ماینینگ چیست؟ – توضیح در ارز دیجیتال و به زبان ساده

۱۱۳۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
ماینینگ چیست؟ – توضیح در ارز دیجیتال و به زبان ساده

ممکن است اولین باری که کلمه ماینینگ را می‌شنوید مترادف فارسی آن یعنی کلمه استخراج به ذهن شما خطور کند. کلمه ماینینگ در حالت کلی برای استخراج در معادن استفاده می‌شود. اما با معرفی بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال و نحوه کارکرد آن به‌عنوان شبکه‌ای برای پرداخت‌های همتا به همتا، کلمه ماینینگ در بسترهای غیرمتمرکز بلاک چین نیز استفاده شد. در واقع به کامپیوترهایی که در ازای دریافت پاداش، امنیت شبکه‌ بیت کوین را تامین می‌کنند در اصطلاح ماینر می‌گوییم. همانند فرایند استخراج معدن که کاری دشوار است و با پاداش همراه است، فرآیند تامین امنیت و خدمت‌رسانی به شبکه‌های غیرمتمرکز نیز کاری سخت و طاقت‌فرسا است. اما اگر بخواهیم با دقت بیشتری ماینینگ ارز دیجیتال را بررسی کنیم باید با برخی از مفاهیم شبکه‌های غیرمتمرکز آشنا شویم که در این مطلب به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

ماینینگ ارز دیجیتال چیست به زبان ساده

«ماینینگ» (Mining) به فرآیند پیچیده‌ای گفته می‌شود که توسط کامپیوترهایی برای تأیید تراکنش‌های موجود و حفظ امنیت در شبکه انجام می‌شود و ارز دیجیتال شبکه در این فرآیند به‌عنوان پاداش به آن‌‌ها داده می‌شود. در واقع در طی فرآیند ماینینگ رمزارزهای آن شبکه تولید و به شبکه عرضه می‌شوند.

برای توضیح ماینینگ به زبان ساده باید بگوییم شبکه‌های غیرمتمرکز همان‌طور که از نام آن‌ها استفاده می‌شود دارای کامپیوتر مرکزی نیستند و عملیات تأیید تراکنش‌ها و خدمت‌‌رسانی به شبکه توسط تمامی کامپیوترهای حاضر در شبکه می‌تواند انجام شود. این کامپیوترها با حل پازل‌های پیچیده محاسباتی علاوه بر تایید تراکنش‌ها، امنیت شبکه را نیز تامین می‌کنند.

معنی ماینینگ ارز دیجیتال چیست ؟

ماینینگ به معنای استخراج است. همانند افرادی که در معادن کار می‌کنند کامپیوترها برای پردازش و تایید تراکنش‌‌ها از شبکه پاداش می‌گیرند. بنابراین فعالیتی که این کامپیوترها برای اعتبارسنجی و ذخیره اطلاعات شبکه انجام می‌دهند «استخراج» (Mining) نام دارد. به این کامپوترها نیز در اصطلاح ماینر می‌گوییم. لازم به ذکر است برای حفظ امنیت شبکه بلاک چین ماینرها ملزم به حل پازل‌های محاسباتی پیچیده‌ای هستند. ماینری که بتواند زودتر از بقیه ماینرها این پازل محاسباتی را حل کند از طرف شبکه پاداش دریافت می‌کند. برای این‌‌که بتوانیم درک بهتری از ماینینگ ارز دیجیتال داشته باشیم بهتر است ماینینگ بیت کوین را بررسی کنیم. برای بررسی ماینینگ بیت کوین باید با برخی از مفاهیم شبکه‌های بلاک چین آشنا شویم که در ادامه این مطلب آن‌ها را شرح می‌دهیم.

ماینینگ چیست

شبکه غیرمتمرکز چیست ؟

شبکه غیرمتمرکز شبکه‌ای است که تحت نظر سرور مرکزی اداره و کنترل نمی‌شود. در شبکه‌های غیرمتمرکز همانند بیت کوین پردازش اطلاعات شبکه بر عهده کامپیوترهایی است که به آنها نود یا گره می‌گویند. این کامپیوترها با توجه به این‌که هر کدام آخرین نسخه‌ از تغییرات در شبکه غیرمتمرکز را دارند برای تایید تراکنش‌های انجام شده در شبکه به اجماع می‌رسند. اگر تغییرات اعمال‌شده در شبکه مورد تایید تمامی کامپیوترهای شبکه باشد در این‌صورت تراکنش تایید می‌شود.

تعداد محدود بیت کوین و معنای ماینینگ

یکی از دلایلی که کلمه ماینینگ را برای فرایند پردازش و تایید تراکنش‌ها در شبکه و حل مسایل پیچیده ریاضی انتخاب کرده‌اند محدود بودن تعداد بیت کوین‌های موجود است. همان‌طور که مقادیر ذخایر طبیعی در معادن محدود است، تعداد بیت کوین‌ها نیز محدود به تعداد ۲۱ میلیون است. بنابراین ماینرها همواره تلاش می‌کنند تا با صرف انرژی مسایل پیچیده‌ای که شبکه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد را سریع‌تر از بقیه ماینرها حل کنند تا بتوانند پاداش شبکه بیت کوین را که به‌صورت بیت کوین پرداخت می‌شود، به خود اختصاص دهند.

دفتر کل توزیع شده چیست ؟

دفتر کل توزیع شده شبکه‌ای غیرمتمرکز از کامپیوترها است که اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. دفتر کل توزیع شده در واقع پایگاه داده‌ای غیرمتمرکز است که اطلاعات بین تمامی اعضای شبکه توزیع می‌شود. کامپیوترهایی که عضو دفتر کل توزیع شده هستند اطلاعات را در شبکه تایید و ذخیره می‌کنند. بنابراین اطلاعات در دفتر کل توزیع شده در اختیار نهادی متمرکز قرار ندارد. یکی از انواع دفترهای کل توزیع شده بلاک چین است که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

دفتر کل توزیع شده

بلاک چین چیست ؟

بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است که اطلاعات پردازش‌شده در آن به‌صورت رمزنگاری‌شده در بلاک‌هایی ذخیره می‌شوند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا نام بلاک چین که به معنای زنجیره‌ای از بلاک‌ها است را برای این شبکه غیرمتمرکز انتخاب کرده‌اند. در جوابی کوتاه می‌توان گفت با توجه به این‌که در هر بلاک خلاصه‌ای از اطلاعات بلاک قبلی به‌طور رمزنگاری‌شده قرار دارد، بنابراین هر تغییری در اطلاعات یکی از این بلاک‌ها باعث می‌شود تا تمامی اطلاعات بلاک چین نامعتبر شود. این موضوع باعث می‌شود تا امنیت شبکه بلاکچین بسیار افزایش پیدا کند و نام زنجیره بلاک را به خود اختصاص دهد.

ماینینگ در بلاک چین چیست ؟

اطلاعات در شبکه‌های بلاک چینی به‌‌طور توزیع شده ذخیره می‌شوند. با توجه به این‌که در شبکه بلاک چین که نوعی دفتر کل توزیع شده است، سروری مرکزی برای پردازش و ذخیره اطلاعات وجود ندارد، بنابراین ماینرهایی که عضو شبکه بلاک چین هستند باید اطلاعات در بلاک چین را پردازش و نسخه‌ای به‌روز شده از اطلاعات را در خود ذخیره کنند که به این فرآیند ماینینگ می‌گویند.

ماینینگ بیت کوین چگونه انجام می‌شود ؟

فرایند ماینینگ به این‌صورت انجام می‌شود که ماینرها باید توان پردازشی خود را به‌‌کار بگیرند تا بتوانند با حدس زدن‌های متوالی مقدار عددی موردنظر شبکه را حدس بزنند. برای این‌کار ماینرهایی که توان پردازشی بالاتری دارند زودتر می‌توانند به این مقدار برسند و پاداش بیت کوین را به خود اختصاص می‌دهند. اما برای این‌که بتوانیم ماینینگ بیت کوین را دقیق‌تر بررسی کنیم باید با فرایند رمزنگاری در بلاک چین بیت کوین آشنا شویم. تمامی اطلاعات شبکه بیت کوین به‌صورت رمزنگاری در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. این رمزنگاری باعث می‌شود تا امنیت اطلاعات در شبکه بیت کوین حفظ شود. برای درک بهتر نحوه رمزنگاری در شبکه بیت کوین و درک نحوه ماینینگ، در ادامه تابع هش را توضیح می‌دهیم.

مفهوم هش در بلاک چین

هش در بلاک چین نوعی رمزنگاری است که بر روی اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین انجام می‌شود. اطلاعاتی که در بلاک چین ذخیره می‌شوند از حجم زیادی برخوردار هستند و برای حفظ امنیت آن‌ها باید از نوعی رمزنگاری استفاده کرد. بنابراین تمامی اطلاعات قبل از این‌که در بلاک چین ذخیره شوند نیاز دارند تا توسط تابع هش رمزنگاری شوند و به‌صورت هش شده ذخیره شوند.

 

نحوه سازمان‌دهی اطلاعات در بلاک

تمامی اطلاعاتی که در شبکه بلاک چین وجود دارند به‌‌صورت رمزنگاری شده در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. با توجه به حجم زیاد این اطلاعات، برای سامان‌دهی مناسب و سهولت در بازیابی و بررسی اطلاعات نیاز داریم ساختاری مناسب برای سازمان‌دهی به اطلاعات درون بلاک چین داشته باشیم. «درخت مرکل» (Merkle tree) روشی است که در بلاک چین برای سازمان‌دهی و پردازش بهتر و سریع‌تر تراکنش‌ها در بلاک چین استفاده می‌شود.

نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات در بلاک به این ترتیب است که در نهایت با توجه به ساختار درخت مرکل تمامی تراکنش‌های رمزنگاری شده، به هش نهایی یا «ریشه مرکل» (Merkle root) تبدیل می‌شوند.

ماینینگ در ارز دیجیتال

نانس چیست ؟

نانس عددی تصادفی است که تنها یک بار استفاده می‌شود. هنگامی که اطلاعات بلاک به‌صورت هش نهایی درآمد ماینرها این عدد تصادفی را به هش بلاک اضافه می‌کنند و آن را دوباره هش می‌کنند. برای این‌که ماینر بتواند پاداش بگیرد و بلاک جدیدی به بلاک چین اضافه کند، هش حاصل باید از هش هدف کوچک‌تر باشد. لازم به ذکر است که هش هدف توسط شبکه تعیین می‌شود و ماینرها برای این‌که بتوانند پاداش بگیرند باید نانس‌های مختلفی را در هش بلاک خود امتحان کنند تا بتوانند به هش بلاک موردتایید شبکه دست پیدا کنند.

 

ارتباط نانس و ماینینگ ارز دیجیتال چیست ؟

ماینینگ بیت کوین فرایندی است که قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارد. هر اندازه قدرت محاسباتی ماینری بیشتر باشد، برای دریافت پاداش بیت کوین و تولید بلاک جدید شانس بالاتری دارد. کاری که به‌عنوان حل پازل‌‌های پیچیده ریاضی مطرح می‌شود در واقع پیدا کردن عدد نانسی مناسب است تا با این عدد نانس ماینر بتواند هش بلاکی کوچک‌تر از هش هدف تولید کند. بنابراین ماینری می‌تواند از ماینرهای دیگر در فرآیند دریافت پاداش بیت کوین موفق‌تر باشد که بتواند در مدت زمانی مشخص تعداد بیشتری عدد نانس را برای رسیدن به مقدار هش موردنظر امتحان کند.

ارتباط تولید بلاک جدید و ماینینگ ارز دیجیتال چیست ؟

هنگامی که ماینری نانس مناسبی را برای رسیدن هش بلاک به شرایط هش هدف پیدا می‌کند، این امکان را دارد تا بتواند بلاک جدیدی به شبکه اضافه کند. این ماینر با تولید بلاک جدید از طرف شبکه پاداش دریافت می‌کند. بلاک جدید تولید شده، هش بلاک قبلی را نیز در خود دارد. بنابراین برای ایجاد تغییرات و دست‌کاری در بلاک چین باید توان پردازشی بسیار بالایی را به‌کار گرفت که این کار را در عمل بی‌فایده می‌کند.

سختی شبکه چیست ؟

سختی شبکه بیت کوین معیاری است برای اندازه‌گیری میزان سختی تولید بلاک جدید که از طرف شبکه بیت کوین تنظیم می‌شود. هر اندازه تعداد ماینرهای شبکه افزایش پیدا کنند، هش ریت شبکه یا قدرت پردازشی کل شبکه بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. افزایش هش ریت باعث می‌شود تا ماینرها سریع‌تر بتوانند بلاک جدید را تولید کنند. بنابراین برای این‌که زمان لازم برای تولید بلاک جدید در شبکه بیت کوین ثابت بماند، بلاک چین بیت کوین سختی شبکه را بالاتر می‌برد تا ماینرها در همان زمان تعیین شده که حدودا ده دقیقه است بتوانند بلاک جدیدی به شبکه اضافه کنند. عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی در زمانی که هش ریت شبکه کاهش پیدا می‌کند، شبکه سختی را دوباره به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند تا تولید بلاک جدید در شبکه حدودا ده دقیقه طول بکشد.

الگوریتم اثبات کار چیست ؟

برای این‌که صحت اطلاعاتی که وارد شبکه بلاک چین می‌شود مورد تایید ماینرهای شبکه قرار بگیرد باید از الگوریتم‌هایی برای رسیدن به توافق و اجماع استفاده شود. «الگوریتم اجماع اثبات کار» (Proof of Work | PoW) یکی از انواع مکانیزم‌های اجماع در بلاک چین است. لازم به ذکر است شبکه بیت کوین نیز از این الگوریتم اجماع استفاده می‌کند.

 

ارتباط الگوریتم اجماع با ماینینگ ارز دیجیتال چیست ؟

ارزهای دیجیتال بر روی بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌کنند. این بسترهای غیرمتمرکز با توجه به این‌که تحت کنترل نهاد متمرکزی قرار ندارند باید از الگوریتم‌هایی برای رسیدن به اجماع برای تایید تراکنش‌های موجود در شبکه استفاده کنند. ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم اثبات کار برای رسیدن به اجماع در بلاک چین استفاده می‌کنند دارای فرایند استخراج برای عرضه کوین به شبکه هستند که به آن ماینینگ می‌گویند.

الگوریتم اجماع و ماینینگ

چرا به ماینرها پاداش می‌دهند ؟

شبکه‌های غیر متمرکزی همانند بیت کوین برای این‌که بتوانند تراکنش‌های خود را پردازش کنند و آن‌ها را ذخیره‌سازی کنند از سروری مرکزی برای ثبت و ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده نمی‌کنند. در شبکه‌های بلاک‌ چینی همانند بیت کوین وظیفه انجام این کار بر عهده ماینرها است. ماینرها با صرف انرژی، اعتبارسنجی بلاک‌ها و تایید تراکنش‌ها را در بلاک چین انجام می‌دهند. بنابراین برای این‌که ماینرها برای فعال نگه داشتن شبکه انگیزه داشته باشند، لازم است تا از طرف شبکه به آن‌ها پاداش داده شود.

اهمیت قدرت پردازشی دستگاه ماینر

ماینرها دستگاه‌هایی هستند که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. با توجه به این‌که برای استخراج بیت کوین نیاز دارید تا پازل محاسباتی پیچیده‌ای حل کنید، بنابراین هر اندازه قدرت پردازشی ماینر بیشتر باشد احتمال حل سریع‌تر مساله محاسباتی بیشتر است. بنابراین در انتخاب دستگاه ماینر یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنیم تعداد محاسباتی است که دستگاه ماینر در هر ثانیه انجام می‌دهد. به تعداد این محاسبات در واحد ثانیه هش ریت یا نرخ هش می‌گویند.

ماینینگ ارز دیجیتال چیست ؟

بعد از بیت کوین به تدریج رمزارزهای دیگری وارد دنیای ارزهای دیجیتال شدند. با توجه به این‌‌که تمامی این ارزهای دیجیتال در شبکه‌هایی غیرمتمرکز عرضه می‌شوند، بنابراین نیاز دارند تا برای پردازش و تایید تراکنش‌هایی که در شبکه‌های آن‌ها انجام می‌شود از الگوریتم اجماع مشخصی استفاده کنند. در صورتی که الگوریتم اجماع استفاده شده در ارز دیجیتال، الگوریتم اجماع اثبات کار باشد، این شبکه‌ها برای تولید رمزارزهای جدید از فرآیند ماینینگ استفاده می‌کنند.

استخر ماینینگ چیست ؟

هنگامی که چندین کامپیوتر توان پردازشی خود را برای استخراج در شبکه استفاده کنند، استخر ماینینگ تشکیل می‌شود. برای این‌که ماینرها بتوانند در رقابتی که برای حل پازل محاسباتی وجود دارد از ماینرهای دیگر سریع‌تر عمل کنند، نیاز دارند تا توان پردازشی خود را ارتقا دهند. یکی از روش‌هایی که ماینرها این کار را انجام می‌دهند به اشتراک‌گذاری قدرت پردازشی خود در فرآیند ماینینگ است. به این ترتیب احتمال دریافت پاداش بیت کوین را افزایش می‌دهند. لازم به ذکر است که هر اندازه توان پردازشی بیشتری در اختیار شبکه در استخر ماینینگ قرار داده شود، به همان میزان درصد بیشتری از پاداش دریافت می‌شود.

استخر ماینینگ

مزیت‌های استخرهای استخراج بیت کوین

هنگامی که افراد به‌طور گروهی و با اشتراک‌گذاری توان پردازشی خود اقدام به ماینینگ ارز دیجیتال می‌کنند در واقع در استخرهای استخراج ارز دیجیتال شرکت می‌کنند. برای استخراج بیت کوین افراد می‌توانند با تهیه سخت‌افزارها و نرم‌افزار مربوطه، با تبدیل شدن به فول نود شبکه بیت کوین نسبت به استخراج بیت کوین اقدام کنند. اما در روش استخراج از طریق استخرهای استخراج افراد می‌توانند با تهیه و نصب نرم‌افزاری که شرکت توسعه‌دهنده استخر ماینینگ معرفی می‌کند اقدام به اشتراک‌گذاری قدرت پردازشی تجهیزات خود کنند. در ادامه به دو مزیت اصلی استخرهای ماینینگ بیت کوین اشاره می‌کنیم.

  • افزایش احتمال دریافت پاداش: با توجه به این‌که توان محاسباتی مجموعه ماینرها در استخرهای ماینینگ بیت کوین افزایش می‌یابد در نتیجه زودتر به پیدا کردن جواب پازل محاسباتی برای دریافت پاداش بیت کوین می‌رسند.
  • کاهش هزینه‌های استخراج بیت کوین: هزینه‌های مربوط به تجهیزات و برق مصرفی در استخرهای ماینینگ بیت کوین از هزینه‌های مشابه برای ماینینگ انفرادی کمتر است. این موضوع می‌تواند سوددهی استخرهای ماینینگ بیت کوین را نسبت به استخراج انفرادی بیت کوین بالاتر ببرد.

 

ماینینگ ارز دیجیتال چقدر درآمد دارد ؟

با توجه به این‌‌که با استفاده از ماینینگ افراد می‌توانند رمزارز دریافت کنند و آن را در صرافی‌های ارز دیجیتال بفروشند، بنابراین افراد زیادی تمایل دارند تا از این روش کسب درآمد کنند. اما برای این‌که فردی بخواهد نسبت به استخراج ارزهای دیجیتال اقدام کند اولین موردی که معمولا بررسی می‌کند میزان درآمد حاصل از ماینینگ است. فرایند استخراج در بلاک چین‌هایی وجود دارد که از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند.

در بلاک‌ چین‌هایی که از این الگوریتم استفاده می‌کنند همان‌طور که از نام آن استفاده می‌‌شود برای این‌‌که ماینرها بتوانند بلاک جدیدی به زنجیره بلوک اضافه کنند باید نانس‌های زیادی را برای پیدا کردن هش موردنظر شبکه امتحان کنند. این عمل نیاز به صرف انرژی بالایی دارد. اگر بخواهید مقداری دقیق‌تر موضوع را بررسی کنید لازم است هر ارز دیجیتال را که قابلیت استخراج دارد را به‌طور جداگانه بررسی کنید. برای این‌‌که بتوانید این کار را انجام دهید در ادامه فاکتورهای مهم برای برآورد میزان سود ماینینگ را برای بیت کوین و برای آلتکوین‌ها به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

فاکتورهای مهم برای بررسی میزان سود استخراج بیت کوین

با افزایش سختی شبکه بیت کوین که توسط خود شبکه تنظیم می‌شود، امروزه فرایند استخراج بیت کوین هزینه‌های زیادی دارد. با بررسی هزینه‌های استخراج بیت کوین می‌توانیم فاکتورهای مهم برای بررسی میزان سود استخراج بیت کوین را به‌دست آوریم. بنابراین در ادامه هزینه‌های مربوط به استخراج بیت کوین را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

سود ماینینگ ارز دیجیتال

بررسی نحوه گرفتن مجوز و مالیات استخراج

با توجه به جدید بودن حوزه ارزهای دیجیتال بسیاری از کشورها قانون‌گذاری‌های کافی برای کسب درآمد و فعالیت در این حوزه را انجام نداده‌اند. بنابراین بررسی دریافت مجوزهای لازم و میزان مالیات مربوطه به‌عنوان اولین موردی است که برای بررسی میزان سود استخراج بیت کوین باید لحاظ کرد.

برآورد هزینه مکانی تجهیزات ماینینگ

امروزه در بسیاری از مناطق دنیا با استفاده از تجهیزاتی با قدرت پردازشی بالا همانند دستگاه‌های «اسیک» (ASIC) که به‌طور مجموعه‌ای در کنار هم قرار داده می‌شوند، مجموعه‌هایی با قدرت پردازشی بالا ایجاد می‌کنند. بنابراین حتی با داشتن تعدادی از این دستگاه‌ها ممکن است با توجه به هزینه‌‌های مربوطه سود مناسبی را نتوانید به‌دست بیاورید. بنابراین برای این‌که سود مناسبی از استخراج بیت کوین حاصل شود باید تعداد زیادی از دستگاه‌های استخراج را در مکانی با فضا و ابعاد مناسب استفاده کرد. بنابراین هزینه تدارک مکانی برای قراردادن دستگاه‌های ماینر یکی از فاکتورهایی است که برای بررسی میزان سود استخراج بیت کوین باید درنظر داشت.

برآورد هزینه‌های تجهیزات لازم

در ابتدای معرفی بیت کوین تعداد ماینرهای بسیار کمی در شبکه فعالیت داشتند. در آن زمان افراد می‌توانستند با کامپیوترهای خانگی به استخراج بیت کوین بپردازند. اما با افزایش کاربران بیت کوین سختی شبکه نیز افزایش پیدا کرد. سختی شبکه میزان سختی برای تولید بلاک جدید در شبکه را نشان می‌دهد. هر اندازه سختی شبکه بالاتر رود، تولید بلاک جدید دشوارتر خواهد بود. سختی شبکه در فواصلی معین همواره در حال تغییر است. بنابراین با توجه به افزایش سختی شبکه، امروزه برای استخراج بیت کوین نیاز به تجهیزات پیشرفته‌ای است که از قدرت محاسباتی بالایی برخوردار هستند. بدیهی است که هزینه‌هایی که برای تهیه این تجهیزات موردنیاز است باید برای برآورد هزینه‌های ماینینگ بیت کوین درنظر گرفته شود.

هزینه ماینینگ ارز دیجیتال

هزینه‌های مربوط به مصرف برق و تعمیر و نگهداری

قدرت پردازشی بالایی که دستگاه‌های ماینینگ بیت کوین دارند باعث می‌شود تا این دستگاه‌های پردازشی مصرف برق زیادی داشته باشند. از طرف دیگر نگهداری این دستگاه‌ها معمولا به هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالایی نیاز دارد که باید برای محاسبه میزان سود حاصل از استخراج بیت کوین درنظر گرفته شود.

فاکتورهای مهم برای بررسی میزان سود استخراج آلت کوین‌ها

رمزارزهایی که از مکانیزم اجماعی اثبات کار استفاده می‌کنند برای تولید ارزهای دیجتال خود از فرایند ماینینگ بهره می‌برند. حوزه ارزهای دیجیتال حوزه‌ای نوظهور است و در همین مدت کوتاهی که از پیدایش آن سپری می‌شود شاهد تغییرات زیادی بوده است. بنابراین علاوه بر فاکتورهایی که مربوط به تهیه تجهیزات لازم برای استخراج رمزارز مربوطه می‌‌شود، باید موضوع نوسانات قیمت ارز دیجیتال را نیز در زمان فروش درنظر گرفت.

فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال زمانی سودده است که بتوان ارز دیجیتال مربوطه را با قیمت مناسبی به‌فروش رساند. بنابراین درباره استخراج «آلت کوین» (Altcoin) اصلی‌ترین فاکتوری که باید مورد بررسی قرار گیرد، سهولت در نقدشوندگی، میزان عرضه و تقاضا و پایداری شبکه و توکن مربوطه است. لازم به ذکر است که به ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین، آلت کوین می‌گوییم. در ادامه عوامل مهم تأثیرگذار بر میزان سود استخراج آلت کوین‌ها را شرح می‌دهیم.

بررسی سهولت در نقدشوندگی توکن

سهولت در نقدشوندگی توکن به این معناست که پس از استخراج رمزارز بتوانیم آن را به پول «فیات» (Fiat) تبدیل کنیم. ارز متداول کشورها را فیات می‌گویند. برای نقد کردن می‌توان ارز دیجیتال استخراج شده را به استیبل کوین تبدیل کرد تا از نوسانات قیمتی رمزارز مربوطه ایمن شویم. بنابراین قبل از این‌که اقدام به استخراج ارز دیجیتال خاصی کنیم باید این نکته را در نظر بگیریم که آیا خریداری برای رمزارز استخراجی وجود دارد. با توجه به این‌‌که قیمت ارزهای دیجیتال را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند بنابراین اگر تقاضایی برای عرضه‌ توکن شما نباشد در این‌صورت قیمت آن روندی نزولی پیدا می‌کند.

نقدشوندگی توکن

بررسی میزان عرضه و تقاضا

برای این‌که بتوانید از استخراج آلت‌کوین‌ها سود کسب کنید باید پس از استخراج بتوانید آن‌ها را بفروشید. قیمتی که این آلت‌کوین‌ها را می‌فروشید باید بیشتر از هزینه‌ای باشد که برای استخراج آن‌ها صرف کرده‌اید. برای این‌که بتوانید آینده قیمتی یک ارزدیجیتال را پیش‌بینی کنید باید عوامل تأثیرگذار بر روی میزان عرضه و تقاضای ارز دیجیتال موردنظر را بررسی کنید. در ادامه برخی از عوامل تأثیرگذار بر روی میزان عرضه و تقاضا را در ارزهای دیجیتال شرح می‌دهیم.

  • کاربرد توکن: یکی از عواملی که بر میزان تقاضا برای خرید توکن تأثیرگذار است، میزان کاربرد توکن موردنظر است. برای مثال اگر شرکت‌هایی بخواهند این رمزارزها را به‌عنوان وسیله پرداخت برای خریدهای آنلاین خود قبول کنند، این موضوع باعث افزایش تقاضا برای ارز دیجیتال موردنظر می‌شود.
  • فهرست شدن در صرافی‌ها: یکی از عواملی که می‌تواند بر روی میزان عرضه و تقاضای یک توکن تأثیرگذار باشد، تعداد صرافی‌هایی است که توکن مربوطه را فهرست کرده‌اند. هر اندازه تعداد صرافی‌هایی که توکن مربوطه را لیست کنند بیشتر شود باعث می‌شود که افراد بیشتری با این توکن آشنا شوند و احتمال خرید آن بالاتر می‌رود.
  • سیکل بازار بیت کوین: بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال تأثیر مستقیمی بر روی قیمت دیگر ارزهای دیجیتال دارد. زمانی که بیت کوین در بازار گاوی یا صعودی است قیمت ارزهای دیجیتال دیگر نیز در روندی صعودی قرار می‌گیرد و هنگامی که بازار بیت کوین خرسی یا نزولی است تمامی ارزهای دیجیتال در روندی نزولی قرار می‌گیرند. این موضوع می‌تواند قیمت فروش ارز دیجیتال استخراج‌شده را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که روند نزولی قیمت بیت کوین را به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال مشاهده می‌کنند، در بازار خرسی بیت کوین تمایلی به سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها ندارند. بنابراین برای برنامه‌ریزی بهتر برای کسب سود از استخراج ارز دیجیتال باید به سیکل بازار بیت کوین توجه کرد.

بررسی میزان پایداری شبکه

مساله مهم دیگری که برای بررسی میزان سود حاصل از ماینینگ ارز دیجیتال باید درنظر داشت، میزان پایداری شبکه توکن مربوطه است. اگر شبکه ارز دیجیتال استخراج شده پایداری و امنیت مطلوبی نداشته باشد، تراکنش‌های کمی بر روی آن انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا میزان تقاضا برای توکن آن کاهش یابد که موجب کاهش قیمت رمزارز موردنظر می‌شود. از طرف دیگر اگر شبکه توکن مربوطه از امنیت و سرعت بالاتری برخوردار باشد افراد بیشتری تمایل پیدا می‌کنند تا از این شبکه و کوین مربوطه استفاده کنند.

این موضوع باعث افزایش تقاضا و در نتیجه بالاتر رفتن قیمت توکن شبکه می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت میزان پایداری و امنیت شبکه به‌طور غیرمستقیم بر روی میزان عرضه و تقاضای توکن شبکه تأثیرگذار است. با توجه به این‌که کاهش میزان تقاضا باعث کاهش قیمت توکن مربوطه می‌شود، این موضوع بر روی میزان سوددهی استخراج آلت کوین موردنظر تأثیرگذار است. بنابراین برای ماینینگ ارز دیجیتال باید به پایداری و امنیت شبکه توجه ویژه‌ای کرد.

ماینینگ ارز دیجیتال با کامپیوتر

امکان استخراج ارز دیجیتال با کامپیوترهای خانگی وجود دارد ولی نکته‌ای که باید به آن توجه داشت هزینه‌ پرداختی بابت استخراج ارز دیجیتال است و این سوال مطرح می‌شود که آیا استخراج ارز دیجیتال با کامپیوترهای خانگی به‌صرفه است. در جواب این سوال بهتر است از بیت کوین شروع کنیم. در جوابی کوتاه می‌توان گفت استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی به‌صرفه نیست.

در ابتدای پیدایش بیت کوین کاربران می‌توانستند با کامپیوترهای خانگی بیت کوین استخراج کنند اما امروزه با افزایش تعداد ماینرهای بیت کوین و سختی شبکه این کار اصلا به‌صرفه نیست. در ارتباط با آلت کوین‌ها نیز با توجه به این‌که امروزه می‌توان با کارت‌های گرافیکی قدرتمند امکان پردازشی بالایی را در اختیار شبکه قرار داد بنابراین با درنظر گرفتن عواملی که بر روی میزان سود استخراج آلت کوین‌ها تأثیرگذار است، استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر برای برخی از رمزارزهای ممکن است به‌صرفه باشد.

 

ماینینگ ارز دیجیتال با گوشی

با توجه به این‌که ماینینگ ارز دیجیتال نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارد، بنابراین استفاده از گوشی‌های موبایل برای استخراج ارز دیجیتال به دلیل این‌‌که قدرت پردازشی کمتری نسبت به کامپوترهای خانگی دارند موجب بالا رفتن حرارت و اعمال فشار به سخت افزارهای داخلی می‌شود. تمامی این موارد باعث کاهش طول عمر گوشی و باتری می‌شود. این موضوع باعث شده است تا شرکت اپل تمامی برنامه‌های ماینینگ برای گوشی همراه که درنهایت باعث فرسودگی گوشی می‌شوند را از فهرست اپ استور خارج کند. گوگل نیز امکان فهرست شدن برنامه‌‌های ماینینگ را در Play Store ممنوع کرده است.

ممکن است برخی از رمزارزها این ادعا را داشته باشند که به‌گونه‌ای توسعه‌ یافته‌اند که امکان ماینینگ را از طریق گوشی به کاربر می‌دهند. برنامه‌هایی که برای این قبیل ارزهای دیجیتال طراحی می‌شوند بسیار مشکوک هستند و ممکن است هدف آن‌ها جمع‌آوری اطلاعات کاربران باشد.

ماینینگ ارز دیجیتال با گوشی

ریگ ماینینگ چیست ؟

«ریگ ماینینگ» (Mining Rig) به مجموعه‌ای از سخت افزارها گفته می‌شود که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. ریگ ماینینگ می‌تواند به‌صورت مخصوص برای ماینینگ ارز دیجیتال استفاده شود، همانند ASIC ها که برای ماینینگ بیت کوین طراحی شده‌اند و می‌توانند پردازش اطلاعات را با سرعت زیادی انجام دهند. ریگ‌های ماینینگ دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند علاوه بر استخراج ارز دیجیتال کاربردهای دیگری نیز داشته باشند. از این دسته می‌توان به انواع کارت‌های گرافیکی اشاره کرد که هم در بازی‌های کامپیوتری استفاده دارند و هم می‌توانند برای استخراج ارز دیجیتال به‌کار برده شوند.

ماینینگ فارم چیست ؟

«مزرعه استخراج» (Mining Farm) به مکانی گفته می‌شود که در آن دستگاه‌هایی برای استخراج ارز دیجیتال وجود دارد. با توجه به این‌که امروزه استخراج بیت کوین به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارد. بنابراین در ماینینگ فارم‌هایی که برای استخراج بیت کوین به‌وجود آمده است انواع مختلفی از دستگاه‌های اسیک برای افزایش قدرت پردازشی مجموعه استفاده می‌شود. ماینینگ فارم می‌تواند مکانی مانند زیرزمین یک خانه با دستگاه‌های اسیک برای استخراج بیت کوین باشد که به‌طور غیرقانونی فعالیت می‌کند و ممکن است سوله‌ای بزرگ مملو از دستگاه‌‌‌های مجهز استخراج بیت کوین باشد.

 

ماینینگ ابری چیست ؟

با توجه به این‌که برای استخراج بیت کوین به قدرت پردازشی بالایی نیاز است، بنابراین استخراج بیت کوین حتی با چند دستگاه اسیک نیز در برابر ماینینگ فارم‌های بزرگی که برای بیت کوین وجود دارد ممکن است به‌صرفه نباشد. یکی از روش‌هایی که برای کسب درآمد از ماینینگ بیت کوین به روش غیرمستقیم می‌توان استفاده کرد «استخراج ابری» (Cloud Mining) است.

ماینینگ ابری روشی برای استخراج ارز دیجیتال است به‌گونه‌ای که نیازی به راه‌اندازی سخت افزارها و نصب نرم‌افزارهای موردنیاز ندارد. در عوض افراد می‌توانند با پرداخت مبلغی به شرکت‌هایی که دارای فارم‌های ماینینگ هستند در سود استخراج بیت کوین سهیم باشند. البته لازم به ذکر است که سودی که از این طریق به‌دست می‌آید از ماینینگ مستقیم بیت کوین کمتر است و احتمال کلاهبرداری در این شرکت‌ها نیز وجود دارد.

نحوه انجام کلود ماینینگ

با توجه به بالا بودن هزینه‌های راه‌اندازی سخت‌افزارهای موردنیاز برای استخراج بیت کوین، برخی افراد تمایل دارند تا از طریق غیرمستقیم از استخراج بیت کوین کسب سود کنند. از طرف دیگر نیز شرکت‌هایی وجود دارند که توان پردازشی تجهیزات استخراج خود را می‌فروشند. افرادی که قصد استخراج بیت کوین به روش کلود ماینینگ را دارند نیازی به تهیه سخت افزار و نصب نرم‌افزارهای مربوطه را ندارند. نحوه انجام کلود ماینینگ به این ترتیب است که افراد با مراجعه به برخی از وب‌سایت‌هایی که در زمینه کلود ماینینگ فعالیت دارند و با پرداخت مبلغی، حساب کاربری برای خود ایجاد می‌کنند. این شرکت‌ها با توجه به میزان پول دریافتی، مقداری متناسب از سود حاصل از استخراج بیت کوین را به حساب این افراد واریز می‌کنند.

کلود ماینینگ

معایب کلود ماینینگ چیست ؟

ممکن است در نگاه اول کلود ماینینگ فرصتی برای کسب سود از استخراج ارز دیجیتال بدون نیاز به تهیه تجهیزات به‌نظر برسد. اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که این روش معایب زیادی نیز دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  •  احتمال سود کمتر هنگامی که قیمت بیت کوین بالا می‌رود
  • احتمال ضرر در زمان کاهش قیمت بیت کوین
  • احتمال وجود شرکت‌های کلاهبردار در کلود ماینینگ

سایت‌های ماینینگ ارز دیجیتال

با توجه به توضیحاتی که درباره نحوه ماینینگ ارزهای دیجیتال داده شد ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که سایت‌های ماینینگ ارز دیجیتال چیست. در جواب این سوال باید به ماینینگ ابری در ارزهای دیجیتال و شرکت‌های ارائه کننده این خدمات اشاره کنیم. نحوه شرکت در کلود ماینینگ به این صورت است که افرادی که می‌خواهند به‌طور غیرمستقیم از استخراج ارز دیجیتال کسب سود کنند با مراجعه به وب‌سایت‌های شرکت‌هایی که خدمات کلود ماینینگ ارائه می‌دهند می‌توانند در این وب‌سایت‌ها ثبت‌نام و از خدمات مربوطه استفاده کنند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب سعی کردیم تا ماینینگ ارز دیجیتال را با زبانی ساده توضیح دهیم. برای این‌ منظور معنی ماینینگ را شرح دادیم و به تعداد محدود بیت کویت برای استخراج اشاره کردیم. سپس برای این‌که نگاهی دقیق‌تر به موضوع ماینینگ بیت کوین داشته باشیم، شبکه غیرمتمرکز و دفتر کل توزیع شده را شرح دادیم. شبکه بیت کوین بر روی نوعی دفتر کل توزیع شده به‌نام بلاک چین توسعه یافته است، بنابراین در ادامه این مطلب بلاک چین را تعریف کردیم و ماینینگ در بلاک چین را شرح دادیم.

برای درک بهتر فرآیند ماینینگ بیت کوین در ادامه مفهوم هش در بلاک چین و نحوه سازمان‌دهی اطلاعات در بلاک را توضیح دادیم. مفهوم نانس را شرح دادیم و ارتباط نانس با ماینینگ را بیان کردیم. بلاک چین بیت کوین برای رسیدن به اجماع از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند که در ادامه به ارتباط الگوریتم اجماع و ماینینگ اشاره کردیم. سپس به توضیح استخر ماینینگ پرداختیم. با توجه به این‌‌که افراد زیادی به‌دنبال کسب درآمد از طریق ماینینگ ارزهای دیجیتال هستند بنابراین در ادامه این مطلب فاکتورهای مهم برای بررسی میزان سود استخراج در ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم. ماینینگ ارز دیجیتال با کامپیوتر و ریگ ماینینگ و ماینینگ فارم را شرح دادیم و در پایان درباره ماینینگ ابری توضیحاتی دادیم.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ForbesMakeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *