نرخ کلیک چیست و چه اهمیتی دارد؟ – در سئو و به زبان ساده

۴۲۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
نرخ کلیک چیست و چه اهمیتی دارد؟ – در سئو و به زبان ساده

افزایش ورودی و ترافیک وب‌سایت اصلی‌ترین هدفی است که در بازاریابی موتورهای جستجو دنبال می‌کنیم. تفاوتی ندارد که از تکنیک‌های سئو برای افزایش ترافیک استفاده می‌کنیم یا تبلیغات PPC انتخاب ما برای ترغیب کاربران به ورود به وب‌سایت است. درهرصورت کاربر با کلیک کردن روی لینک صفحه فرود یا تبلیغ وارد وب‌سایت می‌شود. ارزیابی میزان این کلیک‌ها در مقایسه با دفعات نمایش لینک یا تبلیغ با شاخص مهمی به نام نرخ کلیک یا CTR صورت می‌گیرد. در این مطلب از «مجله فرادرس» یاد می‌گیریم نرخ کلیک چیست و چه اهمیت و کاربردی در سئو و دیگر روش‌های دیجیتال مارکتینگ دارد. در ادامه نیز با روش‌های افزایش CTR و بهبود آن آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

مفهوم نرخ کلیک

«نرخ کلیک» (Click-through Rate | CTR) شاخصی عملکردی است که نسبت کلیک کاربران روی یک هایپرلینک را به دفعات نمایش آن محاسبه می‌کند. به‌زبان ساده، نرخ کلیک نشان‌دهنده درصدی از کاربران است که بعد از دیدن نتیجه یا تبلیغ شما در SERP روی آن کلیک کرده‌اند.

برای مثال اگر تبلیغ شما در صفحه نتایج، ۱۰۰۰ بار به نمایش درآمده و ۱۰ بار روی آن کلیک شده، نرخ کلیک آن یک درصد است. بررسی نرخ کلیک اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. بدیهی‌ترین کاربرد این شاخص آن است که متوجه می‌شوید:

  • محتوای شما چقدر با قصد کاربر از جستجو هماهنگی دارد؟
  • اولین کلمات محتوا یعنی عنوان اصلی سئو و توضیحات متا چقدر توانسته‌اند کاربر را به کلیک کردن روی نتیجه شما ترغیب کنند؟

نرخ کلیک طبیعی چیست ؟

در سئو «نرخ کلیک طبیعی (ارگانیک)» (Organic CTR) به‌درصدی از جستجوگران گفته می‌شود که روی «اسنیپت» (Snippet) نتیجه در صفحه نتایج موتور جستجو کلیک می‌کنند. به زبان ساده، نرخ کلیک طبیعی زمانی اتفاق می‌افتد که صفحات وب‌سایت شما در نتیجه جستجوی طبیعی کاربر و بدون تبلیغات برای او بارگذاری شوند و کلیک دریافت کنند.

نرخ کلیک طبیعی بیشتر بر اساس رتبه‌بندی و جایگاه صفحه وب در صفحه نتایج تعیین می‌شود. یعنی در اغلب موارد نتایج طبیعی که در جایگاه‌های بالاتری از صفحه نتایج به کاربران نمایش داده می‌شوند، کلیک بیشتری هم دریافت می‌کنند. اما مواردی مثل جذابیت عنوان سئو، توضیح متا، پیوند یکتا و وجود ریچ اسنیپت‌ها در SERP نیز روی افزایش یا کاهش نرخ کلیک طبیعی اثرگذار هستند.

نرخ کلیک چیست

برای مثال فرض کنید برای یک کلمه کلیدی که صد نفر از کاربران در ماه آن را جستجو می‌کنند، در جایگاه سوم صفحه نتایج قرار گرفته‌اید و ۱۰ نفر روی نتیجه شما کلیک می‌کنند. نرخ کلیک طبیعی برای این کلمه کلیدی ۱۰‌ درصد است.

محاسبه نرخ کلیک طبیعی

بعد از پاسخ به سوال نرخ کلیک چیست نوبت به آن می‌رسد که روش محاسبه این شاخص را بررسی کنیم. همان‌طور که حتما از مثال‌ها متوجه شده‌اید، نرخ کلیک از تقسیم تعداد کل کلیک‌ها روی لینک بر تعداد کل «دفعات نمایش» (Impressions) آن به‌دست می‌آید. ایمپرشن زمانی اتفاق می‌افتد که لینک صفحه شما در SERP برای کاربران نمایش داده شود. به‌عبارت بهتر تنها بارگذاری نتیجه در پاسخ به جستجو، چه کاربر آن را ببیند و چه نبیند، ایمپرشن محسوب می‌شود.

عدد حاصل از تقسیم این دو معیار نیز در ۱۰۰ ضرب می‌شود تا شاخص را به‌صورت درصد بیان کنیم:

روش محاسبه نرخ کلیک طبیعی چیست

حالا شما بگویید اگر ۵۰۰ نفر از کاربران در ماه عبارت کلیدی «آنالیز سئوی سایت» را جستجو کنند و از بین نتایج طبیعی SERP روی نتیجه دوم ۱۰۰ بار کلیک کنند، نرخ کلیک طبیعی برای این کلمه کلیدی چقدر است؟

نرخ کلیک در بازاریابی دیجیتال

در پاسخ به سوال نرخ کلیک چیست گفتیم این شاخص میزان کلیک کاربران روی هایپرلینک‌هایی را اندازه‌گیری می‌کند که برای آن‌ها به نمایش درمی‌آیند. بر اساس این تعریف، نرخ کلیک را می‌توان برای اندازه‌گیری موارد زیر نیز در انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ به کار برد:

  • کلیک روی لینک فراخوان به اقدام (CTR) موجود در ایمیل
  • کلیک روی هایپرلینک صفحه فرود
  • کلیک روی تبلیغ PPC صفحه نتایج
  • تبلیغ شبکه‌های اجتماعی مثل پست‌های دارای حامی مالی لینکدین یا اینستاگرام

ببینیم نرخ کلیک در مهم‌ترین حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ چه کاربردی دارد:

  • تبلیغات پولی: عمکلرد و قیمت تبلیغ در موتورهای جستجویی مثل گوگل بر اساس نرخ کلیک کلمات کلیدی مختلف تعیین می‌شود.
  • ایمیل مارکتینگ: با تقسیم تعداد افرادی که روی لینک موجود در ایمیل کلیک کرده‌اند بر تعداد کل افرادی که ایمیل ارسالی را باز کرده‌اند می‌توانید نرخ کلیک کمپین ایمیلی خود را اندازه‌گیری کنید.
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: شاخص نرخ کلیک در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما تعداد بازدیدکنندگان تبلیغ در این شبکه‌ها و کاربرانی را که روی آن‌ها کلیک کرده یا اقدام خاصی انجام داده‌اند، نشان می‌دهد.

 

در ادامه این مطلب بیشتر روی نرخ کلیک طبیعی و اهمیت آن در سئوی وب‌سایت تمرکز می‌کنیم و با روش‌های افزایش آن با ذکر مثال آشنا می‌شویم.

اهمیت نرخ کلیک طبیعی چیست ؟

تا اینجا یاد گرفتید نرخ کلیک چیست و چطور محاسبه می‌شود و چه کاربردهایی در کانال‌های بازاریابی دیجیتال دارد. با در ذهن داشتن تعریف نرخ کلیک در سئو، به‌سراغ بررسی دلایل اهمیت این شاخص می‌رویم. دو دلیل اصلی اهمیت بالای نرخ کلیک را در سئوی وب‌سایت بیان می‌کنند:

  • اول اینکه رابطه مستقیمی میان نرخ کلیک و ترافیک وب‌سایت مربوط است. واضح است که هرچه نرخ کلیک بالاتر باشد، ترافیک ورودی وب‌سایت نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال اگر بتوانید نرخ کلیک صفحه وب را را از ۱۰ به ۲۰ درصد افزایش دهید، بدون بهبود رتبه‌بندی توانسته‌اید ترافیک ورودی صفحه را دو برابر کنید.
  • دلیل دوم به فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو مرتبط است. نرخ کلیک یکی از سیگنال‌های کلیدی در رتبه‌بندی نتایج است و طبق بررسی‌ها، ارتباط زیادی میان نرخ کلیک مورد انتظار و رتبه‌بندی نتایج طبیعی وجود دارد. یعنی صفحات دارای نرخ کلیک بالاتر از متوسط، بهبود چشم‌گیری در جایگاه خود در SERP دارند. نمودار زیر رابطه میان نرخ کلیک طبیعی و جایگاه کلمه کلیدی در صفحه نتایج را به‌خوبی توصیف می‌کند:
نمودار نرخ کلیک نتایج جستجوی طبیعی

بنابراین باید گفت موتورهای جستجو از نرخ کلیک به‌عنوان یک راهنما برای پیدا کردن نوع محتوای موردعلاقه کاربران استفاده می‌کنند و واضح است که CTR بالاتر، هم ترافیک بیشتری به‌سمت و‌ب‌سایت سرازیر می‌کند و هم می‌تواند باعث بهبود جایگاه وب‌سایت در صفحه نتایج شود.

روش های افزایش نرخ کلیک در سئو

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتید نرخ کلیک چیست و چه مفهومی در سئو دارد. احتمالا سوال شما تا این مرحله ان است که راه‌های افزایش و بهبود نرخ کلیک طبیعی چیست و چطور می‌توانیم شانس کلیک کاربر روی نتیجه طبیعی وب‌سایت را بالا ببریم؟ در این بخش چند روش آسان و مهم در بهبود نرخ کلیک طبیعی را با مثال بررسی می‌کنیم. این روش‌ها در زیر فهرست شده‌اند.

  • استفاده از کروشه (قلاب) در تگ عنوان
  • استفاده از اعداد در تگ عنوان
  • پیوندهای یکتای کوتاه و جذاب
  • بهینه‌سازی توضیح متا
  • استفاده از سال در تگ عنوان و توضیح متا
  • خودداری از استفاده از تله کلیک
  • نگارش عنوان ترغیب‌کننده
  • قرار گرفتن در اسنیپت‌های غنی و دریافت سایت‌لینک

در ادامه در مورد هریک از این روش‌ها توضیح می‌دهیم.

استفاده از کروشه در تگ عنوان

بر اساس یکی از بررسی‌های وب‌سایت Hubspot، استفاده از کروشه در عنوان سئو می‌تواند تعداد کلیک‌های دریافتی را حدود ۴۰ درصد افزایش دهد. برای مثال به عنوان این مطلب توجه کنید:

استفاده از کروشه در عنوان سئو برای بهبود نرخ کلیک

چرا عنوان‌های دارای کروشه کلیک بیشتری دریافت می‌کنند؟ بر اساس نتایج این بررسی، کروشه در نقش پیش‌نمایشی کوتاه از محتوا عمل می‌کند و چون کاربران درک می‌کنند با چه چیزی قرار است روبه‌رو شوند، بیشتر ترغیب به کلیک روی عنوان می‌شوند.

به‌عبارت بهتر، استفاده از علائم نگارشی مثل کروشه، پرانتز و خط تیره به واضح‌تر شدن محتوا کمک بسیاری می‌کنند. برای مثال در مطلب «انتخاب کلمات کلیدی برای سئو» از «مجله فرادرس» از خط تیره برای بخش‌بندی عنوان سئو استفاده کرده‌ایم:

نمونه استفاده از خط تیره در مجله فرادرس

استفاده از اعداد در تگ عنوان

عنوان‌های دارای عدد کلیک بیشتری دریافت می‌کنند. این قانون به‌طور ویژه در مورد کلیک‌های حاصل از جستجوهای گوگل صادق است. بنابراین در صورت امکان از اعداد در تگ عنوان استفاده کنید. یکی از بهترین محل‌های استفاده از عدد در عنوان سئو در پست‌های موردی یا فهرستی است. برای مثال در مطلب «هک رشد سئو» از «مجله فرادرس» از عدد استفاده کردیم که باعث شده در رتبه اول صفحه نتایج ظاهر شود:

نمونه استفاده از عدد در مجله فرادرس

البته استفاده از عدد در عنوان سئو به پست‌های موردی محدود نیست و می‌توانید در دیگر تگ‌های عنوان نیز از اعداد استفاده کنید. برای مثال تصور کنید صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و می‌خواهید از اعداد در تگ عنوان صفحه محصولات استفاده کنید:

نمونه استفاده از عدد در عنوان سئو برای بهبود نرخ کلیک

استفاده از اعداد به‌دلیل تأثیر مثبت روی ذهن کاربر او را به کلیک روی نتیجه ترغیب می‌کند. برای مثال در تصویر زیر از وبسایت Backlinko، نویسنده محتوا از عدد غیرمعمول ۶۲۵ درصد استفاده کرده که باعث تمایز این محتوا با مطالب مشابه صفحه نتایج شده است:

اهمیت استفاده از عدد در عنوان سئو در نرخ کلیک چیست

استفاده از پیوندهای یکتای کوتاه و جذاب

تصویر زیر نمودار جایگاه‌های مختلف صفحه نتایج گوگل را بر اساس طول پیوند یکتا (URL) آن‌ها نشان می‌دهد:

اهمیت طول پیوند یکتا در نرخ کلیک چیست

این نمودار نشان می‌دهد که با افزایش طول پیوند یکتا، نتیجه طبیعی در صفحه نتایج در رتبه‌های پایین‌تری قرار گرفته است. بنابراین به‌نظر می‌رسد پیوندهای یکتای کوتاه‌تر عملکرد بهتری در SERP دارند.

بسیاری از کارشناسان سئو بر این باورند که الگوریتم‌های گوگل پیوندهای یکتای کوتاه را به‌عنوان نکته‌ای مثبت در نظر می‌گیرند. علاوه بر الگوریتم‌ها، کاربران نیز کلیک روی پیوندهای یکتای کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهند. برای مثال کاربران ترجیح می‌دهند روی لینک زیر کلیک کنند:

نمونه پیوند یکتای کوتاه

تا اینکه بخواهند پیوند یکتای زیر را انتخاب کنند:

نمونه پیوند یکتای طولانی

اگر می‌پرسید اهمیت پیوند یکتای کوتاه در افزایش نرخ کلیک کاربران چیست در پاسخ باید گفت کاربر ممکن است از پیوندهای یکتا برای فهمیدن موضوع صفحه استفاده کند. به‌همین دلیل خیلی مهم است که از پیوندهای یکتایی استفاده کنید که موضوع صفحه دقیق، مختصر و مفید توصیف کنند.

برای مثال به این مطلب از «مجله فرادرس» که در مورد «استراتژی سئوی محلی» نوشته شده، توجه کنید:

نمونه محتوای مجله فرادرس
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

با توجه به این موضوع، پیوند یکتای زیر را برای این مطلب انتخاب کردیم که هم کوتاه است و هم موضوع مطلب را به‌درستی منتقل می‌کند:

نمونه پیوند یکتای کوتاه در مجله فرادرس

نکته مهم در نگارش پیوند یکتا استفاده از «کلمه کلیدی اصلی + نهایتا یک یا دو کلمه» بیشتر برای توصیف موضوع محتوا است.

 

بهینه سازی توضیح متا

توضیحات متا شاید به‌اندازه تگ عنوان در اصول سئوی وب‌سایت مهم نباشد اما نمی‌توانیم و نباید تأثیر آن را در ترغیب کاربران به کلیک روی نتایج طبیعی نادیده بگیریم.

با در ذهن داشتن این موضوع، در ادامه به چند نکته مهم درباره نگارش توضیح متا اشاره می‌کنیم. این نکات در زیر فهرست شده‌اند:

  • استفاده از جملات هیجان‌انگیز و احساسی: نگارش توضیحات متا به‌شیوه‌ای که بتواند توجه کاربران را به خود جلب کند، می‌تواند آن‌ها را به کلیک روی نتیجه ترغیب کند. منظور از توضیحات متای احساسی، استفاده از جملات شوکه‌کننده یا «تله کلیک» (Clickbait) نیست. توضیحات تله کلیک به‌معنی استفاده از کلمات گمراه‌کننده با هدف جذب کلیک برای محتوا است.
  • توجه به محدودیت کاراکتر: گوگل توضیحات متای طولانی‌تر از ۱۶۵ کاراکتر را به‌طور کامل در صفحه نتایج نمایش نمی‌دهد. بنابراین حتما به این نکته در زمان نگارش توضیح متا توجه کنید.
اهمیت توضیح متا در نرخ کلیک چیست
  • تلاش برای ترغیب و پذیرش محتوا توسط کاربر: محتوای شما با ۹ نتیجه دیگر در صفحه اول SERP رقابت می‌کند. بنابراین از اینکه به کاربران بگویید چرا باید محتوای شما را بخوانند، ترسی نداشته باشید. اشاره به کاربردی و موثر بودن تکنیک‌های مطرح شده در محتوا در ترغیب بیشتر کاربران موثر است و کمک می‌کند بهتر محتوای شما را بپذیرند. برای مثال به توضیح متای زیر از وب‌سایت Backlinko توجه کنید:
نمونه توضیح متا از وب سایت بک لینکو

در مثالی دیگر توضیح متای یکی از پربازدیدترین مطالب «مجله فرادرس» در مورد «چت جی پی تی» را ببینید:

نمونه توضیح متا از مجله فرادرس

حالا که حرف از توضیحات متا شد، این نکته را هم بگوییم که استفاده از کلمه کلیدی اصلی و معادل‌های آن در حد اعتدال باعث می‌شود محتوا رتبه بهتری در صفحه نتایج بگیرد.

 

استفاده از سال جاری در تگ عنوان و توضیح متا

استفاده از سال جاری در تگ عنوان یعنی محتوای شما جدید، به‌روز و مرتبط با موضوعات داغ روز است. این موضوع باعث می‌شود کاربران بیشتر بخواهند روی نتیجه شما کلیک کنند. برای مثال به مطلب زیر از «مجله فرادرس» که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده، توجه کنید:

استفاده از سال جاری در عنوان سئو و توضیحات متا

در دنیای بازاریابی دیجیتال، استراتژی‌ها در تمام مدت در حال تغییر و تحول‌اند. بنابراین زمانی که از سال جاری در تگ عنوان استفاده می‌کنید، یعنی استراتژی‌های قدیمی هنوز هم موثر و اثربخش هستند: مثلا این مطلب از وب‌سایت Backlinko را ببینید که در آن با ورود به سال جدید و به‌روزرسانی مطلب، عنوان سال جاری به عنوان سئو اضافه شده است:

نمونه به روزرسانی سال در عنوان سئو بک لینکو

استفاده نکردن از تله کلیک

استفاده از «تله کلیک» (Clickbait) نرخ کلیک را افزایش می‌دهد اما این افزایش ارزشی برای وب‌سایت شما ایجاد نمی‌کند. استفاده از عنوان و توضیحات متای گمراه‌کننده شما را در جایگاه اول صفحه نتایج طبیعی قرار می‌دهد. به مثال زیر توجه کنید:

تاثیر استفاده از تله کلیک در نرخ کلیک چیست

کاربر با دیدن این عنوان گمراه‌کننده ترغیب می‌شود روی نتیجه کلیک کند اما مشکل اینجاست که با هدایت به صفحه فرود موردنظر، کاربر متوجه می‌شود که عنوان شما در حقیقت تله‌ای برای گرفتن کلیک از او بوده است. در ادامه و به‌محض فهمیدن این موضوع، کاربر روی دکمه Back کلیک می‌کند و از وب‌سایت خارج می‌شود.

خروج کاربر از صفحه به دلیل استفاده از تله کلیک

این موضوع با افزایش نرخ پرش در وب‌سایت، «زمان توقف» (Dwell Time) در وب‌سایت را به‌شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهد. افزایش نرخ پرش و کاهش زمان ماندن کاربر در صفحه تأثیر بسیار بدی روی سئوی وب‌سایت می‌گذارد. آسیب به سئو به‌معنی سقوط به جایگاه‌های پایین صفحه نتایج است. نتیجه اینکه تلاش کنید کاربر را برای کلیک روی لینک ترغیب کنید اما این کار را بیش از حد انجام ندهید.

 

نگارش عنوان ترغیب کننده

بدیهی است که عنوان‌های احساسی کلیک بیشتری از کاربران دریافت می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام شده روی ۵ میلیون نتیجه گوگل، عنوان‌های هیجانی یا احساسی، بیشتر کاربران را به کلیک ترغیب می‌کنند.

نگارش عنوان‌های احساسی به این معنا نیست که باید عنوان‌های گمراه‌کننده بنویسید. برای مثال این مطلب از «مجله فرادرس» را ببینید:

نمونه عنوان احساسی برای محتوا در مجله فرادرس

این امکان وجود داشت که به جای عنوان جذاب بالا، از عنوان کسل‌کننده‌ای مثل «نحوه نگارش رزومه» استفاده می‌کردیم. در عوض از کلماتی مثل «دیده شدن» و از «صفر تا صد» استفاده کردیم که با جذب کاربران مبتدی در این حوزه، تأثیر احساسی لازم را روی آن‌ها بگذارد.

قرار گرفتن در ریچ اسنیپت و دریافت سایت لینک

قرار گرفتن در نتایج ریچ اسنیپت و دریافت «سایت‌لینک» (Sitelink) دو روش بسیار کاربردی برای افزایش نرخ کلیک طبیعی هستند. بر اساس یکی از بررسی‌های وب‌سایت Search Engine Land، استفاده از داده‌های ساختاریافته می‌تواند نرخ کلیک طبیعی تا ۳۰ درصد افزایش دهد. یکی از نمونه‌های ریچ اسنیپت، ستاره‌های زردرنگ سیستم امتیازدهی گوگل است که به‌نوعی اعتبار محتوا را تایید می‌کنند و در جلب نظر کاربران موثرند.

نمونه ریچ اسنیپت در مجله فرادرس

در تصویر زیر نیز نمونه‌ای از سایت لینک‌ها را در مطلب «روابط عمومی آنلاین» از مجله می‌بینید:

نمونه سایت لینک در مجله فرادرس

اگر با زبان نشانه‌گذاری اسکیما یا اسکیما مارک‌آپ به‌میزان کافی آشنایی ندارید، توصیه ما استفاده از روش‌های زیر است:

  • استفاده از فهرست مطالب در ابتدای محتوا
  • استفاده از ابزارهای تحلیل عنوان
  • پیگیری و اندازه‌گیری نرخ کلیک
  • افزایش آگاهی از برند با استفاده از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

در ادامه هریک از روش‌های بالا را توضیح می‌دهیم.

استفاده از فهرست مطالب در ابتدای محتوا

استفاده از فهرست در ابتدای محتوا کمک می‌کند کاربران خیلی سریع بتوانند از عنوان‌های اصلی مطلب باخبر شوند و با کلیک روی هرکدام به بخش موردنظر هدایت شوند. این روش تجربه کاربری باکیفیتی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

نمونه استفاده از فهرست مطالب در ابتدای محتوا در مجله فرادرس

استفاده از فهرست‌های لینک‌دار در ابتدای محتوا علاوه بر کمک به کاربران، به موتورهای جستجو در درک بخش‌های مختلف محتوا کمک می‌کند. در بسیاری از اوقات لینک این عنوان‌ها با نام سایت لینک در قسمت پایینی توضیح متا در صفحه نتایج به کاربران نمایش داده می‌شوند:

نمونه سایت لینک در صفحه نتایج گوگل

استفاده از ابزارهای تحلیل عنوان

ابزارهای تحلیل عنوان (Headline Analyzer) پیشنهاداتی برای نگارش عنوان‌های سئو جذاب در اختیار شما قرار می‌دهند. ازجمله مهم‌ترین ابزارهایی که می‌توانید برای تحلیل عنوان سئو از آن‌ها کمک بگیرید می‌توان به ابزار Moz «+» و افزونه یوست سئو «+» اشاره کرد که تحلیل عنوان‌های فارسی دیدگاه خوبی به شما می‌دهند.

ابزار دیگر CoSchedule Headline Analyzer «+» است که البته بیشتر برای عنوان‌های انگلیسی کاربرد دارد:

کاربرد ابزار headline analyzer در بهبود نرخ کلیک چیست

برای استفاده از این ابزار کافی‌ست عنوان موردنظر خود را در آن وارد کنید. ابزار آن را تحلیل می‌کند و یک امتیاز کلی به آن اختصاص می‌دهد:

کاربرد ابزار headline analyzer در بهبود نرخ کلیک چیست

در بخش‌های دیگر نیز پیشنهاداتی برای بهبود عنوان ارائه می‌کند.

کاربرد ابزار headline analyzer در بهبود نرخ کلیک چیست

پیگیری و اندازه‌گیری نرخ کلیک

اگر می‌خواهید بهبود نرخ کلیک طبیعی وب‌سایت را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهید، باید حتما سری به سرچ کنسول گوگل و گزارش عملکرد آن بزنید.

در این گزارش بخشی نرخ کلیک متوسط صفحات مختلف وب‌سایت را در کنار صفحات دارای نرخ کلیک طبیعی بالا یا پایین به شما نشان می‌دهد:

نقش گزارش عملکرد سرچ کنسول در افزایش نرخ کلیک چیست

این نکته را در نظر بگیرید که خیلی نباید نگران نرخ کلیک خوب باشید. CTR به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جایگاه در صفحه نتایج
  • وجود «پاسخ‌های ویژه» (Featured Snippet) در SERP
  • نتایج Google News
  • «جستجوهای مرتبط با نام برند» (Branded Searches) و جستجوهای غیرمرتبط با نام برند (کلمات کلیدی Branded نرخ کلیک بالاتری دارند.)
  • تعداد تبلیغات در گوگل ادز

در عوض تلاش کنید صفحاتی از وب‌سایت را که نرخ کلیک کمتری دارند، با استفاده از تکنیک‌های بررسی شده تا اینجا بهبود دهید. برای مثال اگر محتوای با وجود نمایش زیاد (ایمپرشن بالا) کلیک زیادی دریافت نمی‌کند، می‌توانید از عنوان سئوی احساسی‌تر، توضیحات متای گویاتر و فهرست مطالب استفاده کنید.

 

ارتقای آگاهی از برند با بازاریابی در شبکه های اجتماعی

تصور کنید برای عبارتی خاص در گوگل جستجو می‌کنید و یکی از نتایج که اتفاقا در جایگاه چهارم صفحه نتایج قرار گرفته، متعلق به وب‌سایتی است که از قبل آن را می‌شناسید. شناخت قبلی شما از وب‌سایت باعث می‌شود روی نتیجه آن کلیک کنید حتی اگر عنوان سئوی خیلی جذاب و پیوند یکتای کوتاهی نداشته باشد.

به‌همین دلیل است که اصلی‌ترین تکنیک و شاید هک رشد نرخ کلیک طبیعی، برندسازی و افزایش شناخت، آگاهی و اعتماد کاربران نسبت به کسب و کار است. یکی از بهترین روش‌ها برای سرعت بخشیدن به این فرآیند، استفاده از تکنیک‌های سوشیال مدیا مارکتینگ و تبلیغات هدفمند در این شبکه‌ها است.

با این کار برند شما به‌سرعت در معرض دید کاربران حاضر این شبکه‌ها قرار می‌گیرد. در این روش بهتر است روی تبلیغات ریتارگتینگ تمرکز کنید. این روش هم ارزان است و هم وب‌سایت شما را در معرض دید کاربرانی قرار می‌دهد که احتمالا در گذشته از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند.

برای مثال در کانال تلگرام «فرادرس» به‌طور دائم پست‌هایی در مورد آخرین آموزش‌ها و مطالب منتشر شده در «مجله فرادرس» گذاشته می‌شود تا کاربران را ترغیب به مراجعه به وب‌سایت مجله کنند:

نمونه بازاریابی در شبکه های اجتماعی فرادرس

زمانی که این بازدیدکنندگان تبلیغات وب‌سایت شما را به‌طور مداوم ببینند، برند شما در ذهن آن‌ها تقویت می‌شود. این موضوع باعث می‌شود زمانی که برند شما را در بین نتایج جستجوی گوگل دیدند، از نتایج دیگر عبور کنند و مستقیم وارد وب‌سایت شما شوند.

 

نرخ کلیک در تبلیغات

در پاسخ به سوال نرخ کلیک چیست به این نکته اشاره کردیم که این مفهوم برای سنجش میزان اثربخشی تبلیغات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. متغیرهای اصلی محاسبه نرخ کلیک یعنی تعداد کلیک‌ها و دفعات به نمایش درآمدن تبلیغ یا نتیجه در تمام کانال‌های دیجیتال مارکتینگ از مفهومی مشابه پیروی می‌کنند.

 

مقایسه نرخ کلیک طبیعی و نرخ کلیک در تبلیغات

نرخ کلیک طبیعی درصد کاربرانی را نشان می‌دهد که در SERP روی نتیجه وب‌سایت شما کلیک می‌کنند. این درصد به‌میزان زیادی تحت تأثیر جایگاهی است که وب‌سایت شما در صفحه نتایج به دست می‌آورد. بر همین اساس می‌توان گفت تحلیل نرخ کلیک طبیعی اطلاعات زیادی در مورد رتبه وب‌سایت در نتایج طبیعی SERP در اختیار شما قرار می‌دهد.

بر همین اساس نرخ کلیک تبلیغات کلیکی به عواملی مثل پیام تبلیغ، کانال‌های انتخابی برای رساندن پیام و مخاطبان هدف آن بستگی دارد. با توجه به اینکه نرخ کلیک تبلیغات کلیکی نیز می‌تواند در بهبود سئوی سایت اثرگذار باشد، در ادامه به چند مورد از تکنیک‌های اصلی برای بهبود نرخ کلیک در تبلیغات اشاره می‌کنیم.

 

روش های بهبود نرخ کلیک در تبلیغات

در فهرست زیر چند مورد از روش‌های بهبود نرخ کلیک در تبلیغات را آورده‌ایم:

  • هدف‌گذاری روی کلمات کلیدی درست
  • استفاده از کلمات کلیدی منفی
  • محدود کردن دایره مخاطبان هدف تبلیغ
  • بهبود کپی (متن) تبلیغ

در ادامه در مورد هریک از این روش‌ها توضیح می‌دهیم.

هدف گذاری روی کلمات کلیدی درست

اگر در ابتدای مسیر استفاده از تبلیغات هستید، مطمئن شوید از کلمات کلیدی درستی استفاده کرده‌اید. در ادامه سه نوع از کلمات کلیدی را که تمرکز روی آن‌ها نرخ کلیک تبلیغ را افزایش می‌دهد، معرفی کرده‌ایم.

  • «کلمات کلیدی دارای قصد خرید» (Commercial Intent Keywords): کاربران این عبارت‌ها را زمانی جستجو می‌کنند که قصد خرید داشته باشند. برای مثال «بهترین ابزار CRM» یکی از این کلمات کلیدی دارای قصد خرید است. برای چنین کلماتی از عباراتی کلیدی اطلاعاتی مثل «نرم‌افزار CRM چیست» استفاده نکنید چون باعث کاهش نرخ کلیک و اتلاف بودجه تبلیغات می‌شود.
  • «کلمات کلیدی مرتبط با نام برند» (Branded Keywords): استفاده از این کلمات کلیدی فرصت خوبی برای افزایش CTR تبلیغ است. این کلمات نباید الزاما به نام برند شما اشاره کنند بلکه می‌توانید از کلمات کلیدی مرتبط با نام برند شریک تجاری، برند رقیب یا برندهای دیگر مورد جستجوی کاربران در بازار هدف کسب و کار شما نیز استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی محلی: کلمات کلیدی محلی مثل «رستوران غذاهای ایتالیایی خیابان ولیعصر» نیز به‌دلیل جذب کاربران و مشتریان محلی نرخ کلیک بالایی کسب می‌کنند چون کاربران محلی عموما با قصد خرید محصولات و خدمات جستجو می‌کنند.

 

استفاده از کلمات کلیدی منفی

«کلمات کلیدی منفی» (Negative Keywords) به کلمات و عباراتی گفته می‌شود که نمی‌خواهید تبلیغ شما در پاسخ به آن‌ها توسط گوگل به نمایش دربیاید. برای مثال اگر گوش تلفن همراه می‌فروشید، باید کلماتی مثل «ریفوربیش» یا «دست دوم» را به‌عنوان کلمه کلیدی منفی در نظر بگیرید. با این کار تبلیغ شما برای کاربرانی که احتمال ندارد روی تبلیغ شما کلیک کنند، نمایش داده نمی‌شود.

کلمات کلیدی منفی

محدود کردن دایره مخاطبان هدف تبلیغ

اگر از شما بپرسند یکی از اصلی‌ترین روش‌های بهبود نرخ کلیک در تبلیغات چیست می‌توانید از بخش‌‌بندی مخاطبان هدف (Audience Segmentation) نام ببرید. با برنامه‌ریزی برای گروه‌های مختلف مخاطبان می‌توانید برای هر گروه تبلیغات ویژه‌ای را متناسب با ویژگی‌های دموگرافیک آن‌ها ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود تبلیغات سفارشی‌تری ایجاد کنید که نرخ کلیک بالاتری هم دارند چون به مخاطبان اصلی محصولات و خدمات نمایش داده می‌شوند.

بخش بندی مخاطبان هدف تبلیغ

بهبود کپی تبلیغ

تا این قسمت از مطلب با روش‌هایی برای افزایش نرخ کلیک آشنا شدید که روی انتخاب درست کلمات کلیدی تاکید داشتند. در بسیاری از موارد، مشکل کم بودن نرخ کلیک تبلیغ به‌دلیل استفاده از کلمه کلیدی نادرست نیست و تنها با تغییر متن تبلیغ می‌توانید این شاخص را به‌میزان زیادی افزایش دهید. ادامه تکنیک‌ها بیشتر روی این موضوع تمرکز می‌کنند. این تکنیک‌ها در زیر فهرست شده‌اند.

  • متن تبلیغ را ساده و روان نگه دارید.
  • از فراخوان به اقدام (CTA) حتما استفاده کنید.
  • کاربر را با قراردادن پیشنهاد ویژه در عنوان تبلیغ به کلیک ترغیب کنید.

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

سادگی و روانی متن تبلیغ

هیچ یک از کاربران متن تبلیغ را به‌طور کامل نمی‌خوانند بنابراین آن را طوری بنویسید که در یک نگاه مفهوم آن را درک کنند. در نگارش متن تبلیغ حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • از کلمه کلیدی در عنوان و توضیح متا استفاده کنید اما آن را بیش از حد تکرار نکنید.
  • محدودیت کاراکتر عنوان و توضیح متا را حتما مدنظر قرار دهید و اگر نیازی نیست به‌طور کامل آن را پر نکنید.
  • تبلیغ را با استفاده از اصطلاحاتی که در نگاه اول قابل درک نیستند، پیچیده نکنید.
  • از زبان ساده استفاده کنید تا خواندن آن برای کاربران راحت باشد.

استفاده از فراخوان به اقدام

اگر در متن تبلیغ اعلام کرده‌اید که محصول یا خدمت موردنیاز او را ارائه می‌دهید یا کیفیت محصولات و خدمات شما از رقیبان بهتر و بالاتر است، نباید این را فراخوان به اقدام در نظر بگیرید. فراخوان به اقدام یعنی به‌طور واضح و شفاف از بازدیدکنندگان تبلیغ دعوت کنید تا اقدام کنند. عباراتی مثل همین الان بخرید، امروز دانلود یا ثبت‌نام کنید و مواردی از این دست فراخوان به اقدام محسوب می‌شوند.

ترغیب کاربر به کلیک روی تبلیغ با قرار دادن پیشنهاد ویژه در عنوان تبلیغ

همه کاربران پیشنهاد‌های فروش ویژه، ارسال رایگان و تخفیف را می‌پسندند. نکته مهم در بیان این موارد آن است که علاوه بر قرار دادن آن‌ها در توضیح متا، بهتر است در عنوان تبلیغ نیز به آن‌ها اشاره کنید.

علت این موضوع هم مشخص است و به این موضوع برمی‌گردد که عنوان تبلیغ اولین و در بسیاری از موارد تنها چیزی است که کاربر می‌بیند و باید از آن نهایت استفاده را بکنید. از طرف دیگر استفاده از اعداد در عنوان‌ها همیشه نتیجه خوبی داشته و کلماتی مانند «رایگان» در جذب بیشتر کاربران به کلیک بسیار موثر است.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملا مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در مجله – در اینجا «» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول

در این مطلب از «مجله فرادرس» در مورد مفهوم نرخ کلیک در سئو، اهمیت آن و روش‌های بهبود آن بحث کردیم. در ادامه به چند سوال پر تکرار در مورد نرخ کلیک پاسخ می‌دهیم.

کاربرد نرخ کلیک در آنالیز سایت چیست ؟

بررسی نرخ کلیک صفحات مختلف وب‌سایت اطلاعات زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد. در درجه اول میزان اثربخشی بخش‌های مهمی از محتوا مثل عنوان سئو و توضیح متا را درک می‌کنیم. در وهله بعدی نرخ کلیک در تشخیص میزان هم‌خوانی محتوا با قصد و هدف کاربر از جستجو به ما کمک می‌کند.

تاثیر بهینه سازی توضیح متا در افزایش نرخ کلیک طبیعی چیست ؟

نقش توضیحات متا در جذب کلیک کاربران شاید به‌اندازه عنوان سئو مهم نباشد اما نمی‌توان به آن بی‌توجه بود. نگارش توضیح متا باید با استفاده از کلمات ترغیب‌کننده و به‌شکلی که کاربر و موتورهای جستجو را در مورد موضوع صفحه آگاه کند، صورت بگیرد. ازجمله کارهایی که می‌توان برای بهینه کردن توضیح متا انجام داد می‌توان به استفاده از کلمات هیجان‌انگیز و احساسی، توجه به محدودیت کاراکتر و اطمینان دادن به کاربر برای پذیرش و دیدن محتوا اشاره کرد.

اهمیت استفاده از علائم نگارشی در افزایش نرخ کلیک چیست ؟

استفاده از علائم نگارشی مثل کروشه (قلاب)، پرانتز، خط تیره و موارد مشابه تصویر واضح‌تری از آنچه کاربر با کلیک روی لینک به‌دست می‌آورد به او نشان می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود کاربر تمایل بیشتری به کلیک روی لینک داشته باشد.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Backlinko
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *