آلت سیزن چیست؟ — نحوه تشخیص Altseason به زبان ساده

۲۷۱۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
آلت سیزن چیست؟ — نحوه تشخیص Altseason به زبان ساده

آلت سیزن یکی از اصطلاحات معروف ارز دیجیتال است و به زمان‌هایی اشاره دارد که در آن، تمایل به خرید آلت کوین‌ها بیشتر از تمایل به خرید بیت کوین است. معمولا در آلت سیزن شاهد رشد چند صد درصدی آلت کوین‌ها هستیم به همین دلیل، تشخیص این دوره و تعیین استراتژی مناسب برای آن می‌تواند در راستای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال مفید باشد. در این مطلب یاد می‌گیریم که آلت سیزن چیست و نحوه تشخیص آن با استفاده از نمودارهای دامیننس و ارزش بازار را آموزش می‌دهیم.

آلت سیزن چیست ؟

«آلت سیزن» (Altseason) از دو کلمه «Alt» و «Season» تشکیل شده است. عبارت آلت کوتاه‌ شده کلمه آلت کوین است که به تمام رمزارزهای بازار به جز بیت کوین گفته می‌شود. سیزن نیز در انگلیسی به معنی فصل است. بنابراین، منظور از آلت سیزن فصل آلت کوین‌ها است. همان‌طور که در هر فصلی میوه‌های خاصی رشد می‌کنند در فصل آلت کوین‌ها هم، بیت کوین رشد کمتری نسبت به سایر کریپتوکارنسی‌های بازار دارد و شاهد رشد‌های چند صد درصدی آلت کوین‌ها هستیم.

در برابر آلت سیزن می‌توان از اصطلاح «بیت سیزن» استفاده کرد که نشان‌‌دهنده دوره زمانی است که در آن رشد قیمتی بیت کوین بیشتر از آلت کوین‌ها است. توجه داشته باشید که این دو مفهوم لزوما در زمان رشد بازارها معنی ندارند. اگر در روندهای نزولی بازار، میزان نزول قیمت بیت کوین کمتر از آلت کوین‌ها باشد، شاهد بیت سیزن خواهیم بود.

با توجه به تعریف ارائه شده، خروجی آلت سیزن را می‌توان در افزایش تسلط آلت کوین‌‌ها بر بازار و کاهش تسلط بیت کوین مشاهده کرد و تغییرات قیمتی نمی‌‌تواند نشانگر آلت سیزن یا بیت سیزن باشد. در ادامه مقاله با استفاده از دامیننس بیت کوین، آلت کوین‌ها و استیبل کوین‌ها نحوه تشخیص آلت سیزن را بررسی خواهیم کرد.

تعریف آلت سیزن

متغیرهای مهم در تشخیص آلت سیزن چیست ؟

در بخش قبل فهمیدیم که آلت سیزن چیست و چه اهمیتی دارد. در این بخش به سوال روش تشخیص آلت سیزن چیست پاسخ می‌دهیم. جابجایی پول در بازار رمزارزها در هر لحظه به گونه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان تشخیص داد که در حال حاضر تمایل افراد بیشتر به سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین است یا آلت کوین‌ها.

بنابراین، اگر بیت سیزن و آلت سیزن را در انتهای این محور ببینیم، وضعیت بازار همواره بین این دو مقدار تغییر می‌‌کند. معمولا در روندهای نزولی بازار، آلت کوین‌ها ریزش‌های سنگینی به نسبت بیت کوین تجربه می‌‌کنند. این شرایط اگرچه به عنوان بیت سیزن شناخته می‌شود اما چون قیمت تمامی ارزها کاهش می‌یابد، هودل و سرمایه‌گذاری در این شرایط سودی نصیب تریدرها نمی‌کند.

بنابراین، هدف ما تشخیص آلت سیزن و بیت سیزن در روندهای صعودی بازار است تا با جابجایی هوشمند پول بتوانیم سود بیشتری نسبت به سایر کاربران از بازار به دست آوریم. بنابراین، اولین نکته مهم در ارتباط با تشخیص آلت سیزن، توجه به میزان ارزش کل بازار است. برای اینکه آلت سیزن یا بیت سیزن رخ بدهد باید پول جدید وارد بازار رمزارزها شود. صعودی بودن میزان ارزش کل بازار، ورود پول به بازار را به خوبی نشان می‌دهد. ارزش کل بازار با نماد «Total» و ارزش بازار آلت کوین‌ها با نماد «Total2» در تریدینگ ویو در دسترس است.

دومین نکته مهم در تشخیص آلت سیزن، توجه به ارزش کل استیبل کوین‌ها و میزان تسلط آن‌ها در بازار است چرا که پول وارد شده به بازار می‌تواند بیشتر بر روی استیبل کوین‌ها متمرکز باشد که در چنین شرایطی منجر به رشد قیمتی در بیت کوین یا آلت کوین‌‌ها نخواهد شد. کاهش دامیننس یا تسلط استیبل کوین‌ها در روند صعودی بازار می‌تواند نشانه‌ای برای بیت سیزن یا آلت سیزن باشد.

آخرین مساله در تشخیص آلت سیزن، توجه به دامیننس بیت کوین و سایر توکن‌‌های ارز دیجیتال است. دامیننس بیت کوین نشان‌دهنده درصدی از بازار است که به بیت کوین تخصیص داده شده و با نماد «BTC.D» در تریدینگ ویو قابل مشاهده است. در مقابل بیت کوین دامیننس ارزهای دیجیتال کوچک تعریف شده است که با نماد «Others.D» در تریدینگ ویو قابل مشاهده است و مربوط به کل بازار به جز بیت کوین و چند ارز دیجیتال بزرگ است. با استفاده از این نکات می‌توان آلت سیزن و بیت سیزن را تشخیص داد که در ادامه به نحوه تحلیل این متغیرها می‌پردازیم.

روش تشخیص آلت سیزن چیست ؟

در بخش قبل، متغیرهای مهم به منظور تشخیص آلت سیزن را بررسی کردیم. در این بخش به دنبال بررسی حالت‌‌های مختلف ممکن هستیم. با توجه به حجم بازار بالای استیبل کوین تتر در میان سایر استیبل کوین‌ها، این ارز دیجیتال را به عنوان نماینده آن‌ها در نظر می‌گیریم و در کنار آن از دامیننس بیت کوین، دامیننس آلت کوین‌ها، تغییرات ارزش کل بازار و تغییر ارزش بازار آلت کوین‌‌ها برای تشخیص بیت سیزن و آلت سیزن استفاده می‌کنیم. در ادامه حالت‌های مختلف ممکن بررسی می‌شود.

نزولی بودن ارزش کل بازار و ارزش بازار آلت کوین‌ها

نزولی بودن هر دو این نمودارها نشان می‌دهد که پول از بازار ارزهای دیجیتال خارج می‌شود و روند بازار تبدیل به روند نزولی شده است. بهترین کار در چنین شرایطی خروج از بازار است اما اگر روند نزولی را کوتاه مدتی می‌بینید، می‌توانید بیشتر سرمایه خود را بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید. در چنین وضعیتی که قیمت‌ها در بازار کاهشی هستند اصولا بیت سیزن و آلت سیزن معنی ندارد و به همین دلیل ما سعی می‌‌کنیم در چنین شرایطی نظاره‌گر بازار باشیم.

صعودی بودن ارزش کل بازار و کاهش یا ثبات ارزش بازار آلت کوین‌ها

این شرایط به‌وضوح نشان می‌دهد که پول وارد بازار می‌شود و پول وارد شده تنها برای خرید بیت کوین مصرف می‌شود. این شرایط نشان‌دهنده بیت سیزن است که در آن رشد قیمتی بیشتری در بیت کوین نسبت به آلت کوین‌ها مشاهده می‌شود. برای محکم‌تر کردن این ایده می‌‌توان از دامیننس بیت کوین و دامیننس تتر نیز کمک گرفت.

دامیننس تتر در چنین شرایطی نزولی یا رنج است. دامیننس نزولی تتر نشان می‌دهد که افزایش قیمت در بیت کوین لزوما ناشی از فروش آلت کوین‌ها نیست و بخش زیادی از آن با ورود سرمایه جدید از استیبل کوین‌ها انجام می‌شود. درصورتی‌که دامیننس تتر رنج باشد این به معنی فروش آلت ‌کوین‌ها و خرید بیت کوین خواهد بود. دامیننس بیت کوین در چنین شرایطی حتما صعودی خواهد بود.

صعودی بودن ارزش کل بازار و ارزش بازار آلت کوین‌‌ها

صعودی بودن هردو این متغیرها نشان می‌دهد که بازار در روند صعودی خود قرار دارد. در چنین شرایطی برای تشخیص آلت سیزن باید از دامیننس استفاده کرد. شرط اول برای آلت سیزن بودن این است که دامیننس تتر نزولی باشد که معمولا این‌طور هم هست زیرا افزایش ارزش بازار بدون خرج کردن استیبل کوین‌ها ممکن نیست. شرط دوم، نزولی بودن دامیننس بیت کوین است اما با توجه به صعودی بودن کل بازار این نزولی بودن دامیننس به معنی کاهش قیمت شدید بیت کوین نیست. بنابراین، اگر دامیننس بیت کوین نزولی باشد اما قیمت آن دچار افت نشود می‌توان گفت که زمان آلت سیزن فرا رسیده است.

در چنین شرایطی امکان وقوع بیت سیزن هم وجود دارد. شرط نزولی بودن دامیننس تتر نیز در این حالت برقرار است اما برای بیت سیزن باید دامیننس سایر آلت کوین‌ها کاهشی باشد و دامیننش بیت کوین افزایش یابد. طبیعی است که در چنین شرایطی قیمت آلت کوین‌ها نباید رشد چندانی داشته باشد اما روند آن نزولی نیز نخواهد شد.

نمودار دامیننس بیت کوین
نمودار دامیننس بیت کوین

ثبات در ارزش کل بازار و افزایش ارزش بازار آلت کوین‌ها

درصورتی‌که ارزش کل بازر تغییر چندانی نکند اما ارزش بازار آلت کوین‌ها افزایش یابد، با نوع دیگری از آلت سیزن مواجه خواهیم بود. در این شرایط دامیننس نزولی در تتر و بیت کوین و دامیننس صعودی در آلت کوین‌ها نشانگر آلت سیزن خواهد بود. در این حالت پول از بیت کوین خارج شده و وارد آلت کوین‌ها می‌شود که علاوه بر کاهش دامیننس، باعث کاهش قیمت بیت کوین نیز می‌شود. معمولا این اتفاق به ندرت رخ می‌‌دهد و در صورت رخداد نیز زمان زیادی طول نمی‌کشد زیرا معمولا ریزش قیمت بیت کوین به دلیل همبستگی بالا، سایر ارزها را نیز با کاهش قیمت مواجه می‌کند.

نزولی بودن ارزش کل بازار و صعودی بودن ارزش بازار آلت کوین‌ها

این اتفاق یکی از اتفاق‌های نادر است که تا به حال در بازار اتفاق نیفتاده است اما برای تکمیل مبحث این اتفاق را نیز بررسی می‌کنیم. در چنین شرایطی، ارزش کل بازار کاهشی است. بنابراین، با خروج سرمایه از بازار مواجه هستیم. صعودی بودن ارزش بازار آلت کوین‌ها نشان می‌دهد که این خروج سرمایه مربوط به بیت کوین است و علاوه بر این که بخشی از سرمایه موجود در بیت کوین از بازار خارج می‌شود بخش دیگری در حال تبدیل شدن به آلت کوین است و ارزش آن را افزایش می‌دهد. چنین شرایطی در صورتی رخ خواهد داد که ریسک بزرگی بیت کوین را تهدید کند که البته در چنین شرایطی به احتمال زیاد آلت کوین‌ها ریزش شدیدتری را تجربه خواهند کرد و این حالت رخ نخواهد داد.

آلت سیزن بعدی کی اتفاق می‌افتد ؟

زمان مشخصی برای آلت سیزن در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد و به همین دلیل هیچ کس نمی‌‌تواند زمان مشخصی برای این رویداد تعیین کند. تنها راه تشخیص آلت سیزن توجه به متغیرهایی مثل دامیننس بیت کوین، ارزش بازار، دامیننس تتر و ارزش بازار آلت کوین‌‌ها است. معمولا آلت سیزنی که سود‌های چندصد درصدی به سرمایه‌گذاران می‌دهد، در روندهای صعودی بازار اتفاق می‌افتد. بنابراین، قبل از آلت سیزن ابتدا باید شاهد تغییر روند نزولی بازار به صعودی باشیم که احتمالا با نزدیک شدن به هاوینگ بعدی بیت کوین، این تغییر نیز رخ خواهد داد.

چه ارزهایی در آلت سیزن مناسب سرمایه‌گذاری هستند؟

معمولا روند بازار به این شکل است که ابتدا بیت کوین روند صعودی خود را آغاز می‌کند و رشد مناسبی از خود به جا می‌گذارد. پس از این رشد، نوبت به آلت کوین‌های با ارزش بازار بالا می‌رسد و ارزهایی مثل اتریوم، لینک، سولانا، بیت کوین‌کش، کاردانو، بایننس و پولکادات رشد می‌کنند. پس از رشد این ارزها، نوبت به آلت کوین‌‌های کوچکتر مثل هارمونی وان، سلر، سندباکس، فانتوم و بیت تورنت می‌رسد. در این مرحله بیشتر ارزها با رشد مواجه می‌شوند اما میزان رشد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. ارزهایی که از نظر تحلیل بنیادی اخبار خوبی دارند یا در حوزه‌های ترند فعالیت می‌کنند، شانس بیشتری برای سودهای چندصد درصدی دارند.

شاخص آلت سیزن چیست ؟

تا به اینجا فهمیدیم که آلت سیزن چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد. شاخص آلت سیزن شاخصی است که توسط وب‌سایت «Blockchaincenter» «+» طراحی شده است تا با توجه به تغییرات قیمتی آلت‌کوین‌های بزرگ و بیت کوین، به عددی بین صفر تا صد برای تشخیص آلت سیزن یا بیت سیزن برسد. این شاخص برای مدت زمان 1ماه، 3 ماه و یکسال محاسبه می‌شود. بالای 75 آلت سیزن، پایین 25 بیت سیزن و اعداد بین آن‌ها ترکیبی از دو حالت در نظر گرفته می‌شود.

نحوه محاسبه این شاخص به این صورت است که تغییرات قیمتی 50 آلت کوین برتر (به جز استیبل کوین‌ها و رپدتوکن‌ها) در مدت زمان مشخص شده بررسی می‌شود. اگر 75 درصد این توکن‌ها رشد بیشتری را نسبت به بیت کوین تجربه کرده‌باشند، در این صورت در آلت سیزن خواهیم بود و اگر بیت کوین بهتر از 75 درصد آلت کوین‌ها عمل کرده باشد در بیت سیزن خواهیم بود.

عدد مربوط به این شاخص براساس تفاوت‌های عملکردی بین بیت کوین و ارزها است و میزان تفاوت‌ّا در این شاخص تاثیری ندارد. توجه داشته باشید که این شاخص از اطلاعات گذشته استفاده می‌کند و  به صورت تاخیری محاسبه می‌شود. بنابراین، استفاده مستتقیم از آن برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست و بیشتر برای درک بهتر شرایط بازار کاربرد دارد.

شاخص آلت سیزن چیست

جمع‌بندی

آلت سیزن یکی از اصطلاحات معروف بازار ارز دیجیتال است و به زمانی اشاره دارد که در آن بیشتر سرمایه‌گذارن تمایل به سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها دارند و کمتر بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌‌کنند. در این مقاله، علاوه بر پاسخ به سوالات آلت سیزن چیست و متغیرهای مهم در تشخیص آلت سیزن چیست روش تشخیص این شرایط را نیز با جزئیات بررسی کردیم. پاسخ به سوال شاخص آلت سیزن چیست از دیگر مطالب اصلی این مقاله بود.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۲ دیدگاه برای «آلت سیزن چیست؟ — نحوه تشخیص Altseason به زبان ساده»

چقدر خوب بود این مطلب
کاش همه وبسایت ها می‌تونستند به همین جامعی و در عین حال به زبان ساده و کاملا قابل درک مطالب رو بیان کنند
من خودم کلی از این مطلب یاد گرفتم
ممنون از نگارنده مطلب

با سلام و احترام
بنده دانشجو هستم، در زمینه tokenizing business اطلاعات یا منابعی برای معرفی دارین؟ ممنون میشم اطلاع بدین

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *