تولید کننده محتوا کیست و چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

۴۵۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
تولید کننده محتوا کیست و چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

همکاری با تولید کننده محتوا یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد محتوای مرجع در بازاریابی به شمار می‌آید به این معنی که اگر محصول یا خدماتی ارائه می‌دهید باید برای این موارد، محتوای مرجع وجود داشته باشد تا جامعه هدف شما ارتباط بهتری با خدمات یا محصولات شما برقرار کند. این کار به کمک یک تولید کننده محتوا امکان‌پذیر است. در این مطلب یاد می‌گیریم که تولید کننده محتوا کیست و برای این‌که به یک تولید کننده محتوا تبدیل شویم چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه مهارت‌هایی را بیاموزیم.

محتوا چیست؟

کار بر روی محتوا به عنوان بخشی از تجارت و حرفه کاری در دنیای دیجیتال، امری ضروری به شمار می‌آید. هر‌آن‌چه یک کاربر به کمک اینترنت در تلفن همراه، تبلت یا لپ‌تاپ خود می‌بیند باید قدرت جاذبه‌ای داشته باشد تا در نهایت، او از وب‌سایت یا صفحه کاری شما بازدید کند و در آخر بتواند در لیست مشتری‌های وفادار شما قرار بگیرد.

این‌که بخواهید یک تبلیغ تهیه کنید یا اینکه در صفحات شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید فرقی ندارد. آن‌چه در این‌جا اهمیت دارد این است که این کار در نهایت منجر به افزایش بازدید کننده شود. مشتری شما در نگاه اول، ابتدا تحت تاثیر محتوای ارائه شده شما قرار می‌گیرد و این محتوا باید به کمک تولید کننده محتوا به بهترین شکل ارائه شود.

به طور مثال کافی است تا به برندهای تجاری شناخته شده در اینترنت نگاهی بیاندازید تا پروفایل آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را با محتوای گوناگون پیدا کنید. در حقیقت، به محتوای تولیدی آن‌‌ها نگاه می‌کنید و اگر برای شما جذاب باشد آن‌ها را دنبال یا ویدیوهایشان را تماشا و مطالبشان را مطالعه می‌کنید. تمامی این مطالب جذاب که شما را کنجکاو می‌کنند تا از نام تجاری آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید توسط تولید کننده محتوا آماده می‌شوند.

تولید کننده محتوا کیست؟

تولید کننده محتوا به شخصی می‌گویند که برای بازدیدکنندگان از وب‌سایت یا صفحات اجتماعی،‌ مطالب جذابی تولید کند. این محتوای تولیدی می‌تواند آموزشی یا به اندازه کافی برای مخاطب سرگرم‌کننده باشد تا افراد، جذب نام تجاری مشخصی شوند. در دنیای دیجیتال، تولید کننده محتوا به شخصی می‌گویند که وظیفه دارد هر نوع محتوایی اعم از متنی، صوتی و تصویری را برای تقریبا هر نوع سلیقه‌ای تهیه کند.

به طور مثال یک نام تجاری لوازم خانگی ممکن است بخواهد جهت معرفی محصول جدید خود یک تولید کننده محتوا برای شبکه‌های اجتماعی استخدام کند. بنابراین این شخص باید مطالب مختلفی جهت عرضه به مخاطب و مشتری احتمالی تهیه کند. تولید کننده محتوا می‌تواند مطالبی از هر نوع تولید کند و این مطالب می‌توانند در دسته‌بندی‌های زیر قرار بگیرند.

  • مطالب وبلاگ و مجله
  • اخبار و مطالب صنعت
  • تصاویر و اینفوگرافی
  • ویدیو و فیلم آموزشی
  • پادکست و محتوای صوتی
  • تهیه ایمیل برای تبلیغات
  • تهیه خوراک شبکه‌های اجتماعی

همانطور که می‌بینید، مطالب مختلفی می‌توانند توسط تولید کننده محتوا تهیه شوند اما این مطالب تولیدی باید با استراتژی شما ( ارائه محصولات و خدمات شما) همخوانی داشته باشند. تولید کننده حرفه‌ای محتوا می‌تواند محتوایی رقابتی و قدرتمند تولید کند تا به کمک آن، شرکت‌ها قدرت خود را در بازار تثبیت کنند و موجب جلب اعتماد مشتری شوند که این جلب اعتماد در نهایت می‌تواند فروش بیشتر را برای شرکت به همراه داشته باشد.

تولید کننده محتوا کیست

شرح وظایف تولید کننده محتوا

حال که به طور کلی یاد گرفتیم که تولید کننده محتوا کیست باید به این سوال پاسخ دهیم که تولید کننده محتوا چه کاری انجام می‌دهد و چه وظایفی دارد.

به طور مختصر در رابطه با وظایف کارشناس تولید محتوا صحبت شد اما در ادامه،‌ قدری با جزئیات بیشتری به این موضوع خواهیم پرداخت چراکه این موارد تنها نگاهی سطحی به فعالیت‌های یک تولید کننده محتوا بود. بسته به محل اشتغال و نوع مخاطب، وظایف دیگری نیز به عهده تولیدکننده محتوا خواهد بود که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • آنالیز برند: ارزش‌گذاری و آنالیز یک برند از کوچک‌ترین جزئیات یعنی موقعیت آن در میان رقبا، سبک کاری، نقاط قوت و ضعف و استراتژی‌های رقابتی همگی بر اساس نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به کمک تولیدکننده محتوا قابل ارزیابی است.
  • پیدا کردن موضوع برای محتوا:‌ تولید کننده محتوا باید بتواند ایده‌های مناسبی را برای تولید محتوا و حصول نتایج موفق ارائه کند که این امر فرآیندی است زمان‌بر و شخص باید بر اساس توانایی، دانش و تجربه خود به این موضوع بپردازد.
  • مدیریت پروژه: بسیاری از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال در پروژه‌هایی دخیل هستند که نه به صورت شخصی بلکه به شکل گروهی به تولید محتوا می‌پردازند و وظیفه مدیریت محتوا و پروژه‌های مربوطه نیز بر عهده این افراد است.
  • تحقیق و کپی‌رایتینگ: توانایی تحقیق در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت و ترجمه مطالب و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا از پست‌های کوتاه در شبکه‌های اجتماعی تا متن‌های بلند در مجلات، همگی بر عهده یک تولید کننده محتوا است.
  • طراحی: عکاسی یا طراحی مناسب این توانایی را دارد که یک محتوای خوب را به محتوایی عالی تبدیل کند چراکه یک تصویر یا یک عکس طراحی شده می‌تواند به جای هزاران کلمه، حرف برای گفتن داشته باشد.
  • ساخت ویدیو: پلتفرم‌هایی همچون یوتیوب و آپارات راه جدیدی را برای ارتباط با مخاطبین ایجاد کرده‌اند و آشنایی با نحوه ساخت ویدیو آموزشی موفق از جمله توانایی‌های یک تولیدکننده حرفه‌ای محتوا است.
  • تدوین فیلم: از دیگر وظایف مهم تولیدکننده محتوا، توانایی کار با نرم‌افزارهای تدوین فیلم از جمله پریمیر و افترافکت و همچنین نرم‌افزارهای ضبط از صفحه‌نمایش همچون کمتازیا است تا به کمک آن بتواند ویدیوهای تولیدی را ویرایش و رندر کند.
  • سئو:‌ تولیدکنندگان محتوا بویژه محتوای متنی باید بر مبانی سئو به خوبی مسلط باشند و تکنیک‌های مربوطه را در مطالب خود اعمال کنند تا این مطالب، خوانایی و در نتیجه، رتبه‌بندی بهتری در موتورهای جستجو بدست بیاورند.
  • پساتولید:‌ زمانی که یک محتوا تولید شد، مراحل دیگری را نیز باید طی کند که در اصطلاح به آن «Promotion» می‌گویند اما شاید واژه «پساتولید» یا «پرداخت» توصیف بهتری از آن‌را ارائه کند. مراحل پساتولید شامل لینک‌دهی به مطالب دیگر، ارسال ایمیل به مخاطبین و ارائه متن‌های توصیفی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی است.

محتوا چیست

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم ؟

تا اینجا فهمیدیم که تولید کننده محتوا کیست و چه وظایفی دارد اما ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه یک کارشناس تولید محتوا شویم. البته شرکت‌ها بیشتر به دنبال افرادی هستند که تحصیلاتی مرتبط با طراحی، نویسندگی و بازاریابی داشته باشند اما این امر همیشگی نیست و راه‌هایی وجود دارد تا به کمک آن به یک کارشناس حرفه‌ای در تولید محتوا تبدیل شوید.

به طور مثال می‌توانید به صورت «آزاد» (Freelancer) کار کنید چراکه نیاز به استخدام در جایی نخواهید داشت و رفته‌رفته به تجربیات خود اضافه کنید و در ادامه با افزایش نمونه‌کارهای خود و تهیه رزومه مناسب، موقعیت‌های شغلی بهتری کسب کنید.

با وجود اینکه مسیر یادگیری و تلاش برای هر شخص متفاوت است اما در ادامه روش‌هایی معمول را مطرح می‌کنیم که با بکارگیری آن‌ها بتوانید به یک کارشناس تولید محتوا تبدیل شوید.

خودآموزی تولید کننده محتوا

دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بسیاری وجود دارند که در زمینه بازاریابی و تولید محتوا فعالیت می‌کنند. از ‌آن‌جایی که تولید محتوا شغلی چندوجهی به شمار می‌آید بهتر است دورنمایی از نوع محتوای تولیدی خود داشته باشید تا با دید بهتری مهارت‌های مربوطه را یاد بگیرید.

برخی از مهارت‌ها همچون طراحی و تولید، روش‌های مشخص و تعریف‌شده‌ای برای یادگیری دارند اما یادگیری سایر مهارت‌ها همچون مدیریت و محتوانویسی ممکن است با پیچیدگی‌هایی همراه باشد. برخی از مهارت‌هایی که یک تولید کننده محتوا باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد در زیر آورده شده است:

اگر علاقه به نوشتن متون تخصصی داشته باشید، شرکت‌هایی با تمایل به استخدام افراد برای تولید محتوا تخصصی وجود دارند. به طور مثال ممکن است شخصی دارای مدرک تخصصی در زمینه مهندسی برق باشد و در خصوص نویسندگی نیز اطلاعات و مدارک کافی را کسب کرده باشد. به این ترتیب می‌تواند به یک تولید کننده محتوا در متون تخصصی برق تبدیل شود.

تولید محتوا

کارآموزی

از مراحل دیگری که کمک می‌کند بدانید تولید کننده محتوا کیست تا به یک تولید کننده محتوا تبدیل شوید این است که به صورت کارآموز در جایی شروع به کار کنید. این کارآموزی می‌تواند به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت باشد. همچنین، برخی از شرکت‌ها بعد مدت مشخصی کارآموزی، شخص را استخدام می‌کنند یا این‌که در مدت زمان کارآموزی، حقوق و مزایایی برای او در نظر می‌گیرند.

اینترنت

از جمله راه‌های دیگری که برای خود‌آموزی می‌توان مد نظر قرار داد، اینترنت و آموزش آنلاین است. فیلم‌های آموزشی و دوره‌های ویدیویی بسیاری در این بستر فراهم شده‌اند که با تهیه و مشاهده آن‌ها می‌توانید مدارک و مهارت‌های لازم را کسب کنید.

تولید کننده محتوا

بهره گیری از مهارت

خبره شدن و کسب مهارت برای تولید کننده محتوا خاصه اگر فریلنسر باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید مهارت‌های مورد نیاز خود را در حرفه‌ای‌ترین حالت یاد بگیرید. اگر به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید می‌توانید از مهارت‌های رشته خود استفاده کنید یا اینکه به کمک مهارت‌های فنی و شغلی خود، جایگاه ویژه‌ای را در بین تولیدکنندگان محتوا کسب کنید.

چالش پذیری

این بخش به شما کمک می‌کند تا امنیت شغلی خود را در این حرفه تضمین کنید. به هنگام کار یا کارآموزی، به وقایع اطراف خود، آگاهی داشته باشید. از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده کنید و خواهید دید که به بعد تازه‌ای در تولید محتوا دست پیدا می‌کنید. در فهرست زیر برخی از مهارت‌های مورد نیاز برای تولید کننده محتوا فارغ از سایر مهارت‌های فنی در نویسندگی و ترجمه آورده شده است.

  • سئو حرفه‌ای
  • مبانی HTML
  • رصد گزارش‌ها و پیشرفت یا به اصطلاح «Conversion Tracking»
  • بهبود روابط عمومی

خلق و مدیریت برند

«برندسازی شخصی» (Personal Branding) را باید برای پیشرفت در کار خود در نظر بگیرید. یک وبلاگ، کانال آموزش ویدیویی، پادکست یا شبکه اجتماعی را برای خود ایجاد کنید تا بتوانید از این طریق، مهارت‌های خود را نشان دهید و فرصت‌های شغلی بهتری کسب کنید. موارد زیر را برای برندسازی خود در نظر بگیرید.

  • تحقیق و جستجو کنید تا در خصوص موضوعات مورد علاقه روز اطلاعات بدست آورید.
  • شیوه و روش خود را در تولید محتوا بدست آورید.
  • بر روی تجربیات خود تمرکز داشته باشید.
  • محتوایی با جامعه هدف مشخص تولید کنید.
  • مطالب خود را به صورت پیوسته در محیط اینترنت (وبلاگ، شبکه اجتماعی و ...) منتشر کنید.

بهتر است حداقل یک حساب کاربری در «لینکدین» (LinkedIn) داشته باشید تا محتوای تخصصی خود را به اشتراک بگذارید.

تماس با افراد

اینکه ارتباط حقیقی با مخاطب خود ایجاد کنید به برندسازی شما کمک می‌کند اما بهتر است به سایر فرصت‌های بازاریابی نیز نگاهی داشته باشید. تماس با افراد به صورت حضوری و غیرحضوری و شرکت در همایش‌ها از جمله راهکارهای بهبود موقعیت شما است.

چگونه یادگیری مداوم در تولید محتوا داشته باشیم؟

از ‌آن‌جایی که تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال از جمله مواردی هستند که روز به روز تغییر می‌کنند، تولید کننده محتوا نیز باید با این تغیرات همراه باشد. عضو مجله‌ها و شبکه‌های اجتماعی شوید که وقایع مهم روز را به شما اطلاع می‌دهند و کمک می‌کنند تا با موضوعات مورد علاقه افراد، آشنایی داشته باشید. زمانی را برای یادگیری مهارت‌های جدید اختصاص دهید تا با تکنولوژی روز آشنایی بیشتری پیدا کنید. به این نکته توجه داشته باشید که با افزایش دانش خود، نه تنها مخاطب خود را تحت تاثیر قرار می‌دهید بلکه خود را به شخصی مفید و برجسته نیز تبدیل می‌کنید.

خصوصیات یک تولید کننده محتوا چه هستند؟

تا اینجا یاد گرفتیم که تولید کننده محتوا کیست و برای این‌که به یک تولید‌کننده موفق محتوا تبدیل شویم چه کارهایی باید انجام دهیم اما مواردی که گفته شد، به صورت کلی به وظایف تولید کننده محتوا اشاره داشت. یک تولیدکننده محتوا باید خصوصیات مختلفی از جمله مطالعه گسترده و عمیق، نوشتن مداوم فارغ از موضوع، خلق و سازمان‌دهی مستمر مطالب و در نهایت کنجکاوی و اشتیاق برای تولید محتوا داشته باشد. در ادامه قصد داریم با جزئیات بیشتری به خصوصیات یک تولید کننده محتوا بپردازیم. همچنین، با ذکر هر یک از خصوصیات، روش‌هایی را نیز برای رسیدن به این خصوصیات و تبدیل شدن آن به یک عادت ارائه می‌دهیم.

مطالعه گسترده و عمیق

همانطور که گفته شد، تولیدکنندگان محتوا بهتر است در زمینه تخصصی خود مهارت کسب کنند اما در مواردی باید به شکل عمیق‌تری به بررسی این موضوع بپردازند. تولیدکنندگان محتوا می‌دانند که زمینه کاری آن‌ها مملو از ایده‌های مختلف است و به یک بعد محدود نمی‌شود. این افراد اطلاعات مختلف را از سایر فضاها کسب و با ترکیب آن‌ها، محتوایی جدید را خلق می‌کنند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که تولید محتوا نوعی داستان‌سرایی نیز به شمار می‌آید که هر بخش از محتوا مانند ویدیو آموزشی، مطالب وبلاگی یا مقالات علمی، بخشی از این داستان را تشکیل می‌دهند که تنها محدود به سوژه داستان نیستند بلکه نحوه روایت آن نیز اهمیت بسیاری دارد.

برای این‌که به این نگاه دست پیدا کنید باید از صنایع مختلف بویژه زمینه کاری خود اطلاع داشته باشید. به طور مثال، کسی که در خصوص رمزارزها می‌نویسد باید اطلاعات خوبی در رابطه با بلاک چین هم داشته باشد. اما با توجه به این‌که بلاک چین موضوعی نوظهور به شمار می‌آید،‌ مطالعات در خصوص نحوه خرج و مخارج در دهه اخیر و دانستن مفاهیم آموزش آنلاین به تولید کننده محتوا کمک می‌کند تا بلاک چین را بهتر به مخاطبین خود معرفی کند.

علاوه بر این، مطالعه عمیق و گسترده به شخص کمک می‌کند تا الگوهای مشابهی بین صنعت و توانایی‌های خود پیدا کند و این درحالیست که این الگو‌ها در ابتدا به خوبی مشخص نیستند. به عبارت بهتر، محتوایی که تولید می‌شود باید محتوایی باشد که ارزش اشتراک‌گذاری داشته باشد و با نگاهی تازه به مطالب، به بیان آن‌ها بپردازد. البته یافتن منابع برای مطالعه روش‌های گوناگونی دارد که در ادامه به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

تولید کننده محتوا

استفاده از انواع خوراک خبری

تولیدکننده محتوا ممکن است روزانه با انواع خبرها و موضوعات گوناگون آشنا شود یا این‌که انواع کانال‌های خبری و مجلات مختلف را مطالعه کند. این حجم از اطلاعات ممکن است قدری گمراه‌کننده باشند به همین دلیل باید دسته‌بندی مشخصی برای آن‌ها انجام شود و تنها به دو یا سه منبع برای دریافت مسائل روز اعتماد کرد. همچنین برای دسته‌بندی آن‌ها برنامه‌های مختلفی وجود دارند که به کمک هوش مصنوعی، خوراک خبری را برای شخص، اولویت‌بندی می‌کنند.

اختصاص زمان برای مطالعه

زمان برای تولیدکننده محتوا بسیار حیاتی است و او باید زمان مشخصی را برای مطالعه در نظر بگیرد. اگر برای این‌کار نیاز باشد تا ساعتی زودتر نسبت به بقیه بیدار شود، بهتر است این کار را انجام دهد. حتی ممکن است شخص برای این‌که زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشد، قدری زودتر به محل کار مراجعه کند.

استفاده از شبکه های اجتماعی

مطالعه گسترده و عمیق به تنهایی کافی نیست بلکه باید از مخاطب و واکنش‌ها و نظرات آن آگاه بود. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌های جستجو شده کمک می‌کند تا شناخت بیشتری نسبت به مخاطب کسب شود و به این ترتیب در خصوص موضوعات مهم تخصص خود و مخاطب آن اطلاعات مختلفی کسب خواهد شد.

استفاده از کلمات کلیدی بلند

به کمک افزونه‌های مختلف مرتبط با کلمه کلیدی می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات مورد نظر خود را پیدا کنید. حتی با استفاده از کلمات کلیدی بلند، موضوعات مرتبط با آن کلمه کلیدی یافت می‌شوند که به شما برای تهیه موضوع کمک می‌کنند. این موضوع در نهایت سبب می‌شود که محتوای مرتبطِ پیرامون یک موضوع را نیز در دسترس داشته باشید.

خواندن مجلات

مطالعه برای یک تولید کننده محتوا باید به صورت فعال انجام بگیرد به این معنی که اگر در مجله‌های اینترنتی مطلبی را دنبال می‌کنید یا آن‌ها را در مجله‌های کاغذی مطالعه می‌کنید باید به شکلی دسته‌بندی شده به بررسی آن‌ها بپردازید. به طور مثال خلاصه آن‌ها را در محلی یادداشت کنید یا ایده‌های مرتبط با موضوع را در کامپیوتر خود بنویسید و از این طریق، تولید محتوا داشته باشید.

محتوا در مجلات

نوشتن مداوم فارغ از موضوع

نویسندگی را باید پایه و اساس تمامی رسانه‌ها دانست و باید آن‌را به عنوان ابزاری برای فکر کردن در نظر گرفت. البته برای نویسندگی نیز باید با ترجمه و همچنین ادبیات زبان خود آشنا باشید. شاید نیازی به آشنایی با وزن شعر و آرایه‌های ادبی نباشد اما آگاهی از دستور زبان و مفاهیمی همچون فعل، جمله و ... در بهبود این مهارت بسیار راه‌‌گشا خواهد بود. حتی اگر پادکست تولید می‌کنید یا این‌که فیلم آموزشی می‌سازید بهتر است زمانی را به نوشتن اختصاص دهید. اما گفتن این جمله ساده و انجام آن دشوار است. علاوه بر این باید نحوه کار و فعالیت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا بتوانید به شکلی درست و با فاصله‌های منظم، محتوای متنی تولید کنید.

به همین دلیل، در ادامه، روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که بتوانید به طور مستمر به تولید محتوا بپردازید.

مشخص کردن هدف سالانه برای نوشتن

رسیدن به یک هدف، بدون برنامه‌ریزی و نقشه راه، غیرممکن است. داشتن یک برنامه سالانه برای نوشتن، رسیدن به هدف را ممکن می‌سازد زیرا هر بار که مطلبی را می‌نویسید، انگیزه پیدا می‌کنید تا به هدف سالانه خود نزدیک‌تر شوید. علاوه بر این، داشتن این هدف به شما کمک می‌کند تا نگاهی منطقی به نویسندگی خود داشته باشید و اهداف بلندپروازانه روزانه و هفتگی را تنظیم نکنید.

مشخص کردن ساعات بهینه برای نوشتن

در کنار تمرین نویسندگی، زمان خاصی را در طول روز باید برای نوشتن در نظر بگیرید. همچنین، برای این‌که ببینید در چه زمان‌هایی بیشترین انرژی را برای نوشتن دارید به یک یا دو هفته زمان نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید که نویسندگی امری خلاقانه است که انرژی زیادی از مغز طلب می‌کند. در زمان استراحت بعد از ورزش، عضلات شما استراحت می‌کنند و انرژی از دست رفته را باز می‌یابند. به طور مشابه، برای نویسندگی نیز به زمانی نیاز دارید که در آن، بیشترین حد از انرژی را داشته باشید.

ایده‌پردازی برای رسانه مورد نظر

همانطور که گفته شد، نوشتن، پایه و اساس تمامی رسانه‌ها برای تولید محتوا به شمار می‌آید. حتی اگر در سایت‌هایی مانند آپارات و یوتیوب بخواهید فیلم آموزشی تهیه کنید باید توضیحاتی متنی به آن اضافه کنید. بنابراین، برای محتوای خود نیاز به ایده‌پردازی دارید به گونه‌ای که حجم و نوع مطلب، متناسب با رسانه مورد نظر شما باشد.

ایجاد تقویم محتوای متنی

بعد از این‌که رسانه مورد نظر خود را انتخاب کردید باید یک تقویم برای نوشتن خود ایجاد کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر برای وب‌سایت خود یا سایر پلتفرم‌ها مطلب می‌نویسید هم نیاز به یک تقویم محتوای متنی دارید. به طور مثال، فرض کنید که در دی‌ماه باشیم و بخواهید در بهمن‌ماه، هفته‌ای یک بار فیلم آموزشی در صفحه خود منتشر کنید. بنابراین، روزهای دی‌ماه را می‌توانید تقسیم کنید تا در هر روز، مقدار مشخصی متن بنویسید یا ویدیو تهیه و تدوین کنید. در نهایت، در پایان ماه، ۴ ویدیو به همراه محتوای متنی آن در اختیار دارید که می‌توانید هریک را در بهمن‌ماه منتشر کنید. به این ترتیب، در ماه بهمن و به طور مشابه در ماه‌های بعد می‌توانید محتوای تولید شده خود را به طور مستمر در اختیار مخاطبین خود قرار دهید.

تقویم محتوا

ساده بنویسید

برای نوشتن باید با اصول نویسندگی و همانطور که گفته شد با ادبیات و دستور زبان آشنایی داشته باشید. برای این کار می‌توانید از یک ویراستار مجله کمک بگیرید تا متن‌های شما را ویراستاری کند. نیازی به نوشتن متن‌های پیچیده و دشوار ندارید و هرقدر ساده‌تر بنویسید، مطالب شما برای خواننده بیشتر قابل فهم خواهند بود. همچنین، باید با قواعد سئو نیز آشنا باشید تا متن نوشته شده، علاوه بر سادگی، توجه موتورهای جستجو را نیز به خود جلب کند.

خلق و سازمان دهی مستمر مطالب توسط تولید کننده محتوا

برای این‌که به یک تولید کننده محتوا تبدیل شوید باید محتوای تولیدی خود را با استراتژی مناسب تولید کنید و آگاهی از نحوه عملکرد مطالب خود داشته باشید و درصورتیکه بازخورد مناسبی از مطالب خود دریافت نکردید، ایده‌های جدیدتری را در ذهن خود پرورش دهید.

تولیدکنندگان محتوا می‌دانند که محتوای آنلاین تنها در کوتاه‌مدت کاربرد دارد. به عبارت دیگر، مخاطبین علاقه دارند تا به گشت و گذار در صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی بپردازند و این کار تنها با لمس و اسکرول کردن صفحه گوشی و به سرعت انجام می‌شود. آن‌ها مطلب یا پست شما را می‌بینند و در بهترین حالت، با لایک کردن از آن عبور می‌کنند.

خوشبختانه یا متاسفانه، محتوای دیجیتال نسبت به محتوای چاپی، ماندگاری کوتاه‌تری دارد. اولین دلیل این موضوع، گستردگی محتوای آنلاین و علت دیگر این است که مغز انسان عادت به پردازش محصولات فیزیکی دارد تا دیجیتال. به همین دلیل، همزمان که به نوع محتوای تولیدی خود و پلتفرم انتشار آن فکر می‌کنید باید تولید محتوای خود را نیز به طور مستمر ادامه دهید.

تولیدکننده محتوا نه تنها از انتشار مستمر مطالب خود بهره می‌برد بلکه می‌تواند از اخبار، نظرات و تخصص‌های دیگران نیز سود بدست بیاورد. حتی این امکان وجود دارد که به صنایع و موضوعات مرتبط با خود مراجعه کند و در مطالب خود، لینک، ویدیو یا تصاویر آن‌ها را برای مخاطب خود به اشتراک بگذارد و نظر خود را نیز در این رابطه به شکل محتوایی بیان کند.

این کار از دو جنبه به نفع او است. اول این‌که حس اعتمادی بین تولیدکنندگان محتوا و همچنین برندهای تجاری مرتبط با او بوجود می‌آید. دوم اینکه جایگاه او در میان سایر تولیدکنندگان محتوا به عنوان شخص متخصص این حوزه ارتقا می‌یابد. در حقیقت، نظرات مختلف و ارائه محتوایی که ارزش اشتراک‌گذاری داشته باشد را باید به عنوان سکوی پرتاب یک تولید کننده محتوا برای افزایش اعتبار خود نزد مخاطبین در نظر گرفت و همانطور که گفته شد، این کار از طریق ارائه نظرات یا اشتراک‌گذاری محتوای تخصصی انجام‌پذیر است.

بنابراین، محتوایی که به درستی سازمان‌دهی شود، دو کار اصلی را انجام می‌دهد: اول این‌که عملکرد شما را در ارائه خوراک به خواننده بهبود می‌دهد و دوم این‌که به ایجاد رابطه مناسب بین مخاطب و تولیدکننده محتوا کمک می‌کند. اما برای این کار باید روش‌هایی را پی بگیرید که در ادامه به شکل دقیق‌تری به آن‌ها خواهیم پرداخت.

جستجو در حوزه تخصص

اگر می‌خواهید بدانید که تولید کننده محتوا کیست باید این تکنیک را در کار خود بکار ببرید. برای شروع، در حدود ۵ یا ۱۰ نام تجاری مرتبط با حوزه تخصصی خود را پیدا کنید که به طور مستمر، تولید محتوا می‌کنند. به طور مثال، اگر در حوزه طراحی کار می‌کنید، بلاگرهای این حوزه را پیدا کنید و تعدادی از مطالب آن‌ها را به اشتراک بگذارید و نظرات خود را نیز به آن اضافه کنید.

پیدا کردن موضوعات مورد علاقه مخاطب

ایده‌های بدون بازخورد، ارزشی ندارند. از روش‌های آنالیز محتوا و مخاطبین بهره بگیرید تا بتوانید بازخورد مطالب خود را نزد آن‌‌ها دریافت کنید و ببینید تا چه اندازه مطالب شما، ذهن مخاطب را درگیر کرده و برای مطالعه، تماشا یا گوش کردن به آن‌ها وقت سپری کرده است.

تهیه تقویم انتشار

داشتن یک تقویم انتشار یا تقویم تحریریه برای هر تولید کننده محتوا ضروری است. همانند تقویم انتشار مجلات فیزیکی، تقویم انتشار محتوای دیجیتال نیز کارکرد مشابهی دارد. این تقویم، تاریخ انتشار و نوع محتوای مورد انتشار را مشخص می‌کند. این کار را به طور دقیق برای مطالب سازمان‌دهی شده و ویژه خود انجام دهید. در این تقویم می‌توانید موارد «انتشار مجدد» (Repost) را هم لحاظ کنید اما توجه داشته باشید که عمر محتوای دیجیتال کوتاه است و این امکان وجود دارد تا انتشار مجدد برخی مطالب مورد استقبال قرار نگیرد. در نهایت داشتن این تقویم کمک می‌کند تا ببینید چه مدت از انتشار یک مطلب گذشته است و در چه زمان می‌توان یک مطلب را به طور مجدد منتشر کرد.

اعتباربخشی به محتوا

زمانی که یک محتوای سازمان‌دهی شده را خلق می‌کنید باید اعتبار آن‌را نیز افزایش دهید. این کار با اضافه کردن نظرات شخصی و پرسیدن سوال از مخاطب انجام می‌شود و در ادامه باید با مخاطب خود همراه شوید و پرسش‌های آنان را پاسخ دهید و به نحوی یک مکالمه را سازمان‌دهی کنید.

تولید کننده محتوا کیست

رصد مطالب تاثیرگذار

در این قسمت بار دیگر باید مطالب تاثیرگذار خود را رصد کنید و عملکرد آن‌ها را بسنجید. بهتر است برای این کار از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و «GTmetrix» کمک بگیرید.

شرکت در همایش ها

راه دیگر برای اینکه بدانیم تولید کننده محتوا کیست و خصوصیات او را دنبال کنیم، حضور در کنفرانس‌های مختلف است. شرکت در همایش‌ها فرصت ویژه‌ای برای تولیدکنندگان محتوا فراهم می‌کند تا با همکاران حوزه تخصصی خود ارتباط و چشم‌انداز جدیدی برای همکاری‌های خود ایجاد کنند. این موضوع خاصه برای افرادی که به تنهایی کار می‌کنند نقاط قوت بسیاری دارد چراکه از این راه می‌توانند پروژه‌های بیشتری را برای کار دریافت کنند و مهارت‌های خود را بر روی تولیدات مختلف متمرکز کنند و از این راه، میزان خلاقیت خود را افزایش دهند.

شرکت در همایش‌ها حتی اگر همایش‌هایی چندروزه باشند را باید به عنوان جزئی از مسیر شغلی و روزِ کاری در نظر گرفت تا بهترین نتیجه از آن بدست آید. به طور مشابه نیز ترفندهایی را ارائه می‌کنیم که کمک آن‌ها بتوان این نوع از خصوصیات تولید کننده محتوا را نیز به یک عادت تبدیل کرد.

رصد همایش‌ها

همایش‌های بسیار زیادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا انجام می‌شود و انجام بسیاری از آن‌ها نیز شکلی مجازی دارد. تعداد همایش‌ها زیاد و وقت برای شرکت در همه آن‌ها کم است. از این‌رو باید همایش‌هایی را انتخاب کنید که برای شما بسیار جذاب و سخنرانان مهمی در آن شرکت داشته باشند. همچنین به کارگاه‌های آموزشی در این همایش‌ها نیز دقت کنید و ببینید که از کدام‌یک می‌توانید بیشترین اطلاعات را کسب کنید. بهتر است سالانه حداکثر در ۳ یا ۴ همایش شرکت کنید.

تنها نبودن در همایش‌ها

به تنهایی به همایش نروید. در صورت امکان به همراه یک دوست در این همایش‌ها شرکت کنید چراکه با این کار، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و به لحاظ روانی، ارتباط بهتری با حاضران در همایش خواهید داشت. حتما این جمله معروف را شنیده‌اید که دو ذهن بهتر از یکی کار می‌کنند. این بدان معناست که اگر با یک همکار به همایش بروید می‌توانید کارها را تقسیم کنید و بعد از همایش و شرکت در کارگاه‌‌ها، یافته‌های خود را با یکدیگر مبادله کنید.

سازماندهی ارتباطات

همه ما زمانی که از یک همایش خارج می‌شویم، با افراد مختلفی آشنا شده‌ایم و انواع بروشور و کارت ویزیت را به همراه داریم. بهتر است همواره زمانی را برای دسته‌بندی این شماره‌های تماس در نظر بگیریم و آن‌ها را در فضایی مشخص همانند اکسل، ورد و ... دسته‌بندی کنیم. از این ارتباطات می‌توانیم در آینده به نحو مفیدی استفاده و به آن‌ها مراجعه کنیم.

پیگیری

از ارتباطات کسب شده بیشترین استفاده را ببرید. بعد از دسته‌بندی شماره‌های تماس، به اشخاصی که فکر می‌کنید بیشتر به حوزه تخصصی شما نزدیک هستند، در قالب یک ایمیل پیامی بفرستید و با آن‌ها رابطه ایجاد کنید. این رابطه را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی نیز وسعت ببخشید.

استوری و لایو

باید با همایش همانند یک محتوای قدرتمند برخورد کنید. در نتیجه بهترین فرصت برای بهره‌گیری از این محتوا، استفاده کردن از قابلیت‌های لایو در برنامه‌هایی مانند اینستاگرام و استوری کردن این نوع از رویدادها است.

تولید کننده محتوا کیست

کنجکاوی و اشتیاق در تولید کننده محتوا

تا اینجا، چهار مورد از خصوصیات تولید کننده محتوا را بیان کردیم که همگی کمک می‌کنند تا بدانیم تولید کننده محتوا کیست و چطور به یک تولید کننده محتوا تبدیل شویم و محتوایی غنی خلق کنیم. اما توسعه محتوا امری است که به فعالیت مداوم احتیاج دارد و برای این کار به ابزارهای ویژه‌ای نیاز داریم. چهار خصوصیت قبلی هریک دیگری را تغذیه می‌کنند. به طور مثال، مطالعه گسترده و عمیق به شکل ویژه‌ای به نوشتن مرتبط است و زمانی که این کار را انجام دهید، به طور خودکار به حوزه تخصصی خود مرتبط می‌شوید و تمایل به شرکت در همایش‌ها و ایجاد ارتباط با افراد مختلف خواهید داشت.

تولید محتوا یعنی این‌که همزمان هم موضوعات روز را مد نظر قرار دهید و بنویسید و هم فرصتی را برای مطالعه و درک مفاهیم جدید در نظر بگیرید. از رازهای تولید محتوا این است که به کمک ابزارهای مختلف، مخاطبین خود را رصد کنید و ببینید که چه واکنشی به محتوای شما داشته‌اند و به دنبال چه موضوعاتی هستند. تولید کننده محتوا می‌داند که مطالب او تنها زمانی مفید هستند که نیازهای مخاطب را برطرف کنند و در ذهن او نقش ببندند و در نهایت به خروجی مناسبی دست پیدا کنند. به طور مشابه، برای عادت به این خصوصیت نیز راه‌هایی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

تخصص در یک یا دو نوع محتوا

زمانیکه قصد داشته باشید به یک تولید کننده محتوا تبدیل شوید، انواع مختلفی از محتوا وجود دارند که بخواهید بر روی آن‌ها تمرکز کنید. اگر ایده خوبی داشته باشید می‌توانید یک محتوا را به شکل‌های مختلفی پرورش بدهید. به طور مثال، یک مطلب وبلاگی می‌تواند به صورت اینفوگرافیک، مطالعه موردی، فیلم آموزشی و ... به طور مجدد منتشر شود. اما در ابتدای کار باید یک یا دو پلتفرم را برای انتشار مطالب خود انتخاب کنید. این کار سبب می‌شود پیش از آنکه محتوای خود را در شبکه‌های مختلف منتشر کنید، در حوزه تخصصی خود به شخصی مهم تبدیل شوید و مخاطب جذب کنید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نقد و بررسی و نظرسنجی

از سه منبع بالا به عنوان منابع طلایی برای جذب ایده، بازخورد و تولید محتوای موفق بهره بگیرید. نظرسنجی‌ها را می‌توان به عنوان یکی از موثرترین منابع برای توسعه محتوا به شمار آورد چراکه به تولیدکننده محتوا، نگاهی کلی در خصوص انتظارات مخاطب، نقاط ضعف و قوت و تجربیات او می‌دهد و این موارد، از جمله فرصت‌های طلایی برای تولید کننده محتوا است.

معرفی فیلم آموزش تبلیغ نویسی (Copywriting)

برای این‌که بتوان محصولی را در بستر اینترنت به فروش برسانیم باید با تبلیغ‌نویسی و کپی‌رایتینگ آشنا باشیم تا از این طریق، متنی تهیه و تولید شود که کاربران تشویق به خرید محصول شوند. به همین دلیل، «فرادرس» دوره آموزشی ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه‌ای را در قالب چهار درس منتشر کرده است.

در درس یکم، مقدمه‌ای در خصوص تبلیغ‌نویسی ارائه می‌شود که از جمله مهم‌تین دروس آن می‌توان به دسته‌بندی تبلیغات و راهکارهای تولید ایده اشاره کرد. در درس دوم یاد می‌گیریم که چگونه یک تبلیغ پرفروش داشته باشیم و چطور از روانشناسی در تبلیغ‌نویسی استفاده کنیم. در درس سوم، تبلیغ‌نویسی برای رسانه‌های مختلف همچون رادیو، تلویزیون، مطبوعات، بروشور و کاتالوگ مورد بررسی قرار می‌گیرد. درس چهارم نیز تبلیغ‌نویسی در محیط‌های جدید از جمله تبلیغ‌نویسی در صفحه محصول را مورد بررسی قرار می‌دهد.

معرفی فیلم آموزش تولید محتوای متنی

دیدیم که نوشتن، پایه و اساس تولید محتوا است و به همین دلیل، فرادرس اقدام به انتشار دوره‌ای ۲ ساعته در قالب ۷ درس کرده است که در ادامه به توضیح دروس آن خواهیم پرداخت. در درس اول با تولید محتوای متنی آشنا می‌شوید و خودباوری و ایده‌یابی را در درس دوم و سوم یاد می‌گیرید. بررسی الگوهای نوشتاری و موثر نویسی در درس‌های چهارم و پنجم مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله مباحث مهم آن، بررسی چرخه عمر محتوا و تکنیک‌های نوشتن یک محتوای موثر است.

در درس ششم یاد می‌گیریم که متن نوشته شده را بهبود دهیم تا خوانایی آن افزایش پیدا کند. درس هفتم نیز یاد می‌گیریم که تولید کننده محتوا کیست و درآمد تولید کننده محتوا و روند قراردادهای او مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معرفی فیلم آموزش مبانی بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا از مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌آید و به همین منظور، «فرادرس» دوره آموزشی ۴۵ دقیقه‌ای را در قالب ۹ درس منتشر کرده است. در این دروس به مفهوم دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درونگرا و برونگرا پرداخته می‌شود. مفاهیمی همچون قیف فروش، فازهای بازاریابی درونگرا و استراتژی محتوا از جمله سایر مباحث این دوره آموزشی به شمار می‌آیند. در انتها نیز موفقیت و برنامه‌ریزی در بازاریابی محتوا بررسی می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی این‌ موضوع پرداختیم که تولید کننده محتوا کیست و به شرح وظایف کارشناس تولید محتوا پرداختیم. دیدیم که یک تولید کننده محتوا باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد که نویسندگی، ویرایش عکس و فیلم و آشنایی با مفاهیم سئو از اصلی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز او به شمار می‌آیند. البته در کنار کسب این مهارت‌ها، آشنایی با موضوعات روز و روش بررسی و ایده‌پردازی برای رسیدن به موضوع را نیز بیان کردیم. یاد گرفتیم که یک تولید کننده محتوا باید تقویم انتشار داشته باشد و با نظم خاصی محتوای از قبل تولید شده را در تاریخ‌های مورد نظر خود منتشر کند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SODPsiegmediapublicfast
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *