بهترین ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲ کدام هستند؟

۵۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۳ دقیقه
بهترین ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲ کدام هستند؟

امروزه بازار ارزهای دیجیتال مثل گذشته ناشناس نیست و بسیاری از افراد در سراسر دنیا با این بازار آشنا هستند. ارزهای دیجیتال درلبه تکنولوژی های روز دنیا حرکت می کنند و به همین دلیل رصد کردن تمامی پروژه های ارز دیجیتال کار دشواری است. معمولا در هر سال حوزه‌های خاصی در بازار ارزهای دیجیتال ترند می‌شود و پروژه‌های آن حوزه خاص رشد بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها دارند. در این مقاله به بررسی ترندهای بازار ارز دیجیتال و معرفی بهترین ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

آیا روند بازار ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۱ صعودی است ؟

یکی از مهم‌ترین مسائل برای ترید و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، توجه به روند موجود در بازار است. بازارهای مالی معمولا بر اساس متغیرهای مختلف تاثیرگذار می‌توانند روند‌های صعودی، نزولی و خنثی به خود بگیرند. علاوه بر بررسی متغیرهای بنیادی می‌توان روند بازارهای مختلف را با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز تشخیص داد. به عنوان مثال اندیکاتورهای تشخیص روند بازار از جمله ابزارهایی هستند که می‌توانند جهت روند بازار را برای ما مشخص کنند.

بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست و بر اساس معیارهای مختلف روند خاصی به خود می‌گیرد. بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز ایجاد شده تقریبا نصف ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل، تاثیر زیادی بر روند کلی بازار دارد. با پذیرش حالت‌های استثنائی، می‌توان با درصد اطمینان بالایی گفت که روند بازار ارزهای دیجیتال مشابه روند بیت کوین است و در صورتی که بیت کوین نزولی باشد، صعودی بودن بازار غیرقابل تصور است. داده‌‌های مربوط به هم‌بستگی بین نمودار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز این فرضیه را تایید می‌کند.

در طول ۱۳ سالی که از ارائه بیت کوین گذشته است مهم‌ترین عامل اثر‌گذار بر روند نمودار قیمتی بیت کوین پدیده «هاوینگ» (Halving) بوده است. هاوینگ به نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک در بلاک چین بیت کوین گفته می‌شود که هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد. در طی فرآیند هاوینگ، عرضه بیت کوین کاهش می‌یابد و درآمد ماینرها نیز برای کار مشابه کمتر می‌شود. این دو دلیل باعث می‌شود که پس از هاوینگ، بیت کوین روند صعودی خود را آغاز کند و حدودا تا یک و نیم سال (۷۵ هفته) در این روند باقی بماند و پس از آن وارد روند نزولی شود. تصویر زیر نمودار روند بیت کوین در طی دو هاوینگ گذشته را در سایت تریدینگ ویو نشان می‌دهد.

نمودار هاوینگ بیت کوین
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، با در نظر گرفتن پارامتر هاوینگ می‌توان گفت روند صعودی قیمت بیت کوین به پایان رسیده است و روند قیمتی بیت کوین و به طبع آن بازار ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱ نزولی خواهد بود و احتمال رسیدن قیمت بیت کوین به سقف دوره قبلی در حدود ۲۰ هزار دلار نیز وجود دارد. با در نظر گرفتن این مورد می‌توان گفت هودل ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری بلند مدت در سال ۱۴۰۱ گزینه خوبی نخواهد بود اما در صورت رسیدن قیمت بیت کوین به کیف‌های قیمتی بین ۲۰ و ۳۰ هزار دلار می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی برای آینده داشت.

نکته دیگری که نزولی بودن روند بازار را برای سال ۱۴۰۱ قدرت می‌بخشد وضعیت اقتصاد جهانی است. تورم در طی چند سال گذشته با گسترش کرونا در کشورهای مختلف افزایش یافته است اما با ضعیف‌تر شدن کرونا و کاهش نرخ بیکاری، دولت‌ها به دنبال افزایش نرخ بهره و جلوگیری از رشد تورم هستند. افزایش نرخ بهره منجر به جمع‌شدن پول در بانک‌ها می‌شود و همین مساله عامل دیگری برای ریزش بازارهای مالی به خصوص ارزهای دیجیتال است. در این میان باید به سویه‌های جدید کرونا و همچنین مسائلی مانند جنگ که اخیرا بین روسیه و اوکران اتفاق افتاد توجه کرد.

بهترین راهکار در بازار ارزهای دیجیتال برای سال ۱۴۰۱ چیست ؟

متغیرهای بنیادی و تکنیکال در حال حاضر همه نزولی بودن روند بازار در سال ۱۴۰۱ یک را نشان می‌دهند اما این یک نظر قطعی در مورد روند آتی بازار نیست.

در مرحله اول شما باید در نظر داشته باشید که این تحلیل و بررسی بر مبنای وضعیت فعلی بازار صورت گرفته و صرفاً یک پیش‌بینی است و به هیچ عنوان پیشنهادی برای خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال نیست. شما باید در مورد هر اقدامی که در بازار انجام می‌دهید بررسی‌های شخصی خود را انجام بدهید و بر اساس آن‌ها تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرید. فرادرس و نویسنده این مقاله هیچ مسولیتی در مورد سرمایه‌گذاری و عدم سرمایه‌گذاری شما در بازار ارزهای دیجیتال ندارند.

در مرحله بعدی باید در نظر بگیرید که شرایط بازار متغیر است و ممکن است با تغییر در یکی از پارامترهای تاثیرگذار مانند جنگ و بیماری روند بازار عوض شود. بنابراین، اگرچه در حال حاضر روند بازار نزولی است ولی این مساله لزوما به معنی نزولی بودن آن تا هاوینگ بعدی نیست. بازارهای مالی به صورت خط راست حرکت نمی‌کنند بلکه حرکات زیگزاگی آن‌ها فرصت را به خریداران و فروشندگان می‌دهد تا استراتژی‌های مناسب نسبت به آن اتخاذ کنند.

در نهایت، مهم‌ترین نکته توجه به روش‌های مختلف کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال است. در بازار ارزهای دیجیتال روش‌های زیادی برای کسب درآمد وجود دارد که ترید و سرمایه‌گذاری تنها دو مورد از آن‌ها است. روش‌هایی مثل استخراج ارزهای دیجیتال، استیکینگ، فعالیت در استخرهای نقدینگی و کشت سود همگی جزو روش‌های افزایش توکن‌‌های ارز دیجیتال هستند که سرمایه‌گذاری شما را برای روند صعودی بعدی بازار آماده می‌کنند.

در بازار ارزهای دیجیتال حتی در روند‌های نزولی بازار نیز برخی از ارزهای دیجیتال سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌کنند. معمولا این ارزها، ارزهایی هستند که در زمان ریزش بازار فعالیت‌های فنی خود را افزایش می‌دهند و تاثیر تغییرات فنی و تکنولوژی در آن‌ها در نمودار قیمت نیز دیده می‌شود. در ادامه مقاله به بررسی روش‌های مختلف کسب درآمد و معرفی بهترین ارزهای دیجیتال در آن‌ها می‌پردازیم.

ارز دیجیتا در سال ۱۴۰۱

بهترین ارزهای دیجیتال برای ترید

ترید و معامله‌گری یکی از روش‌های اصلی کسب درآمد از بازارهای مالی است. بیشتر افرادی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند به دنبال خرید یک ارز در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالا هستند. البته بازار ارزهای دیجیتال همانند بیشتر بازارهای جهانی، بازار دو طرفه است و افراد می‌توانند با فروش (Short) یک ارز در قیمت بالا و خرید آن در قیمت پایین نیز کسب درآمد کنند. در سال ۱۴۰۱ ترید می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال باشد اما لازمه این اتفاق، توجه به نکات مهمی است که در ادامه آورده شده است.

  • ترید و معامله‌گری یک حرفه است و همانند سایر حرفه‌ها نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد. اساس کار تریدرها استفاده از روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال است. یک تریدر موفق ابتدا روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال مانند «اندیکاتورها»، «الگوهای کلاسیک»، «پرایس اکشن»، «امواج الیوت»، «الگوهای هارمونیک»، «فیبوناچی» و «ایچیموکو» را یاد می‌گیرد و سپس با تمرین و بررسی استراتژی‌های مختلف در گذشته نمودار به استراتژی و سیستم معاملاتی مناسب می‌رسد و از آن برای معامله‌گری استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که تحلیل با ترید متفاوت است و تریدری که دائم استراتژی خود را تغییر دهد محکوم به شکست است.
  • روند بهترین دوست یک تریدر است. در صورتی که یک تریدر در معامله‌ای ورود کند که در جهت اصلی نمودار قیمت است، ریبسک کمتری را متحمل می‌شود و احتمال برد نیز افزایش می‌یابد. بنابراین در سال ۱۴۰۱ با فرض نزولی بودن بازار ارزهای  دیجیتال، سعی کنید بیشتر پوزیشن‌های معاملاتی خود را در راستای نزول باز کنید.
  • ارزهایی برای ترید مناسب هستند که نقدینگی در آن‌ها بالا باشد. در بازار ارزهای دیجیتال رتبه‌بندی ارزها براساس ارزش بازار انجام می‌شود بنابراین بهترین ارزهای دیجیتال برای ترید ارزهای با رتبه بالا هستند. ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، سولانا، کاردانو و لینک بهترین ارزهای دیجیتال برای ترید و معامله‌گری هستند. توجه به این نکته مهم است که در این مورد نقش صرافی‌های ارز دیجیتال نیز پررنگ است. به عنوان مثال، ممکن است ارز دیجیتال لینک به طور کلی رتبه بالایی از نظر ارزش بازار داشته باشد اما در صرافی که شما کار می‌کنید نقدینگی این ارز کم باشد و شما نتوانید در زمان مورد نظر این ارز را به فروش برسانید.
  • مدیریت سرمایه و ریسک مهم‌ترین عامل موفقیت در ترید است. هیچ یک از معاملات شما نباید خارج از چهارچوب استراتژی معاملاتی و مدیریت سرمایه انجام بشود. انجام معاملات اهرم‌دار در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات شدید قیمتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  • ارزهای مختلف ممکن است بر اساس استراتژی‌های مختلف رفتار مناسب‌تری از خود نشان دهند. بنابراین از میان ارزهای با رتبه بالا سعی کنید ارزهایی را پیدا کنید که با استراتژی معاملاتی شما بیشترین تناسب را دارند. برای این کار نیاز است که استراتژی خود را در گذشته بازار برای تعداد دفعات زیاد بررسی و نتیجه را ثبت کنید.

به طور خلاصه، با داشتن یک استراتژی مناسب و انتخاب ارزهای با نقدینگی بالا و ترید در جهت روند بازار (که فعلا نزولی است)، تریدرها می‌توانند سود مناسبی در سال ۱۴۰۱ از بازار ارزهای دیجیتال کسب کنند. در ادامه به بررسی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلند مدت با خرید در کف‌های قیمتی معتبر می‌پردازیم.

بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است و فعالیت در آن بدون دریافت آموزش‌های لازم می‌تواند منجر به ضررهای جبران‌ناپذیر شود. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش ارزهای دیجیتال و رمزارزها – مقدماتی را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

بهترین ارزهای دیجیتال برای ترید در سال ۱۴۰۱

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری دومین روش فعالیت در بازارهای مالی است. در این روش، فعالان بازار با بررسی پارامترهای بنیادی یک ارز و توجه به شرایط بازار، چند ارز را برای سرمایه‌گذاری انتخاب و در شرایط مناسب تکنیکالی به آن ورود می‌کنند. در سرمایه‌گذاری بر روی بازار کریپتوکارنسی باید به این نکته توجه کرد که این بازار هنوز با ریسک‌های زیادی از جانب دولت‌ها روبه‌رو است. بنابراین بهتر است تنها بخشی از سرمایه که می‌توان ریسک زیادی روی آن کرد و حذف آن تاثیر چشمگیری بر زندگی شخصی ندارد را وارد این بازار کرد.

برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال نیاز به دانش تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال است. برای انجام این کار سرمایه‌گذارن اولا باید با انواع ارزهای دیجیتال و تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن‌ها آشنا باشند. ثانیا بتوانند ارزهای مختلف را از جنبه فنی بررسی و با یکدیگر مقایسه کنند و بهترین ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. در کنار معیارهای فنی، معیارهای دیگری مانند فعالیت اجتماعی، متغیرهای اقتصادی پروژه، تیم مدیریتی و سرمایه‌گذاران نیز باید بررسی شوند تا پرپتانسل‌ترین ارزها برای رشد انتخاب شوند.

عامل مهم دیگر تاثیرگذار، توجه به روندهای بازار است. روند بازار نقش اساسی در کسب سود می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال در سال گذشته ترند اصلی بازار بر روی توکن‌های غیرقابل معاوضه «NFT» و پروژه‌های متاورس بود و همین مساله باعث شد بسیاری از ارزهای این حوزه رشد بسیار چشمگیری را تجربه کنند. بنابراین توجه به روند‌های سال ۱۴۰۱ می‌تواند باعث کسب درآمد از ارزهای دیجیتال در این سال شود. در ادامه به بررسی ترندهای اصلی سال خواهیم پرداخت.

آخرین نکته برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال چیدن یک پرتفو مناسب است. پرتفو مناسب در بازار ارزهای دیجیتال پرتفویی است که بخش زیادی از آن مربوط به بیت کوین و اتریوم است. این دو ارز دیجیتال قابل اطمینان‌ترین ارزهای بازار هستند. در روندهای نزولی بازار این دو ارز معمولا ریزش‌های کمتری را تجربه می‌کنند و به همین دلیل در روندهای نزولی داشتن این ارزها پرتفوی شما را ایمن‌تر از سایر پرتفوها می‌کند. بین نصف تا هشتاد درصد پرتفوی شما بهتر است مربوط به این دو رمز ارز باشد.

برای چیدن مابقی پرتفو می‌توانید از ارزهای خوب اثبات شده در حوزه‌های مختلف مانند دیفای، NFT، اوراکل، متاورس، فضای ذخیره‌سازی، وب ۳، اینترنت اشیا و بازی استفاده کنید. می‌توانید مقدار کمی از پرتفوی خود را (در حدود ۵ درصد) به سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال جدید که از نظر بنیادی قابل تایید هستند اما هنوز ریسک زیادی دارند اختصاص دهید. توجه داشته باشید که در چیدن ارزهای سایر حوزه‌ها درصد بیشتری را به ترندهای بازار اختصاص دهید. در ادامه به بررسی ترندهای احتمالی بازار در سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم.

بهترین ارزهای دیجیتال قرارداد هوشمند

پلتفرم‌های قرارداد هوشمند به عنوان پلتفر‌م‌های ارائه دهنده سرویس عمل می‌کنند که بسیاری از افراد و شرکت‌ها پروژه‌های بلاک چینی خود را بر روی آن‌ها اجرا و پیاده می‌کنند.

این پلتفرم‌ها، زیرساخت ارائه خدمات در فضای بلاک چین هستند و هر تغییر تکنولوژیک مثبت در آن‌ها باعث افزایش کاربردهای بلاک چین می‌شود. در بررسی پلتفرم‌های قرارداد هوشمند چندین عامل موثر وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها به صورت زیر است.

  • امنیت پلتفرم
  • غیرمتمرکز بودن پروژه
  • مقیاس‌پذیری
  • زمان نهایی شدن تراکنش‌ها
  • قابلیت تعامل‌پذیری
  • میزان سرمایه قفل شده در شبکه
بهترین پلتفرم های قرارداد هوشمند

پروژه اتریوم

در میان پروژه‌های بلاک چینی شناخته شده اتریوم، به عنوان اولین پلتفرم قرارداد هوشمند بیشترین سهم از بازار را در اختیار دارد. این پروژه غیرمتمرکز  و امن از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند که سرعت بسیار پایینی در ثبت تراکنش‌ها دارد. سرعت پایین و هزینه بالای ثبت تراکنش‌ها شبکه اتریوم را به توسعه نسخه اثبات سهام شبکه در پروژه اتریوم ۲ سوق داده است.

اتریوم قرار است تا پایان سال ۲۰۲۲ دو مرحله اصلی از این پروژه را به اتمام برساند که اگر این دو مرحله با موفقیت انجام شود، می‌تواند تاثیر زیادی بر روی بازار و خود اتریوم بگذارد. با اجرای اتریوم ۲ الگوریتم اجماع شبکه به اثبات سهام تبدیل می‌شود. در کنار آن با استفاده از تکنیک شاردینگ (Sharding) مقیا‌س‌پذیری شبکه به صورت درون‌زنجیره‌ای افزایش می‌یابد و اتریوم قادر به ثبت بیش از ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه خواهد بود. در حال حاضر اتریوم‌های استیک شده برای پروژه اتریوم ۲ به صورت دائمی در حال افزایش است و این نشان از امید سرمایه‌گذاران به این شبکه می‌باشد. با همه این تفاسیر، اتریوم می‌تواند یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ باشد.

پروژه فانتوم

پروژه «فانتوم» (Fantom) یکی دیگر از پروژه‌‌های ایجاد قرارداد هوشمند است که توانسته است توجه توسعه‌دهندگان و کاربران زیادی را به خود جذب کند. این پروژه ارز دیجیتال از «گراف جهت‌دار غیرمدور» (Directed Acyclic Graph | DAG) به جای بلاک چین برای ثبت اطلاعات تراکنش‌ها به صورت توزیع شده استفاده می‌‌کند. امنیت این شبکه بلاک چینی به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام بالا است. هدف این شبکه رسیدن به تعداد تراکنش‌های بالای ۳۰۰ هزار تراکنش در ثانیه است که این شبکه را به مقیاس‌پذیرترین شبکه تبدیل می‌کند.

پروژه فانتوم با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و به همین دلیل پروژه‌های ایجاد شده در شبکه اتریوم به راحتی و در طی کمترین زمان می‌توانند بر روی این پروژه سوار شوند. این ویژگی تعامل‌پذیری شبکه فانتوم را تا حدود زیادی افزایش داده است. علاوه بر مقیاس‌پذیری بالا، زمان نهایی شدن تراکنش‌ها نیز در شبکه فانتوم بسیار پایین و در حدود یک ثانیه است. این زمان برای بیت کوین یک ساعت و برای اتریوم یک دقیقه است.

علی‌رغم تمام ‌ویژگی‌های مثبت ذکر شده برای شبکه فانتوم، مهم‌ترین عامل در انتخاب این ارز به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال سال ۱۴۰۱ پایین بودن نسبت ارزش بازار به سرمایه قفل شده (MarketCap/TVL) در آن نسبت به سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است. در حال حاضر فانتوم تنها پروژه معروف قرارداد هوشمند است که مقدار این نسبت برای آن زیر یک است. هر چقدر کل ارزش قفل شده در یک شبکه ارز دیجیتال بیشتر از ارزش بازار آن باشد، نشان‌دهنده این است که آن پروژه می‌تواند رشد خوبی در آینده داشته باشد. برای مشاهده این نسبت برای پروژه‌های قرارداد هوشمند می‌توانید به سایت «defillama.com» مراجعه کنید.

یکی از مشکلاتی که اخیرا برای این پروژه به وجود آمده است، کناره‌گیری «آندره کرونژ» (Andre cronje) یکی از اصلی‌ترین مشاوران پروژه به همراه چند تن از توسعه‌دهندگان اصلی از آن است. در طی اعلان این خبر، بخشی از ارزش قفل شده در پروژه فانتوم کاهش پیدا کرد. این مساله می‌تواند یکی از عوامل منفی اثرگذار بر روند فانتومک باشد. باید دید که آیا عدم حضور این توسعه‌ دهندگان بر روند پروژه تاثیر منفی می‌گذارد یا نه.

ارز دیجیتال فانتوم

پروژه Cosmos

پروژه سومی که کمی با پروژه‌های قرارداد هوشمند متفاوت است اما به نوعی غیرمستقیم برای ساخت قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود پروژه «کازماز» (Cosmos) است. این پروژه پلتفرمی برای ساخت بلاک چین‌های مختلف است و هر کدام از بلاک چین‌های ساخته شده بر روی این پروژه خود می‌توانند به صورت مستقل قراردادهای هوشمند مختلف را اجرایی کنند.

بلاک چین «ترا» (Terra) که در سال گذشته رشد عجیبی را به ثبت رساند، یکی از بلاک چین‌های ساخته شده در پروژه کازماز است. این پروژه در طی ماه‌های اخیر توانسته میزان ارزش قفل شده خود را به ۲۳ میلیارد دلار برساند که از این نظر دومین پروژه بلاکچینی بعد از اتریوم است. این در حالی است که تنها حدود ۲۱ پروتکل دیفای بر روی این بلاک چین فعالیت می‌کنند و با افزایش تعداد پروتکل‌ها این مقدار می‌تواند افزایش یابد.

پروژه «اسموسیس» (Osmosis) یک  پروژه‌ صرافی غیرمتمرکز ساخته شده بر روی کازماز است که رشد خوبی را در چند وقت اخیر به ثبت رسانده است. بلاک چین «کاوا» (Kava) یکی دیگر از بلاک چین‌های پروژه کازماز است که نسبت ارزش بازار به ارزش قفل شده در آن کمتر از یک است. مجموع ویژگی‌های این پروژه‌ها به همراه ویژگی‌های تکنولوژیک کازماز که فضایی امن، سریع و غیرمتمرکز برای ایجاد بلاک چین‌ ایجاد می‌کند، پروژه کازماز و پروژه‌های زیرمجموعه آن را تبدیل به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱ می‌کند.

سایر پروژه‌های ساخت قرارداد هوشمند

بسیاری از پروژه‌های قرارداد هوشمند در حال توسعه اکوسیستم خود هستند و با توجه به ویژگی‌هایی که دارند هر کدام از آن‌ها که قادر به اجرای این پروژه‌ها و گسترش کامیونیتی خود باشند می‌توانند در سال ۱۴۰۱ رشد خوبی داشته باشند. در حوزه قرارداد هوشمند بررسی دائمی شرایط پروژه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و معمولا پروژه‌های فعال‌تر ارزش بالاتری نیز به دست می‌آورند.

پروژه «الگورند» (Algorand) یکی از پروژه‌های در حال رشد است که ایمن، متمرکز و سریع است و در کنار زمان کمِ نهایی شدن تراکنش‌ها، هزینه پایینی برای ثبت تراکنش‌ها دارد. این شبکه در حوزه‌های دیفای و NFT فعال است اما یکی از اهداف اصلی خود را ایجاد سیستم‌های پرداخت بین‌المللی و سریع قرار داده است. این پروژه با بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی قرارداد همکاری دارد و یکی از گزینه‌های اصلی برای ساخت ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC) است.

پروژه «هارمونی وان» (Harmoney One) یکی دیگر از پروژه‌های ساخت قرارداد هوشمند است که امنیت، غیرمتمرکزی، سرعت و هزینه کم ثبت تراکنش‌ها را با هم دارد. این پروژه با اتریوم سازگار است و با استفاده از پل‌های خود به سایر شبکه‌های بلاک چینی نیز متصل است. مقیاس‌پذیری این شبکه با افزایش کاربران و با اضافه شدن شارد جدید به شبکه قابل افزایش است و زمان نهایی شدن تراکنش‌ها نیز در حدود دو ثانیه است. این شبکه سرمایه‌گذاری خود برای توسعه اپلیکیشن‌ّا را آغاز کرده و در صورت موفقیت در این امر می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

پروژه‌های «آوالانج» (Avalanche)، «پلیگون» (Polygon) و «سولانا» (Solana) و «پولکادات» (PolkaDot) چهار پروژه بسیار قدرتمند هستند که در سال گذشته رکوردهای خوبی از خود به جا گذاشتند. پروژه «تزوس» (Tezos) نیز فعالیت‌های خود را گسترش داده است و به نظر می‌رسد به دنبال اجرای برنامه‌های خاص در سال جدید است. این پروژه‌هادر صورتی که بتوانند توسعه‌دهندگان را به فعالیت در شبکه خود ترغیب کنند می‌توانند با رشد مناسبی همراه باشند.

به نظر پروژه‌هایی مانند ترون و ایاس در صورت ادامه روند فعلی در سال جدید و حتی سال‌های بعدی حرفی برای گفتن نخواهند داشت. پروژه کاردانو در صورتی که بتواند بر مشکلات قرارادادهای هوشمند خود فائق بیاید دوباره به چرخه رقابت برخواهد گشت و پروژه بایننس نیز با حمایت مدیر عامل صرافی خود می‌تواند همچنان یکی از پروژه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری باشد.

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای

معمولا در روندهای نزولی بازار ارزهای دیجیتال، پول‌ها یا از بازار خارج می‌شوند یا در پلتفرم‌های دیفای برای کسب سود غیرفعال استفاده می‌شوند. این عامل باعث می‌شود تا ارزهای دیجیتال پروژه‌های دیفای نیز در این مدت بتوانند با رشد خوبی همراه باشند. برای اینکه بتوانیم ارزهای مناسب برای سرمایه‌گذاری را در این حوزه پیدا کنیم باید به چند نکته حیاتی توجه کنیم.

  • پروژه‌هایی که قادر به فعالیت در بستر بلاک چین‌های مختلف هستند می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند چرا که در این حالت پول زیادی می‌تواند وارد پروژه شود و همین مساله باعث افزایش ارزش توکن پروژه دیفای می‌شود.
  • پروژه‌هایی که نسبت ارزش بازار به ارزش قفل شده پایین‌تری دارند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.
  • پروژه‌های دیفایی که به دنبال اضافه کردن ویژگی‌های مطرح در دیفای ۲ هستند می‌توانند رشد بیشتری را شاهد باشند.

در ادامه با توجه به نکات گفته شده به بررسی چند پروژه پرپتانسیل می‌پردازیم.

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای

پروژه Lido

پروژه «لیدو» (Lido) با توکن «LDO» یکی از پروژه‌های دیفای مستعد رشد در سال ۱۴۰۱ است. این پروژه پلتفرم جمع‌آوری نقدینگی برای فرآیند استیکینگ است. در بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی استیک ارزهای دیجیتال شرایط خاصی را می‌طلبد. به عنوان مثال، در شبکه اتریوم کاربران برای این که به عنوان اعتبارسنج در شبکه شناخته شوند باید ۳۲ توکن اتریوم را در شبکه قفل کنند. دسترسی به این مقدار توکن برای سرمایه‌گذاران خرد ممکن نیست. پروژه لیدو برای حل این مشکل ایجاد شده است که در آن سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند توکن‌های خود را در اختیار شبکه قراردهند و با همراهی سایرین در فرآیند استیکینگ شرکت کنند.

علاوه بر این، در بسیاری از پلتفرم‌های استیکینگ پس از قفل شدن توکن‌ها امکان آزاد کردن آن‌ها در مدت زمان کم وجود ندارد و سود در نظر گرفته شده نیز معمولا به صورت روزانه حساب نمی‌شود. پروژه لیدو با فراهم‌کردن استخرهای نقدینگی این مشکل را نیز حل می‌کند. کاربران می‌توانند در هر زمانی توکن‌های ارز دیجیتال خود را از این پروژه آزاد کنند و سود خود را به صورت روزشمار از شبکه دریافت کنند. این شبکه در ازای خدمتی که به کاربران ارائه می‌کند ده درصد از سود استیکینگ کاربران را دریافت می‌کند.

اخیرا شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اندریسن هوروویتز (a16z) 70 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است که این نشان از ارزشمندی پروژه دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این پروژه این است که به شما در ازای استیک ارزهای دیجیتال، توکن‌های جدید می‌دهد که می‌توانید از این توکن‌ها در پروژه‌های کشت سود استفاده کنید و علاوه بر دریافت سود برای استیک ارزهای دیجیتال از طریق کشت سود نیز درآمد خود را افزایش دهید.

در حال حاضر طبق داده‌های سایت «defillama» نسبت ارزش بازار به ارزش قفل شده در این پروژه نزدیک ۰/۰۲ است که عدد بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران است. در کنار این عدد باید به مقدار کل سرمایه قفل شده نیز توجه داشت که از این منظر این پروژه با نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار سرمایه قفل شده رتبه سوم را در بین کل پروژه‌های دیفای به خود اختصاص داده است. در این پروژه علاوه بر اتریوم برای شبکه‌های ترا، سولانا و کوزاما نیز امکان استیکینگ وجود دارد.

پروژه InstaDapp

فعالیت‌هایی مختلفی مانند وام دادن، دریافت وام، مشارکت در تامین نقدینگی صرافی‌ها و کشت سود در حوزه دیفای انجام می‌شود. در هر یک از این حوزه‌ها پلتفر‌م‌های مختلفی ایجاد شده‌اند که به کاربران امکان سرمایه‌گذاری و کسب سود می‌دهند. به دلیل تعدد این پروژه‌‌ها، سختی کار با آن‌ها و همچنین نیاز به انتقال دارایی‌ها در میان پلتفرم‌های مختلف بسیاری از سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای را کاری پیچیده و سخت می‌دانند و از خیر آن می‌گذرند.

پروژه «اینستادپ» (ّInstaDapp) دقیقا برای حل این مشکل به وجود آماده است. اینستادپ یک اپلیکیشن غیرمتمرکز وب ۳ است که به عنوان پلتفرم رابط بین پروتکل‌های مختلف حوزه دیفای عمل می‌کند. این پروژه با یک رابط کاربری ساده توانسته است امکان استفاده از پروژه‌های مختلف و جابجایی بین آن‌ها را به صورت یکجا در اختیار کاربران قرار بدهد. به عنوان مثال شما می‌توانید از امکانات پلتفرم‌های Uniswap، Compound و MakerDAO به صوورت همزمان در این پلتفرم استفاده کنید.

میزان کل ارزش قفل شده در این پلتفرم در حال حاضر برابر ۴ میلیارد دلار است که در اوج خود به ۱۴ میلیارد دلار نیز رسیده است. با توجه به مارکت کپ ۱۸ میلیون دلاری این پروژه نسبت ارزش بازار به ارزش قفل شده در این شبکه به زیر ۰/۰۰۵ می‌رسد که عدد بسیار خوبی برای پروژه‌های دیفای است. این پلتفرم در شبکه اتریوم فعالیت می‌کند اما تعامل با پروژه‌های لایه ۲ مانند آربیتروم و آپتیمیسم را نیز به سیستم خود اضافه کرده است تا کاربران با هزینه‌های کمتری تراکنش‌های خود را در این شبکه ثبت کنند. با تمام این توصیفات می‌توان اینستادپ را یکی از بهترین پروژه‌های ارز دیجیتال برای سال ۱۴۰۱ در حوزه دیفای معرفی کرد.

توجه داشته باشید پروژه‌های دیگری در حوزه دیفای هستند که از نظر نسبت ارزش بازار به میزان سرمایه قفل شده ارزشمندند. پروژه‌هایی مانند «Curve»، «Anchor»، «‌Balancer» و «Venus» علاوه بر مقدار پایین در نسبت ذکر شده دارای میزان ارزش قفل شده بالایی نیز هستند که همین مساله ارزشمند بودن توکن‌های این شبکه‌ها را نشان می‌دهد. با توجه به تمرکز زیاد بر روی دیفای ۲ پروژه‌‌های مرتبط با این حوزه مانند «Abracadabra» و «Convex Finance» می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند. پروژه‌های قدیمی اما در حال توسعه مانند «UniSwap» نیز گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند.

پروژه اینستا دپ

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه وب ۳

یکی از مباحث مهم و مطرح بازار ارزهای دیجیتال، وب ۳ است. منظور از پروژه‌های ارز دیجیتال وب ۳ پروژه‌هایی هستند که خدمات خود را در بستر اینترنت به صورت غیرمتمرکز ارائه می‌کنند و در آن‌ها افراد مالک اطلاعات خود هستند. وب ۳ بخش بزرگی از پروژه‌های ارز دیجیتال را شامل می‌شود اما در این بخش بیشتر بر روی پروژه‌های فعال در حوزه انتشار اطلاعات به صورت غیرمتمرکز متمرکز هستیم.

پروژه Filecoin

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های دنیای وب مربوط به پلتفرم‌های ذخیره‌سازی و نگه‌داری داده است. در حال حاضر بسیاری از اطلاعات کاربران در سرورهای تامین شده توسط شرکت‌های بزرگ مانند گوگل و آمازون ذخیره می‌شود. بسترهای نگهداری ابری اطلاعات مانند دراپ باکس نیز به صورت متمرکز فعالیت می‌کنند و این مساله می‌تواند خطرات امنیتی و حریم خصوصی را برای داده‌ها به همراه داشته باشد. راه‌حل این مشکل، استفاده از سیستم‌های غیرمتمرکز برای ذخیره‌سازی داده‌ها است.

پروژه فایل کوین یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های این حوزه است که در آن کاربران می‌توانند حافطه خالی سیستم‌های کامپیوتری خود را در اختیار پروتکل قرار دهند و در قبال آن پول دریافت کنند. کاربران دیگر نیز که به حافظه نیاز دارند می‌توانند با استفاده از این سیستم به حافظه مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. اطلاعات در حافظه کاربران به صورتی ذخیره می‌شود که مالک فضای ذخیره‌سازی نتواند اطلاعات را مشاهده کند یا آن‌ها را تغییر دهد. این سیستم به ‌گونه‌ای است که در صورت حذف اطلاعات از یک هارد نیز امکان بازیابی آن وجود دارد.

سیستم طراحی شده به گونه‌ای است که هم برای ارائه دهندگان فضای ذخیره‌سازی و هم مصرف‌کنندگان آن‌ها مفید است. با توجه به رشد فضای وب ۳ در سایه گسترش حوزه‌هایی مانند متاورس، NFT و بازی‌های بلاک چینی، استفاده از پروتکل ذخیره‌سازی غیرمتمرکز این پروژه یا اصطلاح IPFS نیز گسترش پیدا کرده است. با توجه به در حال رشد بودن این حوزه به نظر می‌رسد فایل کوین می‌تواند یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ باشد. شرکت‌های بزرگی مانند «Pantera Capital»، «Blockchain Capital»، «zk Capital» و «a16z Crypto» بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که اهمیت بیش از حد آن را نشان می‌دهد.

پروژه‌‌های دیگری مانند «بیت تورنت» و «آرویو» نیز در این حوزه فعال هستند. مزیت بیت تورنت استفاده از تکنولوژی تورنتینگ است که برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بستر نت استفاده می‌شود. در مقابل، مزیت اصلی پروژه آرویو در ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات و پشتیبانی شبکه بلاک چین سولانا از آن است. در فضای NFT ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد به همین دلیل در کنار پروژه فایل کوین پروژه آرویو نیز می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد.

پروژه The Graph

پروژه گراف یکی از پروژه‌های زیرساختی برای وب ۳ است که نقش API را پروژه‌های بلاک چینی بازی می‌کند. API یک واسطه بین اپلیکیشن‌های مختلف در فضای اینترنت است که امکان استفاده از اطلاعات و امکانات یک اپلیکیشن در اپلیکیشن دیگر را فراهم می‌کند. گراف به دنبال اجرای همین نقش در فضای وب ۳ است. اصطلاح «زیرگراف» در این پروژه مربوط به APIهای متن باز است که برای اتصال پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال به هم ایجاد شده است. به عنوان مثال صرافی Uniswap یک زیرگراف دارد که پروژه‌های دیگر می‌توانند با استفاده از آن به داده‌های تولید شده در این پروژه دسترسی داشته باشند.

گراف در شبکه اتریوم ساخته شده است و از فعالیت هزاران توسعه‌دهنده وب و بلاک چین بهره می‌برد. با توجه به نیاز روزافزون پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال مانند پروژه‌های دیفای و پروژه‌های لایه دوم، گراف می‌تواند نقش کلیدی در فضای وب ۳ ایجاد کند. ویتالیک بوترین خالق اتریوم نیز به نقش این پروژه در آینده اتریوم و وب ۳ اذعان کرده است که همین مساله نیز این پروژه را در زمره بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ قرار می‌دهد.

بهترین پروژه‌های وب ۳
فهرست ارزهای وب ۳ مستعد رشد در سال ۱۴۰۱

اوراکل‌ها یکی از دسته‌های اصلی پروژه‌های مرتبط با وب ۳ هستند. اوراکل به پروژه‌‌ای گفته می‌شود که هدف آن، ارائه اطلاعات از دنیای واقعی به دنیای بلاک چین است. در بسیاری از کاربردهای روزمره پلتفرم‌های دیفای مانند صرافی‌های غیرمتمرکز به اطلاعاتی مانند قیمت توکن‌ها و حجم آن‌ها نیاز است. برای اینکه بلاک چین بتواند در بسیاری از کاربردهای روزمره مانند زنجیره تامین استفاده شود باید بتواند به نوعی اطلاعات امن را به شبکه بلاک چین ارسال کند.

پروژه چین لینک اولین پروژه اوراکل شاخته شده است که امروزه در بیشتر بلاک چین‌ها و اپلیکیشن‌های ساخته شده بر ر وی آن‌ها استفاده می‌شود. مشکل عمده در اوراکل‌ها دسترسی به داده صحیح و همچنین تضمین صحت آن است. پروژه چین ‌لینک با همکاری با بسیاری از مرکز داده‌های متمرکز توانسته است اطلاعات مفید و کاربردی برای بلاک چین آماده کند.در حال حاضر بیش از ۱۴۰ پروتکل در بلاک چین‌های مختلف از چین‌لینک برای دسترسی به اطلاعات استفاده می‌کنند.

برای اطمینان از امنیت اطلاعات و عدم دخالت نهادهای متمرکز در فعالیت پروژه‌ها، اوراکل‌ها از سیستم غیرمتمرکز برای دریافت و تایید اطلاعات از مراکز مختلف انتشار داده استفاده می‌کنند. اگرچه پروژه‌های جدید اوراکل مانند «Band Protocol» توانسته‌اند با مشوق‌های اقتصادی خود، جای خود را در بازار ارزهای دیجیتال باز کنند اما با  توجه به اهمیت بالای اطلاعات برای بسیاری از پروتکل‌ها، آن‌ها همچنان از اوراکل چِین لینک برای دریافت اطلاعات استفاده می‌کنند. با گسترش فضای دیفای و وب ۳ نیاز به اوراکل‌های امن نیز افزایش پیدا می‌کند که این امر ارز لینک را در فهرست بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری قرار می‌دهد.

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه متاورس و بازی‌های بلاک چینی

متاورس یکی از حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه توانستند سود خوبی از این پروژه‌ها به دست آورند. آن‌چه در پروژه‌های بلاک چینی به عنوان متاورس ارائه شده است با متاورس نهایی که در ذهن بسیاری از آینده پژوهشان و دانشمندان است فرق زیادی دارد. با این حال، بسیاری از این پروژه‌ها به دنبال توسعه ابزارهای خود و همکاری با شرکت‌های مختلف به منظور گسترش متاورس خود هستند.

در حال حاضر به دلیل توجه زیاد به این حوزه پروژه‌های متاورسی زیادی ایجاد شده‌اند که اهداف بلندی در سر دارند اما در عمل کار انجام شده چندان قوی نیست. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در این حوزه، به خصوص در خرید زمین‌های بازی می‌تواند ریسک زیادی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است بر روی پروژه‌های شناخته شده و پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاران معروف و قدری دارند سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

پروژه Sandbox

سندباکس یکی از بازی‌های کامیپوتری و موبایل قدیمی است که از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را در حوزه بلاک چین آغار کرد و از آن زمان تاکنون توانسته است طرفداران زیادی کسب کند. سند باکس مجموعه‌ای از زمین‌ها به صورت NFT است که کاربران می‌توانند با خرید آن‌ها مالک زمین بشوند. کاربران می‌توانند در زمین‌های خود انواع بازی‌ها را به اجرا بگذارند یا اینکه با انجام تبلیغات و برگزاری رویدادهای مختلف به کسب درآمد بپردازند.

سایر اقلام ساخته شده در پروژه سندباکس نیز به صورت توکن‌های غیر قابل معاوضه است و کاربران می‌توانند در بازار مخصوص این متاورس آن‌ها را به فروش برسانند. ویژگی مهم سندباکس تامین ابزارهایی برای طراحان و بازی‌ساز‌ها است تا آن‌ها بتوانند بازی‌ها و اقلام مختلف قابل استفاده در زمین‌های بازی را ایجاد کنند و در زمین‌های خود قرار دهند یا در بازار موجود به سایر زمین‌داران بفروشند.

پروژه Enjin

برخلاف سندباکس که خود یک پلتفرم متاورس و بازی است، پروژه انجین محیطی برای ساخت متاورس و بازی‌های مجازی بر روی شبکه اتریوم است. انجین کیت‌های توسعه نرم‌افزاری ایجاد کرده است که توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها بازی‌ها و دارایی‌های دیجیتال بر بستر شبکه اتریوم ایجاد کنند و از آ‌ن‌ها در بازی‌ها و متاورس‌های موجود استفاده کنند. ویژگی دارایی‌های ساخته شده در این پلتفرم قابل تنظیم است تا با پلتفرم‌های مختلف مطابقت داشته باشد. تماld دارایی‌های ساخته شده در این پروژه در قراردادهای هوشمند ذخیره می‌شوند و به این ترتیب امنیت و مالکیت آن‌ها تضمین می‌شود.

توسعه‌دهندگان می‌توانند با داشتن توکن‌های این پروژه از امکانات آن برای ساخت اقلام مختلف استفاده کنند و از طریق بازارهای این پروژه دارایی‌ها را به بازیکنان مختلف بفروشند. بازی‌های ساخته شده با استفاده از انجین در حوزه‌های مختلفی مانند متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و جمع‌آوری کلکسیون طراحی و ساخته شده‌اند. با توجه به تیم قوی و حمایت شرکت‌های بزرگ، این پروژه می‌تواند با ایجاد بازی‌ها و متاورس‌های جدید رشد خوبی را در سال ۱۴۰۱ تجربه کند.

متاورس و بازی‌های بلاک چینی

بهترین رمز ارز های لایه ۲

با ایجاد قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم انقلاب بزرگی در صنعت بلاک چین ایجاد شد. با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان ایجاد بسیاری از اپلیکیشن‌ها به صورت غیرمتمرکز برای مدل‌سازی فعالیت‌های دنیای واقعی و حذف واسطه‌ها فراهم شد اما با گسترش اپلیکیشن‌ها، مشکلات اصلی شبکه اتریوم شروع شد. سرعت ثبت تراکنش‌ها در اتریوم بسیار پایین و نزدیک ۱۵ تراکنش در ثانیه است. پایین بودن سرعت و افزایش درخواست‌های کاربران باعث افزایش کارمزدهای شبکه اتریوم شده است و هم اکنون با یک شبکه کند و پرهزینه روبه‌رو هستیم.

این مشکلات باعث ارائه رویکردهایی برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های تراکنش شد. بسیاری از بلاک چین‌ها با استفاده از نسخه‌های مختلف الگوریتم اجماع اثبات سهام مقیاس‌پذیری خود را افزایش دادند که البته بیشتر آن‌ها با قربانی کردن امنیت و غیرمتمرکزی شبکه به این مهم دست پیدا کردند. در شبکه اتریوم دو دسته راه‌حل درون‌زنجیره‌ای و برون‌زنجیره‌ای برای غلبه بر این مشکل ارائه شده است. راه‌حل‌های درون زنجیره‌ای مثل شاردینگ قرار است در شبکه اتریوم ۲ اجرایی شوند اما راه‌حل‌های برون‌زنجیره‌ای باعث ایجاد پروژه‌های لایه ۲ اتریوم شده‌اند.

پروژه‌های لایه ۲ از تکنولوژی‌ها و روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. با توجه به گسترش اپلیکیشن‌های مختلف بلاک چینی و نقش تاثیرگذرا شبکه اتریوم در این فضا اهمیت پروژه‌های لایه ۲ بیش از گذشته شده است. به همین دلیل یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در سال ۱۴۰۱ جزو بهترین ارزهای دیجیتال باشد همین پروژه‌های لایه ۲ است.

معرفی پروژه‌های مناسب

در میان تکنولوژی‌های لایه ۲ جدیدترین تکنولوژی مربوط به رول‌آپ‌ها است که تراکنش‌ها را به دو روش خوش‌بینانه (Optimistic) و بدون دانش (Zero-Knoledge) خارج از زنجیره جمع‌آوری و به صورت یکجا به شبکه اصلی ارسال می‌کنند. رول‌آپ‌های خوش بینانه برخلاف رول‌آپ‌های بدون دانش می‌توانند قراردادهای هوشمند موجود را همانگونه که در شبکه اصلی هستند اجرا کنند. به همین دلیل انتقال پروژه‌های موجود در شبکه اتریوم به این تکنولوژی بسیار ساده است. پروژه‌های «Arbitrum»، «Optimisim» و «Boba network» از جمله برترین پروژه‌های این تکنولوژی هستند که در طی مدت زمان کم توانسته‌اند بسیاری از کاربران و پلتفرم‌های اتریوم را به سمت خود جذب کنند.

در مقابل، در تکنولوژی بدون دانش برای انتقال قراردادهای هوشمند به لایه ۲ باید تغییرات گسترده‌ای در پروژه ایجاد شود. مزیت بزرگ این تکنولوژی در مقایسه با رول‌آپ خوشبینانه این است که زمان نهایی تایید اطلاعات در این روش بسیار کم‌تر است. نهایی شدن یک تراکنش در رول‌آپ‌های خوش‌بینانه ممکن است چند روز طول بکشد اما در رول‌آپ‌های بدون دانش در عرض چند دقیقه تراکنش نهایی می‌شود. پروژه‌هایی مانند «dYdX»، «Loopring» و «ZKSync» از این روش استفاده می‌کنند. علاوه بر این برخی از پروژه‌های مطرح مانند پلیگون و سلر نیز از ترکیب این تکنولوژی با سایر تکنولوژی‌ها برای افزایبش مقیاس‌پذیری استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که برخی از پروژه‌های لایه ۲ مانند «Arbitrum» و «ZKSync» توکن مخصوص به شبکه خود را ندارند. بنابراین شما می‌توانید با ثبت تراکنش در پلتفرم‌ آن‌ها خود را برای دریافت ایردراپ از توکن احتمالی ایجاد شده معرفی کنید.  در حال حاضر به دلیل نهایی شدن سریع تراکنش‌ها در تکنولوژی رول‌آپ بدون دانش، تمرکز بر استفاده از این تکنولوژی است. هر پروژه‌ای که بتواند به نحو مطلوبی از این سیستم استفاده کند می‌تواند با جهش قیمتی خوبی در سال ۱۴۰۱ روبه‌رو شود. برای بررسی پروژه‌های مختلف این حوزه می‌توانید از سایت «l2beat.com» استفاده کنید.

بهترین ارزهای دیجیتال لایه ۲ اتریوم

بهترین ارز دیجیتال حوزه هواداری

توکن‌های هواداری بخش جذاب ارزهای دیجیتال است که طرفداران یک ورزش، ورزشکار و یا هنرمند را به یکدیگر متصل می‌کند. ایده توکن‌های هواداری در ابتدا برای حمایت از تیم‌های ورزشی مختلف ارائه شد اما امروزه این ایده به سایر حوزه‌ها نیز گسترش یافته است. امروزه هنرمندان معروف در حوزه فیلم و موسیقی طرفداران خود را با توکن‌های هواداری دور هم جمع می‌کنند. حتی اینفلوئنسرها نیز در یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی توکن‌های هواداری خود را ایجاد و از آن‌ها برای کسب درآمد یا گسترش طرفداران خود استفاده کرده‌اند.

توکن‌های هواداری می‌توانند قابل معاوضه یا غیرقابل معاوضه باشند. معمولا توکن‌‌های اصلی به صورت قابل معاوضه در اختیار طرفداران قرار می‌گیرد و توکن‌های NFT - که مربوط به تصویر یا فیلم لحظات خاص باشگاه یا شخص است - در زمان‌ها و برنامه‌های خاص به صورت جایزه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. دلیل قرارگیری توکن‌های هواداری در لیست پروژه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری برگزاری جام‌جهانی فوتبال در قطر است که می‌تواند باعث رشد توکن‌های هواداری تیم‌های ملی شود.

پروژه ارز دیجیتال «چیلیز» (Chiliz) اصلی‌ترین پروژه فعال در حوزه توکن‌های هواداری است که توکن‌های بسیاری از تیم‌های باشگاهی و ملی را در ورزش‌های مختلف ایجاد و به بازار ارايه کرده است. سرمایه‌گذاری بر روی خود ارز دیجیتال چیلیز می‌تواند گزینه مناسبی برای جام‌جهانی باشد. در صورتی که این پروژه بتواند در این مدت با تیم‌های ملی بیشتری قرارداد همکاری ایجاد کند و این تیم‌های ملی نیز بتوانند عملکرد خوبی در جام‌جهانی داشته باشند، توکن‌های این تیم‌ها و در کل خود پروژه چیلیز رشد خوبی خواهد داشت. در حال حاضر توکن آرژانتین توسط این پروژه ایجاد شده است و راه‌اندازی توکن هواداری ایتالیا نیز به زودی به پایان خواهد رسید.

پروژه چیلیز با امضای قرارداد همکاری با یوفا به طور رسمی برای فعالیت در حوزه توکن‌های هواداری در مسابقات اروپایی برگزیده شده است. این قرارداد برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ تنظیم شده است و در این سال‌ها نیز نتایج مسابقات می‌تواند بر روی توکن‌های هواداری باشگاه‌های فوتبال تاثیر خود را به جای بگذارد. علاوه بر چیلیز، بایننس نیز در حوزه طرفدرای فوتبال فعال است که تا به امروز توکن‌های هواداری سه تیم فوتبال باشگاهی را ایجاد کرده است.

علاوه بر خرید توکن‌های هواداری، شرکت در «عرضه اولیه توکن‌های هواداری» (Fan Token Offering | FTO) تیم‌های باشگاهی و ملی جدید نیز می‌تواند یک روش برای کسب درآمد از این حوزه باشد. برای انجام این کار می‌توانید به سایت «socios.com» مراجعه و شرایط شرکت در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال را جویا شوید. عرضه‌ اولیه‌های مربوط به بایننس نیز از طریق سایت خود صرافی صورت می‌پذیرد.

توکن های هواداری

بهترین روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱

طبق آن‌چه که در بخش‌های قبلی مقاله گفته شد، در سال ۱۴۰۱ روند بازار همچنان نزولی خواهد بود. به همین دلیل سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و میان مدت در این برهه زمانی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. برای سرمایه‌گذاری بلند مدت نیز در کف‌های قیمتی می‌توان به صورت پله‌ای از پروژه‌های قدرتمند که برخی از آن‌ها در قسمت قبل معرفی شدند خرید انجام داد. اما برای این‌که بتوانید از بازار ارزهای دیجیتال در سال جاری سود کسب کنید بهتر است به سایر روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال روی بیاورید. در ادامه به بررسی چند مورد از این روش‌ها می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

استخراج ارز دیجیتال

یکی از روش‌های غیرفعال کسب درآمد، استخراج ارزهای دیجیتال است. استخراج ارزهای دیجیتال تنها برای پروژه‌‌هایی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند امکان پذیر است. بیت کوین، اتریوم و لایت کوین بهترین ارزهای دیجیتال بازار برای استخراج هستند. از این میان اتریوم در سال آتی مکانیزم خود را به اثبات سهام تبدیل می‌کند. لایت کوین نیز به دلیل دور ماندن از قافله تکنولوژی نتوانسته است روند خود را حفظ کند. بنابراین، بهترین ارز دیجیتال برای استخراج بیت کوین است.

توجه داشته باشید که علاوه بر این سه ارز، ده‌ها ارز دیجیتال دیگر نیز قابل استخراج هستند که اتفاقا در برخی موارد ممکن است سود بیشتری نصیب ماینرها کنند اما به دلیل ناشناخته بودن ارزها و نبود درک درست از آینده آن‌ها سرمایه‌گذاری روی این پروژه‌ها با ریسک زیادی همراه است. استخراج ارز دیجیتال در روندهای نزولی بازار یک سرمایه‌گذاری برای آینده است. بنابراین، اگر علاقمند به انجام این کار هستید بهتر است به این مساله نیز توجه ویژه داشته باشید.

در استخراج ارزهای دیجیتال مساله مهم توجه به قوانین کشورهای مختلف است. در ایران استخراج ارزهای دیجیتال از سال ۱۳۹۸ قانونی شد. متقاضیان استخراج می‌توانند با مراجعه به وزارت صنعت معدن مجوز استخراج ارز دیجیتال دریافت کنند. این مجوز برای فعالیت صنعتی است و در حال حاضر حداقل مصرف دستگاه‌های ماینر یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال باید ۱۰۰ کیلووات بر ساعت باشد تا بتواند مجوز دریافت کند. با توجه به میانگین مصرف برق ۳ الی ۳/۵ کیلوواتی هر ماینر، حداقل ماینرهای مورد نیاز برای استخراج برابر با ۳۳ ماینر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این حوزه می‌توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.

استیکینگ ارز دیجیتال

«استیکینگ» (Staking) مشابه فرآیند استخراج ارز دیجیتال است که در پروژه‌های با الگوریتم اجماع اثبات سهام انجام می‌شود. در این فرآیند کاربران توکن‌های ارز دیجیتال خود را در شبکه قفل می‌کنند تا به عنوان اعتبارسنج در فرآیند ثبت و تایید تراکنش‌ها شرکت کنند و در ازای آن هزینه‌های کارمزد شبکه را به عنوان پاداش دریافت کنند. برای فعالیت به عنوان اعتبارسنج، هر پروژه تعداد محدودی کاربر و با تعداد معینی از توکن‌های آن شبکه را تعیین می‌کند اما برای افزایش امنیت شبکه به سایر کاربران با تعداد توکن‌های کم نیز امکان اشتراک گذاری توکن‌ها به صورت نیابتی به اعتبارسنج‌ها ایجاد شده است.

سود استیکینگ هر ارز دیجیتال با دیگری متفاوت است اما معمولا از ۳۰ درصد سالیانه تجاوز نمی‌کند. برای استیک کردن ارز دیجیتال می‌توان از کیف پول و صرافی‌ ارز دیجیتال استفاده کرد. به عنوان مثال در کیف پول دیجیتال «تراست‌ولت» و صرافی ارز دیجیتال «بایننس» امکان استیکینگ تعداد زیادی ارز دیجیتال وجود دارد. بسیاری از پروژه‌ها نیز از کیف پول مخصوص خود برای استیکینگ استفاده می‌کنند که می‌توان با مراجعه به سایت پروژه شرایط استیکینگ را مطالعه کرد. در مورد کسب درآمد از استیکینگ باید به نکات زیر توجه شود.

  • پاداش دریافت شده از استیکینگ از جنس توکن‌های استیک شده است. بنابراین در طول زمان تعداد توکن‌های شما افزایش می‌یابد اما ممکن است با کاهش قیمت دلاری هر توکن، ارزش دلاری توکن‌های موجود کمتر از میزان سرمایه‌گذاری در برهه‌ای از زمان باشد. بنابراین استیکینگ باید روی ارزهای بنیادی و برای بلند مدت به منظور افزایش تعداد توکن‌ها انجام شود تا در روند صعودی بازار سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران بکند.
  • اعتبارسنج‌ها مسول تایید و ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین هستند و در صورت عدم درستکاری بخش از ارزهای آن‌ها به همراه ارزهای استیک شده توسط سرمایه‌گذاران خرد، به عنوان جریمه توسط شبکه برداشته می‌شود. این یکی از ریسک‌های اصلی استیکینگ است و باید در انتخاب اعتبارسنج‌ها دقت کافی به خرج داد.
  • مدت زمان قرارداد استیکینگ، نحوه محاسبه سود و مدت زمان مورد نیاز برای خروج از سیستم استیکینگ برای پروژه‌های مختلف متفاوت است. می‌توانید با مراجعه به سایت اصلی هر پروژه در مورد این متغیرها نیز اطلاعات کسب کنید.

پروژه لیدو که در حوزه دیفای به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال مناسب سرمایه‌گذاری معرفی شد پروژه‌ای برای استیکینگ اتریوم است که سود استیکینگ در آن به صورت روزانه محاسبه می‌شود و کاربران می‌توانند هر زمان که خواستند توکن‌های خود را ازفرآیند استیکینگ خارج کنند. علاوه بر این در ازای اتریوم‌های استیک شده این پروژه به کاربران توکن‌های جدید ارائه می‌کند که این توکن‌ها می‌توانند برای کشت سود استفاده شوند. بنابراین با استفاده از این پلتفرم می‌توان علاوه بر کسب درآمد از استیکینگ از کشت سود نیز سود دریافت کرد و میزان توکن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

بهترین روش استیکینگ ارزهای دیجیتال

فعالیت در پلتفرم‌های دیفای

امور مالی غیرمتمرکز یکی از بهترین راهکارهای کسب درآمد غیرفعال در حوزه ارزهای دیجیتال است. گزینه‌های مختلفی برای کسب درآمد در این حوزه وجود دارد که هر کدام ریسک‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال، یکی از راهکارها تامین نقدینگی برای استخرهای نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز است. در این حالت شما باید دو توکن مربوط به یک استخر را به صورت متناظر در یک استخر سرمایه‌گذاری کنید و در ازای استفاده کاربران از صرافی، هزینه‌های کارمزد را دریافت کنید. تغییر قیمت ارزها در طی زمان ممکن است باعث کاهش ارزش دارایی‌های شما در طی زمان بشود. درصد سود نیز با توجه به کاربرد کاربران از سیستم دائم در حال تغییر است.

گزینه دوم استفاده از پلتفرم‌های وام‌دهی و وام‌گیری است. در حالت وام‌دهی شما ارز دیجیتال خود را در اختیار کاربران شبکه قرار می‌دهید و در ازای آن هزینه کارمزد شبکه را دریافت می‌کنید. اگر ارزهای شما استیبل کوین باشد سود کسب شده به صورت دلاری خواهد بود اما استفاده از سایر ارزهای دیجیتال ریسک و فرصت کاهش یا افزایش قیمت ارز را خواهد داشت.

در مدل وام‌گیری نیز شما می‌توانید ارز دیجیتال خود را در شبکه قفل و به پشتوانه آن وام دریافت کنید. معمولا درصدی از ارزهای قفل شده به صورت وام دریافت می‌شود تا با کاهش قیمت توکن موقعیت باز شده لیکوئید نشود. در این حالت نیز استفاده از استیبل کوین‌ها می‌تواند تا حدود زیادی ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش و میزان وام دریافتی را افزایش دهد. کاربران در صورتی که از سایر ارزهای دیجیتال برای گرفتن وام استفاده می‌کنند می‌توانند وام دریافتی را نیز در پلتفرم سرمایه‌گذاری کنند و با این ترفند میزان سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند. در صورتی که سرمایه کاربران لیکوئید نشود، در آینده با افزایش قیمت توکن‌های ارز دیجیتال سود بیشتری نصیب سرمایه ‌گذاران می‌شود.

بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال بخش کشت سود است. کشت سود فرآیندی است که در آن کاربران توکن‌های خود را در یک استخر نقدینگی جمع‌آوری می‌کنند تا از آن پول برای فرآیندهایی مثثل وام‌دهی و وام‌گیری استفاده شود اما علاوه بر سود حاصل از این کار که در پلتفرم‌های معمولی دیفای وجود دارد، توکن‌های جدیدی در ازای توکن‌های قفل شده در شبکه به کاربر داده می‌شود که این توکن‌ها نیز می‌توانند دوباره در استخرها سرمایه‌گذاری شده و سود جدیدی به کاربران ارائه دهند. این چرخه باعث می‌شود که کاربران بتوانند از پول خود با استفاده از پلتفرم‌های دیفای  سود بیشتری را کسب کنند.

نکته جالب توجه این است که برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال نیز هستند که به صورت اتوماتیک می‌توانند پول شما را در بین استخرهای نقدینگی مختلف جابجا کنند تا بتوانند بهینه‌ترین سود ممکن از پلتفرم‌ها را دریافت کنند. پروژه «Yearn.Finance» یکی از این پروژه‌ها است. کشت سود ابتدا در پلتفرم اتریوم ایجاد شد اما هم‌اکنون در سایر بلاک چین‌ها مثل بایننس و ترا استفاده می‌شود. در پروژه‌های «Anchor» و «Abracadabra» گزینه‌های خوبی برای کشت سود با استفاده از استیبل کوین‌ها وجود دارد که می‌تواند سود سالانه شما را به بیش از ۵۰ درصد نیز برساند.

ساخت و فروش NFT

ساخت NFT و فروش آن یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد در فضای رمزارزها است. در سال ۱۴۰۰ تب NFT و متاورس باعث رشد این حوزه و جهانی شدن مفهوم آن‌ها شد. انتظار می‌رود که در سال ۱۴۰۱ نیز همچنان NFT بتواند سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذارن بکند. در حوزه NFT چندین روش برای کسب درآمد وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • خرید و فروش NFT
  • ساخت NFT و فروش آن
  • سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیفای مرتبط با NFT
  • ساخت بازی‌های بلاک چینی
  • ساخت آیتم‌های سه بعدی برای بازی‌های بلاک چینی و متاورس‌ها

هر کدام از این روش‌ها ریسک‌های مربوط به خود را دارند. اگر دانش خوبی در حوزه ساخت بازی‌ها و آیتم‌های درون بازی دارید می‌توانید با پروژه‌های بلاک چینی در این حوزه همکاری کنید و از این طریق کسب درآمد کنید. اگر با کامیونیتی‌های مختلف در ارتباط هستید و سرمایه زیادی در اختیاردارید می‌توانید به خرید و فروش NFT بپردازید. در صورتی که با پروژه‌های دیفای مرتبط با NFT آشنا هستید می‌توانید در این کار سهیم باشید. این پروژه‌ها نسبتا جدید هستند و به همین دلیل ریسک‌ها و شانس‌های خود را دارند. نمونه‌ای از این پروژه‌ها «ShardingDAO» است.

کم‌ریسک‌ترین فعالیت در این حوزه ساخت NFT و خرید و فروش آن است. اگر شما هنرمند هستید می‌توانید با ایجاد طرح‌های منحصر به فرد از این سیستم به کسب درآمد بپردازید. البته بسیاری از ایده‌های فروخته شده در حوزه NFT لزوما به هنر مرتبط نیستند. به عنوان مثال، در چند ماه گذشته یک پسر ۲۲ ساله اندونزیایی توانست با فروش عکس‌های سلفی خود یک میلیون دلار درآمد کسب کند.

سال ۱۴۰۱ برای بازار NFT احتمالا سال ایجاد NFTهای کاربردی خواهد بود. کارهایی که در حوزه دیفای صورت می‌گیرد، NFTهای مربوط به حوزه انتشار کتاب و مجلات و پروژه‌های شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر NFT همگی ایده‌های جذابی هستند که می‌توانند امسال به مرحله ایجاد و رشد برسند. بنابراین، بررسی پروژه‌های جدیدی که در این حوزه‌ها ایجاد می‌شوند نیز می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مفید باشد. به عنوان مثال هدف پروژه «Lens Protocol» ایجاد یک شبکه اجتماعی مبتنی بر NFT بر روی شبکه پلیگون است که توسط تیم پروتکل آوه اداره می‌شود.

بهترین ارزهای دیجیتال حوزه NFT

چه ارزهایی برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ مناسب هستند ؟

در سال ۱۴۰۱ با توجه به متغیرهای مختلف روند بازار نزولی خواهد بود به همین دلیل سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و میان مدت توصیه نمی‌شود اما برای بلند مدت می‌توان در پروژه‌های لایه‌ دوم اتریوم و تکنولوژی رول‌آپ، بسترهای ایجاد قرارداد هوشمند مثل اتریوم، آلگوراند و فانتوم، پروژه‌های دیفای با ارزش قفل شده بالا و نسبت ارزش بازار به ارزش قفل شده کم، توکن‌های هواداری و توکن‌های مرتبط با وب ۳ و متاورس سرمایه‌گذاری کرد. در این مقاله چندین پروژه خوب برای سرمایه‌گذاری در هر یک از این حوزه‌ها معرفی شده است.

چه راه‌هایی برای کسب سود از ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱ وجود دارد؟

در سال ۱۴۰۱ ترید می‌تواند گزینه بهتری نسبت به سرمایه‌گذاری برای فعالان بازار باشد اما ترید ریسک‌ها و دردسرهای خاص خود را دارد. به همین دلیل، پیشنهاد اصلی استفاده از سایر روش‌های غیرفعال کسب درآمد از ارزهای دیجیتال مانند استیکینگ، کشت سود، استخراج رمزارز و ساخت NFT است. باری فعالیت در این حوزه‌ها نیاز به بررسی کامل پروژه‌ها و آشنایی با ریسک‌های آن‌ها است که در این مقاله به بررسی و معرفی برخی از این پروژه‌ها و ریسک‌ها و شانس‌های موجود در آن‌ها پرداخته‌ایم.

معرفی فیلم آموزش ارزهای دیجیتال و رمزارزها – مقدماتی

فیلم آموزش ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای مالی جهانی است که مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید است. به دلیل ویژگی‌های ذاتی رمزارزها مانند غیرمتمرکز بودن این بازار نوسانات زیادی را تجربه می‌کند و به همین دلیل فعالیت در این بازار بدون دریافت آموزش‌های ارز دیجیتال لازم منجر به ضررهای جبران‌ناپذیر برای تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌شود. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم ۶ ساعت و ۵۰ دقیقه‌ای آموزش ارزهای دیجیتال و رمزارزها – مقدماتی را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در هشت درس تدوین شده است که سه درس اول آن شامل مفاهیم، مقدمات، اصطلاحات تخصصی و ویژگی‌های اساسی هر رمزارز است. درس چهارم این دوره به بررسی وب‌سایت‌ها و منابع اطلاعاتی مورد نیاز کاربران مانند «کوین‌مارکت‌کپ» و «تریدینگ ویو» اختصاص دارد. در درس پنجم دوره رویکردهای مختلف فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مانند ترید، سرمایه‌گذاری، شرکت در ایردراپ یا عرضه اولیه آموزش داده می‌شود.

الزامات فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مانند نحوه استفاده از کیف پول و ایجاد حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال مربوط به درس ششم دوره است. در درس هفتم دوره سکه‌های اصلی بازار از منظرهای مختلفی مانند بازده و ریسک بررسی می‌شوند و در نهایت در درس هشتم باورهای نادرست و اشتباهات زیان‌آور تریدرها و سرمایه‌گذاران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این دوره برای تمامی علاقمندان و فعالان بازارهای مالی به خصوص بازار ارز دیجیتال مفید است.

جمع‌بندی

در سال ۱۴۰۱ همانند بیشتر بازارهای مالی، بازار ارزهای دیجیتال نیز رونق آن‌چنانی نخواهد داشت و انتظار می‌رود قیمت در طی این سال روند نوسانی رو به نزول را طی کند. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و میان مدت بر روی ارزهای دیجیتال منطقی نیست و تنها سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی ارزهای بنیادی به صورت خرید پله‌ای در کف‌های معتبر پیشنهاد می‌شود. در این مقاله تعداد زیادی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه‌های مختلف معرفی شدند که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

جدای از سرمایه‌گذاری، سال ۱۴۰۱ می‌تواند همانند همیشه زمان مناسبی برای تریدرهای حرفه‌ای باشد تا بتوانند از نوسانات قیمتی کوتاه مدت سود به دست بیاورند. علاوه بر این، روش‌های دیگری برای کسب درآمد غیرفعال در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد که می‌تواند گزینه مناسبی برای سال ۱۴۰۱ باشد. در این مقاله بهترین روش‌ها برای انجام این کار نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Cryptotickerمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *