سرمایه ثابت چیست؟ – توضیح به زبان ساده

۱۸۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
سرمایه ثابت چیست؟ – توضیح به زبان ساده

شرکت‌ها برای اینکه بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع کنند، نیاز دارند تا فضایی مناسب برای انجام فعالیت‌های موردنظر و تجهیزات لازم را برای انجام کارهای خود تامین کنند. فضای مناسب در قالب زمین یا ساختمان و ابزارآلاتی که برای انجام امور مربوطه استفاده می‌کنند، همگی جزو دارایی‌های شرکت هستند که به‌عنوان سرمایه ثابت شناخته می‌شوند. با توجه به مقدار سرمایه ثابت موجود در شرکت‌ها، آن‌ها می‌بایست سودآوری قابل‌قبولی داشته باشند. بنابراین شناخت و مدیریت سرمایه ثابت در شرکت‌ها بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد و اهمیت زیادی برای مدیران شرکت دارد. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که سرمایه ثابت چیست و پس از تعریف و بیان اهمیت آن، مدیریت بهینه سرمایه ثابت را شرح می‌دهیم و برای درک بهتر این موضوع در پایان این مطلب، درباره سرمایه ثابت در شرکت‌های رمزارزی توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

سرمایه ثابت چیست؟

«سرمایه ثابت» (Fixed Capital) به دارایی‌هایی همانند زمین، ساختمان و ابزارآلاتی گفته می‌شود که در بازه‌های زمانی بلندمدت برای تولید محصولات یا ارائه خدمات کاربرد دارند. به‌ عبارتی دیگر سرمایه ثابت به آن دسته از سرمایه‌های شرکت گفته می‌شود که همانند ستون فقرات برای شرکت مربوطه عمل می‌کنند و برای بازه‌های زمانی بلندمدت در شرکت استفاده می‌شوند.

بنابراین به‌طور خلاصه می‌توان گفت هر شرکتی برای اینکه بتواند محصولات یا خدمات خود را ارائه کند، به برخی امکانات اصلی همانند زمین یا ساختمان و ابزارهایی برای انجام فعالیت‌های خود نیاز دارد که به آن‌ها سرمایه ثابت شرکت می‌گویند.

اهمیت Fixed Capital چیست؟

اهمیت سرمایه ثابت برای شرکت‌ها را می‌توان از دیدگاه‌های متفاوتی بررسی کرد. یکی از این دیدگاه‌ها مربوط به اهمیت سرمایه ثابت به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت است و دیدگاه دیگر به تاثیر سرمایه ثابت در گسترش فعالیت‌های شرکت ارتباط دارد که در ادامه مطلب آن‌ها را شرح می‌دهیم.

اهمیت سرمایه ثابت به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت چیست؟

سرمایه ثابت برای شرکت‌ها نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز محسوب می‌شود. با توجه به اینکه سرمایه ثابت برخلاف هزینه‌های روزانه، برای مدت زمانی طولانی در شرکت استفاده می‌شوند، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز برای شرکت مربوطه در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال فردی که ساختمانی را برای انجام فعالیت‌های اقتصادی خود خریداری می‌کند، علاوه بر اینکه این دارایی جزو سرمایه ثابت برای شرکت مربوطه محسوب می‌شود، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز برای شرکت به‌حساب می‌آید.

تصویری نمادین از ستون که ثروت را تداعی می‌کند.

اهمیت سرمایه ثابت در گسترش فعالیت‌های شرکت چیست؟

سرمایه ثابت شرکت باعث رشد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی در شرکت می‌شود. برای مثال شرکتی تولید را در نظر بگیرید که دارای وسایل پیشرفته تولیدی است. این شرکت می‌تواند با توجه به ابزارآلات پیشرفته‌ای که در اختیار دارد، محصولات بهتر و بیشتری را تولید کند که این موضوع می‌تواند باعث افزایش سودآوری شرکت شود.

از سویی دیگر داشتن ماشین‌الات پیشرفته برای شرکت‌های تولیدی می‌‌تواند امکان تولید محصولات جدید را برای شرکت موردنظر فراهم کند که این موضوع نیز در افزایش سودآوری شرکت موردنظر تاثیرگذار است. در مثالی دیگر شرکت خدماتی را در نظر بگیرید که برای افزایش فروش خود می‌بایست فضای بیشتری را در اختیار داشته باشد. بنابراین در صورتی که این شرکت سرمایه ثابت بیشتری را در قالب فضای اداری داشته باشد، می‌تواند پروژه‌های‌ جدید‌تر و بهتری را با جذب کارکنان بیشتر اجرا کند و سودآوری بیشتری را در کسب و کار موردنظر تجربه کند.

نقش سرمایه ثابت در میزان بهره‌وری شرکت چیست؟

سرمایه ثابت نقش مهمی در میزان بهره‌وری شرکت دارد. با توجه به اینکه ابزارآلاتی که شرکت با کمک آن‌ها محصولات و خدمات خود را ارائه می‌کند، جزو سرمایه ثابت حساب می‌شوند، بنابراین هراندازه این وسایل از کارآیی بهتری برخوردار باشند، باعث می‌شود تا بهره‌وری شرکت مربوطه افزایش پیدا کند.

برای مثال رستورانی را در نظر بگیرید که از وسایل آشپزی بهتری استفاده می‌کند. فرض کنید این رستوران از وسایل مربوط به پخت و پز و پذیرایی بهتر و بیشتری برخوردار باشد. در این صورت رستوران موردنظر با استفاده از سرمایه‌گذاری که در این وسایل انجام داده است، این امکان را دارد تا با سرعت و کیفیت بیشتر و بهتری مراحل آماده‌سازی سفارشات را انجام دهد و درواقع میزان بهره‌وری خود را افزایش می‌‌دهد. از سویی دیگر در صورتی که این رستوران از فضای پذیرایی مناسب با محیطی باز و دلپذیر نیز استفاده کند، باعث می‌شود تا افراد بیشتری برای صرف غذا این رستوران را انتخاب کنند.

تمامی این موارد جزو سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در این مثال محسوب می‌شوند و مربوط به سرمایه ثابت برای رستوران موردنظر است. بنابراین با وجود اینکه موارد دیگری همانند نحوه برخورد با مشتری، کیفیت و قیمت غذا نقش مهمی را در میزان سودآوری رستوران مربوطه ایفا می‌‌کنند، ولی سرمایه ثابت موجود در این رستوران نیز در میزان سودآوری آن نقش زیادی دارد.

Fixed Capital به‌عنوان نیروی محرکه تولید

از سرمایه ثابت به‌عنوان نیروی محرکه تولید نیز یاد می‌شود. بنابراین شرکت‌ها برای اینکه بتوانند ایده‌های سرمایه‌گذاری و سودآوری را اجرا کنند، به سرمایه ثابت همانند زمین و فضایی برای احداث کارخانه یا ابزارآلاتی همانند ماشن‌الات صنعتی برای تولید محصولات نیاز دارند. بدیهی است بدون داشتن این موارد که همگی جزو سرمایه ثابت برای شرکت محسوب می‌شوند، شرکت مربوطه نمی‌تواند فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع کند.

ارتباط سرمایه ثابت با میزان سودآوری شرکت چیست؟

مقدار سرمایه‌ای که شرکت‌ها به‌عنوان سرمایه‌ ثابت برای افزایش سودآوری شرکت اختصاص می‌دهند، می‌بایست به میزان قابل‌قبولی باعث افزایش سودآوری در بنگاه اقتصادی مربوطه شود. برای مثال شرکتی که برای خرید ابزارآلات هزار دلار هزینه می‌کند، در صورتی که بتواند از این سرمایه‌گذاری دو هزار دلار سودآوری داشته باشد، سرمایه‌گذاری پرسودی را انجام داده است.

با توجه به اینکه هزینه‌ خرید ماشین‌الات و ابزار کاربردی در شرکت جزو هزینه‌های مربوط به افزایش سرمایه ثابت برای شرکت محسوب می‌شود، بنابراین مدیران شرکت‌ها همواره سعی می‌کنند میزان تاثیر سرمایه ثابت را در مقدار سودآوری مربوطه به‌دست آورند تا بتوانند مدیریت بهینه‌ای در سرمایه‌گذاری داشته باشند.

تصویری نمادین از ثروت

هزینه به سود سرمایه ثابت چیست؟

هزینه به سود سرمایه ثابت به این موضوع می‌پردازد که سود حاصل از سرمایه ثابت نسبت به میزان هزینه مربوطه چقدر است. همان‌طور که برای خرید کالاهای گران‌قیمت همواره میزان منافع را نسبت به هزینه‌ لازم برای خرید در نظر می‌گیرند، در مورد سرمایه‌گذاری‌هایی که در شرکت‌ها انجام می‌شود نیز میزان هزینه به سود سرمایه ثابت از اهیمت زیادی برخوردار است.

بنابراین شرکت‌ها قبل از اینکه سرمایه‌گذاری موردنظر خود را بر روی خرید زمین یا ماشین‌آلات صنعتی به‌عنوان سرمایه ثابت انجام دهند، نیاز دارند تا میزان سود حاصل از این سرمایه‌گذاری را تخمین بزنند. بنابراین شرکت‌ها قبل از سرمایه‌گذاری میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری موردنظر را بررسی می‌کنند.

برای این منظور در ابتدا میزان هزینه مربوط به سرمایه‌گذاری را حساب می‌کنند. از سویی دیگر میزان سودآوری حاصل از این سرمایه‌گذاری جدید را تخمین می‌زنند. درنهایت با توجه به اختلاف بین هزینه و سودآوری موردنظر، می‌توانند درباره انجام این سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کنند.

مدیریت بهینه سرمایه ثابت چیست؟

مدیریت بهینه سرمایه ثابت باعث می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند استفاده بیشتری از ظرفیت‌های موجود در بنگاه اقتصادی مربوطه داشته باشند. سرمایه ثابت که در قالب امکانات و ابزارهای ضروری در شرکت وجود دارد، در صورتی که به‌گونه‌ای مطلوب مدیریت شوند می‌تواند میزان سودآوری شرکت را افزایش دهد. بنابراین مدیریت بهینه سرمایه ثابت نقش مهمی در میزان بهره‌وری و سودآوری شرکت دارد. مدیریت بهینه سرمایه ثابت را می‌توان از دیدگاه‌های متفاوتی بررسی کرد که در ادامه این مطلب آن را از دو دیدگاه بررسی می‌کنیم.

تخمین ظرفیت موجود در Fixed Capital چیست؟

اولین گام برای مدیریت بهینه سرمایه ثابت در شرکت‌ها کسب اطلاع از میزان ظرفیت موجود در شرکت خدماتی یا واحد تولیدی است. سرمایه ثابتی که در شرکت‌های خدماتی و تولید وجود دارد در قالب ابزارها و وسایلی هستند که در شرکت وجود دارند و با استفاده از این امکانات، شرکت می‌تواند فعالیت‌های تولیدی یا خدماتی خود را به مشتریان خود ارائه کند. برای مدیریت بهینه سرمایه ثابت، مدیران شرکت در ابتدا می‌بایست تخمین مناسبی از ظرفیت موجود برای تولید یا ارائه خدمات با توجه به میزان سرمایه ثابت در شرکت داشته باشند.

برای مثال مغازه پیتزا فروشی را در نظر بگیرید. فردی که صاحب این پیتزا فروشی است، بابت خرید وسایل ثابتی از قبیل اجاق پخت‌و‌پز، میز، صندلی و غیره هزینه کرده است. برخی از این هزینه‌ها در قالب تامین وسایلی است که به‌عنوان سرمایه ثابت برای پیتزا فروشی مربوطه در نظر گرفته می‌شود.

در این حالت با توجه به میزان سرمایه ثابت و امکاناتی که در این پیتزا فروشی وجود دارد، صاحب پیتزا فروشی ممکن است تنها مقدار محدودی از ظرفیت کل موجود برای پخت پیتزا را استفاده کند. برای مثال اگر ظرفیت پخت پیتزا برای امکانات موجود در این پیتزا فروشی برابر با صد پیتزا در روز باشد، این فرد ممکن است تنها ۶۰ پیتزا در روز تولید کند.

بنابراین در این حالت می‌توان گفت این فرد تنها از ۶۰ درصد از ظرفیت موجود برای تولید پیتزا استفاده می‌کند. به عبارتی دیگر این فرد با توجه به اینکه نتوانسته است تخمین مناسبی از میزان ظرفیت تولیدی پیتزا به‌دست آورد، سرمایه ثابت زیادی را به این کار اختصاص داده است.

استفاده از حداکثر ظرفیت موجود در سرمایه ثابت چیست؟

استفاده از حداکثر ظرفیت موجود در سرمایه ثابت مورد دیگری است که در مدیریت بهینه سرمایه ثابت مورد توجه قرار می‌گیرد. بعد از اینکه مدیران شرکت مربوطه تخمینی از میزان ظرفیت موجود با توجه به میزان سرمایه ثابت اختصاصی به‌دست آوردند، در مرحله بعدی باید بتوانند با مدیریت مناسب و پیدا کردن راهکارهای مطلوب از حداکثر این ظرفیت استفاده کنند.

این موضوع باعث می‌شود تا شرکت خدماتی یا واحد تولید مورنظر بتواند از سرمایه‌‌گذاری خود در خرید وسایل موردنیاز شرکت، سودآوری بیشتری را به‌دست آورد. برای درک بهتر این موضوع همان مثال پیتزا فروشی قبلی را در نظر بگیرید. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، ظرفیت این پیتزا فروشی در روز برابر با تولید صد عدد پیتزا است.

استفاده از حداکثر ظرفیت موجود در سرمایه ثابت در این مثال به این معنی است که صاحب پیتزا فروشی بتواند روزانه صد عدد پیتزا تولید کند. در این صورت می‌تواند سود مناسبی نسبت به سرمایه‌ ثابت اختصاصی از فروش پیتزا‌ به‌دست آورد.

تصویری از دفتر کاری مدرن

نقش سرمایه ثابت شرکت‌ها در شکوفایی اقتصادی چیست؟

سرمایه ثابت شرکت‌ها نقش مهمی در میزان رشد و شکوفایی اقتصادی جامعه دارد. با توجه به اینکه مجموع سرمایه‌ ثابتی که در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در جوامع وجود دارند در واقع همانند ستون‌هایی برای اقتصاد جامعه مربوطه عمل می‌کنند، بنابراین هراندازه تعداد شرکت‌های فعال و کارآمدی که سرمایه ثابت قابل‌توجهی در اختیار دارند، در کشوری بیشتر شود، آن کشور اقتصاد پررونق‌تر و پویاتری را تجربه می‌کند.

با توجه به اینکه افراد همواره سعی می‌کنند سرمایه‌گذاری‌های خود را در محیط‌هایی امن و باثبات انجام دهند، بنابراین افزایش سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بزرگ که دارای سرمایه‌ ثابت زیادی هستند، به‌عنوان شاخصی برای میزان ثبات و امنیت اقتصادی جامعه مربوطه نیز عمل می‌کند.

نقش سرمایه ثابت شرکت‌ها در تولید ناخالص داخلی چیست؟

افزایش سرمایه ثابت شرکت‌ها که در قالب افزایش ماشین‌الات و محیط‌های تولیدی انجام می‌شود، باعث افزایش ظرفیت تولید در شرکت مربوطه می‌شود. افزایش ظرفیت تولیدات و ارائه خدمات شرکت‌ها درنهایت باعث افزایش تولید ناخالص داخلی در کشور می‌شود. از سویی دیگر افزایش سرمایه ثابت در قالب به‌کارگیری ماشین‌آلات پیشرفته باعث می‌شود تا میزان تولیدات افزایش پیدا کند. این موضوع نیز در نهایت باعث افزایش میزان تولید ناخالص داخلی در کشور مربوطه می‌شود.

ارتباط سرمایه ثابت در استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته چیست؟

تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که در قالب ابزارهای نوین صنعتی در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی استفاده می‌شوند نیز نمونه‌هایی از سرمایه ثابت برای شرکت مربوطه هستند. بنابراین شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری در ابزارهای پیشرفته‌‌ای که از فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کنند، می‌توانند علاوه بر انجام تولیدات بهتر و بیشتر، سطح استاندارد استفاده از فناوری‌های پیشرفته در کشور را نیز بالا ببرند.

این موضوع باعث ارتقای سطح تولیدات و خدمات بنگاه‌های اقتصادی نیز می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع و نقش آن در میزان افزایش اشتغال در جامعه، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که نقش سرمایه ثابت در افزایش جذب نیروی کار چیست و اهمیت آن را در میزان جذب کارکنان شرح می‌دهیم.

نقش سرمایه ثابت در افزایش جذب نیروی کار چیست؟

هراندازه سرمایه ثابت شرکتی بیشتر باشد، این امکان را برای شرکت فراهم می‌کند تا با جذب نیروی کار بیشتر بتواند از این سرمایه‌گذاری استفاده بهینه‌تری بکند. برای مثال شرکتی که فضا و امکانات زیادی در اختیار دارد می‌تواند نیروی کار بیشتری جذب کند و سودآوری مطلوب‌تری داشته باشد.

بنابراین افزایش سرمایه ثابت در شرکت این امکان را به مدیران مربوطه می‌دهد تا بتوانند با جذب نیروی کار بیشتر، اقدامات لازم را برای سودآوری متناسب با فضا و امکانات شرکت فراهم کنند. این موضوع از دیدگاه اقتصاد کلان و با توجه به تاثیری که در میزان اشتغال افراد جامعه می‌گذارد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بدیهی است هراندازه میزان اشتغال در جامعه‌ای بیشتر باشد، نشان‌دهنده توسعه بیشتر صنایع در آن کشور است. روش‌های تامین مالی شرکت‌ها برای افزایش سرمایه ثابت نیز برای پیشرفت و توسعه ‌آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

بنابراین در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که روش‌های تامین مالی برای افزایش سرمایه ثابت چیست و به برخی از روش‌های موجود برای تامین مالی شرکت‌ها اشاره می‌کنیم.

روش‌های تامین مالی برای سرمایه ثابت چیست؟

شرکت‌ها با توجه به استراتژی‌های مدیریت مالی، صنعت مربوطه و شرایط اختصاصی خود منابع مالی موردنیاز برای سرمایه‌گذاری را از روش‌های متفاوتی تامین می‌کنند. برخی از روش‌های تامین مالی جهت گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت و افزایش سرمایه ثابت را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید. در ادامه این مطلب هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • تامین مالی از طریق عرضه سهام شرکت
  • تامین مالی از طریق سودآوری شرکت
  • تامین مالی از طریق وام‌های بانکی
  • تامین مالی از طریق اوراق بدهی

تامین مالی از طریق فروش سهام شرکت

یکی از راه‌های تامین مالی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید تولیدی، عرضه سهام شرکت مربوطه در بورس برای فروش است. افرادی که سهام شرکت‌ها را خریداری می‌کنند، با توجه به میزان سهام مربوطه بخشی از مالکیت شرکت را عهده‌دار می‌شوند.

این افراد علاوه بر اینکه می‌توانند از افزایش قیمت هر سهم کسب سود کنند، از سود مربوط به هر سهم نیز برخوردار می‌شوند. بنابراین در صورتی که شرکت‌ها شرایط لازم برای پذیرش در بورس را داشته باشند، می‌توانند با فروش سهام شرکت در بورس، تامین مالی لازم برای گسترش فعالیت‌های شرکت را انجام دهند.

این تامین مالی می‌تواند برای خرید زمین یا ساختمان جدید و هرگونه ابزارآلات موردنیاز شرکت استفاده شود. بنابراین قسمتی از سرمایه جمع‌آوری شده از فروش سهام شرکت، در قالب خرید ملک یا تجهیزات بادوام به سرمایه ثابت تبدیل می‌شود.

تامین مالی از طریق سودآوری شرکت

شرکت‌ها می‌توانند بخشی از سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی خود را ذخیره کنند و از آن برای افزایش سرمایه ثابت جهت گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت استفاده کنند.

همان‌طور که اشاره شد، شرکت‌ها قسمتی از سود هرسهم را بین سهام‌داران توزیع می‌کنند. شرکت‌های بورسی این امکان را دارند تا قسمتی از سود شرکت را برای انجام طرح‌های توسعه‌ای، ذخیره‌ کنند و با استفاده از آن تجهیزات لازم را برای گسترش فعالیت‌های شرکت خریداری کنند. بنابراین استفاده از سودهای انباشته شده شرکت می‌تواند برای تامین مالی جهت افزایش سرمایه ثابت در نظر گرفته شود.

تصویری از سرمایه‌گذاری در حوزه املاک

تامین مالی از طریق وام‌های بانکی

یکی از روش‌های متداول برای تامین مالی جهت گسترش فعالیت‌های اقتصادی موردنظر، استفاده از وام‌های بانکی است. شرکت‌ها با استفاده از وام‌های بانکی می‌‌توانند نسبت به تهیه تجهیزات موردنیاز برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی اقدام کنند. سرمایه دریافتی در قالب وام‌های بانکی می‌تواند بابت خرید ملک یا تجهیزات موردنیاز برای شرکت مربوطه استفاده شود که همگی جزو سرمایه ثابت شرکت محسوب می‌شوند.

شرکت‌هایی که از طریق وام‌های بانکی منابع موردنیاز خود را تامین می‌کنند می‌بایست در فواصل زمانی معین اصل وام و سود مربوطه را به بانک پرداخت کنند. از دیگر روش‌های تامین مالی برای افزایش سرمایه ثابت، انتشار اوراق بدهی است. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که تامین مالی برای افزایش سرمایه ثابت از طریق انتشار اوراق بدهی چیست و برخی از اوراق بدهی که برای این منظور استفاده می‌شوند را توضیح می‌دهیم.

تامین مالی از طریق اوراق بدهی چیست؟

انتشار اوراق بدهی یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از فروش آن، منابع موردنیاز خود را برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت و خریداری تجهیزات مربوطه تامین کنند. نحوه کار به این ترتیب است که شرکت با انتشار و فروش این اوراق بدهی منابع لازم را برای فعالیت‌های اقتصادی خود تامین می‌کند.

از سویی دیگر نیز خریداران این اوراق از سود این اوراق بهره‌مند می‌شوند. در برخی از کشورهای اسلامی انواع اوراق بدهی با استفاده از عقود اسلامی منتشر می‌شوند که به آن‌ها صکوک می‌گویند. برای درک بهتر نحوه کارکرد اوراق بدهی و نقش آن‌ها در تامین مالی شرکت‌ها در ادامه این مطلب دو نمونه از انواع اوراق بدهی را شرح می‌دهیم.

نقش اوراق مشارکت در افزایش سرمایه ثابت چیست؟

اوراق مشارکت یکی از انواع اوراق بدهی است که شرکت‌ها می‌توانند برای تامین مالی و خرید تجهیزات لازم آن‌ها را منتشر کنند. سرمایه‌گذاران با خرید اوراق مشارکت همان‌طور که از نام این اوراق می‌توان متوجه شد، در واقع در توسعه و گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ مربوطه مشارکت می‌‌‌کنند.

در ازای این مشارکت، ناشر اوراق با توجه به میزان اوراق خریداری شده، سود حاصل از فعالیت اقتصادی را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند. شرکت مربوطه نیز می‌تواند سرمایه‌ جمع‌آوری شده از فروش این اوراق را برای خرید ملک یا تجهیزات موردنیاز شرکت استفاده کند و به این ترتیب سرمایه ثابت خود را افزایش دهد.

سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی

نقش اوراق اجاره در افزایش سرمایه ثابت چیست؟

اوراق اجاره نیز همانند اوراق مشارکت برای تامین مالی شرکت‌ها استفاده می‌شوند. نحوه کارکرد این اوراق به این ترتیب است که تجهیزات موردنیاز شرکت از طریق شرکتی به‌نام نهاد واسط و از طریق فروش اوراق اجاره، خریداری شده و در اختیار شرکت مربوطه قرار می‌گیرد.

در نوعی از این اوراق به‌نام اوراق اجاره به شرط تملیک، شرکت مربوطه متعهد می‌شود پس از پایان قرارداد اجاره، تجهیزات موردنظر را از نهاد واسط خریداری کند. بنابراین با خرید این تجهیزات، به سرمایه ثابت شرکت مربوطه افزوده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید شرکتی صنعتی می‌خواهد برای گسترش فعالیت‌های صنعتی خود تعدادی دستگاه پیشرفته تراشکاری را تهیه کند. اما سرمایه لازم را برای تهیه این تعداد دستگاه تراشکاری در اختیار ندارد.

برای این منظور با هماهنگی شرکتی به‌نام نهاد واسط، اوراقی به‌نام اوراق اجاره را منتشر و برای فروش به خریداران عرضه می‌کند. پس از فروش این اوراق با سرمایه جمع‌آوری شده، نهاد واسط تجهیزات موردنیاز که در این مثال ماشین‌های تراشکاری است را خریداری می‌کند و به شرکت مربوطه اجاره می‌دهد.

شرکت صنعتی نیز با این تجهیزات تراشکاری فعالیت‌های صنعتی خود را انجام می‌دهد و اجاره‌بهای این دستگاه‌ها را به شرکت واسط پرداخت می‌کند. شرکت واسط نیز اجاره‌بهای دریافتی را به خریداران این اوراق بابت سود این اوراق پرداخت می‌کند. در پایان مدت قرارداد نیز شرکت صنعتی تجهیزات تراشکاری را از نهاد واسط خریداری می‌کند.

نهاد واسط نیز با پول حاصل از فروش دستگاه‌های تراشکاری، اصل سرمایه خریداران اوراق اجاره را به آن‌ها برمی‌گرداند. بنابراین شرکت صنعتی پس از اتمام قرارداد اجاره، دستگاه‌های تراشکاری را خریداری کرده است و این دستگاه‌ها به‌عنوان سرمایه ثابت برای شرکت مربوطه به‌حساب می‌آیند.

در این مثال شرکت صنعتی توانسته است با استفاده از فروش اوراق اجاره، درنهایت منابع لازم را برای خرید تجهیزات موردنیاز تامین کند. لازم به ذکر است شرکت مربوطه با اجاره کردن تجهیزات موردنیاز خود و انجام فعالیت‌های صنعتی با آن‌ها، درنهایت سرمایه‌ لازم را برای خرید دستگاه‌های تراشکاری تامین می‌کند.

سرمایه ثابت در شرکت‌های رمزارزی چیست؟

سرمایه ثابت در شرکت‌های رمزارزی همانند دیگر شرکت‌ها به دارایی‌هایی همانند ملک و تجهیزات فیزیکی از قبیل سرورهای پیشرفته گفته می‌شود. شرکت‌های رمزارزی شرکت‌هایی هستند که در حوزه ارزهای دیجیتال و شبکه‌های غیرمتمرکز مربوطه فعالیت می‌کنند.

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که با توجه به غیرمتمرکز بودن شبکه‌های بلاک‌چینی و رمزارزهای مربوطه، وجود نهادی به‌نام شرکت رمزارزی چگونه تعریف می‌شود. در پاسخ به این سوال به این نکته توجه کنید که تیم پروژه‌های رمزارزی برای اینکه بتواند تمرکز بیشتری بر روی ارتقای شبکه و توسعه رمزارز مربوطه داشته باشد، می‌تواند در شرکتی متمرکز فعالیت کند.

برای این منظور این شرکت‌ها نیاز دارند تا سرمایه لازم برای راه‌اندازی مجموعه موردنظر و تامین امکانات موردنیاز از قبیل ملک و تجهیزات کامپیوتری را فراهم کنند. مدیرعامل مجموعه نیز می‌بایست با توجه به پروژه رمزارزی موردنظر منابع مالی موردنیاز خود را از روش‌هایی همانند عرضه اولیه توکن تامین کند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب به تامین مالی پروژه‌های رمزارزی از طریق عرضه اولیه توکن می‌پردازیم.

تصویری نمادین از مفهوم سرمایه - سرمایه ثابت چیست

نقش عرضه اولیه توکن در سرمایه ثابت چیست؟

شرکت‌های رمزارزی می‌توانند برای تامین مالی و گسترش فعالیت‌های رمزارزی موردنظر توکن خود را برای جذب سرمایه‌گذار در بازار کریپتو عرضه کنند. شرکت‌های رمزارزی با سرمایه‌ جمع‌آوری شده از فروش توکن‌ها در عرضه اولیه مربوطه، تجهیزات لازم را برای ادامه فعالیت‌های خود در این حوزه و افزایش سرمایه ثابت تامین می‌کنند.

بازار کریپتو این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا ارزهای دیجیتال موردنظر خود را برای نوسان‌گیری و کسب سود در این بازار معامله کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند با توجه به انواع تحلیل‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال نسبت به پیش‌بینی قیمت رمزارز موردنظر و کسب سود از روندهای صعودی و نزولی در بازار کریپتو اقدام کنند.

راه‌های کسب درآمد از بازار کریپتو تنها به ترید منتهی نمی‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند در عرضه اولیه‌هایی که برای جمع‌آوری سرمایه توسط شرکت‌های رمزارزی برگزار می‌شود، با انجام تحقیقات لازم برای شناسایی توکن‌های مستعد رشد شرکت کنند.

لازم به ذکر است بسیاری از این توکن‌ها تنها برای مدت محدودی با جذب سرمایه روندی صعودی دارند و سپس با افت قیمت‌های شدیدی مواجه می‌شوند. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌بایست تنها با مقدار کمی از سرمایه و با مدیریت ریسک، این توکن‌ها را خریداری کنند تا دچار ضررهای مربوط به کاهش قیمت این توکن‌ها نشوند.

نقش توکن‌های مستعد رشد در سرمایه ثابت چیست؟

توکن‌های مستعد رشد رمزارزهایی هستند که با توجه به تیم قدرتمند و تکنولوژی پیشرفته، این امکان را دارند که در آینده با رشدهای قیمتی همراه باشند. تاثیر این توکن‌ها را در افزایش سرمایه ثابت شرکت‌ها می‌توان در دو حالت بررسی کرد که در ادامه هرکدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • نقش توکن‌های پرپتانسیل در سرمایه ثابت شرکت‌های رمزارزی
  • نقش توکن‌های پرپتانسیل در سرمایه ثابت شرکت‌های سرمایه‌گذار

نقش توکن‌های مستعد رشد در شرکت‌های رمزارزی

شرکت‌های رمزارزی با توجه به تکنولوژی مربوطه و توسعه شبکه غیرمتمرکز می‌توانند توجه شرکت‌های تکنولوژی‌محور را برای سرمایه‌گذاری در شرکت رمزارزی جلب کنند. با سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در پروژه‌های رمزارزی، شبکه‌های غیرمتمرکز مربوطه توسعه بیشتری پیدا می‌کنند و دارای قابلیت‌ها و کارکردهای متنوعی می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی - سرمایه ثابت چیست

این موضوع باعث می‌شود تا تقاضا برای توکن شبکه مربوطه افزایش پیدا کند. افزایش تقاضا برای توکن نیز باعث افزایش قیمت آن در بازار کریپتو می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان رمزارز مربوطه در شرکت ارز دیجیتال بتوانند با فروش مقداری از این توکن‌ها در قیمت‌های بالا، سرمایه لازم برای ادامه فعالیت‌های خود را تامین کنند. این سرمایه می‌تواند در قسمت‌های مختلفی همانند خرید تجهیزات موردنیاز برای شرکت‌ها هزینه شود و باعث افزایش سرمایه ثابت در شرکت موردنظر شود.

نقش توکن‌های مستعد رشد در شرکت‌های سرمایه‌گذار

توکن‌های پرپتانسیل نقش مهمی در افزایش سرمایه ثابت در شرکت‌های سرمایه‌گذار ایفا می‌کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به خدمات و همکاری‌هایی که با شرکت رمزارزی انجام می‌دهند، مقداری از توکن شرکت مربوطه را به‌عنوان پاداش دریافت می‌‌کنند.

شرکت‌هایی که در پروژه‌های رمزارزی سرمایه‌گذاری می‌کنند، همواره سعی می‌کنند تا پروژه‌هایی را با تکنولوژی پیشرفته برای همکاری انتخاب کنند. پروژه‌های رمزارزی نیز بابت این حمایت به آن‌ها توکن‌های پروژه را پاداش می‌دهند. پروژه‌های رمزارزی برای حفظ ارزش توکن مربوطه، بعد از اختصاص توکن‌ها آن‌ها را برای مدتی در شبکه قفل می‌کنند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری که توکن‌های مربوطه را به‌عنوان پاداش دریافت کرده‌اند، پس از آزادسازی توکن‌ها می‌توانند آن‌ها را بفروشند. با توجه به اینکه این توکن‌ها از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار هستند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند با فروش توکن‌های موردنظر در سقف‌های قیمتی، هزینه لازم را برای افزایش سرمایه ثابت به‌دست آورند. در این حالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به حوزه فعالیت خود می‌توانند سود حاصل از این سرمایه‌گذاری را برای خرید دفتر کاری یا دیگر تجهیزات موردنیاز مجموعه هزینه کنند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس سرمایه ثابت را تعریف کردیم و نقش آن را به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت و تاثیر آن را در گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت بیان کردیم. سپس اهمیت سرمایه ثابت را به‌عنوان نیروی محرکه تولید شرح دادیم و ارتباط سرمایه ثابت را با میزان سودآوری شرکت توضیح دادیم. هزینه به سود سرمایه ثابت را شرح دادیم و نقش سرمایه ثابت شرکت‌ها در شکوفایی اقتصادی را بیان کردیم.

برای این منظور نقش سرمایه ثابت شرکت‌ها را در تولید ناخالص داخلی، ارتباط سرمایه ثابت در استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و نقش سرمایه ثابت را در افزایش جذب نیروی کار شرح دادیم. در ادامه روش‌های تامین مالی برای سرمایه ثابت را توضیح دادیم. برای این منظور نیز تامین مالی از طریق فروش سهام شرکت، تامین مالی از طریق سودآوری شرکت، وام‌های بانکی و اوراق بدهی را بیان کردیم.

سپس سرمایه ثابت در شرکت‌های رمزارزی را شرح دادیم و نقش عرضه اولیه توکن در سرمایه ثابت را بیان کردیم. در ادامه نقش توکن‌های مستعد رشد در سرمایه ثابت را توضیح دادیم. برای این منظور نقش توکن‌های مستعد رشد در شرکت‌های رمزارزی را شرح دادیم و در پایان نیز نقش‌ توکن‌های مستعد رشد در شرکت‌های سرمایه‌گذاری را بیان کردیم.

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaCFIDeskera MckinseyDeloitte
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *