آموزش بلاگر شدن — راهنمای رایگان و گام به گام تا موفقیت

۴۷۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۲ دقیقه
آموزش بلاگر شدن — راهنمای رایگان و گام به گام تا موفقیت

بلاگر شدن راهی برای تقویت مهارت نوشتن، پرداختن به مباحث موردعلاقه، کسب تجربه‌های جدید و یافتن مخاطبان و دوستان آنلاین با علاقه‌ها و سلیقه‌های مشابه است. با بلاگر شدن می‌توانید خوانندگان خود را سرگرم کنید، برای آن‌ها محتوای آموزشی تولید کنید و به آن‌ها انگیزه بدهید. پس از رشد بلاگ و افزایش تعداد مخاطبان نیز می‌توانید از این طریق درآمد کسب کنید. در این مطلب به آموزش بلاگر شدن و نکات فنی و عملی ساخت وبلاگ می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

بلاگ چیست و بلاگر کیست ؟

«بلاگ» (Blog) شکل کوتاه‌شده کلمه «وبلاگ» (Weblog) است و در اصل به مجله‌ها یا نشریه‌های آنلاینی گفته می‌شود که توسط یک «بلاگر» (Blogger) برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجربه‌های افراد در زمینه‌های مختلف نوشته می‌شود. گاهی به افراد فعال در زمینه تولید محتوا در اینستاگرام نیز بلاگر گفته می‌شود که معادل دقیق و صحیحی نیست، اما اگر این  شبکه اجتماعی را به عنوان مجله‌ای تصویری در نظر بگیریم، می‌توان تولید محتوا در آن‌ها را نوعی بلاگری دانست. به افراد مشغول به تولید محتوای ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، «ولاگر» (Vlogger) گفته می‌شود.

در حال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون وبلاگ فعال در اینترنت وجود دارد و یک‌سوم از تمام وب‌سایت‌ها را وبلاگ‌ها تشکیل می‌دهد. بلاگ‌ها در ابتدا به عنوان دفترهای خاطرات آنلاین به کار گرفته می‌شدند اما در دو دهه گذشته، به منبعی بزرگ از اطلاعات مفید در تمام زمینه‌ها تبدیل شده‌اند. امروزه بلاگرها در زمینه‌های مختلفی مانند غذا، سفر، ورزش، سبک زندگی، آرایش و سرگرمی و... محتوا تولید می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار از طریق نوشتن بلاگ و تولید محتوا در زمینه تخصصی خود، مخاطبان بیشتری می‌یابند.

به طور معمول، هدف از نوشتن بلاگ بازگویی تجربه‌های شخصی، انتقال دانش و اطلاعات و تولید محتوای آموزشی، سرگرم‌کننده و الهام‌بخش برای مخاطبان است. اما بلاگ نوشتن فقط برای خوانندگان مفید نیست و بلاگرها نیز می‌توانند از این طریق تجربه‌های جدید به دست بیاورند و درآمد کسب کنند.

در ادامه این مطلب درباره آموزش بلاگر شدن و بلاگری در اینستاگرام نکاتی را بیان می‌کنیم.

بلاگ چیست و بلاگر کیست

هدف از بلاگر شدن چیست ؟

هدف کلی وبلاگ‌ها برقراری ارتباط میان بلاگر و خوانندگان بلاگ است. بلاگر شدن می‌تواند برای افراد منبع درآمد ایجاد کند، کسب‌وکار آن‌ها را گسترش دهد و برای آن‌ها سرگرمی‌های جدید ایجاد کند.

از مزایای بلاگر شدن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • معرفی محصولات یا خدمات: کسب‌وکارهای کوچک اغلب از وبلاگ به عنوان شکلی از بازاریابی محتوا بهره می‌گیرند. تولید محتوای متنی می‌تواند روشی استراتژیک برای تعامل با مشتریان احتمالی و برقراری ارتباط میان آن‌ها و محصولات یا خدمات کسب‌وکار باشد.
  • کسب درآمد: بلاگ‌نویسی می‌تواند پس از مدتی به کسب درآمد منجر شود. بهترین راه برای کسب درآمد از وبلاگ‌نویسی، انتشار مداوم محتوای باکیفیت برای جلب توجه مخاطبان و افزایش ترافیک وب‌سایت است. این موضوع می‌تواند باعث جذب تبلیغ‌کنندگان و بهبود وجهه شما به عنوان یک اینفلوئنسر آنلاین باشد و در نهایت راه «بازاریابی معارفه‌ای یا افیلیت مارکتینگ» (Affiliate Marketing) را نیز برای شما بگشاید.
  • ساخت شبکه آنلاین: به لطف اینترنت، دیگر برای برقراری ارتباط با افراد به زندگی در یک شهر و حتی کشور نیازی نداریم. وبلاگ‌ها می‌توانند فضایی برای اشتراگ‌گذاری داستان زندگی و ایده‌های شما باشند و شما را به افرادی با علاقه‌ها و سلیقه‌های مشابه در تمام دنیا آشنا کنند. وبلاگ‌ها به طور معمول بخشی مخصوص نظردهی دارند که در آن می‌توانید با مخاطبان خود به شکل مستقیم صحبت کنید و رابطه برقرار کنید.

آموزش بلاگر شدن و وبلاگ نویسی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای بلاگر شدن باید نویسنده‌ای عالی باشند، اما در واقعیت این‌طور نیست. در واقعیت، بسیاری مخاطبان وبلاگ‌ها می‌خواهند دیدگاه‌های شخصی بلاگرها را درباره موضوعات مختلف بدانند؛ به همین دلیل بسیاری از بلاگرها محتوای خود را به شکل غیررسمی و با زبان عامیانه تولید و منتشر می‌کنند تا برای همه قابل فهم باشد.

همچنین به دلیل منعطف بودن فرمت وبلاگ‌ها، بسیاری از بلاگرهای موفق و مشهور درباره چند موضوع مختلف در یک وبلاگ به تولید محتوا می‌پردازند.

علاوه بر این، برای بلاگر شدن در یک زمینه خاص، نیازی نیست که در آن زمینه بسیار حرفه‌ای و خبره باشید. برای مثال، مخاطبان وبلاگ‌های غذا انتظار ندارند که نویسنده وبلاگ یک آشپز بسیار حرفه‌ای باشد، بلکه می‌خواهند درباره تجربه‌های شخصی بخوانند که درست کردن غذاهای مختلفی را تجربه کرده است و ممکن است این شخص اشتباهاتی نیز داشته باشد. در واقع برای شروع آموزش بلاگر شدن شما نیازی به داشتن مهارت‌ها یا امکانات خاصی ندارید و فقط باید به تولید محتوا در یک حوزه مشخص علاقه‌مند باشید.

بلاگر شدن در واقع راهی برای به اشتراک گذاشتن دانشتان با مردم در تمام دنیاست. تصمیم‌گیری برای نوشتن درباره موضوعاتی که به آن‌ها علاقه‌مندید می‌تواند فرآیند شروع بلاگر شدن را بسیار ساده کند. اگر درباره موضوعاتی محتوا تولید کنید که به آن‌ها علاقه‌مندید، این شور و علاقه در محتوای بلاگ نمایان می‌شود و مخاطبان را مجذوب خواهد کرد. اگر نمی‌دانید بلاگر شدن را از کجا شروع کنید، توصیه‌های آموزش زیر می‌تواند به شما کمک کند.

آموزش بلاگر شدن و بلاگ نویسی

آموزش گام های اولیه برای بلاگر شدن

برای شروع بلاگر شدن بهتر است ابتدا گام‌های زیر را طی کنید:

انتخاب نام وبلاگ

در اولین گام، برای وبلاگ خود نامی مناسب پیدا کنید. نامی برای وبلاگ مناسب است که موضوع وبلاگ را تا حدودی شرح بدهد تا مخاطبان در نگاه اول متوجه شوند که با چه نوع محتوایی روبه‌رو خواهند شد. همچنین بهتر است نام وبلاگ کوتاه و منحصربه‌فرد باشد تا در ذهن خوانندگان بماند.

ساخت وبلاگ

در گام بعدی باید وبلاگ خود را بسازید. برای این کار می‌توانید از پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی مانند ویرگول +، بلاگفا +، blog.ir +، «مدیوم +» (Medium)، «blogger.com» و... استفاده کنید یا وبلاگ شخصی و حرفه‌ای خود را بسازید. در ادامه این مطلب، مراحل ساخت وبلاگ شخصی و حرفه‌ای در پلتفرم وردپرس را شرح داده‌ایم.

ساخت وبلاگ شخصی از کار با پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی کمی دشوارتر است و می‌توانید در شروع کار، از پلتفرم‌ها برای ساخت وبلاگ کمک بگیرید. از مزایای پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی می‌توان سادگی در استفاده، شبیه بودن به شبکه‌های اجتماعی و داشتن مخاطبان بیشتر، هزینه‌های کمتر و امکان تمرکز بر نوشتن به جای مسائل فنی ساخت وبلاگ اشاره کرد.

تولید محتوا

پس از ساخت وبلاگ، زمان تولید محتوا و اشتراک‌گذاری افکار و دیدگاه‌ها با مخاطبان فرامی‌رسد. سعی کنید در هر پست وبلاگ اطلاعاتی کامل، آگاهی‌بخش و جذاب را در اختیار مخاطبان قرار بدهید.

یافتن ایده‌های مختلف برای نوشتن در مدت طولانی کار ساده‌ای نیست، بنابراین باید علاوه بر تحقیق کلمات کلیدی، محتوای خود را به شکل‌های مختلف و جذابی تولید کنید که همواره برای کاربران جذابیت داشته باشد. برای این کار بهتر است با مخاطبان در نوشته‌های خود تعامل داشته باشید، درباره موضوعات جذاب بنویسید، محتوی کپی نداشته باشید و مطالب و تصاویر منحصربه‌فردی را در اختیار افراد قرار بدهید و همواره مطالب خود را ویرایش و به‌روزرسانی کنید.

معرفی وبلاگ و کسب درآمد

ساخت وبلاگ و تولید محتوای باکیفیت، شروع کار بلاگر شدن محسوب می‌شود. برای یافتن مخاطبان بیشتر، باید وبلاگ خود را به افراد معرفی کنید. با معرفی کردن وبلاگ به اعضای خانواده و دوستان، انتشار مطالب آن در شبکه‌های اجتماعی شخصی، نظر دادن در وبلاگ‌های دیگر، برقراری ارتباط با مخاطبان، همکاری و تعامل با بلاگرهای دیگر، تولید محتوای مداوم، ایمیل فرستادن و بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو می‌توانید مخاطبان بیشتری بیابید. پس از گذراندن این مراحل، می‌توانید برای کسب درآمد از طریق بلاگری برنامه‌ریزی و اقدام کنید.

در ادامه آموزش بلاگر شدن درباره تعدادی از روش‌های معرفی وبلاگ و روش‌های کسب درآمد از طریق بلاگری توضیحات بیشتری می‌خوانید.

آموزش گام های اولیه برای بلاگر شدن

انتخاب حوزه تخصصی و تولید محتوا

انتخاب حوزه تخصصی یکی دیگر از نکات بسیار مهم در آموزش بلاگر شدن است. بسیاری از افراد در وبلاگ خود درباره موضوعات مختلفی مطلب منتشر می‌کنند. این افراد می‌توانند در میان دوستان و خانواده خود مخاطب پیدا کنند، اما ممکن است رشد بیشتری نداشته باشند. زمانی که درباره موضوعات مختلف و بسیار متفاوت وبلاگ بنویسید، پیدا کردن تعداد زیادی مخاطب برایتان دشوار خواهد شد. در این صورت تبلیغ‌کنندگان و اسپانسرها نیز در انتخاب شما به عنوان همکار تردید خواهند کرد، چراکه نمی‌دانند دقیقاً چه افرادی مخاطب شما محسوب می شوند.

نکات انتخاب حوزه تخصصی

برای نوشتن یک بلاگ موفق، باید حوزه تخصصی (Niche) مورد علاقه خود را پیدا کنید و در آن زمینه محتوا تولید کنید. برای انتخاب زمینه تخصصی، می‌توانید از معیارهای زیر کمک بگیرید:

  • احساس نیاز: گاهی اوقات هنگام برخورد با یک موضوع با خود فکر می‌کنید که «یک نفر باید درباره این مطلب محتوا تولید کند». اگرمی‌خواهید درباره یک زمینه تخصصی اطلاعات بیشتری کسب کنید، این احتمال وجود دارد که افراد دیگری نیز به آن علاقه‌مندند. بنابراین اگر درباره آن اطلاعاتی منحصربه‌فرد و مفید دارید، می‌توانید کار خود را شروع کنید.
  • علاقه: به یاد داشته باشید که پس از شروع وبلاگ، باید هر روز درباره حوزه تخصصی آن مطلب بخوانید و بنویسید و با دیگران بحث کنید. اگر به موضوع مطالب وبلاگ خود علاقه نداشته باشید، نوشتن به طور مداوم و مستمر برایتان دشوار خواهد شد.
  • حوزه‌ها و موضوعات پایدار: مورد بحث بودن یک موضوع برای شروع وبلاگ‌نویسی درباره آن عالی است، اما تضمین‌کننده تداوم نیست. برای مثال اگر بخواهید درباره یک شبکه اجتماعی خاص بنویسید، ممکن است در آینده فعالیت آن شبکه متوقف شود و دیگر مطلبی برای نوشتن نداشته باشید؛ بنابراین بهتر است حوزه‌هایی عمومی‌تر مانند «ترندهای روز شبکه‌های اجتماعی» را به عنوان حوزه تخصصی خود انتخاب کنید.
  • سودمند بودن: اگر می‌خواهید از طریق بلاگر شدن درآمد کسب کنید، باید این گزینه را نیز مدنظر قرار بدهید. هنگام انتخاب حوزه تخصصی از خودتان بپرسید که آیا این موضوع باعث جذب خواننده و مخاطب و کسب درآمد می‌شود یا نه. همچنین اگر برای کسب‌وکار خود، وبلاگ می‌نویسید، باید به امکان جذب مخاطب و مشتریان جدید از طریق وبلاگ توجه کنید. می‌توانید از ابزارهای تحلیل‌گر تبلیغات کلیکی (Pay-per-Click) برای این کار استفاده کنید. اگر تبلیغ‌کنندگان بابت تبلیغ کلمات کلیدی وبلاگ شما حاضر به پرداخت هزینه‌اند، احتمال کسب درآمد در آن زمینه زیاد است.

نکات تولید محتوای باکیفیت

یادگیری طریقه تولید محتوای باکیفیت نیز از اصول بسیار مهم در آموزش بلاگر شدن است. تولید محتوای خوب فقط با یافتن موضوع‌ها و ایده‌های خوب محقق نمی‌شود. در واقع باید بدانید که محتوای مدنظر شما چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. برای مثال، پیش از شروع تولید محتوا پرسش‌های زیر را از خودتان بپرسید:

  • این مطلب چطور می‌تواند با مطالب دیگران رقابت کند؟
  • این موضوع از کجا برگرفته شده است؟
  • چه ویژگی جالبی در این موضوع وجود دارد؟
  • کدام ویژگی آن جالب نیست؟

همچنین می‌توانید با تحقیق کلمات کلیدی، کلیدواژه‌های پرکاربرد با میزان جستجوی زیاد در زمینه تخصصی خود را بیابید و برای تولید محتوا اولویت‌بندی کنید. پس از انتخاب موضوع و ایده مدنظر، عنوان جذابی برای مطلب خود انتخاب کنید که مخاطبان را به کلیک روی لینک و خواندن محتوا وادار می‌کند. سپس مطلب جالب و منحصربه‌فرد خود را با توجه به اصول سئو تولید محتوا بنویسید.

تولید محتوای باکیفیت

توسعه و رشد تعداد خوانندگان

افزایش تعداد مخاطبان از معیارهای مهم موفقیت در بلاگر شدن است. با استفاده از استراتژی‌های زیر می‌توانید مخاطبان خود را افزایش بدهید.

نوشتن محتوای مورد علاقه مخاطبان

امروزه افراد در دریایی از پست‌های شبکه‌های اجتماعی، اخبار، ایمیل‌ها و انواع مختاف تبلیغات غرق شده‌اند و جلب توجه خوانندگان همواره دشوارتر از قبل می‌شود. با این حال، شما می‌توانید با شناخت مخاطبان و نیازها و درخواست‌هایشان، محتوای مورد علاقه آن‌ها را تولید کنید و میزان بازدید وبلاگ خود را افزایش بدهید. به کمبودهای محتوا در حوزه تخصصی خود فکر کنید و ببینید که چه مطالبی می‌تواند برای مخاطبان شما ارزش افزوده ایجاد کند.

همچنین با استفاده از توصیه‌های زیر می‌توانید در تحقیقات خود موفق‌تر شوید:

  • از ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای بررسی عملکرد محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. با استفاده از این روش می‌توانید محتوایی تولید کنید که در شبکه‌های اجتماعی بازخورد خوبی دریافت می‌کند.
  • از ابزارهای تحلیل و بررسی «کوئری‌ها» (Query) در موتورهای جستجو برای بررسی پرسش‌ها و جستجوهای افراد در گوگل استفاده کنید.
  • با استفاده از آمار بازدید در یوتیوب و پلتفرم‌های دیگر، موضوعات مورد علاقه مخاطبان خود را بیابید.
  • از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای انتخاب موضوع‌های مورد توجه در حوزه تخصصی خود بهره بگیرید.

نوشتن محتوای ساده و قابل فهم

علاوه بر پرداختن به موضوعات و محتوای مورد علاقه مخاطبان، باید وبلاگ خود را طوری بنویسید که خواندن مطالب آن برای افراد آسان باشد. خواندن متن‌های طولانی با فونت نامناسب و بدون پاراگراف‌بندی یا تیتر و فهرست، می‌تواند باعث شود که مخاطبان، وبلاگ شما را ترک کنند. علاوه بر این، استفاده از تعداد زیادی پاپ‌آپ می‌تواند باعث ایجاد مزاحمت برای افراد شود.

برای بهبود تجربه کاربری و ساده‌تر کردن خوانش مطالب، به موارد زیر توجه کنید:

  • مطالب وبلاگ خود را با استفاده از تیترهای مختلف، بولت و فهرست‌های شماره‌دار بهینه کنید. در این صورت محتوای شما منظم‌تر دیده می‌شود.
  • محتوای وبلاگ خود را به بخش‌ها و پاراگراف‌های مختلف تقسیم کنید، چراکه خواندن متن‌های طولانی و یکنواخت بدون هیچ فاصله‌ای برای مخاطبان خوشایند نیست.
  • از فونت‌های ساده و مناسب برای وب استفاده کنید و فونت‌های عجیب با خوانش دشوار را به کار نگیرید.
  • متن‌های خود را ساده و با جمله‌های کوتاه بنویسید. پیچیده کردن جمله‌ها برای خوانندگان خوشایند نیست. تلاش کنید که متن‌ها را طوری بنویسید که برای همه قابل فهم باشد.

برقراری ارتباط با بلاگرهای دیگر

انتشار مطلب به تنهایی نمی‌تواند باعث موفقیت شما شود. برای بلاگر موفق شدن، باید محتوای خود را بارها در پلتفرم‌های مختلف منتشر کنید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. همچنین باید برای برقراری ارتباط با بلاگرهایی با زمینه تخصصی مشابه بکوشید، چراکه این افراد می‌توانند با به اشتراک گذاشتن محتوای شما، به رشد خوانندگان و «نرخ تعامل» (Engagement Rate) شما کمک کنند.

برای برقراری ارتباط می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی با افراد تعامل داشته باشید، در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها برای آن‌ها کامنت بگذارید، محتوای افراد دیگر را در خبرنامه‌های خود بگنجانید و وبلاگ‌های مورد علاقه خود را به دیگران معرفی کنید.

همچنین می‌توانید از طریق روش‌هایی مانند نویسنده مهمان شدن یا معرفی لینک‌های آنان در شبکه‌های اجتماعی خود با بلاگرهای دیگر تعامل داشته باشید. در نهایت این افراد ممکن است نام شما را به خاطر داشته باشند و در فرصت‌های مختلف با شما همکاری کنند.

آموزش کسب درآمد از طریق بلاگر شدن

حتماُ داستان موفقیت بلاگرها را شنیده‌اید و می‌دانید که بعضی از آن‌ها مدتی پس از شروع وبلاگ‌نویسی، ثروتمند شده‌اند. شاید ثروتمند شدن در مدتی کوتاه برای همه بلاگرها ممکن نباشد، اما یادگیری روش‌های کسب درآمد از این طریق از بخش‌های مهم آموزش بلاگر شدن است.

برای کسب درآمد از طریق بلاگر شدن، ابتدا باید بدانید که می‌خواهید چه محدودیت‌هایی را برای خود در نظر بگیرید. برای مثال باید پاسخ پرسش‌های زیر را بیابید:

  • آیا می‌خواهید در وبلاگ خود تبلیغ داشته باشید؟
  • قصد دارید چه نوع تبلیغاتی را بپذیرید؟
  • چه نوع تبلیغاتی را در وبلاگ خود نمی‌پذیرید؟
  • می‌خواهید چه درصدی از محتوای خود را به تبلیغات اختصاص بدهید؟

برای تبلیغ کردن در وبلاگ باید محتاط باشید، چراکه اگر از نظر خوانندگان یا الگوریتم‌های موتورهای جستجو محتوای شما شبیه به اسپم شناخته شود، با کاهش رتبه شدیدی مواجه خواهید شد. زمانی که برای محدودیت‌ها و نوع تبلیغات مدنظر خود تصمیم‌گیری کردید، روش‌های مختلف کسب درآمد از طریق بلاگر شدن که در ادامه آموزش به آن‌ها اشاره می‌کنیم را در نظر بگیرید و روش‌های مناسب خودتان را انتخاب کنید.

آموزش کسب درآمد از طریق بلاگر شدن

تبلیغات مستقیم

تبلیغات مستقیم سریع‌ترین راه برای کسب درآمد از طریق وبلاگ‌نویسی است. برای این کار باید در وبلاگ خود فضایی خالی برای نمایش تبلیغات شرکت‌ها داشته باشید. شرکت‌های تبلیغ‌کننده، محل تبلیغات در وب‌سایت و اندازه تبلیغ را می‌توانید خودتان انتخاب کنید. برای جذب تبلیغ‌کنندگان و نمایش تبلیغات بهتر است ابتدا برای داشتن معیارهای زیر تلاش کنید:

  • داشتن وبلاگی با حداقل هزار بازدید ماهیانه در هر صفحه و نرخ تعامل خوب
  • تعداد زیادی «دنبال‌کننده یا فالوئر» (Follower) فعال در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و...
  • حوزه تخصصی مشخص و متمرکز
  • داشتن رتبه خوب در حوزه تخصصی مرتبط در موتورهای جستجو
  • داشتن وبلاگی با ظاهر حرفه‌ای و مناسب
  • انتخاب قالب وبلاگی با فضای خالی کافی برای تبلیغات. به یاد داشته باشید که می‌خواهید کاربران تبلیغات شما را بخوانند و روی آن‌ها کلیک کنند، اما نباید آن‌ها را طوری با تبلیغات محاصره کنید که وب‌سایت را ترک کنند.

برای شروع، اطلاعاتی مانند تعداد دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی، نرخ تعامل، میزان بازدید از صفحات وب، تعداد بازدیدکنندگان یکتا و حوزه تخصصی را به عنوان راهنمای تبلیغ‌کنندگان، در یک صفحه برای آن‌ها فراهم کنید.

تبلیغات وب اندازه‌های مختلفی دارند. هرچه تبلیغ بزرگ‌تر باشد، هزینه آن بیشتر خواهد بود. به طور معمول تبلیغات وب به صورت ماهانه فروخته می‌شوند. اندازه‌های تبلیغ مناسب وبلاگ خود را بیابید و توجه داشته باشید که تبلیغ شما نباید بسیار بزرگ و در ابتدای صفحه باشد تا خوانندگان خود را از دست ندهید. اندازه‌های معمول برای تبلیغات ۱۲۵ در ۱۲۵ پیکسل، ۱۵۰ در ۱۵۰ پیکسل یا ۳۰۰ در ۳۰۰ پیکسل هستند، اما اندازه‌های دیگر را نیز می‌توانید در نظر بگیرید.

بنابراین باید به فضای مدنظر برای تبلیغ، اندازه تبلیغ و مدت نمایش آن توجه کنید.

افیلیت مارکتینگ

«افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی معارفه‌ای» (Affiliate Marketing) شکلی از بازاریابی دیجیتال است که در آن شرکت‌ها برای فروش و تبلیغ محصولات خود به «معرف‌ها» (Affiliates) پول می‌دهند. بسیاری از این شرکت‌ها از مدل پرداختی «پرداخت به ازای اقدام» (Cost-per-Action | CPA) استفاده می‌کنند. به بیان دیگر، این شرکت‌ها بر اساس فعالیت‌هایی که کاربران معرف‌ها در وب‌سایت آن‌ها انجام می‌دهند، به معرف‌ها پول پرداخت می‌کنند. این اقدام معمولاً فروش محصولات یا ثبت‌نام در وب‌سایت است.

برای شروع افیلیت مارکتینگ می‌توانید شبکه‌های افیلیت را بررسی کنید. بیشتر بلاگرها ابتدا درباره موضوعات مورد علاقه خود در یک حوزه تخصصی محتوا تولید می‌کنند و سپس شرکت‌هایی با محصولات مرتبط و مدل بازاریابی معارفه‌ای را پیدا می‌کنند. توجه داشته باشید که کمیسیون محصولات مختلف بسته به نوع آن‌ها متفاوت است. برای دانستن میزان فروش محصولات مختلف می‌توانید از ابزارهایی مانند «گوگل ترندز» (Google Trends) بهره بگیرید.

فروش محصول یا محتوای پریمیوم

اگر نمی‌خواهید برای فروش محصولات دیگران تبلیغ کنید، می‌توانید گزینه تولید محصولات خودتان را برای کسب درآمد در نظر بگیرید. محصول شما می‌تواند نرم‌افزاری جدید برای کمک به کسب‌وکارها، ابزاری برای آشپزی، فایل راهنمای انجام یک کار یا هر محصول مفید دیگری باشد که برای مخاطبان ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

مدل فروش محصولات نیز می‌تواند پرداخت به ازای هر دانلود یا به شکل حق عضویت ماهانه باشد. مدل پرداخت به ازای هر دانلود معمولاً برای کتاب‌های الکترونیکی یا ویدیوهای آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات بر اساس دانش شما در زمینه حوزه تخصصی وبلاگ تولید می‌شوند و بیشتر از محتوای وبلاگ به دیگران اطلاعات می‌دهند. در مدل پرداخت حق عضویت، افرادی که عضو مشترکان وبلاگ شوند می‌توانند به محتوای ویژه شما دسترسی پیدا کنند.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام

همان‌طور که پیش‌تر در آموزش بلاگر شدن گفتیم، گاهی به افرادی که در اینستاگرام محتوا تولید می‌کنند نیز بلاگر گفته می‌شود. اینستاگرام می‌تواند ابزاری قدرتمند برای برندسازی بلاگرها باشد. این شبکه اجتماعی در مراحل مختلف بلاگر شدن، از یافتن مخاطب گرفته تا افزایش ترافیک و درآمد، تأثیرگذار است. در ادامه، نکاتی درباره آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام می‌خوانید.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام

ایجاد حساب کاربری و انتشار پست

اولین گام برای بلاگر شدن در اینستاگرام این است که بدانید چرا می‌خواهید حساب اینستاگرام خود را ایجاد کنید و فعالیت آن را گسترش دهید. برای مثال ممکن است دلایل مختلفی مانند یافتن دنبال‌کنندگان بیشتر، افزایش درآمد، برقراری ارتباط با افراد مختلف یا ساختن برند را هدف خود قرار بدهید. دانستن دلیل ایجاد حساب اینستاگرام، در یافتن نوع محتوایی که باید تولید کنید به شما کمک می‌کند.

برای گسترش مخاطبان خود باید محتوای بسیار زیادی تولید کنید. اینستاگرام حساب‌های کاربری فعال را دوست دارد و بر اساس میزان فعالیت و تعامل شما در این پلتفرم، با نمایش دادن حساب کاربری شما به افراد بیشتر، به شما کمک می‌کند.

در اولین گام برای تولید محتوا و انتشار پست، باید بدانید که می‌خواهید درباره چه موضوعی و در کدام حوزه تخصصی محتوا تولید کنید. توجه داشته باشید که هر پستی که منتشر می کنید باید در راستای علایق مخاطبان هدف باشد و برای آنان ارزشی افزوده ایجاد کند. بهترین راه برای فهمیدن سلیقه مخاطبان این است که از خودشان بپرسید و دنبال‌کنندگان افراد فعال در زمینه تخصصی خود را دنبال کنید. به یاد داشته باشید که نباید محتوای آنان را کپی کنید، بلکه باید استراتژی‌شان را یاد بگیرید و متوجه شوید که چطور می‌توانید استراتژی مناسبی را برای کسب‌وکار خود پیاده کنید.

همچنین می‌توانید از ابزارهای مختلف برای فهمیدن بهترین زمان برای انتشار پست‌های جدید و زمان‌بندی پست‌ها استفاده کنید. با این کار می‌توانید در زمان‌های مناسب و بهینه با کاربران خود ارتباط برقرار کنید.

برنامه‌ریزی برای معرفی وبلاگ

زمانی که روی استفاده از اینستاگرام برای بلاگری متمرکز می‌شوید، ممکن است جذب آن شوید و هدف اصلی خود از فعالیت در این شبکه اجتماعی، یعنی هدایت افراد به وبلاگ، را فراموش کنید. برای هدایت ترافیک به سمت وبلاگ، باید دائم به مخاطبان بگویید که وبلاگ شما وجود دارد. برای این کار باید وبلاگتان را در بخش‌های مختلف معرفی کنید و از افراد بخواهید که از آن بازدید کنند.

می‌توانید از تکنیک‌های زیر برای هدایت افراد به وبلاگ و معرفی آن در اینستاگرام بهره بگیرید.

قرار دادن لینک وبلاگ در بیو

در اینستاگرام فقط می‌توانید یک لینک قابل کلیک شدن در بیو پروفایل خود قرار بدهید. برای این کار، لینک وبلاگ یا هر وب‌سایتی که می‌خواهید کاربران از آن بازدید کنند را کپی کنید و آن را در پروفایل خود قرار بدهید. همچنین برای قرار دادن چند لینک در بیو اینستاگرام می‌توانید از ابزارهای لینک‌دهی کمک بگیرید.

استفاده از استوری‌ها

این بخش، مهم‌ترین بخش معرفی وبلاگ است. استوری‌های اینستاگرام این امکان را فراهم می‌کنند که شخصیت واقعی خود را به مخاطبان نشان بدهید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. می‌توانید از استوری‌ها برای اطلاع‌رسانی و تولید محتوای ارزشمند نیز استفاده کنید. افراد را در استوری‌ها به وبلاگ خودتان و منابع و وب‌سایت‌های مفید هدایت کنید.

استفاده از ویژگی‌های جدید

زمانی که اینستاگرام ویژگی جدیدی را معرفی می‌کند، می‌توانید پیش از آن که همه به استفاده از آن ویژگی رو بیاورند، از آن برای افزایش بازدید و نرخ تعامل خود استفاده کنید. برای مثال، اینستاگرام ویژگی «ریلز» (Reels) را در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. از این ویژگی می‌توان برای ساخت ویدیوهای کوتاه به منظور معرفی کسب‌وکار بهره برد. با پیچیده‌تر شدن الگوریتم‌های ریلز و افزایش تعداد کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند، دیده شدن با استفاده از این ویژگی دشوارتر خواهد شد.

تقویم محتوای شبکه های اجتماعی

صحبت با مخاطبان در هر پست

مرتبط بودن محتوا و تعامل نیز مانند تداوم در تولید محتوا، از معیارهای مهم برای دیده شدن در اینستاگرام است. صرفاُ منتشر کردن تعداد زیادی پست به دیده شدن شما کمک نمی‌کند، بلکه باید مطمئن شوید که محتوای شما مشکل مخاطبانتان را برطرف می‌کند.

بهترین راه برای انجام این کار، پرسیدن از خود مخاطبان است. می‌توانید با ساختن نظرسنجی در وب‌سایت‌های مرتبط و قرار دادن لینک آن در بیو اینستاگرام، از مخاطبان خود بپرسید که به چه نوع محتوایی علاقه‌مندند. اگر مخاطبان را با خود در یک سفر همراه می‌کنید، به آن‌ها بگویید که به چه مکان‌هایی رفته‌اید و چطور می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. به طور کلی مخاطبان با «داستان» ارتباط برقرار می‌کنند و شما می‌توانید از طریق داستان‌سرایی، آن‌ها را بهتر بشناسید.

به یاد داشته باشید که هر پستی که منتشر می‌کنید برای مخاطبان است. بنابراین پست‌های خود را طوری بنویسید که انگار با یکی از آن‌ها به طور مستقیم صحبت می‌کنید.

توجه به اهمیت هشتگ

هرگز نباید اهمیت هشتگ‌ها را نادیده بگیرید، چراکه این گزینه می‌تواند بهترین وسیله برای پیدا شدن توسط افراد و دنبال شدن شما باشد. از ویژگی‌های خوب اینستاگرام این است که افراد می‌توانند هشتگ‌های مورد علاقه خود را دنبال کنند. بنابراین ممکن است پست‌های شما حتی برای افرادی که شما را دنبال نمی‌کنند نیز نمایش داده شود.

در اینستاگرام می‌توان برای هر پست از حداکثر سی هشتگ استفاده کرد، اما مهم است که فقط از هشتگ‌های مرتبط با پست بهره بگیرید. استفاده از هشتگ‌های پرمخاطب و غیرمرتبط وسوسه‌انگیز است، اما می‌تواند در میزان دیده شدن محتوای آینده شما تأثیر منفی بگذارد.

شبکه‌سازی

اینستاگرام به زمانی که در این اپلیکیشن می‌گذرانید توجه می‌کند و هرچه زمان بیشتری را در آن بگذرانید، محتوای شما را به افراد بیشتری نمایش می‌دهد. بهتر است بلاگرهای دیگر را دنبال کنید، محتوای آن‌ها را لایک کنید و برایشان کامنت بگذارید، پست‌هایشان را به اشتراک بگذارید، با آن‌ها در قسمت چت خصوصی صحبت کنید و به طور کلی با بلاگرها تعامل داشته باشید.

اگر در این ارتباط صداقت داشته باشید و آن را فقط برای بهبود میزان دیده شدن پست‌های خود انجام ندهید، بلاگرهای دیگر نیز با شما ارتباطی صادقانه برقرار می‌کنند و نرخ تعامل شما را افزایش می‌دهند.

تفاوت داشتن با دیگران

شبکه اجتماعی اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد. این موضوع باعث می‌شود که رقیبان زیادی داشته باشید، اما امکان نمایش محتوا برای افراد بسیار زیادی را نیز خواهید داشت. برای یافتن مخاطبان واقعی، باید حساب کاربری خود را از کاربران دیگر در حوزه تخصصی‌تان متمایز کنید.

بهتر است تواضع را کنار بگذارید و روی ویژگی‌هایی که شما را از دیگران متمایز می‌کند تمرکز کنید. این ویژگی‌ها را به مخاطبان نشان بدهید.

همچنین توجه داشته باشید که افراد دوست دارند فرآیند انجام کارهای مختلف و پشت‌صحنه‌های واقعی آن‌ها را ببینند. به همین دلیل بهتر است به جای تلاش برای تولید محتوای عالی و بدون نقص، محتوای واقعی و صادقانه تولید کنید.

ویدیو بلاگ یا ولاگ چیست ؟

«ویدیو بلاگ» یا «ولاگ» (Vlog) شکلی از بلاگ است که از رسانه ویدیو برای انتقال اطلاعات استفاده می کند. ویدیوهای ولاگ‌ها معمولاً از ترکیبی از ویدیو با متن، تصویر و شکل‌های دیگر محتوا تشکیل می‌شوند. ممکن است این ویدیوها یک‌باره فیلم‌برداری شوند یا در بخش‌های مختلفی ضبط و تدوین شوند. به افرادی که برای بلاگ خود محتوای ویدیویی تولید می‌کنند، «ولاگر» (Vlogger) گفته می‌شود.

ولاگ‌ها در پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو مانند یوتیوب طرفداران بسیار زیادی دارند و در سال‌های اخیر، توجه مخاطبان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و سرگرمی جلب کرده‌اند.

آموزش بلاگر شدن در یوتیوب

همان‌طور که گفتیم، ویدیو بلاگ‌ها در سال‌های اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و از آن‌ها برای اهداف زیادی مانند سرگرمی، آموزش، اطلاع‌رسانی، تبلیغات و... استفاده می‌شود. شبکه اجتماعی و پلتفرم انتشار ویدیوی یوتیوب (YouTube) از پلتفرم‌های محبوب ولاگرها به شمار می‌رود. به دلیل این افزایش محبوبیت و تأثیرگذاری بسیار زیاد ویدیوها، افراد زیادی به تلاش برای ساخت ولاگ روی آورده‌اند. اما ساخت ولاگ و بلاگر شدن برای افراد بی‌تجربه چندان ساده نیست، اگرچه با تمرین می‌توانید مثل یک ولاگر حرفه‌ای، محتوای باکیفیت تولید کنید.

در ادامه، نکاتی درباره آموزش بلاگر شدن در یوتیوب را شرح می‌دهیم. به یاد داشته باشید که بلاگر شدن در یوتیوب نیز مانند بلاگر شدن در پلتفرم‌های دیگر به استمرار و تلاش مداوم نیاز دارد.

آموزش بلاگر شدن در یوتیوب

انتخاب حوزه تخصصی و شناخت مخاطب هدف

برای ولاگر شدن نیز باید یک حوزه تخصصی انتخاب کنید و با استفاده از ابزارهای مختلف تحلیل و بررسی رفتار کاربران و کلمات کلیدی پرکاربرد در حوزه تخصصی سعی کنید که مخاطبان هدف خود را بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند که بدانید باید درباره چه چیزی و برای چه افرادی محتوا تولید کنید.

تهیه تجهیزات

بعضی از ولاگرهای حرفه‌ای صدها دوربین و تجهیزات پیشرفته و گران‌قیمت برای ساخت ویدیوها در اختیار دارند، در حالی که بعضی دیگر تنها با یک دوربین دیجیتال معمولی ویدیوهای خود را ضبط می‌کنند. در ابتدای کار می‌توانید از هر تجهیزاتی که در اختیار دارید بهره بگیرید و پس از پیشرفت ولاگ، تجهیزات بهتری تهیه کنید.

نوشتن متن ویدیو و آماده کردن فضای فیلم‌برداری

همیشه سعی کنید پیش از شروع ضبط ویدیو، متن آن را بنویسید تا فرآیند ضبط را برای خودتان ساده‌تر کنید. به یاد داشته باشید که این متن را برای مسلط شدن به فیلم‌برداری و محتوا می‌نویسید و نباید جلوی دوربین از روی متن بخوانید.

سپس فضای مناسب برای ضبط ویدیو با نور خوب و پیش‌زمینه مدنظر خود را انتخاب و آماده کنید. لباس‌های تمیز و مناسبی را برای فیلم‌برداری بپوشید و ویدیوی خود را ضبط کنید.

ویرایش ویدیوها و انتشار محتوا

ویرایش ویدیو گامی مهم است و می‌تواند به جذب مخاطبان بیشتر کمک کند، بنابراین بهتر است کار با حداقل یک ابزار ویرایش ویدیو را یاد بگیرید. همچنین به یاد داشته باشید که اضافه کردن داده‌های ویدیو در بخش توضیحات می‌تواند به کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو کمک کند و کار شما را حرفه‌ای‌تر نمایش بدهید.

برای شروع یادگیری طرز ضبط و ویرایش ویدیوها، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

آموزش بلاگر شدن بدون چهره

بلاگر شدن به صورت ناشناس می‌تواند فرصتی مناسب برای اشتراک‌گذاری اطلاعات با افراد هم‌سلیقه باشد و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف و در پلتفرم‌های مختلفی از جمله وبلاگ‌ها، اینستاگرام و یوتیوب انجام داد و از طریق آن درآمد کسب کرد.

آموزش بلاگر شدن بدون چهره

ناشناس بودن می‌تواند سطح‌های مختلفی داشته باشد. از جمله سطح‌های مختلف ناشناسی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • می‌توانید چهره خود را به مخاطب نشان ندهید، اما نام خود را به او بگویید.
  • می‌توانید نام خود را نیز مخفی کنید.
  • می‌توانید نام خود را در وبلاگ مخفی کنید، اما آن را از طریق ایمیل در اختیار مخاطبانی خاص قرار دهید.
  • می‌توانید از نام مستعار در همه‌جا استفاده کنید.

برای مثال، می‌توانید در اینستاگرام تصاویر و ویدیوهایی را منتشر کنید که چهره شما در آن‌ها مشخص نیست. این کار را می‌توانید با تلاش استراتژیک برای مخفی کردن چهره یا با انتشار محتوایی به جز تصاویر سلفی، مانند تصویر منظره‌ها، محصولات، تصویرسازی و... انجام دهید.

در پلتفرم‌های ویدیویی مانند یوتیوب یا در ویدیوهای اینستاگرام نیز بلاگرهای ناشناس زیادی فعالیت می‌کنند. برای این کار باید حوزه تخصصی که انتخاب می‌کنید به نشستن جلوی دوربین نیازی نداشته باشد. همچنین می‌توانید ویدیوهای آموزشی را با ضبط فیلم صفحه نمایش یا ساخت انیمیشن بسازید.

برای آموزش ضبط فیلم از صفحه نمایش در ویندوز، اندروید و آیفون برای بلاگر شدن مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

اما این شکل از بلاگری نیز مانند هر روش دیگری، مزایا و معایبی دارد. از مزایای بلاگری به صورت ناشناس می‌توان به بیشتر بودن سطح اعتمادبه‌نفس و در نتیجه داشتن خلاقیت بیشتر و تولید محتوا بدون ترس از قضاوت شدن نام برد. از معایب بلاگر شدن بدون نشان دادن چهره نیز می‌توان به دشوار شدن جلب اعتماد مخاطب و محدود شدن امکان گرفتن تبلیغات و کسب درآمد را برشمرد. البته اگر اصول بلاگر شدن رعایت کنید و استراتژی مناسبی داشته باشید، حتی به صورت ناشناس نیز می‌توانید بلاگر موفقی شوید.

اقدامات اولیه برای وبلاگ نویسی به شکل ناشناس

با رعایت راهنمای آموزش گام به گام زیر، برای بلاگر شدن به شکل ناشناس آماده خواهید شد.

  • از آدرس ایمیل منحصربه‌فردی استفاده کنید که به هیچ شکل به هویت اصلی شما وابسته نیست. از این آدرس در وبلاگ و برای فرستادن ایمیل به مخاطبان استفاده کنید.
  • نام مستعاری انتخاب کنید که هویت واقعی شما را مخفی کند. بهتر است از نام‌های شبیه به نام اصلی خودتان استفاده نکنید.
  • در صورت امکان از طریق میزبان هاست خود، گزینه خصوصی نگه داشتن اطلاعات دامنه را فعال کنید. در غیر این صورت افراد نام شما را در دایرکتوری‌های مرتبط با صاحبان دامنه‌ها مشاهده می‌کنند.
  • با استفاده از نام مستعار خود یا نام وبلاگ، حساب‌های جدیدی در شبکه‌های اجتماعی بسازید.
  • از نام کوچک یا نام مستعار به عنوان نام نویسنده در وبلاگ استفاده کنید یا این بخش را به کلی حذف کنید.
  • سعی کنید اطلاعات خصوصی فاش‌کننده هویتتان را در پست‌های وبلاگ با افراد به اشتراک نگذارید.
  • در صورت تمایل، آواتار شخصی‌سازی شده‌ای را برای خود بسازید و از آن به عنوان تصویر پروفایل استفاده کنید.

آموزش ساخت وبلاگ شخصی و حرفه ای

اگر برای بلاگر شدن آماده‌اید و قصد دارید نوشتن وبلاگ و تولید محتوا در زمینه مورد علاقه خود را شروع کنید، ابتدا باید نحوه ساخت وبلاگ را یاد بگیرید. در ادامه، نکاتی درباره آموزش بلاگر شدن و طرز ایجاد وبلاگ و تولید محتوا می‌خوانید. به یاد داشته باشید که باید تمام مراحل این آموزش را گام به گام دنبال کنید و به تولید محتوای مستمر ادامه بدهید تا به نتیجه مطلوب خود برسید.

آموزش ساخت وبلاگ شخصی و حرفه ای

ساخت وبلاگ

یادگیری ساخت وبلاگ برای تولید محتوا، از گام‌های مهم و اولیه در آموزش بلاگر شدن است. برای ایجاد کردن بلاگ در گام اول به «دامنه یا دامین» (Domain) و یک حساب کاربری «میزبان یا هاست» (Host) نیاز دارید. دامنه شما در واقع نام بلاگ شماست و هویت آن را تشکیل می‌دهد. دامنه به بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌گوید که با چه نوع محتوایی روبه‌رو خواهند شد. هاست، فضایی است که محتوای بلاگ شما، مانند نوشته‌ها، تصاویر، ویدیوها و قالب‌ها در آن ذخیره می‌شود.

در صورتی که با دامنه و هاست و تفاوت آن‌ها آشنایی ندارید، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

ثبت دامنه

دامنه خود را می‌توانید از طریق ارائه‌دهندگان سرویس ثبت دامنه انتخاب و ثبت کنید. بعضی از ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی و هاستینگ، دامنه‌ای را به رایگان در اختیار شما می‌گذارند. اما به یاد داشته باشید که ثبت دامنه با هاست متفاوت است و شما می‌توانید فرآیند ثبت دامنه را خودتان کنترل کنید. اگر ارائه‌دهنده خدمات هاست شما امکان تغییر DNS را فراهم کرده باشد، می‌توانید در آینده هاست خود را نیز تغییر بدهید.

دامنه شما نامی است که با آن در دنیای اینترنت شناخته می‌شوید، بنابراین بهتر است دامنه‌ و نام بلاگی که انتخاب می‌کنید کوتاه، ساده و منحصربه‌فرد باشد و راحت تلفظ و تایپ شود.

خرید هاست

هاست یا میزبان وب انواع مختلفی دارد و شما با توجه به نیازهای خود باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. برای شروع وبلاگ می‌توانید یک هاست اشتراکی بخرید. اگرچه منابع میزبانی در هاست‌های اشتراکی از انواع دیگر هاست (مانند VPS و ابری و...) کمتر است، هزینه آن‌ها کمتر از انواع دیگر است و استفاده از آن‌ها به دانش فنی کمتری نیاز دارد. برای انتخاب هاست مورد نیاز وبلاگ خود باید به معیارهای زیر توجه کنید:

  • قابل اعتماد بودن. وبلاگ شما باید پایدار و همواره آنلاین باشد.
  • سرعت. هاست مورد نظر شما باید بارگذاری سریعی داشته باشد، زیرا سرعت بارگذاری در تجربه کاربری و دریافت رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو مؤثر است.
  • قیمت. خرید هاست‌های ارزان‌قیمت برای شروع انتخاب بدی نیست، اما بهتر است که در مراحل بعدی آن را ارتقا بدهید.
  • امکان توسعه. توجه داشته باشید که پس از رشد وبلاگ به ویژگی‌های دیگری مانند قدرت بیشتر سرور و... نیاز دارید. بنابراین باید هاستی را انتخاب کنید که امکان رشد و توسعه را برای شما فراهم کند.
  • پشتیبانی: اینترنت همواره در حال تغییر است، بنابراین داشتن امکاناتی برای دریافت پشتیبانی و توصیه‌های فنی نکته‌ای مثبت محسوب می‌شود.

اتصال دامنه به هاست

پس از خرید دامنه و هاست، باید رکورد DNS خود را در جایی که از آن دامنه گرفته‌اید ثبت کنید و آن را به سرورهای هاست متصل کنید. «DNS» مخفف «Domain Name System» است و برای هدایت کاربران ورودی به آدرس IP سرور از آن استفاده می‌شود. برای مثال، زمانی که کاربری نشانی «blog.faradars.org» را در مرورگر خود وارد می‌کند، رکوردهای DNS، آدرس IP هاست را پیدا می‌کنند و «مجله فرادرس» را به کاربران نمایش می‌دهند.

انتخاب و نصب پلتفرم

پس از انجام کارهای مراحل قبل، باید پلتفرم وبلاگ‌نویسی خود را انتخاب کنید. پلتفرم‌های زیادی برای ساخت وبلاگ وجود دارد و می‌توان گفت که «وردپرس» (WordPress) مشهورترین آن‌هاست. گفته می‌شود که وردپرس، بهترین پلتفرم وبلاگ‌نویسی در دنیاست و بیش از ۲۷ میلیارد بلاگ در دنیا با وردپرس ساخته شده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پلتفرم‌های مشهور وردپرس، جوملا و دروپال و تفاوت آن‌ها، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

برای آغاز بلاگ‌نویسی با وردپرس، ابتدا باید سیستم آن را در هاست خود نصب کنید. برای نصب وردپرس باید مراحل زیر را طی کنید:

  • پکیج وردپرس را دانلود کنید و فایل زیپ آن را در کامپیوتر شخصی خود باز کنید.
  • در سرور خود یک پایگاه داده و کاربر MySQL برای وردپرس بسازید که تمام دسترسی‌ها برای انجام تغییرات را داشته باشد.
  • نام فایل wp-config-sample.php را به wp-config.php تغییر بدهید.
  • فایل wp-config.php را در یک ویرایشگر متن (مانند Notepad) باز کنید و جزئیات پایگاه داده خود را در آن وارد کنید.
  • با وارد شدن به «wp-admin/install.php» در مرورگر، اسکریپت نصب وردپرس را اجرا کنید. اگر وردپرس را در دایرکتوری اصلی (Root) نصب کرده‌اید، به آدرس http://example.com/wp-admin/install.php بروید و اگر وردپرس را در ساب‌دایرکتوری blog نصب کرده‌اید، به آدرس http://example.com/blog/wp-admin/install.php بروید.

در اینجا کار نصب وردپرس شما به پایان می‌رسد. پس از این مرحله یک URL به شما داده می‌شود که می‌توانید با آن به بخش مدیریت وردپرس وارد شوید. بیشتر مواقع این URL به شکل http://www.exampleblog.com/wp-admin است. با نام کاربری و رمز عبوری که از پیش تنظیم کرده‌اید وارد آن شوید. حالا در بخش مدیریت وبلاگ خود قرار دارید. دسترسی به این بخش فقط برای مدیر وبلاگ ممکن است.

برای نوشتن و انتشار پست‌ها، به بخش Posts بروید و سپس گزینه Add New را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید مطلب مورد نظر خود را تدوین کنید. با گزینه Preview می‌توانید پیش‌نمایشی از مطلب خود را ببینید و با زدن دکمه Publish آن را منتشر کنید.

نصب وردپرس

طراحی ظاهر وبلاگ

پس از این که وردپرس را برای کار آماده کردید، می‌توانید تغییرات پیشرفته‌تری را در آن اعمال کنید. وردپرس مانند تمام سیستم‌های مدیریت محتوا (Content Management System | CMS) از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • «هسته یا بخش اصلی» (CMS Core): سیستمی که در مرحله قبل آن را نصب کردید.
  • «قالب یا تم» (Theme): بخش ظاهری یا فرانت‌اند (Front-End) وبلاگ که آن را خودتان انتخاب و طراحی می‌کنید.
  • «افزونه یا پلاگین» (Plugin): افزونه‌ها به شما امکاناتی اضافه برای کنترل عملکرد وبلاگ می‌دهند. در ادامه بیشتر درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

برای شخصی‌سازی یا طراحی ظاهر وبلاگ باید تعدادی فایل PHP و CSS که به طور معمول در دایرکتوری wp-content/themes قرار می‌گیرند را تغییر بدهید. این فایل‌ها از سیستم اصلی وردپرس جدا هستند و می‌توانید در هر زمانی آن‌ها را تغییر بدهید. اما بیشتر بلاگرها قالب وبلاگ را خودشان طراحی نمی‌کنند. بیشتر افراد از قالب‌های آماده وردپرس استفاده می‌کنند و در صورت نیاز آن‌ها را مطابق میل خود تغییر می‌دهند.

از طریق WordPress Theme Directory می‌توانید تمام قالب‌های رایگان وردپرس را مشاهده و دریافت کنید. علاوه بر این، قالب‌های آماده بسیار زیادی برای وردپرس وجود دارد که با جستجو در گوگل می‌توانید آن‌ها را بیابید. بعضی از این قالب‌ها به رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌اند و بعضی دیگر برای افراد به فروش گذاشته می‌شوند.

  • لینک WordPress Theme Directory: «+»

در مطلب زیر، تعدادی از قالب‌های راست‌چین وردپرس مخصوص وب‌سایت‌های فارسی معرفی شده‌اند:

اضافه کردن افزونه‌ها

«افزونه یا پلاگین» (Plugin) در واقع اپلیکیشنی است که روی وردپرس اجرا می‌شود و امکانات و ویژگی‌های بیشتری را به آن اضافه می‌کند. در حال حاضر بیش از ۵۵ هزار افزونه در وب‌سایت رسمی وردپرس وجود دارد. از افزونه‌ها برای اضافه کردن عملکردهای مختلف مانند افزونه «WooCommerce» برای ساخت فروشگاه آنلاین یا افزونه ‌«Simple Podcast Press» برای ساخت وب‌سایت پادکست به وبلاگ وردپرسی استفاده می‌شود. از افزونه‌های کاربردی وردپرس برای شروع وبلاگ‌نویسی می‌توان موارد زیر را نام برد. از طریق «WordPress Plugin Directory» می‌توانید افزونه‌های وردپرس را دانلود و نصب کنید.

  • لینک WordPress Plugin Directory: «+»

افزونه‌های امنیت و محافظت در برابر اسپم

برای امنیت وبلاگ و محافظت از آن در برابر اسپم می‌توانید از افزونه‌هایی مانند Akismet، افزونه Vault Press، افزونه WordFence و افزونه iThemes Security استفاده کنید.

افزونه Akismet از قدیمی‌ترین افزونه‌های وردپرس است و به شکل پیش‌فرض در وردپرس نصب شده است. این افزونه کامنت‌های اسپم را می‌یابد و امکان بررسی آن‌ها را برای مدیر وبلاگ فراهم می‌کند.

افزونه Vault Press امکان بک‌آپ گرفتن از پست‌ها، کامنت‌ها، فایل‌های رسانه‌ای، تنظیمات داشبورد و... را برای کاربران فراهم می‌کند.

افزونه‌های WordFence و iThemes Security نیز تمام ویژگی‌های امنیتی لازم برای وردپرس را ارائه می‌کنند. عملکرد اصلی این افزونه‌ها، بهبود امنیت وبلاگ بدون ایجاد اختلال در ویژگی‌های دیگر وردپرس یا حذف محتوا از وب‌سایت یا وبلاگ است.

افزونه‌های بهبود عملکرد وبلاگ

افزونه‌هایی مانند W3 Total Cache، افزونه Swift Performance، افزونه Cloud Flare و افزونه WP Super Cache به منظور بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت طراحی شده‌اند. افزونه‌های بهینه‌سازی «حافظه پنهان یا کَش» (Cache) با بهبود عملکرد سرور، کاهش زمان مورد نیاز برای دانلود و افزایش سرعت بارگذاری صفحات باعث بهبود تجربه کاربری می‌شوند.

همچنین اگر تعداد زیادی تصویر در وبلاگ خود دارید، می‌توانید با استفاده از افزونه EWWW Image Optimizer، فایل‌های تصویری خود را بهینه کنید. این افزونه به طور خودکار تصویرهای شما را فشرده می‌کند و از حجم آن‌ها می‌کاهد. با کاهش حجم تصاویر، سرعت بارگذاری صفحه افزایش می‌یابد.

افزونه‌های سئو

«سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که برای بهبود وب‌سایت با هدف کسب رتبه بهتر در نتایج جست‌وجو انجام می‌شوند. به طور کلی وردپرس پلتفرمی دوست‌دار سئو محسوب می‌شود، اما می‌توان با انجام کارهایی ساده، رتبه سایت وردپرسی را در موتورهای جستجو بهبود بخشید.

افزونه WordPress SEO توسعه‌یافته توسط Yoast و افزونه All In One SEO Pack، از افزونه‌های کاربردی برای بهبود سئو وب‌سایت وردپرسی به شمار می‌روند.

افزونه Yoast SEO

یادگیری اصول سئو از بخش‌های مهم آموزش بلاگر شدن است. اگر به سئو و یادگیری تکنیک‌های آن علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

افزونه گوتنبرگ بلاک

با معرفی ویرایشگر متن «گوتنبرگ» (Gutenberg) در وردپرس نسخه ۵.۰، بلاگرها اکنون می‌توانند با استفاده از این ویرایشگر محتوای مدنظر خود را تولید کنند. این افزونه به صورت پیش‌فرض در وردپرس نصب شده است و از طریق آن می‌توان «کادر یا بلوک» (Block) انواع مختلف محتوا مانند پاراگراف، تصویر، دکمه «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) و... را تولید کنند. با اضافه کردن افزونه‌های گوتنبرگ به وردپرس می‌توان عناصر جذابی مانند «پرسش‌های متداول» (FAQ)، پروفایل نویسنده، GIF و... را به وبلاگ افزود.

از افزونه‌های رایگان گوتنبرگ بلاک می‌توان افزونه Stackable، افزونه Ultimate Blocks و افزونه CoBlocks را نام برد.

معرفی ابزارهای رایگان برای بلاگری

تقریباً تمام مطالب و دوره‌های آموزش بلاگر شدن با معرفی ابزارهای کاربردی برای بلاگ‌نویسی تکمیل می‌شود، چراکه ابزارهای رایگان و مفید بسیار زیادی برای وبلاگ‌نویسی وجود دارد، اما گاهی اوقات انتخاب بهترین و مناسب‌ترین ابزارها دشوار است. ما نیز در فهرست زیر، تعدادی از ابزارهای کاربردی برای آموزش بلاگر شدن را معرفی می‌کنیم.

ابزارهای نوشتن و یادداشت‌برداری

از ابزارهای کاربردی برای نوشتن، یادداشت‌برداری و افزایش تمرکز می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • «گرامرلی +» (Grammarly) و «گرامر چکر +» (Grammar Checker): ابزارهایی برای کمک به نوشتن مطالب به زبان انگلیسی و یافتن اشتباه‌های گرامری
  • Freedom.to +: ابزاری برای افزایش تمرکز مسدود کردن وب‌سایت‌های عامل حواس‌پرتی
  • «اورنوت +» (Evernote) و «نوشن +» (Notion): ابزارهایی مشهور برای یادداشت‌برداری و برنامه‌ریزی

ابزارهای ویرایش و طراحی تصویر

از ابزارهای کاربردی برای ویرایش تصاویر، طراحی پست‌های شبکه‌های اجتماعی و آیکون می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ابزارهای «فوتور +» (Fotor) و «کانوا +» (Canva): ابزارهای طراحی پست‌های زیبا برای شبکه‌های اجتماعی
  • Tiny PNG +: ابزاری برای کاهش حجم تصاویر وبلاگ
  • Favicon.io +: بهترین ابزار برای ساخت «فاوآیکون» (Favicon)

ابزارهای شبکه‌های اجتماعی، سئو و تحلیل سایت

از ابزارهای زیر می‌توانید برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، سئو و بررسی و تحلیل آمارهای مختلف وبلاگ خود کمک بگیرید:

  • ابزارهای وبمستر موتور جستجوی «Bing Webmaster Tools +» و «Google Webmaster Tools +»: برای بررسی عملکرد وبسایت در موتورهای جستجوی بینگ و گوگل
  • TweetDeck: ابزاری برای مدیریت چند حساب کاربری در شبکه اجتماعی توییتر
  • IFTTT +: ابزاری برای مدیریت انتشار محتوا در چند پلتفرم شبکه اجتماعی
  • ابزارهای «Google Analytics +» و «YouTube Analytics +»: ابزارهایی برای بررسی آمارهای وب‌سایت و توییتر
  • GTMetrix +: ابزاری برای آزمایش و بررسی جزئیات سرعت بارگذاری صفحات وب

معرفی فیلم آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال

دوره آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال

همان‌طور که در آموزش بلاگر شدن اشاره کردیم، منحصربه‌فرد بودن موضوع و حوزه تحخصصی وبلاگ و ساختن برند شخصی می‌تواند به موفقیت شما در بلاگری کمک کند. «پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی دیجیتال» (Digital Personal Branding) از مباحث روز در دیجیتال مارکتینگ است و توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. می‌توان گفت که برند شخصی در واقع تأثیری است که کسب‌وکارها با رفتار و گفتار و تخصص‌های خود در ذهن مشتریان به جا می‌گذارند. منظور از برندسازی شخصی، تقویت این اثرگذاری است و اگر برای رسیدن به این هدف از ابزارهای دیجیتال بهره بگیرید، در واقع با پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی دیجیتال سروکار دارید.

تعریف پرسونال برندینگ و برندسازی شخصی دیجیتال از هم مستقل نیست، اما از آنجایی که استفاده هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال در این امر بسیار مهم و تعیین‌کننده است، مفهومی جداگانه برای برندسازی شخصی دیجیتال مطرح می‌شود. این مفهوم نکات بسیار مهمی را در بر می‌گیرد و به همین دلیل، به حوزه جدیدی در بازاریابی و بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است.

به دلیل اهمیت زیاد برندسازی شخصی در فضای دیجیتال، «فرادرس» دوره‌ای آموزشی در این زمینه تهیه کرده است. این دوره آموزشی در شش فصل و دوازده درس تدوین شده است و افراد را با اصول برندسازی شخصی دیجیتال آشنا می‌کند. اگر به بلاگر شدن و کسب درآمد از این طریق علاقه‌مندید، مشاهده این آموزش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فصل اول این دوره آموزشی به معرفی پیش‌نیازها و مفاهیم پرسونال برندینگ دیجیتال می‌پردازد. فصل دوم درباره مراحل برندسازی شخصی در فضای دیجیتال را توضیح می‌دهد. در فصل‌های سوم و چهارم با تولید محتوا و اصول ارتباطات مؤثر در پرسونال برندینگ دیجیتال آشنا می‌شوید. سرفصل پنجم به طراحی وب‌سایتی مناسب برای برندسازی شخصی در فضای دیجیتال اختصاص یافته است و در فصل ششم دوره به حضور حرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی پرداخته می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که در آموزش بلاگر شدن گفتیم، تبلیغات از روش‌های کسب درآمد از طریق بلاگری است. استفاده از تبلیغات هدفمند راهی مناسب برای بک‌لینک گرفتن و معرفی محصولات به مخاطبان علاقه‌مند است و می‌تواند رتبه سایت یا وبلاگ شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود ببخشد. بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود در وب‌سایت خود مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توان به «مجله فرادرس» اشاره کرد. در اینجا، مطلبی با عنوان «الگوریتم‌های گوگل در سئو» تدوین شده است. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع نوشته با حجم کم و اندازه کوچک را مانند تصویر زیر درون متن خواهیم دید.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» به شما امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را می‌دهد. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط برای مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و به این ترتیب، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

همان‌طور که در آموزش بلاگر شدن اشاره کردیم، تلاش برای افزایش مخاطبان از اقدامات اصلی و مهم برای رشد وبلاگ و شروع کسب درآمد از طریق آن است. استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های گرفتن بک‌لینک باکیفیت و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود و با بهبود رتبه در موتورهای جستجو، مخاطبان بیشتری مطالب شما را از طریق جستجو در گوگل پیدا می‌کنند. اگر رپورتاژ آگهی به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مطلوبی خواهد داشت و در غیر این صورت، با بازدهی کم رپورتاژ آگهی مواجه خواهیم شد.

رعایت تمام این معیارها به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است از پلتفرمی برای رپورتاژ آگهی استفاده کنید که محتوای مناسب را با رعایت تمام نکات لازم، با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک خواهد کرد.

پرسش های متداول پیرامون آموزش بلاگر شدن

در ادامه آموزش بلاگر شدن به پرسش‌های متداول درباره بلاگری پاسخ می‌دهیم.

بلاگ چیست ؟

«بلاگ» (Blog) شکل کوتاه‌شده کلمه «وبلاگ» (Weblog) است و در اصل به مجله‌ها یا نشریه‌های آنلاینی گفته می‌شود که برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجربه‌های افراد در زمینه‌های مختلف نوشته می‌شود.

بلاگر کیست ؟

«بلاگر‌» (Blogger) به افرادی گفته می‌شود که اطلاعات و تجربه‌های خود را از طریق تولید محتوا به شکل نوشته‌های وبلاگ با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند. گاهی به افراد فعال در زمینه تولید محتوا در اینستاگرام و یوتیوب نیز بلاگر گفته می‌شود.

چطور یک بلاگر موفق شویم ؟

موفقیت در بلاگر شدن به معیارهای بسیار زیادی بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که برای بلاگر موفق شدن باید مخاطبان خود را بشناسید، به شکل مستمر فعالیت کنید، مطالب خود را با نظم و بر اساس نیاز مخاطبان منتشر کنید و در تولید محتوای خود صداقت و شفافیت داشته باشید.

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چیست ؟

بسیاری از افراد کلمه‌های بلاگر و اینفلوئنسر را هم‌معنی می‌دانند. اما هر بلاگری لزوماً اینفلوئنسر محسوب نمی‌شود. می‌توان گفت که اینفلوئنسرها، بلاگرهایی هستند که در یک حوزه تخصصی فعالیت می‌کنند و به واسطه این فعالیت، مشهور شده‌اند. میزان تأثیرگذاری محتوا و شهرت اینفلوئنسرها با معیارهایی مانند نرخ تعامل و میزان دیده شدن محتوای بلاگ آن‌ها سنجیده می‌شود.

تفاوت بلاگر و ولاگر چیست ؟

«بلاگر» (Blogger) به افرادی گفته می‌شود که در بلاگ‌ها یا نشریه‌های آنلاین، محتوای متنی تولید می‌کنند. گاهی به افراد فعال در زمینه تولید محتوا در اینستاگرام نیز بلاگر گفته می‌شود که معادل دقیقی نیست، اما اگر اینستاگرام را به عنوان مجله‌ای تصویری در نظر بگیریم، می‌توان تولید محتوا در آن را نوعی بلاگری دانست. به افراد مشغول به تولید محتوای ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، «ولاگر» (Vlogger) گفته می‌شود.

چطور با بلاگری کسب درآمد کنم ؟

همانطور که در آموزش بلاگر شدن گفتیم، بلاگرها می‌توانند با روش‌های مختلفی از جمله نمایش تبلیغ مستقیم در وبلاگ، افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی معارفه‌ای و فروش مستقیم محصولات یا محتوای پریمیوم درآمد کسب کنند.

درآمد بلاگرها چقدر است ؟

میزان درآمد بلاگرها ثابت و یکسان نیست و به عوامل و معیارهای بسیار زیادی از جمله تعداد مخاطبان، ترافیک ورودی وبلاگ، نرخ تعامل و زمینه تخصصی فعالیت آن‌ها بستگی دارد. هرچه تعداد مخاطبان و نرخ تعامل بلاگر بیشتر باشد، درآمد بیشتری کسب خواهد کرد.

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
First Site GuideWHSRDollar SproutWixBlogging PerspectiveThe Blog StarterWikipediaWikiHow
۱ دیدگاه برای «آموزش بلاگر شدن — راهنمای رایگان و گام به گام تا موفقیت»

سلام وقت بخیر من اگر بخواهم داخل اینستاگرام درموردگلهای آپارتمانی مطلبی بزارم وبخوام بلاگرگلهابشم باید چگونه شروع کنم توروخدا راهنمایی کنید ممنون میشم ازشما

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *