روانشناسی در بورس | راهنمای کاربردی (+ فیلم آموزش رایگان)

۴۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
روانشناسی در بورس | راهنمای کاربردی (+ فیلم آموزش رایگان)

پیش از این، در مطالب گوناگونی، مانند «آموزش بورس رایگان | گام به گام برای همه | به زبان ساده» به مفهوم بورس و لغات و اصطلاحات تخصصی آن، مفاهیم گوناگون کاربردی در حوزه بورس مانند شاخص بورس، اوراق بهادار، صندوق سرمایه‌گذاری و همچنین روش‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار و سرمایه‌گذاری در آن پرداخته شد. در این مطلب، به نقش روانشناسی در بورس پرداخته خواهد شد.

فیلم آموزش رایگان روانشناسی در بورس

فیلم آموزش رایگان روانشناسی در بورس به صورت گام به گام، در کادر بالا، به سوالات شما در خصوص روانشناسی در بورس، به زبان ساده و به صورت گام به گام پاسخ می‌دهد.
برای پخش و مشاهده ویدئو روی دکمه پلی یا تصویر بالا کلیک کنید.

روانشناسی در بورس

با مطالعه مطلب روانشناسی در بورس، می‌توان نکات مهم روانشناسی در بورس را فراگرفت و در شرایط لازم، آن‌ها را به کار بست. بدین شکل افراد می‌توانند در مواقع لزوم، احساسات خود را کنترل کنند و میزان اشتباهات را به حداقل برسانند. روانشناسی در بورس به اندازه‌ای مهم و ضروری است که تمامی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای برای کسب این مهارت، زمان زیادی را صرف می‌کنند.

روانشناسی در بورس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به عنوان اثباتی بر این مدعا باید گفت که طبق بررسی‌های انجام‌شده، افرادی كه با روانشناسی بورس آشنا هستند، یادگیری و افزایش مهارت را از وظایف خود می‌دانند. در واقع می‌توان گفت هدف اصلی روانشناسی در بورس، رسیدن به یک آرامش درونی برای کنترل کردن خود در شرایط سخت است. با آشنا شدن با اشتباهاتی که اغلب افراد در هنگام ورود به بورس و فعالیت در آن دارند، می‌توان تا 95 درصد از وقوع آن‌ها جلوگیری كرد. برخی از این اشتباهات در ادامه بیان شده‌اند:

  • ترس از اشتباه کردن
  • ترس از دست دادن پول
  • ترس از سرمایه‌گذاری
  • عدم کنترل احساسات
  • تصمیم هیجانی و بدون منطق

کنترل احساسات و عدم تصمیم‌گیری هیجانی

یکی از اصلی‌ترین نکات در روانشناسی در بورس، کنترل احساسات و گرفتن تصمیم منطقی در شرایط سخت است. به افراد توصیه می‌شود که همواره سعی کنند که در هر زمانی، حتی مواقعی که سهم آن‌ها با ضرر مواجه شده است، احساسات خود را کنترل کنند تا اشتباهات کمتری داشته باشند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که هر چند می‌توان از دیگران برای سرمایه‌گذاری و خرید سهم مشاوره گرفت، اما در نهایت این خود فرد است که مسئول سود و زیان به وقوع پیوسته در سرمایه‌گذاری و خرید سهم محسوب می‌شود.

برنامه‌ریزی، نظم و تعیین حد سود و زیان

برخی افراد در سرمایه‌گذاری و به ویژه بورس موفق‌تر هستند كه در كار و عمل خود نظم و انضباط دارند؛ یعنی برای انجام داد و ستد خود قوانینی را در نظر می‌گیرند و با توجه به آن‌ها، عمل می‌كنند. مثلا اگر فردی با تحریكات عاطفی پریشان شود، نظم و انضباط خود را از دست داده و همین موضوع باعث می‌شود که درصد ضرر او بیشتر شود. بنابراین به افراد توصیه می‌شود که حتما قبل از معامله سهام، برنامه‌ریزی خاصی را انجام دهند و طبق آن عمل کنند. بدین منظور، افراد می‌توانند از قبل حد سود و زیان خود را تعیین کنند. حد سود و زیان با این هدف تعیین می‌شود که سرمایه‌گذار پس از خرید سهم، در صورت رسیدن به سود و ضرر پیش‌بینی ‌شده، در همان زمان از بازار خارج شود. از جمله نكات مهمی که در زمینه برنامه‌ریزی، افراد باید ضمن ورود به بورس آن‌ها را بدانند، در ادامه ارائه شده است.

  • تشکیل سبد سهام یا پرتفوی سرمایه‌گذاری
  • داشتن طرح و استراتژی هدفمند كه باید آن را صورت دقیق روی كاغذ یادداشت و طبق آن برنامه‌ریزی کرد.
  • پاسخ دادن به پرسش‌های کلیدی، ضمن تدوین طرح و استراتژی هدفمند؛ مثلا، فرد باید به این پرسش‌ها پاسخ دهد که هدف او از سرمایه‌گذاری چیست؟ یا اینكه چه مدت زمانی را برای آن در نظر گرفته است؟ همچنین، هدف كلی خود از پرتفوی سرمایه‌گذاری را مشخص کند.

روانشناسی در بورس -- راهنمای کاربردی

تقویت هوش و نگاه کل‌نگر

انسان‌های باهوش برای حل كردن مسائلی كه با اعداد سر و کار دارند، راحت‌تر عمل می‌كنند و با پیش‌بینی‌هایی كه انجام می‌دهند، بسیار موفق‌تر هستند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که در برخی از مواقع، ممکن است اعداد و ارقام کافی نباشند و برای کسب سود، نیاز به در نظر گرفتن پارامترهای گوناگون دیگری نیز باشد. معامله‌گرانی در بازار بورس و سهام موفق هستند که بتوانند از مهارت‌های تکنیکی و فردی به خوبی استفاده کنند و از آن‌ها نهایت استفاده را ببرند.

حفظ اعتماد به نفس

یکی از نکات مهمی که در روانشناسی در بورس به افراد توصیه می‌شود، این است که اعتماد به نفس خود را بالا ببرند، احتمالات را جدی بگیرند و سعی كنند آن‌ها را بسنجند تا بتوانند ضمن انجام سرمایه‌گذاری در بورس، بهترین نتیجه ممكن را کسب کنند. به افراد توصیه می‌شود که اگر در بازار بورس و سهام، طبق دانسته‌های خود عمل کرده و با استفاده از تحلیل‌های موجود، متوجه یک سهم سودده شدند، منتظر تایید دیگران نباشند و سعی کنند که با اعتماد به نفس بالا وارد بازار شوند.

البته این کار باید پس از بررسی و تحلیل بازار انجام شود و اگر فرد از تحلیل خود مطمئن نیست، می‌تواند مبلغ کم‌تری را سرمایه‌گذاری کند. مبلغ سرمایه‌گذاری باید طوری باشد که اگر فرد آن را از دست داد، بتواند خود را کنترل کرده و با آن منطقی برخورد کند. اگر سرمایه‌گذار برای خرید و یا فروش یک سهم تردید دارد، می‌تواند از افراد حرفه‌ای مشاوره بگیرد؛ اما نباید این را فراموش کند که تصمیم‌گیرنده نهایی خود او است و دیگران مسئول سود یا زیان به وقوع پیوسته ضمن سرمایه‌گذاری یا خرید یک سهم خاص نیستند.

رویکرد مثبت

افرادی که مهارت بالایی در حیطه روانشناسی در بورس دارند، بیشتر توانایی غلبه به درک درونی یا احساسات خود را دارند. به گفته متخصصان، افراد برای آنکه بتوانند از ابزارهایی که در اختیار دارند به درستی استفاده كنند و ترسی از ورود به بازار نداشته باشند، باید به حس درونی خود اعتماد كنند. راه‌های بسیار زیادی برای افزایش مهارت و ایجاد حس مثبت برای ارتقاء مهارت فردی وجود دارد. مثلا می‌توان هر روز موفقیت خود را با روز قبل مقایسه كرد؛ این کار در روانشناسی بورس از اهمیت به سزایی برخوردار است. البته باید مثبت اندیش هم بود تا در صورت مواجهه با شکست، فرد ناامید نشود و دست از تلاش برندارد و با افزایش مهارت، قدرتمندتر از قبل ادامه دهد.

تردید و شک

به كسانی كه مدام در شك و تردید هستند توصیه می‌شود که سمت بازار بورس و سهام نروند؛ زیرا باید بدانند كه هرگز نمی‌توان اتفاقات بازار را متوقف كرد و آن‌ها را به طور دقیق پیش‌بینی کرد، بلکه صرفا با افزایش مهارت می‌توان تا حدودی روند بازار را مورد بررسی قرارداد و از تغییرات آن آگاه شد. در واقع، معامله گران موفق با تلاش، مشورت با افراد حرفه‌ای، برنامه‌ریزی و صبر، شک و تردید خود را به خوبی مدیریت می‌کنند و سعی دارند تا از اتفاقات و زیان‌ها درس بگیرند و در سرمایه‌گذاری‌های بعدی، قدرتمندتر عمل کنند.

استقلال فکری

یکی از نکات مهمی که در روانشناسی در بورس بیان می‌شود این است که افرادی كه زیاد از بقیه الگوبرداری می‌كنند، در طول زمان دچار اشتباهات زیادی هم می‌شوند؛ ولی افرادی كه با روانشناسی و دانسته‌های خود پیش می‌روند، قطعا تفكر مستقل و منحصر به فردی دارند و از این طریق، می‌توانند موفقیت‌های بسیار قابل توجهی كسب كنند. همچنین، این افراد بیشتر از دیگر عوامل به افزایش مهارت فردی نیاز دارند كه این موضوع یکی از قدم‌های اول برای موفقیت در بورس است.

روانشناسی در بورس -- راهنمای کاربردی

پیشگیری از ناامیدی با تدبیر

شروع سرمایه‌‌گذاری در بورس با سرمایه کم، یعنی فرد با كمك روانشناسی در بورس بداند که قصد دارد دقیقا چه زمانی و با چه سرمایه‌ای وارد بازار شوید تا بهترین بازخورد را داشته باشد. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که اگر فرد با مبالغ بالا وارد بازار شود، می‌تواند سود بسیار خوبی کسب کند. اما این روش ریسک و استرس بالایی دارد و برای این کار باید به خوبی عواطف و احساسات را کنترل کرد.

پذیرش شکست و زیان

روحیه دیگری که افرادی که در بورس به فعالیت می‌پردازند باید در خود تقویت کنند، روحیه پذیرش فرصت‌های ازدست‌رفته است. یكی از مواردی كه باعث می‌شود تا افراد احساسی برخورد كنند و تصمیم هیجانی بگیرند، ترس از دست دادن فرصت‌ها است. همچنین، باید به این نکته نیز توجه داشت که در بورس هیچ کس از سود صد درصدی برخوردار نیست. بنابراین با كمك پذیرش این موضوعات، افراد می‌توانند در آرامش تصمیم‌گیری كنند و با سرزنش خود برای كاری كه انجام نداده‌اند، خود را ناامید نکنند و به جای سرزنش خود، برای فرصت‌های بعدی آماده شوند و با شناسایی موقعیت‌های مناسب، سرمایه خود را افزایش دهند.

فیلم آموزش اشتباهات رایج روانشناختی در معاملات بورس

در این ویدئو آموزشی، اشتباهات رایج روانشناختی در معاملات بورس مورد بررسی قرار گرفته است.

جمع‌بندی

افرادی که در بورس موفق می‌شوند و به درآمدهای فوق‌العاده‌ای می‌رسند، علاوه بر تسلط بالا برای بررسی و پیش‌بینی روند بازار، آموزش‌های بسیار فراوانی می‌بینند تا خود را تبدیل به یک فرد باتجربه و ماهر کنند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، هیچ‌وقت دست از یادگیری نمی‌کشند و سعی می‌کنند تا هر روز به مهارت‌های خود اضافه کنند؛ قطعا این کار باعث می‌شود تا برای خرید سهام با دقت بیشتری عمل کنند. چنانکه پیش از این نیز بیان شد، روانشناسی یک مهارت در بورس محسوب می‌شود؛ زیرا فردی که این مهارت را نداشته باشد، نمی‌تواند در این بازار فعالیت کند و پس از مدت زمان کوتاهی، با دنیای بورس خداحافظی می‌کند و یا ممکن است دچار مشکلاتی در بهداشت روان شود. برای مثال، در ادامه تفاوت یک سرمایه‌گذار موفق با یک فرد معمولی بررسی می‌شود:

سرمایه‌گذار موفق: قطعا در برخی از مواقع ضرر می‌کند، اما با کنترل احساسات و تصمیم منطقی، نه تنها زیان خود را جبران می‌کند، بلکه حتی در مدت زمان بسیار کوتاهی به سود خوبی دست پیدا می‌کند. زیرا با یک شکست ناامید نمی‌شود و تصمیم هیجانی نمی‌گیرد.

فرد معمولی: وارد بازار بورس و سهام می‌شود، شکست می‌خورد و برای جبران شکست، سعی می‌کند تا به ‌سرعت یک سهام دیگر را خریداری کند؛ از آنجایی که این خرید، بدون بررسی و تحلیل بوده، باز هم با شکست مواجه می‌شود و در نهایت، این رفتار باعث از بین رفتن سرمایه او می‌شود.

حتما قبل از ورود به دنیای بورس، علاوه بر یادگیری مهارت‌های تکنیکی، زمانی را برای آموزش روانشناسی در بورس تخصیص دهید تا بتوانید از این بازار فوق‌العاده، سود خوبی دریافت کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «روانشناسی در بورس | راهنمای کاربردی (+ فیلم آموزش رایگان)»

با سلام و تشکر از زحمات، لطفاً در مورد کنترل این احساسات برای تصمیم گیری درست بیشتر توضیح دهید…

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *