کندل چیست و انواع کندل ها بیانگر چه هستند؟ — به زبان ساده

۲۲۳۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
کندل چیست و انواع کندل ها بیانگر چه هستند؟ — به زبان ساده

«کندل» (Candle) نوعی نمودار قیمتی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود و قیمت‌های باز شدن، بسته شدن، بالا و پایین یک دارایی را طی یک دوره مشخص نشان می‌دهد. این اصطلاح نخستین بار توسط تجار و بازرگانان برنج ژاپنی برای ردیابی قیمت‌های بازار و حرکت روزانه آن‌ها استفاده شد. کندل‌ها از مهم‌ترین ابزار تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی هستند و نقش مهمی در تشخیص روند بازار دارند. معامله‌گران در بازارهای مالی برای تشخیص روندهای صعودی و نزولی و کسب سود، از کندل‌ها به صورتی گسترده استفاده می‌کنند. در این نوشتار از مجله فرادرس این موضوع بررسی بررسی خواهد شد که کندل چیست و چه انواعی دارد.

فهرست مطالب این نوشته

کندل چیست ؟

کندل ابزاری برای نمایش اطلاعات در مورد حرکت قیمت دارایی است. نمودارهای کندل یکی از محبوب‌ترین مؤلفه‌های تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران را قادر به شناسایی روند قیمت‌ها در بازارهای مختلف می‌کند. کندل‌ها ۴ نوع قیمت «باز شدن»، «بسته شدن»، «بالا» و «پائین» را نشان می‌دهند.

کندل استیک
قیمت‌های ۴ گانه مربوط به یک کندل

بدنه کندل محدوده قیمتی بین قیمت باز شدن و بسته شدن معاملات آن روز را نشان می‌دهد. وقتی بدنه کندل پر یا سیاه می‌شود به این معنی است که قیمت بسته از قیمت باز شده دارایی پایین‌تر بوده است. اگر بدن کندل خالی باشد به این معنی است که قیمت بسته شدن دارایی از قیمت باز شدن آن بالاتر بوده است.

کندل‌ها بازتابی از تأثیر احساسات معامله‌گران بر قیمت اوراق بهادار هستند. تحلیل‌گران تکنیکال از این ابزار برای تعیین زمان ورود و خروج از معاملات استفاده می‌کند. نمودار «کندل‌استیک» (Candlestick) نخستین بار در اوایل قرن ۱۷ میلادی در ژاپن و برای ردیابی قیمت برنج توسعه یافت. کندل‌استیک‌ها روشی مناسب برای معامله هر نواع دارایی مالی نقدی مانند سهام، ارزهای دیجیتال و اوراق قرضه هستند.

کندل استیک‌ها

کندل‌های بلند سبز (یا سفید)، وجود فشار قوی خرید در بازار نشان می‌دهند. در چنین حالاتی، بازار بیشتر صعودی و یا گاوی است. با این‌حال، کندل‌ها را باید در چارچوب ساختار بازار و نه به صورت جداگانه نگاه کرد. به عنوان مثال، یک کندل سبز بلند احتمالاً اگر در سطوح حمایتی قیمت شکل بگیرد، اهمیت بیشتری خواهد داشت. کندل‌‌های بلند قرمز (یا مشکی) نشان‌دهنده وجود فشار قوی فروش در بازار هستند. در چنین حالت‌هایی بازار تا حد زیادی نزولی یا خرسی خواهد بود.

استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت زیادی بر اساس الگوهای کندل وجود دارد. کندل‌شناسی اهمیت بسیار زیادی در تحلیل تکنیکال دارد. از شکل و ساختار کندل و همچنین محدوده قیمتی آن‌ها می‌توان می‌توان برای نوسان‌گیری استفاده کرد. کندل‌ها گاهی به تنهایی ابزاری برای خرید یا فروش محسوب می‌شوند. البته برای ورود به یک معامله تنها نباید به شکل و ساختار کندل اکتفا کرد بلکه باید آن را با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال ترکیب کرد.

به عنوان مثال زمانی که قیمت بسته شدن یک دارایی در پایان روز معاملاتی بالاتر از قیمت پایانی باشد، انتظار می‌رود که این دارایی در روز معاملاتی بعد در قیمت‌های مثبت معامله شود. از طرفی چنانچه قیمت بسته شدن یک دارایی از قیمت پایانی سهم پائین‌تر بسته شود، با احتمال زیاد در روز معاملاتی بعد، آن دارایی در قیمت‌های منفی معامله خواهد شد.

کندل

انواع کندل

این موضوع که کندل چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد، از مهم‌ترین سوالات معامله‌گران در ابتدای ورود به بازارهای مالی است. در این بخش توضیح داده خواهد که انوع کندل چیست و چه کاربردهایی در تحلیل تکنیکال دارند. پس از پاسخ به این سوال که کندل چیست سوال بعدی این است که انوع مختلف کندل‌ها کدامند و چه کاربردهایی دارند. در این بخش کند‌ل‌هایی که بیشترین کاربرد را در تحلیل تکنیکال و تشخیص روند بازار دارند مرور خواهد شد. این کندل‌ها را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی کرد. الگوهای کندل‌استیک را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • «الگوهای برگشت صعودی» (Bullish Reversal Patterns)
  •  «الگوهای ادامه‌دهنده» (Continuation Patterns)
  •  «الگوهای برگشتی نزولی» (Bearish Reversal Patterns)

در ادامه 30 نوع کندل براساس طبقه‌بندی بالا ارائه شده است. براساس تقسیم‌بندی بالا انواع مختلف کندل‌ها و ویژگی‌های مربطو به کدام مرور خواهند شد.

الگوهای برگشتی صعودی

الگوهای برگشتی صعودی نشان می‌دهند که چگونه روند نزولی یک دارایی به روندی صعودی تبدیل می‌شود. بنابراین، معامله‌گران باید در هنگام شکل‌گیری الگوهای برگشتی صعودی نسبت به موقعیت‌های فروش خود محتاط باشند. الگوهای برگشتی صعودی در ادامه فهرست شده است.

  • الگوی چکش
  • الگوی کندل نفوذی
  • فراگیر صعودی
  • الگوی ستاره صبحگاهی
  • الگوی سه سرباز سفید
  • الگوی ماروبوزو سفید
  • الگوی سه‌گانه داخلی
  • الگوی هارامی صعودی
  • الگوی پایین موچین
  • الگوی چکش معکوس
  • الگوی سه دره بالایی
  • الگوی گردن

در ادامه ابن الگوها و ویژگی‌هاب مربوط به آن‌ها مرور خواهند شد.

انواع کندل

کندل چکش چیست؟

الگوی «چکش» (Hammer) یک الگوی شمعی منفرد است که در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشانه تغییر فاز از نزولی به صعودی است. بدنه اصلی این کندل‌استیک کوچک است و سایه بالایی ندارد یا اگر دارد بسیار کوتاه است. روان‌شناسی پشت این کندل این است پس از بازگشایی بازار ، فروشندگان ابتدا قیمت‌ها را پائین می‌آورند و سپس خریداران وارد بازار می‌شوند و قیمت‌ها را بالا می‌برند. این‌کار سبب شکل‌گیری الگوی صعودی می‌شود. کندل چکش بیان‌گر بازگشت خریداران به بازار و انتهای روند نزولی است. معامله‌گران می‌توانند در صورت ایجاد روند صعودی در روز بعد، وارد یک موقعیت خرید شوند. شکل کندل چکش به صورت زیر است.

کندل چکش
کندل چکش

کندل نفوذی چیست؟

الگوی کندل «نفوذی» (Piercing) یک الگوی نمودار شمعی چندگانه است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد. این الگوی دو روزه، نشان‌دهنده بازگشت صعودی است. کندل نفوذی از دو شمع تشکیل شده است که شمع اول، نزولی و شمع دوم، صعودی است. هر اندازه بدنه کندل‌استیک‌ها بزرگتر باشد، اعتبار الگو بیشتر خواهد بود. در الگوی کندل نفوذی، حد ضرر برابر با قیمت میانه در دومین کندل سبز رنگ است.

کندل نفوذی
کندل نفوذی

کندل فراگیر صعودی چیست؟

الگوی «فراگیر صعودی» (Bullish Engulfing) یا پوشا یک الگوی نمودار شمعی چندگانه است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده یک بازگشت صعودی است. این الگو از دو شمع تشکیل شده است که شمعدان دوم شمعدان اول را به صورت کامل پوشش می‌دهد. ویژگی این کندل‌ها به صورت زیر است.

  • کندل اول یک کندل نزولی است که نشان‌دهنده ادامه روند نزولی است.
  • کندل دوم یک شمع بلند صعودی است که به طور کامل شمع اول را پوشش می‌دهد و نشان می‌دهد که خریداران بزرگ دوباره به بازار بازگشته‌اند.
کندل فراگیر صعودی

کندل ستاره صبحگاهی چیست؟

الگوی «ستاره صبحگاهی» (Morning Star) از جمله الگوهای نموداری شمعی چندگانه است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و بیان‌گر یک بازگشت صعودی است. این الگو از 3 کندل ساخته شده است. کندل دوم باید به صورت کامل خارج از بدنه واقعی شمع اول و سوم باشد. ویژگی این کندل‌ها به صورت زیر است.

  • کندل اول ادامه روند نزولی را نشان می‌دهد.
  • کندل دوم، نشان‌دهنده بلاتکلیفی در بازار است.
  • کندل سوم صعودی بودن بازار و بازگشت خریداران بزرگ به بازار را نشان می‌دهد.
کندل فراگیر صعودی
کندل فراگیر صعودی

کندل سه سرباز سفید چیست؟

الگوی «سه سرباز سفید» (Three White Soldiers) یک الگوی شمعدانی چندگانه است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده یک بازگشت صعودی است. این نمودارهای شمعدانی از سه بدنه بلند صعودی ساخته شده‌اند که سایه‌های بلندی ندارند.

کندل سه سرباز سفید
کندل سه سرباز سفید

کندل ماروبوزو سفید چیست؟

الگوی «ماروبوزو سفید» (White Marubozu) یک الگوی شمعی منفرد است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده بازگشت صعودی است. این کندل دارای بدنه بلند صعودی و بدون سایه‌های بالایی یا پایینی است. این کندل نشان می‌دهد که خریداران بزرگ یک فشار خرید قوی ایجاد کرده‌اند و ممکن است بازار صعودی شود.

کندل ماروبوزو سفید
کندل ماروبوزو سفید

کندل سه‌گانه داخلی چیست؟

الگوی «سه‌گانه داخلی» (Three Inside Up) یک الگوی شمعدانی چندگانه است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده معکوس شدن روند نزولی و صعودی شدن بازار است. این الگو از سه کندل تشکیل شده است. ویژگی این سه کندل به صورت زیر است.

  • کندل اول یک شمع نزولی بلند است.
  • کندل دوم یک کندل کوچک صعودی است که باید در محدوده شمع اول باشد.
  • کندل سوم باید یک کندل بلند صعودی باشد که بازگشت صعودی را تایید می‌کند.
کندل سه‌گانه داخلی
کندل سه‌گانه داخلی

کندل هارامی صعودی چیست؟

الگوی «هارامی صعودی» (Bullish Harami) یک الگوی نمودار شمعی چندگانه است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده بازگشت صعودی است. این الگو از دو نمودار کندل‌استیک تشکیل شده است. ویژگی این کندل‌ها به صورت زیر است.

  • کندل اول یک شمع نزولی بلند است.
  • کندل دوم یک شمع صعودی کوچک است که باید در محدوده کندل اول باشد.
  • کندل نزولی اول ادامه روند نزولی را نشان می‌دهد و کندل دوم نشان می‌دهد که خریداران بزرگ دوباره به بازار بازگشته‌اند.
کندل هارامی صعودی
کندل هارامی صعودی

کندل پایین موچین چیست؟

الگوی «کندل‌استیک پایین موچین» (Tweezer Bottom Candlestick) یک الگوی کندل معکوس صعودی است که در انتهای روند نزولی شکل می‌گیرد. این الگو شامل دو کندل است که اولی نزولی و دومی صعودی است. هر دو شمعدان تا حد زیادی یکسان هستند. وقتی الگوی کندل پایین موچین شکل می‌گیرد، روند نزولی ضعیف می‌شود. این الگو توسط معامله‌گران به عنوان ابزاری برای تشخیص روند بازار از نزولی به صعودی به کار می‌رود.

کندل پایین موچین
کندل پایین موچین

کندل چکش معکوس چیست؟

الگوی «چکش معکوس» (Inverted Hammer) در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود و سیگنال معکوس صعودی می‌دهد. در این شمعدان بدنه واقعی در انتها قرار دارد و دارای سایه بالاییِ بلند است. این الگو، معکوس الگوی چکش است. این الگو زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌های باز و بسته‌شده به هم نزدیک باشند و سایه بالایی بیش از دو برابر بدنه واقعی باشد.

کندل چکش معکوس
کندل چکش معکوس

کندل سه دره بالایی چیست؟

«الگوی سه دره بالایی» (Three Outside Up) یک الگوی شمعدانی چندگانه است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده معکوس شدن روند از نزولی به صعودی است. این الگو از سه کندل تشکیل شده است. ویژگی این سه کندل به صورت زیر است.

  • کندل اولی یک شمع نزولی کوتاه است.
  • کندل دوم یک شمع بزرگ صعودی است که باید شمع اول را پوشش دهد.
  • کندل سوم باید یک کندل بلند صعودی باشد که برگشت صعودی را تایید کند.
کندل سه دره بالایی
کندل سه دره بالایی

کندل گردن چیست؟

«الگوی گردن» (Neck Pattern) در بیشتر موارد در انتهای یک روند نزولی اتفاق می‌افتد. این الگو زمانی که یک شمع نزولی با بدنه واقعی با یک شمع صعودی با بدنه واقعی کوچک‌تر دنبال می‌شود شکل می‌گیرد. این الگو را گاهی الگوی «یقه» (Neckline) نیز می‌نامند زیرا دو قیمت بسته شدن در دو شمع، یکسان یا بسیار شبیه به هم هستند و یک یقه افقی را تشکیل می‌دهند.

کندل گردن
کندل گردن

الگوهای معکوس نزولی

الگوهای معکوس نزولی نشان می‌دهند که روند صعودی به یک روند نزولی تبدیل می‌شود. بنابراین، معامله‌گران باید در هنگام شکل‌گیری الگوهای معکوس نزولی در مورد موقعیت‌های خرید خود محتاط باشند. در ادامه انواع مختلف کندل‌های معکوس نزولی فهرست شده است.

  • الگوی مرد حلق آویز
  • الگوی پوشش ابر سیاه
  • الگوی پوشای نزولی
  • الگوی ستاره عصرگاهی
  • الگوی سه کلاغ سیاه
  • الگوی ماروبوزو سیاه
  • الگوی شمعدان سه درون
  • الگوی هارامی نزولی
  • الگوی ستاره دنباله‌دار
  • الگوی بالای موچین
  • الگوی سه‌گانه خارجی نزولی

در ادامه این الگوها و ویژگی‌های مربوط به هرکدام مرور خواهند شد.

الگوی مرد حلق آویز چیست ؟

الگوی کندل‌استیک «مرد حلق‌آویز» (Hanging Man) یک الگوی شمعدانی منفرد است که در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و سیگنال‌های برگشت روند نزولی می‌دهد. بدنه واقعی این شمع کوچک است. این الگوی شمعدانی سایه بالایی ندارد یا اگر داشته باشد بسیار کوتاه است. روان‌شناسی مربوط به شکل‌گیری این شمع این است که قیمت‌ها در بالا باز می‌شوند اما فروشنده‌ها با فروش زیاد، قیمت‌ها را پایین می‌آورند. در ادامه ناگهان خریداران وارد بازار می‌شوند و قیمت‌ها را بالا می‌برند اما در انجام این کار ناموفق می‌مانند. این موضوع نشان‌دهنده بازگشت فروشندگان به بازار و شروع روندی نزولی است.

الگوی مرد حلق آویز
الگوی مرد حلق آویز

الگوی پوشش ابر سیاه چیست ؟

الگوی کندل‌استیک «ابر سیاه» (Dark Cloud Cover) یک الگوی شمعدانی چندگانه است که پس از روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده بازگشت یک روند نزولی است. این الگو از دو شمع تشکیل شده است که دارای ویژگی‌های زیر هستند.

  • شمع اول یک کندل صعودی است که نشان دهنده ادامه روند صعودی است.
  • شمع دوم یک شمع نزولی است که شکاف را باز می‌کند اما بیش از 50 درصد از بدنه واقعی شمع قبلی را می بندد که نشان می‌دهد خرس‌ها به بازار برگشته‌اند و روند معکوس نزولی اتفاق خواهد افتاد.
الگوی پوشش ابر سیاه
الگوی پوشش ابر سیاه

الگوی پوشای نزولی چیست ؟

الگوی «پوشای نزولی» (Bearish Engulfing) یک الگوی شمعدانی چندگانه است که پس از یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده بازگشت نزولی است. این الگو از دو کندل تشکیل شده است. ویژگی این دو کندل به صورت زیر است.

  • کندل دوم کندل اول را به صورت کامل پوشش می‌دهد.
  • کندل اول صعودی بودن است که بیان‌گر ادامه روند صعودی است.
  • کندل دوم، یک شمع بلند نزولی است که شمع اول را کاملاً پوشش می‌دهد و نشان می‌دهد که فروشندگان بزرگ به بازار بازگشته‌اند.
الگوی پوشای نزولی
الگوی پوشای نزولی

الگوی ستاره عصرگاهی چیست ؟

الگوی «ستاره عصرگاهی» (Evening Star) یک الگوی شمعدانی چندگانه است که پس از روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده معکوس شدن روند صعودی و تشکیل روند نزولی است. این الگو از سه کندل تشکیل شده است. این کندل‌ها دارای ویژگی‌های زیر هستند.

  • کندل اول که صعودی است و ادامه روند صعودی را نشان می‌دهد.
  • کندل دوم که دوجی است و نشان‌دهنده بلاتکلیفی در بازار است.
  • کندل دوم باید به صورت کامل، خارج از بدنه واقعی شمع اول و سوم باشد.
  • کندل سوم نزولی است که نشان می‌دهد فروشندگان بزرگ وارد بازار شده‌اند و روند صعودی را معکوس خواهند کرد.
الگوی ستاره عصرگاهی
الگوی ستاره عصرگاهی

الگوی سه کلاغ سیاه چیست؟

الگوی «سه کلاغ سیاه» (Three Black Crows) یک الگوی شمعدانی چندگانه است که پس از یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده معکوس شدن روند صعودی به روندی نزولی است. این الگوی سه کندلی، دارای بدنه مایل به بلند است که سایه بلند ندارند و در داخل بدنه واقعی شمع قبلی در الگو باز می‌شوند.

الگوی سه کلاغ سیاه
الگوی سه کلاغ سیاه

الگوی ماروبوزو سیاه چیست؟

الگوی «ماروبوزو سیاه» (Black Marubozu) یک الگوی شمعدانی منفرد است که پس از یک روند صعودی شکل می‌گیرد که نشان‌دهنده معکوس شدن روند صعودی به روندی نزولی است. این نمودار شمعی دارای بدنه نزولی بلند و بدون سایه‌های بالا یا پایین است. این الگو نشان می‌دهد خرس‌های بازار فشار فروش قوی را اعمال کرده‌اند و ممکن است بازار نزولی شود. هنگام شکل‌گیری این کندل، خریداران باید احتیاط کنند.

الگوی ماروبوزو سیاه
الگوی ماروبوزو سیاه

الگوی کندل سه درون چیست؟

الگوی کندلی «سه‌ درون» (Three Inside Down) یک الگوی شمعدانی چندگانه است که پس از یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده معکوس شدن بازار در جهت نزولی است. این الگو از سه کندل تشکیل شده است. این کندل‌ها دارای ویژگی‌های زیر هستند.

  • کندل اول یک کندل بلند صعودی است.
  • کندل دوم یک کندل کوچک نزولی است که باید در محدوده کندل اول باشد.
  • کندل سوم کندل باید یک کندل نزولی بلند باشد که برگشت نزولی را تأیید می‌کند.
  • رابطه کندل اول و دوم باید از الگوی کندل هارامی نزولی باشد.
الگوی کندل سه درون
الگوی کندل سه درون

الگوی هارامی نزولی چیست؟

الگوی «هارامی نزولی» (Bearish Harami) یک الگوی شمعی چندگانه است که پس از روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده معکوس شدن بازار در جهت نزولی است. این الگو از دو کندل تشکیل شده است که دارای ویژگی‌های زیر هستند.

  • کندل اول یک شمع بلند صعودی است.
  • کندل دوم یک شمع نزولی کوچک است که باید در محدوده نمودار کندل اول باشد.
  • کندل صعودی اول، ادامه روند صعودی و کندل دوم نشان دهنده بازگشت خرس‌ها به بازار است.
الگوی هارامی نزولی
الگوی هارامی نزولی

الگوی ستاره دنباله‌دار چیست؟

الگوی «ستاره دنباله‌دار» (Shooting Star) در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود و سیگنال معکوس نزولی می‌دهد. در این نمودار، بدنه واقعی در انتهای آن قرار دارد و سایه بالایی بلندی دارد. این الگو، معکوس الگوی مرد حلق‌آویز است. این الگو زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌های بازگشایی و بسته شدن نزدیک به هم باشند و سایه بالایی بیش از دو برابر بدنه واقعی باشد.

الگوی ستاره دنباله‌دار
الگوی ستاره دنباله‌دار

الگوی بالای موچین چیست؟

الگوی «بالای موچین» (Tweezer Top) یک الگوی معکوس نزولی است که در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد. این الگو از دو کندل تشکیل شده است. ویژگی این دو کندل به صورت زیر است.

  • کندل اول صعودی و کندل دوم نزولی است.
  • هر دو کندل موچین تقریباً به یک اندازه بالا می‌روند.
  • هنگامی که الگوی بالای موچین تشکیل شد، روند قبلی که یک روند صعودی است، به احتمال زیاد نزولی خواهد شد.
  • در ابتدا یک کندل صعودی شکل می‌گیرد که به نظر می‌رسد روند صعودی ادامه پیدا کند.
  • در روز بعد خریداران حاضر به خرید در قیمت‌های بالاتر نیستند و روندی نزولی شکل خواهد گرفت.
الگوی بالای موچین
الگوی بالای موچین

الگوی سه‌گانه خارجی نزولی چیست؟

الگوی «سه‌گانه خارجی نزولی» (Three Outside Down) یک الگوی کندلی چندگانه است که پس از یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده معکوس شدن روند صعودی و شروع روند نزولی است. این الگو از سه کندل تشکیل شده است. ویژگی این کندل‌ها به صورت زیر است.

  • کندل اول یک شمع کوتاه صعودی است.
  • کندل دوم یک شمع نزولی بزرگ است که باید شمع اول را پوشش بدهد.
  • کندل سوم باید یک کندل بلند نزولی باشد که سبب معکوس شدن روند صعودی می‌شود.
الگوی سه‌گانه خارجی نزولی
الگوی سه‌گانه خارجی نزولی

الگوهای ادامه‌دهنده

الگوهای ادامه‌دهنده الگوهایی هستند که بیان‌گر ادامه حرکت قیمت در جهت روند غالب است. این الگو شامل طیف بسیار زیادی از کندل‌ها است که تمایل دارند در جهت روندی که غالب است حرکت کنند. کندل‌های مربوط به این الگو را می‌توان به صورت زیر فهرست کرد.

  • کندل دوجی
  • کندل فرفره
  • کندل سه واحد رد شده
  • کندل سه‌گانه صعودی
  • کندل شکاف تاسوکی صعودی
  • کندل شکاف نزولی تاسوکی
  • کندل دیلم

در ادامه ویژگی هرکدام از این الگوها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

الگوی دوجی چیست؟

الگوی «دوجی» (Doji Pattern) یک الگوی شمعدانی است که بیان‌گر عدم تصمیم‌گیری و بلاتکلیفی در بازار است. این الگو زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌های بازگشایی و بسته شدن تا حد زیادی برابر باشد. الگوی دوجی زمانی شکل می‌گیرد که گاوها و خرس‌ها برای کنترل قیمت‌ها می‌جنگند، اما هیچ‌کدام موفق نمی‌شوند که کنترل کامل قیمت‌ها را به دست بگیرند.

الگوی دوجی
الگوی دوجی

الگوی فرفره چیست؟

الگوی «کندل‌استیک فرفره» (Spinning Top Candlestick) یا چرخان، مانند الگوی دوجی است. این الگو نشان‌دهنده عدم تصمیم‌گیری در بازار است. تنها تفاوت بین الگوی فرفره و دوجی در شکل‌گیری آن‌ها است. همچنین بدنه واقعی الگوی فرفره در مقایسه با الگوی دوجی بزرگتر است.

الگوی فرفره
الگوی فرفره

الگوی سه واحد رد شده چیست؟

الگوی «سه واحد رد شده» (Falling Three Methods) یک الگوی ادامه‌دهنده نزولی است که از پنج کندل تشکیل شده است. الگوی سه واحد رد شده در میانه روند نزولی شکل می‌گیرد. کندل اول بدنه‌ای نسبتا بزرگ و نزولی دارد. سه کندل بعدی نیز قیمت بالایی شمع اول را رو به بالا رد نمی‌کنند.

الگوی سه واحد رد شده
الگوی سه واحد رد شده

الگوی سه‌گانه صعودی چیست؟

الگوی سه‌گانه «صعودی» (Rising Three Methods) یک الگوی ادامه‌دهنده و متشکل از پنج کندل صعودی است. این الگو نشان‌دهنده یک وقفه، در تداوم روند صعودی است. کندل اول با بدنه‌ای نسبتاً بزرگ، صعودی است و سه کندل بعدی قیمت پایینی شمع اول را رو به پایین رد نمی‌کنند. این کندل می‌تواند سیگنالی برای ادامه روند صعودی باشد.

الگوی سه‌گانه صعودی
الگوی سه‌گانه صعودی

الگوی شکاف تاسوکی صعودی چیست؟

الگوی «شکاف تاسوکی صعودی» (Upside Tasuki Gap) یک الگوی کندل ادامه‌دهنده صعودی است. این الگو از سه کندل تشکیل شده است. ویژگی این کندل‌ها به صورت زیر است.

  • کندل اول یک کندل با بدنه بلند صعودی است.
  • کندل دوم یک نمودار کندل صعودی است که پس از یک شکاف، به بالا شکل گرفته است.
  • کندل سوم یک شمع نزولی است که در شکاف ایجاد شده بین این دو کندل صعودی بسته می‌شود.
الگوی شکاف تاسوکی صعودی
الگوی شکاف تاسوکی صعودی

الگوی شکاف نزولی تاسوکی چیست؟

الگوی «شکاف نزولی تاسوکی» (Downside Tasuki Gap) یک الگوی کندل ادامه‌دهنده نزولی است که در یک روند نزولی مداوم شکل می‌گیرد. این الگوی کندلی از سه شمع تشکیل شده است. ویژگی این کندل‌ها به صورت زیر است.

  • کندل اول یک شمعدان نزولی با بدنه بلند است.
  • کندل دوم نیز یک شمعدان نزولی است که پس از یک شکاف به سمت پایین تشکیل شده است.
  • کندل سوم یک شمع صعودی است که در شکاف ایجاد شده بین این دو شمع نزولی اول بسته می‌شود.
الگوی شکاف نزولی تاسوکی
الگوی شکاف نزولی تاسوکی

الگوی دیلم چیست؟

الگوی «دیلم» (Mat-Hold) نشان‌دهنده ادامه روند قبلی است. الگوی دیلم می‌تواند نزولی یا صعودی باشد. این الگو صعودی با یک شمع بزرگ صعودی شروع می‌شود و به دنبال آن یک شکاف بالاتر و سه شمع کوچکتر که پایین‌تر حرکت می‌کنند، شکل می‌گیرد.

الگوی دیلم
الگوی دیلم

معرفی فیلم آموزش مقدماتی الگوهای شمعی (کندل استیک) در بورس و بازارهای مالی

آموزش مقدماتی الگوهای شمعی (کندل استیک) در بورس و بازارهای مالی

با توجه به اهمیت و جایگاه کندل‌ها در شناسایی فرصت‌های خرید و فروش در بازارهای مالی، فرادرس اقدام به تهیه یک فیلم ۴ ساعت و ۳۳ دقیقه‌ای در زمینه آموزش مقدماتی الگوهای شمعی (کندل استیک) در بورس و بازارهای مالی کرده است. این فیلم آموزشی در ۶ درس تهیه شده است. فصل اول در زمینه آشنایی با تعاریف و مفاهیم مربوط به کندل‌ها و کاربردهای آن‌ها در تحلیل تکنیکال است. در فصل دوم و سوم الگوهای تک‌شمعی مانند الگوی مارابوزو، دوجی، فرفره، چکش، چکش معکوس، مرد حلق‌آویز و ستاره ثاقب بررسی شده است.

درس چهارم وارد بحث الگوهای چندشمعی می‌شود و الگو ستاره صبحگاهی، ستاره عصرگاهی، سه سرباز سفید، سه کلاغ سیاه، سه ستاره و بچه رها شده تشریح می‌شود. فصل پایانی نیز الگوهای چند شمعی را پوشش می‌دهد که شامل الگوهای تجمع سایه‌‌ها، پوشای چند کندلی، انبرک چند شمعی و نعلبکی است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش مقدماتی الگوهای شمعی (کندل استیک) در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

این نوشتار از مجله فرادرس در زمینه مفهوم کندل و انواع مختلف آن بود. در ابتدا مفهوم کندل و اهمیت آن در تشخیص روند بازار ارائه شد. در ادامه نیز انواع مختلف کندل‌ها در سه دسته‌بندی الگوهای بازگشتی صعودی، نزولی و ادامه‌دهنده مرور شدند. همچنین ویژگی هرکدام از این کندل‌ها و شرایط تشکیل آن‌ها نیز در هر بخش نشان داده شده است.

بر اساس رای ۸۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaInvestopediaIGمجله فرادرس
۳ دیدگاه برای «کندل چیست و انواع کندل ها بیانگر چه هستند؟ — به زبان ساده»

سلام خوب بود ممنون

سلام لطفا کتاب معرفی نمایید

عالی عزیزممنونم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *