هودل چیست و HODL کردن به چه معناست؟ — به زبان ساده

۹۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
هودل چیست و HODL کردن به چه معناست؟ — به زبان ساده

دنیای رمزارزها پر از مفاهیم و اصطلاحات جدید و جالب است. درحالی‌که بسیاری از این اصطلاحات از دل پروژه‌های مهم ارز دیجیتال به وجود آمده‌اند اما برخی دیگر از آن‌ها توسط جامعه سرمایه‌گذار بازار شکل گرفته‌ است. هودل یکی از این مفاهیم است که برای تشویق کاربران برای نگهداری بلندمدت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. در این مقاله سوال هودل چیست و HODL کردن به چه معنا است را با معرفی روش‌های مناسب برای یافتن ارزهای مناسب هودل پاسخ می‌دهیم.

هودل چیست ؟

با کمی دقت در عبارت هودل چیست و با اندکی دانش زبان انگلیسی می‌توان به این نتیجه رسید که کلمه «هودل» بسیار شبیه واژه «هولد» (Hold) در انگلیسی است. این واژه در انگلیسی معانی متعددی دارد اما اصلی‌ترین معنی آن، «نگهداری» است. با این تفسیر، بهترین پاسخ برای پرسش هودل چیست نگهداری از یک یا چند رمز ارز برای بلندمدت است.

بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است. اگرچه تریدرهای حرفه‌ای می‌توانند از این نوسانات سود بسیار زیادی کسب کنند اما سایر افراد در این نوسانات معمولا به جای به‌دست آوردن سود، سرمایه خود را نیز از دست می‌دهند. بنابراین، استراتژی «خرید و نگهداری» (Buy and Hold) که یکی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری رایج در اکثر بازارهای مالی است، در بازار ارزهای دیجیتال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این استراتژی در بازار رمزارزها با عبارت هودل معرفی می‌شود. هودل در واقع همان واژه هولد به معنی نگهداری است که به دلیل اشتباه یکی از کاربران بیت‌کوین به این شکل بیان شده است. در 18 دسامبر سال 2013 یکی از تریدرهای ناشی بیت‌کوین با نام کاربری «GameKyuubi» در تالار گفت‌و‌گوی مجازی «بیت‌کوین‌ تاک» متنی را منتشر کرد که در آن از تصمیمات اشتباهی که برای ترید و معامله ارزهای دیجیتال خود گرفته بود بحث می‌کرد.

این کاربر در انتهای متن خود می‌خواست به دیگران بگوید که از این پس تصمیم دارد فقط بیت‌کوین‌های خود را نگهداری کند. او به جای جمله «I AM HOLDING» از «I AM HODLING» استفاده کرد و همین باعث شد عبارت هودل به سرعت در بین جامعه طرفداران بیت‌کوین منتشر شود. از آن روز، از این عبارت برای اشاره به خرید و نگهداری از ارزهای دیجیتال به جای ترید استفاده می‌شود. بعدا این کاربر اعتراف کرد که در زمان نوشتن این متن مست بوده و به همین دلیل این اشتباه رخ داده است.

تفاوت ترید و هودل چیست

چرا هودل کنیم ؟

در بخش هودل چیست به طور کامل با مفهوم و معنی هودل آشنا شدیم. هودل به معنی خرید رمز ارز از صرافی ارز دیجیتال و نگهداری آن در کیف پول ارز دیجیتال به صورت بلندمدتی است. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا هودل کردن استراتژی مناسبی برای ارزهای دیجیتال است یا نه. برای پاسخ به این سوال می‌توان از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی کمک گرفت. در ادامه، ابتدا استراتژی هودل را برای بیت‌کوین بررسی می‌کنیم سپس نکات مربوط به سایر رمزارزها را توضیح خواهیم داد.

در بازارهای مالی شروع کار معامله‌گری با تحلیل است اما موفقیت در بازار منوط به مدیریت حرفه‌ای معاملات است. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

نقش تحلیل تکنیکال در استراتژی هودل چیست ؟

در تحلیل تکنیکال با نگاه به نمودار یک دارایی می‌توان روند آن را تشخیص داد. صعودی بودن نمودار بلندمدتی یک توکن ارز دیجیتال به این معنی است که سرمایه گذاران با خرید و نگهداری آن در بلندمدت سود کسب کرده‌اند. تصویر زیر نمودار لگاریتمی بیت‌کوین را نشان می‌دهد.

نمودار لگاریتیم بیت‌کوین

همانطور که در نمودار به وضوح دیده می‌شود، بیت‌کوین در طی یازده سال گذشته روند روبه‌رشدی داشته است و بیشتر کسانی که در طول تاریخ این ارز را خریده‌اند، در سود هستند. اگر به این نمودار با دقت بیشتری نگاه کنید متوجه می‌شوید که این روند صعودی خطی نیست و در زمان‌های مشخصی قیمت بیت‌کوین ریزش شدیدی تجربه کرده است. یکی از این ریزش‌ها مربوط به سال 2018 است که بیت‌کوین پس از رشد شدید قیمتی، در عرض یک سال بیش از 84 درصد افت کرد و قیمت آن از ۲۰ هزار دلار به ۳ هزار دلار رسید.

توجه به این نکته لازم است که سرمایه‌گذاری که در سال ۲۰۱۸ و در سقف قیمتی ۲۰ هزار دلار، بیت‌کوین خریده و هودل کرده است اکنون و پس از گذشت ۳ سال نه تنها ضرر نکرده بلکه بیش از دویست درصد سود نیز کسب کرده است اما در عوض سرمایه او سه سال در بازار قفل شده و در کنار آن ریسک بزرگی نیز متحمل شده است. اینطور به نظر می‌رسد که از نظر نموداری، بیت‌کوین روند بلندمدتی صعودی دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند روی آن حساب باز کنند. البته که ورود در زمان مناسب به بازار می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کم و درصد سودآوری را بیشتر کند.

نقش تحلیل بنیادی در استراتژی هودل چیست ؟

برای پاسخ به سوال هودل چیست و آیا این استراتژی مناسب است، می‌توان از تحلیل بنیادی ارز دیجیتال و اقتصاد نیز استفاده کرد. برای این کار باید متغیرهای مختلفی که در سودآوری بیت‌کوین تاثیرگذار هستند را بررسی کنیم. هزینه‌های استخراج ارز دیجیتال و پاداش دریافت شده در قبال آن اصلی‌ترین عامل تغییر قیمت در شبکه بیت‌کوین است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه استخراج بیت‌کوین

عوامل متعددی در ایجاد هزینه برای استخراج بیت‌کوین دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هزینه اولیه خرید دستگاه ماینر و سایر تجهیزات مورد نیاز
  • سختی شبکه بیت‌کوین
  • هزینه برق مصرفی دستگاه ماینر و دستگا‌های خنک‌کننده
  • کارمزد استخر استخراج ارز دیجیتال
  • هزینه اجاره سوله و نیروی کار برای مزرعه استخراج ارز دیجیتال

دستگاه ماینر معمولا بسته به نوع ارز دیجیتالی که استخراج می‌شود متفاوت است. استخراج بیت‌کوین با گوشی و کامپیوتر خانگی تنها در سال‌های اولیه معرفی پروژه منطقی بود. پس از آن استخراج بیت‌کوین با کارت گرافیک رواج پیدا کرد و ریگ‌های کارت گرافیک برای استخراج استفاده شدند. با ورود دستگاه‌های ماینر «ای‌سیک» (ASIC) به بازار استخراج، امروزه استخراج با کارت گرافیک نیز به صرفه نیست. قیمت دستگاه‌های ماینر بیشتر از ریگ‌های کارت گرافیک است اما با توجه به مقدار برق مصرفی و توان پردازشی، تنها استفاده از ماینر برای استخراج بیت‌کوین منطقی است.

سختی شبکه بیت‌کوین یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌های استخراج است. سختی شبکه، نشانگر متوسط توابع هش است که ماینرها باید برای رسیدن به پاسخ شبکه حل کنند. هر چه تعداد ماینرها در شبکه و توان پردازشی آن‌ها بیشتر باشد، سختی شبکه بیشتر و رسیدن به پاسخ شبکه سخت‌تر می‌شود. بنابراین با افزایش سختی شبکه، احتمال برنده شدن در رقابت استخراج کاهش می‌یابد و این مساله هزینه استخراج را افزایش می‌دهد.

اصلی‌ترین هزینه‌ای که برای استخراج پراخت می‌شود، هزینه برق است. بیشتر برق مصرفی ماینینگ مربوط به دستگاه‌های خنک‌کننده ماینرها است. گرم شدن ماینر می‌تواند باعث آسیب دیدن قطعه‌های سخت‌افزاری آن شود. برای کاهش این هزینه، بهترین کار استخراج ارز دیجیتال در مناطق سردسیری است.

استخر استخراج ارز دیجیتال محلی است که در آن ماینرهای مختلف قدرت پردازشی خود را تجمیع می‌کنند تا به صورت یک کل در فرآیند استخراج شرکت کنند. با انجام این کار، احتمال برنده شدن در رقابت ماینینگ برای کاربران خرد افزایش می‌یابد اما استفاده از استخر استخراج کارمزد دارد که جزو هزینه‌های ماینینگ حساب می‌شود. این مقدار معمولا دو درصد پاداش دریافت شده است.

هزینه استخراج ارز دیجیتال

پاداش استخراج بیت‌کوین

ماینرهای بیت‌کوین در ازای هزینه‌هایی که برای حل توابع هش و تایید و ثبت تراکنش‌ها در شبکه متحمل می شوند، از کارمزد تراکنش‌ها و سکه‌های جدید استخراج شده پاداش دریافت می‌کنند. در حال حاضر، اصل پاداش مربوط به بیت‌کوین ‌های جدید است اما پس از اتمام استخراج سکه‌های شبکه، پاداش استخراج تنها از کارمزد شبکه تامین خواهد شد.

نکته مهمی که وجود دارد متغیر بودن پاداش استخراج است. در بلاک چین بیت‌کوین، هر چهار سال یکبار مقدار پاداش حل معادله بلاک نصف می‌شود. در سال‌های ابتدایی استخراج بیت‌کوین مقدار پاداش حل بلاک 50 بیت‌کوین بود اما در حال حاضر این عدد به 6/25 بیت‌کوین رسیده است. به این فرآیند اصطلاحا «هاوینگ» (Halving) گفته می‌شود. برای اینکه کاهش پاداش بیت‌کوین‌های شبکه بر روی سود کاربران تاثیر نداشته باشد، معمولا پس از هاوینگ قیمت بیت‌کوین با رشد خوبی مواجه می‌شود. این فرآیند در نمودار بیت‌کوین نیز قابل مشاهده است.

سایر پارامترهای تحلیل بنیادی

علاوه بر هزینه و پاداش استخراج، عوامل دیگری نیز بر قیمت بیت‌کوین تاثیر‌گذار هستند. تعداد نهایی سکه‌های شبکه یکی از این پارامترها است. هر چه این مقدار کمتر باشد نشان می‌دهد که ارزش سکه‌های آن پروژه با ثابت بودن سایر پارامترها بیشتر خواهد بود. تعداد کل سکه‌‌های بیت‌کوین 21 میلیون عدد است و این مقدار به نسبت جمعیت جهان بسیار اندک است.

عامل دیگری که بسیار مهم است، پذیرش اجتماعی بیت‌کوین است. هر چقدر استفاده از بیت‌کوین در مبادلات روزانه بیشتر شود و این ارز از طرف سازمان‌ها و دولت‌ها مورد قبول واقع شود، در این صورت ارزش آن نیز بالاتر خواهد رفت و نوسانات قیمتی آن کاهش می‌یابد. افزایش مقیاس‌پذیری شبکه با استفاده از روش‌های جدید پیشنهادی نیز می‌تواند عامل مهمی برای بالا رفتن ارزش بیت‌کوین باشد.

با توجه به موارد گفته شده، می‌توان این طور در نظر گرفت که ماینرها برای تایید و ثبت تراکنش‌های بیت‌کوین هزینه‌هایی متحمل می‌شوند و به همین دلیل ارزش و قیمت بیت‌کوین باید به ‌گونه‌ای باشد که پاداش دریافت شده از شبکه، هزینه‌ها را پوشش داده و مقداری سود نصیب ماینرها بکند. با توجه به کاهش تعداد بیت‌کوین‌های پاداش داده شده به ماینرها در طی زمان، برای جبران کاهش درآمد آن‌ها باید قیمت افزایش یابد. این موضوع، یکی از دلایل اصلی صعودی بودن روند بیت‌کوین در بلندمدت است.

نقش تحلیل بنیادی در استراتژی هودل

ارزهای مناسب هودل چیست ؟

همانطور که در بخش هودل چیست گفته شد، هودل به معنی سرمایه‌گذاری بلندمدتی است. سرمایه‌گذاری بلندمدتی معمولا بر مبنای تحلیل بنیادی صورت می‌گیرد. بنابراین، هودل کردن ارزهایی منطقی است که پروژه آن‌ها برای حل یک مشکل واقعی ایجاد شده باشد. برای اینکه بدانید یک ارز دیجیتال مناسب هودل است یا نه بهتر است مراحل زیر را که مراحل مختلف تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال است طی کنید.

  1. در مرحله اول باید مشخص کنید که پروژه مورد نظر در لیست ارزهای سایت‌های معتبری مثل «کوین‌مارکت‌کپ» و «کوین‌جکو» قرار دارد یا نه. این سایت‌ها معمولا ابتدایی‌ترین بررسی‌ها را برای پروژه‌ها انجام می‌دهند به همین دلیل، قرار گرفتن اسم یک ارز دیجیتال در این لیست به معنی تایید آن‌ها برای سرمایه‌گذاری نیست اما لیست نشدن در این وبسایت‌ها می‌تواند عامل مهمی برای کنار گذاشتن ارز دیجیتال از لیست سرمایه‌گذاری باشد.
  2. هر ارز دیجیتال معتبری باید وایت‌پیپر و وبسایت مخصوص به خود را داشته باشد. وایت‌پیپر و وبسایتی معتبر است که در آن اهداف، نقشه راه، توکنومیک، مدیران و سرمایه‌گذارن پروژه مشخص باشد. بنابراین، کلی‌گویی در وایت‌پیپر و مشخص نبودن هر یک از موارد گفته شده، نکته منفی برای پروژه به حساب می‌آید.
  3. مرحله سوم کمی به دانش نیاز دارد لذا بهتر است حتما آموزش ارز دیجیتال دریافت کنید یا اینکه با افراد آگاه در این مورد مشورت کنید. در این مرحله، اطلاعات نوشته شده در وایت‌پیپر بررسی و اعتبارسنجی می‌شود. برای این منظور باید کدهای برنامه به همراه اطلاعات مدیران و سرمایه‌گذارن بررسی شوند. امکان‌پذیر بودن ایده‌های مطرح شده، تاییدیه کدها توسط اشخاص و شرکت‌های معتبر، سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح همه و همه می‌تواند قوی بودن پروژه را نشان دهد.
  4. لیست صرافی‌هایی که پروژه در آن‌ها قابل معامله است و حجم معاملات ارز دیجیتال در آن‌ها از جمله موارد دیگری است که باید در مورد آن‌ها اطلاعات کسب شود. اگر حجم معاملات پروژه بیشتر از «ارزش بازار» (Market Cap) آن باشد، می‌توان دید مناسب‌تری به پروژه داشت. در پروژه‌های «امور مالی غیرمتمرکز» (دیفای) مقدار سرمایه قفل شده در پروژه اهمیت دارد و هر چه این مقدار بیشتر باشد نشانگر تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری روی پروژه است.

با بررسی دقیق و کامل این موارد، فعالیت‌های فعلی و برنامه‌های آتی پروژه مشخص می‌شود. با توجه به تیم پروژه و تاریخچه فعالیت‌های آن می‌توان انجام برنامه‌های آتی پروژه را امکان‌سنجی کرد. در نهایت سرمایه‌گذاری بر ارزهای دیجیتالی که شرایط مناسب داشته باشند با یافتن نقطه ورود مناسب از تحلیل تکنیکال انجام می‌شود. برای این کار می‌توان از تریدینگ‌ویو استفاده کرد.

ارزهای مناسب هودل

مدیریت سرمایه در انتخاب ارزهای مناسب هودل

علاوه، بر موارد فنی، باید روش‌های مدیریت سرمایه را نیز برای انتخاب ارزهای دیجیتال مناسب برای هودل در نظر گرفت. یکی از اساسی‌ترین اصول مدیریت سرمایه، چیدن پرتفوی متنوع برای کاهش ریسک است. این مساله در ارزهای دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد. با استفاده از نکات زیر می‌توانید یک پروژه کم‌ریسک ارز دیجیتال برای خود تشکیل دهید.

  • بازار ارزهای دیجیتال بازار پرریسکی است بنابراین بهتر است درصد کمی از کل سرمایه خود را وارد این بازار کنید.
  • حتما سبد متنوعی از ارزهای دیجیتال در حوزه‌های مختلف داشته باشید. این کار باعث می‌شود که ارزهای مختلف ریسک‌های یکدیگر را پوشش دهند. حوزه‌هایی مثل پلتفرم‌های قرارداد هوشمند، توکن‌های غیرقابل معاوضه، اوراکل‌ها، صرافی‌های ارز دیجیتال، پروژه‌های دیفای، ارزهای وب 3 و پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس برای تشکیل سبد مناسب هستند.
  • ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. معمولا سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های شناخته شده مثل بیت‌کوین، اتریوم، سولانا و کاردانو ریسک کمتر و به طبع آن سودآوری کمتری دارد. باید مقدار زیادی از سرمایه‌گذاری شما بر روی ارزهای کم ریسک باشد.
  • بسیاری از سرمایه‌گذارها با رشد‌های شدید قیمتی که میم‌کوین‌ها به عنوان دسته بی‌ارزشی از انواع ارزهای دیجیتال داشته‌ است، به سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها متمایل شده‌اند. سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه‌ها ریسک بسیار زیادی دارد و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این ارزها فاقد هر گونه کارکردی در دنیای واقعی هستند و به همین دلیل ممکن است در مدت زمان کم ارزش آن‌ها به صفر برسد.

هودل بهتر است یا ترید ؟

ترید و سرمایه‌گذاری دو روش اصلی کسب درآمد از ارزهای دیجیتال هستند که هر کدام ویژگی‌هال خاص خود را دارند. افراد می‌توانند با هر دو روش به کسب درآمد بپردازند به شرطی که شرایط مناسب برای آن‌ها را داشته باشند. در جدول زیر، ترید و سرمایه‌گذاری از منطر متغیرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند، با توجه به این پارامترها می‌توانید تشخیص دهید که کدام روش برای شما مناسب‌تر است.

ترید و معامله‌گریسرمایه‌گذاری
اولویت با تحلیل تکنیکالاولویت با تحلیل بنیادی
پایش دائمی بازاربررسی اولیه دقیق
تعداد معاملات زیاد با سودهای کمتعداد معاملات کم با سودهای زیاد
کنترل عواطف و احساسات با تغییرات قیمتدر نظر گرفتن شرایط کلان بازارها

بهترین زمان برای هودل چیست ؟

بیت‌کوین سکه اصلی بازار ارزهای دیجیتال است و تاثیر زیادی بر روند سایر رمزارزها دارد. به همین دلیل، بهترین زمان برای هودل کردن بیشتر ارزهای دیجیتال زمانی است که روند بیت‌کوین صعودی است. در روندهای صعودی، هودلرها معمولا بیشتر از سایر فعالان بازار درآمد کسب می‌کنند. برای تشخیص روند صعودی بیت‌کوین می‌توان از اندیکاتورهای تشخیص روند استفاده کرد اما راه‌حل بهتر، استفاده از متغیر بنیادی هاوینگ است.

با بررسی نمودار بیت‌کوین می‌توان به این نتیجه رسید که ارزش بیت‌کوین با کاهش پاداش ماینرها شروع به رشد می‌کند. رشد قیمت بیت‌کوین، کاهش مقدار پاداش استخراج را جبران می‌کند. معمولا پس از هاوینگ روند صعودی بیت‌کوین تا دو سال ادامه می‌یابد. بنابراین، بهترین زمان برای هودل کردن در بازار ارزهای دیجیتال از زمان هاوینگ تا دو سال پس از آن است.

هودلر کیست ؟

به سرمایه‌گذارانی که ارزهای دیجیتال را خریداری کرده و برای مدت زمان طولانی نگه می‌دارند «هودلر» (Hodler) گفته می‌شود. هودلرها سرمایه‌گذارانی هستند که اولویت اصلی آن‌ها در بازار، نگهداری ارزهای دیجیتال است. آن‌ها معتقدند که رمزارزها آینده دنیا در حوزه‌های محتلف به خصوص امور مالی هستند و از این رو به شدت دنبال جمع‌آوری و نگهداری از  ارزهای دیجیتال با پشتوانه هستند.

معرفی فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه

آموزش مدیریت حرفه ای ترید

اگرچه ترید در بازارهای مالی بدون کسب آموزش‌های لازم تحلیل تکنیکال امکان ‌پذیر نیست، اما موفقیت یک معامله‌گر نه در تحلیل خوب که در مدیریت حرفه‌ای معاملات است. با یادگیری تکنیک‌های مدیریت معاملات، یک تریدر معمولی به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل می‌شود. به دلیل اهمیت این موضوع در بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم 2 ساعت و 45 دقیقه‌ای آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در چهار بخش تدوین شده است. بخش اول مجموعه مربوط به پیدا کردن بهترین موقعیت خرید به صورت عملی است. در بخش دوم، بهترین زمان برای خرید در بازارهای مختلف آموزش داده می‌شود. کنترل ریسک و مدیریت سرمایه مبحث بخش سوم این مجموعه است. در نهایت، بخش چهارم به مدیریت رفتاری و نقش آن در معاملات اختصاص دارد. این مجموعه آموزشی برای تمامی فعالان بازارهای مالی بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال مفید است.

جمع‌بندی

هودل به معنی خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن است. هودلرها معمولا به امید افزایش ارزش دارایی‌های خود سکه‌های دیجیتال خود را ذخیره می‌کنند. در این مقاله، برای پاسخ به سوال هودل چیست پارامترهای مختلف تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال و همچنین نحوه تشخیص ارزهای مناسب هودل آموزش داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *