محتوای سئو شده چیست و چگونه تولید می شود؟ – از صفر تا صد

۵۵۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۸ دقیقه
محتوای سئو شده چیست و چگونه تولید می شود؟ – از صفر تا صد

اگر در زمان جستجو در گوگل به نتایج جایگاه‌های بالای صفحه نتایج توجه کرده باشید، متوجه می‌شوید که اغلب آن‌ها چند ویژگی مشترک دارند. برای مثال، عنوان آن‌ها ترغیب‌کننده است، می‌توانید عبارت مورد جستجوی خودتان را در بخش‌های مختلف صفحه ببینید و از همه مهم‌تر این‌که پاسخ سوال خود را در آن‌ها پیدا می‌کنید. علت این موضوع بهینه‌سازی همه این محتواها بر اساس اصول سئو است. محتوای سئو شده محتوایی است که بر اساس اصول سئو نوشته و بهینه‌‌‌‌سازی شده و کاربران به‌خوبی با آن تعامل می‌کنند. در این مطلب از مجله فرادرس یاد می‌گیرید محتوای سئو شده چیست و برای تولید آن چه نکاتی را باید رعایت کنید.

فهرست مطالب این نوشته

محتوای سئو شده چیست ؟

حتما در وب‌سایت‌ها و بلاگ‌پست‌های مختلف با اصلاح محتوای سئو شده روبه‌رو شده‌اید. برای این‌که یاد بگیرید چطور باید چنین محتوایی تولید کنید باید اول بدانید مفهوم محتوای سئو شده چیست و چرا سئوی محتوا به یکی از بخش‌های اصلی سئوی وب‌سایت تبدیل شده است. «سئوی محتوا» (Content SEO) به فرایند تولید و تغییر محتوا بر اساس تکنیک‌های سئو گفته می‌شود. بر اساس همین تعریف، «محتوای سئو شده» را می‌توان به‌صورت زیر تعریف کرد:

  • محتوای آنلاینی که با هدف رتبه گرفتن در صفحه نتایج موتورهای جستجویی مثل گوگل تولید می‌شود. منظور از رتبه گرفتن در صفحه نتایج، ظاهر شدن در جایگاه‌های بالای صفحه اول SERP است. محتوای سئو شده معمولا بر اساس کلمه کلیدی خاصی بهینه می‌شود.

ازجمله کارهای مهم در تولید محتوای سئو شده می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

در ادامه بیشتر در مورد اقدامات لازم برای سئوی محتوا می‌خوانید.

چرا باید محتوای وب‌سایت را سئو کنیم؟

درست است که اصلی‌ترین دلیل تولید و بهینه‌سازی محتوا طبق اصول سئو، رتبه گرفتن در صفحه نتایج است اما سئوی محتوا مزایای دیگری هم دارد. مهم‌تر از همه این‌که با رعایت اصول سئوی محتوا، تجربه کاربری بهتری به کاربران ارائه می‌کنید. چه چیزی مهم‌تر از این‌که بازدیدکنندگان وب‌سایت پاسخ سوال خود را به‌راحتی در محتوای شما پیدا و با رضایت خاطر صفحه را ترک کنند؟

اصول تولید محتوای سئو شده

رضایت کاربر، توجه گوگل یا دیگر موتورهای جستجو را بیشتر به وب‌سایت شما جلب می‌‌کند. استمرار در تولید چنین محتوایی حلقه‌های این زنجیر را کامل‌تر می‌کند و با گذشت زمان به منبع تخصصی کسب و کارتان تبدیل می‌شوید. در این مرحله احتمالا سوال شما این است که اصول مهم در تولید محتوای سئو شده چیست و چه مهارت‌هایی برای این کار لازم است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تولید محتوای موفق طبق اصول سئو حاصل ترکیب سه حوزه زیر است:

  • آشنایی با اصول بهینه‌سازی محتوا برای ربات جستجو و کاربر
  • داشتن دانش و اطلاعات کافی در مورد موضوع محتوا
  • آشنایی با درست‌نویسی و اصول ویراستاری

در بخش‌های بعدی یاد می‌گیرید چطور محتوای وب‌سایت را بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی کنید. اگر در مورد نحوه کار سئو و شیوه رتبه‌دهی موتورهای جستجو اطلاعات کافی ندارید، در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد آن بحث کرده‌ایم:

چگونه محتوای سئو شده بنویسیم؟

حالا که یاد گرفتید محتوای سئو شده چیست و اهمیت آن را در بهبود رتبه وب‌سایت و تجربه کاربری درک کردید، بدون معطلی به سراغ بررسی اصول تولید محتوای سئو شده می‌رویم. اگر می‌پرسید مراحل نوشتن و تولید محتوای سئو شده چیست باید گفت می‌توان این مراحل را در دو دسته اقدامات لازم قبل از نوشتن محتوا و بعد از نوشتن آن خلاصه کرد.

جدول زیر، دیدگاه کاملی از آنچه باید برای تولید محتوای سئو شده انجام دهید، به شما نشان می‌دهد.

زمان بهینه‌سازی محتوامراحل اصلی بهینه‌سازی
قبل از نوشتن محتواتهیه فهرست از موضوعات مهم
تبدیل موضوع به کلمه کلیدی
انتخاب کلمه کلیدی اصلی
بعد از نوشتن محتوانگارش محتوای جامع
بهینه کردن محتوا با کلمه کلیدی
کاربرپسند کردن محتوا
اشتراک‌گذاری و ارتقای محتوا در شبکه‌های اجتماعی
دریافت بک‌لینک برای محتوا
تحلیل و آنالیز نتایج

در بخش‌های بعدی، هریک از مراحل بالا و اقدامات لازم برای هرکدام را به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم. ابتدا به‌سراغ اقداماتی می‌رویم که قبل از نوشتن محتوا باید انجام دهید و کار را با تهیه فهرست از موضوعات مهم آغاز می‌کنیم.

تهیه فهرست از موضوعات مهم

تولید و بهینه‌‌سازی محتوای سئو شده از زمان پیدا کردن و انتخاب موضوع آغاز می‌شود. ایده‌پردازی برای انتخاب موضوعات در ابتدای کار چندان آسان نیست، اما اگر از همین ابتدا همه‌چیز را اصولی‌تر پیش ببرید، بقیه مراحل برای شما آسان‌تر می‌شود. برای شروع، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کاغذ و قلم بردارید یا در فایل صفحه گسترده، فهرستی از موضوعات و اصطلاحات تخصصی و مرتبط با خدمات و محصولات کسب و کار بسازید. این کار کمک می‌کند دیدگاه کلی در مورد موضوعات پیدا کنید.
  • در مرحله بعدی باید با روش‌های مختلف بفهمید موضوعاتی که در مرحله اول نوشته‌اید، اصلا برای مخاطب هدف کسب و کار شما اهمیتی دارند یا نه. این موضوع خیلی مهم است چون محتوا را قرار است برای مخاطبان هدف کسب و کار تولید کنید. پس مهم است که بدانید کاربران هدف محتوای شما در مورد چه موضوعاتی حرف می‌زنند و چه نقطه‌نظراتی دارند.
تولید محتوای سئو شده با تهیه فهرست از موضوعات مهم

از کجا بفهمیم مخاطبان به چه موضوعاتی فکر می‌کنند؟

منابع مختلفی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید موضوعات مهم برای کاربران را تشخیص دهید. ازجمله این منابع می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • اطلاعات موجود در پرسونای مخاطب
  • بخش نظرات در شبکه‌های اجتماعی
  • وبلاگ کسب و کارهای رقیب
  • وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ
  • وب‌سایت ویکی‌پدیا و Answer The Public «+»

در ادامه یاد می‌گیرید اهمیت استفاده از منابع بالا چیست. البته بعضی از این منابع بیشتر برای زبان انگلیسی کاربرد دارند اما برای ایده گرفتن مناسب‌اند.

اطلاعات موجود در پرسونای مخاطب

«پرسونا» (Persona) به طرح اولیه‌ای گفته می‌شود که بر اساس ویژگی‌های اصلی، علاقه‌مندی‌ها، نقاط قوت و ضعف مخاطبان هدف ساخته می‌شود. با کمک اطلاعات موجود در پرسونای مخاطب هدف کسب و کار می‌توانید حدس بزنید مخاطب شما بیشتر برای چه موضوعاتی جستجو می‌کند و علاقه دارد در مورد چه مسائلی بداند. در حقیقت پرسونا به شما کمک می‌کند حدس بزنید مخاطبان هدف کسب و کار شما زمانی که به‌طور مستقیم در مورد محصولات و خدماتتان جستجو نمی‌کنند، به دنبال پیدا کردن چه اطلاعاتی هستند.

برای مثال، مخاطبان هدف یک آژانس بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای کوچک و بزرگی هستند که علاقه دارند در مورد انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ و نحوه اجرای استراتژی‌های مختلف آن بدانند. بر همین اساس، وبلاگ این آژانس می‌تواند موضوعاتی در حوزه‌های زیر برای مخاطبان هدف خود تولید کند:

زمانی که موضوعات مورد سوال مخاطبان را پیدا کردید، بهتر می‌توانید موضوعاتی را در محتوا بگنجانید که پاسخ سوالات و نیازهای مخاطبان باشد. فراموش نکنید که اصلی‌ترین هدف از ساخت پرسونا، شناخت علاقه‌مندی‌ها و دغدغه‌‌های مخاطبان است.

بخش نظرات شبکه های اجتماعی

حساب کاربری رسمی کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی و خصوصا بخش نظرات بهترین منبع برای پیدا کردن موضوعات موردبحث کاربران و مخاطبان هدف کسب و کار است. از این طریق می‌توانید موضوعاتی را که کاربران در مورد آن‌ها سوال دارند پیدا و یادداشت کنید. شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل ماهیت تعاملی خود معمولا نظرات صادقانه‌تر و دقیق‌تری در اختیار شما قرار می‌دهند.

اگر کسب و کارتان را تازه راه انداخته‌اید و هنوز حساب کاربری برای آن در پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین ایجاد نکرده‌اید، صفحه کسب و کارهای رقیب در فضای مجازی را بررسی کنید تا ببینید مخاطبان آن‌ها بیشتر در مورد چه موضوعاتی سوال دارند و بحث می‌کنند.

وبلاگ کسب و کارهای رقیب

سری به وبلاگ‌های رقیب بزنید و موضوعاتی را که بر اساس آن‌ها محتوا تولید کرده‌اند، یادداشت کنید. ببینید چقدر از محتوای بصری مثل عکس و ویدیو یا اینفوگرافیک در بخش‌های مختلف محتوا استفاده کرده‌اند. این کار را برای چند وبلاگ تکرار کرده و سعی کنید وجه اشتراک آن‌ها را پیدا کنید.

اهمیت بررسی وبلاگ رقیب در تولید محتوای سئو شده چیست

وب‌سایت پرسش و‌ پاسخ

وب‌سایت‌های پرسش‌وپاسخ وب‌سایت‌هایی هستند که کاربران در آن‌ها در مورد موضوعات مختلف صحبت می‌کنند و به سوالات یکدیگر پاسخ می‌دهند. در این وب‌سایت‌ها در مورد کوچک‌ترین موضوعات هم بحث می‌شود. البته شاید برای تولید محتوا به زبان فارسی خیلی نتوانید از این وب‌سایت‌ها استفاده کنید. با این وجود بد نیست سری به بهترین آن‌ها مثل Quora «+» و Reddit «+» بزنید و موضوعات اصلی کسب و کار را در نوار جستجوی آن‌ها وارد کنید. خوبی دیگر این وب‌سایت‌ها آن است که می‌توانید ببینید چه موضوعات مرتبطی دائما موردبحث قرار گرفته‌اند.

استفاده از Answer The Public و ویکی‌پدیا

موضوعاتی را که تا این مرحله پیدا کرده‌اید، در فهرست مرتبی یادداشت کنید و به‌سراغ وب‌سایت Answer The Public «+» بروید. این وب‌سایت سوالات کاربران سطح وب را در دسته‌بندی‌های مختلف به شما نشان می‌دهد. برای استفاده از این پلتفرم کافی‌ست در نوار جستجوی بالای صفحه موضوع موردنظرتان را وارد کنید:

استفاده از وب سایت answer the public برای پیدا کردن موضوع
جستجوی موضوع Coffee در ابزار Answer The Public (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با ساخت حساب کاربری در این وب‌سایت می‌توانید سه بار در روز موضوعات دلخواهتان را به‌صورت رایگان در این وب‌سایت جستجو کنید. در تصویر بالا، موضوع «قهوه» را در نوار جستجو وارد کردیم. عباراتی که این وب‌سایت برای شما جمع‌آوری می‌کند، در ۵ دسته زیر قرار می‌گیرند که با کلیک روی هرکدام به بخش مربوط به آن هدایت می‌شوید:

بخش های مختلف ابزار answer the public
بخش های مختلف ابزار answer the public

برای دیدن سوالات مرتبط با موضوع «قهوه»، روی بخش Questions کلیک کردیم و به نتایج زیر رسیدیم:

نمونه بخش سوال ابزار answer the public
نمونه سوالات ابزار Answer The Public برای موضوع Coffee (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تصویر بالا، فقط بخشی از پیشنهاداتی است که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این ابزار در زبان فارسی خیلی کاربردی ندارد اما هدف در اینجا ایده‌پردازی است و Answer The Public به شما کمک می‌کند ایده‌های جدید پیدا کنید.

در ادامه، به‌سراغ وب‌سایت ویکی‌پدیا بروید و موضوع موردنظرتان را در نوار جستجوی آن وارد کنید. در ادامه، از بخش فهرست دریایی از موضوعات مرتبط را پیدا می‌کنید. در نمونه زیر، کلمه «قهوه» را در نوار جستجوی این وب‌سایت وارد کردیم. تصویر زیر، فهرست مطالب مرتبط با این موضوع را نشان می‌دهد:

نمونه استفاده از فهرست مطالب ویکی پدیا
فهرست مطالب ویکی‌پدیا موضوعات کلی و جزیی مرتبط زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با کلیک روی هرکدام از بخش‌های فهرست، به بخش مرتبط آن هدایت می‌شوید. حتی می‌توانید روی کلمات آبی‌رنگ درون متن که لینک داخلی به صفحات و موضوعات مرتبط هستند، کلیک کنید و موضوعات متنوع‌تری ببینید. در مثال قهوه، روی بخش «گونه‌های قهوه» کلیک کردیم. در این بخش، لینک داخلی صفحات و موضوعات مرتبط جزیی‌تر در مورد انواع قهوه وجود دارد:

استفاده از لینک داخلی ویکی‌پدیا
در عنوان‌های صفحات ویکی‌پدیا می‌توانید به کمک لینک‌های داخلی به موضوعات مرتبط‌تر هدایت شوید. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تا اینجا کلی ایده و موضوع جدید و مرتبط پیدا کرده‌اید که باید آن را با فهرست اولیه محصولات و خدمات کسب و کار ترکیب کنید و به فهرستی کامل برای تولید محتوا برسید. در ادامه، نوبت به آن می‌رسد که این موضوعات را به کلمه کلیدی تبدیل کنید. در بخش بعدی یاد می‌گیرید چطور این کار را انجام دهید.

تبدیل موضوع به کلمه کلیدی

تا این بخش آموختید روش ایده‌پردازی و پیدا کردن موضوع در تولید محتوای سئو شده چیست و حالا باید یاد بگیرید چطور این موضوعات را به کلمه کلیدی تبدیل کنید. «عبارت یا کلمه کلیدی» (Keyword | Keyphrase) به کلمه یا گروهی از کلمات گفته می‌شود که کاربران اینترنت از آن‌ها برای جستجوی موضوعات در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.

برای نوشتن محتوای بهینه‌شده بر اساس اصول سئو، ابتدا باید موضوعاتی را که پیدا کرده‌اید، به شکل کلمات و عبارات موردجستجوی کاربر دربیاورید. با این کار زمانی که کاربر آن کلمه یا عبارت را در نوار جستجو وارد می‌کند، محتوای شما در فهرست نتایج به او نشان داده می‌شود. در اصطلاح تخصصی سئو به مجموعه کارهایی که در این مرحله انجام می‌دهید، «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) گفته می‌شود. تحقیق کلمه کلیدی اصلی‌ترین مرحله‌ای است که برای تولید محتوای سئو شده باید انجام دهید.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در تولید محتوای سئو شده چیست

نحوه پیدا کردن کلمه کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی فرایند گسترده‌‌ای است و انجام آن در مقیاس‌های بزرگ زمان زیادی از کارشناسان سئو صرف می‌کند. در اینجا چند روش ساده را که به کمک آن‌ها می‌توان فهمید کاربران موضوعات مرتبط با کسب و کار شما را با استفاده از چه کلماتی جستجو می‌کنند، آورده‌ایم. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از پیشنهادات گوگل
  • استفاده از بخش جستجوهای مرتبط صفحه نتایج
  • استفاده از ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی

در ادامه در مورد هرکدام از موارد بالا توضیح می‌دهیم. برای تحقیق کلمات کلیدی روش‌های و ابزارهای پولی و رایگان مختلفی وجود دارد که ما در اینجا فقط به چند ابزار رایگان اشاره می‌کنیم.

استفاده از پیشنهادات گوگل

اولین و معتبرترین منبع برای پیدا کردن کلمه کلیدی، پیشنهادات تکمیل خودکار گوگل است. کافی‌ست موضوع انتخابی خود را در نوار جستجوی گوگل وارد کنید. همزمان با تایپ موضوع، قبل و بعد از زدن دکمه Space، گوگل پیشنهادات مرتبطی را به شما نشان می‌دهد. به مثال قهوه برمی‌گردیم. فرض کنید موضوع «قهوه چیست» را انتخاب کرده‌ایم. در تصویر زیر همین عبارت را در گوگل تایپ کردیم:

نمونه استفاده از پیشنهادات گوگل
پیشنهادات تکمیل خودکار گوگل برای عبارت کلیدی «قهوه چیست» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با زدن دکمه Space، چند پیشنهاد دیگر به فهرست اضافه می‌شود:

نمونه استفاده از پیشنهادات گوگل با زدن space
پیشنهادات تکمیل خودکار گوگل برای عبارت «قهوه چیست» بعد از زدن دکمه Space (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اغلب عباراتی که با این روش پیدا می‌کنید، از نوع «کلمات کلیدی طولانی» (Long-tail Keywords) هستند که در زمان جستجو توسط کاربران استفاده می‌شوند و هنوز رقابت زیادی بین وب‌سایت‌های مختلف بر سر آن‌ها وجود ندارد. کار تولید و بهینه‌سازی محتوا بر اساس اصول سئو را بهتر است با استفاده از همین کلمات و عبارات شروع کنید.

استفاده از بخش جستجوهای مرتبط صفحه نتایج

این مرحله در ادامه مرحله قبلی اتفاق می‌افتد. کافی‌ست بعد از تایپ عبارت موردنظرتان، روی دکمه جستجو کلیک کنید و وارد صفحه نتایج شوید. با اسکرول این صفحه به پایین، بخشی با عنوان «جستجوهای مرتبط» (Related Searches) می‌بینید که چند عبارت مرتبط دیگر به شما معرفی می‌کند. بخش جستجوهای مرتبط عبارت «انواع قهوه چیست» را ببینید:

نمونه استفاده از بخش جستجوهای مرتبط در صفحه نتایج
نمونه استفاده از بخش جستجوهای مرتبط در صفحه نتایج (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این کار را می‌توانید برای هرکدام از عبارات پیشنهادی گوگل تکرار و جستجوهای مرتبط بیشتری را پیدا کنید.

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

تا اینجا تقریبا می‌دانید کاربران موضوع موردنظر شما را با استفاده از چه کلمات و عباراتی در گوگل جستجو می‌کنند. برای تکمیل مراحل بالا، عبارت انتخابی اصلی را در ابزارهای زیر هم جستجو کنید:

  • ابزار Keyword Tool.io «+»: نسخه رایگان این ابزار فهرستی از کلمات و عبارات مورد استفاده و مرتبط کاربران را به شما نشان می‌دهد. مزیت مهم این ابزار پشتیبانی از زبان فارسی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کلمه کلیدی مثل میزان جستجو باید نسخه پولی این ابزار را تهیه کنید. در نمونه زیر، عبارت «خواص قهوه چیست» را در این ابزار جستجو کردیم:
استفاده از ابزار keywordtool.io برای تحقیق کلمات کلیدی
استفاده از ابزار keywordtool.io برای تحقیق کلمات کلیدی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • ابزار Google Trends «+»: ابزار رایگان گوگل که میزان جستجوی عبارت کلیدی موردنظر شما را در بازه‌های زمانی و مناطق جغرافیایی مختلف به‌صورت نمودار نمایش می‌دهد. به کمک گوگل ترندز می‌توانید میزان جستجوی چند عبارت کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنید. فقط با وارد کردن کلمه کلیدی و تنظیم موقعیت جغرافیایی روی ایران، می‌توانید ببینید کلمه کلیدی موردنظر شما چقدر توسط کاربران جستجو شده است:
نمونه استفاده از گوگل ترندز برای تحقیق کلمات کلیدی
نمودار میزان جستجوی کلمه کلیدی «قهوه چیست» در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • ابزار KWFinder «+»: با نسخه رایگان این ابزار می‌توانید دفعات معدودی کلمه کلیدی موردنظرتان را جستجو کنید و به اطلاعات مهمی مثل میزان جستجو و سختی کلمه کلیدی هم دست پیدا کنید.
  • ابزار کیوردچی: ابزار رایگان ایرانی با عملکردی شبیه ابزار Answer The Public که ترکیب‌های متفاوتی از عبارت کلیدی موردنظر شما در اختیارتان قرار می‌دهد:
نمونه استفاده از ابزار کیوردچی برای تحقیق کلمات کلیدی
نمونه استفاده از ابزار کیوردچی برای تحقیق کلمات کلیدی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • ابزار Google Keyword Planner: گوگل کیورد پلنر ابزار رایگان و حرفه‌ای گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی در تبلیغات در موتورهای جستجو است اما می‌توانید از پیشنهادات متنوع آن در تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. تصویر زیر، نتایج جستجوی عبارت کلیدی «Blue Shirt» را به همراه داده‌هایی مثل میزان جستجو و رقابتی بودن آن را نمایش می‌دهد:
نمونه استفاده از گوگل کیورد پلنر
نمونه استفاده از گوگل کیورد پلنر برای عبارت کلیدی «Blue Shirt» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • ابزار Ubbersuggest «+»: ابزاری رایگان و کاربردی که نسخه رایگان آن در روز امکان سه بار جستجوی کلمه کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر نمایش عبارات کلیدی مرتبط و پرجستجو، می‌توانید اطلاعاتی در مورد میزان جستجوی عبارات در گزارش Ubbersuggest ببینید:
نمونه استفاده از ابزار ubbersuggest برای تحقیق کلمات کلیدی
نمونه استفاده از ابزار Ubbersuggest برای تحقیق کلمات کلیدی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • بررسی صفحه نتایج: صفحه نتایج گوگل و بینگ دید غنی‌تر از هر منبع تحقیقی دیگری برای پیدا کردن کلمات کلیدی عمل می‌کند. کافی‌ست عبارت مورنظرتان را در نوار جستجو وارد کنید و ببینید نتایج جایگاه‌های بالا، کلمات کلیدی را در چه ترکیب‌هایی به کار برده‌اند و چطور می‌توانید از آن‌ها در محتوای صفحه استفاده کنید.

تا این‌جا یاد گرفتید روش پیدا کردن موضوع و تحقیق کلمات کلیدی در تولید محتوای سئو شده چیست و در ادامه یاد می‌گیرید چطور از بین کلمات کلیدی پیدا شده، یکی را به‌عنوان کلمه کلیدی اصلی انتخاب کنید. در مطلب زیر از مجله فرادرس، در مورد فرایند تحقیق کلمات کلیدی و ابزارهای آن به‌طور کامل بحث کرده‌ایم:

روش انتخاب کلمه کلیدی در تولید محتوای سئو شده چیست ؟

در بخش‌های قبلی یاد گرفتید روش پیدا کردن موضوع و تبدیل آن به کلمه کلیدی در تولید محتوای سئو شده چیست. حالا فهرستی از کلمات کلیدی در اختیار داریم که باید از بین آن‌ها یک مورد را به‌عنوان کلمه کلیدی اصلی محتوا و اساس بهینه‌سازی صفحه انتخاب کنیم. کلمه کلیدی اصلی باید دو ویژگی اصلی زیر را داشته باشد:

  • موضوع اصلی صفحه را توصیف کند.
  • توسط کاربران جستجو شود.

به مثال «قهوه» برمی‌گردیم. فرض کنید می‌خواهید مطلبی در مورد قهوه، انواع و خواص آن بنویسید. در چنین موردی قطعا عبارت «قهوه چیست» بهترین کلمه کلیدی است که می‌توانید برای محتوا انتخاب کنید. قبل از نهایی کردن این انتخاب لازم است چند مورد مهم زیر را درباره آن بررسی کنید:

  • «حجم یا میزان جستجو» (Search Volume)
  • بررسی هماهنگی با «قصد کاربر از جستجو» (Search Intent)
  • بررسی «نرخ کلیک طبیعی» (Organic Click-through Rate) کلمه کلیدی
  • بررسی «سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty)

در ادامه، یاد می‌گیرید مفهوم هریک از این موارد در تولید محتوای سئو شده چیست و چرا باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

حجم یا میزان جستجوی کلمه کلیدی

میزان جستجوی کلمه کلیدی نشان می‌دهد کلمه کلیدی چقدر توسط کاربران جستجو می‌شود. واضح است که هرچه کلمه کلیدی انتخابی شما بیشتر توسط کاربران جستجو شود، ترافیک بیشتری هم از آن به طرف وب‌سایت جذب می‌شود. با کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل گوگل کیورد پلنر می‌توانید میزان جستجوی هر کلمه در بازه‌های زمانی مشخص پیدا کنید:

استفاده از گوگل کیورد پلنر برای فهمیدن میزان جستجوی کلمه کلیدی
نمونه استفاده از گوگل کیورد پلنر برای فهمیدن میزان جستجوی کلمه کلیدی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

بررسی نرخ کلیک طبیعی کلمه کلیدی

میزان جستجوی کلمات کلیدی به‌تنهایی کافی نیست و باید ببینید کلمه کلیدی انتخابی بعد از ظاهر شدن در صفحه نتایج تا چه میزان از کاربران کلیک دریافت می‌کند. نرخ کلیک به نسبت تعداد کلیک‌ها روی لینک وب‌سایت شما در صفحه نتایج تقسیم بر تعداد کل دفعات نمایش آن گفته می‌شود. آمارها نشان می‌دهند نرخ کلیک طبیعی در دستگاه‌های موبایل و کامپیوترهای دسکتاپ به میزان زیادی روبه‌کاهش است. علت کاهش نرخ کلیک طبیعی در SERP را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • «نتایج پولی» (Paid Results) صفحه نتایج
کاهش نرخ کلیک طبیعی به دلیل وجود نتایج پولی
نمایش نتایج پولی برای بسیاری از کلمات کلیدی در serp باعث شده نرخ کلیک طبیعی کاهش پیدا کند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • «پاسخ‌های ویژه» (Featured Snippets)
نمونه پاسخ های ویژه در serp
وجود پاسخ‌های ویژه در SERP باعث شده نرخ کلیک طبیعی نتایج رتبه‌های پایین‌تر کاهش پیدا کند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

افزوده شدن این نتایج به SERP باعث شده بسیاری از جستجوگران پاسخ موضوع مورد جستجوی خود را از طریق آن‌ها پیدا کنند و اصلا به نتایج طبیعی نگاه نکنند، چه برسد که بخواهند روی آن‌ها کلیک کنند. به‌همین دلیل است که علاوه بر حجم جستجو باید نرخ کلیک طبیعی کلمه کلیدی انتخابی را هم بررسی کنید. برای این کار دو روش وجود دارد:

  • وضعیت و انواع نتایج در SERP را بررسی کنید: کلمه کلیدی انتخابی را در گوگل جستجو و با دیدی جدید نتایج صفحه اول را بررسی کنید. اگر در صفحه نتایجی غیر از نتایج طبیعی (مانند نتایج پولی یا پاسخ‌های ویژه) را به‌میزان زیادی دیدید، حدس این‌که بسیاری از کلیک‌ها صرف این نتایج می‌شود چندان دشوار نیست. پس حتی اگر محتوای شما در رتبه‌های بالای نتایج طبیعی هم قرار بگیرد، احتمالا کلیک زیادی دریافت نمی‌کند.
  • از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی کمک بگیرید: زمانی که کلمه کلیدی انتخابی را در این ابزارها جستجو می‌کنید، در کنار دیگر داده‌هایی که ابزار جمع‌آوری می‌کند، می‌توانید تخمین نرخ کلیک طبیعی و پولی را ببینید. تصویر زیر، تخمین دو ابزار Moz Pro و Ahrefs را برای نرخ کلیک طبیعی کلمه کلیدی نشان می‌دهد:
استفاده از moz pro و ahrefs برای تخمین نرخ کلیک طبیعی

نکته مهم: اگر یک کلمه کلیدی میزان جستجوی بالایی دارد اما نرخ کلیک طبیعی آن کم است در بسیاری از موارد بازهم ارزشش را دارد که برای آن محتوا تولید کنید چون در هر صورت افراد زیادی در مورد آن جستجو می‌کنند.

در مطلب زیر از مجله در مورد نرخ کلیک و روش‌های افزایش آن به‌طور مفصل و به‌زبان ساده صحبت کرده‌ایم:

سختی کلمه کلیدی

سختی کلمه کلیدی معیاری است که توصیف می‌کند رتبه گرفتن در صفحه اول SERP برای کلمه کلیدی انتخابی شما چقدر دشوار است. هرچه کلمه کلیدی رقابتی‌تر باشد و وب‌سایت‌های بیشتری بر اساس آن محتوا تولید کنند، در اصطلاح سئو رتبه گرفتن برای آن سخت‌تر است.

اگر کار تولید محتوا در وب‌سایت را به‌تازگی شروع کرده‌اید، بهتر است از کلمات کلیدی طویل بیشتر استفاده کنید. این کلمات کم‌رقابت‌تر هستند و قصد کاربر از جستجو را به شکل واضح‌تری بیان می‌کنند به همین دلیل با تولید محتوا پیرامون آن‌ها سریع‌تر در صفحه نتایج رتبه می‌گیرید. در ادامه مسیر و همزمان با بهبود ترافیک وب‌سایت، می‌توانید به رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی پررقابت‌تر هم برنامه‌ریزی کنید.

هماهنگی کلمه کلیدی با قصد کاربر از جستجو

زمانی که کلمه کلیدی را انتخاب می‌کنید باید مطمئن شوید که محتوای تولیدی برای آن با قصد کاربر از جستجو هماهنگی دارد. گوگل در زمان رتبه‌بندی نتایج همیشه قصد کاربر از جستجو را در اولویت قرار می‌دهد. بنابراین اگر محتوای شما نتواند به سوال کاربر پاسخ دهد گوگل آن را نامرتبط در نظر می‌گیرد و رتبه خوبی به آن نمی‌دهد. برای این‌که از بروز این مشکل جلوگیری کنید قبل از نوشتن باید نوع محتوا و کلمه کلیدی را با هم هماهنگ کنید.

قبل از این‌که بگوییم چطور این کار را انجام دهید، توجه شما را به ۴ نوع اصلی Search Intent یا همان قصد کاربر از جستجو جلب می‌کنیم:

قصد کاربر از جستجوهدفمثال
«جستجو برای کسب اطلاعات» (Informational Intent)پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد موضوعخواص قهوه اسپرسو چیست؟
«جستجو برای دسترسی» (Navigational Intent)هدایت شدن به وب‌سایت یا صفحه وب مشخصوب‌سایت کافه رئیس
«جستجو برای بررسی و مقایسه» (Commercial Intent)انجام مقایسه پیش از اقدام به خریدقیمت اسپرسوساز برقی جدید
«جستجو برای خرید» (Transactional Intent)خرید و انجام تبدیل موردنظرخرید آنلاین قهوه‌ساز فیلپیس

قصد کاربر از جستجو را چطور تشخیص دهیم؟

گوگل همیشه نتایج را بر اساس قصد کاربر از جستجو در SERP اولویت‌بندی می‌کند. بنابراین برای شروع، دوباره باید از صفحه نتایج کمک بگیرید. کلمه کلیدی انتخابی موردنظرتان را در نوار جستجو وارد کنید تا ببینید گوگل بیشتر چه نوع محتوایی را به کاربران نمایش می‌دهد. نتایج صفحه اول را از سه نظر بررسی کنید:

  • نوع محتوا: ممکن است در صفحه اول انواع مختلفی از محتوا را ببینید، برای مثال بلاگ‌پست، صفحه معرفی محصول، صفحه فرود یا صفحه دسته‌بندی. اگر هر ۱۰ نتیجه اول بلاگ‌پست بودند، شما هم بلاگ‌پست بنویسید. در چنین صفحه نتایج و برای چنین کلمه کلیدی هیچ فایده‌ای در بهینه کردن صفحه معرفی محصول وجود ندارد.
  • قالب‌بندی محتوا: محتواهایی که در SERP می‌بینید، در چه قالبی نوشته شده‌اند؟ بیشتر راهنما هستند یا بلاگ‌پست فهرستی هستند؟ محتوای چند رتبه ابتدایی به شما نشان می‌دهند کاربر دقیقا به دنبال دانستن چه چیزی است. اگر اغلب نتایج به‌صورت بلاگ‌پست‌های فهرستی نوشته شده‌اند، شما هم از همین ایده برای نوشتن محتوا استفاده کنید.
  • زاویه دید محتوا: ببینید هرکدام از نتایج چه ارزشی منحصربه‌فردی را به کاربر ارائه می‌کنند. همزمان با بررسی موضوع از زاویه دید متفاوت باید شباهت بین مطلب خودتان و مطالب وب‌سایت‌های رقیب را حفظ کنید.

تا این مرحله، مراحل موردنیاز قبل از نوشتن محتوای سئوشده را انجام داده‌اید و از این بخش به بعد باید به سراغ نوشتن محتوا بروید. در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد نحوه انتخاب کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئوی وب‌سایت توضیح داده‌ایم:

نوشتن محتوای جامع

تا این بخش از کار یاد گرفتید مهم‌ترین کارها قبل از شروع به نوشتن محتوای سئو شده چیست و در ادامه، اقداماتی را که باید در زمان نوشتن و پس از انتشار محتوا انجام دهید، بررسی می‌کنیم. این نکته را فراموش نکنید که کیفیت محتوا شرط لازم برای رتبه گرفتن آن در صفحه نتایج است اما کافی نیست. محتوای وب‌سایت برای نمایش در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج علاوه بر باکیفیت بودن، باید کامل و جامع باشد.

منظور از «محتوای جامع» (Comprehensive Content) محتوایی است که نیاز کاربر را از جستجوی کلمه کلیدی در نوار جستجو به‌طور کامل پاسخ دهد. بر اساس نتایج یک بررسی، نتایج جایگاه‌های بالای صفحه نتایج برای کلمات کلیدی مختلف به‌طور متوسط حدود ۱۵۰۰ کلمه بودند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت محتواهای طولانی‌تر معمولا رتبه بهتری در SERP می‌گیرند. این موضوع به چند دلیل اتفاق می‌افتد:

  • محتوای طولانی‌تر اطلاعات بیشتری در مورد موضوع صفحه به گوگل می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود گوگل با اطمینان بیشتری محتوای شما را در بین نتایج مرتبط به کلمه کلیدی موردجستجوی کاربر به او نمایش دهد.
  • محتواهای طولانی‌تر جنبه‌های مختلف موضوع را بیشتر پوشش می‌دهند و احتمال این‌که کاربر پاسخ سوالات خود را در آن‌ها پیدا کند، بیشتر است.
  • محتواهای طولانی‌تر در اغلب موارد بک‌لینک بیشتری دریافت می‌کنند و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری می‌شوند.

نتیجه مهم این‌که نوشتن محتوای جامع‌تر در اغلب موارد شما را در رقابت سئوی وب‌سایت جلو می‌اندازد چون در خیلی از موارد وب‌سایت‌های رقیب وقتی برای نوشتن محتوای عمیق و جامع صرف نمی‌کنند. بنابراین می‌توانید با در نظر گرفتن همین موضوع و صرف کمی زمان بیشتر محتوایی بنویسید که به‌دلیل کامل‌تر بودن شما را در رقابت سئو متمایز می‌کند. در مطلب زیر از مجله فرادرس، در مورد اصول تولید محتوای متنی در وب‌سایت و منابع یادگیری آن صحبت کرده‌ایم:

بهینه کردن محتوا با استفاده از کلمه کلیدی

در این مرحله باید محتوای صفحه را با دستورالعمل‌های سئو سازگارتر کنید. در گذشته بسیاری از وب‌مسترها و سئوکاران با محاسبه «چگالی کلمه کلیدی» (Keyword Density) تعداد کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا را تعیین و بر همان اساس محتوا را بهینه می‌کردند. استراتژی که در نهایت باعث «اشباع متن از کلمه کلیدی» (Keyword Stuffing) می‌شد و امروز گوگل وب‌سایت‌ها را به‌خاطر آن جریمه می‌کند. پس این واقعیت را بپذیرید که استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در صفحه قرار نیست رتبه بالاتری در صفحه نتایج به شما بدهد.

برای بهینه‌سازی محتوا با استفاده از کلمات کلیدی، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قرار دادن کلمه کلیدی در محل‌های اصلی صفحه
  • استفاده از کلمات و عبارات کلیدی مرتبط یا LSI
  • استفاده از لینک داخلی درون محتوا
  • استفاده از لینک خارجی درون محتوا
  • نگارش توضیح متا و استفاده از کلمه کلیدی در آن
  • نوشتن ویژگی متن جایگزین برای تصاویر

در ادامه در مورد هرکدام از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

نکات تولید محتوای سئو شده با استفاده از کلمه کلیدی چیست

قرار دادن کلمه کلیدی در محل‌های اصلی

اشباع کردن متن از کلمه کلیدی روش اشتباهی برای بهینه کردن آن است و باید این کار را با روش درست آن انجام دهید. واقعیت این است که عدد درست و ثابتی برای میزان استفاده از کلمه کلیدی در محتوا (چگالی کلمه کلیدی) وجود ندارد و در حقیقت، محل قرار گرفتن کلمات کلیدی از تعداد دفعات به‌کارگیری آن بسیار مهم‌تر است. بر همین اساس، در ابتدای مسیر مطمئن شوید که کلمه کلیدی اصلی را حتما در این محل‌ها به کار برده‌اید:

  • پیوند یکتا
  • تگ عنوان
  • ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن
  • در تگ H1
  • در تگ‌های H2

در ادامه، یاد می‌گیرید چطور این کار را انجام دهید.

قرار دادن کلمه کلیدی در پیوند یکتا

پیوند یکتا (URL) آدرسی صفحه وب است که کاربران از طریق آن محتوا را پیدا می‌کنند. ربات‌های گوگل از پیوند یکتا برای فهمیدن موضوع صفحه استفاده می‌کنند بنابراین حتما باید کلمه کلیدی اصلی را در بخش «نامک» (Slug) پیوند یکتا عینا به کار ببرید. نوشتن پیوند یکتا یک نکته مهم دیگر هم دارد و کوتاه نگه داشتن آن است. به‌همین دلیل است که برای بهینه کردن حداکثری URL طبق اصول سئو، پیشنهاد می‌کنیم از فرمول «کلمه کلیدی اصلی + یک یا نهایتا دو کلمه قبل یا بعد از آن» پیروی کنید. برای مثال، پیوند یکتای مطلب «سئوی داخلی وب‌سایت» به صورت زیر انتخاب شده است:

استفاده از کلمه کلیدی در پیوند یکتای صفحه

به کار بردن کلمه کلیدی در تگ عنوان

دومین محل مهمی که باید کلمه کلیدی را عینا در آن به کار ببرید، «تگ عنوان» (Title Tag) است. تگ عنوان خلاصه کوتاهی از موضوع محتوا است و در صفحه نتایج به شکل زیر نمایش داده می‌شود:

نمونه استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان
نمونه استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

بعد از کلیک کاربر روی لینک وب‌سایت، تگ عنوان روی برگه مرورگر قرار می‌گیرد:

محل قرار گرفتن تگ عنوان در مرورگر پس از کلیک روی لینک صفحه
محل قرار گرفتن تگ عنوان در مرورگر پس از کلیک روی لینک صفحه (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تگ عنوان بعد از پیوند یکتا دومین محلی است که هم کاربران و هم ربات‌های جستجو از طریق آن متوجه موضوع محتوا می‌شوند پس حتما باید کلمه کلیدی اصلی را حتی الامکان در ابتدای آن به کار ببرید. بهتر است این کار را فقط یک بار و به‌صورت کاملا طبیعی انجام دهید چون اگر زیاده‌روی کنید، ممکن است به نظر گوگل کیورد استافینگ به نظر برسد.

قرار دادن کلمه کلیدی اصلی در ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن

تفاوتی ندارد ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن را با عنوان مقدمه یا هر بخش دیگری آغاز می‌کنید، در هر صورت باید حتما کلمه کلیدی اصلی مطلب را در آن به کار ببرید. این کار در سئو با عنوان «برتری کلمه کلیدی» (Keyword Prominence) شناخته می‌شود و به‌طور واضح یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است. در تصویر زیر بخش مقدمه مطلب «چگونه سئو کار شویم» را می‌بینید که در آن کلمه کلیدی را عینا به کار برده‌ایم:

نمونه استفاده از کلمه کلیدی اصلی در ۱۰۰ کلمه ابتدای محتوا
نمونه استفاده از کلمه کلیدی اصلی در ۱۰۰ کلمه ابتدای محتوا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اگر می‌پرسید اهمیت این موضوع در تولید محتوای سئو شده چیست در پاسخ باید گفت هرچه کلمه کلیدی اصلی را در بخش بالاتری از بدنه اصلی محتوا به کار ببرید، گوگل صفحه را به آن کلمه کلیدی مرتبط‌تر در نظر می‌گیرد. منطق این موضوع هم کاملا واضح است. چطور ممکن است محتوایی که در مورد موضوعی خاص نوشته شده است، هیچ اشاره‌ای به موضوع اصلی آن یعنی کلمه کلیدی مطلب در کلمات ابتدایی مطلب نکرده باشد؟

استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1

در صفحات وب، متن عنوان اصلی صفحه که پس از کلیک روی لینک آن در صفحه نتایج در بالای صفحه به کاربر نمایش داده می‌شود، باید در تگ H1 قرار بگیرد. تگ H1 پس از تگ عنوان، اصلی‌ترین تگ درون صفحه است و چون هم ربات‌های جستجو و هم کاربران به آن خیلی توجه می‌کنند، بهتر است حتما کلمه کلیدی اصلی را در آن به کار ببرید.

در همین مطلب، بزرگ‌ترین عنوانی که پس از بارگذاری کامل صفحه در بالای آن می‌بینید، در تگ H1 قرار گرفته است. اگر از وردپرس برای مدیریت محتوای صفحه استفاده می‌کنید، خود ویرایشگر عنوان صفحه را به‌صورت خودکار در داخل تگ H1 قرار می‌دهد و همین که شما کلمه کلیدی اصلی را در عنوان صفحه به کار ببرید، محتوا را از این نظر بهینه کرده‌اید:

1<h1>چگونه سئو کار شویم؟ – مسیر مبتدی تا حرفه ای ویژه سال ۱۴۰۲<h1>

استفاده از کلمه کلیدی در تگ H2

محل مهم دیگر برای استفاده از کلمه کلیدی اصلی، عنوان‌های فرعی درون محتوا هستند که در تگ‌های H2 قرار می‌گیرند. در تصویر زیر، فهرست مطلب «چگونه سئو کار شویم؟» را می‌بینید که در آن در حد اعتدال کلمه کلیدی اصلی را در کنار کلمات دیگری به کار برده‌ایم:

استفاده از کلمه کلیدی اصلی محتوا در تگ h2
نمونه استفاده از کلمه کلیدی اصلی محتوا در تگ h2 (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

البته نیازی نیست برای همه عنوان‌های H2 مطلب این کار را انجام دهید، چون ممکن است در این حالت مطلب «بیش از حد بهینه‌» (Over-Optimized) شود و به سئوی صفحه آسیب بزند:

نمونه استفاده نادرست از کلمه کلیدی اصلی در تگ‌های h2
نمونه استفاده نادرست از کلمه کلیدی اصلی در تگ‌های h2 (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تصویر زیر، توصیف کاملی از از آنچه تاکنون یاد گرفتید به شما نشان می‌دهد.

محل‌های اصلی استفاده از کلمه کلیدی اصلی در محتوا
محل‌های اصلی استفاده از کلمه کلیدی اصلی در محتوا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تا اینجا یاد گرفتید اصلی‌ترین محل‌هایی که باید کلمه کلیدی اصلی را عینا در آن‌ها به‌کار ببرید، چه محل‌هایی هستند و چه نکاتی را باید برای نوشتن آن‌ها رعایت کنید. در ادامه، چند روش دیگر را یاد می‌گیرید که در اولویت‌های بعدی بهینه کردن محتوا با کلمات کلیدی قرار می‌گیرند.

استفاده از کلمات و عبارات مرتبط با کلمه کلیدی یا LSI

تا این مرحله، محتوا را نوشته‌اید و از کلمه کلیدی اصلی در بخش‌های مهم آن استفاده کرده‌اید. با این کار ربات‌های جستجو می‌توانند موضوع محتوا را تشخیص دهند. در ادامه بهینه‌سازی محتوا دو انتخاب دارید:

  • تکرار کلمه کلیدی اصلی در طول متن
  • استفاده از کلمات و عبارات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی در طول متن

در ادامه، هرکدام از موارد بالا را بررسی می‌کنیم.

تکرار کلمه کلیدی اصلی در طول محتوا

در گذشته، این کار با هدف افزایش «چگالی کلمه کلیدی» (Keyword Density) در محتوا انجام می‌شد. به این صورت که هرچه بیشتر کلمه کلیدی را در طول متن تکرار می‌کردید، گوگل محتوای صفحه را مرتبط‌تر در نظر می‌گرفت. این روش مدت زمان زیادی است که کارایی خود را از دست داده و استفاده از آن به‌عنوان یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، باعث می‌شود توسط گوگل جریمه شوید.

استفاده از کلمات و عبارات مرتبط معنایی در بدنه محتوا

با به‌روزرسانی‌های جدید الگوریتم‌های گوگل در سئو، به جای تکرار کلمه کلیدی اصلی در متن، بهتر است از کلمات و عبارات مترادف و مرتبط با آن استفاده کنید. در سئو به این کلمات و عبارات، کلمات LSI گفته می‌شود. این کلمات و عبارات ارتباط دقیق و تنگاتنگی با موضوع اصلی محتوا دارند و به دو دلیل به سئوی وب‌سایت کمک می‌کنند:

  • ربات‌های گوگل به کمک این کلمات و عبارات موضوع محتوای شما را به‌طور کامل درک می‌کنند. ممکن است بپرسید حالا که کلمه کلیدی اصلی را در محل‌هایی مثل پیوند یکتا و تگ عنوان و ... به کار برده‌ایم، چه نیازی به این کار است؟ در پاسخ باید گفت گوگل در به‌روزرسانی‌های جدید الگوریتم‌های رتبه‌بندی سئو می‌خواهد از این موضوع که موضوع اصلی محتوا را به‌طور کامل در طول متن پوشش داده‌اید، اطمینان حاصل کند. کلمات LSI دقیقا همین کار را برای ربات‌ها انجام می‌دهند.
  • استفاده از کلمات LSI باعث می‌شود صفحه وب هم برای کلمه کلیدی اصلی و هم برای دیگر کلمات کلیدی مرتبط با آن در صفحه نتایج رتبه بگیرد.

تصویر زیر، نمونه کلمات LSI برای کلمه کلیدی «قهوه چیست» را نشان می‌دهد:

نمونه کلمات کلیدی LSI برای کلمه کلیدی «قهوه چیست»
نمونه کلمات کلیدی LSI برای کلمه کلیدی «قهوه چیست» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اهمیت استفاده از لینک داخلی در تولید محتوای سئو شده چیست ؟

در این بخش یاد می‌گیرید اهمیت استفاده از لینک داخلی در تولید محتوای سئو شده چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. «لینک داخلی» (Internal Link) به لینکی گفته می‌‌شود که دو صفحه A و B وب‌سایت را به یکدیگر متصل می‌کند. برای لینک‌دهی داخلی در صفحه، از قانون زیر پیروی کنید:

  • هر وقت محتوای جدیدی در وب‌سایت منتشر می‌کنید، حتما در آن به طرف ۲ تا ۵ صفحه وب قدیمی‌تر در وب‌سایت لینک داخلی ایجاد کنید. موضوع این محتوای قدیمی‌تر باید حتما به موضوع اصلی صفحه وب مرتبط باشد.

برای مثال، در مطلب «چک‌لیست سئو» به مفاهیم درون متن لینک داخلی ایجاد کرده‌ایم و محتوای هر سه لینک با موضوع محتوای اصلی کاملا در ارتباط است:

نمونه لینک سازی داخلی در مطالب مجله
نمونه لینک سازی داخلی در مطلب چک‌لیست سئو (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اگر می‌پرسید اهمیت استفاده از لینک داخلی در فرایند تولید محتوای سئو شده چیست در پاسخ باید گفت این لینک‌ها محتوا را برای ربات‌های جستجو و کاربران بهینه می‌کنند چون:

  1. کاربران با کمک لینک‌های داخلی به‌راحتی بین صفحات مرتبط و مختلف وب‌سایت جابه‌جا می‌شوند. این موضوع اثر بسیار مثبتی روی بهبود تجربه کاربری صفحه دارد.
  2. ربات‌های جستجو از طریق لینک‌های داخلی صفحات مختلف وب‌سایت را پیدا و ساختار و معماری وب‌سایت را بهتر درک می‌کنند.

ایجاد لینک‌داخلی بین صفحات مختلف وب‌سایت، اصول خاص خود را دارد. در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌طور مفصل در مورد لینک‌سازی داخلی و تکنیک‌های انجام آن بحث کرده‌ایم:

استفاده از لینک خارجی درون محتوا

«لینک‌های خارجی» (External Links) لینک‌هایی هستند که بین صفحات دو وب‌سایت مختلف A و B ایجاد می‌شوند. بر اساس داده‌های وب‌سایت Moz که یکی از منابع معتبر آموزش سئو است، ایجاد لینک خارجی به طرف وب‌سایت‌های دیگر می‌تواند به بهبود رتبه سئوی وب‌سایت کمک کند. اینفوگرافیک زیر دید بهتری از این موضوع به شما می‌دهد:

اهمیت استفاده از لینک خارجی در تولید محتوای سئو شده چیست
استفاده از لنیک خارجی در محتوای صفحه رتبه آن را در صفحه نتایج بهبود می‌دهد. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اگر منطقی به موضوع نگاه کنید، مفهوم و اهمیت ایجاد لینک خارجی را بهتر درک می‌کنید. گوگل تلاش می‌کند محتوایی را به کاربران نشان دهد که همه اطلاعات موردنیاز آن‌ها فراهم کند. همه اطلاعات موردنیاز می‌تواند شامل منابع ارزشمند محتوا نیز باشد. بنابراین با اضافه کردن چند لینک خارجی در صفحه به طرف وب‌سایت‌های معتبر، در حقیقت محتوای وب‌سایت را با سئو سازگارتر می‌کنید.

در مجله فرادرس همیشه علاوه بر لینک منابع، لینک ابزارهای معرفی شده و مرتبط را نیز برای کاربران در طول محتوا اضافه می‌کنیم تا علاوه بر بهبود سئو، کاربران نیز دسترسی راحت‌تری به منابع و ابزارهای معرفی‌شده داشته باشند. تصویر زیر بخشی از مطلب «نقشه راه یادگیری سئو» را نشان می‌دهد که در آن، در مقابل نام هر ابزار، لینک وب‌سایت اصلی آن را نیز ذکر کرده‌ایم:

نمونه لینک خروجی در مجله فرادرس
نمونه لینک خروجی در مجله فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نگارش توضیح متا و استفاده از کلمه کلیدی در آن

«توضیحات متا» (Meta Description) در بخش پایینی تگ عنوان در صفحه نمایش به کاربران نمایش داده می‌شود و وظیفه آن ارائه توصیف کوتاهی از محتوای صفحه به کاربران است. تصویر زیر، نمونه توضیحات متای مطلب «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» را نشان می‌دهد:

محل نمایش توضیحات متا در صفحه نتایج
محل نمایش توضیحات متا در صفحه نتایج (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نوشتن توضیح متا اثر مستقیمی روی رتبه‌بندی صفحه وب در صفحه نتایج ندارد، اما هرچه آن را جذاب‌تر بنویسید کاربران بیشتر ترغیب می‌شوند روی لینک وب‌سایت شما کلیک کنند. به عبارت بهتر، توضیحات متا می‌تواند نقش مهمی در بهبود نرخ کلیک طبیعی ایفا کند. فراموش نکنید که گوگل صفحات با نرخ کلیک بالاتر را در اولویت بالاتری رتبه‌بندی می‌کند. در نوشتن توضیح متای هریک از صفحات به دو نکته مهم زیر توجه کنید:

  • کلمه کلیدی اصلی صفحه را در آن به کار ببرید.
  • برای هرکدام از صفحات وب توضیحات متای منحصربه‌فرد و جذابی بنویسید.

در مطلب زیر از مجله فرادرس در مورد توضیحات متا و نکات کلیدی نوشتن آن به‌طور کامل بحث کرده‌ایم:

نوشتن ویژگی متن جایگزین برای تصاویر محتوا

سئوی محتوا فقط به متن و بخش‌های مختلف آن محدود نیست و باید تصاویر را نیز بر اساس اصول سئو بهینه کنید. اصلی‌ترین اقدامی که باید برای سئو کردن تصاویر درون صفحه انجام دهید، استفاده از «متن جایگزین» (Alt Text) برای آن‌ها است. متن جایگزین توصیف کوتاهی در مورد موضوع تصویر است و باید در زمان بارگذاری تصویر در محتوا به آن اضافه شود. این متن سه کاربرد اصلی دارد:

  • در صورت بارگذاری نادرست تصاویر به کاربر نمایش داده می‌شود.
  • به ربات‌های جستجو کمک می‌کند درک بهتری از موضوع تصویر پیدا کنند.
  • با کمک به نمایه‌گذاری بهتر تصاویر، احتمال نمایش آن‌ها در نتایج جستجوهای تصویری را بالاتر می‌برد.

متن جایگزین هر تصویر را باید به‌صورت توصیف دقیقی از موضوع آن بنویسید و در صورت امکان از کلمه کلیدی نیز در آن استفاده کنید. در مطلب زیر از مجله فرادرس، نکات بیشتری در خصوص نوشتن متن جایگزین و دیگر تکنیک‌های سئوی تصاویر مطرح و به‌طور کامل بررسی شده‌اند:

بهینه کردن محتوا برای کاربر

تا این مرحله از کار یاد گرفتید اصلی‌ترین نکات در تولید محتوای سئو شده چیست و هرکدام چه اهمیتی در بهبود رتبه صفحه دارند. در ادامه یاد می‌گیرید چطور محتوای صفحه را برای کاربر بهینه کنید. رعایت همه نکات بالا بدون جلب رضایت کاربران، شاید برای مدت کوتاهی وب‌سایت شما را در رتبه‌های بالاتر صفحه نتایج نگه دارد اما در نهایت پایدار نیست. در این بخش یاد می‌گیرید چطور با رعایت چند نکته ساده، محتوایی تولید کنید که رضایت گوگل و کاربران را به‌طور همزمان به دست بیاورد.

منظور از محتوای بهینه برای کاربر، محتوایی است که استفاده و فهم آن برای کاربر آسان باشد. به‌عبارت بهتر، کاربر راحت محتوا را بخواند و مفهوم آن را درک کند. این موضوع سیگنال‌های مثبت تجربه کاربری را برای گوگل ارسال می‌کند که در بهبود رتبه‌بندی صفحه بسیار اثرگذار هستند. محتوای کاربرپسند چند ویژگی اصلی دارد:

  • کوتاه کردن جملات ابتدایی متن
  • استفاده از فهرست مطالب در ابتدای محتوا
  • استفاده از تصویر و ویدیو به همراه جدول، نمودار و اسکرین‌شات
  • استفاده از عنوان‌های فرعی
  • استفاده از فهرست‌های عددی و نقطه‌‌ای

ببینیم هریک از موارد بالا چطور به شما کمک می‌کنند.

استفاده از جملات کوتاه در ابتدای محتوا

یکی از نکاتی که در پاسخ به سوال «روش تولید محتوای سئو شده چیست» باید به آن بپردازیم استفاده از جملات کوتاه در ابتدای محتوا است. کاربران محتوای شما یا هر محتوای آنلاین دیگری را به‌طور کامل نمی‌خوانند بلکه خیلی سریع با چشم آن را مرور می‌کنند. استفاده از جملات طولانی ذهن و چشم کاربر را خسته کرده و باعث می‌شود رشته کلام را گم کند. این موضوع در مورد جملات ابتدایی محتوا که باید روان، گویا و ترغیب‌کننده باشند تا کاربر به خواندن محتوا ادامه دهد، اهمیت بیشتری هم دارد.

انجام یک بررسی نیز نشان می‌دهد که کاربران آنلاین تمایل بیشتری به خواندن جملات کوتاه دارند و قطعه‌های طولانی متنی باعث می‌شود صفحه را ترک کنند. دقیقا به همین دلایل است که بهتر است دو نکته مهم زیر را رعایت کنید:

  • جملات ابتدای محتوا و صفحات فرود را تا جای امکان کوتاه کنید.
  • جملات ابتدایی را با استفاده از حاشیه‌های عریض‌تر به کاربران نمایش دهید تا خیلی سریع مقدمه را بخوانند و به بخش‌های دیگر بروند.

قانون استفاده از جملات کوتاه فقط برای جملات ابتدایی صادق نیست و بهتر است برای تمام بخش‌های محتوا آن را رعایت کنید.

استفاده از فهرست مطالب در ابتدای محتوا

ایجاد «فهرست مطالب» (Table of Contents) در ابتدای محتوا، دید کامل و پیش‌نمایشی از بخش‌های مختلف محتوا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این موضوع کمک می‌کند کاربر خیلی سریع روی عنوان یا بخش موردنیاز خود کلیک کرده و به آن بخش هدایت شود. با این کار، کاربر تجربه کاربری بهتری از صفحه وب دریافت می‌کند. در مجله فرادرس، در ابتدای همه بلاگ‌‌پست‌ها ازجمله همین مطلب، فهرست مطالب را می‌بینید تا در جریان مطالبی که در صفحه به آن‌ها پرداخته شده، قرار بگیرید.

استفاده از محتوای بصری

یکی دیگر از نکاتی که رعایت آن تجربه کاربری خوبی به کاربران می‌دهد، استفاده زیاد از محتوای تصویری مانند عکس، ویدیو، نمودار، اینفوگرافیک، جدول، اسکرین‌شات و مواردی از این قبیل است. استفاده زیاد از محتوای تصویری، چند مزیت اصلی برای وب‌سایت دارد:

  • طیف گسترده‌ای از کاربران را به وب‌سایت جذب می‌کنید. برای مثال، کاربران علاقه‌مند به تماشای ویدیو برای دیدن آن روی لینک وب‌سایت کلیک می‌کنند.
  • توضیح مفاهیم پیچیده و دشوار با کمک محتوای بصری آسان‌تر است و کاربران در اغلب موارد با این شکل از محتوا ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.
  • وجود محتوای تصویری، محتوای درون صفحه را متنوع‌تر و سرگرم‌کننده‌تر می‌کند.

مجموع این چند مزیت باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری را در صفحه وب سپری کنند و همین موضوع سیگنال مرتبط بودن محتوا را برای موتورهای جستجو ارسال می‌کند. در مطلب «آنالیز سئوی سایت» مجله فرادرس از بیش از ۷۰ تصویر و اسکرین شات استفاده کرده‌ایم تا فهم موضوع را برای کاربران آسان‌تر کنیم:

نمونه استفاده زیاد از محتوای تصویری
نمونه استفاده زیاد از محتوای تصویری

استفاده زیاد از عنوان‌های فرعی

کاربران در فضای آنلاین علاوه بر تمایل به خواندن جملات کوتاه، ترجیح می‌دهند مطلب را در قالب پاراگراف‌های کوتاه بخوانند. با کمک عنوان‌های فرعی در تگ‌های h2 و h3 و h4 می‌توانید متن‌های طولانی را به قطعه‌های کوتاه محتوا تقسیم کنید. این کار فهم موضوع و خواندن آن را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. بسیاری از کارشناسان سئو، توصیه می‌کنند هر ۲۰۰ کلمه از محتوا را با عنوان فرعی از بخش بعدی جدا کنید.

استفاده از فهرست های عددی و نقطه‌ای

در بسیاری از موارد حجم محتوای هر عنوان فرعی زیاد است و نمی‌توانید عنوان جدیدی برای آن ایجاد کنید. در این موارد بهتر است از فهرست‌های عددی و نقطه‌ای برای توضیح و دسته‌بندی بهتر موضوعات مختلف استفاده کنید تا هم کاربران محتوا را راحت بخوانند و هم اطلاعات را به‌صورت قطعه‌قطعه در اختیار آن‌ها قرار داده باشید. در همین مطلب، هر بخشی که احساس کردیم خطوط طولانی شده، با استفاده از فهرست‌های عددی و نقطه‌ای آن را دسته‌بندی و سپس بیان کرده‌ایم.

ترویج محتوا در کانال های مختلف

تا این مرحله محتوا را از نظر سئوی داخلی وب‌سایت بهینه کرده‌اید. کار در این مرحله تمام نمی‌شود و در ادامه، باید محتوا را کمی هم بر اساس اصول سئو خارجی وب‌سایت بهینه‌سازی کنید. اقدامات سئوی خارجی کمک می‌کنند محتوا در فضای آنلاین بیشتر دیده شده و کاربران بیشتری را به طرف وب‌سایت هدایت کند.

یکی از اصلی‌ترین این اقدامات برای معرفی و تبلیغ محتوای وب‌سایت ترویج آن در شبکه‌های اجتماعی و از طریق ارسال ایمیل است. این کار رتبه گرفتن محتوای وب‌سایت‌هایی را که تازه فعالیت خود را شروع کرده‌اند و هنوز اعتبار زیادی در فضای آنلاین ندارند، راحت‌تر می‌کند. نتیجه این‌که اگر می‌خواهید محتوای شما در صفحه نتایج رتبه بگیرد باید آن را به‌طور اصولی ترویج کنید و از طریق کانال‌های مختلف در معرض دید کاربران قرار دهید. ازجمله اقدامات مفید در این مرحله می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • ارسال محتوای جدید از طریق خبرنامه ایمیلی
  • اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و اینستاگرام

اگر حساب کاربری رسمی کسب و کار شما دنبال‌کننده چندانی ندارد، دلسرد نشوید و به ترویج محتوا از این طریق همچنان ادامه دهید. این کار در طولانی‌مدت در افزایش ترافیک وب‌سایت اثر زیادی دارد. تا این یاد گرفتید اصلی‌ترین نکات برای تولید محتوای سئو شده چیست و چطور باید آن‌ها را انجام دهید. در ادامه، به دو نکته مهم دیگر اشاره می‌کنیم.

دریافت بک لینک برای محتوا

بعد از تولید محتوای سئو شده و ترویج آن در شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه‌های ایمیلی باید به سراغ دریافت بک‌لینک برای آن بروید. بک‌لینک به لینک خارجی گفته می‌شود که وب‌سایت‌های دیگر به طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند و اعتبار و قابل‌اطمینان بودن محتوای آن را اثبات می‌کند. گوگل بر اساس تعداد و کیفیت بک‌لینک‌های دریافتی صفحات وب، رتبه آن‌ها را در صفحه نتایج ارتقا می‌دهد. به‌همین دلیل هرچه بتوانید بک‌لینک‌های بیشتری برای وب‌سایت دریافت کنید، احتمال قرار گرفتن در جایگاه‌های بالای SERP بیشتر است.

دریافت بک‌لینک روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی دارد و باید زمان زیادی برای آن صرف کنید. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از «لینک‌سازی خراب» (Broken Link Building) است. در این روش، باید بک‌لینک‌های خراب مرتبط با محتوای خود را در وب‌سایت‌های مختلف پیدا کنید و از مدیران این وب‌سایت‌ها بخواهید آن‌ها را با بک‌لینک وب‌سایت شما جایگزین کنند.

آنالیز نتایج

بعد از انجام اقدامات بالا، نوبت به آن می‌رسد که عملکرد محتوا را آنالیز کنید تا ببینید چه نقاط ضعفی دارید و با چه روش‌هایی می‌توانید آن‌ها را بهبود دهید. این کار یک مزیت دیگر هم دارد و آن درک رفتار کاربران در مواجهه با محتوا است. بهترین ابزارها برای انجام این کار گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل هستند. برای شروع، به‌طور دائم رتبه صفحه وب را با کمک ابزارهای Position Tracking سئو بررسی کنید:

رصد دائم رتبه صفحه در صفحه نتایج
رصد دائم رتبه صفحه در صفحه نتایج (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

هم‌چنین بخش ترافیک طبیعی (ارگانیک) صفحه را در گزارش ترافیک گوگل آنالیتیکس حتما بررسی کنید:

بررسی ترافیک طبیعی صفحات وب با گوگل آنالیتیکس
بررسی ترافیک طبیعی صفحات وب با گوگل آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تعداد دفعات به نمایش درآمدن محتوا را هم می‌توانید از طریق بخش Impressions در گزارش عملکرد سرچ کنسول ببینید:

بررسی دفعات نمایش صفحه در serp با گزارش عملکرد سرچ کنسول
بررسی دفعات نمایش صفحه در SERP با گزارش عملکرد سرچ کنسول (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این نکته را فراموش نکنید که سئو فرایندی وابسته به زمان است و اگر تمام مراحلی را که تا این بخش بررسی کردیم با نهایت دقت انجام دهید باز هم ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا اثر آن‌ها را ببینید. پس انتظار نداشته باشید قطعه محتوایی که به‌تازگی منتشر کرده‌‌اید یک روزه در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج قرار بگیرد. در مطلب زیر در مورد تکنیک‌ها و روش‌های آنالیز سئوی وب‌سایت به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

اهمیت بهینه سازی محتوای آنلاین

تولید و بهینه‌سازی محتوای آنلاین در فضای وب کمک می‌کند بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار بگیرید. برای درک بهتر این جمله، اول باید دلایل تولید محتوای آنلاین را درک کنید. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا تولید محتوا (صرف‌نظر از نوع و محل انتشار آن) به بخش بزرگی از استراتژی محتوای کسب و کارهای مختلف تبدیل شده است؟ خوشبختانه این سوال پاسخ ساده‌ای دارد.

چرا محتوا تولید می‌کنیم؟

برندها با تولید محتوا تا از طریق آن محصولات و خدمات خود را معرفی و تبلیغ می‌کنند و به‌طور همزمان به سوالات مخاطبان پاسخ می‌دهند. به‌عنوان مخاطب ممکن است این محتوا را در محل‌ها و موقعیت‌های مختلفی ببینید. مثلا در بیلبوردهای تبلیغاتی کنار اتوبان یا زمانی که خسته از سرکار برمی‌گردید و چشمتان به بنرهای کوچک بالای صندلی‌های قطار در مترو می‌افتد. نیازی به گفتن نیست که احتمالا هرچه بیلبوردها خوش آب و رنگ‌تر باشند یا متن داخل آن‌ها بیشتر جذبتان کند، نام برند یا محصولات و خدمات آن بهتر در ذهنتان می‌ماند.

اهمیت تولید محتوا برای کسب و کارها

قضیه در مورد محتوای آنلاین کمی متفاوت است. محتوای آنلاین در سطح وب منتشر می‌شود و واسطه‌ای به نام موتور جستجو وظیفه نمایش آن را به کاربر فضای آنلاین برعهده می‌گیرد. گوگل به‌عنوان اصلی‌ترین موتور جستجو با کمک الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌های خود محتوای هر صفحه را بررسی و بر اساس میزان ارتباط آن با عبارت مورد جستجوی کاربر اولویت‌بندی و به او نمایش می‌دهد. پس واضح است که هرچه بیشتر محتوا را به استاندارهای موتور جستجو نزدیک کنید، احتمال بیشتری دارد که در نتایج جستجوی کاربران نمایش داده شوید. در یک کلام، بهینه‌سازی محتوا طبق اصول سئو به شما در دو مورد کمک می‌کند:

  • بهبود عملکرد محتوا و بیشتر دیده شدن آن در صفحه نتایج
  • نزدیک‌تر شدن به اهداف بازاریابی محتوایی

بدون تولید محتوای بهینه بر اساس سئو، کمتر دیده می‌شوید، در صفحه نتایج رتبه نمی‌گیرید، ترافیک مرتبطی به طرف وب‌سایت جذب نمی‌کنید، مخاطبان را به مخاطب راغب (لید) تبدیل نمی‌کنید و در نهایت محصول یا خدمتی نمی‌فروشید. در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد «بازاریابی محتوایی» (Content Marketing) و اهداف و مزایایی که برای کسب و کارها دارد، بحث کرده‌ایم:

سئو از چه نظر محتوا را بهینه می‌کند؟

فرض کنید بهترین و باکیفیت‌ترین بلاگ‌پست جهان را نوشته‌اید و در آن ضمن پاسخ به چند سوال مهم کاربر، محصولات یا خدمات مهم کسب و کارتان را هم معرفی کرده‌اید. این محتوا اگر بر اساس اصول سئوی وب‌سایت بهینه‌سازی نشده باشد، در معرض دید هیچ خواننده‌ای قرار نمی‌گیرد. این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی مثل موارد زیر اتفاق افتاده باشد:

  • کلمات کلیدی که در محتوا استفاده کرده‌اید، خیلی کم توسط کاربران جستجو می‌شوند. (در اصطلاح سئو حجم جستجوی پایینی دارند.)
  • ممکن است موضوع محتوا و جامع بودن آن را از تمام جوانب بررسی نکرده باشید.
  • شاید از عنوان‌های اصلی و فرعی مناسبی برای بخش‌های مختلف استفاده نکرده‌اید و همین موضوع باعث شده ربات‌های جستجو نتوانند درک درستی از موضوع صفحه پیدا کنند.
  • شاید عنوان اصلی صفحه موضوع صفحه را به‌درستی منعکس نمی‌کند و کاربران نمی‌توانند بفهمند محتوا دقیقا در مورد چیست.
  • و بسیاری از موارد دیگر

این عوامل دست‌به‌دست می‌دهند و باعث می‌شوند گوگل محتوای شما را نبیند. وقتی موتورهای جستجو وجود و کامل بودن محتوای شما را در وب درک نکنند، آن را درست به کاربران نمایش نمی‌دهند. سئوی محتوا همین‌جا به کمک شما می‌آید و با برطرف کردن تمام موارد بالا و ایجاد چارچوبی مشخص، بهینه‌سازی بخش‌های مختلف محتوا را برای شما آسان می‌کند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای بهبود فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) دانست. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «الگوریتم های گوگل در سئو — معرفی و بررسی جامع الگوریتم ها با مثال» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

به محتوایی که بر اساس اصول سئو و با هدف رتبه گرفتن در صفحه نتایج تولید می‌شود، محتوای سئو شده گفته می‌شود. با انتشار این محتوا در وب‌سایت ربات‌های جستجو موضوع صفحه را بهتر درک می‌کنند. بهینه‌سازی محتوا بر اساس اصول سئو در بهبود تجربه کاربری صفحه نیز موثر است. ترکیب این دو مزیت باعث می‌شود صفحه و محتوای آن در رتبه‌های بالاتری به کاربران نمایش داده شود. بهینه‌سازی محتوا طبق سئو اقدامات مختلفی را شامل می‌شود که تعدادی از آن‌ها را مثل انتخاب موضوع و تحقیق کلمه کلیدی باید قبل از نوشتن محتوا انجام دهید. در ادامه مسیر بهینه‌سازی نیز لازم است محتوای جامعی تولید کنید که از کلمه کلیدی در بخش‌های مختلف استفاده شده باشد و کاربران بتوانند به‌راحتی آن را بخوانند و درک کنند. در پایان نیز، آنالیز عملکرد محتوا در صفحه نتایج و درک الگوی تعامل کاربر با آن به بهتر شدن محتوا کمک بیشتری می‌کند.

سوالات متداول در مورد محتوای سئو شده

با مطالعه بخش‌های قبلی یاد گرفتید محتوای سئو شده چیست و چطور باید چنین محتوایی تولید کرد. در ادامه، به چند سوال پرتکرار در مورد بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای سئو پاسخ می‌دهیم.

اهمیت تولید محتوای سئو شده چیست ؟

بهینه‌سازی محتوا بر اساس اصول سئو با بهبود رتبه آن در صفحه نتایج، باعث می‌شود بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف قرار بگیرید. این موضوع به‌خودی خود با افزایش نرخ کلیک صفحه رتبه سئوی صفحه و تجربه کاربری آن را بهبود می‌دهد. به‌طور کلی می‌توان اهمیت تولید محتوای سئو شده را در دو مورد بهبود عملکرد محتوا در SERP و کمک به فرایند بازاریابی محتوایی کسب و کار خلاصه کرد.

آیا محتوای کامل و جامع رتبه بهتری در صفحه نتایج می‌گیرد؟

محتوای کاملی که به جنبه‌های مختلف موضوع می‌پردازد در اغلب موارد رتبه بهتری در صفحه نتایج می‌گیرد. علت این موضوع را می‌توان در پوشش بهتر موضوع، دادن اطلاعات بیشتر به ربات‌های جستجو و احتمال دریافت بک‌لینک‌های بیشتر توسط این محتواها خلاصه کرد.

اهمیت استفاده از محتوای تصویر در تولید محتوای سئو شده چیست ؟

استفاده زیاد از تصویر، ویدیو، اسکرین شات و دیگر انواع محتوای تصویر محتوا را برای کاربران بهینه می‌کند. با این کار هم مفاهیم پیچیده را بهتر و کامل‌تر توضیح می‌دهید و هم طیف گسترده‌تری از مخاطبان را به مطالعه محتوا ترغیب می‌کنید.

کاربرد لینک خارجی در محتوای سئو شده چیست ؟

ایجاد لینک خارجی به منابع و وب‌سایت‌های معتبر، محتوا را با اصول سئوی محتوا سازگارتر می‌کند چون با این کار همه اطلاعات موردنظر کاربر را در اختیار او قرار می‌دهید تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BACKLINKO
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *