ارز دیجیتال ترون چیست؟ — آنچه برای شروع باید بدانید | به زبان ساده

۴۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
ارز دیجیتال ترون چیست؟ — آنچه برای شروع باید بدانید | به زبان ساده

در این مطلب، شبکه بلاک چین ترون و رمزارز آن یعنی ترونیکس (TRONIX) که بیشتر با نام ارز دیجیتال ترون شناخته می‌شود مورد بررسی قرار گرفته است.

فهرست مطالب این نوشته

ترون چیست؟

ترون (Tron) یک شبکه توزیع شده در بستر اینترنت است که هدف آن ایجاد فضایی برای انتشار محتوا و کسب درآمد از این طریق و همچنین، مشاهده و استفاده کاربران از محتوایی است که توسط سایر افراد در این شبکه قرار گرفته است.

آنچه بیان شد، تعریفی ساده شده پیرامون ماهیت ترون است. به بیان فنی‌تر، ترون یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که هدف از ساخت آن، ایجاد یک سیستم سرگرمی جهانی دارای محتوای دیجیتال بیان شده است. نکات مهمی که باید درباره ترون در نظر داشت عبارتند از:

  • یک پلتفرم آنلاین است.
  • با استفاده از بلاک چین ساخته شده است.
  • توزیع شده است.
  • هدف از ساخت آن این است که تولیدکنندگان محتوای دیجیتال، محصول خود را روی آن قرار دهند و استفاده‌کنندگان از محتوای دیجیتال بتوانند از این محصول بهره ببرند.

ترون از فناوری ذخیره‌سازی توزیع شده‌ای بهره می‌برد که امکان به اشتراک‌گذاری آسان و مقرون به صرفه محتوای دیجیتال را فراهم می‌کند. منظور از ذخیره‌سازی توزیع شده آن است که محتوا در یک کامپیوتر مرکزی (سرور مرکزی) میزبانی نمی‌شود و با بهره‌گیری از قابلیت بلاک چین، محتوا به صورت توزیع شده روی گروه وسیعی از میزبان‌ها ذخیره می‌شود.

ترون در ماه شهریور سال ۱۳۹۶ (سپتامبر سال ۲۰۱۷) توسط یک بنیاد غیرانتفاعی (Non-Profit Organization) با نام «بنیاد ترون» (Tron Foundation) معرفی شد. بنیاد ترون در کشور سنگاپور واقع شده است. مدیرعامل این بنیاد «جاستین سان» (Justin Sun) نام دارد. برای توسعه پلتفرم ترون یک تیم مستقر در بنیاد ترون وجود دارد که اغلب اعضای آن را چهره‌های شاخص حوزه فناوری اطلاعات تشکیل داده‌اند.

در وب‌سایت رسمی ترون پیرامون چیستی این رمزارز چنین آمده است:

ترون یک اکوسیستم بلاک چین مستحکم طراحی و توسعه داده شده توسط توسعه‌دهندگانی از سراسر جهان است که فلسفه «توزیع کردن وب» را دنبال می‌کند. انواع گوناگونی از محصولات در اکوسیستم ترون وجود دارد که شامل زنجیره عمومی، کلاینت کیف پول، برنامه‌های کاربردی توزیع شده و دیگر موارد می‌شوند. این محصولات به شدت به یکدیگر مربوط هستند و همراه با هم، از ثبات کل اکوسیستم پشتیبانی می‌کنند.

لوگوی ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

زنجیره عمومی ترون چیست؟

در این بخش از مطلب ارز دیجیتال ترون چیست به مفهوم زنجیره عمومی ترون پرداخته شده است. زنجیره عمومی ترون یک شبکه بلاک چین توزیع شده است که برپایه پروتکل ترون پیاده‌سازی شده و به عنوان هسته اکوسیستم ترون عمل می‌کند. این زنجیره در تاریخ ۴ تیر ۱۳۹۷ (۲۵ ژوئن سال ۲۰۱۸) راه‌اندازی شد. کارهای زیادی در زنجیره عمومی ترون قابل انجام هستند که از این جمله می‌توان به صدور دارایی‌های توکن، توسعه و استقرار برنامه‌های کاربردی توزیع شده (Decentralized Application | DApp)، رای‌گیری، انتقال دارایی و دیگر موارد اشاره کرد.

به گفته سازنده این بلاک چین، زنجیره عمومی ترون یکی از امن‌ترین سیستم‌های زنجیره‌ای در حال حاضر است. هرچند که شبهات زیادی پیرامون این گفتار جاستین سان وجود دارد که با تقریب خوبی شبهات درست و به جایی هستند. در کل به نظر می‌رسد جاستین سان همواره در بحث‌ها و توضیحاتی که پیرامون ترون دارد، از اغراق و تبلیغات زیاد و خلاف واقع استفاده می‌کند. یکی از دلایل اصلی برجسته بودن بلاک چین ترون آن است که این بلاک چین در یک محیط شبکه توزیع شده اجرا می‌شود که در آن ساخت و ذخیره‌سازی داده‌ها به فرد یا سازمان خاصی تکیه ندارد و در عین حال، با استفاده از رمزنگاری اطمینان حاصل شده است که داده‌ها هیچ وقت تغییر نمی‌کنند.

هر چند این بحث توزیع شده بودن برای اغلب رمزارزهای دیگر نیز صادق است و در عین حال، به نظر می‌رسد که ترون یک کپی نه چندان قوی از ایده اتریوم (Ethereum) باشد که از این جهت و بنا به دلایل گوناگون دیگر، معمولا بحث‌ها و حواشی بین جاستین سان و ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) از هم‌بنیان‌گذاران اتریوم، وجود دارد. گفته می‌شود که زنجیره عمومی ترون دارای بهره‌وری و ثبات بهتری نسب به اغلب زنجیره‌های عمومی است و دلیل این امر، معماری دارای طراحی خوب و کد آن محسوب می‌شود.

ترون چگونه کار می‌کند و چه فناوری در پس آن قرار دارد؟

شبکه ترون روی چند اصل کار می‌کند. اولین اصل آن است که همه داده‌ها در شبکه رایگان است و توسط یک مرجع مرکزی کنترل نمی‌شوند. سازندگان محتوا قادر به آن هستند که با انتشار محتوای ساخته خودشان در شبکه ترون به کسب دارایی دیجیتال (ترونیکس یا همان ارز دیجیتال ترون که در ادامه شرح داده شده است) بپردازند. در واقع، سازندگان محتوا توکن ارز دیجیتال ترون (همان ترونیکس) یا دیگر توکن‌هایی که در شبکه ترون پشتیبانی می‌شوند را به عنوان پاداش و در واقع حق‌الزحمه تولید محتوا توسط مخاطبان آن محتوا دریافت می‌کنند.

چنانکه پیش از این نیز بیان شد، این امکان برای سازندگان محتوای دیجیتال وجود دارد که ارزها یا توکن‌های خودشان را بسازند که درون برنامه کاربردی توزیع شده خودشان در شبکه ترون قابل استفاده باشد. این توکن‌ها به وسیله توکن اصلی ترون پشتیبانی می‌شوند. گام نهایی در برنامه توسعه شبکه ترون شامل پشتیبانی از بازی‌ها در شبکه می‌شود. این مورد نیز به طور کامل توزیع شده است و کاربران قادر به پاداش دادن به سازندگان بازی‌های کامپیوتری با استفاده از دارایی‌های دیجیتال خود به طور مستقیم و بدون دخالت هیچ شرکت یا سازمان واسطه‌ای هستند.

ترونیکس یا ارز دیجیتال ترون چیست؟

ترونیکس (TRONIX | TRX) یا ارز دیجیتال ترون در واقع ارزی است که در شبکه ترون برای پرداخت هزینه مربوط به استفاده از محتوای دیجیتال موجود در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی شبکه ترون از رمزارز بومی خود به نام ترونیکس استفاده می‌کند که بیشتر با نام ارز دیجیتال ترون شناخته شده است. افراد می‌توانند ترونیکس یا ارز دیجیتال ترون را در صرافی‌هایی مانند «لیکوی» (Liqui) و بایننس (Binance) خریداری کنند. شایان توجه است که ترون یک رمزارز (Cryptocurrency) است.

در حال حاضر خرید ترون با استفاده ارزهای فیات امکان‌پذیر نیست. بنابراین، برای خرید ترون باید دیگر رمزارزها مثل بیت‌کوین (Bitcoin) و اتریوم و یا ارزهای پایداری مانند تتر (Tether) را خریداری کرد و سپس با استفاده از آن‌ها، ارز دیجیتال ترون را خرید. روش دقیق خرید ارز دیجیتال ترون در ادامه مطلب ارز دیجیتال ترون چیست بیان شده است.

چنانکه پیش‌تر در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست بیان شد، هدف از ساخت پلتفرم ترون توزیع و مصرف محتوای دیجیتال است. همچنین، گفته شد که ترونیکس یا همان ارز دیجیتال ترون رمزارز بومی پلتفرم ترون است. این یعنی، مصرف‌کنندگان محتوا در شبکه ترون برای پرداخت هزینه مربوط به محتوای دیجیتالی که در شبکه ترون از آن استفاده کرده‌اند یا قصد استفاده از آن را دارند، باید از ارز دیجیتال ترون استفاده کنند. این هزینه که توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود به حساب تولیدکننده محتوا و یا در واقع، مستقیما به کیف پول تولیدکننده محتوا می‌رود.

تولیدکننده محتوا می‌تواند ارز دیجیتال ترون را که از طریق تولید و انتشار محتوا در شبکه ترون به دست آورده در صرافی‌ها به دیگر رمزارزها و سپس به ارز فیات مورد نظر خود مبدل کند. روش فروش ارز دیجیتال ترون یا همان ترونیکس در ادامه مطلب ارز دییجتال ترون چیست شرح داده شده است. شایان توجه است که تولید کننده محتوا می‌تواند ارز دیجیتال ترون خود را که از فروش محتوا در شبکه ترون کسب کرده به ارز دیگری تبدیل نکند و از آن برای پرداخت هزینه استفاده از دیگر سرویس‌های بلاک چین ترون بهره ببرد. شایان توجه است که در اسفند سال ۱۳۹۹ ارز ترونیکس در جایگاه ۲۲ در لیست بزرگترین رمزارزها بر اساس ارزش بازار (Market Capitalization) قرار گرفت.

جایگاه ترون در میان دیگر رمزارزها در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

چه کسی ارز دیجیتال ترون را معرفی کرد؟

ترون در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) توسط جاستین سان مدیرعامل بنیاد ترون معرفی شد. تیم توسعه این ارز دیجیتال و پلتفرم ترون را گروهی از چهره‌های شناخته شده حوزه فناوری اطلاعات تشکیل می‌دهند.

جاستین سان در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

تیم توسعه ترون از چه افرادی تشکیل شده است؟

ترون یک پروژه متن‌باز (Open-Source) است و بنیاد ترون کلیه توسعه‌دهندگان را به پیوستن به این پروژه و مشارکت در آن تشویق می‌کند. این کار را می‌توان با کسب اطلاعات فنی پیرامون شبکه و ارز دیجیتال ترون از طریق هاب توسعه ترون انجام داد. در این هاب، مستنداتی پیرامون پروتکل مورد استفاده در ترون، چگونگی راه‌اندازی گره، قراردادهای هوشمند و چگونگی توسعه برنامه‌های کاربردی توزیع شده در شبکه ترون وجود دارد. هدف از این هاب کسب اطلاعات فنی توسط افرادی است که متمایل به مشارکت در پروژه ترون هستند، اما دانش یا تجربه نسبتا کمی پیرامون آن دارند. به وسیله این هاب نه تنها می‌توان از روش استفاده از شبکه ترون آگاه شد، بلکه می‌توان در توسعه آن نیز مشارکت کرد.

چنانکه پیش‌تر بیان شد، مدیرعامل بنیاد ترون جاستین سان از کشور چیت است که فرد ثروتمندی محسوب می‌شود. گفته می‌شود که او ثروت اولیه خود را از طریق سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین به دست آورده و پس از آن، با فعالیت در شرکت ریپل و سپس، تاسیس چند شرکت و ارائه محصولات فناوری‌محور گوناگون ثروت خود را افزایش داده است.

از دیگر چهره‌های شناخته شده‌ای که در بنیاد ترون و روی پروژه ترون مشغول به فعالی بودند می‌توان به «لوشن چن» (Lucien Chen) اشاره کرد که در شرکت‌های بزرگی مانند علی‌بابا (Alibaba) مشغول به کار بوده و در نقش مدیر ارشد فناری اطلاعات (CTO) در پروژه ترون همکاری می‌کرد. هرچند که چن بعدا با بیان انتقادات صریح و تندی علیه سان و مسیر پروژه ترون، این شرکت را ترک کرد.

هدف از ساخت ارز دیجیتال ترون چه بود؟

به گفته بنیاد ترون، یک هدف واضح و روشن از ساخت پلتفرم و ارز دیجیتال ترون دنبال می‌شود. این هدف، استفاده از پلتفرم و ارز دیجیتال ترون برای کمک به پاداش و در واقع، حق‌الزحمه دادن به تولیدکنندگان محتوای دیجیتال بابت تلاش‌هایی است که در راستای تولید محتوا انجام داده‌اند.

در حال حاضر، شرکت‌های بزرگی مانند یوتیوب، فیس‌بوک و اپل دارای حجم بالایی از محتوای دیجیتال در وب‌سایت‌های خود هستند. محتوایی که در این وب‌سایت‌ها قرار دارد همه روزه توسط گروه بزرگی از افراد مشاهده می‌شوند. این شرکت‌ها نه تنها بر آنچه کاربر منتشر و مخاطب مشاهده می‌کند کنترل دارند، بلکه عمده پولی که به وسیله تولید و انتشار این محصولات رسانه‌ای توسط تولیدکنندگان محتوا و نمایش آن به مخاطب حاصل می‌شود را دریافت می‌کنند و بخش کوچکی از آن پول به عنوان پاداش یا حق‌الزحمه به تولید کننده محتوا می‌رسد.

ارز دیجیتال ترون با این هدف ارائه شده است که این مشکل را رفع کند. در واقع، با حذف واسطه‌هایی مانند شرکت یوتیوب و انتشار و اشتراک‌گذرای محتوا در پلتفرم ترون، این امکان فراهم می‌شود که بازدیدکنندگان محتوا پاداش و حق‌الزحمه استفاده از محتوا را به طور مستقیم به تولید کننده محتوا بدهند. بنابراین مالک یک محتوا به طور کامل سازنده آن محتوا خواهد بود. پرداخت این حق‌الزحمه در شبکه ترون با استفاده از ارز دیجیتال ترون انجام می‌شود.

ترونیکس در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

چه تعداد ترون وجود دارد؟

در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد ترون وجود دارد که از این تعداد، 71,659,657,369 در گردش (Circulating Supply) است. ارز دیجیتال ترون یک پول با عرضه بسیار زیاد است و این یعنی ارز دیجیتال ترون سختی پول بسیار کمی دارد. همین موضوع ممکن است بر قیمت آن تاثیر زیادی داشته باشد و موجب شود که ترون نتواند قیمت قابل توجهی پیدا کند.

آیا ترون پول واقعی است؟

ارز دیجیتال ترون یا ترونیکس (TRX) را می‌توان به عنوان ذخیره ارزش، سرمایه‌گذاری و یا واسط معامله‌گری برای دیگر رمزارزها در نظر گرفت. از این منظر، می‌توان ترون را به عنوان «پول واقعی» در نظر گرفت. اگرچه کاربرد اصلی توکن ترون در شبکه ترون و برای تعامل با محتوای موجود در این شبکه شامل برنامه‌های کاربردی توزیع شده (Decentralized Application | Dapp) است.

همچنین، این امکان نیز برای دارندگان توکن ترون وجود دارد که این توکن‌ها را برای به دست آوردن پاداشی به نام «قدرت ترون» (Tron Power) قفل کنند. قدرت ترون ویژگی است که به حق رای دادن برای اتخاذ تصمیمات پیرامون شبکه اشاره دراد و هرچه فرد قدرت ترون بیشتری داشته باشد، حق رای بالاتری دارد. هر چقدر که دارنده توکن ترون مدت بیشتری توکن‌های خود را حفظ کند، قدرت ترون (TP) بیشتری به دست می‌آورد.

تاریخچه ارز دیجیتال ترون

ارز دیحیتال ترون در ماه شهریور سال ۱۳۹۶ (سپتامبر ۲۰۱۷) توسط جاستین سان، مدیرعامل بنیاد ترون معرفی شد. بنباید ترون توانست پیش از آنکه چین توکن‌های دیجیتال را غیرقانونی اعلام کند، طی عرضه اولیه ارز دیجیتال ترون مبلغ ۷۰ میلیون دلار پول جمع کند.

اوراق سفید (White Paper) ترون به سرقت علمی متهم شده بودند. پژوهشگرانی از مرکز «پژوهش دارایی دیجیتال» (Digital Asset Research | DAR) کشف کردند که برخی از نمونه کدهای موجود در این مقاله از پروژه‌های دیگر، در پایگاه کد ترون کپی شده است. در عین حال، ترون به نقض «پروانه کم‌تر فراگیر همگانی گنو نسخه ۳٫۰» (Lesser General Public License v3.0 | LGPL v3.0) نیز متهم شده بود. دلیل این امر آن است که اعلام نشده بود که کلاینت ترون یعنی «جاوا ترون» (Java Tron) از اتریوم‌جی (EthereumJ) مشتق شده است. این اتهامات توسط بنیاد ترون که در پس طراحی ترون قرار دارد، رد شده بود.

در سال ۲۰۱۸، ترون پروتکل‌های خود را از توکن ERC-20 اتریوم به یک شبکه همتا به همتای (Peer-to-Peer) مستقل جابه‌جا کرد. پس از آن، از دیجیتال ترون برای رقابت با رمزارز اتریوم (اتر | ETH) وارد بازار شد. ۳ مرداد سال ۱۳۹۷ (۲۵ جولای ۲۰۱۸) بنیاد ترون رسما اعلام کرد که پروتکل اشتراک فایل بیت‌تورنت (BitTorrent) را که بزرگترین شبکه اشتراک‌گذاری فایل همتا به همتا (Peer-to-Peer) محسوب می‌شود، خریداری کرده است. با اعلام این خبر در مرداد ۱۳۹۷ (آگوست سال ۲۰۱۸)، برام کوهن (Bram Cohen) بنیان‌گذار بیت‌تورنت اعلام کرد که این شرکت را به منظور ساخت رمزارز «چیا» (Chia) ترک می‌کند. به گفته کوهن، رمزارز چیا جایگزینی برای بیت‌کوین است که نسبت به بیت‌کوین شدت مصرف انرژی آن بسیار کمتر است.

در دی ماه ۱۳۹۷ (ژانویه ۲۰۱۹)، ترون ارزش بازاری در حدود ۱٫۶ میلیارد دلار داشت. علارغم این کارایی بازار، برخی از کارشناسان بر این باور بودند که ترون نیز مانند بسیاری از دیگر رمزارزها دارای مشکل پیچیدگی و بی‌نظمی ذاتی است. در بهمن سال ۱۳۹۷ (فوریه سال ۲۰۱۹)، پس از آنکه بنیاد ترون بیت‌تورنت را خرید، شروع به فروش توکن بیت‌تورنت بر مبنای شبکه ترون کرد.

در اردیبهشت ۱۳۹۸ (می سال ۲۰۱۹) یک شرکت خدمات تست امنیت سایبری به نام «هکروان» (HackerOne) این موضوع را آشکار کرد که یک کامپیوتر می‌تواند کل پلاکچین ترون را متوقف کند. این افشاگری حاکی از آن بود که تعداد زیاد درخواست‌هایی که توسط یک کامپیوتر تنها ارسال می‌شود می‌تواند به تنهایی برای تحت فشار قرار دادن پردازنده بلاک چین، سربارگذاری حافظه و انجام یک حمله رد سرویس توزیع شده (DDoS) در شبکه ترون مورد استفاده قرار بگیرد.

استخراج ارز دیجیتال ترون چطور انجام می شود؟

ارز دیجیتال ترون را نمی‌توان استخراج کرد زیرا این ارز جزو ارزهای قابل استخراج یا Mineable Coins نیست. در عوض، توکن‌های آن را می‌توان با کمک کردن به اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه به دست آورد. بدین شکل، به افراد با پرداخت کارمزد تراکنش (توکن) پاداش داده می‌شود. این هزینه تراکنش توسط شبکه پرداخت می‌شود و نه فردی که در حال انجام پردازش است.

کارمزد و هزینه‌های استفاده از ترون

هیچ کارمزدی برای تراکنش‌های ارز دیجیتال ترون وجود ندارد و شبکه قادر به پشتیبانی از ۲۰۰۰ مورد از این تراکنش‌های رایگان در هر ثانیه است. البته، با توجه به آنکه خرید ارز دیجیتال ترون در یک صرافی با استفاده از ارزهای دیگری انجام می‌شود، خرید ارز دیجیتال ترون متحمل نوعی هزینه به عنوان کارمزدی برای ارتباط دادن خریدار و فروشنده است. از آنجا که ترون را تنها می‌توان با استفاده از رمزارزهای دیگری مانند اتریوم یا بیت‌کوین به صورت مستقیم خرید، فرد باید کارمزدی را برای خرید این رمزارزها با دلار پرداخت کند و سپس، کارمزد مبادله آن با ارز دیجیتال ترون را بپردازد.

تراکنش‌های ارز دیجیتال ترون چطور انجام می‌شوند؟

تراکنش‌های ترون کاملا رایگان هستند. هر تراکنش نیاز به ۲۰ تایید دارد و به  طور میانگین، انجام هر تراکنش چیزی در حدود ۱ دقیقه به طول می‌انجامد که نسبت به سایر رمزارزها، زمانی بسیار کوتاه‌تر است.

روش مبادله ارز دیجیتال ترون چیست؟

در این بخش از مطلب ارز دیجیتال ترون چیست به چگونگی کسب و فروش ترون و در واقع روش مبادله آن پرداخته شده است.

مبادله ارز دیجیتال ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

خرید و فروش ارز دیجیتال ترون چگونه است؟

چنانکه پیش‌تر بیان شد، ارز دییجتال ترون را نمی‌توان استخراج کرد. پس این پرسش برای افراد مطرح می‌شود که چگونه می‌توانند این ارز دیجیتال را به دست بیاورند و یا مبادله کنند. روش به دست آوردن ترون به دو صورت خرید و یا دریافت آن در ازای انتشار محتوای تولیدی توسط فرد در این شبکه و دریافت حق‌الزحمه از مخاطبان است. روش دوم پیش‌تر توضیح داده شد و در این بخش، به روش خرید ارز دیجیتال ترون پرداخته خواهد شد. پس از آن، روش فروش ترون نیز تشریح شده است.

خرید ترون

یک روش به دست آوردن ترون از طریق خرید آن است. اما خرید ترون به طور مستقیم و با دلار امکان‌پذیر نیست. در واقع، برای خرید ترون باید ابتدا یک ارز دیگر مانند ارز پایدار ترون و یا رمزارز بیت‌کوین یا اتریوم را خریداری کرد و سپس با استفاده از آن‌ها، ترون خریداری کرد. چگونگی خرید ترون در ادامه به طور دقیق‌تر شرح داده شده است.

  • گام اول «خرید بیت‌کوین یا اتریوم»: ابتدا باید یکی از ارزهای اتریوم یا بیت‌کوین از طریق یک صرافی ایرانی (در صورتی که قصد خرید با ریال دارید)، فردی که قصد فروش دارد (به صورت یک به یک) و یا یک صرافی خارجی (در صورتی که از قبل تتر در صرافی دارید) خریداری شود.
  • گام ۲ «خرید ترون»: اکنون باید ارزهای خریداری شده را به یک صرافی که از ترون پشتیبانی می‌کند، مانند صرافی بایننس (Binance) انتقال داد و سپس، ترون خریداری کرد. البته اگر رمزارز فرد از قبل در صرافی است که از ترون پشتیبانی می‌کند، نیاز به انجام جابه‌جایی نیست و مستقیم، کار خرید ترون قابل انجام است.

فروش ترون

برای فروش ترون نیز می‌توان از طریق صرافی که از آن پشتیبانی می‌کند مانند بایننس اقدام کرد. برای انجام این کار کافی است در قسمت مربوط به سفارشات فروش فرد تعداد ترونی که قصد فروش آن را دارد و ارزی که تمایل دارد پول حاصل از فروش ترون به آن تبدیل شود را تعیین کنند و سپس، کار فروش را انجام دهد.

آیا می‌توان از ارز دیجیتال ترون به صورت ناشناس استفاده کرد؟

تراکنش‌های ترون ناشناس هستند؛ اگرچه این تراکنش‌ها تنها در خود شبکه قرار دارند. کار خرید ارز دیجیتال ترون و لزوم رفتن به یک صرافی برای خرید ترون، بدین معنا است که کاربر باید هویت خود را برای خرید ترون به صرافی ثابت کند. اما هنگامی که فرد وارد شبکه شد، می‌تواند تراکنش‌ها را به صورت ناشناس انجام دهد. از سوی دیگر، باید به این نکته نیز اشاره کرد که همه بلاک چین‌ها یک رکورد از تراکنش‌ها که در این زنجیره انجام می‌شوند را نگهداری می‌کنند. از این رو، هیچ تراکنشی به معنای واقعی کلمه ناشناس نیست.

آیا ارز دیجیتال ترون امن است؟

ارز دیجیتال ترون از جهت امنیت در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته شده است. شرکت ترون هزینه‌های قابل توجهی را برای بحث امنیت شبکه و استخدام نیروهای کارآزموده در این راستا کرده است. همچون دیگر رمزارزها، از آنجا که ترون یک شبکه توزیع شده است، مسئولیت قابل توجهی بر دوش کاربران آن است تا در نگهداری از رمزارزهای خود هوشمندانه عمل کنند. با در نظر داشتن شبکه به عنوان یک کل، همچنان امکان وقوع چالش‌های امنیتی در این شبکه وجود دارد. البته، حواشی جدی نیز پیرامون بحث امنیت و قابل هک شدن ترون وجود دارد که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

قیمت ارز دیجیتال ترون چقدر است؟

قیمت ارز دیجیتال ترون همواره از زمان معرفی تاکنون زیر یک دلار بوده است. این ارز در ۱۷ در سال ۱۳۹۶ (۶ ژانویه ۲۰۱۸) شاهد یک افزایش قیمت بسیار قابل توجه بود. اما پس از آن، ریزش قیمت اتفاق افتاد و نوسان‌های بعدی در یک بازه مشخص بدون نقطه اوج خاصی، اتفاق افتادند. ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ (۱۷ آپریل سال ۲۰۲۱) قیمت این رمزارز شاهد یک افزایش ویژه بود. هرچند که مشخص نیست پس از این صعود قیمت چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا ترون می‌تواند به یک دلار برسد یا مجددا زیر یک دلار متوقف خواهد شد و یا حتی ریزش خواهد کرد.

در تصویر زیر، نمودار قیمت ارز دیجیتال ترون را از ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ (۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷) تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ (۱۷ آپریل سال ۲۰۲۱) می توان مشاهده کرد. ارزش بازار این رمزارز 9,695,689,817 در هنگام انتشار این مطلب برابر با دلار آمریکا است و با این میزان، ارز دیجیتال ترون در میان رمزارزهای گوناگون در جایگاه ۱۸ اندازه بازار قرار می‌گیرد. شایان توجه است که بیت‌کوین در جایگاه اول و اتریوم در جایگاه دوم از جهت اندازه بازار قرار دارند.

نمودار قیمت ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

آینده ارز دیجیتال ترون چگونه است؟

پیش‌بینی آینده هیچ ارز دیجیتالی ممکن نیست. اگرچه، شباهت بسیار زیاد ترون به اتریوم پاسخ به این پرسش که آیا ترون می‌تواند رشد قابل توجهی کند و یا از اتریوم پیشی بگیرد را با دشواری مواجه کرده است.

آیا ترون ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

برای افرادی که به پتانسیل نهفته در پس شبکه ترون و آینده رسانه‌های آنلاین علاقه دارند سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال ترون می‌تواند جذاب باشد. توکن‌های TRX پیش‌نیازهایی برای تعامل با شبکه ترون هستند؛ بنابراین از این جهت می‌توان به ترون یه چشم یک سرمایه‌گذاری خوب نگریست. به ویژه افرادی که تولید کننده محتوا یا علاقه‌مند به استفاده از محتوای دیجیتال یا برنامه‌های کاربردی توزیع شده هستند.

سرمایه گذاری روی ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

اگرچه، باید به این نکته نیز توجه داشت که قیمت TRX دارای نوساناتی است و همچنین، اندازه بازار این رمزارز در مقایسه با دیگر رمزارزهای محبوب بسیار کوچک‌تر است. بنابراین، به افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی این رمزارز هستند توصیه می‌شود که به طور دقیق به بررسی پردازند و با چشم باز به سرمایه‌گذاری بپردازند.

نباید فراموش کرد که ترون یک ارز جایگزین (Alt Coin) است و برخی از معامله‌گران و فعالان حوزه رمزارزها بر این باور هستند که هرگز نباید روی ارزهای جایگزین سرمایه‌گذاری کرد. این در حالی است که برخی افراد هم به آینده ارز دیجیتال ترون باور دارند. در نهایت باید این را گفت که با توجه به حواشی موجود، شاید سرمایه‌گذاری کلان روی ترون همراه با ریسک زیادی باشد و توصیه می‌شود افراد هنگام سرمایه‌گذرای روی ارزهای دیجیتال (هر ارزی) با آگاهی از ریسک‌های این حوزه و ویژگی‌های آن ارز خاص،‌ اقدام به این کار کنند.

چشم‌انداز ترون

اکوسیستم ترون دارای یک نقشه راه ۱۰ ساله است که از زمان انتشار آن تا ۱۰ سال بعد را پوشش می‌دهد. این نقشه راه در اوراق سفید ترون آمده و به طور کلی به شرح زیر است:

  • Exudos 2017.8~2018.12
  • Odyssey 2019.1~2020.6
  • Great Voyage 2020.7~2021.7
  • Apollo 2021.8~2023.3
  • Star Trek 2023.4~2025.9
  • Eternity 2025.4~2027.9

طراحی سطح بالای سیستم و پروتکل‌های زنجیره عمومی در نسخه Exudos انجام شده است. Odyssey یک گام اساسی برای توسعه کاربردی بزرگ مقیاس زنجیره عمومی ترون است. برخی از نسخه‌های کلیدی ترون به همراه توضیح کلی آن‌ها در ادامه آمده‌اند:

  • زنجیره عمومی ترون (نسخه تست نت) : Odyssey-v1.0
  • زنجیره عمومی ترون (نسخه تست نت): Odyssey-v2.0
  • ماشین مجازی ترون (TRON Virtual Machine | TVM) که این بلاک چین را به طور کامل با قراردادهای هوشمند اتریوم سازگار می‌کند: Odyssey-v3.0
  • پایگاه داده مستقر در حافظه برای دسترسی به داده‌های عمومی ترون: Odyssey-v3.2
  • پشتیبانی از مدیریت چندامضایی و مدیریت هویت حساب: Odyssey-v3.5
  • افزودن RocksDB به عنوان یک موتور داده جدید: Odyssey-v3.5.1
  • ساز و کار توزیع شده جدید: Odyssey-v3.6.5
  • مکانیزم اجماع جدید: Great Voyage-v4.0

توسعه شبکه ترون در حال حاضر به مرحله Great Voyage رسیده است.

مزایای ارز دیجیتال ترون

در ادامه، برخی از مزایای اصلی ارز دیجیتال ترون مورد بررسی قرار گرفته است.

  • فقدان کارمزد: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای ارز دیجیتال ترون فاقد کارمزد بودن آن است.
  • تراکنش سریع: تراکنش‌ها بسیار سریع هستند، زیرا شبکه می‌توانند تا ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند. چنین ظرفیتی برای تراکنش‌ها به خوبی حاکی از یک آینده مقیاس‌پذیر و پتانسیل شبکه برای ایجاد انقلابی در رسانه آنلاین است. در مقایسه با دیگر ارزها مانند اتریوم (۲۵ تراکنش)، یا بیت‌کوین (۳-۶ تراکنش) می‌توان به خوبی متوجه شد که چقدر سرعت شبکه ترون بالا است.
  • امکان ساخت برنامه‌های کاربردی توزیع شده: می‌توان برنامه‌های کاربردی توزیع شده را در شبکه ترون ساخت. با ساخت یک برنامه کاربردی توزیع شده در شبکه و ارائه محتوا در آن، می‌توان دارایی دیجیتال را به ازای آن دریافت کرد. این دارایی دیجیتال می‌تواند توکن‌های TRX نرمال یا توکن‌هایی باشد که فرد با پشتیبانی TRX ساخته است. بدین شکل، فرد می‌تواند برای تلاش‌هایی که بابت ساخت محتوا یا برنامه‌های کاربردی می‌کند پاداش دریافت کند و در واقع، درآمد داشته باشد. در صورتی که کاربر علاقه‌مند به ساخت برنامه‌های کاربردی نیست، می‌تواند از برنامه‌های متعدد و متنوعی که برای سرگرمی در آن است استفاده کند.
  • امکان پشتیبانی مستقیم از سازندگان محتوا: ترون بر این باور است که پشتیبانی از سازندگان محتوا به طور مناسب، حائز اهمیت است و شبکه ترون راهکار خوبی برای انجام این کار است. ضریب نفوذ اینترنت روز به روز در زندگی افراد افزایش می‌یابد و این یعنی شانس اینکه افراد از محتوای دیجیتال استفاده کنند و از آن لذت ببرند روز به روز افزایش می‌یابد. دانش و شادی که فرد با استفاده از این محتوا به دست می‌آورد به دست سازندگان محتوا خلق شده و بنابراین، منصفانه است که از آن‌ها برای این تلاش‌ها قدردانی شود.

معایب ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون نیز مانند هر ارز دیگری بالا و پایین‌های خاص خودش را دارد. اما معایبی به طور خاص متوجه ارز دیجیتال ترون هستند که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

  •  مهم‌ترین نگرانی پیرامون ترون آن است که برخلاف آنکه پلتفرم این رمزارز هنوز کامل نیست اما تبلیغات زیادی درباره آن انجام شده است. در واقع، زمان‌بندی اعلام شده در اوراق سفید این رمزارز حاکی از آن است که پلتفرم ترون در آینده نزدیک آماده نخواهد شد. بنابراین، تنها کاری که می‌توان با ارز دیجیتال ترون یا درواقع همان ترونیکس انجام داد آن است که مانند دیگر رمزارزها آن را معامله کرد. زیرا هدف اصلی ترون هنوز پیاده نشده که کسی بتواند از ترونیکس استفاده کند.
  • از دیگر معایب ترون می‌توان به زنجیره تامین آن اشاره کرد. ۱۰۰ میلیارد ترون وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به دست آورد.
  •  ترون ایده‌ای بسیار مشابه اتریوم دارد (اگر نگوییم یک کپی از آن است).
  • حواشی زیادی در ابتدای معرفی ترون پیرامون کپی بودن ایده آن وجود داشت و البته، بعدها نیز حواشی در اعلام آمار و ارقام توسط مدیرعامل بنیاد ترون اتفاق افتاد.

مقایسه ارز دیجیتال ترون با بیت کوین و اتریوم

ترون ایده‌ای کاملا مشابه با اتریوم دارد و از همین‌رو، تردیدهای زیادی پیرامون رشد کردن ترون وجود دارد. ۱۰۰ میلیارد ترون وجود دارد؛ در حالی که عرضه اتریوم نامحدوداست، اما هر ساله تنها ۱۸ میلیون اتریوم قابل استخراج است.

ترون را نمی‌توان استخراج کرد. اما اتریوم قابل استخراج است و هر ۱۴ ثانیه یک‌بار یک اتریوم استخراج می‌شود. ایده ترون با بیت‌کوین بسیار متفاوت است و در عین حال، در بحث زنجیره تامین نیز تفاوت قابل توجهی بین این دو ارز وجود دارد. البته، مدل انجام تراکنش‌های ترون شبیه به بیت‌کوین است، با این تفاوت که ترون این مدل را از جهت امنیت بهبود بخشیده است. مدلی که در حال حاضر ترون برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کند UTXO نام دارد.

مقایسه ترون با اتریوم و بیت کوین در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

کدام صرافی‌ها از ارز دیجیتال ترون پشتیبانی می‌کنند؟

برخی از محبوب‌ترین صرافی‌هایی که از ارز ترون پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  • بایننس (Binance)
  • کوکوین (KuCoin)
  • کراکن (Kraken)
  • هوبی (Huobi)

کیف پول ارز دیجیتال ترون

رمزارز ترون را مانند دیگر رمزارزها باید در کیف پول‌هایی که مخصوص رمزارزها هستند نگهداری کرد. می‌توان ارز دیجیتال ترون را در کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند نگهداری کرد. از جمله این کیف پول‌ها می‌توان به MyEtherWallet اشاره کرد.

کیف پول ارز دیجیتال ترون نرم‌افزاری است که توکن‌ها TRX را در خود ذخیره می‌کند. یک کیف پول ترون نرم‌افزاری است که توکن‌های TRX را ذخیره می‌کند. این کیف پول به اشکال مختلفی در دسترس است و در حقیقت، تعدادی کیف پول وجود دارد که به وسیله خود جامعه کاربری ساخته شده و در وب‌سایت خود آن‌ها در دسترس است. در ادامه، مثال‌هایی از این مورد آورده شده است.

  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano X
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor One
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor مدل T
  • کیف پول دسکتاپ Guarda wallet
  • کیف پول دسکتاپ Atomic wallet
  • کیف پول گرم Tronscan
  • کیف پول افزونه گوگل کروم Tronlink
  • KeepKey
  • Exodus Wallet

اینکه کاربر انتخاب کند که کدام کیف پول را استفاده کند، مزایا و معایب گوناگونی را برای او به همراه دارد. برخی از این کیف پول‌ها قابل حمل‌تر و برخی امن‌تر هستند. کلیه افراد باید پیش از انتخاب کیف پول نهایی خودشان، به خوبی تحقیق و پژوهش کرده باشند تا یک انتخاب درست انجام دهند.

کیف پول ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

چه شرکت‌هایی از ارز دیجیتال ترون استفاده می‌کنند؟

برخی از شرکت‌ها و موسسات از شبکه یا ارز دیجیتال ترون استفاده می‌کنند که در ادامه برخی از برجسته‌ترین این موارد مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

Refereum :Refereum پلتفرمی است که به بازیکن‌ها امکان به دست آوردن TRX را در حالی می‌دهد که استریم و بینندگان بازی را تماشا می‌کنند.

Metal Pay :Metal Pay متال پی یک سرویس پرداخت آنلاین برای ارسال پول به سراسر جهان است که با ترون شراکت دارد. این یعنی کاربران می‌توانند اکنون به سادگی توکن‌های TRX را از طریق وب‌سایت یا برنامه کاربردی Metal Pay بخرند. این کار به دست آوردن TRX را که پیش‌تر اغلب افراد آن را دشوار می‌پنداشتند بسیار ساده کرده است.

سامسونگ: سامسونگ ترون را به Blockchain Keystore خود اضافه کرده است. این یعنی کاربران سامسونگ که آخرین نسخه از تلفن‌های خود را دارند قادر به دسترسی به برنامه کاربردی توزیع شده ترون از طریق فروشگاه برنامه سامسونگ هستند. این یک دستاورد بسیار مهم برای بلاک چین است که نشان می‌دهد سازندگان محتوا می‌توانند مقدار منصفانه‌ای پاداش بابت تلاش‌های خود دریافت کنند. در عین حال، باید به این نکته نیز توجه داشت که بازار برنامه‌های کاربردی توزیع شده یکی از بزرگترین بازارهای برنامه‌های کاربردی در جهان است.

سامسونگ از شرکای تجاری ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

شرکای تجاری ارز دیجیتال ترون که هستند؟

ترون شرکای تجاری دارد که از جمله محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پولنیکس (Poloniex) (مدیرعامل این شرکت جاستین سان است.)
  • سامسونگ (Samsung)
  • بیت‌تورنت (BitTorrent) (جاستین سان بیت‌تورنت را خریداری کرده است.)
  • سوئیس‌کام بلاک چین (Swisscom Blockchain)
  • اپرا (Opera)

شرکای تجاری ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

کلاهبرداری به اسم ارز دیجیتال ترون

تاکنون کلاهبرداری‌های گوناگونی با اسم ارز دیجیتال ترون و یا حول محور آن اتفاق افتاده است. از جمله این کلاهبرداری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Bank Of Tron: به نظر می‌رسد یک پروژه کلاهبرداری پانزی باشد.
  • اکو اسمارت (Eco Smart): یک پروژه کلاهبرداری پانزی است.
  • طرح کلاهبرداری چینی با نام مشابه ترون: زمانی، یک تیم کلاهبرداری با نام چینی مشابه نام چینی ترون به کلاهبرداری از مردم پرداختند که این موجب خشم مردم شد و چون فکر می‌کردند که ترون پشت این موضوع است، به دفتر ترون در پکن یورش بردند. اما بعدا مشخص شد کلاهبردارن تنها از مشابهت نام چینی ترون با نام پروژه کلاه‌برداری خودشان برای انجام کلاهبرداری استفاده کرده‌اند.

کلاهبرداری به اسم ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

معماری ارز دیجیتال ترون چیست؟

این قسمت از مطلب ارز دیجیتال ترون برای علاقه‌مندان به مباحث فنی‌تر ترون آورده شده است. پروتکل ترون که ابتدا توسط بنیاد ترون نگه‌داری می‌شد، منابع محاسباتی را به طور مساوی در میان نگه‌دارندگان ارز دیجیتال ترون (TRX) توزیع می‌کند و این کار را با بهره‌گیری از یک مکانیزم قیمت‌گذاری داخلی مانند پهنای باند و انرژی انجام می‌دهد. ترون یک ماشین مجازی توزیع شده فراهم می‌کند که می تواند یک برنامه را با استفاده از شبکه بین‌المللی گره‌های عمومی اجرا کند. شبکه دارای کارمزد تراکنش صفر است و امکان انجام در حدود ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد.

پیاده‌سازی ترون نیازمند کمترین میزان کارمزد است. دلیل این امر جلوگیری از آن است که کاربران مخرب به طور مجانی به انجام حمله DDoS بپردازند. بر این مبنا، EOS.IO و ارز دیجیتال ترون از جهت کارمزد تراکنش بسیار کم، تعداد تراکنش‌های بالا در هر ثانیه و قابلیت اطمینان بالا شباهت زیادی به یکدیگر دارند و این مورد به عنوان نسل جدیدی از سیستم‌های بلاک چین در نظر گرفته می‌شود. برخی از پژوهشگران، ارز دییجتال ترون را یک شبیه‌سازی از اتریوم بدون هرگونه تفاوت مبنایی می‌دارنند. تعداد تراکنش‌هایی که در بلاک چین ترون در هر ثانیه قابل انجام است مورد سوال است زیرا که از میزان نظری ادعا شده آن بسیار کم‌تر است.

زنجیره عمومی ترون طراحی ماژولار بسیار انتزاعی را تحقق می‌بخشد. این معماری سیستم را به چند ماژول هسته‌ای اصلی تقسیم می‌کند که شامل شبکه اصلی، ذخیره‌سازی داده، اجماع، محرک معامله، ماشین مجازی ترون (TVM) و رابط لایه کاربرد می‌شود. معماری زنجیره عمومی ترون در تصویر زیر قابل مشاهده است.

معماری ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

تیم فنی ترون یک پروتکل انباره توزیع شده بی‌همتا را ساخته‌اند که شامل انباره بلوک و انباره حالت می‌شود. در طول طراحی انباره اصلی، ایده پایگاه داده گراف برای تامین نیازهای انباره داده متنوع در جهان واقعی مطرح شد.

 لایه هسته

ماژول‌های گوناگونی در لایه هسته وجود دارد که شامل قراردادهای هوشمند، مدیریت حساب و اجماع می‌شوند. همچنین، یک ماشین مجازی مبتنی بر پشته نیز در ترون پیاده‌سازی شده و یک مجموعه بهینه از دستورالعمل‌ها استفاده خواهد شد. به منظور خدمات‌دهی بهتر به توسعه‌دهندگان به منظور ساخت برنامه‌های کاربردی توزیع شده، جاوا به عنوان یک زبان قرارداد هوشمند انتخاب شده و البته، پشتیبانی از دیگر زبان‌های پیشرفته نیز در برنامه است. علاوه بر آن، مکانیزم اجماع ترون برمبنای DPOS و برخی از نوآوری‌هایی است که برای رفع نیازهای منحصر به فرد ترون طراحی شده‌اند.

لایه کاربرد

توسعه‌دهندگان می‌توانند از رابط داده شده برای آوردن برنامه‌های کاربردی توزیع شده گوناگون و پیاده‌سازی کیف پول توسط خودشان استفاده کنند. پروتکل ترون به وسیله پروتکل بافرز (Protocol Buffers | Protobuf) گوگل تعریف شده است و به طور طبیعی، از افزونه‌های چند زبانی پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی پیرامون ارز دیجیتال ترون

امروزه، ارزهای دیجیتال و به طور خاص، رمزارزهای گوناگونی معرفی شده‌اند. از ساخت هر یک از این ارزها اهداف متفاوتی دنبال می‌شود. در رده‌بندی ارزهای دیجیتال از جهت ارزش بازار، بیت‌کوین در جایگاه اول قرار دارد و اتریوم با اختلاف زیاد از بیت‌کوین در جایگاه دوم قرار گرفته است. در این میان، آلت‌کوین‌های متعددی نیز معرفی شدند که از این جمله می‌توان به ترون اشاره کرد. ترون، اهدافی بسیار شبیه به اتریوم را دنبال می‌کند. از جهت ارزش بازار، ترون در جایگاه ۱۸ و بیشتر قرار دارد و قیمت هر ترون، همواره زیر یک دلار بوده است.

حقیقت آن است که سازنده اصلی ترون، جاستین سان، علاقه زیادی به تبلیغات پر سر و صدا و بعضا غیرواقعی دارد. همین موضوع باعث ایجاد حواشی زیادی نیز حول محور این رمز ارز شده است. درباره آینده ارز دیجیتال ترون نمی‌توان هیچ اظهار نظر قطعی داشت زیرا نه فقط برای ترون که برای هیچ ارز دیگری نمی‌توان پیش‌بینی قطعی یا نزدیک به قطعی داشت. اما درباره اینکه روی ارز دیجیتال ترون سرمایه‌گذاری شود یا خیر، باید این موضوع را در نظر داشت که افراد پیش از سرمایه‌گذاری روی هر رمزارزی چه ترون و چه بیت‌کوین یا دیگر رمزارزها، باید حتما با مخاطرات و ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها آشنایی داشته باشد.

همچنین، به خوبی پیرامون ارزی که قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارند تحقیق و پژوهش کرده باشند و دلیل خوبی برای سرمایه‌گذاری خود بیابند. یک اصل کلی هم که باید درباره سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، چه طلا و چه رمزارزها یا دیگر حوزه‌ها باید در نظر داشت این است که افراد نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچینند و در وقع، بخشی از پول خود که قصد سرمایه‌گذاری با استفاده از آن دارند را بین حوزه‌های گوناگون تقسیم کنند. در عین حال، باید در نظر داشته باشند که بخشی از پول خود را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهند که از دست دادن آن منجر به ویرانی عاطفی یا ویرانی زندگی آن‌ها نشود.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ویکی‌پدیای انگلیسیInvestopediaFxempireCoinmarketcapCryptovantageCoin JournalTron Network
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *