فیوچرز چیست؟ — ارز دیجیتال به زبان ساده

۱۷۰۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
فیوچرز چیست؟ — ارز دیجیتال به زبان ساده

اگر در بازارهای مالی به خصوص بازار کریپتو فعال هستید بارها و بارها اصطلاح فیوچرز را از زبان تریدرها و سرمایه‌گذاران بازار شنیده‌اید. اما فیوچرز چیست و معامله در آن چه تفاوتی با معاملات اسپات دارد. در این مقاله به بررسی جامع و کامل مفهوم فیوچرز می‌پردازیم و سپس اصطلاحات ارز دیجیتال مرتبط با این موضوع مثل فاندینگ ریت و پرپچوال را بررسی می‌کنیم.

فیوچرز چیست ؟

اصطلاح فیوچرز به کلمه انگلیسی «Futures» اشاره دارد که به معنی آتی و آینده است. در بازارهای مالی، فیوچرز به نوعی از معامله و ترید بین خریداران و فروشندگان گفته می‌شود که تاریخ تحویل کالا در آن به زمانی در آینده موکول شده است. بنابراین، در چنین شرایطی کاربران بر روی خرید یا فروش یک کالا، سهام یا دارایی در زمان آینده توافق می‌کنند.

خریدار پول خرید خود را در حین ثبت قرارداد پرداخت می‌کند و در زمان تعیین شده کالای خود را از فروشنده دریافت می‌کند. همان‌طور که پیداست این نوع معامله با معاملات اسپات (Spot) معمولی که در آن پرداخت پول و تحویل کالا هر دو در زمان حال انجام می‌شود متفاوت است.

در بیشتر بازارهای مالی جهانی معاملات فیوچرز به عنوان یکی از اصلی‌ترین انواع معاملات پذیرفته شده است زیرا این نوع معامله، ریسک نوسانات قیمتی را برای تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان پوشش می‌دهد و امکان برنامه‌ریزی برای آینده را فراهم می‌کند. قیمت انجام معامله و تاریخ تعیین شده برای معامله فیوچرز به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند و فعالیت در این بازار مختص تولید‌کنندگان یا مصرف‌کنندگان بزرگ نیست. تریدرها با فعالیت در این بازار نقدشوندگی آن را تامین می‌‌کنند و از کاهش یا افزایش قیمت دارایی مورد معامله سود می‌برند.

مثال برای درک بهتر معامله فیوچرز

حال که فهمیدیم فیوچرز چیست بهتر است با یک مثال ساده، اهمیت ایجاد این نوع معامله را بررسی کنیم. فرض کنید شما یک شرکت تولیدی دارید که بخش عظیمی از هزینه تولیدات شما وابسته به قیمت مس است. بنابراین، تغییر قیمت مس در آینده برای شما اهمیت زیادی دارد. در چنین شرایطی شما برای این‌که بتوانید ریسک نوسان‌های قیمت مس را از دوش شرکت خود بردارید، وارد معامله خرید مس در بازار فیوچرز با قیمت نزدیک به قیمت روز می‌شوید تا از تامین مواد اولیه مورد نیاز خود مطمئن شوید.

برای این‌که معامله فیوچرز ثبت شود در مقابل شما حتما باید سرمایه‌گذاری معامله فروش مس داشته باشد. شرکت‌های تولید مس برای این‌که بتوانند از فروش محصولات خود در آینده مطمئن شوند، بخشی از تولیدات آتی خود را در بازار فیوچرز به فروش می‌رسانند. طبیعی است که قیمت قرارداد براساس توافق طرفین و احساس دو طرف معامله نسبت به قیمت مس در زمان آینده خواهد بود. تریدرها و فعالان بازارهای مالی نیز می‌توانند می‌توانند وارد هر دو نوع معامله خرید و فروش شوند که در این حالت به جای تحویل کالا در زمان تعیین شده، ارزش دلاری معامله بین خریدار و فروشنده رد و بدل می‌شود.

معامله فیوچرز اگرچه ریسک تامین منابع مورد نیاز را برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد کاهش می‌دهد اما ممکن است باعث ضرر آن‌ها نیز بشود. به طور مثال، اگر یک شرکت برای تامین مس مورد نیاز خود در آینده وارد یک معامله فیوچرز با قیمت روز شود و قیمت مس در تاریخ سررسید پایین‌تر از قیمت امروز باشد، خریدار ضرر می‌کند و اگر قیمت بالاتر از قیمت معامله باشد فروشنده ضرر خواهد کرد. امروزه معامله فیوچرز تنها برای کالاها نیست و رمزارزها در بازار ارز دیجیتال و ارزهای فیات در بازار فارکس نیز بخشی از این نوع معاملات را تشکیل می‌‌دهند.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان سوال فیوچرز چیست را به این صورت پاسخ داد که فیوچرز یک قرارداد خرید یا فروش دارایی با قیمت مشخص و زمان معین در آینده است که معامله‌گران برای کاهش ریسک نوسانات قیمتی در آینده و کسب سود از طریق پیش‌بینی درست قیمت در آینده از آن استفاده می‌کنند.

تعریف معامله فیوچرز یا آتی

اهرم یا لوریج معاملات فیوچرز چیست ؟

در بخش قبلی به سوال فیوچرز چیست پاسخ دادیم اما ویژگی‌های آن را به طور کامل بررسی نکردیم. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های معاملات فیوچرز قابلیت استفاده از اهرم یا لوریج است. منظور از اهرم یا لوریج توانایی ورود به معامله به اندازه چندین برابر سرمایه اولیه است. این ویژگی باعث می‌شود که معامله‌گران بتوانند سودهای خود را در معاملات فیوچرز چندین برابر کنند. البته این قابلیت همانند شمشیر دولبه است و در صورتی که جریان قیمت برخلاف پیش‌بینی معامله‌گر باشد باعث ضرر او خواهد شد.

برای درک بهتر اهرم از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. فرض کنید شما 100 دلار در کیف پول ارز دیجیتال خود دارید و قیمت هر توکن ارز دیجیتال یک پروژه مثل اتریوم 1000 دلار است. شما با این سرمایه می‌توانید یک دهم از یک توکن یا کوین اتریوم را خریداری کنید اما صرافی ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که در معاملات فیوچرز با اهرم 10 در معاملات اتریوم شرکت کنید. این به این معنی است که شما می‌توانید 10 برابر سرمایه اولیه خود قرارداد فیوچرز اتریوم بخرید یا بفروشید. بنابراین، سرمایه اسمی شما به 1000 دلار افزایش می‌یابد و شما می‌‌توانید یک اتریوم خریداری کنید.

حال اگر قیمت اتریوم افزایش یابد و به 2000 دلار برسد، ارزش قرارداد شما نیز 2000 دلار می‌شود. شما با بسته شدن این قرارداد، می‌توانید 900 دلار قرض گرفته شده از صرافی را پرداخت کنید. باقی‌مانده سرمایه که 1100 دلار است مال شما خواهد بود. همان‌طور که می‌بینید، تغییرات قیمت توکن اتریوم تنها 100 درصد است. در این شرایط اگر شما وارد معامله اسپات می‌شدید، دارایی شما از 100 دلار به 200 دلار افزایش پیدا می‌کرد اما با استفاده از معامله فیوچرز با اهرم 10، سود به دست آمده نیز 10 برابر شده و به 1000 دلار افزایش یافته است.

نکته مهم در استفاده از اهرم این است که اگر قیمت برخلاف پیش‌بینی شما حرکت کند ضرر شما نیز افزایش می‌یابد. کاهش ارزش معامله تنها تا جایی ادامه دار است که به دارایی قرض گرفته شده آسیبی وارد نشود. بنابراین، در مثال قبلی اگر قیمت خلاف جهت معامله کاربر به اندازه 10 درصد حرکت کند، ارزش اتریوم به 900 دلار می‌رسد و چون این 900 دلار قرض صرافی است معامله به صورت خودکار بسته می‌شود. بنابراین تنها با تغییر 10 درصدی قیمت، کل سرمایه کاربر از بین می‌رود.

در عمل، صرافی‌ها قبل از رسیدن معامله به نقطه صفر و در یک درصد مشخصی از ضرر، معامله‌گر را کال مارجین می‌‌کنند. منظور از کال مارجین اطلاعیه اخطار است که توسط صرافی به کاربر داده می‌شود زیرا معامله او در آستانه لیکوئید شدن و از بین رفتن است. کاربر پس از دریافت این پیام می‌تواند با افزایش سرمایه حساب خود یا بستن بخشی از معاملات، مارجین یا موجودی حساب خود را افزایش دهد و معامله را از حالت کال مارجین دربیاورد.

درصورتی‌که کاربر هیچ کدام از این کارها را نکند با افزایش ضرر و رسیدن به آستانه تعیین شده توسط صرافی، معاملات کاربر به صورت خودکار بسته می‌شوند و اگر مبلغی باقی‌مانده بود به حساب کاربر واریز می‌شود. بیشتر صرافی‌های برای لیکوئید کردن حساب کاربران از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کنند به همین دلیل بهتر است پس از دریافت اخطار کال مارجین معامله از طرف خود کاربر بسته شود یا سرمایه حساب افزایش یابد.

تفاوت معامله اسپات و فیوچرز چیست ؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است ابتدا تعریفی از معامله اسپات ارائه شود. معامله اسپات به نوعی از معامله گفته می‌شود که در زمان حال انجام می‌شود و خریدار با پرداخت قیمت، دارایی موردنظر را از فروشنده دریافت می‌کند. معامله در بازار بورس ایران یک نمونه کامل از معامله اسپات است که در آن خریدار پس از پرداخت پول، سهام موردنظر را دریافت می‌کند. در بازار رمزارزها معامله اسپات به معنی پرداخت مبلغ موردنظر به صورت ارزهای فیات یا استیبل کوین‌ها و دریافت خود ارز دیجیتال موردنظر است. با توجه به تعریف‌های ارائه شده برای معاملات اسپات و فیوچرز، تفاوت‌های آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • در معامله اسپات خود دارایی مورد معامله قرار می‌گیرد ولی در معامله فیوچرز قراردادی بین خریدار و فروشنده برای زمان آینده نوشته می‌شود.
  • در معامله اسپات کاربر می‌تواند ارز دیجیتال خود را به کیف پول انتقال دهد اما در معامله فیوچرز تا قبل از رسیدن تاریخ انقضای قرارداد، خریدار صاحب دارایی نیست.
  • در معامله اسپات امکان استفاده از اهرم یا لوریج وجود دارد در حالی که در معاملات اسپات از اهرم استفاده نمی‌شود.
  • معامله اسپات یک‌طرفه است به این معنی که مالک دارایی با فروش آن و خریدار با خرید دارایی به کسب درآمد می‌پردازد. معامله فیوچرز دوطرفه است و هر کاربری می‌تواند هم در سمت خرید و هم  فروش معامله قرار بگیرد.
  • ریسک معامله اسپات تنها مربوط به قیمت دارایی خریداری شده است. بنابراین، اگر شما 1 عدد بیت کوین خریداری کرده باشد، همواره 1 عدد بیت کوین خواهید داشت و ضرر شما با تغییر قیمت دلاری بیت کوین است. در معاملات فیوچرز به دلیل استفاده از اهرم، امکان لیکوئید شدن دارایی و از بین رفتن سرمایه وجود دارد.

معامله فیوچرز در بازار‌های مالی ایران در بورس کالا و به نام بازار آتی وجود دارد که تنها برای برخی از کالاهای کشاورزی مثل زعفران و پسته و برخی از فلزات گران‌بها مثل طلا، نقره و مس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی امکان انجام معامله فیوچرز وجود ندارد اما با استفاده از برخی صرافی‌های متمرکز بین‌المللی و چند مورد از صرافی‌های غیرمتمرکز مثل «dYdX» امکان انجام معامله فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. امروزه نوعی از معاملات فیوچرز با نام معاملات «فیوچرز دائمی» (Perpetual) در بیشتر بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تفاوت اسپات و فیوچرز چیست

معامله پرپچوال فیوچرز چیست ؟

در بخش‌های قبلی فهمیدیم که فیوچرز چیست و چه تفاوتی با معامله اسپات دارد. در این بخش به بررسی نوع دیگری از معاملات فیوچرز به نام معامله پرپچوال می‌پردازیم. معامله پرپچوال نوعی معامله فیوچرز است که در آن تاریخ انقضا وجود ندارد و به عبارتی دائمی است. افرادی که در معاملات پرپچوال شرکت می‌‌کنند می‌توانند در هر تاریخی از معامله خارج شوند. قیمت معاملات فیوچرز پرپچوال وابسته به قیمت دارایی اصلی مورد معامله است و برای تعیین قیمت دارایی معمولا از میانگین قیمت اسپات دارایی در چندین صرافی استفاده می‌شود.

معامله پرپچوال به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند معاملات اهرم‌دار خود را تا زمانی که می‌خواهند باز نگه دارند. وجود معاملات پرپچوال برای صرافی‌ها نیز مفید است زیرا در معامله پرپچوال نیازی به معامله دارایی اصلی نیست و کاربران تنها قرارداد خرید یا فروش مربوط به دارایی را مورد معامله قرار می‌‌دهند. به همین دلیل دست صرافی‌ها در توسعه ابزارها باز است. معامله پرپچوال در بسیاری از صرافی‌های معتبر وجود دارد و معمولا کاربران در مقابل هم معامله انجام می‌دهند و صرافی نقشی در این معاملات ندارد.

در صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگ مثل بایننس، لیکوئید شدن کاربر تا صفر شدن ارزش دارایی ادامه پیدا می‌‌کند. در این شرایط اگرچه معامله‌گر (متضرر) 100 درصد دارایی خود را از دست می‌دهد اما ممکن است ضرر او بیش از این مقدار شود و معامله‌گر برنده نتواند سود صد درصدی خود را به دست آورد. صرافی‌ها برای تضمین سود کاربران برنده از «Insurance Fund» استفاده می‌کنند تا بتوانند سود کاربران برنده را پرداخت کنند.

قراردادهای پرپچوال با یک قیمت مشخص در بازار معامله می‌شوند که الزاما این قیمت همان قیمت معامله دارایی در بازار اسپات نیست. برای این‌که این اختلاف وجود نداشته باشد صرافی‌ها از مفهومی به نام فاندینگ ریت استفاده می‌کنند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. از مفهوم فاندینگ ریت به عنوان ابزار تحلیل سنتیمنتال در بازار نیز استفاده می‌شود.

فاندینگ ریت چیست ؟

«فاندینگ ریت» (Funding Rate) به عنوان ابزاری جهت همگرا کردن قیمت در بازار معاملات اسپات و فیوچرز پرپچوال استفاده می‌شود. برای تعیین قیمت قراردادهای پرپچوال، از میانگین قیمت اسپات دارایی در صرافی‌های معتبر استفاده می‌شود اما در کنار این قیمت، یک قیمت دیگر برای معاملات پرپچوال وجود دارد که از طریق عرضه و تقاضای موجود در بازار به وجود می‌آید. به طور منطقی این دو قیمت باید عین هم باشند اما معمولا به دلیل هیجانات بالا در معاملات فیوچرز، این قیمت نوسانات بیشتری دارد و از قیمت اسپات فاصله می‌گیرد.

اگر قیمت قرارداد فیوچرز بیشتر از قیمت اسپات دارایی باشد، فاندینگ ریت مثبت است و اگر قیمت قرارداد فیوچرز کمتر از قیمت اسپات دارایی باشد، فاندینگ ریت منفی است . در حالتی که فاندینگ ریت مثبت است، کسانی که وارد موقعیت خرید (Long) شده‌اند باید اختلاف قیمت اسپات و فیوچرز را به کسانی که در موقعیت فروش (Short) هستند پرداخت کنند. در حالت برعکس و فاندینگ ریت منفی، این معامله‌گران فروشنده هستند که اختلاف قیمت موجود را به خریداران پرداخت می‌کنند. معمولا صرافی‌ها برای این پرداخت‌ها کارمزدی دریافت نمی‌کنند.

در صورتی که اختلاق قیمت در این دو بازار بیش از حد زیاد شود، کاربرانی که اختلاف هزینه را به دیگر کاربران پرداخت می‌کنند معاملات خود را می‌بندند و در بیشتر مواقع وارد معامله‌ای خلاف جهت معامله اولیه خود می‌شوند. این مساله باعث می‌شود که قیمت تغییر جهت دهد و بسیاری از معامله‌گران بازار فیوچرز لیکوئید شوند.

فاندینگ ریت
تغییرات فاندینگ ریت بیت کوین در معاملات فیوچرز پرپچوال مربوط به تمام صرافی‌ها

تفاوت معامله آپشن و فیوچرز چیست ؟

معامله «آپشن» (Option) یا اختیار نوع دیگری از ابزار مشتقه است که بر روی کالا، سهام و ارزهای دیجیتال قابل استفاده است. معامله آپشن به خریداران و فروشندگان یک دارایی این اختیار را می‌دهد که بتوانند در زمان مشخصی در آینده یک دارایی را با قیمت مشخص شده خریداری کنند یا بفروشند اما هیچ اجباری برای انجام این کار برای معامله‌گران وجود نخواهد داشت.

معاملات آپشن به دو نوع آمریکایی و انگلیسی تقسیم می‌شوند که نوع آمریکایی آن به معامله‌گر اجازه می‌دهد در هر زمانی قبل از تاریخ سررسید، قرارداد را اجرا کند اما در نوع انگلیسی اجرای قرارداد تنها در زمان مشخص شده برای قرارداد قابل اجرا است. در معاملات آپشن دو نوع قرارداد اختیار خرید (Call) و اختیار فروش (Put) وجود دارد. با توجه به اینکه هر کدام از این قراردادها را می‌توان «Long» یا «Short» کرد، 4 حالت مختلف برای معامله‌گران جهت شرکت در معاملات آپشن به وجود می‌آید.

برای درک بهتر این نوع قرارداد از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. فرض کنید به این نتیجه رسیده‌اید قیمت اتریوم در چند ماه آینده رشد زیادی را تجربه خواهد کرد اما از طرف دیگری اطمینان زیادی به این تحلیل ندارید یا می‌خواهید ریسک کمتری را متحمل شوید. در این صورت شما با مراجعه به یک صرافی می‌توانید وارد معامله اختیار خرید اتریوم شوید. اگر قیمت اتریوم 2000 دلار باشد، یک قیمت توافقی برای اعمال قرارداد تعیین می‌شود که به عنوان مثال این عدد می‌تواند 2500 دلار در نظر گرفته شود. قیمت اعمال قرارداد به این معنی است که قرارداد اختیار خرید تنها در صورتی قابل اعمال است که قیمت از این عدد عبور کرده باشد.

علاوه بر این، یک قیمت دیگر برای خود قرارداد اختیار وجود دارد. فروشنده اختیار خرید در قبال این‌که به شما اختیار خرید در زمان آینده را می‌دهد، مبلغی را به عنوان مبلغ قرارداد اختیار خرید دریافت می‌کند که معمولا عدد بسیار کوچکتری نسبت به خود دارایی است. در تاریخ تعیین شده برای اعمال قرارداد، اگر قیمت اتریوم 3000 دلار بود، مالک قرارداد  اختیار می‌تواند با اعمال آن و پرداخت 2500 دلار اتریوم خود را دریافت کند و از این طریق به کسب سود بپردازد. اگر قیمت زیر 2500 بود مالک قرارداد را اعمال نمی‌کند و تنها ضرر او، مبلغ پرداخت شده برای خرید قرارداد اختیار خواهد بود.

استراتژی‌های مختلفی برای معامله در بازار آپشن و.جود دارد. در این بازار نیز همانند بازار فیوچرز امکان استفاده از اهرم وجود دارد. تفاوت اصلی این معامله با معامله فیوچرز در نحوه اجرای قرارداد در تاریخ سررسید است. در حالی که خریدار و فروشنده در قرارداد فیوچرز ملزم به اجرای معامله هستند، در قرارداد آپشن کاربری که اختیار خرید را دارد می‌تواند با توجه به شرایط بازار تصمیم به خرید یا عدم خرید بگیرد. در صورت عدم اجرای قرارداد، قیمت قرارداد اختیار به عنوان ضرر شناسایی می‌شود.

تفاوت معامله مارجین و فیوچرز چیست ؟

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال علاوه بر معاملات اسپات، فیوچرز و آپشن، نوع دیگری از معاملات به نام معامله «مارجین» (Margin) دارند. این نوع از معاملات همانند معاملات فیوچرز و آپشن دارای اهرم است و کاربران می‌‌توانند با اهرم، به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. اهرم استفاده شده در این نوع معامله کمتر از معاملات فیوچرز است. دلیل این امر واقعی بودن اعتبار داده شده به کاربر در این معامله است.

بنابراین، در معاملات مارجین اگر شما از اهرم استفاده می‌‌کنید، صرافی پول موردنظر را به طور واقعی به حساب شما اضافه می‌کنند و خریدهای شما نیز به صورت اسپات انجام می‌شوند. در معامله فیوچرز اهرم فقط در یک قرارداد نوشته می‌شود و به همین دلیل، نیازی به پول یا ارز دیجیتال واقعی برای استفاده از اهرم نیست.

معامله مارجین علاوه بر این‌که در استفاده از اهرم با معامله اسپات تفاوت دارد، در امکان باز کردن معاملات خرید و فروش نیز با این نوع معامله متفاوت است. کاربران می‌توانند در معامله مارجین هم وارد موقعیت خرید و هم وارد موقعیت فروش یک ارز بشوند و این کار با استفاده از اهرم‌های تا 10 برابر قابل انجام است.

آیا فارکس همان فیوچرز است ؟

بسیاری از معامله‌گران بازارهای مالی، مفاهیم فیوچرز و فارکس را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. فارکس یک بازار مالی است که در آن ارزهای بین‌المللی نسبت به یکدیگر معامله می‌شوند. این بازار بزرگترین بازار مالی دنیا است و بیشترین حجم نقدینگی را در میان بازارهای مالی دارد. نوسانات این بازار بسیار کم است و کاربران از سراسر دنیا در آن به معامله می‌پردازند. به همین دلیل، معاملات بازار فارکس به صورت فیوچرز انجام می‌شود. قرارداد فیوچرز دائمی با عدم نیاز به تحویل دارایی در موعد مقرر و داشتن اهرم بالا برای افزایش سود در نوسانات کم، بهترین گزینه برای این بازار است.

با توجه به توضیح ارائه شده، می‌توان گفت فارکس یک بازار مالی است که به دلیل ماهیت آن، تمامی معاملات در آن به صورت فیوچرز انجام می‌شود. اما این مساله به معنی یکسان بودن این دو مفهوم نیست زیرا معامله فیوچرز در سایر بازارهای مالی مثل بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال نیز استفاده می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت فارکس یک بازار مالی است که معاملات انجام شده در آن از نوع فیوچرز یا آتی است.

فارکس یا فیوچرز

چگونه در بازار فیوچرز معامله کنیم ؟

بسیاری از صرافی‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی از معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کنند. همان‌طور که در بخش فیوچرز چیست عنوان شد، در معاملات فیوچرز به دلیل استفاده از اهرم، ریسک بالایی سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند. از آن‌جایی که خرید دارایی در این بازار انجام نمی‌شود و تنها قرارداد مورد معامله قرار می‌گیرد، استراتژی هودل و سرمایه‌گذاری نیز در این بازار آن‌چنان منطقی نیست. بنابراین برای کاهش ریسک فعالیت در این بازار، بهتر است به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید.

نکته اول، داشتن یک استراتژی مدون و تست شده است. یک استراژی سودده با نرخ برد بالا و میزان حد سود به حد ضرر بالا، خیال تریدر و معامله‌گر را از جهت موفقیت در بلند مدت تضمین می‌کند. بنابراین، به عنوان اولین کار باید به دنبال پیدا کردن استراتژی خود باشید و به هیچ عنوان قوانین استراتژی تدوین شده را زیرپا نگذارید. برای این‌کار می‌توانید از هر کدام از روش‌های تحلیل تکنیکال مثل «پرایش اکشن»، «امواج الیوت» و «اندیکاتورها» استفاده کنید.مساله مهم در این جا سودده بودن استراتژی است.

مساله دوم، استفاده از اهرم‌های منطقی برای ورود به معاملات است. ترجیحا بهتر است تمامی معاملات با یک اهرم ثابت انجام شوند تا نرخ سود در معاملات و نسبت حد سود به استاپ لاس به هم نخورد. با توجه به نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتال، معمولا اهرم بالای 5 به سرمایه‌گذاران توصیه نمی‌شود و بهتر است تا مدت زیادی این اهرم بیشتر از 3 نشود.

نکته سوم در ارتباط با معامله در بازار فیوچرز، مدیریت ریسک و سرمایه است. با توجه به وجود مسائلی مثل لیکوئید شدن، بهتر است حد نهایی سرمایه درگیر در هر معامله فیوچرز بین 2 تا 4 درصد کل سرمایه باشد. در چنین شرایطی حتی اگر معاملات شما لیکوئيد شوند آسیب جدی به شما وارد نمی‌شود و با داشتن یک استراتژی سودده، حساب شما در بلند مدت مثبت خواهد بود.

مساله آخر در ارتباط با معامله در بازار فیوچرز این است که حتما پیش از انجام معامله در مورد گزینه‌های مختلف موجود در صرافی و قوانین فعالیت در آن اطلاعات کسب کنید. ممکن است انتخاب برخی از گزینه‌‌ها در صرافی، به صرافی امکان استفاده از دارایی درگیر نشده در معاملات را بدهد و این مساله باعث لیکوئید شدن کل سرمایه شما شود.

فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال

در بخش‌های قبلی به طور عمومی به سوال فیوچرز چیست پاسخ دادیم و گفتیم که در ارزهای دیجیتال نیز امکان انجام معاملات فیوچرز وجود دارد. معامله‌گران می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز مثل «بایننس» و «کوکوین» معاملات فیوچرز خود را آغاز کنند. تقریبا تمامی شرایط معاملات فیوچرز در بازارهای مالی سنتی برای معاملات فیوچرز رمزارزها نیز صادق است با این تفاوت که بسیاری از این صرافی‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا مدت زمان بیشتری در معاملات ضررده خود باقی بمانند که این خود می‌تواند باعث ضرر بیشتر کاربران شود.

نکته مهمی که در این بخش می‌خواهیم به آن اشاره کنیم وجود صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال با قابلیت انجام معاملات فیوچرز است. پلتفرم‌هایی مانند «Perpetual» و «dYdX» از جمله این ابزارها هستند که کاربران می‌توانند در آن‌ها به صورت غیرمتمرکز و در بستر بلاک چین وارد معاملات فیوچرز پرپچوال شوند. پلتفرم «dYdX» بر روی شبکه اتریوم ایجاد شده اما به دلیل استفاده از پروتکل‌های لایه 2، کارمزد تراکنش در آن بسیار پایین است.

جمع‌بندی

در این مطلب گفتیم که فیوچرز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین تفاوت آن با سایر معاملات را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. پاسخ به سوال معامله پرپچوال فیوچرز چیست بخش مهم دیگر این مطلب بود که کامل و با بررسی مفهوم فاندینگ ریت به آن پاسخ داده شد. در نهایت، پس از پاسخ به تفاوت معامله آپشن و فیوچرز، چگونگی انجام معامله در بازار فیوچرز با کمترین ریسک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *