فن توکن چیست و چگونه کار می کند؟ — به زبان ساده

۳۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
فن توکن چیست و چگونه کار می کند؟ — به زبان ساده

ارزهای دیجیتال روز به روز در حال گسترش هستند و جنبه‌های بیشتری از زندگی انسان‌ها را درگیر می‌کنند. فن‌ توکن‌ها یکی از انواع ارز دیجیتال هستند که برای فعالیت در حوزه طرفداری و حمایت از باشگاه‌های ورزشی و تولید کنندگان محتوا در یوتیوب ایجاد شده‌اند. این توکن‌ها برای حمایت از تیم‌ها و هم‌چنین مشارکت در برخی از برنامه‌های آن‌ها استفاده می‌شوند. در این مقاله، با بررسی بسترهای مختلف تولید توکن‌های هواداری و ویژگی‌های مختلف آن‌ها به سوال فن توکن چیست پاسخ می‌دهیم.

فن توکن چیست ؟

«فن توکن» (Fan Token) یا توکن هواداری نوعی رمز ارز است که نشان‌دهنده حمایت و طرفداری از یک تیم ورزشی، سازمان خاص، تولید‌کننده محتوا یا ورزش است. اگرچه فن‌توکن‌‌ها به خاطر ماهیت عضویت و ورود به یک گروه خاص آن‌ها شبیه «توکن‌های غیرقابل معاوضه» (NFT) هستند اما در اصل، بیشتر توکن‌های هواداری همانند ارزهای دیجیتال معروف «اتریوم» و «بیت‌کوین» قابل معاوضه هستند و می‌توان هر سکه از آن‌ها را با سکه‌های دیگر تعویض کرد.

ارزش توکن طرفداری ارز دیجیتال به واسطه کاربردهایی است که برای آن تعریف شده است. هر چه مدیران باشگاه‌ها بتوانند امکانات بیشتری به مالکان توکن‌ها ارائه کنند، طرفداران بیشتری به خرید و استفاده از آن‌ها تمایل پیدا خواهند کرد. البته این تنها بخشی از ماجرا است. بخش دوم ماجرا مربوط به محبوبیت باشگاه یا شخص ارائه کننده توکن است.

هر چه طرفداران یک تیم بیشتر باشد احتمال موفقیت و محبوبیت توکن‌های آن نیز بیشتر خواهد بود. بیشتر توکن‌های هواداری موجود مربوط به باشگاه‌های ورزشی به خصوص باشگاه‌های فوتبال و بسکتبال است. برای درک بهتر مفهوم توکن هواداری داشتن اطلاعات کافی از مفهوم توکن ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به مطلب زیر مراجعه کنید.

روش کار فن توکن چیست ؟

روش کار فن توکن‌ها همانند سایر ارزهای دیجیتال است. همانطور که کاربران می‌توانند ارزهایی مانند «بیت‌تورنت»، «سولانا» و «ریپل» را با مراجعه به صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنند، با استفاده از همین روش می‌توانند توکن‌های هواداری مورد نظر خود را نیز خریداری کنند. البته توکن‌های هواداری به نسبت سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌های کمتری قابلیت خرید و فروش دارند و به همین دلیل، کاربران باید ابتدا صرافی مناسب فروش توکن هواداری را پیدا کنند. صرافی «شبکه چیلیز» و صرافی «بایننس» از جمله صرافی‌های اصلی فروش توکن‌های هواداری هستند.

همانند سایر رمزارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال، فن توکن‌ها نیز تابع هیجانات بازار هستند و ثبات چندانی ندارند. بنابراین، امکان افزایش یا کاهش قیمت آن‌ها در بازار وجود دارد و هیچ تضمینی برای کسب سود و درآمد از طریق داشتن توکن‌های هواداری وجود ندارد و باشگاه‌ها هیچ مسولیتی در قبال تغییرات قیمتی توکن‌ها ندارند. بسته به پروژه مورد نظر، اهداف و قابلیت‌های فن توکن‌ها تغییر می‌کند. در بخش‌های بعدی سوال ویژگی‌های فن توکن چیست را در خلال بررسی پروژه‌های اصلی ایجاد توکن‌های هواداری پاسخ می‌دهیم.

فن توکن چگونه کار می کند

ارز دیجیتال چیلیز در فن توکن چیست ؟

«چیلیز» (Chiliz) یک پروژه ارز دیجیتال است که خود را پیشروترین بلاک چین در حوزه ورزش و سرگرمی معرفی می‌کند. چیلیز محبوب‌ترین پلتفرم فن توکن است و بلاک چین خاص خود را برای ایجاد توکن‌های هواداری دارد. چیلیز، پلتفرم «Socios.com» را برای ایجاد ارتباط بین طرفداران با تیم‌ها و باشگاه‌های مورد علاقه خود توسعه داده است. در حال حاضر، این سایت بزرگترین سایت ایجاد توکن‌های هواداری است.

در این وب‌سایت و در بستر پروژه ارز دیجیتال چیلیز، فن توکن ‌های زیادی ایجاد شده است. باشگاه‌های فوتبال مانند «یوونتوس»، «بارسلونا»، «پاریسن ژرمن»، باشگاه‌های فرمول یک مانند «استون مارتین» و «آلفا رومئو» و  باشگاه‌های کریکت از لیگ برتر کریکت هند، از جمله نمونه‌های موفق پروژه‌های ایجاد شده بر بستر چیلیز هستند. بخشی از حق امضای «لیونل مسی» با باشگاه پاریسن ژرمن با توکن‌های هواداری این باشگاه انجام شد که این موضوع، نشانگر پتانسیل‌های بالقوه توکن‌های هواداری است.

کاربران با خریدن توکن‌های هواداری تیم مورد علاقه خود، این شانس را پیدا می‌کنند که در مورد موضوعات مختلف باشگاه رای دهند. البته این به معنی اعمال نظر در مورد تمام فعالیت‌های باشگاه نیست و تنها شامل مواردی می‌شود که باشگاه انتخاب می‌کند. هیچ فهرست مشخص و تدوین‌شده‌ای از موارد قابل اجرا برای باشگاه‌‌هایی که توکن‌های طرفداری صادر می‌کنند وجود ندارد اما برخی از گزینه‌ها به صورت زیر است.

  • تعیین طرح اتوبوس باشگاه
  • انتخاب بین طرح‌های مختلف اتاق رختکن
  • مشخص کردن موسیقی برای زمان ورود بازیکنان به زمین یا پس از به ثمر رسیدن گل و پیروزی
  • پخش پیام هواداران در رختکن قبل شروع بازی
  • قرعه‌کشی و اهدای بلیت و لباس ورزشی رایگان به دارندگان توکن‌های هواداری
  • محتوای انحصاری برای دارندگان فن توکن‌ها
  • امکان تماشای بازی از جایگاه ویژه

با توجه به نوسانات شدید قیمتی در بازار رمزارزها، ترید و سرمایه‌گذاری در این بازار بدون کسب آموزش ارز دیجیتال می‌تواند منجر به ضررهای جبران‌ناپذیر شود. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

فن توکن پاری سن ژرمن

توکن چیلیز چیست ؟

توکن چیلیز با نماد «CHZ» به عنوان سوخت در وب‌سایت «Socios.com» عمل می‌کند. این توکن بر روی شبکه اتریوم و با استاندارد «ERC-20» ساخته شده است. کاربران برای این‌که بتوانند توکن‌های تیم مورد نظر خود را خریداری و در برنامه‌ها و رای‌گیری‌های آن‌ها شرکت کنند، ابتدا باید اپلیکیشن مربوط به سایت را در گوشی خود نصب و حساب کاربری ایجاد کنند. برای خرید توکن‌های هواداری، کاربران به مقداری ارز دیجیتال CHZ نیاز دارند که می‌توانند از صرافی‌های مختلف یا خود سایت با استفاده از پول خریداری کنند.

با تامین توکن‌های چیلیز، کاربران می‌توانند توکن‌های باشگاه مورد نظر خود را از سایت «Socios.com» خریداری کنند. تیم‌های مختلف نظرسنجی‌های خود را در این اپلیکیشن به رای‌گیری می‌گذارند که دارندگان توکن باشگاه می‌توانند در این نظرسنجی‌ها و مسابقات شرکت کرده و علاوه بر تاثیر جزئی در روند فعالیت‌های باشگاه محبوب خود، شانس به دست آوردن پاداش‌های مختلفی مانند بلیط رایگان، پیراهن باشگاه یا توکن‌های NFT مربوط به باشگاه را داشته باشند.

«عرضه اولیه فن توکن‌ها» (Fan Token Offering | FTO) فرآیندی است که در آن بخش از توکن‌های هواداری باشگاه با یک قیمت ثابت به فروش می‌رسد. این نوع عرضه اولیه مشابه با سایر انواع عرضه اولیه ارز دیجیتال است با این تفاوت که در زمان‌های مختلف و با قیمت‌های متفاوت تکرار می‌شود و تنها در بستر سایت «Socios.com» در دسترس است. پس از عرضه اولیه، توکن‌ها علاوه بر این سایت در سایر صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس قابل خرید و فروش هستند.

زنجیره چیلیز چیست ؟

فن توکن‌ها بر روی یک زنجیره جانبی داراری مجوز و سازگار با «ماشین مجازی اتریوم» (EVM) با نام «زنجیره چیلیز» (Chiliz Chain) ایجاد می‌شوند. زنجیره چیلیز در حال حاضر نیازی به کارمزد تراکنش ندارد و ارسال فن توکن‌ سریع و ارزان است. البته برای انتقال فن توکن‌ها باید هزینه تراکنش در شبکه اتریوم پرداخت شود که معمولا مقدار بالایی دارد.

چیلیز برنامه‌های زیادی برای ارتقای این زنجیره دارد تا از این طریق بتواند خود را به عنوان یک رهبر در فضای بلاک چین ورزشی معرفی کند. تمرکز تیم چیلیز به طور خاص بر روی ضرب توکن‌های غیرقابل معاوضه و استفاده از آن‌ها در بازی‌ها و رویدادهای ورزشی تیم‌های عضو و هم‌چنین راه‌اندازی فرآیند استیکینگ و کسب درآمد از ارزهای دیجیتال فن توکن برای طرفداران است. استیکینگ در فرآیند الگوریتم اجماع اثبات سهام برای تامین امنیت شبکه و ثبت و تایید تراکنش‌‌ها استفاده می‌شود.

فن توکن چیلیز

فن توکن‌های معروف در بستر چیلیز

همانطور که در بخش فن توکن چیست گفته شد، فن توکن‌ها تنها برای باشگاه‌های فوتبال ساخته نشده‌اند. در پلتفرم چیلیز علاوه بر باشگاه‌های فوتبال، تیم‌های مختلفی در حوزه «موتورسواری»، «کریکت»، «بسکتبال»، «تنیس»، «فوتبال آمریکایی» و «هاکی روی یخ» توکن‌های هواداری خود را ایجاد و به طرفداران ارائه کرده‌اند. چند توکن هواداری در حوزه بازی‌های کامپیوتری (Gaming) و مبارزه نیز در بستر چیلیز ایجاد شده که کاربران زیادی را به خود جذب کرده است.

از جمله معروف‌ترین باشگاه‌‌های فوتبال که توکن‌های هواداری خود را در بستر چیلیز ارائه کرده‌اند می‌توان به باشگاه‌های بزرگی چون «بارسلونا»، «یوونتوس»، «پاریسن ژرمن»، «آس میلان»، «رم»، «اتلتبکو مادرید»، «منچسترسیتی»، «آرسنال» و تیم‌های ملی «ایتالیا» و «آرژانتین» اشاره کرد.

باشگاه‌های معروف و بزرگ بسکتبال NBA همچون «لس آنجلس لیکرز»، «بستون سلتیکس» و «دیترویت پیستونز» نیز توکن‌های هواداری خود را در چیلیز ایجاد کرده‌اند. مسابقات بین‌المللی تنیس «دیویس کاپ» و مسابقات مبارزه‌ای «UFC» از جمله دیگر برندهای ورزشی هستند که کاربران می‌توانند از توکن‌های هواداری آن‌ها استفاده کنند. برای مشاهده سایر تیم‌ها در حوزه‌های ورزشی مختلف می‌توانید به سایت «Socios.com» مراجعه کنید.

پلتفرم ساخت فن توکن بایننس

در کنار پروژه چیلیز که در ساخت توکن‌های هواداری پیشرو است، صرافی ارز دیجیتال بایننس نیز بر روی زنجیره هوشمند بایننس پلتفرم ساخت فن توکن ایجاد کرده است. تقریبا تمامی ویژگی‌هایی که توکن‌های هواداری در چیلیز دارند در بایننس نیز موجود است. در حال حاضر، پلتفرم بایننس تنها، توکن هواداری سه تیم فوتبال «سانتوس برزیل»، «پورتو پرتغال» و «لاتزیو ایتالیا» را در بستر خود ایجاد کرده است و در سایر ورزش‌ها ورودی نداشته است.

بایننس با توجه به حجم عظیم کاربرانی که در سطح دنیا دارد و سرمایه عظیمی که در طی این سال‌ها کسب کرده، علاوه بر ساخت توکن‌های هواداری، اسپانسری این تیم‌ها را نیز برعهده گرفته است. همین مساله باعث رشد خود شبکه و هم‌چنین توکن‌های هواداری در این پلتفرم می‌شود. با رشد حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط بایننس، کار چیلیز برای راضی کردن تیم‌های مختلف برای ایجاد توکن‌های هواداری در بستر آن سخت‌تر از گذشته است.

فن توکن بایننس

شبکه XCAD در فن توکن چیست ؟

پلتفرم‌های چیلیز و بایننس تمرکز خود را بر روی ساخت توکن‌های هواداری برای تیم‌های ورزشی در حوزه‌های مختلف معطوف کرده‌اند. سایر شبکه‌های بلاک چین سعی کرده‌اند که تمرکز خود را از بخش ورزشی به حوزه تولید محتوا انتقال دهند. شبکه XCAD یکی از پروژه‌های موفق در این حوزه است که تمرکز خود را برای ایجاد جامعه طرفداری یوتیوبرهای معروف گذاشته است.

یوتیوبرها می‌توانند سود خوبی را از پلتفرم یوتیوب کسب کنند اما الگوریتم‌های این سیستم دائم در حال تغییر است و این بی‌ثباتی، تسلط بر این شبکه و کسب درآمد به طور ثابت را سخت می‌کند. اگرچه بسیاری از یوتیوبرها تعداد بازدید کننده و تعامل بالایی دارند اما کمتر کسی از آن‌ها توانسته است به میزان بازخورد خود کسب درآمد کند. شبکه XCAD با طیف وسیعی از «ابزارهای توکن‌سازی» و «امور مالی غیرمتمرکز» (DeFi) به دنبال حل این مشکل است.

XCAD یک پلتفرم جدید است که گزینه‌های بیشتری برای کسب درآمد از تولید محتوا را برای یوتیوبرها فراهم می‌کند. این شبکه به تولید ‌کنندگان محتوا با تعداد فالوورهای پایین کمک می‌کند تا از الگوریتم‌های یوتیوب برای رشد کانال‌های خود استفاده کنند. این پلتفرم شامل مجموعه‌‌ای از محصولات و راه‌حل‌ها است که به به تولید‌کنندگان محتوا کمک می‌کند تا ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود برقرار کنند، طرفداران خود را تقویت کنند و جریان‌های درآمدی بیشتری برای خود ایجاد کنند. علاوه براین، شبکه XCAD دارای یک پلتفرم آموزشی است که طیف وسیعی از راهنماها و کلاس‌های یوتیوبرهای معتبر را ارائه می‌کند و به آن‌ها شانس موفقیت در ارائه محتوای خود به کاربران را می‌دهد.

توکن «XCAD» با استاندارد «ZRC2» بر بستر بلاک چین زیلیکا ایجاد شده است. این توکن نقش محوری در پلتفرم XCAD دارد چرا که در صرافی‌ غیرمتمرکز شبکه (Xcad DEX) و بستر آموزشی آن (Xcademy) به عنوان ارز پایه استفاده می‌شود و در کنار آن نقش «توکن حاکمیتی» (Governance Token) برای پروژه را نیز برعهده دارد. کاربران می‌توانند توکن‌های XCAD خود را در ترکیب با توکن‌های منحصر به فرد تولید‌کنندگان محتوا در «مزرعه کشت سود» (Yield Farm) شبکه استیک و درآمدزایی کنند.

شبکه XCAD چگونه کار می‌کند؟

با استفاده از شبکه XCAD تولید‌کنندگان محتوا می‌توانند توکن‌های مخصوص خود را ایجاد و به کاربرانی که از طریق اکوسیستم XCAD با آن‌ها در ارتباط هستند، اهدا کنند. کاربران قادر به تولید توکن‌های غیرقابل معاوضه از لحظات خاص کار خود، ویدیوهای خاص و سایر موارد مشابه و فروش یا اهدای آن به طرفداران خود هستند.

اگر از سمت طرفداران یوتیوبرها به این شبکه نگاه کنیم، شبکه امکان کسب درآمد از طریق تماشای ویدیو، به ‌اشتراک‌گذاری‌ آن‌ها و ثبت نظرات مفید و سازنده را برای طرفداران فراهم کرده است. تولید‌کنندگان محتوا توکن‌های خود را به صورت رایگان در اختیار طرفداران فعال خود قرار می‌دهند. طرفداران می‌توانند در صرافی غیرمتمرکز شبکه، این توکن‌ها را به توکن‌های XCAD تبدیل کرده و از آن برای خرید و فروش سایر توکن‌ها یا NFTها استفاده کنند. کاربران می‌توانند توکن‌های XCAD را در صرافی‌های ارز دیجیتال مانند «کوکوین» بفروشند و توکن‌های خود را به ارز فیات تبدیل کنند.

اگرچه تمامی توکن‌ها و زیرساخت‌های XCAD با استفاده از تکنولوژی بلاک چین ایجاد شده است، شبکه XCAD ابزارهایی ایجاد کرده که تمامی کاربران به راحت‌ترین شکل ممکن با پلتفرم تعامل داشته باشند. در کنار ابزارهای تعاملی، ابزارهای پیشرفته‌تر نیز برای کاربران حرفه‌ای برای استفاده از توکن‌ها در پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز طراحی شده است. این پروژه در سال 2021 ایجاد شده است و فعلا برای رسیدن به بلوغ خود زمان زیادی لازم دارد.

بازدیدکنندگان یوتیوب می‌توانند با دانلود افزونه مرورگر XCAD و استفاده از آن هنگام تماشای ویدیوی یوتیوب، توکن‌های یوتیوبر مورد نظر را به عنوان پاداش دریافت کنند. برای این منظور، تماشای 80 درصد محتوای ویدیو الزامی است. این امکان تنها برای یوتیوبرهای ثبت شده در شبکه قابل انجام است که XCAD به دنبال توسعه توکن‌های هواداری برای بیشتر یوتیوبرهای معروف دنیا است.

فن توکن یوتیوبرها

روش کسب درآمد از فن توکن چیست ؟

اگرچه فن توکن‌‌ها برای حمایت از تیم‌های ورزشی یا تولید کنندگان محتوا ایجاد شده‌اند اما آن‌ها نیز همانند سایر توکن‌های ارز دیجیتال، قابلیت ترید و سرمایه‌گذاری دارند. شما می‌توانید با معامله این توکن‌‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال به کسب درآمد بپردازید یا به صورت بلندمدتی آن‌ها را هودل کنید و در زمان مناسب بفروشید. با این حال، برای ترید و سرمایه‌گذاری روی فن توکن‌ها بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

  • توکن‌های هواداری یک تیم ممکن است تحت تاثیر نتایج و اخبار و حواشی پیرامون تیم باشد. کسب مقام قهرمانی در لیگ‌های داخلی و تورنمنت‌های بین‌المللی، جذب بازیکن مطرح، ورود یک سرمایه‌گذار جدید به تیم و هر نوع اخباری پیرامون باشگاه می‌تواند قیمت توکن‌های آن را تغییر دهد.
  • توکن‌های طرفداری همانند سایر توکن‌های ارز دیجیتال در روند‌های صعودی بازار شد می‌کنند و در روند‌های نزولی با کاهش قیمت مواجه می‌شوند. بنابراین، برای ترید و سرمایه‌گذاری بر روی این نوع از ارزهای دیجیتال باید به روند کلی بازار نیز توجه کرد.
  • فعالیت‌های قابل انجام با توکن‌های هواداری مختلف متفاوت است.. هر چه تیم مدیریتی باشگاه گزینه‌های بهتری در اختیار طرفداران قرار دهد تمایل به استفاده از توکن‌های باشگاه نیز بیشتر خواهد شد و توکن مورد نظر پتانسیل رشد بیشتری خواهد داشت. تعداد کل توکن‌های باشگاه نیز در قیمت آن تاثیرگذار است.
  • رشد طرفداران و دنبال‌کنندگان تیم‌های بین‌المللی در شبکه‌های اجتماعی به معنی توجه بیشتر به آن تیم است. هرچه تعداد طرفداران تیم بیشتر شود، احتمال خرید توکن‌های هواداری و رشد قیمتی توکن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.
  • درصد زیادی از بسیاری از توکن‌های هواداری در دست باشگاه‌‌ها است. بنابراین احتمال عرضه آبشاری توکن‌ها وجود دارد که می‌تواند باعث افت قیمتی توکن‌ها شود.
  • سرمایه‌گذاری بر روی توکن اصلی شبکه چیلیز می‌تواند ریسک مرتبط با توکن‌های تیم‌های مختلف را کاهش داده و در زمان‌های رشد، سود مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. نکته دیگر در مورد توکن اصلی شبکه این است که هنوز تعداد بسیار زیادی تیم ورزشی در دنیا هستند که توکن‌های هواداری ندارند و این پتانسیل رشد این شبکه را نشان می‌دهد.
  • به دست آوردن فن توکن‌های یوتیوبرهای مختلف از طریق مشاهده ویدیوهای آن‌ها انجام می‌شود و ریسک از دست دادن سرمایه ندارد. در صورتی که XCAD بتواند یوتیوبرهای مختلف را به استفاده از این سیستم ترغیب کند، کاربران با مشاهده ویدیو‌هایی که پیش از این نیز مشاهده می‌کردند، می‌توانند به کسب درآمد از فن توکن‌ها بپردازند.

با استفاده از نکات گفته شده، می‌توان یک سرمایه‌گذاری مناسب و سودده بر روی فن توکن‌ها داشت اما در این بین همیشه یک دوراهی بین «کسب سود» و «حمایت از باشگاه» وجود دارد. ممکن است کاربران با خرید توکن‌های باشگاه اینتر سود کسب کنند اما طرفدار میلان باشند. این مساله نیز یکی از جذابیت‌های کار در فضای فن توکن‌ها است.

تفاوت فن توکن‌های مختلف چیست ؟

فن توکن باشگاه‌های مختلف با توجه به استراتژی‌های تیم مدیریتی آن‌ها ساخته می‌شود بنابراین، کاربرد فن توکن‌های یک باشگاه با فن توکن‌های باشگاه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، با داشتن توکن‌های هواداری باشگاه پاریسن ژرمن، طرفداران می‌توانند بازی‌های جام حذفی را رایگان تماشا کنند و بازیکنان و اعضای تیم را از نزدیک ببینند در حالی که توکن منچسترسیتی، برای خرید ارزان پیراهن تیم و شرکت در نظرسنجی‌های مختلف باشگاه استفاده می‌شود. علاوه، بر این، تعداد کل توکن‌های طرفداری باشگاه‌ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال کل توکن‌های باشگاه میلان 20 میلیون و باشگاه بارسلونا 39 میلیون و 960 هزار است. هر چه تعداد توکن کمتر باشد، قیمت پروژه می‌تواند بیشتر رشد کند.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها

فیلم آموزش ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای نوپای مالی است که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود، نوسانات زیادی دارد. به همین دلیل فعالیت در این بازار بدون کسب دانش ارز دیجیتال لازم می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه کاربران شود. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 6 ساعت و 51 دقیقه‌ای آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی کریپتو در 8 فصل تدریس شده است. سه فصل اول مربوط به مقدمات، تعاریف اصطلاحات و ویژگی‌های اساسی رمزارزها است. در فصل چهارم، وب‌سایت‌ها و منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال معرفی می‌شوند. سایت‌های «کوین‌مارکت‌کپ» و «تریدینگ ویو» دو سایت مرجع بازار برای تریدرها است که در این فصل به طور کامل بررسی می‌شوند.

رویکردهای مختلف فعالیت در بازار مانند ترید و سرمایه‌گذاری در فصل پنجم دوره آموزش داده می‌شود. در فصل ششم، الزامات فعالیت در بازار مانند کار با صرافی و کیف پول ارز دیجیتال آموزش داده می‌شود. در فصل هفتم، سکه‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال از منظرهای مختلف آماری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت، باورهای نادرست و اشتباهات زیان‌آور تریدرها در فصل هشتم آموزش داده می‌شود. این دوره برای تمامی علاقمندان و فعالان بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال مناسب است.

جمع‌بندی

فن توکن‌ها یکی از انواع توکن‌های ارز دیجیتال هستند که به دنبال روش نوینی برای حمایت و طرفداری از تیم‌های باشگاهی و تولید‌کنندگان محتوا هستند. این توکن‌ها به باشگاه‌ها و تولیدکنندگان محتوا امکان جذب سرمایه می‌دهند و از طرفی، طرفداران را در برخی از فعالیت‌های باشگاه مورد علاقه درگیر می‌کنند. شبکه‌ چیلیز و بایننس برای تولید توکن‌های هواداری ورزشی و شبکه XCAD برای توکن‌های هواداری تولید‌کنندگان محتوا در یوتیوب ایجاد شده‌اند. در این مقاله، علاوه بر پاسخ دادن به سوال فن توکن چیست بسترهای مختف تولید فن توکن و کاربردهای مختلف آن توضیح داده شده است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeuseofCoinmarketcap
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *