دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی – معرفی ابزارها و تکنیک ها

۲۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی – معرفی ابزارها و تکنیک ها

تا همین چند وقت پیش کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای انجام کارهای روزمره، شبیه به موضوع فیلم‌های علمی-تخیلی بود، اما حالا به یکی از واقعیت‌های زندگی همه ما تبدیل شده است. جالب اینجاست که هوش مصنوعی به‌همان اندازه که به بهبود کیفیت زندگی مصرف‌کنندگان کمک می‌کند، تحولات بزرگی هم در فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات ایجاد کرده است. بنابراین اگر به‌عنوان مدیر بازاریابی، دیجیتال مارکتر، تولیدکننده محتوا، کارشناس سئو یا کسی که روزانه با حجم زیادی از داده‌های مشتریان سروکار دارد فعالیت می‌کنید، باید از قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی برای انجام بهتر موثرتر بسیاری از فرایندهای بازاریابی استفاده کنید تا از کسب و کارهای رقیب پیشی بگیرید. تحلیل حجم زیاد داده‌های بازاریابی در زمان کوتاه، ساخت و توسعه «ربات‌های گفتگو» (Chatbots) و بهبود خدمات مشتری، تولید و بهینه‌سازی انواع محتوا برای کانال‌های بازاریابی، خودکارسازی فرایند‌های تکراری و انجام پیش‌بینی‌های تحلیلی در مورد نرخ ریزش مشتری فقط بخشی از کارهایی است که در فرایند دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی قابل‌انجام است.

فهرست مطالب این نوشته

بخش زیادی از فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال بر اساس داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مشتریان انجام می‌شوند و توانایی بالای هوش مصنوعی به‌خصوص چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT، گوگل بارد و هوش مصنوعی بینگ در تحلیل این اطلاعات، باعث شده AI و بسترهای مبتنی بر آن به یکی از ابزارهای ضروری افراد فعال در حوزه بازاریابی تبدیل شوند. در این مطلب از مجله فرادرس روش‌های انجام دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی را بررسی می‌کنیم. در ادامه، از چند ابزار کاربردی این حوزه نام می‌بریم و در پایان به بررسی مزایا و معایب استفاده از AI در بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم.

روش های انجام دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و ابزارهای مبتنی بر آن مدت زمانی است که برای اهداف مختلفی در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شوند. در فهرست زیر خیلی مختصر چند مورد از کارهایی را که با کمک گرفتن از هوش مصنوعی می‌توان در دیجیتال مارکتینگ انجام داد، بیان کرده‌ایم:

  • بهبود خدمات مشتری با ساخت چت‌بات‌های مبتنی بر AI
  • «تولید و بهینه‌سازی محتوا» (Content Generation and Optimization)
  • «بخش‌بندی مشتریان» (Audience Segmentation) و «شخصی‌سازی پیشنهادات» (Personalized Recommendations)
  • «پیش‌بینی تحلیلی» (Predictive Analysis) رفتار مشتریان
  • ساخت «پرسونای خریدار» (Buyer Persona)
  • هدفمند و بهینه‌ کردن تبلیغات کلیکی
  • انجام سئو با AI
  • ایمیل مارکتینگ با هوش مصنوعی

در ادامه هریک از موارد بالا را با جزییات بیشتری بررسی می‌کنیم.

۱. بهبود خدمات مشتریان با ساخت چت بات مبتنی بر AI

ساخت و استفاده از چت‌بات در بازاریابی و خدمات مشتری، به‌خصوص در دو فرایند «تولید و بهینه کردن مخاطب راغب (لید)» (Lead generation and qualification) روش جدیدی در دیجیتال مارکتینگ نیست و کسب و کارها مدت زمان زیادی است که از این ربات‌ها برای صحبت با مشتری و پاسخ دادن به سوالات او، برگزاری مسابقه، ارسال پرسشنامه و حتی توزیع محتوا استفاده می‌کنند.

یکی از کارهایی که با کمک گرفتن از هوش مصنوعی می‌توان بهتر آن را در دیجیتال مارکتینگ انجام داد، ساخت و توسعه این ربات‌های گفتگو به‌نحوی است که محتوای مکالمه را درک کرده و بر همان اساس به آن پاسخ دهند. قبل‌تر، برندها از «چت‌بات‌های مبتنی بر دستور» (Rule-based chatbots) استفاده می‌کردند. این دسته از چت‌بات‌ها فقط می‌توانند به سوالاتی که از قبل برنامه‌ریزی‌شده پاسخ دهند؛ به‌همین دلیل است که کاربران و مشتریان فقط می‌توانند انواع محدودی از سوالات را از این چت‌بات‌ها بپرسند، در غیر این صورت به پاسخ سوال خود نمی‌رسند.

با ورود هوش مصنوعی به دیجیتال مارکتینگ، می‌توان چت‌بات‌های مبتنی بر AI برای کسب و کار ساخت که می‌توانند متن و موضوع گفتگو را به‌طور کامل درک کرده و بر اساس سوال مطرح‌‌شده به کاربر پاسخ دهند. همچنین چت‌بات‌های ساخته‌شده بر اساس تکنولوژی GPT-3، با برخورداری از تکنیک‌های یادگیری عمیق، علاوه بر درک کامل موضوع مکالمه می‌توانند گفتگوی طبیعی با مشتری داشته باشند و مانند مخاطب انسانی به او پاسخ دهند.

اسکرین شات صحبت با چت بات مبتنی بر ai برند آرایشی sephora
صحبت با چت بات مبتنی بر AI برند آرایشی Sephora که با هدف راهنمایی بهتر مشتریان در مورد محصولات ایجاد شده است (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

نکته جالب اینجاست که تکنولوژی GPT فقط نحوه تعامل مشتریان با چت‌بات‌ها را متحول نکرده و این امکان را برای شما به‌عنوان کسب و کار به وجود آورده تا به‌‌آسانی چت‌بات مخصوص به نیازهای کسب و کار خودتان را بسازید. ساخت این چت‌بات‌ها با کمک نسخه پولی هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی و قابلیت Create GPTs امکان‌پذیر است:

ساخت چت بات با هوش مصنوعی چت جی پی تی
ساخت چت بات با هوش مصنوعی چت جی پی تی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

و هم ابزارهایی مانند Botsonic «+» و Landbot.io «+» بدون نیاز به دانش برنامه‌‌نویسی امکان‌پذیر است. در تصویر زیر، مسیر انجام این کار با ابزار Landbot مشخص شده است:

ساخت چت بات اختصاصی با ابزار landbot - دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی
ساخت چت بات اختصاصی با ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی Landbot

به این ترتیب می‌توانید ارتباط خود را در تمام روز‌های هفته و ساعات روز با مشتریان حفظ کنید. همچنین در مطلب زیر از مجله فرادرس، در مورد چت‌بات و کاربرد آن در افزایش فروش بحث کرده‌ایم:

۲. تولید و بهینه سازی انواع مختلف محتوا

با کمک هوش مصنوعی می‌توان تولید و بهینه‌سازی محتوا را هم در دیجیتال مارکتینگ با سرعت بیشتری انجام داد. از آن‌جاکه کسب و کارها در فرایند «بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ» (Content Marketing) به انواع مختلف محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی نیاز دارند، تیم محتوا لازم است زمان زیادی را صرف ایده‌پردازی، تولید و بهینه‌سازی محتوا کنند. از طرف دیگر، فقط تولید و انتشار محتوا کافی نیست و کسب و کارها باید بتوانند محتوایی تولید کنند که با ویژگی‌های مخاطب هدف هماهنگی کامل دارد و به‌درستی به سوالات و نیازهای او در هر مرحله از قیف فروش پاسخ می‌دهد.

تولید محتوا با AI

استفاده از AI برای تولید محتوا توانسته چالش‌های این حوزه را هم برای بازاریابان دیجیتال و تولیدکنندگان محتوا تا حد زیادی حل کند. با کمک چت‌بات‌های مبتنی بر متن هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی، گوگل بارد و CopyAI و ... می‌توان انواع مختلف محتوای متنی ازجمله موارد زیر را در مدت زمان کوتاه تولید کرد:

  • بلاگ‌پست، ایمیل و کپشن پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • متن تبلیغات و صفحات معرفی محصول
  • سناریوی ویدیو برای تبلیغات ویدیویی و نسخه آزمایشی محصول

با کمک «ابزارهای تولید متن هوش مصنوعی» (AI Text Generators) می‌توان انواع مختلف متن‌های کوتاه و بلند را در مقیاس‌های گسترده تولید کرد. این موضوع در صرفه‌جویی زمان افراد فعال در تولید محتوا اهمیت زیادی دارد. در نمونه‌ای جالب، از نسخه رایگان چت‌جی‌پی‌تی خواستیم معرفی محصول کوتاهی برای یک چراغ خواب بنویسد. نتیجه را در زیر می‌بینید:

معرفی محصول چراغ خواب کودک توسط چت جی پی تی
معرفی محصول چراغ خواب کودک توسط چت‌جی‌پی‌تی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

البته کاربرد این ابزارها فقط به نوشتن متن محدود نیست و می‌توانید برای ایده‌پردازی و بارش فکری و نوشتن «طرح کلی» (Outline) محتوا هم از آن کمک بگیرید. این نکته را هم در نظر بگیرید که محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی خصوصا ChatGPT باید از نظر قواعد نگارشی و اطلاعات فنی به‌طور دقیق بررسی و ویرایش شود. ابزار JasperAI با اضافه کردن قابلیت الگوهای از پیش‌آماده برای انواع متن‌های تبلیغاتی این مشکل را تاحدودی حل کرده است.

همچنین با کمک گرفتن از سایت‌ها و ابزارهای تبدیل متن به عکس AI، ویدیو و صوت مانند Dall.E، هوش مصنوعی فتوشاپ (Adobe Firefly)، سایت Flexclip و ... که از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تبدیل کلمه به محتوای تصویری استفاده می‌کنند، می‌توانید بدون داشتن دانش تخصصی در حوزه طراحی و گرافیک، عکس، بنرهای تبلیغاتی، لوگو و پست‌ها و تصاویر منحصربه‌فردی برای وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر محل‌های انتشار محتوا بسازید و حتی متن را به ویدیوهای جذاب تبدیل کنید. تصویر زیر نمونه لوگوی ساخته‌شده توسط ابزار DALL.E را نشان می‌دهد:

نمونه ساخت لوگو با هوش مصنوعی dall e
نمونه ساخت لوگو با هوش مصنوعی Dall.E (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در مطلب زیر چند مورد از بهترین سایت‌های AI تبدیل متن به عکس معرفی شده است:

بهینه سازی محتوا با AI

کمک گرفتن از هوش مصنوعی در بحث محتوا فقط به تولید آن محدود نیست و می‌توانید از آن برای بهینه‌سازی محتوا هم استفاده کنید. هوش مصنوعی با تحلیل و آنالیز میزان تعامل کاربران با محتوا و عملکرد آن در کانال‌های بازاریابی مختلف، متن، تیتر، تصویر یا تبلیغ با «نرخ کلیک» (CTR) و نرخ تبدیل بالاتر را شناسایی می‌کند.

پلتفرم اجاره اقامتگاه Airbnb از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تحلیل حجم گسترده‌ای از داده‌های مشتری شامل رفتار جستجو، تاریخچه رزرو و ثبت‌نام و علاقه‌مندی‌های او استفاده می‌کند تا محتوای مرتبطی برای گروه‌های مختلف مخاطبان بسازد و در قالب اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی یا پوش‌نوتیفیکیشن‌های داخل اپلیکیشن برای آن‌ها ارسال کند.

این اطلاعات از آن جهت به بازاریابان دیجیتال کمک می‌کند که می‌توانند استراتژی بازاریابی محتوایی کسب و کار و به‌دنبال آن کمپین‌های بازاریابی اینترنتی را به‌صورت هدفمند‌تری برنامه‌ریزی کرده و محتوایی را تولید کنند که مخاطبان هدف بیشتر از آن استقبال می‌کنند. افزایش میزان تعامل با محتوای تولیدی به‌معنای افزایش اثربخشی پیام‌های بازاریابی و به‌دنبال آن افزایش فروش محصولات و خدمات است.

استفاده از ai در دیجیتال مارکتینگ

نکته مهم: تولید و بهینه‌سازی محتوا کاری است که ابزارها و سایت‌های هوش مصنوعی خیلی خوب از عهده انجام آن برمی‌آیند، اما محتوای تولیدی توسط ابزارهایی مانند چت‌جی‌پی‌تی احتمالا از نظر دستورزبان مشکل دارند و نباید آن‌ها را به‌صورت مستقیم استفاده کنید. از طرف دیگر از آن‌‌جا که پایگاه داده چت‌جی‌پی‌تی فعلا اطلاعات و داده‌های تا سال ۲۰۲۱ را جمع‌آوری کرده، باید از صحت و درستی محتوا قبل از استفاده مطمئن شوید. با وجود این مسئله، محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی می‌تواند در زمان بازاریابان، نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا صرفه‌جویی کند تا زمان خود را صرف فعالیت‌های مهم‌تر کنند.

۳. بخش بندی مشتریان و شخصی‌سازی پیشنهادات

«بخش‌بندی مشتریان» (Customer Segmentation) و هدف‌گذاری روی مخاطبان درست و واقعی محصولات و خدمات کسب و کار، به شما کمک می‌کند ارزشمندترین مشتریان را شناسایی کرده و برای تأثیرگذاری بیشتر روی آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. انجام این فرایند به‌صورت دستی زمان و هزینه زیادی از بازاریابان دیجیتال صرف می‌کند. خوشبختانه هوش مصنوعی در این مورد هم به کمک دیجیتال مارکتینگ آمده است. الگوریتم‌های AI این قابلیت را دارند که مشتریان فعلی و بالقوه کسب و کار شما را بر اساس علاقه‌مندی‌ها، نیازها و رفتارهای خرید دسته‌بندی کرده و در گروه‌های مختلف قرار دهند.

این کار به‌طور معمول در سه مرحله انجام می‌شود:

  • کسب و کارها داده‌های جمع‌آوری‌شده را در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌دهند. AI این داده‌ها را تحلیل و الگوهای بین آن‌ها را شناسایی می‌کند.
  • با شناسایی الگوها، AI مشتریان را برای اساس ویژگی‌های مشترک گروه‌بندی می‌کند.
  • در مرحله آخر، پیشنهاداتی برای هر گروه مشتریان با در نظر گرفتن ویژگی‌های آن‌ها ارائه می‌شود.

با انجام سریع این فرایند توسط هوش مصنوعی، می‌توانید با گروه‌های مختلف مشتریان از طریق پیام‌های سفارشی و مرتبط در زمان واقعی ارتباط برقرار کرده و تعامل کنید. در ادامه با کمک گرفتن از سیستم پیشنهادات AI می‌توانید محصولات، خدمات و پیشنهاداتی ویژه‌ای را که با علاقه‌مندی‌های گروه‌های مختلف مخاطبان هم‌خوانی دارد، برای آن‌ها ارسال کنید. علاوه بر همه این موارد، سیستم پردازش زبان طبیعی AI می‌‌توانید بازخوردهای مشتریان را با دقت تحلیل کند. از نتایج حاصل از این بررسی‌ها هم می‌توانید برای بهبود بیشتر محصولات، خدمات و تجربه مشتریان استفاده کنید. الگوریتم‌های AI شبکه پخش خانگی Netflix دقیقا همین کار را برای شخصی‌سازی پیشنهادات حساب کاربری هر بیننده انجام می‌دهد:

استفاده netflix از هوش مصنوعی برای شخصی سازی پیشنهادات
استفاده Netflix از هوش مصنوعی برای شخصی سازی پیشنهادات باعث می‌شود حساب کاربری هر بیینده با دیگری تفاوت داشته باشد. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

۴. انجام پیش بینی تحلیلی رفتار مشتریان

فعالیت‌های بازاریابی فقط با هدف جذب مشتری جدید انجام نمی‌شوند و کسب و کارها باید بتوانند مشتریان فعلی خود را هم در طولانی‌مدت راضی و وفادار به خود نگه دارند. این کار با بررسی و تحلیل دائم «نرخ ریزش مشتری» (Customer churn rate) انجام می‌شود. ریزش مشتری زمانی اتفاق می‌افتد که مشتریان فعلی کسب و کار خرید محصولات و خدمات شما را متوقف کنند و به سراغ کسب و کارهای رقیب بروند. تیم‌های بازاریابی با تحلیل دائم رفتار مشتری، تلاش می‌کنند الگوها و عواملی را که باعث شده این مشتریان خرید از کسب و کار را متوقف کنند، شناخته و راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن آن‌ها ارائه کنند که این کار هم با کمک هوش مصنوعی قابل‌انجام است.

هوش مصنوعی در این مورد هم به کمک دیجیتال مارکترها آمده و با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشین، حجم گسترده‌ای از داده‌های مشتریان را که از طریق انجام نظرسنجی، پرسشنامه‌ها و تعامل‌های قبلی آن‌ها جمع‌آوری شده در مدت زمانی بسیار کوتاه تحلیل و میزان تمایل آن‌ها را به ادامه خرید از کسب و کار یا ترک محصولات و خدمات آن پیش‌بینی می‌کند.

کسب و کارها می‌توانند از این اطلاعات در زمان واقعی برای کاهش نرخ ریزش مشتریان استفاده کنند. مزیت مهم انجام «پیش‌بینی‌های تحلیلی» (Predictive analysis) با کمک هوش مصنوعی در مقایسه با روش‌های دستی، بررسی حجم گسترده‌‌تری از داده‌ها در مدت زمان کوتاه‌تر است. این اطلاعات در ساخت تبلیغات هدفمندتر، تولید محتوای شخصی‌سازی‌شده‌تر، برگزاری «کمپین‌های بازگشتی» (Retention Campaigns)، توسعه محصولات و خدمات و استراتژی‌های افزایش رضایت مشتری کاربردهای زیادی دارد.

دستی چیزی را در تایپ می‌کند - دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی

۵. ساخت و اجرای تبلیغات کلیکی هدفمند با AI

نقش مهم دیگری که هوش مصنوعی می‌تواند در انجام بهتر فرایند‌های بازاریابی و تبلیغاتی ایفا کند، کمک به ساخت و بهینه‌سازی تبلیغات کلیکی هدفمند‌تر با توجه به ویژگی‌ها و الگوهای رفتاری مشتریان است. تبلیغات کلیکی (PPC) به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که در آن فقط در صورت کلیک کاربر روی تبلیغ، به پلتفرم ناشر تبلیغ هزینه پرداخت می‌شود.

بازاریابی از طریق تبلیغات کلیکی بیشتر برای جذب مشتریان جدید، رسیدن سریع به نتیجه دلخواه کسب و کار و قابلیت بهینه‌سازی سریع این تبلیغات از طریق پلتفرم‌هایی مانند گوگل ادز انجام می‌شود. AI در زمینه‌های زیر به بهینه‌سازی کمپین‌های تبلغیات کلیکی کمک می‌کند:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • شرکت در مزایده و هدف‌گذاری
  • ساخت تبلیغ
  • برنامه‌ریزی انتشار و جایگاه نمایش تبلیغ
  • تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده
  • شناسایی کلاهبرداری

هوش مصنوعی همچنین این امکان را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که کمپین‌های تبلیغاتی را در زمان اجرا بهینه کرده و تغییر دهند. انجام سریع‌تر فرایندهای بالا و شناخت دقیقی که ابزارهای هوش مصنوعی از مشتریان پیدا می‌کنند، کمک می‌کند تبلیغاتی بسازید که بالاترین میزان عملکرد را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشند.

۶. انجام سئو با هوش مصنوعی

حوزه مهم دیگری در دیجیتال مارکتینگ که هوش مصنوعی توانست کمک زیادی به انجام آن کند، حوزه سئو است. بازاریابان دیجیتال هم می‌توانند از این موضوع به میزان زیادی بهره ببرند. موتورهای جستجویی مثل گوگل از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای برای «خزش» (Crawling) و «نمایه‌گذاری» (Indexing) صفحات وب استفاده می‌کنند تا آن‌ها را در صفحه نتایج رتبه‌بندی کنند. عمده این قابلیت‌ها به تحلیل حجم گسترده‌ای از کلمات کلیدی، وب‌سایت برندهای رقیب و شناسایی قصد کاربر از جستجو مربوط می‌شود. به‌همین ترتیب، ابزارهایی مانند بارد و چت‌جی‌پی‌تی می‌توانند در موارد زیر به سئوکاران کمک کنند:

در نمونه زیر، از هوش مصنوعی گوگل بارد خواستیم پیوند یکتای موردنظر را که برای کلمه کلیدی مشخصی بهینه شده، از نظر رعایت اصول سئوی داخلی بررسی کند. نتیجه را در تصویر زیر می‌بینید. این پاسخ نشان می‌دهد علاوه بر انجام کارهای پایه‌ای سئو با هوش مصنوعی، می‌توانید برای آنالیز سئو هم که مراحل پیشرفته‌تر آن است، از این ابزارها استفاده کنید:

پاسخ گوگل بارد در بررسی سئوی داخلی صفحه
پاسخ گوگل بارد در بررسی سئوی داخلی صفحه (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

با توجه به ایجاد قابلیت «تجربه جستجوی تولیدی» (Search Generative Experience) در صفحه نتایج، اهمیت AI در فرایند سئو از قبل هم بیش‌تر شده است. به‌همین دلیل بازاریابان دیجیتال و متخصصان سئو می‌توانند از هوش مصنوعی برای انجام خودکار و بهبود فرایند تحقیق کلمات کلیدی و بهینه‌سازی محتوا، ساخت متاتگ‌‌ها و عنوان‌های اصلی صفحات وب با توانایی این تکنولوژی در آنالیز دقیق داده‌های مربوط به رفتار کاربران استفاده کنند.

پیش‌بینی ترندهای روز سئو، رفتار کاربر و به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌های جستجو نیز از طریق «پیش‌بینی روندهای سئو» (Predictive SEO) با AI قابل‌انجام است. از طرف دیگر، با گسترش جستجوهای صوتی و تصویری توسط کاربران برای پیدا کردن اطلاعات، AI می‌تواند به بهینه‌سازی وب‌سایت برای هر دو این موارد کمک کند. این کار از طریق تمرکز روی پردازش زبان طبیعی، کلمات کلیدی طولانی و استفاده از متادیتای مرتبط برای تصاویر قابل‌انجام است.

۷. ایمیل مارکتینگ با هوش مصنوعی

بازاریابی از طریق ایمیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر استراتژی بازاریابی است و به‌عنوان یکی قدیمی‌ترین روش‌ها، هنوز هم به‌عنوان راه‌حل بسیار موثری برای تبدیل مخاطبان راغب به مشتریان و تعامل با آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی در این حوزه هم وارد شده و می‌تواند از طریق روش‌های زیر به بهبود عملکرد بازاریابی ایمیلی و صرفه‌جویی در زمان کمک کند:

  • تحلیل عملکرد ایمیل‌های ارسال‌شده برای شناسایی روش‌های بهینه‌سازی استراتژی ایمیلی (برای مثال نوشتن عنوان‌های ایمیلی جذاب)
  • امکان ایجاد جریان‌های کاری دارای محرک (اقدامات مختلفی که توسط کاربران انجام می‌شوند.)
  • تحلیل کمپین و جریان‌های کاری اجراشده
  • نوشتن متن تبلیغاتی ایمیل برای مخاطبان هدف
  • شخصی‌سازی پیام‌ها برای بخش‌های مختلف مخاطبان
  • انجام تست‌های A/B

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند در ارزیابی درستی فهرست ایمیل کسب و کار و آدرس ایمیل‌های موجود در آن به شما کمک کند.

۸. ساخت پرسونا با هوش مصنوعی

اگر در بازاریابی دیجیتال فعال باشید، حتما از اهمیت ساخت پرسونای خریدار برای مخاطبان هدف آگاه هستید. پرسونا نمایی بصری از مشتری ایده‌آل برند شما است که در آن اهداف، چالش‌ها، رفتار خرید، علاقه‌مندی‌ها و ... مشخص می‌شوند. ساخت پرسونا هم با کمک هوش مصنوعی امکان‌پذیر است و ابزارهایی مثل ChatGPT و هوش مصنوعی بینگ، می‌توانند در این کار به بازاریابان دیجیتال به شکل زیر کمک کنند:

  • جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مخاطبان
  • ساخت پروفایل‌های واقعی برای مشتری
  • ساخت انواع پرسونا بر اساس موارد استفاده مختلف برند
  • گفتگو با پرسونا برای توسعه بهتر آن

در نمونه زیر، خیلی ساده از گوگل بارد خواستیم یک پرسونا برای فروشگاه اینترنتی کتاب بسازد:

نمونه ساخت پرسونا با گوگل بارد
نمونه ساخت پرسونا با گوگل بارد (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

واضح است که هرچه اطلاعات بیشتر و کامل‌تری در مورد مشتری در اختیار ابزار قرار دهیم، خروجی بهتر و کامل‌تری هم دریافت می‌کنیم.

ابزارهای AI برای انجام بازاریابی دیجیتال

«ابزار بازاریابی هوش مصنوعی» (AI Marketing Tool) به هر نرم‌افزاری گفته می‌شود که از AI برای تصمیم‌گیری خودکار بر اساس داده‌ها استفاده می‌کند. با توجه به این تعریف، هر ابزار بازاریابی که به‌طور کامل مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده باشد یا بخشی در آن از AI برای انجام بهتر کارها استفاده کند، به شما کمک می‌کند فرایند‌های بازاریابی را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهید.

در جدول زیر، خیلی خلاصه به چند مورد از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال اشاره کرده‌ایم:

نام ابزار کاربردهای اصلیتوضیحات
ابزار DALL-Eساخت تصویرساخت عکس‌های سفارشی و منحصربه‌فرد برای برند
ابزار Generative Fill فتوشاپساخت و ویرایش تصاویرساخت، تحلیل و ویرایش حرفه‌ای تصاویر
ابزار Descriptساخت و ویرایش ویدیوساخت ویدیو با تمرکز بر ویرایش سناریو
ابزار ChatGPTتحقیق و نگارشچت‌بات گفتگومحور برای تولید محتوا، ایده‌پردازی و تحقیقات بازار
ابزار Jasperنگارشتولید متن با استفاده از پایگاه دانش داخلی برای مواد بازاریابی معتبر
ابزار Clearscopeبهینه‌سازی محتوابهینه‌سازی محتوا با هدف بهبود رتبه‌بندی سئوی آن
ابزار Grammarlyویرایشبررسی دستورزبان و تغییرجمله‌بندی متن با امکان ساخت راهنمای برند و دستیار تولید محتوای متنی
ابزار FeedHiveمدیریت شبکه‌های اجتماعیمدیریت و استفاده دوباره از محتوا و پست‌گذاری شرطی
ابزار Canvaساخت محتوای بصری برای شبکه‌های اجتماعیطراحی گرافیکی با قالب‌های آماده و ویرایش با Drag-and-drop

در ادامه، با دسته‌بندی ابزارهای بالا با توجه به کاربرد هرکدام، توضیحات بیشتری در مورد این ابزارها ارائه می‌‌کنیم.

بهترین ابزارهای بازاریابی با هوش مصنوعی برای تصویر و ویدیو

به‌عنوان شخصی که در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کند، همیشه به محتوای بصری از نوع تصویر و ویدیو احتیاج خواهید داشت و همان‌‌طور که در بخش قبلی گفتیم، سایت‌های تبدیل متن به عکس و ویدیوی زیادی هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید محتوای بصری باکیفیت تولید کنید. پس حتی اگر از طراح و گرافیست برای تولید این نوع محتوا کمک می‌گیرید بد نیست چند مورد از بهترین‌های تولید محتوای بصری را بشناسید تا اگر نیاز شد خودتان دست‌به‌کار شوید.

ابزار ساخت عکس DALL.E

ابزارهای ساخت تصویر هوش مصنوعی به شما کمک می‌کنند تصاویر منحصربه‌فرد و سفارشی برای کسب و کارتان بسازید. یکی از این ابزارها، DALL.E نام دارد که استفاده از آن علیرغم قابلیت‌های فراوانی که دارد، بسیار آسان است. فقط با دادن چند پرامپت ساده به این ابزار می‌توانید آثار هنری دیجیتال تحویل بگیرید و در صورت لزوم از قابلیت‌های ویرایشی آن هم استفاده کنید.

استفاده از هوش مصنوعی dall-e برای ساخت تصویر
استفاده از هوش مصنوعی dall-e برای ساخت تصویر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

البته ابزار DALL.E تنها ابزار ساخت تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی نیست و در مطلب زیر چند ابزار کاربردی دیگر را هم معرفی کرده‌ایم.

ابزار ویرایش تصویر Adobe Photoshop

ابزارهای ساخت تصویر هوش مصنوعی، مانند DALL.E و Midjourney می‌توانند تصاویر خلاقانه‌ای برای شما بسازند اما اگر لازم باشد تصاویر را ویرایش کنید، باید از ابزارهای ویرایش تصویر AI استفاده کنید که امکان انجام تغییرات را در تصاویر ساخته شده در اختیار شما قرار می‌دهند. یکی از بهترین و نام‌آشنا‌ترین این ابزارها، ابزار Adobe Photoshop است که با اضافه شدن قابلیت AI آن به نام Generative Fill، می‌توانید بدون نیاز به دانش طراحی حرفه‌ای، تغییرات دلخواهتان را در تصاویر ایجاد کنید. برای مثال، چیزی را به تصویر اضافه یا حذف کنید بدون این‌که کوچک‌ترین اشکالی در تصویر اصلی ایجاد شود.

استفاده از generative fill فتوشاپ برای ادیت تصویر با هوش مصنوعی
استفاده از generative fill فتوشاپ برای ادیت تصویر با هوش مصنوعی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

البته برای استفاده از این قابلیت باید نسخه بتای فتوشاپ را نصب کنید. همچنین می‌توانید از ابزارهای دیگری که در مطلب زیر معرفی شده‌اند، استفاده کنید:

ابزار ساخت و ویرایش ویدیو Descript

تفاوتی ندارد که ویدیو را برای برندسازی شخصی‌تان تولید کنید یا بخواهید محصولات و خدمات کسب و کار با آن تبلیغ کنید. استفاده از ویدیو به‌عنوان ابزار بازاریابی و انتقال پیام، روشی است که خیلی مورد استقبال مخاطبان بوده و حالا با ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از قبل هم قابل‌انجام است. یکی از بهترین این ابزارها، پلتفرم Descript «+» است که با کمک آن می‌توانید فایل‌های صوتی و تصویری را از طریق متن یا سناریو‌ی آن‌ها ویرایش کنید.

استفاده از ابزار ai‌ ساخت ویدیو descrite
استفاده از ابزار ai‌ ساخت ویدیو descrite (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

ابزار Descript رابط کاربری آسانی دارد و برای کارهای تیمی گزینه بسیار خوبی است.

بهترین ابزارهای بازاریابی با AI برای تحقیق و نگارش

تحقیق و نوشتن در بازاریابی دیجیتال در اغلب موارد با هم انجام می‌شوند و غیر ممکن است قبل از این‌که بررسی‌های لازم را انجام دهید یا اطلاعات موردنیازتان را جمع‌آوری کنید، بتوانید محتوای درستی بنویسید. این تحقیق و بررسی در بازاریابی دیجیتال ممکن است تحقیقات بازار، تحقیق روی موضوعی خاص یا هر نوع تحقیق دیگری باشد. خوشبختانه تحقیق و بررسی و نگارش محتوا را هم می‌توانید به کمک هوش مصنوعی انجام دهید. در ادامه چند ابزار را معرفی می‌کنیم.

چت جی پی تی

ربات گفتگوی ChatGPT نیازی به معرفی ندارد و حتی اگر تابه‌حال از آن استفاده نکرده باشید، حتما در مورد قابلیت‌های مختلف آن در بازاریابی شنیده‌اید. با کمک این ربات گفتگو می‌توانید ایده‌پردازی کنید، ساختار محتوا را تنظیم کنید، پیام‌های بازاریابی شخصی‌سازی‌‌شده برای مشتریان برند بسازید و حتی تحقیقات بازار انجام دهید. خوبی این چت‌بات این است که تمام گفتگوهای قبلی را به یاد می‌آورد و از اطلاعات موجود در آن‌ها برای ارائه خروجی بهتر استفاده می‌کند.

استفاده از چت جی پی تی برای تحقیقات بازار
استفاده از چت جی پی تی برای تحقیقات بازار (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

ابزار تولید متن Jasper

با کمک گرفتن از ابزارهای نگارش AI می‌توانید بهتر ایده‌پردازی کرده و از ابزار بخواهید این ایده‌ها را به متن‌های قابل‌درک تبدیل کند. این متن‌ها در درجه اول اطلاعات کلی دارند اما اگر بتوانید آن‌‌ها را به‌خوبی آموزش بدهید، پس از گذشت مدتی می‌توانید محتوایی از آن‌ها دریافت کنید که کاملا با برند و مخاطب هدف شما هم‌خوانی دارد. یکی از ابزارهایی در زمینه تولید متن بازاریابی عملکرد خوب خود را در این مدت اثبات کرده، ابزار JasperAI است که با بارگذاری اطلاعات مربوط به کسب و کار و کاتالوگ‌های محصول در آن، می‌توانید آن را به‌خوبی آموزش دهید تا محتوای تولیدی را بر اساس این اطلاعات بهینه کند.

استفاده از jasperai برای تولید متن
استفاده از jasperai برای تولید متن (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در ادامه این مسیر، JasperAI می‌تواند با تشخیص لحن برند، پیش‌نویس اولیه متن‌ها، کپی تبلیغات، طرح کلی محتوا و متن ایمیل را به‌خوبی بنویسد.

ابزار بهینه سازی محتوای سئو Clearscope

ابزارهای بهینه‌سازی محتوا یک قدم جلوتر از ابزارهای تولید متن عمل می‌کنند و با در نظر گرفتن نکات مربوط به بهینه‌سازی و سئوی محتوا، از رتبه گرفتن آن در صفحه نتایج گوگل اطمینان حاصل می‌کنند. یکی از کاربردی‌ترین این ابزارها، Clearscope نام دارد که پس از دریافت متن، آن را از نظر سئو بررسی می‌کند و با تشخیص کلمات کلیدی موجود در متن و بخش‌های مختلف و عنوان‌های اصلی و فرعی آن، پیشنهادات و نکاتی را برای بهبود سئوی آن ارائه می‌کند.

استفاده از clearscope برای سئوی محتوا
استفاده از clearscope برای سئوی محتوا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

ابزار بررسی دستوری متن Grammarly

بعد از نوشتن متن باید از خوانایی و بدون اشکال بودن آن هم مطمئن شوید. ابزار Grammarly، ابزاری است که مانند دستیار نویسنده و ویراستار، متن شما را از نظر خوانایی، مشکلات دستوری و املایی بررسی کرده و پیشنهاداتی برای بهبود آن ارائه می‌کند. البته اخیرا قابلیت جدید و مبتنی بر AI دیگری به نام GrammarlyGO به این ابزار اضافه شده که با شناسایی کمبود‌های متن، چند پیشنهاد برای بهبود آن نشان می‌دهد و حتی می‌تواند در تولید متن هم به شما کمک کند.

استفاده از گرامرلی برای بهبود خوانایی متن
استفاده از گرامرلی برای بهبود خوانایی متن (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

بهترین ابزارهای بازاریابی با AI برای شبکه‌های اجتماعی

فعالیت کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی ترکیبی از تولید محتوای متنی، تصویری و ویدیویی، پاسخ‌گویی و خدمات مشتریان و تحلیل احساسات آن‌ها است و انجام این کارها زمان خیلی زیادی از بازاریابان دیجیتال صرف می‌کند. با کمک هوش مصنوعی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی هم سریع‌تر پیش می‌رود. در ادامه، دو ابزار کاربردی در این زمینه را معرفی می‌کنیم.

ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی FeedHive

ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی حتی بدون استفاده از هوش مصنوعی هم برای انجام وظایف تکراری، زمان‌بندی پست‌ها و خلاصه اجرای یک استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ کاربردهای زیادی داشتند و حالا با اضافه شدن هوش مصنوعی به آن‌ها، بیشتر می‌توان روی آن‌ها حساب کرد. یکی از بهترین این ابزارها FeedHive است که با قابلیت‌های خودکارسازی فرایند‌های مختلف از تولید محتوا گرفته تا بازیابی آن، پست‌گذاری و نظارت بر حساب‌های کاربری را به‌خوبی انجام می‌دهد.

استفاده از ابزار feedhive برای مدیریت شبکه های اجتماعی با ai
استفاده از ابزار feedhive برای مدیریت شبکه های اجتماعی با ai (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

برای مثال، قابلیت بازیابی محتوای FeedHive از پست‌های قدیمی، پست‌های جدید تولید می‌کند و قابلیت پست‌گذاری شرطی، پس از شمارش میزان تعاملی که پست مشخصی دریافت کرده، اقدام مشخصی را انجام می‌دهد.

ابزار طراحی Canva

محتوا در شبکه‌های اجتماعی حرف اول را می‌زند و کسب و کارها زمان زیادی را به کارهای گرافیکی ساخت این محتوا اختصاص می‌دهند. برای رفع این چالش، ابزار Canva بهترین گزینه است که با کمک آن می‌توانید از پست‌های اسلایدی لینکدین گرفته تا استوری اینستاگرام و هر نوع محتوای بصری دیگری را با کیفیت بسیار بالا برای شبکه‌های اجتماعی تولید کنید.

استفاده از canva برای ساخت تصویر در شبکه های اجتماعی با ai
استفاده از canva برای ساخت تصویر در شبکه های اجتماعی با ai (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

کار با رابط کاربری Canva خیلی آسان است و قالب‌های ازپیش‌آماده زیادی هم در آن به‌صورت رایگان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ایده‌پردازی بهتر استفاده کنید. همچنین قابلیت Magic Design اخیرا به این ابزار اضافه شده که مبتنی بر هوش مصنوعی عمل می‌کند و بعد از دریافت متن پرامپت، آن را به تصویر تبدیل می‌کند.

مزایا و معایب به کارگیری هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

با توضیحاتی که تا این بخش گفته شد، حتما شما هم قبول دارید که هوش مصنوعی توانسته به‌خوبی چهره بازاریابی دیجیتال و روش‌های انجام آن را متحول کند. از بازاریابی محتوا و خدمات مشتریان گرفته تا تحلیل داده‌ها و ساخت تبلیغات موثرتر بر اساس ویژگی‌های مشتریان، همه به شکل جدیدی با AI قابل‌انجام است. هوش مصنوعی علاوه بر آن‌که به انجام بهتر و سریع‌تر فرایندهای بازاریابی و تبلیغات کمک کرده، توانسته در زمان، هزینه و منابع مصرفی بازاریابان دیجیتال هم کاهش چشم‌گیری ایجاد کند.

مزایا

در فهرست زیر به چند مورد از اصلی‌ترین مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی اشاره کرده‌ایم:

  • افزایش بهره‌وری: با استفاده از AI می‌توان انواع مختلفی از وظایف و کارها را به‌صورت خودکار انجام داد تا بازاریابان دیجیتال زمان و انرژی خود را صرف انجام وظایف دشوارتر و راهبردی‌تری کنند.
  • کارایی بالاتر: دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی، فعالیت‌ها و کارهایی پیش‌پاافتاده‌ای مثل ورودی داده‌ها، جداسازی مخاطبان راغب (لید‌های) کمپین‌های بازاریابی و پاسخ به سوالات و دیدگاه‌های مشتریان را به‌خوبی انجام می‌دهد.
  • افزایش «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI): هوش مصنوعی با پیش‌بینی رفتار و تصمیمات خرید مشتریان بر اساس داده‌های واقعی به بهبود تجربه کاربری کمک کرده و با تولید محتوای موردنیاز آن‌‌ها، تکمیل سفر مشتری را توسط او تضمین می‌کند.
  • تولید و بهینه‌سازی محتوا: AI تولید محتوای باکیفیت را به‌صورت خودکار در مقیاس زیاد برای همه کانال‌های بازاریابی امکان‌پذیر کرده است.
  • شخصی‌سازی پیام بازاریابی در مقیاس گسترده: هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های مشتریان و ساخت پیشنهادات و محتوای کاملا شخصی‌سازی شده، تجربه مشتریان را در ارتباط با برند و استفاده از محصولات و خدمات آن بهبود می‌دهد.
  • انجام پیش‌بینی‌های تحلیلی: هوش مصنوعی رفتار مشتری و موضوعات داغ بازار را بر اساس داده‌های قبلی که در گذشته جمع‌آوری شده، پیش‌بینی می‌کند تا به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و موثرتر کسب و کار کمک کند.
  • خودکارسازی وظایف و وفعالیت‌های تکراری: هوش مصنوعی وظایف روزانه و تکراری مثل تحلیل داده، بخش‌بندی مشتریان، طبقه‌بندی ایمیل‌ها، وارد کردن داده و گزارش‌گیری ساده را به‌خوبی مدیریت می‌کند.
دختر دیجیتال مارکتر و ربات هوش مصنوعی پشت میز نشسته اند

انجام دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی، در کنار مزایای بی‌شماری که دارد، معایبی هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

معایب انجام دیجیتال مارکتینگ با AI

چند مورد از معایب استفاده از AI در دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • غرض‌ورزی: اثربخشی هوش مصنوعی دقیقا بر اساس داده‌هایی است که مورداستفاده قرار می‌دهد بنابراین نمی‌توان از بی‌طرفانه‌ بودن نتایجی که در اختیار شما قرار می‌دهد، مطمئن بود. به‌عبارت بهتر، باید این نکته را در نظر بگیرید که استراتژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، این پتانسیل را دارند که تحت‌تأثیر سوگیری‌های نژادی، جنسیتی، فرهنگی یا اقتصادی‌اجتماعی قرار بگیرند.
  • دقیق نبودن: اگر داده‌های اشتباه یا غیردقیقی در اختیار هوش مصنوعی قرار بگیرند، نتایج تحلیل این داده‌ها هم با اشتباه همراه خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود کسب و کارها نیز تصمیمات غلط و هزینه‌بری برای کسب و کار بگیرند.
  • مسائل اخلاقی: نگرانی اخلاقی هوش مصنوعی با دیجیتال مارکتینگ شامل مواردی مثل دستکاری داده‌ها و رفتار کاربر و میزان رضایت او است.
  • حساسیت و امنیت داده‌ها: سیستم‌های هوش مصنوعی اغلب برای عملکرد درست نیاز دارند به حجم گسترده‌ای از پایگاه‌های داده دسترسی داشته باشند که این موضوع چالش مدیریت امنیت اطلاعات و داده‌های حساس کسب و کار و مشتریان آن را برای تیم بازاریابی ایجاد می‌کند.
  • شفافیت: با فراگیر شدن محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی، سوالاتی در مورد شفافیت محتوا، سرقت ادبیِ معتبر بودن و موارد مشابه آن‌ها مطرح می‌شود.

بررسی دقیق تر AI و مسیر استفاده از آن در بازاریابی دیجیتال

اگر قصد دارید در مورد دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی بدانید، یعنی به‌خوبی می‌دانید «بازاریابی دیجیتال» چیست، اما شاید درک کاملی از AI نداشته باشید. «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) به زبان ساده، یعنی کامپیوترها بتوانند مانند انسان‌ها فکر کنند، تجربه به‌دست بیاورند و تصمیم بگیرند. با به‌کارگیری هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ از قابلیت‌های آن در جمع‌آوری داده، «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing)، «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و تحلیل داده برای رسیدن به دیدگاه‌های مشتریان، شخصی‌سازی بیشتر پیام‌ها و تبلیغات بازاریابی و انجام خودکار وظایف و فرایندهای تکراری استفاده می‌شود.

مزیت استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در آن است که می‌تواند با سرعت بالایی داده‌ها و الگوهای رفتاری مشتری را تحلیل کند. واضح است که هرچه سریع‌تر بتوانید مشتری و رفتارهای او را تحلیل کنید، پاسخ‌گویی سریع‌تر و بهتری هم به نیازهای او خواهید داشت. به این موضوع باید این نکته را هم اضافه کنیم که می‌توانید AI را آموزش دهید تا تحلیل داده را بهتر و دقیق‌تر انجام دهد. این قابلیت‌ها کمک می‌کند پیام‌های بازاریابی بسازید که با ویژگی‌های مشتریان هدف هم‌خوانی کامل دارد و در زمان و در زمان مکان درست به آن‌ها نمایش داده می‌شود. ساخت این پیام‌ها هم با کمک هوش مصنوعی امکان‌پذیر است.

از آنجایی که همه این کارها فقط با نوشتن چند پرامپت ساده در سایت‌ها و ابزارهای مبتنی بر AI امکان‌پذیر است، روزبه‌روز به تعداد کسب و کارهایی که از این فناوری شگفت‌انگیز برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود و بر اساس آمارها، ۹۰ درصد بازاریابان دیجیتال استفاده از AI را برای تولید محتوا تایید می‌کنند که این کار بیشتر از ۵ ساعت در روز در زمان تولیدکنندگان محتوا صرفه‌جویی می‌کند. به‌طور کلی دلایل اهمیت به‌کارگیری AI را در دیجیتال مارکتینگ می‌توان در موارد فهرست زیر خلاصه کرد:

  • افزایش خلاقیت و نوآوری
  • رسیدن به دیدگاه‌های داده‌محور در مورد مشتری
  • توسعه و بهبود محصولات و خدمات
  • شخصی‌سازی بهتر تجربه مشتریان
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه تیم بازاریابی
دیجیتال مارکتر رو به روی ربات هوش مصنوعی ایستاده است

البته هوش مصنوعی یک‌شبه به چنین پیشرفتی در دیجیتال مارکتینگ نرسیده و اتفاقا مسیر طولانی طی کرده و هنوز هم (حداقل تا زمان نگارش این مطلب در مجله فرادرس) نتوانسته به جایگزین کامل انسان تبدیل شود، اما چه چیزی بهتر از آن که دستیاری باهوش و تیزبین در کنارتان داشته باشید تا همه کارهای سخت و زمان‌بر را در بازاریابی برای شما انجام دهد.

هوش مصنوعی چه مسیری را در دیجیتال مارکتینگ طی کرده است؟

اگرچه سابقه استفاده از هوش مصنوعی در همه بخش‌های کسب و کارها به‌خصوص تیم‌های بازاریابی، به چند سال قبل از معرفی هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی برمی‌گردد، اما چون این ربات هوشمند گفتگومحور در کمتر از یک سال، فرصت‌های جدیدی در اختیار بازاریابان دیجیتال قرار داده، سروصدای زیادی هم در دنیای بازاریابی دیجیتال به پا کرده است. در فهرست زیر خیلی مختصر به مسیر استفاده از AI در دیجیتال مارکتینگ اشاره کرده‌ایم:

  • در مراحل ابتدایی، استفاده از AI توسط تیم‌های بازاریابی کسب و کارها به «خودکارسازی» (Automation) ساده فرایند‌ها و ایجاد «ربات‌های گفتگو یا چت‌بات‌های» (Chatbots) بسیار ساده برای ارسال پیام‌های از پیش آماده‌شده محدود می‌شد. این پیام‌ها با هدف تولید «مخاطب راغب» (لید) از طریق ربات گفتگوی داخل وب‌سایت و پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام برای مشتریان ارسال می‌شدند. نتیجه این استفاده، برقراری ارتباط و پاسخ‌گویی بهتر به مشتریان بود.
  • با گذشت زمان و پیشرفت الگوریتم‌های یادگیری ماشین، بازاریابان از هوش مصنوعی برای تحلیل سریع‌تر و آسان‌تر داده‌های مشتریان و بازخوردهای آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت استفاده کردند. نتایج این تحلیل‌ها، برای «بخش‌بندی مخاطبان» (Audience Segmentation)، شخصی‌سازی هرچه بیشتر محتوا و کمپین بازاریابی کاربرد داشت و در نهایت به افزایش نرخ تبدیل مخاطب راغب (لید) به مشتری کمک زیادی کرد.
  • با گسترش هرچه بیشتر ابزارها و سایت‌های مبتنی بر AI، قابلیت‌های بالا پیشرفت کردند و علاوه بر کاربردهای بالا، هوش مصنوعی در بازاریابی وارد حوزه «تحلیل احساسات» (Sentiment Analysis) هم شده و می‌تواند بر اساس نظرات و ترجیحات او، محتوا یا پیام شخصی‌سازی شده به او نشان دهد. به این موضوع واقعیت مجازی، چت‌بات‌های بسیار پیشرفته‌تر و دستیارهای صوتی را هم اضافه کنید.
دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی

در ماه‌های اخیر با معرفی نسخه‌های سه‌ونیم و چهار ChatGPT توسط شرکت OpenAI که از NLP استفاده می‌کند، بازاریابان دیجیتال توانستند از آن‌ها برای تحلیل حجم گسترده‌ای از داده‌های مشتریان و ساخت استراتژی‌های رقابتی بازاریابی کمک بگیرند و خیلی از فرایندهای تکراری، زمان‌بر و پرهزینه را سریع‌تر انجام دهند. نتایج حاصل از این استفاده به‌قدری چشم‌گیری و قابل‌توجه بود که فقط بعد از گذشت چند ماه، انجام بسیاری از کارها در بازاریابی دیجیتال، بدون ChatGPT اصلا قابل‌تصور نیست.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین را می‌توان روشی بسیار مؤثر برای افزایش احتمال دیده شدن و تعامل با محتوا دانست. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

همان‌طور که بازاریابی دیجیتال و روش‌های انجام آن همزمان با پیشرفت‌های روز دنیا به‌طور دائم به‌روزرسانی می‌شوند، به‌کارگیری هوش مصنوعی در این حوزه به یکی از مزیت‌های رقابتی کسب و کارها تبدیل شده است. تفاوتی ندارد از تکنولوژی هوش مصنوعی برای ساخت چت‌بات‌های تولید مخاطب راغب (لید) استفاده کنید، با آن نرخ ریزش مشتریان را تحلیل کنید یا فرایند تولید محتوا را سریع‌تر پیش ببرید، در هر صورت مزایای بی‌شماری که این تکنولوژی برای کسب و کار شما فراهم می‌کند، قابل‌انکار نیست.

با به‌کارگیری AI در فرایند‌های بازاریابی دیجیتال، می‌توانید به دریایی از تحلیل‌ها و نتیجه‌گیری‌های ارزشمند برسید، کارهای روتین و تکراری را سریع‌تر و موثر انجام دهید و جذب لید و رشد کسب و کار را در سطوح بالاتری محقق کنید.

سوالات متداول در مورد تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ با AI

در این مطلب از مجله فرادرس به بررسی کاربردها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی پرداختیم و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد این موضوع پاسخ می‌دهیم.

انجام سئو در دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی چگونه قابل‌انجام است؟

سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو، یکی از حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از AI به‌‌شکل بهینه‌تر و سریع‌تری قابل انجام است. بخش عمده کمک هوش مصنوعی به انجام سئو، به تحلیل و تحقیق کلمات کلیدی و به‌دنبال آن شناخت قصد کاربر از جستجو مرتبط است. ازجمله مهم‌ترین قابلیت‌های هوش مصنوعی در این حوزه می‌توان به شناسایی خوشه‌های موضوعی مرتبط با حوزه کاری، انجام تحقیق کلمات کلیدی بر اساس قصد مخاطبان از جستجو، شناسایی شکاف‌ها و فرصت‌های کلمات کلیدی و بهینه‌سازی و توسعه محتوا بر اساس اصول سئو اشاره کرد.

AI چگونه به شخصی‌سازی پیام‌ها در بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی با توانایی بالایی که در تحلیل حجم گسترده‌ای از داده‌های مشتریان دارد، می‌تواند به دسته‌بندی آن‌ها بر اساس شباهت‌ها، علاقه‌مندی‌ها و نیازمندی‌هایی که دارند، کمک کند. در ادامه این مسیر، با تحلیل داده‌ها و تعاملات مربوط به هر مشتری، AI می‌تواند تبلیغ، محتوا یا پیشنهاداتی را که هر مشتری بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کند، شناسایی و برای او ارسال کند.

آیا می‌توان با کمک AI، پرسونای مخاطب هدف را طراحی کرد؟

بله، هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که در ساخت پرسونا به بازاریابان دیجیتال کمک کند. ساخت پرسونای مشتری یکی از اقدامات اصلی در استراتژی‌های بازاریابی است و به اجرای کمپین‌های بازاریابی هدفمندتر کمک خیلی زیادی می‌کند. ابزارهایی مانند ChatGPT و هوش مصنوعی بینگ، می‌توانند در جمع‌آوری داده‌های مشتری، توسعه پروفایل واقعی مشتری بر اساس داده‌ها و ساخت پرسونا به کسب و کار کمک کند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Digital Marketing InstitutezapierLandbotdelve.ai
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *