کاربردهای ChatGPT چیست؟ – ۱۱ استفاده مهم از چت جی پی تی

۹۹۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
کاربردهای ChatGPT چیست؟ – ۱۱ استفاده مهم از چت جی پی تی

محصولات هوش مصنوعی در چند سال اخیر به طرزی باورنکردنی پیشرفت کرده‌اند. ابزارهای نوشتن با هوش مصنوعی، تولیدکنندگان متن به تصویر و حتی خودنگاره‌های هوش مصنوعی ما را به تعجب واداشته‌اند. اکنون با یک ربات چت هوش مصنوعی به نام چت جی پی تی طرف هستیم که طوفانی در اینترنت برپا کرده است و در مطالب پیشین «مجله فرادرس» هم دیدیم که ChatGPT چیست و چطور از آن استفاده کنیم. به همین دلیل، در ادامه می‌خواهیم از کاربردهای ChatGPT صحبت کنیم تا بیشتر با این ابزار کاربردی شگفت‌انگیز آشنا شوید.

 ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ربات چت زبانی بزرگ است که بر اساس GPT-3.5 توسط OpenAI توسعه یافته. این ابزار توانایی قابل توجهی در زمینه گفت‌وگوی محاوره‌ای و ارائه پاسخ‌هایی دارد که می‌توانند به طرز شگفت‌انگیزی، انسانی به نظر برسند.

مدل‌های زبانی بزرگ وظیفه پیش بینی کلمه بعدی را در بین یک سری از کلمات بر عهده دارند. به کمک این ربات می‌توانید چت کنید، نامه و مقاله بنویسید و کارهای بسیار دیگری انجام دهید که حتی تصور آن‌ها از یک ربات بعید به نظر می‌رسد.

چگونه از ChatGPT استفاده کنیم؟

برای استفاده از چت جی پی تی باید یک حساب کاربری Open AI ایجاد کنید. البته برای این کار نیاز به تغییر آی‌پی و شماره تلفن مجازی دارید.

اگر در حال حاضر حساب کاربری موجودی در labs.openai.com   یا beta.openai.com   دارید، کافی است به کمک همین اطلاعات، در سایت chat.openai.com  ، وارد اکانت خود شوید. اما اگر هنوز موفق به ساخت حساب کاربری نشده‌اید باید بدانید این ربات با شماره‌های ایران قابل استفاده نیست. ولی می‌توانید به کمک شماره‌های مجازی برای خود حساب کاربری ساخته و وارد شوید.

در ادامه بیشتر با کاربردهای این ابزار آشنا خواهیم شد.

۱.کاربردهای ChatGPT برای یافتن شغل

اگر روند یافتن شغل را پشت سر گذاشته باشید می‌دانید که نوشتن رزومه و نامه پوششی (Cover Letter) یکی از خسته‌کننده‌ترین کارها برای پیدا کردن شغل و موقعیت مناسب است. همچنین نمی‌توانید یک نامه بنویسید و برای تمام موقعیت‌ها از آن استفاده کنید. یکی از کاربردهای ChatGPT این است که در کمترین زمان این کار را برای شما انجام داده و نامه پوششی و رزومه‌ای مناسب برایتان آماده می‌کند.

در مثال زیر از ChatGPT خواسته‌ایم تا رزومه‌ای برای شغل نویسندگی در زمینه تکنولوژی تهیه کند.

کاربردهای ChatGPT در یافتن شغل

سپس خواستیم یک نامه پوششی (Cover Letter) برای موقعیت شغلی توسعه دهنده وب در زمینه طراحی مد تولید کند، می‌توانید نتیجه را در تصویر زیر ببینید.

نوشتن cover letter آماده

۲. تولید لطیفه‌های دست اول

زندگی بدون کمی شوخی و خنده چه معنایی دارد؟ چه بخواهید کمی خوش بگذرانید و چه به دنبال لطیفه‌های دست اول برای تحت تاثیر قرار دادن دوستانتان باشید، ChatGPT کمکتان می‌کند. درست است که ربات‌های چت، کمدین‌های خوبی نیستند اما ChatGPT در این زمینه بی استعداد نیست. در ادامه می‌بینید که وقتی از این ربات خواستیم لطیفه‌ای درباره اپل و گوشی‌های تاشو تعریف کند، چه اتفاقی افتاد، قضاوت با شما است.

کاربردهای ChatGPT در ساختن لطیفه

۳. توضیح موضوعات پیچیده، یکی از کاربردهای ChatGPT

گاهی اوقات، فقط گوگل کردن یک موضوع نمی‌تواند مفهوم کامل آن را تشریح کند. مثلا مفاهیمی مانند کرم‌چاله‌ها، ماده تاریک و تمام عناوین سرگیجه‌آور مربوط به دروس تخصصی. شاید هم سوالتان درباره یک ورزش عجیب است و نقش بازیکنان را درک نمی‌کنید.

به هر صورت، یکی از کاربردهای ChatGPT این است که مفاهیم این‌چنینی را به زبانی ساده برایتان توضیح دهد. در مثال زیر از این ربات خواسته‌ایم کرم‌چاله را برای یک بچه 5 ساله توضیح دهد.

توضیح مفاهیم سخت با ChatGPT

همچنین از او خواستیم مفهوم اینترنت را به شکل مشابه توضیح دهد و نتیجه چندان هم بد نبود.

سوال پرسیدن از ChatGPT

۴. حل قدم به قدم مسئله‌های سخت ریاضی

یکی دیگر از کاربردهای ChatGPT این است که شما را در حل مسائل سخت ریاضی یاری کند. مهم نیست با عبارت‌های پیچیده جبر طرف هستید یا مسائل ساده ریاضی که در ترکیب با هم، سخت می‌شوند، ChatGPT می‌تواند به راحتی از پس آن‌ها بربیاید.

با این حال برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید مشکل خود را بسیار دقیق و به طور خلاصه مطرح کنید. در ادامه می‌بینید که جواب این ربات به یک مسئله ریاضی ساده اما نکته‌دار، چگونه بوده است.

حل آنلاین مساله ریاضی

۵. کاربرد ‌ChatGPT در بهبود روابط

ChatGPT نیز مانند باقی ربات‌ها، توانایی درک احساسات را ندارد اما می‌تواند نکات خوبی برای تداوم و بهبود رابطه با دوستان، خانواده و همسرتان به شما ارائه کند. اگر درخواست خود را به درستی مطرح کنید، این ربات می‌تواند مانند یک مشاور خصوصی عمل کند.

در مثال زیر از ChatGPT درباره کنار آمدن با همسر فضول کمک خواسته‌ایم.

کاربردهای ChatGPT برای بهبود رابطه

همچنین پرسیدیم که درباره همسری که شدیدا از گوشی خود مراقبت می‌کند و نسبت به آن حساس است، چه کاری می‌شود انجام داد، نتیجه را در ادامه می‌بینید.

راهکارهای بهبود رابطه

۶. کاربردهای ChatGpt برای نوشتن موسیقی در هر سبکی

یکی از نقاط قوت و برتری‌های ChatGPT، این است که تفکر خلاق دارد. این ابزار برخلاف بسیاری از ربات‌های دیگر، تنها با محتوای بی‌روح سر و کار ندارد. بلکه در زمینه کارهای خلاقانه مانند نوشتن موسیقی نیز از خود تبحر نشان داده است. شما می‌توانید به کمک آن تقریبا هر آهنگی در بیشتر سبک‌های موسیقی بنویسید. مثلا در ادامه از ChatGPT خواسته‌ایم آهنگی رپ درباره ایلان ماسک بنویسید و نتیجه در تصویر زیر مشخص است.

نوشتن آهنگ با ChatGPT

آهنگ مورد نظر قطعا در حد موسیقی‌های شناخته شده و بزرگ نیست اما حرفی برای گفتن داشته و بسیار هوشمندانه است.

۷. نوشتن، اشکال زدایی و توضیح کد

مهم نیست یک برنامه‌نویس کاربلد باشید یا تازه‌کار، به هر حال جایی در روند کدنویسی به مشکل خواهید خورد و با اشکالاتی مواجه خواهید شد. یکی از کاربردهای ChatGPT این است که شما را به مشکل مربوطه هدایت کرده و ساعت‌ها وقتی که باید برای یافتن یک علامت اشتباه صرف می‌کردید را ذخیره کند. همچنین می‌توانید یه کمک آن کل بخشی از کد مورد نظر را بنویسید. با این حال استفاده از کدهای ChatGPT در سرور تولید، ممکن است چندان هم خوب نباشد.

در مثال زیر از این ربات خواستیم که یک اسکریپت مدیریت فرم ساده در PHP بنویسد.

برنامه نویسی با ربات

سپس درخواست کردیم که مشکل کد زیر را پیدا کند.

اشکال زدایی کد آنلاین

۸. کاربرد ChatGpt در تولید محتوا به چند زبان مختلف

اگر تولیدکننده محتوایی هستید که دوست دارید مخاطبان بیشتری به دست آورید، می‌توانید از ChatGPT در این زمینه کمک بگیرید. به این دلیل که یکی از کاربردهای ChatGpt در تولید محتوا به چند زبان مختلف است. البته که شاید مترجم گوگل در این زمینه خوب به نظر برسد اما این احتمال وجود دارد که هنگام انتقال متن از زبانی به زبان دیگر، تن و لحن محتوا از دست برود.

این ابزار می‌تواند به زبان‌هایی مانند چینی، اسپانیایی و فرانسه مطلب تهیه کند. در ادامه درخواست کرده‌ایم که شعری به زبان انگلیسی و چینی تولید کند که نتیجه را می‌بینید.

کاربردهای ChatGPT در تولید محتوا

۹. کمک به آماده شدن برای مصاحبه شغلی

این ربات به دلیل دارا بودن دانشی کافی در زمینه‌های مختلف، یکی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی است که کمک می‌کند برای مصاحبه شغلی آماده شوید. می‌توانید از او بخواهید سناریوهای فرضی در مصاحبه، سوالات احتمالی، جواب‌های هوشمندانه و سایر ترفندهای کاربردی برای انجام این کار را برایتان فراهم کند.

در ادامه یک موقعیت فرضی مصاحبه را در نظر گرفته و از ChatGPT در این زمینه کمک خواسته‌ایم.

آمادگی برای مصاحبه شغلی آنلاین با ربات

۱۰. نوشتن مقاله درباره هر موضوعی

با اینکه قویا توصیه می‌کنیم خودتان «مقاله درباره خود» (Essay) را بنویسید اما باید بدانید که نوشتن مقاله، یکی دیگر از کاربردهای ChatGPT است. این ابزار می‌تواند تقریبا در هر زمینه‌ای، حتی موضوعات پیچیده، مقاله تولید کند.

۱۱. همراهی در چت

گذشته از هرچیزی، ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است. با تمام چیزهایی که گفتیم، ChatGPT بیشتر از همه در مواقعی که به کسی (یا رباتی) برای صحبت نیاز دارید، همراه بسیار خوبی محسوب می‌شود.

سخن پایانی

با اینکه ChatGPT رباتی بسیار دقیق است اما امکان اشتباه نیز دارد. با سرعتی که این ربات اطلاعات را آماده می‌کند، بروز ایراد طبیعی است اما در هر حال، باید قبل از استفاده از هر مطلب تولید شده، آن را به دقت بررسی کنید.

در این مقاله با 11 مورد از کاربردهای ChatGPT آشنا شدیم، اما بهتر است با احتیاط پیش بروید و از اطلاعات ایجاد شده توسط این ربات برای اتخاذ تصمیم‌های مهم سلامتی یا مالی، بدون تایید کامل، استفاده نکنید. ChatGPT یک ابزار هوش مصنوعی بسیار شگفت‌انگیز و آینده ساز است اما هنوز هم جای پیشرفت دارد.

بر اساس رای ۴۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۴ دیدگاه برای «کاربردهای ChatGPT چیست؟ – ۱۱ استفاده مهم از چت جی پی تی»

میتونید از طریق موتور جستجوی bing از chatGPT بصورت نامحدود استفاده کنید. هر سوالی دارید ازش بپرسید ازش نظر خواهی کنید و ازش پیشنهاد بگیرید.

خیلی خوب ممنون

خب وقتی از زبان فارسی پشتیبانی میکنه چرا به زبان فارسی باهاش گفتگو نکردین

باوجود همه اینها هنوز نفهمیدم من ایرانی چطوری از این ربات استفاده کنیم. ویا این ربات رو نصب کنیم. وثبت نام کنبم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *