آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی و معرفی ۱۰ سایت کاربردی

۱۱۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۱ دقیقه
آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی و معرفی ۱۰ سایت کاربردی

اگر صاحب کسب و کار، دیجیتال مارکتر یا تولیدکننده محتوا باشید، حتما زمزمه‌هایی از تولید محتوا با هوش مصنوعی به گوشتان خورده و از خودتان پرسیده‌اید آیا واقعا می‌توان به کمک این ابزارها محتوایی باکیفیت برای مخاطبان تولید کرد؟ پاسخ این سوال در یک کلام مثبت است. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند مانند یک دستیار نویسنده، گرافیست یا تولیدکننده ویدیو کنار شما قرار بگیرند و در تولید انواع مختلف محتوا به شما کمک کنند. پیدا کردن ایده برای تولید محتوا، نوشتن محتوای متنی مقاله، کپشن برای پست شبکه‌های اجتماعی و سناریوی ویدیو چند مورد از ساده‌ترین کارهایی است که هوش مصنوعی برای شما انجام می‌دهد. برای مثال یکی از اصلی‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی ChatGPT پیشنهاد ایده‌های جدید برای تولید محتوا، تحقیق کلمات کلیدی و بهبود سئوی محتوا است یا ابزار هوش مصنوعی Bing به شما کمک می‌کند تصاویر منحصربه‌فردی برای محتوای خود بسازید.

فهرست مطالب این نوشته

در این آموزش از مجله فرادرس ابتدا در مورد هوش مصنوعی و کاربرد آن در ساخت محتوا بحث می‌کنیم و نگاهی به مزایای استفاده از این ابزارها در فرایند تولید محتوا خواهیم داشت. در ادامه و در بخش اصلی مطلب به آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌پردازیم و روش‌های تولید محتوای متنی و تولید محتوا برای شبکه اجتماعی اینستاگرام را بررسی می‌کنیم. همچین شما را در بخش‌های مختلف مطلب با سایت های تولید محتوا با هوش مصنوعی و نکات مهم برای نوشتن پرامپت‌های موثرتر در هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی آشنا می‌کنیم.

نگاهی کوتاه به تعریف و نحوه کار هوش مصنوعی

در تعریفی بسیار ساده، «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) به مجموعه فناوری‌های گفته می‌شود که توسط انسان و با شبیه‌سازی هوش او طراحی و در کامپیوترها به کار گرفته می‌شوند. با کمک هوش مصنوعی کامپیوترها هم مانند انسان می‌توانند فکر کنند، تجربه به دست بیاورند و تصمیم‌گیری کنند. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی با شبیه‌سازی فرایندهای یادگیری، حل مسئله و توانایی استدلال انسان در کامپیوتر تلاش می‌کند انجام امور انسانی را به‌وسیله آن‌ها امکان‌پذیر کند.

چه بخواهیم چه نخواهیم، AI در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا وارد شده و توانسته در تولید انواع مختلف محتوای آنلاین، کار تولیدکنندگان محتوای متنی، تصویری و ویدیویی را آسان‌تر کند. بنابراین قبل از توضیح این موضوع که هوش مصنوعی چطور قرار است در تولید انواع مختلف محتوا به ما کمک کند، باید این واقعیت را بپذیریم که نقش ابزارها و چت‌بات‌های هوش مصنوعی در ایده‌پردازی بهتر و تولید سریع‌تر محتوا غیرقابل‌انکار است.

تولید محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT

اگرچه هوش مصنوعی در تولید انواع مختلفی از محتوا به ما کمک می‌کند ولی محتوای تولیدی توسط آن هنوز بی‌عیب و نقص نیست و نمی‌توان به‌عنوان یک راه‌حل ثابت و قابل‌اطمینان روی آن حساب کرد. با وجود نیاز دائم به ارزیابی کیفیت و درست بودن این محتوا، این ابزارها به امکانات مهم بازاریابان دیجیتال و خصوصا کارشناسان تولید محتوا تبدیل شده‌اند، پس یادگیری کار با آن‌ها، یکی از اولویت‌های اصلی هر تولیدکننده محتوایی است.

معرفی هوش مصنوعی چت جی پی تی

امکان ندارد در مورد تولید محتوا با هوش مصنوعی جستجو کرده باشید و به نام چت‌جی‌پی‌تی برنخورده‌ باشید. «چت‌جی‌پی‌تی» (ChatGPT) یک «ربات مبتنی بر گفتگو» یا «چت‌بات» (Chatbot) است که می‌توانید از او سوال بپرسید و در مدت زمان بسیار کوتاهی (مثلا چند ثانیه) پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

این چت‌بات در واقع محیطی برای ایجاد گفتگویی دوطرفه فراهم می‌کند که یک طرف آن شما و طرف دیگر آن رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی است که پاسخ سوالات شما را می‌داند و می‌تواند آن‌ها را در قالب محتوای متنی به زبان‌های مختلف ازجمله فارسی به شما ارائه کند. سوالات خود را باید در قالب «پرامپت» (Prompt) در «کادر متنی» (Textbox) رابط کاربری آن از ChatGPT بپرسید.

صفحه اصلی ChatGPT
صفحه اصلی ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

چت‌جی‌پی‌تی بر پایه مدل زبانی «پردازش زبان طبیعی» (Natural Processing Language | NLP) کار می‌کند که یعنی زبان کاربر انسانی را درک و با همان زبان به او پاسخ می‌دهد. برای استفاده از این چت‌بات، کافی‌ست با وارد شدن به وب‌سایت «OpenAI» «+» و رفتن به صفحه ChatGPT، در آن یک حساب کاربری ایجاد کنید. با این کار وارد محیط گفتگو با این ربات می‌شوید. نسخه ۳٫۵ چت‌جی‌پی‌تی در حال حاضر به‌صورت کاملا رایگان برای همه قابل‌استفاده است.

با این مقدمه دیدگاه نسبتا خوبی در مورد هوش مصنوعی و چت‌بات ChatGPT پیدا کرده‌اید. در ادامه، بیشتر در مورد موضوع اصلی این نوشته یعنی تولید محتوا با هوش مصنوعی، اهمیت و کاربردهای آن بحث می‌کنیم و سپس به آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی با تمرکز بر چت‌جی‌پی‌تی می‌پردازیم.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

بحث «تولید محتوا با هوش مصنوعی» (AI Content Creation) چند ماهی است که بر سر زبان‌ها افتاده و کاربردهای زیادی خصوصا برای بازاریابان دیجیتال پیدا کرده است. به‌زبان خیلی ساده تولید محتوا با AI یعنی نرم‌افزار هوش مصنوعی محتوای موردنیاز شما را تولید کند. شاید باور نکنید ولی چت‌بات‌های جدید هوش مصنوعی می‌توانند برای شما بلاگ‌پست، کپشن و کتاب الکترونیکی و حتی سناریو ویدیو بنویسند، عبارت‌های تبلیغی بسازند و محتوای صفحات فرود وب‌سایت را تولید کنند. البته تولید محتوا با هوش مصنوعی فقط به نگارش متن محدود نیست و این ابزارها حتی برای شما محتوای صوتی، تصویری و ویدیویی هم می‌سازند.

هوش مصنوعی چطور به تولید محتوا کمک می کند؟

به‌طور کلی کاربردهای هوش مصنوعی در تولید محتوا را می‌توان در یکی از موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  • «ایده‌پردازی برای تولید محتوا» (Content Ideation): اولین قدم برای تولید هر نوع محتوایی، خلق ایده است و ابزارهای هوش مصنوعی در این مورد عالی عمل کرده‌اند. هوش مصنوعی خیلی سریع ایده‌ها و موضوعات جدیدی را برای پست‌های وبلاگ، مقاله‌های آنلاین، چیدن طرح کلی محتوا، سناریوی ویدیو یا متن تبلیغ در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌دهد. بنابراین استفاده از چت‌جی‌پی‌تی زمان موردنیاز برای طوفان‌‌های فکری را که چالش همیشگی تولیدکنندگان محتوا است، کوتاه‌تر کرده و به شروع سریع‌تر فرایند تولید محتوا کمک زیادی می‌کند. در نمونه زیر، از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم چند ایده محتوایی در مورد موضوع «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing) را برای ما فهرست کند:
نمونه ایده پردازی با ChatGPT برای تولید محتوا
نمونه ایده پردازی با ChatGPT برای تولید محتوا در حوزه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • «ساخت محتوا» (Content Creation): ابزارهای هوش مصنوعی هم ایده‌های جدیدی برای شما پیدا می‌کنند و هم می‌توانند بر اساس همان ایده‌ها، برای شما محتوا بسازند. در این فرایند هوش مصنوعی تلاش می‌کند مرتبط‌ترین و کامل‌ترین پاسخ به پرامپت شما را در قالب متن، تصویر و دیگر انواع محتوا برای شما تولید کند. این موضوع کمک می‌کند برای نوشتن یا ساخت محتوا زمان کمتری صرف کنید، برای مثال اگر قرار است برای نوشتن متنی ۵۰۰۰ کلمه‌ای دو روز زمان بگذارید، با استفاده از هوش مصنوعی و نوشتن پرامپتی ساده فقط با صرف ۳۰ دقیقه، متنی با این تعداد کلمات داشته باشید (البته با در نظر گرفتن زمان لازم برای ویرایش متن). در نمونه زیر، از هوش مصنوعی «Claude.ai» خواستیم در مورد موضوع «دیجیتال مارکتینگ» ۲۰۰ کلمه برای ما بنویسد:
نمونه متن نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی Claude
نمونه متن نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی Claude در مورد «دیجیتال مارکتینگ» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با در نظر گرفتن کاربردهای بالا، باید با اطمینان گفت که ابزارهای هوش مصنوعی و چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT دستیار خوبی برای بازاریابان دیجیتال، کارشناسان سئو و نویسندگان محتوا، تبلیغ‌نویسان و افراد متخصص در حوزه تبلیغات کلیکی و گوگل ادز خواهد بود، چون به آن‌ها کمک می‌کند محتوای موردنظرشان را سریع‌تر تولید کنند. در بخش بعدی در مورد مزایای تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌خوانید.

تولید محتوا با هوش مصنوعی چه مزیتی دارد؟

دنیای هوش مصنوعی و کاربردهای آن در تولید محتوا هر روز بیشتر پیشرفت می‌کند و به‌همین دلیل تولیدکنندگان محتوایی که از این ابزارها استفاده می‌کنند هر روز مزایای بیشتری به دست می‌آورند. ازجمله اصلی‌ترین این مزایا می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا: ایده‌پردازی، ساخت، ویرایش و بهینه کردن محتوا با هوش مصنوعی با سرعت بسیار بالاتری نسبت به زمان عادی انجام می‌شود. این مزیت باعث می‌شود تولیدکنندگان محتوا با صرف زمانی کمتر، محتوای باکیفیت‌‌تری در اختیار داشته باشند.
  • کارایی زیاد: با کمک گرفتن از ابزارهای هوش مصنوعی می‌توان خیلی از فرایندهای تکراری و زمان‌بر را به‌صورت خودکار انجام داد. این موضوع باعث می‌شود تولیدکنندگان محتوا بتوانند مدت زمان بیشتری را به برنامه‌ریزی روی استراتژی محتوا و جنبه‌های خلاقانه فرایند تولید آن اختصاص دهند که در نهایت کارایی روند ایده‌پردازی و ساخت محتوا را بالاتر می‌برد.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن: ابزارهای هوش مصنوعی با خودکارسازی فرایندها و تولید سریع‌تر محتوا هزینه‌های تولید محتوا و نیاز به تعداد بالای نیروهای انسانی را برای انجام آن کمتر می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود در مجموع هزینه‌های کمتری صرف فرایند تولید محتوا شود.
  • دقت و کیفیت: ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند در تحلیل داده و ارزیابی کیفیت محتوا از نظر سئو و کاربرپسند بودن به تیم‌های بازاریابی کمک کنند.
  • امکان شخصی‌سازی محتوا: ابزارهای هوش مصنوعی این قابلیت را دارند که با تحلیل داده‌ها و ویژگی‌هایی که در مورد مخاطب هدف به آن‌ها می‌دهید، محتوا را با در نظر گرفتن علاقه‌مندی‌ها، اهداف و چالش‌های مخاطبان شخصی‌سازی کنند که این موضوع اثربخشی محتوا را به‌میزان بسیار بالایی افزایش می‌دهد.
  • مقیاس‌پذیری: با تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی، کارشناسان تولید محتوا حجم محتوای بیشتری در مدت زمان کوتاه‌تر در اختیار دارند. این موضوع کمک می‌کند بتوانند فعالیت‌ها و اهداف بازاریابی محتوا را در مقیاس‌های بزرگ‌تر برنامه‌ریزی کنند.

با در ذهن داشتن این مقدمه، بدون معطلی به سراغ آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌رویم. ابتدا کار را با بررسی مراحل تولید محتوای متنی با AI شروع می‌کنیم.

آموزش تولید محتوا متنی با هوش مصنوعی

یکی از فعالیت‌هایی که ابزارهای مبتنی بر متن هوش مصنوعی مانند ChatGPT خیلی خوب از عهده آن برمی‌آیند، ایده‌پردازی و نوشتن متن است. به‌همین دلیل آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی را با تولید محتوای متنی شروع کردیم. چت‌جی‌پی‌تی و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی در انجام مراحل زیر در تولید محتوای متنی به شما کمک می‌کنند:

  • پیدا کردن ایده تولید محتوا با هوش مصنوعی
  • انجام تحقیق کلمات کلیدی
  • ایجاد «طرح کلی» (Outline) برای محتوا
  • تعیین عنوان برای محتوا
  • نوشتن بخش مقدمه محتوا
  • نوشتن بخش‌های مختلف متن با هوش مصنوعی
  • نوشتن بخش نتیجه‌گیری و جمع‌بندی محتوا
  • بررسی کپی نبودن متن
  • ساختن محتوای تصویری با هوش مصنوعی
  • انجام سئوی محتوا با هوش مصنوعی

در ادامه هریک از مراحل بالا را به کمک هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی دنبال می‌کنیم. در هر مورد نیز پرامپت‌ها و نتایجی را که از این هوش مصنوعی برای دو زبان انگلیسی و فارسی دریافت کرده‌ایم، آورده‌ایم.

۱. پیدا کردن ایده تولید محتوا با هوش مصنوعی

اولین قدم برای تولید هر محتوایی، پیدا کردن ایده است. هرچه ایده ابتدایی و اصلی محتوای تولیدی را بهتر و دقیق‌تر انتخاب کنید، کار نوشتن و تولید محتوا هم آسان‌تر پیش می‌رود. یکی از کارهایی که ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی خیلی خوب از عهده انجام آن برمی‌آیند، پیدا کردن ایده و موضوع است. در این بخش روش‌هایی را که به کمک آن‌ها می‌توانید ایده‌پردازی محتوای خود را بهتر انجام دهید، با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.

تعیین ایده اصلی محتوا

در اولین مرحله می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی بخواهید چند ایده و موضوع مرتبط با موضوع موردنظرتان را برای شما فهرست کند. برای این کار می‌توانید از پرامپت‌های ساده زیر کمک بگیرید:

Suggest topic ideas for a [your niche blog] blog
List [x] topic ideas about [your subject]

با وارد کردن پرامپت‌های بالا، چت‌جی‌پی‌تی ایده‌ها و موضوعات مرتبط را برای شما فهرست می‌کند. برای مثال فرض کنید وبلاگی در حوزه «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing) دارید و می‌خواهید چند ایده مرتبط برای پست‌های آن پیدا کنید. در نمونه زیر، از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم چند ایده مختلف در مورد این موضوع به ما پیشنهاد کند:

نمونه پیدا کردن ایده تولید محتوا با چت جی پی تی
نمونه پیدا کردن ایده تولید محتوا با ChatGPT در مورد «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

همین سوال را می‌توانید به فارسی هم از چت‌جی‌پی‌تی بپرسید و به پاسخ‌های مرتبط و نسبتا خوبی برسید. نمونه زیر را ببینید:

نمونه ایده پردازی فارسی با چت جی پی تی
نمونه ایده پردازی فارسی پست وبلاگ با ChatGPT در مورد «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

پیدا کردن ایده های دقیق تر با ChatGPT

تا این مرحله هوش مصنوعی چند ایده کلی و مرتبط را برای ما فهرست می‌کند اما می‌توانید با کمک آن به پاسخ‌های دقیق‌تر و هدفمند‌تری هم برسید. نکته مهمی که در زمان استفاده از چت‌جی‌پی‌تی و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی باید حتما به آن توجه کنید آن است که کیفیت پاسخ‌های این ابزارها بستگی به کیفیت و میزان اطلاعاتی دارد که در پرامپت در اختیار او قرار می‌دهید. بنابراین هرچه بتوانید دقیق‌تر و کامل‌تر درخواست خود را مطرح کنید، به پاسخ‌های کامل‌تری هم می‌رسید.

برای مثال اگر بخواهیم برای موضوع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به ایده‌های دقیق‌تری برسیم، می‌توانیم در پرامپت توضیحاتی در مورد وبلاگ، حوزه فعالیت و ویژگی‌های مخاطب هدف آن بدهیم. به عبارت بهتر، می‌توانیم به چت‌جی‌پی‌تی بگوییم وب‌سایت ما با موضوع کلی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و تمرکز آن روی استفاده از «اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار» (Influencer Marketing) است. مخاطب هدف مطالب وبلاگ هم کسب و کارهای متوسط و کوچک و کارشناسان شبکه‌های اجتماعی هستند که قصد دارند با این روش بازاریابی محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند. در تصویر زیر می‌توانید پرسش ما و بخشی از پاسخ چت‌جی‌پی‌تی را ببینید:

نمونه پیدا کردن ایده های دقیق تر با chatgpt
نمونه پیدا کردن ایده های دقیق تر با ChatGPT برای پست وبلاگ در مورد «اینفلوئنسر مارکتینگ» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در نمونه زیر، مراحل بالا را به زبان فارسی به چت‌جی‌پی‌تی گفتیم. همان‌طور که می‌بینید، ایده‌های چت‌بات این بار کامل‌تر و دقیق‌تر ارائه شده‌اند:

نمونه پیدا کردن ایده های دقیق تر با chatgpt به فارسی
نمونه پیدا کردن ایده‌های دقیق‌تر فارسی با ChatGPT برای وبلاگی با موضوع اینفلوئنسر مارکتینگ (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

ایده‌پردازی فقط یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌‌پی‌تی است. در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌طور مفصل‌تر به کاربردهای این چت‌بات پرداخته‌ایم:

پیدا کردن مطالب و منابع باکیفیت

ایده‌پردازی با چت‌جی‌پی‌تی فقط به فهرست کردن ایده‌ها محدود نیست و می‌توانید از این چت‌بات برای بررسی دقیق‌تر موضوع هم کمک بگیرید. برای مثال می‌توانید از او بخواهید بهترین منابع و مطالب حوزه موردنظرتان را به شما معرفی کند. در نمونه زیر از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم بهترین منابع و مطالب مرتبط با موضوع «سوشال مدیا مارکتینگ» را برای ما فهرست کند:

نمونه پیدا کردن بهترین منابع و مطالب با ChatGPT
نمونه پیدا کردن بهترین منابع و مطالب با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، چت‌جی‌پی‌تی فهرستی از بهترین منابع و وب‌سایت‌های مرتبط با موضوع را برای ما فهرست کرده است.

تصویر زیر هم نتایج همین پرامپت را به فارسی نشان می‌دهد:

نمونه پیدا کردن منابع و مطالب مفید با ChatGPT
نمونه پیدا کردن منابع و مطالب مفید با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

پیدا کردن ایده جدیدتر با هوش مصنوعی

یکی از موارد مهمی که در زمان ایده‌پردازی برای تولید محتوا باید به آن توجه کنید، پیدا کردن ایده‌ها و موضوعات داغ مرتبط با موضوع انتخابی شما برای تولید محتوا است. برای مثال، «تولید محتوا با هوش مصنوعی» یکی از موضوعات داغ و ترند روز در بازاریابی محتوا است. با انجام این کار بهتر تشخیص می‌دهید مخاطبان هدف شما به چه جنبه‌هایی از موضوع علاقه نشان داده‌اند و چه نکاتی بیشتر برای آن‌ها مهم است. در نمونه زیر از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم داغ‌ترین موضوعات در رابطه با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را برای ما فهرست کند:

نمونه پیدا کردن موضوعات ترند با چت جی پی تی
نمونه پیدا کردن موضوعات ترند در مورد «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تصویر زیر هم پاسخ چت‌جی‌پی‌تی را به فارسی نشان می‌دهد:

نمونه استفاده از ChatGPT برای پیدا کردن موضوعات پربحث
نمونه استفاده از ChatGPT برای پیدا کردن موضوعات پربحث در مورد «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه مسیر ایده‌پردازی می‌توانید هریک از ایده‌های ارائه‌شده را دوباره در قالب پرامپتی جداگانه به چت‌جی‌پی‌تی و ابزارهای مشابه بدهید تا موضوعات بیشتری را در پاسخ به شما نشان دهد. در پایان این مرحله، باید فهرست کاملی از ایده‌ها در اختیار داشته باشید تا بتوانید از بین آن‌ها یکی را برای نوشتن بلاگ‌پست انتخاب کنید.

نکته مهم: پیدا کردن ایده برای تولید محتوای متنی فقط به کمک چت‌جی‌پی‌تی امکان‌‌پذیر نیست و می‌توانید برای انجام بهتر آن از هوش مصنوعی گوگل بارد «+» یا Claude.ai «+» هم کمک بگیرید که هر دو از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند.

استفاده از گوگل بارد بسیار آسان است و فقط کافی‌ست پس از وارد شدن به وب‌سایت آن، پرامپت موردنظرتان را در کادر مربوط بنویسید:

نمونه استفاده از گوگل بارد برای ایده‌پردازی
نمونه استفاده از گوگل بارد برای ایده‌پردازی در مورد «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

همان‌طور که می‌بینید، پاسخ گوگل بارد با چت‌جی‌پی‌تی متفاوت است و ایده‌های بیشتری به شما ارائه می‌کند:

تا این بخش با اصلی‌ترین روش‌های ایده‌پردازی با هوش مصنوعی آشنا شدید. در ادامه به سراغ پیدا کردن کلمه کلیدی با کمک هوش مصنوعی می‌رویم تا یاد بگیرید چطور می‌توان از ایده‌های مرحله اول برای تولید محتوای متنی استفاده کرد

۲. انجام تحقیق کلمات کلیدی

«تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) فرایندی است که در آن کلمات و عبارات موردجستجوی کاربران را پیدا می‌کنیم. این فرایند یکی از اصلی‌ترین مراحل در سئوی وب‌سایت است و کارشناسان سئوی حرفه‌ای آن را به کمک ابزارهای سئوی وب‌سایت انجام می‌دهند. همه صفحات وب‌سایت و همه پست‌های هر وبلاگ هم باید بر اساس یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه کلیدی طویل و مرتبط بهینه‌سازی شوند تا گوگل ارتباط آن‌ها را با نتایج جستجوی کاربر تشخیص داده و آن‌ها را در صفحه نتایج رتبه‌بندی کند.

همین‌جا این نکته را بگوییم که قرار نیست ChatGPT یا دیگر ابزارهای هوش مصنوعی فعلا جایگزین ابزارهای اصلی تحقیق کلمات کلیدی شوند چون به داده‌های مربوط به کلمه کلیدی مثل میزان جستجو و سختی آن‌ها دسترسی ندارند. با این وجود می‌توانند به‌اندازه ابزاری رایگان و باکیفیت برای شما کاربرد داشته باشند. تحقیق کلمات کلیدی با هوش مصنوعی را می‌توان در مراحل مختلفی انجام داد. این مراحل را در زیر فهرست کرده‌ایم تا راحت‌تر آن‌ها را انجام دهید:

  • پیدا کردن «کلمه کلیدی اصلی یا کوتاه» (Short-Tail Keywords)
  • پیدا کردن «کلمات کلیدی فرعی یا ثانویه» (Secondary Keywords)
  • پیدا کردن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابت کم
  • پیدا کردن «کلمات کلیدی طویل» (Long-Tail Keywords)
  • پیدا کردن «کلمات کلیدی مرتبط موضوعی» (LSI Keywords)

در ادامه، نحوه پیدا کردن هریک از موارد بالا را به کمک هوش مصنوعی با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.

تعیین کلمه کلیدی اولیه یا اصلی

بعد از انتخاب ایده و موضوع، باید کلمه کلیدی اصلی صفحه را تعیین کنید. برای این کار می‌توانید از چت‌جی‌پی‌تی کمک بگیرید. پرامپت‌های ساده زیر برای رسیدن به پاسخ‌های دقیق‌تر به شما کمک می‌کنند:

Make a list of short-tail/primary keywords for the blogpost [your topic]
What are the [x] most popular keywords related to [your topic]

در نمونه زیر، از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم کلمات کلیدی بدنه یا اصلی پیشنهادی خود را برای بلاگ‌پستی با موضوع «دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی» (Digital Marketing) را برای ما فهرست کند:

نمونه تحقیق کلمه کلیدی با ChatGPT
نمونه تحقیق کلمه کلیدی با ChatGPT در مورد موضوع «دیجیتال مارکتینگ» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تصویر زیر، نتایج همین پرامپت را به زبان فارسی نشان می‌دهد:

نمونه تحقیق کلمه کلیدی اصلی با chatgpt
نمونه تحقیق کلمه کلیدی اصلی با ChatGPT در مورد «دیجیتال مارکتینگ» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

پیدا کردن کلمات کلیدی و موضوعات فرعی

بعد از انتخاب کلمه کلیدی اصلی، می‌‌توانید از چت‌جی‌پی‌تی برای پیدا کردن کلمات کلیدی و موضوعات فرعی هم کمک بگیرید. برای این کار از پرامپت‌های زیر کمک بگیرید:

Make a list secondary keywords for the blogpost [your seed keyword]
What are the [x] most popular sub-topics related to [your main keyword]
در نمونه زیر، از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم کلمات کلیدی و موضوعات فرعی را برای کلمه کلیدی اصلی «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» برای ما فهرست کند:
نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی ثانویه با ‌ChatGPT
نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی ثانویه با ‌ChatGPT برای پست وبلاگی با کلمه کلیدی اصلی «What is digital marketing» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تصویر زیر، نتیجه همین سوال را به فارسی نشان می‌دهد:

نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی ثانویه با ChatGPT به فارسی
نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی ثانویه با ChatGPT به فارسی برای بلاگ‌پستی با کلمه کلیدی اصلی «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نکته مهم: تا این مرحله به کمک چت‌جی‌پی‌تی به فهرستی از کلمات کلیدی اصلی و فرعی رسیده‌ایم. برای انتخاب و تعیین کلمات کلیدی لازم است مواردی که در این فهرست در اختیار دارید، در ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی مثل گوگل کیورد پلنر وارد کرده و اطلاعات مهمی مانند «میزان یا حجم جستجو» (Search Volume) و «سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty) را در مورد هریک از آن پیدا کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا و رقابت پایین

یکی از کارهایی که در فرایند تحقیق کلمات کلیدی همیشه انجام می‌دهید، پیدا کردن کلمات کلیدی با «میزان جستجوی بالا» (High Search Volume) و «رقابت پایین» (Low Difficulty) است. این کلمات و عبارات کلماتی هستند که خیلی زیاد توسط کاربران جستجو می‌شوند ولی رقابت چندانی صفحه نتایج بر سر آن‌ها وجود ندارد.

این موضوع باعث می‌شود رتبه گرفتن در صفحه نتایج برای این کلمات و عبارات آسان‌تر باشد. این مرحله را هم حتما با کمک گرفتن از ChatGPT انجام دهید، خصوصا اگر تازه تولید محتوا در وبلاگ را شروع کرده‌اید. برای این کار می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید:

Suggest [x] high search volume and low difficulty score keywords for the topic [your main topic]
در تصویر زیر، از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم چند کلمه کلیدی با میزان جستجوی بالا و رقابت پایین برای ما فهرست کند:
نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا و رقابت کم با ChatGPT
نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا و رقابت کم با ChatGPT برای موضوع «what is digital marketing» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

همان‌طور که در توضیح خود چت‌جی‌پی‌تی هم می‌بینید، چون این چت‌بات به داد‌ه‌های اصلی مربوط به این کلمات فعلا دسترسی ندارد، باید کلمات و عبارات پیشنهادی را در ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی مثل گوگل کیورد پلنر بررسی کنید. در مثال بالا، همین کار را با چند مورد از کلمات کلیدی پیشنهادی چت‌جی‌پی‌تی انجام دادیم و داده‌های حاصل را در جدولی در گوگل‌شیت مرتبط کردیم:

نمونه جدول گوگل شیت برای مرتب کردن کلمات کلیدی
نمونه جدول گوگل شیت برای مرتب کردن کلمات کلیدی بر اساس حجم و رقابت (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه باید از بین موارد بالا چند مورد را بر اساس چشم‌اندازی که از تولید محتوا و رتبه سئو دارید، انتخاب کنید. در ادامه می‌توانید از ChatGPT بخواهید بر اساس عبارات انتخابی شما کلمات کلیدی طولانی بسازد.

پیدا کردن کلمات کلیدی طویل

یکی از مراحل مهم در تحقیق کلمات کلیدی پیدا کردن کلمات کلیدی طویل است. این کلمات قصد و هدف کاربر از جستجو را دقیق‌تر نشان می‌دهند و رتبه گرفتن برای آن‌ها در صفحه نتایج آسان‌تر است. در این مرحله می‌توانید فهرستی از کلمات کلیدی انتخابی خودتان را به چت‌جی‌پی‌تی بدهید و از او بخواهید با استفاده از آن‌ها برای شما کلمه کلیدی طولانی بسازد. پرامپت زیر در این کار به شما کمک می‌کند:

Suggest [x] long-tail keywords related to these keywords: [list of your keywords]
در نمونه زیر همین کار را برای کلمات کلیدی پیشنهادی خود ChatGPT انجام دادیم:
نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی طویل با ChatGPT

شاید باور نکنید ولی چت‌جی‌‌پی‌تی نمونه‌های فارسی قابل‌قبولی هم به ما ارائه کرد که در تصویر زیر آن‌ها را می‌بینید:

نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی طویل با ChatGPT به فارسی

با استفاده طبیعی از این کلمات کلیدی در متن برای کلمات کلیدی بیشتری در صفحه نتایج رتبه می‌گیرید. بررسی میزان جستجو و سختی این دسته از کلمات کلیدی را هم می‌توانید دوباره انجام دهید و آن‌هایی را انتخاب کنید که حجم جستجوی بالا و رقابت کمی دارند. در نهایت نیز نتیجه را در جدولی مانند جدول بالا فهرست کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی LSI

یکی از مراحل تأثیرگذار در فرایند تحقیق کلمات کلیدی، پیدا کردن «کلمات مرتبط معنایی» (Latent Semantic Indexing | LSI) است. این کلمات با کلمات کلیدی اصلی متن ارتباط معنایی دارند و استفاده از آن‌ها به پیوستگی متن کمک کرده و از تکرار بیش‌از‌حد کلمه کلیدی اصلی در متن جلوگیری می‌کند. ChatGPT برای این کلمات هم پیشنهادات خوب و قابل‌قبولی ارائه می‌کند. کافی‌ست پرامپت زیر را به دقت در کادر متنی آن وارد کنید:

List (with/or without description) the top semantically related keywords and entities for the topic [your main keyword]

تصویر زیر نتیجه این پرامپت را برای کلمه کلیدی «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» به شما نشان می‌دهد:

نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی LSI با ChatGPT
نمونه پیدا کردن کلمات کلیدی LSI با ChatGPT برای موضوع «What is digital marketing» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در نمونه زیر سوال بالا را به زبان فارسی از چت‌جی‌پی‌تی پرسیدیم:

نمونه پیدا کردن کلمه کلیدی LSI با ChatGPT به فارسی
نمونه پیدا کردن کلمه کلیدی LSI با ChatGPT به فارسی برای موضوع «دیجیتال مارکتینگ چیست» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نکات مهم در تحقیق کلمه کلیدی با هوش مصنوعی

قابلیت‌های چت‌جی‌‌پی‌تی در فرایند تحقیق کلمات کلیدی به موارد بالا محدود نیست و در اینجا فقط چند مرحله ضروری را بررسی کردیم. اما سه نکته بسیار مهم وجود دارد که در زمان انجام مراحل بالا باید حتما به آن‌ها توجه کنید:

  • نوشتن پرامپت‌های بسیار دقیق: اگر پرامپت‌های دقیق‌تر و کامل‌تری بنویسید، چت‌جی‌پی‌تی بهتر متوجه می‌شوید شما دقیقا به دنبال چه اطلاعاتی هستید. برای مثال به جای نوشتن پرامپتی مانند «کلمات کلیدی مرتبط با موضوع بهینه‌سازی موتورهای جستجو را به من نشان بده» بهتر است بنویسید «کلمات کلیدی مرتبط با بهینه‌سازی موتورهای جستجو، بهترین تکنیک‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو و روش‌های انجام بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو را به من نشان بده».
  • کمک گرفتن از ابزارهای مخصوص تحقیق کلمه کلیدی در کنار چت‌جی‌پی‌تی: همان‌طور که در نمونه‌های بالا هم دیدید، باید در چت‌جی‌پی‌تی در کنار ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی بهره ببرید تا میزان جستجو، سختی و ارتباط با موضوع اصلی محتوا را در مورد کلمه کلیدی بر اساس داده‌های واقعی درک کنید.
  • نقش دادن به چت‌جی‌پی‌تی: یکی از مواردی که همیشه در زمان کار با چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT کمک می‌کند نتیجه خیلی بهتری بگیرید، این است که از او بخواهید خود را به جای یک متخصص در حوزه موردنظر قرار دهد. برای مثال در مورد تحقیق کلمات کلیدی، می‌توانید در ابتدای پرامپت از جمله زیر استفاده کنید:

Act as a SEO specialist with [x] years of experience doing keyword research

در پایان این مرحله باید فهرست کامل و دقیقی از کلمات کلیدی اصلی، طویل و فرعی متن بلاگ‌پست داشته باشید. در ادامه یاد می‌گیرید چطور با کمک گرفتن از ابزارهای هوش مصنوعی، رئوس اصلی بلاگ‌پست موردنظرتان را ایجاد کنید.

۳. ایجاد طرح کلی محتوای متنی با هوش مصنوعی

بعد از ایده‌پردازی و انتخاب کلمات کلیدی، نوبت به آن می‌رسد که «طرح کلی» (Outline) مطلب را تعیین کنید. در طرح کلی، رئوس و عنوان‌های اصلی و فرعی محتوا را فهرست می‌کنید تا محتوای منظم‌تر و ساختارمندتری برای کاربران تولید کنید. نوشتن طرح کلی برای محتوا، باعث می‌شود دیدگاه بهتری از موضوعاتی که قرار است در آن پوشش داده شود پیدا کنید و به‌نوعی از دیدگاه خواننده به متن نگاه کنید. نوشتن طرح کلی هم با چت‌جی‌پی‌تی و هم با هوش مصنوعی Claude.AI خیلی خوب قابل‌انجام است. برای این کار از پرامپت زیر استفاده کنید:

Write an outline for a blogpost on [your main Title]
در نمونه زیر، از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم یک طرح کلی برای بلاگ‌پستی با عنوان موردنظر بنویسد که بخشی از پاسخ او را در تصویر زیر می‌بینید:
نمونه outline نوشته شده توسط ChatGPT
نمونه outline نوشته شده توسط ChatGPT برای موضوع «What is digital marketing» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این کار به زبان فارسی هم قابل‌انجام است:

نمونه طرح کلی ChatGPT
نمونه طرح کلی ChatGPT برای موضوع «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

مانند بقیه موارد، اگر پرامپت را با جزییات بیشتری بنویسید، قطعا پاسخ کامل‌تر و بهتری هم دریافت می‌کنید. در نمونه زیر، از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم طرح کلی مطلب را با در نظر گرفتن کلمات کلیدی اصلی و فرعی انتخابی ما که در فهرست زیر پرامپت آورده‌ایم و اطلاعات بخش‌های قبلی بنویسد:

نمونه outline دقیق نوشته شده با ChatGPT
نمونه outline دقیق نوشته شده با ChatGPT با موضوع «What is digital marketing» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کلیک کنید.)

همین کار در زبان فارسی هم قابل‌انجام است:

نمونه outline دقیق نوشته شده با ChatGPT به فارسی
نمونه outline دقیق نوشته شده با ChatGPT به فارسی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اگر به پاسخ‌ها دقت کنید متوجه تفاوت آن‌ها می‌شوید. در ادامه باید عنوان‌های اصلی و فرعی را خودتان بررسی کنید و به ساختاری برسید که بیشتر برای شما کاربرد دارد. حتی می‌توانید باز هم از چت‌جی‌پی‌تی کمک بگیرید و از او بخواهید مثلا برای هر عنوان اصلی، سه عنوان فرعی بنویسد. مانند نمونه زیر:

نمونه outline ایجاد شده با ChatGPT
نمونه outline سفارشی ایجاد شده با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

پرسیدن سوالات مرتبط با موضوع از چت جی پی تی

آزمون و خطا و استفاده زیاد از چت‌جی‌پی‌تی نشان می‌دهد هرچه بیشتر بتوانید در ابتدای کار او را آموزش دهید، پاسخ‌های بهتری هم از او دریافت می‌کنید. بعد از انتخاب موضوع و ایده‌پردازی اصلی، می‌توانید با پرسیدن چند سوال مرتبط کمی او را برای مراحل بعدی تولید محتوا آماده‌تر کنید. این کار باعث می‌شود چت‌جی‌پی‌تی با استفاده از اطلاعاتی که خودش فراهم کرده، کمی پیش‌زمینه در مورد موضوع محتوا پیدا کند و طرح کلی بهتری هم در اختیار شما قرار دهد. نمونه زیر را ببینید که در آن از چت‌جی‌پی‌تی پرسیده‌ایم چرا کاربرد باید عبارت «دیجیتال مارکتینگ چیست» را در گوگل جستجو کند؟ (این سوال قصد کاربر از جستجو را به شما و خود چت‌جی‌پی‌تی نشان می‌دهد.):

نمونه پرسیدن سوالات مرتبط از چت‌جی‌پی‌تی
نمونه پرسیدن سوالات مرتبط از چت‌جی‌پی‌تی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه می‌توانید از او سوال کنید نکات کلیدی و مهم در مورد موضوعات انتخابی شما چیست و به چه مواردی باید بیشتر توجه شود؟ در نمونه زیر دقیقا همین سوال را از چت‌جی‌پی‌‌تی پرسیدیم که در آن بخشی از پاسخ چت‌جی‌پی‌تی را می‌بینید:

نمونه پرسیدن سوالات مرتبط از چت‌جی‌پی‌تی
نمونه پرسیدن سوالات مرتبط از چت‌جی‌پی‌تی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این سوالات و پاسخ آن‌ها، طرح کلی بهتر و کامل‌تری از محتوا در اختیار شما قرار می‌دهند.

تا اینجا یاد گرفتید چطور به کمک هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی ایده‌پردازی کنید، به کلمات کلیدی مهم برسید و طرح کلی مطلب را بسازید. در ادامه قصد داریم از چت‌جی‌پی‌‌تی بخواهیم با کمک گرفتن از اطلاعات قبلی، عنوان مناسبی برای بلاگ‌پست ما تولید کند.

۴. نگارش عنوان اصلی محتوا با چت جی پی تی

قدم بعدی بعد از ایده‌پردازی و تعیین موضوع، پیدا کردن کلمات کلیدی و ایجاد طرح کلی محتوا، پیدا کردن عنوانی مناسب برای محتوای متنی است. این مرحله را هم می‌توانیم با کمک گرفتن از ChatGPT انجام دهیم. بر اساس اصول سئو می‌دانیم که عنوان اصلی محتوا باید برای کاربران به‌اندازه کافی جذاب و ترغیب‌کننده باشد و کلمه کلیدی اصلی متن نیز در آن به‌کار رفته باشد.

بر همین اساس می‌توانیم با کمک پرامپتی شبیه به زیر، از ChatGPT بخواهیم برای ما چند عنوان جذاب بنویسد:

Prepare [x] catchy and compelling article headline that targets the primary keyword [your main keyword] 
تصویر زیر عنوان‌های پیشنهادی چت‌جی‌پی‌تی را برای بلاگ‌پست «what is digital marketing» نشان می‌دهد:
نمونه نوشتن عنوان اصلی محتوا با هوش مصنوعی chatgpt
نمونه نوشتن عنوان اصلی محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT برای موضوع «what is digital marketing» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

همین درخواست را به زبان فارسی هم مطرح کردیم تا توانایی چت‌جی‌پی‌تی را در نوشتن عنوان به فارسی بسنجیم:

نمونه عنوان نوشته شده توسط ChatGPT
نمونه عنوان نوشته شده توسط ChatGPT برای موضوع «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

برای نگارش عنوان‌های بهتر می‌توانید به‌طور واضح از ChatGPT بخواهید عنوان اصلی را کاربرپسند‌تر بنویسد یا تعداد کلمات آن را کم یا زیاد کند. نمونه زیر را ببینید:

نمونه عنوان کاربرپسند پیشنهادی ChatGPT
نمونه عنوان کاربرپسند پیشنهادی ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با کمی تغییر در عنوان‌های بالا، می‌توانید از آن‌ها برای بلاگ‌پست‌ها ایده بگیرید.

۵. نگارش مقدمه متن با ChatGPT

بعد از نوشتن و تعیین عنوان اصلی، نوبت به آن می‌رسد که اولین بخش متن یعنی مقدمه آن را بنویسیم. مقدمه اولین پاراگراف متن است که کاربر آن را می‌خواند به‌همین دلیل هم باید پیش‌نمایش کاملی از ادامه مطلب در اختیار کاربر قرار دهد و هم به‌اندازه کافی برای او جذاب باشد. نکته بسیار مهم دیگر هم استفاده از کلمه کلیدی اصلی در آن است چون طبق قوانین و اصول سئو باید در ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن از آن استفاده کنیم. همه این موارد با استفاده از ChatGPT امکان‌پذیر است.

Prepare an article introduction for a blogpost [your headline] in [x] words. Mention [your main keyword] in the first 100 words.

در نمونه زیر از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم پاراگراف مقدمه را برای عنوان انتخابی ما بنویسد و از کلمه کلیدی اصلی در آن استفاده کند:

نمونه پاراگراف مقدمه نوشته شده توسط ChatGPT
نمونه پاراگراف مقدمه نوشته شده توسط ChatGPT برای موضوع «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تصویر زیر هم درخواست مشابهی را به زبان فارسی از چت‌جی‌پی‌تی می‌پرسد:

نمونه مقدمه نوشته شده توسط ChatGPT به فارسی
نمونه مقدمه فارسی نوشته شده توسط ChatGPT برای موضوع «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با بیان جزییات بیشتر در پرامپت می‌توانید مقدمه‌های دقیق‌تری از این چت‌بات دریافت کنید. برای مثال با افزودن یا کم کردن تعداد کلمات، اضافه کردن کلمات کلیدی فرعی به متن یا درخواست جذاب‌تر کردن متن احتمالا پاسخی دریافت کنید که بیشتر به نیاز شما مرتبط باشد.

تا این مرحله، عنوان اصلی، طرح کلی و متن مقدمه را در اختیار دارید و بهتر است پس از ارزیابی دقیق، آن‌ها را در یک فایل ورد یا Google Docs وارد کنید. در نمونه بالا، همین کار را انجام دادیم که نتیجه آن را در تصویر زیر می‌بینید:

نمونه متن نوشته شده با ChatGPT در فایل Google Docs
نمونه متن نوشته شده با ChatGPT در فایل Google Docs (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه به سراغ نوشتن بدنه اصلی متن با هوش مصنوعی می‌رویم.

۶. نوشتن بدنه متن با هوش مصنوعی

در این مرحله نوبت به آن می‌رسد که از هوش مصنوعی بخواهیم بخش‌های اصلی بدنه متن را بنویسد. برای این کار لازم است هریک از عنوان‌های اصلی و فرعی را که در طرح کلی به آن‌ها رسیده بودیم، از هوش مصنوعی در قالب پرامپت سوال کنیم.

برای نوشتن بلاگ‌پست «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» هم دقیقا به همین روش عمل کردیم و بخش عناصر کلیدی دیجیتال مارکتینگ را که عنوان اصلی سوم در طرح کلی بود، در قالب پرامپتی جداگانه از ChatGPT پرسیدیم:

نمونه نوشتن متن با هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی
نمونه نوشتن متن با هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

مانند مثال‌های دیگر همین کار را به زبان فارسی هم انجام دادیم که نتیجه آن را در تصویر زیر می‌بینید:

نمونه نوشتن متن فارسی با هوش مصنوعی ChatGPT
نمونه نوشتن متن فارسی با هوش مصنوعی ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه می‌توانید هر عنوان فرعی یا اصلی را جداگانه در چت‌بات وارد کنید و در زمانی کوتاه متن آماده را از او تحویل بگیرید. برای نظم بیشتر، هر بخش را در فایل Google Docs وارد کنید تا محتوا بیشتر به مقاله شبیه شود. در این مرحله باید چیزی شبیه به تصویر زیر در اختیار داشته باشید:

نمونه متن نوشته شده با ChatGPT در فایل Google Docs
نمونه متن نوشته شده با ChatGPT در فایل Google Docs (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه مسیر نوشتن متن با هوش مصنوعی، باید مراحل زیر را برای هر عنوان اصلی و فرعی تکرار کنید:

  • نوشتن پرامپت مرتبط
  • خواندن و دسته‌بندی اطلاعات
  • تحقیق دوباره اطلاعات موجود در متن تولیدی توسط چت‌جی‌پی‌تی و اصلاح مشکلات احتمالی

نکات مهم در نوشتن متن با چت جی پی تی

در مورد محتوایی که قرار است با چت‌جی‌پی‌تی نوشته شود، چند نکته مهم وجود دارد که باید حتما به آن‌ها توجه کنید:

  • به متنی که هوش مصنوعی نوشته، اکتفا نکنید: محتوای تولیدی با هوش مصنوعی اغلب اوقات پیوستگی و حس نوشته شدن توسط نویسنده انسانی را به کاربر نمی‌دهد و ممکن است به نظر خواننده ماشینی به نظر برسد. برای برطرف کردن این چالش، می‌توانید از خود چت‌جی‌پی‌تی کمک بگیرید برای مثال از او بخواهید که متن را کاربرپسندتر یا ساده‌تر بنویسد.
  • خروجی‌های دریافتی از هوش مصنوعی را بازتولید کنید: چت‌جی‌پی‌تی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که یک پرامپت تکراری را دوباره ارسال کنید و خروجی متفاوتی بگیرید. از این قابلیت استفاده کنید تا محتوای دلخواه شما به چند شکل تولید شود و در نهایت به متن باکیفیتی برسید.
  • پرامپت‌های مخصوص به خودتان را بنویسید: هوش مصنوعی برای تولید محتوا به ابزارهای تحلیل داده و ورودی شما به‌طور همزمان اتکا می‌کند، پس هرچه پرامپت را جزیی‌تر و دقیق‌تر بنویسید چت‌جی‌پی‌تی اطلاعات بیشتری از آن استخراج می‌کند و خروجی دقیق‌تری به شما تحویل می‌دهد.
  • همه بخش‌های نوشته‌شده توسط چت‌جی‌پی‌تی را دوباره بررسی کنید: محتوایی که هوش مصنوعی برای شما تولید می‌کند، ممکن است کاملا درست و بدون اشکال نباشد. قبل از انتشار حتما تمام بخش‌هایی را که با چت‌جی‌پی‌تی تولید کرده‌اید به‌صورت دستی و در نهایت دقت هم از لحاظ فنی و هم دستوری و املایی ویرایش کنید.

۷. نوشتن بخش نتیجه گیری با هوش مصنوعی

آخرین بخشی که در تولید محتوا با هوش مصنوعی قرار است آن را به کمک چت‌جی‌پی‌تی بنویسیم، بخش پایانی مقاله یعنی «نتیجه‌گیری» (Conclusion) است. کاربران به‌طور معمول پاراگراف مقدمه و پاراگراف نتیجه‌گیری یا جمع‌بندی را به‌طور کامل مطالعه می‌کنند پس از اهمیت این دو بخش اصلا غافل نشوید. برای نوشتن این بخش با چت‌جی‌پی‌تی می‌توانید از پرامپت ساده زیر استفاده کنید:

Prepare a conclusion for the article [your headline] with some encouragement to put the tips into practice
در نمونه زیر، از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم یک پاراگراف نتیجه‌گیری برای بلاگ‌پست «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» بنویسد:
نمونه پاراگراف نتیجه گیری با ChatGPT
نمونه پاراگراف نتیجه گیری با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در نمونه زیر می‌بینید که چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند پاراگراف نتیجه‌گیری را به‌خوبی به زبان فارسی هم بنویسد:

نمونه پاراگراف نتیجه گیری نوشته شده با ChatGPT به زبان فارسی
نمونه پاراگراف نتیجه گیری نوشته شده با ChatGPT به زبان فارسی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در این بخش می‌توانید از چت‌جی‌پی‌تی بخواهید تعداد کلمات پاراگراف پایانی را کم یا زیاد کند، آن را به زبان ساده‌تری بنویسد و از کلمه کلیدی و مترادف‌های آن در متن استفاده کند.

تا این بخش تمام بخش‌های این بلاگ‌پست توسط چت‌جی‌پی‌تی نوشته شده است و می‌توانید آن‌ها را در فایل ورد یا گوگل‌شیت خود وارد کنید. یکی از نکات مهمی که در ابتدای مطلب در مورد تولید محتوا با هوش مصنوعی به آن اشاره کردیم، این بود که نمی‌توانید و نباید به این محتوا اعتماد صد‌در‌صد داشته باشید و لازم است حتما از نظر درستی اطلاعات و کپی نبودن متن محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی را بررسی کنید. به‌همین دلیل گام بعدی را به بررسی کپی نبودن محتوا اختصاص داده‌ایم.

۸. بررسی کپی نبودن محتوا

با به پایان رسیدن کار نوشتن، همیشه باید کپی نبودن متن را بررسی کنید چون انتشار «محتوای کپی» (Duplicate Content) در سطح وب باعث می‌شود توسط گوگل یا دیگر موتورهای جستجو جریمه شوید. برای بررسی این موضوع ابزارهای رایگان و پولی مختلفی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی و کار با آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

ابزارهای بررسی کپی نبودن محتوای فارسی

بیشتر این ابزارها برای بررسی کپی نبودن محتوای فارسی قابل‌استفاده نیستند اما دو ابزار کاربردی وجود دارند که می‌توانید برای بررسی کپی نبودن محتوای فارسی از آن‌ها استفاده کنید:

  • ابزار Dupli Checker «+»: اولین وب‌سایتی که برای بررسی کپی نبودن متن فارسی باید به سراغ آن بروید و مانند اغلب ابزارها در دو نسخه رایگان و پولی در دسترس است. ویژگی جالب این ابزار مشخص کردن بخش کپی‌شده متن و وب‌سایت منبع آن است. در تصویر زیر، بخش دیگری از محتوای تولیدشده توسط چت‌جی‌پی‌تی را در ابزار Dupli Checker وارد کردیم که یکی از جملات آن را کپی تشخیص داده است:
مثال استفاده از ابزار Dupli checker برای بررسی کپی بودن محتوا
مثال استفاده از ابزار Dupli checker برای بررسی کپی نبودن محتوا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، ابزار جمله کوتاهی را در متن کپی تشخیص داده و وب‌سایت منبع آن را هم ذکر کرده است.

  • ابزار Plagiarism Detector «+»: این ابزار دو نسخه رایگان و پولی دارد و برای محتوای فارسی به‌خوبی قابل استفاده است. فقط کافی‌ست متن موردنظرتان را در کادر مربوط به آن وارد کرده و روی گزینه Check Plagiarism بزنید. (برای نسخه رایگان تا ۱۰۰۰ کلمه قابل‌بررسی است.) در تصویر زیر، اولین پاراگراف اصلی نوشته شده توسط چت‌جی‌پی‌تی را در این ابزار وارد کردیم تا کپی بودن یا نبودن آن را بررسی کنیم:
مثال استفاده از ابزار plagiarism برای بررسی کپی بودن محتوا
مثال استفاده از ابزار plagiarism برای بررسی کپی نبودن محتوا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

همان‌طور که می‌بینید، ابزار متن را ۱۰۰ درصد غیرکپی تشخیص داده است.

ابزارهای بررسی کپی نبودن محتوای غیرفارسی

برای بررسی کپی نبودن محتوای انگلیسی گزینه‌های بیشتری در اختیار دارید ازجمله ابزارهای بالا و دو ابزار به نام‌های Grammarly و Copyscape که در فهرست زیر آن‌ها را با مثال بررسی کرده‌ایم:

  • ابزار Copyscape Plagiarism Checker «+»: این ابزار دو نسخه رایگان و پولی دارد که به کمک نسخه رایگان آن فقط می‌توانید کپی بودن محتوای منتشر شده را بررسی کنید، البته در نتایج حاصل بخش کپی‌شده و وب‌سایت‌های دارای محتوای کپی هم به شما نمایش داده می‌شوند.
  • ابزار Grammarly «+»: این ابزار یکی از ابزارهای کاربردی، با رابط کاربری ساده و زیبا و مبتنی بر فضای ابری است که البته در زمان نگارش این مطلب فقط چند زبان محدود را پشتیبانی می‌کند. Grammarly قابلیت‌های فراوانی مثل بررسی قواعد نگارشی و املایی، ارزیابی خوانایی و ایده‌پردازی بهتر در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار یک نسخه رایگان با امکانات محدود و دو نسخه پولی دارد که البته قابلیت بررسی کپی نبودن متن تنها با تهیه نسخه پولی آن امکان‌پذیر است. در تصویر زیر، بخشی از متن نوشته شده توسط ChatGPT در این ابزار بررسی شده است:
نمونه گزارش Grammarly برای بررسی کپی نبودن متن نوشته شده با هوش مصنوعی
نمونه گزارش Grammarly برای بررسی کپی نبودن متن نوشته شده با هوش مصنوعی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نکته بسیار مهم: کپی بودن محتوا، چه توسط انسان نوشته شده باشد و چه توسط هوش مصنوعی، برای وب‌سایت شما خطرناک است و باید حتما زمانی را به بررسی آن با ابزارهایی که معرفی کردیم، اختصاص دهید. نکته مهمی که در این بین باید به آن توجه کنید آن است در اغلب موارد شباهت بیشتر از ۱۵ درصدی محتوا با متن اصلی، محتوای کپی در نظر گرفته می‌شود. البته اگر محتوایی دارید که با وجود بررسی در یکی از این ابزارها بازهم نمی‌توانید با اطمینان بگویید که کپی نیست، بهتر است از چند مورد از ابزارهای بالا در کنار هم استفاده کنید تا به جمع‌بندی درستی برسید.

کلید ارزیابی درست کپی بودن یا نبودن محتوا این است که متن تمام عنوان‌های اصلی و فرعی محتوایی را که چت‌جی‌پی‌تی نوشته، به دقت توسط این ابزارها بررسی کنید. اگر تعداد کلمات متن زیاد است و نسخه رایگان این ابزارها کافی نیست، می‌توانید از روش دستی هم برای بررسی کپی نبودن محتوا استفاده کنید. در این روش باید قسمتی از متن را کپی کنید و پس از قرار دادن علامت «"'» در ابتدا و انتهای آن، آن در نوار جستجوی گوگل جایگذاری کنید. این روش زمان‌بر است ولی در صورت تطابق عینی بخشی از محتوا، منابع آن را در صفحه نتایج به شما نمایش می‌دهد.

۹. افزودن تصویر و محتوای تصویری به محتوا

آنچه تا اینجا تولید شده متن خالص است و لازم است به بخش‌های آن محتوای تصویری هم اضافه کنید. این موضوع در جلب توجه بیشتر کاربران، درک بهتر محتوا توسط آن‌ها کمک می‌کند و احتمال اشتراک‌گذاری بلاگ‌پست شما را به میزان قابل‌توجهی بیشتر می‌کند. منظور از محتوای تصویری موارد زیر است:

  • عکس
  • اسکرین‌شات
  • اینفوگرافیک
  • ویدیو
  • نمودار، جدول و دیگر عناصر تصویری

تا این بخش از کار تولید محتوای متنی با استفاده از هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی انجام شده است. هوش مصنوعی فقط برای نوشتن متن کاربرد ندارد و با استفاده از سایت های هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس می‌توانید تصاویر منحصربه‌فردی برای محتوای خود خلق کنید. ازجمله بهترین سایت های هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • هوش مصنوعی Bing Create «+»
  • هوش مصنوعی Stable Diffusion «+»
  • هوش مصنوعی فتوشاپ Firefly «+»
  • هوش مصنوعی Fotor «+»
  • هوش مصنوعی ابزار Canva «+»
  • هوش مصنوعی NightCafe «+»

در نمونه زیر، از هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس Bing Create برای ساخت تصاویری با موضوع «دیجیتال مارکتینگ» استفاده کرده‌ایم که خروجی‌های بینگ را در آن می‌بینید. در وب‌سایت این ابزار گفته شده که فعلا فقط پرامپت‌های انگلیسی را درک می‌کند ولی در نمونه زیر از پرامپت فارسی برای ساخت تصویر استفاده کردیم و نتیجه قابل‌قبول به نظر می‌رسد. با ساخت حساب کاربری در این سایت می‌توانید روزانه تا ۱۰۰ تصویر بسازید.

نمونه استفاده از هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس بینگ
نمونه استفاده از هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس بینگ برای موضوع «دیجیتال مارکتینگ» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نکته مهم: نوشتن پرامپت برای سایت های هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس هم نکات مشخصی دارد که اگر از آن‌ها استفاده کنید، حتما خروجی تصویری بهتری از ابزار دریافت می‌کنید. صرف‌نظر از تصویر بالا که آن را برای نمونه تولید کردیم، بهتر است پرامپتی که برای این ابزارها می‌نویسید کاملا توصیفی باشد و از ساختار «Adjective + Noun + Verb + Style» پیروی کند. تصویر زیر خروجی پرامپتی بر اساس این الگو را نشان می‌دهد:

نمونه استفاده از هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس بینگ
نمونه استفاده از هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس بینگ (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در مطلب زیر از مجله فرادرس بهترین ابزارها و سایت های هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس معرفی شده‌اند:

۱۱. سئوی محتوا با هوش مصنوعی

زمانی که مطلبی را برای وبلاگ می‌نویسید، آن را بر اساس اصول سئو بهینه می‌کنید تا بیشتر در نتایج جستجو دیده شود. محتوای تولیدشده توسط چت‌جی‌پی‌تی هم از این قاعده مستثنی نیست و اگرچه بر اساس کلمات کلیدی هدف تولید شده ولی باید بر اساس اصول سئو بهینه شود که البته انجام این کار هم به کمک چت‌جی‌پی‌تی امکان‌پذیر است.

مجموعه اقداماتی را که می‌توان با کمک هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی برای سئو کردن محتوا انجام داد، می‌توان در موارد فهرست زیر خلاصه کرد:

در ادامه هرکدام از موارد بالا را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

ساخت متا تگ عنوان و توضیحات متا با چت جی پی تی

«تگ عنوان» (Title Tag) که به آن عنوان سئو هم گفته می‌شود، متن آبی پررنگی است که بعد از لینک صفحات وب در صفحه نتایج به نمایش درمی‌آید. چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند یک عنوان سئوی بهینه و توضیحات متای دقیق بر اساس توضیح درون پرامپت و عنوان اصلی صفحه به شما پیشنهاد کند. این دو بخش توسط ربات‌های جستجوی گوگل به‌طور دقیق بررسی می‌شوند و اطلاعات دقیقی در مورد موضوع صفحه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. بنابراین باید دقت لازم را در نوشتن آن‌ها به کار ببرید. در پرامپت زیر از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم عنوان سئوی مناسبی برای ما بنویسد:

Prepare a title tag for the article [your article headline]. Start the title tag with the keyword [your keyword]. Keep it 8-9 words max.
در تصویر زیر از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم برای مطلب «دیجیتال مارکتینگ چیست» عنوان سئو بنویسد:
نمونه نوشتن عنوان سئو با چت جی پی تی
نمونه نوشتن عنوان سئو با چت جی پی تی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

می‌توانید این عنوان را با در نظر گرفتن دیگر نکات مهم بیشتر با اصول سئو بهینه کنید. در ادامه لازم است از چت‌چی‌پی‌تی بخواهیم توضیح متای کاملی هم برای مقاله بنویسد. پرامپت زیر را می‌توانید برای این کار استفاده کنید:

Prepare a description tag for the article [your headline]. Use the keywords [your keywords] in the description. Keep it under 156 characters.
در تصویر زیر نتیجه این پرسش را از چت‌جی‌پی‌تی می‌بینید:
نمونه نوشتن توضیحات متا با چت جی پی تی
نمونه نوشتن توضیحات متا با چت جی پی تی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

مانند همه موارد دیگری که به کمک چت‌جی‌پی‌تی نوشته شدند، می‌توانید توضیح متا را هم بررسی و آن را به‌صورت دستی یا دوباره با کمک چت‌جی‌پی‌تی بهینه کنید.

ساخت اسکیما مارک اپ با چت جی پی تی

با افزودن اسکیما مارک اپ به صفحات وب، توضیح بیشتری در مورد موضوع محتوای آن‌ها در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهید که باعث می‌شود محتوای صفحات را بهتر و کامل‌تر درک کنند. این کار احتمال نمایش صفحات وب را در بخش نتایج غنی یا «پاسخ‌های ویژه» (Featured Snippet) افزایش می‌دهد. برای نوشتن اسکیما مارک‌اپ هم می‌توانید از هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی کمک بگیرید. پرامپت زیر نمونه خوب و مناسبی برای شروع است:

Make a schema markup for the [your title] blog post
تصویر زیر در خواست ما و پاسخ چت‌جی‌پی را نشان می‌دهد:
نمونه اسکیمای نوشته شده توسط ChatGPT
نمونه اسکیمای نوشته شده توسط ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
در مطلب زیر خیلی مفصل در مورد اسکیما مارک‌اپ و نکات مهم در ساخت آن بحث کرده‌ایم:

نوشتن متن جایگزین تصاویر با هوش مصنوعی

اقدام مهم دیگر برای سئو کردن محتوا نگارش متن جایگزین برای تصاویر درون آن است. این کار را هم می‌توانید به کمک ChatGPT انجام دهید. فقط کافی‌ست در پرامپتی که می‌نویسید توصیف دقیقی از محتوای تصویر ذکر کنید. برای این کار از پرامپت ساده زیر استفاده کردیم:

Generate alt-text for the image about [image description]
در تصویر زیر می‌توانید نتیجه این پرسش و پاسخ آن را ببینید:
نمونه متن جایگزین نوشته شده توسط ChatGPT
نمونه متن جایگزین نوشته شده توسط ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نوشتن متن جایگزین فقط بخشی از سئوی تصاویر در وب‌سایت است. در مطلب زیر دیگر تکنیک‌های بهینه‌سازی تصاویر را در محتوای وب‌سایت بررسی کرده‌ایم:

آموزش تولید محتوا اینستاگرام با هوش مصنوعی

تولید محتوا با هوش مصنوعی فقط به وب‌سایت و نگارش بلاگ‌پست محدود نیست و می‌توانید از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی برای تولید پست‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هم بهره ببرید. با کمک گرفتن از چت‌جی‌پی‌تی باید زمان کم‌تری را صرف نوشتن کپشن، هشتگ‌گذاری یا ایده‌پردازی برای تولید محتوا کنید. در ادامه یاد می‌گیرید چطور با کمک چت‌‌جی‌پی‌تی برای اینستاگرام تولید محتوا کنید. مراحل انجام این کار را در فهرست زیر آورده‌ایم:

  • پیدا کردن ایده برای پست یا استوری
  • نوشتن کپشن با چت‌جی‌پی‌تی
  • ساخت هشتگ
  • ساخت پست اینستاگرام با هوش مصنوعی
  • ایجاد تقویم محتوایی و زمان‌بندی کردن انتشار پست‌ها

پیدا کردن ایده برای پست یا استوری

یکی از اصلی‌ترین و شاید بهترین کارهایی که ابزارهای هوش مصنوعی به‌خصوص چت‌‌جی‌پی‌تی آن را به خوبی انجام می‌دهند، پیدا کردن ایده و موضوع است. در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص تولید محتوا در فضاهایی مانند اینستاگرام همیشه ایده و موضوعی که برای پست یا استوری انتخاب می‌کنید، میزان موفقیت آن را تعیین می‌کند. برای این‌که ایده‌ها و موضوعات بهتری از این ابزارها بگیرید، باید جزییاتی در مورد کسب و کار، برند، محصول یا خدمتی که عرضه می‌کنید به او بدهید.

در پرامپت زیر اطلاعات پایه‌ای در مورد کسب و کار و محصولات و خدمات عرضه‌شده توسط شرکتی فعال در حوزه «مراقبت‌های پوست» به چت‌جی‌پی‌تی دادیم و از او خواستیم بهترین انواع محتوا را برای جذب تعامل بیشتر مخاطبان در شبکه اجتماعی اینستاگرام به ما معرفی کند. با دادن چنین اطلاعاتی چت‌جی‌پی‌تی دید بهتری در مورد کسب و کار و مخاطب هدف ما پیدا می‌کند و در ادامه پاسخ‌های بهتر و کامل‌تری به ما نشان می‌دهد. نمونه زیر را ببینید:

نمونه استفاده از ChatGPT برای پیدا کردن ایده محتوای شبکه اجتماعی
نمونه استفاده از ChatGPT برای پیدا کردن ایده محتوای شبکه اجتماعی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تا اینجا دید خوبی به ابزار داده‌اید و حالا می‌توانید سوالات جزئی‌تری از او بپرسید. برای این کار از پرامپت ساده زیر استفاده کنید:

Give me [Instagram or other social media platforms] content ideas for a [your product or service] company
در تصویر زیر چنین سوالی از چت‌‌جی‌پی‌تی پرسیدیم که می‌توانید پاسخ آن را ببینید:
نمونه استفاده از ChatGPT برای پیدا کردن ایده محتوای اینستاگرام
نمونه استفاده از ChatGPT برای پیدا کردن ایده محتوای اینستاگرام (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با کمک گرفتن از ایده‌های بالا می‌توانید محتوای متنوع و جذابی برای مخاطبان تولید کنید. چنین پرامپتی را به زبان فارسی هم در ChatGPT وارد کردیم. نتایج آن را در زیر می‌بینید:

نمونه ایده پردازی برای اینستاگرام با چت جی پی تی
نمونه ایده پردازی برای اینستاگرام با چت جی پی تی به زبان فارسی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نوشتن کپشن با چت‌جی‌پی‌تی

بعد از ایده‌پردازی و انتخاب موضوع نوبت به نوشتن کپشن و ساخت تصاویر می‌رسد. برای نوشتن متن کپشن با کمک ChatGPT باید اطلاعات و جزییاتی در مورد پست به چت‌جی‌پی‌تی بدهید تا او بر اساس آن‌ها چند متن طبیعی و منحصربه‌فرد برای شما بنویسد. حتی اگر متنی که چت‌جی‌پی‌تی برای شما می‌نویسد عینا برای شما قابل‌استفاده نباشد، باز هم آنقدر کیفیت دارد که از آن به‌عنوان پیش‌نویس اولیه استفاده کنید. نمونه زیر را ببینید:

نمونه نوشتن کپشن اینستاگرام با ChatGPT
نمونه کپشن اینستاگرام نوشته‌شده با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، ابزار اموجی‌های مناسب با متن کپشن را هم به آن اضافه می‌کند و برای پست هشتگ می‌سازد. البته در پرامپت بالا اطلاعات جزیی در مورد محتوای پست به چت‌جی‌پی‌تی نداده‌ایم. در نمونه زیر نام محصول را ذکر کردیم تا به کپشن دقیق‌تر و کامل‌تری برسیم:

نمونه کپشن توصیفی اینستاگرام نوشته شده با ChatGPT
نمونه کپشن توصیفی اینستاگرام نوشته شده با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در نمونه زیر، کپشن‌نویسی به زبان فارسی را هم با ChatGPT امتحان کردیم که نتیجه آن را در تصویر زیر می‌بینید:

نمونه کپشن اینستاگرام نوشته شده با چت جی پی تی به فارسی
نمونه کپشن اینستاگرام نوشته شده با چت جی پی تی به فارسی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر کلیک کنید.)

اگر کپشن‌های بالا به نظر شما کوتاه هستند، می‌توانید از چت‌جی‌پی‌تی بخواهید متن‌های طولانی‌تری برای شما بنویسد. هرچه اطلاعات کامل‌تری در اختیار او قرار دهید، پاسخی که دریافت می‌کنید، کامل‌تر است.

ساخت هشتگ

بعد از پیدا کردن ایده و نوشتن کپشن می‌توانید از چت‌جی‌پی‌تی برای ساخت هشتگ استفاده کنید. استفاده از هشتگ در کپشن شبکه‌های اجتماعی الزامی نیست اما اگر می‌خواهید پست یا استوری شما به افراد بیشتری نمایش داده شود و احتمالا تعامل بیشتری بگیرد، بهتر است حتما از آن‌ها استفاده کنید. خیلی ساده از چت‌جی‌پی‌تی بخواهید چند هشتگ مرتبط برای پست شما بسازد. مثل نمونه زیر:

نمونه ساخت هشتگ با ChatGPT
نمونه ساخت هشتگ با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

ساخت پست اینستاگرام با هوش مصنوعی

تا این بخش ایده دارید، کپشن و هشتگ دارید و محتوای پست را می‌دانید. مرحله بعدی ساخت تصویر یا محتوای بصری اینستاگرام است. از آن‌جایی که ChatGPT ابزاری مبتنی بر متن است، نمی‌توانید با استفاده از آن تصویر بسازید پس باید از ابزارهای دیگر کمک بگیرید.

یکی از بهترین ابزارهای ساخت تصویر برای شبکه‌های اجتماعی که نمونه‌ها و قالب‌های آماده زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد، ابزار Canva است که اخیرا دستیار تبدیل متن به عکس هم به آن اضافه شده است. Canva «+» یک پلتفرم طراحی گرافیکی است که با هدف آسان کردن فرایند طراحی تصویر ایجاد شده است. با استفاده از این ابزار در گذشته هم می‌توانستید خیلی راحت پست‌های بسیار باکیفیتی برای اینستاگرام بسازید. با ورود به رابط کاربری برنامه، می‌توانید روی قالب‌های از پیش‌آماده شده پست اینستاگرام کلیک کنید و به دریایی از طراحی‌های باکیفیت برسید که می‌توانید کوچک‌ترین جزییات آن را با توجه به نیاز خودتان تغییر دهید. در مثال محصولات مراقبت پوستی، به نمونه آماده زیر رسیدیم که از کیفیت بسیار قابل‌قبولی برخوردار است.

نمونه قالب آماده Canva برای پست اینستاگرام
نمونه قالب آماده Canva برای پست اینستاگرام (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

ابزار Canva هم مانند دیگر پلتفرم‌های طراحی مثل فتوشاپ، یک دستیار داخلی هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس به نام Magic Media ساخته که با آن می‌توانید تا ۵۰ تصویر به‌صورت رایگان بسازید. کافی‌ست پرامپت موردنظر را در کادر مربوط به آن وارد کنید. همچنین می‌توانید نوع و سبک تصویر را هم تعیین کنید.

برای مثال در تصویر زیر، بعد از نوشتن پرامپت، سبک تصویر را روی Photo و شکل آن را به‌صورت مربع انتخاب کردیم:

نمونه استفاده از هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس Canva
نمونه استفاده از هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس Canva (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

ایجاد تقویم محتوایی و زمان‌بندی کردن انتشار پست‌ها

تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی با کمک گرفتن از هوش مصنوعی تنها به مراحل بالا محدود نیست و با کمک این ابزارها حتی می‌توانید تقویم محتوایی هم ایجاد کنید. ابزارهای تخصصی‌تر مدیریت شبکه‌های اجتماعی امکان زمان‌بندی انتشار پست‌ها را برای شما فراهم می‌کنند. در این بخش به این موارد می‌پردازیم.

در ادامه با پرامپت ساده زیر از چت‌جی‌پی‌تی خواستیم یک تقویم محتوایی برای صفحه اینستاگرام کسب و کار معرفی‌شده در بخش‌های قبلی ایجاد کند:

Create an Instagram content calendar for [your company]
در تصویر نتیجه را می‌بینید:
نمونه تقویم محتوایی اینستاگرام ساخته شده با ChatGPT
نمونه تقویم محتوایی اینستاگرام ساخته شده با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در نمونه زیر از چت‌چی‌پی‌تی خواستیم اطلاعات بالا را در یک جدول ارائه کند و زمان پست گذاشتن، هشتگ‌های پیشنهادی برای محتوا، زمان انتشار پست و نوع محتوا را به تقویم اضافه کند. نتیجه مانند تصویر زیر شد:

نمونه تقویم محتوایی جدولی اینستاگرام ساخته شده با ChatGPT
نمونه تقویم محتوایی جدولی اینستاگرام ساخته شده با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با دادن اطلاعات دقیق‌تر مثل پرسونای دقیق مخاطب هدف، انواع محتوایی که می‌توانید تولید کنید و تعداد پست‌هایی که در هفته می‌توانید منتشر کنید، می توانید تقویم دقیق‌تر و مناسب‌تری با توجه به شرایط کسب و کار با چت‌جی‌پی‌تی بسازید. در تصویر زیر هم نمونه بسیار ساده‌ای از یک تقویم محتوایی به فارسی می‌بینید:

نمونه تقویم محتوای نوشته شده با چت‌جی‌پی‌تی به فارسی
نمونه تقویم محتوای نوشته شده با چت‌جی‌پی‌تی به فارسی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تصویر زیر هم نمونه تقویم محتوایی دیگری را در جدول نشان می‌دهد:

نمونه جدول تقویم محتوایی ایجاد شده با chatgpt
نمونه جدول تقویم محتوایی ایجاد شده با ChatGPT (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در نمونه‌ای دیگر از گوگل بارد خواستیم یک تقویم محتوایی برای صفحه اینستاگرام ایجاد کند:. همان‌طور که می‌بینید، کپشن‌ها طولانی‌تر و کامل‌تر هستند و جدول به‌صورت راست‌چین درج شده است:

نمونه تقویم محتوایی ایجاد شده با گوگل بارد
نمونه تقویم محتوایی ایجاد شده با گوگل بارد (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

زمان‌بندی انتشار پست و استوری با ChatGPT ممکن نیست و برای این کار باید از دستیارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید که بسیاری از آن‌ها به هوش مصنوعی هم مجهز شده‌اند. برای مثال ابزارهای زیر یک دستیار هوش مصنوعی داخلی دارند که در مدیریت بهتر شبکه‌های اجتماعی و زمان‌بندی انتشار پست‌ها به شما کمک می‌کنند:

  • هوش مصنوعی Lately «+»
  • هوش مصنوعی Heyday «+»
  • هوش مصنوعی QuillBot «+»
  • نوین‌هاب

معرفی سایت های تولید محتوا با هوش مصنوعی

اگر تا این بخش از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، با کاربردهای ابزارهای هوش مصنوعی و چت‌بات‌هایی مانند چت‌جی‌پی‌تی برای تولید محتوا آشنا هستید. در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که کارشناسان شبکه‌های اجتماعی، بازاریابان محتوا و تبلیغ‌نویسان اصلی‌ترین مخاطبان استفاده از ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی هستند و می‌توانند به میزان زیادی از این ابزار‌ها بهره ببرند. در فهرست زیر چند مورد از اصلی‌ترین و بهترین سایت های تولید محتوا با هوش مصنوعی را آورده‌ایم:

  • CopyAI
  • JasperAI
  • ChatGPT
  • ClaudeAI
  • Google Bard
  • Writesonic
  • Dall-E
  • Bing Create
  • Grammarly
  • Synthesia
  • Flexclip

در ادامه، نکاتی را در مورد هریک از ابزارهای بالا بررسی می‌کنیم تا بهتر و کامل‌تر آن‌ها را بشناسید.

۱. ابزار هوش مصنوعی CopyAI

CopyAI یکی از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید انواع محتوای متنی مثل بلاگ‌پست، ایمیل، محتوای شبکه‌های اجتماعی و متن تبلیغات است. این ابزار که بر پایه مدل زبانی چت‌جی‌پی‌تی سه توسعه پیدا کرده است، به‌صورت تخصصی در نوشتن متن تبلیغات به کپی‌رایترها کمک می‌کند و در تولید اشکال کوتاه‌تر محتوا ازجمله کپشن پست‌های شبکه‌های اجتماعی و توضیحات ویدیوی یوتیوب کاربردهای فراوانی دارد.

لینک سایت هوش مصنوعی CopyAI: «+»

تولید محتوا با هوش مصنوعی copyai

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها

ازجمله اصلی‌ترین ویژگی‌های این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری ساده و کاربرپسند
  • کاربرد برای ۲۵ زبان مختلف
  • ۷ روز استفاده رایگان
  • امکان ایجاد پروژه‌های نامحدود
  • دارا بودن بیش از ۹۰ فریم‌ورک کپی‌رایتینگ

۲. سایت هوش مصنوعی JasperAI

دومین ابزار هوش مصنوعی، JasperAI نام دارد که با کمک آن می‌توانید محتوای بسیار باکیفیتی برای همه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی تولید کنید. این ابزار هم از تکنولوژی چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کند تا محتوایی نزدیک به زبان انسان با به‌کارگیری پردازش زبان طبیعی و یادگیری عمیق تولید کند. JasperAI که به‌عنوان یکی از جایگزین‌های چت‌جی‌پی‌تی هم شناخته می‌شود، می‌تواند درک کاملی از لحن متن و صدای برند درست مانند نویسندگان محتوا پیدا کند.

لینک سایت هوش مصنوعی JasperAI: «+»

تولید محتوا با هوش مصنوعی JasperAI

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها

در فهرست زیر به چند مورد از ویژگی‌های هوش مصنوعی Jasper اشاره کرده‌ایم:

  • امکان ترجمه متن به بیش از ۳۰ زبان مختلف
  • امکان اتصال به Google Docs و ابزارهای دیگر
  • قابلیت ایده‌پردازی بسیار خلاقانه و تدوین طرح کلی مطالب
  • دارا بودن الگوهای از پیش‌آماده برای کپشن اینستاگرام، سناریوی ویدیو یوتیوب، متن‌های تبلیغ
  • ۵ روز استفاده رایگان تا سقف ۱۰۰۰۰ کلمه برای تولید محتوا

۳. هوش مصنوعی ChatGPT

زمانی که بحث معرفی سایت های هوش مصنوعی باشد، چت‌جی‌پی‌‌تی احتمالا نیازی به معرفی نخواهد داشت چون نام آن با تولید محتوا و هوش مصنوعی گره خورده است. ChatGPT در زمان معرفی سروصدای زیادی به پا کرد و بسیاری از نویسندگان محتوا را برای از دست دادن شغلشان نگران کرد. این هوش مصنوعی از زمان معرفی پیشرفت‌های زیادی کرده اما هنوز نتوانسته جایگزین محتوای تولیدی توسط انسان شود. چت‌جی‌پی‌تی بهترین گزینه برای ایده‌پردازی و طوفان فکری، نگارش طرح کلی محتوا و پیدا کردن ایده‌های جدید برای پست‌های شبکه‌های اجتماعی است و البته که کمک به فرایند تولید محتوا فقط بخشی از قابلیت‌های این دستیار مجازی است.

لینک سایت OpenAI: «+»

تولید محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها

البته چون بیشتر آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی در این مطلب با کمک چت‌جی‌پی‌تی انجام شده، قابلیت‌های آن را بیشتر از سایر ابزارها می‌شناسید اما به‌طور کل از مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا برای پاسخ دادن به پرامپت‌های مختلف
  • نسخه رایگان بدون محدودیت تعداد کلمات و گفتگوها
  • امکان ارسال بازخورد و درخواست ویرایش پرامپت

ازجمله مشکلات این ابزار هم می‌توان به نداشتن درک کامل از لحن و صدای برند، دقیق نبودن بعضی از اطلاعات و مواردی از این دست اشاره کرد.

۴. هوش مصنوعی ClaudeAI

ClaudeAI چت‌بات جدیدی شبیه به چت‌جی‌پی‌تی است که توانایی خواندن، درک کردن و پاسخ دادن به پرامپتی که برای او می‌نویسید یا فایلی را که در او بارگذاری می‌کنید دارد. ازجمله قابلیت‌های نسخه رایگان این چت‌بات می‌توان به امکان خلاصه‌سازی متن، نوشتن متن یا مقاله، پاسخ به سوالات و امکاناتی مثل نوشتن کدهای برنامه‌نویسی اشاره کرد. ClaudeAI در اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی با بهبود قابلیت‌های چت‌بات، درک عمیق‌تر و مدیریت حجم زیادی از اطلاعات نسخه Claude 2 خود را رونمایی کرد که به‌عنوان رقیب اصلی ChatGPT و گوگل بارد شناخته می‌شود.

لینک سایت ClaudeAI: «+»

تولید محتوا با هوش مصنوعی claude ai

ویژگی‌ها و قابلیت‌‌ها

ازجمله ویژگی‌های اصلی این چت‌بات می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • بهبود کیفیت مکالمه با هماهنگ کردن لحن و زبان پاسخ‌‌ها با پرامپت
  • توانایی پاسخ دادن به سوالات متوالی بدون مشکل
  • ارائه نسخه کاملا رایگان با قابلیت بارگذاری فایل

۵. هوش مصنوعی Google Bard

گوگل بارد هوش مصنوعی ارائه‌شده توسط گوگل است که کاربردهای فراوانی در تولید محتوای متنی به‌صورت کاملا رایگان دارد. این هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی از مدل زبانی طبیعی استفاده می‌کند و می‌تواند پاسخ‌های مناسبی را با توجه به لحن و زبان پرامپت ایجاد کند. با توانایی بالای فهم و درک لحن و زبان پرامپت و استفاده بسیار آسان و بدون نیاز به مراحل دشوار ثبت‌نام، گوگل بارد یکی از ابزارهایی است که باید برای تولید محتوا به کار بگیرید. نوشتن مقدمه‌های خلاقانه، تدوین طرح کلی محتوا و ساده کردن مفاهیم پیچیده فقط چند مورد از قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل بارد است.

لینک سایت Google Bard: «+»

تولید محتوا با هوش مصنوعی گوگل بارد

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها

ازجمله قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل بارد می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • قابلیت ترجمه کردن متن به بیش از ۲۰۰ زبان زنده دنیا
  • توانایی خلاصه کردن متن‌های طولانی
  • توانایی تولید محتوای خلاقانه مثل شعر، داستان و سناریو

۶. سایت Writesonic

هوش مصنوعی Writesonic یکی دیگر از پلتفرم‌های تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی است که به کمک آن می‌توانید محتوای متنی باکیفیتی برای وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه‌های تولید کنید. این ابزار الگوهای متنی بر پایه نسخه ۳٫۵ چت‌جی‌پی‌تی عمل می‌کند و با فراهم کردن الگوهای از پیش‌آماده‌شده در اختیار شما قرار می‌دهد و متن تولیدی را با ورودی کاربر و سبک نویسندگی خواسته‌شده هماهنگ می‌کند. این ویژگی Writesonic را به دستیار مجازی قدرتمند نویسندگان و بازاریابان دیجیتال و کسب و کارها تبدیل می‌کند.

لینک سایت Writesonic: «+»

تولید محتوا با هوش مصنوعی Writesonic

قابلیت و ویژگی‌ها

در فهرست زیر به چند مورد از اصلی‌ترین ویژگی‌های این ابزار اشاره کرده‌ایم:

  • تولید محتوای بسیار سریع
  • امکان ترجمه متن‌های مختلف
  • امکان تغییر فرمت محتوای نوشته‌شده

۷. هوش مصنوعی Dall-E

یکی دیگر از سایت های مشهور تولید محتوا با هوش مصنوعی Dall-E که توسط اسزندگان چت‌جی‌پی‌تی و برای تولید محتوای تصویری توسعه داده شده است. Dall-E در حقیقت یک ابزار تبدیل متن به عکس است که پرامپت و توصیف موردنظر شما را از تصویر دریافت و بر اساس آن برای شما تصویر می‌سازد. اصلی‌ترین قابلیت این ابزار توانایی ایجاد تصاویر بسیار واقعی به شکلی است که در نگاه اول متوجه تولید آن توسط هوش مصنوعی نمی‌شوید.

لینک سایت هوش مصنوعی Dall-E: «+»

تولید محتوا با هوش مصنوعی Dall E

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها

ازجمله اصلی‌ترین قابلیت‌‌های این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خلق تصاویر منحصربه‌‌فرد برای بلاگ‌پست‌ها و پست شبکه‌های اجتماعی
  • توانایی طراحی پروتوتايپ
  • قابلیت ایجاد گرافیک‌های سطح وب

۸. هوش مصنوعی Bing Create

هوش مصنوعی Bing Create یکی از ابزارهای کاربردی تبدیل متن به عکس است که به کمک آن می‌توانید تا ۱۰۰ عکس در روز بسازید. این هوش مصنوعی اخیرا مبتنی بر DALL-E 3 عمل می‌کند که همین موضوع باعث شده کیفیت تصاویر ساخته‌شده توسط آن به میزان زیادی افزایش پیدا کند. کار با این ابزار بسیار آسان است و فقط کافی‌ست توصیف مناسبی از تصویر در کادر متنی بالای صفحه وارد کنید. البته بینگ یک چت‌بات مبتنی بر متن هم دارد که مانند چت‌جی‌پی‌تی یا گوگل بارد به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

لینک ابزار تبدیل متن به عکس Bing Create: «+»

تولید محتوا با هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس Bing Create

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها

در فهرست زیر به چند مورد از قابلیت‌های این ابزار اشاره کرده‌ایم:

  • امکان دانلود و ذخیره‌ کردن تصاویر تولیدی
  • امکان ارائه بازخورد به تصاویر خروجی

۹. ابزار Grammarly

ابزار Grammarly یک افزونه مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص غلط‌های املایی و دستوری متن است. این ابزار می‌تواند خطاهای نگارشی، معنایی و ساختاری را شناسایی و پیشنهاداتی را برای اصلاح آن‌ها به شما ارائه دهد. البته این ابزار در حال حاضر فقط برای چند زبان محدود ازجمله انگلیسی و اسپانیایی در دسترس است و برای بررسی متن‌های فارسی نمی‌توانید از آن استفاده کنید. نسخه رایگان این ابزار فقط خطاهای نگارشی، دستوری و موارد مشابه را شناسایی می‌کند و برای استفاده از تنظمیات لحن و سبک متن، انتخاب کلمات، بررسی روانی و خوانا بودن متن و قابلیت شناسایی کپی بودن یا نبودن متن باید از نسخه‌های پولی آن استفاده کنید.

لینک ابزار Grammarly: «+»

ابزار و دستیار هوش مصنوعی Grammarly

ویژگی‌ها و قابلیت‌ها

ازجمله ویژگی‌های این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به بهبود واژگان با ارائه پیشنهادات بسیار مفید
  • بررسی دستورزبان و شناسایی خطاها
  • بررسی کپی نبودن متن (Plagiarism Check)
  • امکان بررسی متن به‌صورت Real-time

۱۰. هوش مصنوعی Synthesia.io

ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی وارد حوزه تولید محتوای ویدیویی هم شده‌اند و می‌تواند متن ارائه‌شده توسط شما را به صوت و در نهایت ویدیو تبدیل کنند. هوش مصنوعی Synthesia پلتفرمی برای تولید محتوای ویدیویی است که پس از دریافت متن شما، آن را در مدت زمان کوتاهی به ویدیو تبدیل می‌کند. کار با رابط کاربری این ابزار بسیار آسان است و خیلی راحت می‌توانید آواتارهای مختلفی را برای گوینده انتخاب کنید و نکته جالب هم این است که از ابزار از بیشتر از ۱۲۰ زبان و لهجه مختلف پشتیبانی می‌کند.

لینک سایت هوش مصنوعی Synthesia.io: «+»

تولید محتوای ویدیویی با هوش مصنوعی synthesia

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها

در فهرست زیر به چند مورد از ویژگی‌های این دستیار ساخت محتوای ویدیویی اشاره کرده‌ایم:

  • وجود قالب‌های ویدیویی از پیش‌آماده
  • امکان افزودن ژست‌های مختلف به صورت آواتار
  • وجود دستیار هوش مصنوعی نویسنده سناریو

در مطلب زیر از مجله فرادرس، تعداد بسیار زیادی از سایت های هوش مصنوعی را به همراه کاربردهای آن‌ها فهرست کرده‌ایم:

نکات مهم تولید محتوا با هوش مصنوعی

اگر تا این قسمت از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، با روش‌های تولید محتوا با هوش مصنوعی آشنایی دارید. در زمان تولید محتوا با هوش مصنوعی‌، نکات مهمی که وجود دارند که حتما باید به آن‌ها توجه کنید. در فهرست زیر به این نکات اشاره کرده‌ایم:

  • تعیین کردن هدف تولید محتوا و شناخت مخاطب هدف
  • انتخاب ابزار AI مناسب
  • نوشتن پرامپت مناسب و درست
  • بازبینی و ویرایش محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی
  • توجه به سرقت ادبی
  • استفاده نکردن از محتوای تولیدی به‌عنوان منبع
  • نظارت بر روند و عملکرد تولید محتوا

در ادامه هریک از نکات بالا را بررسی می‌کنیم.

تعیین هدف و ویژگی مخاطب هدف برای AI

تولید هر محتوایی صرف‌نظر از نوع آن، نیازمند تعیین هدف اصلی و شناخت کامل مخاطب هدف است. تولید محتوا با هوش مصنوعی هم از این قاعده جدا نیست و علاوه بر این‌که خودتان باید ویژگی‌های مخاطب هدف را به‌طور کامل بشناسید، باید این ویژگی‌ها را به هوش مصنوعی هم انتقال دهید. به‌بیان ساده باید در پرامپت‌ها و ورودی‌هایی که در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌دهید به او بگویید هدف از تولید این محتوا چیست، چه کسانی مخاطب هدف آن هستند و این افراد چه ویژگی‌های سنی، جنسیتی و علاقه‌‌مندی‌هایی دارند.

زنی در حال تولید محتوا با هوش مصنوعی

بدون مشخص کردن هدف از تولید محتوا، محتوایی که از هوش مصنوعی دریافت می‌کنید اثربخشی لازم را ندارد و ممکن است به‌اندازه کافی با مخاطب هدف مرتبط نباشد. دادن این اطلاعات به هوش مصنوعی کمک می‌‌کند محتوای تولیدی را با اهداف کسب و کار شما بیشتر هماهنگ کند و بتوانید محتوای شخصی‌تر و مرتبط‌تری با نیاز مخاطبان هدف از او دریافت کنید. محتوای موثر در بهبود رتبه سئو و تجربه کاربری مخاطبان بسیار اثرگذار است.

انتخاب ابزار AI مناسب

ابزارهای هوش مصنوعی بسیار متنوع و گسترده‌اند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر قرار است از این ابزارها برای ایده گرفتن یا تولید محتوا استفاده کنید، ابزاری را انتخاب کنید که با نیازهای کسب و کار شما تناسب بیشتری دارد. برای انتخاب ابزار هوش مصنوعی مناسب حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کیفیت محتوای خروجی
  • دسترسی و استفاده آسان
  • امکان تولید محتوای سفارشی
  • دقیق بودن اطلاعات محتوا
  • وجود نسخه رایگان و آزمایشی
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه
  • زبان‌های قابل‌پشتیبانی
  • قابلیت بررسی گرامر و کپی نبودن متن

پرامپت نویسی درست و اصولی

تقریبا اکثر ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید کردن محتوا به پرامپتی شامل کلمه کلیدی و موضوع هدف نیاز دارند. از طرف دیگر نحوه چینش کلمات در پرامپت و جمله‌بندی آن هم در محتوای دریافتی از چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT بسیار مهم است. برای نوشتن پرامپت درست و اصولی به نکات زیر توجه کنید:

  • هدف تولید محتوا را در پرامپت عنوان کنید: حتما در پرامپتی که برای هوش مصنوعی می‌نویسید، علاوه بر نوع محتوا و موضوع آن، هدفی را هم که از تولید آن دنبال می‌کنید برای هوش مصنوعی توضیح دهید. هدف از تولید چنین محتوایی چیست و چه چیزی قرار است با تولید آن به‌دست بیاورید؟
  • درخواست خود را واضح و دقیق در پرامپت مطرح کنید: خیلی واضح و روشن به هوش مصنوعی بگویید دقیقا باید برای شما چه کاری انجام دهد. هرچه پرامپت را طولانی‌تر و کامل‌تر بنویسید، به‌‌همان اندازه پاسخ بهتر و کامل‌تری هم دریافت می‌کنید.
  • از پرسیدن سوالاتی که پاسخ آن‌ها جواب‌های تک‌کلمه‌ای بله یا خیر است، خودداری کنید: با نپرسیدن این سوالات از هوش مصنوعی، او را آزاد می‌گذارید تا پاسخ سوال شما را با جزییات دقیق و به‌طور کامل فراهم کند.
  • قواعد دستوری و نگارشی را در متن پرامپت رعایت کنید: اشکالات گرامری یا غلط‌های املایی در متن پرامپت ابزار هوش مصنوعی را گیج و سردرگم می‌کند. بنابراین همیشه پرامپتی را که می‌نویسید قبل از ارسال از این نظر بررسی کنید.
  • در پرامپت کمی اطلاعات زمینه‌ای به هوش مصنوعی بدهید: برای مثال، دستیار تولید محتوای شما در نقش چه کسی است؟ مخاطب هدف محتوا چه کسی است؟ حتما پاسخ این سوالات را در پرامپت بگنجانید.

از مجموع نکات مهم در مورد نوشتن پرامپت‌های اصولی و موثر، می‌توان به فرمول زیر رسید که بهتر است حتما به آن توجه کنید:

Act [write] like a [content writer] + define an objective + define your ideal format

بازبینی و ویرایش محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی

ابزارهای هوش مصنوعی و محتوای تولیدی توسط آن‌ها تا زمان نوشتن این مطلب، کامل و بی‌نقص نیست.  این ابزارها از داده‌های آموزشی پایگاه‌داده خود برای نوشتن متن و ساختن تصویر استفاده می‌کنند. این جمله به این معناست که این ابزارها هنوز نمی‌توانند واقعیت را از خیال جدا کنند. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که باید حتما محتوایی را که از هوش مصنوعی دریافت می‌کنید بازبینی کنید تا از دقت، ارتباط و سرگرم‌کننده بودن آن مطمئن شوید.

علاوه بر بررسی درست بودن اطلاعات درون محتوا، باید متن را از لحاظ امشکلات و خطاهای گرامری و غلط‌های املایی هم کلمه‌به‌کلمه بررسی کنید. در طی انجام این بررسی متوجه می‌شوید که محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی با اهدافی که از ابتدا برای آن تعیین کرده بودید، هم‌خوانی دارد یا خیر. اگر این هم‌خوانی به میزان کافی وجود نداشت، می‌توانید به ابزار بازخورد بدهید و از او بخواهید بخش‌های نیازمند به اصلاح را بهبود دهد.

بررسی کپی نبودن محتوا

سرقت ادبی در دنیای تولید محتوا مشکل رایجی است و محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی هم از این قاعده مستثنی نیست. واضح است که پرامپت‌های شبیه به هم ممکن است  باعث تولید پاسخ‌های شبیه به هم در پاسخ شوند. با این‌که ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی ابزاری داخلی برای سنجش کپی نبودن محتوای تولیدی دارند، هنوز هم این به‌عنوان کاربر این وظیفه ماست که صحت و اصل بودن محتوای تولیدی را ارزیابی کنیم.

مردی در حال تولید محتوا با هوش مصنوعی

در بخش‌های قبلی یاد گرفتید چطور کپی نبودن محتوای تولیدی را ارزیابی کنید و از چه ابزارهایی کمک بگیرید. اگر زمان کافی در اختیار دارید می‌توانید با پارافریز کردن محتوای تولیدی، از به کار بردن کلمه به کلمه محتوای تولیدی خودداری کنید.

استفاده نکردن از محتوای تولیدی به‌عنوان منبع

در بخش‌های قبلی فقط از مزایا و دلایل اهمیت تولید محتوا با هوش مصنوعی گفتیم. با وجود مزایای زیادی که این ابزارها برای تولیدکنندگان محتوا فراهم می‌کنند، نباید به‌عنوان تنها منبع تولید محتوا در نظر گرفته شوند حداقل در این بازه زمانی. برای اینکه مطمئن شوید محتوایی که با ChatGPT یا هر ابزار هوش مصنوعی دیگری تولید کرده‌اید با کانال انتشار محتوای شما هم‌خوانی دارد، باید آن را لحن و زبان برند و کسب و کارتان را در آن وارد کنید. البته در این مرحله متوقف نشوید و با تحقیق و پیدا کردن اطلاعات بیشتر سعی کنید به اعتبار، هویت و منحصربه‌فرد بودن محتوای تولیدی اضافه کنید.

چالش های تولید محتوا با هوش مصنوعی

تولید محتوا با کمک هوش مصنوعی علاوه بر مزایا و قابلیت‌های زیادی که در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌دهد، چالش‌هایی هم به دنبال دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. ازجمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین این چالش‌ها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • محدودیت در خلاقیت
  • ملاحظات اخلاقی
  • جایگزین نشدن با نویسنده انسانی

در ادامه بیشتر در مورد موارد بالا می‌خوانید. این نکته را هم بگوییم که مواردی که در ادامه به‌عنوان چالش‌های تولید محتوا با هوش مصنوعی بیان شده‌اند، تا زمان نگارش این مقاله درست‌اند و ممکن است با توسعه هرچه بیشتر این ابزارها در بحث تولید محتوا دیگر به‌عنوان چالش به نظر نرسند.

محدود بودن خلاقیت هوش مصنوعی در تولید محتوا

سیستم‌های تولید محتوای هوش مصنوعی هنوز نمی‌توانند به‌طور کامل و بدون کمک گرفتن از انسان به‌صورت خلاقانه ایده‌پردازی کنند. در واقع این سیستم‌ها بیشتر برای انجام فعالیت‌های تکراری و قابل‌پیش‌بینی طراحی و توسعه داده شده‌اند و به‌همین دلیل است که هنوز ممکن است نتوانند به‌خوبی انسان به پرسش‌های خلاقانه و موقعیت‌های غیر‌قابل‌پیش‌بینی پاسخ درست و کاملی ارائه کنند. از طرف دیگر چون اکثر چت‌بات‌ها و پلتفرم‌های هوش مصنوعی در حال گسترش پایگاه‌داده خود هستند، بداهه‌گویی و خلاقیت در پاسخ‌ها برای آن‌ها دشوارتر می‌شود.

وجود ملاحظات اخلاقی در محتوای تولیدی هوش مصنوعی

محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی ممکن است اشتباه داشته باشد یا جانبدارانه و غیرصادقانه به نظر برسد. یکی از نگرانی‌های بسیار بزرگی که در مورد تولید محتوا با هوش مصنوعی همیشه مطرح می‌شود این است که از آن برای اثرگذاری عمدی یا گوگل زدن افراد استفاده شود. برای مثال ممکن است از محتوایی که هوش مصنوعی تولید کرده برای جعل کردن گزارش‌های خبری یا ساخت پرسشنامه‌های غیرواقعی و تقلبی استفاده شود.

عدم جایگزینی هوش مصنوعی به جای نویسنده محتوا

تولید محتوا با هوش مصنوعی از زمان شروع فرایند تا زمان نهایی شدن به ورودی کاربر انسانی احتیاج دارد. همچنین همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم با ذکر مثال گفتیم، محتوایی تولیدشده توسط هوش مصنوعی را نمی‌توانید بدون بررسی و ارزیابی دقیق و برطرف کردن خطاهای نگارشی و ویرایش کامل خروجی مورد استفاده قرار دهید. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است چون در حال حاضر AI نمی‌تواند محتوای توهین‌آمیز، بدون ساختاربندی، غیردقیق را تشخیص دهد و باید در این مسیر به او کمک کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین را می‌توان روشی بسیار مؤثر برای افزایش احتمال دیده شدن و تعامل با محتوا دانست. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول

در بخش‌های قبلی به بحث تولید محتوا با هوش مصنوعی پرداختیم و نحوه تولید محتوای متنی و محتوای شبکه اجتماعی اینستاگرام را با آن یاد گرفتیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد تولید محتوا با کمک هوش مصنوعی پاسخ می‌دهیم.

در زمان نوشتن متن با هوش مصنوعی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در زمان نوشتن متن با هوش مصنوعی چند نکته مهم وجود دارد که باید حتما به آن‌ها توجه کنید. اول از همه این‌که به متن نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی صد‌درصد اکتفا نکنید، چون ممکن است کمی به نظر خوانندگان ماشینی به نظر برسد و حس نوشته شدن توسط نویسنده انسانی را به کاربر ندهد. برای حل این مشکل در طی چند پرامپت از چت‌بات بخواهید متن را ساده‌تر و کاربرپسند‌تر بنویسد یا خودتان بخش‌های مختلف متن را بررسی کنید و طبیعی‌تر بنویسید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، بازتولید خروجی دریافتی از هوش مصنوعی است. چت‌جی‌پی‌تی امکان بازتولید متن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و می‌توانید با ارسال پرامپت تکراری، خروجی متفاوتی از او تحویل بگیرید. این کار باعث می‌شود محتوای موردنظر به چند شکل تبدیل شود و در نهایت بتوانید به متن باکیفیتی برسید. نکته مهم دیگر هم این است که هیچ‌وقت به متنی که توسط هوش مصنوعی نوشته‌شده کاملا اعتماد نکنید و اطلاعات فنی، تخصصی و خطاهای دستوری و املایی آن را حتما بررسی و اصلاح کنید.

چالش تولید محتوا با هوش مصنوعی چیست؟

تولید محتوا با هوش مصنوعی علاوه بر این‌که در وقت و زمان تولیدکنندگان محتوا صرفه‌جویی می‌کند و میزان محتوای خروجی آن‌ها را افزایش می‌دهد، چالش‌هایی را هم برای ان‌ها به همراه دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محدود بودن خلاقیت هوش مصنوعی، جانبدارانه بودن یا غیردقیق بودن محتوای تولیدی توسط AI و نیاز به کاربران انسانی برای ویرایش محتوا در تمام مراحل اشاره کرد.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Single GrainPredis.aiHOSTINGER TUTORIALSClickUPHubspot BlogAnalytics Vidhya
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *