سیگنال بورس چیست؟ — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

۹۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
سیگنال بورس چیست؟ — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس، مطالبی با عنوان «آموزش بورس رایگان | گام به گام برای همه | به زبان ساده» و «بورس چیست؟ — آموزش بورس (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)» ارائه کردیم و در آن‌ها، با بازار بورس، فرابورس و بازار پایه و موضوعاتی مانند تابلوخوانی و نوسان‌گیری در بورس آشنا شدیم. در این آموزش، می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که سیگنال بورس چیست و چه عواملی بر آن مؤثر هستند.

فیلم آموزش رایگان سیگنال بورس

فیلم آموزش رایگان سیگنال بورس، در کادر بالا، به سوالات شما درباره سیگنال بورس، به زبان ساده و به صورت گام به گام پاسخ می‌دهد.
برای پخش و مشاهده ویدئو روی دکمه پلی یا تصویر بالا کلیک کنید.

سیگنال بورس چیست ؟

سیگنال بورس چیست ؟ به زبان ساده، سیگنال بورس خروجی مجموعه تحلیل‌های یک تحلیلگر برای خرید یا فروش سهام است. وقتی شخصی به ما می‌گوید سهمی مناسب خرید است یا وقت آن رسیده که سهم را بفروشیم، در واقع به ترتیب، به ما سیگنال خرید و فروش داده است.

در حالت کلی، سیگنال معامله، محرکی است که برای خرید یا فروش اوراق بهادار یا هر دارایی دیگری صادر می‌شود و با تحلیل‌های مختلف همراه است. این تحلیل می‌تواند توسط انسان و با استفاده از شاخص‌های تکنیکال انجام شود یا با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی مبتنی بر عملكرد بازار و احتمالاً در تركیب با سایر عوامل بازار مانند شاخص‌های اقتصادی، صادر شود.

سیگنال بورس

سیگنال‌های تجاری می‌توانند از انواع ورودی در چندین زمینه مختلف استفاده کنند. معمولاً تحلیل تکنیکال یک مؤلفه اصلی برای صدور سیگنال خرید و فروش است. برای آشنایی با تحلیل تکنیکال، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب «آموزش تحلیل تکنیکال بورس رایگان (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)» مراجعه کنید. اما تحلیل فاندامنتال، تحلیل کمّی و اقتصاد حاکم بر بازار نیز می‌توانند به عنوان ورودی برای صدور سیگنال خرید و فروش در نظر گرفته شوند. یک سیگنال بورس می‌تواند متأثر از اقدامات احساسی و حتی سیگنال‌هایی از سایر سیستم‌ها نیز باشد. در کل، هدف صدور یک سیگنال بورس این است که یک روش مکانیکی عاری از احساسات به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران داده شود تا بتوانند اوراق بهادار یا دارایی را در زمان مناسب خریداری کنند یا بفروشند.

فارغ از محرک‌های ساده خرید و فروش، می‌توان از سیگنال‌های تجاری برای اصلاح یک سبد با تعیین زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده کرد. معامله‌گران اوراق قرضه می‌توانند با فروش یک سررسید و خرید سررسید متفاوت‌، سیگنال‌هایی برای تنظیم مدت زمان اوراق بهادار خود داشته باشند.

در مورد پیچیدگی روش رسیدن به سیگنال بورس محدودیت وجود ندارد. با این حال، معامله‌گران می‌خواهند با استفاده از تعداد کمی ورودی، روند صدور سیگنال بورس را ساده نگه دارند. برای اهداف عملی، مدیریت یک روند سیگنال‌دهی ساده بسیار آسان‌تر است و تحلیلگران به صورت دوره‌ای آن را آزمایش می‌کنند تا ببیند چه چیزهایی نیاز به تنظیم یا جایگزینی دارد. اگر ورودی زیاد باشد، پیچیدگی ایجاد خواهد شد و موجب می‌شود صدور سیگنال بورس به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. از آنجا که بازارها با گذشت زمان تغییر می‌کنند، غالباً باید با سرعت زیاد استراتژی‌های پیچیده را ارائه داد.

سیگنال بورس

عوامل مؤثر بر صدور سیگنال بورس چیست ؟

فرصت‌های بی پایان هنگام ارائه سیگنال خرید و فروش وجود دارد، اما معامله‌گران تمایل دارند تفکر خود را خودکار کنند و با تعریف خواسته‌ها و معیارهای خود برای کامپیوتر، کار خود را آسان کنند. یک مثال می‌تواند این باشد: «برای سهامی با قیمت پایین‌تر از نسبت P/E، وقتی یک فرم خاص تکنیکال به سمت صعود پیش می‌رود، سیگنال خرید بده.» در اینجا چند ورودی متداول وجود دارد.

معامله‌گران می‌توانند ورودی‌ها را طبق ملاک‌های خود انتخاب کرده و برای معاملات ترکیب کنند. اما عوامل مؤثر بر صدور سیگنال بورس چیست ؟ چند نمونه از عوامل مهم در صدور سیگنال بورس به صورت زیر است:

  • شکست الگوی تکنیکال: شکست الگوی تکنیکال می‌تواند شامل الگوی مثلث، مستطیل، سر و شانه و خطوط روند باشد.
  • برخورد با میانگین متحرک: اکثر سرمایه‌گذاران حرکت میانگین‌های متحرک ۵۰ و ۲۰۰ روزه را مشاهده می‌کنند. ورودی برای ایجاد سیگنال می‌تواند زمانی باشد که فعالیت معامله به بالاتر یا پایین‌تر از میانگین عبور کند. یا ممکن است وقتی باشد که دو میانگین از یکدیگر عبور کنند.
  • افزایش حجم معاملات: حجم غیرمعمول زیاد غالباً نشان دهنده یک حرکت جدید در بازار است.
  • تغییر نرخ بهره: تغییر نرخ بهره اغلب می‌تواند حاکی از تغییر در بازارهای سهام و کالاها باشد.
  • نوسان: روش‌های زیادی برای اندازه‌گیری نوسانات وجود دارد و مانند سایر شاخص‌ها، بالا رفتن شدید یا پایین آمدن نوسانات می‌تواند موجب تغییرات بازار شود.
  • چرخه‌ها: انواع مختلف بازارها، حتی اگر در یک روند پایدار و یا در شرایط غیرروند باشند، جریان دارند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. یکی از چرخه‌های شناخته شده، چرخه فصلی سهام است. برای مثال، فروش در یک ماه خاص و خارج شدن از سهم که می‌تواند در تعیین اینکه آیا استراتژی در نیمه قوی یا ضعیف سال فعالیت می‌کند، کمک کند.
  • احساسات شدید: به عنوان یک شاخص متعارف، صعود بیش از حد و خلاف نظرسنجی‌ها یا فعالیت تجاری واقعی می‌تواند قله‌های بازار و بازار گاوی را نشان دهد. در مقابل، اوضاع خرسی بیش از حد می‌تواند به ریزش بازار منجر شود.
  • ارزش‌گذاری نامتعارف: ارزش‌گذاری بیش از حد بالا در مقایسه با اقدامات خاص در بازار یا سهام می‌تواند منجر به سیگنال فروش شود.

فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی

برای آشنایی بیشتر با بورس و مفاهیم مربوط به آن و پاسخ به این سؤال که بورس چیست و چگونه می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد، می‌توانید به فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی مراجعه کنید. در این آموزشِ ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه‌ای، تمام امور اجرایی برای فعالیت در بورس و انجام معاملات سهام، شاملِ دریافت کد بورسی، کار با سامانه معاملاتی آنلاین، شناسایی موقعیت‌های موجود در بورس، شرکت در عرضه اولیه‌ها، دریافت سود نقدی سالیانه شرکت‌ها و مشارکت در افزایش سرمایه‌ها بیان شده است.

در درس اول این آموزش، مقدمات و آشنایی اولیه با بازار بورس و سهام مورد بحث قرار گرفته است. موضوع درس دوم، شناخت کلی و نکات مهم در ورود به بازار بورس است. ورود به سایت‌های مربوط به سازمان بورس و ثبت نام در سجام موضوع درس سوم این فیلم آموزشی است. در درس چهارم راهنمایی‌های کاربردی درباره آشنایی با اصطلاحات و انواع قرارداد و صندوق ارائه شده است. آشنایی با مفاهیم سرمایه‌گذاری، انواع بورس و عرضه اولیه از دیگر موضوعاتی است در درس پنجم بیان شده است. درس ششم نیز، مروری بر ابزارهای تحلیل تکنیکال را پوشش می‌دهد. در نهایت، موضوع درس هفتم این فیلم آموزشی، آشنایی با سامانه کدال و کارگزاری‌ها است. برای آشنایی بیشتر با کارگزاری‌ها، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب «بهترین کارگزاری بورس | بررسی جامع کارگزاری ها» مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب، سعی کردیم تا به این سؤال پاسخ دهیم که سیگنال بورس چیست و چه عواملی بر آن مؤثر است. اکنون از شما دعوت به عمل می‌آوریم تا از طریق بخش نظرات دیدگاه‌های خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید؛ پرسش‌هایی که فکر می‌کنید هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند را مطرح کنید، یا اگر سخنی دارید که تصور می‌کنید به غنای این مطلب خواهد افزود، آن را حتماً با سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *