میم کوین چیست؟ — به زبان ساده

۳۲۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
میم کوین چیست؟ — به زبان ساده

میم کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که به عنوان شوخی در بازار مطرح شده‌اند و معمولا از میم‌های اینترنتی شامل تصاویر حیوانات به عنوان نماد لوگوی خود استفاده می‌‌کنند. در روند صعودی اخیر بازار کریپتو، میم‌کوین‌ها جزو ارزهای مورد توجه تریدرها و سرمایه‌گذاران بودند. حجم عظیم سرمایه‌گذاری بر روی این ارزها باعث افزایش شدید قیمت آن‌ها  و کسب سود چند صد درصدی برای سرمایه‌گذاران اولیه شده است. در این مقاله سوال میم کوین چیست را با بررسی نحوه شکل‌گیری این دسته از ارزهای دیجیتال و ریسک‌های ترید و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

میم کوین چیست ؟

«میم کوین» (Meme Coin) به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که با تلفیق طنز، میم‌های اینترنتی و تکنولوژی بلاک چین راه جدیدی برای ورود افراد به بازار غیرمتمرکز رمزارزها باز می‌‌کند. میم‌ کوین‌ها جزو قدیمی‌ترین دسته انواع ارزهای دیجیتال هستند که اولین نمونه آن‌ها یعنی دوج‌کوین در سال 2013 و برای تمسخر ایجاد آلت کوین‌های جدید مشابه با بیت کوین ایجاد شد. در آن سال‌ها بیت کوین تازه بر سر زبان‌ها افتاده بود و افراد زیادی با فورک شبکه سعی در هاردفورک و ایجاد رمزارزهای جدید داشتند.

امروزه انواع مختلفی از میم کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال فعال هستند و برخلاف عنوان این دسته، بیشتر آن‌ها به جای این‌که کوین باشند و بلاک چین مخصوص خود را داشته باشند، توکن هستند و با استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته شده‌اند. میم به تصاویری گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی میان کاربران پخش می‌شود و نشان‌‌دهنده عناصر فرهنگی و طنز یک جامعه است. تاریخچه ایجاد میم‌ها به سال 1921 برمی‌گردد که برای اولین بار در دانشگاه آیوا و در یک مجله طنز به نام «The judge» منتشر شد. میم‌کوین‌ها نسخه دیجیتال و غیرمتمرکز این میم‌ها هستند که از ارزش مادی نیز برخوردار هستند.

اگرچه بیشتر میم‌کوین‌ها هدف خاصی را دنبال نمی‌‌کنند اما برخی از میم‌کوین‌ها در طی زمان توانسته‌اند ماموریت‌های جدیدی برای خود تعریف کنند و از این طریق کامیونیتی خود را گسترش دهند. به عنوان مثال، دوج کوین به عنوان اولین میم کوین که هاردفورکی از لایت کوین است، برای پرداخت‌های خرد در شبکه‌های اجتماعی به تولیدکنندگان محتوا استفاده می‌شود. ارز شیبا رقیب اصلی دوج کوین نیز با آغار فعالیت خود در متاورس و توکن‌سوزی‌های مداوم خود به دنبال غنی‌ کردن کامیونیتی خود است.

تعریف میم کوین

ویژگی‌های مشترک میم کوین چیست ؟

تا به اینجا فهمیدیم که میم کوین چیست و تاریخچه ایجاد آن به چه شکل بوده است. اولین ویژگی مشترک میم‌ کوین‌ها در تعریف آن‌ها نهادینه شده است. همه میم کوین‌ها به عنوان شوخی و طنز ایجاد شده‌اند و هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند. بنابراین، در بررسی میم کوین‌ها لازم نیست به دنبال اهداف پروژه و کاربردهای توکن یا کوین آن باشید. علاوه بر این مورد اصلی، میم‌کوین‌‌ها ویژگی‌های مشترک دیگری نیز دارند که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه آورده شده است.

  • عرضه توکن‌های مربوط به پروژه میم کوین بسیار بالا یا نامحدود است. برخلاف بیت کوین که به عنوان اولین رمز ارز بازار تعداد توکن‌های خود را به 21 میلیون محدود کرده است و از یک سیستم ضدتورمی بهره می‌گیرد، تعداد توکن‌های پروژه میم کوین به بیش از چندین میلیارد می‌رسد.
  • تعداد بالای توکن‌های موجود در میم کوین‌ها سبب پایین بودن قیمت توکن‌های آن‌ها می‌شود. پایین بودن قیمت توکن از نطر روانی بر روی سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد و سبب ایجاد تقاضا برای توکن‌های پروژه می‌شود.
  • میم کوین‌ها معمولا از فرآیند‌هایی مانند توکن سوزی برای کاهش عرضه توکن خود استفاده نمی‌کنند. با توجه به این که عرضه توکن‌ها نیز در برخی از توکن‌ها نامحدود است، تعداد توکن‌های در چرخه این کوین‌ها همواره در حال افزایش است.
  • با وجود قراردادهای هوشمند، ساخت میم کوین در حال حاضر بسیار راحت است و می‌توان در کسری از ثانیه این توکن‌ها را ایجاد کرد. با توجه به این که میم کوین‌ها هدف خاصی دنبال نمی‌‌کنند بنابراین هیچ کار دیگری برای آغاز فعالیت پروژه نیاز نیست و مهم‌ترین مساله تبلیغات و ایجاد کامیونیتی برای توکن‌های ارز دیجیتال است.

علت محبوبیت میم کوین چیست ؟

هدف از ایجاد میم کوین‌ها شوخی و طنز است. این هدف به طور ذاتی می‌تواند برخی از کاربران ارزهای دیجیتال را به خود جذب کند اما این هدف آن‌قدر بزرگ نیست که بتواند میم کوین‌ها را تبدیل به بخشی از اصلی‌ترین ارزهای بازار کند.

تا اینجا می‌دانیم که ویژگی‌های مشترک میم کوین چیست اما میم کوین‌ها به دلیل عرضه زیاد خود، قیمت پایینی دارند و همین مساله از نظر روانی برای سرمایه‌گذاران مهم است. ذهنیت بسیاری از افراد، خرید تعداد زیادی توکن با یک دلار را  بهتر از خرید بخشی از یک توکن ارزشمند تلقی می‌کند غافل از این‌که تعداد توکن‌های عرضه شده دو پروژه زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت باشد.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت میم کوین‌ها به خصوص میم کوین دوج، فعالیت اجتماعی بی‌نظیر آن بوده است. از آن‌جایی که قیمت این توکن بسیار کم است، از آن به عنوان پول در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های تولید محتوا استفاده شده است. پروژه‌های خیریه زیادی از این کوین برای دریافت کمک‌های کاربران استفاد‌ه کرده‌اند و همه این‌ عوامل در کنار هم حس خوبی نسبت به دوج کوین در کامیونیتی ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

عوامل ذکر شده در بخش قبلی، همگی بر محبوبیت میم کوین‌ها تاثیرگذار هستند اما دلیل اصلی تمایل کاربران به پروژه‌های میم کوین فعالیت شدید کامیونیتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و حمایت افراد مطرح دنیا مثل ایلان ماسک از آن‌ها بود. در اواخر سال 2020 گروهی از افراد در شبکه ردیت با حمایت‌های خود سهام شرکت‌های «GameStop» و «AMC Entertainment» را پامپ کردند که در اثر آن قیمت این سهام به دوبرابر خود رسید.

در اوایل سال 2021 گروهی در ردیت روش مشابهی را برای پامپ کردن توکن دوج کوین در نظر گرفتند. شروع فعالیت این گروه، با فعالیت توئیتری ایلان ماسک همراه شد و همین مساله منجر به رشد قیمتی فضایی دوج کوین شد. رشد قیمتی شدید دوچ کوین در مدت زمان کم توجه جامعه را به سایر میم کوین‌های موجود جلب کرد و ارزهای این حوزه یکی پس از دیگری رشدهای چند صد درصدی را ثبت کردند. سود نجومی سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها در این برهه زمانی یکی دیگر از عوامل محبوبیت میم کوین‌ها است.

دلیل محبوبیت میم کوین‌ها

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در میم کوین

بهتر است همین ابتدای بحث عنوان کرد که خرید و فروش میم کوین بیشتر از این که سرمایه‌گذاری باشد، قمار است. برای یک سرمایه‌گذار منطقی نیست که سرمایه خود را بر روی پروژه‌ای که هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند خرج کند ولی یک قمارباز با توجه به تاریخچه رشدهای قیمتی میم کوین‌ها می‌تواند این کار را انجام دهد. سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها ریسک‌های زیادی دارد که در ادامه مهم‌ترین آ‌ن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • اصلی‌ترین ریسک مرتبط با میم کوین‌ها، وابسته بودن آن‌ها به کامیونیتی‌ها و افراد شناخته شده است. از آن‌جایی که متغیرهای بنیادی در ارزش‌گذاری میم کوین‌ها تاثیری ندارند تنها عامل اثرگذار همین کامیونیتی است. بنابراین، اگر به هر دلیلی کامیونیتی یک میم کوین فرو بپاشد و سلبریتی‌ها از پروژه حمایت نکنند، ارزش میم کوین به شدت افت می‌کند و ممکن است پروژه‌ به کل از بین برود.
  • دومین ریسک مرتبط با میم کوین‌ها، درگیر شدن در فعالیت‌های کلاهبرداری است. اگرچه میم کوین‌ها اهداف مشخصی ندارند اما سازندگان آن‌ها به دنبال کلاهبرداری نیز نیستند. پروژه‌های کلاهبرداری سعی می‌کنند در قالب پروژه‌های میم کوین خود را به کاربران معرفی کنند و پس از جذب سرمایه و فروش توکن‌های خود، مبالغ را جمع‌آوری شده را به سرقت ببرند. نمونه کامل از این نوع پروژه‌‌ها توکن «Squid» بود که به دنبال معروف شدن سریال کره‌ای ایجاد شد و در مدت زمان کوتاهی ارزش توکن خود را به 2000 دلار رساند. در همین حال، سازندگان توکن، کلیه پول‌های جمع‌آوری شده در استخر را به سرقت بردند و ارزش توکن‌ها به صفر رسید.
  • ریسک دیگری که درفضای ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که بسیاری از این توکن‌ها بر روی پروژه‌‌های بلاک چینی ساخته می‌شوند که امنیت خود آن بلاک چین‌ها در هاله‌ای از ابهام است. به جز دوج کوین که بلاک چین مخصوص خود را دارد و شیبا که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است، سایر توکن‌ها در دیگر بلاک چین‌ها گسترش پیدا کرده‌اند که هنوز در کارایی قطعی آن‌ها سوال‌های زیادی وجود دارد.
  • به جز دوج کوین و شیبا اینو که برای برخی از کاربردهای دنیای واقعی مثل خرید از سایت‌ها کاربرد دارند، سایر میم کوین‌ها هیچ کاربردی در دنیای واقعی ندارند و مالک این توکن‌ها تنها با فروش آن به دیگران می‌تواند سود کسب کند.

در کنار این عوامل، تورمی بودن پروژه‌های میم کوین نیز به عنوان ریسک اصلی شناخته می‌شود. تعداد توکن‌های عرضه شده بسیاری از میم کوین‌ها همواره در حال افزایش است. طبق قانون عرضه و تقاضا با افزایش عرضه توکن‌ها، در صورتی که تقاضا افزایش پیدا نکند، قیمت میم کوین‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین، قیمت میم کوین‌ها در بلند مدت به خاطر طراحی مدل اقتصادی توکن‌ها کاهشی است.

چگونه می‌توان میم کوین‌های پرپتانسیل را شناسایی کرد ؟

تغییرات قیمتی میم کوین‌ها حاصل فعالیت کامیونیتی و افراد شناخته شده پروژه است. بنابراین، برای تشخیص میم کوین‌‌هایی که می‌‌توانند با رشد قیمتی خوبی مواجه باشند، بررسی فعالیت‌های اجتماعی پروژه و احساسات کاربران نسبت به توکن پروژه می‌‌تواند بسیار مفید باشد. بدین منظور می‌‌توان فعالیت اجتماعی پروژه در شبکه‌های اجتماعی معروف را دنبال کرد.

بررسی تعداد آدرس‌های دارنده توکن پروژه نیز می‌تواند به ما در شناسایی میم کوین‌‌های پرپتانسیل کمک کند. اگر تعداد آدرس‌های مرتبط با یک میم کوین در روزهای گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است و قیمت آن تغییر آن‌چنانی نداشته است، احتمالا به زودی توکن پروژه پامپ خواهد شد. برای بررسی تعداد آدرس‌های هر پروژه می‌توانید از سایت‌های داده عمومی مثل «Coinmarkketcap» استفاده کنید. با استفاده از این سایت امکان دسترسی به فهرست میم کوین‌های موجود در بازار نیز برای کاربران موجود است.

توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها به طور کلی با ریسک زیادی همراه است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری، بهتر است علاوه بر بررسی متغیرهای ذکر شده برای پیدا کردن کوین‌های پرپتانسیل، از کلاهبرداری نبودن پروژه‌ها اطمینان حاصل کنید.

تفاوت میم کوین و شت کوین چیست ؟

«شت کوین» (Shit Coin) در اصطلاح ارز دیجیتال به رمزارزهایی گفته می‌شود که اهداف مشخص و روشنی ندارند و آینده‌ای برای آن‌ها قابل تصور نیست. شت کوین برای اولین بار برای اشاره به آلت کوین‌های اولیه که از فورک بیت کوین ایجاد شده‌اند به کار می‌رفت اما با گسترش بازار کریپتو این واژه نیز جایگاه خاصی پیدا کرده است. به طور کلی می‌توان گفت فهرست مشخصی از شت کوین‌ها وجود ندارد و هر سرمایه‌گذاری با توجه به دیدی که نسبت به بازار رمزارزها دارد ارزهای مشخصی را در فهرست شت کوین‌ها قرار می‌‌دهد.

برخی از بیت کوین ماکزیمالیست‌ها - سرمایه‌گذارانی که بیت کوین را تنها رمز ارز واقعی موجود می‌نامند - ارزهایی مثل اتریوم، کاردانو، سولانا، بایننس، هارمونی وان، ریپل و فانتوم را نیز جزو شت کوین‌‌ها طبقه بندی می‌کنند در حالی که سرمایه‌گذاران عادی بسیاری از این پروژه‌ها را دارای آینده روشن به حساب می‌آورند. تقریبا آن‌چه مورد قبول بیشتر اعضای فعال بازار است، شت کوین بودن صد در صدی میم کوین‌ها است. میم کوین‌ها از آن‌جایی که هدف خاصی را دنبال نمی‌‌کنند و برای مسخره بازی و طنز ایجاد شده‌اند، معروف‌ترین شت کوین‌‌ها بازار هستند.

میم کوین ارزدیجیتال

آیا میم کوین‌ها پروژه‌‌های کلاهبرداری هستند ؟

اگرچه میم کوین‌ها ارزهای دیجیتال بی‌ارزشی هستند اما این به معنی کلاهبرداری بودن آن‌ها نیست. پروژه‌های کلاهبرداری به دسته‌‌ای از پروژه‌ها گفته می‌شود که توسعه‌دهندگان آن با دستکاری قراردادهای هوشمند، اجازه خرج کردن توکن‌ها توسط کاربران را می‌گیرند. نوع دیگر کلاهبرداری این است که با تبلیغات گسترده، توکن‌های موجود در استخر نقدینگی پروژه فروخته شود و پس از آن سازنده استخر، توکن‌ها را برداشته و پروژه را رها کند. میم کوین‌های شناخته شده مانند دوج کوین و شیبا‌ اینو چنین فعالیتی را انجام نمی‌دهند بنابراین کلاهبرداری نیستند.

توجه به این نکته مهم است که عنوان میم کوین می‌تواند به عنوان پوشش خوبی برای کلاهبرداران باشد، بنابراین بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری بر روی یک توکن میم کوین حتما با بررسی قرارداد هوشمند پروژه و استخرهای نقدینگی آن از کلاهبرداری نبودن آن مطمئن شوید. پروژه‌های با تیم مشخص که توکن‌های آن‌‌ها در صرافی‌های متمرکز بزرگ قابل معامله هستند می‌توانند میم کوین‌های مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری باشند.

معروف‌ترین میم کوین‌‌های بازار ارز دیجیتال

پس از رشد قیمتی فضایی که میم کوین‌ها در روند صعودی بازار داشتند، تعداد میم کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال افزایش شدیدی پیدا کرد. بیشتر این پروژه‌ها نام‌های خود را از دو میم کوین اصلی بازار یعنی دوج کوین و شیبا اینو وام می‌گیرند و لوگوی سکه آن‌ها نیز نمادی از حیوانات مختلف به خصوص سگ‌ها است. در ادامه به بررسی مختصر چند نمونه از میم کوین‌های شناخته شده بازار می‌پردازیم.

دوج کوین

«دوج کوین» (Doge coin) اولین میم کوین شناخته شده بازار است که توسط «جکسون پالمر» (Jackson Palmer) و «بیلی مارکوس» (Billy Markus) ایجاد شد. این دو مهندس نرم‌افزار دوج کوین را از روی میم اینترنتی ساختند و هدف آن‌ها از این کار، به سخره گرفتن ایجاد گسترده آلت‌کوین‌ها بود. دوج کوین به عنوان فورکی از «لاکی کوین» (Lucky Coin) ساخته شد که خود فورک لایت کوین بود. این شبکه از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند و ماینرها از سراسر دنیا در تایید تراکنش‌های آن و استخراج ارز دیجیتال نقش دارند. عرضه کوین‌های این پروژه نامحدود و قیمت آن‌ها نیز بسیار پایین است. این مساله، استفاده از دوج کوین را برای پرداخت‌های خرد به خصوص به عنوان روشی برای انعام دادن به تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مطرح کرد.

تا قبل از سال 2021، دوج کوین رشد قیمتی شدیدی نداشت و روند آن مشابه سایر ارزهای شناخته شده بازار دارای نوسانات عادی بود. در اوایل سال 2021 با تلاش‌های صورت گرفته توسط کامیونیتی و با حمایت ایلان ماسک، دوج کوین بیش از پیش بین فعالان بازار ارز‌های دیجیتال معرفی شد و نتیجه آن رشد قیمتی بود که دوج کوین را به فهرست 10 ارز دیجیتال برتر بازار رساند. قیمت کوین این پروژه تا 80 سنت نیز به رشد خود ادامه داد و همین مساله راه را برای رشد سایر میم کوین‌ها مهیا کرد. اگرچه ایلان ماسک سعی کرد کاربردهای جدیدی برای کوین این پروژه تعریف کند و از آن در فعالیت شرکت‌های خود مانند تسلا استفاده کند ولی تا به امروز این اتفاق نیافتاده است.

شیبا اینو

«شیبا اینو» (Shiba Inu) با نماد «Shib»، دومین میم کوین بزرگ در بازار رمزارزها است که به صورت یک توکن «ERC-20» در بستر شبکه اتریوم ایجاد شده است. در این پروژه نیز از تصویر سگ به عنوان لوگوی سکه استفاده شده است و اسم آن از نژاد یک سگ ژاپنی گرفته شده است. شیبا در سال 2020 و توسط شخص ناشناسی به نام «ریوشی» (Ryoshi) ایجاد شد و نسبت به دوج کوین پروژه بسیار جدیدتری است. برخلاف دوج کوین میزان عرضه شیبا اینو محدود به 1 کوادریلیون (1 با 15 صفر) است که بخشی از آن نیز سوزانده شده است.

شیبا اینو همانند دوج کوین برای پرداخت های خرد استفاده نمی‌شود اما اکوسیستم آن شامل بخش‌های مختلفی است که کاربرد آن را گسترش داده است. شیبا اینو دارای یک صرافی غیرمتمرکز برای تبدیل توکن های ارز دیجیتال به یکدیگر است. علاوه بر این، این پروژه NFTهایی نیز برای گسترش جامعه طرفداری خود ایجاد کرده است. شیبا اینو اخیرا از متاورس خود نیز رونمایی کرده و مرحله اول فروش زمین‌های خود را آغاز کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذارن بزرگ شبکه اتریوم جزو سرمایه‌گذاران این پروژه هستند و همین مساله باعث قدرتمند شدن جامعه طرفداری شیبا شده است.

دوج‌ایلان مارس

«دوج‌ایلان مارس» (Dogelon Mars) یکی از میم کوین‌های جدید بازار است که در طی مدت زمان کم توانسته است رشد زیادی داشته باشد. نام این میم کوین از سه بخش «دوج»، «ایلان» و «مارس» تشکیل شده است که ارتباط بین دوج کوین و ایلان ماسک و پروژه فضایی ایلان ماسک برای سفر به مریخ را نشان می‌دهد. دوج ایلان مارس فورکی از دوج کوین است و توکن‌های در عرضه آن‌ها در حدود 550 تریلیون واحد است. حد نهایی تعداد توکن های این پروژه به 1 کوادریلیون محدود شده است. تعداد فالوورهای این پروژه در توییتر بیش از 300 هزار نفر رسیده است و این نشان می دهد که رشد این پروژه در مدت زمان کوتاه به دلیل موفقیت آن در جذب کامیونیتی است.

دوج ایلان مارس

بیبی دوج

«بیبی دوج» (BabyDoge) یکی از جدیدترین میم کوین‌های شناخته شده است که اسم خود را از روی دوج کوین گرفته است و به دنبال استفاده از فضای مثبت ایجاد شده بر روی دوج کوین است. بیبی دوج برخلاف خود دوج کوین یک توکن ارز دیجیتال است که بر روی شبکه بایننس اسمارت چین راه اندازی شده است. دوج کوین از هیچ تکنولوژی خاص بهره نمی‌برد و کاربردی نیز برای آن تعریف نشده است و تنها دلیل رشد آن را می‌توان جامعه طرفداری آن عنوان کرد. بیبی دوج فعالیت خیرخواهانه برای نجات سگ‌ها را به عنوان هدف اصلی خود عنوان می‌کند.

هر تراکنش در بیبی دوج، شامل 10 درصد کارمزد است که بخشی از این کارمزد به کیف پول دیجیتال مربوط به خیریه و بخش دیگر آن به هولدرهای توکن بیبی دوج پرداخت می‌شود. سیستم طراحی شده برای تراکنش‌ها به گونه‌ای است که کاربران را به نگهداری ارزهای دیجیتال و استیک آن‌ها تشویق می‌کند. بیبی دوج توسط طرفداران دوج کوین ساخته شده است و به ادعای بسیاری از منابع «کریستین کمپیسی» (Christian Campisi) طرفدار محیط زیست و حامی سگ‌ها پایه‌گذار این ارز دیجیتال است. توئیت‌های حمایتی ایلان ماسک در مورد این میم کوین اصلی ترین دلیل رشد این رمزارز است.

روش خرید میم کوین چیست ؟

خرید میم کوین‌های جدید از صرافی‌های متمرکز امکان‌پذیر نیست چراکه بسیاری از صرافی‌های متمرکز معتبر، میم کوین‌ها را به دلیل نداشتن هدف مشخص در فهرست ارزهای قابل معامله خود قرار نمی‌دهند. به همین دلیل برای خرید میم کوین‌های جدید، بهترین راه استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز است. البته باید به این نکته توجه کنید که ساخت استخر نقدینگی برای ارزهای دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز به راحتی قابل انجام است. به همین دلیل، پروژه‌های کلاهبرداری نیز از صرافی‌های غیرمتمرکز برای معرفی پروژه خود استفاده می‌کنند. پس بهتر است در سرمایه‌گذاری بر روی میم کوین‌ها به این مساله دقت شود.

چگونه می‌توان به فهرست میم کوین‌ها دسترسی پیدا کرد؟

برای مشاهده فهرست میم کوین‌ها می‌توان از سایت‌های عمومی ارز دیجیتال استفاده کرد. وب‌سایت «Coinmarketcap» یکی از اصلی‌ترین سایت‌های ارائه‌دهنده اطلاعات رمزارزها است. با مراجعه به این وب‌سایت و جستجوی عبارت «Memes» در بخش «Categories» می‌توان فهرست تمام میم‌کوین‌های موجود را مشاهده کرد. با کلیک بر روی هر کدام از این میم کوین‌ها می‌توان اطلاعات مربوط به آن‌ها را مشاهده کرد. تصویر زیر میم کوین‌های برتر موجود در کوین‌مارکت‌کپ را نشان می‌دهد.

لینک وب‌سایت Coinmarketcap: (+)

فهرست میم کوین
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

جمع‌بندی

میم کوین به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که به عنوان شوخی و سرگرمی ایجاد شده‌اند و از میم‌های اینترنتی برای این منظور استفاده می‌کنند. در این مقاله علاوه بر سوال میم کوین چیست و ویژگی‌های یک میم کوین چیست به سوالات دیگری نیز پاسخ دادیم و یاد گرفتیم تفاوت شت کوین و میم کوین چیست و در نهایت،‌ چند نمونه از معروف‌ترین میم کوین‌های بازار معرفی شدند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Mediumمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *