نرخ بازده سرمایه گذاری (ROI) چیست؟

۱۴۷۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نرخ بازده سرمایه گذاری (ROI) چیست؟

بازده سرمایه‌گذاری یا ROI نرخ بین سود خالص و هزینه سرمایه‌گذاری ناشی از سرمایه‌گذاری برخی منابع محسوب می‌شود. ROI بالا به این معنی است که سرمایه‌گذاری نسبت به هزینه‌ای که داشته، سود بالایی ارائه کرده است. ROI به عنوان یک معیار عملکرد برای ارزیابی کارایی یک سرمایه‌گذاری یا مقایسه اثربخشی چند سرمایه‌گذاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به زبان صرفاً اقتصادی صحبت کنیم، ROI روشی برای ربط دادن سود به سرمایه است. بازده سرمایه‌گذاری یک معیار عملکردی است که از سوی کسب و کارها برای تعیین اثربخشی یک سرمایه‌گذاری یا تعدادی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف استفاده می‌شود.

997696

از سوی دیگر ROI را می‌توان یک فرمول ریاضی دانست که می‌تواند برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها و قضاوت در مورد عملکرد یک سرمایه‌گذاری در قیاس با انواع دیگر استفاده شود. محاسبه ROI برخی اوقات به همراه رویکردهای دیگر برای تهیه یک طرح تجاری برای یک پروپوزال استفاده می‌شود. همچنین ROI کلی یک شرکت در برخی موارد به عنوان روشی برای رتبه‌بندی عملکرد مدیریت آن استفاده می‌شود.

اگر شرکتی اهداف سریعی برای کسب سهم از بازار، پی‌ریزی زیرساخت، آماده کردن خود برای فروش و یا اهداف دیگر داشته باشد، در این صورت بازده سرمایه‌گذاری را می‌توان به جای نسبت سود و هزینه، بر اساس رسیدن به یک یا چند مورد از این اهداف تعیین کرد.

محاسبه ROI

فرمولی که در اغلب موارد برای محاسبه ROI استفاده می‌شود، سود خالص تقسیم بر هزینه کلی سرمایه‌گذاری است.

برای نمونه فردی را در نظر بگیرید که 90 دلار در یک کسب و کار نوپا سرمایه‌گذاری کرده است و 10 دلار نیز برای جستجو و بررسی آن کسب و کار صرف نموده است. هزینه کلی سرمایه‌گذار تا اینجا 100 دلار بوده است. اگر این کسب و کار 300 دلار درآمد ایجاد کند؛ اما 100 دلار نیز هزینه‌های پرسنل و رگولاتوری داشته باشد، در این صورت سود خالص آن برابر با 200 دلار بوده است.

بر اساس فرمول، ROI برابر با 200 دلار تقسیم بر 100 دلار خواهد بود. به عبارت دیگر ROI برابر با 2 است. از آنجا که ROI در اغلب موارد به صورت درصد بیان می‌شود، کسر فوق را می‌توان با ضرب کردن در عدد 100، به درصد تبدیل کرد. بنابراین بازده سرمایه‌گذاری 2 ضرب در 100 برابر با 200% خواهد بود.

مثال فرضی دیگری را در نظر بگیرید: یک سرمایه‌گذار 10،000 دلار را در کسب و کار نوپایی بدون هرگونه هزینه‌های جاری یا هزینه‌های مرتبط، سرمایه‌گذاری می‌کند. سود خالص این شرکت 15،000 دلار است. سرمایه‌گذار 5،000 دلار سود کرده است. این مقدار مسلماً از 200 درصدی که در مثال اول مطرح کردیم بیشتر است. با این حال با بررسی ROI نمای متفاوتی مشاهده می‌شود: 15،000 دلار تقسیم بر 10،000 برابر با 1.5 خواهد بود که ضرب در 100 مقدار ROI را برابر با 150% نشان می‌دهد.

با این که سرمایه‌گذاری اول دلارهای کمتری به دست می‌دهد؛ اما با توجه به ROI بالاتر مشخص می‌شود که این سرمایه‌گذاری بازدهی بالاتری داشته است.

ROI چه کاربردی دارد؟

از اندازه‌گیری ROI می‌توان برای ارزیابی انواع مختلف سرمایه‌گذاری استفاده کرد. کسب و کارها از محاسبات ROI هنگام بررسی سرمایه‌گذاری‌های بالقوه یا موفقیت سرمایه‌گذاری‌های قبلی استفاده می‌کنند.

افراد می‌توانند با استفاده از محاسبه ROI در مورد سرمایه‌گذاری‌های منفرد و مقایسه یک سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاری‌های دیگر یا پورتفولیوهایشان بهره بگیرند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل خرید سهام یا معاملات مالی در یک شرکت کوچک باشد.

با این حال در کسب و کارهایی که باید به طور مداوم عناصر مختلف هر بخش از معادله را محاسبه کنند، محاسبه این اعداد برای هر بخش از معادله کار دشواری است.

نمونه‌ای از محاسبات ROI: سرمایه‌گذاری روی رایانه‌های جدید

برای نمونه اگر شرکتی بخواهد روی خرید رایانه‌های جدید سرمایه گاری کند، باید طیفی از هزینه‌های توسعه‌ای را در نظر بگیرد. این کسب و کار باید قیمت واقعی رایانه به علاوه مالیات و هزینه‌های حمل‌ونقل، به علاوه هزینه‌های مشاوره یا هزینه‌های پشتیبانی که برای خرید پرداخت می‌شود، به علاوه هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری این سیستم‌ها را در نظر بگیرد.

این کسب و کار باید سودهای خالص را در طی یک دوره زمانی معین محاسبه کند. این سودهای خالص می‌تواند شامل مقادیر دلاری باشد که از افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های نگهداری در مقایسه با سیستم رایانه‌ای قبلی ناشی می‌شود.

این کسب و کار می‌تواند ROI را هنگام ارزیابی دو نوع متفاوت از رایانه‌ها با استفاده از هزینه‌های پیش‌بینی شده و منافع به دست آمده بررسی کند تا بتواند مشخص سازد که ROI بالاتر است یا نه. بدین ترتیب می‌تواند بگوید که کدام سناریو سرمایه‌گذاری بهتری است: حفظ رایانه‌های موجود یا به‌روزرسانی آن‌ها.

همچنین کسب و کار موصوف می‌توانند در انتهای دوره‌های زمانی معین، ROI را با استفاده از اعدادی که به دست آورده‌ نیز محاسبه کند و در این زمان ROI واقعی را با ROI پیش‌بینی شده مقایسه کرده و ببیند که آیا سرمایه‌گذاری روی رایانه‌های جدید انتظارات مورد نظر را برآورده ساخته است یا نه.

معایب ROI

ROI یکی از متداول‌ترین نرخ‌های محاسبه سرمایه‌گذاری و سودآوری است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال محدودیت‌هایی نیز دارد.

یکی از معایب بالقوه این فرمول، ناتوانی آن در ملاحظه زمان در معادله است. برای نمونه دو مثالی که در بخش قبل بررسی کردیم را در نظر بگیرید: ROI 200% مسلماً بالاتر از ROI 150% است. در ظاهر ROI بالاتر سرمایه‌گذاری با بهره‌وری بالاتری به نظر می‌رسد؛ اما اگر این سرمایه‌گذاری 10 سال طول کشیده باشد تا آن ROI 200% به دست آید، در حالی که ROI 150% تنها در یک سال به دست آمده باشد، چطور؟

سرمایه‌گذاران در برخی موارد با توجه بیشتر به اعدادی که در ورودی فرمول استفاده می‌کنند، عامل زمان را نیز در نظر می‌گیرند. در نمونه خرید رایانه‌های جدید که در بخش قبل اشاره کردیم، سرمایه‌گذار می‌تواند از سودهای خالص ایجاد شده در سال اول استفاده کند و این مقدار را با سودهای به دست آمده در سناریوی دیگر که در طی سال اول حاصل می‌شوند مقایسه کند. بدین ترتیب در صورتی که زمان برای سرمایه‌گذار مهم باشد، می‌تواند مطمئن باشد که قیاس مع‌الفارقی نداشته است. معیارهای دیگری مانند نرخ بازدهی (rate of return) عامل زمانی را ذاتاً در فرمول خود جای داده‌اند.

یکی دیگر از معایب استفاده از فرمول ROI این است که روشی برای محاسبه منابع غیرمالی معرفی نمی‌کند. برای نمونه، مثال محاسبه ROI برای خرید رایانه‌های جدید را در نظر بگیرید: این کسب و کار می‌تواند از مقادیر معینی از دلار برای محاسبه سود خالص استفاده کرده و ROI را محاسبه کند. با این حال، محاسبه مقدار بهبود روحیه حاصل شده در کارمندان در نتیجه دریافت رایانه‌های جدید کار دشواری است. کسب و کارها معمولاً ROI را برای چنین مزایای ناملموس محاسبه می‌کنند و این نوع از ROI را ROI نرم (soft ROI) می‌نامند در حالی که آن ROI که با استفاده از مقادیر دلاری محاسبه شده است به نام ROI سخت (hard ROI) شناخته می‌شود.

اگر این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته است، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را ملاحظه کنید:

kaprila
این مطلب با حمایت شرکت کاپریلا تهیه شده است.

شبکه نمایش تبلیغات دیجیتال و هدفمند کاپریلا با بهره‌گیری منحصر به فرد از فناوری هوش مصنوعی و تحلیل محتوا، قادر است محصولات و خدمات شما را به صورت کاملا مرتبط و موثر، در معرض دید 32 میلیون کاربر اینترنت داخل کشور قرار دهد. به این طریق، بدون شک بیشترین میزان رضایتمندی هم برای مخاطبان و هم برای آگهی‌دهندگان رقم خواهد خورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شروع به همکاری با کاپریلا روی «این لینک» کلیک کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

==

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
techtarget
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *