لایت کوین چیست و آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟ — به زبان ساده

۴۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
لایت کوین چیست و آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟ — به زبان ساده

لایت کوین یکی از اولین ارزهای دیجیتال ساخته شده بعد از بیت‌کوین است که به عنوان نقره ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. ساختار این ارز دیجیتال بسیار مشابه با بیت‌کوین است اما تفاوت‌های کوچک موجود، آن را تبدیل به نسخه سبک‌تر و سریع‌تر بیت‌کوین کرده است. در این مقاله با بررسی نحوه ساخت، کیف‌پول‌ها و صرافی‌های پشتیبان و همچنین ویژگی‌های اساسی این رمزارز، به سوال لایت کوین چیست پاسخ می‌دهیم.

لایت کوین چیست ؟

«لایت کوین» (Litecoin) یک رمزارز همتا-به-همتا است که با الهام از بیت‌کوین ایجاد شده است و امکان انتقال فوری پول را با هزینه تراکنش نزدیک به صفر فراهم می‌کند. لایت کوین یک شبکه انتقال و پرداخت پول جهانی و متن باز است که به صورت کاملا غیرمتمرکز ایجاد شده است و هیچ سازمان یا شخص مسولیت آن را بر عهده ندارد.

در این سیستم، امنیت شبکه و دارایی‌‌های افراد، با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی تامین می‌شود. لایت کوین نسبت به بیت‌کوین که پیشرو ارزهای دیجیتال است، زمان تایید تراکنش کمتر و کارایی ذخیره‌سازی بیشتری را ارائه می‌کند. با توجه به پشتیبانی قابل توجه سازمان‌ها و شرکت‌ها، همچنین حجم تجارت و نقدینگی ارزهای لایت‌کوین، می‌توان گفت این رمزارز به عنوان یک ارز تجاری مکمل بیت‌کوین فعالیت می‌کند.

در پاسخ به سوال لایت کوین چیست بسیاری به مفهوم آلتکوین اشاره می‌کنند. در تقسیم‌بندی کلاسیکِ انواع ارزهای دیجیتال، آلتکوین به تمام ارزهای جایگزین بیت‌کوین اطلاق می‌شود که یکی از اولین آن‌ها، لایت کوین است. این ارز دیجیتال، در اکتبر سال 2011 میلادی با هدف تبدیل شدن به نقره ارزهای دیجیتال ایجاد شده است و همچنان نیز، یکی از ارزهای با ارزش بازار رمزارزها است. ساختار فعالیت لایت‌کوین درست مانند بیت‌کوین است و این ارز دیجیتال از شبکه بلاک چین غیرمتمرکز و متن باز برای تایید و ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

هر نود یا گره در شبکه بلاک چین لایت‌کوین، یک کپی از اطلاعات بلاک چین را دارد. این مساله باعث می‌شود کاربران مطئن شوند که معاملات جدید، تداخل یا تناقضی با تاریخچه معاملات ندارند. ماینرها که همان نودهای شبکه هستند، تراکنش‌های جدید را در بلوک قرار داده و فرآیند تایید و ثبت آن‌ها را به سرانجام می‌رسانند.

لایت کوین و بیت‌کوین چند تفاوت اساسی دارند. تراکنش‌ها در شبکه لایت‌کوین سریع‌تر ثبت می‌شوند و تعداد کل ارزهای دیجیتال لایت کوین موجود بیشتر از بیت‌کوین است. علاوه بر این، تابع هش استفاده شده در لایت‌کوین متفاوت از بیت‌کوین است و همین مساله، استخراج را برای تعداد زیادی افراد امکان پذیر کرده است. در مجموع، این ویژگی‌ها منجر شده است تا لایت‌کوین بتواند همچنان به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال مهم در بازار فعالیت کند.

لایت کوین

دلیل ایجاد لایت کوین چیست ؟

پس از دریافت پاسخ سوال لایت کوین چیست سوالی که در ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود این است که دلیل ایجاد لایت کوین چیست و این رمزارز به دنبال حل چه مشکلی است. در بیانیه ایجاد لایت‌کوین که در فروم بیت‌کوین و در اکتبر سال 2011 منتشر شد، لی به این نکته اشاره می‌کند که او به دنبال ساخت نقره دیجیتال در کنار طلای دیجیتال یعنی بیت‌کوین است. این کار با استفاده از بهترین ویژگی‌های بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال که در آن زمان فعال بودند انجام شد.

لی با اعمال تغییرات در پایگاه داده بیت‌کوین، یک فورک از آن ایجاد کرد. اگرچه این کار در ابتدا تنهای یک سرگرمی برای او بود اما بعدا به صورت جدی تکامل یافت. لایت‌کوین به دلیل‌ نوآوری‌های خود در انتشار سریع‌تر بلوک‌ها و استفاده از الگوریتم هش جدید با نام «Scrypt» به جای الگوریتم هش بیت‌کوین «SHA-256»، به سرعت از سایر آلتکوین‌های دوره خود متمایز شد.

لی همچنین در ساخت ارز دیجیتال خود از فرآیند «پیش‌استخراج» (Premine) که در رمزارزهای پس از بیت‌کوین به عنوان راهی برای پاداش دادن به سازندگان ارز و تامین بودجه توسعه ارز قرار داده شده بود، اجتناب کرد. در آن زمان، بسیاری از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال خواهان ارزهایی با فرآیند منصفانه تولید و توزیع مشابه با فرآیند بیت‌کوین بودند.

لی با این کار به خواسته این افراد پاسخ داد و عنوان کرد: «وجود شخص یا گروهی که کنترل تعداد زیادی از سکه‌های شبکه برعهده آن‌ها است و آن‌ها هر طور که صلاح می‌دانند سکه‌های خود را استفاده می‌کنند، خلاف ایده غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین است». ناگفته نماند که بلاک اولیه بلاک چین و همچنین دو بلوک دیگر برای تست شبکه پیش از شروع عمومی ماینینگ توسط لی و همکاران استخراج شد. پاداش اولیه شبکه لایت‌کوین 50 سکه بود که در آن زمان ارزشی نداشت.

اگرچه برای کسب سود در بازارهای مالی نیاز به یادگیری «تحلیل تکنیکال» و «تحلیل بنیادی» است، اما «مدیریت ترید» تفاوت بین سرمایه‌گذار حرفه‌ای و آماتور را مشخص می‌کند. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

تفاوت بیت‌کوین و لایت‌کوین چیست ؟

همان طور که در بخش دلیل ایجاد لایت کوین چیست گفته شد، این ارز دیجیتال با هدف تبدیل شدن به نقره دیجیتال ایجاد شد. لایت کوین درست همانند بیت‌کوین،  یک رمزارز همتا-به-همتا و مبتنی بر بلاک چین است با این تفاوت که در آن برخی از مشکلات و مسائل موجود در بیت‌کوین حل شده است.

یکی از تفاوت‌های اصلی لایت‌کوین و بیت‌کوین در سرعت انجام و ثبت تراکنش‌ها است. لایت‌کوین با افزایش سرعت ثبت تراکنش‌ها، به دنبال پذیرش پرداخت‌های لایت‌کوین از طرف افراد برای مبادلات روزمره بود. به طور متوسط استخراج یک بلاک لایت‌کوین دو و نیم دقیقه طول می‌کشد و این یعنی، سرعت ثبت تراکنش‌ها در لایت‌کوین چهاربرابر بیت‌کوین با زمان استخراج ده دقیقه است. این بدین معنا است که افراد برای ثبت 6 تراکنش ایمن در شبکه مجبور نیستند یک ساعت صبر کنند.

البته این زمان کم انجام معاملات منجر به کاهش امنیت شبکه می‌شود. کاربران می‌توانند همچنان با صرف زمان بیشتر تاییدیه‌های بیشتری برای ثبت تراکنش‌ها را درخواست بدهند. با توجه به این‌که لایت‌کوین چهار برابر سریع‌تر از بیت‌کوین است باید سختی استخراج آن نیز در زمان کم‌تری تنظیم شود. این زمان تقریبا برابر با سه‌و نیم روز است. تولید سکه در لایت‌کوین مشابه با بیت‌کوین است و در طی فرآیند استخراج صورت می‌گیرد اما مقادیر مختلف در این چرخه با بیت‌کوین متفاوت است.

به عنوان مثال، فرآیند «هاوینگ» (Halving) که به معنی نصف شدن پاداش استخراج است، پس از هر 210 هزار بلوک در بیت‌کوین رخ می‌دهد. این مقدار برای لایت‌کوین با توجه به سرعت چهاربرابری آن مقدار 840 هزار بلوک است. همچنین، تعداد سکه‌های لایت‌کوین دقیقا چهار برابر تعداد کل شکه‌های بیت‌کوین یعنی 84 میلیون عدد است و این یعنی بیت‌کوین و لایت‌کوین تقریبا در یک زمان آخرین سکه‌های خود را عرضه خواهند کرد.

یک تفاوت مهم دیگر این دو رمزارز، در الگوریتم هشینگ آن‌ها است. بیت کوین از الگوریتم «SHA-256» و لایت کوین از الگوریتم «Scrypt» استفاده می‌کند. استفاده از الگوریتم مجزا در لایت‌کوین، علاوه بر این که سرعت ثبت تراکنش‌ها را در آن بالا برده است، امکان خرابکاری به وسیله دستگاه‌های سخت‌افزاری ماینینگ و حمله «بروت فورس» (Brute Force) را نیز تا حدود زیادی کاهش داده است. در بخش استخراج، بیشتر به این مساله اشاره خواهیم کرد.

تفاوت بیت کوین و لایت کوین چیست

خالق لایت کوین کیست ؟

لایت کوین توسط «چارلی لی» (Charlie Lee) دانش‌آموخته دانشگاه MIT آمریکا و مهندس سابق شرکت گوگل ایجاد شده است. در سال 2011، چارلی لایت کوین را با الهام از بیت‌کوین و اعمال تغییرات مورد نظر خود بر روی الگوریتم آن ایجاد کرد. او در سال 2013، به عنوان مدیر بخش مهندسی به تیم صرافی ارز دیجیتال «کوین‌بیس» پیوست. پس از تغییر شغل، او دیگر فعالیتی برای گسترش لایت کوین نداشت تا اینکه در سال 2017 از کار خود استعفا داد تا تمام وقت به گسترش لایت کوین به عنوان مدیر بنیاد لایت‌کوین بپردازد.

در دسامبر سال 2017 میلادی او فاش کرد که تمام لایت‌کوین‌های خود را می‌فروشد یا به دیگران اهدا می‌کند چرا که از اتهام توئیت در مورد این ارز برای منافع شخصی خسته شده است. در آن زمان، لایت‌کوین در بالاترین قیمت خود در حدود 350 دلار معامله می‌شد و این حرکت لی مورد انتقاد گسترده قرار گرفت. اگرچه لی خالق لایت‌کوین است اما، افراد زیادی در بنیاد لایت‌کوین بر روی توسعه پروژه آن درگیر بوده‌اند. فهرست زیر، لیستی از این افراد را نمایش می‌دهد.

  • «ژینگژی وانگ» (Xinxi Wang) بنیان‌گذار و مدیرعامل «Coin Ultimate Trading»، مدرک دکترا از دانشگاه ملی سنگاپور
  • «آلان آئوستین» (Alan Austin) کارگزار و مالک سابق «Market Group Realty»، مدیری فروش در «LRS Realty» و شریک در شرکت «Acquistar»
  • «زینگ یانگ» (Zing Yang)، یکی از بنیان‌گذاران گروه «Interstellar»، مشاور اقتصاد توزیع‌شده در «INC» و معاون سابق سرمایه‌گذاری در «Temasek»

نحوه کار لایت کوین چیست ؟

حال که دانستید لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت‌کوین دارد، بهتر است نحوه کار این ارز دیجیتال نیز توضیح داده شود. نحوه کار لایت‌کوین دقیقا مشابه با بیت‌کوین است. بنابراین، فرآیند تایید و ثبت تراکنش‌ها در آن‌ مشابه با بیت‌کوین است. ساختار ذخیره‌سازی داده‌ها در بیت‌کوین با استفاده از زنجیره‌ای از بلوک‌ها انجام می‌شود.

بلاک چین یا زنجیره بلوکی نوعی از پایگاه داده است که در آن اطلاعات به صورت زنجیروار به هم وصل هستند و این اتصال، امنیت اطلاعات آن را تضمین می‌کند. تراکنش‌ها با حجم مشخص در یک بلاک قرار می‌گیرند و پس از تایید و اجماع اطلاعات آن، وارد تابع هش شده و خروجی هش آن دریافت می‌شود. این هش در بلاک بعدی گنجانده می‌شود.

بلاک بعدی نیز با هش بلاک قبلی و اطلاعات تراکنش‌‌های جدید، پس از تایید تراکنش‌ها و اجماع وارد تابع هش شده و هش آن تولید می‌شود. این هش نیز در بلاک بعدی استفاده می‌شود. بدین ترتیب، اطلاعات بلاک‌ها به هم متصل می‌شود. با توجه به این‌که هر تغییری در داده‌ها منجر به تغییر هش می‌شود، بنابراین داده‌های ثبت شده در بلاک قابل تغییر نیست و برای تغییر داده یک بلاک، علاوه بر هش آن، تمامی هش‌های بلاک‌های بعدی نیز تغییر می‌کند. این مساله منجر به حفظ امنیت بلاک چین می‌شود.

مراحل ثبت تراکنش در لایت‌کوین

به طور خلاصه می‌توان فرآیند ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین لایت‌کوین را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • نودها یا گره‌ها، دستگاه‌های محاسباتی هستند که به صورت غیرمتمرکز در کل دنیا توزیع شده‌اند و نسخه‌ای از اطلاعات تمام تراکنش‌ها را نگهداری می‌کنند.
  • کاربر برای انجام یک تراکنش، آدرس کلید عمومی طرف مقابل را به همراه هش تراکنش قبلی خود و مقدار ارز مورد نظر برای انتقال در یک بسته قرار داده و با کلید خصوصی خود امضا می‌کند و به شبکه ارسال می‌کند.
  • نودهای شبکه، با بررسی امضای تراکنش و مقایسه مقادیر موجود با تراکنش‌های قبلی ثبت شده، امکان انجام تراکنش‌ها را بررسی می‌کنند.
  • پس از تایید تراکنش، اطلاعات آن در محلی به نام «ممپول» به همراه سایر تراکنش‌های ثبت نشده قرار می‌گیرد تا اجماع لازم برای ثبت تراکنش صورت بگیرد.
  • برای اینکه تراکنش‌های جدید در شبکه به صورت صحیح ثبت شوند، نیاز است که نودها با صرف انرژی و هزینه وفاداری خود به شبکه را نشان بدهند. این کار، با حل معادلات ریاضی و قراردادن دستگاه‌های محاسباتی در شبکه و مصرف برق انجام می‌شود.
  • منظور از حل معادلات، پیدا کردن مقدار مناسبی است که وقتی به همراه تراکنش‌ها و هش بلوک قبلی به تابع هش وارد می‌شود، هش خروجی شامل مقادیر معین و مشخصی صفر که سیستم تعریف کرده است، باشد. این مقدار مجهول «نانس» نام دارد.
  • نودهای مختلف با قرار دادن مقادیر مختلف به جای نانس، تابع هش را اجرا و خروجی آن را به دست می‌آورند. در نهایت، اولین کسی که به خروجی مورد نظر برسد، برنده رقابت است و تایید و ثبت تراکنش‌ها را انجام داده و پاداش شبکه را دریافت می‌کند.
  • پس از پیدا کردن نانس، مقدار آن در اختیار دیگر اعضا قرار می‌گیرد تا با قراردادن آن در تابع هش صحت خروجی را تایید کنند. در صورتی که صحت هش تایید شد و تراکنش‌ها نیز با تراکنش‌های قبلی تداخل نداشتند، بلوک شامل تراکنش‌ها به اطلاعات قبلی اضافه شده و هش آن برای ساخت بلوک بعدی استفاده می‌شود.
ثبت تراکنش‌ها در لایت‌کوین

الگوریتم اجماع لایت کوین چیست ؟

«الگوریتم اجماع»، فرآیندی است که با استفاده از آن امکان ثبت و تایید تراکنش‌ها به صورت غیرمتمرکز امکان پذیر می‌شود. معروف‌ترین الگوریتم اجماع، الگوریتم «اثبات کار» (Proof of Wprk | PoW) است که هم در بیت‌کوین و هم در لایت‌کوین استفاده می‌شود. تفاوت این الگوریتم در این دو رمزارز مربوط به توابع هش استفاده شده در آن‌ها می‌باشد.

تابع هش استفاده شده در بیت‌کوین (SHA-256) ویژگی‌های زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ورودی این تابع هر مقداری می‌تواند باشد ولی خروجی آن یک رشته 256 کارکتری از اعداد و حروف است و طول این رشته همواره ثابت و برابر همین مقدار است.
  • این تابع یک طرفه است. به این معنی که با داشتن مقدار «هش» که به خروجی تابع گفته می‌شود، نمی‌توان ورودی تابع را به‌دست آورد.
  • خروجی این تابع منحصر به فرد است و کوچکترین تغییر در داده‌های ورودی منجر به تغییر هش می‌شود.

این تابع هش به عنوان امن‌ترین روش برای محافظت از داده‌های ذخیره شده در بلاک چین استفاده می‌شود. در این الگوریتم، ماین کردن به معنی پیدا کردن عدد نانسی است که با اضافه شدن به اطلاعات بلوک، خروجی هش با یک تعداد صفر مشخص را تولید می‌کند.

تابع هش استفاده شده در لایت‌کوین «Scrypt» نام دارد که بر اساس رمز عبور کاربر به تولید کلید می‌پردازد. این روش در اصل مجموعه‌ای از مراحل را شامل می‌شود. در این حالت، کاربر رمز عبور خود را مشخص می‌کند و این رمز با ورود به یک تابع هش مثل «SHA-256»، هش می‌شود. با انجام این کار، امکان رسیدن به رمز عبور از طریق هش وجود ندارد چرا که تابع هش برگشت پذیر نیست. در چنین شرایطی کاربر با وارد کردن رمز خود می‌تواند هش خود را که در پایگاه داده بلاک چین ذخیره شده است، تایید کند.

مشکلی که این روش دارد این است که هکرها می‌توانند با امتحان کردن رمزهای مختلف، به رمز شما برسند. برای حل این مشکل، از رشته‌ای از کارکترها استفاده می‌شود. اضافه شدن این رشته کاراکتر به رمز انتخابی و سپس ایجاد هش، مشکل ایجاد شده را که به «بروت فورس» معروف است از بین می‌برد. به این فرآیند اضافه کردن رشته کاراکتر، «Salt» گفته می‌شود.

یک نوع حمله دیگری که وجود دارد با نام «جدول رنگین کمان» (Rainbow table) شناخته می‌شود. منظور از جدول رنگین کمان، جدولی است که در آن رمزهای مختلف در کنار هش آن‌ها قرار گرفته است. بنابراین، هنگام مواجهه با مقدار هش می‌توان به این جدول مراجعه کرد و اگر مقدار آن در جدول درج شده بود به راحتی ورودی آن را به دست آورد.

در تابع هش اسکریپت، برای حل این مشکل علاوه بر رمز و salt برای تولید هش، از پارامترهای دیگری مانند «هزینه CPU»، «هزینه حافظه»، «طول خروجی پیش‌بینی‌شده» و «پارامتر شخصی‌سازی کردن» استفاده می‌شود. استخراج ارز دیجیتال جدید دقیقا مشابه با الگوریتم «SHA-256» است و نودها با صرف انرژی، باید به دنبال یافتن عدد نانس مناسب باشند. مصرف برق این الگوریتم کمتر از الگوریتم بیت‌کوین است.

استخراج لایت کوین

حال که به سوال الگوریتم اجماع لایت کوین چیست پاسخ داده‌ایم، فرآیند استخراج آن نیز تا حدود زیادی برای شما مشخص شده است. افراد با اتصال سیستم‌های محاسباتی خود به شبکه لایت‌کوین، سعی می‌کنند عدد نانس مربوط به بلاک را زودتر از دیگران پیدا کنند و در عوض، پاداش شبکه را دریافت کنند. پاداش شبکه، تعداد لایت‌کوین‌ها استخراج شده و همچنین هزینه تراکنش‌ها است.

برای استخراج لایت کوین نیز در ابتدا از CPU استفاده می‌شد اما با افزایش سختی شبکه، استفاده از کارت گرافیک و «دستگاه‌های ماینر» (ASIC) جای آن را گرفت. دستگاه‌‌های ماینر، توان پردازشی بیشتری در مقایسه با کارت گرافیک دارند و برق مصرفی آن‌ها نیز کمتر است. بنابراین، سوددهی آن‌ها بیشتر از کارت‌های گرافیک است. با این وجود، همچنان امکان استخراج لایت‌کوین با کارت گرافیک وجود دارد. استخراج بیت‌کوین با کارت گرافیک بر خلاف لایت‌کوین امروزه توجیه اقتصادی ندارد.

فرآیند استخراج لایت‌کوین و کسب درآمد از ارزهای دیجیتال با استخراج، مشابه فرآیندهای طی شده در استخراج اتریوم و بیت‌کوین است. توصیه می‌شود برای آشنایی با این روند، مطالب زیر را مطالعه کنید.

نکته‌ای که در استخراج لایت‌کوین به آن باید توجه کنید، متفاوت بودن الگوریتم استخراج آن با بیت کوین و اتریوم است. از آن‌جایی که کارکرد کارت‌های گرافیک مختلف برای الگوریتم‌های مختتلف متفاوت است و دستگاه‌های ماینر نیز تنها برای انواع خاصی از توابع ایجاد شده‌اند، در هنگام خرید باید به این نکته دقت کنید.

در مقایسه با بیت‌کوین و اتریوم استخراج لایت‌کوین سود خوبی ندارد. بنابراین، در صورتی که به دنبال سرمایه‌گذاری و کسب در آمد از استخراج هستید، بیت‌کوین گزینه بهتری خواهد بود. این موضوع برای شرایط کنونی بازار صادق است. در صورتی که به این نتیجه رسیدید لایت‌کوین درآینده رشد قیمیت بیشتری نسبت به بیت‌کوین خواهد داشت، می‌توانید بر روی آن نیز سرمایه‌گذاری کنید.

استخراج لایت کوین چیست

ویژگی‌های به‌روز لایت‌کوین

علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده برای لایت‌کوین در قسمت لایت کوین چیست و دلیل ایجاد آن، این ارز دیجیتال در طی زمان پروژه‌هایی را برای افزودن ویژگی‌های جدید به خود اجرایی کرده است. این پیشرفت‌ها اغلب به منظور افزایش تعداد تراکنش‌های شبکه در هر ثانیه، بدون قربانی کردن غیرمتمرکزی و امنیت آن ارائه و اجرا شده‌اند. در ادامه سه ویژگی مهم اضافه شده به لایت‌کوین را بررسی می‌کنیم.

سافت فورک سگویت

در آموزش ارزهای دیجیتال، «سافت‌فورک» (Soft Fork) به به‌روزرسانی‌هایی گفته می‌شود که با اعمال آن، شبکه بلاک چین دچار انشعاب نمی‌شود. در این حالت، کاربرانی که نرم‌افزارهای خود را به‌روز نکرده‌اند همچنان می‌توانند از بلاک چین استفاده کنند اما برای دسترسی به ویژگی‌های جدی،د باید به روز‌رسانی انجام شود. یکی از سافت‌فورک‌های اصلی در شبکه لایت‌کوین که بعدا بر روی بیت‌کوین نیز اعمال شد، «جداسازی امضاها از تراکنش‌ها» (Segregated Witness | SegWit) نام دارد.

معمولا بیشتر به‌روز‌رسانی‌ها ابتدا بر روی شبکه لایت‌کوین انجام می‌شود، چرا که خسارات احتمالی آن کمتر از بیت‌کوین خواهد بود. سگویت ابتدا در سال 2015 برای شبکه بیت‌کوین طراحی شده بود اما ابتدا بر روی شبکه لایت‌کوین اعمال شد. در نهایت، پس از اینکه به‌روز‌رسانی انجام شده مشکلی برای شبکه لایت‌کوین ایجاد نکرد، همان رویه برای بیت‌کوین نیز اعمال شد.

سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین و لایت‌کوین وابسته به «اندازه بلاک» و «مدت زمان لازم برای ثبت بلاک» است. محدودیت حجم بلاک در شبکه، به منظور جلوگیری از حمله افراد مخرب با ساخت بلوک‌های جعلی، تعیین شده است. اگرچه این بلاک‌ها در شبکه شناسایی می‌شوند اما با توجه به حجم بالای آن‌ها، شبکه در طی این حملات به شدت کند می‌شود. سایز هر بلاک در بیت‌کوین 1 مگابایت تعیین شده است که تقریبا قادر به ثبت 2500 تراکنش است.این مقادیر برای لایت‌کوین در حدود چهار برابر است.

ساختار بلاک داده‌ها در شبکه بیت‌کوین و لایت‌کوین شامل دو بخش «هدر» (Header) و «بدنه» (Body) است. سایز هدر بلاک در حدود 80 بایت است و شامل اطلاعاتی مثل «هش بلاک قبلی»، «شماره نسخه برنامه»، «زمان‌سنج» و «عدد تصادفی نانس» است. بخش بدنه که بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است، شامل اطلاعات تراکنش‌ها و امضاها است. بیش از 60 درصد کل حجم بلاک به وسیله امضاها اشغال می‌شود.

در سگویت، هدف مقیاس‌پذیر کردن لایت‌کوین و بیت‌کوین با جدا کردن داده‌های امضای دیجیتال هر تراکنش از آن و آزاد کردن فضای خالی برای ثبت تعداد بیشتری تراکنش است. در این حالت، امضاها ببه یک بلاک گسترش یافته منتقل می‌شوند. به این معنی که یک ساختار بلاک جداگانه برای داده‌های امضا ساخته می‌شود و نودها به طور همزمان هر دو بلاک را ایجاد می‌کنند. سگویت ابتدا در سال 2017 بر روی لایت‌کوین اعمال شد پس از بررسی پروتکل و احراز موفقیت آن، این به‌روزسانی به شبکه بیت‌کوین نیز اضافه شد.

شبکه لایتنینگ

«شبکه لایتنینگ» (Lightning Network) یک راه‌حل مقیاس‌پذیری است که یک لایه اضافی در بلاک چین رمزارز ایجاد می‌کند که در آن، تراکنش‌ها سریع‌تر انجام شده و هزینه تراکنش‌ها بسیار کم است. این لایه اضافی، از کانال‌های پرداخت تولید شده توسط کاربر تشکیل شده است. این طرح نیز ابتدا برای پیاده‌سازی در بلاک چین بیت‌کوین طراحی شده بود اما مشابه با سگویت، ابتدا بر روی شبکه لایت کوین اعمال شد تا بسیاری از افراد بتوانند شبکه لایتنینگ را در یک محیط اقتصادی واقعی آزمایش کنند.

راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دو، بحث‌برانگیز است. منتقدان ادعا می‌کنند که این راه‌حل‌ها، کاربران را به استفاده از کیف‌پول‌های غیرامانی سوق می‌دهند تا کاربران گره خود را بر روی آن اجرا کنند. از شبکه لاینتنینگ در شبکه بیت‌کوین به شدت استقبال شد و به سرعت گسترش یافت اما این اتفاق برای لایت‌کوین رخ نداد چرا که هزینه تراکنش در خود شبکه لایت‌کوین مقدار بسیار ناچیزی است.

اولین انتقال اتمی خارج از زنجیره بین شبکه‌های لایتنینگ بیت‌کوین و لایت‌کوین در سال 2017 با موفقیت انجام شد. پس از آن، چارلی لی پیشنهاد داد که کاربران در زمانی که بلاک چین بیت‌کوین شلوغ است و کارمزدهای آن افزایش یافته است از لایت‌کوین استفاده کرده و وارد شبکه لایتنینگ شوند.

لایتنینگ لایت کوین

میمبل‌ویمبل

پس از پاسخ به سوالات لایتنینگ لایت کوین چیست و سگویت چه کاربردی دارد، نوبت به به‌روزرسانی «میمبل‌ویمبل» (MimbleWimble) رسیده است. میمبل‌ویمبل، نسخه اصلاح شده الگوریتم اثبات کار به عنوان زیربنای بلاک چین ارز دیجیتال است. این پروتکل، از شناسایی ورودی‌ها و خروجی‌های مربوط به تراکنش‌ها جلوگیری می‌کند و از این طریق، حریم خصوصی را افزایش داده و قابلیت ردیابی را از بین می‌برد.

لایت‌کوین در اکتبر سال 2020 یک شبکه آزمایشی از این پروتکل را راه‌اندازی کرده  است که توسعه‌دهندگان در پی آسان‌تر کردن آزمایش آن توسط عموم کاربران شبکه هستند. در حال حاضر، هیچ اتفاق نظری مبنی بر اینکه بهترین راه برای استفاده از این پروتکل در بیت‌کوین یا لایت‌کوین چیست وجود ندارد.

برخی از توسعه‌دهندگان، اضافه شدن این پروتکل به شبکه بیت‌کوین را نامطلوب می‌دانند و معتقدند با اضافه شدن این پروتکل، کار در شبکه بیت‌کوین سخت‌تر خواهد شد. به همین دلیل برخی پیشنهاد داده‌اند که این پروتکل، می‌تواند به عنوان یک زنجیره جانبی برای لایت‌کوین یا بیت‌کوین پیاده‌سازی شود.

کاربردهای لایت کوین چیست ؟

لایت‌کوین یکی از اولین آلتکوین‌های معرفی شده به بازار است که با تکیه بر عرضه محدود سکه‌ها و معرفی خود به عنوان نقره دیجیتال کاربران را به خود جذب کرده است اما در طی زمان این ارز دیجیتال با انتقاداتی مبنی بر ارائه نکردن ارزش جدید روبه‌رو شده است. تورم لایت‌کوین از طریق مکانیزم هاوینگ کنترل می‌شود. از زمان ایجاد آن در سال 2011 امنیت شبکه به اثبات رسیده است چرا که هیچ حمله 51 درصدی منجر به ایجاد تغییر در بلاک چین نشده است.

این نکته برای لایت‌کوین بسیار مهم است. لایت‌کوین به عنوان شبکه‌ای که هیچ‌گونه سواستفاده بزرگی از آن صورت نگرفته است، قابل اعتماد و به دلیل هزینه تراکنش نسبتا کم قابل استفاده است. این ارز دیجیتال همچنین بین سرمایه‌گذاران و تریدرها نیز محبوب است. با توجه به اطمینانی که بلاک چین تاین شبکه وجود دارد می‌توان از آن در سبدهای مختلف سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

حفظ حریم خصوصی در شبکه لایت‌کوین بسیار ساده‌تر از شبکه‌هایی با هزینه تراکنش بالا است. این ارز دیجیتال به طور گسترده برای پرداخت خرید کالاها و خدمات استفاده می‌شود و بسیاری از پردازنده‌های پرداخت ارز دیجیتال از آن پشتیبانی می‌کنند. لایت‌کوین یک رمزارز با قابلیت نقدشوندگی بالا است که در بشتر صرافی‌های ارز دیجیتال قابل معامله است.

با توجه به این‌که هزینه تراکنش در این شبکه بسیار پایین است، برخی از کاربران از ارز دیجیتال لایت‌کوین برای انتقال وجوه بین صرافی‌ها یا پلتفرم‌های وام ‌دهی مختلف استفاده می‌کنند تا از کارمزد بالای تراکنش در شبکه‌هایی مانند بیت‌کوین یا اتریوم جلوگیری کنند. شبکه لایت‌کوین به طور دائم روزانه بیش از 100 هزار تراکنش را در شبکه خود مدیریت می‌کند و چیزی بین 200 تا 300 هزار آدرس فعال در آن وجود دارد. اگرچه لایت‌کوین به اندازه بیت‌کوین معروف نیست اما کاربرد آن غیرقابل انکار است.

کیف پول‌های پشتیبان لایت‌کوین

لایت‌کوین از جمله ارزهای دیجیتالی است که بیشتر کیف‌پول‌های ارزهای دیجیتال از آن پشتیبانی می‌کنند. کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری امن ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دو نوع اصلی کیف پول‌ها هستند که نوع سخت‌افزاری، امنیت بیشتری دارد اما گران است. کیف‌پول‌های نرم‌افزاری نیز تا حدود زیادی امن هستند و به صورت رایگان مورد استفاده قرار می‌گیرند. امکان نگهداری و جابجایی لایت‌کوین در هر دو نوع این کیف پول‌ها وجود دارد. در تصویر زیر می‌توانید لیست معروف‌ترین کیف‌پول‌هایی که برای نگهداری لایت‌کوین استفاده می‌شود را مشاهده کنید.

کیف پول لایت‌کوین

صرافی‌های معاملاتی ارز دیجیتال لایت کوین

لایت‌کوین به عنوان یکی از اولین آلتکوین‌های ایجاد شده، در بسیاری از صرافی‌های بزرگ دنیا مانند «بایننس»، «کوین‌بیس»، «هوبی» و «اف‌تی‌ایکس» لیست شده است. این ارز دیجیتال، قابلیت معامله با انواع جفت‌ها مثل «تتر»، «دلار»، «پوند»، «بیت‌کوین» و «اتریوم» را دارد. معاملات لایت‌کوین، علاوه بر محیط «اسپات» (Spot) در محیط «فیوچرز» (Futures) و «پرپچوال» (Perprtual) نیز طرفداران زیادی دارد. محیط اسپات محیط معاملات خرید و فروش واقعی بدون اهرم است. در محیط فیوچرز و پرپچوال، قراردادهای خرید و فروش معامله می‌شود و در آن، اهرم‌های مختلف قابل استفاده است. فرق پرپچوال و فیوچرز این است که قراردادها در فیوچرز تاریخ انقضا دارند اما در پرپچوال تاریخ انقضا بی‌نهایت است. برای آشنایی با انواع ترید در بازار ارزهای دیجیتال، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر صرافی‌های بین‌المللی متمرکز، بسیاری از صرافی‌های ایرانی نیز از معاملات لایت‌کوین پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، شما می‌توانید بدون تحمل دردسرهای مربوط به صرافی‌های خارجی به خرید و فروش لایت‌کوین در کنار سایر کوین‌ها و توکن‌ها بپردازید. برای مشاهده لیست صرافی‌های پشتیبان این رمزارز می‌توانید از سایت «کوین‌مارکت‌کپ» و برای مشاهده و تحلیل نمودارهای قیمتی لایت‌کوین می‌توانید از وب‌سایت «تریدینگ ویو» استفاده کنید. تصویر زیر لیست برخی از صرافی‌های پشتیبان لایت‌کوین را نشان می‌دهد.

فهرست صرافی لایت‌کوین
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آیا لایت‌کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال باید نکات مثبت و منفی این ارز را در نظر گرفت. لایت‌کوین از قدیمی‌ترین و امن‌ترین رمزارزهای بازار است که شباهت‌های زیادی به بیت‌کوین دارد. مزیت‌های اصلی این ارز دیجیتال را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • هزینه پایین ثبت تراکنش‌ها
  • امنیت بالای شبکه به دلیل تاریخچه و الگوریتم هش استفاده شده در آن
  • استفاده از آن به عنوان شبکه تست به‌روز‌رسانی‌های بیت‌کوین

در کنار مزایای ذکر شده، می‌توان گفت لایت‌کوین در برابر پروژه‌های جدیدی که در فضای بلاک چین کار می‌کنند، خوب عمل نکرده است. امروزه بسیاری از ارزهای دیجیتال، مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به لایت‌کوین دارند. در عمل نیز تفاوت آنچنانی بین اهداف بیت‌کوین و لایت‌کوین وجود ندارد جز اینکه بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال شناخته شده است و به همین دلیل در جامعه کریپتو هم‌چنان یکه‌تاز است.

با مقایسه پارامترهای لایت‌کوین و بیت‌کوین، متوجه می‌شویم که در حالت برابر ارزش هر سکه از لایت‌کوین باید در حدود یک چهارم قیمت بیت‌کوین با‌شد. در حالی که امروزه قیمت بیت‌کوین در حدود 60 هزار دلار و قیمت لایت‌کوین تنها 250 دلار است. جایگاه لایت‌کوین در رنکینگ ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار نیز در طی سال‌های گذشته با افت روبه‌رو شده است. لایت‌کوین که سال‌های سال در کنار بیت‌کوین و اتریوم جزو ارزهای اصلی بازار، در حال حاضر رتبه 14 ارزهای دیجیتال را از منظر ارزش بازار در اختیار دارد.

با جمع‌بندی این پارامترها، به نظر می‌رسد تمایل بازار به سمت ارزهای دیجیتال جدید که قابلیت‌های بیشتری از خود به نمایش می‌گذارند بیشتر شده است. اما این مورد لزوما به معنی بی‌ارزش بودن و یا از بین رفتن ارزهای قدیمی نیست. لایت‌کوین با توجه به ویژگی‌های مثبت ذکر شده، همچنان می‌تواند یکی از ارزهای دیجیتال مطرح در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

نماد ارز دیجیتال لایت کوین چیست ؟

ارز دیجیتال لایت کوین در تمام صرافی‌ها و کیف پول‌ها با نماد «LTC» نمایش داده می‌شود. برای مشاهده نمودار تغییرات قیمتی آن در سایت تریدینگ‌ویو، می‌توانید نماد ارز لایت‌کوین را با جفت ارز مورد نظر خود جستجو کرده و نمودار آن را در صرافی مورد نظر پیدا کنید. به عنوان مثال برای مشاهده نمودار لایت‌کوین نسبت به تتر باید عبارت «LTCUSDT» را جستجو کنید.

بهترین دستگاه ماینر برای استخراج لایت کوین چیست ؟

برای استخراج لایت کوین می‌توان از کارت گرافیک یا دستگاه‌های ماینر استفاده کرد. دستگاه‌های ماینر به علت «توان پردازشی بالا» و همچنین «مصرف برق کمتر» گزینه بهتری به حساب می‌آیند. دستگاه‌های «Bitmain Antminer L7 9500Mh» و «Bitmain Antminer L7 9160Mh» دو نوع از قوی‌تریتن دستگاه‌های ماینر برای لایت‌کوین هستند که برای استخراج «دوج‌کوین» نیز قابل استفاده هستند. در تصویر زیر می‌توانید لیست سایر ماینرهای مورد استفاده برای استخراج لایت‌کوین و سوددهی روزانه آن‌ها را مشاهده کنید.

دستگاه استخراج لایت کوین

ارز دیجیتال لایت کوین کش چیست ؟

«لایت‌کوین‌کش» با نماد «LCC» ارز دیجیتالی است که از هاردفورک لایت‌کوین در سال 2017 ایجاد شده است. تعداد کل سکه‌های این ارز دیجیتال 840 میلیون و ده برابر لایت‌کوین است. الگوریتم استخراج این ارز دیجیتال پس از انشعاب از لایت‌کوین تغییر کرده و به «SHA-256» تغییر ماهیت پیدا کرده است تا همچنان قابلیت استخراج آن توسط ماینرهای بیت‌کوین وجود داشته باشد. کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال کمتر از لایت‌کوین و سرعت ثبت تراکنش‌ها در آن بیشتر است. در زمان انجام فورک، به ازای هر لایت‌کوین موجود در شبکه، ده ارز دیجیتال لایت‌کوین کش به وجود آمد و در اختیار صاحبان سکه‌های لایت‌کوین قرار گرفت.

معرفی فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه

آموزش مدیریت حرفه‌ای ترید

اگرچه یادگیری «تحلیل تکنیکال» و «تحلیل بنیادی» برای موفقیت در بازارهای مالی بسیار ضروری است اما آن‌چه که یک تریدر حرفه‌ای را از دیگران متمایز می‌کند، مهارت مدیریت حرفه‌ای ترید در بازار‌های مالی است. با یادگیری مدیریت سرمایه، معامله‌گران قادر خواهند بود بهترین زمان برای ورود به بازار و خروج از آن را تشخیص بدهند و درصد سود خود را از معاملات افزایش دهند. به دلیل اهمیت این موضوع در ترید بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم 2 ساعت و 45 دقیقه‌ای آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در 5 فصل مجزا تهیه شده است. فصل اول دوره مربوط به پیدا کردن بهترین موقعت خرید با توجه به شرایط بازار است. در فصل دوم، اهمیت زمان در ترید و پیدا کردن بهترین زمان برای ترید آموزش داده می‌شود. فصل سوم، به اندازه‌گیری پارامترهای مختلف مانند پول هوشمند در بازارهای مختلف اختصاص دارد. در فصل چهارم، انواع سیستم‌های ترید و مدیریت درآمد به منظور حفظ سود بررسی می‌شود. در نهایت، در فصل پنجم مدیریت رفتاری و نقش آن در معاملات بررسی می‌شود. این دوره برای تمامی فعالان بازارهای مالی مفید است.

جمع‌بندی

لایت‌کوین یکی از قدیمی‌ترین آلتکوین‌های بازار است که در سال 2011 با اعمال تغییراتی بر روی بلاک چین بیت‌کوین ایجاد شد. این ارز دیجیتال با تغییر الگوریتم اجماع خود، زمان انجام تراکنش‌ها را به یک چهارم زمان ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین بیت‌کوین رساند. تعداد کل سکه‌های لایت‌کوین 84 میلیون واحد است و هر چهار سال یکبار پاداش استخراج آن نصف می‌شود. معمولا از این شبکه برای تست ویژگی‌هایی جدیدی که برای بیت‌کوین ارائه شده، استفاده می‌شود. در این مقاله سوال لایت کوین چیست با اشاره به ویژگی‌های مختلف آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
cointelegraphمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *