مارکت کپ چیست؟ – توضیح مفهوم ارزش بازار به زبان ساده

۴۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
مارکت کپ چیست؟ – توضیح مفهوم ارزش بازار به زبان ساده

مارکت کپ به معنای ارزش بازار است و با آن می‌توان به میزان اعتبار و ارزش شرکت‌ها پی برد. برای این‌که بتوانیم مارکت کپ را برای شرکت‌ها محاسبه کنیم می‌توانیم تعداد سهام آن‌ها را در قیمت هر سهم ضرب کنیم. حاصل این عبارت برابر با ارزش بازار شرکت مربوطه است. بنابراین در جوابی کوتاه برای این‌که بدانیم مارکت کپ چیست می‌توان گفت مارکت کپ میزان ارزشمندی و ثبات یک شرکت را نشان می‌دهد. از ارزش بازار برای بررسی و تعیین میزان ارزشمندی در ارزهای دیجیتال نیز استفاده می‌شود. برای محاسبه مارکت کپ در رمزارزها می‌توان عرضه در گردش رمزارز مربوطه را در قیمت آن ضرب کرد که حاصل برابر با ارزش بازار ارز دیجیتال موردنظر می‌شود. در این مطلب از مجله فرادرس ارزش بازار را به زبان ساده توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

مارکت کپ چیست ؟

«ارزش بازار» (Market Cap) ارزش نقدی تمامی دارایی‌های موجود در یک بازار است. برای مثال در بازار بورس ارزش نقدی تمامی سهام موجود در یک شرکت، ارزش بازار شرکت مربوطه است. در مورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، مارکت کپ ارزش نقدی تمامی کوین‌های عرضه شده در بازار را شامل می‌شود. مارکت کپ به سرمایه‌گذاران و تریدرها میزان پایداری و اعتبار یک دارایی را در بازار نشان می‌دهد.

معنی مارکت کپ چیست ؟

مارکت کپ به این معنی است که چه مقدار سرمایه در کل یک دارایی وجود دارد. برای مثال برای این‌که مقدار سرمایه یا پولی که در کل بیت کوین‌‌ها وجود دارد را به‌دست آوریم می‌توانیم تعداد بیت کوین‌های استخراج شده که در بازار معامله می‌شوند را در قیمت فعلی آن ضرب کنیم. حاصل این ضرب به ما ارزش بازار بیت کوین را نشان می‌دهد. همان‌طور که هر اندازه یک کشتی بزرگتر باشد، بهتر می‌تواند از میان طوفان‌ها و موج‌های عظیم عبور کند، هر چقدر دارایی موردنظر ارزش بازار بزرگتری داشته باشد از پایداری بیشتری برخوردار است.

معنی مارکت کپ

منظور از مارکت کپ شرکت چیست ؟

منظور از مارکت کپ شرکت به‌طور خلاصه به این معنی است شرکت موردنظر چه مقدار ارزش دارد. محاسبه مارکت کپ شرکت یکی از راه‌هایی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به کمک آن میزان ارزش یک شرکت را بررسی کنند. مارکت کپ یک شرکت بورسی به ارزش کل سهام‌های قابل معامله در بورس برای شرکت مربوطه گفته می‌شود. برای محاسبه ارزش بازار یک شرکت تعداد سهام آن شرکت را در قیمت هر سهم آن شرکت ضرب می‌کنند. علاوه بر محاسبه مارکت کپ تحلیل‌گرهای بنیادی می‌توانند ترازنامه شرکت را در سال مالی مربوطه محاسبه کنند و با درنظر گرفته عوامل بنیادی شرکت مربوطه تخمین مناسبی از ارزش ذاتی سهام شرکت موردنظر به‌دست آورند.

محدودیت‌های مارکت کپ در تخمین ارزش شرکت چیست؟

با وجود این‌که محاسبه مارکت کپ برای شرکت‌ها می‌تواند ارزشمندی آن‌ها را به سرمایه‌گذارها نشان دهد، اما زمانی که به‌تنهایی برای بررسی ارزش شرکت‌ها به‌کار برده می‌شود دارای محدودیت‌هایی است. این محدودیت‌ها به این دلیل است که ارزش بازار اطلاعی درباره میزان بدهی، سودآوری و اهداف آتی شرکت به سرمایه‌گذار نمی‌دهد. با توجه به این‌که برای سرمایه‌گذاری لازم است علاوه بر توجه به ارزش بازار شرکت عواملی کیفی و مالی از این دست مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد، بنابراین تنها با بررسی ارزش بازار یک شرکت نمی‌توان نسبت به خرید سهام و سرمایه‌گذاری در شرکت اقدام کرد.

تأثیر ارزش بازار در جذب سرمایه شرکت چیست؟

شرکت‌هایی که از ارزش بازار بیشتری برخوردار هستند به واسطه اعتباری که در میان سرمایه‌گذاران دارند راحت‌تر از شرکت‌های دیگر می‌توانند با صدور اوراق سهام بیشتر یا از طریق ابزارهای تأمین مالی همانند اوراق قرضه به جذب سرمایه اقدام کنند.

دسته‌بندی شرکت‌ها با مارکت کپ

با استفاده از مارکت کپ می‌توان شرکت‌ها را از نظر اندازه به دسته‌های زیر تقسیم کرد.

  • شرکت‌های با ارزش بازار بزرگ: شرکت‌هایی که ارزش بازار آن‌ها از میلیارد دلار فراتر رود در این دسته قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها به نحو مطلوبی توسعه یافته‌اند و در حوزه فعالیت خود از شهرت قابل توجهی برخوردار هستند. برای مثال شرکت‌هایی همانند اپل، مایکروسافت و آمازون از شرکت‌هایی با مارکت کپ بزرگ هستند.
  • شرکت‌های با ارزش بازار متوسط: این دسته از شرکت‌ها از نظر مارکت کپ در میانه شرکت‌های با مارکت کپ بزرگ و شرکت‌هایی با مارکت کپ کم قرار دارند. شرکت‌های با مارکت کپ متوسط از طرفی تا حدودی همانند شرکت‌های با مارکت کپ بزرگ از پایداری مناسبی برخوردار هستند و از طرفی دیگر همانند شرکت‌های با مارکت کپ کم می‌توانند پتانسیل رشد بالایی داشته باشند.
  • شرکت‌های با ارزش بازار کم: این دسته از شرکت‌ها در مقایسه با شرکت‌های با مارکت کپ زیاد و متوسط ارزش بازار کمتری دارند. این شرکت‌ها در بازار مربوطه معمولا تازه وارد هستند. برخی از این شرکت‌ها پتانسیل رشد خوبی دارند ولی با توجه به ارزش بازار کمی که دارند به همان اندازه سرمایه‌گذاری در آن‌ها ریسک بالایی دارد.
  • شرکت‌های میکرو کپ: همان‌طور که از نام این دسته از شرکت‌ها می‌توان متوجه شد، این گروه از شرکت‌ها کمترین ارزش بازار را نسبت به شرکت‌های دیگر دارند. شرکت‌های این گروه سابقه کاری محدودی دارند و معمولا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا را تشکیل می‌دهند. سهام این شرکت‌ها در برخی موارد می‌تواند رشد قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران خود داشته باشد. اما از طرفی دیگر سرمایه‌گذاری در این شرکت‌های میکرو کپ ریسک بالایی دارد. بسیاری از این شرکت‌ها با چالش‌های متنوعی روبه‌رو هستند، اما برخی از این شرکت‌های میکرو کپ درنهایت می‌توانند به شرکت‌هایی با مارکت کپ بالاتری تبدیل شوند.

مارکت کپ ارزهای دیجیتال

هر رمزارزی به‌عنوان یک دارایی، ارزش بازار مربوط به خود را دارد. ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال نیز قابل محاسبه است که از مجموع ارزش بازار هر کدام از رمزارزهای موجود در این بازار محاسبه می‌شود. هر اندازه نسبت مارکت کپ یک ارز دیجیتال نسبت به ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال مقدار بیشتری باشد، نشان‌دهنده بیشتر بودن اعتبار و پایداری آن رمزارز نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر است. ارزهای دیجیتالی که دارای مارکت کپ کوچکی هستند، پایداری کمتری دارند. این ارزهای دیجیتال در مواقعی صعودها و نزول‌های قیمتی شدیدی را به‌دلیل ارزش بازار کم می‌توانند تجربه کنند.

دلیل اهمیت ارزش بازار

اهمیت مارکت کپ به این دلیل است که با استفاده از آن می‌توان ارزش بازار یا مقدار سرمایه‌ای که در یک دارایی وجود دارد را با دارایی‌های دیگر مقایسه کرد. با استفاده از مارکت کپ ارزهای دیجیتال می‌توان پتانسیل رشد رمزارزها را بررسی کرد و با مقایسه ارزش بازار آن با ارزهای دیجیتال دیگر می‌توان درباره سرمایه‌گذاری بر روی آن تصمیم بهتری گرفت.

اهمیت مارکت کپ چیست

آیا با مارکت کپ می‌توان قیمت رمزارزها را پیش‌بینی‌ کرد؟

با استفاده از مارکت کپ به‌تنهایی نمی‌توان قیمت ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کرد. برای این‌که بتوانیم پیش‌بینی بهتری از قیمت آینده ارزهای دیجیتال ارائه کنیم می‌بایست علاوه بر بررسی عوامل بنیادی تأثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال مربوطه، نمودار قیمت رمزارز موردنظر را با استفاده از تحلیل تکنیکال بررسی کنیم.

تفاوت بین سهم بازار و مارکت کپ چیست ؟

ارزش بازار یک رمزارز میزان کل سرمایه‌ موجود در ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. اما سهم بازار ارز دیجیتال به درصدی از ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند که مربوط به رمزارز موردنظر است. ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال از مجموع ارزش بازار هر کدام از رمزارزهای موجود در بازار به‌دست می‌آید. نسبت ارزش بازار هر کدام از ارزهای دیجیتال به ارزش بازار کل رمزارزها زمانی که به درصد بیان شود، میزان سهم بازار رمزارز مربوطه را در کل بازار رمزارزها نشان می‌دهد.

ارتباط بین نقدینگی و مارکت کپ چیست؟

مارکت کپ به‌طور مستقیم با نقدینگی ارتباط ندارد. اما به‌طور غیرمستقیم در افزایش یا کاهش آن می‌تواند تأثیرگذار باشد. نقدینگی با حجم انجام معاملات در ارز دیجیتال مربوطه ارتباط دارد. هراندازه حجم انجام معاملات برای رمزارزی افزایش بیابد، میزان نقدینگی ارز دیجیتال بیشتر می‌شود. رمزارزهایی که مارکت کپ بالایی دارند به دلیل داشتن اعتبار و محبوبیت بالا از حجم معاملات بیشتری برخوردار هستند که در نتیجه نقدینگی مطلوبی نیز دارند. بنابراین ارزهای دیجیتال که مارکت کپ بالایی دارند معمولا دارای نقدینگی بالایی نیز هستند.

ارزش بازار رمزارزها چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه ارزش بازار ارزهای دیجیتال تعداد عرضه در گردش ارز دیجیتال موردنظر را در قیمت آن ضرب می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب از مجله فرادرس نحوه این محاسبه را با مثالی توضیح می‌دهیم.

فرض کنید ارز دیجیتال الف پانصدهزار کوین به‌عنوان عرضه در گردش دارد. در صورتی که قیمت هر رمزارز برابر با یک دلار باشد، در این حالت مارکت کپ ارز دیجیتال الف برابر با پانصدهزار دلار می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال

آیا می‌توان مارکت کپ ارزهای دیجیتال را با ارزش بازار شرکت‌ها مقایسه کرد؟

ارزش بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان با ارزش بازار شرکت‌ها مقایسه کرد. با توجه به این‌که ارزش بازار ارزهای دیجیتال در واقع مقدار سرمایه‌ کلی که در ارزهای دیجیتال وجود دارد را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد بنابراین می‌توان آن را با ارزش بازار شرکت‌ها مقایسه کرد.

تأثیر احساسات بازار در مارکت کپ چیست؟

احساسات مثبت در بازار که از افزایش اطمینان به روند صعودی در بازار گاوی سهام شرکت‌ها ناشی می‌شود باعث می‌شود تا قیمت سهام شرکت‌ها و درنتیجه ارزش بازار شرکت افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر احساسات منفی در بازار که از عدم اطمینان به آینده سهام شرکت‌ها در بازار خرسی و نزولی ناشی می‌شود، باعث می‌شود تا قیمت سهام شرکت‌ها و در نتیجه ارزش بازار شرکت‌ها کاهش پیدا کند.

تاثیر ارزش بازار بر روی ارزش پروژه

ممکن است در ابتدا این‌گونه به‌نظر برسد که قیمت یک ارز دیجیتال عامل مهمی در ارزش پروژه محسوب می‌شود. اما با کمی دقت و بررسی متوجه می‌شویم که ارزش بازار رمزارز است که نقشی تعیین‌کننده در میزان محبوبیت و اعتبار پروژه رمزارزی ایفا می‌کند. در واقع مارکت کپ جایگاه ارز دیجیتال را در بازار کریپتو مشخص می‌کند. در صورتی‌که قیمت ارز دیجیتال جایگاه و محبوبیت رمزارزها را مشخص نمی‌کند.

تاثیر ارزش بازار بر روی قیمت ارز دیجیتال

ارزش بازار از لحاظ روانی بر روی خریداران و فرشندگان تأثیرگذار است. هنگامی که سرمایه‌گذاران رمزارزی را مشاهده می‌کنند که دارای ارزش بازار بالایی است، متوجه می‌شوند که ارز دیجیتال مربوطه ثبات و اعتبار بیشتری دارد و کمتر توسط نهنگ‌های بازار دست‌کاری قیمت می‌شود. بنابراین تمایل پیدا می‌کنند تا در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. این موضوع باعث بالا رفتن میزان تقاضا برای ارز دیجیتال مربوطه و در نهایت موجب افزایش قیمت آن می‌شود.

برعکس این موضوع نیز درست است. ارزهای دیجیتال با مارکت کپ کم، ثبات و اعتبار کمی نیز دارند. این موضوع باعث می‌شود تا با ورود و خروج سرمایه‌ نوسانات قیمتی بالایی را تجربه کنند. نهنگ‌های بازار از این مسأله می‌توانند به‌نفع خود استفاده کنند و با ورود و خروج‌های حساب‌شده باعث نوسانات رمزارزی به نفع خود شوند. نوسانات شدید در ارز دیجیتال مربوطه باعث کاهش اعتبار و خروج سرمایه از ارز دیجیتال موردنظر می‌شود که درنهایت باعث کاهش تقاضا و در نتیجه افت قیمت برای ارز دیجیتال می‌شود.

ارزش بازار

تاثیر عرضه و تقاضا بر مارکت کپ چیست؟

عامل نهایی که باعث افزایش یا کاهش قیمت در ارزهای دیجیتال می‌شود، تغییرات موجود در میزان عرضه و تقاضا است. زمانی که میزان تقاضا برای رمزارزی افزایش می‌یابد، باعث می‌شود تا قیمت آن افزایش پیدا کند. افزایش قیمت نیز باعث می‌شود تا مارکت کپ رمزارز موردنظر افزایش یابد.

عکس این موضوع نیز صادق است. در صورتی که میزان تقاضا نسبت به میزان عرضه کمتر شود، باعث می‌شود تا قیمت رمزارز موردنظر کاهش یابد که این موضوع باعث کاهش ارزش بازار ارز دیجیتال می‌‌شود. بنابراین عواملی که باعث افزایش میزان تقاضا در توکن موردنظر می‌شوند می‌توانند درنهایت باعث افزایش ارزش بازار در ارز دیجیتال موردنظر شوند. این موضوع اهمیت زیادی در توکنومیک رمزارز مربوطه دارد.

توسعه‌دهندگان پروژه‌های رمزارزی با ایجاد کاربردهای گوناگون برای ارز دیجیتال پروژه، سعی می‌کنند تا نیازهای کاربران شبکه را از طریق ارز دیجیتال برطرف کنند. این موضوع باعث می‌شود تا میزان تقاضا برای توکن مربوطه افزایش پیدا کند و در نهایت باعث افزایش مارکت کپ ارز دیجیتال شود. البته لازم به ذکر است علاوه بر قیمت ارز دیجیتال مقدار عرضه در گردش توکن نیز در افزایش یا کاهش ارزش بازار رمزارزها تاثیرگذار است که باید درنظر گرفته شود.

تقسیم ارزهای دیجیتال با مارکت کپ چیست ؟

تقسیم ارزهای دیجیتال با استفاده از مارکت کپ به این معنی است که با درنظر گرفتن میزان ارزش بازار برای هر ارز دیجیتال می‌توانیم آن را در گروه‌هایی مشابه از لحاظ میزان ارزش بازار قرار دهیم.

با استفاده از این دسته‌بندی برای ارزهای دیجیتال می‌توانیم مقایسه بهتری از ارزهای دیجیتال داشته باشیم و از میزان اعتبار آن‌ها آگاهی پیدا کنیم. ارزهای دیجیتال را با درنظر گرفتن مارکت کپ آن‌ها می‌توانیم به سه دسته زیر تقسیم کنیم.

رمزارزهای با ارزش بازار زیاد

رمزارزهای با مارکت کپ زیاد شامل ارزهای دیجیتالی همانند بیت کوین و اتریوم می‌شوند که ارزش بازار آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. این‌ دسته از ارزهای دیجیتال از ریسک کمتری نسبت به رمزارزهای دیگر برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند و مقدار نقدینگی بیشتری را نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر دارند.

این موضوع باعث می‌شود تا هنگامی که برخی از سرمایه‌‌گذارها اقدام به فروش‌ با حجم‌های بالا می‌کنند، قیمت این گروه از ارزهای دیجیتال نسبت به رمزارزهای دیگر نوسان قیمت کمتری را تجربه کند. البته در این دسته نیز نهنگ‌های بیت کوین در برخی مواقع می‌توانند با ورود و خروج‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال دارند، باعث نوسانات شدیدی در بازار کریپتو شوند.

رمزارزهای با ارزش بازار متوسط

دسته دیگری از ارزهای دیجیتال وجود دارند که دارای ارزش بازاری بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار هستند. این دسته از ارزهای دیجیتال پتانسیل رشد قیمت بیشتری نسبت به گروه اول دارند. مارکت کپ کمتری که این دسته نسبت به گروه اول دارند باعث می‌شود تا در صورت ورود نقدینگی به آن‌ها رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کنند. البته به همان میزان این ارزهای دیجیتال نسبت به دسته اول ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارند.

ارزش بازار شرکتها

ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کم

ارزهای دیجیتال با مارکت کپ کمتر از یک میلیارد در دسته رمزارزهای با مارکت کپ کم قرار می‌گیرند. این ارزهای دیجیتال همانند قایق‌های کوچکی هستند که موج‌های متوسط نیز می‌توانند باعث نوسانات شدیدی در آن‌ها شود. بنابراین این دسته از ارزهای دیجیتال بسیار پرریسک هستند و در بازار کریپتو نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر دارای نوسانات قیمتی بیشتری هستند.

سوالات متداول درباره ارزش بازار

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس برخی از سوالات متداول درباره ارزش بازار را پاسخ می‌دهیم.

تخمین ریسک سرمایه‌گذاری با مارکت کپ چگونه است؟

سرمایه‌گذارها می‌توانند با استفاده از ارزش بازار شرکت موردنظر میزان ریسک سرمایه‌گذاری در آن را تخمین بزنند. هر اندازه مارکت کپ شرکت بزرگتر باشد، شرکت موردنظر از اعتبار و پایداری بیشتری برخوردار است. از طرف دیگر هراندازه مارکت کپ شرکت کوچکتر باشد ریسک سرمایه‌گذاری در آن بالاتر می‌رود.

آیا مارکت کپ شرکت در طول زمان تغییر می‌کند؟

با توجه به این‌که مارکت کپ شرکت از حاصل‌ضرب تعداد سهام شرکت در قیمت هر سهم به‌دست می‌آید، بنابراین هرگونه تغییر ایجاد شده در این موارد باعث می‌شود تا مارکت کپ شرکت تغییر کند.

فرق بین عرضه در گردش و مارکت کپ چیست ؟

مارکت کپ نشان‌دهنده ارزش کل در ارز دیجیتال موردنظر است در حالی که عرضه در گردش تعداد رمزارزهای موجود و قابل‌معامله در بازار را نشان می‌دهد.

آیا مارکت کپ بالا نشان‌دهنده میزان موفقیت یک پروژه رمزارزی است؟

ارزش بازار تنها یکی از عواملی است که نشان‌دهنده میزان موفقیت پروژه رمزارزی است. برای این‌که تحلیل بهتری از میزان موفقیت یک پروژه ارز دیجیتال داشته باشیم می‌بایست عواملی نظیر تکنولوژی استفاده شده در رمزارز مربوطه، میزان استقبال کاربران و میزان حمایت طرفداران پروژه را نیز بررسی کرد.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب مارکت کپ را توضیح دادیم و معنی آن را بیان کردیم. سپس منظور از مارکت کپ شرکت را شرح دادیم و محدودیت‌های مارکت کپ در تخمین ارزش شرکت را بیان کردیم. تأثیر مارکت کپ در جذب سرمایه شرکت را شرح دادیم. سپس دسته‌بندی شرکت‌ها با مارکت کپ را توضیح دادیم و شرکت‌های با مارکت کپ بزرگ، متوسط، کم و شرکت‌های میکرو کپ را شرح دادیم.

در ادامه به توضیح مارکت کپ ارزهای دیجیتال پرداختیم و دلیل اهمیت مارکت کپ را شرح دادیم. تفاوت بین سهم بازار و مارکت کپ را بیان کردیم و نحوه محاسبه مارکت کپ ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم. تأثیر احساسات بازار بر مارکت کپ را بیان کردیم و تاثیر مارکت کپ بر روی ارزشمندی پروژه را شرح دادیم.

سپس تأثیر عرضه و تقاضا بر مارکت کپ را بیان کردیم. تقسیم ارزهای دیجیتال را با مارکت کپ بیان کردیم. در پایان نیز برخی از سوالات متداول درباره ارزش بازار را مطرح کردیم و به آن‌ها پاسخ دادیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaFidelityThe Motley FoolCoinswitch
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *