ثروت چیست؟ – در اقتصاد و به زبان ساده

۲۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
ثروت چیست؟ – در اقتصاد و به زبان ساده

مفهوم عامی که معنی ثروت در ذهن ایجاد می‌کند، معمولا با تصاویری از املاک و دارایی‌های گران‌بها همراه است. علاوه بر معنی کلی ثروت، این مفهوم در اقتصاد معانی متنوع و وسیعی دارد. بنابراین علاوه بر معنی عام ثروت در زندگی روزانه، ثروت در اقتصاد می‌تواند در انواع متنوعی همانند ثروت انسانی، ثروت طبیعی و غیره خود را نشان دهد. برای مثال منابع طبیعی کشورها یکی از انواع ثروت‌های مهم هستند که نقش مهمی را در اقتصاد کشور مربوطه ایفا می‌کنند. در حالتی دیگر، ثروتی که از مهارت نیروی کار مجرب در شرکت‌ها به‌ وجود می‌آید، در اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که ثروت چیست و پس از معرفی انواع آن، عوامل تاثیرگذار در انباشت ثروت را شرح می‌دهیم و تاثیر مواردی نظیر تکنولوژی و بازار سرمایه را در جذب ثروت بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

ثروت چیست؟

ثروت یکی از مفاهیمی است که تعریف واحدی را نمی‌توان برای آن‌ در نظر گرفت. برخی افراد ثروت را به‌طور کامل با مقدار پول می‌سنجند و برخی دیگر مقدار آزادی و انعطاف‌پذیری در عملکردهای اقتصادی را معیاری برای تعریف ثروت در نظر می‌گیرند. البته تمامی این تعاریف از دیدگاه اقتصادی نیز مطرح می‌شود.

بسیاری دیگر ثروت را از جوانبی همانند دیدگاه‌های معنوی در نظر می‌گیرند. از سویی دیگر افرادی که تعاریفی از ثروت را ارائه می‌کنند نیز ممکن است در طول زندگی نظرات جدیدی را درباره آن مطرح کنند. برای اینکه درک بهتری از معنای ثروت به‌دست آوریم در ادامه این مطلب ثروت را در دو گروه ثروت‌های مشهود و نامشهود شرح می‌‌دهیم.

ثروت مشهود چیست؟

ثروت‌های مشهود همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد، به ثروت‌های محسوس و قابل‌دیدن گفته می‌شود. بنابراین ملک و خودرو از جمله ثروت‌های مشهود هستند. ثروت‌های مشهود این امکان را به افراد می‌دهند تا بتوانند میزان دارایی‌های خالص خود را محاسبه کنند. برای اینکه افراد بتوانند میزان ثروت واقعی خود را محاسبه کنند، با تهیه فهرستی از تمام دارایی‌های خود از قبیل ملک، خودرو، حساب بانکی و غیره ارزش مجموع آن‌ها را محاسبه می‌کنند.

سپس در فهرستی دیگر مجموع بدهی‌های خود را نیز به‌دست می‌آورند. با کم کردن بدهی‌ها از دارایی‌ها، مقدار ثروت خالص محاسبه می‌شود. اما نوعی دیگر از ثروت وجود دارد که همانند ثروت‌ مشهود قابل اندازه‌گیری و محاسبه نیست و به آن ثروت نامشهود می‌گویند. در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که ثروت نامشهود چیست و با توضیح آن دیدگاه دیگری را از ثروت بیان می‌کنیم.

تصویری از کاخانه‌ای مدرن - ثروت چیست

ثروت نامشهود چیست؟

نوعی دیگر از ثروت وجود دارد که برخلاف ثروت مشهود، نمی‌توان آن را مشاهده کرد. ثروت نامشهود نوعی از آزادی و توانایی برای انجام دادن خواسته‌های مالی است. ثروت نامشهود فراتر از انجام محاسبه برای پیدا کردن ارزش دارایی‌ها و پیدا کردن مقدار کل ثروت خالص برای افراد است. این نوع ثروت که نوعی توانایی مالی برای انجام دادن خواسته‌های افراد است، ثروت نامشهود نامیده می‌شود.

برای روشن‌تر شدن این موضوع برای مثال فرض کنید فردی سه خانه و دو اتومبیل دارد و درآمدی نیز به‌صورت ماهانه دریافت می‌کند. همچنین این فرد می‌بایست اقساط مربوط به وام‌های دریافتی را در بازه‌های زمانی معینی پرداخت کند. این اقساط می‌تواند مربوطه به یکی از خانه‌ها یا مربوط به خرید اتومبیل‌ها به‌طور قسطی باشد. با وجود اینکه این شخص دارای مقداری ثروت است اما با توجه به اقساطی که برای وام‌های دریافتی می‌بایست به بانک‌ها پرداخت کند، توانایی کمک به فرزند خود جهت تحصیل در دانشگاه را ندارد یا نمی‌تواند هزینه لازم برای یک مسافرت تفریحی را تامین کند.

بنابراین با وجود اینکه این فرد دوست دارد به فرزند خود برای ادامه تحصیل کمک کند یا با خانواده به مسافرت برود، ولی با توجه به اقساط موجود، آزادی‌ مالی لازم برای انجام این قبیل هزینه‌ها را ندارد. بنابراین ثروت نامشهود نوعی آزادی در انجام کارهایی است که فرد تمایل به انجام دادن آن‌ها با توجه به ثروت موجود دارد.

برای مثال اگر فردی به‌ آن درجه از تامین مالی برسد که دیگر نیازی به کار کردن نداشته باشد و بتواند خود را بازنشسته کند، یا بدون درنظر گرفتن میزان درآمد مربوطه، فعالیت مورد علاقه خود را شروع کند، در این صورت این فرد ثروت نامشهود دارد. بنابراین ثروت نامشهود بیشتر به این موضوع می‌پردازد که فرد برای انجام امور دلخواه خود و با توجه به میزان دارایی موجود ناراحتی و استرس نداشته باشد.

انواع ثروت در اقتصاد چیست؟

برای اینکه بتوانیم انواع ثروت در اقتصاد را نام ببریم، می‌بایست علاوه بر ثروت‌های مالی و دارایی‌هایی که افراد و شرکت‌ها دارند، ثروت‌هایی همانند سرمایه‌های انسانی که باعث تولید ثروت در اقتصاد می‌شوند را نیز به‌عنوان یکی از انواع ثروت‌ها در اقتصاد نام ببریم. در ادامه این مطلب انواع ثروت در اقتصاد را شرح می‌دهیم.

ثروت مالی چیست؟

ثروت مالی به ثروت ناشی از سرمایه موجود در حساب بانکی، انواع سهام، اوراق بدهی و املاک گفته می‌شود. این قبیل دارایی‌ها به افراد امکان می‌دهند تا کالاها و خدمات موردنیاز خود را خریداری کنند و در حوزه مربوطه سرمایه‌گذاری کنند. میزان ثروت مالی افراد جامعه تاثیر زیادی در میزان مصرف و نحوه زندگی آن‌ها دارد.

کارخانه‌ای مدرن - ثروت چیست

ثروت طبیعی چیست؟

نوع دیگری از ثروت وجود دارد که وابسته به منابع طبیعی کشورها است و ثروت طبیعی نام دارد. بنابراین آب، خاک، انواع معادن جزو ثروت‌های طبیعی کشور محسوب می‌شوند و زیربنایی برای فعالیت‌های اقتصادی کشور هستند.

ثروت انسانی چیست؟

نوع دیگری از ثروت در اقتصاد وجود دارد که جزو ثروت‌های نامشهود در نظر گرفته می‌شود. این ثروت وابسته به سطح مهارت‌ها و دانش افراد جامعه است و ثروت انسانی نامیده می‌شود. ثروت انسانی نیز همانند ثروت‌های مشهود باعث افزایش تولید و رونق اقتصادی می‌‌شود. یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند انجام دهند، سرمایه‌گذاری بر روی منابع انسانی مجموعه مربوطه است. با افزایش مهارت و میزان دانش افراد، میزان تولید و بهره‌وری کارکنان شرکت افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث افزایش سودآوری شرکت و درنهایت رونق اقتصادی جامعه مربوطه می‌شود.

فرد ثروتمند کیست؟

با توجه به اینکه تعریف واحدی از افراد ثروتمند وجود ندارد، بنابراین می‌توان با توجه به دیدگاه‌های متفاوتی برخی افراد را ثروتمند نامید. برای مثال افرادی بر این باورند که اشخاص ثروتمند می‌بایست ترکیبی از امنیت مالی و رضایت از میزان دارایی در زندگی را داشته باشند.

با توجه به اینکه میزان امنیت مالی و رضایت از دارایی‌ها در زندگی برای افراد متفاوت فرق می‌‌کند، بنابراین هر فردی می‌بایست با توجه به ویژگی‌های شخصی و تعریفی که از افراد ثروتمند دارد، میزانی از امنیت مالی و رضایت از دارایی‌ها را برای خود تعریف کند که با رسیدن به آن‌ها خود را فردی ثروتمند بنامد. برای اینکه افراد بهتر بتوانند تعریفی شخصی از ثروت ارائه کنند در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، پس از ارائه توضیحاتی درباره معنی ثروت واقعی، مراحلی را برای پیدا کردن تعریفی از ثروت برای افراد مختلف شرح می‌دهیم.

معنی ثروت واقعی چیست؟

با توجه به اینکه مقدار دارایی موردنظر افراد برای ثروتمند بودن متغیر است و این مقدار نیز با گذشت زمان تغییر می‌کند، بنابراین تنها با محاسباتی عددی از میزان درآمد و دارایی‌ها نمی‌توان مفهوم واقعی ثروت را توضیح داد. با توجه به نامحدود بودن خواسته‌های افراد، ثروت مفهومی نسبی پیدا می‌کند. در این حالت شاید بهتر باشد ثروت واقعی را در توانایی و هنر بخشیدن به دیگران معنی کنیم. برای روشن‌تر شدن این مفهوم در ادامه این مطلب آن را بیشتر بررسی می‌کنیم.

تصویری نمادین از درخت‌هایی رنگی

اهمیت بخشش در ثروت واقعی چیست؟

یکی از مواردی که باعث می‌شود افراد بتوانند معنای ثروت را درک کنند، بخشش آن به دیگران است. زمانی که افراد چیزی را می‌بخشند، در واقع وجود نوعی ثروت را در خود تایید می‌کنند. صرف‌نظر از جنبه معنوی بخشش که باعث تعالی روح و آرامش می‌شود، زمانی که فردی مقداری از ثروت خود را برای امور خیریه و کمک به دیگران اختصاص می‌دهد، این موضوع را نشان می‌دهد که به نوعی تعادل در خلق ثروت و استفاده مطلوب از آن رسیده است.

بنابراین اختصاص بخشی از ثروت به امور خیریه، علاوه بر تاثیرات مثبتی که در جامعه دارد، به‌طور نسبی می‌تواند باعث رشد ارزش‌های انسانی در فرد بخشنده شود. در این حالت این فرد همانند ظرف پرآبی می‌ماند که ظرفیت آن پر شده است و قصد دارد ظروف افراد دیگر را نیز پرآب کند. این موضوع از لحاظ معنوی باعث آرامش فرد و کاهش اضطراب ناشی از وسوسه‌های مربوط به زیاده‌خواهی می‌شود.

مراحلی برای ارائه تعریفی از ثروت

برای اینکه بتوانید تعریفی از ثروت ارائه کنید و موقعیت خود را نسبت به ثروت دل‌خواه به‌دست آورید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید. با انجام این مراحل موقعیت خود را از لحاظ مالی نسبت به تعریف خود از ثروت مشخص می‌کنید و در نهایت می‌توانید اهداف مالی موردنظر را برای رسیدن به ثروت دل‌خواه انتخاب کنید.

نوشتن ارزش‌ها

در اولین گام می‌بایست درون خود را کاوش کنید و مواردی که واقعا باعث شادی شما می‌شوند را در ارتباط با میزان دارایی‌ها و ثروت پیدا کنید. برای مثال ممکن است افرادی تنها با گذاشتن میراثی بزرگ برای خانواده خود به شادی برسند و افرادی دیگر شادی را با همین خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند می‌توانند احساس کنند.

بنابراین در ابتدا افراد می‌بایست با توجه به خواسته‌ها و روحیات خود تصمیم بگیرند که چه چیز آن‌ها را شاد می‌کند. تا بتوانند میزان دارایی موردنیاز برای این سطح از شادمانی را برای خود مشخص کنند. در این میان افراد می‌بایست ارزش‌های خود را اولویت‌بندی کنند.

برای این منظور می‌توانند از کمک مشاورانی که در حوزه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند استفاده کنند. این افراد با طرح سوال‌هایی به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند اولویت‌ها و ارزش‌گذاری‌های خود را در امور مالی متوجه شوند و از میزان اهمیت هرکدام از خواسته‌ها و ارزش‌های خود آگاه شوند.

پیدا کردن رقم موردنظر

با توجه به ارزش‌هایی که در نظر دارید و خواسته‌هایی که از لحاظ مالی و اقتصادی می‌خواهید به آن‌ها برسید، در مرحله بعدی می‌بایست مقدار دارایی موردنظر خود را تعیین کنید. این میزان از دارایی که افراد پس از مشخص کردن اولویت‌های مالی و خواسته‌های خود مشخص می‌کنند، می‌بایست این امکان را برای آن‌ها ایجاد کند تا به امنیت مالی موردنظر خود در زندگی برسند.

رقمی از میزان دارایی که افراد برای رسیدن به آرزوها و خواسته‌های مالی در زندگی مشخص می‌کنند، در طول دوران زندگی افراد تغییر می‌کند. اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که پیدا کردن مقدار ثروت موردنظر این امکان را به افراد می‌دهد تا اهداف مشخصی برای رسیدن به این سطح از ثروت داشته باشند. بنابراین در طول زندگی که برخی از اهداف مالی روشن‌تر می‌شوند، افراد می‌توانند تغییرات لازم را برای رسیدن به اهداف مالی جدید در زندگی ایجاد کنند.

مشخص کردن اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف

پس از اینکه میزان ثروت موردنظر خود را برای دستیابی مشخص کردید. در مرحله بعدی نیاز دارید تا اقدامات لازم برای رسیدن به این سطح از ثروت و دارایی را مشخص کنید. در این مرحله می‌بایست به میزان ریسک‌های موجود در مسیر رسیدن به این اهداف نیز توجه داشته باشید.

لازم به ذکر است که رسیدن به اهداف مالی جدید به‌ معنای برخورداری از میزان درآمد بالاتر و افزایش قدرت مالی است. این موضوع با ریسک‌هایی همراه است. بنابراین افراد می‌بایست میزان ریسک‌های موجود برای رسیدن به این اهداف را نیز در نظر بگیرند.

برای مثال فردی که برای رسیدن به درآمد بالاتر می‌خواهد فعالیت تجاری مستقلی داشته باشد، می‌بایست ریسک‌هایی از قبیل صرف زمان برای انجام فعالیت جدید، اختصاص سرمایه برای شروع کار موردنظر و دیگر مسائل مربوطه را در نظر بگیرد. علاوه بر این درصورتی که فرد موردنظر در شرکتی مشغول به‌کار است، ممکن است مجبور شود کار قبلی را رها کند و با صرف زمان و انرژی بیشتر فعالیت اقتصادی شخصی خود را شروع کند.

این موضوع می‌تواند بسیار چالش‌انگیز باشد و فرد را بر سر دوراهی قرار دهد. در این صورت این فرد می‌بایست در برگه‌ای دو ستون متفاوت ایجاد کند و در یک ستون میزان منافع و در ستونی دیگر مقدار ریسک‌های موجود در کار مربوطه را یادداشت کند. پس از انجام این کار افراد می‌توانند درباره شروع فعالیت اقتصادی مستقل تصمیم بهتری بگیرند.

تهیه نقشه راه

پس از مشخص شدن اهداف مالی و بررسی میزان ریسک‌های موجود برای رسیدن به اهداف مربوطه، در مرحله بعدی نیاز است تا نقشه راهی برای رسیدن به اهداف موردنظر تهیه شود. برای این منظور افراد می‌توانند با توجه به تجربیات و اهداف موردنظر نقشه راهی برای رسیدن به اهداف مربوطه تهیه کنند. داشتن نقشه راه این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند تمامی اولویت‌های خود را در رسیدن به اهداف مالی موردنظر در زمان مشخصی تعیین کنند.

بنابراین همان‌طور که افراد برای رفتن به تعطیلات با برنامه‌ریزی سعی می‌کنند از زمان به نحو بهینه‌ای استفاده کنند، در مورد تهیه نقشه راه برای رسیدن به اهداف مالی نیز وضع به همین صورت است. زمانی که فردی برای رسیدن به اهداف مالی خود برنامه زمان‌بندی شده‌ای دارد، با انجام مرحله به مرحله اقدامات لازم برای رسیدن به هدف، مسیر دستیابی به خواسته‌های خود را به‌صورت گام به گام طی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا فرد برای رسیدن به خواسته‌های مالی موردنظر گام‌هایی کوچک ولی مستمر بردارد و درنهایت به هدف مربوطه برسد.

تغییر در مفهوم ثروتمند بودن

تغییر در مفهوم ثروتمند بودن و میزان ثروت برای اینکه فردی احساس کند که واقعا ثروتمند است موضوعی است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند. بنابراین اگر بعد از گذشت چند سال متوجه شدید که تعریف جدیدی می‌توانید از ثروتمند بودن ارائه کنید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. مشاوران امور مالی بر این باورند که تغییراتی که در تعریف افراد از ثروتمند بودن روی می‌دهد، موضوعی است که افراد زیادی آن را تجربه می‌کنند.

بنابراین ممکن است اهداف مالی که افراد در دهه بیست زندگی یا دهه سی زندگی در نظر دارند، در ده چهل زندگی تغییر کند. بنابراین با توجه به میزان تجربیاتی که افراد در سنین متفاوت زندگی دارند و میزان شناختی که از روحیات و خواسته‌های خود در زندگی به‌دست می‌آورند، ممکن است اهداف مالی آن‌ها تغییر کند.

برای مثال فرض کنید شخصی در دهه بیست از زندگی خود ثروت را تنها با مقدار ارزش دارایی‌های خالص اندازه‌گیری می‌کند و به میزان ریسک‌ها و استرس‌های موجود در مسیر رسیدن به این اهداف توجهی ندارد. همین فرد ممکن است بیست سال بعد و در دهه چهل از زندگی خود و با توجه به تجربیاتی که از زندگی کسب می‌کند، اولویت‌های دیگری در زندگی همانند کاهش استرس و لذت از داشته‌های فعلی را به‌عنوان اهداف خود درنظر بگیرد. بنابراین پیگیری همان اهداف دهه بیست زندگی همانند دنبال کردن آرزوهایی تمام‌نشدنی است که در نهایت فرد را خسته می‌کند.

عوامل تاثیرگذار در انباشت ثروت چیست؟

انباشت ثروت به رشد دائمی میزان دارایی‌های مالی افراد در گذر زمان اشاره می‌کند. در این میان عواملی همانند پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی می‌توانند بر روی انباشت ثروت تاثیرگذار باشند. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انباشت ثروت برای افراد را شرح می‌دهیم.

تاثیر میزان درآمد در انباشت ثروت چیست؟

میزان درآمد افراد به‌عنوان اولین موضوع تاثیرگذار در میزان انباشت ثروت مطرح می‌شود. افراد با استفاده از روش‌هایی همانند اشتغال، سرمایه‌گذاری یا انجام فعالیت‌های اقتصادی کسب درآمد می‌کنند. هراندازه میزان درآمد افراد بیشتر باشد، آن‌ها می‌توانند روش‌های متنوع‌تری را برای سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های اقتصادی انتخاب کنند. از سویی دیگر سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های اقتصادی برای کسب سود روش‌هایی هستند که علاوه بر کسب درآمد از طریق اشتغال، برای انباشت ثروت استفاده می‌شوند.

تصویری از خانه‌ای مجلل

نقش تعیین بودجه در انباشت ثروت چیست؟

از دیگر موارد تاثیرگذار در انباشت ثروت، بودجه‌بندی درآمد است. با بودجه‌بندی درآمد، افراد می‌توانند برای اختصاص منابع مالی برنامه‌ریزی کنند. برای مثال فردی پس از دریافت حقوق خود می‌تواند در ابتدا ده درصد آن‌ را برای پس‌اندازه کنار بگذارد و باقی‌مانده حقوق دریافتی را نیز برای هزینه‌های خوراک و پوشاک، تحصیل فرزندان یا انجام تفریحات تقسیم‌بندی کند.

بودجه‌بندی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند هزینه‌های خود را ردیابی کنند و مدیریت بهتری بر روی درآمد دریافتی داشته باشند. یکی از موارد مهمی که افراد با استفاده از بودجه‌بندی می‌توانند انجام دهند، شناسایی امکانی برای پس‌اندازه و اختصاص دادن مقداری از درآمد حاصل برای این منظور است. پس‌انداز به‌عنوان یکی از اصول مهم برای انباشت ثروت محسوب می‌شود و این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند با مقداری از سرمایه‌ که به‌طور تدریجی ذخیره می‌کنند، در حوزه‌های مناسبی سرمایه‌گذاری کنند یا بتوانند فعالیت‌ اقتصادی موردنظر خود را انجام دهند.

اهمیت افزایش دانش و مهارت در انباشت ثروت چیست؟

اختصاص هزینه برای افزایش دانش و مهارت یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری است که نقش مهمی در انباشت ثروت دارد. افزایش دانش در حوزه‌ای تخصصی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری بر روی خود است که باعث می‌شود افراد مهارت‌ها و توانایی‌های بیشتری کسب کنند. افراد توانمند راندمان بالاتری در حوزه کاری خود دارند که این موضوع باعث افزایش درآمد آن‌ها می‌شود. برای درک بهتر این موضوع تاثیر افزایش دانش و مهارت بر روی انباشت ثروت را می‌توان در دو حالت، تاثیر در میزان درآمد دریافتی و میزان سودآوری از فعالیت اقتصادی بررسی کرد که در ادامه این مطلب هر کدام را به‌‌‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

تاثیر کسب مهارت در افزایش درآمد

افرادی که به‌عنوان کارمند در شرکتی مشغول به‌کار هستند می‌‌توانند در راستای فعالیت‌های مربوطه، مهارت و دانش خود را در زمینه کاری با گذراندن دوره‌های آموزشی افزایش دهند. این موضوع باعث می‌شود تا این افراد نسبت به افراد دیگر راندمان کاری و سودآوری بیشتری برای شرکت مربوطه داشته باشند. افزایش سودآوری توسط این افراد علاوه بر اینکه باعث افزایش اعتبار آن‌ها در شرکت مربوطه می‌شود، در بسیاری موارد باعث افزایش درآمد آن‌ها نیز می‌شود.

تاثیر کسب مهارت در فعالیت اقتصادی برای افزایش ثروت

افزایش دانش و کسب مهارت جدید یا ارتقای آن تنها به افزایش درآمد منتهی نمی‌شود. افراد می‌توانند با یادگیری مهارتی جدید یا کسب دانش در حوزه‌ای خاص، فعالیت اقتصادی موردنظر خود را با استفاده از مهارت مربوطه شروع کنند. در این حالت این افراد هراندازه در حوزه اقتصادی مربوطه مهارت بیشتری کسب کنند، احتمال سودآوری بیشتری دارند و می‌توانند فعالیت اقتصادی مربوطه را گسترش دهند. این موضوع باعث می‌شود تا درنهایت بتوانند کسب و کار پررونقی داشته باشند و توانایی خود را برای انباشت ثروت افزایش دهند.

تصویری مفهومی از انباشت ثروت

تاثیر کارآفرینی در انباشت ثروت چیست؟

کارآفرینی از دیگر مواردی است که تاثیر زیادی در انباشت ثروت برای افراد دارد. افراد کارآفرین از فرصت‌های موجود در بازار استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند با ارائه راه‌حل‌هایی برای مشکلات موجود و ارزش‌افرینی در حوزه‌ موردنظر، فعالیت اقتصادی مربوطه را انجام دهند. افرادی که اقدام به کارآفرینی می‌کنند در ابتدا نیاز دارند تا میزان ریسک‌های موجود برای شروع فعالیت اقتصادی جدید را پیش‌بینی کنند و معیاری برای اندازه‌گیری آن پیدا کنند. سپس با توجه به منافعی که فعالیت اقتصادی جدید برای آن‌ها دارد می‌توانند نسبت به راه‌اندازی فعالیت اقتصادی مربوطه اقدام کنند.

تاثیر تکنولوژی بر ثروت چیست؟

امروزه پیشرفت‌های مربوط به حوزه تکنولوژی تاثیرات زیادی را در شیوه زندگی، کار و تعامل افراد با یکدیگر دارد. تکنولوژی به‌گونه‌ای جدایی‌ناپذیر در زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد به‌کار می‌رود. تولید ثروت در این میان یکی از موارد مهمی است که از تکنولوژی تاثیر زیادی گرفته است. در ادامه سعی می‌کنیم برخی از مهم‌ترین تاثرات تکنولوژی در حوزه اقتصاد و تولید ثروت را بررسی کنیم.

تاثیر تکنولوژی در افزایش تولید

یکی از راه‌هایی که تکنولوژی بر تولید ثروت اثر می‌گذارد، خودکارسازی تولیدات است که با افزایش سرعت تولید محصولات و کاهش هزینه‌های تولید این امکان را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند سودآوری بیشتری داشته باشند. خودکارسازی ایجاد فرآیندهایی است که با استفاده از ماشین‌الات امکان تولید را بدون دخالت مستقیم انسان فراهم می‌کند.

این موضوع علاوه بر افزایش کارآمدی، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. برای مثال کارخانه‌ای را درنظر بگیرید که در خطوط تولید خود از ربات استفاده می‌کند. استفاده از ربات‌ها این امکان را برای شرکت مربوطه ایجاد می‌کند تا بتواند تولیدات خود را به‌طور شبانه‌روزی و با صرف هزینه‌ای کمتر انجام دهد.

تاثیر فروشگاه‌های اینترنتی در تولید ثروت چیست؟

فروشگاه‌های اینترنتی با ایجاد تحولی بزرگ در نحوه فروش و ارسال کالا و خدمات نقش مهمی را در تولید ثروت برای شرکت‌ها ایفا می‌کنند. فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را برای فروشندگان ایجاد کرده‌اند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را در اختیار طیف وسیعی از افراد قرار دهند.

این موضوع میزان فروش را افزایش می‌دهد که در نهایت باعث خلق ثروت برای فروشگاه اینترنتی مربوطه می‌شود. برای مثال می‌توان به فروشگاه اینترنتی آمازون اشاره کرد که توانسته است محصولات زیادی را از طریق فروشگاه انلاین در معرض دید خریداران قرار دهد.

تاثیر هوش مصنوعی در خلق ثروت چیست؟

هوش مصنوعی با قدرت تحلیلی بالای اطلاعاتی خود این امکان را به صاحبان شرکت‌ها می‌‌دهد تا بتوانند برای ارتقای تجارت خود تصمیم‌گیری‌های بهتری را اتخاذ کنند. مدیران تجاری شرکت‌ها برای افزایش سودآوری نیاز دارند تا عوامل تاثیرگذار بسیاری را برای افزایش کارآیی فعالیت‌های اقتصادی خود تحلیل کنند.

با توجه به اینکه هوش مصنوعی قادر است حجم زیادی از اطلاعات را با سرعت بالایی تحلیل کند، می‌تواند همانند ابزاری برای افزایش کارآیی شرکت‌ها در اختیار مدیران مربوطه قرار گیرد. صاحبان صنایع می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل بهتری از بازار موردنظر به‌دست آورند و در نتیجه استراتژی‌های مناسب‌تری را برای افزایش سودآوری شرکت مربوطه طراحی کنند.

نقش بورس در جذب ثروت چیست؟

نقش بورس در جذب ثروت را می‌توانیم از دو دیدگاه بررسی کنیم. در دیدگاه اول جذب سرمایه شرکت‌های بورسی را از طریق فروش سهام و اوراق بدهی می‌توانیم بررسی کنیم و در دیدگاهی دیگر افزایش ثروت را برای فعالان بازار سرمایه نیز می‌توان مورد توجه قرار داد.

با توجه به اینکه فعالان بازار سرمایه می‌‌توانند با سرمایه‌گذاری در سهام‌های مستعد رشد، از رشد قیمت این سهم‌ها علاوه بر سود مربوطه بهره‌مند شوند، بنابراین بورس علاوه بر ایجاد امکانی برای تامین سرمایه شرکت‌ها، بستری مناسب را برای کسب سود سرمایه‌گذاران بازار سرمایه نیز فراهم می‌کند.

تاثیر بورس در جذب ثروت برای شرکت‌ها چیست؟

شرکت‌ها می‌توانند از طریق عرضه سهام مربوطه در بورس نسبت به تامین مالی خود اقدام کنند. برای این منظور شرکت‌های متقاضی نیاز دارند تا شرایط لازم برای ورود به بورس را داشته باشند. پس از ارزیابی و تایید شرکت‌های متقاضی توسط کارشناسان سازمان بورس، این شرکت‌ها می‌توانند سهام مربوطه را برای فروش در بورس عرضه کنند.

علاوه بر عرضه سهام در بورس شرکت‌ها می‌توانند با انتشار اوراق بدهی همانند اوراق مشارکت نیز تامین مالی موردنظر را انجام دهند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که جذب ثروت از طریق اوراق بدهی چیست و تامین مالی از طریق اوراق مشارکت را شرح می‌دهیم.

جذب ثروت از طریق اوراق بدهی چیست؟

جذب ثروت از طریق اوراق بدهی به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند با انتشار اوراق بدهی، سرمایه موردنیاز خود را برای ادامه فعالیت‌های موردنظر تامین کنند. شرکت‌ها با انتشار و فروش اوراق بدهی در واقع به جذب سرمایه می‌پردازند. برای اینکه سرمایه‌گذاران برای خرید این اوراق اقدام کنند، مقدار سودی در بازه‌های زمانی معین به خریداران پرداخت می‌شود.

برای مثال اوراق مشارکت یکی از اوراق بدهی است که شرکت‌ها برای تامین مالی منتشر می‌کنند. شرکت‌هایی که سرمایه لازم برای توسعه طرح‌های اقتصادی همانند راه‌اندازی خط تولید جدید را ندارند، می‌توانند با انتشار اوراق مشارکت، هزینه لازم برای فعالیت مربوطه را تامین کنند. بنابراین افراد با خرید این اوراق علاوه بر مشارکت در طرح اقتصادی مربوطه می‌توانند از سود آن‌ها استفاده کنند. هر کدام از این اوراق مشارکت دارای تاریخ سررسید است که شرکت مربوطه در آن تاریخ اصل سرمایه را به خریداران اوراق برمی‌گرداند.

نقش بورس در جذب ثروت برای فعالان بازار چیست؟

علاوه بر جذب ثروت از طریق شرکت‌های بورسی، فعالان بازار سرمایه نیز می‌توانند با انجام معاملات در بورس و سرمایه‌گذاری در آن، از این بازار کسب سود کنند. خریدران سهام شرکت‌های بورسی با تهیه سهام موردنظر قسمتی از مالکیت شرکت را به‌دست می‌آورند. این افراد با توجه به میزان سودآوری شرکت مربوطه می‌توانند از سود سهام خریداری شده بهره‌مند شود. علاوه بر این خریداران می‌توانند با فروش سهام در قیمت‌های بالاتر از روند افزایشی قیمت برای سهام مربوطه نیز کسب سود کنند.

تاثیر امور مالی غیرمتمرکز در خلق ثروت چیست؟

«امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance | DeFi) این امکان را برای افراد ایجاد می‌کند تا بتوانند تمامی کارهایی که در امور مالی متمرکز انجام می‌دهند، از قبیل انتقال وجه، سپرده‌گذاری برای دریافت سود، دریافت وام و دیگر فعالیت‌های اقتصادی موردنظر را بدون نیاز به نهادی واسط انجام دهند.

این امکان از طریق تکنولوژی بلاک‌چین به‌عنوان نوعی دفتر کل توزیع‌شده ایجاد شده است. بنابراین با استفاده از امور مالی غیرمتمرکز افراد نیازی به نهادهای مالی متمرکزی همانند بانک‌ها و موسسات مالی ندارند و فعالیت‌های مالی خود را می‌توانند در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین انجام دهند. تاثیر امور مالی غیرمتمرکز را از دیدگاه‌های متفاوتی می‌توان بر روی خلق ثروت بررسی کرد که در ادامه این مطلب به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خلق ثروت در جوامع فاقد ساختارهای مالی امن

یکی از استفاده‌های مهمی که برای امور مالی غیرمتمرکز می‌توان در نظر گرفت، کاربرد آن در کشورهای فاقد نهادهای مالی متمرکز است. در بسیاری از نقاط دنیا به دلایل مختلفی همانند نبود زیرساخت‌های لازم یا عدم وجود موسسات مالی امن، مردم نمی‌توانند امور مالی موردنظر خود را انجام دهند.

این موضوع بسیاری از افراد را در راه‌اندازی فعالیت اقتصادی برای تولید ثروت با مشکل مواجه می‌‌کند. استفاده از امور مالی غیرمتمرکز در این جوامع این امکان را به کارآفرینان و فعالان اقتصادی می‌دهد تا بتوانند همانند کشورهای پیشرفته و در بسترهای غیرمتمرکز، امور مالی مربوطه را انجام دهند. این موضوع باعث خلق ثروت برای فعالان اقتصادی در مناطق محروم و فاقد زیرساخت‌های لازم می‌شود.

جذب سرمایه پروژه‌های رمزارزی

پروژه‌های رمزارزی با تولید توکن و عرضه آن در بازار کریپتو این امکان را دارند تا همانند شرکت‌های بورسی، با فروش توکن‌های مربوطه سرمایه لازم را برای ادامه فعالیت‌های خود جمع‌آوری کنند. فروش توکن‌های پروژه‌های رمزارزی یکی از راه‌های تولید ثروت برای شرکت مربوطه محسوب می‌شود. شرکت‌های رمزارزی پروژه‌هایی تکنولوژی محور هستند که در حوزه بسترهای غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند.

این پروژه‌ها همانند سایر پروژه‌های اقتصادی برای ادامه فعالیت‌های خود نیاز به سرمایه دارند. برای این منظور می‌توانند توکن‌های خود را در عرضه اولیه توکن در صرافی‌های ارز دیجیتال برای فروش عرضه کنند. سرمایه‌گذاران نیز با توجه به میزان اهمیت و رشد پروژه مربوطه، می‌توانند مقداری از سرمایه خود را به خرید توکن مربوطه اختصاص دهند. نکته مهمی که در ارتباط با این پروژه‌های رمزارزی وجود دارد، ریسک بالای سرمایه‌گذاری در آن‌ها به دلیل وجود پروژه‌های کلاهبرداری است.

بنابراین افراد می‌بایست با مقدار کمی از سرمایه خود و با رعایت کامل مدیریت ریسک وارد این بازار شوند. علاوه بر این برای ورود به این بازار سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا مهارت لازم برای شناسایی توکن‌های مستعد رشد را به‌دست آورند تا بتوانند سرمایه‌گذاری سودآوری را تجربه کنند.

جذب سرمایه پروژه‌های رمزارزی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری

علاوه بر سرمایه‌گذاران خرد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در پروژه‌های رمزارزی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند به روش‌های متفاوتی با پروژه رمزارزی مربوطه همکاری کنند. برای مثال در صورتی که حوزه فعالیت پروژه رمزارزی هم‌راستا با فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری باشد، شرکت مربوطه پس از انجام تحقیقات لازم سرمایه موردنیاز برای ادامه فعالیت‌های پروژه را در اختیار اعضای تیم آن قرار می‌دهد.

تیم پروژه نیز پس از راه‌اندازی توکن مجموعه، مقداری از توکن پروژه را به این شرکت‌ها اختصاص می‌دهد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز پس از آزادسازی توکن می‌توانند با فروش آن‌ها پاداش خود را از این همکاری و کمک مالی دریافت کنند. لازم به ذکر است پروژه‌های رمزارزی برای حفظ ارزش توکن در بازار، پس از تخصیص توکن به شرکت‌ها، آن‌ها را در شبکه قفل می‌کنند. سپس مطابق با برنامه‌ای مشخص آن‌ها را آزاد می‌‌کنند که به آن فرآیند آزادسازی توکن می‌گویند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس ثروت را تعریف کردیم و انواع ثروت مالی، ثروت طبیعی و ثروت انسانی را شرح دادیم. سپس درباره فرد ثروتمند توضیحاتی ارائه دادیم و معنی ثروت واقعی را بیان کردیم. با توجه به اینکه تعریف ثروت می‌تواند در افراد متفاوت فرق کند، بنابراین در ادامه این مطلب مراحلی را برای ارائه تعریفی از ثروت و رسیدن به ثروت موردنظر توضیح دادیم.

بنابراین مراحلی از قبیل نوشتن ارزش‌ها، پیدا کردن میزان دارایی برای هر فرد، مشخص کردن اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف و تهیه نقشه راه را شرح دادیم. سپس تغییر در مفهوم ثروتمند بودن را شرح دادیم. عوامل تاثیرگذار در انباشت ثروت را بیان کردیم. برای این منظور تاثیر میزان درآمد، نقش تعیین بودجه، اهمیت افزایش دانش و مهارت و تاثیر کارآفرینی را در انباشت ثروت شرح دادیم. سپس تاثیر تکنولوژی بر ثروت را توضیح دادیم. بنابراین تاثیر تکنولوژی در افزایش تولید، تاثیر فروشگاه‌های اینترنتی در تولید ثروت و تاثیر هوش مصنوعی را در خلق ثروت بیان کردیم.

بورس از دیگر مواردی است که در جذب ثروت نقش زیادی دارد. بنابراین در ادامه این مطلب تاثیر بورس در جذب ثروت شرکت‌ها و نقش بورس در جذب ثروت برای فعالان بازار را شرح دادیم. تاثیر امور مالی غیرمتمرکز را در خلق ثروت بیان کردیم. خلق ثروت در جوامع فاقد ساختارهای مالی امن را توضیح دادیم و در پایان نیز جذب سرمایه در پروژه‌های رمزارزی را شرح دادیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ForbesSmartassetInvestopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *