در این شبکه از مکانیزم «ضرب تنبل» (Lazy minting) استفاده می‌کنند که به هنرمندان امکان می‌هد هزینه کارمزد شبکه را به عهده خریداران بگذارد. به هرحال پروژه‌های قدیمی NFT که امروزه ارزش بازار میلیارد دلاری دارند مانند «CryptoPunks» و «Mutant APE yacht club» بر بستر این پروژه ساخته شده‌اند.

بلاک چین سولانا

پروژه ارز دیجیتال سولانا با استفاده از تکنولوژی خاص خود قادر به ثبت 65000 هزار تراکنش در ثانیه است. مقیاس‌پذیری بالای شبکه باعث شده تا هزینه ساخت یک NFT در این شبکه به کمتر از یک هزارم دلار برسد. مشکل اصلی این شبکه در متمرکز شدن آن به وسیله حضور کاربران با توان پردازشی قوی است. در صورت غلبه سولانا بر مشکل غیرمتمرکز بودن، این بلاک چین می‌تواند گزینه مناسبی برای ساخت NFT باشد.

بلاک چین پلیگون

یکی از بهترین جایگزین‌ها برای شبکه بلاک چین اتریوم در حوزه NFT بلاک چین پلیگون است که به عنوان یک زنجیره جانبی قابلیت انتقال انواع توکن‌ها را به شبکه اتریوم دارد. امنیت این شبکه همانند شبکه اتریوم بالا است اما بر خلاف اتریوم «هزینه تراکنش» (Gas fee) در این شبکه نزدیک به صفر است. پلتفرم‌های ساخت NFT در شبکه اتریوم که معروف‌ترین و پربازدید‌ترین پلتفرم‌های ساخت NFT هستند از این شبکه پشتیبانی می‌کنند و همین موضوع این شبکه را تبدیل به یکی از بهترین بلاک چین‌ها در حوزه ساخت ان اف تی کرده است.

بهترین بلاک چین برای ساخت nft

بلاک چین کاردانو

کاردانو علاوه بر مقیاس‌پذیری بالا و هزینه نسبتا پایین، از ویژگی‌های دیگری مانند فشرده‌سازی استفاده می‌کند که این مساله مشکلات مربوط به ذخیره‌سازی NFTها را کاهش می‌دهد. در حال حاضر کلکسیون‌ها و بازارهای ساخت و مبادله NFT کاردانو تازه‌کار هستند و باید دید در آینده واکنش کاربران به این پلتفرم‌ها چه خواهد بود. در صورت اجرای کامل و درست ایده‌های مطرح شده در این پروژه، کاردانو میتواند رقیب جدی برای سایر بلاک چین‌ها در تمام حوزه‌ها به خصوص NFT باشد.

بلاک چین بایننس

این شبکه که مربوط به صرافی ارز دیجیتال بایننس است بلاک چینی سریع است که هزینه‌های ضرب NFT در آن پایین است. بازارهای خرید و فروش NFT در پروژه بایننس کاربران زیادی دارند که همین مساله کار خرید و فروش ان اف تی را راحت‌تر می‌کند. به دلیل حمایت شدید بایننس از پروژه‌های تحت حمایت خود پلتفر‌م‌های ساخت NFT در این شبکه نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای ساخت NFT باشند.

بلاک چین آوالانچ

این بلاک چین نیز یکی از زنحیره‌های جانبی اتریوم به شمار می‌آید که علاوه بر مقیاس‌پذیری بالا، غیرمتمرکز هم هست. هزینه ساخت NFT در این شبکه زیر 10 سنت است و به همین دلیل یکی از گزینه‌های مناسب برای NFT است. آوالانچ در سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز بر روی گسترش کامیونیتی اسن شبکه صورت گرفته است. در صورت ادامه‌دار بودن این روند، بازارهای ساخت NFT این شبکه نیز شاهد رشد خوبی خواهند بود.

بلاک چین الگوراند

می‌توان الگوراند را یکی از بهترین بلاک چین‌ها برای ساخت NFT دانست. این پروژه از نظر امنیت، کاهش هزینه و دوست دار محیط زیست بودن یکی از بهترین پروژه‌های بلاک چینی است. مقیاس‌پذیری این شبکه بالا است و مهم‌تر از همه انجام فورک در آن امکان‌پذیر نیست. فورک شدن بلاک چین باعث تولید NFT جدید در شبکه جدید می‌شود که اتفاق خوبی برای یک توکن غیر مثلی نیست. کامیونیتی این شبکه نیز در سال‌های اخیر فعالیت زیادی داشته است و به نظر می‌رسد تکنولوژی منحصر به فرد این شبکه باعث رشد آن در حوزه NFT در سال‌های آتی خواهد شد.

شبکه‌های بلاک چینی دیگری نیز در حوزه NFTها فعال هستند. بلاک چین تزوس از ارزان‌ترین بلاک چین‌ها برای ساخت NFT است. هارمونی وان با قابلیت انتقال میان زنجیره‌ای NFT به دنبال گسترش سهم خود از بازار است و پروژه‌های فلو و پولکادات نیز گام‌های بزرگی در حوزه NFTها برداشته‌اند. در نهایت علاوه بر ویژگی‌های عمومی شبکه مانند مقیاس‌پذیری، کارمزد تراکنش، امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه، ویژگی‌هایی مانند تعداد کاربران فعال در بازار، حجم معاملات آن‌ها و درصدی که به عنوان کمیسیون از خرید و فروش NFT گرفته می‌شود نیز برای کاربران مهم است.

در حال حاضر پلتفرم‌های ساخت NFT مربوط به شبکه اتریوم از وضعیت بهتری برخوردار هستند. پلتفرم‌های «OpenSea» و «Rarible» از جمله معروف‌ترین پلتفرم‌های این شبکه هستند که از ساخت و خرید و فروش انواع مختلف NFT‌ها پشتیبانی می‌کنند. امکان ساخت NFT در شبکه پلیگون، تزوس و فلو در این پلتفرم‌ها نیز وجود دارد و با قابلیت ضرب تنبل توکن‌ها، سازندگان NFT نیاز به پرداخت پول برای ساخت NFT ندارند. در جدول زیر می‌توانید لیست برخی از معتبرترین بازارهای خرید و فروش و ساخت NFT در بلاک چین‌های معتبر را مشاهده کنید.

شبکه بلاک چینبازارهای ایجاد و خرید و فروش NFT
اتریوم Opensea Rarible SuperRare
سولانا Solanart solsea Magic Eden
بایننس Pentas Biswap NFTrade
هارمونی وان DaVinci NFT Key
تزوس Hic et Nunc OBJKT Kalamint
تتا Theta Drop
آواکس NFTrade Kalao NFT Key
پلیگون NFTrade OpenSea
الگوراند ZestBloom Dartroom Artsquare

انواع NFT چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین مباحثی که در آموزش ساخت NFT باید به آن توجه شود، انواع NFT است. آشنایی با انواع NFT ذهن شما را در مورد کارهای مختلفی که در این حوزه می‌توانید انجام دهید باز می‌کند. شما با بررسی انواع NFT می‌توانید حوزه کاری خودتان را مشخص کنید و این مساله باعث می‌شود که بتوانید از میان پلتفرم‌های مختلف ساخت NFT، پلتفرم مناسب خود را انتخاب کنید.

علاوه بر این، با حضور در جامعه هواداری مربوط به آن نوع NFT و مشاهده کارهای قبلی انجام شده، شما می‌توانید ایده‌های مناسب برای کار پیدا کنید و امکان‌پذیری ایده خود را با توجه به شرایط موجود بسنجید. در حال حاضر انواع NFTها با کاربردهای مختلف وجود دارند که در ادامه به بررسی نمونه‌هایی که ساخت آن‌ها به صورت منفرد نیز امکان‌پذیر است می‌پردازیم.

NFT آثار هنری و کلکسیون‌ها

شاید بتوان گفت عمومی‌ترین NFTها مربوط به این دسته هستند. آثار هنری و کلکسیون‌های زیادی به صورت تکی یا مجموعه‌ای به عنوان NFT در بلاک چین‌های مختلف ایجاد و فروخته شده‌اند. نکته مهمی که در این نوع از NFTها وجود دارد فعالیت در کامیونیتی‌های معروف و معتبر و همچنین نبوغ و خلاقیت در اثر است. در فضای هنری NFT ارزش آثار لزوما به خاطر ویژگی‌های هنری نیست و مسائل دیگری در این میان دخیل هستند. اگر به دنبال ساخت NFT از آثار هنری خود هستید بهتر است ملزومات زیر را رعایت کنید. در نبود این شرایط احتمال شکست شما در فروش NFTهای ساخته شده بالا خواهد بود.

  • حتما عضو فعال یک کامیونیتی معتبر ساخت NFT آثار هنری شوید و با هنرمندانی که قبلا آثار خود را به صورت NFT به فروش رسانده‌اند در ارتباط باشید. کامیونیتی‌ها پیشران بازار آثار هنری هستند و با دوری از آن‌ها احتمال موفقیت خیلی زیاد نخواهد بود.
  • متفاوت باشید. همانطور که یک گاو بنفش در میان انبوه گاوهای سیاه و سفید و قهوه‌ای نظرها را به خود جلب می‌کند، کار شما نیز باید بتواند کنجکاوی خریداران را برانگیزد. بسیاری از آثار هنری که به صورت NFT به فروش رفته‌اند بیشتر از این که کار هنری قوی داشته باشند، ایده خلاقانه و جدیدی داشته‌اند. نمونه اخیر این آثار مربوط به سلفی‌های چهار ساله یک جوان اندونزیایی 22 ساله است که با قیمت‌های بسیار بالایی در پلتفرم OpenSea به فروش رفت.
  • تبلیغات کنید. همانند فروش هر محصول دیگری که به تبلیغات نیاز دارد، فروش NFT نیز نیاز به تبلیغات گسترده دارد. هر چقدر کار شما بیشتر دیده شود احتمال فروش آن نیز بیشتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که آثار هنری و کلکسیونی لزوما شامل عکس و نقاشی نیست و شما می‌توانید قطعه‌ای از موسیقی، ویدیو و انیمیشن را نیز به عنوان اثر NFT ثبت و به فروش برسانید.

ساخت NFT در بازی‌های بلاک چینی

یکی دیگر از کاربردهای NFT در حوزه بازی‌های بلاک چینی و حوزه سرگرمی است. امرزوه افراد زیادی از سراسر دنیا بخش زیادی از وقت خود را صرف انجام بازی‌های کامپیوتری می‌کنند. در بازی‌های بلاک چینی بر خلاف بازی‌های معمولی، مالکیت آیتم‌ها به صورت NFT در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و این مساله به نوعی درآمدزایی برای بازیکنان حساب می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که افراد ۵ برابر بیشتر از بازی‌های کامپیوتری معمولی در بازی‌های بلاک چینی زمان صرف می‌کنند که این نشان از امکان بالای رشد این حوزه دارد.

بسیاری از NFTهای درون بازی‌های بلاک چینی توسط تیم سازنده بازی ایجاد می‌شود و کاربران تنها قادر به خرید یا به دست آوردن آن‌ها در طی بازی هستند. موفقیت در بازی، سبب رشد ویژگی‌های این آیتم‌ها و افزایش قیمت آن‌ها می‌شود. در مقابل، برخی از بازی‌های بلاک چینی امکان ساخت NFT اقلام جدید و اضافه کردن آن‌ها به محیط بازی را به کاربران می‌دهد. به عنوان مثال بازی بلاک چینی سندباکس ابزار «VoxEdit» را ایجاد کرده تا کاربران با استفاده از آن بتوانند آیتم‌های مختلفی ایجاد کرده و در بازی استفاده کنند یا در بازار مخصوص بازی به دیگران بفروشند. فعالیت در این بخش برای کاربرانی که ویژگی‌های زیر را دارند مناسب است.

  • کسانی که متخصص کارهای گرافیکی و مدل‌سازی سه‌بعدی هستند.
  • افرادی که در حوزه بازی‌سازی فعال هستند.
  • افرادی که ایده‌های جذاب در مورد ابزارسازی و بازی‌سازی دارند.
NFT در بازی های بلاک چین

ساخت توکن‌های هواداری به صورت NFT

توکن‌های هواداری یکی از جدیدترین حوزه‌های NFT است که ممکن است در آینده توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. توکن‌های هواداری سال‌ها قبل به صورت توکن‌های قابل معاوضه در پروژه «چیلیز» (Chiliz) برای باشگاه‌های فوتبال و سایر ورزش‌ها ایجاد شده‌اند. در ماه‌های گذشته بایننس نیز به این حوزه وارد شد و توکن هواداری چند باشگاه را ایجاد کرد. علاوه بر این توکن‌ها، باشگاه‌ها برای درگیر کردن کاربران خود در فعالیت‌های خود از توکن‌های NFT لحظات خاص خود استفاده می‌کنند. بنابراین تیم‌های ورزشی می‌توانند از این پلتفرم‌ها برای ساخت توکن‌های NFT و فروش آن‌ها استفاده کنند. طبیعی است باشگاه‌هایی که طرفداران زیادی دارند، می‌توانند NFTهای خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

علاوه بر تیم‌های ورزشی، پروژه‌های ارز دیجیتالی نیز هستند که برای خرید و فروش NFTهای مربوط به افرادی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف فعال هستند ایجاد شده‌اند. در این پروژه‌ها افرادی که تعداد زیادی دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب، توییتر و سایر شبکه‌ها دارند می‌توانند NFT خود را ساخته و عرضه کنند. هر چقدر تعداد دنبال‌کنندگان شما بیشتر باشد، احتمال به فروش رفتن NFT نیز بیشتر خواهد بود. شما می‌توانید علاوه بر فروش این توکن‌ها از آن‌ها برای فعال نگه داشتن جامعه هواداری خود استفاده کنید. پلتفرم «SocialNFT» یکی از پلتفرم‌های فعال در این حوزه است.

ساخت ان اف تی برای دنیای متاورس

دنیای متاورس یکی دیگر از بخش‌های اصلی توکن‌های NFT است. پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس از توکن‌های NFT در موراد مختلفی مانند تعریف هویت کاربر، مالکیت زمین‌ها و مالکیت اقلام درون بازی استفاده می‌کنند. مشکلی که پروژه‌های متاورسی دارند این است که تقریبا تمامی ابزارهای مورد نیاز توسط سازندگان پروژه ایجاد می‌شود و توسعه‌دهندگان عادی نقشی در تعریف آیتم‌های جدید به صورت NFT و فروش آن‌ها ندارند. البته در حال حاضر پروژه‌هایی هستند که ساخت آیتم‌های درون متاورس را به وسیله ابزارهایی در اختیار کاربران قرار داده‌اند و به احتمال زیاد این کار در پروژه‌های دیگر نیز اجرای خواهد شد.

کتاب و محتوای الکترونیک به صورت NFT

دنیای کتاب و انتشارات با ارائه کتاب‌های الکترونیکی دچار شوک بزرگی شد. کتاب‌های الکترونیکی سبب کاهش چاپ کتاب‌های کاغذی، کاهش هزینه‌های تامین کتاب برای کاربران و افزایش دامنه مخاطبان نویسندگان شد. یکی از مشکلاتی که کتاب‌های الکترونیکی دارند این است که شما پس از مطالعه، قادر به فروش آن‌ها نیستید. در کتاب‌های کاغذی این کار به واسطه دست‌فروش‌های کتاب انجام می‌شد. کتاب‌های الکترونیکی NFT برای حل این مشکل ایجاد شده‌اند.

طبیعی است که داشتن NFT مربوط به یک کتاب به معنی مالکیت بر آن نیست بلکه به معنای مالکیت بر یک نسخه از آن کتاب است که کاربر می‌تواند آن نسخه را پس از مطالعه به فروش برساند. همانند سایر NFTها، با فروش هر نسخه از کتاب توسط مالکان، درصدی از آن به نویسنده کتاب پرداخت می‌شود که این مساله در کتاب‌های چاپی وجود ندارد. نویسندگان می‌توانند از پلتفرم‌های مختلفی مانند «Creatokia» برای تولید و فروش این کتاب‌ها استفاده کنند.

علاوه بر کتاب‌ها، تولید کنندگان محتوا امروزه در بسیاری از پلتفرم‌ها به تولید محتوای متنی، ویدیویی و تصویری می‌پردازند بدون آن‌که در قبال آن‌ها دریافتی داشته باشند. توکن‌های NFT می‌توانند نشان‌دهنده نسخه‌هایی از محتوا باشند و کاربران با پرداخت هزینه آن‌ها را مطالعه کنند. همانند کتاب‌های NFT امکان فروش نسخه‌های خریداری شده برای کاربران نیز وجود خواهد داشت و به این ترتیب هم کاربران و هم تولید کنندگان محتوا از این فرآیند منتفع خواهند شد.

برای ساخت NFT به چه چیزی نیاز است؟

مهم‌ترین مساله در ساخت NFT داشتن طرح و ایده جذاب برای مخاطبان و خریداران است. موفقیت شما در فروش NFT تا حدود زیادی به این مساله مربوط است اما در کنار آن آشنایی با بلاک چین‌ها و انتخاب گزینه مناسب از بین آن‌ها، ساخت NFT در پلتفرم‌های پرطرفدار، آشنایی با کیف پول دیجیتال، فعالیت در کامیونیتی‌های معروف و معتبر و همچنین توانایی ارائه NFTها در فضای مجازی جزو ملزومات ساخت و فروش NFT است. علاوه بر این، تسلط به زبان انگلیسی می‌تواند در موفقیت شما در تمام مراحل ایجاد تا فروش NFT کمک‌کننده باشد.

هزینه ساخت NFT چقدر است ؟

هزینه ساخت NFT در شبکه‌های بلاک چینی مختلف با یکدیگر متفاوت است اما در حالت کلی می‌توان دو نوع هزینه را در ساخت NFT بررسی کرد. هزینه اول مربوط به هزینه کارمزد شبکه است که در حال حاضر به جز در شبکه اتریوم در بقیه شبکه‌ها مقدار آن زیر یک دلار است. پلتفرم‌های شبکه اتریوم نیز با استفاده از یک مکانیزم خاص، هزینه تراکنش را به زمان خرید توکن توسط خریدار موکول می‌کنند و با این ترفند کارمزد شبکه صفر می‌شود. هزینه دوم مربوط به پلتفرم است که در شبکه‌های مختلف متفاوت است. در هر دو پلتفرم معروف OpenSea و Rarible این مقدار برابر با ۲/۵ درصد است. و پس از فروش NFT دریافت می‌شود.

کاربرد NFT چیست ؟

توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) کاربردهای گوناگونی دارند و روز به روز به موارد استفاده آن‌ّا افزوده می‌شود. NFT می‌تواند مالکیت یک اثر هنری یا یک لحظه خاص برای یک شخص معروف باشد. علاوه بر این، از NFT می‌توان برای تعریف هویت در وب ۳ و متاورس و ایجاد اقلام منحصر به فرد در بازی‌های رایانه‌ای استفاده کرد. ایجاد دامنه‌های اینترنتی به صورت غیرمتمرکز، فعالیت در حوزه سرگرمی، ورزش و هواداری و ایجاد کتاب‌های الکترونیکی با قابلیت خرید و فروش از جمله کاربردهای دیگر NFT است.

برنامه ساخت NFT چیست ؟

برای ساخت NFT می‌توان به صورت مستقیم یک قرارداد هوشمند ایجاد و در بلاک چین ذخیره کرد یا اینکه از قراردادهای هوشمندی که به عنوان «MarketPlace» ایجاد شده‌اند استفاده کرد. در روش اول کاربر باید برنامه‌نویسی قرراردادهای هوشمند بلد باشد اما در روش دوم نیازی به برنامه‌نویسی نیست. مارکت پلیس‌های ساخت NFT علاوه بر اینکه برنامه ساخت NFT هستند، محلی برای خرید و فروش آن‌ها نیز به شمار می‌روند. بسیاری از مارکت پلیس‌ها تحت وب فعال هستند اما برخی از آن‌ها مانند OpenSea اپلیکیشن موبایل نیز دارند.

معرفی فیلم آموزش تحلیل تکنیکال با الگوهای هارمونیک – مقدماتی

فیلم آموزش الگوهای هارمونیک

تحلیل تکنیکال اصلی‌ترین روش تحلیل در بازارهای مالی است که بر نمودار قیمت استوار است. روش‌های زیادی در تحلیل تکنیکال برای تحلیل بازار وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها الگوهای هارمونیک است. الگوهای هارمونیک بر اساس دوره‌های زمانی در رفتار قیمت ایجاد شده‌اند و به عنوان یکی از روش‌های دقیق در تحلیل بازار استفاده می‌شوند. به دلیل اهمیت این ابزار در تحلیل و معامله‌گری بازار ارزهای دیجیتال، «فرادرس» فیلم 8 ساعت و 20 دقیقه‌ای آموزش تحلیل تکنیکال با الگوهای هارمونیک – مقدماتی را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در ۱۲ درس تدوین شده است که چهار درس اول آن مربوط به الگوی ABCD، کاربردهای آن و تلفیق آن با پرایس اکشن است. در سه درس بعدی تعاریف و ساختار الگوی خفاش آموزش داده می‌شود و کاربرد آن در بازار بورس و بازار کریپتو بررسی می‌شود. سه درس بعدی این دوره به ترتیب مربوط به بررسی ساختار و کاربرد الگوهای گارتلی، خرچنگ و پروانه است. در درس یازدهم دوره، الگوهای معرفی شده در نمودار بیت کوین مورد بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت در درس آخر نکات تکمیلی دوره گفته می‌شود. این دوره برای تمامی علاقمندان و فعالان بازارهای مالی مفید است.

  • برای دیدن فیلم آموزش تحلیل تکنیکال با الگوهای هارمونیک – مقدماتی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی نحوه ساخت NFT

در ماه‌های گذشته NFT به داغ‌ترین موضوع در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. ترند ایجاد شده سبب تمایل بسیاری از هنرمندان، سلبریتی‌ها و افراد معمولی برای ساخت NFT و فروش آن شده است. ساخت NFT در گذشته نیازمند آشنایی به کدهای برنامه‌نویسی بود اما امروزه با وجود بازارهای‌ NFT کاربران می‌توانند به راحتی NFT خود را در شبکه بلاک چینی دلخواه خود ایجاد کنند. در این مقاله، آموزش ساخت NFT را در پلتفرم‌های «OpenSea» و «Rarible» ارائه نمودیم. ساخت ان اف تی در سایر بازارها نیز مشابه این روند را دارد و کاربران می‌توانند با الگو گرفتن از این آموزش‌ها توکن‌های خود را در سایر بازارهایِ تولید و خرید و فروش NFT ایجاد کنند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
coindeskzforthttps://opensea.io/
۶ دیدگاه برای «ساخت NFT — آموزش کامل و به زبان ساده»

از داخل ایران نمیشه این کارو انجام داد مگر اینکه آی پی دیگری داشته باشید

ساخت nft فقط با سایتهای آماده امکان پذیره؟

اگر یک NFT از چهره یک فرد سلبرتی ها درست کنیم ، آیا اون فرد سلبریتی میتواندبه منظور کپی رایت و حقوق مالکیت معنوی برای حذف NFT مورد نظر اقدام کند؟

سلام و عرض ادب
پلتفر‌م‌های معروف ساخت و خرید و فروش NFT امکان طرح شکایت به افراد مختلف را می‌دهند اما در حال حاضر قانون‌گذاری در حوزه NFT خیلی ناقص است. به هر حال، ساخت NFT یک مساله و فروش آن مساله دیگر است. NFT یک سلبریتی زمانی معنی دارد که خود سلبریتی آن NFT را تایید کرده باشد. کمتر کسی حاضر می شود NFT ساخته شده توسط یک شخص ناشناس را که خود سلبریتی از آن خبری ندارد ، خریداری کند.
با تشکر از همراهی شما

سلام چرا نمیتونم وارد سایت opensea یا rarible بشم؟ میگه اکسس دیناید. ارور شمارخ 1020 میزنه…..

با سلام
برای دسترسی باید از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید.
ممنون از این که همراه ما هستید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *