انواع کندل ها در بازارهای مالی به زبان ساده

۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
انواع کندل ها در بازارهای مالی به زبان ساده

تریدرها و تحلیل‌گران بازارهای مالی برای اینکه بتوانند قیمت‌های موردنظر خود را در بازار مربوطه تحلیل کنند، نیاز دارند تا آن‌ها را در نمودار قیمت بررسی کنند. نمودار شمعی یکی از انواع نمودارهای قیمت است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. این محبوبیت به این دلیل است که نمودار شمعی از کندل‌های قیمت تشکیل شده است که اطلاعات جامعی را درباره نوسانات قیمت در بازه زمانی مربوطه به تریدرها نشان می‌دهد. بنابراین شناخت انواع کندل‌ ها در بازارهای مالی، به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند تحلیل بهتری از بازار مربوطه داشته باشند. در این مطلب از مجله فرادرس انواع کندل در بازارهای مالی را شرح می‌دهیم. برای این منظور توضیحاتی درباره بهترین کندل‌ها برای معامله، انواع کندل‌های صعودی و نزولی و انواع الگوها در کندل ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

انواع کندل ها در بازارهای مالی

برای اینکه تریدرها بتوانند نوسانات قیمت دارایی‌ها را در بازارهای مالی رصد کنند، از انواع کندل ها در تحلیل تکنیکال استفاده می‌‌کنند. انواع کندل ها این امکان را به تریدرها و تحلیل‌گران بازارهای مالی می‌دهد تا بتوانند تغییرات قیمتی دارایی مربوطه را بهتر پیش‌بینی کنند.

این موضوع به این دلیل است که با استفاده از انواع کندل ها در نمودار قیمت تریدرها می‌توانند ترکیب‌های متنوعی از کندل‌ها را در نمودار بررسی کنند. از سویی دیگر انواع ترکیب‌های موجود برای کندل‌ها دوباره تکرار می‌شود. بنابراین تریدرها می‌توانند با بررسی نحوه عملکرد قیمت در الگوی قیمتی خاص، در صورت تشکیل الگویی مشابه در آینده پیش‌بینی دقیق‌تری از روندهای قیمتی ارائه کنند.

مفهوم انواع کندل ها

هر کدام از کندل‌ها تغییرات قیمت را در بازه زمانی تعیین شده نشان می‌دهند. هر کندل از بدنه و سایه‌های بالا و پایین تشکیل می‌شود. البته برخی از کندل‌ها ممکن است سایه‌ای نداشته باشند یا دارای سایه‌هایی کوچک باشند. تمامی تفاوت‌هایی که در انواع کندل‌ها وجود دارد، دارای مفهوم است و تریدرها می‌توانند با تحلیل آن‌ها روندهای قیمتی و تغییرات قیمتی را در تایم‌فریم مربوطه حدس بزنند.

علاوه بر مشخصات هر کدام از کندل‌ها در بازارهای مالی، نحوه ترکیب کندل‌ها نیز در نمودار قیمت دارای اهمیت است. بنابراین تحلیل‌‌گران بازارهای مالی همواره سعی می‌کنند علاوه بر بررسی کندل‌ها به‌طور مجزا، به نحوه ترکیب و قرارگیری آن‌ها در میان سایر کندل‌ها نیز توجه کنند.

بهترین کندل‌ ها برای معامله

بهترین کندل ها برای معامله کندل‌هایی هستند که در نزدیکی نواحی مهم قیمتی در نمودار تشکیل می‌شوند و ترکیب آن‌ها با کندل‌های قبلی نوعی برگشت روند قیمت را به تریدرها نشان می‌دهد. بنابراین برای یافتن بهترین کندل‌ها برای معامله در ابتدا می‌بایست نواحی مهم قیمتی را بشناسیم تا بتوانیم انواع کندل‌های صعودی و نزولی برگشتی را در آن‌ها پیدا کنیم. برای درک بهتر این موضوع در ادامه نواحی مهم قیمتی در نمودار را شرح می‌دهیم.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده صفحه اصلی فیلم‌های اموزشی بر روی تصویر کلیک کنید.

علاقه‌مندان به تحلیل انواع کندل ها در بازارهای مالی می‌توانند از فیلم‌های آموزشی متنوعی که در فرادرس تهیه شده است استفاده کنند. در فهرست زیر لینک فیلم‌های آموزشی مرتبط با کندل‌شناسی و تحلیل تکنیکال را می‌توانید مشاهده کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

پیدا کردن نواحی مهم قیمت در نمودار

نواحی مهم قیمتی در نمودار، نواحی هستند که قیمت در برخورد با آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. واکنش قیمت به نواحی مهم قیمتی به این صورت است که روند قیمت برای مدتی متوقف می‌شود. در ادامه ممکن است با توجه به میزان عرضه و تقاضا در تایم‌فریم مربوطه، قیمت به مسیر قبلی خود ادامه دهد یا تغییر مسیر دهد.

در نواحی مهم قیمتی که منطبق با نواحی حمایت و مقاومتی در نمودار قیمت است. احتمال تغییر مسیر قیمت از روند قبلی بیشتر است. با توجه به اهمیت پیدا کردن نواحی حمایت و مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالا و انطباق آن‌ها با نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت، در ادامه نواحی حمایت و مقاومت را در تایم‌فریم‌های بالا شرح می‌دهیم.

نواحی حمایت و مقاومت در نمودار

نواحی حمایتی در نمودار نواحی هستند که قیمت در روند نزولی با نزدیک شدن به آن‌ها برای مدتی درجا می‌زند، سپس با توجه به میزان عرضه و تقاضا در این نواحی ممکن است تغییر مسیر دهد یا مسیر قبلی خود را ادامه دهد. هراندازه نواحی حمایتی مربوطه به تایم‌فریم‌های بالاتر در نمودار قیمت باشند، احتمال برگشت روند قیمتی بیشتر است.

از سویی دیگر نواحی مقاومتی در نمودار قیمت نواحی از نمودار هستند که روندهای صعودی در هنگام نزدیک شدن به آن‌ها برای مدتی درجا می‌زنند. در این حالت با توجه به میزان عرضه و تقاضا در آن ناحیه ممکن است قیمت به مسیر قبلی ادامه دهد یا روند حرکت خود را تغییر دهد. در این حالت نیز هراندازه ناحیه مقاومتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتر باشد، احتمال تغییر روند حرکت بیشتر است.

انواع قیمت‌ها در کندل

کندل‌ها این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند انواع قیمت‌های باز شدن، بسته شدن، بیشینه و کمینه قیمت را در بازه زمانی مربوطه راحت‌تر بررسی کنند. هر کندل نشان‌دهنده چهار قیمت ذکر شده است و زمانی که تریدرها کندل‌های قیمتی را بررسی می‌کنند می‌توانند این چهار قیمت را در تایم‌فریم موردنظر بررسی کنند.

یکی از مزایای انواع کندل‌‌ها در نمودار، نشان دادن چهار قیمت اصلی در بازه زمانی مربوط به تایم فریم موردنظر است. توجه به این نکته ضروری است که نمودار قیمت را می‌توان در تایم‌فریم‌های مختلفی بررسی کرد. برای مثال زمانی که نمودار قیمت را در تایم‌فریم یک‌ساعته تنظیم می‌کنیم، در این حالت هر کندل در این نمودار تغییرات قیمت را در بازه زمانی یک ساعته نشان می‌دهد.

در مثالی دیگر زمانی که نمودار قیمت را در تایم‌فریم یک هفته تنظیم می‌‌کنیم، در این حالت هر کندل در نمودار قیمت، تغییرات قیمت را در بازه یک هفته نشان می‌دهد. با توجه به این موضوع می‌توانیم انواع قیمت‌های مربوط به بازه زمانی موردنظر را با استفاده از کندل‌های قیمتی بررسی کنیم. برای درک بهتر این موضوع در ادامه توضیحات بیشتری در مورد چهار قیمت در کندل ارائه می‌کنیم.

  • قیمت باز شدن: قیمت باز شدن کندل، قیمتی است که کندل در ابتدای هر بازه زمانی در تایم‌فریم موردنظر نشان می‌دهد.
  • قیمت بسته شدن: قیمت بسته شدن کندل، قیمت مربوط به انتهای بازه زمانی در تایم‌فریم موردنظر است.
  • بیشترین قیمت: بیشترین قیمت کندل، بیشترین قیمتی است که در بازه زمانی مورد نظر در تایم‌فریم مربوطه وجود دارد.
  • کمترین قیمت: کمترین قیمت کندل، نشان‌دهنده کمترین قیمتی است که در بازه زمانی مربوط به تایم‌فریم موردنظر وجود دارد.
بررسی انواع قیمت‌ها با کندل

انواع کندل های صعودی و نزولی

انواع کندل‌‌های صعودی و نزولی را می‌توان با توجه به نوع کندل و ترکیب قرارگیری کندل‌ها در کنار هم دسته‌بندی کرد. برخی از کندل‌ها صعودی و برخی دیگر نزولی هستند. کندل‌های صعودی بیان‌گر روندهای افزایشی در بازار هستند. بنابراین زمانی که کندل‌ها صعودی هستند تریدرها می‌توانند پوزیشن‌های معاملاتی لانگ باز کنند و از روند صعودی بازار کسب سود کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کندل‌های قیمتی می‌توانید فیلم آموزش الگوهای شمعی یا کندل استیک در بورس و بازارهای مالی فرادرس را از لینک زیر مشاهده کنید.

در حالت برعکس زمانی که کندل‌ها نزولی هستند تریدرها با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت می‌‌توانند از روندهای کاهشی در بازار کسب سود کنند. از سویی دیگر هراندازه بدنه کندل‌های صعودی و نزولی بلندتر باشند، کندل مربوطه از قدرت بیشتری برخوردار است.

علاوه بر بررسی نوع کندل و موقعیت قرارگیری آن در میان کندل‌های دیگر، تریدرها می‌بایست موقعیت تشکیل کندل موردنظر و کندل‌های پیرامون آن‌ را با توجه به نمودار قیمت نیز بررسی کنند. بنابراین زمانی که کندل‌های صعودی و نزولی در نواحی مهمی حمایتی و مقاومتی تشکیل شوند، سیگنال‌های معتبرتری را می‌توانیم از نحوه تشکیل آن‌ها در این نواحی قیمتی در نمودار به‌دست آوریم.

انواع کندل های صعودی

انواع کندل‌های صعودی در نمودار قیمت این موضوع را نشان می‌دهند که تغییرات قیمت روندی افزایشی دارد. این موضوع با توجه به روندهای پیشین در نمودار قیمت و میزان نزدیکی به نواحی مهم قیمتی در نمودار می‌تواند تعابیر متفاوتی را برای تحلیل‌گران داشته باشد.

یکی از موارد مهمی که تریدرها برای انواع کندل‌های صعودی در نظر می‌گیرند، بررسی آن‌ها در نزدیکی نواحی حمایتی مهم در نمودار قیمت است. در این نواحی با توجه به افزایش فشار خرید، قیمت‌ها تمایل به تغییر مسیر از روندهای نزولی به روندهای صعودی دارند.

بنابراین زمانی که روندهای نزولی به این نواحی نزدیک می‌شوند، تریدرها معمولا به‌دنبال الگوهای بازگشتی صعودی هستند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین انواع کندل‌های صعودی برگشتی را شرح می‌دهیم.

کندل چکش در نمودار

کندل چکش یکی از انواع کندل‌های صعودی است که معمولا در انتهای روندهای نزولی تشکیل می‌شود و بیان‌گر احتمال تغییر جهت روند به سمت قیمت‌های بالاتر در نمودار قیمت است. کندل چکش دارای بدنه‌‌ای کوچک در قسمت بالا است. سایه‌ پایینی کندل چکش حداقل دو برابر اندازه بدنه کندل است. کندل‌های چکش دارای سایه بالایی کوچکی هستند یا اصلا در قسمت بالای بدنه سایه‌ای ندارند.

تصویر کندل چکش

تحلیل کندل چکش

کندل چکش این موضوع را بیان می‌کند که در زمان باز شدن کندل در تایم‌فریم مربوطه، در ابتدا فشار فروش باعث کاهش قیمت و رسیدن آن به نواحی پایین‌تر در نمودار قیمت شده است. سپس با توجه به افزایش فشار خرید، قیمت دوباره به سمت نواحی بالای نمودار حرکت می‌کند. در این حالت قیمت بسته شدن کندل می‌تواند پایین‌تر یا بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کندل چکش می‌توانید مطلب کندل چکش چیست را در مجله فرادرس مطالعه کنید.

کندل صعودی قوی

کندل چکش زمانی می‌تواند به‌عنوان کندل صعودی قوی شناخته شود که در نزدیکی نواحی مهم حمایتی تشکیل شود. در این حالت با توجه به روند نزولی قبلی، تریدرها منتظر می‌مانند که در نزدیک شدن روند قیمت به ناحیه حمایتی، یکی از انواع کندل‌ های صعودی تشکیل شود.

در این حالت تریدرها پس از مشاهده کندل صعودی برگشتی و مشاهده کندل‌ تایید بعدی، آماده باز کردن پوزیشن‌های لانگ برای کسب سود از بازارهای گاوی می‌شوند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت در روند نزولی خود به ناحیه‌ای قیمتی نزدیک می‌شود که در این ناحیه کندل چکش تشکیل شده است.

روند نزولی را با پیکان قرمز رنگ در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. پس از تشکیل کندل چکش که با دایره‌ای رنگی در تصویر زیر نشان داده شده است، روند قیمت تغییر می‌کند و روند افزایشی قیمت شروع می‌شود که آن را با پیکان سبز رنگ در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

کندل چکش در نمودار قیمت
تغییر مسیر حرکت قیمت پس از تشکیل کندل چکش در نمودار

کندل ماروبوزوی صعودی چیست؟

کندل «ماروبوزوی صعودی» (White Marubozu) یکی دیگر از انواع کندل‌های صعودی است که در نمودار قیمت ایجاد می‌شود. این کندل معمولا زمانی تشکیل می‌شود که روندهای نزولی در برخورد با ناحیه حمایتی تغییر مسیر داده و روندهای صعودی را شروع می‌کنند.

در این حالت کندل‌های سبز یا سفیدی را مشاهده می‌کنید که دارای بدنه‌ای بلند هستند. این کندل‌ها فاقد سایه هستند و نشان‌دهنده قدرت خریدران در بالا بردن قیمت در نمودار مربوطه‌اند. بنابراین زمانی که این کندل‌ها در نمودار ایجاد شوند، تحلیل‌گران به‌دنبال نشانه‌های دیگری برای تغییر مسیر نزولی و آغاز روندی صعودی هستند.

بنابراین زمانی که این کندل‌ها در نزدیکی نواحی مهم قیمت در نمودار تشکیل شوند می‌توانند نشانه‌های مربوط به احتمال برگشت روند را بیشتر کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پیکان‌های قرمز و سبز جهت حرکت قیمت را نشان می‌دهند. در این حالت با توجه به تشکیل کندل ماروبوزو در انتهای روند نزولی، احتمال برگشت روند و شروع روندهای صعودی بیشتر می‌شود.

کندل ماروبوزوی سبز

سه کندل صعودی

زمانی که سه کندل سبز رنگ پشت سر هم تشکیل شوند، نشانه‌ای مثبت از تغییر روند نزولی به صعودی است. این سه کندل که به نام الگوی «سه سرباز سفید» (Three White Soldiers) نیز شناخته می‌شوند، زمانی که در نزدیکی نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت تشکیل شوند، احتمال تغییر روند نزولی به صعودی را افزایش می‌‌دهند.

بنابراین سه کندل صعودی که به‌صورت متوالی در کنار هم قرار دارند، یکی از الگوهای قوی صعودی در نمودار قیمت را تشکیل می‌دهند که تریدرها می‌توانند برای پیش‌بینی قیمت از آن استفاده کنند. سه کندل صعودی زمانی قدرت بیشتری را نشان می‌دهند که از سه کندل ماروبوزو تشکیل شوند یا کندل‌های صعودی با سایه‌هایی بسیار کوتاه باشند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید سه کندل صعودی را مشاهده می‌کنید که در کنار هم الگوی صعودی مهمی را در نمودار قیمت تشکیل می‌دهند. پیکان قرمز رنگ نشان‌دهنده روند نزولی و پیکان سبز رنگ نشان‌دهنده روند صعودی است که پس از تشکیل این الگوی صعودی در نمودار ایجاد می‌شود.

الگوی سه سرباز سفید در نمودار قیمت

انواع کندل های نزولی

کندل‌های نزولی حکایت از روندهای نزولی در نمودار قیمت دارند. این کندل‌ها با توجه به موقعیت مکانی تشکیل آن‌ها در نمودار قیمت، می‌توانند سیگنال‌هایی را مبنی بر برگشت روند و شروع روندهای نزولی به تحلیل‌گران بدهند. به‌عبارت دیگر کندل‌های نزولی برگشتی کندل‌هایی هستند که بعد از تشکیل شدن آن‌ها احتمال برگشت روند بیشتر می‌شود.

این کندل‌ها زمانی که در نواحی مهم قیمتی تشکیل شوند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. برای مثال کندل‌های نزولی زمانی که در نزدیکی نواحی مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالا مشاهده شوند، می‌توانند تایید بیشتری را برای برگشت روند صعودی به نزولی برای تریدرها فراهم کنند. در ادامه برخی از کندل‌های نزولی را شرح می‌دهیم.

کندل نزولی قوی

کندل ماروبوزوی نزولی نقطه مقابل کندل ماروبوزی صعودی است و از آن می‌توان به‌عنوان یک کندل نزولی قوی نام برد. بنابراین کندل ماروبوزوی نزولی نوعی الگوی تک کندلی نزولی محسوب می‌شود که در انتهای روندهای صعودی مشاهده می‌شود و بیان‌گر تغییر روند حرکت قیمت به سمت روندهای نزولی است.

این کندل دارای بدنه‌ای بلند و فاقد سایه است. این کندل نشان می‌دهد که فشار فروش زیادی در بازار وجود دارد و روند خرسی بازار توانسته قیمت را پایین بیاورد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پیکان‌ سبز نشان‌دهنده روند صعودی و پیکان قرمز نشان‌دهنده روند نزولی قیمت است. در این حالت کندل ماروبوزوی قرمز می‌تواند در نزدیکی نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل شود که بیان‌گر احتمال بیشتر ریزش بازار است.

کندل ماروبوزوی نزولی-انواع کندل ها

کندل ستاره دنباله‌دار

کندل «ستاره دنباله‌دار» (Shooting Star) یکی دیگر از انواع کندل‌های نزولی است که در انتهای روندهای صعودی دیده می‌شود. با مشاهده این کندل در نواحی مهم مقاومتی، تریدرها احتمال می‌دهند قیمت به سمت پایین برگشت کند. بنابراین کندل ستاره دنباله‌دار نشانه‌ای از قدرت گرفتن فروشندگان است که توانسته‌اند قیمت را به سمت نواحی پایین‌تر هدایت کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، سایه بالایی در کندل ستاره دنباله‌دار بلند است و این کندل بدنه‌ای کوچک دارد. این کندل نشان‌دهنده این موضوع است که در ابتدا خریداران توانسته‌اند قیمت را بالا ببرند ولی در ادامه فروشندگان با فروش‌های گسترده قیمت را پایین آورده‌اند.

کندل ستاره دنباله‌دار- انواع کندل ها

انواع الگو در کندل ها

انواع الگو در کندل ها به این موضوع اشاره می‌کند که ترکیب‌هایی از انواع کندل‌ها می‌تواند نشانه‌ای برای شروع روندهای صعودی و نزولی در نمودار قیمت باشد. بنابراین تریدرها برای اینکه بتوانند روندهای آتی قیمت را پیش‌بینی کنند، نیاز دارند تا ترکیب انواع کندل‌ها را بررسی کنند. برخی از ترکیب‌های کندل‌ها می‌‌تواند نشانه‌ای از روندهای صعودی باشد و برخی دیگر از ترکیب‌ها می‌تواند نشانه‌ای از شروع روندهای نزولی در بازار باشد.

الگوهای صعودی در انواع کندل ها

کندل‌ها را می‌توان در مقایسه با کندل‌های دیگر و نسبت به کندل‌های قبلی و بعدی نیز تحلیل کرد. در این حالت می‌توانیم انواع الگوهای کندلی را در نمودار قیمت شناسایی کنیم. در این حالت علاوه بر این که هر کدام از کندل‌ها در نمودار بیان‌گر نوعی رفتار قیمت در تایم‌فریم مربوطه هستند، ترکیب آن‌ها با کندل‌های دیگر نیز می‌تواند تعابیر دیگری داشته باشد.

برای مثال یکی دیگر از انواع کندل ها در تحلیل تکنیکال، کندلی صعودی و مثبت است که پس از کندلی نزولی ایجاد می‌شود و آن را می‌پوشاند. این کندل صعودی همراه با کندل قبلی خود نوعی الگوی کندلی در نمودار قیمت ایجاد می‌کند که به‌نام الگوی انگالفینگ صعودی شناخته می‌شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی انگالفینگ صعودی را مشاهده می‌کنید.

در این حالت کندل سبز صعودی می‌تواند کندل ماروبوزو باشد یا کندلی با طول بدنه‌ای بلند باشد که توانسته کندل نزولی قبلی را بپوشاند. در این حالت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. ترکیب این کندل و کندل نزولی قبلی الگوی انگالفینگ صعودی را تشکیل می‌دهد که در تصویر زیر با دایره مشخص شده است. پس از تشکیل این الگوی صعودی احتمال تغییر مسیر حرکت قیمت به سمت نواحی بالاتر قیمتی بیشتر می‌‌شود.

انگالفینگ صعودی در نمودار قیمت- انواع کندل ها
نمونه‌ای از ترکیب کندل‌های قیمت در داخل دایره مشخص شده است.

الگوهای نزولی در انواع کندل ها

ممکن است ترکیب دو یا چند کندل نشانه‌ای از شروع روندهای نزولی در نمودار قیمت باشد. در این حالت می‌توانیم انواع ترکیب‌هایی از کندل‌ها را شناسایی کنیم که تریدرها می‌توانند با بررسی آن‌ها روندهای نزولی را بهتر پیش‌بینی کنند. به این ترکیب‌های تکرار شونده در نمودار قیمت که سیگنالی برای شروع روندهای نزولی در نمودار قیمت می‌دهند، الگوهای شمعی نزولی در نمودار می‌گویند.

انواع مختلفی از الگوهای شمعی نزولی در نمودار قیمت وجود دارد که با توجه به آن‌ها و موقعیت قرارگیری آن‌ها در نمودار قیمت، تریدرها می‌‌‌توانند نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت اقدام کنند. برای مثال در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی نزولی شمعی را مشاهده می‌کنید که از سه کندل نزولی با طول بدنه‌ای بلند تشکیل شده است.

این الگوی نزولی شمعی که به «الگوی سه کلاغ سیاه» (Three Black Crows) معروف است، زمانی که در انتهای روندهای صعودی تشکیل شود، نشانه‌ای از برگشت روند است. بنابراین زمانی که الگوی شمعی سه کلاغ سیاه در انتهای روندهای صعودی مشاهده شود، تریدرها آن را به‌عنوان نشانه‌ای برای شروع روندهای نزولی در نظر می‌گیرند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در انتهای روندی صعودی، سه کندل قرمز رنگ با بدنه‌هایی بلند تشکیل شده‌اند که نشانه‌ای از برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر هستند.

الگوی سه کلاغ سیاه در نمودار قیمت- انواع کندل ها

کندل دوجی

زمانی که قیمت باز و بسته شدن کندل تقریبا برابر باشد، کندل دوجی تشکیل می‌شود. در این حالت کندل‌های دوجی تقریبا بدون بدنه هستند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم کندل‌های قیمتی در نمودار، اطلاعاتی از قبیل قیمت باز شدن و قیمت بسته شدن را به تریدرها نشان می‌دهند.

در شرایطی ممکن است قیمت باز شدن و بسته شدن سهام یا دارایی موردنظر در نمودار قیمت یکسان باشد. در این حالت در تایم‌فریم مربوطه قیمت نوسان می‌کند و می‌تواند بیشترین و کمترین قیمت را تشکیل دهد ولی در نهایت قیمت پایانی در تایم‌فریم مربوطه برابر با قیمت در زمان شروع بازار در تایم‌فریم موردنظر می‌شود. در این حالت کندل‌های دوجی تشکیل می‌شوند که نمونه‌هایی از آن‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

نمونه‌هایی از کندل دوجی
نمونه‌هایی از کندل دوجی

انواع کندل های دوجی نشانه چیست؟

انواع کندل‌‌های دوجی در نمودار قیمت نشانه‌ای از وجود بی‌تصمیمی در بازار مربوطه است. زمانی که کندل‌های دوجی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، این موضوع را بیان می‌کند که برای مدتی روند قبلی متوقف شده است و قیمت تمایل دارد در محدوده‌ای درجا بزند.

با استفاده از کندل دوجی تریدرها می‌توانند بازه نوسانی قیمت در زمان بی‌تصمیمی بازار در تایم‌فریم مربوطه را نیز شناسایی کنند. این محدوده قیمتی بین بیشترین و کمترین قیمت در کندل دوجی است. بنابراین قیمت در زمان تشکیل کندل دوجی در بازه قیمتی بین بیشینه و کمینه قیمت در این کندل نوسان می‌کند.

مفهوم کندل دوجی در نمودار قیمت

زمانی که انواع کندل‌های دوجی در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند، این مفهوم را بیان می‌کنند که روند قبلی در بازار ضعیف شده است. این موضوع با توجه به موقعیت تشکیل کندل دوجی در نمودار قیمت، به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند با احتمال بیشتری ادامه روندهای آتی در نمودار قیمت را پیش‌بینی کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه نحوه ترید با استفاده از الگوی کندل دوجی را در نواحی مهم قیمتی در نمودار شرح می‌دهیم.

ترید با کندل دوجی

ترید با کندل دوجی به معنای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب در نمودار قیمت با استفاده از کندل‌های دوجی و محل تشکیل این کندل‌ها در نمودار قیمت است. برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا در ابتدا نواحی مهم قیمتی در نمودار را همانند نواحی حمایتی و مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر پیدا کنند.

سپس منتظر می‌مانند تا کندل دوجی در یکی از این نواحی تشکیل شود. تشکیل کندل یا کندل‌های دوجی در این نواحی نشانه‌ای از ضعیف شدن روند قیمت قبلی است و می‌تواند نشانه‌ای برای احتمال برگشت روند باشد. البته برای ترید با کندل‌های دوجی همواره باید به این نکته توجه کرد که کندل‌های دوجی تنها نشانه‌ای از ضیف شدن روند قبلی و ایجاد بی‌تصمیمی در بازار مربوطه است.

بنابراین برای ترید با استفاده از این الگوها نیاز است تا به رفتار قیمت با توجه به کندل‌های بعدی توجه کنیم تا بتوانیم با توجه به کندل‌های بعدی و دیگر شرایط نمودار قیمت تصمیم‌گیری‌های بهتری را برای انجام ترید با استفاده از کندل‌های دوجی اتخاذ کنیم. برای درک بهتر این موضوع در ادامه نحوه ترید با کندل دوجی را در نواحی حمایتی و مقاومتی به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

ترید کندل دوجی در نواحی مقاومتی

ترید کندل دوجی در نواحی مقاومتی به‌معنی پیدا کردن قیمت‌های مناسب برای ورود به معامله و قرار دادن حد ضرر و تارگت با استفاده از انواع الگوهای کندل دوجی در نواحی مقاومتی نمودار قیمت است.

زمانی که روندهای صعودی در نمودار قیمت به نواحی مقاومتی مهم نزدیک می‌شوند، به‌تدریج از قدرت روند افزایشی در آن‌ها کاسته می‌شود. این موضوع به این دلیل است که سفارشات فروش زیادی در نواحی مقاومتی وجود دارد و باعث می‌شود تا در نزدیکی این نواحی، فشار فروش افزایش پیدا کند.

بنابراین نوعی بی‌تصمیمی در بازار مربوطه در این نواحی ایجاد می‌شود. این موضوع باعث می‌‌شود تا خریداران و فروشندگان بر سر بالا بردن یا پایین آوردن قیمت با هم رقابت تنگاتنگی داشته باشند. این رقابت سخت بین خریداران و فروشندگان را در نمودار قیمت می‌توان با کندل دوجی مشاهده کرد.

در واقع فشار خرید و فروش نسبتا برابری که بین خریداران و فروشندگان در نزدیکی نواحی مقاومتی مهم ایجاد می‌شود، باعث تشکیل الگوهای دوجی در نمودار قیمت می‌شود. در این حالت در صورتی که فشار خرید افزایش پیدا کند، در نهایت قیمت می‌تواند با شکست مقاومت به سمت بالا حرکت کند.

اما در صورتی که ناحیه مقاومتی از اعتبار بالایی برخودار باشد، معمولا در نهایت فروشندگان پیروز میدان می‌شوند و قیمت پس از تشکیل کندل‌های دوجی یا الگوهای کندل نزولی به سمت سطوح پایین‌تری حرکت می‌کند.

بنابراین برای ترید کندل دوجی در نواحی مقاومتی تریدرها می‌توانند پس از پیدا کردن موقعیت مناسب برای ورود به معامله، وارد پوزیشن شورت شوند. در این حالت تریدرها می‌توانند حد ضرر معاملات را در بالای ناحیه مقاومتی و تارگت را در ناحیه حمایتی بعدی در نمودار قیمت قرار دهند.

کندل دوجی در ناحیه مقاومتی
کندل دوجی در ناحیه مقاومتی

کندل دوجی سنگ قبر

«کندل دوجی سنگ قبر» (Gravestone Doji) یکی از انواع کندل‌های دوجی است که دارای سایه بلند بالایی است و در پایین سایه‌ای ندارد. این کندل معمولا در نواحی بالای نمودار قیمت تشکیل می‌شود و نشانه‌ای از برگشت روند صعودی قیمت به سطوح پایین‌تر قیمتی در نمودار است.

سایه بلندی که در قسمت بالای کندل دوجی سنگ قبر تشکیل می‌شود، این موضوع را بیان می‌کند که در ابتدا خریداران توانسته‌اند با افزایش میزان تقاضا در بازار مربوطه، قیمت را بالا ببرند ولی در نهایت فروشندگان بر آن‌ها پیروز شده‌اند و قیمت را پایین آورده‌اند.

عدم وجود سایه پایینی در کندل دوجی سنگ قبر این موضوع را نشان می‌دهد که قیمت‌های باز شدن، بسته شدن و کمینه قیمتی در این کندل یکسان است.

کندل دوجی سنگ قبر
کندل دوجی سنگ قبر

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در قسمت بالای نمودار کندل دوجی سنگ قبر تشکیل شده است. تشکیل این کندل در بالای نمودار نشان دهنده تضعیف روند صعودی قیمت و احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر در نمودار مربوطه است.

پس از تشکیل کندل دوجی سنگ قبر، کندل نزولی قوی نیز تشکیل شده است که احتمال شروع روند نزولی در نمودار مربوطه را افزایش می‌دهد. در این مثال پس از تشکیل کندل‌های دوجی سنگ قبر و کندل نزولی با بدنه‌ای بلند، شاهد کاهش قیمت به سطوح پایین‌تر و شروع روند نزولی در نمودار مربوطه هستیم.

در هنگان ترید با استفاده از کندل دوجی سنگ قبر در نمودار قیمت همواره به این نکته دقت کنید که برای انجام معاملات علاوه بر بررسی تشکیل کندل دوجی سنگ قبر در نواحی مقاومتی، همواره می‌بایست شرایط دیگر نمودار قیمت و نحوه تشکیل کندل‌های بعدی را نیز در نظر بگیریم تا بتوانیم روندهای آتی قیمت در نمودار را با احتمال بهتری پیش‌بینی کنیم.

ترید کندل دوجی در نواحی حمایتی

در مواردی در نواحی حمایتی مهم کندل‌های دوجی تشکیل می‌شوند. وجود کندل‌های دوجی در نواحی حمایتی در نمودار قیمت نشانه‌ای از تضعیف روند نزولی در این نواحی است. در این حالت در صورتی که پس از تشکیل کندل دوجی در نواحی حمایتی فشار فروش دوباره افزایش پیدا کند، در این حالت قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند و روند نزولی قبلی را ادامه می‌دهد.

اما در صورتی که روندهای نزولی به نواحی حمایتی معتبری در تایم‌فریم‌های بالاتر نزدیک شوند، احتمال برگشت روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی بیشتر است. در این شرایط احتمال تشکیل کندل‌های دوجی با سایه‌های پایینی بلند بیشتر است. برای ترید با استفاده از کندل‌های دوجی در نواحی حمایتی همواره به این موضوع توجه داشته باشید که برای انجام معاملات، علاوه بر بررسی تشکیل کندل‌های دوجی در نواحی حمایتی، می‌بایست به شرایط دیگر موجود در نمودار قیمت و نحوه تشکیل کندل‌ها بعد از کندل دوجی نیز توجه کنید.

تریدرها در این حالت در صورتی که احتمال بیشتری به برگشت روند در نزدیکی نواحی حمایتی بدهند، می‌توانند وارد معاملات لانگ شوند و حد ضرر را کمی پایین‌تر از ناحیه حمایتی مربوطه قرار دهند. برای تارگت معامله نیز می‌توانند مقاومت بعدی را به‌عنوان قیمت تارگت برای تیک پروفیت در نظر بگیرند. برای درک بهتر چگونگی تشکیل کندل‌های دوجی در نواحی حمایتی در ادامه یکی از انواع کندل‌های دوجی به‌نام کندل دوجی سنجاقک را شرح می‌دهیم.

کندل دوجی در ناحیه حمایتی
کندل دوجی در ناحیه حمایتی

کندل دوجی سنجاقک

«کندل دوجی سنجاقک» (Dragonfly Doji) یکی از انواع کندل‌های دوجی در تحلیل تکینکال است که نوعی پرتاب شدن قیمت از سطوح پایین‌تر قیمتی در نمودار را نشان می‌دهد. بنابراین با وجود اینکه کندل سنجاقک نیز نوعی کندل دوجی است که بی‌تصمیمی در بازار مربوطه را نشان می‌دهد، اما با توجه به سایه بلند پایینی در این کندل، این موضوع را بیان می‌کند که در نهایت فشار خرید باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت شده است.

این موضوع باعث می‌شود که کندل سنجاقک را بتوانیم به عنوان یکی از کندل‌هایی محسوب کنیم که تشکیل آن‌ها در نواحی حمایتی در نمودار نشانه‌ای از احتمال برگشت روند به سمت سطوح بالایی قیمت است. با مشاهده تصویر زیر که نمونه‌ای از کندل دوجی سنجاقک را نشان می‌دهد، متوجه می‌شویم که در این کندل قیمت‌های بیشینه، باز شدن و بسته شدن تقریبا یکسان است.

کندل دوجی سنجاقک
کندل دوجی سنجاقک

کندل‌های ترکیبی صعودی چیست؟

کندل‌های ترکیبی صعودی کندل‌هایی در نمودار قیمت هستند که ترکیب آن‌ها بیان‌گر احتمال روند صعودی در بازار مربوطه است. زمانی که تریدرها کندل‌های نمودار را بررسی می‌کنند، در مواردی می‌بایست مجموعه‌ای از کندل‌ها را در نظر بگیرند.

در این حالت هر اندازه کندل‌های ترکیبی تاییدهای بیشتری را در ادامه‌دار بودن روند بعدی به تریدرها نشان دهد، این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا بتوانند با اطمینان بیشتری در جهت روند مربوطه پوزیشن‌های معاملاتی خود را باز کنند. کندل‌های ترکیبی صعودی یکی از انواع کندل‌ها در تحلیل تکنیکال است که این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با اطمینان بیشتری روندهای آتی قیمت را پیش‌بینی کنند.

سه کندل داخلی صعودی

«سه کندل داخلی صعودی» (Three Inside Up) یکی از انواع کندل‌های ترکیبی صعودی در تحلیل تکنیکال است که پس از تشکیل آن‌ها احتمال روند صعودی در نمودار قیمت بیشتر می‌شود.

کندل اولی در سه کندل داخلی صعودی، کندلی نزولی است. در ادامه کندل صعودی دومی به‌گونه‌ای در نمودار قیمت شکل می‌گیرد که قیمت پایانی آن از نیمه کندل نزولی اولی بالاتر باشد. سپس در ادامه کندل صعودی بعدی تشکیل می‌شود. کندل سومی در این الگو بالاتر از کندل نزولی اولی بسته می‌شود.

سه کندل داخلی صعودی

انواع سه کندل داخلی صعودی

با بررسی نمودار قیمت متوجه می‌شویم که کندل‌های ترکیبی صعودی می‌توانند در انواع مختلفی در نمودار قیمت ظاهر شوند. در این حالت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنیم، انواع سه کندل داخلی صعودی در حالات مختلف تشکیل شده است.

در اولین تصویر از سمت چپ در ابتدا کندلی نزولی تشکیل شده است و در ادامه کندل چکش را مشاهده می‌کنید که نشان‌دهنده برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی است. در ادامه کندل صعودی با بدنه‌ای بزرگ تشکیل شده است که نشانه‌ای از افزایش تقاضا و قدرت گرفتن خریداران برای بالاتر بردن قیمت پس از روند نزولی قبلی است.

در دومین مثال از تصویر زیر همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کندل نزولی بزرگی در ابتدای این الگوی ترکیبی وجود دارد که نشان‌‌دهنده فشار فروش در بازار مربوطه است. اما در ادامه کندل صعودی بعدی در داخل این کندل نزولی ایجاد شده است. کندل صعودی بعد از کندل نزولی قرار گرفته در بالاتر از نیمه کندل اولی بسته شده است. در نهایت کندل صعودی سومی را مشاهده می‌کندی که نشان‌دهنده قدرت گرفتن خریداران است و احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی را افزایش می‌دهد.

در مثال مربوط به ترکیب صعودی سمت راست از تصویر زیر همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در ابتدا کندلی نزولی با بدنه‌ای طویل تشکیل شده است که نشان‌دهنده قدرت فروشندگان در پایین آوردن قیمت در تایم‌فریم مربوطه است. در ادامه دو کندل صعودی با بدنه‌هایی طویل تشکیل شده است که بیان‌گر قدرت گرفتن خریداران در بالا بردن قیمت پس از کاهش آن است. این کندل‌های صعودی احتمال ادامه روند صعودی را افزایش می‌دهند.

انواع سه کندل داخلی صعودی
انواع سه کندل داخلی صعودی

تایید روند صعودی با کندل ترکیبی صعودی

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از انواع کندل‌ها معاملات خود را انجام دهند، همواره سعی می‌کنند تاییدهای بیشتری را از ادامه‌دار بودن روند موجود به‌دست آورند. در این حالت علاوه بر استفاده از ابزارهای گوناگون همانند انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال، مقدار نزدیکی به نواحی مهم قیمتی و اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نوع الگوی صعودی نیز توجه می‌کنند.

برای مثال در الگوی سه کندل داخلی صعودی که در هر کدام از مثال‌های موجود در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، پس از تشکیل کندل صعودی دوم، تریدرها منتظر می‌مانند تا کندل صعودی سومی در قیمتی بالاتر از کندل اولی بسته شود. این موضوع باعث می‌شود تا ادامه‌دار بودن روند بیشتر تایید شود.

اما همواره به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند الگوهای قیمتی در نمودار در برخی موارد می‌تواند سیگنال‌های اشتباهی را به تریدرها بدهد. بنابراین تریدرها همواره می‌بایست از استراتژی‌های مربوط به مدیریت ریسک در معاملات استفاده کنند تا بتوانند در نهایت مجموع معاملات سودآوری داشته باشند.

ترید با الگوی سه کندل داخلی صعودی

برای اینکه افراد بتوانند با استفاده از الگوی سه کندل داخلی صعودی ترید کنند، نیاز دارند تا موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. علاوه بر این با توجه به این که همواره این احتمال وجود دارد که قیمت برخلاف پیش‌بینی آن‌ها حرکت کند، بنابراین تریدرها به قیمت مناسبی برای قرار دادن حد ضرر در معامله مربوطه نیاز دارند.

در نهایت با توجه به شرایط نمودار قیمت تریدرها می‌‌توانند اهداف معاملاتی را انتخاب کنند. این اهداف از یک‌سو می‌بایست متناسب با نسبت ریسک به ریوارد در معاملات باشد و از سویی دیگر نسبت به شرایط قیمت در نمودار تعیین شود. برای ترید با استفاده از الگوی سه کندل داخلی صعودی در ابتدا نیاز است تا تریدرها این الگوی صعودی را در نمودار قیمت شناسایی کنند.

در این حالت تریدرها می‌توانند پس از تثبیت قیمت در بالای کندل صعودی سوم وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند و حد ضرر را نیز کمی پایین‌تر از کمینه کندل دوم در این الگوی ترکیبی صعودی قرار دهند. برای تارگت نیز تریدرها می‌توانند ناحیه مقاومتی بعدی را در این الگو به عنوان تارگت انتخاب کنند.

سه کندل خارجی صعودی

از دیگر الگوهای کندلی ترکیبی صعودی می‌توان به «الگوی سه کندل خارجی صعودی» (Three Outside Up) اشاره کرد. این الگوی کندلی معمولا در نواحی حمایتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود. این الگوی ترکیبی کندلی زمانی که در نواحی حمایتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، احتمال برگشت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی را بیشتر می‌کند.

این الگو از سه کندل تشکیل می‌شود. کندل اولی نزولی است و کندل دومی و سومی کندل‌هایی صعودی هستند. در این الگو کندل دومی به‌گونه‌ای تشکیل می‌شود که کل کندل نزولی اولی را پوشش می‌دهد. بنابراین همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید، قیمت‌های بسته شدن و باز شدن کندل دوم به‌‌گونه‌است که در بالاتر و پایین‌تر از بدنه کندل نزولی اولی است. در این الگو کندل سومی بالاتر از کندل دومی بسته می‌شود.

سه کندل خارجی صعودی
سه کندل خارجی صعودی

مفهوم سه کندل خارجی صعودی

سه کندل خارجی صعودی یکی از الگوهای قوی صعودی در نمودار قیمت است و این موضوع را بیان می‌کند که خریداران توانسته‌اند، با افزایش تقاضا در بازار مربوطه قیمت را به سطوح بالاتر ببرند. با توجه به اینکه تریدرها برای پیدا کردن قیمت‌های مناسب برای ورود به معامله سعی می‌کنند تاییدهای بیشتری را از رفتار قیمت در نمودار مربوطه دریافت کنند.

بنابراین برای اینکه بتوانند در نواحی حمایتی با اطمینان بیشتری برگشت روندهای نزولی به صعودی پیش‌بینی کنند، می‌بایست تاییدهای بیشتری را دریافت کنند.

بنابراین زمانی که الگوی ترکیبی سه کندل خارجی صعودی را در نواحی حمایتی مشاهده می‌کنند، با توجه به اینکه علاوه بر پوشاندن کندل نزولی اول توسط کندل صعودی، کندل صعودی سومی نیز در نمودار قیمت ایجاد می‌شود، بنابراین با اطمینان بیشتری می‌توانند وارد پوزیشن‌های لانگ شوند.

البته همواره احتمال پیش‌بینی نادرست قیمت در بازارهای مالی با توجه به الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال وجود دارد. بنابراین لازم است برای ترید با این الگو نیز از حد ضرر در معاملات استفاده کنند.

کندل‌های ترکیبی نزولی چیست؟

کندل‌های ترکیبی نزولی در نمودار قیمت کندل‌هایی هستند که از ترکیب چند کندل ایجاد می‌شوند. این کندل‌ها معمولا در نواحی مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند و پس از تشکیل آن‌ها احتمال شروع روند نزولی در نمودار قیمت بیشتر است.

سه کندل داخلی نزولی

کندل‌های ترکیبی نزولی می‌توانند در ترکیب‌های گوناگونی همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید ظاهر شوند. برای مثال در تصویر زیر سه نمونه از کندل‌های ترکیبی نزولی در نمودار قیمت را مشاهده می‌کنید که به آن‌ها « سه کندل داخلی نزولی» (Three Inside Down) می‌گویند.

در این مثال‌ها همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در ترکیب نزولی اولی از سمت چپ در ابتدا کندلی صعودی با بدنه‌ای متوسط تشکیل شده است. در ادامه کندل ستاره دنباله‌دار را مشاهده می‌کنید که به عنوان کندل دوم از این ترکیب ظاهر می‌شود. این کندل نشانه‌ای از برگشت قیمت به سطوح پایین قیمتی است. در نهایت نیز کندل نزولی سوم با بدنه‌ای بزرگ تشکیل می‌شود.

در تصویر میانی از مثال زیر در ابتدا کندل صعودی با بدنه‌ای بلند تشکیل شده است. در ادامه کندلی نزولی با بدنه‌ای کوچکتر و در نهایت نیز کندل سومی نزولی با بدنه‌ای بزرگ تشکیل شده است.

در تصویر سمت راست از مثال زیر نیز در ابتدا کندل صعودی با بدنه‌ای بلند تشکیل شده است و در ادامه دو کندل نزولی با بدنه‌هایی بزرگ تشکیل شده است. با توجه به این مثال‌ها از کندل‌های ترکیبی نزولی، در ادامه نحوه شناسایی این الگوهای نزولی را در نمودار قیمت شرح می‌دهیم.

سه کندل داخلی نزولی
انواع سه کندل داخلی نزولی

شناسایی انواع سه کندل داخلی نزولی

برای شناسایی انواع سه کندل داخلی نزولی با توجه به اینکه این کندل‌های ترکیبی نزولی معمولا در نواحی مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند، بنابراین در ابتدا بهتر است نواحی مقاومتی مهم در نمودار قیمت را رسم کنیم. در ادامه روندهای صعودی را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم نواحی برگشت قیمت در نمودار را شناسایی کنیم.

در این حالت در صورتی که کندل نزولی بعد از کندل صعودی اولی در قیمتی پایین‌تر از وسط کندل صعودی اولی بسته شود. احتمال تشکیل کندل ترکیبی نزولی بیشتر است. در این موارد نیاز است تا کندل سوم را نیز بررسی کنیم. در این حالت در صورتی که کندل سومی نزولی باشد و در قیمت‌هایی پایین‌تر از کندل اولی بسته شود، در این حالت الگوی سه کندل داخلی نزولی تشکیل شده است.

ترید انواع کندل‌های ترکیبی نزولی

با توجه به اینکه بعد از تشکیل انواع کندل‌های ترکیبی نزولی، قیمت معمولا روندهای نزولی را شروع می‌کند. در این حالت پس از تشکیل این الگو تریدرها به‌دنبال موقعیت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت هستند.

برای این منظور پس از شناسایی الگوهای ترکیبی نزولی همانند سه کندل داخلی نزولی در نمودار، همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در قیمت‌هایی پایین‌تر از کمینه کندل نزولی سومی در این الگو وارد پوزیشن معاملاتی شورت می‌‌شوند. در این حالت می‌توانند حد ضرر را در قیمتی بالاتر از بیشینه کندل صعودی اولی در این الگو قرار دهند. قیمت تارگت را نیز با توجه به شرایط نمودار قیمت می‌توانند در ناحیه حمایتی بعد از الگوی ترکیبی نزولی در نمودار در نظر بگیرند.

ترید کندل‌های نزولی ترکیبی

سه کندل خارجی نزولی

«سه کندل خارجی نزولی» (Three Outside Down) از دیگر الگوهای کندلی نزولی برگشتی در تحلیل تکنیکال است. این الگو از سه کندل تشکیل می‌شود که کندل اولی صعودی و کندل‌های دومی و سومی نزولی هستند. زمانی که این الگو تشکیل می‌شود، کندل نزولی دومی به‌طور کامل کندل صعودی اولی را می‌پوشاند.

کندل سومی نیز در قیمتی پایین‌تر از بدنه کندل دومی بسته می‌شود. این الگو معمولا در نواحی مقاومتی در نمودار قیمت مشاهده می‌شود و احتمال برگشت روند صعودی به نزولی را بیشتر می‌کند. این الگو نشانه این است که فروشندگان قدرت را در دست دارند و احتمال ادامه‌دار بودن روند نزولی افزایش پیدا کرده است.

سه کندل خارجی نزولی
سه کندل خارجی نزولی

انواع کندل های ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از انواع بازارهای مالی است که در آن خرید و فروش رمزارزها انجام می‌شود. بنابراین در این بازار نیز همانند بازارهای دیگر تریدرها می‌توانند با پیش‌بینی روندهای قیمت انواع ارزهای دیجیتال در آن ترید کنند. برای این منظور تریدرها به نمودار قیمت نیاز دارند. بیشتر افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند از نمودار شمعی برای تحلیل تغییرات قیمت رمزارزهای موردنظر استفاده می‌کنند.

بنابراین تمامی کندل‌هایی که در انواع بازارهای مالی همانند بازار بورس، بازار فارکس و دیگر بازارهای مالی استفاده می‌‌شود، می‌‌تواند در بازار ارزهای دیجیتال نیز استفاده شود. ترید در بازار ارزهای دیجیتال به مهارت بالایی نیاز دارد. این موضوع به این دلیل است که بازار کریپتو بازاری تکنولوژی‌محور است.

بنابراین برای شناسایی ارزهای دیجیتالی که پتانسیل رشد بالایی دارند، تریدرها می‌بایست عوامل متنوعی همانند تکنولوژی مربوطه، تیم پروژه، توکنومیک پروژه و دیگر عوامل تاثیرگذار در رشد رمزارز مربوطه را در کنار تحلیل تکنیکال و کندل‌های قیمتی در نظر بگیرند. برای آشنایی با نحوه پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد می‌توانید فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس را از لینک زیر مشاهده کنید.

انواع کندل ها در تحلیل تکنیکال

بررسی انواع کندل ها در تحلیل تکنیکال انجام می‌شود. تحلیل تکنیکال نوعی از تحلیل در بازارهای مالی است که در آن تحلیل‌گران و تریدرها پیشینه‌ قیمتی دارایی یا سهام را بررسی می‌کنند و با توجه به نمودار قیمت در گذشته، روندهای آتی دارایی مربوطه را پیش‌بینی می‌کنند.

برای انجام تحلیل تکنیکال به ابزارهایی برای تحلیل قیمت نیاز است. ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین ابزاری که تریدرها در تحلیل تکنیکال به آن نیاز دارند، نمودار قیمت است. نمودار قیمت نیز انواع مختلفی دارد که در این میان نمودار شمعی از محبوبیت بیشتری در میان تریدرها برخوردار است.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده صفحه اصلی فیلم‌های اموزشی بر روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت تحلیل تکنیکال و شناسایی کندل‌های قیمتی، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که تعدادی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

در صورت علاقه‌مندی به مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر درباره تحلیل تکنیکال و بازارهای مالی می‌توانید از لینک زیر به مجموعه‌ فیلم‌های مرتبط با تحلیل تکنیکال و بازارهای مالی دسترسی پیدا کنید.

جمع‌بندی انواع کندل ها

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس انواع کندل ها در بازارهای مالی را شرح دادیم و مفهوم انواع کندل‌ ها را بیان کردیم. سپس بهترین کندل‌ها برای معامله را توضیح دادیم. برای این منظور پیدا کردن نواحی مهم قیمت در نمودار را بیان کردیم و توضیحاتی درباره نواحی حمایت و مقاومت در نمودار قیمت ارائه کردیم. انواع قیمت‌ها در کندل را شرح دادیم و انواع کندل‌های صعودی و نزولی را توضیح دادیم.

برای این منظور کندل چکش در نمودار و تحلیل آن را بیان کردیم. سپس کندل صعودی قوی و کندل ماروبوزوی صعودی را شرح دادیم. در ادامه انواع کندل‌های نزولی را توضیح دادیم. بنابراین کندل‌های نزولی با بدنه بلند و کندل ستاره دنباله‌دار راشرح دادیم. سپس انواع الگو در کندل‌ها را بیان کردیم. برای این منظور الگوهای صعودی و نزولی را توضیح دادیم.

سپس کندل دوجی را شرح دادیم و ترید با استفاده از این الگو را بیان کردیم. کندل‌های ترکیبی صعودی و کندل‌های ترکیبی نزولی و نحوه ترید با آن‌ها را بیان کردیم. سپس انواع کندل‌های ارز دیجیتال را شرح دادیم و در پایان نیز انواع کندل ها در تحلیل تکنیکال را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ElearnmarketsInvestopediaMorpherStrikeLiving From Trading
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *