تعدیل در بورس چیست؟ | به زبان ساده

۴۲۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
تعدیل در بورس چیست؟ | به زبان ساده

تاکنون مطالب متعددی پیرامون بازار بورس و تشریح مهم‌ترین مفاهیم آن در مجله فرادرس نگاشته شده است. در نوشتار پیشِ‌رو، با عبارت تعدیل در بورس آشنا می‌شویم. تعدیل در بورس به معنی تعدیل قیمت سهام و تعدیل EPS در نظر گرفته می‌شود که در اینجا ابتدا تعدیل قیمت سهام و سپس تعدیل سود هر سهم بررسی شده‌اند.

تعدیل در بورس چیست؟

ممکن است در هنگام خرید سهام فقط به قیمت ظاهری آن توجه کنید اما قیمت ظاهری و قیمت تعدیل‌ شده سهم هر دو به صورت متفاوتی ارزش آن سهم را نشان می‌دهند. درواقع، در محاسبه قیمت تعدیل‌شده سهم، ویژگی‌های دیگر آن نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

قیمت سهام پس از تعدیل شدن، بیشتر نشان‌دهنده ارزش ذاتی آن خواهد بود. تعدیل قیمت سهام در بورس عواملی مانند سود، «تجزیه سهام» (Stock Split) و ارائه شدن سهام جدید را نیز مورد ملاحظه قرار می‌دهد.

انواع تعدیل قیمت در بورس چیست؟

در ادامه به رایج ترین دلایل تعدیل قیمت در بورس اشاره کرده‌ایم.

  • تعدیل قیمت به علت تجزیه سهام
  • تعدیل قیمت برای سود
  • تعدیل قیمت حق تقدم خرید سهام

تعدیل در بورس به علت تجزیه سهام

تجزیه سهم فعالیتی در جهت مقرون‌ به ‌صرفه‌تر‌ کردن فرایند خریداری سهام برای سرمایه‌گذاران با سطوح درآمدی متوسط است. تجزیه سهم در اغلب موارد، بر سرمایه ‌کلی شرکت اثری ندارد اما قیمت سهام شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای مثال، ممکن است هیئت‌مدیره شرکتی تصمیم بگیرند که سهام آن شرکت را به نسبت ۳ به ۱ تقسیم کنند. در نتیجه، تعداد سهام منتشر شده ۳ برابر و قیمت آن بر ۳ تقسیم می‌شود. فرض کنید که قیمت بسته شدن سهمی در روز قبل از تجزیه شدن آن معادل ۳۰۰ هزارتومان بوده باشد. در این‌صورت، قیمت سهام معادل ۱۰۰ هزارتومان (۳۰۰ تقسیم بر ۳) می‌شود. به صورت مشابه، تمام قیمت‌های قبلی تقسیم بر ۳ می‌شوند تا قیمت تعدیل شده بدست آید.

تعدیل در بورس برای سود

از موارد تاثیرگذار بر قیمت سهام می‌توان به سود نقدی و غیرنقدی اشاره کرد. تفاوت بین سود نقدی و غیر نقدی در این است که در مورد اول، قیمت سهام از قبل تعیین شده است و در مورد دوم، فرد سهام اضافه دریافت می‌کند.

تعدیل در بورس به علت حق تقدم خرید سهام

یکی از دلایل تعدیل قیمت سهام می‌تواند حقوق ارائه‌ شده به سهام‌داران فعلی باشد. برای مثال، فرض کنید که شرکت برای خرید سهام توسط سهام‌داران فعلی خود، حق تقدم قائل شود و با وجود این حق تقدم، سهام‌داران فعلی به ازای هر دو سهمی که دارند، یک سهم اضافه دریافت کنند.

تعدیل قیمت ناشی شده از حق تقدم خرید سهام

تصور کنید که قیمت معاملاتی سهم معادل ۵۰ هزار تومان باشد و سهام‌داران فعلی بتوانند سهم‌های اضافی ارائه شده را با قیمت ۴۵ هزار تومان خریداری کنند. بعد از اعطای حق تقدم خرید سهام به سهام‌داران فعلی، قیمت تعدیل شده بر حسب عامل تعدیل‌کننده و قیمت، محاسبه می‌شود.

فواید تعدیل در بورس چیست؟

تعدیل قیمت سهام باعث می‌شود که تخمین دقیق‌تری از عملکرد آن داشته باشیم. تعدیل قیمت این امکان را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران بدانند با خرید این سهم چه میزان سود کسب می‌کنند.

دلایل بوجود آمدن اختلاف قیمت چه هستند؟

«اختلاف قیمت» (Price Gap) زمانی بوجود میاید که قیمت سهام به علت عوامل تکنیکال یا بنیادی تغییر کند. این اختلاف قیمتی زمانی در نمودار ظاهر می‌شود که قیمت دارایی مالی بدون انجام معامله به صورت قابل‌توجهی افزایش یا کاهش پیدا کند. در بسیاری از موارد، تعدیل قیمت جهت از بین بردن اختلاف قیمت انجام می‌شود. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، بدون صورت گرفتن معامله‌ای، قیمت افزایش داشته است.

فاصله قیمتی بوجود آمده

برای مثال اگر EPS یک شرکت بالاتر از EPS پیش‌بینی شده توسط تحلیل‌گران باشد، اختلاف قیمت قابل توجهی به سمت بالا بوجود خواهد آمد. به صورت مشابه، امکان دارد در  بازار فارکس گزارشی منتشر شود که اسپرد بین قیمت خرید و فروش را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد تا جایی که اختلاف قیمت زیادی در نمودار مشاهده شود. در تصویر زیر می‌توانید نمونه کاهشی اختلاف قیمت را مورد ملاحظه قرار دهید.

فاصله قیمتی با کاهش قیمت

EPS چیست؟

«سود هر سهم» (Earning Per Share | EPS) از تقسیم سود شرکت بر تعداد سهام‌داران آن بدست می‌آید. از عدد بدست آمده می‌توان به عنوان معیاری برای بررسی وضعیت شرکت اشاره کرد. هرچه EPS شرکتی بالاتر باشد، آن را سودده‌تر در نظر می‌گیرند.

EPS یکی از مهم‌ترین معیار‌ها در تعیین ارزش یک سهم، در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران برای تشخیص میزان سوددهی یک شرکت به EPS آن توجه می‌کنند. EPS بالاتر به معنی آن است که شرکت منتشرکننده سهام، پول بیشتری برای ارائه به سهام‌داران خود دارد. برای مثال، ممکن است شرکتی در طی زمان همراه با افزایش درآمد، سود خود را نیز افزایش دهد.

EPS چیست

سرمایه‌گذاران عموماً در یک صنعت معین، برای بررسی وضعیت دو شرکت، EPS آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. ممکن است روند رشد EPS با توجه به عملکرد پیشین و عملکرد مورد انتظار، نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. شرکتی با EPS پیوسته در حال افزایش، گزینه سرمایه‌گذاری قابل اطمینان‌تری از شرکتی با EPS در حال کاهش به شمار می‌رود.

فرمول محاسبه EPS چیست؟

باتوجه به شرکت مورد نظر و نوع سهام‌ منتشر شده (عادی یا ممتاز)، می‌توان به روش زیر EPS آن‌را محاسبه کرد. دو فرمول ارائه‌شده برای محاسبه EPS یکسان هستند و تنها درصورت عرضه سهام ممتاز توسط شرکت، باید سود سهام ممتاز از درآمد خالص شرکت موردنظر کسر شود.

    میانگین سهام منتشر‌ شده ÷ درآمد خالص = EPS

یا

میانگین سهام منتشر شده ÷ ( سود سهام ممتاز  –  درآمد خالص ) = EPS

تعداد سهام منتشر شده در شرکت می‌تواند با توجه به عرضه شدن سهام جدید، بازخرید سهام، مسترد شدن آن‌ها یا تبدیل سایر اوراق بدهی به سهام، تغییر کند. میانگین سهام منتشر شده، تمام تغییرات بوجود آمده در سهام شرکت را در طی مدت زمان معین ثبت می‌کند. امکان دارد شرکت‌های متفاوت از میانگین ساده یا میانگین وزنی در محاسبه EPS استفاده کنند.

سهام ممتاز چیست؟

به طور معمول، دو نوع «سهام ممتاز» (Preferred Stock) و «سهام عادی» (Common Stock) وجود دارند. دارندگان سهام ممتاز نسبت به دارندگان سهام عادی حق بیشتری برای دریافت سود یا دارایی توزیع‌ شده دارند. جزییات سهام ممتازی منتشر شده به شرکت ایجادکننده آن بستگی دارد.

معمولاً سهام‌داران ممتاز امکان رای‌دهی پیرامون حاکمیت مشارکتی شرکت را ندارند یا حقوق آن‌ها محدود شده است. در زمان نقد کردن دارایی‌ها نیز، دریافت دارایی توسط دارندگان سهام‌ ممتاز به دریافت دارایی توسط دارندگان سهام عادی، ارجحیت دارد اما دارندگان اوراق قرضه نسبت به دارندگان سهام ممتاز الویت دارند.

سهام ممتاز چیست

سهام ممتاز تعدادی از ویژگی‌های اوراق قرضه و سهام عادی را داراست که جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را برای سرمایه‌گذاران معینی افزایش می‌دهد. سهام‌داران ممتاز الویت بیشتری برای دریافت سود نسبت به سهام‌داران عادی دارند و سود کسب شده توسط آن‌ها بیشتر است و می‌تواند به صورت ماهانه یا فصلی پرداخت شود.

چرا برای محاسبه EPS سود سهام ممتاز را از درآمد خالص کسر می‌کنیم؟

همان‌طور که بیان شد، سهام ممتاز نسبت به سهام عادی حق تقدم دارد. بنابراین، سود سهام ممتاز در اختیار سهام‌داران عادی قرار نخواهد گرفت. در نتیجه، برای محاسبه eps، سود سهام ممتاز از درآمد خالص کسر می‌شود. درواقع، باید توجه داشته باشید که EPS تنها برای سهام عادی کاربردی است.

چگونه برای بدست آوردن EPS میانگین وزنی را محاسبه کنیم؟

بکارگیری میانگین وزنی در صورت تغییر در میزان سهم‌های شرکت، دقت را در محاسبات مالی افزایش می‌دهد. میانگین وزنی سهم‌ها، با محاسبه تعداد سهام منتشر شده، ضرب در دوره معین گزارش آن سهم و محاسبه این میزان برای هر بخش و محاسبه کردن مجموع این بخش‌ها بدست می‌آید.

مثال محاسبه میانگین وزنی برای EPS 

برای مثال فرض کنید شرکتی در ابتدای سال مالی، ۱۰۰ هزار سهام منتشر شده داشته باشد. در نیمه دوم سال، این شرکت به میزان ۱۰۰ هزار سهم جدید ایجاد می‌کند و تعداد کل سهام منتشر شده به ۲۰۰ هزار عدد می‌رسد. در جدول زیر می‌توانید نحوه محاسبه میانگین وزنی برای محاسبه EPS این شرکت را مشاهده کنید.

محاسبه میانگین وزنی برای بدست آوردن eps پس از بدست آوردن میانگین وزنی، تنها کافیست درآمد خالص را بر آن تقسیم کنیم تا EPS محاسبه شود.

EPS تعدیل شده چیست؟

این امکان وجود دارد که شرکت، EPS تعدیل‌شده نسبت به «موارد اضطراری» (Extraordinary Item) - سودها و ضررهای بوجود‌ آمده و پیش‌بینی نشده - و کاهش احتمالی سهم را منتشر کند. همچنین، بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران EPS را برای سال یا دوره مالی آینده، پیش‌بینی می‌کنند. در صورتی که EPS پیش‌بینی‌شده یا EPS فوروارد با EPS محقق‌شده اختلاف داشته باشد، EPS تعدیل می‌شود. برای تعدیل EPS ممکن است آن‌را با DPS نیز مقایسه کنند.

EPS فوروارد چیست؟

«EPS فوروارد» (Forward EPS) بر حسب اعداد آینده محاسبه می‌شود. این سنجش شامل پیش‌بینی‌هایی برای دوره‌ای در آینده است.

DPS چیست؟

«سود نقدی سهام» (Dividends Per Share | DPS) به کل سود پرداخت شده توسط یک شرکت در دوره ۱۲ ماهه می‌پردازد. شرکت‌ها از این محاسبات برای اشتراک‌گذاری سود با سرمایه‌گذاران بهره می‌گیرند. DPS نشان‌دهنده میزان‌ سوددهی شرکت در طی دوره مالی است و سرمایه‌گذار را راجع به سلامت مالی قبلی شرکت و ثبات مالی فعلی آن مطلع می‌کند.

DPS به میزان درآمد خالص و سود نقدی تعلق گرفته به سهام‌داران اشاره می‌کند. زمانی که EPS شرکتی بالاتر از DPS آن باشد، بدان معنی است که شرکت تمام سود بدست‌آمده را بین سهام‌داران تقسیم نکرده است و امکان دارد بخشی از آن‌را صرف سرمایه‌گذاری، تحقیق، توسعه یا بهبود خدمات کرده باشد.

فرمول محاسبه DPS چیست ؟

DPS به شکل زیر محاسبه می‌شود.

$$DPS=\frac{D-SD}{S}$$

در فرمول بالا:

  • «$$D$$»: به جمع‌سود‌ها در طی دوره اشاره می‌کند. عموماً دوره برابر یک فصل یا یکسال در نظر گرفته می‌شود.
  • «$$SD$$»: «سود‌ مخصوص» (Special Dividend) یا سود‌هایی که یکبار در دوره پرداخت می‌شوند.
  • «$$S$$»:سود‌های منتشرشده در طی دوره

سود مخصوص چیست؟

سود مخصوص یا سود اضافه معمولاً مبلغ قابل‌توجهی سود نقدی است. مبلغ این سود در مقایسه با سود‌های عادی پرداخت شده توسط شرکت منتشر‌کننده سهام، بیشتر است و اغلب در موقعیت‌هایی مانند فروش دارایی و ... پرداخت می‌شود. دریافت سود مخصوص از طرف سهام‌داران اتفاق مثبتی در نظر گرفته می‌شود اما ممکن است پیامد‌های منفی مانند کاهش قیمت سهم را در پی داشته باشد. به عقیده بعضی سهام‌داران، با پرداخت سود‌های قابل‌توجه امکان پیشرفت شرکت منتشرکننده سهام کاهش پیدا می‌کند.

سود نقدی سهام چگونه محاسبه می‌شود؟

DPS مجموعه سود پرداخت شده توسط شرکت برای هر سهام منتشر شده است. DPS را می‌توان از تقسیم کل سود پرداخت شده توسط شرکت در دوره‌‌ای معین از زمان بر تعداد سهام آن بدست آورد. اغلب، برای محاسبه DPS از آخرین میزان سود پرداخت شده استفاده می‌شود.

سود چگونه بر قیمت سهام تاثیرگذار است؟

«سود سهام» (Dividend) می‌تواند به صورت‌های مختلفی بر قیمت سهام تاثیر بگذارد. به صورت کلی، تاریخ‌چه میزان سوددهی سهام شرکتی معین نقش مهمی در میزان تقاضا برای آن‌را ایفا می‌کند.

تاثیر پرداخت سود و اهمیت آن در تعدیل در بورس

با اینکه ضمانتی بر دریافت سود در شرکت‌های سهامی عام نیست، سهام‌های پرداخت‌کننده مداوم سود، در میان سرمایه‌گذاران شناخته‌شده هستند. بسیاری از شرکت‌های معتبر سهامی عام، سالانه و به صورت پی‌درپی سود پرداختی را افزایش می‌دهند. شرکت‌های انجام دهنده این امر، از لحاظ مالی باثبات در نظر گرفته می‌شوند و سرمایه‌گذاران بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

نوعی از سهام‌داران علاقمند به این شرکت‌ها سرمایه‌گذارانی هستند که پس از خریداری سهام آن را برای مدتی طولانی نگهداری و در بلندمدت سود آن را برداشت می‌کنند. این نوع از سهام‌داران با سرمایه گذاری در این شرکت‌ها، بیشترین سود را کسب خواهند کرد.

با پرداخت منظم سود توسط شرکت‌ها، جذابیت آن‌ها برای سرمایه‌گذاران افزایش پیدا می‌کند. هرچه تعداد سرمایه‌گذار بیشتری برای خرید سهام به این شرکت هجوم بیاورد، قیمت سهام بیشتر افزایش پیدا می‌یابد و در نتیجه باور قوی بودن سهام از لحاظ بنیادی تقویت می‌شود.

با پرداخت سودی کمتر از حد معمول یا پرداخت نکردن سود، امکان دارد اینطور به نظر برسد که شرکت در حال سپری کردن شرایط سختی است. در حقیقت، ممکن است که شرکت در حال بهره‌برداری از سود باشد یا آن‌را صرف سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اهداف شرکت کرده باشد.

پیش‌بینی سود و تاثیر آن بر تعدیل در بورس

به صورت کلی، کارگزاری‌های بزرگ، با استخدام تعداد زیادی تحلیل‌گر، گزارش‌های سوددهی آینده شرکت‌های متعددی را بررسی می‌کنند. در گزارش‌های منتشر‌ شده توسط این شرکت‌ها، به EPS و درآمد پیش‌بینی شده اشاره شده است.

برآورد سود در واقع همان پیش‌بینی گروه تحلیل‌گران از میزان سود یا ضرر یک شرکت در دوره‌ای معین از زمان است. با اینکه امکان دارد خطاهایی در تخمین این ارقام وجود داشته باشد، بسیاری از سرمایه‌گذاران و رسانه‌های مالی برای ارزش گذاری سهام به تحقیقات صورت‌گرفته توسط این کارگزاری‌ها توجه می‌کنند.

تخمین EPS فوروارد

میزان اختلاف سود بدست آمده توسط شرکت با سود پیش‌بینی‌ شده می‌تواند تاثیر زیادی بر سهام، بخصوص در کوتاه‌مدت داشته باشد. در پیش‌بینی انجام شده توسط کارگزاری‌ها، عملکرد سهام با توجه به قدرت درآمد‌زایی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای انجام دادن ارزیابی دقیق‌تر، سرمایه‌گذاران به دنبال تخمینی مورد قبول از EPS سال فعلی و سال آتی و پیش‌بینی میزان سود کسب شده توسط شرکت در آینده هستند. این ارزیابی، درواقع میانگینی از پیش‌بینی‌های انجام شده توسط تحلیل‌گران فردی درباره سهامی مشخص است.

در نتیجه، زمانی که می‌شنوید قرار است هر سهم منتشر شده توسط شرکتی، ۴۴ هزارتومان سود انتظاری داشته باشد، این عدد می‌تواند میانگین بدست آمده از ۳۰ پیش‌بینی متفاوت باشد. از طرفی دیگر، برای شرکت‌های کوچک‌تر ارزیابی صورت گرفته ممکن است از ۱ یا دو پیش‌بینی بوجود آمده باشد.

بعضی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری با گردآوری تخمین‌ها، اقدام به محاسبه میانگینی از برآورد‌ها می‌کنند. همچنین، می‌توان با مراجعه به وبسایت‌های مالی به گزارش‌هایی از این شکل در مورد سهام‌های شناخته‌شده دست پیدا کرد.

چرا توجه به سود مهم است؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران برای اتخاذ تصمیم‌های سرمایه‌گذاری خود به عملکرد شرکت در زمینه سودآفرینی توجه می‌کنند. سهم‌ها با توجه به مقدار افزایش سود و مطابقت سود با میزان تخمین‌زده شده، مورد بررسی قرار می‌گیرند. این مورد می‌تواند تغییرات قیمت سهام را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تخمین درآمد یک شرکت، محاسبه EPS آن است. برای مثال، اگر یک شرکت (بدون داشتن هیچ سهام ممتازی) در دوره مالی معین، ۱۲۰ میلیون تومان سود تولید کند و هشتاد میلیون سهام منتشر شده داشته باشد، EPS آن معادل یک‌ میلیون و پانصد هزار تومان خواهد بود.

چرا جامعه سرمایه‌گذاران به جای عوامل دیگر به میزان سوددهی توجه می‌کند؟

در متون «مدیریت مالی» (Finance) مناسب‌ترین راه برای ارزش‌گذاری یک سهم پیش‌بینی جریان نقدینگی آزاد بلندمدت یک شرکت، بدست آوردن ارزش فعلی این جریان و تقسیم آن بر تعداد سهم‌ها است اما در عمل، این روش برای ارزش‌گذاری آسان به شمار نمی‌رود.

در نتیجه، سرمایه‌گذاران عموماً روشی سریع‌تر را بکار می‌گیرند و در محاسبات خود بجای جریان نقدینگی آزاد از «درآمد خالص» (Net Income) استفاده می‌کنند.

درآمد خالص نسبت به میزان فروش، جانشین بهتری برای جریان نقدینگی آزاد است. همچنین، درآمد خالص تعریف مشخصی دارد و اظهارنامه‌های درآمدی شرکت‌های سهامی عام قبل از انتشار مورد بازبینی حسابرسان قرار می‌گیرند. بنابراین، درآمد خالص توسط اغلب سرمایه‌گذاران معیاری آسان و قابل اطمینان برشمرده می‌شود.

تاثیر اطلاعیه پرداخت سود سهام بر تعدیل در بورس

قبل از پرداخت سود، شرکت منتشرکننده سهام باید میزان سود و تاریخ پرداخت آن‌را اعلام کند. ‌همچنین، باید آخرین تاریخ خریداری سهام - به صورتی که به آن سود تعلق بگیرد - توسط شرکت منتشرکننده آن اعلام شود. درواقع، سهام‌داران جدید باید جهت دریافت سود، قبل از انتشار فهرست سهام‌داران توسط شرکت، سهام را خریداری کنند.

معرفی فیلم آموزش آشنایی با بازار‌های مالی

دوره آموزش آشنایی با بازار‌های مالی حاوی مفهوم EPS

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم پیرامون بازار‌های مالی از جمله EPS و تعدیل در بورس می‌توانید به ویدئو آموزشی تهیه‌شده توسط «فرادرس» مراجعه کنید. این دوره ۲ ساعته در قالب ۵ درس به کاربردی‌ترین تعاریف می پردازد. در ادامه، به ذکر عنوان‌های سرفصل‌های مطرح شده در این مجموعه می‌پردازیم.

درس اول به مباحث پیرامون بازارهای مالی مانند مفهوم بازار، بازار‌های متمرکز و غیرمتمرکز و تعاریفی از این دست می‌پردازد. ساز‌و‌کار معاملاتی در بازار سهام را در درس دوم می‌آموزید. مفاهیم کاربردی بورس مانند EPS ،DPS وشاخص بورس اوراق بهادار تهران در درس سوم آموزش داده می‌شوند.

درس چهارم حاوی مباحث مربوط به بازار‌های آتی مانند مفهوم مشتقات، تعریف بازار آتی، بازار کالای ایران و قرارداد‌های آتی سکه می پردازد. مدرس، در درس پنجم،بازار‌های ارز را بررسی کرده است.

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاران زیادی با هدف کسب سود اقدام به معامله سهام می‌کنند. منطقی‌ترین استراتژی برای کسب سود در این بازار، خرید در قیمتی پایین‌ و فروش با قیمتی بالاتر است. بنابراین، ضروری است که معامله‌گر از موارد تغییردهنده قیمت سهام، مانند تعدیل مثبت در بورس، اطلاع داشته باشد.

در این مطلب آموختیم که تعدیل در بورس می‌تواند به معنی تعدیل قیمت و تعدیل EPS باشد. در ادامه، تعدیل قیمت در بورس را تعریف کردیم و رایج‌ترین انواع تعدیل قیمت را نام‌ بردیم. پس از آن یکی از مهم‌ترین دلایل تعدیل قیمت - اختلاف قیمت - را بررسی کردیم.

تعدیل در بورس می‌تواند به تعدیل EPS نیز اشاره کند. بنابراین، سود هر سهم و فرمول محاسبه آن مورد بررسی قرار گرفتند تا بتوانیم بهتر مفهوم EPS تعدیل‌شده را درک کنیم. آموختیم که یکی از دلایل تعدیل در بورس اختلاف EPS با سود نقدی سهام یا DPS است.

در واقع، در اغلب موارد پرداخت سود یا انتشار اخبار پیرامون آن می‌تواند قیمت سهام را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به تعدیل در بورس شود. در نتیجه، علت توجه سرمایه‌گذاران و سهام داران به میزان سوددهی شرکت - سهولت و قابل‌ اطمینان بودن آن - در این نوشته مورد ملاحظه قرار گرفته است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaInvestopediaZacks Investment Research
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *