عمق بازار چیست؟ – توضیح کاربرد و نمودار به زبان ساده

۱۴۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
عمق بازار چیست؟ – توضیح کاربرد و نمودار به زبان ساده

عمق بازار چیست و نمودار آن چه معنایی دارد. در پاسخی کوتاه می‌توان گفت به قدرت پذیرش سفارش‌های بزرگ، بدون ایجاد نوسانات قیمت عمق بازار می‌گوییم و نمودار عمق بازار نیز نمایش گرافیکی از آن است. عمق بازار ارتباط زیادی با نحوه ثبت سفارش‌های خرید و فروش در صرافی‌های مختلف دارد. پلتفرم‌های معاملاتی که صرافی‌ها و کارگزاری‌های مربوطه برای ترید در اختیار معامله‌گرها قرار می‌دهند به‌قدری دارای اطلاعات مختلف هستند که گاهی برخی از مهم‌ترین آن‌ها را نادیده می‌گیریم. از طرف دیگر ممکن است اطلاعاتی که در قالب نمودارها و فهرست‌های طویلی از قیمت‌ها ارائه می‌شوند، در ابتدا پیچیده و غیرقابل درک به‌نظر برسند و به‌ندرت بخواهیم آن‌ها را بررسی کنیم.

یکی از این اطلاعات ارزشمندی که می‌توانید تقریبا در هر صرافی آن‌ها را به‌دست بیاورید مربوط به اطلاعات دفترهای سفارش‌گذاری در صرافی‌ها و نمودار عمق بازار مربوطه است. لازم به ذکر است کسب توانایی در بررسی و استفاده درست از نمودار عمق بازار می‌تواند باعث افزایش کارآیی شما در معاملات شود. بنابراین در این مطلب می‌خواهیم نمودار عمق بازار و کاربرد آن را در ترید توضیح دهیم.

عمق بازار چیست ؟

عمق بازار به توانایی یک بازار در پذیرش سفارشات به‌نسبت بزرگ گفته می‌شود، بدون این‌که تأثیر مهمی در قیمت آن دارایی یا سهام ایجاد کند. در واقع عمق بازار میزان نقدینگی بازار برای آن سهام یا دارایی را نشان می‌دهد.

عمق بازار رابطه تنگاتنگی با نقدینگی و حجم دارایی دارد. البته هر سهام یا دارایی که حجم خرید و فروش بالایی دارد الزاما دارای عمق بازار بالایی نیست. عمق بازار را با نگاهی به دفتر سفارشات صرافی می‌توان ارزیابی کرد. دفتر سفارشات صرافی شامل تمام سفارشات خرید و فروش آن صرافی در قیمت‌های مختلف است. برای درک بهتر عمق بازار بهتر است در ابتدا بدانیم دفتر سفارشات چیست و چگونه عمل می‌کند.

دفتر ثبت سفارشات چیست ؟

دفتر ثبت سفارشات فهرستی الکترونیکی است که در آن تمامی سفارش‌های خرید و فروش دارایی یا ارز دیجیتال با توجه به قیمت آن دارایی ثبت می‌شود. دفتر سفارشات برای هر دارایی یا ارز دیجیتال در صرافی به‌صورت جداگانه وجود دارد. برای مثال هنگامی که شما برای ترید بیت کوین وارد صفحه مربوط به ترید در صرافی موردنظر می‌شوید، در قسمتی مخصوصی از این صفحه می‌توانید دفتر ثبت سفارش خرید و فروش برای بیت کوین را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است هر دارایی یا ارز دیجیتال دفتر ثبت سفارش مخصوص به خود را دارد. بنابراین اگر شما بخواهید ترید رمز ارز اتریوم را انجام دهید، بعد از ورود به صفحه مربوط به ترید اتریوم برای شما دفتر ثبت سفارش اتریوم نمایش داده می‌شود. در شکل زیر دفتر ثبت سفارشات در یک صرافی را مشاهده می‌کنید.

دفتر ثبت سفارش

اجزای دفتر سفارشات

تمامی دفترهای سفارش‌گذاری دارای دو قسمت یا دو ستون هستند. این ستون‌ها شامل سفارش‌های مختلفی هستند که تریدرها برای خرید و فروش رمزارز یا دارایی موردنظر ثبت کرده‌اند. قیمت‌هایی که مربوط به سفارشات خرید می‌شوند را با رنگ سبز نمایش می‌دهند و به آن‌ها «سفارشات خرید» (Bid) می‌گویند. قیمت‌هایی که مربوط به سفارشات فروش هستند را نیز با رنگ قرمز نمایش می‌دهند و به آن‌ها «سفارشات فروش» (Ask) می‌گویند.

سفارشات و عمق بازار

هر سفارش در دفتر ثبت سفارش شامل قیمت و مقدار مشخصی است. دفتر سفارشات با توجه به قیمت سفارش‌ها، آن‌ها را فهرست می‌کند. در هر ردیف در دفتر سفارشات می‌توان قیمت و مقدار آن سفارش را مشاهده کرد. بنابراین تریدر با دیدن قیمت و مقدار سفارش‌ها در دفتر ثبت سفارشات می‌تواند میزان عرضه و تقاضای مربوطه را ارزیابی کند.

لازم به ذکر است تنها «سفارشات لیمیت» (Limit Orders) در دفتر سفارشات ثبت می‌شوند. سفارشات لیمیت به تریدر امکان محدود کردن قیمت برای پرشدن سفارش را می‌دهند. بنابراین سفارشات مارکت در دفتر سفارشات ثبت نمی‌شوند.

هنگامی که شما در صرافی سفارش خرید یا فروش خود را در قیمت خاصی ثبت می‌کنید، با توجه به این‌که قیمت بازار به قیمت سفارش شما نرسیده است بنابراین سفارش شما در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌شود. زمانی که قیمت مارکت به قیمت سفارش شما برسد، خرید یا فروش انجام می‌شود. برای مثال اگر قیمت بیت کوین 16 هزار دلار باشد و شما سفارش خرید 0/001 بیت کوین را در قیمت 15 هزار دلار ثبت کنید، زمانی سفارش شما انجام می‌شود که همین میزان بیت کوین با همین قیمت برای فروش موجود باشد.

مشاهده عمق بازار بورس

تریدرها و سرمایه‌گذارها می‌توانند سهام شرکت‌ها را در بازار بورس خرید و فروش کنند. برای این‌که بتوانید در بازار بورس فعالیت کنید نیاز دارید تا از طریق یک کارگزاری این کار را انجام دهید. کارگزاری‌‌ها بعد از انجام عملیات احراز هویت به شما نام کاربری و رمز عبور می‌دهند. شما با این نام کاربری و رمزعبور در پلتفرم معاملاتی آن کارگزاری می‌توانید به راحتی ثبت سفارش خرید یا فروش سهم موردنظر را انجام دهید.

عمق بازار بورس

بنابراین کارگزاری‌ها نرم‌افزاری را در اختیار شما قرار می‌دهند که با داشتن نام کاربری و رمزعبور و اتصال به اینترنت بتوانید در بازار بورس فعالیت کنید. در بازار بورس نیز می‌توان حجم سفارشات را در قیمت‌های مختلف در دفتر سفارشات و نمودار عمق بازار مشاهده کرد. نمودار عمق بازار بر حسب کارگزاری‌های مختلف و نرم‌افزاری که در اختیار کاربران قرار می‌دهند از طریق راهنمای نرم‌افزار ترید مربوطه قابل مشاهده است.

عمق بازار فارکس

بازار فارکس بازاری جهانی است که در آن ارزهای کشورهای مختلف داد و ستد می‌شوند. تریدرها در بازار فارکس نیز می‌توانند توسط کارگزاری احراز هویت شده و توسط نام کاربری و رمز عبوری که کارگزار در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد در نرم‌افزار ترید مربوطه معاملات خود را انجام دهند.

بازار فارکس یکی از بازارهایی است که تریدرها می‌توانند از اطلاعات مربوط به عمق بازار در استراتژی‌های ترید خود استفاده کنند. نمودار عمق بازار در فارکس میزان نقدینگی موجود هر ارز در قیمت‌های مختلف را نشان می‌دهد. بنابراین عمق بازار به تریدر درک بهتری از میزان عرضه و تقاضا در بازار مربوطه را می‌دهد. عمق بازار خوب به این معنی است که میزان نقدینگی مناسبی در بازار وجود دارد. در حالت عکس در عمق بازار کم یا ضعیف نقدینگی کمی در بازار وجود دارد و احتمال تأثیرگذاری بر روی قیمت توسط سفارشات با حجم بالا بیشتر است.

میزان نقدینگی برای استفاده از نوسانات کوچک قیمتی مهم است. اطلاعاتی که از عمق بازار فارکس به‌دست می‌آید به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند تخمین خوبی از سرعت پر شدن سفارش خود داشته باشد.

 

نمودار عمق بازار چیست ؟

نموداری که به‌صورت گرافیکی دفتر ثبت سفارشات را نمایش می‌دهد «نمودار عمق بازار» (Market Depth Chart) نام دارد. با توجه به این‌که اطلاعات مربوط به نمودار عمق بازار از دفتر سفارشات به‌دست می‌آید، بنابراین نمودار عمق بازار همان اطلاعات را به‌صورت گرافیکی و در قالب نمودار نشان می‌دهد. استفاده از نمودار عمق بازار به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند خیلی سریع اطلاعات دفتر سفارش را بررسی کند.

نمودار عمق بازار همانند نمودارهای دیگر از دو محور افقی و عمودی تشکیل شده است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • محور افقی در نمودار عمق بازار: در این محور تریدر می‌تواند مقدار سفارش‌ها را در قیمت‌های مربوطه مشاهده کند. این مقدار از راست به چپ اندازه‌گیری می‌شود.
  • محور عمودی در نمودار عمق بازار: محور عمودی در عمق بازار قیمت‌ها را مطابق با دفتر سفارشات صرافی نشان می‌دهد.
نمودار عمق بازار چیست

در برخی دیگر از صرافی‌ها می‌توانید نمودار عمق بازار را به‌صورت دیگری نیز مشاهده کنید. در تصویر زیر نحوه دیگری از نمایش نمودار عمق بازار را می‌بینید. در این حالت محور افقی قیمت‌های مختلف ثبت سفارشات و محور عمودی مقدار این سفارشات را نشان می‌دهد.

نمودار عمق بازار

اهمیت تحلیل عمق بازار چیست ؟

نمودار عمق بازار نمایشی گرافیکی از دفتر سفارشات است. با بررسی نمودار عمق بازار تریدر می‌تواند از میزان عرضه و تقاضا برای دارایی موردنظر در زمان معامله آگاه شود. بنابراین حالات مختلف نمودار عمق بازار در زمان‌های مختلف، بیان‌گر میزان حجم سفارش‌ها در قیمت‌های گوناگون است. این موضوع می‌تواند پیدا کردن نقاط بهینه برای ورود به بازار یا خروج از آن در زمان ثبت سفارش را برای تریدر آسان کند.

دیوار های خرید و فروش

هنگامی که به نمودار عمق بازار دقت می‌کنیم در برخی از قیمت‌ها مشاهده می‌کنیم که حجم زیادی از سفارش توسط تریدرها قرار گرفته است. این مقادیر در نمودار عمق بازار همانند دیوارهایی مشخص هستند و میزان بالای عرضه یا تقاضا را در قیمت‌های مربوطه نشان می‌دهند. دیوارهای خرید و فروش در واقع نحوه پیش‌بینی تغییرات قیمت را توسط تریدرها نشان می‌دهد. این دیوارهای خرید و فروش ممکن است توسط یک تریدر با ثبت سفارشی حجیم ایجاد شود. اکثر دیوارهای خرید و فروش تنها برای مدتی کوتاه تشکیل می‌شوند و تمام سفارشات آن‌ها پر نمی‌شود.

معنی دیوار خرید در نمودار عمق بازار چیست ؟

دیوار خرید در نتیجه یک یا چند سفارش خرید با حجم بالا به‌وجود می‌آید که در قیمتی مشخص ثبت شده‌اند. بنابراین دیوارهای خرید در نمودار عمق بازار به این معنی است که سفارش‌های خرید زیادی در قیمت مربوطه قرار داده شده است. هرچه این سفارش‌ها بیشتر باشد دیوار مربوطه بلندتر می‌شود. در واقع دیوار بلند خرید به معنای این است که تریدرها احتمال کمی می‌دهند که قیمت پایین‌تر از قیمت دیوار خرید برود.

دیوار خرید در عمق بازار

کاربرد دیوار خرید در نمودار عمق بازار بیت کوین

هنگام خرید بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال، تریدرها به دیوارهای خرید موجود در نمودار عمق بازار بیت کوین توجه می‌کنند. دیوارهای بلند در نمودار عمق بازار بیت کوین از ریزش سریع قیمت بیت کوین جلوگیری می‌کنند. با توجه به این‌که دیوارهای خرید در واقع سفارش‌هایی با حجم بالا هستند که در قیمتی مشخص قرار گرفته‌اند بنابراین برای گذر قیمت از دیوار خرید نیاز به نقدینگی زیادی است.

به همین دلیل هنگامی که دیوار خریدی تشکیل می‌شود، تریدرها سعی می‌کنند سفارش خرید خود را کمی بالاتر از قیمت دیوار خرید قرار دهند. برای مثال اگر دیوار خرید بیت کوین در قیمت 16000 دلار تشکیل شود، تریدری که قصد خرید بیت کوین را دارد معمول سفارش خرید خود را در قیمت 16001 دلار قرار می‌دهد. در این حالت تریدر احتمال کمی می‌دهد که قیمت پایین‌تر از دیوار خرید بیاید بنابراین سفارش خرید خود را کمی بالاتر از دیوار خرید قرار می‌دهد.

معنی دیوار فروش چیست ؟

هنگامی که یک یا چند سفارش فروش در قیمتی مشخص قرار می‌گیرند دیوار فروش تشکیل می‌شود. هرچه اندازه و مقدار این سفارش‌های فروش بیشتر باشد، دیوار فروش بلندتری تشکیل می‌شود. دیوارهای فروش در نمودار عمق بازار به این معنی است که تریدرها احتمال کمی می‌دهند که قیمت در بازه زمانی مشخص بالاتر از دیوار فروش برود. در دیوار فروش هرچه حجم و تعداد سفارش‌های فروش بیشتر باشد دیوار بلندتری تشکیل می‌شود.

دیوار فروش

کاربرد دیوار فروش در نمودار عمق بازار بیت کوین

تریدرهایی که می‌خواهند سفارش فروش بیت کوین را در صرافی‌های ارز دیجیتال ثبت کنند معمولا به دیوارهای فروش بیت کوین در نمودار عمق بازار توجه می‌کنند. دیوارهای فروش بلندی که در نمودار عمق بازار بیت کوین تشکیل می‌شوند از صعود سریع بیت کوین به قیمت‌های بالاتر جلوگیری می‌کنند. هنگامی که این دیوارهای فروش تشکیل می‌شوند در واقع تعداد زیادی سفارش فروش با حجم‌های بالا در قیمت مربوط به دیوار فروش قرار دارند. بنابراین برای اینکه قیمت بیت کوین بخواهد به قیمت‌هایی بالاتر از این دیوار فروش برود باید قدرت خریداران به‌قدری باشد که تمامی سفارشات فروش را پر کند.

دست کاری در نمودار عمق بازار بیت کوین چیست ؟

هنگامی که دیوارهای خرید و فرش در نمودار عمق بازار تشکیل می‌شوند، تریدرها معمولا آن‌ها را بررسی می‌کنند و سفارشات خرید و فروش خود را با توجه به قیمت‌های دیوارهای خرید و فروش قرار می‌دهند. افرادی که مقدار زیادی بیت کوین در اختیار دارند می توانند با ثبت سفارشات خرید یا فروش در قیمت‌هایی خاص قیمت بیت کوین را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین نهنگ‌های بیت کوین می‌توانند با ایجاد دیوارهای خرید یا فروش نوسانات قیمتی در بازار بیت کوین ایجاد کنند. نهنگ‌های بیت کوین با توجه به این‌که مقدار زیادی بیت کوین در اختیار دارند، همواره می‌توانند بر روی قیمت بیت کوین تأثیرگذار باشند.

برای مثال اگر یکی از نهنگ‌های بیت کوین ده هزار بیت کوین را در قیمت 15000 دلار در یک صرافی ارز دیجیتال برای فروش قرار دهد. نمودار عمق بازار در آن صرافی دیوار فروش بزرگی را نشان خواهد داد. در این حالت برای این که قیمت بیت کوین در آن صرافی بتواند از این دیوار فروش عبور کند به نقدینگی و فشار خرید زیادی نیاز دارد.

در واقع قیمت 15 هزار دلار به یک مقاومت تبدیل می‌شود. دیوارهای فروش اغلب توسط نهنگ‌های بازار برای فریب تریدرها ایجاد می‌شوند. بنابراین ممکن است نهنگ‌ها این دیوارها را چندین دفعه تشکیل دهند و پس از مدتی که بازار را تحت تأثیر قرار دادند دوباره از میان بردارند. بنابراین هنگامی که در این مثال قیمت 15 هزار توسط یک نهنگ بیت کوین به‌طور ساختگی به یک مقاومت تبدیل می‌شود، افرادی که می‌خواهند بیت کوین‌های خود را بفروشند سعی می‌کنند تا سفارشات فروش خود را پایین تر از 15 هزار دلار قرار دهند. همین موضوع باعث می‌شود تا روند قیمتی بیت کوین برای مدتی نزولی شود.

 نقدینگی در عمق بازار

نقدینگی یک دارایی به آسانی در خرید یا فروش یک دارایی بدون تأثیرگذاری در قیمت آن اشاره می‌کند. بازارهایی که از نقدینگی بالایی برخوردار هستند تعداد خریداران و فروشندگان زیادی در حجم‌های بالا دارند. در بازارهایی که نقدینگی زیادی دارند، ثبت سفارش‌هایی با حجم بالا باعث تغییر در قیمت دارایی نمی‌شود. برای مثال در بازار ارزهای دیجیتال، رمزارزهای معروفی همانند بیت کوین و اتریوم از نقدینگی بالاتری در صرافی‌ها برخوردار هستند.

توجه: در اینجا لازم است این نکته را یادآور شویم که قیمت در دفتر سفارشات و نمودار عمق بازار هر لحظه در حال تغییر است. بنابراین شما از این ابزارها تنها می‌توانید برای بررسی اطلاعات در همان لحظه استفاده کنید.

نقدینگی در بازار

نحوه استفاده از اطلاعات عمق بازار

اطلاعاتی که از عمق بازار به‌دست می‌آید به تریدر کمک می‌کند تا بتواند تشخیص دهد که قیمت دارایی یا ارز دیجیتال تا چه قیمتی می‌تواند تغییر کند. بنابراین در قیمت‌های مناسب می‌تواند سفارش خود را قرار دهد. نحوه کار به این شکل است که در قیمت‌‌هایی خاص که می‌توانند به‌عنوان محدوده‌های حمایتی یا مقاومتی باشند، صف خرید یا فروش به شکل دیوارهایی عمود بر قیمت تشکیل می‌شوند. بررسی این دیوارهای خرید و فروش در کنار تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی می‌تواند در انتخاب نقاط ورود و خروج مناسب‌تر به تریدر کمک کند.

ارتباط سفارش گذاری سنگین و عمق بازار

دارایی یا ارز دیجیتالی که عمق بازار خوبی دارد معمولا از حجم معاملات بالا و میزان نقدشوندگی مناسبی برخوردار است. بنابراین تریدری که می‌خواهد سفارشات سنگینی را در بازار قرار دهد، می‌تواند در ابتدا عمق بازار را بررسی کند و سپس سفارش‌گذاری خود را انجام دهد.

لازم به ذکر است که ثبت سفارش‌های حجیم در بازارهای با عمق زیاد تأثیر خاصی در قیمت آن دارایی یا رمزارز ندارد و تریدر می‌تواند سفارشات خود را بدون ایجاد تأثیرات قیمتی خاص در صرافی ثبت کند.

اما ثبت سفارش‌های حجیم در بازارهای با عمق کم می‌تواند باعث تغییرات شدید در قمیت دارایی شود.

اطلاعات عمق بازار چیست ؟

اطلاعات عمق بازار معمولا در فهرست‌های الکترونیکی طویلی به‌نام دفتر ثبت سفارشات وجود دارند. این اطلاعات بر حسب قیمت تنظیم می‌شوند. این فهرست‌ها هر لحظه به‌روزرسانی می‌شوند تا بتوانند فعالیت‌های لحظه‌ای بازار را منعکس کنند. در گذشته صرافی‌ها اطلاعات عمق بازار را با دریافت هزینه‌ای معین در اختیار تریدرها قرار می‌دادند. اما امروزه تریدرها می‌توانند در اغلب پلتفرم‌های معاملاتی اطلاعات عمق بازار را بدون هزینه دریافت کنند.

اطلاعات عمق بازار

عرضه و تقاضا در عمق بازار چیست ؟

عمق بازار میزان عرضه و تقاضا را در بازار نشان می‌دهد. میزان عرضه و تقاضا عاملی است که در نهایت موجب حرکت قیمت در بازار می‌شود. اما سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که عرضه و تقاضا چیست و چگونه باعث حرکت قیمت دارایی یا ارز دیجیتال می‌شود.

هر چه تعداد سفارش‌های فروش برای یک دارایی بیشتر باشد عرضه آن دارایی بیشتر است. از طرف دیگر هر چه سفارش‌های خرید برای دارایی یا ارز دیجیتال بیشتر باشد تقاضا برای آن دارایی یا ارز دیجیتال بیشتر می‌شود.

با توجه به این‌که عمق بازار میزان سفارشات خرید و فروش را نشان می‌دهد بنابراین با بررسی عمق بازار می‌توان از میزان عرضه و تقاضا برای دارایی یا ارز دیجیتال در صرافی مربوطه اطلاعات مفیدی کسب کرد.

تأثیر عرضه و تقاضا در عمق بازار چیست ؟

عرضه زیاد دارایی یا ارز دیجیتال باعث به‌وجود آمدن صف‌های طولانی برای فروش آن دارایی در صرافی‌ها می‌شود. این صف‌های فروش در قیمتی خاص باعث ایجاد دیوارهایی برای فروش می‌شود که در نمودار عمق بازار قابل مشاهده است. از طرف دیگر افزایش تقاضا برای دارایی یا ارز دیجیتالی خاص باعث به‌وجود آمدن صف‌های خرید برای آن دارایی می‌شود. این صف‌های خرید در نمودار عمق بازار قابل مشاهده است.

تغییر در عمق بازار ارز دیجیتال چیست ؟

نمودار عمق بازار برای ارزهای دیجیتال نیز همانند نمودار عمق بازار برای دیگر دارایی‌ها وجود دارد. نمودار عمق بازار برای هر رمزارز را معمولا می‌توانید در صفحه معاملاتی ارز دیجیتال مربوطه مشاهده کنید. هر عاملی که باعث ایجاد تغییر در میزان عرضه و تقاضا برای یک رمزارز خاص شود می‌تواند با ایجاد صف‌های خرید و فروش در صرافی‌ها باعث تغییر در نمودار عمق بازار در رمزارز موردنظر شود.

عوامل تأثیرگذار بر روی میزان عرضه و تقاضا در رمزارزی خاص می‌تواند نمودار عمق بازار آن را تغییر دهد. عوامل زیادی میزان عرضه و تقاضا برای یک رمزارز را معین می‌کنند. در ادامه نمونه‌ای را به‌عنوان مثال شرح می‌دهیم.

تأثیر استیکینگ رمزارز در عمق بازار

یکی از عواملی که می‌تواند میزان عرضه و تقاضا را در یک رمزارز تغییر دهد، قابلیت استیکینگ در ارز دیجیتال موردنظر است. استیکینگ ارز دیجیتال قابلیتی از رمزارزها است که این امکان را به مالک رمزارز می‌دهد تا بتواند رمزارز خود را در استخرهای نقدینگی سپرده‌گذاری کند و در ازای آن از استخر نقدینگی سود دریافت کنند. بنابراین بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال تمایل دارند تا با استیک ارزهای دیجیتال از این روش کسب درآمد کنند.

 ارزهای دیجیتال

استیکینگ و ایجاد صف خرید در نمودار عمق بازار

برای مثال اگر توسعه‌دهندگان رمزارزی در به‌روزرسانی جدید خود امکان استیک آن رمزارز را در استخرهای نقدینگی ایجاد کنند. این قابلیت جدید میزان تقاضا برای رمزارز موردنظر را افزایش می‌دهد و همین افزایش تقاضا باعث بالا رفتن قیمت رمزارز می‌شود. همان‌طور که در ابتدا توضیح دادیم عمق بازار نشان‌دهنده میزان عرضه و تقاضا در بازار است.

عمق بازار در هر صرافی تعداد سفارشات خرید و فروش ثبت شده را در قیمت‌های مختلف نشان می‌دهد و این سفارشات در صرافی‌های مختلف متفاوت است. اما در مجموع افزایش میزان تقاضا برای یک رمزارز خاص باعث افزایش سفارشات خرید در اکثر صرافی‌ها می‌شود که این موضوع نمودار عمق بازار را برای آن رمزارز در صرافی‌ها تغییر می‌دهد. بنابراین ممکن است این افزایش سفارشات خرید را بتوان برای مدتی در نمودار عمق بازار صرافی‌های گوناگون مشاهده کرد.

در مثالی که از قابلیت استیکینگ رمزارزها عنوان شد، ایجاد استیکینگ ممکن است باعث شود افراد زیادی رمزارز مربوطه را برای بهره‌مندی از سود حاصل از استیکینگ ارز دیجیتال خریداری کنند. اما قابلیت استیکینگ ارز دیجیتال در شرایطی نیز باعث ایجاد صف فروش در نمودار عمق بازار رمزارز مربوطه می‌شود که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

استیکینگ و ایجاد صف فروش در نمودار عمق بازار

همان‌طور که ذکر شد برخی از رمزارزها قابلیت استیکینگ دارند. پلتفرم‌هایی که در آن‌‌ها می‌توان به استیک ارزهای دیجیتال اقدام کرد ممکن است برای فرآیند استیکینگ شرایط خاصی داشته باشند. برای مثال ممکن است پلتفرمی اجازه برداشت توکن‌‌‌های استیک‌شده را به سپرده‌گذار تا زمانی معین ندهد. بنابراین سپرده‌گذار برای دریافت سود مجبور است تا زمانی معین رمزارزهای خود را در پلتفرم مربوطه استیک کند.

در پایان این مهلت که از طرف پلتفرم مشخص می‌شود معمولا با آزادسازی توکن‌های استیک‌شده، سپرده‌گذاران می‌توانند رمزارزهای آزادشده را به صرافی‌های مختلف برای فروش انتقال دهند. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد صف‌های فروش و تغییر در نمودار عمق بازار رمزارز مربوطه شود.

استخرهای نقدینگی معمولا سود حاصل از استیک ارزهای دیجیتال را با همان نوع رمزارز استیک شده پرداخت می‌کنند. بنابراین بعد از مدتی که افراد سود حاصل از استیک رمزارز موردنظر را دریافت کردند، ممکن است با فروش این رمزارزها صف‌های فروش قرمز رنگی در نمودار عمق بازار ایجاد کنند و باعث کاهش قیمت آن توکن شوند.

جمع بندی

در ابتدا در این مطلب دفترهای ثبت سفارشات و اجزای این دفترها را توضیح دادیم و به عمق بازارهای بورس و فارکس اشاره کردیم. سپس نمودار عمق بازار و اهمیت آن را شرح دادیم. در ادامه مفهوم دیوارهای خرید و فروش و کاربرد آن‌ها را در عمق بازار بیت کوین توضیح دادیم. سپس دست‌کاری در عمق بازار و نقدینگی در آن را شرح دادیم و ارتباط سفارش‌گذاری سنگین و عمق بازار و اطلاعات عمق بازار را بیان کردیم.

در ادامه با توجه به این‌که عرضه و تقاضا نقش مهمی در عمق بازار دارند، تأثیر عرضه و تقاضا در عمق بازار را توضیح دادیم. در بازار ارزهای دیجیتال نیز تریدرها با توجه به نمودار عمق بازار می‌توانند اطلاعات مفیدی از میزان و قیمت سفارش‌گذاری‌های رمزارزها پیدا کنند. تمام مواردی که در میزان عرضه و تقاضا برای ارزهای دیجیتال تأثیرگذار هستند می‌توانند در عمق بازار رمزارز مربوطه تغییراتی ایجاد کنند.

استیکینگ ارزهای دیجیتال در میزان عرضه و تقاضای رمزارزها تأثیرگذار است. بنابراین در پایان این مطلب پس از شرح تأثیر استیکینگ رمزارزها در عمق بازار ارزهای دیجیتال، ارتباط بین صف‌های خرید و فروش را با استیکینگ توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *