الگوهای کلاسیک چیست؟ – انواع و کاربرد در تحلیل تکنیکال

۱۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
الگوهای کلاسیک چیست؟ – انواع و کاربرد در تحلیل تکنیکال

با بررسی رفتار قیمت در نمودارها این موضوع را متوجه می‌شویم که قیمت در نمودار مربوطه در مواردی می‌تواند در قالب برخی از الگوهای تکرار شونده حرکت کند. تحلیل‌گران تکنیکال از این موضوع برای پیش‌بینی رفتار آتی قیمت در نمودار استفاده می‌کنند. برای این منظور تریدرها سعی می‌کنند تا با شناسایی الگوهایی نظیر الگوهای تکرارشونده در نمودار مربوطه احتمال موفقیت در انجام معاملات خود را بالا ببرند. با توجه به اهمیت انجام معاملات موفق با توجه به تشخیص الگوهای قیمتی در نمودار، در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که الگوهای کلاسیک چیست و انواع و کاربردهای آن را شرح می‌دهیم. برای این منظور پس از معرفی انواع الگوهای کلاسیک، برخی از مهم‌ترین الگوها همانند الگوهای پرچم، کنج، مثلث و دیگر الگوهای مطرح در تحلیل تکنیکال کلاسیک را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

الگوهای کلاسیک چیست؟

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال الگوهایی هندسی هستند که به‌دلیل نوسانات قیمت در نمودار تشکیل می‌شوند. این الگوهای هندسی همواره در نمودار تکرار می‌شوند و این امکان را به تریدرها می‌‌دهند تا بتوانند با شناسایی آن‌ها روندهای آتی قیمت در نمودار را بهتر پیش‌بینی کنند.

برخی از این الگوهای کلاسیک شبیه اشکال هندسی مانند مثلث هستند که به‌همین نام نیز نام‌گذاری می‌شوند. برخی دیگر از الگوهای کلاسیک نیز شبیه اشکالی همانند پرچم هستند که در نمودار قیمت می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. لازم به ذکر است الگوهای کلاسیک موجود در تحلیل تکنیکال تنها باعث می‌شوند تا احتمال پیش‌بینی درست افزایش پیدا کند و هیچ‌گونه قطعیتی در پیش‌بینی روندهای آتی قیمت ندارند.

بنابراین تریدرها می‌بایست علاوه بر استفاده از الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال، از انواع تحلیل‌های دیگر برای بررسی روندهای قیمت نیز استفاده کنند تا با مدیریت ریسک و سرمایه مناسب در نهایت بتوانند از انجام معاملات خود سودآوری داشته باشند.

مانیتورهایی برای رصد قیمت در بازار

تحلیل تکنیکال کلاسیک چیست؟

در تحلیل تکنیکال کلاسیک با استفاده از اصول و مفاهیم اولیه در تحلیل تکنیکال و استفاده از الگوهای قیمتی کلاسیک تریدرها سعی می‌کنند رفتار قیمت در نمودار را تحلیل کنند. بنابراین الگوهای کلاسیک در نمودار قیمت جزئی از تحلیل تکنیکال کلاسیک است.

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال کلاسیک از آن جهت اهمیت دارند که تریدرها با شناسایی آن‌ها می‌توانند روندهای قیمتی را با احتمال بهتری پیش‌بینی کنند. تحلیل‌گران تکنیکال بر این باورند که تمامی عوامل تاثیرگذار بر قیمت، در نمودار مربوطه قابل مشاهده است.

بنابراین سعی می‌کنند با بررسی دقیق نمودار قیمت، نوسانات قیمت مربوط به بازار موردنظر را پیش‌بینی کنند. شناسایی روندهای قیمت، میزان قدرت آن‌ها، شناسایی نواحی حمایت و مقاومتی و تاثیر آن‌ها در روندهای قیمتی به تریدرها در انجام معاملات موفق کمک می‌کند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کاربرد الگوهای کلاسیک چیست و نقش آن‌ها را در نوسان‌گیری از بازارهای مالی شرح می‌دهیم.

کاربرد الگوهای کلاسیک چیست؟

کاربرد الگوهای کلاسیک در پیش‌بینی روندهای قیمت است. بنابراین تحلیل‌گران و تریدرها برای انجام معاملات خود از انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. تریدرها برای این که بتوانند از انجام معاملات خود کسب سود کنند، نیاز دارند تا حرکت قیمت را پیش‌بینی کنند.

برای این منظور در صورتی که تریدرها روند قیمت را افزایشی پیش‌بینی کنند وارد معاملات لانگ می‌شوند. در حالتی برعکس زمانی که روند قیمت را کاهشی پیش‌بینی کنند، برای کسب سود از روند نزولی بازار از پوزیشن‌های شورت استفاده می‌‌کنند. در این میان تریدرها عوامل مختلف بنیادی و تکنیکال تاثیرگذار بر قیمت دارایی یا سهام موردنظر را بررسی می‌کنند تا بتوانند تصمیم‌گیری درستی انجام دهند.

یکی از روش‌هایی که برای پیش‌بینی نوسانات قیمتی در نمودار وجود دارد، استفاده از انواع الگوهای کلاسیک برای پیش‌بینی رفتار قیمت است. برای این منظور تریدرها با بررسی نمودار قیمت سعی می‌‌کنند تا الگوهای هندسی موردنظر خود را در نمودار شناسایی کنند. الگوهای کلاسیک در نمودار قیمت دارای ساختارهایی آسان و قابل تشخیص در نمودار قیمت هستند که تریدرها در کنار روش‌های دیگر موجود در تحلیل تکنیکال می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

آموزش کامل الگوهای کلاسیک فرادرس

الگوهای کلاسیک یکی از مباحث مهم در تحلیل تکنیکال است که به تریدرها در پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی در نمودار قیمت کمک می‌کنند. برای اینکه تریدرها بتوانند الگوهای قیمتی را در نمودار قمیت شناسایی کنند، در ابتدا نیاز دارند تا با مفاهیم اولیه‌ای همانند خطوط روند، نواحی حمایت و مقاومت، کمینه‌ها و بیشینه‌های قیمتی در نمودار قیمت آشنا شوند.

به عبارت دیگر الگوهای قیمتی با استفاده از این مفاهیم در نمودار قیمت قابل شناسایی هستند. بنابراین برای این که علاقه‌مندان به تحلیل و ترید در بازارهای مالی بتوانند الگوهای قیمتی را در نمودار مربوطه شناسایی کنند در ابتدا می‌بایست با مفاهیم اولیه در تحلیل تکنیکال اشنا شوند تا بتوانند الگوهای قیمتی را شناسایی کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به حوزه تحلیل تکنیکال می‌توانند از طریق لینک‌های موجود در فهرست زیر به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر این برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه نیز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

انواع الگوهای کلاسیک چیست؟

انواع مختلفی از الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال وجود دارد که تریدرها می‌توانند در انجام تحلیل‌های خود از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین الگوهای کلاسیک را نام می‌بریم و سپس هر کدام از آن‌ها را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • الگوی کلاسیک پرچم
  • انواع الگوهای کلاسیک کنج
  • الگوی کلاسیک سقف دوقلو
  • الگوی کلاسیک کف دوقلو
  • الگوی سر و شانه
  • الگوی مثلث صعودی
  • الگوی مثلث نزولی
  • الگوی مثلث متقارن
مانیتورهایی برای رصد الگوهای کلاسیک قیمت

الگوی کلاسیک پرچم

الگوی «پرچم» (Flag) یکی از الگوهای کلاسیک قیمت در تحلیل تکنیکال است. زمانی الگوی پرچم تشکیل می‌شود که قیمت در داخل الگویی شبیه به شکل پرچم حرکت کند. در این حالت در صورتی که روند حرکت کندل‌های قیمتی را درنظر بگیریم به‌راحتی می‌توانیم این الگوی کلاسیک را تشخیص دهیم. الگوی پرچم را می‌توانیم در بازارهای صعودی و نزولی مشخص کنیم. بنابراین با توجه به جهت روند حرکت دو نوع الگوی پرچم زیر قابل شناسایی است. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوهای کلاسیک پرچم صعودی چیست و کاربرد آن‌‌ها را در نوسان‌گیری قیمت شرح می‌دهیم.

  • الگوی پرچم صعودی
  • الگوی پرچم نزولی

الگوهای کلاسیک پرچم صعودی چیست؟

الگوی پرچم صعودی یکی از انواع الگوی کلاسیک پرچم است و زمانی تشکیل می‌شود که روند قبلی حرکت قیمت صعودی است. در این حالت در ابتدا چند کندل مثبت صعودی در بازار تشکیل می‌شود که می‌توانیم آن را به‌عنوان دسته پرچم درنظر بگیریم. در ادامه قیمت در کانالی کاهشی قرار می‌گیرد. اما پس از مدتی قیمت با شکست سقف کانال، روند صعودی قبلی را ادامه می‌دهد.

در این حالت به‌اندازه مقدار کندل‌های صعودی اولیه می‌‌تواند افزایش قیمت داشته باشد. شکل سمت چپ از تصویر زیر پرچم صعودی را نشان می‌دهد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، ادامه روند صعودی با پیکان سبز مشخص شده است.

الگوهای کلاسیک پرچم نزولی چیست؟

الگوی پرچم نزولی یکی از انواع الگوهای پرچم در تحلیل تکنیکال است که در بازارهای کاهشی تشکیل می‌شود. برای تشکیل این الگو در ابتدا قیمت در قالب چند کندل نزولی ریزش می‌کند. سپس برای مدتی قیمت در کانال صعودی افزایش پیدا می‌کند. اما پس از مدتی قیمت کف کانال را می‌شکند و به سمت پایین حرکت می‌کند.

در این حالت قیمت می‌تواند به همان اندازه حرکت کندل‌های نزولی اولیه، به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند. در تصویر سمت راست شکل زیر نمونه‌ای از الگوی کلاسیک پرچم را مشاهده می‌کنید. پیکان قرمز رنگ، جهت نزولی حرکت قیمت را پس از خروج قیمت از این الگو نشان می‌دهد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کاربرد الگوهای کلاسیک پرچم در تحلیل تکنیکال چیست و نقش آن‌‌ها را در تحلیل تکنیکال شرح می‌دهیم.

الگوهای پرچم صعودی و نزولی- الگوهای کلاسیک چیست
الگوهای پرچم صعودی و نزولی

کاربرد الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال

از الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال می‌توان برای پیش‌بینی روند قیمت آتی در نمودار و شناسایی موقعیت‌های معاملاتی در جهت روند پیش‌بینی شده استفاده کرد. در این حالت در ابتدا لازم است تا این الگو در نمودار قیمت شناسایی شود. برای این منظور در ابتدا روندهای صعودی و نزولی را بررسی می‌کنیم.

سپس همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در صورتی که بتوان یکی از الگوهای پرچم صعودی یا نزولی را در نمودار قیمت شناسایی کرد، احتمال ادامه روند صعودی یا نزولی قبلی در نمودار بیشتر می‌شود. در این حالت با توجه به روند صعودی یا نزولی قبلی می‌توانیم دو حالت زیر را برای ترید در نظر بگیریم.

  • ترید الگوی پرچم صعودی
  • ترید الگوی پرچم نزولی

ترید الگوی پرچم صعودی

برای اینکه تریدرها بتوانند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را با استفاده از الگوی پرچم صعودی در نمودار قیمت پیدا کنند، در ابتدا لازم است تا پس از جهش قیمتی در روند صعودی، روندی نزولی را شناسایی کنند که در یک کانال نزولی قرار دارد. کانال نزولی شناسایی شده دارای خطوط حمایت و مقاومتی در دو طرف کانال است که قیمت بین ان‌ها حرکت می‌کند.

در این حالت در صورتی که قیمت بتواند خط مقاومتی در بالای کانال موردنظر را به سمت بالا بشکند و در بالای آن تثبیت شود، این احتمال وجود دارد که قیمت وارد روند افزایشی شود و روند صعودی قبلی خود را ادامه دهد. در این حالت تریدرها می‌توانند در نقطه مناسبی در بالای خط مقاومتی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند و از احتمال افزایش قیمت کسب سود کنند.

ترید الگوی پرچم نزولی

برای اینکه بتوانیم الگوهای پرچم نزولی را در نمودار قیمت شناسایی و ترید کنیم، در ابتدا می‌بایست روندهای کاهشی شدید قیمتی را پیدا کنیم. برای این منظور می‌توانیم نواحی از نمودار که ریزش‌های شدیدی روی داده است یا چند کندل نزولی بلند تشکیل شده است را به عنوان دسته الگوی پرچم شناسایی کنیم.

روند نزولی قیمت پس از تشکیل الگوی پرچم نزولی
روند نزولی قیمت پس از تشکیل الگوی پرچم نزولی

سپس در صورتی که در ادامه، نمودار قیمت در کانالی صعودی روندی افزایشی را بین دو خط صعودی کانال شروع کند، در این حالت الگوی پرچم نزولی تشکیل شده است. در این حالت تریدرها منتظر می‌مانند تا قیمت از الگوی پرچم نزولی به سمت پایین خارج شود. خروج نمودار قیمت از الگوی نزولی پرچم زمانی روی می‌دهد که قیمت بتواند خط حمایت پایینی در کانال صعودی را بشکند و از آن خارج شود.

در این حالت تریدرها می‌توانند در نقطه‌ای مناسب وارد پوزیشن شورت شوند و از روند نزولی کسب سود کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحلیل تکنیکال و انواع الگوهای قیمتی می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در سرمایه گذاری بازارهای مالی فرادرس را از لینک زیر مشاهده کنید.

انواع الگوهای کلاسیک کنج چیست؟

الگوهای کلاسیک «کنج» (Wedge) یکی از انواع الگوهای کلاسیک هستند که در تحلیل تکنیکال از ان‌ها استفاده می‌شود. الگوهای کلاسیک کنج نیز به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • الگوی کلاسیک کنج صعودی
  • الگوی کلاسیک کنج نزولی

الگوهای کلاسیک کنج صعودی چیست؟

الگوی کلاسیک کنج صعودی از دو خط روند صعودی تشکیل می‌شود که به‌هم نزدیک می‌‌شوند. در این حالت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت از سمت پایین به خط روندی صعودی محدود می‌شود که همانند خط حمایت برای الگوی کنج صعودی عمل می‌کند. بنابراین زمانی که قیمت به خط حمایت نزدیک می‌شود، به سمت بالا حرکت می‌کند.

از سویی دیگر قیمت از سمت بالا به خط روندی که همانند مقاومت برای قیمت عمل می‌کند نیز واکنش نشان می‌دهد. واکنش قیمت به خط مقاومت بالایی به‌این‌ ترتیب است که در هر بار نزدیک شدن قیمت به خط مقاومت بالایی، قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند. بنابراین در الگوی کلاسیک کنج صعودی، بیشینه‌ها و کمینه‌های قیمتی به‌تدریج به‌هم نزدیک می‌شوند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کاربرد الگوهای کلاسیک کنج صعودی چیست و نقش آن‌‌ها را در نوسان‌گیری قیمت شرح می‌دهیم.

الگوی کلاسیک کنج صعودی - الگوهای کلاسیک چیست

کاربرد الگوهای کلاسیک کنج صعودی چیست؟

الگوی کنج صعودی در نمودار قیمت برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای باز کردن پوزیشن‌های شورت در نمودار قیمت است. با توجه به اینکه نمودار قیمت در این الگوی تمایل دارد تا در انتهای این الگو به سمت پایین حرکت کند، بنابراین در مجموع از این الگو به‌ عنوان یکی از انواع الگوهای خرسی در نمودار قیمت استفاده می‌شود.

بنابراین افرادی که این الگو را در نمودار قیمت شناسایی می‌کنند، معمولا انتظار دارند تا قیمت در نهایت با شکست این الگو به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کند. در این حالت این الگو ممکن است در روندهای صعودی یا نزولی مشاهده شود اما معمولا الگوی کنج صعودی را می‌توان در روندهای نزولی مشاهده کرد. در این حالت زمانی که کنج صعودی در روندهای نزولی مشاهده می‌شود این احتمال وجود دارد تا قیمت با شکست این الگو به سطوح پایین‌تری حرکت کند.

در روندهای صعودی نیز این الگو ممکن است تشکیل شود. بنابراین در روندهای صعودی نیز تریدرها می‌توانند با شناسایی این الگو به عنوان یکی از انواع الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال، خود را برای برگشت روند به سطوح پایین‌تر آماده کنند. البته کاربرد الگوی کلاسیک کنج صعودی در شناسایی موقعیت‌های مناسب برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت، تنها با توجه به احتمال بیشتر روندهای ریزشی پس از مشاهده این الگو وجود دارد. بنابراین در مواردی نیز ریزش قیمت پس از خروج قیمت از این الگو روی نمی‌دهد.

لازم به ذکر است در استفاده از تمامی الگوهای قیمتی کلاسیک، تریدرها نیاز دارند تا مدیریت ریسک را با توجه به اعمال حد ضرر و استفاده از نسبت ریسک به ریوارد مناسب رعایت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نسبت ریسک به ریوارد می‌‌توانید مطلبی با همین عنوان را از مجله فرادرس مطالعه کنید. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوهای کلاسیک کنج نزولی چیست و کاربرد آن‌‌ها را در تحلیل تکنیکال شرح می‌دهیم.

الگوهای کلاسیک کنج نزولی چیست؟

الگوی کلاسیک کنج نزولی نقطه مقابل کنج صعودی است. در این الگو فروشندگان قدرت را در دست دارند و با فروش‌های گسترده‌ای که انجام می‌‌دهند باعث می‌شوند قیمت در نمودار روندی نزولی پیدا کند. در این حالت نیز قیمت بین دو خط روند نزولی در بالا و پایین قرار می‌گیرد.

خط روند پایین این الگو همانند حمایت برای این الگو عمل می‌کند و زمانی که قیمت به آن می‌رسد به آن واکنش نشان می‌دهد و به سمت قیمت‌‌های بالاتر حرکت می‌کند. از سویی دیگر خط مقاومتی که در قسمت بالای این الگو قرار دارد نیز قیمت را به سمت پایین می‌راند.

این موضوع باعث می‌شود تا قیمت در داخل دو خط روند قرار بگیرد و به تدریج از نوسانات آن کاسته شود. دلیل کاسته شدن نوسانات قیمت این است که خطوط روند ذکر شده به‌تدریج به هم نزدیک می‌شوند و قیمت نیز در داخل این خطوط نوسان می‌کند.

الگوی کنج نزولی در روندهای نزولی - الگوهای کلاسیک چیست

کاربرد الگوی کلاسیک کنج نزولی

با توجه به اینکه قیمت در الگوی کنج نزولی در نهایت یکی از خطوط روند بالا یا پایین خود را می‌شکند و از الگو خارج می‌شود، بنابراین از این الگو برای شناسایی موقعیت‌های معاملاتی لانگ و شورت در نمودار قیمت استفاده می‌شود.

کنج نزولی روند کاهشی قیمت را در بین دو خط روند نزولی نشان می‌دهد. اما این روند نزولی قیمت معمولا در نهایت به روندی صعودی ختم می‌شود. بنابراین الگوی کنج نزولی معمولا الگویی گاوی محسوب می‌شود که تریدرها می‌توانند با استفاده از پوزیشن‌های لانگ از روند افزایشی در زمان خروج قیمت از این الگو کسب سود کنند.

این الگو معمولا در روندهای صعودی دیده می‌شود. در این حالت قیمت پس از روندی افزایشی وارد روندی نزولی در بین دو خط روند می‌شود و کنج نزولی را تشکیل می‌دهد. در ادامه پس از مدتی قیمت این الگو را از سمت بالا می‌شکند و روند صعودی قبلی را ادامه می‌دهد. اما در مواردی نیز این الگو در روندهای نزولی قابل شناسایی است.

در این حالت نیز احتمال شکست این الگو از سمت خط روند بالایی و شروع روند صعودی بیشتر است. بنابراین زمانی که این الگو در روندهای نزولی دیده شود این احتمال وجود دارد که با شکست الگوی کنج نزولی از سمت بالا، نمودار قیمت روند افزایشی خود را شروع کند.

الگوی کلاسیک سقف دو قلو

الگوی کلاسیک سقف دو قلو یکی از الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال است. این الگوی در روندهای صعودی دیده‌ می‌شود و یکی از الگوهای برگشتی نزولی محسوب می‌شود. الگوی سقف دو قلو این موضوع را نشان می‌دهد که در روندهای صعودی، خریداران قیمت را دو مرتبه به سمت سطوح بالاتر برده‌اند.

در این حالت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت دو مرتبه افزایش داشته است. بین این دو افزایش قیمت، کاهش قیمتی مشاهده می‌شود که خط گردن از این کمینه عبور می‌کند. خط گردن در تصویر زیر با خط آبی رنگ نشان داده شده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خط سبز رنگ بیان‌گر روند قیمت است.

در این حالت زمانی که قیمت در برگشت از سقف دومی از خط گردن عبور می‌کند و به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کند. احتمال برگشت روند بیشتر می‌شود. برای شناسایی این الگو می‌بایست سه مورد زیر را بررسی کنیم که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • شناسایی روند صعودی
  • دو بیشینه قیمت یکسان
  • خط گردن
الگوی کلاسیک سقف دوقلو - الگوهای کلاسیک چیست

شناسایی روند صعودی

با توجه به اینکه الگوی سقف دوقلو نوعی الگوی برگشتی نزولی است، بنابراین برای شناسایی این الگو در ابتدا نیاز است تا آن را در روندهای صعودی پیدا کنیم. روندهای صعودی روندهایی هستند که قیمت در آن‌ها بیشینه‌ها و کمینه‌های بالاتری نسبت به قبل ایجاد می‌کند. این موضوع را می‌توانیم با کشیدن خطوط روند در نمودار قیمت مشخص کنیم.

بنابراین خط روندی را می‌توانیم رسم کنیم که کمینه‌های قیمت را به‌هم متصل می‌کند. در این حالت متوجه می‌شویم که کمینه‌های متصل شده در نمودار قیمت به‌تدریج افزایش پیدا می‌کنند. این موضوع را می‌توانیم درباره بیشینه‌های قیمتی نیز بررسی کنیم.

دو بیشینه قیمت یکسان

مورد دیگری که در شناسایی سقف دوقلو درنظر گرفته می‌شود، دو بیشینه قیمتی یکسان است. در این حالت بعد از شناسایی روند صعودی، تریدرها به‌دنبال یافتن دو سقف قیمتی هم‌اندازه در نمودار قیمت هستند. دو سقف قیمتی هم‌اندازه در روندی صعودی بیان‌گر این است خریداران نتوانسته‌اند به سقفی بالاتر از سقف قبلی برسند. در این حالت سقفی که در این الگوی کلاسیک تشکیل می‌شود، هم‌اندازه بیشینه قیمتی قبلی است.

خط گردن

از کمینه‌ قیمتی که پس از سقف اول در این الگو تشکیل می‌شود، می‌توان خطی افقی رسم کرد که به آن خط گردن می‌گویند. رسم خط گردن در این الگو از این نظر دارای اهمیت است که زمانی که قیمت از سقف دومی به سمت پایین حرکت می‌کند، با شکستن خط گردن به سمت پایین، در واقع کمینه‌ای کم‌تر از کمینه قبلی تشکیل داده است. این موضوع احتمال برگشت روند صعودی به نزولی و کاهش بیشتر قیمت را افزایش می‌دهد.

نحوه تشکیل الگوی سقف دوقلو

زمانی که قیمت پس از افزایش قیمت در روندی صعودی و ایجاد سقفی جدید، به سمت سطوح پایین‌تر پولبک می‌زند، کمینه‌ای قیمتی تشکیل می‌دهد. سپس قیمت می‌تواند به سمت بالا حرکت کند. در این حالت در صورتی که فشار خرید بیشتر باشد، قیمت می‌تواند از سقف قبلی عبور کند و سقف قیمتی جدیدی را ثبت کند.

اما در حالتی که فشار خرید نتواند قیمت را از سقف قبلی بالاتر ببرد و سقف دومی هم‌اندازه سقف اولی تشکیل شود، در این حالت الگوی سقف دوقلو در حال شکل‌گیری است و قیمت پس از ایجاد سقف دوم به سمت پایین حرکت می‌کند. در این حالت در صورتی که از کمینه قبلی نیز عبور کند، این احتمال وجود دارد که برگشت قیمت به سمت قیمت‌های پایین‌تر روی دهد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کاربرد الگوهای کلاسیک سقف دو قلو چیست و نقش آن‌‌ها را در نوسان‌گیری قیمت شرح می‌دهیم.

کاربرد الگوهای کلاسیک سقف دو قلو چیست؟

کاربرد الگوی سقف دوقلو در پیدا کردن موقعیت‌های مناسب ترید برای باز کردن پوزیشن‌های شورت و کسب سود از ریزش بازار است. احتمال ریزش بازار پس از مشاهده الگوی سقف دوقلو به این دلیل است که خریداران در زمان تشکیل سقف دوم نتوانستند، فشار خرید را حفظ کنند و قیمت را تنها تا همان سطح سقف اول بالا بردند.

در این حالت در صورتی که قیمت در بازگشت از سقف دوم به سمت خط گردن حرکت کند و بتواند از آن عبور کند، احتمال ریزش قیمت بیشتر می‌شود. در این حالت تریدرها می‌توانند نقطه مناسبی برای ورود به معامله در پایین خط گردن پیدا کنند و از ریزش بازار استفاده کنند.

لپ تاپ برای ترید و تحلیل الگوهای کلاسیک قیمت

الگوی کلاسیک کف دوقلو

الگوی کلاسیک «کف دوقلو» (Double Bottom) در نقطه مقابل سقف دوقلو قرار دارد. این الگوی در انتهای روندهای نزولی دیده می‌شود و نوعی الگوی برگشتی صعودی محسوب می‌شود. برای شناسایی این الگو در ابتدا نیاز است تا روندهای نزولی را شناسایی کنیم. در روندهای نزولی قیمت به‌تدریج بیشینه‌های کمتر و کمینه‌های کمتری را ثبت می‌کند.

برای تشکیل کف دوقلو در قسمت‌هایی از نمودار قیمت که معمولا در نواحی نزدیک به حمایت‌های مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر است، قیمت دو کمینه تقریبا یک‌اندازه در این ناحیه تشکیل می‌دهد. در این حالت در صورتی که قیمت پس از تشکیل کمینه دومی بتواند در روند صعودی خود از بیشینه‌ قیمتی قبلی عبور کند، احتمال تغییر روند و شروع روندهای صعودی بیشتر می‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند قیمت با خطوط سبز رنگ و خطوط حمایت و مقاومت با خط آبی مشخص شده‌اند. در این حالت قیمت پس از شکست خط مقاومتی که از بیشینه بین کف‌های دوقلو عبور می‌کند، می‌تواند به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت کند.

الگوی کلاسیک کف دوقلو- الگوهای کلاسیک چیست

کاربرد الگوی کف دو قلو

کاربرد الگوهای کلاسیک کف دوقلو در تحلیل تکنیکال برای شناسایی احتمال برگشت روند در روندهای نزولی در بازار مربوطه است. بنابراین با توجه به اینکه الگوی کف دوقلو نوعی الگوی بازگشتی محسوب می‌شود، تریدرها با مشاهده این الگو انتظار دارند تا قدرت روند نزولی کاسته و احتمال برگشت روند بیشتر شود.

در الگوی کف دوقلو می‌توان دو خط حمایت و مقاومت را شناسایی کرد. خط حمایتی که در انتهای این الگو قرار دارد محل تشکیل کف‌ها را نشان می‌دهد. در این حالت با توجه به برگشت قیمت از این ناحیه به سمت بالا تریدرها منتظر می‌مانند تا قیمت خط مقاومت بالایی را بشکند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در صورت شکست خط مقاومت بالایی، قیمت می‌تواند به سمت سطوح بالاتری حرکت کند. در این حالت تریدرها می‌توانند پس از شکست خط مقاومتی و تثبیت قیمت در بالای آن، نقطه مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن لانگ پیدا کنند.

الگوی سر و شانه

الگوی «سروشانه» (Head and Shoulders Pattern) یکی از الگوهای برگشتی قیمت است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. این الگو از سه قله قیمتی تشکیل می‌شود که قله وسطی را به‌عنوان سر و قله‌های کناری را به‌‌عنوان شانه‌های آن درنظر می‌گیرند.

سه قله‌ای که در نمودار قیمت مشاهده می‌شوند در بازگشت به خط مشترکی به‌نام خط گردن برمی‌گردند و در آن‌جا کمینه‌های قیمتی تشکیل می‌دهند. در تصویر زیر روندهای قیمتی برای سادگی با خط نشان داده شده‌اند. در این تصویر خط گردن را مشاهده می‌کنید که با خط قرمز رسم شده است. در این حالت قیمت هر بار پس از ایجاد بیشینه قیمتی دوباره به خط گردن بازگشته است.

الگوی سر و شانه

ترید الگوی سر و شانه

برای ترید الگوی سر و شانه در ابتدا نیاز است تا بتوانیم تشکیل این الگو را در نمودار قیمت شناسایی کنیم. برای شناسایی الگوی کلاسیک سر و شانه نیز می‌بایست روندهای صعودی را شناسایی کنیم. سپس موقعیت‌هایی از نمودار قیمت را درنظر بگیریم که در آن سه قله قیمتی مشاهده می‌شوند. قله‌های قیمتی می‌بایست به‌گونه‌ای باشند که الگوی سر و شانه را تشکیل دهند. برای این منظور قله وسطی از دو قله اطراف خود بلند‌تر است و به‌عنوان سر در این الگو شناسایی می‌شود.

در این حالت می‌بایست خط گردن را مطابق تصویر بالا در نمودار قیمت رسم کنیم. الگوی سر و شانه یکی از الگوهای بازگشتی نزولی است. به عبارتی دیگر تریدرها با پیدا کردن این الگو در نمودار قیمت می‌توانند از روندهای احتمالی نزولی در نمودار قیمت کسب سود کنند. اما زمانی تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند که روند قیمتی خط گردن را بشکند.

در این حالت می‌توانند با مدیریت ریسک و سرمایه وارد پوزیشن شورت شوند. برای این منظور لازم است تا تریدرها تارگتی را با استفاده از این الگو برای خود تعیین کنند. برای این منظور تریدرها می‌بایست شرایط نمودار قیمت را درنظر بگیرند. اما یکی از اهداف قیمتی می‌تواند حدودا به‌اندازه ارتفاع سر تا خط گردن باشد. بنابراین احتمال دارد که با شکست خط گردن روند نزولی آغاز شود و قیمت به‌اندازه فاصله سر تا خط گردن، در جهت نزولی به سطوح پایین‌تر قیمتی برسد.

کاربرد الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال

کاربرد الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی سودآور با توجه به شرایط نمودار قیمت است. برای این منظور تریدرها سعی می‌کنند تا الگوهای سر و شانه را در نمودار قیمت تشخیص دهند. الگوی سر و شانه می‌تواند به‌صورت معکوس نیز در نمودارهای قیمت تشکیل شود.

در این صورت سر و شانه‌‌های الگو به سمت پایین نمودار هستند. الگوی سر و شانه معکوس نیز نوعی الگوی برگشتی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. بنابراین زمانی که الگوی سر و شانه معکوس در روندهای نزولی تشکیل می‌شود، این احتمال وجود دارد که قیمت به سمت سطوح قیمتی بالاتر برگشت کند. در ادامه نحوه ترید با الگوی سر و شانه معکوس در تحلیل تکنیکال را شرح می‌دهیم.

ترید با الگوی سر و شانه

برای ترید با استفاده از الگوی سر و شانه تریدرها نیاز دارند تا همانند ترید با دیگر الگوهای کلاسیک در ابتدا موقعیت الگوی سر و شانه را در نمودار قیمت مشخص کنند. برای این منظور در ابتدا نیاز است تا تریدرها نواحی مهم قیمتی در نمودار را همانند نواحی عرضه و تقاضا پیدا کنند.

مانیتورهای قیمت در اتاق ترید

نواحی عرضه و تقاضا در نمودارهای قیمت نواحی در نمودار هستند که سفارشات زیادی در آن‌ها وجود دارد. بنابراین این نواحی همواره قیمت را به سمت خود جذب می‌کنند. از سویی دیگر هراندازه این نواحی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتری باشند، از قدرت بیشتری برخوردارند.

پس از مشخص کردن نواحی عرضه و تقاضا که منطبق با نواحی حمایت و مقاومتی مهم در نمودار قیمت هستند، تریدرها می‌توانند نحوه شکل‌گیری الگوی سر و شانه را در نمودار مربوطه پیگیری کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا نواحی مهم عرضه و تقاضا در نمودار مشخص شده‌اند.

در این حالت روند نزولی در مسیر حرکت خود یکی از شانه‌ها و قسمت سر مربوط به الگوی کلاسیک سر و شانه را تشکیل داده است. در تصویر زیر نحوه احتمالی تشکیل این الگو با توجه به نمودار قیمت با خط مشکی نشان داده شده است. در این حالت با توجه به خط مشکی، نمودار قیمت احتمال دارد پس از پولبک به ناحیه تقاضایی در تصویر زیر به سمت ناحیه عرضه در بالای نمودار حرکت کنند.

بنابراین تریدرها می‌توانند از این موقعیت معاملاتی برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ و کسب سود از روند افزایشی قیمت استفاده کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوهای کلاسیک مثلث صعودی چیست و کاربرد آن‌‌ها را در تحلیل تکنیکال شرح می‌دهیم.

نحوه تشکیل الگوی سر و شانه معکوس در نمودار قیمت

الگوهای کلاسیک مثلث صعودی چیست؟

«الگوی مثلث صعودی» (Ascending Triangle Pattern) از دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال است که در روندهای صعودی مشاهده می‌شود و نوعی الگوی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود. الگوی مثلث صعودی زمانی تشکیل می‌شود که نمودار قیمت به‌طور مداوم به ناحیه‌ای مقاومتی واکنش نشان می‌دهد و از سویی دیگر کمینه‌هایی بالاتر از کمینه‌های قبلی تشکیل می‌‌دهد.

در این حالت می‌توان قیمت را داخل مثلثی قرار داد که از بالا توسط خطی افقی و از پایین توسط خط روندی صعودی محدود می‌شود. در این حالت خط افقی بالایی همانند خط مقاومتی عمل می‌‌کند و در هر بار رسیدن قیمت به این ناحیه، قیمت را به سمت پایین برمی‌گرداند. در الگوی مثلث صعودی قیمت در بین این دو خط به‌تدریج فشرده می‌شود تا زمانی‌که از این الگو خارج شود. در این حالت معمولا قیمت با شکست خط مقاومتی از سمت بالا از این الگو خارج می‌شود و روند صعودی قبلی را ادامه می‌‌دهد.

الگوی مثلث صعودی

کاربرد الگوی مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال

با شناسایی الگوی مثلث صعودی تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ترید با استفاده از این الگو شناسایی کنند. در الگوی مثلث صعودی با توجه به اینکه به‌تدریج شاهد ایجاد کمینه‌های بالاتری در قسمت پایین این الگو هستیم، بنابراین در مجموع این الگو نوعی الگوی ادامه‌دهنده صعودی محسوب می‌شود و کاربرد آن‌ در پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ است.

پوزیشن‌های لانگ زمانی در این الگو استفاده می‌شود که قیمت بتواند خط مقاومتی در بالای الگوی مثلث را بشکند و بالای آن تثبیت شود. اما با بررسی این الگو در نمودارهای قیمتی مشاهده می‌شود که این مطلب همواره درست نیست. بنابراین در مواردی که ناحیه مقاومتی در بالای مثلث صعودی از اعتبار بالایی برخوردار باشد، این احتمال وجود دارد که قیمت از ناحیه مقاومتی به طرف پایین ریزش کند.

در این حالت تریدرها برای کسب سود از ریزش قیمت می‌‌توانند از پوزشن‌های شورت استفاده کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوهای کلاسیک مثلث نزولی چیست و کاربرد آن‌ را در نوسان‌گیری از قیمت در تحلیل تکنیکال شرح می‌دهیم.

الگوهای کلاسیک مثلث نزولی چیست؟

«الگوی مثلث نزولی» (Descending Triangle Pattern) یکی دیگر از الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال است که از دو خط افقی و مایل بر قیمت تشکیل می‌شود. زمانی که در روندهای نزولی قیمت به ناحیه‌ای حمایتی برخورد می‌کند، برای مدتی در این ناحیه درجا می‌زند.

در این حالت این احتمال وجود دارد که در هر بار برگشت از این ناحیه حمایتی، بیشینه‌هایی تشکیل دهد. اگر این بیشینه‌های قیمتی به‌تدریج قدرت خود را از دست بدهند و بیشینه‌های کوتاه‌تری تشکیل شود، در این حالت می‌توان آن‌ها را با خط روندی نزولی به‌هم متصل کرد. از سویی دیگر حمایتی که در قسمت پایین مثلث نزولی قرار دارد را نیز می‌توانیم با خطی افقی مشخص کنیم. در این حالت الگوی مثلث نزولی مشخص می‌شود.

الگوی مثلث نزولی در نمودار قیمت

کاربرد الگوی مثلث نزولی در تحلیل تکنیکال

کاربرد الگوی مثلث نزولی در تحلیل تکنیکال همانند دیگر الگوهای کلاسیک برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای کسب سود از روندهای قیمت در نمودار است. برای این منظور در ابتدا نیاز است تا این الگو را در نمودار قیمتی شناسایی کنیم. برای این منظور با توجه به اینکه این الگو را معمولا در ادامه روندهای نزولی مشاهده می‌کنیم، بنابراین در ابتدا در روندهای نزولی سعی می‌کنیم نواحی حمایتی را پیدا کنیم که قیمت در برخورد با ان‌ها به‌تدریج بیشینه‌های کمتری را تشکلیل داده است.

سپس با ترسیم خط روندی نزولی سعی می‌کنیم این بیشینه‌های قیمتی را به‌هم متصل کنیم. در این حالت این خط روند همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، همانند خط مقاومتی عمل می‌کند و در هر بار رسیدن قیمت به آن، جهت حرکت قیمت به سمت پایین تغییر می‌‌کند.

از سویی دیگر خط حمایتی در قسمت پایین این الگو نیز از عبور قیمت به سطوح پایین‌تر جلوگیری می‌کند. در این حالت در بیشتر مواقع انتظار می‌رود که در نهایت ناحیه حمایتی در این الگو شکسته شود و قیمت به سمت سطوح پایین‌تری حرکت کند. اما در برخی اوقات نیز قیمت می‌‌تواند به سمت سطوح بالاتری حرکت کند. بنابراین در ادامه هر کدام از این حالات را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

ادامه روند نزولی

در این حالت فشار فروش در ناحیه حمایتی به‌قدری افزایش پیدا می‌کند که این ناحیه نمی‌تواند در برابر فشار فروش مقاومت کند. در این حالت با عبور قیمت از ناحیه حمایتی، قیمت به سمت سطوح پایین‌تری حرکت می‌کند. تریدرها می‌توانند برای کسب سود از روند نزولی قیمت نقطه ورود خود را در پایین خط حمایتی قرار دهند تا در صورت شکست خط حمایتی و پولبک به آن بتوانند با باز کردن پوزیشن‌های شورت از روند نزولی کسب سود کنند.

برگشت قیمت به سمت بالا

قیمت در برخورد به سطح حمایتی در الگوی مثلث نزولی می‌تواند رفتار دیگری نیز از خود نشان دهد. این حالت زمانی روی می‌دهد که فشار خرید در ناحیه حمایتی افزایش پیدا کند. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت پس از چندین برخورد با ناحیه حمایتی، نتواند از آن عبور کند و خریداران قیمت را به سمت سطوح بالاتری هدایت کنند.

در این حالت این احتمال وجود دارد که قیمت در روند صعودی خود از خط روند نزولی عبور کند و در بالای آن تثبیت شود. در این حالت احتمال ادامه روند صعودی بیشتر می‌شود. تریدرها با مشاهده این رفتار قیمت می‌توانند نقطه ورود خود را برای باز کردن پوزیشن لانگ در محل مناسبی در بالای خط روند نزولی قرار دهند. در این حالت با ادامه روند صعودی، پوزیشن‌های معاملاتی لانگ تریدرها در سود می‌رود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوهای کلاسیک مثلث متقارن چیست و کاربرد آن‌ را در نوسان‌گیری از قیمت شرح می‌دهیم.

الگوهای کلاسیک مثلث متقارن چیست؟

«الگوی مثلث متقارن» (Symmetrical Triangle) یکی دیگر از الگوهای مثلث در تحلیل تکنیکال است که به‌ عنوان الگویی دوطرفه در انواع الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که قیمت در نمودار به‌تدریج بیشینه‌های کمتر از قبل و کمینه‌هایی بالاتر از قبل تشکیل دهد.

در این صورت بیشینه‌ها و کمینه‌های قیمتی در زمان نوسان قیمت به‌هم نزدیک‌تر می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا نوسان قیمت در نمودار مربوطه در محدوده‌هایی کوچکتر ادامه پیدا کند. در این حالت در نهایت قیمت پس از فشردگی در این محدوده قیمتی، یکی از دو طرف بالا یا پایین را برای ادامه حرکت انتخاب می‌کند.

در تصویر زیر دو الگوی مثلث متقارن را مشاهده می‌کنید. در تصویر سمت چپ نمودار قیمت از سمت پایین از الگو خارج شده است و در تصویر راست نمودار قیمت از سمت بالای مثلث خارج شده و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کرده است.

الگوی مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال
نقاط پیشنهادی برای خرید یا فروش در الگوی مثلث متقارن

نحوه تشخیص الگوی مثلث متقارن

برای پیدا کردن الگوهای مثلث متقارن می‌توانیم روندهای صعودی و نزولی در نمودار قیمت را در نظر بگیریم. در این حالت نواحی از نمودار که قیمت در آن‌ها دچار فشردگی شده است را شناسایی می‌کنیم. در صورتی که بتوانیم دو خط روند صعودی و نزولی که نسبت به‌هم همگرا هستند را در این ناحیه رسم کنیم، در این حالت الگوی مثلث متقارن در نمودار قیمت را می‌توانیم شناسایی کنیم.

کاربرد الگوی مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال

از الگوی مثلث متقارن برای پیدا کردن موقعیت‌های ترید مناسب در نمودار قیمت استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه در صورت تشکیل الگوی مثلث متقارن این احتمال وجود دارد که قیمت از هر کدام از خط روندهای بالا و پایین خارج شود، بنابراین تریدرها می‌توانند رفتار قیمت را در برخورد با هر کدام از این خطوط روند بررسی کنند.

خط روند پایینی همانند خط حمایت عمل می‌کند و قیمت را در هر برخورد به سمت بالا پرتاب می‌کند. از سویی دیگر خط روند بالایی همانند خط مقاومت عمل می‌کند و قیمت در هر بار برخورد با آن به سمت پایین رانده می‌شود. این رفتار قیمت تا جایی ادامه پیدا می‌کند که قیمت بتواند یکی از خطوط حمایت یا مقاومت را بشکند و به سمت پایین یا بالا حرکت کند. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به محل خروج قیمت از الگوی مثلث وارد پوزیشن‌های لانگ یا شورت شوند.

پوزیشن لانگ در الگوی مثلث متقارن

پوزیشن لانگ به‌ معنای باز کردن موقعیت معاملاتی در جهت روند افزایشی قیمت برای کسب سود از روندهای صعودی در نمودار قیمت است. تریدرها زمانی می‌توانند از پوزیشن‌های لانگ در الگوی مثلث متقارن استفاده کنند که قیمت بتواند خط مقاومت بالایی را به سمت بالا بشکند و از الگوی مثلث خارج شود. در این حالت تریدرها در زمانی که قیمت در بالای این الگو تثبیت شود می‌توانند در نقطه مناسبی وارد پوزیشن لانگ شوند و از روند صعودی احتمالی کسب سود کنند.

پوزیشن شورت در الگوی مثلث متقارن

پوزیشن شورت به معنای باز کردن موقعیت‌ معاملاتی در جهت روند کاهشی قیمت برای کسب سود از روندهای نزولی در نمودار قیمت است. بنابراین تریدرها زمانی می‌توانند با توجه به الگوی مثلث متقارن از پوزیشن‌های شورت برای کسب سود استفاده کنند که قیمت در الگوی مثلث متقارن از سمت پایین از این الگو خارج شود.

در این حالت نمودار قیمت خط روند پایینی در این الگو را که همانند خط حمایتی عمل می‌کند را می‌شکند و به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کند. تریدرها می‌توانند پس از شکست این خط روند و تثبیت قیمت در پایین آن، در نقطه مناسبی وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند و از روند نزولی بازار کسب سود کنند.

الگوهای کلاسیک فارکس

الگوهای کلاسیک فارکس، انواع الگوهای کلاسیک قیمتی هستند که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند. بنابراین افرادی که توانایی شناسایی الگوهای کلاسیک را در نمودارهای قیمتی دارند، از این مهارت خود می‌توانند در تمامی بازارهای دیگر همانند بازار فارکس نیز استفاده کنند.

در بازار فارکس مبادله ارزهای کشورها نسبت به‌هم انجام می‌شود. بنابراین در این بازار جفت ارزهای کشورهای گوناگونی وجود دارد که تریدرها می‌توانند بر اساس میزان قدرت و ضعف آن‌ها نسبت به هم، روندهای صعودی و نزولی را در نمودار مربوطه شناسایی کنند.

برای مثال نمودار GBP/USD قدرت پوند انگلیس را نسبت به دلار آمریکا نشان می‌دهد. در این حالت روندهای صعودی در این نمودار بیان‌گر قدرت گرفتن پوند نسبت به دلار است. روندهای نزولی نیز تضعیف پوند نسبت به دلار را نشان می‌دهد. بنابراین در نمودارهای مربوط به جفت‌ارزها در بازار فارکس نیز می‌توانیم از تمامی ابزارهای تحلیل تکنیکال برای شناسایی روندهای قیمتی استفاده کنیم.

تریدرها می‌توانند برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در این بازار نیز از الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال استفاده کنند. البته لازم به ذکر است جفت‌ارزهای بازار فارکس با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشورها و عوامل منطقه‌ای و سیاسی تاثیرگذار در ارز کشورها دچار نوسان می‌شوند. بنابراین برای اینکه بتوانید پیش‌بینی بهتری در بازار فارکس داشته باشید، نیاز دارید تا علاوه بر تحلیل تکنیکال، عوامل تاثیرگذار بر روی میزان قدرت و ضعف ارزهای کشورها را نیز بررسی کنید.

الگوهای کلاسیک ارز دیجیتال

برای بررسی رفتار قیمت در نمودارهای مربوط به ارزهای دیجیتال نیز می‌توانیم از الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال استفاده کنیم. برای این منظور می‌توانیم از تمامی قواعد و اصول موجود در این الگوهای قیمتی در نمودارهای مربوط به رمزارزها استفاده کنیم.

علاوه بر این برای اینکه بتوانیم درک بهتری از رفتار قیمت در نمودار ارزهای دیجیتال داشته باشیم، لازم است تا علاوه بر استفاده از تحلیل تکنیکال، عوامل تاثیرگذار دیگری همانند فعالیت تیم پروژه رمزارزی، توکنومیک پروژه، تکنولوژی استفاده شده و دیگر عوامل مهم در رشد قیمت توکن مربوطه را برسی کنیم.

صفحه نخست مجموعه فیلم‌های آموزشی ارزهای دیجیتال فرادرس
صفحه نخست مجموعه فیلم‌های آموزشی ارزهای دیجیتال فرادرس

برای این منظور فیلم‌های متنوع آموزشی درباره نحوه تحلیل بازار ارزهای دیجیتال در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به تحلیل این بازار می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در فهرست زیر لینک برخی از فیلم‌های آموزشی فرادرس مربوط به این حوزه را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های اموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوهای کلاسیک را توضیح دادیم و در ادامه برخی از مهم‌ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال را به‌همراه کاربردها و انواع آن‌ها شرح دادیم. برای این منظور الگوی کلاسیک پرچم را بیان کردیم و انواع الگوی پرچم صعودی و نزولی را توضیح دادیم.

سپس انواع الگوهای کلاسیک کنج را بیان کردیم و الگوی کلاسیک کنج صعودی، کنج نزولی و کاربردهای آن‌ها را شرح دادیم. در ادامه الگوی کلاسیک سقف دوقلو را بیان کردیم و مراحل تشکیل و کاربرد آن را شرح دادیم. الگوی کلاسیک کف دوقلو را توضیح دادیم و در ادامه الگوهای سر و شانه، الگوی مثلث صعودی، نزولی و متقارن را بیان کردیم.

برای این منظور پس از ارائه توضیحات اولیه درباره هر کدام از این الگوها، نحوه کاربرد آن‌ها را بیان کردیم. سپس الگوهای کلاسیک در بازار فارکس را شرح دادیم و در پایان نیز توضیحاتی درباره الگوهای کلاسیک در بازار ارزهای دیجیتال بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ForexDailypriceactionThinkMarketsCenterpointBabypips
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *