بازار خرسی چیست؟ – در ارز دیجیتال و بورس

۴۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
بازار خرسی چیست؟ – در ارز دیجیتال و بورس

بازار خرسی به بازاری می‌گویند که قیمت‌ دارایی‌ها در آن به‌طور پیوسته در حال کاهش باشد. در این بازار قیمت دارایی یا سهام در روند نزولی خود به حمایت‌های قیمتی پایین‌تری می‌رسد. بازارهای مالی دارای چرخه‌هایی هستند که روندهای صعودی و نزولی در آن‌ها تشکیل می‌شوند. با شروع بازار خرسی در بورس اکثر سرمایه‌گذاران تمایل خود را برای خرید سهام یا نگهداری آن‌ها از دست می‌دهند. در بازار خرسی سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل دارند تا سهام‌های خود را در اولین فرصت بفروشند. بازار ارزهای دیجیتال نیز دارای چرخه است. این چرخه از چهار فاز تشکیل شده است که در یکی از این فازها بازار خرسی روی می‌دهد. تریدرها با بررسی فازهای مختلفی که در چرخه بازار وجود دارند می‌توانند پیش‌بینی بهتری از رفتار قیمت در آینده داشته باشند. یکی از مواردی که در کاهش میزان ریسک معاملات اهمیت بالایی دارد، گرفتن پوزیشن‌های معاملاتی در جهت روند اصلی یا غالب در بازار است.

تریدرها با شناسایی چرخه‌های بازار که شامل بازار خرسی نیز می‌شود، می‌توانند ریسک معاملات خود را به میزان زیادی کاهش دهند. با مشاهده تاریخچه قیمت بیت کوین متوجه می‌شویم که چرخه بازار بیت کوین چهار سال طول می‌کشد و آخرین فاز آن مربوط به بازار خرسی است.

بازار خرسی چیست ؟

هنگامی که وضعیت اقتصادی مناسب نباشد و سرمایه‌گذاران نسبت به بازار بدبین باشند در این حالت قیمت سهام‌ها روندی کاهشی پیدا می‌کند. به این وضعیت که حداقل ۲۰ درصد از ارزش شاخص‌های اصلی بازار سرمایه در بازاری نزولی به‌طور مستمر کاهش پیدا می‌کند در اصطلاح «بازار خرسی» (Bear Market) می‌گویند.

قیمت‌ها در بازار خرسی معمولا بیش از ۲۰ درصد و به‌طور مستمر در دوره‌ای مشخص ریزش می‌کنند. ممکن است در بازار خرسی شاهد برخی از صعودهای قیمتی موقت باشیم ولی روند کلی بازار به‌صورت نزولی است. در بازارهای خرسی بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت در بازارهای مالی سبب می‌شود تا آن‌ها به اخبار مثبت اهمیت ندهند و به فروش سهام خود ادامه دهند. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌ها بیش از پیش کاهش پیدا کنند. روند نزولی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که قیمت برخی دارایی‌ها یا سهام‌ها به جایی برسند که سرمایه‌گذاران در آن قیمت‌ها تمایل به خرید داشته باشند. در این حالت بازار خرسی پایان پیدا می‌کند.

بازارهای خرسی

Bear Market در شاخص‌های اصلی

برخی از شاخص‌های مهم بازار سرمایه که عملکرد سهام مجموعه‌ای از شرکت‌ها را نشان می‌دهند همانند شاخص «داو جونز» (Dow Jones) و S&P 500 تأثیر زیادی در شکل‌گیری روندهای کلی بازار دارند. افت قیمت اگر تنها مربوط به سهام یک شرکت باشد این کاهش قیمت در کل بازار تأثیری ندارد اما اگر افت قیمت در شاخص‌های مهم بازار سرمایه و در کل بازار بورس روی دهد این افت شاخص‌ها می‌توانند باعث شکل‌گیری بازار خرسی در بازار سرمایه شوند.

ویژگی‌های بازار خرسی در بورس

این بازار دارای ویژگی‌هایی است که ‌آن‌ها را می‌توان در بخش‌های متفاوت زیر توضیح داد.

  • کاهش ارزش بازار سهام: در بازار خرسی شاخص‌های مهم و تأثیرگذار به‌طور مستمر حداقل به‌میزان ۲۰ درصد افت ارزش پیدا می‌کنند.
  • ایجاد ضعف در اقتصاد: هنگامی که سهام وارد بازار خرسی می‌شود، روند رو به ضعفی در بخش‌های مختلف اقتصادی ایجاد می‌شود. این روند رو به ضعف از افزایش نرخ بیکاری، کاهش تولید ناخالص داخلی و کاهش سوددهی شرکت‌ها مشخص می‌شود.
  • احساسات منفی: در بازار خرسی احساساتی منفی، همراه با ترس از آینده در بازار حاکم است و سرمایه‌گذاران نسبت به آینده سهام شرکت‌ها بدبین هستند. این باعث می‌شود تا آن‌ها بیشتر تمایل به فروش سهام داشته باشند. در بازارهای نزولی به دلیل نگرانی از آینده بازار سهام، سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل دارند تا دارایی‌های خود را در مکان‌هایی امن‌تر همانند اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کنند.
  • ادامه‌دار بودن برای مدتی طولانی: بازار خرسی به‌طور میانگین ۱۰ ماه ادامه پیدا می‌کند. بنابراین افت‌های قیمتی که در بازه‌های زمانی کوتاهی در بازار روی می‌دهد را نمی‌توان بازار خرسی نامید.
اصطلاح بازار خرسی

اصطلاح بازار خرسی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا برای بازار نزولی اصطلاح بازار خرسی را استفاده می‌کنند. به‌طور دقیق کسی از علت اصلی استفاده از این اصطلاح آگاه نیست. اما یکی از توضیحات منطقی و محتمل برای این موضوع می‌تواند این باشد که خرس‌ها در زمان حمله با پنجه خود از بالا به پایین ضربه می‌زنند و این دقیقا همانند زمانی است که فروشندگان در نبرد با خریداران باعث تغییر قیمت از بالا به پایین می‌شوند. برای همین موضوع است که به فروشندگان که در واقع باعث پایین آمدن قیمت‌ها در بازارهای مالی می‌شوند در اصطلاح خرس گفته می‌شود. اصطلاح تله خرسی نیز برای حالت خاصی در بازارهای مالی استفاده می‌شود که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

اصطلاح تله خرسی چیست؟

در برخی مواقع اصلاحات قیمتی در روندهای صعودی در موقعیت‌هایی روی می‌دهد که تریدرها ممکن است نتوانند پیش‌بینی درستی از رفتار قیمت داشته باشند. در این حالت فروشنده‌ها یا خرس‌های بازار که انتظار کاهش قیمت را دارند، پوزیشن‌های شورت باز می‌کنند. اما بازار برخلاف انتظار آن‌ها به روند صعودی خود بعد از اصلاح قیمتی ادامه می‌دهد. بنابراین این بازگشت به عقب موقتی که در روند صعودی اتفاق می‌افتد همانند تله‌ای است که فروشندگان یا همان خرس‌های بازار در آن می‌افتند و به آن «تله خرسی» (Bear Trap) می‌گویند.

بازار خرسی و گاوی

بازار گاوی نقطه مقابل بازار خرسی است. در بازار گاوی روند قیمتی در بازار سرمایه به‌طور پیوسته در حال رشد است و بازار روندی صعودی دارد. در بازار گاوی سرمایه‌گذارها به روند مثبت بازار خوش‌بین هستند و بازار گاوی همواره با رشد اقتصادی همراه است. بازار گاوی برخلاف بازار خرسی و با توجه به این‌که قیمت‌ها در بازار سهام در حال رشد هستند، همواره با احساسات مثبت از بازار همراه است. در بازار گاوی قیمت سهام‌ها حداقل به میزان ۲۰ درصد در مقایسه با قیمت قبلی رشد می‌کنند و این رشد به‌طور مستمر ادامه دارد.

در بازار گاوی نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند و تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد. در بازار گاوی شرکت‌ها به‌طور میانگین از بازدهی خوبی برخوردار می‌شوند. سرمایه‌گذاران با افزایش خوش‌بینی حاصل از روند قیمتی مثبت در بازار، بیشتر تمایل دارند تا سهام خود را نگه دارند و معمولا سهام‌های دیگری نیز به سبد خود اضافه می‌کنند. مدت زمان بازار گاوی بیشتر از بازار خرسی است. بازار گاوی به‌طور میانگین سه سال طول می‌کشد.

بازار خرسی و گاوی

نحوه سرمایه گذاری در Bear Market

در بازار خرسی ارزش دارایی‌های شما در سبد سرمایه‌گذاری به تدریج کاهش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران را به فروش دارایی‌ها و سهام‌های خود وادار کند. البته افزایش یا کاهش یا ایجاد تغییرات در سبد سرمایه‌گذاری هر فرد کاملا به استراتژی سرمایه‌گذاری وی بستگی دارد اما نکته مهمی که وجود دارد این است که بازارهای مالی دارای سیکل هستند. و همان‌طور که قیمت‌ها در روند نزولی بازار با کاهش ارزش دارایی یا سهام همراه می‌شود، در بازارهای صعودی قیمت‌ها دوباره شروع به افزایش خواهند کرد. بنابراین اقدام به فروش سهام به‌طور شتاب‌زده در بازارهای نزولی به‌دلیل ترس ایجاد شده در بازار معمولا تصمیم درستی نیست.

با نگاهی به میزان سود حاصل از بازار سرمایه متوجه می‌شوید که از لحاظ تاریخی بازار سهام بعد از گذر از بازار خرسی توانسته سودآوری خود را به‌دست آورد. با توجه به میانگین سود سالانه بازار سهام بین سال‌های ۱۹۲۶ تا ۲۰۲۱ که برابر ۱۲/۳ درصد است، متوجه می‌شویم که بازارهای مالی بعد از هر بازارخرسی دوباره روند صعودی خود را پیدا کرده‌اند.

مدیریت سبد سرمایه گذاری در بازار خرسی

قرارگرفتن در بازار خرسی تجربه دشواری است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را با مشکلات گوناگونی مواجه می‌کند. با این وجود نکاتی را می‌توان رعایت کرد که می‌تواند در مدیریت بهینه سبد سرمایه‌گذاری در بازار خرسی به شما کمک کند.

تنوع در سرمایه‌گذاری

یکی از اقداماتی که می‌تواند ریسک بازارهای مالی را در زمان افت قیمت‌ها کاهش دهد، تنوع در سبد سرمایه‌گذاری است. تنوع داشتن در سبد سرمایه‌گذاری به معنی سرمایه‌گذاری در سهام‌ها و دارایی‌های متفاوت است. داشتن تنوع در چیدمان سبد سرمایه‌گذاری این مزیت را برای سرمایه‌گذار دارد که هنگامی که یکی از سهام‌ها دارای افت قیمت شود، زیان حاصل از این افت قیمت ممکن است با افزایش قیمت سهام‌های دیگر جبران شود.

 

شتاب‌زده نفروشید

یکی از اقدامات اشتباهی که افراد در بازارهای خرسی انجام می‌دهند، فروش دارایی‌ها و سهام‌های خود به‌طور شتاب‌زده است. نکته مهمی که در بازارهای مالی همواره باید به آن توجه داشت این است که هرگز نباید به‌طور شتاب‌‌زده اقدامی را در بازارهای مالی انجام دهید. بنابراین اگر دیدگاه سرمایه‌گذاری شما در بازارهای سهام برای دوره‌ای چندین ساله است، با توجه به این‌که بازارهای مالی دارای سیکل‌های صعودی و نزولی هستند بنابراین با فروش شتاب‌زده سهام‌های باارزش خود ممکن است سودهای ناشی از صعودهای بعدی را در بازار گاوی از دست بدهید. البته نگهداری یا فروش دارایی یا سهام به استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذار و نوع سهم یا دارایی بستگی دارد و نمی‌توان یک دستورالعمل را برای تمامی بازارهای مالی و تمامی سهام‌ها و دارایی‌ها استفاده کرد.

بازار خرسی

سرمایه‌گذاری پله‌ای درBear Market

بازار خرسی ممکن است در نگاه نخست بسیار خطرناک باشد. اما برای برخی از سرمایه‌گذارهایی که همواره به‌دنبال فرصتی هستند تا بتوانند سهم‌های مناسبی را در کف قیمتی خود خریداری کنند، بازار خرسی می‌تواند فرصت‌های مناسبی را در اختیار آن‌ها قرار دهد. البته موضوع مهمی که در بازارهای مالی وجود دارد این است که حتی مجرب‌ترین افراد و مشاوران سرمایه‌گذاری نیز نمی‌توانند به‌طور دقیق زمان اتمام بازار خرسی را پیش‌بینی کنند. بنابراین بهترین کار سرمایه‌گذاری تدریجی و پله‌ای در این بازار است.

در این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به این‌که به‌صورت تدریجی انجام می‌شوند ریسک پایین‌تری دارند و در صورت برگشت بازار و شروع بازار گاوی سرمایه‌گذارانی که به‌صورت پله‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند نسبت به میزان ریسک کم انتظار سود قابل‌قبولی را داشته باشند.

برای مثال در نوعی از سرمایه‌گذاری، افراد می‌توانند در فاصله‌های زمانی منظم به سرمایه‌گذاری مبلغی ثابت بر روی سهم یا دارایی خاصی اقدام کنند. افرادی که از این روش استفاده می‌کنند در بلندمدت می‌توانند از مزایای این روش سرمایه‌گذاری برخوردار شوند.

ایجاد تغییر در محل سرمایه‌گذاری

درگذر زمان نیازهای افراد و سرمایه‌گذاران و اهداف آن‌ها از سرمایه‌گذاری تغییر می‌کند. با توجه به این موضوع سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به شرایط جدید خود محل سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهند. برای مثال اگر با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنید ممکن است بخواهید ریسک بالاتری را در سبد سرمایه‌گذاری خود قبول کنید. در حالت مقابل اگر به ایام بازنشستگی خود نزدیک می‌شوید و می‌خواهید ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود را کمتر کنید می‌توانید از روش‌هایی که ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند همانند سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه استفاده کنید.

از مشاوران مالی کمک بگیرید

با توجه به این‌که بازارهای خرسی می‌توانند اضطراب بالایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند بنابراین اگر در مدیریت سبد سرمایه‌گذاری خود با مشکلاتی مواجه شدید می‌توانید برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به سبد سرمایه‌گذاری خود در بازارهای خرسی از مشاوران مالی کمک بگیرید.

بازار خرسی چیست

بازار خرسی در ارز دیجیتال

بازار خرسی در ارزهای دیجیتال نیز همانند دیگر بازارهای مالی وجود دارد. در بازار خرسی ارزهای دیجیتال همانند بازار خرسی در دیگر بازارهای مالی تریدرها معمولا در جهت حرکت بازار که روندی نزولی دارد بیشتر از معاملات شورت استفاده می‌کنند تا بتوانند از بازار خرسی نیز سود کسب کنند. بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذارهایی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند بر این باورند که بازار خرسی در ارزهای دیجیتال فرصتی مناسب برای بالاتر بردن دانش و پیدا کردن پروژه‌‌های پرپتانسیل بعدی است. از این دیدگاه بازار خرسی در ارزهای دیجیتال می‌تواند زمانی مناسب برای آماده شدن برای بازار گاوی یا صعودی آتی باشد. در این میان نقش بیت کوین به‌عنوان پادشاه رمزارزها در ایجاد بازار خرسی از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

نقش بیت کوین در بازار خرسی چیست ؟

بیت کوین اولین رمزارزی است که برای پرداخت‌های همتا به همتا به بازار معرفی شد. بعد از بیت کوین رمزارزهای دیگری وارد بازار شده‌اند اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند از نظر محبوبیت و ارزش بازار جای بیت کوین را بگیرند. به تمام رمزارزهای غیر از بیت کویت در اصطلاح آلت کوین می‌گویند. آلت‌کوین‌ها هر کدام با هدفی مشخص وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده‌اند و قیمت آن‌ها وابستگی زیادی به اعتبار و نحوه کارکرد پروژه‌های آن‌ها دارد. اما بیت کوین بیشترین تأثیر را از لحاظ قیمت بر روی رمزارزهای مختلف دارد.

با نگاهی به نمودار بیت کوین و مقایسه آن با نمودار ارزهای دیجیتال دیگر به‌راحتی این موضوع را متوجه می‌شوید. از طرفی دیگر بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند بازارهای مالی دیگر دارای سیکل‌های صعودی و نزولی است. در واقع در بازارهای خرسی بیت کوین به‌عنوان پرچم‌دار ارزهای دیجیتال وارد روند نزولی بلند مدتی می‌شود و به دنبال آن رمزارزهای دیگر نیز وارد بازار خرسی می‌شوند.

نقش بیت کوین در بازار نزولی یا خرسی

بازار خرسی بیت کوین

بازار خرسی بیت کوین که معمولا از آن با نام زمستان در بازار بیت کوین یاد می‌شود باعث می‌شود تا آلت‌کوین‌ها افت قیمت زیادی را تجربه کنند. در مواردی حتی برخی از پروژه‌های رمزارزی که توان بالا نگه داشتن ارزش بازار خود را در بازار خرسی ندارند ممکن است از صحنه بازار خارج شوند و جای خود را به رمزارزهای قوی‌تر با پروژه‌ای کارآمدتر بدهند.

بازار خرسی بیت کوین معمولا با آغاز احساسات منفی در بازار شروع می‌شود و میزان عرضه در بازار از میزان تقاضا بیشتر می‌شود. این موضوع باعث افت قیمت بیت کوین می‌شود. با ادامه این روند، بازار ارزهای دیجیتال وارد بازار خرسی می‌شود. با افزایش ترس و عدم قطعیت در بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین حمایت‌های قیمتی خود را یکی پس از دیگری می‌شکند و کف‌های قیمتی پایین‌تری را تجربه می‌کند. رمزارزهای دیگر نیز با توجه به این‌که نسبت به بیت کوین ارزش بازار کمتری دارند، افت قیمت بیشتری را نسبت به بیت کوین تجربه می‌کنند.

Bear Market از نظر تحلیل تکنیکال

از نظر تحلیل تکنیکال بازار خرسی هنگامی است که کمینه‌ها و بیشینه‌هایی با مقادیری کمتر، در نمودار قیمت بازار در بازه‌های زمانی بالاتری همانند تایم‌فریم هفتگی داشته باشیم. برای مثال در تصویر زیر نمودار قیمت بیت کوین را در تایم‌فریم هفتگی مشاهده می‌کنید. در این تصویر بیشینه‌ها و کمینه‌ها از ماه نوامبر ۲۰۲۱ با فلش‌هایی سفید مشخص شده‌اند. با دقت در این نمودار متوجه می‌شوید که نمودار بیت کوین از تاریخ نوامبر ۲۰۲۱ تا آگوست ۲۰۲۲ بازاری خرسی و نزولی را نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار مشاهده می‌کنید که پس از این‌که بیت کوین بالاترین قیمت خود را در این بازه ثبت کرده است وارد بازار نزولی شده و بیش از نصف قیمت خود را از دست داده است.

بازار خرسی از نظر تحلیل تکنیکال

پایان بازار خرسی ارز دیجیتال

زمان دقیق پایان بازار نزولی در بازارهای مالی قابل پیش‌بینی نیست. در مورد بازار ارزهای دیجیتال نیز پایان Bear Market را حتی تحلیل‌گرهای مجرب بازار رمزارزها نیز نمی‌توانند به‌طور دقیق مشخص کنند. اما با نگاهی به تاریخچه قیمتی بیت کوین متوجه می‌شویم که معمولا بعد از رویداد هاوینگ بیت کوین که هر چهار سال یک بار روی می‌دهد قیمت بیت کوین وارد سیر صعودی خود می‌شود و بازار ارزهای دیجیتال نیز به‌همراه بیت کوین وارد بازار گاوی می‌شود. در رویداد هاوینگ بیت کوین که بعد از تولید تعداد مشخصی بلاک روی می‌دهد، نصف شدن پاداش بیت کوین اتفاق می‌افتد. بنابراین میزان پاداشی که ماینرهای بیت کوین دریافت می‌کنند هر چهار سال یک بار کاهش می‌یابد. این موضوع باعث کاهش میزان عرضه بیت کوین در بازار می‌شود و در نتیجه قیمت بیت کوین بالا می‌رود. بالا رفتن قیمت بیت کوین باعث بالا رفتن قیمت رمزارزهای دیگر می‌شود و بازار خرسی پایان می‌یابد.

مفهوم بازار خرسی در چرخه بازار بیت کوین

تمامی بازارهای مالی دارای روندهای صعودی و نزولی هستند. این روندهای صعودی و نزولی همواره در حال تکرار هستند و به آن‌ها چرخه بازار می‌گویند. در فازی از این چرخه، بازار در روندی نزولی قرار می‌گیرد و از ارزش و قیمت دارایی‌ها کاسته می‌شود.

به این فاز نزولی در چرخه‌های مالی در اصطلاح بازار خرسی می‌گویند. سرمایه‌گذاران و تریدرهایی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند باید درک درستی از چرخه‌های مختلف بازارهای مالی داشته باشند تا بتوانند در زمان‌های مناسبی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

مفهوم بازارهای خرسی

از طرف دیگر شناخت روند کلی و غالب در بازار برای باز کردن پوزیشن معاملاتی برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. بازار ارزهای دیجیتال نیز در این میان دارای چرخه مربوط به خود است. با توجه به این‌که قیمت بیت کوین و نوسانات آن در فازهای مختلف چرخه بازار بر روی قیمت تمامی ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است، بنابراین در ادامه این مطلب چرخه بازار بیت کوین و مفهوم بازار خرسی را در این چرخه شرح می‌دهیم.

اتمام بازار خرسی و فاز انباشت

فاز «انباشت» (Accumulation) اولین فاز در چرخه‌های بازارهای مالی است. این فاز هنگامی شروع می‌شود که بازار خرسی در چرخه بازار قبلی تمام شود. در این هنگام قیمت دارایی‌ها به پایین‌ترین کف‌های قیمتی خود می‌رسد و فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در فاز انباشت هنوز اثرات ضررهای بازار خرسی چرخه قبلی در احساسات موجود در بازار دیده می‌شود. بنابراین جو حاکم بر بازار مملو از ناباوری و تردید است. تریدرها و سرمایه‌گذارانی که در چرخه قبلی بازار حضور داشتند و روند نزولی بازار خرسی را دیده‌اند ممکن است فاز انباشت را فرصتی برای سرمایه‌گذاری در کف‌های قیمتی محسوب کنند. اما افرادی که در بازار خرسی ضررهای فراوانی دیده‌اند همچنان دچار خشم و افسردگی هستند.

رسانه‌ها نیز در این فاز ممکن است بر روی اخبار منفی تمرکز بیشتری داشته باشند و افراد را بیشتر دچار نگرانی و اضطراب کنند. اما در این میان سرمایه‌گذاران سازمانی و افرادی که به‌دنبال کف‌های قیمتی مناسب در ارزهای دیجیتال هستند، در فاز انباشت شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند. در فاز انباشت جو بازار به‌تدریج از احساسات منفی بازار خرسی خارج می‌شود و جای خود را به احساسات خنثی می‌دهد.

فاز صعودی در چرخه بازار

در انتهای مرحله انباشت به‌تدریج نشانه‌هایی از تثبیت در بازار بیت کوین مشاهده می‌شود و قیمت‌ها حرکتی مستمر را به سمت بالا شروع می‌کنند. در این فاز صعودی که در اصطلاح بازار گاوی نام دارد، افراد نسبت به بازار ارزهای دیجیتال دوباره خوش‌بین می‌شوند. افزایش قیمت‌ها در بازار گاوی بیت کوین در این فاز صعودی به‌گونه‌ای است به‌تدریج احساس «فومو» (FOMO) سرمایه‌گذارها را فرا می‌گیرد. فومو نوعی ترس از دست دادن و جا ماندن از موقعیتی مناسب برای سرمایه‌گذاری است. افرادی که دچار فومو می‌شوند معمولا بدون بررسی شخصی اقدام به سرمایه‌‌گذاری در این بازار می‌کنند و ممکن است دچار زیان‌های فراوانی شوند. فاز صعودی چرخه بیت کوین تا جایی ادامه پیدا می‌کند که افرادی که اطلاعی از بازارهای مالی ندارند نیز دچار طمع‌ می‌شوند و اقدام به سرمایه‌گذاری‌های بی‌رویه در موقعیت‌های نامناسب می‌کنند.

فاز توزیع در چرخه بازار ارزهای دیجیتال چیست ؟

در پایان روند صعودی زمانی فرا می‌رسد که همه در سرخوشی ناشی از افزایش قیمت‌ها هستند. در این هنگام است که سرمایه‌گذارهای مجربی که چرخه‌های قبلی بازار ارزهای دیجیتال را تجربه کرده‌اند، شروع به فروش می‌کنند. این اقدام در ابتدا باعث می‌شود افزایش قیمت در روند صعودی خود دچار وقفه شود و نبردی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود. نبرد بین فروشندگان و خریدارها ادامه پیدا می‌کند و این امر باعث می‌شود احساسات بازار گاوی کم‌رنگ‌تر شود و قیمت در محدوده‌هایی نوسان کند. قیمت بیت کوین ممکن است این نوسانات قیمتی را برای چندین هفته در فاز توزیع داشته باشد.

در فاز توزیع انواعی از احساسات مختلف همانند امید به روند صعودی و نیز ترس از ریزش قیمت بیت کوین در بازار وجود دارد و نوسانات قیمت بیت کوین به‌گونه‌ای است که تصمیم‌گیری برای فروش یا نگهداری بیت کوین را بسیار دشوار می‌کند. شروع و خاتمه این فاز با سرعت زیادی همراه است و اخبار منفی در این فاز در شروع روندی نزولی و ایجاد بازار خرسی تأثیر فراوانی دارد.

بازار خرسی کریپتو در فاز نهایی چرخه بازار

در نهایت فاز نهایی چرخه بازار با پیروزی فروشندگان بر خریدارها شروع می‌شود. فروشندگان که در اصطلاح به آن‌ها خرس‌های بازار می‌گویند، با فروش‌های گسترده‌ای که انجام می‌دهند، میزان عرضه را در بازار بیت کوین افزایش می‌دهند و سبب می‌شوند تا قیمت بیت کوین به کف‌های قیمتی جدیدی برسد. در این بازار خرسی نیز ممکن است عده‌ای برای فروش بیت کوین‌های خود مقاومت کنند و به بازگشت قیمت به سطوح بالاتر امیدوار باشند.

بازارهای خرسی چیست

اما عده‌ای دیگر که بیت کوین را در قیمت‌هایی پایین‌تر خریده‌اند و با وجود بازار ریزشی هنوز در سود هستند، هر بالازدنی از قیمت بیت کوین را فرصتی برای فروش می‌دانند. برخی از تریدرها نیز از روند نزولی در بازار خرسی استفاده می‌کنند و با گرفتن پوزیشن‌های شورت سعی در کسب سود از بازار خرسی بیت کوین دارند.

بازار خرسی همچنان به پیش می‌رود و حمایت‌های پایین‌تری را می‌شکند. این روند نزولی افرادی را که در قیمت‌های بالایی بیت کوین خریداری کرده‌اند را بر سر یک دوراهی دشوار قرار می‌دهد. یکی از این راه‌ها به فروش بیت کوین در ضرر منتهی می‌شود و راه دیگر به نگهداری بیت کوین برای فروش در چرخه صعودی بعدی ختم می‌شود. هر کدام از این راه‌‌ها، مسیری دشوار را پیش‌روی سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. بنابراین در انتهای بازار خرسی جوی از خشم و افسردگی در بازار حاکم می‌شود.

اما از سویی دیگر، سرمایه‌گذاران وقت‌شناس و باتجربه منتظر رسیدن قیمت به کف‌های قیمتی پایین‌تری برای خرید هستند. بنابراین انتهای بازار خرسی معمولا زمان مناسبی برای خرید بیت کوین محسوب می‌شود. البته سرمایه‌گذاری در انتهای بازار خرسی نیز با ریسک‌هایی برای سرمایه‌گذار همراه است. یکی از این ریسک‌ها پیدا کردن کف‌های قیمتی مناسب برای خرید است که می‌تواند بسیار دشوار باشد و تریدرها را در مشخص کردن کف‌های قیمتی بیت کوین دچار تردید کند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب مفهوم بازار خرسی در بازارهای مالی را بررسی کردیم و ویژگی‌های بازار خرسی در بورس را شرح دادیم. سپس به نحوه سرمایه‌گذاری در بازار خرسی پرداختیم و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری در بازار خرسی را شرح دادیم. بازار ارزهای دیجیتال نیز دارای چرخه‌های صعودی و نزولی در بازار است و آخرین فاز در چرخه بازار ارزهای دیجیتال را بازار خرسی تشکیل می‌دهد. در این میان با توجه به اهمیت بیت کوین در این چرخه و تأثیری که بر روی نوسانات قیمت در سایر ارزهای دیجیتال دارد، باید همواره مورد بررسی قرار گیرد.

بنابراین در ادامه این مطلب به بازار خرسی در بازار ارزهای دیجیتال پرداختیم و نقش بیت کوین در بازار خرسی را توضیح دادیم. سپس بازار خرسی را از نظر تحلیل تکنیکال بررسی کردیم و پایان بازار خرسی ارز دیجیتال را شرح دادیم. در انتهای این مطلب نیز مفهوم بازار خرسی در چرخه بازار بیت کوین را شرح دادیم و فازهای مختلف در چرخه بازار بیت کوین را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Forbes
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *