شت کوین چیست؟ — از مفهوم تا ویژگی ها و تشخیص به زبان ساده

۳۶۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
شت کوین چیست؟ — از مفهوم تا ویژگی ها و تشخیص به زبان ساده

شت کوین یکی از اصطلاحات رایج بازار کریپتو است که برای اشاره به رمزارزهای بدون برنامه استفاده می‌شود. این واژه پس از گسترش ایجاد آلت‌کوین‌ها ابداع شد اما عمده استفاده آن مربوط به سال 2018 و پس از ترکیدن حباب عرضه اولیه‌ ارز دیجیتال است. در طول سال‌های گذشته، تعاریف مختلفی برای این واژه استفاده شده است. ما در این مقاله به سوال شت کوین چیست پاسخ می‌دهیم و راه‌حل‌های موجود برای شناسایی شت‌کوین‌ها را معرفی می‌کنیم. طبیعی است که ترید و سرمایه‌گذاری بر روی شت کوین‌ها ممکن است سود زیادی نصیب معامله‌گران کند اما ریسک انجام این کار بسیار بالا است. در این مقاله دلایل علمی برای این که چرا نباید بر روی شت کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنید را بررسی می‌کنیم.

شت کوین چیست ؟

«شت کوین» (Shitcoin) یکی از اصطلاحات بسیار معروف بازار ارز دیجیتال است که برای اشاره به ارزهای بدون پشتوانه استفاده می‌شود. در حال حاضر بیش از 20 هزار توکن ارز دیجیتال در سایت‌های معتبر کریپتو فهرست شده‌اند و هزاران ارز دیجیتال دیگر نیز فعالیت خود را بدون ثبت شدن در این سایت‌ها دنبال می‌کنند. طبیعی است که این رمز ارزها نمی‌توانند هر کدام یک ایده ناب برای گسترش تکنولوژی بلاک چین و کاربردهای آن داشته باشند. بنابراین، بیشتر این رمزارزها شت کوین هستند و در عمل کاربردی ندارند.

در زمان پیدایش اولین آلت کوین‌ها، اصطلاح شت کوین برای اشاره به تمام ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین استفاده می‌شد. در آن زمان بسیاری از فعالان بازار معتقد بودن که آلت کوین‌ها هیچ ایده و نوآوری خاصی ندارند و تنها با دستکاری کدهای پایه بیت کوین، سعی در ایجاد ارزهای جدید دارند. علاوه بر این، تغییرات جزئی صورت گرفته نیز نه تنها در جهت بهبود سیستم نبودند بلکه باعث ایجاد شکاف‌های امنیتی یا عدم رشد این فضا می‌شدند. به عنوان مثال، بیت کوین کش که به عنوان مهم‌ترین هاردفورک بیت کوین شناخته می‌شود، برای مقاومت در برابر سافت فورک «سگویت» راه‌اندازی شد در حالی که سگویت، برای افزایش تعداد تراکنش‌های شبکه و کاهش هزینه‌های تراکنش در شبکه بیت کوین اجرایی شده بود.

با ایجاد شبکه اتریوم نگاه‌ها به آلت‌کوین‌ها کمی تغییر کرد چرا که اتریوم توانست با ارائه مفهوم جدید قرارداد هوشمند، تکنولوژی بلاک چین را به سایر امور زندگی انسان‌ها گسترش دهد. اگرچه همچنان بسیاری از فعالن بازار بیت کوین را از نقطه نظر پولی و مالی تنها کوین ارزشمند بازار می‌دانند اما از نظر نوآوری و کارایی اتریوم جزو بهترین پروژه‌های ارز دیجیتال است. اگرچه اتریوم پروژه قدرتمندی است و توانسته است در سال‌های گذشته بیشتر ایده‌های خود را اجرایی کند اما ایده‌های قرارداد هوشمند این شبکه کار را برای ایجاد شت کوین‌ها نیز هموارتر کرده است.

تعریف شت کوین

عرضه اولیه ارز دیجیتال و ظهور شت کوین‌ها

نسل اولیه شت کوین‌ها، آلت‌کوین‌های مشابه با بیت کوین بودند که ایده بیت کوین را کپی کرده بودند و ایده جدیدی نداشتند. برخی از این آلت کوین‌ها مثل «لایت کوین» و «دوج کوین» همچنان زنده هستند اما برخی دیگر مانند «بیت کوین ایکس‌تی» و «بیت کانکت» از بین رفته‌اند. این پروژه‌ها اگرچه شت کوین هستند اما برای ایجاد آن‌ها به صرف زمان زیاد به منظور دستکاری کد و همچنین جمع‌آوری کامیونیتی نیاز است. ایده قرارداد هوشمند باعث گسترش ایجاد شت کوین از سال‌ 2017 شد.

قرارداد هوشمند یک قطعه کد است که داخل آن یک سری عبارت‌های شرطی «اگر ... آنگاه ...» نوشته شده است. این کدها داخل بلاک چین قرار می‌گیرند و با هر بار فراخوانی توسط کاربران، شرط‌های داخل آن‌ها به صورت خودکار اجرایی می‌شوند. از قراردادهای هوشمند برای ساخت «اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز» (DApps) استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده این قراردادها، برنامه‌های کاربردی و توکن‌های مرتبط با آن‌ها را ایجاد کنند و از آن‌ها برای ساخت کامیونیتی خود استفاده کنند.

اگرچه برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند ساده و آسان نیست اما در مقایسه با ساخت انواع بلاک چین بسیار راحت‌تر است و امکانات بیشتری را برای توسعه‌دهنده‌ها فراهم می‌کند. در سال‌های 2017 و 2018 که قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم مطرح شدند، بسیاری از توسعه‌دهندگان پروژه‌های خود را به همراه توکن کاربردی در شبکه ایجاد کردند و در طی فرایند عرضه اولیه به عموم کاربران از سراسر دنیا فروختند.

در طی این فرایند، کاربران اولیه سود زیادی کسب کردند و برخی از ارزها شاهد رشدهای زیادی بودند. این مساله باعث شد که ایجاد توکن‌های ارز دیجیتال به صورت نمایی رشد کند و همه توسعه‌دهندگان توکن‌‌های خود را در عرضه اولیه به مردم بفروشند. بسیاری از این پروژه‌ها ایده‌ای نداشتند و تنها از شرایط به وجود آمده استفاده کردند و توکن‌های بی‌ارزش خود را فروختند. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، بسیاری از این شت کوین‌ها ارزش خود را از دست دادند و بسیاری از کاربران دچار ضررهای جبران‌ناپذیر شدند.

راه‌های تشخیص شت کوین چیست ؟

در بخش شت کوین چیست گفته شد که ویژگی اصلی این دسته از ارزهای دیجیتال، نداشتن ایده مشخص است. بسیاری از شت کوین‌ها از فضای ایجاد شده در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و توکن‌های بی‌ارزش خود را به چندین برابر قیمت به دیگران می‌فروشند و سود کسب می‌کنند. در نهایت، کاربرانی که بدون آگاهی در این ارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با ضرر هنگفت از آن خارج می‌شوند. برای تشخیص شت کوین بودن پروژه کافی است به چند سوال در ارتباط با پروژه پاسخ داد. در ادامه این بخش این سوالات و نحوه تفسیر پاسخ آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

توجه داشته باشید که در سطوح بالاتر، تفسیر افراد از شت کوین‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، بیت کوین ماکزیمالیست‌ها (کسانی که معتقدند بیت کوین ارز اصلی دنیا خواهد شد) هر ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین را شت کوین می‌نامند. یا برخی از طرفداران اتریوم، تمامی پروژه‌های رقیب خود مثل «سولانا»، «پولکادات» و «کاردانو» را به دلایل مختلف از جمله متمرکز بودن، شت کوین می‌نامند. در این مقاله، هدف ما بیشتر پروژه‌هایی هستند که به صورت واضح، هیچ ایده و برنامه‌ای ندارند و کلاهبرداری با استفاده از آن‌ها به راحت‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

هدف پروژه شت کوین چیست ؟

اولین ویژگی مشترک پروژه‌های شت کوین این است که اهداف مشخص شده برای آن‌ها یا بسیار ساده و دم دستی است یا این‌که بسیار خیالی است و امکان رسیدن به آن در توان یک پروژه شت کوین نیست. بیشتر پروژه‌های شت کوین هدف خود را ایجاد سیستم پرداخت بین‌المللی با هزینه کم و سرعت زیاد عنوان می‌کنند. این هدف شاید برای فعالان جدید بازار اغواکننده و مهم به نظر برسد اما برای سرمایه‌گذاران قدیمی به وضوح نشانه شت کوین بودن پروژه‌ است چرا که این هدف برای بیت کوین و  تمام 20 هزار ارز دیجیتال فعلی صادق است.

مثال دوم برای بررسی اهداف پروژه شت کوین را از میان اهداف خیالی انتخاب می‌کنیم. فرض کنید پروژه ارز دیجیتال هدف خود را جلوگیری از آب شدن یخ‌های قطب جنوب عنوان می‌‌کند. در نگاه اول این ایده برای همه جذاب به نظر می‌رسد اما راه‌کار پروژه برای این کار بسیار مهم است. پروژه در وایت پیپر خود عنوان می‌‌کند که از پول حاصل از فروش توکن‌های این پروژه می‌خواهد تعدادی فریزر بخرد و از این فریزرها برای جلوگیری از آب شدن یخ‌های قطب جنوب استفاده کند. این راهکار مشخص می‌کند که هدف پروژه کاملا تخیلی است و با یک شت کوین طرف هستیم که به احتمال زیاد دنبال کلاهبرداری است.

بنابراین، برای تشخیص شت کوین بودن یک پروژه ارز دیجیتال اولین قدم بررسی اهداف آن و راه‌کارهایی است که برای رسیدن به آن اهداف ارائه کرده است. طبیعی است که برای این که متوجه نوآوری پروژه شوید نیاز است که ابتدا با بسیاری از انواع ارزهای دیجیتال و کارهایی که در حوزه‌‌های مختلف انجام می‌شود آشنایی نسبی داشته باشید.

اهداف پروژه‌های شتکوین

تیم پروژه چه کسانی هستند؟

برای این که پروژه ارز دیجیتال معتبر باشد باید از تیم قوی در حوزه‌های مختلف مثل برنامه‌نویسی و مارکتینگ برخوردار باشد. اگرچه این معیار به تنهایی برای تشخیص پروژه خوب از بد مناسب نیست اما، مشخص نبودن تیم پروژه می‌تواند یک نشانه بسیار قوی برای شت کوین بودن یک پروژه باشد. معمولا سه دلیل برای ناشناس بودن تیم پروژه می‌توان داشت.

  • قوی نبودن تیم مدیریتی و توسعه‌‌دهنده و نبود برنامه مشخص برای آینده پروژه
  • کلاهبردار بودن اعضای پروژه و عدم تمایل به شناخته‌شدن
  • فعالیت بر روی پروژه‌های حریم خصوصی

دو مورد اول به طور قطع ثابت می‌کند که یک پروژه شت کوین است. مورد سوم می‌تواند به عنوان یک استثنا مورد قبول واقع شود و آن هم تا زمانی که پروژه ایجاد شده باشد و عملکرد آن مورد بررسی قرار بگیرد. اگر یک پروژه ارز دیجیتال به بهانه‌های مختلف از معرفی تیم خود در سایت، وایت پیپر و سایر شبکه‌های اجتماعی خود خودداری کرد، به احتمال زیاد پروژه شت کوین و کلاهبرداری است.

تفاوت شت کوین و میم کوین چیست ؟

«میم کوین» (Meme Coin) به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که با الگو گرفتن از میم‌های اینترنتی ایجاد شده‌‌اند. این پروژه‌‌های ارز دیجیتال به عنوان شوخی و خنده ایجاد می‌شوند و هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند. معمولا لوگوی مربوط به این ارزها دارای میم‌های حیوانات است و تعداد توکن‌های آن‌ها به سقف مشخصی محدود نشده است.

اولین میم کوین شناخته شده دوج کوین است که برای تمسخر پیدایش آلت‌کوین‌های جدید ایجاد شد. این ارز دیجیتال توانست با موج‌سواری افرادی مانند ایلان ماسک و کامیونیتی قدرتمندی که ایجاد کرده بود رشد فضایی داشته باشد و همین مساله باعث گسترش ایجاد میم کوین‌ها شد.

امروزه شاهد گسترش انواع و اقسام میم‌کوین‌ها با نام‌های عجیب غریب مثل «بیبی دوج» و «دوج فادر» هستیم. ناگفته پیداست که میم‌کوین‌ها از اصلی‌ترین شت کوین‌های بازار هستند و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها تفاوتی با قمار ندارد. سرمایه‌گذاری بر روی میم کوین‌ها به مثابه خرید پول برره با پول واقعی است. اگر‌چه ممکن است کسانی پیدا شوند که پول برره را از شما دوباره خرید کنند اما در نهایت این پول محکوم به نابودی است و باعث از بین رفتن سرمایه مالک خود می‌شود.

ناگفته نماند که میم‌کوین‌هایی مانند «دوج کوین» و «شیبا اینو»  سعی کرده‌اند کاربردهایی برای توکن‌های خود ایجاد کنند تا از این طریق بتوانند کمی از ویژگی شت کوین بودن خود را کاهش دهند. به عنوان مثال، دوج کوین برای پرداخت انعام برای تولید‌کنندگام محتوا در بسیاری از سایت‌ها استفاده می‌شود و شیبا اینو با ایجاد متاورس خود و توکن سوزی بخشی از ارزهای خود سعی در ارزشمند کردن آن‌ها دارد.

وضعیت سایت و وایت پیپر پروژه به چه شکل است ؟

وایت پیپر مقاله‌ای است که در آن اهداف یک پروژه و برنامه‌های رسیدن به آن مطرح می‌شود. وایت پیپر ویژگی‌های توکن پروژه، تیم مدیریتی، سرمایه‌گذارن و همچنین نقشه راه آن را مشخص می‌کند. بیشتر این اطلاعات در سایت پروژه‌های بزرگ نیز قابل مشاهده است و این دو منبع مکمل هم هستند. اگر یک پروژه ارز دیجیتال وایت پیپر و سایت مخصوص به خود را نداشت و یا اطلاعات این دو منبع ناقص بود به احتمال خیلی زیاد پروژه شت کوین است و ارزش سرمایه‌گذاری ندارد.

توجه داشته باشید که داشتن سایت و وایت پیپر به معنی ارزشمند بودن یک پروژه نیست و بسیاری از شت کوین‌ها وایت پیپر و سایت خود را دارند اما نداشتن آن به معنی کلاهبرداری بودن پروژه است. پس در صورت داشتن وایت پیپر حتما باید مقاله مطالعه شود و ویژگی‌های پروژه بررسی شود تا در مورد ارزشمند بودن یا نبودن آن نتیجه‌گیری شود.

ارتباط طرح‌های پانزی با شت کوین چیست ؟

یکی از روش‌های ایجاد محبوبیت برای یک شت کوین استفاده از طرح‌های «کلاهبرداری پانزی» (Ponzi scheme) است. در این نوع از کلاهبرداری، وعده‌‌هایی همچون «سود ثابت ماهانه بیست درصد» و «سود بیشتر به ازای معرفی نفر جدید» مطرح می‌شود. در واقع در این حالت شما از سوددهی توکن شبکه سود نمی‌کنید بلکه سود هر شخص، از سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران جدید به سیستم می‌آورند پرداخت می‌شود و این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که ورودی سیستم نسبت به خروجی آن کمتر شود. در چنین شرایطی، تیم موسس با باقیمانده پولی که از کاربران دریافت کرده‌ است پروژه را رها می‌کند و پروژه به کل نابود می‌شود.

برای این که درگیر تبلیغات پروژه‌های پانزی و شت کوین آن‌ها نشوید بهتر است نکات زیر را برای سرمایه‌گذاری و کسب در آمد از پروژه ارز دیجیتال در نظر داشته باشید.

  • پروژه‌های ارز دیجیتال با سوددهی ثابت ماهانه و روزانه به احتمال زیاد کلاهبرداری است. تنها پروژه‌های معتبر در حوزه دیفای و استیکینگ سودهای سالانه دارند که نرخ سود آن‌ها با توجه به فعالیت‌های شبکه تغییر می‌کند و معمولا بیشتر از 20 درصد سالیانه نیست.
  • تبلیغ یک توکن توسط بلاگرها و اینفلوئنسرها با دریافت پول از تیم پروژه انجام می‌شود. به هیچ عنوان با تبلیغ دیگران وارد یک پروژه ارز دیجیتال نشوید و به هیچ عنوان به حرف آن‌ها مبنی بر این‌که خودشان توکن را تحلیل و بررسی کرده‌اند و تعداد زیادی توکن خریداری کرده‌اند گوش ندهید. هدف نهایی چنین پروژه‌هایی این است که توکن را در قیمت پایین خریداری کنند و با تبلیغ پامپ کنند و در سقف قیمتی با فروش به مردم توکن را دامپ کنند و سود خود را برداشت کنند.
کلاهبرداری پانزی در ارز دیجیتال

توکن پروژه در چه صرافی‌هایی لیست شده است ؟

تا قبل از ایجاد صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز، پروژه‌ها برای این که قابلیت خرید و فروش داشته باشند، مجبور به لیست کردن توکن‌های خود در صرافی‌های متمرکز بودند. صرافی‌های متمرکز با توجه به این‌که تیم مشخصی دارند و قابل نظارت و پیگیری هستند معمولا سعی می‌کنند پروژه‌هایی که ارزشمند هستند را در به صرافی اضافه کنند. البته این برای صافی‌های بزرگ صادق است و صرافی‌های متمرکز کوچک‌تر با دریافت مبالغ زیاد پروژه‌‌ها را بدون بررسی به لیست توکن‌های خود اضافه می‌کنند. بنابراین، یکی از راه‌های تشخیص پروژه نسبتا ارزشمند این است که در صرافی‌های متمرکز بزرگ دنیا لیست شده باشد.

امروزه با ظهور صرافی‌های غیرمتمرکز، لیست کردن پروژه‌ها نیازی به اجازه گرفتن از کسی ندارد. تیم پروژه می‌تواند به سادگی با ایجاد یک استخر نقدینگی برای پروژه خود، امکان مبادله توکن‌ها را برای کاربران فراهم کند و هر زمان که خواست این استخر را از بین ببرد تا کاربران امکان فروش توکن‌های خود را نداشته باشند. بنابراین، اگر یک پروژه ارز دیجیتال تنها در صرافی‌های غیرمتمرکز و صرافی‌های متمرکز با نقدینگی پایین لیست شده بود به احتمال زیاد با یک شت کوین و پروژه کلاهبرداری طرف هستیم.

قدمت پروژه ارز دیجیتال چقدر است ؟

اگرچه قدمت لزوما دلیلی بر ارزشمندی یا بی‌ارزشی یک پروژه نیست اما توجه به این متغیر کمک می‌کند تا واقعیت‌های مرتبط با یک پروژه برملا شود. فرض کنید یک پروژه ارز دیجیتال قدمت 8 ساله دارد و برای رقابت با اتریوم ایجاد شده است. با بررسی برنامه‌های انجام شده توسط پروژه در این هشت سال، متوجه می‌شوید که این پروژه محصول خاصی در طی این سال‌‌ها ارائه نکرده است و اگر چنین محصولی هم وجود دارد در مقایسه با اتریوم بسیار سطح پایین است. این مساله نشان می‌دهد که با یک شت کوین پرادعا طرف هستیم.

وقتی یک پروژه ارز دیجیتال به تازگی لانچ می‌شود و اهداف بلند پروازانه‌ای برای آینده مطرح می‌‌کند، بهتر است به طور کامل تیم پروژه و سرمایه‌گذاران بررسی شوند. بسیاری از تیم‌های توسعه‌دهنده در فضای بلاک چین توانایی اجرایی کردن ایده‌های خود را ندارند و به همین دلیل بهتر است اگر شناخت کافی به یک تیم نداریم تا زمان ایجاد محصول پروژه صبر کنیم.

تفاوت پروژه‌های کلاهبرداری با شت کوین چیست ؟

همانطور که در بخش شت کوین چیست گفته شد، شت کوین به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که ارزش سرمایه‌گذاری ندارند چرا که برنامه‌ای برای حل یک مشکل ارائه نمی‌دهند. میم‌کوین‌ها نمونه کاملی از شت کوین‌ها هستند که برای شوخی و سرگرمی ایجاد شده‌اند و با پامپ و دامپ‌های دائمی، هولدرها و تریدرهای خود را سرگرم می‌‌کنند. پروژه‌های کلاهبرداری را نیز می‌توان جزو دسته شت کوین‌ها در نظر گرفت چرا که این پروژه‌ها نیز هدف و برنامه خاصی برای آینده ندارند اما گاهی اوقات تفاوت‌های جزئی بین این پروژه‌ها قابل مشاهده است.

  • پروژه‌‌های کلاهبرداری به شکل پانزی رشد می‌‌کنند و با ادعاهای دروغین سوددهی ماهانه، کاربران را به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها تشویق می‌کنند. گاهی اوقات این پروژه‌ها از سایر توکن‌ها برای فعالیت خود استفاده می‌کنند. نمونه اخیر آن، پروژه‌های کلاهبرداری است که در آن از کاربران خواسته می‌شود توکن‌های ترون خود را سپرده‌گذاری کنند و روزانه 5 درصد سود دریافت کنند.
  • پروژه‌های کلاهبردای تیم نامشخصی دارند. وایت پیپر یا سایتی که در آن اطلاعاتی در مورد محصولات ارائه شده باشد وجود ندارد و معمولا توکن آن‌ها تنها در صرافی‌های غیرمتمرکز لیست شده‌ است.
  • قراردادهای هوشمند مربوط به پروژه‌های کلاهبرداری شامل توابعی است که می‌تواند حساب کاربران را مسدود کند یا از انتقال توکن‌های آن‌ها جلوگیری کند.

بسیاری از پروژه‌های کلاهبرداری امروزه با اسم شت کوین و میم‌کوین به تبلیغ توکن‌های خود می‌پردازند اما در اصل هدف اول و آخر آن‌ها کلاهبرداری است. تمایل کاربران به سرمایه‌گذاری بر روی شت کوین‌ها باعث شده است که کلاهبرداران نیز از این فرصت استفاده کنند و توکن‌های بی‌ارزش خود را به فروش برسانند. در نهایت، پروژه چه شت کوین و چه کلاهبردای، محکوم به شکست است و خرید توکن آن‌ها بیشتر از این که سرمایه‌گذاری باشد، قمار است.

شت کوین چیست

پامپ شت کوین چیست ؟

منظور از «پامپ» (Pump) شت کوین رشد شدید قیمت توکن آن در مدت زمان بسیار کم است. پامپ «دوج کوین» و «شیبا اینو» دو نمونه از اصلی‌ترین پامپ‌های شت کوین‌ها بود که در مدت زمان بسیار کم توانستند ارزش توکن خود را چندین برابر کنند. پامپ شت کوین در اثر تبلیغات گسترده بر روی آن از طرف کامیونیتی و افراد خاص و خرید دسته‌جمعی توکن‌های پروژه اتفاق می‌افتد.

در مقابل پامپ شت کوین، اصطلاح «دامپ» (Dump) شت کوین وجود دارد که به معنی ریزش سنگین قیمت شت کوین است. دامپ معمولا بلافاصله پس از پامپ شت کوین رخ می‌دهد چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاران اصلی که توکن را در قیمت‌های پایین خریداری کرده‌اند، پس از رشد قیمت، حجم زیادی از توکن‌های خود را به فروش می رسانند و این باعث ریزش سنگین قیمت شت کوین می‌شود.

منظور از شت کوین های انفجاری چیست ؟

شت کوین های انفجاری به آن دسته از شت کوین ها گفته می‌شود که معمولا با پامپ و دامپ زیادی همراه هستند. بسیاری از سرمایه‌گذارن به دنبال خرید این شت کوین ها هستند تا در زمان پامپ آن‌ها، بتوانند سودهای چند برابری از بازار به دست آورند. البته در بیشتر مواقع برعکس این اتفاق رخ می‌دهد و بسیاری از سرمایه‌گذارن خرد، توکن را در سقف قیمتی می‌خرند و پس از دامپ قیمت و با ضرر سنگین از آن خارج می‌شوند.

شت کوین های آینده دار

اگر مطالبی که در قسمت شت کوین چیست و راه‌های تشخیص شت کوین چیست را مطالعه کرده باشید، حتما باید به این نتیجه برسید که سرمایه‌گذاری بر روی شت کوین‌ها قمار است و اصولا عبارت شت کوین های آینده‌دار معنی خاصی ندارد. افرادی که دنبال شت کوین های آینده دار هستند در واقع به دنبال پیدا کردن توکن‌هایی هستند که می‌توانند در آینده نزدیک پامپ داشته باشند. با توجه به این که پامپ شت کوین با خرید گله‌ای سرمایه‌گذاران خرد اتفاق می‌افتد، برای یافتن شت کوین‌های آینده‌ دار بهتر است که فعالیت اجتماعی آن‌ها را دنبال کنید.

معمولا شت کوین‌هایی که تعداد زیادی فالوور در شبکه‌های اجتماعی مطرح مثل توئیتر و تلگرام جذب می‌کنند، مستعد پامپ و دامپ هستند. علاوه بر این، توجه به تعداد آدرس‌های جدید و رشد آن‌ها نیز می‌تواند برای پیدا کردن شت کوین‌های آینده دار کمک‌کننده باشد. تاکید می‌شود که سرمایه‌گذاری بر روی شت کوین‌ها تفاوتی با قمار ندارد و احتمال از دست رفتن دارایی در این نوع ارزها بسیار بالا است.

شت کوین های جدید

روزانه تعداد زیادی رمز ارز جدید به بازار ارزهای دیجیتال اضافه می‌شود که فهرست آن‌ها را می‌توانید در سایت‌های معروفی مثل «کوین‌مارکت‌کپ» و «کوین گکو» مشاهده کنید. در سایت کوین مارکت کپ با مراجعه به منوی «Cryptocurrencies» می‌توانید گزینه «Recently Added» را انتخاب کنید تا فهرست ارزهای جدیدی که به این سایت اضافه شده‌‌اند را مشاهده کنید. توکن‌های جدید لزوما شت کوین نیستند. به همین دلیل، بهتر است برای مشاهده فهرست شت کوین‌های جدید به بخش میم‌کوین‌ها مراجعه کنید.

برای دسترسی به فهرست میم کوین‌ها در صفحه اول مارکت کپ و در قسمت بالای فهرست ارزها، گزینه «Filters» را انتخاب کنید تا گزینه‌های مربوط به فیلترکردن پروژه‌ها در پایین این نوار به صورت یک نوار جدید نمایش داده شود. با استفاده از گزینه «Industry» موجود در این نوار، عبارت «Memes» را جستجو کنید و بر روی آن کلیک کنید تا فهرست میم‌کوین‌ها برای شما نمایش داده شود. تصویر زیر بخش ابتدایی این فهرست را نمایش می‌دهد.

فهرست شت کوین ها

جمع‌بندی

شت کوین یکی از اصطلاحات پرکاربرد ارز دیجیتال است که برای اشاره به پروژه‌های بدون هدف و برنامه مشخص استفاده می‌شود. شت کوین‌ها معمولا ایده جدیدی از خود ندارند و محصول یا خدماتی به کاربران ارائه نمی‌‌دهند. عمده هدف شت کوین‌ها پامپ و دامپ قیمت توکن و کسب سود از طریق آن‌ها است. میم کوین‌ها دسته اصلی شت کوین‌ها هستند که به عنوان شوخی و سرگرمی و با الگو گرفتن از میم‌های اینترنتی ایجاد شده‌اند.

پروژه‌های کلاهبرداری، بخش خطرناک‌تر شت کوین‌ها هستند که هدف آن‌ها جذب سرمایه از کاربران و منحل کردن پروژه است. در این مقاله به سوالاتی مانند شت کوین چیست و راه‌های تشخیص شت کوین چیست پاسخ داده شد. در کنار این، سوالاتی مانند پامپ شت کوین چیست و تفاوت میم کوین و شت کوین چیست نیز در این مقاله به طور کامل بررسی شدند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *