استیبل کوین چیست؟ — Stablecoin به زبان ساده

۵۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
استیبل کوین چیست؟ — Stablecoin به زبان ساده

«استیبل کوین» یا «ارز دیجیتال با ارزش ثابت» به رمزارزی گفته می‌شود که قیمت آن نسبت به یک دارایی دیگر ثابت است و می‌توان از آن برای انجام بهینه معاملات در فضای کریپتو استفاده کرد. این ارزها بین شبکه مالی غیرمتمرکز در ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات در شبکه‌های متمرکز دولتی ارتباط برقرار کرده، باعث راحتی کار در فضای بلاک چین می‌شوند. در این مقاله، سوال استیبل کوین چیست را به همراه انواع آن و مزایا و معایب استفاده از آن آموزش می‌دهیم.

استیبل کوین چیست ؟

«استیبل کوین‌ها» (StableCoins) یکی از انواع رمزارها هستند که نسبت به یک دارایی دیگر ثبات قیمت دارند. این دارایی می‌تواند انواع ارزهای فیات مانند «دلار» و «یورو»، انواع کامودیتی‌ها مثل «طلا» و «نفت»، سایر ارزهای دیجیتال مانند «اتریوم» و «بیت‌کوین» یا الگوریتم‌های ریاضی و عرضه و تقاضا باشد. استیبل کوین‌ها به منظور جلوگیری از نوسان‌های قیمتی شدید در بازار ارزهای دیجیتال و ایجاد ارتباط بین امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند و در حال حاضر سهم بزرگی از بازار رمز ارزها را در اختیار دارند.

برای اینکه پاسخ سوال نقش استیبل کوین چیست شفاف‌تر ارائه شود، باید نگاهی به نحوه انجام معاملات قبل از ایجاد استیبل کوین‌ها داشته باشیم. قبل از ایجاد ارزهای دیجیتال با ارزش ثابت، تریدرها برای خرید و فروش بیت‌کوین از تبادل ارز فیات و بیت‌کوین استفاده می‌کردند. کاربران با پرداخت پول فیات به صرافی ارز دیجیتال یا هر کس دیگری که بیت‌کوین داشت، بیت‌کوین می‌خریدند و در هنگام فروش بیت‌کوین‌های خود را به صرافی یا شخص خریدار ارسال و در ازای آن پول فیات دریافت می‌کردند.

در این حالت، کاربران مجبور بودند پس از هر بار فروش بیت‌کوین، پول خود را از طریق سیستم بانکی دریافت کنند. فرآیند تایید تراکنش و ارسال مبلغ مورد نظر از صرافی به حساب کاربر زمان‌بر بود. از طرفی، در هر بار خرید و فروش، کاربران هزینه تراکنش و انتقال پول از بانک به صرافی و برعکس پرداخت می‌کردند. البته برخی از صرافی‌ها امکان نگهداری و استفاده از پول فیات را در صرافی داشتند اما دولت‌ها به دلیل درگیری پول ملی در این صرافی‌ها به راحتی علیه آن‌ها شکایت می‌کردند. این مسائل سبب می‌شد که کاربران نتوانند به طور پیوسته در انجام معاملات شرکت کنند. همچنین مبلغ زیادی از دارایی کاربران، صرف انتقال پول از صرافی به شماره حساب کاربر و برعکس می‌شد.

یک راه حل برای جلوگیری از این اتفاق این بود که کاربران ارزهای دیجیتال خود را به ارزهای دیگری تبدیل کنند. به عنوان مثال کاربری که ارز سولانا دارد می‌تواند آن را به ارز دیجیتال کاردانو تبدیل کند. این کار در شرایطی که ارز کاردانو ارزش خود را از دست ندهد کار درستی است اما چون قیمت ارزهای دیجیتال دائم در حال تغییر است، بنابراین این اتفاق لزوما به نفع کاربر نیست. راه‌حل نهایی، وجود یک ارز دیجیتال دیگر بود که ارزش آن ثابت و در شبکه بلاک چین قابل استفاده باشد.

تعریف استیبل کوین

انواع استیبل کوین چیست ؟

پس از پاسخ به سوال استیبل کوین چیست نوبت به بررسی انواع استیبل کوین رسیده است. استیبل کوین‌ها را می‌توان از مناظر مختلفی تقسیم بندی کرد. جامع‌ترین دسته‌بندی استیبل کوین‌ها را می‌توان بر اساس دارایی که استیبل ‌کوین‌ها ارزش معادل آن‌ها را دارند انجام داد. از این منظر می‌توان استیبل کوین‌ها را در دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد.

  • استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات
  • ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه دارایی
  • استیبل کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتال
  • ارز دیجیتال باثبات الگوریتمی

در ادامه مقاله، برای پاسخ به سوال انواع استیبل کوین چیست به بررسی جزئی هر یک از دسته‌های فوق می‌پردازیم.

اسیلاتورها دسته‌ای از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال هستند که تغییرات قیمت را زودتر از نمودار قیمت تشخیص می‌دهند و به همین دلیل، جایگاه ویژه‌ای در آموزش ارز دیجیتال و تحلیل بازارهای مالی دارند. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش اسیلاتورها یا نوسانگرنماها در بورس و بازارهای مالی را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

  • برای دیدن فیلم آموزش اسیلاتورها یا نوسانگرنماها در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

این دسته از استیبل کوین‌ها، ارزشی معادل ارزهای فیات رایج مثل دلار و یورو دارند و برای این‌که ارزش توکن‌های شبکه معادل ارزهای فیات باشد، شرکت‌های سازنده موظف هستند مقدار معادل توکن‌های ایجاد شده را در بانک‌ها و موسسات معتبر قفل کنند. بدین ترتیب، هر توکنی که شرکت به افراد مختلف می‌فروشد قابل بازخرید است و همین مساله امنیت سرمایه‌گذاری در این استیبل‌کوین‌ها را نشان می‌دهد.

می‌توان گفت اعتبار استیبل کوین با پشتوانه فیات، وابسته به شرکت ایجاد کننده آن و البته نهادهای نظارتی کشور محل فعالیت شرکت است. با توجه به این مساله، این نوع از استیبل‌کوین‌ها را ارزهای دیجیتال باثبات غیرمتمرکز نیز می‌نامند. این ارزها دائما تحت نظارت و کنترل سازمان‌های قانونی و مجبور به پیروی از قوانین آن‌ها هستند. این موضوع، با ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال سازگاری ندارد و به دولت‌ها قدرت دستکاری بازار را می‌دهد. به عنوان مثال اگر یک کشور تحریمی از استیبل کوین دلار استفاده کند، امکان ردیابی تراکنش‌های آن و فریز کردن دارایی‌ها وجود دارد.

بیشتر استیبل‌کوین‌های موجود در بازار با پشتوانه دلار آمریکا هستند و ارزش هر سکه آن‌ها یک دلار است. توجه داشته باشید که به دلایل مختلفی مانند تورم و رشد اقتصادی، ارزش دلار در برابر سایر ارزهای فیات یا کالاهایی مانند طلا می‌تواند تغییر کند. بنابراین، تبدیل ارز دیجیتال به استیبل کوین با پشتوانه دلار، تنها ارزش دلاری آن را حفظ می‌کند. در ادامه پاسخ به سوال استیبل کوین چیست چند نمونه از ارزهای با ثبات با پشتوانه فیات را معرفی می‌کنیم.

استیبل کوین با پشتوانه فیات

رمز ارز تتر

«تتر» (Tether) معروف‌ترین و پرکاربردترین استیبل کوین بازار است که ارزش آن وابسته به دلار است و بیشترین ارزش بازار را در میان استیبل کوین‌ها دارد. تتر، یک شرکت آمریکایی است و در سال 2014 برای اولین بار استیبل کوین خود را با نام «RealCoin» به بازار عرضه کرد. چندی طول نکشید که اسم شرکت به تتر تغییر کرد اما معاملات تتر در سال 2015 به طور رسمی شروع شد.

این شرکت به ازای هر تتر، دلار و سایر دارایی‌های معادل را در بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا نگهداری می‌کند. شائبه‌های زیادی همواره در مورد پشتیبانی کامل از تترهای ضرب شده وجود داشته که همین مساله، پای این شرکت را بارها به دادگاه کشانده است. استفاده از این رمز ارز برای ایرانیان توصیه نمی‌شود چرا که دولت آمریکا هر لحظه می‌تواند این شرکت‌ را ملزم به ردیابی تراکنش‌های مربوط به ایرانیان کرده و ارزهای تتر آن‌ها را فریز کند.

تتر یک توکن است و برای اولین بار در شبکه بیت‌کوین و با پروتکل «Omni» عرضه شده است. با این وجود، با گسترش ارزهای دیجیتال و ارائه پلتفرم‌های جدید، تتر نیز خود را با شرایط تطبیق داده و رمز ارز خود را در شبکه‌های مختلف ارائه کرده است. در حال حاضر، تتر در شبکه‌های مختلفی مانند اتریوم، ترون، سولانا، بایننس و ایاس وجود دارد. برای مطالعه بیشتر در مورد تتر، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

رمز ارز USDC

در حال حاضر، دومین استیبل کوین از نظر ارزش بازار، «سکه دلار آمریکا» (USD Coin | USDC) است. این ارز در سال 2018 توسط کنسرسیوم متشکل از دو شرکت بزرگ ساخته شد. شرکت پرداخت‌های همتا به همتای «Circle» و صرافی ارز دیجیتال «Coinbase» منابع مالی لازم برای تولید این استیبل کوین را فراهم کرده‌اند. پشتوانه این ارز، دلار و اوراق قرضه کوتاه مدت خزانه‌داری آمریکا است.

برخلاف شرکت تتر، شرکت‌های تولید کننده رمز ارز USDC به کاربران خود تضمین می‌دهند که به ازای هر یک ارز USDC خود می‌توانند در کمترین زمان ممکن، یک دلار واقعی آمریکا تحویل بگیرند. شرکت‌های حسابداری نیز دائما بر فعالیت این شرکت نظارت می‌کنند تا مقدار پشتوانه دلار با تعداد سکه‌های ایجاد شده هم‌خوانی داشته باشد. این ارز دیجیتال بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده و توکن‌های آن همه از نوع استاندارد «ERC-20» هستند.

رمز ارز BUSD

یکی دیگر از استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار معروف BUSD است که توسط صرافی «Binance» و همکاری شرکت «Paxos» ایجاد شده است. این ارز توسط دپارتمان امور مالی ایالت نیویورک «NYDFS» تایید و تنظیم شده است. گزارش حسابرسی ماهانه این ارز دیجیتال به صورت ماهانه در سایت آن قابل مشاهده است. بنابراین، این استیبل کوین نیز همانند USDC بوده و از شفافیت و نظارت کافی برخوردار است و مشکلی در ارائه ارز و دریافت دلار فیزیکی درآن وجود ندارد. این ارز دیجیتال نیز با استاندارد «ERC-20» اتریوم ساخته شده است اما از استاندارد «Bep2» بلاک چین بایننس نیز پشتیبانی می‌کند.

رمز ارزهای با پشتوانه سایر ارزهای فیات

علاوه بر سه مورد اصلی استیبل کوین‌ها که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد، استیبل کوین‌های دیگری با پشتوانه دلار و هم‌چنین پشتوانه ارز فیات سایر کشورها وجود دارد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال «QCash» استیبل کوین معادل یک یوان چین است و ارز دیجیتال «Eurs» که توسط شرکت «Stasis» ساخته شده معادل یک یورو است. رمز ارز «XSGD» نیز یکی دیگر از استیبل‌کوین‌ها است که توسط دلار سنگاپور پشتیبانی شده و هر سکه آن معادل یک دلار سنگاپور است. نکته مهمی که در استفاده از استیبل کوین‌ها وجود دارد، توجه به گزارش‌های حسابرسی پروژه و معتبر بودن شرکت‌های ایجاد پروژه است.

تتر و دلار بایننس

استیبل کوین با پشتوانه دارایی

اگرچه استفاده از استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز فیات، ترید و معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال را بسیار ساده‌تر کرده است اما، ارزش ارزهای فیات نیز در برابر دارایی‌های فیزیکی مثل طلا متغیر است. به عبارتی، استفاده از استیبل کوین‌ها برای حفظ ارزش دارایی ممکن است کارساز نباشد. برای حل این مساله، استیبل کوین‌های با پشتوانه دارایی ایجاد شده‌اند تا افراد بتوانند خرید و فروش دارایی‌های مختلف را به راحتی با استفاده از توکن‌های ارز دیجیتال انجام دهند.

شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت کرده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. بیشتر این شرکت‌ها از ذخیره طلا برای ساخت توکن استفاده می‌کنند و ارزش هر توکن آن وابسته به مقدار طلای ذخیره شده توسط شرکت در بانک‌ها و موسسات مالی معتبر است. با استفاده از این توکن‌ها، امکان خرید مقادیر کم طلا نیز برای کاربران مقدور است.

رمز ارز تتر گلد XAUT

این ارز دیجیتال توسط شرکت تتر ارائه شده و هر توکن آن، معادل ارزش یک اونش طلای لندن است. رمز ارز تتر گلد نیز بر بستر اتریوم ایجاد شده است و به کاربران این امکان را می‌هد که بدون نگهداری طلا از مزایای داشتن آن بهره‌مند شوند. در حال حاضر، بیش از 105 هزار توکن از این ارز ایجاد شده و در صورت وجود تقاضا امکان اضافه شدن ارزهای جدید نیز وجود دارد. برای مشاهده گزارش‌های حسابرسی این ارز می‌توانید به سایت شرکت تتر مراجعه کنید.

توکن دیجیکس گلد DGX

توکن DGX معادل یک گرم طلای خالص 99/99 درصد است که طلای پشتیبان آن در سنگاپور ذخیره شده و هر سه ماه یکبار حسابرسی می شود. این پروژه از اواخر سال 2014 شروع شده و هدف آن توکنیزه کردن دارایی‌ها است. این پروژه یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز «DAO» است که فعالیت‌های آن توسط کاربران و با استفاده از توکن حاکمیتی شبکه «DGD» انجام می‌شود. در حال حاضر تعداد توکن‌های ساخته شده در این پروژه برابر 58 هزار توکن است.

توکن پکس گلد PAXG

این توکن توسط شرکت «Paxos» و در سال 2019 ایجاد شده است که هر توکن آن معادل یک تروی اونس طلای خالص لندن است. ارزهای این پروژه بر بستر اتریوم و طبق استاندارد «ERC-20» ساخته شده‌اند. هدف پکس گلد، فراهم آوردن شرایط ترید و معامله راحت طلا برای همه افراد با هر مقدار دارایی است. پشتوانه طلا این پروژه در انبار شرکت «Brink» در لندن نگهداری می‌شود و از طرف انجمن بازار شمش لندن «LMBA» مورد تایید است. شرکت «Paxos» تضمین می‌کند که مالکان توکن‌های «PAXG» در هر زمانی می‌توانند با ارائه توکن‌های خود به شرکت، معادل طلای آن را دریافت کنند.

استیبل کوین با پشتوانه طلا

استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز فیات و دارایی ثابت، اگرچه بسیاری از نیازهای بازار ارز دیجیتال را برطرف می‌کنند اما چون به صورت متمرکز اداره می‌شوند با ماهیت بازار ارزهای دیجیتال در تناقض هستند. برای استفاده از توکن‌های این پروژه، باید به شرکت ارائه کننده این ارزها اعتماد کافی داشته باشیم که این اعتماد توسط نهادهای نطارتی دولتی انجام می‌شود. همین مساله، امکان دخالت دولت‌ها در بازار را بیشتر می‌کند. دولت‌ها می‌توانند این شرکت‌ها را مجبور کنند تا آدرس توکن‌های خود را ردیابی کنند و در صورت لزوم، توکن‌های موجود در کیف پول را فریز کنند.

بنابراین، ایجاد استیبل کوین‌های غیرمتمرکز در بستر بلاک چین، بهترین راه‌حل برای نیفتادن در دام متمرکزسازی ارزهای دیجیتال است. برای ایجاد استیبل کوین‌های غیرمتمرکز از سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. در این حالت، کاربران توکن‌های ارز دیجیتال خود را بستر شبکه قفل می‌کنند و مقداری از ارزش دلاری آن را به صورت توکن‌های با ارزش ثابت دریافت می‌کنند. بنابراین، تا زمانی که قیمت توکن‌های قفل شده از مقدار ارزش دلاری پایین‌تر نباشد، ارزش دلاری توکن‌های ایجاد شده همچنان برابر با یک دلار است.

طراحی سیستم به گونه‌ای است که در صورت کاهش ارزش ارزهای قفل شده، به طور خودکار بخشی از دارایی‌ها فروخته می‌شود تا همچنان ارزش استیبل کوین‌های تولید شده ثابت باقی بماند. پلتفرم‌های وام‌دهی و وام گیری از این پروتکل استفاده می‌کنند تا استیبل کوین غیرمتمرکز تولید کنند. در ادامه دو رمز ارز «دای» و «رپد بیت کوین» را بررسی می‌کنیم.

رمز ارز دای Dai

«دای» (Dai)، معروف‌ترین استیبل کوین غیرمتمرکز شناخته شده و در حال حاضر، چهارمین استیبل کوین از نظر ارزش بازار است. این ارز در پلتفرم «میکردائو» (MakerDAO) بر بستر شبکه اتریوم ایجاد می‌شود. میکردائو یک پلتفرم وام‌دهی است که در آن کاربران می‌توانند با وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال خود (معمولا اتریوم و بَت) درصدی از ارزش دلاری روز ارزهای خود را «دای» تولید کنند.

تا زمانی که ارزش ارزهای قفل شده پایین‌تر از استیبل کوین‌های تولید شده نشود، همچنان ارزها قفل شده باقی می‌مانند و کاربران در هر زمانی که دوست داشتند می‌توانند با پس دادن استیبل کوین‌ها ارزهای خود را آزاد کنند اما اگر ارزش دلاری دارایی‌ها کاهش یابد، پلتفرم به صورت خودکار مقداری از آن‌ها را نقد می‌کند تا قیمت یک دلاری توکن‌ها حفظ شود.

سوال مهمی که در این بین ایجاد می‌شود این است که این کار چه سودی برای کاربران دارد. برای پاسخ به این سوال& از یک مثال عملی استفاده می‌کنیم. فرض کنید شما 5 عدد اتریوم به ارزش 20 هزار دلار را در پلتفرم وام‌دهی قفل می‌کنید و در ازای آن 10 هزار «دای»، معادل ده هزار دلار و پنجاه درصد ارزش ارز قفل شده پول دریافت می‌کنید. شما می‌توانید با این 10 هزار دلار، دو و نیم سکه دیگر اتریوم خریداری کنید که در نتیجه، مجموع ارزهای اتریوم شما به تعداد 7/5 می‌رسد.

حال اگر قیمت اتریوم صد در صد رشد کند، شما با فروش 2/5 اتریوم خود می‌توانید 20 هزار دلار به دست آورید. با پرداخت 10 هزار دلار به پلتفرم وام‌دهی، 5 عدد اتریوم اصلی شما آزاد می شود. بنابراین، در این حالت شما علاوه بر سود بر روی افزایش قیمت خود اتریوم در سرمایه اصلی، 10 هزار دلار نیز از طریق استفاده از پلتفرم وام‌دهی سود می‌کنید.

برعکس حالت ذکر شده، اگر قیمت اتریوم کاهش یابد و به نصف برسد و شما بخواهید اتریوم‌های خود را آزاد کنید، در این حالت 2/5 اتریوم خریداری شده با 10 هزار دلار با کاهش قیمت مواجه شده و 5 هزار دلار ارزش دارد. بنابراین، شما برای آزادسازی ارزهای خود باید 5 هزار دلار دیگر به این پول اضافه کنید تا سکه‌های خود را آزاد کنید.

در این حالت، شما علاوه بر ضرر بر روی سرمایه اصلی خود، بر روی پول دریافتی نیز ضرر می‌کنید. در صورتی که شما نخواهید سکه‌‌ها را آزاد کنید، با کاهش ارزش سکه‌ها، پلتفرم بخشی از دارایی‌های شما را به فروش می رساند تا استیبل‌کوین‌ها پشتوانه خود را از دست ندهند. از این‌رو، استفاده از پلتفرم‌های وام‌دهی شمشیر دو لبه است.

در روندهای صعودی بازار، استفاده از این پلتفرم‌ها سود مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند در حالی که در روندهای نزولی همین مساله منجر به زیان بیشتر خواهد شد. البته سرمایه‌گذاران می‌توانند با توکن‌های «دای» وام گرفته شده، فعالیت‌های کم ریسک‌تری انجام بدهند تا ریسک سرمایه‌گذاری آن‌ها کاهش پیدا کند. در هر حال، خروجی این سیستم، ایجاد استیبل کوین غیرمتمرکز «دای» است که در صرافی‌های مختلف قابل خرید و فروش است.

استیبل کوین دای

رپد توکن‌ها

نوع خاصی از استیبل کوین‌ها با پشتوانه ارز دیجیتال، «رپد توکن‌ها» (Wrapped Token) هستند. رپد توکن‌ها بر خلاف سایر روش‌ها، توکن‌های جدید با ارزش یک دلار ایجاد نمی‌کنند. در این حالت، توکن‌هایی هم ارزش و دقیقا معادل با توکن‌های قفل شده ایجاد می‌شود با این تفاوت که شبکه بلاک چین توکن ایجاد شده و توکن اصلی متفاوت است.

کاربرد این روش در حوزه «امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance | DeFi) است. استفاده از سکه‌های بیت‌کوین در شبکه اتریوم با توجه ناسازگار بودن این دو شبکه، ممکن نیست. برای این که کاربران بتوانند از دارایی‌های بیت‌کوین نیز در پلتفرم‌های دیفای اتریوم استفاده کنند، توکن‌های رپد بیت‌کوین (Wrapped Bitcoin | WBTC) ایجاد شدند.

نحوه کار بدین صورت است که کاربران بیت‌کوین‌های خود را در قرارداد هوشمند تهیه شده در شبکه اتریوم قفل می‌کنند و در ازای آن، توکن‌های رپد بیت‌کوین دریافت می‌کنند که توکن‌های با استاندارد «ERC-20» هستند و از آن‌ها می‌توان در پلتفرم‌های دیفای استفاده کرد. در صورت رشد تکنولوٰژی در حوزه سازگار کردن بلاک چین‌های مختلف، استفاده از رپد توکن نیز بی‌معنی خواهد شد.

استیبل کوین‌های الگوریتمی

در بخش انواع استیبل کوین چیست گفتیم که آخرین نوع استیبل کوین‌ها، استیبل کوین‌های الگوریتمی هستند که از هیچ دارایی یا ارزی به عنوان پشتیبانی استفاده نمی‌کنند و از این جهت، از استیبل کوین‌ها با پشتوانه ارز دیجیتال متفاوت هستند. در این پروژه‌ها، ارزش توکن‌های شبکه با تغییر مقادیر عرضه و تقاضای سکه‌ها ثابت نگه داشته می‌شود و این تغییر به صورت اتوماتیک و الگوریتمی صورت می‌گیرد.

در استیبل کوین‌های الگوریتمی کاربران به جای توکن‌های شبکه، مالک نسبتی از توکن‌های در گردش شبکه هستند. به این معنی که شما اگر یک میلیون توکن از کل 100 میلیون توکن شبکه را در اختیار دارید این به معنی مالکیت یک درصدی شما بر سکه‌های شبکه است. حال اگر در طی زمان، الگوریتم تعداد توکن‌های شبکه را با توجه به شرایط تغییر دهد، این تغییر به گونه‌ای خواهد بود که همچنان، شما یک درصد از ارزش کل توکن‌های در گردش را در اختیار داشته باشید و ارزش هر توکن یک دلار باشد.

بنابراین، در استیبل کوین‌های الگوریتمی تعداد توکن‌های شما تغییر می‌کند اما نسبت تعداد توکن‌های شما به نسبت کل توکن‌های موجود در شبکه ثابت است. این روش در اصل به نوعی ایجاد بانک مرکزی غیرمتمرکز است که در آن عرضه و تقاضا باعث ایجاد اتوماتیک سکه‌های جدید می‌شود اما ارزش دارایی‌های افراد کاهش پیدا نمی‌کند. دلار ترا (TerraUSD) و امپل فورث (Ampleforth) دو پروژه متفاوت در این حوزه هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

استیبل کوین دلار ترا UST

شبکه بلاک چینی «ترا» (Terra) که ارز دیجیتال اصلی آن با نماد «Luna» شناخته می‌شود، یک پروژه ارز دیجیتال است که بستری برای ایجاد استیبل کوین‌ها برای ارزهای مختلفی مانند «دلار»، «یورو» و «ین» شده است. ما در اینجا به بررسی UST که بر پوایه دلار آمریکا است می‌پردازیم. نحوه کار شبکه برای سایر استیبل کوین‌ها نیز به همین شکل است.

استیبل کوین دلار ترا، یک ارز غیرمتمرکز و الگوریتمی با ارزش ثابت است که به منظور حل مشکلات استیبل کوین‌های غیرمتمرکز رایج مثل «دای» ایجاد شده است. این پروژه سطح بالاتر مقیاس‌پذیری، دقت در نرخ بهره و کاربرد میان زنجیره‌ای را برای کاربران فراهم می‌کند و همین مساله باعث رشد سریع ارزش بازار آن در مدت زمان کوتاه شده است. برای ثابت نگه داشتن ارزش هر استیبل کوین از ارز اصلی شبکه یعنی «لونا» استفاده می‌شود.

در زمان‌هایی که ارزش هر توکن UST به دلیل کاهش تقاضا زیر یک دلار باشد، پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا با سوزاندن ارزهای UST خود به ارزش یک دلار، توکن‌های لونا معادل دریافت کنند. در زمان‌هایی که برعکس این اتفاق رخ داده و ارزش UST بالا می‌رود، پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های لونای خود را سوزانده و ارزهای UST با ارزش یک دلار دریافت کنند. این فاصله قیمتی (آربیتراژ) باعث می‌شود تا کاربران با ورود به بازار، عرضه و تقاضای شبکه را تعدیل و قیمت هر توکن UST را در حدود یک دلار حفظ کنند. این ارز بر بستر شبکه بلاک چین ترا ایجاد شده است.

استیبل کوین الگوریتمی

استیبل کوین امپل فورث AMPL

پروژه امپل فورث از یک مکانیزم متفاوتی نسبت به ترا برای تغییر عرضه و تقاضا استفاده می‌کند. در ترا، همانطور که گفته شد، تغییر در عرضه و تقاضا با سوزاندن و ایجاد متقابل ارزهای «Luna» و «UST» انجام می‌شود در حالی که در این پروژه این کار به صورت اتوماتیک و توسط روشی به نام «Rebase» انجام می‌شود. این پروژه بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده و به دنبال حذف تاثیر تورم بر ارزش پول است. اگر شبکه به این نتیجه برسد که ارزش توکن‌های AMPL بالا رفته، در این حالت با اضافه کردن توکن‌‌های جدید به کیف پول کاربران تعداد ارزهای آن‌ها را افزایش می‌دهد ولی در عوض قیمت AMPL کاهش می‌یابد تا به یک دلار برسد.

به این فرآیند تغییر تعداد توکن‌ها برای ثابت نگه داشتن قیمت «Rebase» گفته می‌شود که هر روز یک بار اتفاق می‌افتد. ریبیس مثبت (افزایش تعداد توکن‌ها) زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت توکن‌‌های AMPL بالاتر از مقدار 1/06 دلار باشد و ریبیس منفی (کاهش تعداد توکن‌ها) زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت توکن‌های AMPL پایین‌تر از مقدار 0/96 دلار باشد.

توکن‌های AMPL می‌توانند در پلتفرم‌های مختلف دیفای به عنوان ضمانت دارایی استفاده شوند اما مهم‌ترین نقش آن می‌تواند استفاده از آن به عنوان پشتوانه برای ارزهای فیات باشد. این ارز با تغییرات شرایط اقتصادی ارزش خود را از دست نمی‌دهد و با تغییر مقدار ارزهای در گردش، ارزش آن را ثابت نگه می‌دارد. توکن‌های AMPL می‌توانند همانند طلا، به عنوان پشتوانه ارزهای فیات استفاده شوند.

مزایای استفاده از استیبل کوین چیست ؟

حال که سوال انواع استیبل کوین چیست را با بررسی پروژه‌های مختلف پاسخ دادیم به دنبال پاسخ دادن به سوال مزایای استیبل کوین چیست هستیم. بدین منظور کاربردهای استیبل کوین را بررسی می‌کنیم. مزایای زیادی برای استیبل کوین‌ها وجود دارد که افراد با توجه به شرایط خود از آن استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

ابزار پرداخت

استیبل کوین‌ها می‌توانند به عنوان ابزار مناسبی برای خرید و فروش در فضای دیجیتال و حتی دنیای واقعی باشند. با توجه به ثابت بودن نسبی ارزش آن‌ها، خرید و نگهداری آن‌ها ضرری را متوجه کاربران نمی‌کند. از طرفی انجام تراکنش به وسیله آن در فضای بلاک چین بسیار راحت و سریع است. با این توضیحات، یکی از اصلی ‌ترین کاربردها و مزیت‌های استیبل کوین در استفاده از آن به عنوان ابزار پرداخت است.

معامله و ترید ارزهای دیجیتال

معامله و ترید ارزهای دیجیتال بدون استیبل کوین‌ها کار به غایت سختی است چرا که پس از انجام هر خرید و فروش، شما باید منتظر واریز پول به حساب خود و سپس استفاده مجدد از آن باشید. علاوه بر این، امکان معامله ارزهای دیجیتال با جفت ارزهای فیات در همه صرافی‌ها امکان پذیر نیست چرا که دولت‌ها اجازه این کار را نمی‌دهند. با وجود استیبل کوین‌ها، جفت‌ارزهای معاملاتی با استیبل‌ کوین‌ها ایجاد شده و انجام معامله در بیشتر صرافی‌ها راحت تر از گذشته شده است. در بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز، اصولا امکان استفاده از پول فیات نیست و کاربران حتما باید از استیبل کوین‌ها استفاده کنند.

پرداخت‌های بین‌المللی

ارزهای دیجیتال با توجه به کارمزد کم و سرعت بالا برای پرداخت‌های بین‌المللی بسیار محبوب هستند. بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است و ممکن است در همین مدت زمان کم ارسال یک رمز ارز، ارزش آن با افزایش یا کاهش همراه باشد. به همین دلیل استفاده از استیبل کوین‌ها در پرداخت‌های بین‌المللی کاربرد بیشتری نسبت به سایر انواع ارز دیجیتال دارد.

علاوه بر این در کشورهایی که تحریم هستند امکان استفاده از سیستم پرداخت بین‌المللی وجود ندارد. بنابراین، کاربران ارزهای دیجیتال در این کشورها می‌توانند به راحتی با استفاده از بستر ارزهای دیجیتال این کار را انجام دهند. طبیعی است که استفاده از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز ریسک بسیار کمتری نسبت به استیبل کوین‌های متمرکز دارد.

حفظ ارزش دارایی‌ها

ارز ملی بسیاری از کشورها به دلیل وجود تورم دائما در حال کاهش است. برای حفظ ارزش این پول می‌توان از ارزهای دیجیتال استفاده کرد اما ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات شدیدی که دارند برای بسیاری از افراد مناسب نیستند. در این حالت، کاربران می‌توانند از استیبل کوین‌های با ارزش ثایت استفاده کنند و ارزش دارایی‌های خود را نسبت به دلار یا هر ارزی که پشتوانه استیبل کوین است حفظ کنند. استفاده از استیبل کوین‌های الگوریتمی مثل AMPL در شرایط تورمی دلار، دارایی‌های شما را در برابر تغییرات ارزش دلار نیز حفظ خواهد کرد.

استفاده در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

دنیای آینده، دنیای غیرمتمرکز است و بسیاری از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها توسط قراردادهای هوشمند و بر بستر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز انجام خواهد شد. وجود استیبل کوین‌ها در این اپلیکیشن‌ها می‌تواند بسیاری از مسائل مربوط به پرداخت‌ را حل کند و باعث گسترش استفاده از بلاک چین شود.

مزایا و معایب استیبل کوین چیست

معایب استفاده از استیبل کوین چیست ؟

استیبل کوین‌ها مزایای زیادی برای کاربران ایجاد کرده‌اند اما همچنان معایبی در استفاده از استیبل کوین‌ها وجود دارد که بسیاری از کاربران را در استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها دو دل کرده است. البته این معایب برای همه انواع استیبل کوین‌ها صادق نیست و پیشرفت‌های جدید استیبل کوین‌های مناسب‌تری ایجاد کرده است. در ادامه می‌توانید با مطالعه موارد ذکر شده به پاسخ سوال معایب استفاده از استیبل کوین چیست برسید.

متمرکز بودن

در بخش انواع استیبل کوین چیست گفته شد که استیبل کوین‌ها با پشتوانه ارز فیات و دارایی به صورت متمرکز ایجاد و اداره می‌شوند. این دسته از استیبل کوین‌ها که اتفاقا پرکاربردترین آن‌ها نیز هستند، با ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در تضاد هستند. اطمینان از ذخیره پشتوانه یک شرکت متمرکز کار ساده‌ای نیست و تنها با نظارت نهادهای شخص ثالث تا حدودی انجام پذیر است که این مساله نیز با ماهیت حذف واسطه و کاهش هزینه‌ها در بلاک چین در تضاد است.

متمرکز بودن استیبل کوین‌ها امکان دخالت نهادهای دولتی در تراکنش‌ها را به وجود می‌آورد. به عنوان مثال شرکت تتر که در آمریکا فعالیت می‌کند در صورت درخواست رسمی دولت، مجبور است تراکنش‌های انجام شده توسط افراد مختلف را بررسی و در صورت لزوم تترهای آن‌ها را فریز کند. این دو مساله در استیبل کوین‌های غیرمتمرکز مانند استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز دیجیتال و الگوریتمی وجود ندارد.

امنیت دارایی‌ها

استیبل کوین‌ها به دلیل ماهیت کم نوسانی که دارند از جانب بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل، پلتفر‌م‌هایی که برای تولید استیبل کوین‌ها استفاده می‌شوند باید امنیت لازم را داشته باشند. علاوه بر این، الگوریتم‌های مورد استفاده در استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز دیجیتال و الگوریتمی باید توانایی واکنش به اتفاقات مختلف بازار را داشته باشند. در بسیاری از موراد دیده می‌شود که دامنه تغییرات قیمتی برخی از این نوع استیبل کوین‌ها بسیار بالاتر از حد نرمال است که این مساله می‌تواند اعتماد به آن ارز را خدشه‌‌‌‌‌‌دار کند.

نقدشوندگی

در استیبل کوین‌های دارایی این مشکل مهمتر از سایر استیبل کوین‌ها است. در بسیاری از این پروژه‌ها، نقدینگی کافی برای فروش توکن‌ها و تبدیل آنی آن‌ها به سایر ارزهای دیجیتال وجود ندارد. به همین دلیل ممکن است کاربران مجبور شوند برای نقد کردن آن‌ها به محل شرکت در کشورهای دیگر مراجعه کنند که این مساله از نظر اقتصادی منطقی نیست.

اعتماد مردم به ارز دیجیتال

در استیبل کوین‌هایی که با پشتوانه ارزهای فیات یا دارایی هستند مشکلی از بابت دریافت اصل پول وجود ندارد چرا که به ازای هر توکن، معادل یک دلار در موسسات مالی و بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شود. اما در سایر استیبل کوین‌ها این قضیه متفاوت است. در صورتی که مردم از این ارزها استفاده کنند، سیستم به گونه‌ای طراحی شده که مشکلی از بابت کاهش ارزش برای استیبل کوین به وجود نیاید اما اگر مردم به هر دلیلی به این نتیجه برسند که از ارزهای دیجیتال استفاده نکنند و تقاضایی برای خرید توکن‌ها وجود ندشته باشد، در این صورت ارزش توکن‌ها با کاهش سهمگینی همراه خواهد شد.

بهترین استیبل کوین کدام است ؟

استیبل کوین‌های متمرکز در صورتی که از توکن‌های خود به طور کامل پشتیبانی کنند، گزینه امن‌تری برای سرمایه‌گذاران هستند اما با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، استفاده از استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز دیجیتال و الگوریتمی مناسب تر است. امکان سلطه دولت‌ها و بانک‌های مرکزی بر روی این دو نوع از استیبل کوین‌ها وجود ندارد و همین مساله منجر به افزایش استفاده از آن‌ها در آینده خواهد شد. ارزهای با ارزش ثابت در شبکه «ترا» در کنار «دای» و «امپل» می‌توانند گزینه‌های بهتری نسبت به سایر استیبل کوین‌ها باشند.

قیمت استیبل کوین چند است ؟

قیمت استیبل کوین‌ها به دارایی پایه آن‌ها بستگی دارد. اگر پشتوانه استیبل کوین دلار باشد، قیمت هر توکن آن یک دلار  و اگر گرم طلا باشد، قیمت آن معادل یک گرم طلا خواهد بود. به طور کلی، بیشتر استیبل کوین‌های مورد استفاده در بازار مانند «USDT»، «USDC»، «BUSD»، «DaI» و «UST» ارزش معادل یک دلار دارند.

معرفی فیلم آموزش اسیلاتورها یا نوسانگرنماها در بورس و بازارهای مالی

آموزش اسیلاتورها

تحلیل تکنیکال یک از روش‌های تحلیل در بازارهای مالی است که از ابزارهای مختلفی برای این کار استفاده می‌کند. اندیکاتورها جزو اصلی‌ترین ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال هستند که به دودسته اندیکاتورهای روند و اندیکاتورهای نوسان‌گر نما تقسیم می‌شوند. اندیکاتورهای نوسان‌گر نما جزو اندیکاتورهای پیش رو هستند و تغییرات قیمت را زودتر از خود قیمت نشان می‌دهند.

به همین دلیل بسیاری از تریدرها از این اندیکاتورها برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 7 ساعتی آموزش اسیلاتورها یا نوسانگرنماها در بورس و بازارهای مالی را تدوین کرده است. این دوره آموزشی در هفت درس تدریس شده است.

در درس اول، مقدمات، ضرورت و اهمیت استفاده از اسیلاتورها در بورس و بازارهای مالی آموزش داده شده است. درس دوم، به بررسی اندیکاتور ATR اختصاص دارد. در این درس، فرمول، شیوه محاسبه و تنظیمات مربوط به این اندیکاتور آموزش داده می‌شود. در درس سوم اسیلاتور CCI به همراه استراتژی‌های مختلف استفاده از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اسیلاتور «مکدی» (MACD) به عنوان یکی از اسیلاتورهای اصلی بازار به همراه استراتژی‌های مختلف استفاده از آن مانند استفاده از واگرایی‌ها، در درس چهارم آموزش داده می‌شود. در درس پنجم، اسیلاتور مومنتوم آموزش داده شده و بر روی چارت واقعی بررسی می‌شود. اندیکاتور RSI که یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین اسیلاتورها است در درس ششم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت در فصل ششم، اسیلاتور استوکاستیک آموزش داده می‌شود. این دوره برای تمامی فعالان بازارهای مالی مفید است.

  • برای دیدن فیلم آموزش اسیلاتورها یا نوسانگرنماها در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

استیبل کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها مشابه با یک دارایی، ارز فیات یا ارز دیجیتال دیگر است. استیبل کوین‌ها انجام معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال را راحت تر کرده و امکان انتقال بین‌المللی پول را با کمترین هزینه تراکنش و بیشترین سرعت فراهم می‌کنند. در این مقاله پس از پاسخ به سوال استیبل کوین چیست به سوالات زیر مجموعه آن مانند انواع استیبل کوین چیست و مزایا و معایب استیبل کوین چیست پاسخ داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرسCoinmarketcap
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *