تولید محتوای متنی چیست و چطور یاد بگیریم؟ – به زبان ساده + منابع

۱۱۴۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۴ دقیقه
تولید محتوای متنی چیست و چطور یاد بگیریم؟ – به زبان ساده + منابع

پایه و اساس هر محتوایی که در سطح اینترنت می‌بینید یا می‌شنوید، «متن» است. ویدیو، پادکست، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ، تبلیغات و صفحات معرفی محصول همه بر پایه «محتوای متنی» شکل گرفته‌اند. «تولید محتوای متنی» برای کسب و کار، روش و اصول خاص خود را دارد و برای نگارش متنی که جذاب و خوانا باشد و روی مخاطب هدف اثر بگذارد، باید نکات زیادی را رعایت کنید. در این نوشتار از مجله فرادرس به آموزش تولید محتوای متنی در سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم. همچنین چند مورد از اصلی‌ترین منابع یادگیری اصول نگارش محتوای متنی را معرفی می‌کنیم. در پایان نیز نگاهی به اهمیت نگارش متن‌های اثربخش برای کسب و کارهای مختلف و مهارت‌های لازم برای این کار خواهیم داشت.

فهرست مطالب این نوشته

تولید محتوا متنی چیست ؟

«تولید محتوای متنی» (Content Writing) به فرایند برنامه‌ریزی، نگارش و ویرایش محتوای متنی آنلاین گفته می‌شود که با هدف پیام‌رسانی، پاسخ به سوالات و حل مشکلات مخاطبان هدف کسب و کار در دیجیتال مارکتینگ صورت می‌گیرد. این محتوای متنی می‌تواند در قالب پست وبلاگ، سناریو و متن ویدیو، صفحات مشخصات و معرفی محصول، پست شبکه‌های اجتماعی یا هر محتوای دیگری باشد که در فضای آنلاین منتشر می‌شود.

تولید محتوای متنی با ایجاد رابطه احساسی بین برند و مخاطب هدف، زمینه را برای به وجود آوردن حس وفاداری در مشتریان و تعامل بیشتر با برند هموار می‌کند. در فهرست زیر اهداف کلی تولید محتوای متنی را بیان کرده‌ایم:

  • اشتراک‌گذاری اطلاعات مهم محصولات و خدمات
  • ارزش‌آفرینی برای مخاطبان و جلب اعتماد آن‌ها
  • بهبود تعامل با مخاطبان هدف
  • فرصت‌سازی برای فروش بیشتر
مفهوم تولید محتوای متنی چیست

همه انواع محتوا بر پایه متن شکل می‌گیرند و این یعنی محتوای متنی در پست‌های وبلاگ و مقاله‌ها، سناریو و متن ویدیو یا پادکست و حتی پست شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد. حتی تبلیغاتی که در وب‌سایت‌های مختلف می‌بینید، برای ساخته شدن به «متن تبلیغ» (کپی) نیاز دارند. بنابراین تفاوتی ندارد محتوا را در چه قالبی تولید می‌کنید، در هر صورت باید متنی وجود داشته باشد تا بر اساس آن بقیه مراحل تولید محتوا را دنبال کنید. در ادامه، یاد می‌گیرید اصول تولید محتوای متنی چیست و چه نکاتی را باید در آن رعایت کرد.

آموزش اصول تولید محتوای متنی

قبل از هر چیز این نکته را بگوییم که تولید محتوای متنی با ترجمه صرف مطالب متفاوت است و نوشتن محتوای مفید و کاربردی هم مراحل و نکات خاص خود را دارد. البته این مراحل بسته به پلتفرم انتشار (برای مثال وبلاگ، وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی) و قالب محتوا (برای مثال مقاله، معرفی محصول، کپشن یا سناریو ویدیو) متفاوت هستند. در بخش بعدی مراحل تولید محتوای متنی برای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام را یاد می‌گیرید.

موضوع تولید محتوا در بازاریابی آنلاین از موضوعاتی است که تعاریف و استراتژی‌های زیادی برای آن مطرح می‌شود. اگر با مفهوم کلی تولید محتوا (Content Creation) آشنایی ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر از مجله فرادرس را مطالعه کنید:

آموزش تولید محتوای متنی برای سایت

تولید محتوای متنی برای سایت با در نظر گرفتن اصول سئو ممکن است در ابتدای کار کمی چالش‌برانگیز باشد اما با رعایت چند نکته ساده و توجه به مراحلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌توانید محتوای متنی تولید کنید که از حداقل استاندارهای لازم برخوردار باشد. این مراحل در زیر فهرست شده‌اند:

  • تعیین هدف تولید محتوای متنی
  • ایده‌پردازی و انتخاب موضوع
  • تعیین «طرح کلی» (Outline) مطلب
  • نگارش عنوان اصلی مطلب
  • نگارش مقدمه جذاب
  • نگارش بدنه محتوا
  • نگارش بخش پایانی محتوای متنی
  • بهینه‌سازی محتوا برای سئو
آموزش تولید محتوای متنی در سایت

در ادامه هریک از مراحل بالا را توضیح می‌دهیم. اگر مراحل اول و دوم تولید محتوای متنی را انجام داده‌اید یعنی می‌دانید برای چه هدفی قرار است محتوا تولید کنید و موضوع محتوا چیست، از این مراحل عبور کنید و وارد بخش‌های عملی‌تر یعنی تعیین طرح کلی محتوای متنی شوید.

تعیین هدف تولید محتوا متنی

برای تولید محتوای متنی قبل از هرکاری، هدفتان را مشخص کنید. تولید محتوای متنی بدون تعیین هدف و پیدا کردن شناخت درست از مخاطب، وقت تلف کردن است و نتیجه دلخواه شما را به‌دنبال ندارد. بنابراین اهمیت این مرحله را جدی بگیرید. برای شروع، خیلی ساده از خودتان بپرسید «کسب و کار شما چرا محتوا تولید می‌کند؟». در پاسخ به این سوال، ممکن است پاسخ‌های زیر به ذهن شما برسد:

  • ساخت کانتنت برای فعال ماندن وبلاگ
  • انتشار منظم محتوا برای جلب توجه گوگل
  • انتشار ۵ پست وبلاگ در هفته به‌دلیل درخواست کارفرما

این پاسخ‌ها یعنی تولید محتوای سایت را فقط برای رفع تکلیف انجام می‌دهید که درنهایت باعث اتلاف زمان و منابع مورد استفاده شما می‌شود. اهدافی که برای تولید محتوای متنی در نظر می‌گیرید باید در راستای اهداف بازاریابی باشند و خیلی واضح به شما بگویند هریک از قطعات محتوایی که تولید می‌کنید، چه کاری می‌توانند برای کسب و کار انجام دهند.

تعیین هدف از تولید محتوای متنی

اهداف زیر، متداول‌ترین خواسته‌هایی هستند که می‌توانید برای تولید محتوای متنی در سایت در نظر بگیرید:

برای مثال در مجله فرادرس، آموزش مخاطب و رتبه گرفتن در صفحه نتایج موتور جستجو، به‌عنوان اصلی‌ترین اهداف تولید هریک از پست‌های وبلاگ در نظر گرفته می‌شوند. بعد از تعیین هدف بهتر می‌توانید به سوالات مهم زیر پاسخ دهید:

  • با چه روش‌هایی می‌توانید محتوا را در راستای دستیابی به این اهداف تولید کنید؟
  • آیا محتوا کیفیت لازم برای دستیابی به این اهداف را دارد؟
  • آیا برای رسیدن به این اهداف، باید محتوای متنی را در قالب خاصی بنویسید؟

برای مثال، اگر قرار است برای دریافت بک‌لینک محتوای متنی تولید کنید، استفاده از اینفوگرافیک، معرفی ابزارهای کاربردی و مقاله‌های پژوهشی می‌تواند موثر عمل کند. به همین ترتیب با تعیین هدف می‌توانید نوع محتوای متنی و عناصر لازم برای افزایش کیفیت آن را تعیین کنید.

ایده پردازی و انتخاب موضوع

نقطه شروع فرایند تولید محتوای متنی، ایده‌پردازی موضوع محتوا و تعیین دقیق آن است. فرض کنید قرار است برای وبلاگ یک کسب و کار در حوزه طراحی وب‌سایت مطلب آموزشی بنویسید. بدون تعیین دقیق ایده نمی‌توانید محتوایی تولید کنید که پاسخ‌گوی سوالات کاربران در این حوزه باشد.

در این مرحله از دو روش زیر کمک بگیرید:

  • تهیه فهرست از محصولات، خدمات و اصطلاحات متداول کسب و کار: هرچه بیشتر با جزییات محصولات و خدمات و عبارات مورد جستجوی مخاطب هدف آشنا شوید، بهتر می‌توانید موضوعاتی را انتخاب کنید که برای کاربر مفید هستند. در مثال طراحی وب‌سایت، می‌توان به موضوعاتی مثل اصول طراحی وب‌سایت فروشگاهی، پلتفرم‌های طراحی وبلاگ، روش‌های طراحی وب‌سایت خدماتی، طراحی سایت با وردپرس و ... اشاره کرد.
  • استفاده از موتور جستجوی گوگل و وب‌سایت‌هایی مانند Answer The Public «+»: گوگل به‌عنوان محل انتشار و دیده شدن محتوا، بهترین منبع برای پیدا کردن ایده‌های جدید در مورد موضوعات مختلف است. قابلیت تکمیل خودکار گوگل و بخش جستجوهای مرتبط صفحه نتایج، اصلی‌ترین محل‌هایی هستند که باید به آن‌ها سر بزنید. در مثال طراحی سایت، گوگل موارد زیر را به‌عنوان متداول‌ترین جستجوهای کاربران نمایش می‌دهد:
استفاده از قابلیت تکمیل خودکار گوگل برای پیدا کردن موضوع
نمونه استفاده از قابلیت تکمیل خودکار گوگل برای پیدا کردن موضوع

این پیشنهادات چند موضوع کلی برای تولید محتوای متنی در اختیار شما قرار می‌دهند. برای ایده‌پردازی بهتر، به‌سراغ بخش جستجوهای مرتبط در صفحه نتایج بروید:

استفاده از بخش جستجوهای مرتبط صفحه نتایج
استفاده از بخش جستجوهای مرتبط برای پیدا کردن موضوع

برای جستجوی حرفه‌ای‌تر می‌توانید از وب‌سایت‌هایی مانند Answer The Public یا Also Asked «+» استفاده کنید. با این دو ابزار می‌توانید از ایده‌‌های کلی به ایده‌های جزئی برسید و سوالات و پرسش‌های متداول کاربران پیدا کنید. البته این ابزارها بیشتر در زبان انگلیسی کاربرد دارند اما برای ایده‌پردازی موضوع ذهن شما را باز می‌کنند.

تعیین طرح کلی مطلب

تا این مرحله، دو قدم مهم برداشته‌اید و هدف و موضوع محتوای متنی را تعیین کرده‌اید. در مرحله سوم، باید «طرح کلی» (Outline) مطلب را بنویسید. طرح کلی مطلب خلاصه‌‌ای از موضوعات و عنوان‌هایی است که قرار است در طول محتوا به آن‌ها بپردازید و آن‌ها را پوشش دهید. اما اهمیت طرح کلی در چیست؟

  • طرح کلی مطلب به شما کمک می‌کند از تمام ایده‌ها و موضوعات مرتبط و مهم فهرست تهیه کنید. حتی حرفه‌ای‌ترین نویسندگان محتوا نیز تولید محتوای متنی را بدون فهرست و بر اساس عنوان‌های ذهنی شروع نمی‌کنند. زمانی که ایده‌های اصلی را به‌طور مرتب تنظیم می‌کنید، فرایند تولید محتوای متنی سریع‌تر پیش می‌رود.
  • با تنظیم رئوس اصلی مطلب می‌توانید ساختار محتوا را بهتر تنظیم کنید. در واقع با طرح کلی از دور به محتوای متنی که قرار است بنویسید، نگاه می‌کنید. کاری که در زمان نوشتن محتوا، ممکن نیست.

نحوه نوشتن طرح کلی

برای نوشتن و تنظیم طرح کلی مطلب، باید عنوان‌های اصلی مطلب را که قصد دارید پوشش دهید، در یک ترتیب منطقی فهرست کنید. در ادامه، هریک از این عنوان‌های اصلی را به بخش‌های کوچک‌تر، یعنی عنوان‌های فرعی تقسیم کنید.

برای مثال، اگر قرار است در مورد سئو مطلب بنویسید، واضح است که عنوان «سئو چیست» باید بالاتر از «اهمیت سئو و کاربردهای آن» قرار بگیرد. برای نوشتن بهتر طرح کلی می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  • استفاده از محتوای قبلی: به سراغ محتواهای موفق قبلی وب‌سایت (در صورت وجود) بروید و ترتیب عنوان‌های اصلی و فرعی آن‌ها را بررسی کنید. در مجله فرادرس، اگر بخواهیم مطلبی در مورد «آموزش دیجیتال مارکتینگ» بنویسیم، قطعا سری به موفق‌ترین مطالب این حوزه می‌زنیم تا از ساختار آن‌ها برای نوشتن طرح کلی ایده بگیریم.
  • استفاده از محتوای محبوب و موفق در سطح وب: با استفاده از وب‌سایت‌هایی مانند BuzzSumo «+» و Feedly «+» و Google Trends «+» می‌توانید بفهمید چه موضوعاتی محبوبیت بیشتری داشته‌اند و مخاطبان هدف شما در مورد چه موضوعاتی بیشتر جستجو می‌کنند. موضوعات محبوب را می‌توانید به‌عنوان بخش‌های اصلی طرح کلی و در مرحله بعدی محتوا به کار ببرید. دو ابزار اول بیشتر برای محتوای انگلیسی کاربرد دارند اما گوگل ترندز را می‌توانید برای عبارات فارسی و انگلیسی استفاده کنید. در مثال «آموزش دیجیتال مارکتینگ»، عبارت اصلی را در ابزار وارد کردیم و موقعیت مکانی را روی ایران قرار دادیم:
استفاده از گوگل ترندز برای پیدا کردن موضوع محتوای متنی
نمودار گوگل ترندز در نمایش میزان جستجوهای عبارت دیجیتال مارکتینگ

نمودار بالا نشان می‌دهد عبارت موردنظر ما یکی از موضوعات مورد جستجوی کاربران در بازه‌های زمانی مختلف بوده است. گزارش را اسکرول کنید تا به بخش‌های بعدی برسید:

کاربرد گوگل ترندز در پیدا کردن موضوع برای تولید محتوای متنی
بخش عبارات مرتبط گوگل ترندز

می‌توانید از این اطلاعات و سرفصل‌ها به‌عنوان‌ها اصلی‌ترین بخش‌‌های محتوای متنی استفاده کنید. برای مثال در یکی از مطالب مجله فرادرس با موضوع «انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو» می‌توان طرح کلی مطلب را به‌صورت زیر نوشت:

عنوان اصلی:

  • مقدمه
  • کلمات کلیدی چیست؟
  • تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
    • آشنایی با اصطلاحات مهم در تحقیق کلمات کلیدی
  • آموزش نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو
    • انتخاب موضوع
    • تعیین کلمه کلیدی اصلی
    • تحقیق کلمات کلیدی رقیب
    • تحقیق کلمات کلیدی مرتبط
    • تحقیق کلمات کلیدی سوالی
    • تحقیق کلمات کلیدی طویل
    • تحقیق کلمات کلیدی ترند
    • تحقیق کلمات کلیدی برای موضوعات فرعی
    • نکات جایگذاری کلمات کلیدی
  • جمع‌بندی

کاری که در این مرحله انجام می‌دهید در حقیقت شکل ساده‌ای از تحقیق کلمات کلیدی برای نوشتن محتوای وب‌سایت است. در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل به این موضوع پرداختیم و توصیه می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید:

نوشتن عنوان اصلی محتوای متنی

تا این قسمت رئوس اصلی محتوا را تعیین کرده‌اید و می‌دانید عنوان‌های اصلی و فرعی محتوای شما کدام‌اند و چه مواردی قرار است پوشش داده شوند. در ادامه باید عنوان اصلی مطلب را تعیین کنید.

«عنوان اصلی» (Headline) مطلب، اولین کلماتی را می‌سازند که کاربر پس از ورود به صفحه می‌خواند. بنابراین می‌توان گفت هرچه عنوان را جذاب‌تر و دقیق‌تر بنویسید، احتمال اینکه کاربر در صفحه بماند و بقیه محتوا را بخواند، بیشتر است. نکته جالب اینکه طبق آمارها تنها ۱۵ ثانیه برای قانع کردن کاربر فرصت دارید. در فهرست زیر نکات نوشتن عنوان اصلی مطلب را آورده‌ایم:

  • شروع عنوان با کلمات زیر:
    • N روش/ ابزار/ مقاله/ منبع برای...
    • نحوه/ روش انجام ...
    • آنچه باید در مورد ... بدانید
    • آموزش ...
    • ... چیست و چطور آن را یاد بگیرید/ چه روش‌هایی دارد
    • همه چیز در مورد ...
  • نگه داشتن طول عنوان بین ۱۲ تا ۱۸ کلمه: نتایج تحقیق وب‌سایت BuzzSumo نشان می‌دهد کاربران با عنوان‌های بین ۱۲ تا ۱۸ در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی بیشتر تعامل کرده‌اند. با تعمیم این نتیجه به وب فارسی، به محدودیت تعداد کاراکترهای عنوان سئو در صفحه نتایج نیز توجه کنید. به‌طور کلی عنوان اصلی هرچه بیشتر مختصر و مفید باشد، بهتر است.
  • افزودن پرانتز، کروشه یا خط تیره به عنوان اصلی : بر اساس آمارها، افزودن بعضی از علائم نگارشی مانند «کروشه» (Brackets)، پرانتز یا خط تیره به عنوان اصلی، می‌تواند نرخ کلیک طبیعی را تا ۳۸ درصد افزایش دهد. این علائم در نقش پیش‌نمایش کوتاهی از محتوا عمل می‌کنند و درک بهتری از آنچه کاربر قرار است با آن روبه‌رو شود، به او می‌دهند. در مجله فرادرس، اغلب اوقات از «خط تیره» یا علامت «+» برای تقسیم عنوان به دو بخش استفاده می‌کنیم:
استفاده از خط تیره در عنوان سئو
استفاده از خط تیره در عنوان سئو

در مثالی دیگر، از علامت «+» در عنوان استفاده کرده‌ایم:

استفاده از علامت به علاوه در عنوان سئو
استفاده از علامت + در عنوان سئو
  • افزودن بخش احساسی به عنوان: برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر عنوان اصلی محتوا، باید از کلماتی در آن استفاده کنید که کاربر بیشتر از نظر احساسی با آن‌ها تعامل می‌کند. برای مثال، در مجله فرادرس همیشه سعی می‌کنیم بخشی از عنوان مطلب را به کلماتی مثل «به زبان ساده»، «از صفر تا صد»، «راهنمای کامل» و موارد مشابه اختصاص دهیم.
  • استفاده از اعداد در عنوان: استفاده از اعداد در عنوان اصلی محتوا بار روانی مثبتی رو ذهن کاربران می‌گذارد و آن‌ها را به کلیک روی آن ترغیب می‌کند. در این مورد می‌توانید تعداد روش‌ها، تکنیک‌ها یا مراحل آموزش کار را به عنوان اضافه کنید یا از عدد سال جاری میلادی استفاده کنید که به‌روز بودن محتوا را به کاربران نشان می‌دهد. برای مثال، در مطلب زیر هم به عدد سال جاری میلادی و هم به تعداد روش‌های مورد بررسی در مطلب، اشاره کرده‌ایم.
استفاده از عدد در عنوان سئو
استفاده از اعداد در عنوان سئو

نکاتی که در این بخش مطرح شدند، به نرخ کلیک طبیعی وب‌سایت کمک زیادی می‌کنند. برای آشنایی با عوامل تأثیرگذار دیگر در CTR طبیعی مطالعه مطلب زیر از مجله را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

نگارش مقدمه

بعد از نگارش عنوان باید به سراغ نوشتن «مقدمه» (Introduction) بروید. مقدمه بخشی است که کاربر را ترغیب به خواندن ادامه مطلب می‌کند پس باید نهایت دقت را در نوشتن آن به کار ببرید. یک آمار جالب در این رابطه نشان می‌دهد حدود ۵۷ درصد از زمان بازدید از صفحه، مربوط به قبل از اسکرول اول در طول محتوا است. قبل از هر چیز این واقعیت را بپذیرید که هیچ کاربری علاقه ندارد چنین مقدمه‌ای بخواند:

نمونه مقدمه طولانی در تولید محتوای متنی
نمونه مقدمه طولانی

به‌جای متن بالا، همه ترجیح می‌دهند چند جمله مختصر و مفید در مورد موضوع محتوا بخوانند و سریع‌تر به اصل مطلب یا پاسخ سوال خود برسند:

نمونه مقدمه کوتاه در محتوای متنی
نمونه مقدمه کوتاه

برای نگارش مقدمه ترغیب‌کننده به نکات زیر توجه کنید:

  • طول مقدمه را بین ۴ تا ۷ جمله نگه دارید.
  • از چارچوب APP برای نوشتن مقدمه استفاده کنید که مخفف سه واژه زیر است:
    • (Agree) موافقت با مشکل یا چالش خواننده: در اولین جملات به کاربر بگویید مشکل او را درک می‌کنید. برای مثال، مطلب «اصطلاحات تخصصی سئو» از مجله فرادرس را در نظر بگیرید. در بخش اول مقدمه بیان کردیم که چالشی را که کاربر با آن روبه‌رو شده درک می‌کنیم:
استفاده از فرمول app برای نوشتن مقدمه محتوای متنی
موافقت با مشکل یا چالش خواننده در مقدمه
    • (Promise) قول نتیجه‌بخش بودن محتوا: در ادامه به کاربر بگویید چرا باید محتوای شما را بخواند و چه چیزی را قرار است با مطالعه آن به دست بیاورد.
استفاده از فرمول app برای نوشتن مقدمه محتوای متنی
بیان راه‌حل برای چالش یا سوال کاربر
    • (Preview) ارائه پیش‌نمایش از محتوا: در بخش آخر مقدمه، خیلی ساده به کاربر توضیح دهید چه عنوان‌های مهمی را قرار است در مطلب پوشش دهید.
استفاده از فرمول app برای نوشتن مقدمه محتوای متنی
ارائه پیش‌نمایش از مطلب در مقدمه

نگارش بدنه محتوای متنی

تا اینجا توانستید عنوان اصلی و مقدمه را بنویسید. در ادامه باید به سراغ تولید و نگارش بخش اصلی محتوای متنی یعنی بدنه محتوا بروید. منظور از بدنه محتوا در اینجا، متنی است که بین مقدمه و پاراگراف جمع‌بندی قرار می‌گیرد. برای نوشتن این بخش، نکات زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از پاراگراف‌های کوتاه
  • استفاده درست و به‌جا از عنوان‌های فرعی
  • استفاده از افعال معلوم
  • نوشتن مانند صحبت کردن
  • استفاده زیاد از محتوای تصویری در طول محتوا

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

استفاده از پاراگراف های کوتاه

محتوا را به‌صورت بخش‌بخش بنویسید. متن‌های طولانی حوصله کاربران را سر می‌برند. سعی کنید طول هر پاراگراف را بین یک تا دو جمله نگه دارید. پاراگراف‌های کوتاه‌تر راحت‌تر خوانده می‌شوند. این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که بیشتر خوانندگان محتوا از طریق موبایل وارد وب‌سایت شوند. حتما شما هم تایید می‌کنید که خواندن چنین متنی بسیار آسان است:

کوتاه نگه داشتن پاراگراف در تولید محتوای متنی

استفاده از عنوان های فرعی

عنوان‌های فرعی متن را به بخش‌های کوتاه‌تر و قابل‌فهم‌تر تقسیم می‌کنند. این موضوع در مورد مطالب طولانی بیشتر صادق است. البته در زمان نگارش عنوان‌های فرعی باید به این نکته نیز توجه کنید که عنوان‌های تصادفی جذابیتی برای کاربر ندارند و باید از عنوان‌های مفید و کامل به‌عنوان تیتر بخش‌های فرعی استفاده کنید. برای مثال، مطلب «چک لیست سئوی وب‌سایت» را از مجله فرادرس در نظر بگیرید که چیزی بیشتر از ده هزار کلمه است. این مطلب را بر همین اساس به عنوان‌های اصلی زیادی تقسیم کردیم تا برای خواننده قابل‌فهم‌تر باشد:

استفاده از عنوان های فرعی در محتوای متن

توجه داشته باشید که هریک از عنوان‌های بالا، شامل تعدادی عنوان فرعی می‌شوند که کاربر در ابتدای مطلب با کلیک روی هرکدام به بخش مربوط به آن هدایت می‌شود.

استفاده از افعال معلوم

یکی از مهم‌ترین قوانین نگارشی که باید در نگارش محتوای فارسی رعایت کنید، نگارش جملات با استفاده از افعال معلوم است. در زبان فارسی تا زمانی که می‌توانید بهتر است از فعل معلوم در ساختار جمله استفاده کنید.

به‌طور کلی ساختمان فعل مجهول از زبان‌های انگلیسی و فرانسه وارد زبان فارسی شده‌اند و بهتر است برای طبیعی‌تر به‌نظر رسیدن متن و کم شدن رنگ و بوی ترجمه، سعی کنید تا تا جای امکان از آن استفاده نکنید.

نوشتن مانند صحبت کردن

یکی دیگر از نکاتی که در تولید محتوای متنی سایت باید در نظر بگیرید، آن است که سعی کنید همان‌طور که صحبت می‌کنید، بنویسید. برای انجام بهتر این کار، هر بخشی را که می‌نویسید با صدای بلند بخوانید و بخش‌هایی را که به نظرتان از گفتار روزمره فاصله گرفته، اصلاح کنید.

استفاده زیاد از عناصر بصری

هرچه در بخش‌های مختلف محتوا بیشتر از عناصر تصویری استفاده کنید، احتمال اینکه کاربر در صفحه بماند، بیشتر است. بنابراین تا جای امکان از عناصر تصویری زیر استفاده کنید:

نوشتن بخش نتیجه گیری

بخش «نتیجه‌گیری» (Conclusion) بخش پایانی محتوای متنی است. در این بخش لازم است در چند جمله و خیلی خلاصه به خوانندگان بگویید جمع‌بندی و نظر کلی در مورد موضوع محتوا چیست. محتوای این بخش می‌تواند کاربران را ترغیب به ثبت نظر در انتهای مطلب کند. برای نوشتن نتیجه‌گیری اصولی، بهتر است از چارچوب TAC پیروی کنید:

استفاده ازفرمول tac برای نوشتن نتیجه‌گیری محتوای متنی

در فهرست زیر بخش‌های مختلف این فرمول را بررسی کرده‌ایم:

  • جملات و کلمات «گذار» (Transition): بخش نتیجه‌گیری را با کلمات و عبارات گذار آغاز کنید تا کاربر از بدنه اصلی محتوا وارد بخش پایانی آن شود. کلماتی مثل «درنهایت»، «در پایان»، «در نتیجه»، «می‌توان نتیجه گرفت» و ... ازجمله این کلمات و جملات هستند.
  • جمله پرسشی (Ask): در این قسمت بهتر است از خواننده سوال کنید. برای مثال، می‌توانید بپرسید «کدام‌یک از روش‌های ذکر شده را ابتدا امتحان می‌کنید» یا «اگر تجربه‌ای دارید یا نکته‌ای می‌دانید که در این مطلب ذکر نشده، به ما بگویید»
  • فراخوان به اقدام (CTA): بخش نتیجه‌گیری را با فراخوان به اقدام تمام کنید. برای مثال می‌توانید از خواننده بخواهید نظر خود را در بخش نظرات برای شما ثبت کند یا در صورت مفید بودن پست، آن را با دیگران اشتراک‌گذاری کند.

بهینه سازی برای سئو

تا این بخش، کار تولید محتوای متنی انجام شده و حالا باید آن را بر اساس معیارهای سئو بهینه کنید تا در جایگاه‌های بالایی در صفحه نتایج ظاهر شود. در اینجا، چند تکنیک ساده را برای بهینه‌سازی محتوا در سئو یاد می‌گیرید.

این تکنیک‌ها در زیر فهرست شده‌اند:

  • کوتاه و توصیفی نگه داشتن پیوند یکتا
  • نگارش اصولی توضیح متا
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تگ عنوان
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط در پاراگراف اول متن (مقدمه)
  • لینک‌سازی داخلی

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

کوتاه و توصیفی نگه داشتن پیوند یکتا

بر اساس بررسی‌های انجام شده، پیوندهای یکتای کوتاه عملکرد بهتری در صفحه نتایج دارند. توضیح دلیل این موضوع بسیار ساده است. پیوندهای یکتای کوتاه فهم موضوع صفحه را برای گوگل آسان‌تر می‌کنند و علاوه بر این، کاربران هم بیشتر تمایل دارند روی آن‌ها کلیک کنند.

بررسی کوتاهی بخش نامک slug پیوند یکتا

بنابراین طول پیوند یکتا (بخش «نامک» (Slug)) را تا جای امکان کوتاه نگه دارید و حتما از کلمه کلیدی اصلی محتوا در آن استفاده کنید. در مجله فرادرس، به‌طور معمول از فرمول «کلمه کلیدی اصلی + یک یا دو کلمه در پایان و آغاز آن» برای نوشتن پیوند یکتای پست‌های وبلاگ استفاده می‌کنیم.

نگارش اصولی توضیح متا

موتورهای جستجو از توضیح متا برای بهبود سئو استفاده نمی‌کنند، اما نگارش اصولی توضیح متا به شما کمک می‌کند کاربر را به کلیک روی لینک وب‌سایت در صفحه نتایج ترغیب کنید. در نوشتن توضیح متا موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی
  • استفاده از افعالی مثل یاد گرفتن و خریدن
  • توصیف دقیق ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد (USP)
  • نگه داشتن تعداد کاراکترها تا حداکثر ۱۵۵ عدد

در مورد توضیح متا و نکات نگارش آن مطلبی در مجله فرادرس تدوین و تهیه شده که توصیه می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید:

استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تگ عنوان

ابتدایی‌ترین و شاید اصلی‌ترین کار در سئوی محتوای متنی آن است که کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای تگ عنوان صفحه وب به کار ببرید. اگر نتوانستید در ابتدای تگ عنوان به‌کار ببرید حتما در بخش‌های نزدیک به ابتدای عنوان از آن استفاده کنید.

استفاده از کلمه کلیدی اصلی در مقدمه

فراموش نکنید که حتما در بخش ابتدایی مطلب یعنی مقدمه، از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. البته بهتر است علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، از کلمات کلیدی مرتبط معنایی نیز در پاراگراف مقدمه استفاده کنید. برای مثال در مقدمه همین مطلب تلاش کردیم عبارات‌ و کلمات پرجستجو و مرتبط کاربر را به همان شکلی که جستجو شده‌اند (بدون رعایت نیم‌فاصله) به کار ببریم.

لینک‌سازی داخلی

«لینک‌سازی داخلی» (Internal Linking) یکی از استراتژی‌های اصلی سئو در تولید محتوای متنی است که تقریبا همیشه به آن بی‌توجهی می‌شود. انجام این کار پیچیده نیست و فقط کافی‌ست در هر محتوا ۲ تا ۵ لینک داخلی به صفحات یا پست‌های دیگر وب‌سایت ایجاد کنید. اگر این کار را برای مطالب قبلی انجام نداده‌اید، بگردید و با لینک‌های داخلی جدید آن‌ها را به‌روزرسانی کنید.

توجه به لینک سازی داخلی در تولید محتوای متنی

در مورد لینک‌دهی داخلی به این نکته توجه کنید که حتما از انکرتکست دارای کلمه کلیدی مطلوب و هدفمند استفاده کنید تا گوگل راحت‌تر بین صفحات مختلف وب‌سایت جابه‌جا شود و موضوع صفحات مختلف را بهتر درک کند. در تصویر زیر، بخشی از مطلب «اهمیت بازاریابی آنلاین» را به‌همراه لینک‌های داخلی آن می‌بینید:

استفاده از لینک سازی داخلی در محتوای متنی
به کارگیری لینک‌های داخلی در محتوای متنی

تولید محتوای متنی بر اساس اصول سئو نکات زیادی دارد که در مطلب زیر از مجله به‌طور کامل به آن پرداخته شده است:

آموزش تولید محتوای متنی در شبکه های اجتماعی

تا این بخش از مطلب با اصول تولید محتوای متنی در سایت آشنا شدیم. در ادامه نکات نوشتن محتوای متنی در شبکه‌های اجتماعی را در پلتفرم اینستاگرام بررسی می‌کنیم.

تولید محتوای متنی در اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر است و کاربران بیشتر از آن برای اشتراک‌گذاری محتوای تصویری و ویدیویی استفاده می‌کنند. البته این موضوع به‌معنی بی‌اهمیت بودن محتوای متنی در اینستاگرام نیست و کپشن هر پست نقش بسیار مهمی در جذب مخاطبان و تعامل با آن‌ها دارد. نکته مهم در نگارش کپشن آن است که باید تا جای امکان آن را تعاملی بنویسید. برای نگارش متن کپشن نکات زیر را رعایت کنید:

  • آوردن اطلاعات مهم در ابتدای کپشن
  • استفاده از اموجی
  • سوال پرسیدن از مخاطب
  • تقسیم متن طولانی به چند پاراگراف
  • استفاده از فراخوان به اقدام
  • استفاده از هشتگ مرتبط در انتهای کپشن

در ادامه هریک از موارد بالا را با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.

آوردن اطلاعات مهم در ابتدای کپشن

در کپشن اینستاگرام می‌توانید تا حداکثر ۲۲۰۰ کاراکتر مطلب بنویسید. البته همان‌طور که احتمالا خود شما هم می‌دانید،اینستاگرام تنها ۱۲۵ کاراکتر از متن کپشن را در حالت پیش‌فرض نمایش می‌دهد. پس اگر می‌خواهید مخاطب متن کپشن شما را به‌طور کامل بخواند، باید در همان ۱۲۵ کاراکتر ابتدایی او را ترغیب به کلیک روی کلمه «بیشتر» کنید. به‌همین منظور، اطلاعات مهم متن را در ابتدایی‌ترین بخش کپشن بنویسید. برای مثال نمونه زیر از صفحه اینستاگرام «فرادرس» را ببینید:

آوردن اطلاعات مهم در ابتدای کپشن
آوردن اطلاعات مهم در ابتدای کپشن

استفاده از اموجی

استفاده از اموجی‌ها یا طرح‌های گرافیکی کارتونی کوچکی که برای اکثر کاربران تلفن‌های هوشمند در دسترس هستند در کپشن، کمی شخصیت و احساس به متن می‌بخشد و احتمال تعامل کاربران با آن را بالا می‌برد اما باید مراقب باشید به‌درستی و در جای مناسب از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال می‌توانید برای جلب توجه مخاطب، اموجی را در ابتدای متن کپشن قرار دهید:

نمونه استفاده از اموجی در ابتدای متن کپشن اینستاگرام
نمونه استفاده از اموجی در ابتدای متن کپشن اینستاگرام

در نمونه خوب دیگری ببینید چطور می‌توان از اموجی به اندازه و در تمام بخش‌های کپشن استفاده کرد:

استفاده در اموجی در بخش های مختلف متن کپشن
استفاده در اموجی در بخش های مختلف متن کپشن

همچنین اموجی را می‌توانید به‌عنوان جایگزین کلمه‌ای خاص در کپشن به کار ببرید:

نمونه استفاده از اموجی به جای کلمات در متن کپشن
نمونه استفاده از اموجی به جای کلمات در متن کپشن

سوال پرسیدن از مخاطب

در متن کپشن از کاربران در مورد تجربیات مشابه و مرتبط سوال بپرسید. پاسخ این سوالات را می‌توانید برای بهبود استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یا پیدا کردن ایده‌های جدید محتوایی استفاده کنید.

سوال پرسیدن از مخاطب در متن کپشن
سوال پرسیدن از مخاطب در متن کپشن

تقسیم متن طولانی به چند پاراگراف

اگر کپشنی که برای پست نوشته‌اید، طولانی است حتما آن را به چند پاراگراف‌های کوتاه تقسیم کنید. نکته مهم در مورد این کار آن است که اگر بخواهید پاراگراف‌ها را با زدن Enter بخش‌بندی کنید مرتب به کاربر نمایش داده نمی‌شوند. پس حتما بعد از هر بار Enter زدن، در سطر خالی یک Space بزنید تا پاراگراف‌ها به‌صورت مرتب پشت یکدیگر قرار بگیرند. این کار خواندن بخش‌های طولانی را در متن آسان می‌کند.

استفاده از پاراگراف های کوتاه و با فاصله در متن کپشن
استفاده از پاراگراف های کوتاه و با فاصله در متن کپشن

استفاده از فراخوان به اقدام

بهترین روش برای افزایش احتمال اشتراک‌گذاری و تعامل مخاطبان با پست‌های اینستاگرام استفاده از فراخوان به اقدام در متن کپشن است. یعنی به‌طور واضح از کاربران بخواهید اقدام مشخصی را انجام دهند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، استفاده از فعل در کپشن، بیشتر از اسم و صفت باعث می‌شود کاربر اقدام موردنظر شما را انجام دهد.

استفاده از فراخوان به اقدام در متن کپشن
استفاده از فراخوان به اقدام در متن کپشن

استفاده از هشتگ مرتبط در انتهای کپشن

در هر کپشن اجازه دارید از حداکثر ۳۰ هشتگ استفاده کنید با این وجود بهتر است حداکثر ۳ یا ۴ هشتگ مرتبط برای هر پست بنویسید. استفاده از هشتگ‌های روز (ترندها) در صورتی که به موضوع پست مرتبط نباشند، باعث می‌شود در بخش‌های نامرتبط به کاربران نمایش داده شوید. در بین هشتگ‌های انتخابی، حتما از هشتگ‌های کمی گسترده و محبوب استفاده کنید اما در کنار آن‌ها هشتگ‌های خاص‌تری هم به کار ببرید. هشتگ‌های مرتبط با نام برند نیز بهتر است در کنار موارد بالا نوشته شوند. برای مثال نمونه هشتگ‌های برند سفرهای علی‌بابا را که مرتبط با سفر و هوش مصنوعی هستند، ببینید:

استفاده از هشتگ در انتهای متن کپشن
استفاده از هشتگ در انتهای متن کپشن

کپشن نویسی یکی از اصول پایه در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است و اهمیت زیادی دارد. به‌همین منظور در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل به جنبه‌های مختلف آن پرداخته شده است. برای آشنا شدن با نکات بیشتر توصیه می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید:

منابع یادگیری تولید محتوای متنی

تا این قسمت از مطلب، با تولید محتوای متنی برای وب‌سایت و دو شبکه‌‌های اجتماعی اصلی آشنا شدید. اگر بخواهید نکات بیشتری را در این مورد یاد بگیرید و به یک تولیدکننده حرفه‌ای محتوا تبدیل شوید، بهتر است از منابع آموزشی و کتاب‌های مخصوص این حوزه نیز استفاده کنید. در این بخش منابع یادگیری تولید محتوای متنی را معرفی می‌کنیم. این منابع در دو دسته دوره آموزشی و کتاب دسته‌بندی شده‌اند.

دوره آموزش تولید محتوای متنی آنلاین

نکاتی که تا این بخش برای یادگیری تولید محتوای متنی معرفی شدند، تنها بخشی از اصول نگارش متن در بازاریابی دیجیتال بودند و اگر بخواهید دانش خود را در این زمینه بیشتر کنید، می‌توانید از منابع آموزشی و دوره‌های مختلف استفاده کنید. در ادامه چند دوره فارسی و انگلیسی را برای یادگیری بهتر نگارش محتوای متنی و اصول بازاریابی محتوایی آورده‌ایم.

همچنین می‌توانید در کنار دوره‌های فارسی، از دوره‌های رایگان انگلیسی این حوزه مثل دوره وب‌سایت Hubspot «+»، وب‌سایت Udemy «+» و دوره SEMRush «+» استفاده کنید.

معرفی کتاب آموزش اصول تولید محتوای متنی

دسته دوم منابع آموزشی برای یادگیری تولید محتوای متنی کتاب‌های این حوزه هستند که در ادامه چند مورد از بهترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم. این کتاب‌ها به دو دسته فارسی و انگلیسی تقسیم شده‌اند.

منابع انگلیسی

در فهرست زیر، چند مورد از اصلی‌ترین منابع انگلیسی آموزش تولید محتوای متنی و بازاریابی محتوایی را آورده‌ایم:

  • کتاب Everybody Writes
  • کتاب On Writing Well
  • کتاب Content Writing Step-by-Step
  • کتاب The Art and Business of Online Writing
  • کتاب Making Words Work
  • کتاب 7 Steps to Better Writing
  • کتاب Affiliate Content Secrets
  • کتاب Write Blog Posts Readers Love

در ادامه معرفی کوتاهی از هریک از این کتاب‌ها خواهیم داشت.

۱. کتاب Everybody Writes

تفاوتی ندارد تولید‌کننده محتوای وب‌سایت باشید یا مدیریت شبکه‌های اجتماعی کسب و کار را بر عهده گرفته باشید، در هر صورت با دنیای کلمه‌ها و کاربرد آن‌ها در بازاریابی سروکار دارید. کتاب «Everybody Writes» به نویسندگی آن هندلی با زبانی ساده به شما یاد می‌دهد چطور بنویسید و چطور از طریق نوشتن برای مشتریان ارزش‌آفرینی کنید. با مطالعه این کتاب می‌آموزید:

  • درک اهمیت نگارش صحیح محتوا در دنیای دیجیتال و تأثیر آن در چهره برند
  • بررسی قوانین دستوری و کاربرد آن‌ها برای نویسندگی کسب و کار و خوانش راحت محتوا
  • نحوه نگارش انواع مختلف محتوای مورد استفاده بازاریابان
کتاب everybody writes برای تولید محتوای متنی

۲. کتاب On Writing Well

نوشتن متن‌های غیرداستانی اصول و قوانین خاص خود را دارد و هر نویسنده محتوایی صرف‌نظر از نوع محتوای تولیدی باید درک درستی از این قوانین داشته باشد. کتاب «On Writing Well» نوشته ویلیام زینسر در بخش‌های مختلف خود به شما یاد می‌دهد:

  • چطور ساده بنویسید.
  • چطور به نوشته‌ها کمی چاشنی طنز اضافه کنید.
  • متن را با چه روش‌هایی آغاز کنید و به پایان برسانید.
  • چطور متن را تا پایان جذاب و گیرا نگه دارید.
  • چطور برای محتوای متنی ایده‌پردازی کنید و در تولید آن خلاق باشید.
کتاب on writing well

۳. کتاب Content Writing Step-by-Step

تولید محتوای متنی زمانی اثربخشی خود را نشان می‌دهد که مخاطبان هدف محصولات و خدمات را به انجام اقدام موردنظر کسب و کار ترغیب کند. کتاب صوتی «Content Writing Step-by-Step» به نویسندگی جوزف رابینسون با لحنی طنزآلود و جذاب به شما یاد می‌دهد چطور برای تولید محتوا ایده‌پردازی و مناسب‌ترین نوع محتوا را با بیشترین میزان تبدیل برای مخاطبان تولید کنید.

کتاب content writing step by step

۴. کتاب The Art and Business of Online Writing

تبدیل شدن تولید محتوای آنلاین به حرفه و شغل باعث شده رویکردهای متفاوتی در مورد آن شکل بگیرد که به‌عنوان نویسنده محتوا بهتر است با آن‌ها آشنا باشید. کتاب «The Art and Business of Online Writing» نوشته نیکولاس کول راهنمای جامعی برای افرادی است که قصد دارند تولید محتوا را به‌صورت حرفه‌ای ادامه دهند. این کتاب با به چالش کشیدن دیدگاه شروع تولید محتوای متنی از طریق وبلاگ‌نویسی، تلاش می‌کند پلتفرم‌ها و استراتژی‌‌های متفاوتی را برای شروع تولید محتوا و اثبات جایگاه به‌عنوان نویسنده محتوا معرفی و بررسی کند. کتاب در یک راهنمای ۷ مرحله‌ای تکنیک‌هایی را برای نگارش درست محتوای آنلاین و موفقیت آن ارائه می‌کند.

کتاب The Art and Business of Online Writing

۵. کتاب Making Words Work

ساختار و چیدمان بخش‌های مختلف محتوای متنی در جذب مخاطبان هدف ایده‌آل اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌عنوان یک نویسنده محتوا باید با روانشناسی مطالعه آنلاین آشنا باشید چون کاربران در فضای آنلاین به‌شیوه متفاوتی مطالب را مطالعه می‌کنند. کتاب «Making Words Work» نوشته کیم اسکاراولی راهنمای عملی و کاربردی برای نگارش و ویرایش صحیح متن ارائه می‌کند و با خواندن آن یاد می‌گیرید ساده بنویسید. ازجمله مواردی که در این کتاب به‌طور مفصل به آن‌ها پرداخته شده می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • اهمیت برنامه‌ریزی، تحقیق و سازماندهی مطالب برای نوشتن سریع‌تر و آسان‌تر
  • پرورش خلاقیت و اعتماد به نفس در نوشتن محتوای آنلاین
  • نگارش منظم پیش‌نویس اولیه
  • روش‌های بهینه‌سازی محتوا برای دریافت بیشترین میزان تعامل از مخاطبان
  • استفاده درست و به‌جا از فهرست‌های عددی و نقطه‌ای در متن
  • نگارش عنوان‌های جذاب
  • استفاده از طنز به شیوه درست
  • نگارش متن‌های ترغیب‌کننده بدون حس فشار به مخاطب
کتاب Making Words Work برای تولید محتوای متنی

۶. کتاب 7 Steps to Better Writing

اگر تازه در شروع مسیر تولید محتوای متنی هستید و هنوز درک درستی از اصول تولید محتوا و شناخت مخاطب هدف ندارید، کتاب «7 Steps to Better Writing» به نویسندگی چارلز مکسول بهترین گزینه برای شما است. راهنمای جامعی که کمک می‌کند درک بهتری از مراحل مختلف تولید محتوا و بهبود مهارت‌های نویسندگی پیدا کنید. با مطالعه این کتاب موارد زیر را یاد می‌گیرید.

  • چطور نیازها و چالش‌های خواننده محتوا درک کنید.
  • لحن و سبک متن را چطور کنترل کنید.
  • چطور اطلاعات را جمع‌آوری و سازماندهی کنید.
  • چطور برای نوشتن محتوا طوفان فکری موثر داشته باشید.
  • چطور پیش‌نویس اول را بنویسید.
  • چطور موضوعات پیچیده را در متن توضیح دهید.
  • چطور متن‌های تبلیغاتی قدرتمند برای کسب و کارها بنویسید.
  • در زمان بازبینی محتوا چه اقداماتی انجام دهید.
کتاب steps to better writing 7 برای تولید محتوای متنی

۷. کتاب Affiliate Content Secrets

«افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing) شکلی از بازاریابی دیجیتال است که کسب و کارها در آن در ازای هر مشتری به معرف خدمات و کسب و کار هزینه پرداخت می‌کنند. تولید محتوا برای افیلیت مارکتینگ روش‌های خاص خود را دارد و کتاب «Affiliate Content Secrets» نوشته استفان هوکمن تکنیک‌های کاربردی و موفقی را که سال‌ها توسط بازاریابان افیلیت مورد استفاده قرار گرفته، به شما معرفی می‌کند. این کتاب به شما یاد می‌دهد چطور متن‌های تبلیغاتی را بنویسید که بازدیدکنندگان بیشتری را در وب‌سایت به خریدار تبدیل کند.

کتاب affiliate content secrets برای تولید محتوای متنی

کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • در بخش اول، روش‌های بهبود محتوای افیلیت برای دریافت نرخ تبدیل بالاتر معرفی می‌شوند و روی افزایش اعتبار، اعتماد و اثربخشی کسب و کار شما تمرکز می‌‌کند. نکات این بخش تاکنون در هیچ‌یک از کتاب‌های دیگر این حوزه مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.
  • در بخش بعدی، اصول و نکات سئوی داخلی وب‌سایت برای تولید انواع محتوای افیلیت مانند راهنمای خرید و صفحات فرود معرفی می‌شوند و یاد می‌گیرید کلمات کلیدی هدف را در چه محل‌هایی مستقر کنید و ساختار صفحه را چطور ایجاد کنید تا تعامل و نرخ کلیک بیشتری از آن دریافت کنید.

نکته مهم در مورد این کتاب، کارایی تکنیک‌های معرفی شده برای همه وب‌سایت‌ها، حوزه‌های تخصصی و شبکه‌های افیلیت است.

۸. کتاب Write Blog Posts Readers Love

یکی از دغدغه‌های متداول نویسندگان وبلاگ پیدا کردن ایده‌ها و موضوعات جدید برای نوشتن محتوای متنی است. کتاب «Write Blog Posts Readers Love» به نویسندگی هنری جانتیلا، نویسنده تجربه‌های شخصی خود را در وبلاگ‌نویسی بیان می‌کند و نکات و تکنیک‌های کاربردی نگارش بهتر پست‌های وبلاگ را به شما آموزش می‌دهد. بنابراین اگر مسیر یادگیری وبلاگ‌نویسی برای شما آشنا نیست و به یک نقشه راه در این زمینه نیاز دارید، این کتاب بهترین گزینه برای شما است.

کتاب Blog Posts Readers Love

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این کتاب آن است که با معرفی راهکارهای عملی نگارش محتوا را همزمان با مطالعه کتاب برای شما آسان می‌کند. تفاوتی ندارد یک نویسنده تازه‌کار باشید یا در وبلاگ‌نویسی دستی بر آتش داشته باشید، در هر صورت می‌توانید تکنیک‌های عملی کتاب را برای حوزه‌های تخصصی مختلف به کار ببرید.

۹. کتاب Web Copy That Sells

برقراری ارتباط با مخاطب از طریق محتوا از اصلی‌‌ترین نکاتی است که باید در تولید محتوای متنی یاد بگیرید. کتاب «Web Copy That Sells» به نویسندگی ماریا ولوسو روش‌های تولید محتوای جذاب و عملی را آموزش می‌دهد و با مطالعه آن یاد می‌گیرید چطور با اضافه کردن کمی احساس به محتوا، افزایش اعتبار آن و استفاده از تکنیک‌های روانشناسی محتوای اثربخشی برای کاربران تولید کنید.

کتاب web copy that sells

با مطالعه این کتاب موارد زیر را یاد می‌گیرید.

  • چطور محتوایی بنویسید که توجه خوانندگان را به خود جلب کرده و آن‌ها را به انجام اقدام موردنظر کسب و کار (مثلا ثبت‌نام در خبرنامه، ثبت‌نام در رویداد، خرید یک محصول یا اشتراک‌گذاری پست وبلاگ) ترغیب کند.
  • چطور پاراگراف ابتدای مطلب را طوری بنویسید که افراد را به مطالعه ادامه متن ترغیب کند.
  • چطور محتوای متنی ایمیل را بنویسید.
  • چطور برای کاربران موبایل محتوای متنی بنویسید.

منابع فارسی

در فهرست زیر چند کتاب کاربردی فارسی در حوزه تولید محتوای متنی، آشنایی با قواعد نگارشی در زبان فارسی و بازاریابی محتوا را آورده‌ایم که بعضی از آن‌ها تالیفی و بعضی دیگر ترجمه‌اند.

  • کتاب اصول تولید محتوای متنی
  • کتاب بهتر بنویسیم
  • کتاب نوشتن خلاق
  • کتاب بازاریابی پرمحتوا
  • کتاب برنامه محتوایی یک‌ساعته
  • کتاب ماشین محتوا
  • بهترین قصه‌‌گو برنده است

در ادامه، هریک از منابع بالا را معرفی می‌کنیم.

۱. کتاب اصول تولید محتوای متنی

وبلاگ‌نویسی (Blogging) از قدم‌های اصلی و اولیه برای دیده شدن وب‌سایت است. با گسترش روش‌های بازاریابی دیجیتال، وبلاگ به ابزاری مهم و کارآمد برای بازاریابی محصولات و خدمات تبدیل شده است. کتاب «اصول تولید محتوای متنی» نوشته نیما شفیع‌زاده با هدف آموزش تولید محتوای متنی در وبلاگ نوشته شده و در قالب ۴ فصل در مورد تاریخچه وبلاگ و وبلاگ‌نویسی، ساختار وبلاگ، بازنگری محتوای متنی پیش از انتشار و جنبه‌های فنی مدیریت پست‌های وبلاگ به خوانندگان آموزش می‌دهد.

کتاب اصول تولید محتوای متنی

۲. کتاب بهتر بنویسیم

متن‌های دشوار و غیرروان توسط مخاطبان خوانده نمی‌شوند. خوانندگان آنلاین صبر و حوصله کمی دارند و با متنی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند که به زبان هر چه ساده‌تر موضوع موردنظرشان را توضیح داده باشد. کتاب «بهتر بنویسیم» اثر رضا بابایی به شما یاد می‌دهد چطور متن‌هایی ساده، روان و خوانا بنویسید که از قواعد و قوانین دستوری زبان فارسی نیز پیروی کنند. این کتاب چهار فصل دارد که به‌ترتیب به معرفی پایه‌های نظری، اصول درست‌نویسی، ساده‌نویسی و زیبانویسی می‌پردازند.

معرفی کتاب بهتر بنویسیم برای تولید محتوای متنی

۳. کتاب نوشتن خلاق

خلاقیت در نویسندگی یکی از عناصری است که همیشه باعث افزایش مخاطبان محتوای تولیدی می‌شود. متن‌هایی که با ایده‌های جدید و زاویه دید متفاوت نوشته می‌شوند، نظر کاربران را بیشتر جلب می‌کنند و بهترین فرصت‌ها را برای معرفی محصولات و خدمات کسب و کارها فراهم می‌کنند. کتاب «نوشتن خلاق» به نویسندگی گابریله ریکو و ترجمه گروه ترجمه کارگاه نوشتن خلاق برلن، به مفهوم خلاقیت در نویسندگی می‌پردازد و در ۱۲ فصل راه و رسم نویسندگی را به شما یاد می‌دهد.

معرفی کتاب نوشتن خلاق برای آموزش تولید محتوای متنی

۴. کتاب بازاریابی پرمحتوا

کسب و کارهای موفق می‌دانند که بازاریابی محتوا یکی از اصول موفقیت در کسب و کار و فروش بیشتر محصولات و خدمات است. ارسال پیام‌های بازاریابی از طریق انواع محتوایی که در کانال‌های بازاریابی مختلف به مخاطبان می‌رسند اصول و قواعدی دارد که بازاریابی بهینه و موثر را برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک امکان‌پذیر می‌کند. در کتاب «بازاریابی پرمحتوا» (Epic Content Writing) نوشته جو پولیتزی و ترجمه سجاد بهجتی یاد می‌گیرید چطور سیگنال‌های بازاریابی را با تمرکز بر ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های مخاطب تولید کرده و به او انتقال دهید.

کتاب بازاریابی پرمحتوا

۵. کتاب برنامه محتوایی یک‌ساعته

بحث ایده‌پردازی در تولید محتوا یکی از عوامل تعیین‌کننده موفقیت محتوای تولیدی است. انواع مختلفی از محتوا وجود دارند که در نهایت کیفیت تولید شده‌اند اما چون بر اساس ایده مناسبی شکل نگرفته‌اند، نتوانسته‌اند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. در کتاب «برنامه یک‌ساعته تولید محتوا» نوشته میرا کوتهاند و ترجمه ساسان جعفرنیا و هانیه غفرانی به بحث ایده‌پردازی برای تولید محتوا می‌پردازد و به شما یاد می‌دهد چطور می‌توانید یک استراتژی محتوایی قدرتمند برای تولید محتوای متنی در وب‌سایت ارائه کنید.

کتاب برنامه محتوایی یک‌ساعته

۶. کتاب ماشین محتوا

در دنیای بازاریابی دیجیتال، آشنایی با اصول و روش‌های بازاریابی محتوا به یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های کسب و کارهای بزرگ و کوچک تبدیل شده است. تولید محتوای جذاب و اثرگذار که بتوان از طریق آن تمایز محصولات و خدمات یک کسب و کار را در مقایسه با کسب و کارهای رقیب نشان داد، چالشی است که در کتاب «ماشین محتوا» نوشته دن نوریس و ترجمه علیرضا دهقانی و محمد مهدی محمودی به‌طور مفصل به آن پرداخته شده است. همچنین با مطالعه این کتاب با صدها ایده برتر محتوایی آشنا می‌شوید.

کتاب ماشین محتوا

۷. کتاب بهترین قصه‌گو برنده است

داستان‌سرایی و برقراری ارتباط احساسی با مخاطب در بازاریابی محتوایی به یکی از ابزارهای قدرتمند در جلب اعتماد او تبدیل شده و بخشی از موفقیت تبلیغات و محتوای متنی یا غیرمتنی تولیدی به توانایی کسب و کارها در داستان‌سرایی بستگی دارد. در کتاب «بهترین قصه‌گو برند است» نوشته آنت سیمونز و ترجمه مریم‌السادات حسینی یاد می‌گیرید چطور در تولید محتوا روی داستان‌ها سرمایه‌گذاری کنید و از هنر روایت برای تمایز بخشیدن به کسب و کارتان استفاده کنید.

کتاب بهتربن قصه گو برنده است

اهمیت تولید محتوای متنی

محتوای متنی به ایجاد رابطه کسب و کارها و مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید دوباره از شما کمک زیادی می‌کند. در این بخش کمی بیشتر در مورد اهمیت محتوای متنی در موفقیت کسب و کارها و کمپین‌های بازاریابی بحث می‌کنیم. در فهرست زیر چند مورد از مهم‌ترین دلایل اهمیت تولید محتوای متنی باکیفیت را آورده‌ایم.

  • کمک به ایجاد و بهبود آگاهی از برند
  • کمک به بهبود سئوی وب‌سایت
  • کمک به تثبیت موقعیت کسب و کار
  • کمک به دریافت لینک از وب‌سایت‌های دیگر
  • بالا بردن احتمال اشتراک‌گذاری محتوا

در ادامه در مورد هریک از دلایل بالا بحث می‌کنیم.

کمک به ایجاد و بهبود آگاهی از برند

افراد برای نهایی کردن تصمیم به خرید از کسب و کار شما، به زمان و آگاهی نیاز دارند. به‌عبارت بهتر، همزمان با گذشت زمان می‌توانید محصولات، خدمات و کسب و کار خود را به مشتریان بشناسانید. در این فرایند باید ابتدا نظر مخاطبان را به این محصولات و خدمات جلب کنید و بعد به‌صورت مرحله به مرحله به آن‌ها اطلاعاتی در مورد محصول یا خدمت موردنیازشان ارائه کنید. نگارش محتوای جذاب و انتشار آن در کانال‌های بازاریابی مختلف با هدف اطلاع‌رسانی و پاسخ‌گویی به سوالات مخاطبان هدف در این فرایند کمک می‌کند مخاطبان کسب و کار شما را بهتر بشناسند.

کمک به بهبود آگاهی از برند

استفاده از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه‌ها، وبلاگ و وب‌سایت برای انتشار و ارتقای محتوای متنی باکیفیت، سرگرم‌کننده و پاسخ‌گو به سوالات و چالش‌های مخاطبان، اثر حضور شما را در فضای آنلاین در ذهن مخاطبان به جا می‌گذارد و آگاهی از برند را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

آگاهی از برند، شناخت از برند و یادآوری برند ازجمله مفاهیمی هستند که برای بیشتر شناخته شدن کسب و کار خود باید با آن‌ها آشنا شوید. در مطلب زیر از مجله فرادرس در مورد این مفهوم و روش‌های بهبود آن به‌طور کامل توضیح داده‌ایم:

کمک به بهبود سئوی وب سایت

بهینه‌سازی وب‌‌سایت برای موتورهای جستجو روشی است که در آن جنبه‌های مختلف وب‌سایت را طبق استاندارد‌هایی که موتورهای جستجو تعیین کرده‌اند، بهینه‌سازی می‌کنیم. محتوا بخش بسیار مهمی در وب‌سایت است و بدون وجود محتوا عملا سئوی وب‌سایت ناقص است.

اهمیت تولید محتوای متنی در بهبود سئوی وب سایت

نگارش محتوای متنی باکیفیت با استفاده از کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران، یکی از بخش‌های اصلی بهینه‌سازی موتورهای جستجو است و تأثیر بسیار زیادی در رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج دارد. حتی یک ویدیو زمانی که از محتوای متنی در آن استفاده می‌شود، رتبه بهتری در SERP می‌گیرد. این محتوای متنی حتی ممکن است سناریو یا توضیح ویدیو در یوتیوب باشد. در هر صورت اگر کلمه کلیدی در آن به کار رفته باشد، در بهبود سئو موثر است.

کمک به تثبیت موقعیت کسب و کار

وقتی برند یا محصولات و خدمات خود را در فضای آنلاین و در کانال‌های آنلاین بازاریابی مختلف در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌دهید، تأثیر خوبی روی مخاطب می‌گذارید. نگارش محتوای متنی یکی از روش‌های فعالیت در حوزه تخصصی کسب و کار است و ایده‌های شما را به شکل‌های مختلف و در محیط‌های مختلف به بقیه نمایش می‌دهد.

تولید و انتشار محتوای منظم افراد را در مورد نوع کسب و کار شما آگاه می‌کند. این مخاطبان با خواندن محتوای شما می‌فهمند مشغول چه کاری هستید و محصولات و خدمات شما چطور می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. این کار باعث می‌شود جایگاه برند شما در ذهن مخاطبان و در بازار هدف به‌درستی شکل بگیرد.

کمک به دریافت لینک از دیگر وب سایت ها

تولید و انتشار محتوای ارزشمند در وب‌سایت که هم با محصولات و خدمات شما مرتبط باشد و هم تلاش کند به سوالات کاربران پیرامون برند یا حوزه تخصصی شما پاسخ دهد، نه‌تنها به افزایش ورودی و ترافیک طبیعی آن کمک بسیاری می‌کند بلکه در طولانی مدت شما را به منبع تخصصی حوزه کاری خود تبدیل می‌کند.

این موضوع کاربران یا وب‌سایت‌های دیگر را به ایجاد بک‌لینک به محتوای شما ترغیب می‌کند. دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت علاوه بر افزایش اعتبار، در بهبود سئوی خارجی وب‌سایت نیز اثرگذار است. در خصوص لینک‌های خروجی مطلبی در مجله فرادرس تهیه شده که توصیه می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید:

افزایش احتمال اشتراک گذاری محتوا

کاربران در اشتراک‌گذاری محتوای باکیفیت تعلل نمی‌کنند. نکته مهمی که باید تمرکز خود را روی آن معطوف کنید آن است که مطمئن شوید محتوای تولید شده را در معرض دید مخاطبان درستی قرار می‌دهید. این کار از طریق استفاده از کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا، نگارش عنوان‌های جذاب و مقدمه‌های تفکربرانگیز برای ترغیب کاربران به خواندن ادامه مطلب امکان‌پذیر است.

محتوای باکیفیت در وبلاگ می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری شود که همین موضوع باعث تمایز محتوای شما از محتوای وب‌سایت‌های دیگر می‌شود.

مهارت های لازم برای تولید محتوای متنی

توانایی تولید محتوای متنی با تمرین و تکرار قابل‌ارتقا است. نکته مهم آن است که تولید محتوای متنی چیزی فراتر از ترجمه صرف متن به زبان مخاطبان هدف است و مهارت‌هایی وجود دارند که هر کارشناس تولید محتوای متنی باید روی کسب آن‌ها تمرکز کند. در ادامه، نگاه مختصری به این مهارت‌ها خواهیم داشت.

  • مهارت‌های نگارشی و ارتباطی: توانایی برقرار ارتباط روشن و دقیق یکی از مهارت‌های الزامی کارشناس تولید محتوای متنی است. او باید بتواند نیازمندی‌های پروژه را درک کند و ایده‌های خود را در قالب یک متن روان و دارای ساختار و بدون غلط‌های دستوری و املایی ارائه دهد.
  • خلاقیت: تفکر خلاقانه به کارشناس تولید محتوا کمک می‌کند ایده ها و افکار جدیدی برای ارائه بهتر محتوا در ذهن خود پرورش دهد و کاربر یا خواننده را در طول محتوا سرگرم نگه دارد.
  • توجه به جزییات: توجه به جزییات و ریزبینی به نویسنده محتوا کمک می‌کند از دقیق بودن محتوا و پوشش جامع موضوع به‌طور کامل اطمینان حاصل کند.
  • مهارت تحقیق کردن: تحقیق و بررسی اطلاعات و منابع مختلف مرتبط با موضوع برای ارائه بدون مشکل و قابل‌فهم مطلب ضرورت بسیاری دارد. نویسندگان باید از آخرین ترندهای روز حوزه تخصصی خود آگاه باشند تا بتوانند محتوای مرتبط و کاربردی برای مخاطبان تولید کنند.
  • مدیریت زمان: نویسندگان محتوا باید فعالیت مداومی داشته باشند و بتوانند در مدت زمان‌های تعیین شده کار نگارش و تولید محتوا را به‌صورت منظم و مداوم انجام دهند. این افراد باید در نگارش روان باشند و با مدیریت زمان بتوانند هر پروژه را در مدت زمان معین تحویل دهند.
  • مهارت‌‌های فنی: بعضی از انواع محتوا نیازمند دانش سئو و آشنایی با الگوریتم‌های موتورهای جستجو هستند. نویسندگان محتوا علاوه بر آشنایی با سئو باید بتوانند با سیستم‌های مختلف مدیریت محتوا کار کنند و از ابزارهای تولید محتوا به‌طور موثر استفاده کنند.

برای آشنایی بیشتر با مهارت‌ها و وظایف تولیدکنندگان محتوا مطالعه مطلب زیر از مجله فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین را می‌توان روشی بسیار مؤثر برای افزایش احتمال دیده شدن و تعامل با محتوا دانست. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

محتوای متنی به‌عنوان پایه و اساس دیگر انواع محتوا، نقش بسیار پررنگی در اثربخشی روی مخاطبان هدف و تعامل با آن‌ها دارد. تولید محتوای متنی بسته به نوع محتوا و پلتفرم انتشار اصول و قواعد زیادی دارد و ممکن است در ابتدای کار کمی چالش‌برانگیز باشد. تعدادی از این نکات اصول پایه نگارش متن در فضای وب هستند و آشنایی با آن‌ها کمک می‌کند متنی بنویسید که حداقل استاندارهای ممکن را دارد. در کل مهارت تولید محتوای متنی با تمرین و کسب تجربه قابل‌ارتقا است و نکته مهم در مورد آن این است که هرچه زودتر دست‌به‌کار شوید بهتر است.

سوالات پرتکرار در مورد تولید محتوای متنی

در بخش‌های قبلی در مورد مفهوم محتوای متنی توضیح دادیم و به آموزش تولید محتوای متنی در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی پرداختیم. در پایان نیز در مورد دلایل اهمیت محتوای متنی و منابع فارسی و انگلیسی یادگیری آن صحبت کردیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در این خصوص پاسخ می‌دهیم.

اهمیت نوشتن طرح کلی در تولید محتوا متنی سایت چیست ؟

نوشتن طرح کلی یا رئوس اصلی مطالب یعنی فهرستی از عنوان‌های اصلی و فرعی‌ای که قرار است در طول متن پوشش دهید، تهیه کنید. این کار کمک می‌کند موارد مهم و در اولویت را بهتر تشخیص دهید و ذهن منظم‌تری در زمان نگارش محتوا داشته باشید. مزیت مهم دیگر طرح کلی ارائه یک دیدگاه کلی از عنوان‌های مهم مطلب و سریع‌تر پیش رفتن نگارش محتوا است.

در بهینه سازی محتوای متنی سایت توجه به چه نکاتی لازم است؟

بعد از تولید محتوا باید آن را بر اساس معیارهای سئو بهینه کنید تا جایگاه‌های بالای صفحه نتایج به کاربران نمایش داده شود. ازجمله مهم‌ترین تکنیک‌های این مرحله می‌توان به کوتاه و توصیفی نگه داشتن پیوند یکتا، نگارش اصولی توضیح متا، استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تگ عنوان، استفاده از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط در مقدمه و ایجاد لینک‌های داخلی اشاره کرد.

ذکر اطلاعات مهم در ابتدای متن کپشن در اینستاگرام چه اهمیتی دارد؟

متن کپشن در اینستاگرام حداکثر تا ۲۲۰۰ کلمه ظرفیت دارد. نکته مهم در این رابطه این است که اینستاگرام تنها ۱۲۵ کاراکتر ابتدایی را در حالت پیش‌فرض به کاربران نمایش می‌دهد، بنابراین بهتر است در همان بخش ابتدایی کپشن موضوع مهم پست را ذکر کنید تا کاربر به مطالعه ادامه متن ترغیب شود.

مهارت های لازم برای تولید محتوای متنی چیست ؟

تولید محتوای متنی چیزی فراتر از پیدا کردن منابع و ترجمه صرف متن است و هر نویسنده محتوا بهتر است روی کسب مهارت‌هایی مثل آشنایی با مهارت‌های نگارشی و ارتباطی، پرورش خلاقیت، دقت‌نظر و توجه به جزییات، مهارت تحقیق و بررسی، مدیریت زمان و آشنایی با سئو و الگوریتم‌های گوگل تمرکز کند.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BacklinkoSEO CHATTERMARCOM avenueBACKLINKONeil PatelBlog BrandzHubspot Blog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *